Ervaringen met Hisense Hi-Therma 8kw warmtepomp

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 15:27
Dat is toch wel jammer om te horen @Kraakhelder en @Shoveltje . Een goede afterservice en ook eventueel onderhoud straks is wel van belang natuurlijk.

Hier was BeSolar de installateur. Het inmeten bleek uiteindelijk niet realistisch en bij het plaatsen heeft BeSolar veel extra werk moeten verrichten. Dat is allemaal kostenloos door BeSolar gedaan
Helaas bleek, toen het stookseizoen begon dat de buitenunit defect was. Die is zonder morren in garantie vervangen. Hier was een collega van HiSense/Hitachi bij. Ze lieten in het midden of de unit kapot was of dat deze bij installatie kapot is gegaan.

Uitkomst is in ieder geval dat BeSolar tot twee keer toe veel extra werk heeft gehad. Dat hebben ze met een glimlach gedaan en de warmtepomp draait nu.

Ik ben dus gewoon tevreden.

iets heel anders
Heb afgelopen dagen wat in de menu's zitten scrollen en kijk ook naar energieverbruik en energieopbrengst. Geen idee hoe zuiver deze eigen metingen van de unit zijn maar hier haal ik uit dat de verhouding tussen deze twee schommelt tussen 4.3 en 4.7. De afgelopen twee dagen (buiten tussen 1-5 graden) was het wel echt minder, namelijk 3.8.

Hoe zijn jullie ervaringen hier? Geen idee of dit acceptabel is of dat ik nog grote optimalisaties moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-06 22:06
aran schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:35:
Dat is toch wel jammer om te horen @Kraakhelder en @Shoveltje . Een goede afterservice en ook eventueel onderhoud straks is wel van belang natuurlijk.

Hier was BeSolar de installateur. Het inmeten bleek uiteindelijk niet realistisch en bij het plaatsen heeft BeSolar veel extra werk moeten verrichten. Dat is allemaal kostenloos door BeSolar gedaan
Helaas bleek, toen het stookseizoen begon dat de buitenunit defect was. Die is zonder morren in garantie vervangen. Hier was een collega van HiSense/Hitachi bij. Ze lieten in het midden of de unit kapot was of dat deze bij installatie kapot is gegaan.

Uitkomst is in ieder geval dat BeSolar tot twee keer toe veel extra werk heeft gehad. Dat hebben ze met een glimlach gedaan en de warmtepomp draait nu.

Ik ben dus gewoon tevreden.

iets heel anders
Heb afgelopen dagen wat in de menu's zitten scrollen en kijk ook naar energieverbruik en energieopbrengst. Geen idee hoe zuiver deze eigen metingen van de unit zijn maar hier haal ik uit dat de verhouding tussen deze twee schommelt tussen 4.3 en 4.7. De afgelopen twee dagen (buiten tussen 1-5 graden) was het wel echt minder, namelijk 3.8.

Hoe zijn jullie ervaringen hier? Geen idee of dit acceptabel is of dat ik nog grote optimalisaties moet doen
Hij heeft bij mij ook veel extra werk gedaan om het werkend te krijgen. Ik had o.a. een defecte pomp in de binnenunit en een hoop andere dingen die tijdens de installatie boven kwamen. Ook heeft ie de riolering in de kruipruimte gemaakt, want die zat los. Daar ben ik wel tevreden over, ondanks het moeizame contact.
Maar nu hoor ik niks meer. Gelukkig heeft Hisense aangegeven mij te helpen zoeken naar een monteur die wil en kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopisa
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-02 20:46
Hallo allemaal, wij hebben sinds een maand of twee de hitherm 8kw als all-electric installatie. (De gasleiding is afgelopen week verwijderd, no way back!)

Ik merk dat mijn delta t op de vloerverwarming vrij groot is, een graad of twaalf. Ik vraag me af of ik wel voldoende debiet heb in het systeem. Weet iemand of dat af te lezen is ergens in het menu van de wp? De debietmetertjes op de verdeler geven nu niet bepaald een zinvolle waarde als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
kopisa schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 08:43:
Hallo allemaal, wij hebben sinds een maand of twee de hitherm 8kw als all-electric installatie. (De gasleiding is afgelopen week verwijderd, no way back!)

Ik merk dat mijn delta t op de vloerverwarming vrij groot is, een graad of twaalf. Ik vraag me af of ik wel voldoende debiet heb in het systeem. Weet iemand of dat af te lezen is ergens in het menu van de wp? De debietmetertjes op de verdeler geven nu niet bepaald een zinvolle waarde als je het mij vraagt.
Dat zou ik niet weten
Maar is een hoge delta niet juist een teken dat je veel warmte afgeeft? (vraagt een Noob zich af)
12 graden is wel veel. Hoe warm water wil je de vv inhebben? is het niet zinvoller om met lage temperatuur de vv te voeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 01:05
Bij mij gaat de eco stand steeds automatisch aan. Zie foto. Heb m net weer uitgezet, maar dag later weer aan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOBoqANV183Sh1z-gjHXm0Gi_RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPb3w3ot21qx6Sv1HkJ3fLkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 17:23:
Bij mij gaat de eco stand steeds automatisch aan. Zie foto. Heb m net weer uitgezet, maar dag later weer aan. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

[Afbeelding]
Zowel bij Cycle 1 als bij Heat Pump in het installateursmenu heb je het uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopisa
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13-02 20:46
aran schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:57:
[...]

Dat zou ik niet weten
Maar is een hoge delta niet juist een teken dat je veel warmte afgeeft? (vraagt een Noob zich af)
12 graden is wel veel. Hoe warm water wil je de vv inhebben? is het niet zinvoller om met lage temperatuur de vv te voeden?
De temperatuur wordt bepaald door de ingestelde stooklijn. Toen het de afgelopen tijd vrij zacht weer was, was de delta temp veel kleiner. De afgelopen paar dagen was het een stuk kouder, en begon de delta behoorlijk op te lopen. Uit diverse bronnen op internet begrijp ik dat bij vv een delta temp van een graad of vijf ideaal zou moeten zijn. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat er wellicht te weinig debiet is. Maar dat kan ik niet checken.
Ik heb beneden vv met 9 groepen van gemiddeld 80m lang. Oppervlakte ca 75m2. Boven radiatoren waarvan er slechts twee geknepen open staan. Badkamer en 1 slaapkamer. Er zit een Para HU 25/6-43/SCU pomp in de cv leiding die zowel de radiatoren als ook de vv bedient. In de aanvoer van de vv zit een Tado als slaaf van de kamerthermostaat. Als extra beveiliging tegen te hoge temp in de vv heb ik in serie met de tado een vloerverwarming thermostaatkraan zitten die is ingesteld op 45 graden.
Het is een woning uit 2007 die goed geïsoleerd is. Dus de vloer zou toch genoeg warmte op moeten kunnen slaan zonder dat dit meteen verdwijnt. Zou een aanpassing van de stooklijn met een hogere aanvoertemp nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
kopisa schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:39:
[...]

De temperatuur wordt bepaald door de ingestelde stooklijn. Toen het de afgelopen tijd vrij zacht weer was, was de delta temp veel kleiner. De afgelopen paar dagen was het een stuk kouder, en begon de delta behoorlijk op te lopen. Uit diverse bronnen op internet begrijp ik dat bij vv een delta temp van een graad of vijf ideaal zou moeten zijn. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat er wellicht te weinig debiet is. Maar dat kan ik niet checken.
Ik heb beneden vv met 9 groepen van gemiddeld 80m lang. Oppervlakte ca 75m2. Boven radiatoren waarvan er slechts twee geknepen open staan. Badkamer en 1 slaapkamer. Er zit een Para HU 25/6-43/SCU pomp in de cv leiding die zowel de radiatoren als ook de vv bedient. In de aanvoer van de vv zit een Tado als slaaf van de kamerthermostaat. Als extra beveiliging tegen te hoge temp in de vv heb ik in serie met de tado een vloerverwarming thermostaatkraan zitten die is ingesteld op 45 graden.
Het is een woning uit 2007 die goed geïsoleerd is. Dus de vloer zou toch genoeg warmte op moeten kunnen slaan zonder dat dit meteen verdwijnt. Zou een aanpassing van de stooklijn met een hogere aanvoertemp nodig zijn?
Dit is niet hoe het zou moeten zijn. Met een warmtepomp heb je geen te hoge temperatuur in je vvw, dat moet juist open staan. Een beveiliging ertussen is alleen maar contraproductief, die thermostaat mengt altijd, waardoor je retourtemperatuur altijd een stuk lager gaat zijn. Een open verdeler werkt het efficiënst in combinatie met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:35:
[...]

Zowel bij Cycle 1 als bij Heat Pump in het installateursmenu heb je het uit staan?
Voor zover ik weet wel. Zie foto’s. Maar dan, zo het lijkt geheel willekeurig, staat hij weer op aan in het beginscherm. Zonet was er niets veranderd, gisterochtend wel. Ook die 40 graden varieert nooit, dit zou toch moeten schommelen door een stooklijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yg9Ma_okNj4BRIQMa60n7dMiXNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47AjE390mgT9Qs0eIbypTLH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZ5_HxdNml8bqNYTWneFZ4F2Q6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCBPfYoIbwP9dQF79WutGh2u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujvXJs0o2QE1MJMwOrQfjdW60b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5zoZdnXBWT8BKUcklcvEAUS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Die 40 graden in het groot doet niks. Links eronder in het klein staat de aanvoertemperatuur, die zal aan de hand van de stooklijn veranderen.
Heb je geconfigureerde programmas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op zondag 24 november 2024 @ 08:42:
[...]

Voor zover ik weet wel. Zie foto’s. Maar dan, zo het lijkt geheel willekeurig, staat hij weer op aan in het beginscherm. Zonet was er niets veranderd, gisterochtend wel. Ook die 40 graden varieert nooit, dit zou toch moeten schommelen door een stooklijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie trouwens bizarre temperaturen in je stooklijn. Bij mij staat ie op 45 graden bij -8 en 25 bij 20. Stukkie zuiniger waar ie veel rustiger van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ik zie trouwens niet dat je hem in je ruimteverwarming cycle 1 ook uitgeschakeld hebt staan, iets verder naar onder in jouw fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYXeocst1wedi5ztDiSo6aC71u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUwvi2OR26bSu8ezDI9K0Dgc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:37:
Ik zie trouwens niet dat je hem in je ruimteverwarming cycle 1 ook uitgeschakeld hebt staan, iets verder naar onder in jouw fotos.

[Afbeelding]
Die staat ook uit. Toch elke keer op dat beginscherm na verloop van tijd weer op aan…. Ik snap er niets van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IA2rHRbyKZ7RVLmYxRb0NqS3jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEbvV8IY3iG77bhlRARzctPv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
We zitten hier op tweakers. Wordt er bij jullie nog wat getweaked?

Hier gestart met terugdraaien van het vermogen. Ofwel de nachtstand instellen en gehele dag aanlaten. Nu naar 75% gezet. Huis wordt nog net zo makkelijk warm en het scheelt behoorlijk in verbruik.

Qua COP haal ik rond 5 op dagen van ong 10-12 graden buitentemp. En 3.5 op de koude dagen die we gehad hebben met temperaturen richting vriespunt.

Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. De stooklijn. Ik heb alle eco-standen uitstaan maar heb het idee dat de wp toch altijd naar de temperatuur gaat die ingesteld is op het startscherm van de wp. Hoe is jullie ervaring? Ik heb de stooklijn wel ingesteld en de pomp staat op 0TC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:23:
We zitten hier op tweakers. Wordt er bij jullie nog wat getweaked?

Hier gestart met terugdraaien van het vermogen. Ofwel de nachtstand instellen en gehele dag aanlaten. Nu naar 75% gezet. Huis wordt nog net zo makkelijk warm en het scheelt behoorlijk in verbruik.

Qua COP haal ik rond 5 op dagen van ong 10-12 graden buitentemp. En 3.5 op de koude dagen die we gehad hebben met temperaturen richting vriespunt.

Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. De stooklijn. Ik heb alle eco-standen uitstaan maar heb het idee dat de wp toch altijd naar de temperatuur gaat die ingesteld is op het startscherm van de wp. Hoe is jullie ervaring? Ik heb de stooklijn wel ingesteld en de pomp staat op 0TC
Hij gaat bij mij altijd naar de warmte van de stooklijn inmiddels.
Vind het gebruik nog wat tegenvallen, maar die verdeler moet ook nog vervangen. Heb inmiddels via Hisense een andere installateur gesproken die dit wil doen en de openstaande punten wil oplossen. Ook kan ik hem bij eventuele problemen bellen. Das wel fijn. Ik zal de stooklijn weer zuiniger zetten, ik had eerder het idee dat ie het dan niet op temperatuur kreeg, maar dat gaat nu aardig makkelijk, dus verder knijpen die temperatuur. Die 100% vermogen ga je natuurlijk alleen echt nodig hebben als het echt echt koud wordt...
Wat heb jij nou bijvoorbeeld de afgelopen weken aan stroom verstookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
@Kraakhelder kun je hier wat mee?

Bij mij draait de WP vanaf 9 nov. Ik heb alle nov gegevens overgenomen. Ik heb uit de WP zelf de COP berekent door bij verwerkingsgegevens 'ingang' en 'capaciteit' over te nemen.

In dec. ga ik het ook weer bijhouden. Dan voeg ik de factor van buitentemp toe, pas ik vermogen aan naar 75% en probeer ik zeker te stellen dat ie de stooklijn gebruikt. Over december kan ik nog niet veel zeggen, ben nu paar dagen het land uit. Maar eerste 3 dagen waren al een stuk lager qua stookverbruik, namelijk ~12, 5 & 5 kwh, waarbij het gewoon warm was in huis. Wat ik ook al denk te zien, is dat de WP langere runs maakt op 75%. Ik zie via de P1-meter gelijkmatiger verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw30RmiUl-dwAIMS2mU7udbeVts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0BkLGZrMBA9ebSfufycJc4Bt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:49:
@Kraakhelder kun je hier wat mee?

Bij mij draait de WP vanaf 9 nov. Ik heb alle nov gegevens overgenomen. Ik heb uit de WP zelf de COP berekent door bij verwerkingsgegevens 'ingang' en 'capaciteit' over te nemen.

In dec. ga ik het ook weer bijhouden. Dan voeg ik de factor van buitentemp toe, pas ik vermogen aan naar 75% en probeer ik zeker te stellen dat ie de stooklijn gebruikt. Over december kan ik nog niet veel zeggen, ben nu paar dagen het land uit. Maar eerste 3 dagen waren al een stuk lager qua stookverbruik, namelijk ~12, 5 & 5 kwh, waarbij het gewoon warm was in huis. Wat ik ook al denk te zien, is dat de WP langere runs maakt op 75%. Ik zie via de P1-meter gelijkmatiger verbruik.
Wel bijzonder, ik krijg geen gegevens te zien als ik naar die energy optie ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Als ik thuis ben (vanaf 10 dec) kan ik wel even screenshots maken maar het spreekt eigenlijk redelijk voor zich.

Je hoeft NIET als installateur in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 11:43:
Als ik thuis ben (vanaf 10 dec) kan ik wel even screenshots maken maar het spreekt eigenlijk redelijk voor zich.

Je hoeft NIET als installateur in te loggen.
Op zich vind je dat idd in het menuutje. Maar er staan geen waarden bij invoer en uitvoer.
Dus blijkbaar verzamelt ie dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Misschien heeft ie een gekoppelde energiemeter nodig in de IO settings van installateur menu

Ik kan later wel even kijken hoe dat bij mij staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:53:
Misschien heeft ie een gekoppelde energiemeter nodig in de IO settings van installateur menu

Ik kan later wel even kijken hoe dat bij mij staat
Ja laat maar weten, vind ik ook wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
@Kraakhelder

terug van vakantie. Net even in de menu's gedoken en gek genoeg zijn de data bij nu ook weg... Overigens mis ik in heel wat menu's tekens. Er zijn best een hoop pagina's waar woorden half wegvallen, of helemaal... Gek gezicht

De pomp uit en weer aan lost het niet op. Ik dacht de taal te veranderen naar engels, dat ie dan alle teks topnieuw zou laden. Mis ik helaas ook tekens, naja eigenlijk hele woorden... De menustructuur 'werkt' nog wel, alleen ik zie niets meer. Kan iemand mij vertellen hoeveel stapjes naar rechts ik moet doen om de taal op engels te zetten?

Alvast dank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueDUTjZi-qD4__QkuVF1x37Z-w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWezCFdSdvoeH9AuKOwMnal3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
@aran Engels is 4 naar links vanaf NL.

[ Voor 12% gewijzigd door Kraakhelder op 10-12-2024 19:01 ]

• aran
Na een nachtje rust was alle tekst weer zichtbaar. Fijne wetenschap als het nog eens voorkomt.

@Kraakhelder zie afbeelding welke io bij mij ingesteld zijn. Ik heb hem nog niet open geschroefd om te kijken wat er achter zit op deze aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j06oGnk2uYbeJ3jMIXW3aMDS1bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GduhUlZM02lyRhN7Xp7KWf4.jpg?f=fotoalbum_large

• Kraakhelder
Ik heb alleen maar de aan/uit thermostaat op de ingangen zitten blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:40:
[...]

Idealiter maakt hij nog langere runs, maar dat gaat nu even niet. Ik heb nog een mengverdeler en die kreeg het niet warm genoeg op de huidige stooklijn toen het buiten rond het vriespunt was. Dus de stooklijn moest wat minder efficiënt. Ben nu aan het wachten tot de installateur de mengverdeler komt vervangen voor een open die ik al heb liggen.
@Kraakhelder heb je inmiddels vervangen voor een open verdeler? En merk je daar verschil van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 09:49:
[...]

@Kraakhelder heb je inmiddels vervangen voor een open verdeler? En merk je daar verschil van?
Helaas staat die nog werkloos te zijn. De installateur laat niets meer weten en ben nog in afwachting van degene die door HiSense naar voren is geschoven. Inmiddels ook al 3x de hoofdzekering eruit gehad omdat 1 fase 25A hoofdzekering wat krap is als het koud wordt en je de warmtepompdroger en oven ook nog aan hebt staan. Ook daarin geen advies gehad. Gelukkig was mijn groepenkast al voorbereid op 3 fase en heeft Liander over 2,5 week al tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Ik ben me ervan bewust dat de buitenunit af en toe ijsvorming kan hebben. Echter heb ik het idee dat dat bij mij erg vaak gebeurt. Als je naar het verbruik kijkt is hij mijns inziens na een piek steeds weer aan het ontdooien. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? Geen idee of het nog invloed heeft maar mijn huis staat echt vol in de wind, zie foto’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kr9v856H_bGjq2UFLwQCeU0_4n4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vWnlPZbwIiZLjFTRtyt7j234.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ5SjjVbCf0xfoQhmVT4oVM6s4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ep6pYdNNkLkrmd2sg92yRO5g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXavsgnu121DwCH2K7zfn0UIIdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fZvUsfK7l2VN63YBNk4nUR8.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0A6wz10IQY-ZdlG640GDRXaurM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmUuxHT7WpguLzLA4i7DWjWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door jevdr1990 op 05-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-06 20:52
jevdr1990 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:
Ik ben me ervan bewust dat de buitenunit af en toe ijsvorming kan hebben. Echter heb ik het idee dat dat bij mij erg vaak gebeurt. Als je naar het verbruik kijkt is hij mijns inziens na een piek steeds weer aan het ontdooien. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? Geen idee of het nog invloed heeft maar mijn huis staat echt vol in de wind, zie foto’s

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
@jevdr1990

Ik ben vast niet de technische genie die je zoekt om antwoord van te krijgen maar ik zag je berichtje voorbij komen omdat ik eerder ook in de Hisense was geïntresseerd. Ik heb uiteindenlijk voor een Quatt gekozen. En van die wp kan ik zeggen dat met deze buitentemperaturen het heel normaal is dat deze om het uur defrost. Ik dacht het ook bij Weheat eerder te hebben gezien. Maar ik neem aan dat jezelf in staat bent om evt. ook bij andere warmtepompen te kijken hoe daar de frequentie is. Het kan zijn dat je dit bij Hisense ook nog een beetje zelf kan instellen maar dat weet ik natuurlijk niet. Maar op basis van mijn beperkte ervaring zie ik dus geen afwijkend beeld.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:57:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Vochtig weer rondom het vriespunt is het moeilijkst voor de WP. En dus zijn die ontdooicycli dus ook heel normaal. Ik heb ingesteld dat ie wat van het buffervat leent als ie moet ontdooien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aran
@jevdr1990 dat lijke runs van +- een uur, dat heb ik ook op deze dagen. Lijkt dus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Hele andere draag. Iemand hier die de wifi module heeft? Hoe bevalt dat en wat kun je ermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:27:
Hele andere draag. Iemand hier die de wifi module heeft? Hoe bevalt dat en wat kun je ermee?
Die heb ik. Je kan er geen reet mee. Zou er geen geld aan spenderen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Sinds gisteren is de temperatuur bij mij thuis aan het dalen. De thermostaat staat continu op 21 graden en tot eergisteren was het continu rond de 21.5 binnen. Ik heb een stooklijn ingesteld van 45 bij -8 en 25 bij 20 echter heb ik het idee dat die niks doet.

Zie de eerste afbeelding. Die is van november bij een buitentemp. van 6 graden, het water 37.

Nu is het -2 en is het water 30 graden. Zie foto 2 die ik zonet genomen heb. Het is nog lekker binnen maar wel 19.9 terwijl hij op 21 staat. Wat kan hier aan de hand zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOBoqANV183Sh1z-gjHXm0Gi_RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPb3w3ot21qx6Sv1HkJ3fLkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vVlP9fbYc9wTpeLAUQj9nVdX5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KL5Je6LtmhthXOHCY3FNFUgn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Waarschijnlijk op dat moment bezig met defrost.
Lijkt erop dat ie door de vele defrosts het niet warm genoeg krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Hoelang zijn de runs bij jullie?
Hier meestal een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op zondag 26 januari 2025 @ 07:48:
Hoelang zijn de runs bij jullie?
Hier meestal een uur.
Hier een stuk langer. Ben nog een beetje zoekende met die stooklijn, maar deze 2 zijn van afgelopen woensdag, toen het de hele dag rond het vriespunt was en gisteren, toen het wat warmer was...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s94F2imPSRBBuUrqPHdczfqc-_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxcB0zjabYgFV3HU7sctmQXx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkw-GDKpplxOP4hwvs0Sse1A92s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VCgIPDeGHm1UVL1aCnG1mOW9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VinceAB
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14-04 10:37
jevdr1990 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 09:18:
[...]

Die staat ook uit. Toch elke keer op dat beginscherm na verloop van tijd weer op aan…. Ik snap er niets van

[Afbeelding]
Heb jij hier al een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb precies hetzelfde. Eco stand overal uitgezet en daarna stekker er uit. Alle instellingen worden onthouden, behalve de eco stand. Die moet ik elke ochtend, en soms ook gedurende de dag, weer handmatig uitzetten... Wordt er een beetje gek van en krijg geen reactie van BeSolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
Ik heb sinds 15 januari 2024 de Hisense Hi-Therma 8kW. Het valt mij toch tegen hoeveel geluid deze produceert; hoe zijn jullie ervaringen? De buitenunit staat op zo'n 10m van de achtergevel, maar ik hoor deze 's nachts toch brommen.

Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:18:
Ik heb sinds 15 januari 2024 de Hisense Hi-Therma 8kW. Het valt mij toch tegen hoeveel geluid deze produceert; hoe zijn jullie ervaringen? De buitenunit staat op zo'n 10m van de achtergevel, maar ik hoor deze 's nachts toch brommen.

Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken [YouTube: Hisense Hi-Therma soundclip]
Hier herken ik me totaal niet in.
Bij mij slechts wat gezoem, maar binnen is er echt niks van te horen.
Overigens is een DB app op je telefoon op geen enkele manier nauwkeurig, dus daar zou ik niet naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberate te ex inferis
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 09:06
Kraakhelder schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:30:
[...]

Hier herken ik me totaal niet in.
Bij mij slechts wat gezoem, maar binnen is er echt niks van te horen.
Overigens is een DB app op je telefoon op geen enkele manier nauwkeurig, dus daar zou ik niet naar kijken.
Dus het geluid uit het fragment, zo klinkt jouw buitenunit niet? Ik heb de unit van 22:00 - 06:00 draaien op 60% nachtstand en nog hoor ik het in de slaapkamer. Iemand nog tips?

"Kuljemme yhä syvemmälle pimeyteen, kanssa varjojen jotka meidät viitaansa kätkee..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Dus het geluid uit het fragment, zo klinkt jouw buitenunit niet? Ik heb de unit van 22:00 - 06:00 draaien op 60% nachtstand en nog hoor ik het in de slaapkamer. Iemand nog tips?
Zeker niet nee. Ik heb de nachtverlaging eraf gehaald, omdat ie 's nachts te ver terug viel als het echt koud werd.
En ik heb hem echt nog nooit gehoord. Heb ook al meerdere keren bij de buren gepolst, ook die horen hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
VinceAB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Heb jij hier al een oplossing voor kunnen vinden? Ik heb precies hetzelfde. Eco stand overal uitgezet en daarna stekker er uit. Alle instellingen worden onthouden, behalve de eco stand. Die moet ik elke ochtend, en soms ook gedurende de dag, weer handmatig uitzetten... Wordt er een beetje gek van en krijg geen reactie van BeSolar.
Staat de eco ook uit op de thermostaat?
In de controller van de binnenunit kun je op meerdere plekken uitzetten (2x hoofdscherm en in de installateurs instellingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Hier een stuk langer. Ben nog een beetje zoekende met die stooklijn, maar deze 2 zijn van afgelopen woensdag, toen het de hele dag rond het vriespunt was en gisteren, toen het wat warmer was...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij mij is het beeld heel erg vergelijkbaar met jouw onderste plaatje. Steeds om&nabij een uur, soms korter, soms langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Liberate te ex inferis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:18:

Met een db meter app op m'n telefoon meet deze boven de 80dB, als ik er dichtbij sta. Ik heb een geluidsfragment toegevoegd zodat je evt. kunt vergelijken [YouTube: Hisense Hi-Therma soundclip]
Aan de hand van je clip vind ik lastig vergelijken met hier. Bij ons hangt het ding aan de kop van de woning (hoekhuis). Vrij hoog, ter hoogte van slaapkamers. Wij horen er binnen niets van. Buiten hoor ik een licht gezoem maar niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
VinceAB schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Nee en afgelopen vrijdag was hier iemand van Besolar en die zei dat zij het ook niet weten. Hij vertelde dat ze dit al aan Hisense hebben doorgegeven, maar die ontkennen gewoon dat het gebeurt. Die Chinezen schijnen nogal lastig te zijn in communicatie begreep ik uit zijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:30:
[...]

Nee en afgelopen vrijdag was hier iemand van Besolar en die zei dat zij het ook niet weten. Hij vertelde dat ze dit al aan Hisense hebben doorgegeven, maar die ontkennen gewoon dat het gebeurt. Die Chinezen schijnen nogal lastig te zijn in communicatie begreep ik uit zijn verhaal.
Dat herken ik niet. Al meermaals contact gehad met de Nederlandse importeur van HiSense, die hebben een paar prima specialisten rondlopen, die BeSolar zonder problemen langs kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:28:
[...]

Staat de eco ook uit op de thermostaat?
In de controller van de binnenunit kun je op meerdere plekken uitzetten (2x hoofdscherm en in de installateurs instellingen)
Hoe lang die runs zijn, is natuurlijk ook afhankelijk van of je met een thermostaat werkt en hoe warm je het dan laat worden. Idealiter stel je de stooklijn zo in, dat hij het altijd op de gewenste temperatuur houdt en hij dus nooit af hoeft te slaan. Maar deze runs zijn eigenlijk ook al prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Ik heb een keer of 2 gehad dat die opeens echt enorme herrie begon te maken. Leek wel alsof halve huis trilde zo veel herrie was dat. Dat was in de 1e week na installatie. Ff stroom er af en toen deed die weer normaal.

Sindsdien ook niet meer gehad en is die prima stil en zijn we half jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Mijn pomp krijgt sinds een dag of 3 het water voor het verwarmen niet op temperatuur.
3 dagen terug hele dag continu meer dan 1000 Watt verstookt, zonder dat het warmer werd binnen en het water 25 graden bleef.
Vreemde is dat de boiler wel warm wordt, via de pomp. Dat heb ik via de data kunnen uitlezen.
Rovinco is alleen op geen enkele manier meer te bereiken. Het alternatief dat voorgesteld is door Hisense reageert ook niet.
Kortom, probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:51:
Mijn pomp krijgt sinds een dag of 3 het water voor het verwarmen niet op temperatuur.
3 dagen terug hele dag continu meer dan 1000 Watt verstookt, zonder dat het warmer werd binnen en het water 25 graden bleef.
Vreemde is dat de boiler wel warm wordt, via de pomp. Dat heb ik via de data kunnen uitlezen.
Rovinco is alleen op geen enkele manier meer te bereiken. Het alternatief dat voorgesteld is door Hisense reageert ook niet.
Kortom, probleem.
Misschien toch via BeSolar? Ik ben erg tevreden over hun service. Zonder problemen hebben ze hier kleine problemen verholpen. Erg vriendelijk en kundig. En wanneer het buiten de expertise ligt, halen ze monteur van HiSense erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Wel echt balen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Koudemiddel tekort, is niet al te best gemonteerd. Geperste koppelingen schijnen erg kwetsbaar te zijn.
Heb via een FB warmtepomppagina een zeer vriendelijke monteur gevonden, die komt volgende week dinsdag langs. Ook om alle openstaande punten die ik nog had, pomploze verdeler en keerklep bij het boilervat omdat die te snel afkoelde, ook gaat oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericJ
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 29-06 12:42
Beste,

Kan iemand me vertellen waarom de omgevingstemperatuur achter de / 0 graden is?
Ik begrijp deze niet goed aangezien de WP zeer veel draait naar mijn mening ondanks dat de gevraagde binnen temperatuur 19 graden is en het werkelijk 23 graden binnen is.
Warm water is gewoon op temperatuur.

Alvast bedankt,
Gr
F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACA0letfhUt53yI-NK_VhwFQwLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEJUN19abmkHPb15N7qBP6xk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMO5s4joUTYs_x1rM7EA6L5St_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2PtnKAAT2nA7a7AANivENpm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6Bfyq91AYEO9siVBCd2sCTkEq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxfq10jCj1bKgBie72GNlPgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
FredericJ schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:00:
Beste,

Kan iemand me vertellen waarom de omgevingstemperatuur achter de / 0 graden is?
Ik begrijp deze niet goed aangezien de WP zeer veel draait naar mijn mening ondanks dat de gevraagde binnen temperatuur 19 graden is en het werkelijk 23 graden binnen is.
Warm water is gewoon op temperatuur.

Alvast bedankt,
Gr
F

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Verwarm je middels een stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericJ
Beste,

Het is een Hi Therma Integra van 6KW, wordt gebruikt voor alles (sanitair en vloerverwarming) geen gas of andere ketel die bij springt.

Stooklijn is ingesteld door de installateur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc0X_2d3GnoHjwYuNyw5GAOgVQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehTdCpB2JyFokIFU0x5tqsfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHb34K5o3YshXGBBQxjWiXWSZ_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSj8NDyZjtLpqK9FR2VS09sd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n5_B1gbOCrDPvORnGpfr3AxCnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnVamPASnofOSgDfAhV1ei7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwFrzpiPCVvOU1VrE2ii-opoFsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuY3rUVawCIJ5QygFdz8VS4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ik vraag me af waarom die ruimtecompensatie aan staat. Die staat bij mij iig op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredericJ
Kraakhelder schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:21:
Ik vraag me af waarom die ruimtecompensatie aan staat. Die staat bij mij iig op 0.
Ik heb geen idee wat deze instellingen betekenen en wat ruimtecompensatie betekend.
Iemand die deze uitleg kan bezorgen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
FredericJ schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:51:
[...]

Ik heb geen idee wat deze instellingen betekenen en wat ruimtecompensatie betekend.
Iemand die deze uitleg kan bezorgen?

Bedankt!
https://klimaatproductenk...ing-met-ruimtecompensatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
Het heeft wat extra gekost, maar alles is nu wel aangepakt.

- Koudemiddel weer gevuld.
- De aansluitingen van de leidingen zijn nu netjes gesoldeerd en niet geperst met rare tussenstukjes.
- aanvoer en retour van het buffervat aangepast, die zaten verkeerd om.
- mengverdeler vervangen door open verdeler.
- veerbelaste terugslagklep geplaatst om de boiler minder snel te laten afkoelen.

Verder heeft hij uitgelegd hoe we de extra pomp, die nu gewoon op het stopcontact zit, kunnen schakelen via de binnenunit. Dan gaat ie alleen draaien indien nodig, nu draait ie continu. Dat ga ik nog een keer zelf aanpassen. Ik heb nu iig een stuk meer vertrouwen in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35
Kraakhelder schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:42:
[...]

- De aansluitingen van de leidingen zijn nu netjes gesoldeerd en niet geperst met rare tussenstukjes.
- veerbelaste terugslagklep geplaatst om de boiler minder snel te laten afkoelen.

Verder heeft hij uitgelegd hoe we de extra pomp, die nu gewoon op het stopcontact zit, kunnen schakelen via de binnenunit. Dan gaat ie alleen draaien indien nodig, nu draait ie continu. Dat ga ik nog een keer zelf aanpassen. Ik heb nu iig een stuk meer vertrouwen in de installatie.
Dank je voor het delen.
Wie heeft je hierin geadviseerd en dit voor je gedaan als ik vragen mag?

Bij mij heeft BeSolar de warmtepomp geïnstalleerd, maar volgens mij hebben ze nooit iets over mijn mengverdeler gezegd. Die heb ik zelf maar op een hoge temperatuur gezet (hoger dan WP temperatuur) zodat hij zoveel mogelijk open is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Opxah schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:14:
[...]

Dank je voor het delen.
Wie heeft je hierin geadviseerd en dit voor je gedaan als ik vragen mag?

Bij mij heeft BeSolar de warmtepomp geïnstalleerd, maar volgens mij hebben ze nooit iets over mijn mengverdeler gezegd. Die heb ik zelf maar op een hoge temperatuur gezet (hoger dan WP temperatuur) zodat hij zoveel mogelijk open is.
Rovinco. Dramatisch, volgens mij zijn ze ook niet meer actief.
Mengverdelers mengen altijd retourwater, hoe hoog je de thermostaatkraan van de verdeler ook zet. Er gaat dus altijd een lagere temperatuur je vloer in, dan je WP aanmaakt. Dat is dus per definitie minder efficiënt.
Dus die open verdeler had ik al staan, alleen kon hem zelf niet aansluiten.
Hij heeft ook te kleine leidingen gebruikt, maar gelukkig nog geen flowproblemen, dus dat laten we zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:42:
[...]

Fijn dat deze verbeteringen doorgevoerd zijn. Welke installateur heeft jouw nu geholpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:52:
[...]

Fijn dat deze verbeteringen doorgevoerd zijn. Welke installateur heeft jouw nu geholpen?
Ik ben lid van de Warmtepomp, Energieadvies, Gasloos wonen en ervaringen Facebookpagina. Dus daar had ik mijn problemen gedeeld en Schouten Koeltechniek uit Julianadorp wilde me wel helpen. Uiteraard moeten betalen, maar ik heb nu een stuk meer vertrouwen in de installatie. Hij lijkt ook een stuk rustiger te draaien nu, en gewoon netjes 1 graad verlies per 5 uur ofzo vanuit het boilervat ipv 1 of 2 per uur. Die keerklep doet zijn werk prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 30-06 20:52
Ik lees vandaag dat BeSolar failliet is, een grote leverancier van de Hisense warmtepomp.

https://solarmagazine.nl/...ar-niet-van-faillissement

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aran
WAF1 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 12:08:
Ik lees vandaag dat BeSolar failliet is, een grote leverancier van de Hisense warmtepomp.

https://solarmagazine.nl/...ar-niet-van-faillissement
Dat is mogelijk vervelend voor garantieclaims. Ik was goed te spreken over de service van BeSolar.

Eerder deze week sprak ik met een andere zonnepanelenleverancier. Die zijn ook failliet. Lastige tijden voor die bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
En Rovinco is ook niet meer actief.
Treurig.
Sinds de aanpassingen hier, draait het overigens geweldig. Maandelijks is mijn energierekening de helft lager inmiddels.
Pagina: 1 2 3 Laatste