AndereKoekoek schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:07:
[...]
Weet niet of je de historie kent? Zie dat je schrijft dat alle acties van Israël een reactie zijn op iets wat de Hamas initieert.
De Joden werden 75 jaar geleden met open armen ontvangen door de Palestijnen. Er was immers genoeg plek voor iedereen daar.
Als je goed de historie kent, dan zijn de vijandelijkheden tussen Joden en Arabieren al veel eerder begonnen bijvoorbeeld tijdens de
Arabisch-Palestijnse opstand (1936-1939)), er was toen al weerstand tegen de immigratie van Joden. En ook in
1920 (begin van het Britse Mandaat in de regio nav VN besluit omdat het Ottoromaanse rijk aan de kant van de Duitsers in wereld oorlog 1 vocht en die kant is verslagen) en dat is bijna 100 jaar geleden speelde dit ook. Ga nou niet zeggen dat ze met open armen werden ontvangen na Wereld Oorlog 2.
Ik weet niet
hoe het daarvoor in het
Ottomaanse Rijk was, volgens Wikipedia nam het Ottomaanse Rijk Joden op maar het was groter dan het huidige Palestina wat als ik het goed heb in 1516 werd "toe gevoegd". Wat er daarvoor speelde weet ik niet.
Net als het bombarderen van de energiecentrale van Gaza in 2006, waardoor er meer afhankelijkheid kwam van het Israëlische elektriciteitsnet. En mensen in Gaza het moeten doen met 8 uur stroom per dag in de winter en misschien 12 uur in de zomer. Dat wel dankzij de zonnepanelen etc die er nu gelegd zijn, anders was het minder geweest.
Ik zoek het dan wel op Aanleiding was de "ontvoering of arrestatie" van
Gilad Shalit op 25 juni 2006 en op 28 juni 2006 is die centrale aangevallen In de eerste uren van de "operatie" is die aangevallen. Of bedoel je een andere aanval? (daarom vraag ik om een bron)
Ik laat in het midden wat ik daarvan vind, of dit proportioneel was, maar een reactie op iets van de Palestijnen was het wel.....En die hebben vast ook een goede reden gehad om het te doen als reactie op ....
Was dit dan een pesterij, of onderdeel van de reactie op de "ontvoering of arrestatie" .....
Mocht je geïnteresseerd zijn, dan kun je online zelf de bronnen erbij zoeken, wil je het verifiëren. Je vraagt in jouw reactie naar andere mensen namelijk wel steeds om bronnen. Maar jouw eigen reacties worden niet voorzien van bronnen.
Ik vind het bijzonder grappig dat mijn verzoek om bronnen wordt afgedaan met " zoek het zelf maar uit, en jij (ik dus) doet het ook niet". Juist dit naar elkaar wijzen (naar actie van de ander als reden voor hun eigen actie) is waarom dit conflict nog doorgaat. Als je specifiek van een bewering een bron wilt hebben, prima, vraag het dan, dat ga ik het doen.
Ik beweer 2 dingen volgens mij, zonder bron, als het er meer vraag zijn er dan even om, ook uit vorige posts
- 15-20K vergunningen, ik had (van de week) ergens gelezen dat het om tien duizenden ging, die heb ik niet maar voor ik poste vond ik deze post die het over 18,500 vergunningen heeft. Maar ik dacht dat het er meer waren in mijn herinnering ergens tussen de 50-80K, maar dat bewijs vond ik zo snel niet (vond ik ook niet relevant, omdat het mij er omging dat het er een aantal waren niet hoeveel)
- Dat er geen Israëlische nederzettingen in (het huidige) Gaza meer zijn, ik doelde op het kaartje met Israël en het gebied er omheen(in het groen/geel dacht ik) met 4 jaren met o.a. het UN Plan uit 1947 (verworpen door de Arabieren/Palestijen), 1967 en huidig. Ik kan de link naar wat ik gezien heb niet terug vinden maar je post hem zelf vanuit een ander bron, wat het gelijk bewijst van mijn stelling " geen Israëlische nederzettingen in (het huidige) Gaza". (Let vooral op huidige, want ze zijn er wel geweest)
Overigens toen ik die kaart voor het eerst zag (deze of vorige week) was ik verbaasd over de invulling van de Westbank en daarmee de
Oslo akkoorden, en ik heb daarover wel een mening.
Zo kun je wel alles een soort van debunken door te vragen om bronnen en daarna kan altijd de de bron ter discussie gesteld worden . Want als iemand een link dropt van de Telegraaf, dan roepen mensen weer dat het niet betrouwbaar is. Of de Trouw is weer te links, New York Times te gekleurd en niet betrouwbaar etc etc.
Wederom de vraag aan je waar (in dit topic) heb ik iets gedebunked door de bron ter discussie te stellen. Sterker nog als ik een bron waar ik mijn eigen twijfels bij heb gebruik, dan meld ik dat zelf (bv in een andere context totaaltv). Waar haal je vandaan dat ik iets wil debunken? Ik wil juist mijn kennis verbreden door oprecht bronnen te raadplegen. Daarnaast ben ik me van bewust dat ik of eenzijdig wordt voorzien van informatie, de correctheid van die aangeleverde informatie en het falen van mijn eigen geheugen in deze (de reden dat ik vaak zaken nog opzoek, zodat ze zeker weet dat het gezegd is), EN dat ik niet altijd gelijk heb.
Ik heb nooit gezegd dat er geen illegale nederzettingen meer zijn. Ik heb alleen gezegd dat er in (het huidige) Gaza geen nederzettingen (meer) zijn, dat bewijs heb je zelf geleverd met het plaatje in je ander post. Het artikel gaat over "Westelijke Jordaanoever", en daar heb ik het niet over gehad, dit topic gaat over Gaza...
Of het land (in Gaza) terug gegeven is aan de eigenaren of niet, geen idee, heb ik ook nooit een uitspraak over gedaan. Dat moet je aan de lokale autoriteiten vragen, die daar toe waren, of dat toen Fatah of Hamas weet ik niet. Wel weet ik dat het nu Hamas is, die zitten op X, dus vraag het ze als je het wil weten. Het is een terechte vraag, dus ik hoor graag het antwoord op die vraag.
Hatsjoe schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:35:
[...]
Dat maakt voor de Palestijnen weinig uit. Veel mensen in Gaza hebben ook familie in de West Bank. Je zou Gaza en West Bank dus als 1 kunnen zien vanuit het oogpunt van de Palestijnen. Alles wat er in de West Bank gebeurt raakt de Palestijnen in Gaza dus ook, of het nou emotioneel is of fysiek.
Voor hen misschien niet, maar wel voor mij als iemand mij aanspreekt op uitspraken die ik expliciet over het aanwezig zijn van nederzettingen in het huidige Gaza doe, en degene die aanspreekt daarvoor bewijs aanlevert wat niet van toepassing is, maar ik val in herhaling
Als we dit omkeren, dan kan Israël dus ook de Westbank gaan binnenvallen als respons op de ontvoeringen en aanvallen uit de Gaza/Hamas? Ik vind van niet, maar dat is maar 1 mening. Verder denk ik dat Fatah en Hamas elkaar bloed kunnen drinken, dus 1 Palestina zal er niet op dat niveau zijn. Ik kan er verder niet veel over zeggen, want ik het er te weinig kennis van.
het probleem van het gehele conflict is dat niemand de oplossing weet, zeker niet als 1 partij de ander weg wil hebben. Dan is het voor de andere partij opgeven en dat is niet acceptabel en zeker niet zoeken naar een middenweg.
Een oprechte vraag, zie jij de Oslo akkoorden als de middenweg, en zo nee, wat zou volgens jou een rechtvaardige(r) middenweg zijn?
Ik zocht al dat plaatje, maar vind het misleidend aangezien het 1947 Un plan verworpen is door vertegenwoordigers van Arabieren/Palestijnen. Dus wat wil je hiermee aantonen, de uitbreiding van Israël of de fout van Arabieren/Palestijnen omdat plan niet te accepteren?