Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-07 14:37
abelicious schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:15:
Zouden jullie mij van een stukje advies kunnen voorzien in het uitzoeken van een warmtepomp van mijn woning? Het doel is nu een hybride warmtepomp, maar wel full-electric ready. Qua vermogen zouden we hopelijk uit moeten kunnen met 8kW (op vriestemperaturen dan natuurlijk).

Ik neig nu nog naar een Hisense, zeker uit aanschaf kosten overwegingen.

abelicious in "L/W warmtepomp gezocht woning 1948"
Die van mij wordt, met wat vertraging, volgende week geïnstalleerd. Direct full electric.
Wat voor advies heb je nodig?
Ander topic even bekeken, ik heb ook een hoekhuis, ietsje nieuwer uit 1955, met vergelijkbaar verbruik. De prijs van de HiSense is extreem gunstig, maar het is zeker geen budget product. Joint-venture Hitachi-HiSense levert prima apparatuur, tegen gunstige prijzen!

[ Voor 85% gewijzigd door Kraakhelder op 15-06-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-07 11:30
Ik denk dat ik op zoek ben naar een stukje plaatsingsadvies, maar ook of dit apparaat een goede match is.

De prijs is zeer gunstig, maar ik weet niet hoe veel vertrouwen ik heb in de business van Hisense. Is hun eerste warmtepomp kwalitatief goed? Blijven reserveonderdelen beschikbaar? Komt er lokale besturing van het apparaat zodat ik zelf slimme regeling in het huis kan regelen? Op technisch gebied: is de minimale warmteafgifte van 2.1kW niet teveel?

[ Voor 3% gewijzigd door abelicious op 16-06-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
abelicious schreef op zondag 16 juni 2024 @ 19:04:
Ik denk dat ik op zoek ben naar een stukje plaatsingsadvies, maar ook of dit apparaat een goede match is.

De prijs is zeer gunstig, maar ik weet niet hoe veel vertrouwen ik heb in de business van Hisense. Is hun eerste warmtepomp kwalitatief goed? Blijven reserveonderdelen beschikbaar? Komt er lokale besturing van het apparaat zodat ik zelf slimme regeling in het huis kan regelen? Op technisch gebied: is de minimale warmteafgifte van 2.1kW niet teveel?
Lokale besturing is er natuurlijk al. Zowel via een app, als via de binnenunit.
Minimaal vermogen is vaak ongeveer de helft van het maximale vermogen, meeste zitten zo rond die 2.
Hitachi wordt over het algemeen geroemd om de kwaliteit, die komen uit dezelfde fabriek als deze, je zult ook zien dat de sites van Hitachi en HiSense eenzelfde opbouw hebben.
Verder is het altijd afwachten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
Maar via een app noem ik nou juist geen lokale besturing, dan ben je gewoon afhankelijk van externe servers. Naar mijn idee is er dan ook nog geen lokale besturing mogelijk naast de fysieke machine bedienen.

Je hebt gelijk, het Hitachi deel van het merk kweekt vertrouwen, maar Hisense wordt bijvoorbeeld door deze verkoper helemaal niet meer verkocht: https://www.aircovoordeel...mfort-r32-inverter-5-0-kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ja, duidelijk, ik denk dat er over elk merk wel iets te vinden is, maar okay, ik vertrouw er maar op dat ik de garantie enzo niet nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
WAF1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 23:25:
...
Ik heb ook de code voor de Hisense 8 kW opgezocht. Het viel mij op dat deze wp door de "overheid" blijkbaar als een 6 kW werd gezien. Op zich zal dat voor een gemiddeld huis voldoende zijn. Mogelijk levert een 8 kW Quatt of een andere 8 kW wp meer, onder bepaalde omstandigheden, het is iets om op te letten. Vaak kan je het vermogen ook een beetje aan een subsidiebedrag zien.
Het is goed opletten wat het vermogen is bij lagere temperaturen! Een Quatt die adverteert met 6kW vermogen heeft bij lagere temperaturen (-10C) nog maar 3.8kW over, dus daarom valt hun ISDE subsidie ook lager uit. In mijn beperkte vergelijking van warmtepompen halen voornamelijk de Daikins het geadverteerde vermogen op lagere temperaturen. Ook kunnen de Daikins exceptioneel ver terug schakelen, dat is bij de Hisense een stuk slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quMHkmyraCIhmCg5VeoCzKDXdDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bSghcqWQaTN2JVtupCqMbDoq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
In vergelijking met een 4kW ja. Dat is niet zo heel eerlijk ;)
In vergelijking met de 8kW is dat al een stuk minder groot verschil.
Verder heeft de HiSense een zeer stille nachtstand en zit ie qua vermogen op -7 ook nog prima. En -7 is al exceptioneel, laat staan nog kouder.
Je max temp is ook niet zo heel relevant, leuk dat een R290 tot 70 graden kan, maar dan is de zuinigheid er ook wel af. Het idee is juist dat je op 55 graden max, prima kunt verwarmen. Bovendien kan de HiSense een andere temperatuur naar de VVW dan naar de radiatoren sturen.

[ Voor 33% gewijzigd door Kraakhelder op 17-06-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-08 21:31
Bij ons wordt hij 1 augustus geplaatst als hybride oplossing. Het zal pas in oktober dat hij dan pas aan zal gaan.
Wel al 2 airco’s van Hisense laten plaatsen, maar de zomer laat nog even op zich wachten. Wellicht dat ze volgende week even aan gaan om de kamer van de zoon te koelen.
Verder is Hisense wel bezig veel reclame te maken om de Nederlandse markt op te komen met diverse wit- en bruingoed apparatuur.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Eerste dagje installeren zit erop. De gratis Hisense Fresh Master hangt en werkt. De buiten- en binnenunit hangen, het boilervat, wat toch geen Hisense is geworden ivm lekkageproblemen bij vorige klanten maar een Heatcomp 300L, staat en het 80L buffervat hangt ook. Beste hap uit mijn bijkeuken.
Morgen alles aansluiten, afmonteren en inregelen en de ketel kan eruit. Die blijft nog even hangen, het gaat allemaal wat langzamer dan gepland, dus dat doet ie op een later moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-08 21:31
En, alles achter de rug?
Hier last van een lekkende airco, condens water gaat niet goed door de afvoerslang die ruim op afschot ligt.
Eens kijken hoe goed de service is van Robert.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-08 21:33
Hier hangt de installatie sinds vandaag.

De mannen van BeSolar hebben echt prima werk verricht. Duidelijk capabele en professionele vaklui, voor zover ik kan inschatten. Het inmeten bleek niet volledig te zijn geweest maar dat is opgelost en alle meerwerk was voor risico van BeSolar. Netjes toch.

Ik heb inmiddels al even zitten spelen met de instellingen maar heeft nu allemaal weinig nut natuurlijk. Benieuwd naar al jullie instellingen ervaringen en tweaks. En ook benieuwd of er ervaringen zijn met de wifi-module natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielsondepina
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-08 20:43
@aran Hoe is de ervaring een maand later ? ik heb de Hi-Therma hoog op het lijstje staan namelijk. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aran
danielsondepina schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:12:
@aran Hoe is de ervaring een maand later ? ik heb de Hi-Therma hoog op het lijstje staan namelijk. :*)
Het weer was er nog niet naar om het huis te verwarmen.. dus eigenlijk nog geen ervaring.

Ik denk dat we vanaf november pas echt gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-02 01:05
Ik heb de Hisense Hi-Therma 8kw besteld en deze wordt eind september geïnstalleerd. Echter heb ik geen laag temperatuur radiatoren. Besolar is begin dit jaar komen kijken of alles geschikt was en daar heb ik niets van gehoord. Doen "ouderwetse" radiatoren het gewoon goed icm de Hi-therma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:23:
Ik heb de Hisense Hi-Therma 8kw besteld en deze wordt eind september geïnstalleerd. Echter heb ik geen laag temperatuur radiatoren. Besolar is begin dit jaar komen kijken of alles geschikt was en daar heb ik niets van gehoord. Doen "ouderwetse" radiatoren het gewoon goed icm de Hi-therma?
Heb je alleen maar radiatoren in huis? Dat wordt wel een dingetje dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:56
jevdr1990 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:23:
Ik zou laagtemperatuur Heatfans toevoegen waar mogelijk.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 18:46
Beter is om op marktplaats Jaga's te scoren.
Ik heb ruim half jaar een zoekopdracht in marktplaats gehad en in die tijd heb ik er 6 gekocht.
Scheelt enorm veel ivg met nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:59:
[...]

Heb je alleen maar radiatoren in huis? Dat wordt wel een dingetje dan...
Nee woonkamer heeft wel vloerverwarming (woonkamer is ca. 75m2), verder gewoon hoog temperatuur radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

Nee woonkamer heeft wel vloerverwarming (woonkamer is ca. 75m2), verder gewoon hoog temperatuur radiatoren
Heb exact hetzelfde en de cv al een paar jaar op 45 graden, en dat gaat prima. Zou eerst kijken hoe dit uitpakt, voor je allerlei extra geld uitgeeft. Als het niet comfortabel warm boven is, kan je dat altijd nog doen.

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:19:
[...]

Heb exact hetzelfde en de cv al een paar jaar op 45 graden, en dat gaat prima. Zou eerst kijken hoe dit uitpakt, voor je allerlei extra geld uitgeeft. Als het niet comfortabel warm boven is, kan je dat altijd nog doen.
Ik ga het inderdaad even afwachten, nieuwe radiatoren hangen ook zo als het nodig zou zijn.

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 23:49
Woensdag hebben ze de onze geplaatst, in combinatie met een tapwatervat. Lijkt allemaal netjes te werken.

Alleen vannacht maakte het systeem opeens toch een **** herrie. Geen idee waarom en wat het was. Even aan en uitgezet en het was ook weer over.

Iemand daar ervaring mee?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
trombom schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:11:
Woensdag hebben ze de onze geplaatst, in combinatie met een tapwatervat. Lijkt allemaal netjes te werken.

Alleen vannacht maakte het systeem opeens toch een **** herrie. Geen idee waarom en wat het was. Even aan en uitgezet en het was ook weer over.

Iemand daar ervaring mee?:)
Hier is de wp nog niet actief geweest ivm lekkere weer. Geen enkel geluid gehoord, tot nu toe.

Je schrijft een tapwatervat. Wat is er precies aangesloten? En door welke installateur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Heb wel een 300L tapwatervat, maar nog geen last gehad van herrie.
Ben nog zoekende naar de ideale instellingen voor het DHW. Draai wekelijks op zondag de legionellarun, water wordt tot 53 graden verwarmd en bij graden afkoelen en na minimaal 8 uur na de vorige keer verwarmen, gaat hij weer verwarmen. Geen idee hoe zuinig dat gaat zijn.

Heb nu de stooklijn op 25 graden water bij 20 graden tot 45 graden water bij -10. Benieuwd of dat voldoende gaat zijn. Volgens die kerel van HiSense was dit een prima setting om mee te starten.

[ Voor 25% gewijzigd door Kraakhelder op 24-09-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:56
abelicious schreef op maandag 17 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Het is goed opletten wat het vermogen is bij lagere temperaturen! Een Quatt die adverteert met 6kW vermogen heeft bij lagere temperaturen (-10C) nog maar 3.8kW over, dus daarom valt hun ISDE subsidie ook lager uit. In mijn beperkte vergelijking van warmtepompen halen voornamelijk de Daikins het geadverteerde vermogen op lagere temperaturen. Ook kunnen de Daikins exceptioneel ver terug schakelen, dat is bij de Hisense een stuk slechter.

[Afbeelding]
Mag ik evt. deze tabel in een ander topic gebruiken? Ik vind het namenlijk een handig overzicht, hoewel het handig zijn om ook het geluidsvermogen van de nachtstand te vermelden. Zover ik weet is er voor inmiddels de Weaheat (8 kW Blackbird?) ook het geluidsvermogen bekend gemaakt. (Die was toch hoger dan die ze mij destijds per mail hadden doorgeven toen ze mij verzekerde dat deze hetzelfde als de geluidsdruk was) Persoonlijk vind ik het ook handig om de prijs incl. installatie in de tabel op te nemen maar dat kunnen mensen natuurlijk ook zelf doen, want elke situatie is natuurlijk net anders. Maar jouw opzet is in de basis erg bruikbaar in combinatie met andere facetten zoals zoals afmeting, monobloc of niet, FE-ready, koelmogenlijkheden enz. Net zoals:

https://www.quatt.io/verg...-warmtepompen-vergelijken

In mijn beslissing om niet voor de Hisense maar de Quatt te kiezen, heeft het geluid, de prijs en de eisen van de welstandcomissie en de koeloptie van Quatt de doorslag geven. Ook tot de conclusie gekomen dat het in onze situatie beter is om voorlopig hybride te gaan. Ik heb van Quatt een redenlijk goede prijs gekregen €2700 incl. istallatie en een gratis Tado thermostaat. Buiten heb ik gratis een antraciet grijze goot gekregen en het is heel stijlvol geworden. Wel heb ik zelf nog een vuilfilter van €130 aangeschaft want die was ik vergeten mee te bestellen en Quatt zelf vindt deze niet nodig en neemt deze niet automatisch in de offerte op. Daarnaast heeft een elektromonteur een extra groep aangesloten, de groep was al aanwezig, wat misschien €100 koste, de rest van het aansluiten o.a. kabel naar boven trekken heeft mijn man zelf gedaan. Op dit moment ben ik tevreden over mijn uiteindenlijke beslissing en hoop dat dit zo blijft. Mijn indruk is bovendien dat Quatt verder terug kan moduleren dan officieel opgegeven, ik moet in het forum Quatt nog eens navragen of dat in de praktijk ook zo is. Dat neemt niet weg dat ik de Hisense een robuuste wp vind. Tegerlijkertijd vind ik het wel erg stil hier in het topic en tot nu toe tel ik twee leveranciers waarover wordt gesproken. Groeit Hisense wel? Door de stilte hier, sociale media, twijfel over leverbaarheid van onderdelen enz.
Kraakhelder schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:02:
In vergelijking met een 4kW ja. Dat is niet zo heel eerlijk ;)
In vergelijking met de 8kW is dat al een stuk minder groot verschil.
Verder heeft de HiSense een zeer stille nachtstand en zit ie qua vermogen op -7 ook nog prima. En -7 is al exceptioneel, laat staan nog kouder.
Ik vind het voldoende terug kunnen moduleren juist heel belangrijk omdat je in Nederland in het voor- en naseizoen hier regelmatig gebruik van zal maken. Mogenlijk dat pendelen bij vloerverwarming minder speelt omdat je dan al een groot volume hebt, maar met overal radiatoren moet je een evt. probleem met pendelen gaan opvangen met buffervaten. Op zich niet erg als je daar voldoende plaats voor hebt, maar dat heeft niet iedereen. Ik heb liever een kleinere pomp die voldoende terug kan moduleren en die het bij extreme temperaturen net niet redt (daar is ook wel een oplossing voor te vinden) dan een relatief grote pomp die in het voor- en naseizoen gaat pendelen omdat deze zijn vermogen niet goed kwijt kan.

Daarnaast gaat niet allleen om het geluid in de nacht er zijn ook geluidseisen voor overdag tussen 7.00-19.00 namenlijk 45 dB op maximaal geluidsvermogen, gemeten op de erfgrens. Bij een gemiddeld rijtjeshuis voldoet de Hisense gewoon niet aan de meest recente eisen. In het algemeen kunnen de meeste 8kW pompen kunnen niet aan die recente eisen voldoen maar de Hisense springt er met 64 dB geluidsvermogen er negatief bovenuit. Het betekent mijn inziens dat het niet verstandig is om bij een gemiddeld rijtjeshuis een dergenlijke pomp te gaan plaatsen. Het kan een hoop gezeik met de buren gaan opleveren en omdat de wp in die situatie niet aan de eisen voldoet, wordt jij al snel in het ongelijk gesteld, ook al draai je inderdaad de meeste tijd natuurlijk niet op vol vermogen.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Voor onderdelen ben je niet afhankelijk van de groei hier. Ik was deze zomer in Slovenië en daar stikt het werkelijk van de Hisense warmtepompen en airco's. En er zijn meer dan 2 installateurs, installateur in de buurt kan je via Hisense climate opvragen.
Daar maak ik me iig geen zorgen over.
Vooralsnog is ie volledig stil, maar het is ook niet echt koud natuurlijk, opwarmen van het water doet ie echter ook redelijk volle bak. We zullen zien wat het brengt, maar voorlopig doet ie prima wat ie moet doen, buiten dat dat 300L vat wel erg veel ruimte inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trombom
aran schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:15:
[...]

Hier is de wp nog niet actief geweest ivm lekkere weer. Geen enkel geluid gehoord, tot nu toe.

Je schrijft een tapwatervat. Wat is er precies aangesloten? En door welke installateur?
Een 200 liter boiler van Hisense ook. En door Be-Solar.

• Kraakhelder
Als na het verwarmen van de kamer, het spaceheating deel uitschakelt, gaat de temperatuur van de boiler veel sneller omlaag. Ik heb het idee dat dit komt doordat de driewegklep dan ook weer open gaat staan vanaf het DHW vat. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Kraakhelder schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:27:
Heb wel een 300L tapwatervat, maar nog geen last gehad van herrie.
Ben nog zoekende naar de ideale instellingen voor het DHW. Draai wekelijks op zondag de legionellarun, water wordt tot 53 graden verwarmd en bij graden afkoelen en na minimaal 8 uur na de vorige keer verwarmen, gaat hij weer verwarmen. Geen idee hoe zuinig dat gaat zijn.

Heb nu de stooklijn op 25 graden water bij 20 graden tot 45 graden water bij -10. Benieuwd of dat voldoende gaat zijn. Volgens die kerel van HiSense was dit een prima setting om mee te starten.
Waar zit ergens die instelling om Legionella in te stellen? Volgens mij kijk ik daar echt compleet overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Kraakhelder schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:33:
Als na het verwarmen van de kamer, het spaceheating deel uitschakelt, gaat de temperatuur van de boiler veel sneller omlaag. Ik heb het idee dat dit komt doordat de driewegklep dan ook weer open gaat staan vanaf het DHW vat. Iemand ervaring mee?
Nee nog niet. Zal er eens op letten. Maar zit met gescheurde achillespees dus komt niet zo vaak op zolder op het moment waar de wp en boiler staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
trombom schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:28:
[...]

Waar zit ergens die instelling om Legionella in te stellen? Volgens mij kijk ik daar echt compleet overheen
Staan eerder in dit topic wat plaatjes van de manual besolar. Je moet de installateurs modus in en de legionella settings zitten onder auxiliary options. Net als bijvoorbeeld nachtverlaging.
Let erop dat je wijzigingen in het installateursmenu bevestigt door de stroom eraf te halen en er weer op te zetten nadat je weer uit het menu bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-08 13:51
Kraakhelder schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:26:
[...]
Staan eerder in dit topic wat plaatjes van de manual besolar.
Link naar de BeSolar beknopte handleiding van de Hisense Hi-Therma:
Niels1976 in "Ervaringen met Hisense Hi-Therma 8kw warmtepomp"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Hoi allemaal,

Gezien de herfst nu echt begint, wilde ik de pomp van zomerstand halen. Echter niet succesvol. De led-ring wordt geel maar niet groen.

Iemand die dit herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:06:
Hoi allemaal,

Gezien de herfst nu echt begint, wilde ik de pomp van zomerstand halen. Echter niet succesvol. De led-ring wordt geel maar niet groen.

Iemand die dit herkent?
Wat is zomerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Dat is een stand dat de pomp echt uit is. Maar dat hij wel elke week alle systemen 'spoelt' zodat er niets vastloopt.

Zie handleiding van BeSolar pagina 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Opxah schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:05:
[...]

Link naar de BeSolar beknopte handleiding van de Hisense Hi-Therma:
Niels1976 in "Ervaringen met Hisense Hi-Therma 8kw warmtepomp"
Zie hier de originele handleidingen van BeSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Buiten dat ik niet begrijp waarom, aangezien je pomp sowieso uit staat als er geen warmtevraag is, bedoel je denk ik de eco mode?
Staat die nu op off in je settings? En heb je hem nadat je hem op off hebt gezet, uit het stopcontact gehaald en weer in teruggestopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Tja, het waarom... Ik heb hem in juli opgeleverd gekregen. Stond in de zomerstand en ik heb enkele weken geleden van BeSolar instructie gekregen om hem uit de zomerstand te halen. Exact met die woorden. Zie ook de bijgevoegde handleiding als je het niet geloofd.

Ecostand werd bij installatie niet geadviseerd. Geen idee waarom. Maar zowel met als zonder ecostand blijft de led-ring groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:19:
Tja, het waarom... Ik heb hem in juli opgeleverd gekregen. Stond in de zomerstand en ik heb enkele weken geleden van BeSolar instructie gekregen om hem uit de zomerstand te halen. Exact met die woorden. Zie ook de bijgevoegde handleiding als je het niet geloofd.

Ecostand werd bij installatie niet geadviseerd. Geen idee waarom. Maar zowel met als zonder ecostand blijft de led-ring groen.
Ik heb het nu 3x gelezen maar er staat niets over een zomerstand in die handleiding die hier in dit topic staat. Sterker, er staat zelfs in dat ze adviseren niets te doen in de zomer omdar de pomp uit staat als ie niets doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:39:
[...]

Ik heb het nu 3x gelezen maar er staat niets over een zomerstand in die handleiding die hier in dit topic staat. Sterker, er staat zelfs in dat ze adviseren niets te doen in de zomer omdar de pomp uit staat als ie niets doet.
Hi,

Ik zie al waar ons gesprek mis gaat. Ik dacht eerder een link gedeeld te hebben naar de originele handleiding op de site van BeSolar. Mogelijk heeft de handleiding een update gehad.

Daar staat het op pagina 9.
https://besolar.nl/handleidingen

Maar goed, mijn vraag ging over de gele ledring, mogelijk heeft iemand hier een gedachte die mij in de goede richting helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
In zomerstand, eigenlijk staat dat ding uit, vind het aardig bizar dat dit moet, is de ledring uit. Als hij weer ingeschakeld is, is de ledring aan. De kleur heeft te maken met wat ie doet.
Geel betekent dat de verwarmingsfunctie aan staat.
https://www.hs-cs.nl/medi...hi-therma-lr-def-vers.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
ja, ik was inmiddels ook de handleidingen aan het bekijken en vond dat geel verwarmingsmodus betekent.
In de mail van BeSolar praten ze echter over de groene ring. Welke kleur heeft de ring bij jullie?

Vandaag geprobeerd te verwarmen, en er gebeurde niets. in huis was het nog 22 graden, warmtevraag op 25 gezet maar geen actie...

Ik piel nog even verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:00:
ja, ik was inmiddels ook de handleidingen aan het bekijken en vond dat geel verwarmingsmodus betekent.
In de mail van BeSolar praten ze echter over de groene ring. Welke kleur heeft de ring bij jullie?

Vandaag geprobeerd te verwarmen, en er gebeurde niets. in huis was het nog 22 graden, warmtevraag op 25 gezet maar geen actie...

Ik piel nog even verder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aayhZCHvQ_tMOboj-DBLgHs2rG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQSslrPgJmBvYuvMROlKmGBr.jpg?f=fotoalbum_large

Geel/groen geef het een naam.
Als ik heen en weer ga tussen verwarming en DHW verspringt de led van kleur iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Thanks 🙏
Inderdaad groen en geel liggen dicht bij elkaar. Misschien is het wel gewoon goed.

Ik zal morgen eens bellen met de installateur of ik iets mis om warm water het systeem in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Die van mij heeft er al 2 ochtendruns op zitten. Was een graad of 8 hier laatste 2 nachten. 2 runs van een paar uurtjes, waarmee het de rest van de dag prima op temperatuur was hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Vandaar dat de watertemperatuur nog 26 graden is waarschijnlijk.

Heb je enig idee hoe het scherm eruit ziet wanneer de pomp aan het verwarmen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
25 graden is de minimale temperatuur op mijn ingestelde stooklijn...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y4yh1xBd0-SCzhAPwI1JN6bPKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9nSIdoibPuKnqk0TtdQDHjn.jpg?f=fotoalbum_large

Hij is nu aan het verwarmen, 3 lampjes op mijn tado ontvanger geeft aan warmtevraag. Voel ook dat de pomp aan de gang gaat aan de leiding. Bovendien heeft ie rechtsboven een extra icoontje dat de pomp bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Hier gisteravond langere tijd warmte gevraagd en er gebeurde toch iets, helaas nog niet best. De ledring kleurt knipperend rood. Foutcode 47 en deze ochtend foutcode 2. Direct nagezocht (link hieronder). Code 47 lijkt iets met onderdruk van koelmiddel te maken te hebben. Ik hoop niet dat ie lekt... Code 2 lijkt ander probleem. Ikg a maar eens bellen.

https://www.hs-cs.nl/medi...des-hisense-hi-therma.pdf

Je plaatje met uitleg brengt me wel tot iets anders. Tado... Heb jij je Tado thermostaat actief op de HiSense? Bij mij is die vervangen door de thermostaat van HiSense. Ik heb er niets over uitgezocht maar ging er vanuit dat de thermostaat van HiSens noodzakelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ik heb gewoon mijn Tado actief ja. Via de klantenservice van Tado geregeld dat ze hem warmtepomp geschikt maken, on/off met bepaalde extra settings. Moest alleen ff een extension kit erbij bestellen, omdat mijn binnenunit op een heel andere plek zit dan mijn cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Goed te weten zeg. Dan kan ik die misschien ook nog aanslingeren op termijn.

Werkt dat soepel of nog complicaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:12:
Goed te weten zeg. Dan kan ik die misschien ook nog aanslingeren op termijn.

Werkt dat soepel of nog complicaties?
Vooralsnog soepel. Ben alleen nog een beetje zoekende naar hoe hem optimaal in te stellen. Mijn installateur heeft HiSense gevraagd bij me langs te komen om wat te optimaliseren in de settings. Het wordt nu 23 graden, terwijl mijn thermostaat op 21,7 staat. Maar door de warmte die in de vloer blijft, blijft hij nog een tijdje nawarmen. Dus dat behoeft nog wat optimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Kraakhelder schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:51:
[...]

Vooralsnog soepel. Ben alleen nog een beetje zoekende naar hoe hem optimaal in te stellen. Mijn installateur heeft HiSense gevraagd bij me langs te komen om wat te optimaliseren in de settings. Het wordt nu 23 graden, terwijl mijn thermostaat op 21,7 staat. Maar door de warmte die in de vloer blijft, blijft hij nog een tijdje nawarmen. Dus dat behoeft nog wat optimalisatie.
Interessant. Mij werd door de installateur verteld dat dit is hoe de warmtepomp werkt. Hij doet stoken tot +1 graden op het ingestelde en slaat dan weer aan als het onder de ingestelde temperatuur komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
trombom schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:38:
[...]

Interessant. Mij werd door de installateur verteld dat dit is hoe de warmtepomp werkt. Hij doet stoken tot +1 graden op het ingestelde en slaat dan weer aan als het onder de ingestelde temperatuur komt.
Hij stookt bij mij gewoon tot de thermostaat geen warmte meer vraagt, maar daarna blijft ie uiteraard nog doorwarmen omdat de vloer warm blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:44
Ik zit inmiddels ook in een offertetraject met Rovinco. Waarschijnlijk ga ik voor DeWarmte PompAO of de HiSense.

Ik ben benieuwd of er hier eigenaren zijn die ervaring hebben met de warmtepomp te integreren binnen Home Assistant (waarschijnlijk inclusief de WiFi module?). Ik zou graag minimaal een read-only van de warmtepomp binnen HASS kunnen zien alsmede een historische (S)COP berekening kunnen maken.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ik heb wel gezien dat er een integratie beschikbaar is om een aantal Hisense apparaten te integreren maar de informatie is vrij summier. Veel verder dan hier kom ik niet: https://github.com/oyvind...ife-ha?tab=readme-ov-file. Aangezien er geen specifieke apparaten worden vermeld, vind ik lastig inschatten wat een real-life ervaring zou zijn.

Een work-around zou eventueel zoiets als een Kamstrup warmtemeter + Kamst IR gateway kunnen zijn maar wellicht is dat wat overkill kwa investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
FormallyUnknown schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:10:
Ik zit inmiddels ook in een offertetraject met Rovinco. Waarschijnlijk ga ik voor DeWarmte PompAO of de HiSense.

Ik ben benieuwd of er hier eigenaren zijn die ervaring hebben met de warmtepomp te integreren binnen Home Assistant (waarschijnlijk inclusief de WiFi module?). Ik zou graag minimaal een read-only van de warmtepomp binnen HASS kunnen zien alsmede een historische (S)COP berekening kunnen maken.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en ik heb wel gezien dat er een integratie beschikbaar is om een aantal Hisense apparaten te integreren maar de informatie is vrij summier. Veel verder dan hier kom ik niet: https://github.com/oyvind...ife-ha?tab=readme-ov-file. Aangezien er geen specifieke apparaten worden vermeld, vind ik lastig inschatten wat een real-life ervaring zou zijn.

Een work-around zou eventueel zoiets als een Kamstrup warmtemeter + Kamst IR gateway kunnen zijn maar wellicht is dat wat overkill kwa investering.
https://community.home-as...ng-connectlife/459082/147

Ik heb de Hi-Mit II, maar het heeft weinig meerwaarde. Overigens is dat niet de connect life app, want heb ook een gratis airco van Hisense en die maakt gebruik van de connect life app. Maar het connect life logo komt wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FormallyUnknown
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-02 21:44
Thanks voor het delen van je ervaringen! Klinkt niet veelbelovend helaas. Gebruik je die Hi-Mitt voor jouw warmtepomp? Zoja, wat is het nut? Ik heb gegoogled en kwam tot de conclusie dat je er in feite de optie krijgt om de warmtepomp van afstand aan/uit te zetten, of zie ik iets over het hoofd?

Ben je overigens momenteel de (S)COP van je warmtepomp aan het meten? Is er, naar HASS, nog een andere manier om dat te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Je kan er allerlei scenes mee verzinnen, waar je geen reet mee doet. Althans, ik niet.
Ik ben het niet aan het meten nee, ik ben eerst aan het zorgen dat ik wat minder verbruik, is nog best een uitzoekerij. Heb ook nog een mengverdeler, heb de open verdeler al liggen, maar heb het gereedschap niet om hem aan te sluiten, dus zal een expert erbij moeten halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
FormallyUnknown schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:10:

Betreft de integratie Home Assistant (waar ik geen ervaring mee heb). Enkele posts hierboven is iets beschreven over Tado icm met de HiSense. Mogelijk kom je daar al een heel eind mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:38:
Hier gisteravond langere tijd warmte gevraagd en er gebeurde toch iets, helaas nog niet best. De ledring kleurt knipperend rood. Foutcode 47 en deze ochtend foutcode 2. Direct nagezocht (link hieronder). Code 47 lijkt iets met onderdruk van koelmiddel te maken te hebben. Ik hoop niet dat ie lekt... Code 2 lijkt ander probleem. Ikg a maar eens bellen.

Je plaatje met uitleg brengt me wel tot iets anders. Tado... Heb jij je Tado thermostaat actief op de HiSense? Bij mij is die vervangen door de thermostaat van HiSense. Ik heb er niets over uitgezocht maar ging er vanuit dat de thermostaat van HiSens noodzakelijk was.
Alles inmiddels opgelost door BeSolar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Nog niet.
Er bleek koudemiddel gelekt. Eerst dacht men dat dit op een koppeling was. Maar er lijkt ook in een van de units iets mis. Volgende week komt de importeur, aanname van BeSolar is dat een van de units vervangen moet worden.

Maandagochtendmodel... Schijnt bij alle merken voor te komen, aldus BeSolar

Gelukkig hier in huis nog niet koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:51:
[...]

Nog niet.
Er bleek koudemiddel gelekt. Eerst dacht men dat dit op een koppeling was. Maar er lijkt ook in een van de units iets mis. Volgende week komt de importeur, aanname van BeSolar is dat een van de units vervangen moet worden.

Maandagochtendmodel... Schijnt bij alle merken voor te komen, aldus BeSolar

Gelukkig hier in huis nog niet koud.
Wel bijzonder dat ze dit zelf niet verhelpen, zij zijn toch de installateur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Wel bijzonder dat ze dit zelf niet verhelpen, zij zijn toch de installateur?
Ja, ze komen volgende week samen met importeur langs. Als het niet te verhelpen is, hangen ze een nieuwe op. Agenda importeur was lastiger dan agenda BeSolar

Ik baal er wel van. Tegelijk lijkt BeSolar het qua service prima op te pakken. Ze waren snel hier en hebben snel opgeschaald. In korte tijd waren collega's erbij totdat bleek dat het in de unit zat op een plek waar aanspraak gemaakt wordt op de importeur.

Ik wacht het even af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Ik heb sinds eind augustus de hybride warmtepomp.

Situatie:

Groot vrijstaande boerderij uit 1901 (300+m2 woonruimte) wel goed geïsoleerd, 5 groepen vloerverwarming en hoogtemp. radiatoren. Ik heb de thermostaat op 21 graden staan (zowel snachts als overdag) en het is continu rond de 21.5 graden (precies zoals de installateur uitlegde). Tot nog toe zeer tevreden over het comfort in huis.

Nu heb ik wel een vraag over het stroomverbruik. Gisteren was het de hele dag rond de 10 graden buiten en vannacht ca. 6. Nu heb ik het volgende verbruik:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0feRnxSj-fzKxG8FQYfF2-LO30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGWvytFzP3sPSJgjqGIszdGT.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit heel gek met deze buitentemperaturen of is dit significant? Enige wat we nog op de CV doen is douchen dus heb een halve kuub gasverbuik per dag.

edit: ons stroomverbruik was ca. 9 kwh per dag gemiddeld, in de keuken hebben we elektrische vloerverwarming dus ik snap dat niet alles van dat verbruik puur de warmtepomp is.

[ Voor 7% gewijzigd door jevdr1990 op 15-10-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Hij lijkt wel redelijk te pendelen, en dat is niet best voor je pomp. Wat voor verdeler zit er op je vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:33:
Hij lijkt wel redelijk te pendelen, en dat is niet best voor je pomp. Wat voor verdeler zit er op je vloerverwarming?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgZAzRPmEoGHXeLqOqFbIIztRB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HNqXz7fWeZDV6jWvUMj0ekcT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
Hmmm een mengverdeler is ook niet de beste optie, en zo te zien ook al fors op leeftijd.
Een open verdeler werkt sowieso veel beter. Ik zou toch nog eens teruggaan naar je installateur, dat het comfortabel is, zal best, maar je warmtepomp werkt niet erg efficient nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:55:
Hmmm een mengverdeler is ook niet de beste optie, en zo te zien ook al fors op leeftijd.
Een open verdeler werkt sowieso veel beter. Ik zou toch nog eens teruggaan naar je installateur, dat het comfortabel is, zal best, maar je warmtepomp werkt niet erg efficient nu.
dus een open verdeler erop zetten zou een hoop oplossen? Ik ben benieuwd of Besolar dat doet of ik beter mijn eigen loodgieter kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:03:
[...]

dus een open verdeler erop zetten zou een hoop oplossen? Ik ben benieuwd of Besolar dat doet of ik beter mijn eigen loodgieter kan vragen.
Daar wordt hij iig efficienter van. Verder is het de vraag wat voor thermostaat hem aanstuurt. Hoe de stooklijn staat, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:46:
[...]

Daar wordt hij iig efficienter van. Verder is het de vraag wat voor thermostaat hem aanstuurt. Hoe de stooklijn staat, etc. etc.
ja een hisenseAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9RWUOnie16Cu9DirVX-lcnsx4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TiWlDtpfig0skoF4WmO8iUKr.jpg?f=user_large

Bovenstaande thermostaat, maar stooklijn etc heb ik allemaal te weinig verstand van. Mijn loodgieter installeert ook warmtepompen dus ik ga het wel aan hun vragen. Ik neem aan dat zij het zo efficient mogelijk af kunnen stellen. Bedankt voor de info iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:03:
[...]

ja een hisense[Afbeelding]

Bovenstaande thermostaat, maar stooklijn etc heb ik allemaal te weinig verstand van. Mijn loodgieter installeert ook warmtepompen dus ik ga het wel aan hun vragen. Ik neem aan dat zij het zo efficient mogelijk af kunnen stellen. Bedankt voor de info iig :)
Je garantie e.d. loopt via BeSolar, ik zou wel oppassen met wat je je eigen loodgieter laat doen. Daarvoor moet je wel weten hoe dat in elkaar zit in de Hisense software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Wat doen jullie met wie wp eco modus?

Ik wil hem op off, zodat de pomp alleen draait als de thermostaat warmte vraagt.

Maar op een of andere onverklaarbare manier springt die instelling na x tijd weer terug op on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
trombom schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:10:
Wat doen jullie met wie wp eco modus?

Ik wil hem op off, zodat de pomp alleen draait als de thermostaat warmte vraagt.

Maar op een of andere onverklaarbare manier springt die instelling na x tijd weer terug op on.
Heb je dat in het installatiemenu aangepast? Want dat is wel noodzakelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trombom
Zekers, en dan stroom er ff af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 11:15:
[...]

Hier draait de boel inmiddels ook zoals het hoort en binnenkort wil ik de Tado ook weer aansluiten. Je schreef over aan/uit en de extension kit. Weet jij waarom die extension kit eigenlijk nodig was? De Tado kan zelf toch ook direct aan/uit naar de warmtepomp zenden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Als jij een kabel kan aansluiten vanaf je warmtepomp naar je Tado, heb je geen extensiekit nodig. Mijn binnenunit hangt beneden in de bijkeuken en de kabel vanaf de Tado liep naar zolder, naar de CV ketel. Dus om hem op de plek te houden waar hij hing, moest ik een extensiekit bij de warmtepomp ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
@Kraakhelder heb enkel de HiSense Thermostaat voor de Tado (+extension kit) vervangen? Of ook nog de draden binnenin de warmteunit (binnenunit) op andere klemmen gezet? Bij de CV-ketel moet je namelijk voor een andere interface andere klemmen gebruiken (zo is dat bij mijn intergas Modulair of aan/uit zijn andere klemmen in de ketel).

Verder heb ik ook contact gezocht met Tado klantenservice (chat) met als resultaat dat ze zeggen dat het waarschijnlijk moet kunnen werken maar dat geen verdere instructies worden gegeven... Dus als jij meer instructies hebt, heel graag.

Eerder schreef je dat HiSens nog langs zou komen voor aanpassen settings. Is daar nog wat uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Ik keek onlangs naar de instellingen van de hybride warmtepomp en zag dat de watertemperatuur door de installateur van Besolar is ingesteld op 55 graden. Nu heb ik gewoon vloerwarming in de gehele woonkamer met ouderwetse radiatoren. Is die 55 graden niet veel te hoog en veel te onzuinig?

edit: ik douche gewoon op de cv dus daar heb ik sowieso geen heet water voor nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door jevdr1990 op 04-11-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
jevdr1990 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:
Ik keek onlangs naar de instellingen van de hybride warmtepomp en zag dat de watertemperatuur door de installateur van Besolar is ingesteld op 55 graden. Nu heb ik gewoon vloerwarming in de gehele woonkamer met ouderwetse radiatoren. Is die 55 graden niet veel te hoog en veel te onzuinig?

edit: ik douche gewoon op de cv dus daar heb ik sowieso geen heet water voor nodig.
Weet je hoe warm de temperatuur van je CV stond? Dan zou ik die kopiëren maar dat is zonder echte technische kennis hoor.

Hier heb ik het zelf teruggezet naar +- 40 graden (met stooklijn). Ik denk dat dit genoeg moet zijn. Voorheen ging er ook maar max 40 graden in de vloer. Nu wordt het in ieder geval prima warm in huis. Maar het is ook nog niet echt koud natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op maandag 4 november 2024 @ 09:31:
@Kraakhelder heb enkel de HiSense Thermostaat voor de Tado (+extension kit) vervangen? Of ook nog de draden binnenin de warmteunit (binnenunit) op andere klemmen gezet? Bij de CV-ketel moet je namelijk voor een andere interface andere klemmen gebruiken (zo is dat bij mijn intergas Modulair of aan/uit zijn andere klemmen in de ketel).

Verder heb ik ook contact gezocht met Tado klantenservice (chat) met als resultaat dat ze zeggen dat het waarschijnlijk moet kunnen werken maar dat geen verdere instructies worden gegeven... Dus als jij meer instructies hebt, heel graag.

Eerder schreef je dat HiSens nog langs zou komen voor aanpassen settings. Is daar nog wat uitgekomen?
Hisense komt donderdag langs.
Je warmtepomp moet je aan/uit aansluiten op je thermostaat, die Tado moet dus op dezelfde klemmen als je HiSense thermostaat. Moduleren doet ie zelf, niet via OpenTherm.
Tado geeft officieel geen support, maar ze kunnen de settings wel voor je op warmtepompgeschikt zetten. Dat werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op maandag 4 november 2024 @ 12:23:

Normaal staat je warmtepomp op een stooklijn ingesteld. Dus bij buitentemperatuur X moet hij watertemperatuur Y aanmaken. Hoe lager X, hoe hoger Y, met een ingesteld maximum. Dat werkt het efficiënst.
55 graden water je vloerverwarming, maakt de boel stuk, is het een open verdeler of een mengverdeler? In dat laatste geval, maakt hij het water koeler, maar dan ga je wel volledig voorbij aan de efficiency van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:38:
[...]

Normaal staat je warmtepomp op een stooklijn ingesteld. Dus bij buitentemperatuur X moet hij watertemperatuur Y aanmaken. Hoe lager X, hoe hoger Y, met een ingesteld maximum. Dat werkt het efficiënst.
55 graden water je vloerverwarming, maakt de boel stuk, is het een open verdeler of een mengverdeler? In dat laatste geval, maakt hij het water koeler, maar dan ga je wel volledig voorbij aan de efficiency van een warmtepomp.
het is een mengverdeler. Is zo'n stooklijn makkelijk in te stellen / aan te passen?

[ Voor 4% gewijzigd door jevdr1990 op 05-11-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:12:
[...]

het is een mengverdeler. Is zo'n stooklijn makkelijk in te stellen / aan te passen?
Dan gaat het sowieso niet met 55 je vloer in, maar beter komt er een open verdeler en de daadwerkelijke temperatuur die je pomp aanmaakt in je vloer.
Stooklijn kun je in je settings instellen, OTC Point als verwarming en bij 20 graden buiten een watertemperatuur invullen en bij -X een temperatuur invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 11:36:
[...]

Hisense komt donderdag langs.
Je warmtepomp moet je aan/uit aansluiten op je thermostaat, die Tado moet dus op dezelfde klemmen als je HiSense thermostaat. Moduleren doet ie zelf, niet via OpenTherm.
Tado geeft officieel geen support, maar ze kunnen de settings wel voor je op warmtepompgeschikt zetten. Dat werkt goed.
Hoi @Kraakhelder , ik heb de tado inmiddels op aan/uit staan. Dat kun je zelf vrij makkelijk via de tado Pro app doen. Ik twijfelde of het goed was, klantenservice heeft het gecheckt.
Ook in aan/uit lukte aansluiten op de HiSense steeds maar niet. Steeds weer rood knipperen op de warmtepomp. Foutcode H2. Na wat zoeken in de installateurssetting van de wamtepomp uitgevonden dat je daar ook een aanpassing kan/moet doen, de thermostaat als aan/uit ipv de standaard bedraad/slave/....
Daarna leek het wel te werken, keurige groene cirkel op de HiSens. Echter bij warmtevraag kreeg ik nu een nieuwe code: 03.

De storingslijst van HiSense geeft als uitleg dat de comm tussen binnen en buiten daarmee niet in orde is... Dat lijkt me gek door een andere thermostaat.

Vraag aan jou, wil kijken naar jouw thermostaatinstelling in de HiSense? Zo een als bijgevoegd door mij, je moet daarvoor wel in installateursmenu zitten (zie handleiding BeSolar voor de instructies). En mogelijk nazien/morgen navragen welke aanpassingen nodig zijn geweest om de tado te koppelen? Dank je wel alvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9zXQ7bYQJDDDDR2C9UNjfQonkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXISPWynNNWUUP9Le1sn1Hna.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Die tado heeft ook bij aan/uit nog softwarematige aanpassingen nodig om te zorgen dat hij minder snel schakelt. Dan gaat je warmtepomp namelijk veel te veel pendelen. Ik ben vanavond weer thuis, dan kijk ik even. Overigens heb ik nu de Netatmo, omdat ik niks meer aan de radiatorknoppen had. Alles in 1 koop verkocht en die Netatmo opgehangen. Voordeel is daar dat je de hysterese zelf in kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:52:
Die tado heeft ook bij aan/uit nog softwarematige aanpassingen nodig om te zorgen dat hij minder snel schakelt. Dan gaat je warmtepomp namelijk veel te veel pendelen. Ik ben vanavond weer thuis, dan kijk ik even. Overigens heb ik nu de Netatmo, omdat ik niks meer aan de radiatorknoppen had. Alles in 1 koop verkocht en die Netatmo opgehangen. Voordeel is daar dat je de hysterese zelf in kunt stellen.
Jammer dat je de tado weg hebt gedaan. Mijn volgende vraag was of je in de tado pro app kon kijken hoe de settings daar precies staan. De chatbot van Tado is niet superdoortastend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:17:
[...]

Jammer dat je de tado weg hebt gedaan. Mijn volgende vraag was of je in de tado pro app kon kijken hoe de settings daar precies staan. De chatbot van Tado is niet superdoortastend...
@tado zou je in de bovenstaande posts mee willen lezen en kunnen toelichten wat de beste 'warmtepompinstellingen' zijn in de tado, naast het aan/uit? En of het erg is dat mijn tado nog steeds meldt dat een intergas ketel is gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:17:
[...]

Gewoon de support van Tado mailen, uitleggen dat je een warmtepomp hebt en vragen of ze de warmtepomp geschikte aan/uit settings juist willen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
aran schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:35:
[...]

Hoi @Kraakhelder , ik heb de tado inmiddels op aan/uit staan. Dat kun je zelf vrij makkelijk via de tado Pro app doen. Ik twijfelde of het goed was, klantenservice heeft het gecheckt.
Ook in aan/uit lukte aansluiten op de HiSense steeds maar niet. Steeds weer rood knipperen op de warmtepomp. Foutcode H2. Na wat zoeken in de installateurssetting van de wamtepomp uitgevonden dat je daar ook een aanpassing kan/moet doen, de thermostaat als aan/uit ipv de standaard bedraad/slave/....
Daarna leek het wel te werken, keurige groene cirkel op de HiSens. Echter bij warmtevraag kreeg ik nu een nieuwe code: 03.

De storingslijst van HiSense geeft als uitleg dat de comm tussen binnen en buiten daarmee niet in orde is... Dat lijkt me gek door een andere thermostaat.

Vraag aan jou, wil kijken naar jouw thermostaatinstelling in de HiSense? Zo een als bijgevoegd door mij, je moet daarvoor wel in installateursmenu zitten (zie handleiding BeSolar voor de instructies). En mogelijk nazien/morgen navragen welke aanpassingen nodig zijn geweest om de tado te koppelen? Dank je wel alvast

[Afbeelding]
Bij mij staat ie op 2 ipv 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LloiqPuspZa5avG1ISbGbp-tfV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8jFsMckb5XAavnzI3MrJgWm4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Hisense is geweest, ze hebben wat aanpassingen gemaakt, waarmee ik nu ga testen.
- OTC Point deed niet wat het moest, water werd altijd 45 graden. Ecomode bleek aan te staan, waardoor hij de temperatuur op basis van retourtemperatuur instelt. Die werd na verloop van tijd dus altijd 45 graden. Die is nu uit gezet.
- Pomp in de binnen unit draaide altijd 100%. Dit is nu omgezet naar DeltaT. Snelheid dus op basis van verschil in aanvoer- en retourtemperatuut.
- Nog wat settings aangepast waardoor de 3wegklep open bleef staan nadat het verwarmen beëindigd was, waardoor de temperatuur in het DHW vat snel terugliep. Dit ga ik nu testen.

Verder draait hij wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:53:
Hisense is geweest, ze hebben wat aanpassingen gemaakt, waarmee ik nu ga testen.
- OTC Point deed niet wat het moest, water werd altijd 45 graden. Ecomode bleek aan te staan, waardoor hij de temperatuur op basis van retourtemperatuur instelt. Die werd na verloop van tijd dus altijd 45 graden. Die is nu uit gezet.
- Pomp in de binnen unit draaide altijd 100%. Dit is nu omgezet naar DeltaT. Snelheid dus op basis van verschil in aanvoer- en retourtemperatuut.
- Nog wat settings aangepast waardoor de 3wegklep open bleef staan nadat het verwarmen beëindigd was, waardoor de temperatuur in het DHW vat snel terugliep. Dit ga ik nu testen.

Verder draait hij wel prima.
Verhelderend. Hier zag ik ook niet dat de watertemp de stooklijn volgde maar gewoon standaard naar de ingestelde temp ging. Ook eco uitgezet. Ga er op letten.

DeltaT stond hier al 'goed'.

De tado werkt ook met aan/uit2 niet. Settings in de tado zijn door tado ingesteld . Wordt nu wel frustrerend dat ik de tado niet werkend krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Temperatuur loopt nog steeds terug, dus gaat een veerbelaste keerklep in het aanvoer stukje naar boiler moeten komen.
Op de ingestelde stooklijn kwam ie tot 21,2 graden en ik wil 21,5. Stooklijn iets minder zuinig gezet dus. Tijd om de mengverdeler snel te vervangen voor de open verdeler die er al ligt, dan kan de stooklijn weer zuiniger, hij bleef wel heel netjes op laag vermogen draaien na de aanpassing en het bleef heel stabiel 21,5 graad.

Hoe heb je die Tado aangesloten? Op welke klemmen van de tado zit ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Kraakhelder schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:03:

Hoe heb je die Tado aangesloten? Op welke klemmen van de tado zit ie?
Aangesloten op no en com. Dat zijn klemmen 1 en 3 van links af gezien (het grote blok).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Zojuist de handleiding van de binnen-unit doorgespit. pagina 27/28 duiden de bedrading van binnen. Om een aan/uit thermostaat te benutten dienen in de unit andere klemmen gebruikt te worden.

Dat verklaart heel goed waarom het tot op heden niet werkte. ik zal waarschijnlijk vanmiddag de unit openen en daar ook de bedrading aanpassen. Dan zal het best werken. Update volgt later.

Update:

Om de eigen HiSense thermostaat te vervangen door een aan/uit thermostaat (bijv tado) is het nodig om:
- de klemmen in de binnenunit anders aan te sluiten en
- in het menu anders in te stellen

Het werkt

[ Voor 22% gewijzigd door aran op 10-11-2024 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Bij mij zit hij dus op de Demand ON/OFF 2.

• jevdr1990
Ik check via de homewizzard p1 meter het verbruik van oa. de hyb-warmtepomp. Hoe werkt een warmtepomp op zn efficiëntst? Ik heb ongeveer 12 stroompieken per etmaal. Is dit al pendelen of is dit heel normaal? Ik lees bijv op internet: “Een warmtepomp mag – grofweg – niet vaker dan zesmaal per uur afslaan”.

Als ik dat lees pendelt hij dus niet. Of toch wel? Ik heb geen benul en probeer mede door dit forum wat meer te begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1X8QCQBC_ayPxTtC6eht6vAtrDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dUP45H67VePbZR1BNAYg8pwD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
jevdr1990 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 19:01:
Ik check via de homewizzard p1 meter het verbruik van oa. de hyb-warmtepomp. Hoe werkt een warmtepomp op zn efficiëntst? Ik heb ongeveer 12 stroompieken per etmaal. Is dit al pendelen of is dit heel normaal? Ik lees bijv op internet: “Een warmtepomp mag – grofweg – niet vaker dan zesmaal per uur afslaan”.

Als ik dat lees pendelt hij dus niet. Of toch wel? Ik heb geen benul en probeer mede door dit forum wat meer te begrijpen.

[Afbeelding]
Daar komt de mijne lang niet aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7imdvFerpFCHfXdkknDfs5pRDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lHBH7enimL3PULuImt9dozmY.png?f=fotoalbum_large

Idealiter maakt hij nog langere runs, maar dat gaat nu even niet. Ik heb nog een mengverdeler en die kreeg het niet warm genoeg op de huidige stooklijn toen het buiten rond het vriespunt was. Dus de stooklijn moest wat minder efficiënt. Ben nu aan het wachten tot de installateur de mengverdeler komt vervangen voor een open die ik al heb liggen.
Thermostaat staat continu op 22 graden, met een hysterese van 0,2 graad. Bij 21,8 slaat ie dus aan en bij 22,2 weer af.
Stooklijn staat nu op 25 graden water bij 20 graden buitentemperatuur en 45 graden bij -5. Die zou ik graag naar -10 hebben.
Wat voor thermostaat heb jij? Die bijgeleverde? En hangt die in je woonkamer? Hoe staan je settings? Eco mode wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Kraakhelder schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 09:40:
[...]

Daar komt de mijne lang niet aan.
[Afbeelding]

Idealiter maakt hij nog langere runs, maar dat gaat nu even niet. Ik heb nog een mengverdeler en die kreeg het niet warm genoeg op de huidige stooklijn toen het buiten rond het vriespunt was. Dus de stooklijn moest wat minder efficiënt. Ben nu aan het wachten tot de installateur de mengverdeler komt vervangen voor een open die ik al heb liggen.
Thermostaat staat continu op 22 graden, met een hysterese van 0,2 graad. Bij 21,8 slaat ie dus aan en bij 22,2 weer af.
Stooklijn staat nu op 25 graden water bij 20 graden buitentemperatuur en 45 graden bij -5. Die zou ik graag naar -10 hebben.
Wat voor thermostaat heb jij? Die bijgeleverde? En hangt die in je woonkamer? Hoe staan je settings? Eco mode wel uit?
Ik moet wel vermelden dat mijn verbruik het totale stroomverbruik is in huis, dus niet alleen de warmtepomp. Ik heb in de keuken bijv elektrische vloerverwarming die altijd op 21.5 staat.

Ik had vorige week voor het eerst de stooklijn aangepast. naar: hogeomgevinstemp. 20 - water 32
lage omgevingstemp. 2 - water 35 (veel te vlakke lijn uiteraard, maar wilde even kijken in hoeverre mijn vloerverwarming de woning warm kreeg zonder dat de hoogtemp radiatoren mee zouden helpen. Mijn thermostaat staat overigens continu op 21 graden.

Gisteren heb ik mn stooklijn aangepast naar 20buiten - 32 water / -10buiten - 55 water,
Overigens heb ik ook een mengverdeler en geen buffervat (Besolar zei dat dat niet nodig was met 6 groepen vloerverwarming). Gisteren was de loodgieter hier om een en ander te bekijken en die zei dat het systeem sowieso veel meer rust gaat krijgen met een buffervat en dan eventueel ook die open verdeler op de vloerverwarming. We gaan het zien.

Ik heb de bijgeleverde Hisense termostaat ja en die hangt in de woonkamer. Waar kan ik de ecostand aan/uitzetten? Wat doet deze stand precies?

[ Voor 51% gewijzigd door jevdr1990 op 15-11-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevdr1990
Zo was mijn beginscherm, daar staat eco op aan, echter als ik dan naar kamers ga staat de eco uit...
Ik heb die op het beginscherm ook op uit gezet nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhU9opnoQ41AehbVn4XkhK4y988=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h69UytR9CJ2s8kqxu6pSaTdd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Die ecomode bepaakt je watertemperatuur op basis van de retourtemperatuur. Daardoor werkt je stooklijn niet en gaat het water altijd naar de max temperatuur.
Schijnt handig te zijn in bedrijfsomgevingen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shoveltje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-07 18:34
ik heb geen ervaring met de warmtepomp, maar wel met de firma Rovinco :(
Op 21 februari een dual split airco laten plaatsen door Rovinco n.a.v. recensies en het gesprek tijdens de schouw.
Gewaarschuwd dat plaatsing op het 8,5m hoge platte dak buitenom lastig kon zijn. was volgens Vijfvinkel geen probleem: "gewoon via de ladder en airco op de schouder".
Tijdens de installatie behoorlijk wat gescheld op "slechte muren", lastige draad doorvoeren e.d. Niet leuk. PLaatsing op het dak lukte niet via de ladder dus snel een lift moeten regelen.
Toen de unit op het dak stond bleken er koppelingen te missen waardoor de installatie niet voltooid kon worden. Rovinco vertrokken en leidingen los hangend aan de gevel achter gelaten.
Plaatsing zou op 6 maart voltooid worden, maar op 5 maart appje gekregen dat de vader van z'n vriendin een herseninfarct had gehad en "Ze gaan zometeen eind maken aan zijn leven, ik kan morgen de werkzaamheden niet uitvoeren"
Sterkte gewenst en later nieuwe datum afgesproken. Rovinco biedt 100 korting en begin april geplaatst . Volgende dag rekening ontvangen zonder 100 euro korting.
Geappt over 100 euro maar geen reactie. Na nog 2 appjes zonder reaktie de rekening betaald minus 100euro.
Op 5 oktober valt -na 6 maanden- de afdekking van de buitenleidingen spontaan naar beneden. Rovinco via whatsapp gevraagd contact op te nemen om reparatiedatum te prikken, maar geen reactie.
Op 15 oktober gebeld, geen gehoor, voicemail ingesproken, maar geen reactie. Op 17 oktober weer gebeld, geen gehoor, weer voicemail ingesproken, ook nu geen reactie.
Op 21 oktober nogmaals gebeld, zelfde verhaal, geen gehoor, voicemail, geen reactie. Op 21 oktober ook nog gemaild met verzoek kontakt op te nemen, blijft ook onbeantwoord.
Het lijkt er op dat deze firma, ook gezien de diverse recensies, snel geld wil verdienen: zolang alles goed gaat is er niets aan de hand en wordt er van alles beloofd, maar als er problemen zijn wordt er nergens op gereageerd.
In de leveringsvoorwaarden staat dat na installtie de NVKL voorwaarden gelden. klinkt mooi, maar de firma is niet aangesloten bij NVKL. Veel positieve recensies, maar daar zitten wel wat vrienden/bekenden/familie bij.
Conclusie: onbetrouwbare zaak. Reageert niet bij problemen en laat de klanten barsten. Hou m'n hart vast als er iets met de installatie gebeurt,want van Rovinco krijg je geen reactie en kun je doodvallen. Giga afknapper.

• Kraakhelder
Shoveltje schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:46:
ik heb geen ervaring met de warmtepomp, maar wel met de firma Rovinco :(
Op 21 februari een dual split airco laten plaatsen door Rovinco n.a.v. recensies en het gesprek tijdens de schouw.
Gewaarschuwd dat plaatsing op het 8,5m hoge platte dak buitenom lastig kon zijn. was volgens Vijfvinkel geen probleem: "gewoon via de ladder en airco op de schouder".
Tijdens de installatie behoorlijk wat gescheld op "slechte muren", lastige draad doorvoeren e.d. Niet leuk. PLaatsing op het dak lukte niet via de ladder dus snel een lift moeten regelen.
Toen de unit op het dak stond bleken er koppelingen te missen waardoor de installatie niet voltooid kon worden. Rovinco vertrokken en leidingen los hangend aan de gevel achter gelaten.
Plaatsing zou op 6 maart voltooid worden, maar op 5 maart appje gekregen dat de vader van z'n vriendin een herseninfarct had gehad en "Ze gaan zometeen eind maken aan zijn leven, ik kan morgen de werkzaamheden niet uitvoeren"
Sterkte gewenst en later nieuwe datum afgesproken. Rovinco biedt 100 korting en begin april geplaatst . Volgende dag rekening ontvangen zonder 100 euro korting.
Geappt over 100 euro maar geen reactie. Na nog 2 appjes zonder reaktie de rekening betaald minus 100euro.
Op 5 oktober valt -na 6 maanden- de afdekking van de buitenleidingen spontaan naar beneden. Rovinco via whatsapp gevraagd contact op te nemen om reparatiedatum te prikken, maar geen reactie.
Op 15 oktober gebeld, geen gehoor, voicemail ingesproken, maar geen reactie. Op 17 oktober weer gebeld, geen gehoor, weer voicemail ingesproken, ook nu geen reactie.
Op 21 oktober nogmaals gebeld, zelfde verhaal, geen gehoor, voicemail, geen reactie. Op 21 oktober ook nog gemaild met verzoek kontakt op te nemen, blijft ook onbeantwoord.
Het lijkt er op dat deze firma, ook gezien de diverse recensies, snel geld wil verdienen: zolang alles goed gaat is er niets aan de hand en wordt er van alles beloofd, maar als er problemen zijn wordt er nergens op gereageerd.
In de leveringsvoorwaarden staat dat na installtie de NVKL voorwaarden gelden. klinkt mooi, maar de firma is niet aangesloten bij NVKL. Veel positieve recensies, maar daar zitten wel wat vrienden/bekenden/familie bij.
Conclusie: onbetrouwbare zaak. Reageert niet bij problemen en laat de klanten barsten. Hou m'n hart vast als er iets met de installatie gebeurt,want van Rovinco krijg je geen reactie en kun je doodvallen. Giga afknapper.
Slecht, maar herkenbaar verhaal.
Mijn installatie heeft nog wat verbetering nodig, maar reageren doet ie niet momenteel.
Gelukkig werkt alles wel, met de huidige kou buiten, maar het kan iets optimaler allemaal.
Heb Hisense gemaild, met de vraag of ze kunnen bemiddelen of een alternatief kunnen bieden.
Pagina: 1 2 3 Laatste