Wil je volledig 64 bit gaan of beide ? Ik heb geen pc bij de hand, dus doe het uit mijn hoofd
- Download zowieso vpx8 minimal. Dit zijn de exe's, dll's , shaders scripts en nog wat zooi.
Deze kan je in een nieuwe folder zetten of je huidige overschrijven. Let op ! Als je ooit een aanpassing in je scripts\vpmkeys.vbs heb gedaan, dien je deze eerst te renamen en dan je wijzigingen opzoeken in je oude bestand en in het nieuwe bestand zetten
Ik heb dit bijvoorbeeld gedaan om mijn coindoor als een echte coindoor te laten werken. Vergeet dat niet! - download Dmdext 2.3.0. 32 bit en/of 64 bit. Je hebt voor vpx alleen de dmddevice(64).dll nodig. Zet die in je vpinmame directory.
Zet de 32bit dmddevice.dll ook in je vpinspa directory, mocht je GB gebruiken.... heb ik horen zeggen.
Hernoem je dmddevice.ini uit de vpinmame folder naar bv dmddevice.bu. kopieer uit de dmdext zip de dmddevice.ini naar vpinmame folder en met een vergelijk programma(bv textpad) deze vergelijken met dmddevice.bu. Overschrijf niet klakkeloos je bestand uit je vpinmame directory.
Dan ben je al je settings kwijt ! Pas in je nieuwe bestand, bijvoorbeeld je virtuele dmd settings aan en als je een hardware gebruikt, configureer deze. Zet alle hardware devices uit die je niet hebt. Dit kan een stuk performance opleveren. Kopieer eventueel de alphanumeric, border style en je dmd/fulldmd settings van je bu bestand naar je ini. Ook de pac decoder line niet vergeten te kopiëren.
Het mooie van dmdext (zo heet het hele pakket) is dat je de installatie directory globaal kan maken. Dit doe je met een system environment..voordeel hiervan is, is dat als je een programma zoals PinballFX hebt, deze een oudere versie van dmddevice64.dll heeft. Door de system environment gebruikt hij zowieso altijd de ini file van je vpinmame directory (dus altijd maar 1 versie) en als je vpinmame een nieuwere dmddevice(64).dll bevat wordt deze automatisch gebruikt. Dus maar 1 plek om te updaten !
Heb je dmdext.exe nodig (voor TPA, fx3 of een ander programma) dan moet je wel de laatste diverse van de exe gebruiken. - Download vpinmame. Ergens in begin van deze thread noem ik de exacte zip (hetzij voor de beta)die je moet downloaden, want vpinmame github is een echte oerwoud. Als je 32bit en 64 bit wilt, heb je ze beide nodig.
Pak deze uit in je vpinmame folder. Run setup.exe en klik het bovenste knopje. Dit zal de dll registreren. Controleer of je paden goed staan (rom,altcolor,although,nvram) en controleer ook of je default in stellingen goed staan. Dit voor als je een nieuwe rom heeft, dan wordt alles met die setting gedaan.
Doe dit ook voor je setup64.exe(registreren, paden controleren en default instellen) - Download flexdmd 1.9.2. Dit is makkelijk:
Zet alle bestanden in je vpinmame directory (overschrijf waar nodig, subfolders zijn niet nodig). Run de flexdmdui.exe. controleer in de eerste tabblad of de i stalkatie paden klopt. Zoniet is er een optie de-install en install en je folder staat goed. Check of de rest groen is zoniet klik in de interface om alles juist te registreren - download b2s server. En pack deze uit in folder naar keuze. In de plugins directory maak je een shortcut naar je 32 bit DOF folder en een shortcut naar je pinupplayerb2sdriver dof driver en doe hetzelfde voor je plugins64 folder, maar dan een shortcut aanmaken naar je DOF64 bit folder en je pinupplayerb2sdriver64.
Run de vanuit de b2sserver root folder B2SBackglassServerregisterapp..loop deze door om te registreren en of je iets in je context menu wilt. Met de b2s_screenresidentifier.exe kan je de schermen controleren. Als je van een oude versie kom (maar als je dog nooit gedaan hebt kan het ook met een nieuwere versie), kan je een 'global' screenres.txt in de b2sserver root plaatsen
Dan kan je vanuit elke folder waar een vpx en b2s file staat deze config gebruiken.
Om verwarring te voorkomen kan je de screenres.txt van je vpx tables directory verplaatsen of verwijderen uit de tables folder.
Verschillende folders hebben verschillende b2sserver settings nodig ? Zet een juiste screenres.txt in de folder en deze wordt gebruikt ipv je 'global' screenres.txt. heb je een tafelspecifieke aanpassing nodig voor b2sserver, noem deze dan met de exacte <vpxname_withoutextension>.res in dr folder waar de vpx bestand stast
Dan heb je in grote lijnen alles geupgrade. Van pinuppooper weet ik niets, maar zowieso moet je in je frontend de naam van de exe file aanpassen
Blijf je 32 bit gebruiken en heb je dezelfde directory gebruikt hoef je in principe niets te doen, want de vpinballx.exe is dan de 32 bit vpx8 versie
Wil je 64 bit gebruiken. Gebruik dan vpinballx64.bit
Dan is er nog een 32bit van de GL versie, gebruik dan vpinballx_gl.exe
En de 64bit van gl is de vpinballx_gl64.exe
Verschillende tussen gl en normale (dx ) versie ? Gl gebruikt een oude versie van Open GL, maar is vergelijkbaar met DX11. Sommige zweren dat GL beter is. GL is wel multiplatform en DX niet.
Ook kan OpenGL makkelijker geport worden naar multischermen. Denk aan anaglyph welke eigenlijk 2 apparte schermen over elkaar zet waar de kleuren genuanceerder is voor linker oog en andere voor rechter oog en met een anaglyph bril, filters deze bril per oog een scherm, waardoor je een 'statische' 3d krijgt. Statisch ? Ja, je ziet diepte, maar vanuit 1 camera punt. Je kan hier niet om een object heen draaien.
Ook VR moet met GL gebruikt worden
Nu weet ik niet of BAM ook gl gebruiktof deze ook in dx werkt. BAM is leuk als je een oude kinect,kinect2,ps eyetoy, Nintendo wii bar hebt. Dan kan deze je volgen en wordt de kast vanuit dat perspectief gerenoveerd. Hiermee creëer je een 3d effect op een 2d monitor(zonder bril)
Vincent wilt zelf een native driver gaan schrijven die beter is als BAM. Maar leuk dat BAM nu weer werkt met vpx.
Bovenstaande heb ik uit mijn hoofd gedaan en op een kleine smartphone getypte, dus ik verleen geen garantie dat alle.verwijzingen, grammatica en spelling juist is.
Have fun met vpx 10.8
[
Voor 5% gewijzigd door
MikeDASpike op 07-02-2025 12:09
]