Daar ben ik weer, nogsteeds comfortabel in m'n Tooske-tunnel. Eens in de 3-4-5 edities van de mol blijkt achteraf dat ik het gewoon goed had en beter naar mn gevoel had moeten luisteren ipv twijfelen "wat nou als je het toch fout hebt". Ik heb geleerd dat als ik nog een keer zo'n sterk gevoel heb, en elke aflevering valt alles op z'n plek, een waslijst aan kleine momentjes die weinig ruchtbaarheid krijgen maar ondertussen een duidelijk profiel opbouwen... dat ik niet meer moet twijfelen en het gewoon hardop moet zeggen.
Dit is zo'n jaar. Het is gewoon Tooske.
Spel 1; meeste is al gezegd, 1 klein foutje en hele spel is onmogelijk.
Het enige opvallende moment was dat Kees tegen Tooske in die koets zegt dat hij oa nog op haar zit en dat hij daar ook niet mee gaat ophouden. En dan komt er een tikkie rare reactie van Tooske. Niet heel koel "ow joh ik zit ook op jou" oid, nee ze schiet in een rare niet 100% natuurlijke lach en bukt voorover (oogcontact vermijden). Er zat een soort ongemak in die reactie die ik alleen kan verklaren als je daadwerkelijk de mol bent.
Sowieso viel het me al een tijdje, -en deze aflevering al helemaal- op dat Tooske haar gedrag/houding/lichaamstaal gewoon nét een beetje afsteekt tegen de rest van de groep. Alle kandidaten zijn heel erg zichzelf; deelnemers in een spel die continu niet weten wat hen te verwachten staat. Tooske is dat minder. De rest is zichzelf, Tooske speelt zichzelf. Het is moeilijk uit te leggen maar het is net dat verschil tussen bijv: een envelop openen niet wetende wat erin zit en oprecht verbaasd zijn, of een envelop openen wetende dat de jackpot erin zit en dat je wel oprecht blij en enthousiast moet overkomen als je het eruit trekt. Zie ook haar reactie bij het 3e spel.
Spel 2. Tooske speelt het als mol weer heel erg slim. We zien haar ook best wel pontificaal in beeld tijdens haar molstreken, de truc is echter dat wij als kijker die acties niet direct als molstreken interpreteren.
Tooske mag als eerste een telefoon opnemen, ze krijgt een hele makkelijke vraag (naar mijn idee met opzet, Tooske moet en zal het goede voorbeeld geven aan het team), en bovendien gaat die vraag over WIDM (ja ik weet, alle antwoorden hadden MOL erin, maar alleen de 1e vraag ging ook over WIDM zelf)... enfin ze weet al snel het antwoord en mag als eerst haar Piñata slopen, dat lukt echter niet echt het duurt krankzinnig lang.
Wij zien hier dus gewoon braaf kandidaten gedrag; ze is snel met de vraag, ze heeft haar antwoord goed, een vliegende start van het team! Maar dat was ook zo bij die spelletjes op de boot, Tooske fixte de Rubiks cube super snel en hielp haar team vlot op weg! Wat een superkandidaat! Op het 1e gezicht ja, bij die boot betekende een vliegende start: meer spellen spelen = meer spellen mislukken = meer geld uit de pot.
En ook ditmaal lijkt ze het team te helpen maar eigenlijk zet ze het team heel natuurlijk op een verkeerd spoor. Immers iedereen ziet hoe snel ze haar Piñata had gevonden, dus er ontstaat zonder dat iemand het uitspreekt een plan van aanpak: het is van belang dat je de juiste Piñata pakt, en dan maakt het niet uit dat je er lang over doet om het te openen, als je maar goed zit! Dat scheelt heel veel mingeld!
Om pas veel te laat te concluderen dat er überhaupt niet genoeg mingeld is om de volle prijspot leeg te maken, en dat ze gewoon alle Piñatas in 1x hadden moeten slopen.
Briljant gemold vind ik zelf; als brave kandidaat het foute voorbeeld geven maar iedereen denkt dat je het goede voorbeeld geeft.
Tevens; omdat Tooske als eerste al haar Piñata had, was er voor haar geen noodzaak meer om te bellen. Toch zien we beelden van Tooske die de telefoon aan Kees geeft. Als ik die beelden terugspoel dan meen ik ook hier iets niet oprechts te zien. Ik zie geen Tooske die aan de lijn hoort "spreek ik met Kees" en dan hem roept, nee ik zie een Tooske die net iemand aan de lijn had die niemand mag horen (Dennis) en daarna zo nonchalant mogelijk de telefoon wil doorgeven aan een ander; 100% naturel is het niet. Iemand die probeert niet te lachen ziet er toch anders uit dan iemand die niet lacht.
En als allerlaatste; ik ben zelf heel slecht met het herkennen van stemmen. Bij animatiefilms, games etc, ben ik meestal de laatste van het gezelschap die een bepaalde acteur kan herkennen. Maar gisteren sprong ik op een bepaald moment rechtop in mn stoel; ik hoorde vrij overduidelijke de stem van Tooske door de telefoon praten met iemand (de mol?). Dat blijft voor mij een vraag die beantwoord moet worden; wie was die damesstem? hoezo waarom?..... volgens mij gewoon een hondsbrutale hint die velen zullen missen?
En dan nog tal van dingen:
- Tooske kiest haar favoriete kleur tafeltje bij de enveloppen en wint daarmee 3 jokers
- Rosario kiest zijn favoriete kleur tafeltje bij de enveloppen en trekt -3000,-
De mol kan vaak bepalen welke enveloppen waar liggen, het zou goed passen als Tooske zichzelf de 3 jokers gunt om zo "de enthousiaste kandidaat te spelen" en dat ze ook de favoriete kleur van Rosario wist.
- De reactie van Tooske bij het openen van haar envelopen kwam op mij niet oprecht over, ik had zelfs het idee dat ze al begon te juichen/stralen nog voordat ze kon zien wat er op haar kaart stond die nog midden in de envelop zat. Kwam op mij over als overcompensatie voor haar voorkennis.
- Er waren best wat shots waarin de nadruk op Tooske lag. Midden in beeld maar out of focus, dat soort werk.
Ik heb met verbazing de aflevering afgekeken, bij vlagen dacht ik echt "kom op mensen, het zijn allemaal kleine dingen maar alles bij elkaar is het gewoon overuidelijk nu toch?"
Maar dan kijk je online, dan kijk je moltalk, dan zie je de stats in de app.... en dan denk ik toch dat ik vrijwel alleen ben
Terug de tunnel in, fijn winterslaapje maken tot de finale