raven22 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Dubbele buitenunit heeft ook zijn voordelen. Bij weinig warmtevraag kan een single quatt iets verder terug moduleren dan een enkele 8kw pomp. Mocht een van de 2 een defect hebben, dan heb je nog steeds de ander tot je beschikking.
En ja het is een strartup, maar blijkbaar heeft Vereniging Eigen huis er wel vertrouwen in want ik las dat zij een samenwerking met Quatt aangaan om hun pompen te leveren in een collectieve inkoop.
Op zich is de Quatt een mooi systeem, zeker de Full Electric versie en deze neemt binnen ook weinig ruimte in. Maar je bent natuurlijk wel veel duurder uit dan Kraakhelder betaalt voor zijn All Electric opstelling. Je krijgt er bij Quatt natuurlijk ook geen Airco bij. Ook zal je nog op de Full Electric versie nog moeten wachten (en eerst een winter, hybride moeten draaien) Als je dus vertrouwen hebt in de Hisense en in de installateur, heb je de All-Electric versie van de Hi-therma veel eerder terugverdiend. Juist de FE versie van de Quatt is relatief duur. Maar je krijgt er dan wel een extra w/w pomp bij en een booster, eigenlijk is het een heel ander systeem. Maar de Hisense heeft weer andere voordelen zoals kunnen draaien met twee circuits.
De Hisense is natuurlijk ook een split unit met al zijn voor- en nadelen. De compressor zit bij de Hisense in de binnenunit, wat hem naar mijn eerste indruk minder kwetsbaar voor bevriezen maakt. Natuurlijk moet je wel ruimte hebben voor zo'n grote binnenunit van de Hisense en lang niet alle mensen zullen dat hebben. Als je binnen niet zoveel ruimte heb dan kom je veel eerder bij zoiets als Quatt uit. Maar die keuze zegt nog niks over de kwaliteit. Het zou kunnen dat de lompe ( prijs winnende) binnenkast van de Hisense, robuster is dan Quatt.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je aan de Hisense veel meer zelf kan instellen en je niet hoeft te wachten dat Quatt dat voor je doet. Met heel veel klanten zou die afhankelijk wel eens een probleem kunnen worden, ik ben nog niet onder de indruk van de aftersales. Maar Tweakers zullen in het algemeen meer vragen stellen dan de gemiddelde consument, naar mijn indruk zijn er bij Quatt veel klanten tevreden.
Beide wp's kunnen tot 2 kW terugmoduleren en uit mijn hoofd weet ik niet wat dus de verschillen zijn. Ik lees in de data van de Hisense terug dat deze van 8 kw kan tot 2.1 kW terugmoduleren bij een aanvoertemperatuur van 30/35 graden maar bij 50 graden is de minimale waarde niet opgegeven, waarschijnlijk zit je er dus ver boven. Inderdaad wil je lagerere aanvoertemperatuur dan die 30 graden dan kan je dus niet verder terug moduleren en dat is dus een aandachtspunt voor diegene met LTV.
Het grote verschil tussen de Hisense en de Quatt is natuurlijk dat je bij Hisense veel meer zelf kan instellen en je uiteindelijk minder afhankelijk bent. Dat zal een Tweaker aanspreken, maar het grote publiek waarschijnlijk niet. Ik snap dus dat zo'n grote consumentenvereniging voor een bedrijf zoals Quatt kiest. Quatt is voor veel mensen en huizen geschikt. Quatt zet ook zelf heel duidelijk op schaalgrootte in en werkt o.a. met buitenlandse werknemers in. Of Quatt qua aftersales zoveel nieuwe klanten op dit moment aankan, dat vraag ik mij af. Het valt mij op dat Quatt het met de subsidie heel handig voor zich zelf heeft geregeld. Mijn indruk is dat je met een FE opstelling van 8 kw, je drie keer subsidie krijgt.
In het algemeen is het geluid van een wp een aandachtspunt. De dubbele unit van Quatt maakt ook twee keer zoveel geluid dan een enkele en daarmee zal je bij veel tussenwoningen meestal niet aan de officiële geluidseisen op de erfgrens kunnen voldoen en daarmee zit je dan aan hybride opstelling vast. Als je ook nog Airco wil plaatsen, heb je ineens drie units en dat zal niet overal worden toegestaan. Hoe het met het geluisvermogen en/of geluidsdruk van de Hisense zit dat weet ik nog niet precies, de geluidsdruk lijkt relatief laag maar het geluidsvermogen van de Hisense is hoger dan de Quatt. Ik zou ook graag willen weten hoe ander het geluid ervaren. Inmiddels twijfel ik of ik aan de geluidseisen kan voldoen. In onze situatie ben ik ook nog verplicht om een vergunning aan te vragen dus ik moet aan dit punt extra aandacht aan besteden.
In het algemeen vind ik het uitkiezen van een wp complexer dan vooral gedacht, het is echt een ander systeem dan een cv. Extra isolatie, hr ++ blijkt ineens nodig. Maar de ondertussen geplaatste Heatfans hebben duidelijk een positieve uitwerking op de kamertemperatuur, we hadden ze jaren eerder moeten plaatsen. Maar goedkoop dat vind ik ze niet. (Positief vind ik dat ze door mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt in elkaar worden gezet) Opgeteld gaat het om enorme investeringen. Maar het zou wel eens de geluidseisen kunnen zijn waardoor ik toch niet voor de Hisense kies. Eigenlijk weet ik niet of ik daar een vergunning voor krijg, dat wordt rekenen.
ZH, hoekwoning, 120 m3, bouwjaar 1993, enkele Quatt, hr++ glas, radiatoren, op planning na isoleren vloer, zonnepanelen, plat dak, snel warm is huis.