nst6ldr schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:55:
[...]
Een duurzame oplossing zou zijn dat de Palestijnen zelfbeschikking krijgen en zich dan ook als een staat gaan gedragen: een rechtsysteem, handhaving, inlichtingen (met name intern), zelf de hand op de knip houden.
Een eeuwige slachtofferrol gaat niet helpen, daarmee liggen ze op een zilveren dienblad voor de eerste beste mogendheid die er misbruik van wilt maken. Het is niet de verantwoordelijkheid van Israël om orde te brengen in dat gebied, die betrokkenheid is puur ontstaan wegens die stomme raketten en bomaanslagen - wat alleen kan omdat het Palestijnse volk zelf kiest om hun rol als gastheer te ondergaan.
* nst6ldr begint parallellen met rusland te zien
Hoe Dan???
Naar mijn idee gaat deze regio nooit vrede kennen of kunnen krijgen. Er is teveel oud, nieuw, en zeer nog in wording om dit om te kunnen leiden. "God" heeft kennelijk besloten dat het "heilig land". Alleen maar heilig is als er een onophoudelijke stroom aan bloedoffers is.
Beide zijden zijn vanuit hun eigen punten zwaar verweven met een vorm van religie, en daarmee ook gelijk een asymmetrische behandeling daar in. Dat geeft frictie, en die frictie word bijna nooit erkend, en als het erkend wordt dat het bestaat mag het nooit een argument van zeer Zijn dat aanzet tot handelen. En "God" verbode zou je maar excuses aanbieden voor aangedaan zeer. Nee er is altijd een excuus.
Dan zijn er nog alle partijen die hun handen er in hebben, en daarmee andere belangen.
En dan komen we bij perspectief bij de palestijnen. Die lui hebben bijna geen perspectief op wat dan ook. Er zijn al te veel onderzoeken gedaan naar de oorsprong van extremisme en complot theorieën, om de bron daarvan niet te erkennen. Geen perspectief op financiële of toekomstige verbeteringen, zekerheid of je huis er morgen nog is, of je buren. Zet niet echt aan tot langetermijn denken, dat is een voedingsbodem van extremisme.
Hier in Nederland zag je dat alleen al met de 2008 crisis, de corona crisis en de gas crisis de laatste winter. Mensen wisten niet hoe snel we er weer voor moesten zorgen om Russisch gas te kunnen lurken. En dat is HIER
Zolang Allah will dat het raketten regent en de thora zegt dat een stuk land prima met welke methode dan ook afhandig te maken is want "beloofd land" dan nog alle derde partijen met een aandeel. En dan voor 1 kant geen enkel perspectief is, want eigen schuld dikke bult...... Zie ik geen enkele uitweg die goed uit pakt.
En eerder genoemde invasies met daarbij de ommanteling van de Gazastrook is direct pure politieke zelfmoord. Zie je het voor je het "verdreven volk, dat al 2000 jaar opgejaagd word" verdrijft een volk om hun "beloofde land" te kunnen stichten. Niet bepaald goede marketing in een grotendeels seculiere westerse wereld. Maar nee afbrokkelen van support voor Israël heeft volgens sommigen hier alles te maken met "main stream media"
Ik ben zelf deze eindeloze geweldscyclus en de stroom aan drama vanuit deze morele woestenij volstrekt zat. En vind support aan of de hullies of de zullies volstrekt misplaatst. Deze beerput is volstrekt niet aan te raken zonder er volstrekt besmeurd uit te komen. Alles stinkt.
Ps. Het enige paralel dat ik met Rusland kan vinden, is dat het heel goed de aandacht van het front weghaalt, waar het niet zo lekker voor ze gaat. En wellicht een vinger in de pap om de boel in het "heilig land" om te trappen, om bevoorrading richting Oekraïne te stoppen.
Maar ik denk niet dat palestijnen zich momenteel nog zo superieur of verheven voelen boven welke andere wereldburger dan ook.