Hier even wat korte background info:
Het gaat om een werk nieuwe PC voor mijn vrouw.
Haar huidige werk PC heb ik 9 jaar geleden in elkaar gezet en is nu toe aan vervanging.
Ze werkt als 2D artist / illustrator, voornamelijk 2D backgrounds, layouts en designs voor animatieseries en TV producties. Het tekenen doet ze op een Wacom Cintiq.
Het is al een hele tijd geleden dat ik zelf een PC in elkaar gezet heb.
Ik heb inmiddels wel wat ingelezen en door dit forum heen gegaan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met suggesties of tips voor de volgende PC configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat dagelijks gebruikt worden voor werk.
- Werk bestaat voornamelijk uit het tekenen (via een Wacom Cintiq) in Adobe Photoshop.
- Video editing in Adobe Premiere.
- 3D modelling / texturing in Blender en eventueel wat spelen met Stable Diffusion
- Gamen heeft een hele lage prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs ligt tussen de € 1400 - € 1800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten / randapparatuur die meegenomen worden zijn:
- Wacom Cintiq
- Monitor
- Muis en Toetsenboard
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zou fijn zijn als er weer minimaal een jaar of 7 vooruit kan met dit systeem.
Geheugen is wel belangrijk om niet zoals nu soms tegen de max te zitten, dus gewoon 64GB. Een redelijk goede videokaart is ook wel handig bij videomontage en bij Stable Diffusion is 8GB een minimale vereiste.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heb ik gekozen voor een NVidia GPU, omdat ik vernomen had dat deze ook beter met de Adobe pakketten werkt... mocht dit anders zijn hoor ik het graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal dagelijks gebruikt worden. Het voornaamste werk zal in Photoshop zijn, maar het moet ook geschikt zijn om een volle dag te kunnen renderen (Blender) en video editing.
Aangezien het best warm kan worden in de ruimte waar dit systeem komt te staan, is een goede koeling belangrijk. Ik probeer daarom een balans te vinden tussen een stil en koel.
Als het kan zou ik graag waterkoeling willen vermijden, aangezien ik hier geen ervaring mee heb. Mocht het toch zo zijn dat dit de enige beste optie is, hoor ik het graag en zal ik me hier verder in verdiepen.
Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik niet overklokken, maar sta er wel open voor, mocht het geen issue zijn qua stabiliteit en/of hitte.
Wat verwacht je van ons?
Het zal fijn zijn als iemand meekijkt en zijn/haar mening over mijn lijst wil geven. Is er iets onlogisch, of voor minder of net wat meer geld een stuk beter, of zuiniger? Wordt dit een redelijk stil systeem? Ik heb nu gekozen voor een Intel processor, gewoon omdat ik altijd Intel gehad heb, maar AMD kan ook. Zoals ik schreef, ik ben erg lang uit de zelfbouwwereld. Heb me wel wat ingelezen inmiddels, maar ben zeker geen ultieme tweaker op dit gebied.
Alvast vriendelijk bedankt!
Het gaat om een werk nieuwe PC voor mijn vrouw.
Haar huidige werk PC heb ik 9 jaar geleden in elkaar gezet en is nu toe aan vervanging.
Ze werkt als 2D artist / illustrator, voornamelijk 2D backgrounds, layouts en designs voor animatieseries en TV producties. Het tekenen doet ze op een Wacom Cintiq.
Het is al een hele tijd geleden dat ik zelf een PC in elkaar gezet heb.
Ik heb inmiddels wel wat ingelezen en door dit forum heen gegaan.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen met suggesties of tips voor de volgende PC configuratie.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het nieuwe systeem gaat dagelijks gebruikt worden voor werk.
- Werk bestaat voornamelijk uit het tekenen (via een Wacom Cintiq) in Adobe Photoshop.
- Video editing in Adobe Premiere.
- 3D modelling / texturing in Blender en eventueel wat spelen met Stable Diffusion
- Gamen heeft een hele lage prioriteit.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs ligt tussen de € 1400 - € 1800.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Componenten / randapparatuur die meegenomen worden zijn:
- Wacom Cintiq
- Monitor
- Muis en Toetsenboard
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het zou fijn zijn als er weer minimaal een jaar of 7 vooruit kan met dit systeem.
Geheugen is wel belangrijk om niet zoals nu soms tegen de max te zitten, dus gewoon 64GB. Een redelijk goede videokaart is ook wel handig bij videomontage en bij Stable Diffusion is 8GB een minimale vereiste.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Op dit moment heb ik gekozen voor een NVidia GPU, omdat ik vernomen had dat deze ook beter met de Adobe pakketten werkt... mocht dit anders zijn hoor ik het graag.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC zal dagelijks gebruikt worden. Het voornaamste werk zal in Photoshop zijn, maar het moet ook geschikt zijn om een volle dag te kunnen renderen (Blender) en video editing.
Aangezien het best warm kan worden in de ruimte waar dit systeem komt te staan, is een goede koeling belangrijk. Ik probeer daarom een balans te vinden tussen een stil en koel.
Als het kan zou ik graag waterkoeling willen vermijden, aangezien ik hier geen ervaring mee heb. Mocht het toch zo zijn dat dit de enige beste optie is, hoor ik het graag en zal ik me hier verder in verdiepen.
Ga je overklokken?
In eerste instantie ga ik niet overklokken, maar sta er wel open voor, mocht het geen issue zijn qua stabiliteit en/of hitte.
Wat verwacht je van ons?
Het zal fijn zijn als iemand meekijkt en zijn/haar mening over mijn lijst wil geven. Is er iets onlogisch, of voor minder of net wat meer geld een stuk beter, of zuiniger? Wordt dit een redelijk stil systeem? Ik heb nu gekozen voor een Intel processor, gewoon omdat ik altijd Intel gehad heb, maar AMD kan ook. Zoals ik schreef, ik ben erg lang uit de zelfbouwwereld. Heb me wel wat ingelezen inmiddels, maar ben zeker geen ultieme tweaker op dit gebied.
Alvast vriendelijk bedankt!
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-13700 Boxed | € 419,53 | € 419,53 |
1 | Moederborden | Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX | € 257,96 | € 257,96 |
1 | Videokaarten | ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | € 349,90 | € 349,90 |
1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Wit | € 79,95 | € 79,95 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-U12S chromax.black | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Ventilators | Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm | € 35,87 | € 35,87 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64 | € 219,90 | € 219,90 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 650W | € 106,66 | € 106,66 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 53,60 | € 53,60 |
Totaal | € 1.603,27 |