Dat is een vaker gebruikt argument, maar Palestina is geen land. Dus hun recht op zelfverdediging bestaat strict genomen niet eens. Uiteraard kun je wel inmiddels, na zoveel jaar, mogelijk wel van historische rechten spreken, maar in dat geval mag Israël andersom verwachten dat die raketbeschietingen eindelijk eens stoppen.BadRespawn schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:47:
[...]
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van of de een helemaal gelijk heeft en dus de ander helemaal ongelijk heeft.
Isreal heeft in beginsel net zo goed het recht om zich te verdedigen tegen aanvallen, als Palestina het recht heeft zich te verzetten tegen bezetting. En rekening houdend met de enorme onbalans in militaire mogelijkheden is het onvermijdelijk dat deze partijen zich daarin heel anders gedragen.
Dat betekent niet dat het wel ok is om menselijk schilden te gebruiken, maar het betekent ook niet dat het wel ok is om doelen te raken waarvan je zeker weet dat je veel meer burgerslachtoffers dan legitieme slachtoffers maakt.
Daarnaast is er nog ideologie: Hamas wordt verweten dat die Israel wil vernietigen, maar het huidige bewind in Israel wil Palestina vernietigen, en dat is net zo verwijtbaar.
Overigens is tegen blinde haat, wat hier het geval lijkt te zijn, geen redelijke onderhandeling mogelijk. M.i. is de misvatting ook dat wat op 7 oktober gebeurde als een soort legitieme 'tegenreactie' van de Hamas gezien wordt. Wat Hamas deed is genocide, wat Israël doet is dat formeel niet (mits ze zich aan het gangbare oorlogsrecht houden, wat weer een slangenkuil is).
Of de 1 sterker is als de ander, maakt dat hier echt uit? En op welke gronden zou je een terroristengroep willen en mogen steunen (conform internationaal recht).Dan blijft dat de een veel sterker is en veel meer slachtoffers maakt dan de ander. Eén vd twee heeft steun iets harder nodig dan de ander, niet zo zeer mbt deze oorlog maar wel mbt oplossing van het grotere conflict wat de oorzaak is.
[YouTube: Israel-Hamas War: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)]
"Is there a Palestinian history or culture? .. there is none. There is no such thing as a Palestinian people". - Bezalel Smotrich (minister v financiën). Wikipedia: Bezalel Smotrich
“The emphasis is on damage, not accuracy,” declared the Israel Defence Forces (IDF). “Gaza will eventually turn into a city of tents,” said one IDF official, adding, “There will be no buildings.” https://www.theguardian.c...-un-genocide-palestinians
Punt is dat Israël om begrijpelijke redenen het internationaal recht een beetje argwanend zal bekijken. Zelfs de gruwelijke massaverkrachtingen, het doden van babies, het resuteerde allemaal niet in (voor zover ik weet) VN moties. Ik kan me voorstellen dat Israël zich voelt als 'we vechten in ons eentje tegen een veel grotere groep die wilt dat we niet langer bestaan. Dus militair zou je kunnen zeggen dat Israël de sterkste is, numeriek, met achter de schermen schurkenstaat Iran (en waarschijnlijk meer landen, maar Iran als belangrijkste) is dat maar de vraag.
Ik zie geen oplossingen. Een twee-statenoplossing met recht van terugkeer van 5 miljoen Palestijnen (die dan de meerderheid zouden vormen) is een no-go vanuit het perspectief van Israël. En het suggereert een redelijkheid bij Hamas, die - naar ik verwacht - er nooit gaat komen. Zelfs iemand als Erdogan heeft de redelijkheid (al dan niet voor de politieke bühne niet). Er is geen manier waarom je dan Israël, na zoveel kansen voor de Palestijnen, zou kunnen herverdelen. De vraag is of het conflict niet verder escaleert naar veel meer dan een lokaal conflict (en indirect andere spelers).