Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Vrijwel identiek? Kun je daar een screenshot van posten?mikkelnl schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:17:
Heb ook het aanbod van VEH gehad voor BudgetEnergie, maar eerste indruk is dat het vrijwel identiek is aan de aanbieders op gaslicht.com. Ook daar is BudgetEnergie een van de goedkopere, dus het VEH aanbod is niet heel bijzonder?
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2
Bij mij zijn de eindbedragen ook nagenoeg hetzelfde. Hangt af van je gebruik / teruglevering, denk ik. Ik heb ze in een sheet naast elkaar staan. De tarieven en de korting zijn bij de vergelijkingssites hoger, waardoor het uiteindelijk nagenoeg toch op hetzelfde uitkomt.VindiGoosh schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:30:
[...]
Vrijwel identiek? Kun je daar een screenshot van posten?
Ahh oke. Bij mij scheelt het heel veel, maar wij hebben dan ook geen zonnepanelen.ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:37:
[...]
Bij mij zijn de eindbedragen ook nagenoeg hetzelfde. Hangt af van je gebruik / teruglevering, denk ik. Ik heb ze in een sheet naast elkaar staan. De tarieven en de korting zijn bij de vergelijkingssites hoger, waardoor het uiteindelijk nagenoeg toch op hetzelfde uitkomt.
Ik zie namelijk alleen een “budget korting” van €100,- in plaats van €200,-
Voor mijn begrip (ben pas net zoekende naar een nieuw contract), wat had je anders gehoopt in dit afschrift?ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:50:
Ik wil ff mijn frustratie delen. Helaas werkt het dynamisch contract voor mij niet. Zojuist mijn afrekening van mei ontvangen. Wat een teleurstelling. Ik heb nu lang genoeg een dynamisch contract geprobeerd, heel snel terug naar een vast contract.
[Afbeelding]
In een aparte browser-sessie een ander contract voor enkel stroom afsluiten naast een apart contract voor gas lukt niet. Doordat ik mijn voorkeuren wijzig in het aanbod, wordt dit bij VEH ook vastgelegd. Ga ik in de andere browser verder, dan worden mijn vastgelegde voorkeuren gebruikt. En daarna kan ik niet opnieuw een contract afsluiten met dit aanbod. Prima, ik ben tevreden met een tweejarig contract voor gas. Dan zien we daarna wel verder. Qua stroom is de hoeveelheid die opgewekt wordt nagenoeg gelijk aan wat er verbruikt wordt; Het afgelopen jaar dankbaar gebruik gemaakt van het aanbod van Oxxio waar er bij contracten afgesloten voor 1-7-2024 geen terugleverkosten in rekening werden gebracht; een maandbedrag van €0, was het resultaat voor de stroomrekening.D43m0n schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:22:
[...]
Goed om te weten, dan dus eerst een contract voor gas afsluiten. Misschien is er wat te proberen in een aparte browser(sessie) vlak na elkaar. Het maakt voor mij niet veel uit op het jaarbedrag voor stroom, maar aangezien er staat “vaste terugleverkosten” suggereert dit dat er geen sprake is van een staffel of variabele prijs in een staffel groep.
Dat is €100 per jaar dus €200 voor 2 jaar, zie hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"VindiGoosh schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:06:
Voor de mensen die een aanbieding van VEH hebben geaccepteerd: waar zien jullie in de bevestigingsmail(s) de korting van €210,- terugkomen?
Ik zie namelijk alleen een “budget korting” van €100,- in plaats van €200,-
Super! Dankjewel.Novax schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:21:
[...]
Dat is €100 per jaar dus €200 voor 2 jaar, zie hier Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Ik ga wel vragen dit bevestigt te krijgen bij VEH. Uit de bevestigingsmails is dit niet op te maken.
Het geld dat mijn zonnepanelen opleveren. Helaas kan ik mijn gebruik / teruglevering bijna niet sturen. Afgelopen winter heb ik de hoofdprijs betaald en nu de zonnepanelen flink hun best doen zijn de tarieven zo ontzettend laag. Vanaf oktober 2024 ben ik flink duurder uit in verhouding tot een vast contract.Adam1980 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:07:
[...]
Voor mijn begrip (ben pas net zoekende naar een nieuw contract), wat had je anders gehoopt in dit afschrift?
Zo slecht is dat nog niet als niet of nauwelijks kunt sturen. Er zit 3,5 cent tussen in- en verkoop. Inkoop is 3,5 cent duurder. Ik kan veel sturen met EV en had een verschil van 1 cent. Verkoop was 1 cent duurder. Vaste leveringskosten heb je ook laag. Reken maar eens uit met een vast contract met Terugleverkosten.ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Het geld dat mijn zonnepanelen opleveren. Helaas kan ik mijn gebruik / teruglevering bijna niet sturen. Afgelopen winter heb ik de hoofdprijs betaald en nu de zonnepanelen flink hun best doen zijn de tarieven zo ontzettend laag. Vanaf oktober 2024 ben ik flink duurder uit in verhouding tot een vast contract.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Ik heb vanaf oktober 2024 de vergelijking lopen omdat vanaf toen dynamisch ben gaan proberen. Ook incl. de terugleverkosten ben ik met dynamisch veel duurder uit. Ik weet dat de offertes voor dynamisch nogal onzeker zijn maar dat het bij mij sowieso 2x zo duur uit zal vallen is wel een hele grote tegenvaller.Gerardus1956 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:54:
[...]
Zo slecht is dat nog niet als niet of nauwelijks kunt sturen. Er zit 3,5 cent tussen in- en verkoop. Inkoop is 3,5 cent duurder. Ik kan veel sturen met EV en had een verschil van 1 cent. Verkoop was 1 cent duurder. Vaste leveringskosten heb je ook laag. Reken maar eens uit met een vast contract met Terugleverkosten.
Jammer dat je het bewijs bent van mijn stelling dat je, zolang je nog kunt salderen, beter uit bent met een vast contract (of modelcontract) met PV.ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Het geld dat mijn zonnepanelen opleveren. Helaas kan ik mijn gebruik / teruglevering bijna niet sturen. Afgelopen winter heb ik de hoofdprijs betaald en nu de zonnepanelen flink hun best doen zijn de tarieven zo ontzettend laag. Vanaf oktober 2024 ben ik flink duurder uit in verhouding tot een vast contract.
Met welk vast contract maak je de vergelijking en stap je daar nu ook naar over? Of is er ondertussen iets beters via Gaslicht, of modelcontract?
Op de 1 of andere manier om ik steeds uit bij Budget Energie. Maar dat verschilt natuurlijk per huishouden. Op dit moment loopt er een veiling bij Ver. Eigen Huis waar Budget Energie goed uitkomt. Als ik dit vergelijk met de vergelijkingssites is het eindbedrag vrijwel gelijk. Bij de vergelijkingssites zijn de tarieven iets hoger, maar dat wordt weer vereffend doordat de korting ook iets hoger is.Truus01 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 23:16:
[...]
Jammer dat je het bewijs bent van mijn stelling dat je, zolang je nog kunt salderen, beter uit bent met een vast contract (of modelcontract) met PV.
Met welk vast contract maak je de vergelijking en stap je daar nu ook naar over? Of is er ondertussen iets beters via Gaslicht, of modelcontract?
Sturen als in geen accu (in auto of thuisbatterij), niet de productie uit kunnen schakelen en verbruikers kunnen timen?ReginavdLaan schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:30:
[...]
Precies dat. Heb geen thuisbatterij of elektrische auto. Mijn grootverbruikers zijn de airco's en die draaien in de winter om te verwarmen en die gaan echt niet uit omdat de prijzen hoog zijn.Adam1980 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 09:22:
[...]
Sturen als in geen accu (in auto of thuisbatterij), niet de productie uit kunnen schakelen en verbruikers kunnen timen?
Je betaalt een opslag over de energie die je aankoopt. Bij de twee genoemde krijg je de opslag terug over je teruglevering. Dat is lang bij alle leveranciers zo.Adam1980 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:21:
[...]
Dank! Dat vermoedde ik al. Wat bedoel je met 'de Fee terug doet bij teruglevering'?
Veel informatie over dynamische tarieven vind je op jeroen.nl
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Yes dat bedoelde ik inderdaad, zoveel mogelijk verbruikers voor de meter om de teruglevering te minderen. Dus ik dacht dan moet ik eigenlijk zelf ook iets aan hebben, 3kw zwembad verwarmer aan gedurende de dag, warmte vliegt snachts wel weer weg, en de volgende dag hetzelfde truukje. Eigenlijk van de zotte maar dan heb ik zelf wat extra comfort en is het zwembad ook elke papa en mama proofTruus01 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:25:
[...]
[...]
Nee, zoals ik het interpreteer is dat ze achteraf kijken naar wat je hebt gesaldeerd en die hoeveelheid wordt gebruikt voor de schaal. Wat je daarboven teruglevert is dan als het ware TLK vrij.
Zoals @XrayCT ook al vanaf de site van Budget haalde:
[...]
*Edit: Oh wacht, misschien begrijp ik jullie nu toch weer verkeerd. Als jullie inderdaad het directe eigen verbruik verhogen en dit verbruik (en opwek) dus niet over de meter gaat, dan klopt het.
Wat meetelt is wat over de meter gaat.
Weet iemand hoe VEH de easyenergy tarieven berekend heeft? Ik zou geld terugkrijgen volgens het aanbod. Ik twijfel echter sterk aan de rekensom.
Als je zonnepanelen hebt opgegeven houden ze dan rekening met de berekening dat je in de zomer 0 stroom afneem en in de winter veel meer? Hangen ze daar een verdeling in?
Of kiezen ze voor de gemakkelijk weg en pakken ze gewoon het jaar gemiddelde. Dan is het niet bepaald representatief.
Mijn warmtepomp draait swinters overuren en met de winter van de afgelopen jaren met alleen maar grijze luchten doen de zonnepanelen bijna niets. En winter is dynamisch hoofdprijs tarief zie ik als ik terug kijk naar afgelopen winter.
Zojuist via energievergelijk.nl alleen stroom voor 1 jaar afgesloten via united consumers extra bonus 200 euro voor 1 jaar op andere vergelijker is dit maar 100 euroVindiGoosh schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:06:
Direct het aanbod van VEH geaccepteerd en 2 jaar vastgelegd.
Werd ook wel weer eens tijd voor een goede aanbieding.
Volgens mij nog betere aanbieding dan VEH budget energie
Dat zijn precies de variabelen waar ik ook mee stoei. Bij de dynamische tarieven zijn teveel onzekere factoren. Mijn situatie lijkt misschien wel ietsiepietsie op die van jou? Inmiddels ben ik waarschijnlijk meer dan 2x kwijt dan de offerte die ik destijds heb geaccepteerd.thefox154 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:10:
[...]
Weet iemand hoe VEH de easyenergy tarieven berekend heeft? Ik zou geld terugkrijgen volgens het aanbod. Ik twijfel echter sterk aan de rekensom.
Als je zonnepanelen hebt opgegeven houden ze dan rekening met de berekening dat je in de zomer 0 stroom afneem en in de winter veel meer? Hangen ze daar een verdeling in?
Of kiezen ze voor de gemakkelijk weg en pakken ze gewoon het jaar gemiddelde. Dan is het niet bepaald representatief.
Mijn warmtepomp draait swinters overuren en met de winter van de afgelopen jaren met alleen maar grijze luchten doen de zonnepanelen bijna niets. En winter is dynamisch hoofdprijs tarief zie ik als ik terug kijk naar afgelopen winter.
Komt bij mij inderdaad ook voordeliger uit.Hp68 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Zojuist via energievergelijk.nl alleen stroom voor 1 jaar afgesloten via united consumers extra bonus 200 euro voor 1 jaar op andere vergelijker is dit maar 100 euro
@ReginavdLaan Mijn situatie is:
4600kwh verbruik 60% in de daluren, 4304kwh teruglevering, geen gas. Wel warmtepomp, dus hoog winter verbruik en daardoor ook dal verbruik, snachts draait hij lekker door. Relatief laag zomer verbruik (draait alleen de echt warme dagen op koeling).
Daar kwam ook mijn argwaan vandaan bij de dynamische tarieven, volgens mij houden de berekeningen hier helemaal geen rekening mee. Nu is de warmtepomp wel zo slim dat hij de energietarieven kan ophalen en daar rekening mee houdt maar dan heb ik geen idee hoe het eruit gaat zien in de toekomst
[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 07-06-2025 12:42 ]
All in tarief van 1.29 euro en 300 euro korting.
Heeft iemand nog andere tips behalve naar Energiek of helemaal naar dynamisch?
Jaargegevens:
Verbruik Normaal: 1400 kWh
Verbruik Dal: 1900 kWh
Teruglevering Normaal: 2145 kWh
Teruglevering Dal: 960 kWh
Kosten per jaar:
VEH Budget Energie: € 326,02
Energiek Modelcontract: € 34,90
|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||
Lijkt het ook op. Wel alleen 1 jaar, geen 2 jaar aanbiedingen?Hp68 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Zojuist via energievergelijk.nl alleen stroom voor 1 jaar afgesloten via united consumers extra bonus 200 euro voor 1 jaar op andere vergelijker is dit maar 100 euro
energievergelijk.nl gebruikt gewoon een affiliate link naar de eigen website van de leverancier. Dat kan je zelf ook doen via CashbackXL en dan krijg je nog €50.00 extra terug voor alleen stroom. Wel een goede deal overigens van UC.Hp68 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Bij UC werken ze met een normaal- en daltarief. Bij Budget met 1 tarief. Dat maakt voor mij het verschil waardoor Budget via VEH voor mij goedkoper is.Hp68 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Je saldeert toch eerst? Volgens mij betaal je helemaal geen terugleverkosten bij VEH/Budget.Mr.Viper schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:31:
Met meer verbruik (3300 kWh) dan opwek (3105 kWh) en geen gas ziet het plaatje van VEH er toch niet zo best uit voor mij. VEH is bijna 10 keer zo duur dan het modelcontract van Energiek. Door de teruglevering van 3105 kWh is de boete bij VEH al €438,- en daar helpt een korting van €100,- niet echt natuurlijk.
Heeft iemand nog andere tips behalve naar Energiek of helemaal naar dynamisch?
Jaargegevens:
Verbruik Normaal: 1400 kWh
Verbruik Dal: 1900 kWh
Teruglevering Normaal: 2145 kWh
Teruglevering Dal: 960 kWh
Kosten per jaar:
VEH Budget Energie: € 326,02
Energiek Modelcontract: € 34,90
Nee helaas. Ik lever voor zo'n 92 euro terug (volledig saldeerbaar want ik verbruik veel meer dan ik teruglever) en ik moet 90 euro betalen voor teruglevering. Saldering = dood.stylezzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Je saldeert toch eerst? Volgens mij betaal je helemaal geen terugleverkosten bij VEH/Budget.
😡
De terugleverkosten staan los van de saldering. Het gaat om de totale teruglevering. Aan de hand daarvan wordt bepaald in welke schaal je valt.stylezzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Je saldeert toch eerst? Volgens mij betaal je helemaal geen terugleverkosten bij VEH/Budget.
Bij Budget is dat iets anders, daar betaal je alleen terugleverkosten over wat je saldeert, niet over het overschot als je dat hebt.ReginavdLaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:01:
[...]
De terugleverkosten staan los van de saldering. Het gaat om de totale teruglevering. Aan de hand daarvan wordt bepaald in welke schaal je valt.
Dit ging over de berekening van Mr. Viper en hij heeft geen overschot. Volgens mij zou hij bij Budget uitkomen op 36,50 per maand.Novax schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:06:
[...]
Bij Budget is dat iets anders, daar betaal je alleen terugleverkosten over wat je saldeert, niet over het overschot als je dat hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door ReginavdLaan op 08-06-2025 13:26 ]
Ook hier betaal je gewoon terugleveringskosten en staat los of er een overschot is of niet.ReginavdLaan schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Dit ging over de berekening van Mr. Viper en hij heeft geen overschot.
Op de site staat we brengen daarom terugleverkosten in rekening, bij klanten mét zonnepanelen.
In schaal kan je zien hoeveel je moet betalen.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Ook hier betaal je gewoon terugleveringskosten en staat los of er een overschot is of niet.stylezzz schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:38:
[...]
Op de site staat we brengen daarom terugleverkosten in rekening, bij klanten mét zonnepanelen.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Zoals eerder proberen uit te leggen en daarna ook gezegd door @Novax, bij Budget energie wordt alleen naar de teruglevering gekeken die je saldeert, op basis daarvan wordt je ingeschaald en betaal je terugleverkosten, niet naar wat je als overschot levert.clodders schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:59:
[...]
Ook hier betaal je gewoon terugleveringskosten en staat los of er een overschot is of niet.
Dus je betaald terugleverkosten over wat je saldeert en over je overschot betaal je niet en krijg je een teruglevergoeding.
Als je dus meer verbruikt dan teruglevert, alles saldeert, dan moet je over al je teruglevering betalen.
(Ook @stylezzz.)
Dankjewel! Hoe kun je ervoor zorgen dat je lager wordt ingeschaald?Truus01 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Zoals eerder proberen uit te leggen en daarna ook gezegd door @Novax, bij Budget energie wordt alleen naar de teruglevering gekeken die je saldeert, op basis daarvan wordt je ingeschaald en betaal je terugleverkosten, niet naar wat je als overschot levert.
Dus je betaald terugleverkosten over wat je saldeert en over je overschot betaal je niet en krijg je een teruglevergoeding.
Als je dus meer verbruikt dan teruglevert, alles saldeert, dan moet je over al je teruglevering betalen.
(Ook @stylezzz.)
Door minder terug te leveren, oftewel je directe verbruik zou dan omhoog moeten gaan of je moet de zonnepanelen afschakelen maar dat is vaak nadelig als ik het zo las.Untouchablezz20 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Dankjewel! Hoe kun je ervoor zorgen dat je lager wordt ingeschaald?
De terugleverkosten bij Budget Energie wordt als vogt bepaald.Truus01 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Zoals eerder proberen uit te leggen en daarna ook gezegd door @Novax, bij Budget energie wordt alleen naar de teruglevering gekeken die je saldeert, op basis daarvan wordt je ingeschaald en betaal je terugleverkosten, niet naar wat je als overschot levert.
(Ook @stylezzz.)
Terugleverkosten zijn kosten die in rekening worden gebracht op de jaar- of eindnota. Het gaat om een vast bedrag per dag voor klanten met zonnepanelen. De hoogte van de kosten verschilt per klant en is verdeeld over schalen. De hoeveelheid stroom die je teruglevert bepaalt in welke schaal je valt. Als je jaarlijks meer teruglevert dan verbruikt, dan tellen wij de stroom die je meer hebt teruggeleverd niet mee bij het inschalen. Als je dus bijvoorbeeld 3.000 kWh verbruikt en 4.000 kWh teruglevert, dan schalen wij je in op 3.000 kWh.
De hoeveelheid stroom die je teruglevert bepaalt in welke schaal je valt. Als je jaarlijks meer teruglevert dan verbruikt, dan tellen wij de stroom die je meer hebt teruggeleverd niet mee bij het inschalen. Als je dus bijvoorbeeld 3.000 kWh verbruikt en 4.000 kWh teruglevert, dan schalen wij je in op 3.000 kWh.
Dus:
3000 verbruik; 4000 terugleveren; 3000 bepaalt de schaal/staffel 29 euro per mnd
5000 verbruik; 4000 terugleveren; 4000 bepaalt de schaal/staffel? 42 euro per mnd
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Untouchablezz20 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:06:
Dankjewel! Hoe kun je ervoor zorgen dat je lager wordt ingeschaald?
En door minder te salderen. Dus überhaupt minder verbruiken...NicoHF schreef op zondag 8 juni 2025 @ 22:58:
Door minder terug te leveren, oftewel je directe verbruik zou dan omhoog moeten gaan of je moet de zonnepanelen afschakelen maar dat is vaak nadelig als ik het zo las.
Precies wat ik eerder al zei, Truus01 in "Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic"clodders schreef op maandag 9 juni 2025 @ 07:36:
[...]
De terugleverkosten bij Budget Energie wordt als vogt bepaald.
Terugleverkosten zijn kosten die in rekening worden gebracht op de jaar- of eindnota. Het gaat om een vast bedrag per dag voor klanten met zonnepanelen. De hoogte van de kosten verschilt per klant en is verdeeld over schalen. De hoeveelheid stroom die je teruglevert bepaalt in welke schaal je valt. Als je jaarlijks meer teruglevert dan verbruikt, dan tellen wij de stroom die je meer hebt teruggeleverd niet mee bij het inschalen. Als je dus bijvoorbeeld 3.000 kWh verbruikt en 4.000 kWh teruglevert, dan schalen wij je in op 3.000 kWh.
Dus hoe minder je saldeert, hoe lager je wordt ingeschaald.
...
Dit is dus eigenlijk heel gunstig voor iemand die veel overschot heeft en niet zo veel saldeert, want die komt in een lage schaal en krijgt over de rest de TLV (wel maar 2ct, maar toch).
Via independer blijft het lastig berekenen.
Mijn verbruik per jaar (Elektra):
Verbruik:
Normaal 1171
Dal 1352
Totaal: 2523
Terugleveren:
Normaal 2222
Dal 921
Totaal: 3143
(totaal opgewekt 4461, dus rond de 1318 (30%) gebruik ik zelf, ik verwacht dat dit nog beter kan komend jaar) en iets minder op te wekken omdat de eerste maanden van dit jaar zo extreem goed waren.
Gasverbruik: 950-1000m3
Via independer kom ik op energiedirect.nl uit (1jaar contract) op bovenstaande data voor 120e per maand.
[ Voor 9% gewijzigd door maxkranendijk op 09-06-2025 12:30 ]
Misschien is dit out of the box denken maar kun je niet eerst via energievergelijk.nl naar UC gaan? Dan staat de hogere korting vermeld. Dan via cashbackxl alsnog zelf naar UC gaan maar de bestelling afronden via openstaande pagina van EV? Dan zou, althans dat heb ik wel eens gehad bij een verzekering, alsnog de laatste klik geregistreerd worden en je misschien én de korting van UC én de cashback van cashbackxl krijgt.Novax schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:00:
[...]
energievergelijk.nl gebruikt gewoon een affiliate link naar de eigen website van de leverancier. Dat kan je zelf ook doen via CashbackXL en dan krijg je nog €50.00 extra terug voor alleen stroom. Wel een goede deal overigens van UC.
Met de parameter cid=awin3 krijg je als het goed is de hogere korting, dus https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3laredo schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:56:
Misschien is dit out of the box denken maar kun je niet eerst via energievergelijk.nl naar UC gaan? Dan staat de hogere korting vermeld. Dan via cashbackxl alsnog zelf naar UC gaan maar de bestelling afronden via openstaande pagina van EV? Dan zou, althans dat heb ik wel eens gehad bij een verzekering, alsnog de laatste klik geregistreerd worden en je misschien én de korting van UC én de cashback van cashbackxl krijgt.
Ik heb zelf niet getest of je dan via cashbackxl de cookie behoud die de hogere korting geeft.
Als je een los gas contract zoekt en je hebt een laag gasverbuik kan je de bovenstaande link gebruiken voor een gascontract met €230 korting, tarief is € 1,2313 en € 10,35 per maand vaste kosten. Wel alles goed controleren als je het contract binnen krijgt.
Ik snap hem, maar ik lever veel minder terug dan dat ik verbruik.Truus01 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:51:
[...]
[...]
En door minder te salderen. Dus überhaupt minder verbruiken...
Ik lever minder terug dan ik verbruik
Lever je minder terug dan je verbruikt? Dan rekenen we met de totale teruglevering.
Rekenvoorbeeld
Verbruik: 2.500
Teruglevering: 2.000
Dan schalen wij je in op basis van 2.000
[ Voor 40% gewijzigd door Untouchablezz20 op 09-06-2025 13:48 ]
Ik zal het eens proberen en jullie op de hoogte houden.Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Met de parameter cid=awin3 krijg je als het goed is de hogere korting, dus https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3
Ik heb zelf niet getest of je dan via cashbackxl de cookie behoud die de hogere korting geeft.
Als je een los gas contract zoekt en je hebt een laag gasverbuik kan je de bovenstaande link gebruiken voor een gascontract met €230 korting, tarief is € 1,2313 en € 10,35 per maand vaste kosten. Wel alles goed controleren als je het contract binnen krijgt.
Nieuwe situatie, hoekhuis, energielabel C, houtkachel + CV en vier zonnepanelen.
Iemand wat tips om mijn zoektocht naar een nieuwe energieleverancier te beginnen? Waar op letten?
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Aangezien je je er niet in verdiept hebt neem ik aan dat je een variabel contract had bij Eneco? In eerste instantie zou je die mee kunnen verhuizen.FSSF schreef op maandag 9 juni 2025 @ 22:44:
Ik ga deze maand verhuizen, vanaf een appartement naar een hoekhuis. Had Eneco en betaal ca. 70 euro per maand en verder me er nooit echt in verdiept.
Nieuwe situatie, hoekhuis, energielabel C, houtkachel + CV en vier zonnepanelen.
Iemand wat tips om mijn zoektocht naar een nieuwe energieleverancier te beginnen? Waar op letten?
En kijken of je van de vorige bewoner kan achterhalen wat het verbruik was.
Heel erg bedankt voor de tip @Novax! Zojuist deze gebruikt voor een alleen gas contract en vrijwel meteen ook een mail van CashbackXL dat de aankoop door UC is bevestigd.Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Met de parameter cid=awin3 krijg je als het goed is de hogere korting, dus https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3
Deze misschien ook even posten in het Energieleveranciers aanbiedingentopic?
Mooi, welke volgorde heb je gebruikt, eerst via CashbackXl naar UC, en dan in de url de cid parameter veranderd van awin2 naar awin3?storm-biker schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:35:
[...]
Heel erg bedankt voor de tip @Novax! Zojuist deze gebruikt voor een alleen gas contract en vrijwel meteen ook een mail van CashbackXL dat de aankoop door UC is bevestigd.![]()
Deze misschien ook even posten in het Energieleveranciers aanbiedingentopic?
Houd er in je vergelijking ook rekening mee dat je in de weekenden gratis stroom krijgt bij Budget Energie van 1 Juni tot en met 30 September 2025 tussen 12:00 en 17:00.Hp68 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:13:
[...]
En ik heb hem andersom gedaan, dat werkt ook. Via jouw link naar UC gegaan en daarna Cashbackxl geopend. Uiteindelijk het venster ernaast gebruikt (met de originele link) om de bestelling te plaatsen. Ook daarna gelijk de bevestiging van cashbackxl met 100 euro cashback. Ik heb alleen gas dus volgens mij zou dat 50 euro moeten zijn. Misschien passen ze dat nog aan. En nu nog wachten op de definitieve bevestiging van UC met het contract. Die zal ik wel goed controleren.Novax schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:21:
[...]
Mooi, welke volgorde heb je gebruikt, eerst via CashbackXl naar UC, en dan in de url de cid parameter veranderd van awin2 naar awin3?
[ Voor 7% gewijzigd door laredo op 10-06-2025 11:46 ]
Was het met deze actie niet zo dat je de stroom die je binnen die tijden opwekt alleen mag salderen binnen diezelfde tijden? Met andere woorden. Dan is deze actie met zonnepanelen niet aantrekkelijk, of zelfs nadelig.VindiGoosh schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Houd er in je vergelijking ook rekening mee dat je in de weekenden gratis stroom krijgt bij Budget Energie van 1 Juni tot en met 30 September 2025 tussen 12:00 en 17:00.
Geen idee, zelf geen last van want ik heb geen zonnepanelen.Magreet1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Was het met deze actie niet zo dat je de stroom die je binnen die tijden opwekt alleen mag salderen binnen diezelfde tijden? Met andere woorden. Dan is deze actie met zonnepanelen niet aantrekkelijk, of zelfs nadelig.
Ik vond het wel de moeite waard om even te benoemen. Hieronder de voorwaarden. Zie punt 4.
:strip_exif()/f/image/Zi4j8qQuIuXhcXf6vZSMfiU1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 98% gewijzigd door VindiGoosh op 10-06-2025 12:29 ]
Hierin heb je een keuze of je het wel of niet activeert, toch?Magreet1 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:19:
[...]
Was het met deze actie niet zo dat je de stroom die je binnen die tijden opwekt alleen mag salderen binnen diezelfde tijden? Met andere woorden. Dan is deze actie met zonnepanelen niet aantrekkelijk, of zelfs nadelig.
Daar lijkt het wel op. De eerste zin in de voorwaarden hierboven geeft dat aan.Untouchablezz20 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:42:
[...]
Hierin heb je een keuze of je het wel of niet activeert, toch?
Maar ik heb deze energieleverancier niet, dus meer dan dit weet ik er niet van.
Stroom:
1124 kWh/jaar
2413 kWh/jaar
Teruglevering:
1525 kWh/jaar
684 kWh/jaar
Type meter:
slimme meter
Huidige leverancier:
Greenchoice
Stroomaansluiting:
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)
Als goedkoopste aanbieder komt Budget energie er uit. Geen idee of dit te vertrouwen is, of dat ik ergens specifiek op moet letten. Verder wellicht interessant om te weten: we rijden elektrisch (sinds vorig jaar, dus dit jaar voor het eerst een vol jaar dus geschat verbruik ligt lager ivm half jaar auto) en laden thuis, we hebben 10 zonnepanelen.
Iemand advies? Kan ik dit met een gerust hart doen? Zaken waar ik op moet letten? Of ander partij beter? (zoal Eneco?)
Dank alvast!
[ Voor 7% gewijzigd door doobieters op 10-06-2025 17:52 ]
Zoveel mogelijk zonne-energie direct verbruiken, en sowieso onder de 1500 kWh (of nog veel beter 1000 kWh) blijven:doobieters schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 17:49:
Help! Ik heb 0 verstand van energiecontracten. Ons verbruik is als volgt:
Stroom:
1124 kWh/jaar
2413 kWh/jaar
Teruglevering:
1525 kWh/jaar
684 kWh/jaar
Type meter:
slimme meter
Huidige leverancier:
Greenchoice
Stroomaansluiting:
Standaard (1x 35 A of 3x 25 A)
Als goedkoopste aanbieder komt Budget energie er uit. Geen idee of dit te vertrouwen is, of dat ik ergens specifiek op moet letten. Verder wellicht interessant om te weten: we rijden elektrisch (sinds vorig jaar, dus dit jaar voor het eerst een vol jaar dus geschat verbruik ligt lager ivm half jaar auto) en laden thuis, we hebben 10 zonnepanelen.
Iemand advies? Kan ik dit met een gerust hart doen? Zaken waar ik op moet letten? Of ander partij beter? (zoal Eneco?)
Dank alvast!
:strip_exif()/f/image/9Leg4ydbk3piM3XbSphewHHT.jpg?f=fotoalbum_large)
In hun eigen woorden:
Ook hebben zij een Anti-graai garantie:Energiek, altijd één van de goedkoopste. Gegarandeerd. Wij vergelijken voor jou voortdurend de energieprijzen en passen die van ons aan zodat je nooit te veel betaalt.
Ik heb even gekeken op Energievergelijk.nl en verschillende scenario's ingevuld en daar komen zij inderdaad elke keer als goedkoopste uitBij Energiek streven wij niet naar hoge winstmarges op jouw kosten. Wij richten ons op het bieden van een eerlijke prijs voor de energie die je verbruikt, met slechts een redelijke marge die onze bedrijfsvoering ondersteunt.
Deze belofte maken we hard met onze Anti-graai garantie. Deze garandeert dat we niet meer dan 3% winst maken op de totale omzet, wat neerkomt op ongeveer 20 euro per contract. We laten dit jaarlijks toetsen door een onafhankelijk accountantsbureau. Een uitgebreide toelichting hiervan kan je vinden in onze jaarrekening.
Mochten we aan het einde van het jaar toch overschotten hebben, dan geven we dat geld terug aan jou via onze Jaarbeloning. Ja, echt waar: wij storten dat geld op jouw rekening zodat jij daar iets leuks mee kan doen.
Onze Anti-graai garantie is een belofte aan jou, onze klant, dat we niet profiteren ten koste van jouw energierekening. We zijn er om energie betaalbaar te houden voor iedereen.
De jaarbeloning voor 2024 bedraagt 26,62 euro per klant. Dit bedrag hebben onze klanten gestort gekregen als leuk extraatje.
NB Let op, als je zonnepanelen hebt en teruglevert dan is Zonneplan vanwege hun zonnebonus voordeliger!
Energiek is ook al een paar keer voorbij gekomen vanwege hun gunstige modelcontract, zie Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025 al was er wel iets met de calculator Dalitso in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"GeEkIe schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:20:
Er is een relatief nieuwe (bestaat een paar maanden) die beweerd (exclusief aanbiedingen) altijd de goedkoopste danwel één van de goedkoopste te zullen zijn: Energiek.
In hun eigen woorden:
[...]
Ook hebben zij een Anti-graai garantie:
[...]
Ik heb even gekeken op Energievergelijk.nl en verschillende scenario's ingevuld en daar komen zij inderdaad elke keer als goedkoopste uit![]()
NB Let op, als je zonnepanelen hebt en teruglevert dan is Zonneplan vanwege hun zonnebonus voordeliger!
Zojuist jouw link gebruikt zonder iets te doen met cashbackxl. Ik hou de bevestiging in de gaten, maar het lijkt te lukken.Novax schreef op maandag 9 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Ik twijfel nu voor 1 jaar of 3 jaar vast.
Mijn gedachtegang bij 3 jaar vast is dat ik mogelijk profiteer als de salderingsregeling verdwijnt.
Nu zie ik wel dat het wettelijk verplicht is om een de meter te vervangen voor een slimme of digitale.
Heeft het nog voordelen voor om voor 3 jaar vast te gaan?
Ik denk zelf niet dat de gas en energie gaan stijgen, dus kosten technisch ga ik liever voor het 1 jarig contract.
Je maakt niet duidelijk of je zonnepanelen hebt.nickname89 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:51:
Ik zit momenteel bij Budget, en het verlengingsaanbod is aantrekkelijker dan de goedkoopste optie van gaslicht. Mijn situatie is dat ik netto 200 kwh op jaarbasis verbruik met een enkele meter (Ferraris).
Ik twijfel nu voor 1 jaar of 3 jaar vast.
Mijn gedachtegang bij 3 jaar vast is dat ik mogelijk profiteer als de salderingsregeling verdwijnt.
Nu zie ik wel dat het wettelijk verplicht is om een de meter te vervangen voor een slimme of digitale.
Heeft het nog voordelen voor om voor 3 jaar vast te gaan?
Ik denk zelf niet dat de gas en energie gaan stijgen, dus kosten technisch ga ik liever voor het 1 jarig contract.
Bij 3 jaar vastzetten lijkt het mij niet dat de energieleverancier je ook 3 jaar saldering gaat geven dus ik zou dat goed nakijken.
Meter vervangen is niet verplicht maar dan wordt je gewoon afgesloten.
Futures TTF Dutch gas laten een daling de komende 3 jaar zien.
Leveringstarieven 1 jaar vaste prijs Tarief (incl. 21% btw)
Leveringstarief (per m3) € 0,53177
Energiebelasting (per m3) € 0,69957
Totaal tarief (per m3) € 1,23134
Overige tarieven 1 jaar vaste prijs Tarief (incl. 21% btw)
Vaste leveringskosten (per dag) € 0,34026
Netbeheerkosten Liander - T/m G6 500 < sjv = 4000
(per dag) € 0,65606
Uw voordeel
• Loyaliteitsbonus € 230,00
Cashbackxl:
UnitedConsumers heeft jouw aankoop & cashback bevestigd.
Cashback: € 100,00
Status: bevestigd
[ Voor 12% gewijzigd door laredo op 11-06-2025 18:57 ]
[ Voor 98% gewijzigd door laredo op 11-06-2025 18:58 ]
Top, wel opvallend dat je €100 cashback hebt, er staat bij dat dat alleen voor gas en stroom is, een los gas contract zou €50 moeten zijnlaredo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:53:
Volgens mij werkt de truc met èn Cashbackxl èn de hoge loyaliteitsbonus van UC samen via de link hier eerder gedeeld door @Novax . Ik heb nu alles zwart op wit 👍🏻 Dus eerst deze link aanklikken https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 dan via Cashbackxl naar United Consumers gaan en dan het eerste tabblad met awin3 invullen!
(per dag) € 0,65606
Uw voordeel
Cashbackxl:
Ik heb inderdaad zonnepanelen. Verbruik zefl 3800 kwh en produceer per jaar 3500 kwh.GeEkIe schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:14:
[...]
Je maakt niet duidelijk of je zonnepanelen hebt.
Bij 3 jaar vastzetten lijkt het mij niet dat de energieleverancier je ook 3 jaar saldering gaat geven dus ik zou dat goed nakijken.
Meter vervangen is niet verplicht maar dan wordt je gewoon afgesloten.
Futures TTF Dutch gas laten een daling de komende 3 jaar zien.
Ik denk dat ik me in de war heb laten brengen met de contracten van GreenChoice afgelopen jaar. Waarbij GC als enige bepaalde dingen niet verrekende.
Als ik zo de futures zie is de keus duidelijk. Ik ga dan niet hopen op eventuele mazen in het contract waarbij ik voordeel trek als de saldering verdwijnt of andere wetgeving wordt aangepast.
Heb je de startpagina van dit topic al gezien, met de tabellen?nickname89 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 20:11:
[...]
Ik heb inderdaad zonnepanelen. Verbruik zefl 3800 kwh en produceer per jaar 3500 kwh.
Ik denk dat ik me in de war heb laten brengen met de contracten van GreenChoice afgelopen jaar. Waarbij GC als enige bepaalde dingen niet verrekende.
Als ik zo de futures zie is de keus duidelijk. Ik ga dan niet hopen op eventuele mazen in het contract waarbij ik voordeel trek als de saldering verdwijnt of andere wetgeving wordt aangepast.
En lees ook eens dit artikel. Daarnaast zijn sowieso die artikelen daar leerzaam!
Let er ook op dat als je die Energievergelijker gaat gebruiken niet alle dynamische energieleveranciers staan vermeld. Hier kan je alle dynamische energieleveranciers op kosten vergelijken.
NB Bij Energiek staat geen korting vermeld maar zij doen wel degelijk aan een bonus.
[ Voor 6% gewijzigd door GeEkIe op 11-06-2025 21:51 . Reden: aanvulling ]
Hoe snel had je de cashbackxl bevestiging?laredo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:53:
Volgens mij werkt de truc met èn Cashbackxl èn de hoge loyaliteitsbonus van UC samen via de link hier eerder gedeeld door @Novax . Ik heb nu alles zwart op wit 👍🏻 Dus eerst deze link aanklikken https://www.unitedconsumers.com/energie/aanmelden?cid=awin3 dan via Cashbackxl naar United Consumers gaan en dan het eerste tabblad met awin3 invullen!
(per dag) € 0,65606
Uw voordeel
Cashbackxl:
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Raadzaam om nu over te stappen? Mijn contract loopt af op 5-7. Snap ook wel dat niemand een glazen bol heeft, maar krijg van de andere kant ook flashbacks 😅. What to do…
Je hebt 14 dagen bedenktijd. En je kan nu al afsluiten en het pas 6 juli in laten gaan. (er vanuit gaande dat je huidige contract tot en met 5 juli loopt)Exterminator schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:01:
Gasprijs stijgt naar hoogste punt in maanden door spanningen Midden-Oosten https://www.nu.nl/economi...ningen-midden-oosten.html
Raadzaam om nu over te stappen? Mijn contract loopt af op 5-7. Snap ook wel dat niemand een glazen bol heeft, maar krijg van de andere kant ook flashbacks 😅. What to do…
[ Voor 11% gewijzigd door Novax op 13-06-2025 19:07 ]
Angst is een slechte raadgever. Grote kans dat deze oorlog binnen enkele dagen weer over is en dat de VS zelfs een nucleair akkoord met Iran afsluit waardoor Iran ook op de wereldmarkt vrij olie en gas kan gaan leveren, wat juist een (forse) prijsdrukken tot gevolg heeft. En dat nog los van het gegeven dat Saoedi-Arabië van plan is om OPEC+ productiebeperkingen los te laten om marktaandeel terug te winnen.Exterminator schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:01:
Gasprijs stijgt naar hoogste punt in maanden door spanningen Midden-Oosten https://www.nu.nl/economi...ningen-midden-oosten.html
Die prijsdalingen mis je dan als je nu een vast contract afsluit.
Op de langere termijn ben je altijd goedkoper uit met een (goedkoop) dynamisch energiecontract.
Dat vraag ik me af. Als je een laag gasverbruik hebt, kan een vast contract met een mooie cashback voordeliger zijn. (In ons geval een verbruik van 450 m3)GeEkIe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:25:
[...]
Op de langere termijn ben je altijd goedkoper uit met een (goedkoop) dynamisch energiecontract.
We weten helemaal niks van het energieverbruik van @Exterminator. Gaat het alleen om gas of ook stroom? Verbruik? Zonnepanelen ja/nee? Accu? EV? Etc.GeEkIe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:25:
Hoe kun je dan zeggen dat je altijd goedkoper uit bent met een dynamisch energiecontract?
Vooral als je inderdaad, zoals @Magreet1 al aangeeft, je ook nog eens kijkt naar cashback, kortingen en bonussen die kunnen gelden.
Vreemd advies.
Zou ook inhouden dat heel dit topic niet nodig was, want dan zou je iedereen gewoon dynamisch aan kunnen raden. (En zouden de leveranciers de andere contracten niet eens meer hoeven aan te bieden. En dat zouden ze wel het liefst willen.)
@Exterminator Ik denk dat je nu eigenlijk net te laat bent en misschien beter even kunt afwachten, desnoods wel de eerste periode variabel, dynamisch of een modelcontract en zodra de prijzen dan toch weer dalen overstappen naar een vast contract.
Als dat tenminste echt het beste bij je past.
Geen zonnepanelen/EVTruus01 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:52:
[...]
We weten helemaal niks van het energieverbruik van @Exterminator. Gaat het alleen om gas of ook stroom? Verbruik? Zonnepanelen ja/nee? Accu? EV? Etc.
Hoe kun je dan zeggen dat je altijd goedkoper uit bent met een dynamisch energiecontract?
Vooral als je inderdaad, zoals @Magreet1 al aangeeft, je ook nog eens kijkt naar cashback, kortingen en bonussen die kunnen gelden.
Vreemd advies.
Zou ook inhouden dat heel dit topic niet nodig was, want dan zou je iedereen gewoon dynamisch aan kunnen raden. (En zouden de leveranciers de andere contracten niet eens meer hoeven aan te bieden. En dat zouden ze wel het liefst willen.)
@Exterminator Ik denk dat je nu eigenlijk net te laat bent en misschien beter even kunt afwachten, desnoods wel de eerste periode variabel, dynamisch of een modelcontract en zodra de prijzen dan toch weer dalen overstappen naar een vast contract.
Als dat tenminste echt het beste bij je past.
Gaat inderdaad om gas en stroom.
3915kwh en 1080m3 gas verwacht.
Vorig jaar juli sleutel van deze woning gekregen en sinds november pas echt energie gaan verbruiken ivm intrek.
Ik bedoel gewone vaste/variabele contracten vergeleken met dynamische energiecontracten, en dan ook nog eens post-salderingstijdperk.
Je kan natuurlijk voor een actie gaan, maar dan moet je dat wel élk nieuw contract doen en dan ook nog eens hopen dat er aanbiedingen zijn. Dan kán het goedkoper zijn.
Maar als je dat niet elk jaar wilt, dan is het vanaf 2027 goedkoper om een dynamisch contract te nemen: simpelweg omdat die een kostenplaatje aan kunnen bieden dat veel scherper ligt dan de financieel technisch veel complexere contracten die op de termijnmarkt moeten worden ingekocht en waarbij een risico-opslag moet worden berekend. De overhead van dit soort energieleveranciers is groter en (veel) kostbaarder dan simpelweg de benodigde energie elke dag automatisch en risicoloos op de spotmarkt in te kopen en aan je klanten te leveren.
Voor 1000 m3 zie ik UnitedConsumers 1 jaar, € 1,23 per m3, 230 euro korting. Die 230 uitgesmeerd over 1000 m3 is 23 cent per m3 en dan kom je op 1 euro. Dat haal je met een dynamisch contract niet.
Dat is nog extremer bij lager verbruik. 400 m3 => UC 1 jaar € 1,23 per m3 met 180 euro korting. Die 180 verdeeld over 400 m3 is 45 cent, dus zeg € 0,78 per m3. Dat is ongeveer gelijk aan de belastingen + inkoopvergoeding bij een dynamisch contract.
Dat kan mogelijk nog voordeliger: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Dat is inderdaad een sterke aanbieding. Maar voordat dit wordt vergeleken met wat ik hierboven noemde als prijs: dat is wat ik afgelopen jaar betaalde bij Zonneplan; de prijs die jij noemt is van een contract voor komend jaar en er moet nog blijken wat dynamische contracten komend jaar zullen kosten aan gas, maar hoewel er waarschijnlijk een prijsoorlog op LNG komt betwijfel ik of het die aanbieding zal kunnen evenaren.user109731 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:26:
Vooral voor gas is een vast contract vaak interessanter dan dynamisch. Je kunt gas niet goed sturen en korting bij vaste contracten hakt er sterk in. Gas vast en stroom dynamisch is gelukkig prima mogelijk.
Voor 1000 m3 zie ik UnitedConsumers 1 jaar, € 1,23 per m3, 230 euro korting. Die 230 uitgesmeerd over 1000 m3 is 23 cent per m3 en dan kom je op 1 euro. Dat haal je met een dynamisch contract niet.
Dat is nog extremer bij lager verbruik. 400 m3 => UC 1 jaar € 1,23 per m3 met 180 euro korting. Die 180 verdeeld over 400 m3 is 45 cent, dus zeg € 0,78 per m3. Dat is ongeveer gelijk aan de belastingen + inkoopvergoeding bij een dynamisch contract.
Dat kan mogelijk nog voordeliger: Novax in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
Maar nogmaals, ik bedoelde contracten voor mensen die niet elk jaar willen wisselen voor de beste aanbieding maar toch (relatief) goedkoop uit willen zijn. Ik sluit regelmatig energiecontracten af voor mensen die het zelf niet kunnen/snappen (ouderen of ook digibeten) en die willen niet elk jaar wisselen (en ik wil ook niet bij hen allemaal elk jaar langsgaan
Zelf heb ik het trouwens ookDeze belofte maken we hard met onze Anti-graai garantie. Deze garandeert dat we niet meer dan 3% winst maken op de totale omzet, wat neerkomt op ongeveer 20 euro per contract. We laten dit jaarlijks toetsen door een onafhankelijk accountantsbureau. Een uitgebreide toelichting hiervan kan je vinden in onze jaarrekening.
Mochten we aan het einde van het jaar toch overschotten hebben, dan geven we dat geld terug aan jou via onze Jaarbeloning. Ja, echt waar: wij storten dat geld op jouw rekening zodat jij daar iets leuks mee kan doen.
Onze Anti-graai garantie is een belofte aan jou, onze klant, dat we niet profiteren ten koste van jouw energierekening. We zijn er om energie betaalbaar te houden voor iedereen.
De jaarbeloning voor 2024 bedraagt 26,62 euro per klant. Dit bedrag hebben onze klanten gestort gekregen als leuk extraatje.
NB Volgens mij is Energiek pas het laatste kwartaal actief geworden op de energiemarkt. Dat betekend dat die bonus dus over slechts het laatste kwartaal was, wat een mogelijke indicatie geeft voor de toekomst.
[ Voor 3% gewijzigd door GeEkIe op 13-06-2025 22:20 . Reden: correctie & aanvulling ]
Ook dit kun je niet zeggen. We weten nu absoluut nog niet hoe het in 2027 zal zijn.GeEkIe schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:07:
Maar als je dat niet elk jaar wilt, dan is het vanaf 2027 goedkoper om een dynamisch contract te nemen:
Komt bij dat eigenlijk iedereen dit in dit topic om advies vraagt, nu wil overstappen en echt al kijkend naar 2027.
Enige advies kan dan wel zijn om niet een 5 of 3 jarig contract te nemen, ivm hoe het in 2027 zal zijn.
Aan de andere kant, zonder zonnepanelen maar 2027 totaal niet uit, want je saldeert nu ook al niet.
En dan kan een lang contract misschien wel voordelig zijn. Maar meestal niet.
Ik meen, maar ik weet dat niet meer zeker, dat tot op heden variabele contracten het goedkoopste zijn gebleken over lange termijn.
@Exterminator In jouw situatie zou ik kijken wat de goedkoopste is op Gaslicht (waarschijnlijk dmv een korting/bonus) en die nemen. Wel ook kijken of gas en stroom apart misschien gunstiger is. Vast contract.
Maar als je denkt dat de prijzen nog zullen dalen, dan eerst even variabel of dynamisch, om dan zodra die daling is ingezet over te kunnen stappen.
Er is onderzoek gedaan en daaruit bleek dat dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten--acties daargelaten. Dit is simpelweg omdat er bij vaste en variabele contracten altijd extra kosten zijn gemoeid omdat die energie nu wordt gekocht terwijl die in de toekomst pas reëel wordt beprijsd: dat heet risico-opslag (een opslag die boven de geschatte prijs komt om het risico af te dekken). De handelaren kopen gas in de toekomst maar verkopen het nu al aan jou voor een bepaalde prijs. En dat geldt ook voor variabele energiecontracten, hoewel die toekomst wat korter is. Daar bovenop komen ook de kostbare afdelingen die energiebedrijven moeten hebben om die energiecontracten aan te gaan en zelf een juiste schatting te kunnen maken van contracten die een periode duren. Dit terwijl dynamische energiecontracten slechts de benodigde energie vandaag inkopen voor morgen.Truus01 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:58:
[...]
Ik meen, maar ik weet dat niet meer zeker, dat tot op heden variabele contracten het goedkoopste zijn gebleken over lange termijn.
@Exterminator In jouw situatie zou ik kijken wat de goedkoopste is op Gaslicht (waarschijnlijk dmv een korting/bonus) en die nemen. Wel ook kijken of gas en stroom apart misschien gunstiger is. Vast contract.
Maar als je denkt dat de prijzen nog zullen dalen, dan eerst even variabel of dynamisch, om dan zodra die daling is ingezet over te kunnen stappen.
Het is overigens het beste om beiden de 2 grootste energievergelijkers altijd te raadplegen: gaslicht én energievergelijk.
En als je dynamische energiecontracten wilt vergelijken is dit een onontbeerlijke plek.
Overigens zijn die nieuwsartikelen van Energievergelijk enorm nuttig om eea goed te leren te begrijpen!
[ Voor 14% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 13:24 . Reden: aanvulling ]
Let wel: dit is op historische gegevens gebaseerd dus inclusief de Russische inval in Oekraïne en de waanzin die dit met de gasprijzen tot gevolg hadden. Maar er staan ook leerzame dingen in, los van bovenstaande, die aangeven waarom dynamisch op langere termijn altijd goedkoper zal zijn dan variabel.
[ Voor 43% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 13:32 . Reden: aanvulling ]
Of geopolitieke gebeurtenissen daargelaten.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:14:
Er is onderzoek gedaan en daaruit bleek dat dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten--acties daargelaten.
Nu halen we er snel de Russische invasie erbij, maar er zijn meerdere geopolitieke gebeurtenissen te bedenken waarbij deze uitspraak mank gaat.
De onzichtbare hand van de markt bepaalt de prijs, en als jij een vast contract hebt afgesloten en -om wat voor reden dan ook-, stijgen de prijzen, dan ben je met een vast contract goedkoper af dan dynamisch.
Dat het gebaseerd op het verleden statistisch zo is geweest betekent niet dat “dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten”.
Dat is doen als je de markt kan voorspellen, en dat kan ook een goed onderzoek niet.
Heb je overigens een linkje naar het onderzoek?
Geopolitieke gebeurtenissen kunnen ook de andere kant op werken: bv een ruzie binnen OPEC+ waardoor de leden het productieplafond loslaten en voluit gaan produceren. Is eerder gebeurd en staat op het punt weer te gebeuren. En ik haal niet snel Rusland erbij maar gebruikte dat als voorbeeld. Net zoals een komende prijsstijging werkt in het nadeel van dynamische energiecontracten, werkt een prijsdaling in het nadeel van vaste energiecontracten: je moet wisselen op de top van een prijsstijging wanneer de vaste contractprijzen hoog zijn, terwijl dynamische energiecontracten de daling direct mee pakken.VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:52:
[...]
Of geopolitieke gebeurtenissen daargelaten.
Nu halen we er snel de Russische invasie erbij, maar er zijn meerdere geopolitieke gebeurtenissen te bedenken waarbij deze uitspraak mank gaat.
En als je een dynamisch energiecontract hebt en -om wat voor reden dan ook- dalen de prijzen, dan ben je met dynamisch goedkoper uit.De onzichtbare hand van de markt bepaalt de prijs, en als jij een vast contract hebt afgesloten en -om wat voor reden dan ook-, stijgen de prijzen, dan ben je met een vast contract goedkoper af dan dynamisch.
Dat gaf ik ook aan maar tegelijkertijd gaf ik ook redenen aan waarom op langere termijn dynamische energiecontracten altijd goedkoper zijn.Dat het gebaseerd op het verleden statistisch zo is geweest betekent niet dat “dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten”.
De redenen die ik aangaf staan los van de markt en gaan uit van de prijsstructuur en omdat het langere termijn is hoef je de markt niet meer te voorspellenDat is doen als je de markt kan voorspellen, en dat kan ook een goed onderzoek niet.
Ik heb het proberen te vinden (stond toen oa artikel in het AD) maar kon het niet meer vinden. Maar is ook niet essentieel, want de argumenten blijven staan, los van dat artikel.Heb je overigens een linkje naar het onderzoek?
[ Voor 8% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 14:05 . Reden: aanvulling & correctie ]
Daarnaast bieden vaste contracten minder zekerheid dan mensen denken, en wel de helft minder. De meesten denken dat bij bijvoorbeeld een jaarcontract de zekerheid een jaar is, maar wat je met het vaste contract wilt is het verzekeren tegen een plotse (forse) prijsstijging. Dat kan aan het begin van het contract gebeuren maar ook aan het einde. Gemiddeld zal het dus halverwege het contract gebeuren. De zekerheid die je met je vaste contract afkocht is dus gemiddeld een half jaar. Terwijl je de risico-opslag heel het jaar moet betalen.
[ Voor 4% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 14:34 . Reden: aanvulling ]
Heel, heel veel tekst waarin maar weinig gezegd wordt. En niets over de context die ik meegaf.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:59:
[...]
Geopolitieke gebeurtenissen kunnen ook de andere kant op werken: bv een ruzie binnen OPEC+ waardoor de leden het productieplafond loslaten en voluit gaan produceren. Is eerder gebeurd en staat op het punt weer te gebeuren. En ik haal niet snel Rusland erbij maar gebruikte dat als voorbeeld. Net zoals een komende prijsstijging werkt in het nadeel van dynamische energiecontracten, werkt een prijsdaling in het nadeel van vaste energiecontracten: je moet wisselen op de top van een prijsstijging wanneer de vaste contractprijzen hoog zijn, terwijl dynamische energiecontracten de daling direct mee pakken.
[...]
En als je een dynamisch energiecontract hebt en -om wat voor reden dan ook- dalen de prijzen, dan ben je met dynamisch goedkoper uit.
[...]
Dat gaf ik ook aan maar tegelijkertijd gaf ik ook redenen aan waarom op langere termijn dynamische energiecontracten altijd goedkoper zijn.
[...]
De redenen die ik aangaf staan los van de markt en gaan uit van de prijsstructuur en omdat het langere termijn is hoef je de markt niet meer te voorspellen![]()
[...]
Ik heb het proberen te vinden (stond toen oa artikel in het AD) maar kon het niet meer vinden. Maar is ook niet essentieel, want de argumenten blijven staan, los van dat artikel.
Mijn stelling was dat je niet kunt aannemen dat “dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten.”
Dat is namelijk pertinent onwaar, ongeacht alle tekstregels hierboven. Je kan immers niet in de toekomst kijken.
Kiezen voor een vast contract kan er dus net zo goed voor zorgen dat je op de lange termijn goedkoper uit was dan met een dynamisch contract.
Het lijkt erop dat je het niet begrijpt. Lees het nog eens goed.VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:34:
[...]
Heel, heel veel tekst waarin maar weinig gezegd wordt. En niets over de context die ik meegaf.
En mijn stelling is dat je het niet hoeft aan te nemen omdat vaste contracten altijd extra kosten met zich mee brengt dus op langere termijn duurder zullen zijn.Mijn stelling was dat je niet kunt aannemen dat “dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten.”
Ik hoef ook niet in de toekomst te kijken, want op langere termijn zijn incidentele uitzonderingen niet meer significant. Nogmaals: probeer het te begrijpen ipv je te verzetten. Dit lijkt op cognitieve dissonantie.Dat is namelijk pertinent onwaar, ongeacht alle tekstregels hierboven. Je kan immers niet in de toekomst kijken.
Nee, juist alleen op korte termijn (incidenteel). Op langere termijn hebben vaste contracten altijd een hogere prijsstructuur ongeacht de energiekosten. Een andere manier om het uit te drukken is dat energie van vaste contracten duurder is door de risico-opslag dan dynamische energie. De langere termijn maakt incidentele uitzonderingen irrelevant.Kiezen voor een vast contract kan er dus net zo goed voor zorgen dat je op de lange termijn goedkoper uit was dan met een dynamisch contract.
Wikipedia: Wetten van de grote aantallen
[ Voor 10% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 14:52 . Reden: aanvulling ]
Ik hoef niet opnieuw te lezen, want ik begrijp het prima.
Ik denk dat jij mijn punt mist.
Ander voorbeeld:
Als je 20 jaar geleden Amazon aandelen kocht, en niet hebt verkocht of bijgekocht, dan klopt het dat de terugkijkend altijd is gestegen.
Echter, had jij vlak voor de Covid-periode verkocht, en tijdens de beurscrash in de Covid-periode weer dezelfde hoeveelheid aangekocht, dan had je onder de streep nog meer voordeel.
Deze marktbeweging is met dynamische energiecontracten hetzelfde. Je kan prima keer-op-keer goedkoper uit zijn dan op de dynamische markt, door op de juiste momenten te wisselen tussen dynamische, variabele en vaste contracten. Bovendien hangt dit ook samen met je gebruik, wel of geen zonnepanelen, wel of geen warmtepomp.
Je kan dus niet beweren dat “dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten.”
Let hierbij op het woordje “altijd” wat jij gebruikte.
Een kloppende stelling zou zijn:
“dynamische energiecontracten op de langere termijn zijn meestal goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten.”
En ja, dat is een wezenlijk verschil.
De enige uitzondering zou zijn dat jij stelselmatig de markt verslaat. Kan je dat bewijzen of is dat slechts een (lege) propositie?VindiGoosh schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:59:
[...]
Je kan prima keer-op-keer goedkoper uit zijn dan op de dynamische markt, door op de juiste momenten te wisselen tussen dynamische, variabele en vaste contracten.
Jij blijft je concentreren op uitzonderingen, maar die doen er op de langere termijn niet toe want uitzonderingen (naar beide kanten toe) worden uit gemiddeld.
[ Voor 18% gewijzigd door GeEkIe op 14-06-2025 15:35 . Reden: aanvulling ]
Maar dat laatste is wat betreft gas toch niet geheel onbelangrijk en ook één van de redenen van dit topic. Ik zou nooit een vast gas contract nemen zonder dat daar een actie/bonus aan verbonden zit.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:14:
Er is onderzoek gedaan en daaruit bleek dat dynamische energiecontracten op de langere termijn altijd goedkoper zijn dan vaste of variabele contracten--acties daargelaten.
Klopt helemaalNovax schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:35:
[...]
Maar dat laatste is wat betreft gas toch niet geheel onbelangrijk
En daarmee dus niet altijd goedkoper.GeEkIe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:03:
[...]
De enige uitzondering zou zijn dat jij stelselmatig de markt verslaat.
En dat is mijn punt inderdaad. Het is direct de enige uitzondering, indirect zijn er meerdere variabelen die een uitzondering vormen, bijvoorbeeld kortingen en acties zoals je zelf al aangaf.
Daarnaast is er nóg een uitzondering, ook weer om je kans de markt te verslaan te vergroten, en dat is meedoen aan een energie collectief.
De toon begint me een beetje tegen te staan. Enfin.Kan je dat bewijzen of is dat slechts (lege) propositie?
Er zijn meerdere voorbeelden te bedenken waarbij het aantoonbaar mogelijk is om stelselmatig de markt te verslaan. In het geval van alle assets, -dus niet alleen energie-gerelateerde commodities zoals aardgas-, zijn er diverse voorbeelden van vermogensbeheerders die bewijzen dat het principe van de markt verslaan, mogelijk is. Zowel grote als kleine.
Uiteindelijk komt het neer op je risicoprofiel, kennis, ervaring en uiteraard geluk.
Naar mijn ervaring en kennis is de energiemarkt een markt die zich relatief goed laat voorspellen, vanwege de cyclische aard en de koppeling met economische ramingen. Hier hoeft niet altijd enkel geluk bij te komen kijken. Simpel voorbeeld:
De dag van de inval van Rusland in Oekraine, waren er nog diverse lange-termijn contracten vast te leggen. Dat deze geopolitieke gebeurtenis de energieprijzen zou doen laten stijgen, was evident. Had je op dat moment een vast contract gekozen, dan had je de energiemarkt, en dus dynamische contracten, verslagen.
Daar komt nagenoeg geen geluk bij kijken. En zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waarbij het prima mogelijk is om de kans dat je “de markt verslaat” dusdanig te verhogen, dat het zinvol is om af te wisselen tussen vaste, variabele en dynamische contracten.
Ook dit is niet helemaal waar, als snap ik je punt en daar valt zeker wat voor te zeggen.Jij blijft je concentreren op uitzonderingen, maar die doen er op de langere termijn niet toe want uitzonderingen (naar beide kanten toe) worden uit gemiddeld.
Het blijft een afweging tussen marktbewegingen, je gekozen strategie op basis van je kennis en risicoprofiel en uiteraard: wat geluk.
Ik ben het er wel mee eens dat een dynamisch contract op de lange termijn voor de meeste consumenten meestal goedkoper is.
Nee, dat is een nieuw punt dat je er later bij haalde toen je eerder argumenten ongeldig bleken.
In een van de eerste reacties heb ik duidelijk gemaakt dat dit gegeven niet gold voor incidentele kortingen/acties.Het is direct de enige uitzondering, indirect zijn er meerdere variabelen die een uitzondering vormen, bijvoorbeeld kortingen en acties zoals je zelf al aangaf.
Een energiecollectief maakt op de langere termijn in de toekomst ingekochte energie niet goedkoper dan direct ingekochte energie.Daarnaast is er nóg een uitzondering, ook weer om je kans de markt te verslaan te vergroten, en dat is meedoen aan een energie collectief.
Zaai en gij zult oogsten: "Heel, heel veel tekst waarin maar weinig gezegd wordt."De toon begint me een beetje tegen te staan. Enfin.
Misschien een tijdje, maar bewijzen dat zij dat op langere termijn zullen doen kunnen zij niet. Bovendien: is energie inkopen jouw vak?Er zijn meerdere voorbeelden te bedenken waarbij het aantoonbaar mogelijk is om stelselmatig de markt te verslaan. In het geval van alle assets, -dus niet alleen energie-gerelateerde commodities zoals aardgas-, zijn er diverse voorbeelden van vermogensbeheerders die bewijzen dat het principe van de markt verslaan, mogelijk is. Zowel grote als kleine.
Klopt als je elk jaar opnieuw een energiecontract afneemt. Niet als je dynamische energie neemt.Uiteindelijk komt het neer op je risicoprofiel, kennis, ervaring en uiteraard geluk.
Op langere termijn maakt dit niks uit. En die ene keer dat jij een forse daling misloopt doordat OPEC+ een prijsoorlog start en jij vast zit met een jaarcontract, mis je dat weer.Naar mijn ervaring en kennis is de energiemarkt een markt die zich relatief goed laat voorspellen, vanwege de cyclische aard en de koppeling met economische ramingen. Hier hoeft niet altijd enkel geluk bij te komen kijken. Simpel voorbeeld:
De dag van de inval van Rusland in Oekraine, waren er nog diverse lange-termijn contracten vast te leggen. Dat deze geopolitieke gebeurtenis de energieprijzen zou doen laten stijgen, was evident. Had je op dat moment een vast contract gekozen, dan had je de energiemarkt, en dus dynamische contracten, verslagen.
Daar komt nagenoeg geen geluk bij kijken. En zo zijn er meerdere voorbeelden te bedenken waarbij het prima mogelijk is om de kans dat je “de markt verslaat” dusdanig te verhogen, dat het zinvol is om af te wisselen tussen vaste, variabele en dynamische contracten.
Het voorbeeld dat jij hier boven geeft over Rusland en mijn tegenvoorbeeld van een prijsoorlog door bv OPEC+ is hier een goed voorbeeld van.Ook dit is niet waar.
Eens, en het is ook duidelijk dat elk jaar een korting pakken misschien zelfs waarschijnlijk gunstiger is.Het blijft een afweging tussen marktbewegingen, je gekozen strategie op basis van je kennis en risicoprofiel en uiteraard: wat geluk.
Kortingen dus daargelatenIk ben het er wel mee eens dat een dynamisch contract op de lange termijn voor de meeste consumenten meestal goedkoper is.
Wij weten ook niet wat de energieprijzen in de toekomst gaan doen.
Zorg dat je voor reageren de topicstart gelezen hebt.