Een opmerking vanuit een deskundige wordt zeker gewaardeerd. Al is het maar ter bevestiging dat onderstaande samenstelling past / matcht. Ik ben zelf inmiddels een leek op dit gebied. Desondanks heeft een zelfbouw systeem de voorkeur om zo met een cleane pc te kunnen starten. Het kost iets meer tijd maar gaat gemiddeld langer mee.
Wat heb je zelf gedaan?
Onderstaande topics geraadpleegd en reviews gelezen van de daarin genoemde componenten.
Tips en adviezen zoveel mogelijk overgenomen in eigen configuratie.
Foto bewerking (lightroom/photoshop) PC keuze
Video editing PC ~2000 euro
Advies voor PC, Photoshop / Premiere / Blender, ca € 1700
PC Fotobewerking ~1500 EUR
Intel systeem voor gaming/videobewerking en alledaagse taken
Aankoopadvies: Photoshop en Lightroom pc
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdmoot in Lightroom foto's bewerken. Mogelijk wordt dit op termijn een abonnement met Photoshop erbij.
Verder wat administratie in Office en mail. Film bekijken in mindere mate. Geen gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidig systeem komt uit 2010, het kraakt en piept, loopt vast op Windows updates en kan niet meer mee met update naar Windows 11
Het mag best +/- 3000 kosten als ik er de komende tien jaar mee vooruit kan. Dit is echter inclusief monitor DELL UP2720Q Zwart (1200,- Euro) en geluidsboxen Q Aqoustics 3020i (zwart) (140,-). Windows 11 en office pakketten komen daar ook nog bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gezien het intensieve gebruik van het oude systeem lijkt het me geen overbodige luxe alles te vernieuwen. De filters in de recente kasten zijn zeer gewenst, vandaar de nieuwe behuizing. Pre is daarbij ook alle USB-poortjes aan de voorkant.
Ik heb nu ook een koelblok op de processor maar die zit vol stof met een oude ventilator. Vandaar in één keer alles vernieuwen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zuivere kleurweergave op beeldscherm is een must. Gamen is verleden tijd, vandaar de gematigde grafische kaart.
Betrouwbare en ruim bemeten dataopslag. Back-up doe ik handmatig met twee externe harde schijven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor heeft de voorkeur voor Lightroom en Photoshop. De rest van de onderdelen heb ik bij elkaar gegrabbeld uit andere topics van Adobe LR/Photoshop gebruikers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever niet te veel lawaai gezien de kleine ruimte waar de desktop staat. Energieverbruik geen idee, maar ventilators van de gekozen kast schijnen het goed te doen. Eventueel terugschakelen naar 7V om minder lawaai te geven?
Qua behuizing dacht ik eerst aan de Fractal Design Torrent Black Solid maar die kast is wel erg groot. De vraag is of de nu gekozen compacte versie past. Deze heeft wel prettig veel USB poortjes aan de voorkant.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
De modules samenbouwen zal wel lukken, maar inhoudelijk ben ik een leek op gebied van huidige ontwikkelingen. De vraag is of het systeem compleet is en de gekozen onderdelen bij elkaar en in de kast passen?
Wat heb je zelf gedaan?
Onderstaande topics geraadpleegd en reviews gelezen van de daarin genoemde componenten.
Tips en adviezen zoveel mogelijk overgenomen in eigen configuratie.
Foto bewerking (lightroom/photoshop) PC keuze
Video editing PC ~2000 euro
Advies voor PC, Photoshop / Premiere / Blender, ca € 1700
PC Fotobewerking ~1500 EUR
Intel systeem voor gaming/videobewerking en alledaagse taken
Aankoopadvies: Photoshop en Lightroom pc
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofdmoot in Lightroom foto's bewerken. Mogelijk wordt dit op termijn een abonnement met Photoshop erbij.
Verder wat administratie in Office en mail. Film bekijken in mindere mate. Geen gaming.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Huidig systeem komt uit 2010, het kraakt en piept, loopt vast op Windows updates en kan niet meer mee met update naar Windows 11
Het mag best +/- 3000 kosten als ik er de komende tien jaar mee vooruit kan. Dit is echter inclusief monitor DELL UP2720Q Zwart (1200,- Euro) en geluidsboxen Q Aqoustics 3020i (zwart) (140,-). Windows 11 en office pakketten komen daar ook nog bij.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gezien het intensieve gebruik van het oude systeem lijkt het me geen overbodige luxe alles te vernieuwen. De filters in de recente kasten zijn zeer gewenst, vandaar de nieuwe behuizing. Pre is daarbij ook alle USB-poortjes aan de voorkant.
Ik heb nu ook een koelblok op de processor maar die zit vol stof met een oude ventilator. Vandaar in één keer alles vernieuwen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zuivere kleurweergave op beeldscherm is een must. Gamen is verleden tijd, vandaar de gematigde grafische kaart.
Betrouwbare en ruim bemeten dataopslag. Back-up doe ik handmatig met twee externe harde schijven.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel processor heeft de voorkeur voor Lightroom en Photoshop. De rest van de onderdelen heb ik bij elkaar gegrabbeld uit andere topics van Adobe LR/Photoshop gebruikers.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liever niet te veel lawaai gezien de kleine ruimte waar de desktop staat. Energieverbruik geen idee, maar ventilators van de gekozen kast schijnen het goed te doen. Eventueel terugschakelen naar 7V om minder lawaai te geven?
Qua behuizing dacht ik eerst aan de Fractal Design Torrent Black Solid maar die kast is wel erg groot. De vraag is of de nu gekozen compacte versie past. Deze heeft wel prettig veel USB poortjes aan de voorkant.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
De modules samenbouwen zal wel lukken, maar inhoudelijk ben ik een leek op gebied van huidige ontwikkelingen. De vraag is of het systeem compleet is en de gekozen onderdelen bij elkaar en in de kast passen?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI | € 246,- | € 246,- |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 4060 Ti OC Edition 8GB GDDR6 | € 429,- | € 429,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Compact Zwart | € 114,90 | € 114,90 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000C36 | € 106,27 | € 106,27 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 650W | € 106,66 | € 106,66 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 198,90 | € 198,90 |
Totaal | € 1.615,35 |