Ervaringen met Hisense Hi-Therma 8kw warmtepomp

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter123456
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-01-2024
Mijn vraag
...
Wie heeft er ervaring met de Hisense Hi-Therma 8kw hybride warmtepomp.
Eventueel ook all electric te gebruiken samen met de Hisense Hi-water boiler

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Peter123456 op 09-12-2023 17:57)

• Opxah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:35
Ik overweeg ook deze Hisense Hi-Therma 8kw om nu hybride te installeren en later full-electric te kunnen gaan.
kx22 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
In de brochure van Hisense staat dat er een App is, alleen wist de verkoper niet hoe deze heette en wat je er allemaal mee kan doen. Dit betekend dat je een warmtepomp heb maar ook niet echt alles goed kan uitlezen (alleen op schermpje van de WP zie je wat data).
Slordig dat de verkoper nauwelijks iets van de app weet. Maar dat betekent toch niet gelijk dat je niet alles goed kan uitlezen?
Als de instellingen niet goed staan, verdien je het niet eens in 10 jaar terug!
Denk je niet dat de instellingen zijn aan te passen? Dat lijkt mij wel namelijk.

Ik ben benieuwd wat je graag zou willen zien in een warmtepomp en of je al een alternatief op het oog hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 15:35
Ik ben ook wel benieuwd naar deze warmtepomp. Ze hebben een hele scherpe aanbieding nu inclusief installatie en aftrek subsidie nog 3.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usain
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-06 21:38
Ja ben ook benieuwd, 8kw zou ruim voldoende zijn om met een warmtepompboiler voor tapwater naar full electric te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-04 21:09
Ik heb hem gekocht. Gisteren heeft de schouw plaats gevonden. Ze hebben er nu zo'n 100 verkocht. Er kwam wat extra leidingwerk bij omdat ik de buitenunit iets verder van mijn huis af wilde hebben. Ik kreeg dus een aangepaste offerte. Nu € 3.200 i.p.v. € 3.000.

De buitenunit wordt met een 20A 230V aardlekautomaat aangesloten en de binnenunit kan op een 'gewoon' algemeen stopcontact omdat ze het systeem hybride aansluiten. De verwarmingselementen in de binnenunit worden niet gebruikt. Hij kan in principe ook all electric functioneren door hem met een 16A 400V aardlekautomaat aan te sluiten maar dan zou bij een lage buitentemperaturen de elektrische elementen aanspreken. Men gaf aan dat het voordeliger is om de CV-ketel bij kan springen.
Over circa 9 weken wordt hij geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Dat is nog eens een redelijke prijs. Ik ben benieuwd naar de foto’s van de installatie wanneer deze is geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-06 17:12
Ik zag ook een actie van BeSolar.nl
Bedrijf heeft in het algemeen ook goede reviews en ze zijn enorm snel aan het groeien.

Ik vind echter de berekening niet kloppen op hun website:
Een gemiddeld gezin verbruikt op jaarbasis 1.650 m3 gas. Uitgaande van een kuubprijs van € 1,40 heeft dit gezin een gasrekening van € 2.310 euro per jaar. Daarvan kan een warmtepomp met 8kW tot 90% besparen. Uitgaande van een rendement van 70% (ipv 90%) komt de besparing uit op een bedrag van € 1.617 euro op jaarbasis. Om de investering van € 3.000 euro terug te verdienen, duurt dat in dit geval nog geen 1,9 jaar (3000 / 1617 = 1,86). Wat in deze berekening niet is meegenomen is het extra verbruik aan elektra ivm de warmtepomp. De stelregel is dat elektra 3x zo goedkoop is als gas.

Ze zeggen zelf al in laatste regel dat de kosten aan elektra niet zijn meegenomen. Die zijn 3x zo goedkoop als bij Gas. Maar hoeveel kWh verbruikt de Hi Sens Warmtepomp per jaar? Want elektra kan wel 3x zo goedkoop zijn, maar als je ook 3x zoveel elektra moet gebruiken is je terugverdientijd misschien wel 4 jaar ipv 2 jaar zoals zij op de website doen geloven.

------------edit
3.000 euro klinkt heel goedkoop, maar dat valt dus wel mee:
https://warmtepompvergeli...ct/hisense-hi-therma-8kw/
Op basis van schatting is het gewoon een gemiddelde.

[ Voor 8% gewijzigd door kx22 op 02-12-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Vandaag een gesprek gehad met een verkoper van de Hisense.
Ik ben er toch niet van overtuigd.

In de brochure van Hisense staat dat er een App is, alleen wist de verkoper niet hoe deze heette en wat je er allemaal mee kan doen. Dit betekend dat je een warmtepomp heb maar ook niet echt alles goed kan uitlezen (alleen op schermpje van de WP zie je wat data). Dus dan is het ook lastig te berekenen in hoeveel tijd ik het terugverdien.

Het zal je verbazen, maar veel mensen kopen een WP en gaan vanuit dat ze flink besparen (overal lees je terugverdientijd 3 a 4 jaar). Maar dat is NIET altijd/vaak zo. Als de instellingen niet goed staan, verdien je het niet eens in 10 jaar terug! Op Quatt forum op Facebook lees je zoveel berichten dat mensen toch teleurgesteld zijn in de besparingen. En hier kan je wel alles uitlezen per app.

De verkopen wist mij te vertellen dat zij uitgaan dat als jij (bvb) 1000m3 per jaar bespaard. Je voor 1500kWh moet betalen. Geen idee of dit haalbaar is, maar vind dat wel een beste cijfer.

Al met al, zie ik af van deze WP.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Ik overweeg ook deze Hisense Hi-Therma 8kw om nu hybride te installeren en later full-electric te kunnen gaan.
kx22 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
In de brochure van Hisense staat dat er een App is, alleen wist de verkoper niet hoe deze heette en wat je er allemaal mee kan doen. Dit betekend dat je een warmtepomp heb maar ook niet echt alles goed kan uitlezen (alleen op schermpje van de WP zie je wat data).
Slordig dat de verkoper nauwelijks iets van de app weet. Maar dat betekent toch niet gelijk dat je niet alles goed kan uitlezen?
Als de instellingen niet goed staan, verdien je het niet eens in 10 jaar terug!
Denk je niet dat de instellingen zijn aan te passen? Dat lijkt mij wel namelijk.

Ik ben benieuwd wat je graag zou willen zien in een warmtepomp en of je al een alternatief op het oog hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Opxah schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:41:

Op Quatt forum op facebook lees ik dat sommige mensen teleurgesteld zijn over de warmtepomp. Beloftes als 60% besparing worden alleen in hele specifieke gevallen gehaald. Iedereen zit daar met elkaar te overleggen wat voor veranderingen/instellingen ze zouden moeten doorvoeren voor een beter resultaat. Zonder een app is data vergelijken veel lastiger.

Als je een WP wilt in de hoop dat hij je flink gaat besparen dan zal dit ongetwijfeld een goed product zijn. Maar ik wil toch verder kijken naar een product met een goede app ondersteuning/software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Ik heb ook een aantal keer contact gehad met de verkoper van BeSolar. Om de app te gebruiken heb je de Hisense Hi-Mit II module nodig. Deze wordt nog niet verkocht in de Benelux maar wordt wel vernoemd in de folder. Via Solarics in Duitsland is deze te koop voor € 179.

Verder biedt deze warmtepomp heel veel mogelijkheden maar ik heb niet het idee dat ze dit bij BeSolar weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WikiTheViking
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22-01-2024
Goedemorgen,

Benieuwd of hij al is geïnstalleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1976
Vandaag is men begonnen. 3 jonge vriendelijke gasten stonden vanmorgen rond het afgesproken tijdstip op de stoep.

Begin deze week nog even contact opgenomen met BeSolar want ik had enkele weken geleden al gevraagd of ze de kunststof kabelgoot tegen de gevel ook in zwart konden uitvoeren i.p.v. wit. Hier had ik namelijk nog geen antwoord op gekregen. De verkoper Martijn verontschuldigde zich want de mail met het antwoord stond nog in zijn map concepten. Meerprijs voor zwart i.p.v. wit was € 200!!! Ik zei dat het maar om 3 meter goot ging en dat ik € 200 wel heel veel geld vond. 2 meter zwarte goot kost namelijk circa € 35. Nee, het was toch echt € 200. Hij zei ook dat de subsidie hoger was dan de oorspronkelijke € 2.850 dus dat het mij uiteindelijk niets extra's koste. Ik gaf aan dat ik dit niet netjes vond aangezien ik zelf de benodigde voeding al had aangelegd en ook al de mantelbuizen vanuit de CV ketel naar de gevel en in de stoep naar de buitenunit had aangelegd. Uiteindelijk, na overleg met zijn leidinggevende hoefde ik niets bij te betalen. Weet iemand dat de subsidie voor 2024 hoger is dan 2.850?

De jongens waren beleefd en hebben netjes gewerkt. Helaas hadden ze geen Henco CV leiding bij (flexibele witte CV-leiding) om de binnenunit op mijn CV aan te sluiten. Ze hadden enkel dunwandige CV-leiding bij waarmee ze in de kleine ruimte niet uit de voeten konden. Ze moeten dus nog terug komen om het CV gedeelte aan te sluiten en de thermostaat op te hangen.

De binnenunit is echt heel groot hxbxd 890x520x320. Dus daar moet je wel ruimte voor hebben. Ze hebben het 50 liter buffervat, om pendelen van de warmtepomp, te voorkomen al neergezet. Hier komt nog een Wilo transport pomp op die door de binnenunit wordt aangestuurd.

Ook jammer is dat ze de groepenkast hebben uitgebreid met een vreemd merk aardlekautomaat i.p.v. een Hager zoals de rest van mijn kast.

Dus nog even afwachten wanneer men terug komt om het af te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1976
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lnex1F1veOamDsMonhP3qgqqAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsH31ZHc9T1dtbNojGzYPi6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcHJDFe_E7-VmhdbB6htFmCfWTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdmYBPwAyOXNS2JOaoy7HiNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_8hSHmskKJywNnCt9NmCDI_HGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/08U9qonEhwRadJyZWkI9zN15.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSDoAu6zaCn00bHbrLNHgDG3l2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lKxNvHz9ood4ERxcngC9i2P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIYVte3zQpBdzSo2Dy9Hrb_nfvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQ9VGK22aK9M93LPclDMSu6t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpnYVwj9TorIJR0y_jeduMnXWO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TixBBvfG5bYjeysf3ELdtyXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-xGmUb6Ex6Tpq8gkDE0KDK_O1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjCni6Wc9ywb2AufRMdGYBGB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fRxSQM5URKQ3rrBXHMDxPK6FY14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCa00uIrt9GFO1SWI2Fv3BEo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1976
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zvrSsvG-O1SjQUJaPZjXT2g3inQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4Wnw9naoSSoBIquMPcW9dk1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1976
Hij draait!

Nog iemand geïnteresseerd in het resultaat want het blijft een beetje stil op het forum 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 11:57

ilrenato

Pizzah!!!!

Tis nou 10 graden dus kom maar door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthus!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-06 08:37
Niels1976 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:19:
Hij draait!

Nog iemand geïnteresseerd in het resultaat want het blijft een beetje stil op het forum 😉
Graag! En nog tips, want over ruim een maand wordt deze pomp bij mij geplaatst.

Hoor graag je ervaringen of alles netjes is opgelost, geluid en uiteraard de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Ik ben ook wel benieuwd. Ze verwachten de warmtepomp in april pas te kunnen plaatsen bij ons.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Woensdag hebben ze alles netjes afgewerkt. Was toch nog een heel werk om het CV-zijdig aan te sluiten. Ze hebben op de binnenunit ingesteld dat de warmtepomp tot 0 graden buitentemperatuur het alleen probeert en daarna pas de CV-ketel bijspringt. De warmtepomp verwarmt zonder problemen mijn huis (basis is vloerverwarming met op de slaapkamers lage temperatuur convectoren van Jaga). De CV-heeft nog niet bij moeten springen. Het gasverbruik zijn douchemomenten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oibrXwjCW62CJsRicmKr-gEER1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lNXmmFUCge1h5ZoYFLdhwDbj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS0H0fNxqYnRGlsTPvTsBgCSDLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SVCU9aNjvCoaps3Kcp7KBC9C.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfHDmHgabG_F33K8IULN1He-AOg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ahMlPKoDta0h0WAPvW8koJqV.png?f=fotoalbum_largeZie ook het elektra-verbruik van de warmtepomp en mijn gasverbruik per dag. Ze hebben de water-temperatuur op zo'n 48 graden ingesteld maar deze gaat tot 60 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1976
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkD2wnFZccFPWoueI3iGqpfUojs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQFxmGjGzc93teGkdt2eQJWb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O04kNYAi1C5Y64-mkzk35cNoI48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5ji9mhUiFtaFbOSo82tXGUk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1976
Het geluid van de warmtepomp hoor je goed maar is niet vervelend. Er zit een stand op om de warmtepomp bijvoorbeeld in de nacht minder geluid te laten maken zo'n 8db minder begreep ik. Onze kat schrok wel toen hij voor het eerst naar buiten ging toen de warmtepomp draaide.

Wat wel een probleem is is dat ik eerst winterafhankelijk stookte en dat dit nu niet meer werkt. De thermostaat in de woonkamer bepaalt wanneer de geplaatste transportpomp nabij het buffervat gaat draaien. Is de woonkamer op temperatuur dan stopt de pomp. Ik heb dan geen warmte meer beschikbaar in andere ruimtes. Ik heb BeSolar gevraagd of er toch een mogelijkheid is om weerafhankelijke te sturen. Op de binnenunit wordt immers de buitentemperatuur aangegeven dus die informatie heeft de warmtepomp. Mogelijk een extra ruimtethermostaat (kunnen er 2 op volgens de folder) of een extra ruimte temperatuuropnemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthus!
Dank je wel voor de uitleg en die 2 zones ben ik ook benieuwd naar. Heb de vraag gesteld bij BeSolar maar geen reactie. Mijn situatie is ook vloerverwarming en normale radiatoren dus zal tegen hetzelfde “issue” aanlopen.

Wifi unit zal later beschikbaar zijn dus dat moeten we even afwachten. Heb de vraag ook nog even bij de importeur neergelegd.

Ben wel ook benieuwd naar je verbruik als het aankomende week kouder wordt. En dan ook met name tov de “oude” situatie. Hoe is je isolatie? Ik zie namelijk dat de warmtepomp een paar uurtje lijkt te draaien en dan je huis voor een lange tijd warm genoeg is?
Niels1976 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:07:
Het geluid van de warmtepomp hoor je goed maar is niet vervelend. Er zit een stand op om de warmtepomp bijvoorbeeld in de nacht minder geluid te laten maken zo'n 8db minder begreep ik. Onze kat schrok wel toen hij voor het eerst naar buiten ging toen de warmtepomp draaide.

Wat wel een probleem is is dat ik eerst winterafhankelijk stookte en dat dit nu niet meer werkt. De thermostaat in de woonkamer bepaalt wanneer de geplaatste transportpomp nabij het buffervat gaat draaien. Is de woonkamer op temperatuur dan stopt de pomp. Ik heb dan geen warmte meer beschikbaar in andere ruimtes. Ik heb BeSolar gevraagd of er toch een mogelijkheid is om weerafhankelijke te sturen. Op de binnenunit wordt immers de buitentemperatuur aangegeven dus die informatie heeft de warmtepomp. Mogelijk een extra ruimtethermostaat (kunnen er 2 op volgens de folder) of een extra ruimte temperatuuropnemer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKscw5jmZ8hrlguRrxoflPjUasE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sRxmN58W176p5Lfey2XC5CL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TLn6nBpRNP7iv-RoiYfYgb6sKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zmc7L6jzOf3Nsnjt0zhEMkxU.jpg?f=fotoalbum_large Ja, dat buffervat werkt top. Warmtepomp warmt dat één of twee keer per dag op en verwarmt daar de hele dag mijn huis mee. Mijn huis is uit 1950. 10 jaar geleden helemaal gestript en daarna helemaal opnieuw opgebouwd en geïsoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Zou mooi zijn als je het moment van opwarmen van je buffervat zou kunnen bepalen. Kun je met een dynamisch energie contract leuke besparing doen. Je zou dan ook nog in de middag je buffervat kunnen opwarmen als de buitentemperatuur nog wat hoger is dan dat hij dat s'nachts zou moeten doen. Kun je misschien de nacht door komen zonder dat de warmtepomp aan hoeft te springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 15:27
@Niels1976

Ik lees hier ook graag even mee. Ik zie dat een buffervat gebruikt is. En dat er ook vloervewarming is. Heeft dat nut? 50 Liter buffervat is toch nooit genoeg om de vloer 'te vullen'? Bovendien werd mij in de BeSolar winkel gemeld dat buffervat niet nodig is bij vloerverwarming met minimaal 5 groepen.

Is in de vloerverwarming nog een aanpassing gedaan? Zijn er bijv. pompen weggehaald of anders ingesteld?

Je geeft aan dat de temperatuur nu is ingesteld op 48 graden. Is makkelijk zelf een lagere temperatuur in te stellen? Is er sowieso makkelijk eea in te stellen? Op de CV ketel kun je temp, vermogen, toerental, etc allemaal instellen om tot optimale en zuinige werking te komen. Hoe zit dat met dit apparaat? Ook naar aanleiding van de vraag van Kx22 op 4dec.

Dank voor je verbruikplaatjes. Zeggen deze plaatjes jou al dat je netto bespaart tov eerdere periode?

[ Voor 0% gewijzigd door aran op 06-02-2024 14:21 . Reden: edit: plaatjes nog een keer bekeken. Is wel duidelijk. Ik had de y-as van gas niet direct door. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmuller1979
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22-02-2024
Hi Niels,

Plaatsing en verbruik zien er goed uit ;). 16 kwh op een dag is natuurlijk niks, het enige wat mij stoort is dat hij wel in de nacht om energie vraagt, maar dat is een kwestie van instellen of staat hij bij jou op het continuprogramma?

Bij mij wordt de Hisense in mei geplaatst en ik had nog een paar vraagjes:

- Waarom afgesteld op 0 graden, bij -7 heb je toch ook nog een mooie COP bij 48 graden.
- Hoor je het geluid ook van buiten naar binnen? Ik dacht dat hij fluisterstil was haha
- Is de warmtepomp ook plug & play met andere merken of kan je er alleen Hisense op aansluiten?
- op hoeveel graden stook je?

@aran Klopt, is mij ook verteld dat bij 5 groepen er geen buffervat nodig zou zijn. Ik heb er schijnbaar 8, dus genoeg water te verwarmen.

[ Voor 2% gewijzigd door drmuller1979 op 06-02-2024 15:12 . Reden: vraag vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
  • Laatst online: 04:23
Hallo,

Ik ben wel benieuwd naar deze pomp en de ervaringen.

Ik ben ook erg benieuwd naar het geluid en hoe dat wordt ervaren.
Is er iemand die daadwerkenlijk de app gebruikt en deze in Duitsland heeft gekocht?

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Waarom bij mij voor een buffervat is gekozen weet ik niet. Ik heb op de begane grond alleen vloerverwarming. 2 verdelers met ieder 4 groepen. Iedere verdeler heeft zijn eigen pomp met pompschakelaar zodat de vloerverwarming pomp alleen maar draait als er warmte is. Op de 1e verdieping ook een vloerverwarmingsverdeler met 2 groepen en een pomp met pompschakelaar voor de badkamer, toilet en wasruimte. Verder lage temperatuur convectoren van JAGA op de slaapkamers.

Eerst dacht ik dat het buffervat er was om een voorraadje warm water te maken zodat het huis hier een tijdje mee verwarmt kon worden. De door Besolar geplaatse pomp gaat aan als de thermostaat in de woonkamer hier om vraagt. Maar ik heb ook de binnenunit een paar dagen met een Homewizzard wcd gemonitord maar die pomp draait op dezelfde momenten als de warmtepomp buiten. Ik denk dat mijn huis goed geïsoleerd is want de warmtepomp buiten en de pomp van het buffervat springen maar één of twee keer oer dag aan. Het moment van aanspringen heb ik nog niet kunnen ontdekken of ik dat kan beinvloeden. Bij mij staat de CV- temperatuur nu op 45 graden ingesteld maar in de gebruikershandleiding staat dat je ook een stooklijn kunt maken. Ik heb met nog niet verdiept in het installateursmenu. Ik heb nu wel de temperatuur dat de CV-ketel bijspringt ingesteld op -5 graden buitentemperatuur.

Het geluid valt echt reuze mee. Ja, als het savonds stil is in huis hoor je hem wel een beetje binnen maar dat is minimaal.

Ik zal de handleiding die ik gekregen heb even delen in deze groep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niels1976
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADB6CJDmeQ7SkmZgcY-zofi5GqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PGjgcJNAELt9pP8owGBqK2Hi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEJNIgRGKRDBODzF77zhI1v5CFw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdgjEA9AHvjH4oU6K9h0N9UG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdrJ0rvcarYzsBx5wchX07696SE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2udSXqPxoAB6CixWbchKKVML.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZuCBkzai7Ifdp-cCbI15z4ffIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBNNRTWujz01PcyPddMEW5I7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSf6vVzQn_RtfQHLwk2uMo4wJiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LSZ5U7jczyMfdGiaFvNYVoP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44Vu2jBCMsb5HtWMWLM2VzCvX0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7PQKOMr1qDuk3NIbtqM4YTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Z9aSUTC5_aHqEUR_6VmwstbCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lq41cIcuOT0AYLfshV791gY5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehE95Mm2ZL0TZpDrbk3wIn8ZP2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNtjaI2APuNydw1wVk6Ei6sn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mkUHSCvlJLAkYWA2bRlmtntu0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlfKVkgOnt8BYHonNXOL8KQV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-sagQoCw4Q17uwAZNfq8SLIn10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMaOQC5KbUcLEvltuiayv6Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1976
Ik denk dat deze beknopte handleiding een goede indruk geeft over de instellings mogelijkheden van deze warmtepomp. Ik moet het bij mij ook nog ff fine tunen 😀.

Om nog even terug te komen op de vraag of er aanpassingen zijn gedaan op mijn vloerverwarming verdelers....Ja, bij mij wel. Ik stookte eerst weersafhankelijk. De vloerverwarmingsverdeler van de keuken en woonkamer had ieder een eigen motorklep die door de thermostaat in woonkamer en keuken werd aangestuurd. Deze zijn er nu af. In de handleiding staat wel dat ook de thermostaat knoppen van de vloerverwarmingsverdeler er afgehaald moet worden. Deze heb ik er nog wel opzitten en staan ingesteld op 35 graden. Ik weet eigenlijk niet of dat zo goed idee is. Anders gaat er bij mij 45 graden door de vloerverwarming. Is dat een probleem? Ik denk dat de warmtepomp bij mij nu constant 45 graden maakt maar misschien kan ik beter een stooklijn instellen.

Ik mis nu wel wat warmte op de 1e verdieping. Vooral in de badkamer. Ik lees in de handleiding en in de folder dat je 2 zones kunt maken met een extra thermostaat of temperatuur opnemer en zone kleppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Dank voor je update @Niels1976 !

Ik ga morgen rustig die documenten doorlezen. Vloerverwarming kan gewoonlijk best 45 graden aan hoor. Anderson, als je maar 35graden benut voor de vloer, kan de warmtepomp misschien ook wel terug naar 35...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Hallo,

@Niels1976 Wij gaan komende week met BeSolar in gesprek en dan is het fijn om nu al de beknopte handleiding te zien. Het is duidelijk dat BeSolar nog niet alle mogelijkheden die pomp heeft benut. Maar dit kan natuurlijk ook aan de impoteur liggen. Misschien komt dat nog.

https://www.google.com/se...8b88,vid:x17Y4HQ_sMg,st:0

Ik neem aan dat dat je naast de handleiding van BeSolar ook de uitgebreidere handleiding van de fabrikant krijgt.

Heb je bij je aankoop ook een thermostaat gekregen of gekocht? Zo ja, welke?

Hoeveel extra moest je voor dat buffervat van 50 l betalen?

Ik wil graag een beetje een indruk krijgen wat de bijkomende kosten zijn.

ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1976
De Hisense thermostaat is in begrepen en de buffervat zit ook gewoon in de € 3.000 als die nodig is. De enige bijkomende kosten die ik had was € 200 voor het extra leidingwerk omdat ik mijn buitenunit wat verder van mijn huis af wilde zetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3msWYi7LM7AgZmxuM5HNHnKaZfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iBQEoEpd3ZyAycHgX8gs4ySo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1976
Het uitgebreide technische handboek is in het Engels via de importeur via onderstaande link te downloaden.

https://www.hisensewarmte...installation-handbook.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1976
Aran, ik heb ook nog lage temperatuur radiatoren en een badkamer radiator die bij 35 graden niet warm worden vandaar de 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Inmiddels ben je wat verder in de tijd @Niels1976 , hoe bevalt het qua comfort en verbruik? Is het comfort in je woonkamer vergelijkbaar met de eerdere situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels1976
Ik zit deze maand tot nu toe op 152kWh verbruik zonder dat één keer de CV-ketel heeft hoeven bijspringen. Dat is zo'n 10kWh per dag. Warmtepomp draait zo'n 5 uur achter elkaar per dag, vaak in de ochtend of de avond. Dus gaat maar één keer per dag aan. Ik denk dat mijn huis toch goed geïsoleerd is.

Conform is niet anders dan met een CV-ketel maar wat ik merk is dat als je de thermostaat op 21 graden zet hij vaak tot 23 graden de ruimte opstookt en dan deze laat afzakken naar onder de 21 graden voordat die weer aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Niels1976 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:49:
Ik zit deze maand tot nu toe op 152kWh verbruik zonder dat één keer de CV-ketel heeft hoeven bijspringen. Dat is zo'n 10kWh per dag. Warmtepomp draait zo'n 5 uur achter elkaar per dag, vaak in de ochtend of de avond. Dus gaat maar één keer per dag aan. Ik denk dat mijn huis toch goed geïsoleerd is.

Conform is niet anders dan met een CV-ketel maar wat ik merk is dat als je de thermostaat op 21 graden zet hij vaak tot 23 graden de ruimte opstookt en dan deze laat afzakken naar onder de 21 graden voordat die weer aanspringt.
Dank je wel. Hoeveel gas gebruikte je voorheen per dag? Hoewel dat natuurlijk lastig vergelijk is met weersomstandigheden, dat snap ik.

Had je die 'overshoot' eerder ook? De warme vloer warmt de kamer natuurlijk verder op als de pomp al uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1976
Ik zie dat ze bij BeSolar ook flink de prijs hebben verhoogd. Ik betaalde nog € 3.000. Waarbij de subsidie uiteindelijk nog eens € 225 hoger uitviel dus uiteindelijk werd dit € 2.775 incl. BTW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtSyO-TmacOPaoa4q8fkhnJ9_Fk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fh7rsXFyZRxGqMnu3gOgvfwh.png?f=fotoalbum_large

Nu is dat € 3.500 geworden exclusief buffervat. Ik denk zo'n buffervat ook wel € 300 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
Ja, ook gezien. Hier nog wel in de 3000 aanbieding. Hoewel de plaatsing nog wel even gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Niels1976 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 22:29:
De Hisense thermostaat is in begrepen en de buffervat zit ook gewoon in de € 3.000 als die nodig is. De enige bijkomende kosten die ik had was € 200 voor het extra leidingwerk omdat ik mijn buitenunit wat verder van mijn huis af wilde zetten.[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoorden. Wij hebben morgen met BeSolar een gesprek. Prijs is inderdaad €3500.

Jij hebt de Hisense natuurlijk al gekocht. Voor €3000 kan je jezelf natuurlijk niet een buil vallen. Toch ben ik benieuwd wat je indruk van de kwaliteit is.

Ik ben inderdaad nog benieuwd of iemand de app gebruikt waar je de .. in Duitsland moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
aran schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:21:
Ja, ook gezien. Hier nog wel in de 3000 aanbieding. Hoewel de plaatsing nog wel even gaat duren.
@aran Bedoel je dat bij jullie in de buurt nog voor €3000 is of dat jij hem nog voor €3000 hebben kunnen kopen?

Hoe lang is de wachttijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aran
Hoi @WAF1 Ik had de aanbieding ontvangen in de 3000 periode. Die benut. Als je nu een offerte laat maken, inderdaad 3500

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
Wij, mijn man en ik, zijn gisteren op gesprek geweest bij Besolar.

Enerzijds lijkt het mij qua prijs/kwaliteit een geschikte pomp maar ik zag tegelijkertijd op enkele nadelen:

-De verkoper leek niet goed op de hoogte te zijn van de mogelijkheden van de pomp. Lichte mij naar mijn indruk verkeerd voor. Ik ga nu vragen aan de importeur stellen.
-De beoogde pomp was helemaal niet in de winkel te zien
-Geen moderating op afstand.
-Lange levertijd (In ons geval niet erg)
-Twijfels over de beschikbaarheid reserve onderdelen.
-Nieuw op de Nederlandse markt
-(Ze doen geen cv-onderhoud)
-De binnenuit is van de Hisense-therma relatief groot
-R32
-In Nederland nog geen app ondersteuning.
-Buffervat van 50 l nodig (Heb je vloerverwarming van meer dan 5 groepen dan heb je dat niet nodig. Deden ze eerst dus wel als pakketdeal)

De voordelen die ik zag waren:

-In het algemeen goede reviews over BeSolar
-Een keten die blijkbaar al 14 jaar oud is. Sinds 4 jaar winkels. Forse groei
-De andere producten die ze verkopen zijn van goede merken. Dat schept vertrouwen in de wp van Hisense .-Goede prijstelling (Goede prijskwaliteitsverhouding)
-Inzichtelijk schouwproces (voorbeeld gezien) en eerlijke voorlichting.
-Goede bereikbaarheid en nette winkel
-Hisense is een wereldwijd concern en maakt gebruik van de kennis of is dochter van.Hitachi
-Een split unit waardoor je naar mijn indruk minder te maken hebt met defrosts
-Mogelijkheden om dingen zelf in te stellen.
-Full Electric Ready (Maar dat de HisenseTherma dan ook tapwater kan gaan maken, daar was onze verkoper niet goed van op de hoogte en rade de Hi-Water aan)
-Na installatie betalen.
-5 jaar garantie (Mij in de voorwaarden nog verdiept)
- Ik kan tegen een schappenlijke prijs ook meteen een airco kopen. Wel een afzonderlijk installatie team.
-Goede pakketdeal, met wp, 10 meter leiding, thermostaat en 50 l buffervat.
-Bij veranderingen van de oorspronkelijke offertte, dus duurder, kan je na de schouw, nog van de defenitieve offerte, afzien.
-Geluidsdruk relatief laag.

Samengevat we overwegen de pomp. We wachten op vergunning van de gemeente of we deze warmtepomp, samen met een airco mogen plaatsen. Ik heb vragen gesteld aan de importeur. Kijken ondertussen ook naar andere merken. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
Wat bedoel ik met eerlijke voorlichting. Ik had hier de verkoper van Quatt thuis. Die gaf aan dat als ik mijn huis met 55 graden warm zou krijgen, mijn huis geschikt dan geschikt zou voor een hybride warmtepomp. Inderdaad dan krijg ik misschien mijn huis wel warm maar dan heb ik geen ideale (S)COP. De terugverdientijd wordt dan veel langer, langer dan door hun opgegeven. De verwachte besparing per jaar wordt dan niet gehaald.

De verkoper van BeSolar was eerlijk. Zolang je je huis verwarmt met gewone radiatoren (55 graden) je tevreden moet zijn dat je 50% gas (of kosten) bespaart. Ik weet niet meer precies wat hij zei, maar het betekent wel dat ik zelf moet gaan rekenen. In het schouwrapport wordt iets vergelijkbaars vermeld en krijgt het gebruik van gewone radiatoren dus aandacht. Op zich doen ze ook geen harde uitspraken over hoeveel je kan besparen. Wat op zich terecht is want elk huis en elke situatie is anders. Tegelijkertijd vecht Hisense zich in de markt door de pakketprijs laag te houden, wat een redelijk snelle terugverdientijd garandeert.

Door nog eens op de website van Hisense te kijken, de verkorte gebruiksaanwijzing van BeSolar door te lezen weet ik dat ik wel degelijk heb en dat je ook een boilervat voor tapwater kan aansluiten. Mogelijk doet BeSolar dat in dit stadium nog niet (ga eerst testen of je zonder gas kan) maar uiteindelijk zoek ik wel een partij die dit op termijn kan en wil doen. Het kan echter zijn dat de optie om bijv. de Hi-Water te nemen goedkoper is omdat je daar waarschijnlijk subsidie voor krijgt. Maar naar mijn eerste indruk haal ik dan de warmte uit mijn eigen binnenruimte, terwijl ik dan een wp in gebruik heb (8kW) die nog vermogen overheeft. (Het is mij niet duidelijk of de Hi-water de energie vanuit binnen of buiten haalt) De meeste huizen in Nederland kan je namelijk met een 8kw wp van zowel verwarming als warm tapwater voorzien. De Hisense-Therma hybride is dan ook Full-Electric ready.

https://www.hisensewarmtepompen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 21:25
Ik zit inmiddels ook sterk aan deze keuze te denken.
Ik denk niet dat ik hier nog 15 jaar woon, dus ik zoek eigenlijk een niet te dure optie, die wel All-Electric ready kan. Dit lijkt momenteel verreweg de beste keuze. Inmiddels al ervaring met hoe stil de nachtstand is? Is er daarmee binnen nog wat te horen? En zijn de mensen die hem hebben nog steeds positief?
Op zich heb ik wel vertrouwen in Hisense, lijkt met de meeste producten zeer betrouwbaar en ook de 5 jaar garantie vind ik een pre.

• Niels1976
@WAF1

Ja, de verkoper van BeSolar weet echt niet goed waar hij over praat. Ik heb ook navraag gedaan naar de mogelijkheden om via deze warmtepomp warm tapwater te maken. Bij mij draait de Hisense warmtepomp al enkele weken zonder nog maar één m3 gas te hebben verbruikt voor mijn verwarming. Wat ik zie is dat mijn warmtepomp maar één keer per dag zo'n 5 uur achter elkaar draait om mijn huis op temperatuur te houden. Dus hij heeft nog tijd zat om warm water te maken. Maar als je hier bij BeSolar om vraagt dan zeggen ze dat ze alleen de losse warmtepomp boiler Hi Water verkopen terwijl op het plaatje van de Beknopte handleiding, hier eerder in de berichten, het rechtse buffervat ( wat maar gedeeltelijk) op het plaatje staat een buffervat is voor warmwater. Je ziet ook de 3-weg klep die hier voor nodig is.

• Kraakhelder
Niels1976 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:55:
@WAF1

Ja, de verkoper van BeSolar weet echt niet goed waar hij over praat. Ik heb ook navraag gedaan naar de mogelijkheden om via deze warmtepomp warm tapwater te maken. Bij mij draait de Hisense warmtepomp al enkele weken zonder nog maar één m3 gas te hebben verbruikt voor mijn verwarming. Wat ik zie is dat mijn warmtepomp maar één keer per dag zo'n 5 uur achter elkaar draait om mijn huis op temperatuur te houden. Dus hij heeft nog tijd zat om warm water te maken. Maar als je hier bij BeSolar om vraagt dan zeggen ze dat ze alleen de losse warmtepomp boiler Hi Water verkopen terwijl op het plaatje van de Beknopte handleiding, hier eerder in de berichten, het rechtse buffervat ( wat maar gedeeltelijk) op het plaatje staat een buffervat is voor warmwater. Je ziet ook de 3-weg klep die hier voor nodig is.
Hoe ervaar jij het geluid? Denk je dat plaatsing op een houtbouw uitbouw problematisch gaat zijn qua resonantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Nog steeds benieuwd wat de geluidservaringen zijn. Ik heb een offerte liggen en ben geneigd erop in te gaan, maar vind het geluid wel een zeer belangrijke factor. Is hij in nachtstand echt die beloofde 35db?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilrenato
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-06 11:57

ilrenato

Pizzah!!!!

Volgens mij is het een aanbiedingsprobleem, 3 weg klep + leidingen en boilervat totaal is stukkie duurder dan wp boiler min subsidie.

• Shesmart
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik zit ook te kijken naar een Hisense hi-therma. Het zijn soms die kleine dingen die je doen twijfelen.

Het begint al bij het ontbreken van een app, een magere website met relatief weinig producten. Er is verder weinig info op het internet over deze warmtepomp. Ook facebook of in dit forum loopt de activiteit niet bepaald over.

Hisense is een enorm bedrijf. Als dat bedrijf een markt wil penetreren, dan zal het daar moeite voor moeten doen. Aan budget lijkt me geen gebrek. Maar wat blijkt. Neem de grootste Nederlandse beurs op het gebied van installatie (VSK) begin februari 2024. Daar waar alle grote en kleine jongens een stand hebben, schitterde Hisense dus in volledige afwezigheid. Dit in tegenstelling tot 2022 toen Hisense juist aankondigde naar Nederland te komen.

Ik zou het heel gek vinden, maar zou Hisense het opgegeven hebben? Je gaat daar als bedrijf juist naar de beurs voor de meeste exposure; om je kenbaar te maken bij installateurs etc.

De warmtepomp-markt is inmiddels niet meer zo florerend gebleken als 2022 en het ligt voor de hand dat onder de 200 spelers enkelen zich zullen terugtrekken of gaan consolideren.

Wat denken jullie? Ben ik te wantrouwend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Het ontbreken van die app, die overigens via die los te bestellen HI-MIT module wel voor elkaar te krijgen is, vind ik nog het minste. Alles is instelbaar op de binnen unit.
Vraag me vooral af of ie doet wat ze zeggen dat ie doet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Kraakhelder schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 10:27:
Het ontbreken van die app, die overigens via die los te bestellen HI-MIT module wel voor elkaar te krijgen is, vind ik nog het minste. Alles is instelbaar op de binnen unit.
Vraag me vooral af of ie doet wat ze zeggen dat ie doet :)
Ik reageer even op je laatste zin.

Ik denk dat de mogelijkheden van de pomp beperkt worden door door de basisaansluiting van BeSolar. BeSolar maakt bijv. geen gebruik van twee circuits. Naar mijn inschatting heb je daarvoor een multifunctioneel boilervat voor nodig. Ik kreeg de indruk (maar ik weet niet of mijn aanname klopt) dat het boilervat van Hisense dat waarschijnlijk is. Lees de bijschriften bovenaan bij 2.00 en 2.15 minuut. Een handige Tweaker (wat ik dus niet ben) kan misschien zelf een boilervat aansluiten.

Om verschillende kamers op verschillende temperaturen te verwarmen dan heb je of een tweede kamerthermostaat nodig of radiator knoppen of zoiets. In de folder staat het netjes uitgelegd. Maar als je die niet accessoires niet los kan kopen dan kun je die opties niet gebruiken. De mogelijkheden zijn op dit moment dus nog beperkt. Wel kun je als "Tweaker" veel instellingen wijzigen omdat je blijkbaar op eigen risico in de installateur modus kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ik neig inmiddels toch naar de PompAO. Wel support en vergelijkbare cijfers. Bovendien geen grote binnen unit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraakhelder
Inmiddels contact gehad met Rovinco, die lijken een stuk meer verstand te hebben van deze pomp.
Offerte wordt nu opgemaakt en er wordt zelfs gratis een airco bijgeleverd nu.
Dat maakt deze weer een stuk interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strohalm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-12-2024
Do early adopters pay more than later adopters?

Copilot Certainly! Early adopters are individuals or businesses who embrace new products, innovations, or technologies before the majority. Here’s how it works:

Higher Cost: Early adopters often pay a premium for being the first to use a product. They accept this higher price because they believe the product will improve efficiency, reduce costs, increase market penetration, or enhance their social status.

Risk and Prestige: Being an early adopter comes with risks. They use products that may not be perfected yet, and there’s a chance the equipment or service they adopt will become obsolete. However, early adopters also enjoy a period of prestige by being the first to own new technology.

Dus je kan beter nog even wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
strohalm schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 00:10:
Do early adopters pay more than later adopters?

Copilot Certainly! Early adopters are individuals or businesses who embrace new products, innovations, or technologies before the majority. Here’s how it works:

Higher Cost: Early adopters often pay a premium for being the first to use a product. They accept this higher price because they believe the product will improve efficiency, reduce costs, increase market penetration, or enhance their social status.

Risk and Prestige: Being an early adopter comes with risks. They use products that may not be perfected yet, and there’s a chance the equipment or service they adopt will become obsolete. However, early adopters also enjoy a period of prestige by being the first to own new technology.

Dus je kan beter nog even wachten...
Dat lijkt mij niet helemaal op te gaan voor een product als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthus!
Kraakhelder schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:20:
Inmiddels contact gehad met Rovinco, die lijken een stuk meer verstand te hebben van deze pomp.
Offerte wordt nu opgemaakt en er wordt zelfs gratis een airco bijgeleverd nu.
Dat maakt deze weer een stuk interessanter.
Kun je hier meer over vertellen? Zijn hier meerdere circuits en wifi module wel een optie? Is de installatie van de airco ook in de prijs inbegrepen? Ik heb namelijk contact opgenomen met de importeur over de wifi module, maar die verwijzen je gewoon door naar de installateur. Terwijl mijn vraag ging over de beschikbaarheid binnen Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Berthus! schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:28:
[...]

Kun je hier meer over vertellen? Zijn hier meerdere circuits en wifi module wel een optie? Is de installatie van de airco ook in de prijs inbegrepen? Ik heb namelijk contact opgenomen met de importeur over de wifi module, maar die verwijzen je gewoon door naar de installateur. Terwijl mijn vraag ging over de beschikbaarheid binnen Nederland.
Ik ga hem nog wat verder uitvragen, na ontvangst van de offerte. Hij was iig er iig erg enthousiast over. Die Wifi module wil ik inderdaad ook graag, dus ik verwacht daar maandag wel wat meer info over te hebben. Ik hoef verder niet per se meerdere circuits te hebben, maar ik heb zelf het idee dat dit bedrijf dat wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Wifi module kan erbij geleverd worden iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Inmiddels offerte binnen gehad voor deze warmtepomp.
Prijs vergelijkbaar met BeSolar. Hi Mit 2 wifi module als optie voor 325 euro.
Inclusief gratis 2,6kW airco, waar plaatsing ook in de prijs zit.
Ook een offerte gehad inclusief Hi-Water 300, maar omdat ik voorlopig toch nog aan gas vast zit ivm nieuwe keuken, en omdat ik eerst wil ervaren of de pomp het aankan in de winter, denk ik dat dat iets voor later wordt. Bovendien zit je natuurlijk ook niet vast aan die Hi-Water, die enorm groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Bij nader inzien toch wel aardig interessant. Ik heb via Warmtefonds een lening van 6000 aangevraagd en na aftrek subsidie, lukt het om de warmtepomp inclusief Hi-Water 300 en dus een Airco bijna binnen die 6000 te proppen. Waarom dan nog wachten, wellicht levert de CV het verschil nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opxah
Kraakhelder schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:
Bij nader inzien toch wel aardig interessant. Ik heb via Warmtefonds een lening van 6000 aangevraagd en na aftrek subsidie, lukt het om de warmtepomp inclusief Hi-Water 300 en dus een Airco bijna binnen die 6000 te proppen. Waarom dan nog wachten, wellicht levert de CV het verschil nog op.
Goed bezig en dank je voor de updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Kraakhelder schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:05:
Inmiddels offerte binnen gehad voor deze warmtepomp.
Prijs vergelijkbaar met BeSolar. Hi Mit 2 wifi module als optie voor 325 euro.
Inclusief gratis 2,6kW airco, waar plaatsing ook in de prijs zit.
Ook een offerte gehad inclusief Hi-Water 300, maar omdat ik voorlopig toch nog aan gas vast zit ivm nieuwe keuken, en omdat ik eerst wil ervaren of de pomp het aankan in de winter, denk ik dat dat iets voor later wordt. Bovendien zit je natuurlijk ook niet vast aan die Hi-Water, die enorm groot is.
Ik heb ook contact opgenomen met Rovinco. Installateur klonk als iemand die op de hoogte is. Die kon mij ook vertellen dat het boilervat, in dacht, ik 2025 op de markt kwam. Ook een ander boilervat kon geïnstalleerd worden. Over de Hi-water hebben we niet gesproken.

Maar ook mijn keuze zou zijn om de opstelling eerst hybride aan te sluiten met een cv-ketel van bijna 14 j aar oud. Wij koken ook nog op gas. Betwijfel ook of ons huis all Electric geschikt is. We zullen moeten testen of dat mogelijk is. We gaan nu eerst hr++ glas plaatsen als vervanging van dubbelglas. Met alle geruchten over het overbelaste net, hoef ik nog niet meteen All Electric te gaan maar ik wil er wel klaar voor zijn.

Met de in eerste instantie opgegeven prijs (zie Facebook) van deze installateur lijkt mij de Hi-Sense geen slechte keus. De Installateur was ook te spreken over de robuuste compressor. Daarnaast plaatst hij tijdelijk een gratis airco van Hisense. Hij heeft aangegeven als we toch voor een multisplit kiezen hij de korting verekend. Op zich verwacht ik dat de kwaliteit van die airco minder is dan de Mitsubishi Heavy, maar dat nadeel weegt op tegen na genoeg gratis plaatsing. Maar inderdaad soms zijn de dingen te mooi om waar te zijn. Maar fijn is dat de installateur thuis wil komen kijken.

Mijn ervaringen met de importeur is ook niet zo best. Ook ik stelde naar mijn mening een algemene vraag en werd meteen doorverwezen naar een installateur. Gelukkig had ik mijn antwoord toen al gevonden. Ik weet nu dat de verkoper van BeSolar niet goed op de hoogte was. Ik vraag mij zelfs af of hij zelf wel eens de folder van de Hi-therma had gelezen. Rovinco lijkt veel beter op de hoogte. Het nadeel is dan weer dat het een jong bedrijfje is met alle risico's die daar bij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Klopt het bedrijf is jong, maar hij heeft naar eigen zeggen zelf wel al veel ervaring.
Ik snap je opmerking over het overbelaste net icm met All-Electric niet helemaal. Als je geen stroom hebt, doet je CV ketel het immers ook niet.
Ik vind het wel mooi om alles van hetzelfde merk te hebben, die Hi-Water lijkt ook prima specs te hebben. Bovendien ben ik all-electric voor netto iets meer dan 6500 en dan krijg ik er nog een airco bij ook.
Die komt op de kamer van de oudste dochter, dus dat die niet beste kwaliteit is, prima, overigens zijn de mensen die hem hebben over het algemeen tevreden.
Hisense is in de rest van de wereld trouwens ook gewoon een gevestigde naam op dit gebied. Het is niet 1 of ander startup bedrijfje, daarom heb ik er meer vertrouwen in dan in Adlar of DeWarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 22:27
Kraakhelder schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:31:
Klopt het bedrijf is jong, maar hij heeft naar eigen zeggen zelf wel al veel ervaring.
Ik snap je opmerking over het overbelaste net icm met All-Electric niet helemaal. Als je geen stroom hebt, doet je CV ketel het immers ook niet.
Ik vind het wel mooi om alles van hetzelfde merk te hebben, die Hi-Water lijkt ook prima specs te hebben. Bovendien ben ik all-electric voor netto iets meer dan 6500 en dan krijg ik er nog een airco bij ook.
Die komt op de kamer van de oudste dochter, dus dat die niet beste kwaliteit is, prima, overigens zijn de mensen die hem hebben over het algemeen tevreden.
Hisense is in de rest van de wereld trouwens ook gewoon een gevestigde naam op dit gebied. Het is niet 1 of ander startup bedrijfje, daarom heb ik er meer vertrouwen in dan in Adlar of DeWarmte.
dank voor de info, heb ook offerte aangevraagd. Woon er iets meer dan 20km vandaan, ik hoop dat dat geen probleem omdat installateurs tegenwoordig nogal druk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ah, ik had het niet helemaal helder, het is niet de Hi Water 300 die erbij zit, maar een 300L tapwatervat, die dus verwarmd wordt door de warmtepomp.
Uitkomst is hetzelfde, all-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-06 18:58
Ik kwam via Google deze Hi-Sense waterpomp tegen en wekte mijn interesse qua prijs, specs garantie.
Daarna dit forum gevonden met alvast positieve reactie. Leuk om in te lezen.
Ik denk dat ik maandag contact ga opnemen met Rovinco. Een airco (split unit met 2 binnen delen) staat ook op de wish list, als dit voor geringe meerprijs kan worden meegenomen, besparen we flink op de installatie kosten die we anders via een andere partij kwijt zouden zijn.
Zo te lezen is zone regeling mogelijk, elke kamer bij ons heeft een eigen “thermostaat/aansturing”. We hebben 7 ruimtes met zo’n ding aan de muur. We hadden ons via Heattranfsformers een offerte aangevraagd voor een 6kw hybride warmtepomp voor rond de €3200,- maar die kon toch niet bij ons gebruikt worden, omdat die maar 1 thermostaat kan aansturen.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Kraakhelder schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:54:
Ah, ik had het niet helemaal helder, het is niet de Hi Water 300 die erbij zit, maar een 300L tapwatervat, die dus verwarmd wordt door de warmtepomp.
Uitkomst is hetzelfde, all-electric.
Dit is dus precies de oplossing waarvan de verkoper van BeSolar niet op de hoogte is maar die wel ook gewoon in de folder staat. Zelfs op de plaatjes is een "gewoon" boilervat van Hisense te zien. Die oplossing staat zelfs in de verkorte handleiding van BeSolar staat beschreven. Maar volgens de verkoper kon dat dus niet en die verkocht jou/ mij liever de Hi-water die zelf een wp heeft. Mogenlijk is die met subsidie dan goedkoper dan een boilervat maar ik denk dat dit vooral voor BeSolar een gunstigere deal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Wat zijn de levertijden van de wp bij Rovinco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Kraakhelder schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:31:
Mijn doelstelling was om naar een All Electric oplossing toe te werken maar mogelijk is mijn huis daarvoor nog niet geschikt. Toen ik kort geleden ontdekte dat er mogelijk problemen kunnen gaan onstaan op het stroomnet, vooral als de mensen uit hun werk komen (koken, auto opladen) vind ik het niet zo erg dat ik nog steeds op gas kook, hebben we in ieder geval altijd een warm eten.Voorlopig is het het in onze situatie het beste om voor een hybride opstelling te gaan en dan kunnen we later verder kijken. Er gebeuren nu dingen die ik niet voor mogelijk had gehouden, zo zag ik gisteren in een promo voor een programma voorbij komen, waarin een splinternieuw appartement, niet op het stroomnet aangesloten kon worden omdat het vol zat. Ook in mijn regio kleurt de kaart inmiddels rood en dat maakt mij huiverig om nu alles in snel tempo te elektrificeren. Nu ben ik niet meteen bang dat de stroom helemaal uit valt, maar wel dat ze bijv. het net gaan knijpen, of dat er een andere tarievenstructuur komt waar de tarieven rond etenstijd het duurst zijn. Ik weet niet wat ze gaan verzinnen maar ze zullen naar noodoplossingen gaan zoeken want het stroomnet is voorlopig nog niet op orde. Met een goed werkende cv-ketel van bijna 14 jaar oud, heb ik geen haast, die kan nog prima enkele jaren warmwater verzorgen voor twee of drie personen. ( Als mijn jongste zoon een studentekamer vind dan is die weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
WAF1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:46:
[...]

Dit is dus precies de oplossing waarvan de verkoper van BeSolar niet op de hoogte is maar die wel ook gewoon in de folder staat. Zelfs op de plaatjes is een "gewoon" boilervat van Hisense te zien. Die oplossing staat zelfs in de verkorte handleiding van BeSolar staat beschreven. Maar volgens de verkoper kon dat dus niet en die verkocht jou/ mij liever de Hi-water die zelf een wp heeft. Mogenlijk is die met subsidie dan goedkoper dan een boilervat maar ik denk dat dit vooral voor BeSolar een gunstigere deal is.
Levertijd is het probleem niet, maar hij is wel druk.
Bij mij wordt alles 16 april geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Overigens is het een stuk minder speculatief te veronderstellen dat de gasprijs de komende tijd flink gaat stijgen. Bovendien zit er nog een discrepantie van een factor 4 in die prijs. Ik zat in dezelfde twijfel als jij, maar ik kan eigenlijk geen argumenten bedenken om niet gewoon die CV eruit te gooien. Ik verwarm al tijden met 50 graden richting de radiatoren en dat gaat prima, het is warm boven wanneer het warm moet zijn.
Heb Rovinco wel gevraagd de vloerverwarming beneden en radiatoren boven apart aan te sturen, dan zou ik voor beneden een lagere aanvoertemperatuur kunnen aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
Kraakhelder schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:16:
Overigens is het een stuk minder speculatief te veronderstellen dat de gasprijs de komende tijd flink gaat stijgen. Bovendien zit er nog een discrepantie van een factor 4 in die prijs. Ik zat in dezelfde twijfel als jij, maar ik kan eigenlijk geen argumenten bedenken om niet gewoon die CV eruit te gooien. Ik verwarm al tijden met 50 graden richting de radiatoren en dat gaat prima, het is warm boven wanneer het warm moet zijn.
Heb Rovinco wel gevraagd de vloerverwarming beneden en radiatoren boven apart aan te sturen, dan zou ik voor beneden een lagere aanvoertemperatuur kunnen aanhouden.
Jij zit inderdaad in een andere situatie als wij. Wij gaan nu eerst het meer dan 30 jaar oude dubbele glas vervangen voor hr++ glas. Maandag komen de monteurs. Wij hebben ook geen vloerverwarming dus de warmteafgifte is niet ideaal en de cop zal lager zijn dan de specifikatie bij 35 graden. We zullen eerst met het nieuwe glas moeten testen of het warm houden van het huis onder alle omstandigheden lukt. Daar kunnen we de volgende winter pas iets over te zeggen. Ook het afgiftesysteem moeten we verbeteren maar vloerverwarming beneden, dat zit er voorlopig financieel niet in. Ons hoekhuis, met veel ramen, uit 1993, heeft in verhouding ook meer warmteverlies dan de tussenwoningen in onze straat. Maar aan de spouwmuur kan niet meer isolatie worden toegevoegd en voor en achter hebben we houtskeletbouw, waar je ook geen isolatie aan kan toevoegen. Extra vloerisolatie is misschien nog zinvol (zeker met vloerverwarming) maar een bedrijf dat ik liet komen zag er geen heil in er zat al... onder, en weg was de werknemer. Ook extra dakisolatie is geen optie. Samengevat het zou kunnen zijn dat we met een hybride opstelling genoegen moeten nemen. Hoe de Hisense het anderen doet daar ben ik best benieuwd naar. Plaatsing op 16 april vind ik vrij snel, bij BeSolar had je veel langer moeten wachten. Op zich denk ik dat jij een hele goede deal afsluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
WAF1 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:00:
[...]

Jij zit inderdaad in een andere situatie als wij. Wij gaan nu eerst het meer dan 30 jaar oude dubbele glas vervangen voor hr++ glas. Maandag komen de monteurs. Wij hebben ook geen vloerverwarming dus de warmteafgifte is niet ideaal en de cop zal lager zijn dan de specifikatie bij 35 graden. We zullen eerst met het nieuwe glas moeten testen of het warm houden van het huis onder alle omstandigheden lukt. Daar kunnen we de volgende winter pas iets over te zeggen. Ook het afgiftesysteem moeten we verbeteren maar vloerverwarming beneden, dat zit er voorlopig financieel niet in. Ons hoekhuis, met veel ramen, uit 1993, heeft in verhouding ook meer warmteverlies dan de tussenwoningen in onze straat. Maar aan de spouwmuur kan niet meer isolatie worden toegevoegd en voor en achter hebben we houtskeletbouw, waar je ook geen isolatie aan kan toevoegen. Extra vloerisolatie is misschien nog zinvol (zeker met vloerverwarming) maar een bedrijf dat ik liet komen zag er geen heil in er zat al... onder, en weg was de werknemer. Ook extra dakisolatie is geen optie. Samengevat het zou kunnen zijn dat we met een hybride opstelling genoegen moeten nemen. Hoe de Hisense het anderen doet daar ben ik best benieuwd naar. Plaatsing op 16 april vind ik vrij snel, bij BeSolar had je veel langer moeten wachten. Op zich denk ik dat jij een hele goede deal afsluit.
Ja, ik vind het ook vrij snel, ben er ook best blij mee. Heb lang getwijfeld om niet toch 1 van de startups te nemen, maar ook wat onderzoek naar Hisense gedaan, en die zijn echt groter dan we denken in de wereld. Ik denk dat ik voor de prijs, zeker in combi met een airco, een topdeal heb. Maar het blijft door de onbekendheid wel enigszins een gok.
Ik zal hier zo af en toe wel wat gegevens en ervaringen gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
rovinco is hier gisteren geweest. Krijg binnenkort een offerte.
Wil hij bij jou ook buffervat plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ja. Die staat er inderdaad op. Maar dat wilden alle vorige offertemakers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
klopt en kan ook niet zovele kwaad geloof ik, maar neemt weer aardig wat ruimte in.
De quatt all electric gebruikt volgens mij de heat battery voor zowel buffer als boilervat. Dat scheelt weer flink wat ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:54:
klopt en kan ook niet zovele kwaad geloof ik, maar neemt weer aardig wat ruimte in.
De quatt all electric gebruikt volgens mij de heat battery voor zowel buffer als boilervat. Dat scheelt weer flink wat ruimte.
Maar ja, dan ben je weer aangewezen op een dubbele buitenunit en een enigszin dubieus merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raven22
Kraakhelder schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:26:
[...]

Maar ja, dan ben je weer aangewezen op een dubbele buitenunit en een enigszin dubieus merk.
Dubbele buitenunit heeft ook zijn voordelen. Bij weinig warmtevraag kan een single quatt iets verder terug moduleren dan een enkele 8kw pomp. Mocht een van de 2 een defect hebben, dan heb je nog steeds de ander tot je beschikking.
En ja het is een strartup, maar blijkbaar heeft Vereniging Eigen huis er wel vertrouwen in want ik las dat zij een samenwerking met Quatt aangaan om hun pompen te leveren in een collectieve inkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 23:00
Kan iemand mij vertellen hoe de Hisense Thermostat aangesloten moet worden? Aannemer/sloper heeft deze verwijderd en wil ik hem terugplaatsen op de nieuwe muur. Kan ik iets doormeten? Plus min / voltage. In las alleen online iets over a en b. Kabel gaat naar warmtepomp en daarna terug naar gas cv.

Dank alvast

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WAF1
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Dubbele buitenunit heeft ook zijn voordelen. Bij weinig warmtevraag kan een single quatt iets verder terug moduleren dan een enkele 8kw pomp. Mocht een van de 2 een defect hebben, dan heb je nog steeds de ander tot je beschikking.
En ja het is een strartup, maar blijkbaar heeft Vereniging Eigen huis er wel vertrouwen in want ik las dat zij een samenwerking met Quatt aangaan om hun pompen te leveren in een collectieve inkoop.
Op zich is de Quatt een mooi systeem, zeker de Full Electric versie en deze neemt binnen ook weinig ruimte in. Maar je bent natuurlijk wel veel duurder uit dan Kraakhelder betaalt voor zijn All Electric opstelling. Je krijgt er bij Quatt natuurlijk ook geen Airco bij. Ook zal je nog op de Full Electric versie nog moeten wachten (en eerst een winter, hybride moeten draaien) Als je dus vertrouwen hebt in de Hisense en in de installateur, heb je de All-Electric versie van de Hi-therma veel eerder terugverdiend. Juist de FE versie van de Quatt is relatief duur. Maar je krijgt er dan wel een extra w/w pomp bij en een booster, eigenlijk is het een heel ander systeem. Maar de Hisense heeft weer andere voordelen zoals kunnen draaien met twee circuits.

De Hisense is natuurlijk ook een split unit met al zijn voor- en nadelen. De compressor zit bij de Hisense in de binnenunit, wat hem naar mijn eerste indruk minder kwetsbaar voor bevriezen maakt. Natuurlijk moet je wel ruimte hebben voor zo'n grote binnenunit van de Hisense en lang niet alle mensen zullen dat hebben. Als je binnen niet zoveel ruimte heb dan kom je veel eerder bij zoiets als Quatt uit. Maar die keuze zegt nog niks over de kwaliteit. Het zou kunnen dat de lompe ( prijs winnende) binnenkast van de Hisense, robuster is dan Quatt.

Het belangrijkste is natuurlijk dat je aan de Hisense veel meer zelf kan instellen en je niet hoeft te wachten dat Quatt dat voor je doet. Met heel veel klanten zou die afhankelijk wel eens een probleem kunnen worden, ik ben nog niet onder de indruk van de aftersales. Maar Tweakers zullen in het algemeen meer vragen stellen dan de gemiddelde consument, naar mijn indruk zijn er bij Quatt veel klanten tevreden.

Beide wp's kunnen tot 2 kW terugmoduleren en uit mijn hoofd weet ik niet wat dus de verschillen zijn. Ik lees in de data van de Hisense terug dat deze van 8 kw kan tot 2.1 kW terugmoduleren bij een aanvoertemperatuur van 30/35 graden maar bij 50 graden is de minimale waarde niet opgegeven, waarschijnlijk zit je er dus ver boven. Inderdaad wil je lagerere aanvoertemperatuur dan die 30 graden dan kan je dus niet verder terug moduleren en dat is dus een aandachtspunt voor diegene met LTV.

Het grote verschil tussen de Hisense en de Quatt is natuurlijk dat je bij Hisense veel meer zelf kan instellen en je uiteindelijk minder afhankelijk bent. Dat zal een Tweaker aanspreken, maar het grote publiek waarschijnlijk niet. Ik snap dus dat zo'n grote consumentenvereniging voor een bedrijf zoals Quatt kiest. Quatt is voor veel mensen en huizen geschikt. Quatt zet ook zelf heel duidelijk op schaalgrootte in en werkt o.a. met buitenlandse werknemers in. Of Quatt qua aftersales zoveel nieuwe klanten op dit moment aankan, dat vraag ik mij af. Het valt mij op dat Quatt het met de subsidie heel handig voor zich zelf heeft geregeld. Mijn indruk is dat je met een FE opstelling van 8 kw, je drie keer subsidie krijgt.

In het algemeen is het geluid van een wp een aandachtspunt. De dubbele unit van Quatt maakt ook twee keer zoveel geluid dan een enkele en daarmee zal je bij veel tussenwoningen meestal niet aan de officiële geluidseisen op de erfgrens kunnen voldoen en daarmee zit je dan aan hybride opstelling vast. Als je ook nog Airco wil plaatsen, heb je ineens drie units en dat zal niet overal worden toegestaan. Hoe het met het geluisvermogen en/of geluidsdruk van de Hisense zit dat weet ik nog niet precies, de geluidsdruk lijkt relatief laag maar het geluidsvermogen van de Hisense is hoger dan de Quatt. Ik zou ook graag willen weten hoe ander het geluid ervaren. Inmiddels twijfel ik of ik aan de geluidseisen kan voldoen. In onze situatie ben ik ook nog verplicht om een vergunning aan te vragen dus ik moet aan dit punt extra aandacht aan besteden.

In het algemeen vind ik het uitkiezen van een wp complexer dan vooral gedacht, het is echt een ander systeem dan een cv. Extra isolatie, hr ++ blijkt ineens nodig. Maar de ondertussen geplaatste Heatfans hebben duidelijk een positieve uitwerking op de kamertemperatuur, we hadden ze jaren eerder moeten plaatsen. Maar goedkoop dat vind ik ze niet. (Positief vind ik dat ze door mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt in elkaar worden gezet) Opgeteld gaat het om enorme investeringen. Maar het zou wel eens de geluidseisen kunnen zijn waardoor ik toch niet voor de Hisense kies. Eigenlijk weet ik niet of ik daar een vergunning voor krijg, dat wordt rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WAF1
raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:54:
Er bestaat ook zoiets als multifunctionele buffervaten:

"Bepaalde modellen van buffervaten kunnen behalve verwarmingswater voor de cv-installatie ook sanitair warm water opslaan. Men spreekt dan van een multifunctioneel buffervat. Deze buffervaten zijn meestal gelaagd: een deel van het vat wordt gebruikt voor warm cv-water en een deel voor sanitair warm water"

Deze zijn er in verschillende vormen, ik dacht ook met drie functies. Ik heb het nog niet voldoende onderzocht. Ik sluit niet uit dat het toekomstige boilervat van Hisense ook een mulifunctionele boilervat is.Ik weet via een filmpje, dat je deze op meerdere warmtebronnen kan aansluiten. Ik zal later het filmpje er nog een bijzoeken. Het is natuurlijk niet hetzelfde systeem als de FE van de Quatt, die een w/w pomp gebruikt om de warmte uit het boilervat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
WAF1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 01:15:
[...]

Maar de Hisense heeft weer andere voordelen zoals kunnen draaien met twee circuits.
Hoe moet ik dit precies zien? De warmtepomp heeft neem ik aan maar 1 compressor e.d. Dus het circuit met de hoogste aanvoer temperatuur bepaald de efficientie van het hele systeem.
Of loopt het 2de circuit via het buffervat?

Ik heb nog geen offerte binnen vor de hisense (installateur is wel langsgeweest vorige week), maar de kosten zullen elkaar niet veel ontlopen. Met de kortingen van Quatt, kom ik op €8200 na subsidie voor FE met de L battery, maar verder alles inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
raven22 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Hoe moet ik dit precies zien? De warmtepomp heeft neem ik aan maar 1 compressor e.d. Dus het circuit met de hoogste aanvoer temperatuur bepaald de efficientie van het hele systeem.

Ik heb nog geen offerte binnen vor de hisense (installateur is wel langsgeweest vorige week), maar de kosten zullen elkaar niet veel ontlopen. Met de kortingen van Quatt, kom ik op €8200 na subsidie voor FE met de L battery, maar verder alles inclusief.
De brochure zegt dat de binnenunit twee aparte verwarmingscircuits via een mengklepset kan aansturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heineken01
Hier Rovinco de opdracht gegeven voor de Hisense Hi-Therma 8kw, wifi module, 80L buffervat en een split-unit airco met 2 binnenunits voor volgens mij een goede prijs.
Levering/aansluiten ergens begin mei.
Spannend 🤗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
Heineken01 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:07:
Hier Rovinco de opdracht gegeven voor de Hisense Hi-Therma 8kw, wifi module, 80L buffervat en een split-unit airco met 2 binnenunits voor volgens mij een goede prijs.
Spannend 🤗
Ik zal je waarschuwen mocht het bij mij in de soep lopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WAF1
raven22 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Kraakhelder heeft een All Electric installatie voor €6500 en nog een gratis airco incl. installatie. Dus dat is op zich een groot prijsverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WAF1
Ik keek vandaag bij Simpel subsidie. Dit is een bedrijf wat een aanvraag voor je subsidie kan verzorgen. Mogelijk schakelt ook Quatt dat bedrijf in om het subsidiebedrag af te handelen. Het gaat mij nu even niet over het bedrijf, maar de informatie die je daar op terug te vinden is. Je kan daar geheel vrijblijvend, kijken hoeveel subsidie je krijgt, ook in combinatie met andere maatregelen. Ik heb ook de code voor de Hisense 8 kW opgezocht. Het viel mij op dat deze wp door de "overheid" blijkbaar als een 6 kW werd gezien. Op zich zal dat voor een gemiddeld huis voldoende zijn. Mogelijk levert een 8 kW Quatt of een andere 8 kW wp meer, onder bepaalde omstandigheden, het is iets om op te letten. Vaak kan je het vermogen ook een beetje aan een subsidiebedrag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Ik weet inderdaad niet wat daar precies de criteria voor zijn. Wellicht dat ie bij -7 tot 7,60 komt?

https://www.hs-cs.nl/prod...ense-hi-therma-buitenunit

Ik weet vrij zeker dat ik het er iig wel mee red, maar inderdaad, dat was mij ook al opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert27
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-11-2024
Heineken01 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:07:
Spannend 🤗
Wat was je hier voor kwijt als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken01
Timmert27 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:02:
[...]

Wat was je hier voor kwijt als ik vragen mag?
Afgerond €8750 zonder subsidie. De installatie is wel ‘eenvoudig’ bij ons, alles komt in 1 ruimte, elektra is al voorbereid, doorvoer zit al het het betonnendak en de airco’s komen links en rechts uit het was/cvhok waar ook de dakdoorvoer al zit. Plat dak tbv installatie.
Ze gaan er vanuit in 1 dag op te leveren, anders ruim €1000 extra voor een extra dag met 2 man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-06 15:35
Heineken01 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:46:
[...]

Afgerond €8750 zonder subsidie. De installatie is wel ‘eenvoudig’ bij ons, alles komt in 1 ruimte, elektra is al voorbereid, doorvoer zit al het het betonnendak en de airco’s komen links en rechts uit het was/cvhok waar ook de dakdoorvoer al zit. Plat dak tbv installatie.
Ze gaan er vanuit in 1 dag op te leveren, anders ruim €1000 extra voor een extra dag met 2 man.
Voor een Hisense klinkt dat nog als best veel, voornamelijk omdat een van de installatiebedrijven het aanbied voor 3500 (inclusief subsidie en bij standaard installatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken01
BulMi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:04:
[...]

Voor een Hisense klinkt dat nog als best veel, voornamelijk omdat een van de installatiebedrijven het aanbied voor 3500 (inclusief subsidie en bij standaard installatie)
Dat is het, de "standaard installatie", dat is dus bijna nergens en komen er altijd extra kosten bij.

Groter en geisoleerd buffervat
Wifi module tbv warmtepomp
Extra expansievat
Magnetische waterfilter
Transportliftje naar de 2de verdieping, plat dak.

Ik ben tevreden met de prijs, Met een beetje geluk met 3-4 jaar terugverdient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraakhelder
BulMi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:04:
[...]

Dat is BeSolar, en een aantal contactmomenten met ze, leert je al vrij snel dat ze niet zo heel veel idee hebben van wat ze precies aan het doen zijn. Basisinstallatie bij Rovinco is 3600, dat verschilt dus niet zoveel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 01:05

R2L

Heeft iemand met de Hisense Hi-Therma ervaring met de koppeling van een Evohome zone thermostaat? Ik heb interesse in dit systeem, maar onze huidige zone thermostaat (10 aparte zones) moet ivm de praktijkruimte van mijn vrouw blijven functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heineken01
Nee, wat Rovinco zei dat als het protocol ‘open therm’ is zou het moeten werken, maar volgens mij kan de Hi-Therma maar 7 groepen aansturen, staat meen ik te herinneren in de specs pdf.
Wij hebben een vloerverwarming met 7 ruimtes, alle ruimtes een eigen draaiknop tbv temperatuurregeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUKZNa69qzq_4pk5NcZpPNElrEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S5DLYrqFdrqLuabNlL0ticBd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
Klopt.
Overigens vraag ik me af of het met die Evohome werkt of dat je gewoon spul van Hisense moet hebben...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zT6M3BugjD45LKfOCgTFyqEq8j0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1SdZgGNxTyc9hFtCByTW6GPS.png?f=user_large

[ Voor 46% gewijzigd door Kraakhelder op 10-04-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 01:05

R2L

Kraakhelder schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:46:
Klopt.
Overigens vraag ik me af of het met die Evohome werkt of dat je gewoon spul van Hisense moet hebben...[Afbeelding]
Ik kan aan mijn Evohome een Opentherm module koppelen. Heb nu een simpele aan/ uit module, maar als dit de oplossing is dan zou dit mooi zijn! Ik ga het eens navragen bij Rovinco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-06 15:17
Zouden jullie mij van een stukje advies kunnen voorzien in het uitzoeken van een warmtepomp van mijn woning? Het doel is nu een hybride warmtepomp, maar wel full-electric ready. Qua vermogen zouden we hopelijk uit moeten kunnen met 8kW (op vriestemperaturen dan natuurlijk).

Ik neig nu nog naar een Hisense, zeker uit aanschaf kosten overwegingen.

abelicious in "L/W warmtepomp gezocht woning 1948"

[ Voor 3% gewijzigd door abelicious op 15-06-2024 20:15 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste