Teddieke schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 07:42:
Leuk leesvoer dit draadje mensen! Fantastische foto’s van zelfgebouwde cabinets. 🙏
Ik lees een aantal keer dat het installeren en vooral het instellen van een nieuwe kast toch wel een klusje kan zijn. Soms wat meer werk dan de andere keer.
Nu ben ik actief op zoek naar een cabinet. Vanwege 2 linkerhanden is zelf bouwen een no go en snuffel ik dus rond naar 2de hands zelfbouw. Het onderhoud, reparatie en software zou ik wel uit komen maar het ‘houtwerk’ met geen mogelijkheid 😆
Wat me opvalt aan wat er zoal wordt aangeboden is dat er vaak 1000+ kasten opstaan. Dat rijmt bij mij wat vreemd met het instellen van die dingen. Het zou 100’en uren moeten kosten om alles goed in te stellen.
Is dat iets om specifiek nog op te letten bij een aankoop? Of worden die installaties gewoon gekloond? Ik neem aan dat elk zelfbouw cabinet zijn eigen specifieke settings heeft.
Daarnaast ben ik nog in twijfel over 32” of 42” als speelveld maar dat wordt meer een keuze in wat een beetje past hier. 32” lijkt me groot genoeg maar het is me nog wat vreemd dat de gehele kast dan wat kleiner wordt waarbij de kopkast veelal onder de 1,60 hoog is. Zittend op een kruk, zoals ik vroeger bij opa vaak zat te flipperen, is dan niet zo’n issue maar staand zou ik eraan moeten wennen dat ik zoveel groter ben dan de kopkast.
Eén ding is zeker….Old Chicago van opa en Terminator van mijn oom gaan er zeker opkomen! 😛
Ik zal mijn mening ook wel even geven, en om gelijk met de deur in huis te vallen, zou ik niet snel een kant en klaar systeem kopen. Ik zal eerst uitleggen waarom ik het niet zal doen en zal je daarna aangeven hoe ik het doe/heb gedaan tot nu toe. Wel even belangrijk om te vermelden. Ondanks ik vrij nieuw ben in deze wereld, ben ik iemand die alles flink overdenkt en alle voor en nadelen tegen elkaar afweegt. Soms tot aan het irritante aan toe, maar ik sta hierdoor wel bekend als iemand die zelden een miskoop doet en goed alles uitzoekt.
Het grote nadeel van kant en klaar kopen
Visuall pinball is niet 1 software die je gebruikt en dat daarin alles werkt. Ik denk dat het zo maar uit een stuk of 5+ software "projecten" bestaat op Github, wat allemaal met elkaar moet werken. Je kunt dus al invullen dat dit nauw met elkaar samen moet werken, en je komt hierdoor geregeld problemen in tegen. Ik zal er niet teveel op ingaan, maar het is even om een idee te geven dat het
niet een soort "Steam" installeren is, en klaar! Als je het mij dus zou vragen, dan is echt het leren van de software installeren, kasten downloaden, en zorgen dat je ze kunt spelen echt een must als het gaat om Visual pinball.
Een ander groot nadeel, is dat je met tweedehands/kant en klaar over het algemeen niet echt weet wat je koopt en alsnog best veel betaald. Goede spullen in Visual pinball is echt key voor een goede ervaring als je het mij vraagt. De kasten die @
CyBeRSPiN bijvoorbeeld aangeeft in een link (de goedkopere versies), zou ik zelf nooit kopen. Je hebt werkelijk geen idee wat de componenten precies zijn, en als ik all 75Hz scherm zie, dan haak ik al af. Er is echt niks zo vervelend als je één of andere lag hebt in je kast. Een 120Hz scherm is mijn inziens gewoon het minimale wat je moet hebben.
Je kunt mijn inziens beter het beste scherm hebben, met enkel SFF, (geluids feedback), dan dat je alle toeters en bellen hebt, wat het net niet is qua kwaliteit. Het scherm en SSF doen al voor 80 Procent het werk.
Hoe ik het heb gedaan/ aan het doen ben
Als allereerste zou ik gewoon eens visual pinball installeren, en daarmee even spelen, en zorgen dat je en kast of 3 helemaal werkend krijgt en daarna uitbreiden naar wat meer. Het is echt key dat je weet hoe de software werkt, en hoe je kasten aan de praat krijgt. In eerste instantie is het door de vele software pakketten even een chaos, maar als je het eenmaal snapt, dan is het best goed te doen. Je gaat namelijk echt al wel tegen wat kleine problemen aanlopen, maar als je de software redelijk begrijpt, dan scheelt dit echt enorm met problemen oplossen.
Desktop kast maken (enkel nodig KL25z bordje, flipper knoppen en wat kabels)
Als je de software eenmaal een beetje snapt, dan kun je een prototype maken. Ik heb zelf een soort portable kastje gemaakt
zoals dit en daar knoppen aan gehangen. Als je echter niet teveel wil klussen, kan dan gewoon een oude la uit een ondiep kastje of een houten bakje gebruiken. Draai deze om. Boor daar (meestal 28mm gaten) in, schroef de flipper knoppen erin en sluit ze aan op het KL25z boardje, en je hebt al het basis principe van de flipperkast.
Dit is even heel beknopt besproken, maar hiermee ben je voor circa 150 euro klaar (er vanuit gaande dat je al een PC en scherm hebt) om de basis op te zetten. Als je dit dan wat vindt, dan kun je verder uit gaan breiden.
Belangrijk om nogmaals te vermelden: Het gaat er dus echt om dat je begrijpt hoe de kast in elkaar zit. Ik kan me niet voorstellen vanuit eigen ervaring nu, dat de kant en klaar kasten, zonder problemen blijven werken. Het is dan echt heel frustrerend als je voor 2000 iets hebt staan, wat het sowieso al net niet is qua hardware, en dan ook nog eens niet of slecht speelbaar is.
Wanneer wel een tweede hands/kant en klare oplossing kopen?
Zorg wederom dat je echt eerste weet hoe alles werkt qua software en hardware. Als je dat weet, dan zul je minder snel een buil vallen aan een tweedehands aankoop. De belangrijkste spullen zijn in mijn ogen het scherm met hoge refresh rate en hoge pixeldichtheid (resolutie) een goede PC die alles aankan, en een goed SSF systeem Dit is wat mijn betreft de basis, en wat echt goed moet zijn. De rest is ietsjes minder belangrijk.