Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Puur en alleen fotowerking (RAW). Zo’n 90% Adobe Lightroom en 10% Adobe Photoshop. Gebruik elke dag meerdere uren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 euro, budget staat niet spijker hard vast. Meer of minder met goede voorstellen kan zeker.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1 stuks ATX kast Fractal Design Core 3300
2 stuks 27inch EIZO beeldscherm
Standaard rand apparatuur, muis, tobo, geluid.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle no-nonse PC zonder fratsen en extra’s. Geen overclocking. Geen waterkoeling. Geen kermisverlichting. Gewoon degelijk. Kleine uiteenzetting:
***CPU
Twijfel tussen een Intel I5-13600KF of een I7-13700F. Ivm prijs/prestatie, warmteproductie. AMD Ryzen zou ook kunnen, alleen dan zit je met het duurdere AM5 platform, vraag me af of dat de meerprijs waard is.
***Moederbord
Zonder fratsen is een Intel B760 chipset. Zie de voordelen van de duurdere Zxx chipset niet. Misschien de wat betere voeding voorzieningen, echter is dat extra meerprijs waard in dit geval? (geen overclocking).
***Werkgeheugen
Gezien de lage prijzen op dit moment druk ik er direct 64GB in (2x32GB), klaar voor de komende jaren. DDR4 geheugen. Zie de voordelen van DDR5 op dit moment niet qua prijs/prestatie?
***Opslag
3 stuks SSD, waarvan 2 via de snelle M2 aansluiting (werkschijven), en 1 via de SATA600 (opslag)
SSD 1 (m2, 1 TB): Windows/programma's
SSD 2 (m2, 1 TB): Lightroom catalogus
SSD 3 (SATA600, 4TB): Foto opslag
***Grafische kaart
Een moderne Midrange grafische kaart lijkt mij afdoende, daar Lightroom hier amper op steunt. In photoshop dan maar even wat langer wachten.
***Koeling
Groot koelblok met 2 grote ventilatoren op de CPU, die hopelijk redelijk stil draaien. In de huidige ATX kast zitten ook twee grote ventilatoren ter ondersteuning. Als iemand nog een beter voorstel heeft?
***Voeding
Voeding vermogen van 550 watt. [CPU 220Watt] + [GPU 115Watt] + [Overig 100Watt] = 430 Watt maximaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, dit is puur gebaseerd op merken waar ik goede ervaringen mee heb. Sta open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk Stille koele no-nonse PC, zie voor de rest het verhaal hier boven
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies, feedback, terugkoppeling, alternatieven, extra informatie&ervaringen over specifieke Adobe Lightroom use cases.
Zie onderstaand de lijst:
Puur en alleen fotowerking (RAW). Zo’n 90% Adobe Lightroom en 10% Adobe Photoshop. Gebruik elke dag meerdere uren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1500 euro, budget staat niet spijker hard vast. Meer of minder met goede voorstellen kan zeker.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
1 stuks ATX kast Fractal Design Core 3300
2 stuks 27inch EIZO beeldscherm
Standaard rand apparatuur, muis, tobo, geluid.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Snelle no-nonse PC zonder fratsen en extra’s. Geen overclocking. Geen waterkoeling. Geen kermisverlichting. Gewoon degelijk. Kleine uiteenzetting:
***CPU
Twijfel tussen een Intel I5-13600KF of een I7-13700F. Ivm prijs/prestatie, warmteproductie. AMD Ryzen zou ook kunnen, alleen dan zit je met het duurdere AM5 platform, vraag me af of dat de meerprijs waard is.
***Moederbord
Zonder fratsen is een Intel B760 chipset. Zie de voordelen van de duurdere Zxx chipset niet. Misschien de wat betere voeding voorzieningen, echter is dat extra meerprijs waard in dit geval? (geen overclocking).
***Werkgeheugen
Gezien de lage prijzen op dit moment druk ik er direct 64GB in (2x32GB), klaar voor de komende jaren. DDR4 geheugen. Zie de voordelen van DDR5 op dit moment niet qua prijs/prestatie?
***Opslag
3 stuks SSD, waarvan 2 via de snelle M2 aansluiting (werkschijven), en 1 via de SATA600 (opslag)
SSD 1 (m2, 1 TB): Windows/programma's
SSD 2 (m2, 1 TB): Lightroom catalogus
SSD 3 (SATA600, 4TB): Foto opslag
***Grafische kaart
Een moderne Midrange grafische kaart lijkt mij afdoende, daar Lightroom hier amper op steunt. In photoshop dan maar even wat langer wachten.
***Koeling
Groot koelblok met 2 grote ventilatoren op de CPU, die hopelijk redelijk stil draaien. In de huidige ATX kast zitten ook twee grote ventilatoren ter ondersteuning. Als iemand nog een beter voorstel heeft?
***Voeding
Voeding vermogen van 550 watt. [CPU 220Watt] + [GPU 115Watt] + [Overig 100Watt] = 430 Watt maximaal.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, dit is puur gebaseerd op merken waar ik goede ervaringen mee heb. Sta open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk Stille koele no-nonse PC, zie voor de rest het verhaal hier boven
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies, feedback, terugkoppeling, alternatieven, extra informatie&ervaringen over specifieke Adobe Lightroom use cases.
Zie onderstaand de lijst:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-13700F Boxed | € 385,64 | € 385,64 |
1 | Moederborden | ASUS ProArt B760-Creator D4 | € 178,39 | € 178,39 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4060 Ventus 2X Black 8G OC | € 319,- | € 319,- |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 84,62 | € 84,62 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF432C16BBK2/64 | € 135,07 | € 135,07 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 550W | € 91,41 | € 91,41 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo (MZ-77E4T0B/EU) 4TB | € 212,37 | € 212,37 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 53,60 | € 107,20 |
1 | Overclocking | Arctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 4g + 6pcs MX Cleaner | € 7,99 | € 7,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.521,69 |
Hoi