[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict: achtergronden

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste
Acties:
  • 97.980 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23

Lordy79

Vastberaden

eamelink schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Ik weet het niet. Als Israël ook geen manier weet zonder oorlogsmisdaden tegen miljoenen burgers te begaan, dan kan het zo zijn dat de vreselijke conclusie moet zijn dat het niet lukt om de gijzelaars vrij te krijgen. Het intens hartverscheurend begrijpelijke doel heiligt niet alle mogelijke middelen.
Geen optie. Maar wij laten géén mensen achter. Nooit.
Oorlogsmisdaden die gepleegd worden door Hamas mogen nooit beloond worden.

Daar zijn we het dan niet over eens. Echter, roep dan ook niet dat het een vals dilemma is, want je hebt geen betere optie.
Er zijn dus 2 opties:
1. Niets doen
2. Doen wat Israël nu doet.

Jij lijkt 1 te prefereren, ik 2.

En nogmaals, als er een derde optie is hoor ik het graag.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:53
[...]

Ik weet het niet. Als Israël ook geen manier weet zonder oorlogsmisdaden tegen miljoenen burgers te begaan, dan kan het zo zijn dat de vreselijke conclusie moet zijn dat het niet lukt om de gijzelaars vrij te krijgen. Het intens hartverscheurend begrijpelijke doel heiligt niet alle mogelijke middelen.
En dan pakken ze volgende maand weer een paar honderd burgers, net zoals de raketten maar blijven regenen.

Je hebt te maken met een terreurorganisatie die niet zal stoppen tot jouw land en al jouw burgers vernietigd zijn. Dan is niets doen toch geen optie?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Dat zijn wel de feiten. Twee kaartjes, de V.N. afspraken van 1947 naar de situatie van 2011.
Ik heb de kaarten niet bekeken maar het moge duidelijk zijn dat door alle oorlogen die gestart zijn door de arabieren én verloren, inderdaad de kaart anders is dan in 1947. (of 1948)

Over de rest zijn we het fundamenteel oneens en is al 83x vanuit beide zijden belicht in de afgelopen 8 dagen, zelfs in het achtergronden topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
[...]

Ik weet het niet. Als Israël ook geen manier weet zonder oorlogsmisdaden tegen miljoenen burgers te begaan, dan kan het zo zijn dat de vreselijke conclusie moet zijn dat het niet lukt om de gijzelaars vrij te krijgen. Het intens hartverscheurend begrijpelijke, rechtvaardige en belangrijke doel heiligt niet alle mogelijke middelen.
Zelfs niet als je daarmee het precedent schept dat je effectief ongestraft burgers kunt kidnappen?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:27:
Ik heb de kaarten niet bekeken maar het moge duidelijk zijn dat door alle oorlogen die gestart zijn door de arabieren én verloren, inderdaad de kaart anders is dan in 1947. (of 1948)
Maak het niet persoonlijk. Als je iemands reactie niet door de beugel vind kunnen, maak dan een topicrapport aan

[ Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-10-2023 15:09 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:09

HollovVpo1nt

I like gadgets

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Dat komt doordat sommige mensen, zoals Blinken wél begrijpen dat er een verschil is tussen het afslachten van mensen als beesten versus het vallen van slachtoffers door legitieme aanvallen op militaire doelwitten waarbij Hamas de bevolking van Gaza (en de gijzelaars die genomen zijn uit Israël) als menselijk schild gebruikt.
Ik heb wel hele originele frames gezien maar deze poging om recht te praten wat krom is moet toch wel een compliment krijgen. Prachtige poging.

Jouw uitleg is jouw invulling hoe het komt dat is precies het probleem. Dan had Blinken toch ook kunnen zeggen "Helaas zijn onze mensen ook omgekomen in de legitieme aanvallen op militaire doelwitten door IDF". Dat doet hij niet. Hij laat het nu in het midden en daardoor geef jij er eigen invulling aan. En dat is het patroon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bananenplant
DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:22:
[...]

Dat zijn wel de feiten. Twee kaartjes, de V.N. afspraken van 1947 naar de situatie van 2011.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou niet kaarten naast elkaar leggen die appels met bananen vergelijken. Net als die bekende serie van 4 die vaak gebruikt wordt om het Palestijnse narratief te pushen. Zulke simplificaties zijn nergens goed voor.

Zoals in dit voorbeeld: dat partitieplan is nooit realiteit geweest en door de Arabische kant verworpen. De wapenstilstandslijn van '49 wordt sindsdien vaak benoemd als grens van Israël, ook al correspondeert deze lijn helemaal niet met het plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bananenplant schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

Zelfs niet als je daarmee het precedent schept dat je effectief ongestraft burgers kunt kidnappen?
Het gaat er in dat kader vooral om te zorgen dat het kidnappen van burgers geen voordeel geeft (helemaal kosten/risicoloos is het kidnappen op zich ook al niet). Dus als je weet dat ergens een ondergrondse hamas-schuilplaats is, en het is een legitiem doel, gooi je daar een bom op, ongeacht of daar nu ook gijzelaars zitten of palestijnse ziekenhuizen met verder niet direct betrokkenen bovenop staan. Tenzij er natuurlijk manieren zijn om minder "collateral damage" te veroorzaken, en de legitieme doelen anderszins te bereiken, of als een actie simpelweg niet proportioneel wordt geacht.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-07 22:28
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:20:
[...]

Geen optie. Maar wij laten géén mensen achter. Nooit.
Oorlogsmisdaden die gepleegd worden door Hamas mogen nooit beloond worden.

Daar zijn we het dan niet over eens. Echter, roep dan ook niet dat het een vals dilemma is, want je hebt geen betere optie.
Er zijn dus 2 opties:
1. Niets doen
2. Doen wat Israël nu doet.

Jij lijkt 1 te prefereren, ik 2.

En nogmaals, als er een derde optie is hoor ik het graag.
Dus eigenlijk zeg je dan als het het leven kost van 2 miljoen Palestijnen om de 200 gijzelaars terug te halen, dat dan maar zo is?

Er zijn geen 2 opties, bij iedere keuze die gemaakt wordt in dit conflict zijn er een heel scala aan opties. Als er echt werkelijk maar 2 opties zijn (niets doen of oorlogsmisdaden plegen), dan is niets doen inderdaad de betere optie. Anders ben je namelijk geen haar beter dan Hamas.

Echter zijn er geen 2 opties. Er zijn altijd veel meer opties. Israël kan deze oorlog met Hamas veel langer volhouden. Ze hebben Gaza omsingeld, de meest basale levensbehoeften afgesloten en een militaire overmacht. Israël heeft tijd om een goed reactieplan op te zetten maar kiest er voor om te reageren uit emotie.

En helaas kan het de humanitaire keuze zijn om die 200 gijzelaars niet te redden. Maar dat betekent niet dat het ongestraft gaat. Ze kunnen de komende jaren systematisch Hamas uitroeien en daarbij de burgerslachtoffers tot een minimum beperken. Echter kiezen ze nu voor de harde aanpak waarbij ze zo snel mogelijk heel Hamas willen uitroeien wat niet gaat werken en alleen maar averechts gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Volgens mij is zwak overkomen voor Israël hoe dan ook geen optie. De vraag wordt dan hoe je de gijzelaars vrij krijgt zonder burgerslachtoffers te maken én zonder zwak over te komen.

Hoe doe je dat?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:07

dr.lowtune

Deugt niet

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Dus eigenlijk zeg je dan als het het leven kost van 2 miljoen Palestijnen om de 200 gijzelaars terug te halen, dat dan maar zo is?

Er zijn geen 2 opties, bij iedere keuze die gemaakt wordt in dit conflict zijn er een heel scala aan opties. Als er echt werkelijk maar 2 opties zijn (niets doen of oorlogsmisdaden plegen), dan is niets doen inderdaad de betere optie. Anders ben je namelijk geen haar beter dan Hamas.

Echter zijn er geen 2 opties. Er zijn altijd veel meer opties. Israël kan deze oorlog met Hamas veel langer volhouden. Ze hebben Gaza omsingeld, de meest basale levensbehoeften afgesloten en een militaire overmacht. Israël heeft tijd om een goed reactieplan op te zetten maar kiest er voor om te reageren uit emotie.

En helaas kan het de humanitaire keuze zijn om die 200 gijzelaars niet te redden. Maar dat betekent niet dat het ongestraft gaat. Ze kunnen de komende jaren systematisch Hamas uitroeien en daarbij de burgerslachtoffers tot een minimum beperken. Echter kiezen ze nu voor de harde aanpak waarbij ze zo snel mogelijk heel Hamas willen uitroeien wat niet gaat werken en alleen maar averechts gaat werken.
toon volledige bericht
Hamas kan ook gewoon de gijzelaars vrijlaten natuurlijk, maar dat doen ze niet. Sterker nog, ik heb het gevoel dat er geen gijzelaars meer zijn om vrij te laten, maar dat ze dat niet durven toe te geven. Ze zeiden laatst immers zelf nog dat dit een beetje uit de hand gelopen is.

Knap dat jij er vrede mee hebt om die gijzelaars achter te laten, ik heb dat niet en als ikzelf gegijzeld zou zijn zou ik toch echt hopen dat ze me komen bevrijden, koste wat het kost.

Daarbij, niks doen schept het precedent dat het ok is om de grens over te gaan en mensen te ontvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:55:
Je hebt het over de 'waarde' van de gijzelaars en lijkt te impliceren dat Israël dus 200 burgers kan kidnappen en die dan ruilt tegen de 200 gekidnapte burgers door Hamas.
Ik zeg dus niet dat je dit zegt, maar het is wel een gevolg die je op basis van jouw gedachtengang kunt trekken.
Ik zie de link niet. Ik stel dat gijzelaars een waarde hebben die contextgevoelig is. En dat dit dus kan betekenen dat men de ruil voor 1 gijzelaar waar men waarde aan hecht (voor whatever reason) met 1000 gevangenen (Die mogelijk geen grote rol spelen, en wel resources kosten) dus acceptabel vindt. En dat dit dus niet hoeft te beteken dat dit 'vreemd' is (wat jij leek te suggereren.

Ik heb het nergens over dat Israel mensen zou ontvoeren als gijzelaars; ik heb echt geen idee waarom je dat er bijsleept.

Mijn enige punt was dat ik het mogelijk acht dat Isreal voor bepaalde doelen het lot van de gijzelaars op de 2e plek zet. En dat het argument dat ze eerder vrij ver gingen ten gunste van de Israelische gijzelaars nogal afhankelijk is van context, en dat dit voor de huidige escalatie dus geen factor hoeft te zijn. (maw: dat gijzelaars dus collateral damage worden, net als burgerslachtoffers)

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 15-10-2023 12:18 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
dr.lowtune schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Hamas kan ook gewoon de gijzelaars vrijlaten natuurlijk, maar dat doen ze niet. Sterker nog, ik heb het gevoel dat er geen gijzelaars meer zijn om vrij te laten, maar dat ze dat niet durven toe te geven. Ze zeiden laatst immers zelf nog dat dit een beetje uit de hand gelopen is.

Knap dat jij er vrede mee hebt om die gijzelaars achter te laten, ik heb dat niet en als ikzelf gegijzeld zou zijn zou ik toch echt hopen dat ze me komen bevrijden, koste wat het kost.

Daarbij, niks doen schept het precedent dat het ok is om de grens over te gaan en mensen te ontvoeren.
Leg mij geen woorden in de mond. Ik heb daar geen vrede mee en dat heb ik ook helemaal niet gezegd.

Ik heb gezegd dat we wellicht tot de afschuwelijke conclusie moeten komen dat het humanitair gezien niet te doen is. Als ik een gijzelaar zou zijn zou ik inderdaad gered willen worden. Als ik daarna echter zou horen dat er daarvoor wel tientallen of meer kinderen en andere onschuldigen gestorven zijn, had ik liever gehad dat ik achter was gelaten. Zoveel vind ik mijn leven ook niet waard, dat zou egoïstisch zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Misschien wat nuance bij jouw bericht over wat IDF wel en niet bevestigt.

Er is foto bewijs aangeleverd van vermoorde babies, het deel dat IDF niet bevestigt - en door verschillende partijen waaronder journalisten wordt tegengesproken - is dat er babies onthoofd zijn.

Persoonlijk maakt het voor mij geen verschil hoe ze babies hebben vermoord en is de misdaad tegen de menselijkheid al gepleegd wanneer je babies vermoordt.
- Maar het IDF vermoord ook babies door bombardementen.

- Maar dat komt door Hamas want die schiet raketten en gebruikt de Palastijnen als menselijk schild.

- Maar dat komt omdat de Gaza onderdrukt wordt door Israël.

- Maar dat komt doordat er suicide bombers uit de Gaza komen.

- Maar dat komt door Hamas omdat Israël de Palastijnen langzaam verstikt.

- Maar dat komt omdat de Palastijnen Israël niet erkennen en oorlog blijven uitlokken.

- Maar dat komt omdat Israël aan landjepik doet.

- Maar dat komt omdat die gebieden verworven zijn nadat de Palastijnen eerdere conflicten verloren.

- Maar dat komt omdat het Joodse volk daar naartoe is gekomen.

- Maar dat komt...

En zo kunnen we de komende 25 pagina's met reacties gaan vullen, met misschien nog wat actualiteiten tussendoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Leg mij geen woorden in de mond. Ik heb daar geen vrede mee en dat heb ik ook helemaal niet gezegd.

Ik heb gezegd dat we wellicht tot de afschuwelijke conclusie moeten komen dat het humanitair gezien niet te doen is. Als ik een gijzelaar zou zijn zou ik inderdaad gered willen worden. Als ik daarna echter zou horen dat er daarvoor wel tientallen of meer kinderen en andere onschuldigen gestorven zijn, had ik liever gehad dat ik achter was gelaten. Zoveel vind ik mijn leven ook niet waard, dat zou egoïstisch zijn.
Ik vind dit wel een hele "westerse" blik op de keiharde realiteit. Ik verwacht ook dat mocht je ooit in zo een situatie terecht komen je er alles voor over zou hebben om vrij te komen. Wat ook wel vrij makkelijk vergeten wordt hier is de familie. Ook die willen iets af kunnen sluiten, al dan niet levend of met een lichaam.
Ik vind het lovenswaardig dat Israël er alles aan zou doen om iig de burgers vrij te krijgen. Over militairen zou je nog kunnen discussiëren.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HaterFrame schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:25:
... Ik verwacht ook dat mocht je ooit in zo een situatie terecht komen je er alles voor over zou hebben om vrij te komen.
Ik zou er in ieder geval niet alles voor over hebben. Stel dat de enige manier om mij vrij te krijgen zou zijn dat mijn eigen vrouw en kinderen worden gedood, zou ik dat niet willen (tenminste ik heb makkelijk praten omdat ik niet voor die keuze sta, maar ik vermoed (hoop?) dat ik dan zou kiezen om maar niet te worden gered).

Dat extrapoleren naar bijvoorbeeld het opofferen van 100 mij verder niet bekende onbetrokken gezinnen is alweer lastiger... ik hoop dat iemand anders voor mij - op een goede manier - zal afwegen wat proportioneel is, of dan moet worden gekozen voor het mij vrijkrijgen (en de prettige gevolgen daarvan voor mijn dierbaren), of het in leven laten van die 100 andere gezinnen (en de prettige gevolgen daarvan voor hun dierbaren). En ik moet zeggen dat ik dan nu een beetje hoop dat ik niet zoveel waard wordt geacht

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsjoe
HaterFrame schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Ik vind dit wel een hele "westerse" blik op de keiharde realiteit. Ik verwacht ook dat mocht je ooit in zo een situatie terecht komen je er alles voor over zou hebben om vrij te komen. Wat ook wel vrij makkelijk vergeten wordt hier is de familie. Ook die willen iets af kunnen sluiten, al dan niet levend of met een lichaam.
Ik vind het lovenswaardig dat Israël er alles aan zou doen om iig de burgers vrij te krijgen. Over militairen zou je nog kunnen discussiëren.
Niks westers aan, gewoon realistisch. En natuurlijk wil ik dat er alles aan gedaan wordt als ik gegijzeld zou zijn. En als er daarbij militairen zouden sterven, dan is dat maar zo. Die hebben daar voor getekend. Maar als ik zou weten dat er van te voren bekend was dat mijn redding tot talloze burgerslachtoffers zou lijden, dan had ik inderdaad liever gehad dat ik niet gered zou worden en mijn familie al dan niet mijn levenloze lichaam zouden krijgen.

Mijn leven is niet meer waard dan dat van onschuldige kinderen, ongeacht de afkomst van deze kinderen. Iedereen die anders zegt is egoïstisch, en dat kan, maar wees dan wel gewoon eerlijk naar jezelf.

Je vind het dus lovenswaardig dat Israël nu al deze burgerslachtoffers heeft gemaakt? Want dat is nu de keiharde realiteit. Wanneer is het genoeg? En kom niet met dat de Palestijnen het er zelf naar gemaakt hebben. Al die kinderen en iedereen onder de 34 heeft weinig tot niks te maken gehad met het tot stand komen van het huidige regime in Gaza.

Ja, Hamas kan de gijzelaars gewoon vrijlaten, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat nooit gebeuren. Dus dan moeten alle onschuldige Palestijnen daar maar onder lijden? Want Israël mag oorlogsmisdaden plegen omdat het lovenswaardig is? Kom op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Niks westers aan, gewoon realistisch. En natuurlijk wil ik dat er alles aan gedaan wordt als ik gegijzeld zou zijn. En als er daarbij militairen zouden sterven, dan is dat maar zo. Die hebben daar voor getekend. Maar als ik zou weten dat er van te voren bekend was dat mijn redding tot talloze burgerslachtoffers zou lijden, dan had ik inderdaad liever gehad dat ik niet gered zou worden en mijn familie al dan niet mijn levenloze lichaam zouden krijgen.

Mijn leven is niet meer waard dan dat van onschuldige kinderen, ongeacht de afkomst van deze kinderen. Iedereen die anders zegt is egoïstisch, en dat kan, maar wees dan wel gewoon eerlijk naar jezelf.

Je vind het dus lovenswaardig dat Israël nu al deze burgerslachtoffers heeft gemaakt? Want dat is nu de keiharde realiteit. Wanneer is het genoeg? En kom niet met dat de Palestijnen het er zelf naar gemaakt hebben. Al die kinderen en iedereen onder de 34 heeft weinig tot niks te maken gehad met het tot stand komen van het huidige regime in Gaza.

Ja, Hamas kan de gijzelaars gewoon vrijlaten, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat nooit gebeuren. Dus dan moeten alle onschuldige Palestijnen daar maar onder lijden? Want Israël mag oorlogsmisdaden plegen omdat het lovenswaardig is? Kom op.
toon volledige bericht

1) Maak het eens niet zo persoonlijk en verwijtend naar andere participanten in de discussie.
2) Dit soort valse, absolute tegenstellingen maken de discussie ook dood. Er is genoeg ruimte voor nuance.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-10-2023 15:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

Anoniem: 1032405 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

- Maar het IDF vermoord ook babies door bombardementen.
False equivalence, het gelijk trekken van bewust babies vermoorden en babies die omkomen bij een aanval op een militair doel gebeurt nu voor de zoveelste keer hier en blijft walgelijk.
- Maar dat komt door Hamas want die schiet raketten en gebruikt de Palastijnen als menselijk schild.

- Maar dat komt omdat de Gaza onderdrukt wordt door Israël.
Het eerste is geen excuus voor het tweede, maar een argument voor mensen die proberen beestachtig terrorisme te vergoeielijken.
- Maar dat komt doordat er suicide bombers uit de Gaza komen.

- Maar dat komt door Hamas omdat Israël de Palastijnen langzaam verstikt.
herhaling van vorige argument
- Maar dat komt omdat de Palastijnen Israël niet erkennen en oorlog blijven uitlokken.

- Maar dat komt omdat Israël aan landjepik doet.
Dit argument klopt sowieso niet, De palestijnen erkenden Israel al niet voordat ze 'landjepik' deden.
- Maar dat komt omdat die gebieden verworven zijn nadat de Palastijnen eerdere conflicten verloren.

- Maar dat komt omdat het Joodse volk daar naartoe is gekomen.
Er zijn veel joden teruggekeerd naar de regio, maar er zijn altijd joodse nederzettingen geweest in de regio. Het is niemand gelukt, ondanks meerdere pogingen, om het joodse volk volledig uit de regio te verdrijven.
- Maar dat komt...

En zo kunnen we de komende 25 pagina's met reacties gaan vullen, met misschien nog wat actualiteiten tussendoor.
Ik hoop echt niet op nog 25 paginas met deze onzin. Dat is proberen om misdaden tegen de menselijkheid te rechtvaardigen en misselijkmakend.

Onzin die ook totaal niet van belang is voor de huidige oorlog. Er is helemaal niets wat de brutaliteiten van Hamas waar deze oorlog mee begon rechtvaardigt, dus je hoeft geen dag verder in de geschiedenis dan die Zaterdag.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:32:
[...]

Je vind het dus lovenswaardig dat Israël nu al deze burgerslachtoffers heeft gemaakt? Want dat is nu de keiharde realiteit.
De keiharde realiteit is dat Hamas haar burgers in enorm gevaar brengt door ze te gebruiken als menselijk schild. Het is lovenswaardig dat Israël tracht om deze zo weinig mogelijk te raken.
Ja, Hamas kan de gijzelaars gewoon vrijlaten, maar laten we eerlijk zijn, dat gaat nooit gebeuren.
Wij geven onze mensen niet zo snel op. Zo lang er hoop is, verliezen wij die niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
HaterFrame schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Goed, Israël moet dus maar op z'n rug rollen en alles laten gebeuren?
Dat is te zwart-wit gedacht, een vals dilemma...

(zwart-wit denken is overigens iets dat bij psychisch getraumatiseerden vaker voorkomt, wellicht ook iets dat een rol zal spelen bij de betrokkenen gezien de geschiedenis, en de actuele gebeurtenissen)
De rotte appels moeten het maar voor het zeggen hebben?
Hoe we kunnen zorgen dat de naarsten minder in de melk te brokkelen hebben, is al een vraag in west-europa, laat staan in gebieden zoals Gaza...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
*knip* quote en reactie geknipt

[ Voor 83% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

De keiharde realiteit is dat Hamas haar burgers in enorm gevaar brengt door ze te gebruiken als menselijk schild. Het is lovenswaardig dat Israël tracht om deze zo weinig mogelijk te raken.
Juist, en daarom zijn er al zo enorm veel kinderen gestorven aan de Palestijnse kant. En gebruikt Israël munitie welke niet zo erg precies zijn.

Israël had de keuze om weloverwogen te werk te gaan, maar koos voor de harde emotionele aanpak. Laten we daar gewoon eerlijk over zijn.

De emotie snap ik, ik walgde ook na de aanslag van alles wat Hamas heeft aangericht. En na die aanslagen (en alle eerdere aanslagen) wil ik ook zien dat Hamas uitgeroeid wordt. Maar niet ten koste van al die onschuldige (kinder)levens.

Ook het aantal doden aan beide kanten is totaal niet evenredig. Puur op cijfers zou je zelfs kunnen stellen dat Israël veel bruter is dan Hamas, enkel gebruikt Hamas een mes om een keel door te snijden en Israël scherven van raketten.

Israel heeft het recht zich te verdedigen, maar niet ten koste van alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

*quote en reactie zijn geknipt

[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 16-10-2023 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Verkeerde topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Bananenplant op 15-10-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45

rapture

Zelfs daar netwerken?

unclero schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:31:
Ik heb het enge vermoeden dat de gijzelaars al opgegeven zijn. Dat klinkt heel hard, maar ik heb al van meerdere kanten het woord "Grozny" horen vallen. Oftewel het Grozny-playbook:
  1. Waarschuw mensen dat ze afgekaderd gebied X moeten verlaten.
  2. Bombardeer gebied X tot de grond toe plat.
  3. Ga gebied X in met het idee dat iedereen die er dan nog is, enemy combatant is.
  4. Herhaal dat voor gebied Y, Z, etc.
  5. Zorg dat je controle over de vluchtelingenroutes krijgt.
  6. Zorg dat iedereen die over zo'n route gaat, eerst langs een filtration-camp moet (uit de Oekraïne-oorlog is vrij aardig gedocumenteerd wat zo'n kamp is, de nekharen gaan recht overeind staan).
Een dergelijke tactiek haalt men niet van stal als men nog verwacht gijzelaars bij leven en welzijn terug te krijgen.

De vraag voor de Israelische militaire planners is alleen: heeft Hamas geanticipeerd op een situatie waarin Israel níet head-first de Gazastrook in gaan?
En de russen hebben een andere logica. Als de burgers niet vriendelijk, meewerkend,... zijn, dan zijn de burgers niet meer een non-factor, maar een probleem dat aangepakt moet worden.

De russen schieten niet op alles dat beweegt, maar dat staat. Gooi de infrastructuur plat totdat zelfs de boeren niet meer kunnen functioneren en de burgers vluchten weg. Wie er nog is, moet wel een strijder zijn en kan neergeschoten worden.

Dan is nu de vraag: Hoe uitvoerbaar is dat?

Op z'n russisch is het met artillerie tienduizenden granaten per dag schieten. Artillerie heeft het voordeel van 2 schoten per minuut, 120 schoten per uur, 960 schoten in 8 uren, 2880 schoten per dag,... volcontinu kan laten schieten. Zolang je maar genoeg munitie en schietbuizen kan aanvoeren.

Israël bestelt voor 60 miljoen dollar tienduizenden 155mm artilleriegranaten die volgend jaar geleverd worden. Tegen Rheinmetall prijzen is dat slechts 20k artilleriegranaten.
Israel orders tens of thousands of 155mm artillery shells from Elbit

JERUSALEM — Israel has ordered tens of thousands of 155mm artillery shells through a $60 million contract with Elbit Systems amid tension on the country’s northern border.

The government and the company this week announced the deal for the M107-A3 projectiles for the Israel Defense Forces’ artillery corps. The order follows a move by the U.S. to withdraw 300,000 shells stored in the country to transfer them to Ukraine, according to a January report in The New York Times. Israel had an agreement with the U.S. under which the former could use the ammunition for military campaigns.

Their artillery shells’ delivery is expected in 2024, the ministry said.
https://www.defensenews.c...illery-shells-from-elbit/
Ze kunnen in nood niet meer zomaar artilleriegranaten van de Amerikaanse prepositioned stock in Israël lenen/kopen. Want er zijn 300k artilleriegranaten uit de stock gehaald om naar Oekraïne te sturen.

Het nadeel van vliegtuigen is dat het seconden tot minuten boven het slagveld aanwezig is om bommen te droppen en het blijft procentueel erg lang van het slagveld weg.

Op de zesde dag zei IAF dat ze 6000 bommen gedropt hebben.

Een vliegtuigbom doet meer schade dan een artilleriegranaat, maar 1000 bommen per dag is geen tienduizenden granaten per dag.

Hoe lang zijn de luchtaanvallen vol te houden? Wat naar Oekraïne gaat, is wat de Amerikanen niet nodig hebben. Zoals het materiaal van de landmacht, niet het materiaal van Air Force, Navy,...

Zoals gebruikelijk betalen de Amerikanen niet graag voor de ontmanteling van overdatum munitie en zoeken graag een dumpplaats. Hamas heeft de Amerikanen een goede reden gegeven voor de militaire afvalverwerking. Hoeveel bommen dat er gedumpt moet worden, is een goede vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

fsfikke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Een speldenprik dus ivm de duizenden geleide bommen op burgers.
Wel juist quoten he... (Minimaal) 200 raketten in 24 uur.

Verder ben ik er wel een beetje klaar mee om A met B te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:09

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Voor de liefhebbers van wat meer achtergrond en historisch perspectief een mooie podcast:
https://podcasts.apple.co...513807137?i=1000631273681

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DeNachtwacht schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:39:
Voor de liefhebbers van wat meer achtergrond en historisch perspectief een mooie podcast:
https://podcasts.apple.co...513807137?i=1000631273681
Het bij voorbaat diskwalificeren van andermans reactie, gaan we hier ook niet doen.

[ Voor 23% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-10-2023 16:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:07:
[...]
Het enige dat ik vanaf het begin al zeg is dat Israël gedegen bewijs dient te hebben voordat het bommen gooit in civiel gebied. Wanneer er niet voldoende bewijs is waaruit blijkt dat een bom gooien inderdaad de beste (of enige) optie was, heeft Israël wel een oorlogsmisdaad begaan. En het ICC heeft er in dat geval zeker wel wat mee te maken:
Nee, het werkt andersom. nadat een bom is geworpen kan er achteraf gekeken worden of het een oorlogsmisdaad was of niet.
te vergelijken met de vrijheid van meningsuiting: je kunt roepen wat je wil maar achteraf kan het OM je vervolgen en een rechter je veroordelen voor een uiting die niet is toegestaan.

Soms is een oorlogsmisdaad erg makkelijk te bewijzen, bijvoorbeeld als een terreurgroep duizenden ongeleide raketten afschiet op burgers of als een groep burgers kidnapt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hatsjoe
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

Nee, het werkt andersom. nadat een bom is geworpen kan er achteraf gekeken worden of het een oorlogsmisdaad was of niet.
te vergelijken met de vrijheid van meningsuiting: je kunt roepen wat je wil maar achteraf kan het OM je vervolgen en een rechter je veroordelen voor een uiting die niet is toegestaan.

Soms is een oorlogsmisdaad erg makkelijk te bewijzen, bijvoorbeeld als een terreurgroep duizenden ongeleide raketten afschiet op burgers of als een groep burgers kidnapt.
Ik zeg niet dat Israël vooraf voor iedere bom toestemming moet hebben. Wat ik zeg is dat Israël gedegen bewijs moet hebben voordat die bommen vallen.

Als je het heel strikt bekijkt pleegt Israël met (bijna) iedere bom 1 of meerdere moorden, veelal onschuldige burgers. Dat is iets dat dan al een bewezen feit is. Israël zal dan moeten aantonen dat het gerechtigd was deze bommen te gooien, en eventuele burgerslachtoffers niet te voorkomen was.

Wederom, ik zeg niet dat Israël deze bewijzen nu naar buiten moet brengen, maar ik ben wel van mening dat Israël deze bewijzen dient te hebben voordat een bepaald doel gebombardeerd wordt. Wanneer dan achteraf blijkt dat ze deze bewijzen niet hadden, is dat een oorlogsmisdaad. Beide kanten van dit conflict moeten onderzocht worden. Dat Hamas oorlogsmisdaden en misdaden tegen de mensheid heeft gepleegd is al een feit, dat Israël dat ook gedaan heeft zal onderzocht moeten worden.

Israël gaat al veel te lang vrijuit met allerlei mensenrechtenschendingen, en dat moet eens klaar zijn. Zo ver ik weet heeft Israël ook nooit verantwoording hoeven af te leggen voor alle journalisten die gestorven zijn door toedoen van het IDF. Zie ook hier: Wikipedia: List of journalists killed during the Israeli–Palestinian conflict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:16

koudepinda

Don't Panic

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:14:
[...]

............ : je kunt roepen wat je wil maar achteraf kan het OM je vervolgen en een rechter je veroordelen voor een uiting die niet is toegestaan.

............
*knip*, onvriendelijk.

Dat is iets wat je kan denken. Maar wel vrij naïef. Vrijwel iedereen weet dat er een limiet aan die vrijheid zit. En die is nota bene bij wet vast gesteld. Wat wil het Om anders doen?? Je op pakken voor een niet vast gesteld strafbaar feit in het wet boek.

Het werkt omdat het wel is gedefinieerd, dat maakt ook dat mensen die er hun sport van maken om gaten in beleid te vinden weg komen met zooi die eigenlijk strafbaar had moeten zijn (dit geld voor elk wets veld).

En dat is het spanningsveld tussen wet en klootzakken die misbruik maken van menselijkheid van degene die het opstellen en nooit zo laag zouden zinken en daar niet op hadden geanticipeerd. Vervolgens komt er een stuk beleid bij, en hebben we een feedback loop.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 15:07 ]

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Ik zeg niet dat Israël vooraf voor iedere bom toestemming moet hebben. Wat ik zeg is dat Israël gedegen bewijs moet hebben voordat die bommen vallen.
Dat hebben we maar delen we niet. En we hoeven zelfs naar jouw mening geen toestemming te vragen. Je moet ons maar geloven. En als je dat niet doet, dan niet. Geen probleem.
Als je het heel strikt bekijkt pleegt Israël met (bijna) iedere bom 1 of meerdere moorden
Nee, de term 'moord' is niet van toepassing.

[qujote]dat Israël dat ook gedaan heeft zal onderzocht moeten worden. [/quote]
(dat = mensenrechtenschendingen) Je schrijft echter 3 seconden erboven dat Israël met bijna iedere bom 1 of meerdere moorden pleegt. En dat dat een feit is. Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

koudepinda schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
[...]

*knip*

Dat is iets wat je kan denken. Maar wel vrij naïef. Vrijwel iedereen weet dat er een limiet aan die vrijheid zit. En die is nota bene bij wet vast gesteld. Wat wil het Om anders doen?? Je op pakken voor een niet vast gesteld strafbaar feit in het wet boek.
offtopic:
Ja, tuurlijk is de vrijheid beperkt. Maar het is niet zo dat je vooraf opgepakt kunt worden omdat je misschien strafbare uitingen gaat doen. Het is altijd achteraf.

[ Voor 1% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:31:
... Je moet ons maar geloven. ...
Uiteindelijk gaat het er ook niet om of iets kan worden bewezen of niet, maar of iets is of niet.

Wat betreft de relevante vragen gaat het in mijn ogen vooral om het wat, waarom, en hoe gaan we dat in de toekomst aanpakken - een eventuele "schuld" of "straf" is niet noodzakelijk relevant. (en daarbij komt dan dus bijvoorbereld ook aan de orde "waarom wisten we dat niet", "waarom weten we dat niet", etc)

Er zijn allerlei argumenten voor en tegen (interne en externe) transparantie te bedenken. Ik denk dat transparantie op de lange termijn vaak de juiste keuze is, als het om zorgvuldig afwegen gaat, en om het construeren van een gedeelde werkelijkheid. Maar goed, uiteindelijk ben ik niet degene die dat moet beslissen (noch weet ik wat ik zou beslissen als ik diegene zou zijn).

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 15-10-2023 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

never mind

[ Voor 98% gewijzigd door Lordy79 op 15-10-2023 19:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:42:
[...]

En nee, de huidige burgerbevolking kan er inderdaad helemaal niks aan doen. Ze worden zwaar onderdrukt vanuit alle kanten, en het zijn ook heel veel kinderen. Wat verwacht je, dat die kinderen de wapens oppakken en Hamas zelf gaan uitroeien?
Ik ben benieuwd wat je dan van de IDF verwacht?
Wat ik lovenswaardig zou vinden is als Israël zou zeggen Hamas enorm hard terug te pakken, en daar hun tijd voor gaan nemen. Zorgen dat iedere Hamas strijder weet dat het menes is en dat uiteindelijk iedere Hamas strijder afgemaakt zal gaan worden.
Dit is misschien nog wel onrealistischer dan de aanpak die nu wordt gehanteerd, dit kán gewoon niet.

Na 20 jaar bezetting van Afghanistan is het land ook weer terug in de staat waarin het gevonden is, plus een zooi Amerikaans materiaal wat is achtergelaten en nu wordt gebruikt om de grip op de bevolking nog strakker te houden.
Nu spelen ze Hamas in de hand. Zorgen dat de burgerbevolking er nog slechter aan toe is. Uiteindelijk zal het zelfs voor de meest redelijke Palestijn genoeg zijn en zich bij Hamas voegen. Dat wil je voorkomen, en dat doe je niet door jezelf net zo hard en bruut op te stellen als Hamas.
Dat maakt niet zo heel veel uit natuurlijk, Hamas ga je niet stoppen door ze te ontdoen van nieuwe aanwas. Externe mogendheden zorgen voor mensen en middelen, daar kan Israël niet bij.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Wederom, ik zeg niet dat Israël deze bewijzen nu naar buiten moet brengen, maar ik ben wel van mening dat Israël deze bewijzen dient te hebben voordat een bepaald doel gebombardeerd wordt. Wanneer dan achteraf blijkt dat ze deze bewijzen niet hadden, is dat een oorlogsmisdaad.
Waaruit blijkt dat ze dat niet doen? Ik vind dat vergezocht vanuit een militair standpunt, het kost namelijk munitie, planning van materiaal, er moet een vlucht opgezet worden, brandstof, kist wordt geclaimd voor X tijd, piloot loopt risico, levensduur van de kist gaat (per vlucht) weer X uur achteruit waardoor zo'n ding weer dichterbij het moment is dat hij een jaar(!) naar de fabriek mpet voor onderhoud, enzovoort.

Ik kan me geen bevelhebber voorstellen die puur op de gok de duurste eindige resources gaat verbruiken en daarmee minder overhoudt om controle te houden op een situatie die niet al te best staat voor Israël op wereldtoneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:31:
[...]

Dat maakt niet zo heel veel uit natuurlijk, Hamas ga je niet stoppen door ze te ontdoen van nieuwe aanwas. Externe mogendheden zorgen voor mensen en middelen, daar kan Israël niet bij.
Wat voor zin het heeft dan om Hamas 'zwaar' aan te pakken? Er verandert toch niets. Er worden nieuwe lui ingevlogen die Hamas opnieuw gaan opbouwen.
Is het dan niet beter om de gijzelaars vrij te krijgen en het daarbij te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
[...]

Wederom, ik zeg niet dat Israël deze bewijzen nu naar buiten moet brengen, maar ik ben wel van mening dat Israël deze bewijzen dient te hebben voordat een bepaald doel gebombardeerd wordt.
Als je onder tijdsdruk werkt en door vertraging mogelijk een strategisch nadeel lijdt lijkt een verplichte papierwinkel met sluitende bewijzen vooraf me niet waar je je prioriteiten legt. Dat klinkt praktisch onwerkbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Wat voor zin het heeft dan om Hamas 'zwaar' aan te pakken? Er verandert toch niets. Er worden nieuwe lui ingevlogen die Hamas opnieuw gaan opbouwen.
Een duurzame oplossing zou zijn dat de Palestijnen zelfbeschikking krijgen en zich dan ook als een staat gaan gedragen: een rechtsysteem, handhaving, inlichtingen (met name intern), zelf de hand op de knip houden.

Een eeuwige slachtofferrol gaat niet helpen, daarmee liggen ze op een zilveren dienblad voor de eerste beste mogendheid die er misbruik van wilt maken. Het is niet de verantwoordelijkheid van Israël om orde te brengen in dat gebied, die betrokkenheid is puur ontstaan wegens die stomme raketten en bomaanslagen - wat alleen kan omdat het Palestijnse volk zelf kiest om hun rol als gastheer te ondergaan.

* nst6ldr begint parallellen met rusland te zien

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

die betrokkenheid is puur ontstaan wegens die stomme raketten en bomaanslagen - wat alleen kan omdat het Palestijnse volk zelf kiest om hun rol als gastheer te ondergaan.
Dus jij beweert dat de mensen in Gaza daar zelf voor gekozen hebben? De helft van de bevolking is jonger dan 18 jaar. Vrouwen hebben er niets te vertellen dus ruwweg 3/4e van de bevolking heeft nooit kunnen kiezen.

Maar ook nu concreet: wat is het nut om Gaza binnen te vallen met grondtroepen? Oke, de gijzelaars, maar verder? Het kost alleen maar soldatenlevens van Israël en levens van veel burgers van Gaza die ook ongetwijfeld gaan sterven.
Zelfs als het legitiem is om binnen te vallen, wat schiet Israël er mee op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:01:
[...]

Dus jij beweert dat de mensen in Gaza daar zelf voor gekozen hebben? De helft van de bevolking is jonger dan 18 jaar. Vrouwen hebben er niets te vertellen dus ruwweg 3/4e van de bevolking heeft nooit kunnen kiezen.
Spijtig, maar daar komt het wel op neer. Principieel is daar ontzettend veel mis mee, ben ik direct met je eens. Het alternatief kennen we echter inmiddels wel, daar komt niks goeds uit voort. Voor beide kanten van het hek niet.
[...]

Maar ook nu concreet: wat is het nut om Gaza binnen te vallen met grondtroepen? Oke, de gijzelaars, maar verder? Het kost alleen maar soldatenlevens van Israël en levens van veel burgers van Gaza die ook ongetwijfeld gaan sterven.
Als jij kan aanwijzen waar ik pleit voor een grondoffensief dan wil ik wel antwoorden, maar volgens mij doe ik dat nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

Feitelijk zou het er dus op neerkomen dat als er een grond offensief komt, Israël er voor moet zorgen dat de komende jaren gaza zelfbeschikking krijgt en krachten van buitenaf moet weren. Ten minste zo lees ik het. Lijkt me een prima idee, dat is investeren in de toekomst van je regio. Dan moet je dus wel Hamas en krachten van bujtenaf volledig buiten de deur houden en hopen dat je de vreedzame bevolking mee krijgt in je plan. Heel eerlijk zie ik dat zo 123 niet gebeuren, dat kan ook alleen maar met een enorm krachtig ingrijpen en wederopbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 22:00

OMX2000

By any means necessary...

HaterFrame schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:14:
Feitelijk zou het er dus op neerkomen dat als er een grond offensief komt, Israël er voor moet zorgen dat de komende jaren gaza zelfbeschikking krijgt en krachten van buitenaf moet weren. Ten minste zo lees ik het. Lijkt me een prima idee, dat is investeren in de toekomst van je regio. Dan moet je dus wel Hamas en krachten van bujtenaf volledig buiten de deur houden en hopen dat je de vreedzame bevolking mee krijgt in je plan. Heel eerlijk zie ik dat zo 123 niet gebeuren, dat kan ook alleen maar met een enorm krachtig ingrijpen en wederopbouw.
HOE DAN!? Nou dan is mijn tegenbod dat zowel Israël als Palestina de komende 5 jaar geen bemoeienis of steun van buitenaf krijgt.

The whole frikkin shit is gestart door bemoeienis van buitenaf.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22

Qwerty-273

Meukposter

fsfikke schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:10:
Het verbaasd me wel hoe makkelijk men dat argument papagaait. Bij elk ander feitje wordt naar meer bewijs geschreeuwd, maar als het IDF zegt dat ze enkel militaire doelen aanvallen geloven we dat allemaal meteen.
Verwijderd schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:21:
Hamas heeft een historie van zich tussen burgers verstoppen. Als dan een 'civiel' gebouw getroffen wordt is er geen enkel bewijs om te twijfelen aan de Israëlische claim dat het een Hamas oplag plaats of kantoor oid was.
Hatsjoe schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 14:53:
Volgens mij heb je het hier verkeerd om. Israël moet juist bewijzen dat het een legitiem militair doel was. Anders vraag je om een negatief te bewijzen wat niet mogelijk is. Israël moet dus zorgvuldig vaststellen dat het een militair doel is, en dan aan de hand van die bewijzen kan dan getoetst worden of Israël zorgvuldig genoeg is geweest.
Het grootste issue is wel dat zowel de voorloper als Hamas zelf ook een Islamitische liefdadigheidsorganisatie is, waarmee ze dus tal van scholen, geloofsruimtes, medische instellingen etc heeft gebouwd/gefinancierd in de loop van de decennia. De doelen hebben dus allemaal een Hamas vleugje, waarbij Israël in de meeste gevallen de claim dat gebouw x een link met Hamas heeft heel makkelijk kan maken. Dat wil niet zeggen dat er altijd een link met de militante tak van Hamas (de al-Qassam Brigades) is of gemaakt kan worden.

-- als toegift nog een opnie uit De Groene Amsterdammer (nr 32) van augustus 2014. Destijds werd al een mogelijkheid tot dialoog tussen Hamas en Israël neergezet dat verder uitgediept zou kunnen worden. En dat is vanuit Hamas in het handvest van Hamas in 2017 verder gedetailleerd. Het zou daarmee mogelijk zijn om met de juiste dialoog er voor te zorgen dat de mildere Hamas kant zich los weekt, waarna de extremistische kant hard aangepakt kan worden. Uiteindelijk wilt men gewoon in vrede kunnen leven (en dat is iets waar beide kanten op zitten te wachten - alleen zien beide dat met een compleet andere invulling).
2014: De politieke leider van Hamas, Khaled Masjaal, zei vorige week: ‘Wij zijn geen radicalen of fanatici. We vechten niet tegen de joden omdat het joden zijn. We vechten tegen de bezetting. Ik kan coëxisteren met joden, met christenen. Maar ik kan niet leven met de bezetting.’ Als het Hamas inderdaad niet meer te doen is om de vernietiging van Israël, maar om de opheffing van het beleg van Gaza, is er een basis voor een dialoog.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

OMX2000 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:45:
[...]

HOE DAN!? Nou dan is mijn tegenbod dat zowel Israël als Palestina de komende 5 jaar geen bemoeienis of steun van buitenaf krijgt.

The whole frikkin shit is gestart door bemoeienis van buitenaf.
Nou precies dit dus... Niemand die zich in die rol wil werpen (afgezien van extremisten) en we modderen vrolijk over de ruggen van de burgers door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Qwerty-273, van zo'n citaat vraag ik me af of dat niet is wat hij verwacht dat het publiek (wij) wil horen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

‘Zo ziet etnische zuivering eruit’ – terwijl iedereen naar Gaza kijkt, verjagen Joodse kolonisten bewoners van de Westoever
Joodse kolonisten op de door Israël bezette Westoever misbruiken de Gaza-tragedie om Palestijnen te verjagen, zoals de bewoners van het dorp Rashash. De diefstal van land staat in een hogere versnelling. Met hulp van de regering: die deelt geweren uit aan kolonisten. Ruim vijftig Palestijnen kwamen al om.
Dingen staan zelden op zichzelf, maar de politiek van Netanyahu sinds de moord op Rabin lijken vooral gericht op het destabiliseren van een twee-staten oplossing en vrijwel alles wat aanverwant is.Geen wonder dat als een richting gekozen wordt (die van escalatie) dat dit soort geëtter doorgaat.... wat op den duur een tegenreactie uitlokt. Niet voor niets dat Netanyahu wordt uitgeroepen tot een meester van de tweedracht
Wat meer Rabin, wat minder Sharon of Netanyahu is wenselijk voor de regio.

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 15-10-2023 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:55:
[...]

Een duurzame oplossing zou zijn dat de Palestijnen zelfbeschikking krijgen en zich dan ook als een staat gaan gedragen: een rechtsysteem, handhaving, inlichtingen (met name intern), zelf de hand op de knip houden.

Een eeuwige slachtofferrol gaat niet helpen, daarmee liggen ze op een zilveren dienblad voor de eerste beste mogendheid die er misbruik van wilt maken. Het is niet de verantwoordelijkheid van Israël om orde te brengen in dat gebied, die betrokkenheid is puur ontstaan wegens die stomme raketten en bomaanslagen - wat alleen kan omdat het Palestijnse volk zelf kiest om hun rol als gastheer te ondergaan.

* nst6ldr begint parallellen met rusland te zien
Hoe Dan???

Naar mijn idee gaat deze regio nooit vrede kennen of kunnen krijgen. Er is teveel oud, nieuw, en zeer nog in wording om dit om te kunnen leiden. "God" heeft kennelijk besloten dat het "heilig land". Alleen maar heilig is als er een onophoudelijke stroom aan bloedoffers is.

Beide zijden zijn vanuit hun eigen punten zwaar verweven met een vorm van religie, en daarmee ook gelijk een asymmetrische behandeling daar in. Dat geeft frictie, en die frictie word bijna nooit erkend, en als het erkend wordt dat het bestaat mag het nooit een argument van zeer Zijn dat aanzet tot handelen. En "God" verbode zou je maar excuses aanbieden voor aangedaan zeer. Nee er is altijd een excuus.

Dan zijn er nog alle partijen die hun handen er in hebben, en daarmee andere belangen.

En dan komen we bij perspectief bij de palestijnen. Die lui hebben bijna geen perspectief op wat dan ook. Er zijn al te veel onderzoeken gedaan naar de oorsprong van extremisme en complot theorieën, om de bron daarvan niet te erkennen. Geen perspectief op financiële of toekomstige verbeteringen, zekerheid of je huis er morgen nog is, of je buren. Zet niet echt aan tot langetermijn denken, dat is een voedingsbodem van extremisme.
Hier in Nederland zag je dat alleen al met de 2008 crisis, de corona crisis en de gas crisis de laatste winter. Mensen wisten niet hoe snel we er weer voor moesten zorgen om Russisch gas te kunnen lurken. En dat is HIER

Zolang Allah will dat het raketten regent en de thora zegt dat een stuk land prima met welke methode dan ook afhandig te maken is want "beloofd land" dan nog alle derde partijen met een aandeel. En dan voor 1 kant geen enkel perspectief is, want eigen schuld dikke bult...... Zie ik geen enkele uitweg die goed uit pakt.

En eerder genoemde invasies met daarbij de ommanteling van de Gazastrook is direct pure politieke zelfmoord. Zie je het voor je het "verdreven volk, dat al 2000 jaar opgejaagd word" verdrijft een volk om hun "beloofde land" te kunnen stichten. Niet bepaald goede marketing in een grotendeels seculiere westerse wereld. Maar nee afbrokkelen van support voor Israël heeft volgens sommigen hier alles te maken met "main stream media"

Ik ben zelf deze eindeloze geweldscyclus en de stroom aan drama vanuit deze morele woestenij volstrekt zat. En vind support aan of de hullies of de zullies volstrekt misplaatst. Deze beerput is volstrekt niet aan te raken zonder er volstrekt besmeurd uit te komen. Alles stinkt.

Ps. Het enige paralel dat ik met Rusland kan vinden, is dat het heel goed de aandacht van het front weghaalt, waar het niet zo lekker voor ze gaat. En wellicht een vinger in de pap om de boel in het "heilig land" om te trappen, om bevoorrading richting Oekraïne te stoppen.

Maar ik denk niet dat palestijnen zich momenteel nog zo superieur of verheven voelen boven welke andere wereldburger dan ook.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08

nFo

Toch vreemd dat er een water tekort is, 10% zou uit Israël komen ?

" ‘Nu hebben de inwoners per dag maar 8 uur stroom.’ Na de aanval van vorig weekeinde heeft Israël de watertoevoer naar Gaza dichtgedraaid, maar Gaza is slechts voor 10 procent afhankelijk van water uit Israël, de rest komt uit bronnen in Gaza zelf."

‘Grondoorlog gaat zeker 5.000 Israëlische militairen het leven kosten’
https://www.ewmagazine.nl...het-leven-kosten-1370933/

"In februari dit jaar voorspelde Yakubovitch dat Hamas bezig was een aanval op Israël voor te bereiden. Om zich tegelijk af te vragen of zijn regering daarop wel was voorbereid. Het antwoord is inmiddels helaas bekend. Zijn analyse is hier "
https://www.miryaminstitute.org/col-grisha-yakubovich

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Delerium schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 21:39:
‘Zo ziet etnische zuivering eruit’ – terwijl iedereen naar Gaza kijkt, verjagen Joodse kolonisten bewoners van de Westoever

[...]

Dingen staan zelden op zichzelf, maar de politiek van Netanyahu sinds de moord op Rabin lijken vooral gericht op het destabiliseren van een twee-staten oplossing en vrijwel alles wat aanverwant is.Geen wonder dat als een richting gekozen wordt (die van escalatie) dat dit soort geëtter doorgaat.... wat op den duur een tegenreactie uitlokt. Niet voor niets dat Netanyahu wordt uitgeroepen tot een meester van de tweedracht
Wat meer Rabin, wat minder Sharon of Netanyahu is wenselijk voor de regio.
Het koloniseren van de Westelijke Jordaanoever is overigens al sinds 1967 gaande, en ook onder Rabin gebeurde dat. Ondanks dat Rabin zich hiertegen uitsprak, had zijn regering de wetgeving hierachter nooit kunnen aanpassen. Dus de rechters gingen gewoon door met het toekennen van Palestijnse huizen aan Israeli's.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:19
[...]

Omdat Hamas de grootste aantal Joodse burger slachtoffers heeft gemaakt sinds het ontstaan van Israël, door deze aanval zijn niet alleen wonden van de Holocaust maar ook de pogroms weer open getrokken.
Alle Israëliërs zijn geschokt, boos, vinden dit weerzinwekkend en heeft alleen maar haat aangewakkerd. Elke staat in deze positie als zij de middelen hebben aanvallen. Gaat het een oplossing zijn zijn voor het conflict? Nee (tenzij men erin slaagt de bevolking weg te jagen, onwaarschijnlijk). Brengt het een constructieve oplossing nee, en het zal op de langer termijn Israël niet veiliger maken. Maar de staat heeft eigenlijk geen keus. Niet terugslaan zou een soort van kapitulatie zijn en Israël onveiliger maken op de korte termijn...

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Nu online

HaterFrame

Well... Poo came out!

nFo schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:34:
Toch vreemd dat er een water tekort is, 10% zou uit Israël komen ?
Das een beetje kort door de bocht. Ja ze hebben/hadden daar de middelen om zeewater te zuiveren MAAR inmiddels heeft de infra zo'n klap gehad en is er een tekort aan stroom om dit op volle toeren te laten draaien. Dat is overigens niet alleen Israël aan te rekenen, ook Hamas gebruikt onderdelen van de zuivering en leidingen voor de oorlogsmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Lordy79 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:41:
[...]

Ik mis vooralsnog enig teken van actie met betrekking tot de gijzelaars vrij krijgen.
Er is geen onderhandeling, er zijn geen SF acties geweest, er zijn er zover we weten wel enkele omgekomen in een airstrike.
Er is een claim dat de voedsel, energie en water afsluiting een drukmiddel was om de gijzelaars vrij te krijgen maar gijzelaars hebben ook voedsel en water nodig.

Ik voorspel hierin dat we over X jaar leren dat de gijzelaars vanaf het eerste moment zijn opgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Shamalamadindon op 16-10-2023 09:07 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het past niet echt bij de dagelijkse ontwikkelingen, daarom maar hier.

Een artikel van CNN over de tunnels van Hamas in de Gaza en hoe wijd verbreid die is.

Dit geeft ook goed aan hoe moeilijk dit wordt militair gezien:
https://edition.cnn.com/2...nels-gaza-intl/index.html
But there exists a second underground network that the Israel Defense Forces colloquially refer to as the “Gaza metro.” It’s a vast labyrinth of tunnels, by some accounts several kilometers underground, used to transport people and goods; to store rockets and ammunition caches; and house Hamas command and control centers, all away from the prying eyes of the IDF’s aircraft and surveillance drones.

Hamas in 2021 claimed to have built 500 kilometers (311 miles) worth of tunnels under Gaza, though it is unclear if that figure was accurate or posturing. If true, Hamas’ underground tunnels would be a little less than half the length of the New York City subway system.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

YakuzA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:26:
Het past niet echt bij de dagelijkse ontwikkelingen, daarom maar hier.

Een artikel van CNN over de tunnels van Hamas in de Gaza en hoe wijd verbreid die is.

Dit geeft ook goed aan hoe moeilijk dit wordt militair gezien:
Zeker omdat er gijzelaars zijn!

Maar er waren ook tunnels in Israël (vanuit Gaza in Israël) en die zijn ook vernietigd. Dus we hebben er ervaring mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Egypte heeft een aantal jaren ook veel (smokkel) tunnels vernietigd door ze te flooden met zeewater. Dit was blijkbaar vrij effectief maar ook schadelijk voor de grond ivm verzilting.

Geen idee of en wat voor tegenmaatregelen Hamas inmiddels heeft geprobeerd te nemen.

Het vernietigen van het totale tunnelnetwerk met alle mogelijke middelen zal ongetwijfeld hoog op Israel's prioriteitenlijst staan. Men zal rekening houden met de gijzelaars. Maar hoeveel rekening.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 16-10-2023 09:44 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Onderstaand artikel vat samen de complexiteit en de giftigheid rondom dit conflict.

Allereerst de aanleiding waardoor Israël nu inzet op het volledig ontmantelen van Hamas.
Als minister van Defensie leidde Barak in 2009 een grondoperatie tegen Hamas. De verschillen tussen toen en nu zijn groot, zegt hij. "De aanleiding is deze keer veel verschrikkelijker. Wat we vorige week zaterdag hebben gezien, herinnert je aan wat er in Europa in de Tweede Wereldoorlog gebeurde. Zoiets hebben we nooit meegemaakt."

"In 2009 hoopten we dat een korte aanval in Gaza zou leiden tot een periode van relatieve rust in de regio. Nu is het doel om de militaire capaciteiten van Hamas volledig te ontmantelen. Dit gaat wreder en agressiever worden."
Maar waardoor kon Hamas zo belangrijk worden?
De afgelopen jaren deed premier Netanyahu er alles aan om de tweestatenoplossing niet te hoeven overwegen, zegt Barak. "Hij liet Hamas bewust in leven door ze niet te bestrijden en door financiering van landen als Qatar toe te laten. Ondertussen hield hij de Palestijnse Autoriteit zwak." De Palestijnse Autoriteit, onder leiding van Abbas, wordt internationaal gezien als het officiële Palestijnse bestuur.

"Dus het argument van Netanyahu was steeds: we kunnen afspraken met Abbas gaan maken, maar die heeft niet eens invloed op z'n eigen volk. En niemand verwacht dat je met de terroristen van Hamas gaat onderhandelen."
Tot slot hoopt Barak dat de gesprekken over de tweestatenoplossing weer kunnen worden opgestart. Waar hij destijds zich vol voor heeft ingezet, maar doordat hij de verkiezingen verloor staan we uiteindelijk dus waar we nu zijn.

https://nos.nl/nieuwsuur/...-over-tweestatenoplossing

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@tweakduke, zo zie je maar weer dat verrechtsing eigenlijk altijd ellende geeft :X .

Mijn contacten daar zeiden eerder ook al: buiten Israël ben ik rechts georiënteerd, maar binnen Israël echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
https://www.haaretz.com/i...gItemId=70604281#70604281
The Justice Ministry is promoting a law that would prohibit the consumption of content that includes incitement or praise of terrorism. The addition of the proposed section to the Anti-Terrorism Law is intended to serve as an additional tool in the fight against individual attacks which are characterized, among other things, by the fact that "That the motivation to do so stems from intensive consumption of terrorist publications."
Over rechts gesproken: dit komt toch wel over als de gelegenheid gebruiken om totalitaire wetgeving in te voeren :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-07 14:32
Bananenplant schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:40:
https://www.haaretz.com/i...gItemId=70604281#70604281

[...]

Over rechts gesproken: dit komt toch wel over als de gelegenheid gebruiken om totalitaire wetgeving in te voeren :X .
Ik wordt altijd een beetje zenuwachtig als overheden het wollige begrip terrorisme in hun wetgeving gebruiken. Immers, die wetgeving kan eenvoudig worden gebruikt om het smeren van een boterham met humus te definiëren als terrorisme - terwijl, tegelijk, geweldplegingen van rechtschapen burgers gericht tegen de broodje-humus etende medemens die definitie volledig ontgaat.

Ik doe hier even een blinde gok...

Is het geweld dat sommige fundamentalistische kolonisten op de West Bank gebruiken tegen Palestijnse omwonende gedefinieerd als Terrorisme onder deze wet?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

TrekDr0p schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Dus overal waar een raket vandaan geschoten is is een militair doelwit? Ow ja ze hebben dat ziekenhuis misbruikt om een raket te schieten. Laten we hem maar platgooien met alles en iedereen erin.
Als er geen andere optie is: ja.
Niks doen en je laten beschieten is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
Lordy79 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Maar er wordt toch wat gedaan? Of is de Iron Dome voor de sier en heeft het geen enkel nut?

Denk je nou echt dat tegen de tijd er een raket op die lanceerplek terecht komt, ze er nog steeds zitten? Tuurlijk niet. Dus je doodt geen terroristen en sloopt enkel voorzieningen voor de burgers en maakt burgerslachtoffers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:12
Lordy79 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Maar Gaza platgooien (en tegelijk de Westbank bezetten) eigenlijk ook niet echt... Misschien lost dat tijdelijk wat op, maar het zal Hamas en sympathisanten alleen maar meer motiveren om weer terug te gaan slaan. En echt volledig uitroeien zal ook niet lukken, dan zou je ook Iran, Libanon en Qatar (en god weet wie nog meer) volledig moeten ontmantelen.

Uiteindelijk zul je toch naar een volwaardige Palestijnse staat moeten (imho), niet terug naar hoe het was, want dat heeft dus geleid tot het geweld van Hamas van afgelopen week.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Hatsjoe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Maar er wordt toch wat gedaan? Of is de Iron Dome voor de sier en heeft het geen enkel nut?

Denk je nou echt dat tegen de tijd er een raket op die lanceerplek terecht komt, ze er nog steeds zitten? Tuurlijk niet. Dus je doodt geen terroristen en sloopt enkel voorzieningen voor de burgers en maakt burgerslachtoffers.
Waarom stel je vragen waar je geen antwoord op wilt? Dit is een discussie forum.

Je impliceert dus dat we ons gewoon moeten laten beschieten vanuit ziekenhuizen.
Nou, nee dus ik hoop dat elk gebouw waar een raket uit komt met de grond gelijk gemaakt wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hatsjoe
Lordy79 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:52:
[...]

Waarom stel je vragen waar je geen antwoord op wilt? Dit is een discussie forum.
Hoe kom je er bij dat ik er geen antwoord op wil? Het was een serieuze vraag. Jij doet alsof Israël als ze geen bommen gooien op ziekenhuizen ze helemaal niks doen, maar dat is onzin. Er wordt genoeg gedaan behalve enkel bommen gooien.
Je impliceert dus dat we ons gewoon moeten laten beschieten vanuit ziekenhuizen.
Nou, nee dus ik hoop dat elk gebouw waar een raket uit komt met de grond gelijk gemaakt wordt.
Nee, ik impliceer dat het geen enkel nut heeft om een bom te gooien op een ziekenhuis als daar een kwartier eerder een raket vanaf geschoten is. Tegen die tijd zijn ze al lang weer weg en dood je enkel de patiënten en medewerkers.

Het zou je sieren om met een wat menselijkere blik te kijken naar de realiteit. Wat Hamas doet is afschuwelijk, maar waar het IDF mee bezig is ook afschuwelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
Hatsjoe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:58:
[...]

Hoe kom je er bij dat ik er geen antwoord op wil? Het was een serieuze vraag. Jij doet alsof Israël als ze geen bommen gooien op ziekenhuizen ze helemaal niks doen, maar dat is onzin. Er wordt genoeg gedaan behalve enkel bommen gooien.
Omdat je opmerking gisteren (en eerder) ook al is behandeld.

De Iron Dome houdt niet alles tegen. Je kunt als land niet je bevolking maar laten terroriseren door raketaanvallen, moorden en ontvoeringen en niks doen omdat de realiteit boven de pet gaat van een paar armchair experts in het westen wiens enige affiniteit met oorlog een avondje 'Band of Brothers' of een spelletje Battlefield is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Het gebruiken van een ziekenhuis voor militaire doeleinden, anders dan het verzorgen van de gewonden, is een grove en expliciete schending van het oorlogsrecht. Wanneer daar aanwijzingen voor zijn, kun je die aanhangig maken bij de internationale gemeenschap, die toeziet op zulke schendingen. Uiteraard kun je daarmee een ultimatum stellen dit oneigenlijke gebruik te beëindigen.

Het zondermeer - dat wil zeggen, zonder waarschuwing - bombarderen van een ziekenhuis is namelijk óók een schending van het oorlogsrecht. Het is een beslissing die je niet met de lichtvaardigheid kan nemen die je daar net aan de oppervlakte legde. Het aantal directe, en indirecte, burgerslachtoffers dat valt te verwachten bij zo'n bombardement kan bijna niet in verhouding staan tot het militaire doel dat deze zou rechtvaardigen.

Zonder de internationale gemeenschap te betrekken bij zulk een wreed besluit is ook buitengewoon risicovol: Het kan leiden tot isolatie, en jaren van soft power efforts ongedaan maken.

In het bijzonder zou ik in het geval van Israël - de zelfbenoemde Joodse Staat - willen waarschuwen voor secundaire effecten buiten de eigen landsgrenzen. Het doet mij pijn te zeggen, maar niet iedereen is in staat om een politiek of militair besluit van een land te scheiden van het leven en de overtuigingen van de buurman op de hoek die een veronderstelde verbintenis zou hebben met het natie die dat besluit genomen heeft. Helaas, trouwens, geldt dat risico voor zowel Moslims als Joden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Shamalamadindon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:07:
[...]

Ik mis vooralsnog enig teken van actie met betrekking tot de gijzelaars vrij krijgen.
Er is geen onderhandeling, er zijn geen SF acties geweest, er zijn er zover we weten wel enkele omgekomen in een airstrike.
Er is een claim dat de voedsel, energie en water afsluiting een drukmiddel was om de gijzelaars vrij te krijgen maar gijzelaars hebben ook voedsel en water nodig.

Ik voorspel hierin dat we over X jaar leren dat de gijzelaars vanaf het eerste moment zijn opgegeven.
In de onderstaande video vertelt een expert dat in de huidige situatie de gijzelaars geen prioriteit kunnen hebben, omdat Hamas zo hard en meedogenloos de eerste aanslagen heeft gepleegd.

Die uitspraak werd gedaan afgelopen dinsdag en als je nu kijkt hoe het verloopt, is er wel wat diplomatieke beweging in de achtergrond van de Amerikanen, maar er zijn alsnog geen tekenen dat de gijzelaars top prioriteit hebben. Als het grondoffensief echt volop gaat beginnen dan wordt de kans ook steeds kleiner ben ik bang dat de gijzelaars vrijkomen.

Jacques Neriah, oud adviseur van de regering in Israel komt vanaf minuut 24 aan het woord.
https://www.npostart.nl/nieuwsuur/10-10-2023/VPWON_1343766

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Helixes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Het gebruiken van een ziekenhuis voor militaire doeleinden, anders dan het verzorgen van de gewonden, is een grove en expliciete schending van het oorlogsrecht. Wanneer daar aanwijzingen voor zijn, kun je die aanhangig maken bij de internationale gemeenschap, die toeziet op zulke schendingen. Uiteraard kun je daarmee een ultimatum stellen dit oneigenlijke gebruik te beëindigen.

Het zondermeer - dat wil zeggen, zonder waarschuwing - bombarderen van een ziekenhuis is namelijk óók een schending van het oorlogsrecht. Het is een beslissing die je niet met de lichtvaardigheid kan nemen die je daar net aan de oppervlakte legde. Het aantal directe, en indirecte, burgerslachtoffers dat valt te verwachten bij zo'n bombardement kan bijna niet in verhouding staan tot het militaire doel dat deze zou rechtvaardigen.

Zonder de internationale gemeenschap te betrekken bij zulk een wreed besluit is ook buitengewoon risicovol: Het kan leiden tot isolatie, en jaren van soft power efforts ongedaan maken.

In het bijzonder zou ik in het geval van Israël - de zelfbenoemde Joodse Staat - willen waarschuwen voor secundaire effecten buiten de eigen landsgrenzen. Het doet mij pijn te zeggen, maar niet iedereen is in staat om een politiek of militair besluit van een land te scheiden van het leven en de overtuigingen van de buurman op de hoek die een veronderstelde verbintenis zou hebben met het natie die dat besluit genomen heeft. Helaas, trouwens, geldt dat risico voor zowel Moslims als Joden.
toon volledige bericht
In een oorlog kan je niet even een debat voeren voordat je een reactie geeft op een daad van agressie, en dat kan je zeer zeker niet doen voor elke raket die vanaf een niet-militaire plek wordt gelanceerd. Wat jij voorstelt lijkt me dus niet haalbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• alexbl69
Helixes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:23:
[...]

Prachtige theorie, maar praktisch onwerkbaar, en dat weet iedereen donders goed.

Ten eerste hanteert Hamas deze tactiek al haar hele bestaan, dus eenieder die nu zo boos is op Israël had zich er ook voor in kunnen spannen dat Hamas dat niet meer doet.

Maar de onmogelijkheid om dat te doen brengt me direct bij punt 2: Hamas is een terroristische organisatie, geen Staat. Je kunt niet met ze onderhandelen omdat ze terecht nergens erkend worden.

Israël mag en zal zich verdedigen zolang die raketten blijven komen. Het is onbestaanbaar dat een land, welk land dan ook, haar burgers ongestraft maar laat beschieten, vermoorden en ontvoeren zonder dat men deze burgers probeert te beschermen. Ja, misschien kan dat in een dictatoriaal regime, maar aangezien Israël een democratie is is het de taak van de regering om haar bevolking te beschermen.

Israël heeft geen burgers als doelwit, Israël heeft Hamas leden en de plekken van waaruit ze opereren als doelwit. Als Hamas zich tussen de burgers begeeft zijn de consequenties van dat handelen voor Hamas, en niet voor Israël.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:15
Ik kom op twitter zo vaak video's tegen van dode kinderen vanuit palestijnse kant dat ik het niet meer trek. Er zijn hier nog steeds mensen die vinden dat israel alles mag doen totdat hamas gijzelaars vrijlaat. Echt niet te geloven dat internationaal gemeenschap geen halt roept tegen dit buiten proportioneel geweld van Israel. Ik heb geen hoop meer in mensheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...

Ook als bijvoorbeeld je gezin en iedereen die je dierbaar is erin zit? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat dan vermoedelijk eerder niet zou hopen (maar goed, er kunnen wel redenen bestaan dat het zal moeten, dat het de proportionele keuze is... dan zou ik het begrijpen, maar nog steeds eerder hopen op een wonder)
alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:37:
...
Israël heeft geen burgers als doelwit, Israël heeft Hamas leden en de plekken van waaruit ze opereren als doelwit. Als Hamas zich tussen de burgers begeeft zijn de consequenties van dat handelen voor Hamas, en niet voor Israël.
De consequenties van het handelen van zowel hamas als Israel zijn toch echt vooral voor de burgers die dood gaan of gewond raken. (en natuurlijk, er is een keten van handelingen en keuzes...)

Uiteindelijk moeten ze allemaal (hamas, Israel en de burgers) afwegen wat juist handelen is. Daarbij denk ik dat de partijen ook proportionaliteitsafwegingen te maken hebben .

[ Voor 29% gewijzigd door begintmeta op 16-10-2023 15:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
begintmeta schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:57:
[...]
Uiteindelijk moeten ze allemaal (hamas, Israel en de burgers) afwegen wat juist handelen is. Daarbij denk ik dat de partijen ook proportionaliteitsafwegingen te maken hebben .
Daar heb je volkomen gelijk in.

Echter, ik weet niet hoeveel raketten Israël de laatste jaren al zonder represailles getolereerd heeft. Wellicht kan @Lordy79 dat vertellen, maar die heeft een ban gekregen dus dat antwoord zal even op zich moeten laten wachten.

Wel duidelijk is dat het na de terroristische acties van vorige week nu wel klaar is voor Israël. De afweging zal dan wellicht zijn dat er nu extra 'pijn' genomen zal moeten worden (aan beide kanten), waarna het eveneens aan beide kanten beter zal moeten gaan.

De Palestijnen moeten bevrijd worden van het 'gezwel' Hamas, want tot dat gebeurd is is elke discussie zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:37:
Prachtige theorie, maar praktisch onwerkbaar, en dat weet iedereen donders goed.
Toch zou het fijn zijn als je geen woorden in mijn mond legt.

Ik ben het oprecht niet met je eens. Er zijn gevallen waarbij het oorlogsrecht een grijs gebied wordt, maar er is een reden waarom het oorlogsrecht ziekenhuizen expliciet noemt. Laten we wel wezen: Je argumenten zijn gericht tegen al die mensen die de Geneefse Conventie hebben opgesteld, en ondertekend. Deze oorlog impliceert op geen enkele manier dat het oorlogsrecht dient te worden opgeschort.

Je vergeet ook het doel van de huidige militaire operatie: Het knechten van Hamas, zonder dat er afbreuk wordt gedaan op de huidige status-quo ten nadele van Israël. Bewijs van gebruik van een ziekenhuis voor militaire doeleinden is een fantastisch pressiemiddel tegen Hamas; je laat die verloren gaan door er direct een bom op te werpen. Sterker: Het aantal doden dat valt te verwachten wanneer er een bombardement wordt uitgevoerd met als doel de militaire doelen daarbinnen te vernietigen zijn zo erg dat deze alleen al kunnen zorgen voor zo'n destabilisatie dat Israël op langere termijn kansloos is in haar primaire doelen.

Hoe dan ook zou ik maar wat graag zien dat Israël het oorlogsrecht en mensenrechten serieuzer zou nemen. Zo is er naar mijn weten nog nooit een Palestijn naar Den Haag gestuurd voor het berechten van oorlogsmisdaden. Laat staan, trouwens, een Israëli.

Ik ben trouwens voor pogingen om die verantwoording wel af te dwingen. Onderstaande vind je een aardige samenvatting van de stand van zaken.

https://arabcenterdc.org/...-hold-israel-accountable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

dr.lowtune schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

In een oorlog kan je niet even een debat voeren voordat je een reactie geeft op een daad van agressie, en dat kan je zeer zeker niet doen voor elke raket die vanaf een niet-militaire plek wordt gelanceerd. Wat jij voorstelt lijkt me dus niet haalbaar.
Naja, nog los daarvan, wat zou 'de internationale gemeenschap' doen als ze dit constateren? Het is niet dat er landen tussen zitten die kunnen toveren. Hamas luistert net zo min naar een Nederland, Noord Korea, Australië of Canada als ze naar Israël zouden doen, zo'n ultimatum betekent niks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Helixes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:29:
[...]
Ik ben het oprecht niet met je eens.
Dat mag
Ik ben trouwens voor pogingen om die verantwoording wel af te dwingen. Onderstaande vind je een aardige samenvatting van de stand van zaken.

https://arabcenterdc.org/...-hold-israel-accountable/
Tja, leuke opsomming, maar met enkel het benoemen als Israël als de boeman gaan we dit conflict natuurlijk niet oplossen.

Heb je ook een 'paar punten plan' hoe we Hamas laten stoppen met haar acties? En dan wel realistische punten graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:49:
[...]

Dat mag

[...]

Tja, leuke opsomming, maar met enkel het benoemen als Israël als de boeman gaan we dit conflict natuurlijk niet oplossen.

Heb je ook een 'paar punten plan' hoe we Hamas laten stoppen met haar acties? En dan wel realistische punten graag.
Je bent me voor….een ICC die een uitspraak doet tegen Hamas, wat denk je dat Hamas daar mee doet?
@nst6ldr wat jij zegt dus….

[ Voor 3% gewijzigd door dr.lowtune op 16-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
dr.lowtune schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Je bent me voor….een ICC die een uitspraak doet tegen Hamas, wat denk je dat Hamas daar mee doet?
@nst6ldr wat jij zegt dus….
Een redelijk onafhankelijke vastlegging van feiten is altijd goed. Ongeacht wat de "aangeklaagde" partij er mee doet. Het is ook data waarop 3rde partijen policy kunnen baseren.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
sanane schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:39:
Ik kom op twitter zo vaak video's tegen van dode kinderen vanuit palestijnse kant dat ik het niet meer trek. Er zijn hier nog steeds mensen die vinden dat israel alles mag doen totdat hamas gijzelaars vrijlaat. Echt niet te geloven dat internationaal gemeenschap geen halt roept tegen dit buiten proportioneel geweld van Israel. Ik heb geen hoop meer in mensheid..
Een paar observaties *knip*, dat hoeft niet zo post:
- Waarom kijk je ze uberhaupt? En, food for thought, is er wellicht een diepere reden waarom die filmpjes geplaatst worden? Wellicht om je emoties aan te wakkeren voor 'de zaak'?
- Er zijn weinig mensen die vinden dat Israel 'alles' mag doen. Er zijn hier wel mensen die daar een genuanceerde mening over hebben, over het hele spectrum heen.
- De internationale gemeenschap is al 70 jaar bezig het het geweld van beide partijen in de regio. Wat doet je denken dat dit nu opeens anders zou gaan?

[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 16-10-2023 20:47 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Verkeerde topic

[ Voor 92% gewijzigd door Jedi_Pimp op 16-10-2023 17:18 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Helixes
alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:49:
Volgens mij hebben alle betrokken partijen, waaronder de Palestijnse Autoriteiten - en Hamas - toegezegd het ICC te erkennen en diens jurisdictie te erkennen. Behalve Israël.

sowieso heeft de hoofdaanklager aangekondigd schendingen van zowel Israëlische als Palestijnse kant in onderzoek te hebben. Dus ik weet niet zo goed waar je het over hebt.
Ik ga Hamas niet kunnen stoppen. Jij ook niet. Ik weet dus niet goed welke "we" je bedoelt.

De allerbeste methode die Israël kan gebruiken om het geweld te stoppen is de steun voor Hamas te laten afbrokkelen. Een Chinees gezegd luidt: "The best moment to plant a tree is 20 years ago. The second-best moment to plant a tree is now". Begin, dus, met wat de Palestijnen uiterst dierbaar is: Souvereiniteit. Welnu, ik erken dat dit niet het moment is om de de autoriteiten in Gaza te gaan onderhandelen - maar er is niets wat hen tegenhoudt serieuze toenaderingen te zoeken tot de West Bank, deze keer met échte intenties om tot een oplossing te komen. Dát is denk ik het krachtigste wapen om de wind uit de zijlen van Hamas te nemen.

De volgende stap is terughoudendheid. Versterk de grenzen (check) en documenteer alles wat Hamas aanricht in Israël. Laat Hamas uitrazen. Wat Hamas namelijk wil is: Vergelding. Het liefst zoveel mogelijk burgerslachtoffers aan Palestijnse zijde. Hamas voedt zich met het bloed van haar compatriotten. Geef ze die niet. Doe ze in plaats daarvan de de optie aan Gaza (niet Hamas) om zich te voegen bij de vredesbesprekingen met de West Bank. Israël kan bijzonder goed uitleggen dat het niet gebaat is bij Palestijnse burgerslachtoffers, en geleerd heeft van fouten die in het verleden zijn gemaakt.

En dan de Internationale Gemeenschap. Terwijl Israël in de touwen hangt, zullen de beelden van vernietigde Israëlische doelen en lichamen, zal de roep om in te grijpen in Gaza stijgen. Dat stopt niet met de terughoudendheid van Israël. Israël kan wel verzoeken een interventiemacht van de VN naar Gaza te sturen. Of, het kan vragen om een mandaat voor een eigen interventie. Ik ben persoonlijk voorstander van de eerste optie, maar beide zijn mogelijk. Ook hier kan Israël aangeven dat het geen trek heeft in het voeden van de geweldsspiraal die dit conflict al 75 jaar in gang houdt. Intussen blijft Israël zijn goodwill tonen door progressie te maken met de onderhandelingen met de autoriteiten in op de West Bank.

Ik ben met je eens - dit is niet een heel waarschijnlijk scenario. Om verschillende - begrijpelijke - redenen zal Israël dit pad niet inslaan.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat Israël diens burgerdoden vergeldt met veel - heel veel bloedvergieten. Er wordt een factor 10 genoemd. Intussen zal Hamas wel een gevoelige klap worden uitgedeeld. Maar, het is makkelijk rekruteren in de ruïnes van Gaza en onder de nabestaanden van deze oorlog. Er is een kleine (maar niet verwaarloosbare) kans dat het Israël lukt om Hamas uit te schakelen. Maar, dan zal er een andere organisatie opstaan die het stokje overneemt. Mijn verwachting is dat die nóg extremistischer zal zijn dan Hamas.

10-20k burgerdoden later ben je dan niets opgeschoten. Met de kans dat de internationale gemeenschap dat teveel vindt, en internationale steun voor Israël daarmee afbrokkelt. Ik blijf dat herhalen. Dat is het allergrootste risico voor Israël in dit conflict. Als dat lukt, dan heeft Hamas deze oorlog gewonnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:15:
[...]

Omdat je opmerking gisteren (en eerder) ook al is behandeld.

De Iron Dome houdt niet alles tegen. Je kunt als land niet je bevolking maar laten terroriseren door raketaanvallen, moorden en ontvoeringen en niks doen omdat de realiteit boven de pet gaat van een paar armchair experts in het westen wiens enige affiniteit met oorlog een avondje 'Band of Brothers' of een spelletje Battlefield is.
Er is helemaal niets behandeld, jullie blijven terug vallen op jullie (ja meervoudig) eerste respons waarop deze vraag gebaseerd is, een cirkel redenering van heb ik jou daar.

Een basale tis for tat reactie, "she made me do it". Oog om oog....

Op vragen die verdieping zoeken, gaat het antwoord zelden verder dan 1 stap. Er zitten hier mensen die het grotere plaatje willen behandelen, die discussie word telkens dood geslagen met uiterst simplisme, en daarmee worden reacties die dat trachten te bereiken automatisch onder gesneeuwd in simplisme.

Vragen over de moraliteit krijgen geen ruimte want worden door jullie automatisch als niet terzake aan de kant geschoven. HET IS OORLOG NU EERST HANDELEN.

Er word niet eens een yota aan energie gestopt in de vraag, wie hebben hier allemaal baat bij??

Of wat erna? Het erna wordt trouwens exclusief naar de palestijnen geschoven, fix jezelf!!!

Argumenten voor escalatie van de andere zijde worden steevast onder het kleed geveegd, en escalatie van je eigen partij altijd als noodzakelijk.

Ben je het niet met me eens??? Westerse armchair luny, call of duty kindje!!!!!

Al deze korte simplistische redeneringen lezen als een soort welkom bij de red-pil beweging intro week.

1 ding staat IMHO vast. Niets aan dit conflict is simpel. Simpele reacties maken het alleen maar ingewikkelder, om het web van gezanik te ontwarren.

always bring a towel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:12
Helixes schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Volgens mij hebben alle betrokken partijen, waaronder de Palestijnse Autoriteiten - en Hamas - toegezegd het ICC te erkennen en diens jurisdictie te erkennen. Behalve Israël.

sowieso heeft de hoofdaanklager aangekondigd schendingen van zowel Israëlische als Palestijnse kant in onderzoek te hebben. Dus ik weet niet zo goed waar je het over hebt.

[...]

Ik ga Hamas niet kunnen stoppen. Jij ook niet. Ik weet dus niet goed welke "we" je bedoelt.

De allerbeste methode die Israël kan gebruiken om het geweld te stoppen is de steun voor Hamas te laten afbrokkelen. Een Chinees gezegd luidt: "The best moment to plant a tree is 20 years ago. The second-best moment to plant a tree is now". Begin, dus, met wat de Palestijnen uiterst dierbaar is: Souvereiniteit. Welnu, ik erken dat dit niet het moment is om de de autoriteiten in Gaza te gaan onderhandelen - maar er is niets wat hen tegenhoudt serieuze toenaderingen te zoeken tot de West Bank, deze keer met échte intenties om tot een oplossing te komen. Dát is denk ik het krachtigste wapen om de wind uit de zijlen van Hamas te nemen.

De volgende stap is terughoudendheid. Versterk de grenzen (check) en documenteer alles wat Hamas aanricht in Israël. Laat Hamas uitrazen. Wat Hamas namelijk wil is: Vergelding. Het liefst zoveel mogelijk burgerslachtoffers aan Palestijnse zijde. Hamas voedt zich met het bloed van haar compatriotten. Geef ze die niet. Doe ze in plaats daarvan de de optie aan Gaza (niet Hamas) om zich te voegen bij de vredesbesprekingen met de West Bank. Israël kan bijzonder goed uitleggen dat het niet gebaat is bij Palestijnse burgerslachtoffers, en geleerd heeft van fouten die in het verleden zijn gemaakt.

En dan de Internationale Gemeenschap. Terwijl Israël in de touwen hangt, zullen de beelden van vernietigde Israëlische doelen en lichamen, zal de roep om in te grijpen in Gaza stijgen. Dat stopt niet met de terughoudendheid van Israël. Israël kan wel verzoeken een interventiemacht van de VN naar Gaza te sturen. Of, het kan vragen om een mandaat voor een eigen interventie. Ik ben persoonlijk voorstander van de eerste optie, maar beide zijn mogelijk. Ook hier kan Israël aangeven dat het geen trek heeft in het voeden van de geweldsspiraal die dit conflict al 75 jaar in gang houdt. Intussen blijft Israël zijn goodwill tonen door progressie te maken met de onderhandelingen met de autoriteiten in op de West Bank.

Ik ben met je eens - dit is niet een heel waarschijnlijk scenario. Om verschillende - begrijpelijke - redenen zal Israël dit pad niet inslaan.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat Israël diens burgerdoden vergeldt met veel - heel veel bloedvergieten. Er wordt een factor 10 genoemd. Intussen zal Hamas wel een gevoelige klap worden uitgedeeld. Maar, het is makkelijk rekruteren in de ruïnes van Gaza en onder de nabestaanden van deze oorlog. Er is een kleine (maar niet verwaarloosbare) kans dat het Israël lukt om Hamas uit te schakelen. Maar, dan zal er een andere organisatie opstaan die het stokje overneemt. Mijn verwachting is dat die nóg extremistischer zal zijn dan Hamas.

10-20k burgerdoden later ben je dan niets opgeschoten. Met de kans dat de internationale gemeenschap dat teveel vindt, en internationale steun voor Israël daarmee afbrokkelt. Ik blijf dat herhalen. Dat is het allergrootste risico voor Israël in dit conflict. Als dat lukt, dan heeft Hamas deze oorlog gewonnen.
toon volledige bericht
Daarnaast maakt Israël van de gelegenheid gebruik om ook de annexatie van de Westbank nog een tandje hoger te schakelen - om enige twijfel aan goede wil voor een vreedzame, menswaardige oplossing van de kant van Israel ook maar direct de kop in te drukken ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Laatst online: 22:00

OMX2000

By any means necessary...

Even een simpele stelling. De Israëlische overheid heeft helemaal niks met mensenrechten als het gaat om de Palestijnen en de regels waaraan haar eigen leger zich moet houden.

En waarom stel ik dat. Wij, Nederland, zijn het braafste jongetje van de klas als het gaat om om mensenrechten. Als ons leger per ongeluk een bom op een school laat vallen, dan worden daar zowel binnen het leger als buiten het leger vragen gesteld over hoe dat kan gebeuren. Oftewel we eisen dat ons leger zich zeer goed houdt aan internationale regels mbt tot oorlogsrecht en mensenrechten.

Israël zou zich daar dubbel en dwars aan moeten houden mits ze ECHT een vreedzame situatie zouden willen. Want dan zou je iedere vorm van machtsmisbruik van je leger of politie, de kop in drukken. Dan zou je allerlei mechanismen in place hebben om te voorkomen dat er onnodig geweld tegen Palestijnen gebruikt wordt. En daarnaast zou je ook serieus zijn over het verbod van de nederzettingen. Want al dit soort acties zaaien alleen maar haat onder Palestijnen.

Want je kunt mij niet overtuigen ervan dat de Israëlische overheid niet weet dat Hamas iedere paar jaar een aanval op Israël gaat doen als een soort van vergelding. En ze het beleid wat Israël lijkt te voeren is er een die erop uit is om zoveel mogelijk Palestijnen te verdrijven. Dat zeggen ze ziet, maar dat is het effect van hun beleid.

Wat echter enorm gevaarlijk is voor Israël, is aan een kant de internationale (lees het Westen) gemeenschap die zal zeggen: genoeg is genoeg, ga nu maar serieus praten met elkaar. En de Islamitische gemeenschap die hier ook klaar mee gaat zijn. En daarvan zitten met namen de Soennieten in een houdgreep van de Amerikanen, maar de Sjiieten kan het momenteel weinig schelen. Saoedi-Arabië en Iran zijn weer een beetje on speaking terms.

Dus ik denk ook echt dat het het best ook voor Israël zelf is dat ze serieus mee gaan werken aan een vreedzame oplossing in de vorm van 2 staten. Verdrijven ze alle Palestijnen, dan zal dat alleen maar een grotere voedingsbodem zijn voor partijen als Hamas. Maar dan kan het zomaar zijn dat niet alleen maar Palestijnen zich gaan aansluiten.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:57
OMX2000 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 17:48:
En waarom stel ik dat. Wij, Nederland, zijn het braafste jongetje van de klas als het gaat om om mensenrechten. Als ons leger per ongeluk een bom op een school laat vallen, dan worden daar zowel binnen het leger als buiten het leger vragen gesteld over hoe dat kan gebeuren. Oftewel we eisen dat ons leger zich zeer goed houdt aan internationale regels mbt tot oorlogsrecht en mensenrechten.
Dit is natuurlijk wel tegen de achtergrond dat we op Nederlands grondgebied al 75 jaar geen oorlog meer hebben. Dan is het makkelijk om je zo op te stellen. Mochten wij in een oorlog terecht komen waar de raketten ons om de oren vliegen en er massaal Nederlandse burgers omkomen, dan is dat natuurlijk ook zo weer gesneuveld. Dan wordt er, ook in Nederland, op zeker wat soepeler met de moraliteit omgesprongen. Daarom kun je dat echt niet vergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Mania-92 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:03:
[...]

Dit is natuurlijk wel tegen de achtergrond dat we op Nederlands grondgebied al 75 jaar geen oorlog meer hebben. Dan is het makkelijk om je zo op te stellen. Mochten wij in een oorlog terecht komen waar de raketten ons om de oren vliegen en er massaal Nederlandse burgers omkomen, dan is dat natuurlijk ook zo weer gesneuveld. Dan wordt er, ook in Nederland, op zeker wat soepeler met de moraliteit omgesprongen. Daarom kun je dat echt niet vergelijken.
Prima,

Dan pakken we de oakrainers er maar bij. 2 jaar na de invasie vele bucha achtige situaties later. (zeer vergelijkbaar met de terroristische beulen van hamas). Proberen ze met man en macht het wereld toneel achter zich te houden door zich juist aan het menselijke aspect te houden.

Punt is een blijft nu al vele malen later. Verlaag je niet tot het beest dat je bestrijdt, eer je de support van de wereld machten wil behouden. De huidige strategie lijkt meer op zoveel mogelijk bruggen verbranden, en dan surprised pikachu face.

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Ik ben enigszins verrast om te lezen dat Hamas het ICC erkent, dan ga ik me afvragen wat daar achter zit. Daar moet een belang achter zitten die te verenigen is met hun acties, mij ontgaat alle logica dat je enerzijds een hof erkent die louter draait om het beoordelen en straffen van misdaden tegen de mensheid maar aan de andere kant ook zo'n beetje alles wat dat hof als misdaad ziet niet alleen verzamelt alsof het Pokémon zijn - ze leggen het ook nog eens trots vast op camera. Daar is echt geen touw aan vast te knopen.
[...]

Beetje pedantisch dit natuurlijk. Je snapt wat hij bedoelt: als de IDF moet toveren, leg dan uit hoe dat moet.
[...]

Kan je uitleggen hoe dit Iran en de top in Qatar wind uit de zeilen neemt? Alle 25000 leden van Izz ad-Din al-Qassam worden aangestuurd vanuit het buitenland, de politieke top van Hamas heeft daar geen invloed op.
[...]

Het de Palestijnen kunnen zichzelf niet realistisch weren tegen Hamas, ze zitten in alle lagen van de maatschappij en een grote hoeveelheid Palestijnen geven aan zich niet te willen roeren in het 'gedoe' rondom Hamas en Israël. Ook mis ik wat Israël in deze periode moet gaan doen aan het geweld tegen de eigen bevolking.
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar een VN interventiemacht is exact een optie van iemand die weinig tot niks van dit onderwerp begrepen heeft. Niet alleen is het probleem hiermee al begonnen, de aanpak van een vredesmacht heeft in de geschiedenis van altijd nog niet één keer gewerkt.
[...]

Dit is gewoon lowkey betuttelend terwijl de hoofdreden is dat de Israëlische legertop nooit een strategie zou adviseren die historisch gezien letterlijk een slagingskans van 0% heeft.
[...]

Maar echt een alternatief heb je dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

koudepinda schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Prima,

Dan pakken we de oakrainers er maar bij. 2 jaar na de invasie vele bucha achtige situaties later. (zeer vergelijkbaar met de terroristische beulen van hamas). Proberen ze met man en macht het wereld toneel achter zich te houden door zich juist aan het menselijke aspect te houden.
Dit vind ik een slechte vergelijking. Zelensky's voorkomen staat los van wat de heren op de grond doen, die hebben echt geen instructies gekregen om zich niet te misdragen 'want steun'. Om de dingen te doen die de russen op zo'n grote schaal hebben begaan kan alleen met generaties aan beïnvloeding van een volk wat toch al zorgelijk apathisch was. Als je niet uit dat hout gesneden bent kán je simpelweg niet dat soort dingen ondernemen zonder daar zelf ziek van te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

nst6ldr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:29:
[...]

Ik ben enigszins verrast om te lezen dat Hamas het ICC erkent, dan ga ik me afvragen wat daar achter zit. Daar moet een belang achter zitten die te verenigen is met hun acties, mij ontgaat alle logica dat je enerzijds een hof erkent die louter draait om het beoordelen en straffen van misdaden tegen de mensheid maar aan de andere kant ook zo'n beetje alles wat dat hof als misdaad ziet niet alleen verzamelt alsof het Pokémon zijn - ze leggen het ook nog eens trots vast op camera. Daar is echt geen touw aan vast te knopen.
Ik heb geen bron kunnen vinden dat Hamas het ICC erkent, wel dat de Palestijnen dat doen en Israel dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Shamalamadindon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Een redelijk onafhankelijke vastlegging van feiten is altijd goed. Ongeacht wat de "aangeklaagde" partij er mee doet. Het is ook data waarop 3rde partijen policy kunnen baseren.
Eens, maar laten we niet de fout maken om te denken de dat partijen die die misdaden plegen er ook maar iets mee zullen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:57
koudepinda schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:25:
[...]

Prima,

Punt is een blijft nu al vele malen later. Verlaag je niet tot het beest dat je bestrijdt, eer je de support van de wereld machten wil behouden. De huidige strategie lijkt meer op zoveel mogelijk bruggen verbranden, en dan surprised pikachu face.
Als Russische militairen zich tussen russische burgerdoelen bevinden twijfel ik geen moment dat Oekraïne, mits ze daar de middelen voor hebben, er ook een bom op gooit.

Oorlog is grauw, oorlog is pijn, oorlog is dood en verderf. Je kunt je niet veroorloven om je strikt aan alle morele beginselen te houden die de rest van de wereld voor je op werpt. Want als je dat doet zijn het jou vrouw en kinderen die er aan gaan. Dat is niet fraai, dat is niet mooi, maar dat is de realiteit van oorlog. Zo is het altijd geweest, en zo zal het altijd zijn. Vanuit de Nederlandse stoel, waar ik ook in zit, in de tijdelijke situatie waar we met een aantal oorlog vrije generaties te maken hebben is dat wellicht moeilijk voor te stellen. Maar ook hier zullen we ooit weer in dergelijke omstandigheden terecht komen en dan is het hem of ik. En dan worden keuzes hier ook heel anders gemaakt dan dat ze nu vanaf een veilige afstand worden gemaakt.
Dat mag je anders zien, maar daar ben ik van overtuigd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Dit is toch bijna lachwekkend.

Israël is fout want ze hebben het ICC niet erkend terwijl Hamas dat wel heeft gedaan?

Hebben ze bij Hamas dan misschien het deel gemist dat als je zo nobel denkt te zijn je je ook aan bepaalde regels dient te houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

toon volledige bericht
Zou heel graag willen dat ik je optimisme zou kunnen delen.

Probleem is alleen dat ik daar inmiddels te oud voor ben, en aangaande dit conflict dus te vaak van een koude kermis thuis ben gekomen. Die kou is overigens echt niet van maar 1 kant gekomen.

Meest hoopvolle moment was toen Peres en Arafat (die elkaars volkeren toch genoeg verdriet hebben bezorgd) hand in hand stonden en hiervoor de Nobelprijs voor de vrede kregen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R50pPQuKxemztW0DlH_JYyRxvAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p6ATUiGL9HkMAgcD8sq046vK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpG1LckNr7mrOBhu8CbAZ2ybynE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TGfNtSTDKjWOcynCJdDNQ7IR.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ook dat ging weer kapot, beiden zijn al enige tijd overleden. Ben daarna m'n hoop kwijt geraakt dat ik de dag nog mee ga maken dat er vrede in die regio komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 14:50
[...]

Eens. Hamas heeft al 50% in de pocket door de Arabisch-Israelische liason in de koelkast te duwen. Ik denk dat de Amerikanen er flink aan hebben getrokken om Bibi niet gelijk het IDF op Gaza los te laten. Eerst good will kweken - zie ook de campagne van CIDI nu in NL, en waarschijnlijk de hoofdreden dat de inval nog een paar dagen wordt uitgesteld. Imo het beste wat Israel kan doen is juist geen grote militaire actie. Blijft de focus op die vreselijke actie van Hamas. Straks kunnen ze de burgerdoden weer tegen elkaar wegstrepen. Ik hoop dat de internationale gemeenschap Israel zo veel mogelijk tot beheersing kan doen komen. Wordt het toch een slachtpartij, dan inderdaad, dan heeft Hamas Israel precies waar ze ze hebben willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudepinda

koudepinda

Don't Panic

Mania-92 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:21:
[...]

Als Russische militairen zich tussen russische burgerdoelen bevinden twijfel ik geen moment dat Oekraïne, mits ze daar de middelen voor hebben, er ook een bom op gooit.

Oorlog is grauw, oorlog is pijn, oorlog is dood en verderf. Je kunt je niet veroorloven om je strikt aan alle morele beginselen te houden die de rest van de wereld voor je op werpt. Want als je dat doet zijn het jou vrouw en kinderen die er aan gaan. Dat is niet fraai, dat is niet mooi, maar dat is de realiteit van oorlog. Zo is het altijd geweest, en zo zal het altijd zijn. Vanuit de Nederlandse stoel, waar ik ook in zit, in de tijdelijke situatie waar we met een aantal oorlog vrije generaties te maken hebben is dat wellicht moeilijk voor te stellen. Maar ook hier zullen we ooit weer in dergelijke omstandigheden terecht komen en dan is het hem of ik. En dan worden keuzes hier ook heel anders gemaakt dan dat ze nu vanaf een veilige afstand worden gemaakt.
Dat mag je anders zien, maar daar ben ik van overtuigd.
Eerste alinea samengevat is dus, ja maar nu-uh. Hypothetische niet voorgedane situatie (met de zei noot dat er internationaal zeker al grenzen zijn gesteld voor Oekraïne).

Tweede heb ik een pagina terug letterlijk bevestigd. Maar er is altijd een schaal. Die is bij jullie zwart of wit. Bij mij is dat een spectrum.
alexbl69 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Dit is toch bijna lachwekkend.

Israël is fout want ze hebben het ICC niet erkend terwijl Hamas dat wel heeft gedaan?

Hebben ze bij Hamas dan misschien het deel gemist dat als je zo nobel denkt te zijn je je ook aan bepaalde regels dient te houden?
En dit argument blijft ook maar terug komen:
Ik heb het verdrag niet ondertekent, dus kijk me er niet op aan als ik die dingen doe.

Dit is bijna hetzelfde argument als die van een sovereign citizen.... Zoek dat eerst maar eens op om te zien hoe verwerpelijk deze houding is.

Verdrag of niet. misdraag je en je word vanzelf de paria, geen calimero houding die dat oplost.

[ Voor 27% gewijzigd door koudepinda op 16-10-2023 22:42 ]

always bring a towel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
koudepinda schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:25:
[...]
En dit argument blijft ook maar terug komen:
Ik heb het verdrag niet ondertekent, dus kijk me er niet op aan als ik die dingen doe.
Nee, het is andersom.

Er wordt gesuggereerd dat Hamas het voordeel van de twijfel heeft omdat het in tegenstelling tot Israël het verdrag heeft ondertekend. Maar als je vervolgens alles doet wat dat verdrag verbiedt heeft die handtekening dus niet veel waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:01

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Heeft iemand de brief gezien die de linkse intellectuelen hebben geschreven (zie Nieuwsuur reportage)?
Ik zie wel voldoende verwijzingen, oa bij Haaretz en Times of Israel, maar ik kan de brief niet vinden en zou hem heel graag lezen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Jorgen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:08:
Heeft iemand de brief gezien die de linkse intellectuelen hebben geschreven (zie Nieuwsuur reportage)?
Ik zie wel voldoende verwijzingen, oa bij Haaretz en Times of Israel, maar ik kan de brief niet vinden en zou hem heel graag lezen.
Vermoed dat je dit bedoelt: Links Israël boos op mondiaal links

Kan me hun frustratie heel goed voorstellen. Bij 'links' buiten Israël lijkt het bijna een cult om anti-Israël te zijn. Als je ook maar enigszins kritisch zou zijn op dat eenzijdige beeld loop je het risico uit de groep te worden verstoten.

[ Voor 19% gewijzigd door alexbl69 op 17-10-2023 07:44 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 20 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
[font size=18]Doel topic[/font]
Dit topic is voor achtergronden. Bij achtergronden valt te denken aan zaken als hoe dit conflict ontstaan is, welke belangen de strijdende partijen (en de verschillende facties daarbinnen) en hun bondgenoten hebben, wat de reacties van andere landen zijn en welke wegen naar mogelijke oplossingen er bestaan en bewandeld worden. Onder achtergronden vallen uiterlijk niet de dagelijkse ontwikkelingen op het slagveld.
[font size=18]Zero Tolerance beleid[/font]
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.

Topic regels:
• Geen antisemitisme of antisemitische samenzweringstheorieën. Zie ook: The working definition of antisemitism
• Geen vergelijkingen met andere regimes/gebeurtenissen.
• Gebruik je een kwalificatie, onderbouw die dan altijd met betrouwbare bronnen.
• Geen generalisaties over bevolkingsgroepen of geografische regio's.
• Geen schokkende beelden.
• Geen oproepen tot geweld of suggesties tot moord op groepen.
• Geen whataboutisms
• Geen drogredenaties.
• Geen racisme.
• Geen sealioning
• Geen linkdrops of videodrops.
• Geen rants
• Niet reageren op overduidelijk slechte reacties