[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbaanr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 20:15
Osxy schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:02:
[...]

Klopt het dat dan pas de aansluiting naar binnen word geregeld? Of is de aannemer bij ons (Akersloot) gewoon traag 😅😂
Ik woon in Uitgeest (gebied 1C) en heb de glasvezel nu een weekje binnen. Ik had eind van het jaar een mailtje gestuurd naar de aannemer (dat is hier Spie) en kreeg eerder dit jaar een brief van E-Fiber. Later werd er nog gebeld door Spie om te bevestigen dat er iemand thuis zou zijn. Het binnenbrengen van de kabel duurde nog geen uurtje. Het waren twee heren waarvan er één Nederlands sprak. Ze hebben het netjes gedaan en de FTU op die plek opgehangen waar ik hem wilde hebben.

Het opleveren van de POP en het ophangen van de switches door Glasnet komt dus later.

[ Voor 5% gewijzigd door verbaanr op 04-03-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Mocht je wonen (of vrienden of kennissen) waar KPN Glasvezel ligt. Er is nu een tijdelijke actie bij Glasnet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrla_EsAMAa2M2xkYWiN_Sa0l9U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M3rAfnacPCovK92ttuFDLTlp.png?f=user_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:11
@aartvg als je de postcode verandert van een niet KPN glasvezel naar KPN glasvezel op jullie site krijg je de actie prijzen te zien zonder de banners van dat het een actie is.
Oftewel het adverteert andere prijzen dan het eigenlijk is, op hele kleine lettertjes onder aan de pagina na.
Beetje een nare bug dus, kwam er achter toen ik die actie aan het bekijken was voor adressen van vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:52
Horatius schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:23:
@aartvg als je de postcode verandert van een niet KPN glasvezel naar KPN glasvezel op jullie site krijg je de actie prijzen te zien zonder de banners van dat het een actie is.
Je hebt wel een mooie edge case gevonden maar het probleem is bij deze opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:35
aartvg schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:03:
[...]

Je hebt wel een mooie edge case gevonden maar het probleem is bij deze opgelost :)
Ik zie je hier vaker in het weekend dan op werkdagen :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aartvg
Peetz0r schreef op zondag 10 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Ik zie je hier vaker in het weekend dan op werkdagen :O
Doordeweeks ben ik vrij en werk in het weekend ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Voor wie ook bij Glasnet de TV afneemt. BBC Entertainment vervalt per 31-3-2024
BBC Entertainment vervalt per 31-3-2024. Dit omdat de BBC heeft besloten haar overzeese activiteiten en de levering van diensten te stroomlijnen, waarbij Canal Digitaal in deze geen invloed heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkW-aDngmpTnVou_h-Lzi9FpjIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQNGo5J9SoIINv2zaTmofy5v.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door RobbyTown op 13-03-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53

FutureCow

(C) FutureCow

@aartvg klopt het dat in Harderwijk niet meer het internet-only abonnement wordt aangeboden? Iemand wilde overstappen nadat ik hem had gesproken, maar zag dus nergens meer het Internet-Only Abo. (heb ook niet echt duidelijk gezien dat dit een tijdelijke acties was?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17
FutureCow schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:05:
@aartvg klopt het dat in Harderwijk niet meer het internet-only abonnement wordt aangeboden? Iemand wilde overstappen nadat ik hem had gesproken, maar zag dus nergens meer het Internet-Only Abo. (heb ook niet echt duidelijk gezien dat dit een tijdelijke acties was?)
Denk dat deze wat makkelijk overheen leest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ux5hmj2UIwRj8_ORtoi-6vBPPa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bZYUcO7VV0ZXw6fkICNIPMKz.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53

FutureCow

(C) FutureCow

Centauriprime schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]
Deze bedoel ik niet, er is ook een Internet only abbo, 1000Mbit voor 40,00 EUR(Deze was 37,50). Maar die staat er nu niet meer tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Centauriprime schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]
Interactieve TV pakket zonder TV. Welke marketeer bedacht dit?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:48:
[...]

Dat zit in de bestel flow ;). Het is niet net als Ziggo dat je vooraf al Internet Only kiest of Triple play pakket.

Vult postcode in. Basis is internet daarna bouw je ver uit.

Je krijgt eerst Internet de snelheid. Daarna kies je de rest. Interactieve TV pakket wil je geen TV kies je optie: Geen TV, vrij logisch toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsRTkPZ-srOxFYisSV23iD9zOxU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5rXoGCasl5IRLvJgKRcxlYWx.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
Dat is trouwens ook een stuk sneller dan dat je onderling bij Ziggo op Alles-in-1 / Internet & TV / Internet Only klikt dat laden duurt even

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 14-03-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
ernstoud schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:48:
[...]

We zijn ITers geen marketingbureau ;) we staan altijd open voor aanbevelingen.

Het pakket op CAI Harderwijk was actie om er klanten te werven. Deze gaat voorlopig niet terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
RobbyTown schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 17:58:
[...]

Dat zit in de bestel flow ;). Het is niet net als Ziggo dat je vooraf al Internet Only kiest of Triple play pakket.

Vult postcode in. Basis is internet daarna bouw je ver uit.

Je krijgt eerst Internet de snelheid. Daarna kies je de rest. Interactieve TV pakket wil je geen TV kies je optie: Geen TV, vrij logisch toch?
[Afbeelding]

offtopic:
Dat is trouwens ook een stuk sneller dan dat je onderling bij Ziggo op Alles-in-1 / Internet & TV / Internet Only klikt dat laden duurt even
Het doet me toch denken aan een broodje kaas bestellen zonder kaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Wat we zouden kunnen doen is de geen tv en tv standaard omwisselen met de dik gedrukte televisie tekst.

Ben wel benieuwd of we hierdoor ineens veel meer bestelling krijgen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-07 12:46
aartvg schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:09:
[...]
Het pakket op CAI Harderwijk was actie om er klanten te werven. Deze gaat voorlopig niet terugkomen.
Ik hoop niet dat dat betekent dat ik bij verlenging van het contract na het eerste jaar ineens veel meer ga betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:29
Ik zie dat je nu een Fritz!box router kunt huren, is dat de 5530? Toen ik mijn abonnement afgesloten had was deze keuze er nog niet. Jammer, dat had ik wel gewild, maar super voor de nieuwe klanten *O*

Ik heb de 5530 zelf gekocht, super apparaat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@iMode Al zou het de 5530 zijn. Laten we zeggen dat die nu te koop is voor 150. Na 5 jaar haal je het eruit ipv huur. Waarom zou je het willen huren ipv kopen als je kan?

Bij huren denk ik altijd aan de slogan.
Let op geld router lenen huren kost geld :p.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:23
iMode schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:36:
Ik zie dat je nu een Fritz!box router kunt huren, is dat de 5530? Toen ik mijn abonnement afgesloten had was deze keuze er nog niet. Jammer, dat had ik wel gewild, maar super voor de nieuwe klanten *O*

Ik heb de 5530 zelf gekocht, super apparaat!
Het is inderdaad de 5530 die je dan krijgt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VHware
RobbyTown schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 04:36:
@iMode Al zou het de 5530 zijn. Laten we zeggen dat die nu te koop is voor 150. Na 5 jaar haal je het eruit ipv huur. Waarom zou je het willen huren ipv kopen als je kan?

Iets met, tegen die tijd vernieuwen? 5 jaar is lang als het gaat over techniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
RobbyTown schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 04:36:

Haha ja daar heb je gelijk in, maar ik had hem toch liever gehuurd. Tegen de tijd dat ik hem heb terug verdient is de techniek al zwaar verouderd denk ik.

Ik heb die van mij nu 1,5 jaar, gekocht voor 164,50. Terug verdien tijd is 5,5 jaar, tegen die tijd is vast de 5550 uit met wifi 8 en een 10Gigabit poort :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
VHware schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
VHware schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:43:
[...]

Zit zeker een kern van waarheid in. Alleen niet alle techniek gaat even snel.

Nu een TP-Link TL-ER7206 daarvoor een Netgear Nighthawk R7000.

Zit 10 jaar verschil in. Goed de wifi is komen te vervallen daar heb ik dan een SFP poort voor terug (zo is de omvormer niet nodig :P ). Maar verder nog steeds 1 Gbit poorten, DHCP is ook niet veel veranderd.

Leuk die WiFi 7 maar die slimme robots en stekkers zitten lekker op 2.4 Ghz 8)7 .

10 Gbit router en switches (48 poorts PoE 10 Gbit) kosten momenteel een fortuin.

En als je huurt, dan is het hopen dat de provider (Glasnet of welke provider ook) ze elke 5 jaar wil vervangen ondanks het werkt. Werkt het nog? Dan word die niet gewisseld het kader van ewaste tegen te gaan. Ik noem maar een argument.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 15-03-2024 18:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 12:13

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Sinds deze ochtend ook over op Glasnet. En het was een erg prettige ervaring, als in het werkt gewoon, geen getrut met gegevens die mogelijk niet goed waren. Hele voor proces was al erg prettig. Paar vragen moeten stellen aan de helpdesk. Maar perfect geholpen. IVR was ook top. Lekker vriendelijk en ongedwongen. Enige vervelende was dat het aanmelden van de ONT lang duurde. Uiteindelijk 's Avonds nog maar even ONT uit gezet en aangezet. Deze ochtend lijn actief. Ethernet erin en werken (had de gegevens al in de router staan). En lekker strak 1Gb.

Top geregeld dames en heren van Glasnet!

*empty*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
Vanmorgen heb ik een KPN GPON verbinding gemigreerd naar Glasnet en dat ging extreem simpel.

Rond 3:30 stopte de KPN verbinding. Het enige wat ik daarna (nouja niet direct daarna want ik slaap meestal om 3:30 ;) ) hoefde te doen was de pppoe gegevens aanpassen in de EdgeRouter en gaan met die banaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:18
Nou ik ben inmiddels een paar dagen ook over op glasnet. De levering van Tweak ging in mijn gebied niet meer door, dus vervangt glasnet mijn Ziggo lijntje dat ik al meer dan 15 jaar heb gehad.

De lijn was oorspronkelijk gepland voor december maar dat werd iets later. Ik wou glasnet gaan bellen wanneer ze me konden aansluiten, maar nadat ik stroom op de converter gooide zat er al licht op de lijn :)

Toen was het 30 seconden werk om de WAN/Pppoe instellingen goed te zetten. "IPv6 informatie binnenhalen over IPv4 PPP" moest ik aanvinken in OPNsense en klaar is kees, IPv6 blok stond er in een keer mooi tussen op al mijn subnets.

Het latency verschil is onmiddellijk merkbaar (van 20-35ms zit het nu meer rond de 5ms) en ook lijkt het alsof er veel minder gekke latency spikes zijn.

Je haalt inderdaad de geadverteerde snelheid, zo'n 900 a 940mbit wat met de overhead klopt. Ik heb tot nu toe ook geen drops gezien in deze snelheden (Ziggo had nog weleens de neiging om mijn download en upload onder de 10mbit te laten storten)

Al en al dus zeer tevreden over glasnet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Over speedtest gesproken. Af en toe zelfs over de 1 Gbit heen oOo .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5r55CtET86VZFU0cSngQ5H9BMiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HznJNxfISh49SM0b92TyWnZU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew154QZ_RMcg3YCl_521pmiegr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T5PV5G5KrCv6fCjJqk57kMbg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:17:
Over speedtest gesproken. Af en toe zelfs over de 1 Gbit heen oOo .

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fast :( , een belachelijke SpeedTest. Ik heb 1 Gbps. en fast.com heeft wel eens 1.5 Gbps. gerapporteerd. Je kunt snelheid niet meten in een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:19:
[...]

Fast :( , een belachelijke SpeedTest. Ik heb 1 Gbps. en fast.com heeft wel eens 1.5 Gbps. gerapporteerd. Je kunt snelheid niet meten in een browser.
Daar lijkt het wel op ja. Moet zeggen zit inderdaad wat afwijking. Speedtest.net kom ik weer niet boven de 900 uit ;( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Daar lijkt het wel op ja. Moet zeggen zit inderdaad wat afwijking. Speedtest.net kom ik weer niet boven de 900 uit ;( .
Ookla CLI versie, liefst op Linux met weinig processen, of iPerf3. De rest is niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:38
Dit is natuurlijk DE speedtest om je glasvezel te testen :D https://www.ziggo.nl/speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Connor schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 16:35:
Dit is natuurlijk DE speedtest om je glasvezel te testen :D https://www.ziggo.nl/speedtest
Nee. Draait in een browser. Waarin een sandbox, html rendering, JavaScript, extensions e.v.a. actief zijn. Op een OS waarin nog veel meer processen actief zijn. Onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Gewoon een 30TB bluray binnentrekken via nieuwsgroepen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Centauriprime schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:29:
Gewoon een 30TB bluray binnentrekken via nieuwsgroepen.
Zijn die Blurays tegenwoordig zo groot :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
Deleted.

[ Voor 98% gewijzigd door ernstoud op 28-03-2024 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Nu online
RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:31:
[...]

Zijn die Blurays tegenwoordig zo groot :D
review: Microsoft over Project Silica: 7TB data op een stukje glas

7TB. Dus 30 moet haalbaar zijn :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
Dikke vingers :p Zie de widomaker voor zo'n 90GB staan nu.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

Zou vandaag naar glasnet overgaan. Maar ben nu offline want blijkbaar iets niet goed gegaan met patchen in de wijkcentrale. Morgen gaan ze een 2e poging doen.

Beetje jammer dit.. Maar kan gebeuren natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:42:
Zou vandaag naar glasnet overgaan. Maar ben nu offline want blijkbaar iets niet goed gegaan met patchen in de wijkcentrale. Morgen gaan ze een 2e poging doen.

Beetje jammer dit.. Maar kan gebeuren natuurlijk.
Was bij helaas ook het geval destijds. Gelukkig nog dezelfde dag voor einde werkdag gefixt :).

Update
@de Peer De middag is aangebroken, inmiddels al internet of word het een lang weekend zonder internet?

[ Voor 11% gewijzigd door RobbyTown op 29-03-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobbyTown schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:09:
[...]

Was bij helaas ook het geval destijds. Gelukkig nog dezelfde dag voor einde werkdag gefixt :).

Update
@de Peer De middag is aangebroken, inmiddels al internet of word het een lang weekend zonder internet?
Nog altijd offline. Maar inmiddels is vastgesteld dat ze het verkeerde huis aangesloten hebben en is er (op de valreep) nog een monteur op weg naar de wijkcentrale. Lijkt goed te gaan komen dus...

Heb er wel een vrije middag voor moeten opnemen op werk dus daar baal ik wel van.

Communicatie en meedenken is verder prima. Maar wel gewoon jammer om zo te moeten starten.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 29-03-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@de Peer dat is idd balen. Maar die monteur. Wat ik mij afvroeg dat is dat er 1 van Glasnet zelf of van inhuur of inhuur extern bedrijf (splitters ofzo). Glasnet zelf is maar iets van 5 medewerkers groot en op 1 dag half Nederland door om prikken gaat toch niet lukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

RobbyTown schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:09:
@de Peer dat is idd balen. Maar die monteur. Wat ik mij afvroeg dat is dat er 1 van Glasnet zelf of van inhuur of inhuur extern bedrijf (splitters ofzo). Glasnet zelf is maar iets van 5 medewerkers groot en op 1 dag half Nederland door om prikken gaat toch niet lukken...
De 1e keer (toen de fout werd gemaakt) was het een ander bedrijf als ik het goed begrepen heb.

Nu op vrijdagmiddag/avond zei hij 'we sturen iemand van onszelf er op af' om het nog voor het weekend voor u op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
Is een extern bedrijf, waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. Gewoon op de verkeerde vezel gepacht, kan Glasnet niks aan doen buiten dat het vervelend is.

Top dat ze zelf iemand sturen om het op te lossen en voor het weekend d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

En zojuist om 18:45 was er opeens licht! toch netjes dat ze dat nog op de valreep geregeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:06
RobbyTown schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:09:
Spitters wat tegenwoordig Circet geworden is. :p Maar in regio boekel kwam er iemand van Spie blijkbaar om mij in april om te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• aartvg
Patches worden door externe partijen gedaan. Wie is beetje afhankelijk van het netwerk. Maar Spie, Bam en Circet is allemaal een optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frepke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-12-2024
ernstoud schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:31:
[...]

Staat toch gewoon overal op internet?

Maar goed, voor jou dan: https://nl.avm.de/product.../fritzbox-5530-fiber-aon/

En de achterzijde:

https://nl.avm.de/fileadm..._3840x2560_36749c0b84.jpg

Geen WAN poort, alleen SFP. Waarbij je bij aanschaf de keuze hebt tussen AON en XGS-PON.
In de 5530 kun je de LAN1 poort instellen voor de internettoegang (dan is dit dus de WAN poort geworden)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVssJyrxX3xUiQSTRdeKeUz3atE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImcZ3fleKooWQ0Hl6tg6IwwD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Frepke op 03-04-2024 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Vanmiddag een telefoontje van Glasnet gehad waarin ze aangaven dat ik licht zou moeten hebben, na mijn werk meteen gekeken op de converter en er was inderdaad licht.
In de Asus router PPPoE gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld en het werkte meteen als een tierelier.

Ik ben nieuw in glasvezelland na heel veel jaren Ziggo te hebben gehad en ben blij dat er nu wat te kiezen valt in het E-Fiber gebied waarin ik woon.
Ik heb gekozen voor internet only met daarbij NLZiet voor tv waarbij ik een besparing haal t.o.v. Ziggo van bijna € 350,00 per jaar wat ook meteen mijn grootste drijfveer weergeeft om per 1e gelegenheid te vertrekken bij de kabelaar.
Was zeker niet ontevreden over wat Ziggo te bieden had met weinig storingen in al die jaren maar voor iemand die niet zo veel tv gebruikt vind ik het wel veel geld en met die zogenaamde inflatie correctie van vorig jaar was ik er wel klaar mee.

De 1000 Mbit/s up en down is fijn om voor de grote werkbestanden bij het thuiswerken maar ook om bestanden via usenet naar binnen te slurpen en dat voor € 37,50 p/m :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
  • Laatst online: 13-09 20:42
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ISP.
Sinds een tijdje ligt er een Delta (XGS-PON) verbinding in onze wijk.
Ik gebruik al jaren een pfSense firewall/router met mijn Ziggo verbinding en deze setup wil ik behouden bij mijn nieuwe provider.

Zojuist even gechat met de klantenservice van Glasnet en zij gaven aan dat het bij hen mogelijk is een eigen modem/router te gebruiken en je krijgt dan vanuit Delta een Nokia ONT welke dus kan werken met je eigen apparatuur.

Kan iemand die Glasnet heeft dit bevestigen? Welke type Nokia ONT is het precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
  • Laatst online: 12:07
WRT54G schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:46:
Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe ISP.
Sinds een tijdje ligt er een Delta (XGS-PON) verbinding in onze wijk.
Ik gebruik al jaren een pfSense firewall/router met mijn Ziggo verbinding en deze setup wil ik behouden bij mijn nieuwe provider.

Zojuist even gechat met de klantenservice van Glasnet en zij gaven aan dat het bij hen mogelijk is een eigen modem/router te gebruiken en je krijgt dan vanuit Delta een Nokia ONT welke dus kan werken met je eigen apparatuur.

Kan iemand die Glasnet heeft dit bevestigen? Welke type Nokia ONT is het precies?
Iemand met inzicht in de bestellingen en leverprocessen hier ;)

Als je bij Glasnet besteld op het Delta netwerk dan zal Delta een ONT plaatsen. Wij weten vooraf niet exact wel model dit is. Wel is het een XGS PON modem van Nokia met een 10G Ethernet poort. Eigenlijk zit er ook niet meer op ;)

Je kan hier gewoon je eigen firewall/router op aansluiten en door middel van PPPoE maak je dan verbinding met het internet.

Meer informatie over wat je nodig hebt kan je vinden op https://glasnet.nl/eigenmodem.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
@Quas
Super! Dank voor je snelle antwoord.
Dat klinkt top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
@Quas
Weet je ook heel toevallig wat de doorlooptijd is van het aansluiten?
Oftewel als ik nu bestel per wanneer zou ik online kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
WRT54G schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:00:
@Quas
Weet je ook heel toevallig wat de doorlooptijd is van het aansluiten?
Oftewel als ik nu bestel per wanneer zou ik online kunnen zijn?
Als je mij je postcode en huisnummer stuurt dan kan ik de status van jouw adres bekijken en de doorlooptijd doorgeven.
Je kan er van uit gaan dat de doorlooptijd meestal 2 weken is als alles gereed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WRT54G
Super! Ik stuur je even een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04
WRT54G schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:46:
Welke type Nokia ONT is het precies?
De kans is heel groot dat je de Nokia XS-010X-Q krijgt. Er komt een monteur om m aan te sluiten en te testen of alles goed werkt. Dan is het voor jou alleen een kwestie van de PPPoE gegevens in je router te kloppen en een netwerkkabel in te prikken.

Optioneel kan je nog de MTU aanpassen en IPv6 instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
:)

[ Voor 97% gewijzigd door WRT54G op 16-04-2024 09:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SVP
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:22

SVP

SVP schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Eventjes een korte update van mijn kant. @aartvg is zo vriendelijk geweest om even na te gaan hoe het zit met mijn aansluiting. En daar is uit gekomen dat de PoP waar ik op aangesloten moet worden kennelijk al klaar is.

Echter, waar ik woon, wordt glasvezel aangelegd door E-Fiber, wat nu ODF is geworden.
De aanvraag die ik had gedaan was oorspronkelijk een glasvezel abbo van Tweak, dat was op dat moment de beste en goedkoopste oplossing. Maar halverwege september kwam het nieuws dat Tweak zou gaan stoppen omdat ze overgenomen waren door Odido. Ik moest hierdoor op zoek naar een vervangende provider, want Tweak zou niet meer gaan leveren.

Hierbij kwam ik al snel bij Glasnet uit, echter die leverde op dat moment niet in mijn woonplaats, maar na contact met de Glasnet zelf, kwamen zij met de oplossing dat ze toch wilden gaan leveren in mijn woonplaats. Want ze hadden al veel meer vragen gehad om te gaan leveren vanwege het stoppen van Tweak.

Ik heb dus bij Tweak aangegeven dat ik een andere provider had gevonden en volgens Tweak was dat prima en ik kreeg per email de bevestiging dat mijn contract zou worden ontbonden.

Vervolgens heb ik een abonnement afgesloten bij Glasnet, waarbij ik bij de aanvraag te horen kreeg dat zodra alles technisch gereed was Glasnet een afspraak met mij zou maken om de aansluiting op te leveren.

MAARRRRRR, omdat ik natuurlijk geen geduld heb ben ik een aantal weken nadat mijn vezel was gemonteerd aan de bel gaan trekken. En heeft het antwoord van @aartvg mij getriggerd om weer in contact te treden met ODF over mijn aansluiting.
Na een aantal mailtjes heen en weer is nu duidelijk geworden dat Tweak mijn voorinschrijving niet heeft ingetrokken en dat dit dus ook de inschrijving van Glasnet blokkeert.

Inmiddels heeft ODF een berichtje gestuurd naar Tweak om de voorinschrijving voor mijn adres eruit te halen zodat Glasnet een inschrijving kan doen.

TLDR: Voor velen niet interesssant, maar misschien wel voor gebruikers, die net als ik zijn overgestapt van Tweak naar Glasnet, op basis van een voorinschrijving. En nu aan het wachten zijn op een bericht om aangesloten te worden; check even of het administratief goed zit bij ODF..

edit: spelfout
En een update van mijn kant. Ik heb inmiddels sinds vorige week een actieve verbinding. Na heel veel mailen en wachten op antwoorden aan de kant van ODF/E-Fiber bleek dat wachten was op het DistributiePunt dat nog niet klaar was, dit moest gedaan worden door een onderaannemer en ze hadden geen idee van een planning of wat dan ook.

Nadat dit eindelijk gebeurd was, is er snel iemand geweest om de vezel door te meten.

Het administratief doorgeven van de handelingent was administratief ook gelukkig redelijk snel geregeld. Na een berichtje aan Glasnet dat alles klaar was werd het proces in werking gezet en binnen 5 werkdagen was alles opgestuurd, aangesloten en geactiveerd.

Dus inmiddels een tevreden actieve gebruiker van Glasnet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
esky schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:02:
[...]

De kans is heel groot dat je de Nokia XS-010X-Q krijgt.
Dat is de enige oplossing die Delta aanbied, dus dat krijg je altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:34:
[...]

Dat is de enige oplossing die Delta aanbied, dus dat krijg je altijd.
En gevoelsmatig beter z'n ding te hebben dan een Huawei die je van Odido krijgt 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
RobbyTown schreef op woensdag 10 april 2024 @ 19:42:
[...]

En gevoelsmatig beter z'n ding te hebben dan een Huawei die je van Odido krijgt 8)7.
Ook Odido over Delta Netwerk is deze Nokia, er wordt zoals gezegd geen andere optie aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-09 23:47
Eerste keer sinds ik glasnet heb dat ik een "storing" had. Half uur terug ongeveer klapte internet eruit. In mijn edgerouter zag ik zelfs dat de SFP down was. Ben benieuwd wat er aan de hand was/is ? @aartvg enig idee? Kwam gelukkig wel snel weer terug online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hier ook storing geweest. 2x down. Gelukkig in de nacht dus weinig last van gehad.

1x 45 min en 1x bijna 60 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeShtmD1qUeaIfBjOALxOW8wE3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8tiFGLNaGBqPQf3fCLBmFG9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aartvg
Storing is ontstaan doordat er in POP onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd aan de UPS.
Onze apparatus beschikt over dubbele voedingen alleen zijn op deze switch beide voedingen gelijktijdig uitgegaan. Hierdoor is ons platform onstabiel geworden en hebben een aantal switches zich herstart.

Stukje technischere uitleg:
Wij maken gebruik van Virtual Fabrics Mode van Brocade/Extreme networks switches.
We hebben in het gebied te maken met 2 gedocumenteerde limieten van dit systeem.
Eerste limiet is maximaal aantal switches in een VCS van 63. En hop count tussen 2 uitstrekte switches in de fabric. Het aantal switches is geen probleem daar zitten we met 1 tje onder de max. maar het aantal switches tussen de gebieden is te groot.

We hebben een plan om dit aan te passen (Bepaald gebied is eigen VCS stoppen) alleen heeft dit tijd technische nogal een impact en zijn deze werkzaamheden nog niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hier met een glasnet over kpn verbinding opeens ook geen internet meer, sinds een 10 minuten. Regio Eindhoven

En we kunnen weer!

[ Voor 9% gewijzigd door Quantor op 12-04-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Laatst online: 12:38
Zijn die nog steeds paars? Hebben wij jaren geleden ook gehad. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Nee wij gebruiken in de pops de VDX 6740 en voor backbone de SLX 9540, core bestaat uit 3x SLX 9640

Alles is grijs begonnen maar nu paars gemaakt bij nieuwe levering;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
Pratisch vraagje.... gebruikt iemand het IP4 subnet met 4 IP adressen?
Voordat ik de verbinding ga herstarten en met iets zit wat niet werkt, heb ik de volgende vraag.

Bij PPP werkt de verbinding met een PEER adres ipv een default gateway. Met mijn huidige enkele
IP adres wordt alles doorgestuurd naar de PEER die als default gateway fungeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ip a
13: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UNKNOWN group default qlen 3
    link/ppp 
    inet w.x.y.z peer 46.231.18.4/32 scope global ppp0

ip r
default dev ppp0 scope link
46.231.18.4 dev ppp0 proto kernel scope link src w.x.y.z

Hoe gaat dat met 4 IP adressen op de ppp link?
Krijg ik 1 PEER adres of 4, mijn vermoeden is 1. En is het PEER address per user anders of is dit per
locatie/regio? Dat laatste zou betekenen dat mijn PEER address niet wijzigt.

[ Voor 7% gewijzigd door brigges op 18-04-2024 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
brigges schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:40:
Pratisch vraagje.... gebruikt iemand het IP4 subnet met 4 IP adressen?
Voordat ik de verbinding ga herstarten en met iets zit wat niet werkt, heb ik de volgende vraag.

Bij PPP werkt de verbinding met een PEER adres ipv een default gateway. Met mijn huidige enkele
IP adres wordt alles doorgestuurd naar de PEER die als default gateway fungeert.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
ip a
13: ppp0: <POINTOPOINT,MULTICAST,NOARP,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UNKNOWN group default qlen 3
    link/ppp 
    inet w.x.y.z peer 46.231.18.4/32 scope global ppp0

ip r
default dev ppp0 scope link
46.231.18.4 dev ppp0 proto kernel scope link src w.x.y.z

Hoe gaat dat met 4 IP adressen op de ppp link?
Krijg ik 1 PEER adres of 4, mijn vermoeden is 1. En is het PEER address per user anders of is dit per
locatie/regio? Dat laatste zou betekenen dat mijn PEER address niet wijzigt.
Bij een IP Subnet wordt het subnet naar jouw pop sessie gerouteerd. Je ziet hier niks van terug in de pop messages. Netwerk stuurt het verkeer naar jou voor dat subnet en je moet dat verder zelf afhandelen. Je kan verder de pop sessie gewoon als uitgaande route gebruiken waarbij je het verkeer natuurlijk niet NAT.

Let op dat er meerdere PPP endpoints zijn dus de Peer kan wijzigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
Quas schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:01:
[...]

Je kan verder de pop sessie gewoon als uitgaande route gebruiken waarbij je het verkeer natuurlijk niet NAT.

Let op dat er meerdere PPP endpoints zijn dus de Peer kan wijzigen :)
Ik kijk wel met OpenWRT welke peer ik terug krijg ... :)

Hoezo niet NAT? Mijn internet subnet wordt geNAT naar 1 van de 4 ipadressen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Welke distributie van Linux gebruik je?
Volgens mij moet je de normale interface laten zoals hij is en maak je een sub interface aan in de vorm met:
auto ppp0:0
allow-hotplug ppp0:0
iface ppp0:0 inet static
address 192.145.x.x/32

Oplossing niet getest of iets maar zo kan je sub ip address toekennen aan Linux servers.
Bron: https://wiki.debian.org/N...ddresses_on_one_Interface

Qua peer/gateway hoef je niks in te stellen. Je router gaat op zoek naar zijn default gateway dit hoef je niet per adres in te stellen en gebeurt eenmalig.

[ Voor 8% gewijzigd door aartvg op 19-04-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Is het ook mogelijk een tweede (vaste) IPv4 adres te krijgen?
Ik heb de mogelijkheid gezien om voor 12 euro per maand een /29 subnet (8 IP's) te krijgen.
Echter heb ik echt maar 1 extra IP nodig. Zijn hier mogelijkheden voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Technische is het mogelijk alleen willen wij zo standaard mogelijk diensten leveren.
Administratie en configureren van deze oplossing kost net zo veel als 8,16 of 32 stuks.

We houden daarom even vast aan alleen /29 ipblokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Begrijpelijk! Geen probleem natuurlijk.
Wellicht heb ik aan 1 gewoon genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Offtopic, maar waarom zou je meerdere ip adressen thuis willen hebben?
Los van omdat het kan en leuk.
Virtueel kan kan je van alles scheiden, denk aan virtueel hosten of vlan. Ook met cloudflare en tailgate kan je van alles scheiden en veilig houden.
Privacy kan het ook niet zijn, je hebt het hele block.

Een andere provider ernaast lijkt mij meer zinvol. Denk aan continuiteit of load balancing.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brigges
Centauriprime schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:17:
Virtueel kan kan je van alles scheiden, denk aan virtueel hosten of vlan. Ook met cloudflare en tailgate kan je van alles scheiden en veilig houden.
Als je er een k8s cluster achter hebt hangen met de verschillende services op de verschillende LB IP adressen is het handig. Daarnaast kun je internet voor guests via eigen IP laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Paar extra ip adressen is ook net wat goedkoper dan een 2de lijn.

Mocht het een 2de lijn zijn dat word dan Ziggo op de coax of kpn dsl niet al te geweldig met upload en latency.

Een 2de glaslijn is hier niet mogelijk helaas. Tenzij hier ooit KPN komt met glasvezel (nu alleen E-Fiber hier maar omliggende gebieden is KPN bezig dus wie weet ooit hier ook). Dan neem ik voor de fun 1 jaar abbo af. Dat is namelijk goedkoper dan later de kabel naar binnen laten leggen ;).

En uiteraard uptime is zeker handig als je een andere partij hebt maar dat word een aardig kostenplaatje in vergelijking met wat extra ip adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:18
Centauriprime schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:17:
Privacy kan het ook niet zijn, je hebt het hele block.

Een andere provider ernaast lijkt mij meer zinvol. Denk aan continuiteit of load balancing.
Ik heb meerdere websites intern draaien. Dat verkeer gaat allemaal over de standaard HTTP/HTTPS poort. Als je dan maar één IPv4 hebt kan je maar een website hierover draaien met een portforward. Daarna mag je gaan klooien met SNI proxies, hairpin routing tussen je verkeer lokaal/extern en het wordt een ravage. IPv6 verhelpt dit probleem (en is ook precies de reden dat ik voor Glasnet heb gekozen) omdat iedere website dan zowel binnen het LAN als er buiten een end-to-end verbinding heeft met hetzelfde routeerbare adres. Geen poorten hoeven te onthouden, geen gekke proxies ertussen. Gewoon domein intikken en gaan. En met 18 quadriljoen addressen per subnet (en bij glasnet kan je met je /48 zo'n 65k subnets maken) heb je echt geen tekort aan IP addressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kinger7
  • Niet online
Sinds vandaag ook over van Tweak op Glasnet. Ging alleen nog niet helemaal soepel, want dat had gisteren moeten zijn. Tweak is er gisteren wel volgens planning mee opgehouden, maar Glasnet werkte niet. Is mij verteld dat het in de wijkcentrale niet helemaal goed was gegaan. Over de welwillendheid van Glasnet heb ik nog geen kritiek, maar het maakt bijna een dag zonder internet niet minder zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kinger7 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:08:
Sinds vandaag ook over van Tweak op Glasnet. Ging alleen nog niet helemaal soepel, want dat had gisteren moeten zijn. Tweak is er gisteren wel volgens planning mee op gehouden, maar Glasnet werkte niet. Is mij verteld dat het in de wijkcentrale niet helemaal goed was gegaan. Over de welwillendheid van Glasnet heb ik nog geen kritiek, maar het maakt bijna een dag zonder internet niet minder zuur.
gaat blijkbaar best regelmatig fout. Ik zat ook 1,5 dag zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:09:
[...]

gaat blijkbaar best regelmatig fout. Ik zat ook 1,5 dag zonder internet.
Paar posts terug zijn afhankelijk van anderen, die maken redelijk wat foutjes inderdaad. Maar uiterste nood rijden ze zelf las ik.

Zo was bij mij de patch ook verkeerd gegaan. Gelukkig binnen 2 uur in het goede gat in de POP geprikt (monteur was gelukkig nog in de buurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
aartvg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:25:

Qua peer/gateway hoef je niks in te stellen. Je router gaat op zoek naar zijn default gateway dit hoef je niet per adres in te stellen en gebeurt eenmalig.
Snap al waar mijn verwarring vandaan komt. Ik dacht dat het /29 subnet ipv het huidige adres kwam, maar het komt er extra bij. Dus ik heb /29 + 1 IP adressen :)
Wat een luxe 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmr
  • Laatst online: 16:09

Tmr

Na een jaar geleden via e-fiber (Uitgeest Waldijk) Tweak glasnet te hebben besteld (niet dus) overgestapt naar glasnet.

Nou ja, overgestapt.. het duurt kennelijk nog even voordat de wijkkast is aangepast. Hopelijk gaat dat binnenkort gebeuren (op zijn vroegst zou eind maart de datum bekend zijn). Nou ja, ik heb geen haast, maar ik hoop dat ze binnenkort kunnen aansluiten.

Zijn er al dorpsgenoten die al wel zijn aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMaster23
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-08 23:36
Hebben andere mensen ook last van dat ze maar iets van 70MB/s halen op bekende bronnen die makkelijk gigabit++ aankunnen? Ik merk dat ik mijn usenet provider veel meer threads en meerdere servers moet geven. Maar ook andere downloads lijken hier last van te hebben?

E-Fiber gebied buitengebied Den Bosch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@MMaster23 Even getest ik zit nu rond de 45 MB/s. Geen idee wat er aan de hand is. Maar als ik via Transip server een bin file download blijf ik ook rond de 45 MB/s hangen. Download via mijn eigen site dan haal ik de 100 MB/s wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Ja het is wisselend heb ik gemerkt. Eerder vorige week een met speedtest bijvoorbeeld dat ik niet hoger kwam dan 230Mb/s terwijl upload wel goed was, maar gisteren wel weer 780Mb/s. E-Fiber in de Hoeksche Waard.

Ter illustratie
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16151407582.png
Vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16161451553.png

[ Voor 29% gewijzigd door VHware op 22-04-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:51
aartvg schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:48:
Binnenkort (opdracht gegeven) gaan we net glasnet van 20g naar 100g upgraden op de ans-ix ;)
Misschien heeft een specifieke route een link die vol zit. Laatst zag ik bovenstaande in dit topic en wellicht wachten we nog op deze oplevering. Ik heb namelijk nog niet voorbij zien komen dat de upgrade afgerond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Binaries download hier is nu op peil met 105 MB/s. Transip leeg .bin download blijft rond 45 MB/s denk eerder daar al een probleem zit, aangezien vandaag en gisteren op eigen server wel de volle speed haal. Speedtest gisteren haalde ik gewoon de normale snelheid, nu ook weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-smB4YQgxJkF39eaqdQijmY-a2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nqV28TJv1k9T9yltWTM0vIjr.png?f=user_large

@VHware Die screenshots geen idee hoeveel invloed het heeft op het resultaat. Maar de eerste test gaat op 1 server de 2de op 4 servers....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
Als jullie een trace route sturen kan ik de grafieken van de interconnect waar het netwerk over gaat er even bij pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Quas schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:19:
Als jullie een trace route sturen kan ik de grafieken van de interconnect waar het netwerk over gaat er even bij pakken.
Zo iets?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quas
RobbyTown schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:49:
[...]
Zo iets?

***members only***
Okee ik was iets te voorbarig. Ben niet aan het werk vandaan dus heb geen toegang tot alle resources.
Als je kijkt is de laatste hop van het BlackGATE netwerk de 100.65.0.169. deze router heeft capaciteit voldoende. Ik kan geen poort vinden waar we tegen het limiet hebben gezeten.
Verder zijn de volgende 2 hop Stackpath (nooit van gehoord). Ik zie dat ze een hoop peers hebben die wij ook hebben. Routes moeten dus optimaal lopen.
Ik vermoed echt dat eweka of stackpath een capaciteits probleem heeft gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Hoe zit het eigenlijk met smtp/port 25?
Is deze bij Glasnet gewoon open naar buiten?
Oftewel kan/mag ik mijn eigen mailserver achter mijn verbinding draaien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quas
WRT54G schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 11:21:
Hoe zit het eigenlijk met smtp/port 25?
Is deze bij Glasnet gewoon open naar buiten?
Oftewel kan/mag ik mijn eigen mailserver achter mijn verbinding draaien?
Glasnet blokkeert niks. Alles staat open.
Als er meldingen komen van het versturen van spam wordt er wel contact met je opgenomen met het verzoek het op te lossen. Doe je dat niet? Dan kunnen uitgaande poorten wel geblokkeerd worden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRT54G
Super! Dat is goed om te horen.
En of course meer dan logisch m.b.t. spam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41
Meer mensen toevallig een outage gehad op 24 april rond 15h00.

Verbinding is weggevallen, ik was niet thuis.
Bij thuiskomst kunnen herstellen door mijn FB5530 te rebooten, maar uit zichzelf herstelde de verbinding dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
Nee geen outage hier, was ook een thuis aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Kinger7 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:08:
Sinds vandaag ook over van Tweak op Glasnet. Ging alleen nog niet helemaal soepel, want dat had gisteren moeten zijn. Tweak is er gisteren wel volgens planning mee opgehouden, maar Glasnet werkte niet. Is mij verteld dat het in de wijkcentrale niet helemaal goed was gegaan. Over de welwillendheid van Glasnet heb ik nog geen kritiek, maar het maakt bijna een dag zonder internet niet minder zuur.
Ik had een soortgelijke ervaring. Uiteindelijk bleek het bij mij te zijn dat ik een verkeerde media converter had, die blijkbaar wel met Tweak compatibel was, maar niet met Glasnet. Andere ertussen werkte gelijk.

Glasnet heeft nog niet helemaal de werkervaring om alles helemaal soepel te verlopen. Maar als het eenmaal werkt, werkt het ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Ik ben overgestapt van Ziggo naar Glasnet, afgelopen maandag is de fysieke aansluiting door de aannemer opgeleverd en vandaag is de modem opgestuurd.

Gekozen voor internet only 1000, we keken al bijna geen live tv meer en we besparen dan elke maand bijna 40 euro wat mooi meegenomen is.

Mochten we toch live tv missen dan denk ik aan NL ziet voor 8,95 per maand.

Contact met Glasnet is goed dus dat is alvast een fijne basis.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Amanoo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:53:
[...]

Ik had een soortgelijke ervaring. Uiteindelijk bleek het bij mij te zijn dat ik een verkeerde media converter had, die blijkbaar wel met Tweak compatibel was, maar niet met Glasnet. Andere ertussen werkte gelijk.

Glasnet heeft nog niet helemaal de werkervaring om alles helemaal soepel te verlopen. Maar als het eenmaal werkt, werkt het ook.
Zijn hier 2 verschillende storingen. Bij Kinger7 was de patch niet goed gezet in de wijkcentrale waardoor hij helemaal geen diensten had.

Bij Amanoo was er iets niet goed met de optcore media converters icm met onze switch in de pops. We hebben dit vaker mee gemaakt en gebeurd bij 1 op de 50 klanten. het is zonde om de oude media converters te vervangen. Wij weten niet waarom dit fout gaat bij specifiek een batch media converters..

Indien je hier last van heb gehad sorry voor de verstoring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

aartvg schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:19:
[...]

Zijn hier 2 verschillende storingen. Bij Kinger7 was de patch niet goed gezet in de wijkcentrale waardoor hij helemaal geen diensten had.

Bij Amanoo was er iets niet goed met de optcore media converters icm met onze switch in de pops. We hebben dit vaker mee gemaakt en gebeurd bij 1 op de 50 klanten. het is zonde om de oude media converters te vervangen. Wij weten niet waarom dit fout gaat bij specifiek een batch media converters..

Indien je hier last van heb gehad sorry voor de verstoring!
Dat was inderdaad een optcore. Dat is dus een specifieke batch die vaag is? Wel vreemd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Vermoed dat het bij ODF/efiber beetje puinhoop is, had vandaag huis aan huis jongens van ODF aan de deur dat er geen bestelling van ons in systeem staat maar we er toch voor kunnen kiezen glasvezel te laten leggen zonder abonnement. Dit terwijl wij onze aanvraag bij Glasnet al tijden hebben staan, zal ongetwijfeld komen door overgang tussen Tweak en Glasnet zijn gekomen.

Blijft bijzonder hoe moeilijk het blijkbaar is.

[ Voor 19% gewijzigd door Osxy op 25-04-2024 20:27 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste