[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Dat het bij efiber een zooitje is dat is ook mijn ervaring, nadat hier de kabel onder de tuin was doorgeschoten heb ik nog 6 maanden moeten wachten op de aansluiting in de meterkast terwijl dit achteraf al binnen 2 maanden had gekund.
Beetje jammer wel.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:24
Osxy schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:26:
Vermoed dat het bij ODF/efiber beetje puinhoop is, had vandaag huis aan huis jongens van ODF aan de deur dat er geen bestelling van ons in systeem staat maar we er toch voor kunnen kiezen glasvezel te laten leggen zonder abonnement. Dit terwijl wij onze aanvraag bij Glasnet al tijden hebben staan, zal ongetwijfeld komen door overgang tussen Tweak en Glasnet zijn gekomen.

Blijft bijzonder hoe moeilijk het blijkbaar is.
Die huis aan huis jongens roepen dit bijna standaard. Ze schrijven je zonder problemen weer in. Ontvangen ze namelijk geld voor;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Osxy

Holy crap on a cracker

aartvg schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:24:
[...]

Die huis aan huis jongens roepen dit bijna standaard. Ze schrijven je zonder problemen weer in. Ontvangen ze namelijk geld voor;)
|:( 7(8)7
Dat klinkt als een goed gebruik van geld. Maar goed als ik mijn vezeltje maar binnenkrijg boeit het me niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 25-04-2024 22:36 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Pruttelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-09 22:06
Hier sinds een maand of 2 Glasnet.

Ondanks enige "opstart" probleempjes zeer tervreden. De klantenservice is een verademing, meedenkend en zeer oplossingsgericht, netjes en vriendelijk.
Na wat gezeik met de Draytek nu sinds kort een Fritzbox. Sindsdien geen enkele hapering of storing op Canal+ en een buitengewoon goed beeld en geluid. De snelheid over wifi 600 plus mb en bekabeld een zeer stabiele 940/945 up en down.

[ Voor 5% gewijzigd door De Pruttelaar op 25-04-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
Tmr schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:31:
Na een jaar geleden via e-fiber (Uitgeest Waldijk) Tweak glasnet te hebben besteld (niet dus) overgestapt naar glasnet.

Nou ja, overgestapt.. het duurt kennelijk nog even voordat de wijkkast is aangepast. Hopelijk gaat dat binnenkort gebeuren (op zijn vroegst zou eind maart de datum bekend zijn). Nou ja, ik heb geen haast, maar ik hoop dat ze binnenkort kunnen aansluiten.

Zijn er al dorpsgenoten die al wel zijn aangesloten?
Ze nemen goed de tijd idd. Sinds november 23 heb ik glasvezel afgemonteerd zitten. 2 maanden (misschien effe korter) geleden ongeveer kwamen ze langs van e-fiber, of ik tevreden was met de internet verbinding.

Dus ik zeg dat er nog geen internet is. Hij vraagt welke provider. Ik glasnet. Hij dat duurt iets langer idd.

We wachten af.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Uitgeest wachten we tot de backhole klaar is van ODF/E-fiber richting Castricum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Toen de redelijk agressieve verkopers van efiber aan de deur kwamen met dezelfde vraag kreeg ik te horen dat glasnet langer kon duren, maar als ik nu tekende kon het met Odido in 2 weken geregeld zijn.
Ik kreeg sterk het vermoeden dat er bij een aansluiting van Odido meer te verdienen was.
Uiteraard niet gedaan.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:38
@aartvg al meer bekend over 1921? Me zwager heeft al kastje, maar nog geen licht en ik heb alleen nog maar glasvezel tot aan me voordeur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:14
Connor schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:20:
@aartvg al meer bekend over 1921? Me zwager heeft al kastje, maar nog geen licht en ik heb alleen nog maar glasvezel tot aan me voordeur.
Mijn. Niet me.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag mijn modem en mediaconverter ontvangen van Glasnet en direct geïnstalleerd.
Volgens Glasnet moet het per 3 mei sowieoso werken maar ik had een stille hoop dat het al zou werken maar dat doet het nog niet.
Aansluiting is afgelopen maandag opgeleverd door Efiber, sinds woensdag staat er ook bij de postcode check dat er glasvezel beschikbaar is en dat was voor woensdag nog niet.
Als ik de glasvezelkabel uit de media converteren haal moet ik dan licht zien bij een actieve aansluiting?
Want dat is niet zo.
En dan moet ik gewoon nog even geduld hebben ben ik bang 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
-Junkiexp- schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:39:
Vandaag mijn modem en mediaconverter ontvangen van Glasnet en direct geïnstalleerd.
Volgens Glasnet moet het per 3 mei sowieoso werken maar ik had een stille hoop dat het al zou werken maar dat doet het nog niet.
Aansluiting is afgelopen maandag opgeleverd door Efiber, sinds woensdag staat er ook bij de postcode check dat er glasvezel beschikbaar is en dat was voor woensdag nog niet.
Als ik de glasvezelkabel uit de media converteren haal moet ik dan licht zien bij een actieve aansluiting?
Want dat is niet zo.
En dan moet ik gewoon nog even geduld hebben ben ik bang 😄
Geen idee hoe je checkt met de licht maar niet met je ogen in die vezel kijken daar kan je blind van worden of levenslang een vlek zien.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
RobbyTown schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:14:
[...]

Geen idee hoe je checkt met de licht maar niet met je ogen in die vezel kijken daar kan je blind van worden of levenslang een vlek zien.
De kabel losgehaald en van een afstandje naar gekeken.
Vroeger had ik een audioset met een glasvezel tussenverdieping en daar zag je wel duidelijk rood licht als ik mij goed herinner.
Ik wacht het even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:14
-Junkiexp- schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 18:25:
[...]

De kabel losgehaald en van een afstandje naar gekeken.
Vroeger had ik een audioset met een glasvezel tussenverdieping en daar zag je wel duidelijk rood licht als ik mij goed herinner.
Ik wacht het even af.
Het licht op een glasvezel zit op 1577 nm down / 1270 nm up en is voor het menselijk oog niet zichtbaar, dat gaat slechts van 400 nm (violet) en 750 nm (rood).

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
Zou hem in de glasvezel omvormer stoppen en wachten tot het fx lampje aan is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Ik wacht geduldig verder af 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:13
Hebben we hier nog mensen die me kunnen helpen met het aan de praat krijgen van mijn mailserver? Op de site van glasnet staat dat de smtp.glasnet.nl gebruikt moet worden als je thuis een server host vanaf een eigen domein. Dit heb ik ingesteld, nu zijn de rejected meldingen weg, maar krijg nu steeds 10051 errors en onbereikbare smtp servers. Dat zijn er meerdere die geprobeerd worden. Ik ben overduidelijk geen expert, maar meer trial and error, alleen loop ik nu enorm vast.

De situatie is als volgt: Ik heb een domein hier met een website die geproxied wordt door Cloudflare. De website heeft een contact formulier, daar heb ik mailenable voor geinstalleerd (server draait op windows en mailcow zijn alleen Linux/Ubuntu/etc instructies voor, maar dat schijnt het makkelijkste te zijn). Als ik het contactformulier invul, komt mailenable in actie, maar in de debugsectie krijg ik vervolgens dit:

04/28/24 16:49:27 ME-I0024: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] SMTP Server is forwarding all mail (directly) to SMTP Hosts [smtp.glasnet.nl].
04/28/24 16:49:27 ME-I0026: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] Sending message
04/28/24 16:49:27 ME-IXXXX: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] DNS resolved to the following record: IP Address=154.59.104.24, Family=2, Type=1, Protocol=6
04/28/24 16:49:27 ME-E0038: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] Communications Error: Socket connection to smtp.glasnet.nl failed (error 10051). The host was either not contactable or it rejected your connection. Socket Family = 2; Host=154.59.104.24; Port=25
04/28/24 16:49:27 ME-IXXXX: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] DNS resolved to the following record: IP Address=130.117.54.107, Family=2, Type=1, Protocol=6
04/28/24 16:49:27 ME-E0038: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] Communications Error: Socket connection to smtp.glasnet.nl failed (error 10051). The host was either not contactable or it rejected your connection. Socket Family = 2; Host=130.117.54.107; Port=25
04/28/24 16:49:27 ME-IXXXX: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] DNS resolved to the following record: IP Address=149.13.75.71, Family=2, Type=1, Protocol=6
04/28/24 16:49:27 ME-E0038: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] Communications Error: Socket connection to smtp.glasnet.nl failed (error 10051). The host was either not contactable or it rejected your connection. Socket Family = 2; Host=149.13.75.71; Port=25
04/28/24 16:49:27 ME-E0059: [FFB958CD19EA4651874E06783680643A.MAI] Message Delivery Failure. Attempt (0): Could not connect to mail server for domain (). The remote mail server could not be contacted at this time. Message has been requeued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Miglow Heb je daar nu nog last van? Om te testen net z'n 30 min geleden in Proxmox smtp glasnet toegevoegd. Kies voor test mail. Kreeg melding dat er een timeout was maar enkele sec later komt de test mail wel binnen.

Als ik nu op test mail doe komt er geen time-out melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Even proberen, moment. Net mijn pech zeker als er onderhoud was.

Nog steeds niets. Morgen maar even bellen denk. Wellicht moeten ze bij glasnet iets aanzetten.

Evt nog ideeën voor een redelijk simpel op te zetten mailserver? Ik kan evt een VM maken met Ubuntu (server), maar heb vanwege weinig ervaring een voorkeur voor Windows.

[ Voor 68% gewijzigd door Miglow op 28-04-2024 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
@Miglow Je zou eventueel deze kunnen proberen: https://www.hmailserver.c...atest/?page=howto_install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Tnx, die bookmark ik even!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Laatst online: 12:07
Miglow schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:08:
Even proberen, moment. Net mijn pech zeker als er onderhoud was.

Nog steeds niets. Morgen maar even bellen denk. Wellicht moeten ze bij glasnet iets aanzetten.

Evt nog ideeën voor een redelijk simpel op te zetten mailserver? Ik kan evt een VM maken met Ubuntu (server), maar heb vanwege weinig ervaring een voorkeur voor Windows.
Ik heb even gekeken en maak je toevallig gebruik van een IP subnet? Dat blok was nog niet gewhitelist bij de SMTP server. Dit heb ik nu toegevoegd. Verder zijn alle IP subnets gewhitelist.Er is wel een mail limiet per minuut dus mogelijk dat als je in de druk subnet zit dat je mail server de message even moet queueun.

Als er nog problemen zijn stuur dan even je klantnummer, postcode/huisnummer of WAN IP waarvandaan je test en kan kijk ik het even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Quas schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:22:
[...]

Ik heb even gekeken en maak je toevallig gebruik van een IP subnet? Dat blok was nog niet gewhitelist bij de SMTP server. Dit heb ik nu toegevoegd. Verder zijn alle IP subnets gewhitelist.Er is wel een mail limiet per minuut dus mogelijk dat als je in de druk subnet zit dat je mail server de message even moet queueun.

Als er nog problemen zijn stuur dan even je klantnummer, postcode/huisnummer of WAN IP waarvandaan je test en kan kijk ik het even na.
Ummm, ik weet niet of ik daar gebruik van maak eerlijk gezegd. Ik ben al wel jaren bezig met computers, netwerken, simpele servertjes etc, maar heb nooit een opleiding gevolgd. Zal je even mijn WAN ipv4 sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Miglow schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:58:
[...]

Ummm, ik weet niet of ik daar gebruik van maak eerlijk gezegd. Ik ben al wel jaren bezig met computers, netwerken, simpele servertjes etc, maar heb nooit een opleiding gevolgd. Zal je even mijn WAN ipv4 sturen.
Probleem gevonden en opgelost. Gelukkig ging het niet mis met de mailserver maar met verificatie van het SPF record van de afzender.

Komen we toch weer uit bij het meest betrouwbare advies wat ik klanten altijd geef: Gebruik ALTIJD de SMTP server van je email provider ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
Ik heb geen email van Glasnet, wel internet. Je hebt me gelukkig wel een handvat gegeven waar ik iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 13-09 20:42
Het is toch niet nodig/verplicht om de smtp server van Glasnet te gebruiken als ik mijn eigen mail server host op een Glasnet verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
WRT54G schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:18:
Het is toch niet nodig/verplicht om de smtp server van Glasnet te gebruiken als ik mijn eigen mail server host op een Glasnet verbinding?
Zeker niet. Wel is het zo dat het goed houden van een reputatie voor een specifiek IP lastig is. Je kan kiezen voor een mail relay dienst of de mail server van Glasnet als relay instellen.
Vergeet niet de gekozen mail server in je SPF record op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
IP rep is zeker een dingetje, I know.
Gebruik nu smtp2go als smarthost/relay server.
Wil het alleen zonder relay gaan proberen straks. Mail server draait nu nog elders maar haal ik liever “naar binnen”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Laatst online: 14:50
Ik had er al een tijdje last van dat soms de browser er erg lang over deed om een pagina binnen te hengelen, zowel Windows als Linux terwijl speedtest/iperf/etc. niets vreemds lieten zien.

Inmiddels weet ik waarom: IPv6 stopt er regelmatig mee. Ga ik naar test-ipv6.com dan heb ik het ene moment een 10/10 score, het andere moment 0/10 en dan werkt een ping -6 www.google.com ook niet meer, ook niet als ik dat vanaf de router zelf doe. De kans is groot dat het een kwartier later weer wel werkt. Prefix aanvragen bij de provider gaat prima, de routing echter niet ergens.

Router is OPNsense, setup vrijwel gelijk aan deze en deze en heeft ook een tijd goed gewerkt. Maar tussen de tijd 'ik weet zeker dat het goed werkte' en 'het is nu gammel' zitten wel wat netwerkwijzigingen (Mikrotik managed 2.5G/10G switch en wat 10G verbindingen in het hart ipv unmanaged 1G). Aan de andere kant werkt een ping -6 naar een xtern adres vanaf de router zelf ook niet als het spul besluit weer eens te stoppen. Naar intern adres wel overigens.

Voor nu IPv6 maar even uit gezet, dat scheelt 'wifi is traag' klachten van de huisgenoten.

De kans dat het probleem bij mij zit is 99,9%, maar voor ik spoken ga jagen: is er aan de kant van Glasnet iets veranderd/omgevallen dat jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55
Hier hetzelfde met udm pro. Ene moment werkt ipv6 en daarna voor een aantal dagen niet meer. Configuratie blijft hetzelfde steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@DaBit Geen idee hoe groot jou kennis is met ipv6. Weet je toevallig in hoeverre ipv6 'aan' effect op vlan waar ipv6 'uit' staat? Mocht ipv6 even wegvallen.
Ik had er al een tijdje last van dat soms de browser er erg lang over deed om een pagina binnen te hengelen
Dat heb ik af en toe ook alleen mijn pc zit in vlan waar alleen ipv4 actief is. Als ipv6 wegvalt zou dat toch geen hinder moeten geven voor ipv4 only?

Ik heb een iot vlan (draait o.a. RIPE Atlas in) waar ipv4 en ipv6 actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
RobbyTown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:38:
@DaBit Geen idee hoe groot jou kennis is met ipv6. Weet je toevallig in hoeverre ipv6 'aan' effect op vlan waar ipv6 'uit' staat? Mocht ipv6 even wegvallen.
Mijn verstand van IPv6 is net een fractie meer dan niks. Ik heb het voor elkaar dat devices op het netwerk via IPv6 naar buiten kunnen en sommige services direct via IPv6 bereikbaar zijn ipv via de reverse proxy, maar dat is vooralsnog meer geluk dan wijsheid.

Maar ik zie vanuit de VLANs waarin IPv6 niet aanstaat (dus bij OPNsense: Interfaces->[vlannaam]->IPv6 configuration type=None) geen IPv6 verkeer komen.
Dat heb ik af en toe ook alleen mijn pc zit in vlan waar alleen ipv4 actief is. Als ipv6 wegvalt zou dat toch geen hinder moeten geven voor ipv4 only?
Lijkt me niet. Maar je kunt natuurlijk even IPv6 in zijn geheel disablen (OPNsense: Firewall->Settings->Advanced->Allow IPv6) en kijken of er wat verandert. De wereld draait ook zonder IPv6 gewoon door voorlopig.

Momenteel werkt IPv6 weer als een zonnetje overigens, alleen zijn de pingtijden naar www.google.com rond de 7ms met ipv6 vs rond de 4ms met ipv4.
Lastig troubleshooten als het werkt op het moment dat je er naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Heb je adguard of pihole ergens draaien waar de ipv6 uitvalt. De resolve tijd van de dns werd daardoor bij mij ook tergend lang. Ik heb Ziggo nog en ipv6 deed alleen raar in LXC op proxmox.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
Nee, alleen Zenarmor op de OPNsense firewall, maar die heb ik ook al in bypass geprobeerd.

Als IPv6 'uitvalt' kan ik overigens ook niet meer vanuit de router zelf pingen (traceroute stopt dan ook bij de router zelf). Dan heb ik het hele netwerk met uitzondering van de OPNsens router eigenlijk wel uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Mochten er problemen zijn met ipv6. Kan je dan een traceroute doen naar een ipv6 adres en het tijdstip sturen via DM? Graag ook postcode huisnummer zodat ik wat informatie kan verzamelen.
Ik kan wat informatie inzien qua welke server jullie mee verbinden als ik die informatie ook ontvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaBit
Zal ik doen. Ik zet het weer aan, en eens kijken wanneer het stopt. Momenteel dus geen problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Heb er ook 1 aangezet :).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zal trouwens aankomend weekend TS nog wat updaten over RIPE Atlas. Bijgewerkt :).

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 03-05-2024 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
RobbyTown schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:57:
Heb er ook 1 aangezet :).

***members only***

Zal trouwens aankomend weekend TS nog wat updaten over RIPE Atlas.
Ik zie dat er pas 5 Atlas probes in het Glasnet netwerk zitten op IPv4 en slechts 2 op IPv6. Valt me een beetje tegen van ons tweakers ;)
Een docker aanzwengelen is erg simpel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@esky Ja dat viel mij ook op dat het er weinig zijn. Moet wel zeggen dat ik tot vorige maand van dat hele RIPE nog nooit gehoord :F.

Zag RIPE in het Delta topic voorbij komen. Die hebben er een stuk meer.

Hoe ik dat leuke project heb gemist al die tijd is mij een raadsel. Wel jaren terug wel iets soort gelijk gehad (Samknows) was vooral gericht op periodieke speedtests.

In elk geval host ik nu ook een RIPE.

Ben nu zo goed als klant en klare handleiding aan het maken over hoe je dat op een Pi4 draait (artikel is morgen af, url staat al in de TS opgenomen).

Jou linkje ook alvast in de TS gezet. Hopelijk volgen er meer Glasnet klanten en blijven we niet steken op 5 :).

Voor Glasnet zelf misschien gaaf om een Anchor te draaien O-) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Inmiddels alweer een paar dagen na mijn overstap naar Glasnet en ik moet zeggen een hele veraderming!
Alles werkt en was binnen no-time online. Alles werkte in 1x. Gebruik een pfSense box achter de Nokia ONT (Delta). WAN gegevens aanpassen en gaan! Stabiel zo rond de 940 up & down.

Enige wat me opviel is dat de fiber kabel van de ONT naar de muur outlet (noem je die zo??) niet echt top is.
De monteur van Guidion zei al dat ie "heel erg gevoelig" was maar zo erg had ik niet verwacht.
Bij de minste aanraking dan verliest ie zijn verbinding...

Heb eigenlijk meer het idee dat de kabel niet helemaal goed (meer) is...
Achterste stukje zit ook los en trek je gemakkelijk los/eraf als je niet goed oplet.

Iemand ervaring hiermee?

[ Voor 4% gewijzigd door WRT54G op 02-05-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quas
WRT54G schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:57:
Inmiddels alweer een paar dagen na mijn overstap naar Glasnet en ik moet zeggen een hele veraderming!
Alles werkt en was binnen no-time online. Alles werkte in 1x. Gebruik een pfSense box achter de Nokia ONT (Delta). WAN gegevens aanpassen en gaan! Stabiel zo rond de 940 up & down.

Enige wat me opviel is dat de fiber kabel van de ONT naar de muur outlet (noem je die zo??) niet echt top is.
De monteur van Guidion zei al dat ie "heel erg gevoelig" was maar zo erg had ik niet verwacht.
Bij de minste aanraking dan verliest ie zijn verbinding...

Achterste stukje zit ook los en trek je gemakkelijk los/eraf als je niet goed oplet.

Iemand ervaring hiermee?
Fijn om te horen dat je tevreden bent! Welkom bij de club :9B

Ik denk ook dat het niet hoort dat je kabeltje zo gevoelig is. Kan je foto's en filmpjes mailen naar de helpdesk waarop je ziet dat de ONT ook een verandering in lampjes toont? Dat plus eventueel tijdstip zodat wij de PPP log er bij kunnen voegen. Het support team zal dan even een ticket inleggen bij Delta. Zij kunnen dan beoordelen of het goed is of niet en een vervolg plannen. Ik zal de mailbox in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
WRT54G schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:57:

Iemand ervaring hiermee?
De monteur van Guidion had dat moeten melden, die kon namelijk een monteur aansturen zodat het gerepareerd kan worden. Of als het de glasvezel kabel tussen de ONT en FTU is dan moest die dat zelf repareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
@Quas
Ga ik regelen! Thx

@bjusterbaarlik
Het is idd de glasvezel kabel tussen de ONT en FTU.
Ik denk dat de monteur snel lekker naar huis wilde. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
WRT54G schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:06:

@bjusterbaarlik
Het is idd de glasvezel kabel tussen de ONT en FTU.
Ik denk dat de monteur snel lekker naar huis wilde. ;)
Ik zou dan even contact opnemen met Guidon kan de monteur mooi terug komen. ;) Is nog geen minuut werk, gegarandeerd dat je anders problemen gaat krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 02-05-2024 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WRT54G
Zojuist Guidion gebeld echter kunnen zij niet zo veel.
Moest via Delta en/of mijn provider want die moeten een werkbon aanmaken.
Normaal was ik er wel wat meer tegenin gegaan maar goed ik zou @Quas al mailen.
Dus dat heb ik zojuist gedaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
En zojuist alweer 2 mailtjes terug!
Eén met de track en trace van PostNL en de ander met het antwoord dat er een nieuwe kabel wordt opgestuurd. Helemaal geweldig! Top service: snel en accuraat! :D

[ Voor 3% gewijzigd door WRT54G op 02-05-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
WRT54G schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:35:
Zojuist Guidion gebeld echter kunnen zij niet zo veel.
Dat is sowieso niet juist, de monteur gaf zelf al aan dat die het niet goed heeft geïnstalleerd. Dus dan moet die hetzelf ook oplossen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag ook overgezet naar glasnet, ik zag opeens dat de SSID was gewijzigd en bij het inloggen werkte het direct.
Zou eigenlijk morgen pas werken maar een dag eerder is altijd mooi meegenomen 😄

Zeer stabiele verbinding, veel beter dan Ziggo.
En zoals al eerder gezegd, het contact met Glasnet is top, vriendelijke lui en korte lijnen, ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Nu beetje bij beetje alle wifi apparaten overzetten, dan merk je pas hoeveel er via WiFi gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thiadlef
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01:01
Hier een iets minder verhaal. Ruim twee maanden geleden Glasnet aangevraagd en zou in eerste instantie op 12 april overgezet worden. Er gebeurde destijds niks dus gebeld en er was iets misgegaan met de aanvraag van overzetten in de wijkkast. Nieuwe aanvraag zou 2 weken duren. Deze week maar eens gebeld omdat ik na een initiele email niks meer hoorde en bllijkt dat het voor de tweede keer mis is gegaan met de aanvraag dus weer twee weken wachten. De jongen aan de de telefoon zei nog: "Goh, alles wat er mis kan gaan is ook wel misgegaan". Het lijkt erop dat de helpdesk calls die zijn blijven liggen niet naloopt want als het misgaat hoor je gewoon niks meer. Nu wordt het 17 mei.

Dat er dingen mis gaan kan gebeuren en is niet zo erg maar wat ik wel een beetje minder vind is dat je vervolgens tot twee keer toe weer achteraan de wachrij gezet wordt en 2 weken kan wachten. Op een gegeven moment zou je wel wat prioriteit verwachten. Nu zit ik bij Tweak en omdat die toch gewoon langer in de lucht blijven zit ik niet zonder internet maar dat had ook anders kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door thiadlef op 02-05-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Ik heb de nieuwe kabel netjes zaterdag binnen gekregen! Helemaal super.
Alleen hoe krijg ik de huidige kabel + attema er netjes uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FLjdgSxp-5HNc61A_Rxed8WVv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxBOHbI5HytMHDeOB1vuogSo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Even een chat geopend met de klatenservice en wederom snel en correct geholpen!
Kabel er netjes uitgekregen. "Probleem" was dat je gewoon iets meer kracht moest zetten.
Durfde ik in de eerste instantie niet maar bij navraag is dat toch de bedoeling.

Heel fijn deze korte lijntjes! Top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:20
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 19:31:
Vandaag ook overgezet naar glasnet, ik zag opeens dat de SSID was gewijzigd en bij het inloggen werkte het direct.
Zou eigenlijk morgen pas werken maar een dag eerder is altijd mooi meegenomen 😄

Zeer stabiele verbinding, veel beter dan Ziggo.
En zoals al eerder gezegd, het contact met Glasnet is top, vriendelijke lui en korte lijnen, ben blij dat ik deze keuze heb gemaakt.
Nu beetje bij beetje alle wifi apparaten overzetten, dan merk je pas hoeveel er via WiFi gaat.
Waarom pas je niet gewoon de SSID en sleutel aan op de modem/AP/ding? Dan hoef je niet al je eigen spullen aan te passen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Andros schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Waarom pas je niet gewoon de SSID en sleutel aan op de modem/AP/ding? Dan hoef je niet al je eigen spullen aan te passen :) .
Bij een reset moet je elke keer weer aanpassen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Aan de kant van mijn LAN zijn mijn switches de "bottleneck", deze zijn (nu) nog 1Gb/s max.
Dus met een klein beetje overhead (lijkt mij) haal ik stabiel rond de 940/945 up en down.
Echter op mijn router/firewall (pfSense) heb ik 2.5Gb/s poorten zitten.
Net even een speedtest gedaan, direct van mijn pfSense box. _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[2.7.2-RELEASE][root@XXX.XXX.lan]/root: speedtest -s 21509

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id: 21509)
         ISP: Comcast Cable
Idle Latency:     7.73 ms   (jitter: 3.15ms, low: 5.21ms, high: 9.74ms)
    Download:  1033.30 Mbps (data used: 1.0 GB)
                 10.26 ms   (jitter: 0.99ms, low: 5.36ms, high: 12.90ms)
      Upload:  1031.73 Mbps (data used: 1.1 GB)
                  9.93 ms   (jitter: 1.17ms, low: 6.15ms, high: 13.40ms)
 Packet Loss:     0.0%

Overigens viel het mij op dat ik de ene keer BlackGATE voorbij zie komen, als provider, en de andere keer Comcast Cable. Enig idee waarom? Glasnet is de particuliere kant van BlackGATE zover ik had begrepen. Maar wat is Comcast van Glasnet?

[ Voor 13% gewijzigd door WRT54G op 06-05-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 09:15
WRT54G schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:07:
Aan de kant van mijn LAN zijn mijn switches de "bottleneck", deze zijn (nu) nog 1Gb/s max.
Dus met een klein beetje overhead (lijkt mij) haal ik stabiel rond de 940/945 up en down.
Echter op mijn router/firewall (pfSense) heb ik 2.5Gb/s poorten zitten.
Net even een speedtest gedaan, direct van mijn pfSense box. _/-\o_

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[2.7.2-RELEASE][root@XXX.XXX.lan]/root: speedtest -s 21509

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id: 21509)
         ISP: Comcast Cable
Idle Latency:     7.73 ms   (jitter: 3.15ms, low: 5.21ms, high: 9.74ms)
    Download:  1033.30 Mbps (data used: 1.0 GB)
                 10.26 ms   (jitter: 0.99ms, low: 5.36ms, high: 12.90ms)
      Upload:  1031.73 Mbps (data used: 1.1 GB)
                  9.93 ms   (jitter: 1.17ms, low: 6.15ms, high: 13.40ms)
 Packet Loss:     0.0%

Overigens viel het mij op dat ik de ene keer BlackGATE voorbij zie komen, als provider, en de andere keer Comcast Cable. Enig idee waarom? Glasnet is de particuliere kant van BlackGATE zover ik had begrepen. Maar wat is Comcast van Glasnet?
Mogelijk een oude IP reeks van Comcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
Andros schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:54:
[...]

Ik heb voor aparte SSID's aangemaakt voor 2.4 en 5.0 GHZ zodat bijvoorbeeld de smart tv altijd op 5.0 zit enz.
Was gelijk een mooi moment om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik heb glasvezel rechtstreeks op een sfp module in een gs1900-10HP switch. Voorheen bij Tweak nooit problemen gehad.
Internet werkt een paar minuten, dan krijg ik dit:

Zet ik de fritzbox er tussen, tussen fiber en r605, werkt alles weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jig7KCxzoh6C6QtWQR6gCpHgXq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ig5vPEyx7GMR1pmXwNXBVz9T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
glasvezel rechtstreeks op een sfp module in een gs1900-10HP switch. Voorheen bij Tweak nooit problemen gehad.
Dat vind ik vrij bijzonder dat het met Tweak heeft gewerkt. Aangezien het een switch is en geen router.

Bij Glasnet is er ook nog PPPoE bijgekomen een switch heeft toch niet de optie voor PPPoE of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
sander817 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:10:
Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Ik heb glasvezel rechtstreeks op een sfp module in een gs1900-10HP switch. Voorheen bij Tweak nooit problemen gehad.
Internet werkt een paar minuten, dan krijg ik dit:

Zet ik de fritzbox er tussen, tussen fiber en r605, werkt alles weer

[Afbeelding]
Stuur mij even je postcode huisnummer dan ga ik even troubleshouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

@Quas zie pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Als ik kijk naar je WAN verbinding vanaf de netwerk switch zie ik geen gekke dingen.
code:
1
2
3
4
5
Port            Module      Supply       Channel      Frequency Wavelength Bias         Channel      
                Temperature Voltage      TX Power     Error     Error      Current      RX Power     
                ( C )       ( mVolts )   ( uWatts )   ( GHz )   ( nm )     ( mAmps )    ( uWatts )   
=============== =========== ============ ============ ========= ========== ============ ============ 
Te 166/0/10     47          3236.2       207.7        N/A       N/A        20.756       192.5

Ik zie dat je nu een Fritzbox hebt aangesloten. Deze is nu 2 uur en 3 kwartier online.

Als ik in de PPPoE historie kijk zie ik een aantal keer dat jouw router zelf de sessie heeft beëindigd. Pas om 08:51:36 zie ik een poort error en daarna zie ik dat je een Fritzbox hebt aangesloten.

Jouw firewall zit niet direct op de glasvezel aangesloten toch? Dat de Fritzbox het doet lijkt te betekenen dat de WAN aan de Glasnet zijde goed geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik heb een omada setup, OC200 controller, ER605v1 router en een TL-SG2210MP v1.0 switch
Glasvezel komt binnen op een zyxel GS1900-HP, op een SFP poort, op een vlan

Het enige wat ik doe is op de ER605v1 de PPoe gegevens ingeven, dan heb ik even verbinding, om daarna die fouten hierboven te krijgen.
Zet ik dan de fritzbox ertussen(tussen router en glasvezel), dan geen probleem. Wanpoort en Lanpoorten heb ik al geforceerd op 1G Full duplex gezet(was een tip een keer eerder hier), maar ook dat werkt niet

ik heb geen firewall ala opensense of zoiets

[ Voor 4% gewijzigd door sander817 op 07-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
sander817 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:50:
ik heb een omada setup, OC200 controller, ER605v1 router en een TL-SG2210MP v1.0 switch
Glasvezel komt binnen op een zyxel GS1900-HP, op een SFP poort, op een vlan

Het enige wat ik doe is op de ER605v1 de PPoe gegevens ingeven, dan heb ik even verbinding, om daarna die fouten hierboven te krijgen.
Zet ik dan de fritzbox ertussen(tussen router en glasvezel), dan geen probleem. Wanpoort en Lanpoorten heb ik al geforceerd op 1G Full duplex gezet(was een tip een keer eerder hier), maar ook dat werkt niet

ik heb geen firewall ala opensense of zoiets
Kan je nog eens de gewenste setup aansluiten? Dan kan ik even zien wat er dan gebeurd als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@sander817 Als ik het goed lees gebruik je die switch als omvormer van SFP naar RJ45. Nice nooit aan gedacht dat het zo kon.

Hopelijk heb je geen last van het volgende: Kremx in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817

sander817

Quas schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Kan je nog eens de gewenste setup aansluiten? Dan kan ik even zien wat er dan gebeurd als het mis gaat.
kan ik je anders bereiken op een ander tijdstip? Lukt mij nu niet

@RobbyTown Ik heb geen mediaconvertor. Fiber gaat rechtsstreeks met een SFP SX Module een sfp poort in op de switch. De module komt uit de fritzbox, toevallig de juiste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
sander817 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:41:
[...]

@RobbyTown Ik heb geen mediaconvertor. Fiber gaat rechtsstreeks met een SFP SX Module een sfp poort in op de switch. De module komt uit de fritzbox, toevallig de juiste versie
Klopt zo leg ik het toch ook uit :? (aangezien je switch als mediaconvertor functioneert omdat je geen mediaconvertor hebt)

Hoop alleen niet dat je switch nu gedrag gaat tonen zoals de mediaconvertor van Kremx. Die werkte goed bij Tweak maar niet bij Glasnet. Precies zoals je switch nu dus ook doet. Bij Tweak werkte het prima bij Glasnet problemen...

Die SFP module die jij hebt heb ik zelf ook in elk geval. Hier zit die in een TP-Link TL-ER7206 ipv een switch (heb ook geen mediaconvertor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
sander817 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Bel vrijdag even naar Glasnet. Dan kan mijn collega Robert helpen en spring ik even bij als ze er bij Glasnet niet uitkomen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander817

sander817

ik dacht dat je specifiek doelde op het gebruik van een mediaconvertor met je link ;)
Ik heb een er605, die heeft helaas geen sfp. Wellicht toch maar upgraden, zowiezo werkt ipv6 er volgens mij ook nog steeds niet op. Op mijn kantoor wel nog een SG2210MP staan, misschie n omruilen met de zyxel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
ipv6 heb je een reactie op de DM ;). Succes met knuselen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

Vond sinds gisteren mijn internet al enorm traag. Morgen maar is even bellen als het vanavond nog zo is. Hele dag op kantoor helaas en vanavond een etentje met werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiyLpcmUo36j_m3CfL1yJ7VUOLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OO7RNKhM0qmHFjVNv98sa5WQ.png?f=user_large

Ook al 2x vanochtend de verbinding er uit geknald :O (3848BD, Harderwijk)

[ Voor 9% gewijzigd door Tuumke op 23-05-2024 08:28 ]

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
DaBit schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:39:
Ik had er al een tijdje last van dat soms de browser er erg lang over deed om een pagina binnen te hengelen, zowel Windows als Linux terwijl speedtest/iperf/etc. niets vreemds lieten zien.

Inmiddels weet ik waarom: IPv6 stopt er regelmatig mee. Ga ik naar test-ipv6.com dan heb ik het ene moment een 10/10 score, het andere moment 0/10 en dan werkt een ping -6 www.google.com ook niet meer, ook niet als ik dat vanaf de router zelf doe.
Kleine follow-up; de afgelopen weken 0, nada, noppes problemen met IPv6. 100% stabiel, zowel 'browser-verkeer' als de bereikbaarheid van services van buitenaf over IPv6. Wat het was, geen idee, maar het lijkt nu weg te zijn.

In de afgelopen weken verder nog een paar mails gehad van Robert met serieuze pogingen en advies om te helpen, ondanks het feit dat de kans dat de problemen bij glasnet lagen klein was. Dat vedient toch wel een grote veer in het achterwerk van Robert en het team achter Glasnet hoor. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:23

kraats

Ik rol

Tuumke schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 08:28:
Vond sinds gisteren mijn internet al enorm traag. Morgen maar is even bellen als het vanavond nog zo is. Hele dag op kantoor helaas en vanavond een etentje met werk.

[Afbeelding]

Ook al 2x vanochtend de verbinding er uit geknald :O (3848BD, Harderwijk)
Hier (ook Harderwijk) dezelfde problemen. Speedtest is af en toe 600+, maar meestal rond de 15Mbit |:( Nu is 'ie weer even stabiel lijkt het

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-12-2024

Tuumke

Shingaling?

kraats schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:09:
[...]
Hier (ook Harderwijk) dezelfde problemen. Speedtest is af en toe 600+, maar meestal rond de 15Mbit |:( Nu is 'ie weer even stabiel lijkt het
Kan het nu niet meer checken, PC afgesloten dus geen remote meer :-P

Zie nog wel dit in mijn UDM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOdQRJA-fR6vJGo4X64z8e07J1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9rNW51JTOfajVzLDXvv7iTqi.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Tuumke op 23-05-2024 10:09 ]

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
We hadden vanmorgen probleem met een sfp in het datacenter.

Dit is voor 11 uur vanmorgen opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neko Central
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 19:23
Heb net de /29 subnet aangevraagd, alleen dadelijk eens kijken hoe ik het ga instellen als ik de info krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:06
@Neko Central Ik heb het super simpel toegevoegd aan de ip address lijst in mijn mikrotik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Central
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08 19:23
BurnerT schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:33:
@Neko Central Ik heb het super simpel toegevoegd aan de ip address lijst in mijn mikrotik. :)
Nice, mijn idee was extra router plaatsen voor homelab van mijn maten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:06
Waar wil je deze dan op aansluiten? Want volgensmij zal er een router de PPPoE moeten opzetten. Daar komt imho wel wat meer bij kijken dan gewoon extra apparaten ernaast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 13:21

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

HMailserver wordt niet meer onderhouden. MailEnable is idd je beste alternatief...

Je kan eens proberen op poort 587 te versturen, smtp poort 25 is Relay, smtp poort 587 is submit....

Lukt dat allemaal niet, download dan ff putty, en probeer zelf een telnet naar het specifieke adres (dns en ip) op poort 25. Een luisterende server zou dan gewoon de banner weergeven.

Suc6

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Zijn er meer mensen welke hier (af en toe) hinder ondervinden van PPPoE problemen met Glasnet?

Wij hebben een UDM Pro gekoppeld aan het modem en de UDM neemt het PPPoE voor zijn rekening. Afgelopen week was de verbinding bij ons zeer instabiel. Vanuit de helpdesk kwam terug dat dit een PPPoE dingetje was. Echter hadden we A) onze login gegevens niet aangepast en B) we hadden nog wel verbinding, maar uiterst instabiel; dan wel, dan niet.

Het vergelijk vanuit de helpdesk van een pin apparaat met verkeerde pincode raakte kant nog wal, aangezien we wel nog verbinding kregen, althans soms wel en soms niet...

Herstart van de UDM en het modem loste niks op. Er is toen "iets gedaan", waardoor we ineens een IP uit een blok van Comcast Cable, maar loste het probleem niet op. De ochtend erop merkte we dat ons IP weer terug was (dus gewoon uit het blok van Blackgate) en was alles weer stabiel.

Een hele tijd geleden hadden we ook een instabiele verbinding en toen ging het (ook) mis op PPPoE, er leken 2 PPPoE processen te lopen ofzo waarbij de ene faalde omdat de andere wel goed ging...

Zijn wij nu uniek, of is dit vaker gebeurd hier?

[ Voor 1% gewijzigd door Whizzer op 31-05-2024 09:47 . Reden: "andere provider" schoot me weer te binnen ]

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Zelf geen last van.

Via RIPE monitor ik probes die op Glasnet zitten via dit rapport, ping opdracht (nieuwe/oude worden 1ste van de maand toegevoegd/verwijderd).

Om de uptime te checken van de probes die op Glasnet zitten zie: Alle actieve Glasnet probes. Geen idee wat 'af en toe is'. Maar hier al maand uptime (sinds ik hem draai). De andere 5 hebben ook al redelijke uptime (bij reboot/stroomuitval raak je natuurlijk ook de uptime kwijt).

Nu zijn 6 probes is niet heel zuiver meten op alle klanten van Glasnet (kan natuurlijk regio gebonden zijn).

[ Voor 17% gewijzigd door RobbyTown op 31-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik zou best wel willen overstappen naar glasnet maar zie idd op tegen het PPPoE gedoe. Zit nu bij Netrebel maar die hebben helaas regelmatig 'onaangekondigd' onderhoud.

Bij Netrebel heb ik een pure ethernet aansluiting zonder PPPoE of vlans, zou ik ook graag bij een eventuele nieuwe provider willen hebben. Heb in het verleden met DSL nogal last gehad van MTU problemen (in combinatie met IPv6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Jef61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:36:
Ik zou best wel willen overstappen naar glasnet maar zie idd op tegen het PPPoE gedoe. Zit nu bij Netrebel maar die hebben helaas regelmatig 'onaangekondigd' onderhoud.

Bij Netrebel heb ik een pure ethernet aansluiting zonder PPPoE of vlans, zou ik ook graag bij een eventuele nieuwe provider willen hebben. Heb in het verleden met DSL nogal last gehad van MTU problemen (in combinatie met IPv6).
Zelf van Tweak net Glasnet gegaan. Tweak had ook geen PPPoE heb zelf daar weinig gedoe mee.

Dat van Netrebel 'onaangekondigd' onderhoud dat las ik hier ook: Tweak_ in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1" voor @Tweak_ de reden om over te stappen.

Geen idee hoe @Tweak_ het bevalt van Netrebel naar Glasnet :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Nu online
RobbyTown schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Zelf van Tweak net Glasnet gegaan. Tweak had ook geen PPPoE heb zelf daar weinig gedoe mee.
Mag ik weten waarom je bij Tweak bent weggegaan?

Edit: Oh zie het al denk ik, ze gaan op in Odido?

[ Voor 9% gewijzigd door Jef61 op 31-05-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Jef61 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:50:
[...]

Mag ik weten waarom je bij Tweak bent weggegaan?

Edit: Oh zie het al denk ik, ze gaan op in Odido?
Yup. Had net voor de bekendmaking de keus gemaakt. Voelde op een of andere manier aan dat Tweak geen lang bestaan had en okt liep jaarbetaling af en wilde gedoe voor zijn.

Zie recente reacties: [Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5, Tweak/Odido maakt er nu een potje van.

Al met al geen verkeerde keus gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Nu online
Even over die mtu problemen:

Vroegah met DSL ging ik het internet op met mtu 1492, dat gaf bij mij (en anderen) problemen met sommige IPv6 websites, na lang zoeken bleek dat die websites hun ICMPv6 niet goed (gefilterd) hadden ingesteld waardoor de pakketjes niet goed gefragmenteerd werden en de websites supertraag tot niet werkte. Leuk detail, alle websites gehost bij TransIP hadden bijvoorbeeld dit probleem. Heb daarover contact gehad met TransIP maar je komt met dit verhaal niet door de helpdesk heen.

Ik heb even dit draadje snel doorgenomen en als ik het goed begrijp kun je bij Glasnet de mtu van de PPPoE sessie op 1508 zetten waardoor je met mtu 1500 het internet op gaat. Er zijn dus eigenlijk geen mtu problemen te verwachten, klopt dit een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

We hebben het nu slechts 2x merkbaar ondervonden in de 2,5 jaar dat we klant zijn. Nu is het op kantoor, dus we zijn beperkt aanwezig, dus misschien heeft het zich vaker voorgedaan, maar zolang ik dat niet kan verifiëren, hou ik het bij 2x..

Wat echter wel hinderlijk is, is dat je er dan gewoon lang last van hebt.. De hele dag ofzo. Afgelopen maandag bijvoorbeeld was het de hele (werk-) dag ruk, moest echt op m'n hotspot om mijn teams calls te kunnen doen.

Dus ik wil hier niet Glasnet bashen ofzo of de zeikende klant uithangen, maar wil vooral kijken of wij de enige zijn of niet.. Of uiteindelijk de oorzaak achterhalen in de hoop dit permanent op te lossen of permanent opgelost te krijgen.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@Jef61 MTU 1508 zou goed moeten werken. Zie: vinniefireman in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
Echter ik kan zelf weer niet hoger 1492 met TP-Link (heb verder geen problemen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qexto_HwZ4eDYy7l1AzBAVTsHgE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cZiW8wSUo0YHdxi0dFAAoAwB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Nu online
RobbyTown schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 02:21:
Vreemd dat je niet hoger kunt instellen...
Ik heb zelf Mikrotik dus ik ga ervan uit dat het daarmee wel kan.

Zoek nog even wat verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Whizzer schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:29:
[...]

Dus ik wil hier niet Glasnet bashen ofzo of de zeikende klant uithangen, maar wil vooral kijken of wij de enige zijn of niet.. Of uiteindelijk de oorzaak achterhalen in de hoop dit permanent op te lossen of permanent opgelost te krijgen.
Als er problemen zijn uiteraard gewoon de support desk bellen.
De reden dat er gevraagd wordt om de pppoe gegevens te controleren is omdat je nu waarschijnlijk geen @glasnet.nl achter je username hebt staan.

We hebben dit jaar of 2 aangepast omdat we dan flexibele dienstverlening kunnen aanbieden voor andere kleine isp's.

Uit welke regio kom je? Kan je misschien je postcode en huisnummer of klant nummer delen? Kijk graag mee of ik iets voor je kan doen en zie waarom het niet stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Jef61 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:37:
[...]

Vreemd dat je niet hoger kunt instellen...
Ik heb zelf Mikrotik dus ik ga ervan uit dat het daarmee wel kan.

Zoek nog even wat verder.
Ja zeg dat wel. Maar stel ik kies zonder pppoe dan kan ik wel 1500 maximaal doen (zo stond het toen bij Tweak). Lijkt wel als of bij TP-link zelf de 8 erbij telt en dus per merk net iets anders is.

Mikrotik verwacht ik wel dat het erop zit/kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Laatst online: 12:23
RobbyTown schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:21:
[...]

Ja zeg dat wel. Maar stel ik kies zonder pppoe dan kan ik wel 1500 maximaal doen (zo stond het toen bij Tweak). Lijkt wel als of bij TP-link zelf de 8 erbij telt en dus per merk net iets anders is.
Wat achtergrond:

Dan zal je TP-link geen jumboframes ondersteunen. Standaard Ethernet doet namelijk een MTU van 1500 per frame maximaal. Dus als het 1508 moet worden door PPPoE, moet je jumboframes op Ethernetniveau ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
RobbyTown schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 02:21:
@Jef61 MTU 1508 zou goed moeten werken. Zie: vinniefireman in "[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1"
[Afbeelding]
Ik vermoed dat jouw tp-link gewoon correct is en de ppp header van 6 en de protocol id van 2 er al af is. Vandaar 1492.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Centauriprime schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:33:
[...]

Ik vermoed dat jouw tp-link gewoon correct is en de ppp header van 6 en de protocol id van 2 er al af is. Vandaar 1492.
In Mikrotik zet je de MTU van de WAN (ethernet) interface op 1508, dan is er 1500 over nadat PPPoE er 8 afhaalt. Geen idee of TP-Link dat ook kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Zojuist even een korte onderbreking ervaren.
Zo rond 14.32 uur en 2 minuten later was ik weer terug online.

Daarna zag ik een wat verhoogde latency (11ms) en een minuutje later zo'n 15% packetloss.

Inmiddels lijkt het weer stabiel hier met een latency van 5-6ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:29
Hier hetzelfde. Ik merkte het aan mijn Citrix verbinding (postcode 5341)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Quas
Er is een core router herstart in Amsterdam, dit heeft landelijk impact helaas. We zijn het aan het onderzoeken.
Routes worden opnieuw opgebouwd. Verkeer kan wat anders lopen waardoor je latency net wat anders is.

[ Voor 12% gewijzigd door Quas op 03-06-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Heerlijk snel antwoord weer @Quas
Thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ernstoud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Nee. Draait in een browser. Waarin een sandbox, html rendering, JavaScript, extensions e.v.a. actief zijn. Op een OS waarin nog veel meer processen actief zijn. Onbetrouwbaar.
Alles is onbetrouwbaar dan, er hangen nog andere apparaten aan de meeste routers ook.

Je kan ook gewoon zeggen dat het een goede indicatie geeft mits je pc snel genoeg is, geen andere processen actief, geen andere pc's bezig zijn etc ;) En de ene website is de andere niet, als je verschillende speedtests doet dan krijg je wel een idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 18-06-2024 12:27 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Laatst online: 16:09

Tmr

aartvg schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:26:
Uitgeest wachten we tot de backhole klaar is van ODF/E-fiber richting Castricum.
Helaas nog geen nieuws vrees ik. Ik begrijp dat glasnet afhankelijk is van andere partijen, maar snel gaat het allemaal niet.

Nou ja als het internet straks maar wel snel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Laatst online: 12:38
Bij mij ging de overgang e-fiber naar open dutch fiber ook niet helemaal lekker. En de backhole(?) van Glasnet is ook nog niet af.

Inderdaad nog ff wachten.
Pagina: 1 ... 10 ... 17 Laatste