Intel systeem voor gaming/videobewerking en alledaagse taken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hallo allemaal. Na vele jaren trouwe dienst heeft mijn 1070TI veel moeite gekregen met in leven blijven en zijn taken uit te voeren. Oh nee! Ik moet/mag een nieuw systeem! Dit heugelijke moment wil ik graag met jullie delen. Vorige keer ben ik zeer goed geholpen en dat heeft me wederom een topsysteem opgeleverd welke ik lang heb kunnen gebruiken.

Als IC-verpleegkundige (af en toe nog een dienst) en productexpert van medisch producten ontbreekt het mij aan de kennis om dit volledig zelf te doen. Nu heb ik in het verleden 3 AMD kaarten gehad, nothing but trouble en gezeik. Dus ik wil geen AMD videokaarten. Anders had ik wel simpel een van de andere builds die ik hier voorbij heb zien komen gekopiëerd. Ik heb zo goed als ik kan research gedaan en een (ik denk) mooie lijst samengesteld die me de komende 5-6 jaar weer vooruit moet kunnen helpen met wellicht een GPU upgrade halverwege.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik mijn systemen voor simpele taken. Ik speel games (BG3, Starfield, WoW. Total War, Grounded, D4, Path of Exile, Civ en meer in die genres, ook af en toe een FPS, vooral WW1/2 games), kijken van sport/film/series, alledaagse taken en thuiswerken (veel tabs open)/ Dit alles op 1440P 144 hz met wellicht in de toekomst 4k. Gaat er mij nu vooral om dat ik lekker kan spelen op max instellingen zonder dikke vertragingen en hickups die ik nu ervaar

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 2k, minder mag altijd natuurlijk als ik door slimmere keuze met eenzelfde performance wat minder duur uitkom

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een 1440p scherm welke meegaat, in de toekomst wil ik kijken naar een ultrawide gsync en mogelijk 4k.
De rest van mijn oude systeem gaat met een nieuwe (goedkope) videokaart naar mijn zoon. Ik moet dus verder alles nieuw. Ik ben van plan gebruik te maken van DLSS en Gsync

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles behalve randapparatuur!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals in mijn opening vermeld, ik gruwel van AMD videokaarten. Na ontzettend veel problemen met slechte drivers, kapotte kaarten en suboptimale performance waarvoor RMA/garantie op meerdere kaarten heb ik totaal geen vertrouwen meer in dit merk qua GPU. Sinds ik intel spul gebruik eigenlijk nooit meer problemen gehad. Dit wil ik graag zo houden :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik kan hier natuurlijk met de standaard clichés komen: Stil, koel etc. Natuurlijk wil ik dit, dus hebben jullie tips hiervoor die ik niet heb meegenomen in de uitgezochte componenten? Shoot!

Genoeg USB zou heel fijn zijn. Op mijn huidig systeem heb ik niet echt een tekort, maar nu er een USB poort is gesneuveld merk ik wel hoe fijn het is om voldoende toegangen te hebben

Ga je overklokken?
Hahahahahah, nee. :+ Daar ben ik te onwetend voor. Ik ben zorgmedewerker, het moet gewoon werken als ik ergens zin in heb, en ik heb niet de tijd of het geduld om eindeloos te tweaken in settings. Ik vind het wel leuk om de boel zelf in elkaar te zetten. 2 systemen geleden heb ik dat voor het eerst gedaan en vond ik echt leuk om te doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
- Gaan de uitgezochte onderdelen het goed met elkaar vinden?
- Zijn er betere opties waar ik niet aan heb gedacht?
- Tips, tops of andere ideëen? Ik sta open voor jullie kennis en ervaring.
- Koelerwise: Ik lees her en der over wat problemen met de be quiet dark rock pro 4, anders had ik die genomen. Is mijn gekozen alternatief wat? Ik heb ook gelezen over uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE Nu staat die niet in de PW omdat Amazon denk ik, maar die leek me ook wel wat?

Alvast hartelijk bedankt voor het kijken en jullie feedback!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 321,89€ 321,89
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS ELITE AX€ 261,-€ 261,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Tempered Glass Light Tint Zwart€ 181,45€ 181,45
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34€ 138,90€ 138,90
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 164,90€ 164,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 141,53€ 141,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.918,57

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 07-09-2023 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:38
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, video kaarten gaan langzaam over op een PCIe5 stekker - die zit op zo'n voeding: MSI MPG A850G PCIE5 of be quiet! Pure Power 12 M 850W.

De SSD kan goedkoper, er zit al een heatsink op je moederbord: Kingston KC3000 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
martyw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:36:
Neem een ATX 3.0 gespecificeerde voeding, video kaarten gaan langzaam over op een PCIe5 stekker - die zit op zo'n voeding: MSI MPG A850G PCIE5 of be quiet! Pure Power 12 M 850W.

De SSD kan goedkoper, er zit al een heatsink op je moederbord: Kingston KC3000 2TB
Thanks voor de tips!
Gold vs Platinum op voedingen is niet super belangrijk dan? ATX 3.0 inderdaad een goede tip om mee te pakken met het oog op een GPU upgrade over een jaar of 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Je hebt geen i9 powerhouse als CPU, maar een iets betere airflow zou ik in overweging nemen.
Ben zelf ook groot van van Fractal Design en hun Define serie kasten, maar de Torrent van hun is (veel) beter als het gaat om koelen van je componenten.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
kaos001 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:49:
Je hebt geen i9 powerhouse als CPU, maar een iets betere airflow zou ik in overweging nemen.
Ben zelf ook groot van van Fractal Design en hun Define serie kasten, maar de Torrent van hun is (veel) beter als het gaat om koelen van je componenten.
Thanks voor de tip.

Hoe zit het met geluid in de Torrent? De define is wat dat betreft echt geweldig heb ik de afgelopen jaren mogen ondervinden. Eventueel zou ik nog een extra fannetje kunnen aansluiten in de define denk ik?

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 06-09-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
LZ86 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:52:
[...]

Thanks voor de tip.

Hoe zit het met geluid in de Torrent? De define is wat dat betreft echt geweldig heb ik de afgelopen jaren mogen ondervinden. Eventueel zou ik nog een extra fannetje kunnen aansluiten in de define denk ik?
Het geluid van een Define is altijd beter, maar als je investeert in fans die weinig geluid maken maar toch goede flow hebben (Be Quiet fans staan bij mij altijd hoog in de lijst) heb je een systeem wat toch redelijk in bedwang te houden is. Zelf heb ik mijn CPU gewoon een offset gegeven met een undervolt, zo verbruikt hij veel minder stroom en zijn de temps ook een stuk lager.
Het is een combinatie van je CPU undervolten, goede airflow kast en goede fans, dan kom je een heel eind :)

Extra fan plaatsen in een Define heeft niet bijster veel nut, heb het ook geprobeerd. Het is een dichte voorkant die via de zijkant lucht aanzuigt. Het is gewoon niet ideaal. Ik zou een Torrent nemen in jouw geval. Misschien minder fraaie kast, maar de performance is stukken beter.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
kaos001 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:02:
[...]

Het geluid van een Define is altijd beter, maar als je investeert in fans die weinig geluid maken maar toch goede flow hebben (Be Quiet fans staan bij mij altijd hoog in de lijst) heb je een systeem wat toch redelijk in bedwang te houden is. Zelf heb ik mijn CPU gewoon een offset gegeven met een undervolt, zo verbruikt hij veel minder stroom en zijn de temps ook een stuk lager.
Het is een combinatie van je CPU undervolten, goede airflow kast en goede fans, dan kom je een heel eind :)

Extra fan plaatsen in een Define heeft niet bijster veel nut, heb het ook geprobeerd. Het is een dichte voorkant die via de zijkant lucht aanzuigt. Het is gewoon niet ideaal. Ik zou een Torrent nemen in jouw geval. Misschien minder fraaie kast, maar de performance is stukken beter.
Dank, ik hou m even in gedachten, ik lees in de reviews inderdaad dat geluid wel een dingetje is met die kast. Weet niet of mijn vrouw er heel blij mee gaat zijn als ie loeit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
LZ86 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:29:
[...]

Dank, ik hou m even in gedachten, ik lees in de reviews inderdaad dat geluid wel een dingetje is met die kast. Weet niet of mijn vrouw er heel blij mee gaat zijn als ie loeit :P
Ik denk oprecht dat je een Torrent met goede fans stiller krijgt dan een Define met slechte airflow :)

edit: mijn pc is gebouwd voor muziekproductie in een studio omgeving, deze is praktisch onhoorbaar. Ga ik een game starten en mijn CPU non stop voorzien van load is het duidelijk hoorbaar. Een Torrent is idle misschien iets minder stil, maar onder load stiller dan die Define denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door kaos001 op 06-09-2023 15:57 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Nu online
kaos001 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:55:
[...]

Ik denk oprecht dat je een Torrent met goede fans stiller krijgt dan een Define met slechte airflow :)

edit: mijn pc is gebouwd voor muziekproductie in een studio omgeving, deze is praktisch onhoorbaar. Ga ik een game starten en mijn CPU non stop voorzien van load is het duidelijk hoorbaar. Een Torrent is idle misschien iets minder stil, maar onder load stiller dan die Define denk ik.
Thanks, het is een goede optie inderdaad. Ik neem m ernstig in overweging.

• LZ86
  • Nu online
Allright, ik heb het in overweging genomen en ik ga t gewoon doen. Die case ziet er prima uit.

Dit is de laatste versie.
Als niemand meer aanvullingen heeft gaat dit m worden en ben ik jullie weer zeer dankbaar en hoop over 6-7 jaar weer hier een topic te maken :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-13600K Boxed€ 321,89€ 321,89
1MoederbordenGigabyte Z790 AORUS ELITE AX€ 261,-€ 261,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G€ 649,-€ 649,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Gray TG Light Tint€ 174,39€ 174,39
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2X7200C34€ 138,90€ 138,90
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 137,-€ 137,-
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 117,89€ 117,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.859,97