OMX2000 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 23:15:
...
- Vergeten wordt dat de argwaan van de Arabische/Islamitische wereld richting het Westen, met name de Britten. De argwaan richting Joden zeker te begrijpen is. Dat laatste baseer ik op dat Joden zonder grote problemen onder Arabieren leefden. Maar na de oprichting in vrij grote getalen naar Israël vertrokken. De ene dag is het je buurman, de volgende dag een strijder tegen je Moslim broeders.
Ik denk toch dat je de vervolging van de Joden onderschat door de historie. Tevens ken je niet alle feiten goed denk ik, ik probeer e.a. toe te lichten a.h.v. bronnen van wikipdia (ook niet altijd betrouwbaar, maar beter dan de rest van het internet)
In het
Ottoromaanse Rijk (De streek Palestina was daar onderdeel van) waren Joden welkom maar ook ondergeschikt (net als alle niet Moslims) aan Moslims (
dhimmi ). Dus niet perse vervolgt, maar wel gediscrimineerd t.o.v. Moslims. Dus ja je kan zeggen dat er toen geen strijd was, maar wel onderdrukking van de Joden door de Moslims
Tevens was de migratie van Joden naar de streek Palestina al ruim voor oprichting Israël begonnen (zie
hier).
Dit was al eerder begonnen aan de cijfers te zien maar versnelde na het
zionisme ca 1890, die die regio als thuisland ziet. De Joden kochten land van de Arabieren en gingen daar
leven.
Tijdens WW1 heeft de UK de streek Palestina veroverd van de Ottomanen die aan de kant van de Duitsers stonden. Na afloop van WW1 heeft de Volkerenbond die streek Palestina samen met o.a. TransJordanië, het huidige Jordanië, als A-mandaat toegewezen/bedeeld aan de Britten in 1920, het
mandaat Palestina werd later afgesplitst in
1923. Het
A-mandaat was bedoeld om de omvatte gebieden op termijn zelfstandig laten te worden. Wat natuurlijk niet hielp om vertrouwen te kweken t.o.v. de Arabieren was de
balfour verklaring van het UK in 1917 dat zij " positief te staan tegenover de stichting van een Nationaal Tehuis voor het Joodse Volk in Palestina en dat zij haar uiterste best zou doen dit project te faciliteren."
Ten tijde van het Britse mandaat waren er al spanningen tussen Arabieren/Palestijnen en Joden, en resulteerde in geweld tegen Joden in
1929 (hierbij zijn ook Joden door Arabieren gered/beschermd) en
1936. Daarna ging het geweld ook van de Joden uit vanaf
1937 volgens deze pagina, het is natuurlijk mogelijk dat er al eerder meer geweld was van Joden uit. Beide zijden vochten ook tegen de Britten, o.a. omdat die limieten wilden stellen aan de migratie van Joden en dus ook wel Joden toe lieten.
De situatie in Nazi Duitsland voor WW2 heeft natuurlijk nog meer migratie van Joden op gang gebracht, en zo zijn er nog meer oorzaken van de toegenomen migratie, met name anti-semitisme en vervolging.
- Europa heeft de situatie in Palestina/Israël mogelijk gemaakt. Maar ik verwijt ons, het Westen, dat we te weinig doen om de boel ECHT te fixen. Da’s na de 2e wereld oorlog simpelweg schandalig
Waarom vind je dat (geheel) Europa de situatie mogelijk heeft gemaakt? En waarom verwijt je het westen dat we te weinig doen. Waarom veroordeel je een aantal Arabisch (en misschien nog meer) landen niet die wapens/geld leveren aan Hamas, bijvoorbeeld Iran. Iedereen die Team Israël steunt en/of team Palestijnen (inclusief Hamas) steunt, draagt bij aan het voortduren van het conflict.
- Stel je doet een root cause analyse naar hoe we hier beland zijn, kan je mij op geen enkele manier overtuigen dat de Palestijnen dit hebben veroorzaakt.
"The roots of the conflict can be traced to the late 19th century, with the rise of national movements, including Zionism and Arab nationalism. "
bron
Je zou ook kunnen zeggen de oorzaak van het geweld ligt na het einde van WW1, n.a.v. de
Vredesconferentie want jaren daarna is het geweld echt begonnen, maar je weet niet hoe het anders was gelopen....
Ik lees toch dat beide kanten, Joden en Arabieren/Palestijnen aan die conflict hebben bijgedragen door beide geweld te gebruiken tegen onschuldige burgers, wie als eerste is begonnen is al niet meer relevant, dat was ca 100 jaar geleden....
PS als iemand vind dat ik ergens onzin uitkraam, laat het weten met bronnen er bij. Ik heb de waarheid niet in pacht en leer ook graag.....