Hi allen,
Heb al flink op het forum (en andere bronnen) rondgestruind om een PC samen te stellen voor vooral fotobewerking, en hoop dat jullie mij het laatste stukje advies kunnen geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt gaan worden voor fotobewerking met Lightroom (Classic) en Photoshop. Secundair een beetje Blender, een heel klein beetje videobewerking en in de toekomst casual gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst blijf ik onder de 1500 euro (exclusief videokaart, die komt wellicht later).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een Samsung M2 mee als OS drive, en verder heb ik de randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel nog een beetje tussen de 13700 of om de CPU en koeler te vervangen en voor een 13600k te gaan om nog iets te besparen.
Later voeg ik dan eventueel nog een GPU toe, vandaar ook deze oversized voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU Intel, omdat deze het net wat beter lijkt te doen met Lightroom/Photoshop.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet op zoek naar "toeters en bellen": heb geen voorkeur voor een bepaalde uitstraling of RGB. De PC komt onder een bureau te staan en moet het vooral gewoon doen.
Ik ga twee M2 ssds plaatsen en wil dus graag 2 gekoelde M2 slots.
Ga je overklokken?
Nee, was ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een check of dit lijstje zo klopt. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn de componenten allemaal compatibel met elkaar, voldoen ze aan mijn eisen en past het in de kast, maar heel eerlijk zie ik tussen de bomen soms het bos niet meer als het gaan om moederborden, geheugen en voedingen. Dus mocht ik dingen gemist hebben of zijn er betere/slimmere alternatieven dan hoor ik dat graag van jullie!
Dank jullie wel voor de hulp!
Heb al flink op het forum (en andere bronnen) rondgestruind om een PC samen te stellen voor vooral fotobewerking, en hoop dat jullie mij het laatste stukje advies kunnen geven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal vooral gebruikt gaan worden voor fotobewerking met Lightroom (Classic) en Photoshop. Secundair een beetje Blender, een heel klein beetje videobewerking en in de toekomst casual gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Liefst blijf ik onder de 1500 euro (exclusief videokaart, die komt wellicht later).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik neem een Samsung M2 mee als OS drive, en verder heb ik de randapparatuur (scherm, toetsenbord, muis) al.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-13700K Boxed | € 435,- | € 435,- |
1 | Moederborden | MSI PRO Z790-A WIFI | € 229,- | € 229,- |
1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 129,- | € 129,- |
1 | Waterkoeling | DeepCool LS720 Zwart | € 128,87 | € 128,87 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040G32GX2-RS5K | € 199,86 | € 199,86 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 189,90 | € 189,90 |
Totaal | € 1.446,53 |
Ik twijfel nog een beetje tussen de 13700 of om de CPU en koeler te vervangen en voor een 13600k te gaan om nog iets te besparen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
Totaal | € 413,62 |
Later voeg ik dan eventueel nog een GPU toe, vandaar ook deze oversized voeding.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de CPU Intel, omdat deze het net wat beter lijkt te doen met Lightroom/Photoshop.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet op zoek naar "toeters en bellen": heb geen voorkeur voor een bepaalde uitstraling of RGB. De PC komt onder een bureau te staan en moet het vooral gewoon doen.
Ik ga twee M2 ssds plaatsen en wil dus graag 2 gekoelde M2 slots.
Ga je overklokken?
Nee, was ik niet van plan.
Wat verwacht je van ons?
Een check of dit lijstje zo klopt. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn de componenten allemaal compatibel met elkaar, voldoen ze aan mijn eisen en past het in de kast, maar heel eerlijk zie ik tussen de bomen soms het bos niet meer als het gaan om moederborden, geheugen en voedingen. Dus mocht ik dingen gemist hebben of zijn er betere/slimmere alternatieven dan hoor ik dat graag van jullie!
Dank jullie wel voor de hulp!