[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
Waarom is die backhaul eigenlijk zo belangrijk voor Glasnet, is dat vanwege de actieve switches?

Zie meer en meer Odido SSID's oppoppen om mij heen. Die is dus al actief met glasvezel Internet.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:58
Centauriprime schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:15:
Waarom is die backhaul eigenlijk zo belangrijk voor Glasnet, is dat vanwege de actieve switches?
De backhaul is de fiber van de POP naar de CORE van Glasnet, de switch van glasnet heeft een eigen uplink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:07
Insider information: We wachten op de verbinding van Castricum naar Uitgeest. Deze wordt door ODF beheerd en aangelegd. Als het goed is dan moet die deze maand nog worden opgeleverd. Daarna kunnen we live.

Wat betreft ODIDO, die kunnen natuurlijk zelf een verbinding naar de citypop hebben aangelegd. Daar hebben wij geen inzicht in. Ook kan het zijn dat het Odido via DSL netwerk is. Dat doen ze natuurlijk ook voor als er geen Glas op het adres beschikbaar is.

Nog even geduld dus en het zou in de loop van volgende maand geleverd moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voorheen zat ik bij XSYou, maar ze hebben hun consumenten business overgedaan aan Glasnet.
Omdat ik m'n eigen router draai (Full stack Meraki) werd ik door hun proactief gebeld om de overstap te doen. d:)b (PPPoE configureren)

TL;DR: Ik heb nu IPv6 :)

DHCPv6-PD doet het nog niet helemaal lekker. Moet ik nog een keer troubleshooten als ik meer tijd heb.
Voor nu heb ik het statisch ingesteld.

Packet loss en latency zijn wel iets hoger t.o.v. XSYou / Matrix IT:

Google - Week
Glasnet Migratie - Google - Week

Google - Month
Glasnet Migratie - Google - Month

Cloudflare - Week
Glasnet Migratie - Cloudflare - Week

Cloudflare - Month
Glasnet Migratie - Cloudflare - Month

Cisco Umbrella - Week
Glasnet Migratie - Cisco Umbrella - Week

Cisco Umbrella - Month
Glasnet Migratie - Cisco Umbrella - Month

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:30
Bl@ckbird schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:54:

Packet loss en latency zijn wel iets hoger t.o.v. XSYou / Matrix IT:
Komen graag met je in contact. Zoveel packet loss is niet de bedoeling;)

De verhoging van de latency heeft waarschijnlijk te maken met pppoe.

Kunnen we gelijk even kijken naar ipv6 ;) welke ruiter gebruik je?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Gisteren serienummer van Zaram doorgegeven aan Glasnet, vandaag doorgevoerd en Zaram werkt gelijk op de Glasnet-verbinding via DFN. Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Beetje haperig internet deze avond. Valt soms een minuut lang weg en komt dan weer terug. Omgeving Den Bosch/Oss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Geen last van gehad hier (E-Fiber netwerk, Hoeksche Waard)

[ Voor 41% gewijzigd door VHware op 31-07-2024 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Reek ook geen last van gehad (vlakbij Oss).

Even gekeken naar de landelijke probes die op Glasnet zitten (link). Die zijn ook up gebleven en hebben geen hikje gehad.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJ-NL
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:29
MMaster23 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:56:
Beetje haperig internet deze avond. Valt soms een minuut lang weg en komt dan weer terug. Omgeving Den Bosch/Oss.
Ik ervaar dit soms ook, omgeving Oss. Voorheen met Tweak had ik hier geen last van. Ik ben wel ongeveer tegelijk overgestapt van een Orbi naar een Deco mesh netwerk maar of dat er iets mee te maken heeft? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
  • Laatst online: 14-09 20:15
Is er al iets bekend wanneer we in Uitgeest kunnen genieten van onze Glasnet verbinding? Ik dacht dat er nog een verbinding tussen Castricum en Uitgeest aangelegd moest worden door ODF. Dat zou in de loop van juli gereed zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
Uitgeest worden vandaag de laatste 2pops gereed gemaakt. Iedereen mag bellen om afspraak te maken. ;)

Wat betreft de storingen graag even tijdstip doorgeven en gebied anders is het wel heel lastig zoeken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:51
Dit zie ik in mijn log terug voor Boekel (e-fiber):
30-7 23:33 100% loss naar Cloudflare
30-7 23:50 100% loss naar AS60404
30-7 23:52 100% loss naar Google

Het zijn maar hikjes en naar mijns inzien is het eerder een routeringsdingetje wat niet perse aan Glasnet zelf hoeft te liggen maar ook onderhoud verderop in de routering kan zitten.

Zeker als meer mensen dit ervaren om hetzelfde tijdstip, maar dat kan Glasnet dan wellicht ook zien in hun logging.

Status van de SFP interface op mijn Mikrotik kan ik pas volgende week terugkijken ivm vakantie. Bovenstaande data is van uptime kuma.

[ Voor 0% gewijzigd door bundit op 31-07-2024 13:23 . Reden: Datum gecorrigeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38

Osxy

Holy crap on a cracker

aartvg schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:40:
Uitgeest worden vandaag de laatste 2pops gereed gemaakt. Iedereen mag bellen om afspraak te maken. ;)

Wat betreft de storingen graag even tijdstip doorgeven en gebied anders is het wel heel lastig zoeken;)
Dit geld ben ik bang alleen voor Uitgeest en niet voor de backhaul naar Akersloot?
Bizar hoe dit zo slecht door ODF is gemanaged, project zou oorspronkelijk eind vorig jaar/begin dit jaar klaar moeten zijn voor Akersloot.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
bundit schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:22:
Je bent wel spot on met de DDoS die we gisten avond gehad hebben. Het duurt even voordat zoon DDoS gedecreteerd word en omgeleid. Voor veel klanten is dit niet merkbaar.

Vervelt helaas die mensen die zitten te DDoSsen, helaas kunnen we hier niet zo veel aan doen.
(Ja we vragen vriendelijk aan klanten waar dit vaker gebeurd om opzoek te gaan naar een andere provider)
bundit schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:22:
Je bent wel spot on met de DDoS die we gisten avond gehad hebben. Het duurt even voordat zoon DDoS gedecreteerd word en omgeleid. Voor veel klanten is dit niet merkbaar.

Vervelt helaas die mensen die zitten te DDoSsen, helaas kunnen we hier niet zo veel aan doen.
(Ja we vragen vriendelijk aan klanten waar dit vaker gebeurd om opzoek te gaan naar een andere provider)
Iets met snelwegen.. geen update helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door aartvg op 31-07-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Bedankt voor het nagaan, zelf had ik niet merkbare klachten. Maar gezien ik meer meldingen van gisteravond zag leek het me wel nuttig deze aan te geven.

Het was mij niet bekend dat er een DDOS richting Glasnet gaande was, dus dat verklaart inderdaad de minimale/tijdelijke loss. Probleem herstelde zich inderdaad snel wat betekend dat de DDOS protectie vanuit Glasnet hier prima werk heeft geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Osxy schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Dit geld ben ik bang alleen voor Uitgeest en niet voor de backhaul naar Akersloot?
Bizar hoe dit zo slecht door ODF is gemanaged, project zou oorspronkelijk eind vorig jaar/begin dit jaar klaar moeten zijn voor Akersloot.
Maak je niet druk, ik zit in het eerste gebied van Uitgeest waar glasvezel al vanaf 2021 zou moeten zijn. We zijn inmiddels 3 jaar verder en de hoogbouw in dit gebied is nog steeds niet gerealiseerd :+ Echt een clown fiesta met deze aanleg van eFiber / ODF.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Zit er over te denken om ook tv van glasnet te nemen. Heb al internet op dit moment. Echter kan ik de instructies op https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html niet helemaal rijmen met de settings op mijn eigen UDM-pro die ik nu rechtstreeks gebruik.

Iemand instructies voor glasnet tv voor een Unifi UDM-pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 13:11
cvs79 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:28:
Zit er over te denken om ook tv van glasnet te nemen. Heb al internet op dit moment. Echter kan ik de instructies op https://www.glasnet.nl/eigenmodem.html niet helemaal rijmen met de settings op mijn eigen UDM-pro die ik nu rechtstreeks gebruik.

Iemand instructies voor glasnet tv voor een Unifi UDM-pro
Waarom geen NLziet? Ik heb het al jaren naar volle tevredenheid. Bovendien hoor over het algemeen veel problemen met TV van de internet aanbieders.

Arriving Somewhere but not here....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvs79
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Joop_Klepzeiker schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:45:
[...]

Waarom geen NLziet? Ik heb het al jaren naar volle tevredenheid. Bovendien hoor over het algemeen veel problemen met TV van de internet aanbieders.
Geen espn is een van de redenen alsmede het alles bij een provider met eigen apparatuur kunnen onderbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Heb je een smart TV of chromecast?

CD app en klaar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Wil je via nediacox van Glasnet kijken of ga je de app gebruiken op Android TV of Apple TV box? Via de app zijn er geen specifieke configuraties nodig.

In geval van mediabox is het een dhcp cliënt aanmaken op van 37. Icm igmp proxy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Zijn er problemen met DNS 9.9.9.9 in combi met Glasnet?

Gebruik zelf geen DNS 9.9.9.9, ik ping daar enkel heen. Kreeg een down melding (14.08.2024 01:38:32 Down). Even een meting gestart
Glasnet + andere NL probes
https://atlas.ripe.net/measurements/77090899/overview
Zuiver en alleen Glasnet probes
https://atlas.ripe.net/measurements/77091027/overview

Over het algemeen werkt het prima bij de meeste probes, echter Glasnet probes (ASN: 201290 vele 100% packetloss)

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 14-08-2024 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 03:38:
Zijn er problemen met DNS 9.9.9.9 in combi met Glasnet?

Gebruik zelf geen DNS 9.9.9.9, ik ping daar enkel heen. Kreeg een down melding (14.08.2024 01:38:32 Down). Even een meting gestart
Glasnet + andere NL probes
https://atlas.ripe.net/measurements/77090899/overview
Zuiver en alleen Glasnet probes
https://atlas.ripe.net/measurements/77091027/overview

Over het algemeen werkt het prima bij de meeste probes, echter Glasnet probes (ASN: 201290 vele 100% packetloss)
Wat een fijn onderbouwde post. Heb de test nog even herhaald en het zijn weer dezelfde probes die het niet kunnen voltooien overigens als je kijkt onder details zie je dat ze wel komen tot aan quad met de traceroutes.
https://atlas.ripe.net/measurements/77098192/results trace route
https://atlas.ripe.net/measurements/77098193/results pings

[ Voor 19% gewijzigd door stormfly op 14-08-2024 07:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
Zit buiten ons netwerk. vannacht om 4:00 uur al mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10
aartvg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 07:55:
Zit buiten ons netwerk. vannacht om 4:00 uur al mee bezig geweest.
Heb je er iets meer zicht meer op? Het lijkt erger te worden, eerst ging het vooral op IP's van Digital Ocean te gaan, maar nu zie ik ook het misgaan bij het connecten Odido ip's en ook naar VPS bij Tilaa(.com) in Amsterdam gaat het mis. Zodra ik een VPN op zet zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
llevering schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:33:
[...]

Heb je er iets meer zicht meer op? Het lijkt erger te worden, eerst ging het vooral op IP's van Digital Ocean te gaan, maar nu zie ik ook het misgaan bij het connecten Odido ip's en ook naar VPS bij Tilaa(.com) in Amsterdam gaat het mis. Zodra ik een VPN op zet zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Aantallen stellen nog niet veel voor maar. Odido begint nu ook in de top 3 te komen: https://allestoringen.nl/ AMS-IX op nummer 4...

Nog een melding op de monitoring
NextDNS (45.90.30.0) down 14.08.204 09:28

9.9.9.9 om 09:27 up

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 14-08-2024 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Wij hebben de AMS-IX peerings uitgezet. Dit is alles wat wij kunnen doen op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@aartvg Wat is er dan eigenlijk aan de hand (problemen met AMS, zo ja wat dan eigenlijk)?

Laat ik vooropstellen hier werkt het allemaal prima kan gewoon internetten. Alleen op de PRTG krijgt ik sommige DNS (Quad en NEXT dus) down melding.

Zolang je die niet als DNS hebt draaien is er dus niets aan de hand?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aartvg
@RobbyTown je gaat nu wel hele moeilijke vraag stellen om in Jip en Janneke taal uit te leggen :)

De AMX-IX (https://ams-ix.net/) is een peering netwerk waar 600+ providers op aangesloten zitten en internet verkeer met elkaar uitwisselen.
Iedereen wisselt via BGP (Wikipedia: Border Gateway Protocol) uit welke IP-adressen ze beheren. Jou voorbeeld is dat voor Quad9 we verkeer willen/moesten afleveren bij bijvoorbeeld i3D.

Wij beschikken over 2 poorten op de AMS-IX, 1x Global switch en 1x Nikhef. Al het verkeer wat wij in Global switch de AMS-IX op stuurde liep dood. het komt niet aan bij i3D. Als we dit doen op Nikhef gaat het wel goed.

Het probleem komt (en dit is een aanname) dat een LAG (Bundeling van meerdere porten) niet goed werkt. een LAG kan bestaan uit meerdere 10/100/400G porten op de AMS-IX. 1 pakketje loopt via port 1, ander pakket via port2. dit word meestal bepaald op bases van een hash van het source en/of destination IP van het pakket. Omdat elke klant een ander IP heeft kan het dus voorkomen dat klant 1 problemen heeft maar klant 2 niet. Dit was ook te zien in je ripe atlas resultaten.

Als er meer info is vanuit AMS-IX zal ik dit hier posten. tot nu toe hebben ze alleen aangegeven dat er problemen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Duidelijke uitleg.

Update: hier is NextDNS ook weer up.

Zojuist
8.8.8.8 down
14.08.2024 11:07:34 Down

Denk dat we alle DNS servers afgaan :p

[ Voor 103% gewijzigd door RobbyTown op 14-08-2024 11:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:38

Osxy

Holy crap on a cracker

aartvg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:33:
@RobbyTown je gaat nu wel hele moeilijke vraag stellen om in Jip en Janneke taal uit te leggen :)

De AMX-IX (https://ams-ix.net/) is een peering netwerk waar 600+ providers op aangesloten zitten en internet verkeer met elkaar uitwisselen.
Iedereen wisselt via BGP (Wikipedia: Border Gateway Protocol) uit welke IP-adressen ze beheren. Jou voorbeeld is dat voor Quad9 we verkeer willen/moesten afleveren bij bijvoorbeeld i3D.

Wij beschikken over 2 poorten op de AMS-IX, 1x Global switch en 1x Nikhef. Al het verkeer wat wij in Global switch de AMS-IX op stuurde liep dood. het komt niet aan bij i3D. Als we dit doen op Nikhef gaat het wel goed.

Het probleem komt (en dit is een aanname) dat een LAG (Bundeling van meerdere porten) niet goed werkt. een LAG kan bestaan uit meerdere 10/100/400G porten op de AMS-IX. 1 pakketje loopt via port 1, ander pakket via port2. dit word meestal bepaald op bases van een hash van het source en/of destination IP van het pakket. Omdat elke klant een ander IP heeft kan het dus voorkomen dat klant 1 problemen heeft maar klant 2 niet. Dit was ook te zien in je ripe atlas resultaten.

Als er meer info is vanuit AMS-IX zal ik dit hier posten. tot nu toe hebben ze alleen aangegeven dat er problemen zijn :)
Het is je pittig goed gelukt :) En laat ik direct ook zeggen dat deze transparantie en reacties voor mij reden was om voor jullie te kiezen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:09:
@aartvg Wat is er dan eigenlijk aan de hand (problemen met AMS, zo ja wat dan eigenlijk)?

Laat ik vooropstellen hier werkt het allemaal prima kan gewoon internetten. Alleen op de PRTG krijgt ik sommige DNS (Quad en NEXT dus) down melding.

Zolang je die niet als DNS hebt draaien is er dus niets aan de hand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YeKt3uLCrHS05Kk0Z_BOMvkjM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/StzHasp4KFkigfwGwu80s48X.png?f=user_large

Smokeping van een collega op glasnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
aartvg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:05:
Wij hebben de AMS-IX peerings uitgezet. Dit is alles wat wij kunnen doen op dit moment.
Op 1 DC of op 2 DC's en waar gaat het verkeer nu naar toe, welke transits?

Het lijkt erop dat meer partijen het verkeer op een andere manier versturen, bandbreedte is lager dan gisteren. https://stats.ams-ix.net/index.html

Toch heeft de AMS-IX historisch gezien best wat grote outages op naam in de laatste 3 jaar. Ziggo levert alles via hun Aorta (libertyglobal) netwerk en gebruikt geen AMS-IX en KPN levert alles via de (hun eigen) NL-IX. Waar minder verstoringen lijken te zijn, zit Glasnet ook op de NL-IX?

[ Voor 45% gewijzigd door stormfly op 14-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
Osxy schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Het is je pittig goed gelukt :) En laat ik direct ook zeggen dat deze transparantie en reacties voor mij reden was om voor jullie te kiezen.
Het komt het dichtste in de buurt van het oude Tweak he 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:36:
Duidelijke uitleg.

Update: hier is NextDNS ook weer up.

Zojuist
8.8.8.8 down
14.08.2024 11:07:34 Down

Denk dat we alle DNS servers afgaan :p
Ken je kumauptime ;-) die stuurt een push als het niet lekker loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:37:
[...]

Ken je kumauptime ;-) die stuurt een push als het niet lekker loopt.
Die ken ik en draait ook (als mail ingesteld :P)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q22ZjQVs26JXRSNs6v8bbcVSF4c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXKGQruth1LihEVIBCTL74z9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RobbyTown op 14-08-2024 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_2teP
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 22:23
donderdag 15 augustus 2024
Stroomstoring POP (point of presence) Puttershoek
De vermoedelijke oorzaak is omstreeks 02:00 opgetreden. De oorzaak betreft mogelijk een probleem in de stroomvoorziening naar/in de PoP (wijkcentrale. en de UPS (noodstroomvoorziening) was daarna omstreeks 03:30 ook leeg en uitgevallen.
Sinds 9:16 uur vanmorgen is er weer internet (tenminste voor mijn aansluiting)
NB
Stedin heeft dit waarschijnlijk op moeten lossen

[ Voor 6% gewijzigd door Jan_2teP op 15-08-2024 10:38 ]

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Sinds 9:16 uur vanmorgen is er weer internet (tenminste voor mijn aansluiting)
Hmm, hier in Fijnaart, gebied Moerdijk ook storing, maar rond 11h21 nog altijd.
Ik ging ervanuit dat het gerelateerd was, maar als die van jouw al weer een uur werkt....

edit: 11:38 werkt weer.

[ Voor 4% gewijzigd door cybermaus op 15-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
POP in Puttershoek was plat door stroomstoring. De UPS kwam niet meer online vanmorgen waardoor de switches ook niet opgestart zijn. Voor mij onbekend wanneer de stroom weer terug was in de pop.

Fijnaart staat hier los van. Daar was een switch stuk gegaan (Compact flash kaartje). Deze is vervangen.
I.v.m. met vakantie hadden we maar 1 monteur die naar beide storingen gereden is.

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:40
In Heinenoord (dorp verderop) had ik ook last van die storing in Puttershoek. De verbinding kwam inderdaad weer online omstreeks 9:15.
Hoe zit dat dan eigenlijk? Ik was in de veronderstelling dat elk dorp zo z'n eigen POP heeft. Zo is er aan de Tienvoet, de straat bij de entree van Heinenoord, dacht ik een POP gebouwd. Of heb ik dat verkeerd?

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14:46
In het buitengebied kan het soms voorkomen dat een aansluiting op de POP van een ander dorp zit als dat beter uitkomt met de ligging van het netwerk.

Of er was gelijktijdig ook een storing met die POP omdat ze gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:18
Zijn er nog steeds problemen met de (AMS-IX) peering? Google lijkt nu voor al hun domeinen geen IPv6 meer te leveren aan Glasnet, IPv4 werkt overigens nog wel. Ik dacht eerst dat het misschien nog een DNS upstream probleem was, maar blijf het probleem houden als ik deze aanpas. Andere domeinen zoals Facebook werken overigens wel perfect over IPv6.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evharten
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:44
D0ubleD0uble schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:51:
Zijn er nog steeds problemen met de (AMS-IX) peering? Google lijkt nu voor al hun domeinen geen IPv6 meer te leveren aan Glasnet, IPv4 werkt overigens nog wel. Ik dacht eerst dat het misschien nog een DNS upstream probleem was, maar blijf het probleem houden als ik deze aanpas. Andere domeinen zoals Facebook werken overigens wel perfect over IPv6.
Bij de directe peering met Google leek iets niet helemaal goed te werken, we hebben dit nu opgelost en dit zou nu weer goed moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
evharten schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Bij de directe peering met Google leek iets niet helemaal goed te werken, we hebben dit nu opgelost en dit zou nu weer goed moeten werken.
Lijkt hier toch nog steeds iets verkeerd te gaan, zie hier de correct werkende traceroute voor V4:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
traceroute -4 google.com
traceroute to google.com (142.250.179.206), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.x.x (192.168.x.x)  12.822 ms  12.523 ms  12.102 ms
 2  asr01.nik.core.blackgate.nl (46.231.18.4)  10.572 ms  10.164 ms  10.727 ms
 3  customer.ftto.blackgate.nl (46.231.18.49)  11.089 ms  10.288 ms  9.647 ms
 4  * * *
 5  100.65.0.194 (100.65.0.194)  6.706 ms  5.862 ms  5.602 ms
 6  142.250.167.48 (142.250.167.48)  4.785 ms  5.097 ms  5.848 ms
 7  * * *
8  142.250.224.130 (142.250.224.130)  5.051 ms ams15s42-in-f14.1e100.net (142.250.179.206)  5.021 ms 142.250.211.90 (142.250.211.90)  5.163 ms

En dan de traceroute over IPv6:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
traceroute -6 google.com
traceroute to google.com (2a00:1450:400e:805::200e), 30 hops max, 80 byte packets
 1 2a0d:xxxx (2a0d:xxxx)  2.982 ms  2.082 ms  3.628 ms
 2  2a05:3600:0:3::2 (2a05:3600:0:3::2)  5.840 ms  5.765 ms  5.742 ms
 3  2a05:3600:0:3::1 (2a05:3600:0:3::1)  4.916 ms  5.637 ms  4.526 ms
 4  * * *
 5  * * *
 6  * * *
Enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evharten
D0ubleD0uble schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Lijkt hier toch nog steeds iets verkeerd te gaan, zie hier de correct werkende traceroute voor V4:
<snip>
Ik ben bezig dit verder uit te zoeken het lijkt er op dat je via een ander pad binnenkwam, en hier nog wel de issue zich voordeed, ik heb al het eea aan aanpassingen gemaakt, maar ben dit nog aan het monitoren.

Update: Zo te zien werkt de route nu naar behoren, graag hoor ik of jij dit ook zo ervaart

[ Voor 9% gewijzigd door evharten op 28-08-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
evharten schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Ik ben bezig dit verder uit te zoeken het lijkt er op dat je via een ander pad binnenkwam, en hier nog wel de issue zich voordeed, ik heb al het eea aan aanpassingen gemaakt, maar ben dit nog aan het monitoren.

Update: Zo te zien werkt de route nu naar behoren, graag hoor ik of jij dit ook zo ervaart
Alles werkt weer naar behoren, traceroute6 ziet er netjes uit richting Google, helemaal top deze service! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
Ik lijk een andere route te hebben, hier gaat die fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#  ADDRESS            LOSS  SENT  LAST     AVG  BEST  WORST  STD-DEV
1  2a05:3600:0:29::2  0%       2  4.5ms    4.5  4.4   4.5    0.1    
2  2a05:3600:0:29::1  0%       2  3.6ms    3.6  3.5   3.6    0.1    
3                     100%     2  timeout                           
4                     100%     2  timeout                           
5                     100%     1  timeout                           
6                     100%     1  timeout                           
7                     100%     1  timeout

Mijn IPv6 zit in het 2a0d:6e00::blok.

IPv4 gaat daarentegen wel goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
#  ADDRESS          LOSS  SENT  LAST     AVG  BEST  WORST  STD-DEV
1  46.231.18.6      0%       5  2.9ms    2.9  2.8   2.9    0      
2  46.231.18.93     0%       5  3.8ms    3.6  3.4   3.8    0.1    
3  100.65.0.161     0%       5  3.9ms    4    3.9   4      0      
4  100.65.0.114     75%      5  timeout  4.2  4.2   4.2    0      
5  100.65.0.194     0%       4  4.3ms    4.2  4.1   4.3    0.1    
6  142.250.167.48   0%       4  3.5ms    3.5  3.4   3.5    0      
7  172.253.71.25    0%       4  3.4ms    3.5  3.4   3.6    0.1    
8  142.251.48.179   0%       4  3.5ms    3.5  3.4   3.5    0      
9  142.250.179.195  0%       4  3.5ms    3.5  3.4   3.5    0

Of tweakers.net IPv6:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#  ADDRESS                     LOSS  SENT  LAST   AVG   BEST  WORST  STD-DEV
1  2a05:3600:0:29::2           0%      13  4.3ms  4.3   4.2   4.4    0.1    
2  2a05:3600:0:29::1           0%      13  3.5ms  3.6   3.5   3.9    0.1    
3  2a05:3600:0:28::1           0%      13  4ms    3.8   3.6   4      0.1    
4  2001:7f8:13::a502:940:3     0%      13  4ms    20.8  3.8   63.2   23.1   
5  2a02:26f0:1080:5708::1      0%      13  3.8ms  3.8   3.7   4      0.1    
6  2a02:26f0:1080:801::1       0%      13  3.8ms  3.9   3.8   4      0.1    
7  2a02:26f0:1080:2209::1      0%      13  3.7ms  3.8   3.6   3.9    0.1    
8  2a02:26f0:1180:33::210:662  0%      13  3.6ms  3.7   3.6   3.9    0.1

• evharten
bundit schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:39:
Ik lijk een andere route te hebben, hier gaat die fout:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#  ADDRESS            LOSS  SENT  LAST     AVG  BEST  WORST  STD-DEV
1  2a05:3600:0:29::2  0%       2  4.5ms    4.5  4.4   4.5    0.1    
2  2a05:3600:0:29::1  0%       2  3.6ms    3.6  3.5   3.6    0.1    
3                     100%     2  timeout                           
4                     100%     2  timeout                           
5                     100%     1  timeout                           
6                     100%     1  timeout                           
7                     100%     1  timeout

Mijn IPv6 zit in het 2a0d:6e00::blok.
Ik kan dit niet direct reproduceren, kan je me even een prive bericht sturen met daarin postcode/huisnummer ? en naar welk IPv6 adres je de traceroute doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:50
Gisteren twee keer de verbinding weg met glasnet, na enkele minuten is het weer terug.

Als ik in de router kijk zie ik dat de verbinding is verbroken, even later beperkte verbinding en dan is alles weer zoals het was.

Dit was iets voor 12:00 in de middag en gisteravond rond iets voor 00:00.

Nu denk je van, dat is toevallig precies 12 uur verschil. Maar aan mijn kant wordt niks gedaan. Mijn router krijgt een reboot om 02:00 iedere dag. Maar het zou ook aan de kant van glasnet kunnen liggen.

Meer mensen deze ervaring?

Postcode 6596

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmr
  • Laatst online: 05-09 08:20

Tmr

Eindelijk Glasnet in Uitgeest :)

Vorige week media convertor ontvangen, vanochtend ingeprikt op mijn Deco M5, PPPoE invullen en dat was alles :)

Op het moment werkt alles prima. Speedtest gedraaid direct op de Deco (562 down, 400 up) lijkt een beetje aan de lage kant, maar ik ga eerst even kijken wat met voor ethernet kabels ik de converter heb aangesloten. Zou allemaal minstens Cat6 moeten zijn, maar de ene is de andere niet misschien.

Verder happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
KraveN schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:49:
Gisteren twee keer de verbinding weg met glasnet, na enkele minuten is het weer terug.

Als ik in de router kijk zie ik dat de verbinding is verbroken, even later beperkte verbinding en dan is alles weer zoals het was.

Dit was iets voor 12:00 in de middag en gisteravond rond iets voor 00:00.

Nu denk je van, dat is toevallig precies 12 uur verschil. Maar aan mijn kant wordt niks gedaan. Mijn router krijgt een reboot om 02:00 iedere dag. Maar het zou ook aan de kant van glasnet kunnen liggen.

Meer mensen deze ervaring?

Postcode 6596
Niks gemerkt hier. Via welk glasvezelnetwerk (KPN, Delta,...) ben je verbonden? Zou kunnen dat daar iets mis was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Tmr schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:

Vorige week media convertor ontvangen, vanochtend ingeprikt op mijn Deco M5, PPPoE invullen en dat was alles :)

Op het moment werkt alles prima. Speedtest gedraaid direct op de Deco (562 down, 400 up) lijkt een beetje aan de lage kant, maar ik ga eerst even kijken wat met voor ethernet kabels ik de converter heb aangesloten. Zou allemaal minstens Cat6 moeten zijn, maar de ene is de andere niet misschien.

Verder happy
Test je via Wifi of plug je je computer met een netwerkkabel in voor de speedtest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr

Tmr

esky schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:21:
[...]
Test je via Wifi of plug je je computer met een netwerkkabel in voor de speedtest?
Ik test het via de deco app op mijn mobiel, die draait als het goed is direct op de main deco (welke met een ethernet kabel direct aan de media converter zit). Dat zou de beste resultaten moeten opleveren volgens mij.

Als ik een gewone speedtest draai via laptop of mobiel (over wifi) dan krijg ik een lagere score van rond de 350 mbps up & down. Maar de wifi via die deco is ook geen snelheidsmonster (het zou kunnen dat die 2.4 GHz pakt) dus dat is misschien niet zo heel vreemd en wat mij betreft nu acceptabel.

Ik zal eens kijken of ik ergens nog een laptop met ehternet poort heb om het direct op de switch te testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tmr op 02-09-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
Tmr schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:04:
[...]

Maar de wifi via die deco is ook geen snelheidsmonster (het zou kunnen dat die 2.4 GHz pakt) dus dat is misschien niet zo heel vreemd en wat mij betreft nu acceptabel.
Daarom zorg ik voor een SSID die alleen op 5Ghz zit en een SSID op 2.4GHz voor apparaten die niet aan 5GHz doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Tmr schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:11:

Verder happy
Een kabel kan er niet voor zorgen dat die halverwege een gigabit blijft hangen. Het is maar een kabel immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Hier een speedtest vanaf de router zelf in Uitgeest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYDhxSy0XkQgUJdgE2HlxnFe4R4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yg5FFXQsMDclHgoqHOMHaOt2.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr

Tmr

Centauriprime schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:03:
Hier een speedtest vanaf de router zelf in Uitgeest.

[Afbeelding]
Dat ziet er een stuk beter uit. Ik ga even kijken of ik direct op de convertor een betere snelheid krijg. Misschien is de Deco M5 wel de bottleneck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Laatst online: 12:38
bjusterbaarlik schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:50:
[...]

Een kabel kan er niet voor zorgen dat die halverwege een gigabit blijft hangen. Het is maar een kabel immers.
Een cat5 kabel doet maar 100mbps kan ik je vertellen. Don't ask me how I know :*) :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Connor schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 14:58:
[...]

Een cat5 kabel doet maar 100mbps kan ik je vertellen. Don't ask me how I know :*) :X
Nee hoor ook CAT5 kan zelfs 10Gbps aan. Als de kabel maar van hoge kwaliteit is, goed aangesloten en de afstand niet te lang is. Sluit je echter ader 4, 5, 7 of 8 niet goed aan dan heb je een 100Mbps verbinding. Zelfde geld voor een lange afstand en slecht contact, dan kan het ook zo zijn dat de apparatuur terug schakelt naar 100Mbps.

Neemt niet weg dat het werkelijk niks te maken heeft met het bericht waar je op reageert. Daar staat namelijk dat een kabel er niet voor kan zorgen dat je halverwege een gigabit uitkomt. Dat kan niet een kabel probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:02:
[...]

Nee hoor ook CAT5 kan zelfs 10Gbps aan. Als de kabel maar van hoge kwaliteit is, goed aangesloten en de afstand niet te lang is. Sluit je echter ader 4, 5, 7 of 8 niet goed aan dan heb je een 100Mbps verbinding. Zelfde geld voor een lange afstand en slecht contact, dan kan het ook zo zijn dat de apparatuur terug schakelt naar 100Mbps.

Neemt niet weg dat het werkelijk niks te maken heeft met het bericht waar je op reageert. Daar staat namelijk dat een kabel er niet voor kan zorgen dat je halverwege een gigabit uitkomt. Dat kan niet een kabel probleem zijn.
CAT5 10 Gbps? Let op het is geen CAT5e he O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RobbyTown schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:07:
[...]

Ja waarom niet? Een goede CAT5 UTP kabel is gewoon twisted pair koper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
RobbyTown schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:07:
[...]

Cat5 is gewoon 8 aders en kan dus gewoon signalen met gigabit snelheden transporteren. Alleen door de beperkte bandbreedte door mindere afscherming, twisten e.d., slechts over kortere afstanden. En zeker niet in de buurt van stralingsbronnen.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
Ik had dus slechts 100Mbps download bij Ziggo terwijl ik 400Mbps had moeten hebben. Alles gereset e.d. zonder verbetering. Ik had dus blijkbaar een oude CAT5 UTP kabel tussen me modem en router zitten. En die ging echt maar tot 100mbps. Cat6 ertussen en ik zat op 400 Mbps. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Connor schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:25:
Ik had dus slechts 100Mbps download bij Ziggo terwijl ik 400Mbps had moeten hebben. Alles gereset e.d. zonder verbetering. Ik had dus blijkbaar een oude CAT5 UTP kabel tussen me modem en router zitten. En die ging echt maar tot 100mbps. Cat6 ertussen en ik zat op 400 Mbps. 🤷‍♂️
Of een lange CAT5 of 1 van de aderparen onderbroken, dan is 100 Mbps. het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
ernstoud schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:37:
[...]

Of een lange CAT5 of 1 van de aderparen onderbroken, dan is 100 Mbps. het resultaat.
Hij was max een meter of 2. Was wel een krijgertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:10
Ben ik de enige met problemen momenteel? Kan niets bereiken momenteel, ook niet op IP. SFP module is wel up, maar er gaat eigenlijk 0 data overheen

Regio Oss

Edit: Het werkt weer. Down gegaan rond 17:30

Gevalletje PEBMAC

[ Voor 33% gewijzigd door lolgast op 04-09-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@lolgast Zeer lokaal geweest. Hier bij 5375 niets aan de hand geweest.

[ Voor 27% gewijzigd door RobbyTown op 04-09-2024 20:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@RobbyTown
Ja ik ben er al achter, het was zelf veroorzaakt. Mijn Mikrotik was iets te rigoureus ingesteld en dropt alle inkomend verkeer op een bepaalde lijst (in principe, alles wat niet via Cloudflare binnenkomt). Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat DNS requests 2-way verkeer is :+ Dus de IP's van de externe resolvers stonden voor 24 uur op de blocklist voor inkomend verkeer.

Wel frappant dat het al die tijd, en dat is maaaaanden, goed is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoalaBear84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
lolgast schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:06:
Ben ik de enige met problemen momenteel? Kan niets bereiken momenteel, ook niet op IP. SFP module is wel up, maar er gaat eigenlijk 0 data overheen

Regio Oss

Edit: Het werkt weer. Down gegaan rond 17:30

Gevalletje PEBMAC
Nee, hier hetzelfde. De verbinding zelf lijkt niet compleet weggeweest te zijn, maar kon tijdelijk heel weinig en de Google Hub gaf ook melding dat ie geen internet had. Paar minuten iets geks dus. Google Zoeken werkte wel, maar speedtest.net niet. Maar gelukkig was het snel weer goed.

<Homepage>

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Connor schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:43:
[...]

Hij was max een meter of 2. Was wel een krijgertje.
Het had dus alleen niks met CAT5 specificatie nodig dat je maar tot 100Mbps kwam. Dat kan namelijk ook prima met CAT5e, CAT6, CAT6a, CAT7 of CAT8. Die kunnen ook prima maximaal 100Mbps doen als er iets mis is met de aders 4, 5, 7 of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Enkele posts terug, 28 aug lijkt er flink te zijn geknutseld. Ping is vanaf die tijd stukken lager en super strak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1qEtozZplG4f-hc8YZ3FYdXRrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0dAUqc5sPlJbJ8fSHDfiaweL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
Dat ziet er zeker mooi strak uit!
Ping naar Google? Die gaat nu via direct peering met Google en niet meer via AMS-ix.
Ook is onze Collega Evert druk bezig met het opruimen en upgrading van de netwerk inrichting om alles wat efficiënter te laten verlopen.

Via je ripe probe zie ik dat je nog niet eens via de nieuwe core router bent verbonden. We zijn langzaam klanten online aan het laten komen in een aantal gebieden, als het goed is merk je er niks van, maar als je pppoe sessie binnenkort even disconnect kan het zij dat je via de nieuwe router bent verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Yup ping naar Google. Krijg nu omdat die zo laag is een unusually low for this weekday melding :).

Hier een ping naar Tweakers ook stukje lager. Packetloss van vandaag ligt denk ik aan Tweakers zelf (had op het werk vandaag ook last dat Tweakers even traag was daar hebben we een andere ISP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oASi5dkurGqbalamgxQNbU6yDIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fy1kxpxNwOke4OXiyD3aYMC.png?f=fotoalbum_large
Via je ripe probe zie ik dat je nog niet eens via de nieuwe core router bent verbonden. We zijn langzaam klanten online aan het laten komen in een aantal gebieden, als het goed is merk je er niks van, maar als je pppoe sessie binnenkort even disconnect kan het zij dat je via de nieuwe router bent verbonden.
Kan ik dit 'forceren' door mijn router een reboot te geven of geduldig afwachten?

[ Voor 23% gewijzigd door RobbyTown op 06-09-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
RobbyTown schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:59:
Yup ping naar Google. Krijg nu omdat die zo laag is een unusually low for this weekday melding :).

Hier een ping naar Tweakers ook stukje lager. Packetloss van vandaag ligt denk ik aan Tweakers zelf (had op het werk vandaag ook last dat Tweakers even traag was daar hebben we een andere ISP)
[Afbeelding]

[...]

Kan ik dit 'forceren' door mijn router een reboot te geven of geduldig afwachten?
Haha dat zijn de meldingen die je graag wilt ontvangen

Forceren kan maar heeft voor jou regio nog geen nut. De router is daar nog niet actief. We rollen hem langzaam uit naar andere gebieden als alles goed blijft werken. Nog even geduld. Ik zal volgende week meer info delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

FutureCow

(C) FutureCow

@Quas

Weet jij of we in Harderwijk al een hogere MTU kunnen gebruiken? Met IPv6 kan ik niet boven de 1420 komen. Ik begreep dat er nog ergens apparatuur moest worden geupdated?

• KoalaBear84
@lolgast Had net weer hetzelfde, net of alle DNS niet werkte, internet werkte half. Zo'n 2 minuten ofzo, vorige keer leek het minuutje of 3.

<Homepage>

• lolgast
KoalaBear84 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:11:
@lolgast Had net weer hetzelfde, net of alle DNS niet werkte, internet werkte half. Zo'n 2 minuten ofzo, vorige keer leek het minuutje of 3.
Ik zie in mijn logging sinds vanmorgen 9:00 uur inderdaad ook drops en vertraging in het verkeer naar verschillende URL's. Ik zit op kantoor momenteel maar krijg toevallig net een appje van mijn vrouw dat internet traag aanvoelt

• KoalaBear84
OK, duidelijk. Wat voor logging? Wellicht kan ik ook wat bekijken/onderzoeken of opzetten. Thanks!

<Homepage>

• evharten
@KoalaBear84 @lolgast stuur me even een prive berichtje met postcode huisnummer, dan kan ik even kijken of ik misschien nog iets geks zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
@KoalaBear84 Ik gebruik Smokeping
Afbeeldingslocatie: https://images.lolgast.nl/uploads/original/f1/72/262462fbce91058e09b8b8ec867f.png

@evharten Zie je PB :)

[ Voor 7% gewijzigd door lolgast op 11-09-2024 11:17 ]

• KoalaBear84
Smokeping ook toegevoegd, meteen resultaat, packet loss :P Niet bij alle hosts, en geen idee of dit aan de internetverbinding ligt. Dit is de standaard inrichting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUsqlK5ceUieuk-jE0ZLGqXrThA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uyp7Y5AUlBDdLirkvqFOMB4G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX_ODa7YyUF0ov0-Le4dq_UAJKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Q1upmD2GryIxl7AqPRoxMuB.png?f=user_large

Zie extra info dat een websocket ook een paar keer weggevallen is. Deze geeft elke 5 seconden wel een berichtje. Hoeft niet altijd een probleem te zijn van de internetverbinding, maar is wel overeenkomstig met m'n melding ook om 09:11 toen de verbinding weer terug was en ik weer op de Tweakers website kon :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
2024-09-11 01:59:59.028 +02:00 [INF]
2024-09-11 02:01:03.904 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 09:04:34.518 +02:00 [INF]
2024-09-11 09:05:20.462 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 09:05:27.042 +02:00 [INF]
2024-09-11 09:11:23.423 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"
2024-09-11 10:24:11.110 +02:00 [INF]
2024-09-11 10:27:25.419 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"
2024-09-11 10:38:09.918 +02:00 [INF]
2024-09-11 10:40:05.775 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"
2024-09-11 10:44:58.015 +02:00 [INF]
2024-09-11 10:45:25.093 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 10:51:18.576 +02:00 [INF]
2024-09-11 10:51:44.051 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 11:09:40.591 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:10:03.398 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 11:24:13.519 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:24:44.733 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 11:36:22.688 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:38:15.166 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"
2024-09-11 11:39:04.065 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:39:34.594 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 11:58:02.035 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:58:36.713 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 11:59:06.245 +02:00 [INF]
2024-09-11 11:59:26.056 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:00:06.448 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:01:58.846 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"
2024-09-11 12:02:06.574 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:02:36.889 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 12:03:06.769 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:03:25.867 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:04:06.883 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:04:38.267 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 12:05:05.286 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:05:27.247 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:06:06.825 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:06:37.354 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 12:07:06.970 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:07:26.689 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:09:06.382 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:09:37.733 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 12:10:06.705 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:10:27.071 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:11:02.791 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:11:37.473 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "NoMessageReceived"
2024-09-11 12:13:05.434 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:13:41.842 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:14:05.442 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:14:31.165 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Lost"
2024-09-11 12:24:58.018 +02:00 [INF]
2024-09-11 12:26:41.616 +02:00 [INF] Reconnection happened, type: "Error"

Na 12:26 is de verbinding stabiel, ook in Smokeping.

[ Voor 43% gewijzigd door KoalaBear84 op 11-09-2024 13:24 ]

<Homepage>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
Misschien een beetje off-topic, maar Globalping is een handige tool voor de netwerknerds onder ons. Je kan in Docker heel simpel een probe opstarten die werkt dan vergelijkbaar met de Atlas probes van RIPE. Via de dashboard kan je je probe beheren. Meer info in dit topic.

Ik post dit hier omdat er pas 1 probe op het netwerk van Glasnet/BlackGATE zit en dan kan je nog niet veel zinnigs doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Klopt regio Oss zag ik (ik ben het niet)

Twijfel om eraan mee te doen (enkele weken terug git account verwijderd deed er niet veel mee, globalping heeft het weer nodig :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
RobbyTown schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:27:

Twijfel om eraan mee te doen (enkele weken terug git account verwijderd deed er niet veel mee, globalping heeft het weer nodig :p)
Je kan de probe zonder github account draaien. De github account is alleen nodig om in de dashboard te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
esky schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:18:
Misschien een beetje off-topic, maar Globalping is een handige tool voor de netwerknerds onder ons. Je kan in Docker heel simpel een probe opstarten die werkt dan vergelijkbaar met de Atlas probes van RIPE. Via de dashboard kan je je probe beheren. Meer info in dit topic.

Ik post dit hier omdat er pas 1 probe op het netwerk van Glasnet/BlackGATE zit en dan kan je nog niet veel zinnigs doen ;)
Ja daar mogen er wel een paar bij, zeker voor een Tweakers waardige ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
RobbyTown schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:27:

Kloppen die locaties sowieso? Ik bedoel ik zit niet in Nijmegen hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/In58IEKTVhOl0j8-rhEb8lwfpvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PSrEMT9Bn2Z5s5xdFShr8CTx.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Centauriprime schreef op maandag 23 september 2024 @ 11:56:
[...]

Kloppen die locaties sowieso? Ik bedoel ik zit niet in Nijmegen hoor.
[Afbeelding]
Kun je blijkbaar wijzigingen zie topic: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
Ik ben er ook 1 gaan draaien ;)

Locaties kloppen nooit haha. BlackGATE en Glasnet subnets worden door het hele land gebruikt. Dus voor alle databases die informatie verzamelen over wie welk IP waar gebruikt is het heel lastig om te bepalen wat waar vandaan komt.
BlackGATE en Glasnet voorzien iig geen enkele database van informatie over welk IP waar in Nederland gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Locatie verandert ook regelmatig, de ene week is mijn locatie Oss, de andere week Oud-Beijerland :P.
https://ipinfo.io/ >>> Hier in een net overzichtje

[ Voor 23% gewijzigd door RobbyTown op 23-09-2024 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Quas schreef op maandag 23 september 2024 @ 12:10:
Ik ben er ook 1 gaan draaien ;)

Locaties kloppen nooit haha. BlackGATE en Glasnet subnets worden door het hele land gebruikt. Dus voor alle databases die informatie verzamelen over wie welk IP waar gebruikt is het heel lastig om te bepalen wat waar vandaan komt.
BlackGATE en Glasnet voorzien iig geen enkele database van informatie over welk IP waar in Nederland gebruikt wordt.
code:
1
2
MacBook-Air ~ % globalping ping -F blackgate -L 20 google.nl | grep -o -i AS | wc -l
       4

Het groeit gestaagd door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Globalping wil 50-100 hardware probes gratis ter beschikking stellen. Ik ben in overleg met een redacteur van Tweakers of dit op de frontpage kan, uitdelen op een event o.i.d., dus stay tuned.

Ik ben de belangstelling aan het peilen, heb je belangstelling stuur me dan een PB. Hoe en wat, wanneer e.d., is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Voorruitziendeblik, mijn DM vanmiddag verzonden :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:58
Ik zal er straks ook een aanzwengelen op mijn server. Iemand die (vanuit luiheid) een docker-compose formatted variant heeft klaarliggen? Anders schrijf ik het vanavond zelf wel.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Bytebandit schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:49:
Ik zal er straks ook een aanzwengelen op mijn server. Iemand die (vanuit luiheid) een docker-compose formatted variant heeft klaarliggen? Anders schrijf ik het vanavond zelf wel.. :+
At your service: MrJoery in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping", lees ook: Red Boll in "Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Tja, ik heb m in docker draaien op een machine die 24/7 draait. Dus hardware lijkt voor mij niet nodig.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Centauriprime schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:00:
Tja, ik heb m in docker draaien op een machine die 24/7 draait. Dus hardware lijkt voor mij niet nodig.
Ik ook. Docker op DietPi distro (lean Debian) als VM op VMware Workstation op Windows 10. Complex maar werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bytebandit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:58
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  globalping-probe:
    container_name: globalping-probe
    networks:
      vlan_lan:
        ipv4_address: 192.168.111.25
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam 
    image: globalping/globalping-probe:latest
    logging:
      driver: local
    restart: always

Hij lijkt ook prima te werken zonder host mode. Ik zie ping, http en dns requests als received terugkomen in de logs. Ik moet alleen nog een keer de stap zetten om ipv6 te activeren voor docker. Mij is nu alleen niet helemaal duidelijk hoe ik m'n eigen probe terug kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Bytebandit schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:18:
Mij is nu alleen niet helemaal duidelijk hoe ik m'n eigen probe terug kan vinden?
Op het dashboard: https://dash.globalping.io kun je een tag toevoegen aan je probe. Dan zie je die tag in de resultaten bij je probe staan. Of je plaatst je probe - ook via het dashboard - in een unieke geografische plek dicht bij je locatie. Amsterdam wordt dan bijvoorbeeld Landsmeer. Kans dat daar dan nog een probe zit is erg klein.

[ Voor 31% gewijzigd door ernstoud op 23-09-2024 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Bytebandit schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:18:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
  globalping-probe:
    container_name: globalping-probe
    networks:
      vlan_lan:
        ipv4_address: 192.168.111.25
    environment:
      - TZ=Europe/Amsterdam 
    image: globalping/globalping-probe:latest
    logging:
      driver: local
    restart: always

Hij lijkt ook prima te werken zonder host mode. Ik zie ping, http en dns requests als received terugkomen in de logs. Ik moet alleen nog een keer de stap zetten om ipv6 te activeren voor docker. Mij is nu alleen niet helemaal duidelijk hoe ik m'n eigen probe terug kan vinden?
Nice!
Heb je in je dashboard je probe geadopt?

[ Voor 6% gewijzigd door Quas op 23-09-2024 20:11 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste