[PC] Visual Pinball

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dna Disturber
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:16
KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:26:
[...]

Ze maken er toch geen problemen van zo lijkt het.
Win win voor beide partijen dan, dat is toch wat ik uit de podcast heb gehaald.
Ze zullen ook wel beseffen dat het niet tegen te houden is
Alleen Gottlieb rechtenhouder doet moeilijk maar op de site waar vpw z'n nieuwste juweeltjes parkeert zijn die ook gewoon te vinden.
je moet alleen even een niveautje dieper gaan bij de roms ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:06
MikeDASpike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Dit is volgens mij ook een shield die je met een kl25z moet gebruiken.
Ik heb alleen een kl25z en zelfs de buttons op aangesloten.

Ik heb ook een ledwiz32. Deze gebruik ik voor DOF en voornamelijk voor lichten/leds aan te sturen.
Van deze Rig Master weet ik niets.
Ik heb toevallig Arnoz op discord gesproken over andere shield, omdat ik nieuwsgierig was. Voor een Fransman spreekt hij goed Engels, dus je kan altijd terecht bij hem
Ik begreep van een pinball maker hier in NL dat dit gewoon hetzelfde is als kl25z, maar dan nieuwer en makkelijker. Als ik ook chatgpt vraag, dan zegt hij ook dat je geen kl25z nodig hebt.

Ik ga hem eens opzoeken op Discord en vragen wat hij aan zou raden.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBE91
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik begreep van je pinball marker dat dit gewoon hetzelfde is als kl25z, maar dan nieuwer en makkelijker. Als ik ook chatgpt vraag, dan zegt hij ook dat je geen kl25z nodig hebt.

Dudes cab al eens bekeken ?
https://shop.arnoz.com/en/dude-s-cab/131-dude-s-cab-v1.html

Dat is een variant op de KL25z, en lees er veel lof over.
Staat bij mij in November op de planning voor te kopen mocht mijn Arduino project mislukken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeDASpike
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 31-05 03:49
KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:59:
Sorry Mike, maar hier toon je maar eens aan dat je niet tegen kritiek kan van VPX.
Mensen meteen afschilderen met zeuren, terwijl ze net aantonen wat ze wensen.

Dan moeten we misschien maar eens de krachten bundelen en samen zorgen ervoor ?
Nu met dit bericht, ga je heel wat mensen weer afschrikken van VPX.
Ze mogen gewoon niet zeuren.
Dan blijf je gewoon een kleine aantal spelers hebben, mag je nog wat podcasts erbij gooien.
Mensen lezen dit, en zullen al snel weer weg gaan. Echt spijtig dat je het niet kan zien als constructieve kritiek.

Daar ligt net de kracht van Zen en andere software, het gebruikers gemak.
Niet iedereen is technisch, en dan is zo een kant en klare software gewoon poep simpel te gebruiken.
Los van het feit dat mensen veel tijd steken in die kast.

Er zijn anders ook genoeg modders in andere games, daar is het ook met 1 klik gewoon te installeren.
Die personen steken ook genoeg tijd in die mods.

Echt enorm triest voor dit dan maar weer te lezen.
Je wilt dat iets groeit, en dan ga je zo uithalen naar mensen.
Ik word op de forums ook wel de grumpy man genoemd :) dus dat bewijst het maar meer.

Van de week komt iemand in een PM naar mij toe op VPF, om ik 'verzoekjes' doe.

Ik had geen idee waar hij naartoe wilde, maar bleek om 2 wheel images te zijn die ik gemaakt had als Tarcisio wheels.
Toevallig had ik de paint.net bestanden nog en hij wilde een paar layers minder.
Ik doe dat en stuur ze op.
Zegt ie, kan je van de logo's nog teksten afhalen?
Waarop ik antwoord: dat zit in de layer ingebakken. Ik ben geen grafische talent, maar om 2 wheels aan te passen kost mij veel tijd en energie (tijd heb ik zat, maar energie ...)
Ik heb hem de manier uitgelegd hoe hij het moest doen, en kwam toen terug dat ik hem in de steek liet en dat ik niet geschikt was.ikzou het snel kunnen doen voor hem ...
Tja, ben ik dan niet geschikt ?

Ik schrik idd mensen af en ben mij daarvan bewust. Ik doe het niet express.

Ik probeer mensen te helpen. Ook bij het uitzoeken naar oplossingen. Ik maak veel handleidingen, programma's, add ons (alles voornamelijk voor PinballX).
Ook help ik in scripting voor VPX omdat veel mensen er geen kaas van hebben gegeten, maar hun wel meer met blender kunnen en ik de fut niet meer heb om mij daarin te verdiepen.

Als je weet hoeveel tijd ik in mijn cabinet gestoken heb en hoeveel ik voor de community doe en dan vragen krijg, van "het zou toch makkelijker zijn als het niet makkelijker kan".

Ja, daar ben ik van bewust, maar in mijn carrière als IT'er heb ik die vraag zelf gesteld in het bedrijfsleven. Maar ipv daarvan ben ik het voor mijzelf gemakkelijker gaan maken. Ik heb dingen geleerd buiten mijn comfort zone om het idd makkelijker te maken. En voor zowel mijzelf, de afdeling en zelfs het bedrijf dingen gemaakt om het allemaal makkelijker te maken.

Ik wil graag de krachten bundelen als het mogenlijk is om het allemaal gemakkelijker te maken, maar ik denk dat de pinballspreadsheet al aardig mee begonnen is.

Het lijkt of dit volledig geautomatiseerd is, maar zitten heel wat mensen achter om alle data correct te krijgen en te bundelen.

Vpinstudio maakt hier ook gebruik van en is een mooie tool die voor meerdere frontend werkt.

Sorry als ik iemand afschrik, dat is totaal niet de bedoeling. Maar hou er rekening mee dat we alles in onze vrije tijd doen om iedereen een plezier te doen.

Enne, ik ben iets alleen voor VP, maar heb inmiddels voor TerryRed ook grote bewondering met zijn FP. En ja, ik vind pinball FX ook leuk (maar meer op de steamdeck)
Alleen achter de grote bedrijven zitten mensen die betaald krijgen voor hun werk. En ik heb geen idee hoeveel liefde hun in het werk stoppen.

Maar ik weet van veel mensen in de community dat er echt liefde in word gestopt.

Sorry voor het langdradige bericht wat alle kanten opging, maar zit veel emotie bij mij

Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:08
MikeDASpike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Ik word op de forums ook wel de grumpy man genoemd :) dus bewijst maar meer.
Hey, ho eens even...een aantal paginas terug waren we het eens geworden dat ik mr. Grumpy man was 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
sahinasappelsap schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

Hey, ho eens even...een aantal paginas terug waren we het eens geworden dat ik mr. Grumpy man was 😂
Dan ben jij mijn partner in crime :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KBE91
MikeDASpike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:58:
[...]

Ik word op de forums ook wel de grumpy man genoemd :) dus bewijst maar meer.

Van de week komt iemand in een PM naar mij toe op VPF, om ik 'verzoekjes' doe.

Ik had geen idee waar hij naartoe wilde, maar bleek om 2 wheel images te zijn die ik gemaakt had als Tarcisio wheels.
Toevallig had ik de paint.net bestanden nog en hij wilde een paar layers minder.
Ik doe dat en stuur ze op.
Zegt ie, kan je van de logo's nog teksten afhalen?
Waarop ik antwoord: dat zit in de layer ingebakken. Ik ben geen grafische talent, maar om 2 wheels aan te passen kost mij veel tijd en energie (tijd heb ik zat, maar energie ...)
Ik heb hem de manier uitgelegd hoe hij het moest doen, en kwam toen terug dat ik hem in de steek liet en dat ik niet geschikt was.ikzou het snel kunnen doen voor hem ...
Tja, ben ik dan niet geschikt ?

Ik schrik idd mensen af en ben mij daarvan bewust. Ik doe het niet express.

Ik probeer mensen te helpen. Ook bij het uitzoeken naar oplossingen. Ik maak veel handleidingen, programma's, add ons (alles voornamelijk voor PinballX).
Ook help ik in scripting voor VPX omdat veel mensen er geen kaas van hebben gegeten, maar hun wel meer met blender kunnen en ik de fut niet meer heb om mij daarin te verdiepen.

Als je weet hoeveel tijd ik in mijn cabinet gestoken heb en hoeveel ik voor de community doe en dan vragen krijg, van "het zou toch makkelijker zijn als het niet makkelijker kan".

Ja, daar ben ik van bewust, maar in mijn carrière als IT'er heb ik die vraag zelf gesteld in het bedrijfsleven. Maar ipv daarvan ben ik het voor mijzelf gemakkelijker gaan maken. Ik heb dingen geleerd buiten mijn comfort zone om het idd makkelijker te maken. En voor zowel mijzelf, de afdeling en zelfs het bedrijf dingen gemaakt om het allemaal makkelijker te maken.

Ik wil graag de krachten bundelen als het mogenlijk is om het allemaal gemakkelijker te maken, maar ik denk dat de pinballspreadsheet al aardig mee begonnen is.

Het lijkt of dit volledig geautomatiseerd is, maar zitten heel wat mensen achter om alle data correct te krijgen en te bundelen.

Vpinstudio maakt hier ook gebruik van en is een mooie tool die voor meerdere frontend werkt.

Sorry als ik iemand afschrik, dat is totaal niet de bedoeling. Maar hou er rekening mee dat we alles in onze vrije tijd doen om iedereen een plezier te doen.

Enne, ik ben iets alleen voor VP, maar heb inmiddels voor TerryRed ook grote bewondering met zijn FP. En ja, ik vind pinball FX ook leuk (maar meer op de steamdeck)
Alleen achter de grote bedrijven zitten mensen die betaald krijgen voor hun werk. En ik heb geen idee hoeveel liefde hun in het werk stoppen.

Maar ik weet van veel mensen in de community dat er echt liefde in word gestopt.

Sorry voor het langdradige bericht wat alle kanten opging, maar zit veel emotie bij mij
Je moet geen sorry zeggen, iedereen heeft een mening. Niemand is hier uitgescholden geweest, maar op een volwassen manier ons gedacht gezegd. Wilde gewoon zeggen, we moeten soms zo goed opletten deze tijd wat we zeggen. Ik wilde ook niet op de man echt spelen, omdat ik beetje geschrokken was van dit te lezen.
Zeker omdat ik weet hoe hard jij je inzet voor deze community en het wil doen groeien.
Goed, spons over het krijt bordje en weer back on topic met mekaar te helpen waar nodig.

Ik heb zelf zoveel jaar achter de rug in de IT, kom ook van 0 kennis van programmeren. Alles op mijn eigen geleerd, tal van dingen ontwikkeld. Maar een job heb ik nooit gekregen ervoor, dan heb ik ook maar de brui gegeven aan heel dat wereldje.

Ook al zoeken ze enorm veel mensen in mijn land, maar ze zijn te dom en te bekrompen voor iemand aan te nemen zonder diploma. Degene dat ze dan aannemen van de hoge school, is dan nog de domste van de klas eerst. Genoeg verhalen van zo een mannen.

Als je iemand al probeert te helpen, en eerlijk zegt dat het niet lukt. Dan moet die persoon jou niets verwijten, in tegendeel. Je hebt het geprobeerd, je kan ook niet alles, was het maar waar.
Leefden we allemaal in rijkdom met een paar pinball kasten.

Veel kan je ook niet zelf doen aan de software natuurlijk, je doet al puik werk met die VR rooms.
Ook met je gezondheid dat je nu mee sukkelt, zet je u toch nog altijd hard in. Waarvoor ik ook enorm respect hebt dat je het doet.

Moet zeggen, dat VPX toch stuk lastiger was voor goed te krijgen in het begin.
Dan dat ik moest leren programmeren, met vallen en opstaan en 2 keer op te geven en door te bijten.
Ben ik toch gelukkig dat ik al deze prachtige kasten kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Moet zeggen, dat VPX toch stuk lastiger was voor goed te krijgen in het begin.
Dan dat ik moest leren programmeren, met vallen en opstaan en 2 keer op te geven en door te bijten.
Ben ik toch gelukkig dat ik al deze prachtige kasten kan spelen.
Ik moet zeggen dat ik VP eerder onder de knie had dan Visual Studio.
Ik kon wel programeren, maar oud assembly, kobalt en vbs. Op werk ook de asp pagina netjes in notepad. Maar door Scutters ben ik visual studio gaan gebruiken. Had mijzelf in 3 maanden de beginsellen van DBM (databasemanager red.) Ten gronde gelegt. Tot op de dag van vandaag vervloek ik mijn beste maatje uit Leeds, maar ben hem zo dankbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Ik begreep van een pinball maker hier in NL dat dit gewoon hetzelfde is als kl25z, maar dan nieuwer en makkelijker. Als ik ook chatgpt vraag, dan zegt hij ook dat je geen kl25z nodig hebt.

Weet je dat zeker ? ik dacht te lezen dat je de kl25z erop moest prikken.
Opzich zijn er veel oplossingen. Ooit ben ik begonnen met de VirtuaPin controller (ook een kl25z board, maar met eigen code)

Ik zie zelfs mensen die een xbox controller gebruiken en de draden erop solderen (maar dat wil jij juist niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
MikeDASpike schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:17:
[...]

Ik moet zeggen dat ik VP eerder onder de knie had dan Visual Studio.
Ik kon wel programeren, maar oud assembly, kobalt en vbs. Op werk ook de asp pagina netjes in notepad. Maar door Scutters ben ik visual studio gaan gebruiken. Had mijzelf in 3 maanden de beginsellen van DBM (databasemanager red.) Ten gronde gelegt. Tot op de dag van vandaag vervloek ik mijn beste maatje uit Leeds, maar ben hem zo dankbaar
Kobalt? Of Cobol? :+ Cobol heeft mijn vader nog cursus in gegeven op zijn werk vroeger. Ik heb zelf nooit geprogrammeerd in Cobol, maar er wordt nog wel Cobol software gebruikt op mijn werk. Een heel oud order management systeem is er in gebouwd, heel lang onderhouden door Cap Gemini, maar nu door Atos. Ik zelf ben al bijna 30 jaar Oracle ontwikkelaar. PL/SQL, Designer, Forms, Reports en de laatste 15 jaar met name Oracle APEX met PL/SQL.Het begon echter allemaal op een Commodore 64 in Quick Basic. :)

Ik heb nog nooit iets gebouwd in VP. De table scripts kan ik echter prima lezen. Misschien als ik met pensioen ga, ga ik ook eens zelf bouwen, maar dan zal het wel in VP Engine zijn inmiddels.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:37:
[...]

Dudes cab al eens bekeken ?

Dat is variant een op de KL25z, en lees er veel lof over.
Staat bij mij in November op de planning voor te kopen mocht mijn Arduino project mislukken.
Ik heb inmiddels ook contact met Arnoz via Discord, en hij adviseert ook het Dudes bordje. Deze is nieuwer en heeft betere performance zegt hij.

Waarschijnlijk wordt het dan dat bordje.

Nu even op zoek naar wat goede knoppen.
Er werden al leaf switches aangeraden.

Is een kit zoals dit ook nog aan te raden
https://www.pinballshop.n...-cab-builders-button-kit/

Of krijg je dan al snel wat "goedkoop spul"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Ik heb inmiddels ook contact met Arnoz via Discord, en hij adviseert ook het Dudes bordje. Deze is nieuwer en heeft betere performance zegt hij.

Die kit heb ik ook. Is heel goed spul. Al het materiaal wat ze bij die shop verkopen is origineel. En de virtuapin onderdelen worden in de serieuze digitale cabs ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

https://www.pinballshop.n...oldleaf-pushbuttons-nl-8/

Deze kan je ook overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@sahinasappelsap @KBE91

Dank voor jullie reacties.
Ik zit nog even te kijken wat handig is. Het liefst wil ik gewoon even starten met enkel 2 flipper knoppen, en de rest gewoon te doen met keyboard en muis, zodat ik een beetje kan kijken of alles wat is, ,of ik overal uit kom.

Aan de andere kant is soms in één keer alles goed aanschaffen ook wel fijn, maar dat loopt dan ook wel weer in de papieren.

Wat is realistisch hierin? Kun je beter alle buttons halen en de basis beter in een keer goed doen, of gewoon lekker de 2 flipper knoppen halen, en daarmee klooien?

Ik ga sowieso niet gelijk een kast maken, Ik ga eerste alles uitzoeken en testen met een losse monitor en een laptop ernaast. Als ik zeker weet dat ik alles tof vindt en dat alles werkt, dan ga ik een kast ontwerpen (ben technisch tekenaar) en deze laten lasersnijden en zetten op werk.

Arnoz raad overigens ook het Brainz bord aan samen met de DUDE`s CAB
https://shop.arnoz.com/en/dude-s-cab/50-the-brain-v12.html

Daarnaast heeft hij het ook over een plunger, maar ik heb ergens het idee dat ik er dan een hoop onnodig geld in stop, aangezien ik dit ook aan een knop kan hangen om de bal af te schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:31:
@sahinasappelsap @KBE91

Dank voor jullie reacties.
Ik zit nog even te kijken wat handig is. Het liefst wil ik gewoon even starten met enkel 2 flipper knoppen, en de rest gewoon te doen met keyboard en muis, zodat ik een beetje kan kijken of alles wat is, ,of ik overal uit kom.

Aan de andere kant is soms in één keer alles goed aanschaffen ook wel fijn, maar dat loopt dan ook wel weer in de papieren.

Wat is realistisch hierin? Kun je beter alle buttons halen en de basis beter in een keer goed doen, of gewoon lekker de 2 flipper knoppen halen, en daarmee klooien?

Ik ga sowieso niet gelijk een kast maken, Ik ga eerste alles uitzoeken en testen met een losse monitor en een laptop ernaast. Als ik zeker weet dat ik alles tof vindt en dat alles werkt, dan ga ik een kast ontwerpen (ben technisch tekenaar) en deze laten lasersnijden en zetten op werk.

Arnoz raad overigens ook het Brainz bord aan samen met de DUDE`s CAB

Daarnaast heeft hij het ook over een plunger, maar ik heb ergens het idee dat ik er dan een hoop onnodig geld in stop, aangezien ik dit ook aan een knop kan hangen om de bal af te schieten.
Als je van plan bent om nog eens een echte kast te bouwen, dan zou ik gelijk de hele set halen. Ik heb zelf nog losse knoppen erbij gekocht omdat ik te kort kwam 😂
Maar zodra je die route gaat bewandelen dan ga je originele poten halen, lock bar, glas geleiders, etc etc (de cabinet body kit van virtuapin). Hout kan je zelf zagen. Heb de tekeningen van de mijne nog wel, die heb ik destijds zelf gemaakt. Moet je dan alleen omzetten naar een photoshop formaat en 1cm van de zijpanels afhalen aan de achterkant 🙄

Ik raad het echt aan om dan ook de kl25z te halen met plunger geleider, die is zo ongeveer plug en play en werkt goed met het direct output framework. En dan een ledwiz voor de output controllers ook prima compatible met dof.

Afijn, ben nu nog even op vakantie en eigenlijk zou ik hier niet eens moeten rondneuzen...

Ik kan anders wel een parts list maken van alles wat er qua hardware mijn kast in is gegaan en waar ik het vandaan heb gehaald. Maakt het voor anderen wellicht ook makkelijker.
Maar even ter indicatie: alles erop en eraan (incl pc die 4k aan kan) ben je al gauw 3000-5000 euro verder.
Grooste kostenpost waren voor mij het speelveld scherm nieuw (een bravia op 100hz...hij werkt prima op 120), de kast van hout laten zagen, de virtuapin body kit (poten, lock bar, etc) en de pc zelf incl kl25z en ledwiz controllers. De rest hossel je er gewoon bij via ali en ebay. Ik heb mijn backglass scherm en het dmd scherm via marktplaats op de kop getikt voor 50 en 15 euro. Backglass was een hp op 30" en de dmd een klein 15 inch scherm op voet.

P.s. ik had 0 ervaring met het bouwen van de kast. Simpelweg jezelf kapot lezen op o.a mjr guide en als je alles werkend hebt (dus VPX op de pc met 3 schermen, je soldeerwerk, etc) gewoon in elkaar zetten en inbouwen 😊

[ Voor 3% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-10-2024 19:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBE91
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EASjHMGVyppepvS8VU2t1bTN7_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTFYrAYnGCYm0A9VfVHq4jcH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNEnw1-kMYUGanecbmfrKlrPXyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BQJyDee00jbkNuvimET7EOA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Meq4igMHSvQdIF5nPKunJrta0FQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZ3ioWsMrv7nI4pr14JY2RPh.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gooien ze nou in de bus :9~
Mijn week kan starten met timmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Als je van plan bent om nog eens een echte kast te bouwen, dan zou ik gelijk de hele set halen. Ik heb zelf nog losse knoppen erbij gekocht omdat ik te kort kwam 😂
Maar zodra je die route gaat bewandelen dan ga je originele poten halen, lock bar, glas geleiders, etc etc (de cabinet body kit van virtuapin). Hout kan je zelf zagen. Heb de tekeningen van de mijne nog wel, die heb ik destijds zelf gemaakt. Moet je dan alleen omzetten naar een photoshop formaat en 1cm van de zijpanels afhalen aan de achterkant 🙄

Ik raad het echt aan om dan ook de kl25z te halen met plunger geleider, die is zo ongeveer plug en play en werkt goed met het direct output framework. En dan een ledwiz voor de output controllers ook prima compatible met dof.

Afijn, ben nu nog even op vakantie en eigenlijk zou ik hier niet eens moeten rondneuzen...

Ik kan anders wel een parts list maken van alles wat er qua hardware mijn kast in is gegaan en waar ik het vandaan heb gehaald. Maakt het voor anderen wellicht ook makkelijker.
Maar even ter indicatie: alles erop en eraan (incl pc die 4k aan kan) ben je al gauw 3000-5000 euro verder.
Grooste kostenpost waren voor mij het speelveld scherm nieuw (een bravia op 100hz...hij werkt prima op 120), de kast van hout laten zagen, de virtuapin body kit (poten, lock bar, etc) en de pc zelf incl kl25z en ledwiz controllers. De rest hossel je er gewoon bij via ali en ebay. Ik heb mijn backglass scherm en het dmd scherm via marktplaats op de kop getikt voor 50 en 15 euro. Backglass was een hp op 30" en de dmd een klein 15 inch scherm op voet.

P.s. ik had 0 ervaring met het bouwen van de kast. Simpelweg jezelf kapot lezen op o.a mjr guide en als je alles werkend hebt (dus VPX op de pc met 3 schermen, je soldeerwerk, etc) gewoon in elkaar zetten en inbouwen 😊
Allereerst een fijne vakantie gewenst :)

Maar om maar even duidelijk te zijn over wat ik wel en niet wil (zeg ik nu).
Ik wil een soort portable kast maken van circa maximaal 32 inch, maar het liefst 27 inch.
Het belangrijkste voor mij is dat ik een OS (GUI) heb, en uiteindelijk met de knoppen kan navigeren door de menu`s etc.

Ik heb ook gewoonweg de ruimte niet om zo`n kast kwijt te kunnen.
Het is een beetje voor mij, mijn vrouw en de kinderen, oftewel een beetje voor de fun, en voor de hobby/knutselervaring. Uiteraard wil ik wel een beetje de ervaring die je met een echte kast hebt. Dus een goed scherm, flipper knoppen, uiteindelijk een Backglass en misschien een dmd moeten het wel gaan worden.
Ik kan daarna altijd nog beslissen of ik het anders of groter aan wil pakken. Dus ook dingen als poten etc komen er niet onder, Deze komt gewoon op een tafel of standaard o.i.d. te staan.

De pc
Tot op heden kan ik alle kasten goed spelen op mijn laptop, die niet zo heel krachtig is. Dus een extreem dure PC valt denk ik ook wel mee die ik nodig heb? Of kun je nog een hoop upscalen etc, waardoor je alsnog een aardige PC nodig heb? Een pinball machine met een 3070 erin gaat voor mij wat ver namelijk. Ik zat eerder aan een SFF pc te denken.

Kortom, ik wil er een paar honderd euro in stoppen, en vanuit daar dan kijken of ik verder ga met de hobby. Al denk ik zelf dat ik al enorm veel leuke avonden kan hebben met deze mini variant.

Dan nog even over het KL25z bordje. Ik denk toch dat ik voor de Dude`s cab ga. Ik heb redelijk wat opgezocht en Arnoz deelde ook onderstaande video met mij, wat er echt fijn uitzag qua aansluiten etc.
Ik haal dan denk ik wel z`n knoppen kit die ik eerder deelde. Want ik denk dat je dat soort spul liever niet bij ali vandaag wilt halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Wachten... Aan wat voor GPU en CPU zat je te denken? En wat voor resolutie wil je spelen? Voor de meest recente VPW kasten (b.v. Metallica) heb je behoorlijk wat power nodig. Mijn oude GTX 1070 in een Alienware laptop trok dat bijvoorbeeld niet meer. Maar original JPSalas kasten bijvoorbeeld stellen veel minder eisen.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:22:
[...]

Allereerst een fijne vakantie gewenst :)

Maar om maar even duidelijk te zijn over wat ik wel en niet wil (zeg ik nu).
Ik wil een soort portable kast maken van circa maximaal 32 inch, maar het liefst 27 inch.
Het belangrijkste voor mij is dat ik een OS (GUI) heb, en uiteindelijk met de knoppen kan navigeren door de menu`s etc.

Ik heb ook gewoonweg de ruimte niet om zo`n kast kwijt te kunnen.
Het is een beetje voor mij, mijn vrouw en de kinderen, oftewel een beetje voor de fun, en voor de hobby/knutselervaring. Uiteraard wil ik wel een beetje de ervaring die je met een echte kast hebt. Dus een goed scherm, flipper knoppen, uiteindelijk een Backglass en misschien een dmd moeten het wel gaan worden.
Ik kan daarna altijd nog beslissen of ik het anders of groter aan wil pakken.

Tot op heden kan ik alle kasten goed spelen op mijn laptop, die niet zo heel krachtig is. Dus een extreem dure PC valt denk ik ook wel mee die ik nodig heb? Of kun je nog een hoop upscalen etc, waardoor je alsnog een aardige PC nodig heb? Een pinball machine met een 3070 erin gaat voor mij wat ver namelijk. Ik zat eerder aan een SFF pc te denken.

Kortom, ik wil er een paar honderd euro in stoppen, en vanuit daar dan kijken of ik verder ga met de hobby. Al denk ik zelf dat ik al enorm veel leuke avonden kan hebben met deze mini variant.

Dan nog even over het KL25z bordje. Ik denk toch dat ik voor de Dude`s cab ga. Ik heb redelijk wat opgezocht en Arnoz deelde ook onderstaande video met mij, wat er echt fijn uitzag qua aansluiten etc.
Ik haal dan denk ik wel z`n knoppen kit die ik eerder deelde. Want ik denk dat je dat soort spul liever niet bij ali vandaag wilt halen toch?

[YouTube: ARNOZ Virtual Pinball Boards ( New Lineup )]
Check! Dan zou ik gewoon simpel beginnen joh. Ik wilde destijds gelijk de hele shabang. Ik heb daar uiteindelijk geen spijt van gehad omdat het een volledig "echte" kast moest zijn en ook zo moest voelen.

Ik heb destijds voor de bordjes gekozen die ik noemde omdat daar 3 jaar geleden een hoop over gedocumenteerd is en vpx het ook goed ondersteunt, plus ik had gelijk een goede podometer (zo heet dat dacht ik) voor de plunger. Ik weet zelf niet hoe dat met andere bordjes is, omdat ik die ervaring niet heb en ze ook nooit gebruikt heb 😊 als dat goedkopere bewezen alternatieven zijn, zeker doen!

Je hebt ook geen feedback devices in de planning als ik je zo hoor, dus dan heb je ook geen ledwiz bord nodig.

En alle tafels kun je naar beneden tweaken, dus als je geen 4k wil spelen, dan heb je aan een 2e hands 1070 ook voldoende. Daar ben ik ook mee begonnen 😉.

Knopjes zou ik niet op bezuinigen. Zeker de flippers krijgen wat te verduren, dan zijn leaf switches je beste vriend. De andere knoppen kunnen ook simpelere Arcade knoppen zijn b.v. Maar gaten in een houten bekisting kun je maar 1 maal op de juiste maat frezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PatrickC schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:31:
@Wachten... Aan wat voor GPU en CPU zat je te denken? En wat voor resolutie wil je spelen? Voor de meest recente VPW kasten (b.v. Metallica) heb je behoorlijk wat power nodig. Mijn oude GTX 1070 in een Alienware laptop trok dat bijvoorbeeld niet meer. Maar original JPSalas kasten bijvoorbeeld stellen veel minder eisen.
Ja ik wil beginnen met JPsales achtige kasten, De PC maak ik me wel het minst zorgen om, want je kunt zo swappen van PC en/of videokaart. Ik ga dus eerste mijn laptop eraan hangen. Deze draait tot nu toe redelijk wat kasten, al moet ik wel zeggen dat ik niks heb ingesteld in Visual Pinball. Geen idee of je daar nog hogere resoluties en refresh rate etc in kan stellen, maar tot op heden gaat het best goed, en dat is maar een AMD ryzen 5 5600H met ingebouwde GPU en 16GB RAM

Ik wil uiteindelijk op een WQHD scherm met 120Hz gaan spelen (waarschijnlijk 27 inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Check! Dan zou ik gewoon simpel beginnen joh. Ik wilde destijds gelijk de hele shabang. Ik heb daar uiteindelijk geen spijt van gehad omdat het een volledig "echte" kast moest zijn en ook zo moest voelen.

Ik heb destijds voor de bordjes gekozen die ik noemde omdat daar 3 jaar geleden een hoop over gedocumenteerd is en vpx het ook goed ondersteunt, plus ik had gelijk een goede podometer (zo heet dat dacht ik) voor de plunger. Ik weet zelf niet hoe dat met andere bordjes is, omdat ik die ervaring niet heb en ze ook nooit gebruikt heb 😊 als dat goedkopere bewezen alternatieven zijn, zeker doen!

Je hebt ook geen feedback devices in de planning als ik je zo hoor, dus dan heb je ook geen ledwiz bord nodig.

En alle tafels kun je naar beneden tweaken, dus als je geen 4k wil spelen, dan heb je aan een 2e hands 1070 ook voldoende. Daar ben ik ook mee begonnen 😉.

Knopjes zou ik niet op bezuinigen. Zeker de flippers krijgen wat te verduren, dan zijn leaf switches je beste vriend. De andere knoppen kunnen ook simpelere Arcade knoppen zijn b.v. Maar gaten in een houten bekisting kun je maar 1 maal op de juiste maat frezen ;-)
Nee zeker niet, ik wil uiteraard wel dat de kwaliteit goed is van wat ik maak. Dus goede flippers, een leuk schermpje 27 inch WQHD en het lijk me ook nog wel tof om speakers in te bouwen met een subwoofer(tje) en iets van een shaker (als dat zo heet) om feedback te krijgen van de kast, want dat geeft wel een extra dimensie aan het geheel. (dus als de bal iets raakt, dat de kast dan ook een beetje trilt) Ik moet dus nog even kijken wat ik daar voor nodig heb, want dan haal ik dat er wel gelijk bij denk ik. Anders heb ik later weer verzendkosten.

Weet jij toevallig ook wat dit precies doet

Dat is een bordje die Arnoz mij aan had geraden om ook te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Visual Pinball is nu ook beschikbaar op iOS. iOS versie 18.0 of nieuwer is vereist. Ik heb overal nog 17 draaien dus nog niet kunnen testen.
https://apps.apple.com/us/app/visual-pinball/id6547859926
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCNwgqvS0nhrkbDTm9VEON_j2pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WaIJUt0SKDEFHDeyVaOxetkU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PatrickC op 15-10-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
PatrickC schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:20:
Visual Pinball is nu ook beschikbaar op iOS. iOS versie 18.0 of nieuwer is vereist. Ik heb overal nog 17 draaien dus nog niet kunnen testen.
[Afbeelding]
Mooi dit, zeker voor mensen die een tabletop cabinet willen bouwen.
Gewoon je ipad erin, paar buttons en gaan.

https://github.com/vpinba.../actions/runs/11091908665

Voor de mensen die hem willen sideloaden op hun Android telefoon.

[ Voor 10% gewijzigd door KBE91 op 15-10-2024 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
KBE91 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:04:
[...]

Mooi dit, zeker voor mensen die een tabletop cabinet willen bouwen.
Gewoon je ipad erin, paar buttons en gaan.

https://github.com/vpinba.../actions/runs/11091908665

Voor de mensen die hem willen sideloaden op hun Android telefoon.
Potnondeju, had ik nou gewoon vanaf mijn telefoon de weekly pin challenge kunnen doen? 😶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KBE91
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Potnondeju, had ik nou gewoon vanaf mijn telefoon de weekly pin challenge kunnen doen? 😶
Je staat al los op kop 8)7
Tegen dat je terug bent, sta je er nog 8)

Geen weet dat Pinehmi werkt op mobiele telefoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dna Disturber
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19:16
KBE91 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:41:
[...]
Geen weet dat Pinehmi werkt op mobiele telefoon.
Nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Oke ik heb ondertussen het een en ander uitgezocht en even verder gekeken, en ik ga toch alles maar halen om in ieder geval ook shakers aan te kunnen sturen en solenoids.

Bij Arnoz ben ik met 3 bordjes die ik nodig heb met verzendkosten circa 125 euro kwijt. (Dit zijn enkel de bordjes en dus geen shakers, solenoids of knoppen.

Ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik nodig zou moeten hebben als ik hetzelfde wil bereiken met het KL25z bord. Ik wil namelijk een beetje de prijzen vergelijken en dan gaan bestellen.

Scheelt het weinig dan ga ik voor het gemak van Arnoz spullen. Scheelt het veel, dan ga ik misschien toch naar het kl25z bordje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
PatrickC schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:20:
[Afbeelding]
even snel gedownload op de iphone en example table geladen,

heel vet als dit paar leuke tafels heeft,
enige wat ik nu heb is dat die steeds nudged terwijl ik dat niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:05:
Oke ik heb ondertussen het een en ander uitgezocht en even verder gekeken, en ik ga toch alles maar halen om in ieder geval ook shakers aan te kunnen sturen en solenoids.

Bij Arnoz ben ik met 3 bordjes die ik nodig heb met verzendkosten circa 125 euro kwijt. (Dit zijn enkel de bordjes en dus geen shakers, solenoids of knoppen.

Ik kom er alleen niet helemaal achter wat ik nodig zou moeten hebben als ik hetzelfde wil bereiken met het KL25z bord. Ik wil namelijk een beetje de prijzen vergelijken en dan gaan bestellen.

Scheelt het weinig dan ga ik voor het gemak van Arnoz spullen. Scheelt het veel, dan ga ik misschien toch naar het kl25z bordje
Vooraf: nogmaals ik ben niet bekend met de arnoz controllers en weet niet wat ze wel of niet kunnen, alles wat ik hieronder type is op basis van mijn eigen ervaring met kl25z en ledwiz en het bouwen van mijn eigen kast. Het kan dus heel goed zijn dat de 3 bordjes van arnoz zowel input als output zijn.

Dat gezegd hebbende, de kl25z is de input controller (knoppen, invoer, tilt bob, plunger, nudge...met een trucje kan je er lampjes van de knoppen mee bedienena en poorten instellen als output, maar daar moet je een versterkertje voor solderen of een relais er tussen zetten omdat de poorten van de kl25z anders stuk gaan omdat ze het vermogen dat nodig is niet op kunnen brengen)

Voor shaker motors, contractors, gear motor, led verlichting zoas rgb flashers, trobo en zwaailichten, hèb je een output controller nodig. De ledwiz bijvoorbeeld. Ik heb er eentje met 32 poorten en kwam zelfs tekort omdat 5 rgb ledjes al 15 poorten in gebruik nemen.
En als je dan al de ledwiz hebt, dan moet je sowieso met zekeringen gaan werken ivm overspanning en poort opblazen. Idealiter wil je dat je bij een ledwiz signaal op een output poort een relais openzet die vanuit een externe bron de daadwerkelijke spanning levert.

En dan kom je in het domein van speeltjes die op 24v werken, die op 12v en op 5v werken, plus button lights die 6,3 volt zijn. Ik heb bv voor 5 en 12v een extra pc voeding die dat levert en een aparte 24v voeding via AliExpress. Verder gebruik ik voor de lampjes een step up converter van Ali om 5v omhoog te schroeven naar 6,3 😉

[ Voor 7% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 15:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUxpMq0ibn77xJfySU7mTF8XZyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cDBHQPxAzjgHLpUARZ9PYo8.jpg?f=fotoalbum_large

Even ter illustratie. De blauwe controller bovenin is de ledwiz, dat rondhoekige metalen ding eronder de kl25z.
Rondom de ledwiz zie je rode draden met zwarte hulzen, daar zitten glas zekeringen in om de poorten te beschermen tegen over voltage. Daarachter zitten van die witte led controllers die ik als mini relais laat fungeren. Geeft ledwiz poort een signaal, dan gaat via de andere 2 kabeltjes stroom naar het device.

Onder de kl25z zie je de stepuo converter naar 6.3 volt (op 5 volt werken lampjes van de knoppen niet goed).
Links van de kl25z heb ik (op basis van de mjr site) een versterkertje (transistor en weerstandje meende ik) gebouwd voor de lampjes van de knoppen die ik via kl25z wilde aansturen. Bordje had zelf niet voldoende vermogen namelijk.

Ik kan nog wat over diodes roepen, maar dat maakt het voor nu te complex. Is allemaal wel redelijk goed uitgelegd op de mjr guide die eerder genoemd wordt. Het is soms even zoeken. Maar als je het hele boekwerk goed doorleest, dan snap je zo veel meer ineens van elektronica 😂

Reden voor dit hele circus is puur om je poorten te beschermen voor pieken en tegenstroom, die kunnen namelijk maar 1x stuk gaan en dan worden ze onbruikbaar. Zonde van zo een duur kaartje natuurlijk 😉

[ Voor 17% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KBE91
Daarnet even alles uitgepakt en wat liggen kloten met dat bord, sensor en bord lijken wel te werken.
Moet toch alles eerst aan mekaar solderen.

Binnenkort eens voor kijken, eerst wat prive zaken op orde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:49:
[Afbeelding]

Even ter illustratie. De blauwe controller bovenin is de ledwiz, dat rondhoekige metalen ding eronder de kl25z.
Rondom de ledwiz zie je rode draden met zwarte hulzen, daar zitten glas zekeringen in om de poorten te beschermen tegen over voltage. Daarachter zitten van die witte led controllers die ik als mini relais laat fungeren. Geeft ledwiz poort een signaal, dan gaat via de andere 2 kabeltjes stroom naar het device.

Onder de kl25z zie je de stepuo converter naar 6.3 volt (op 5 volt werken lampjes van de knoppen niet goed).
Links van de kl25z heb ik (op basis van de mjr site) een versterkertje (transistor en weerstandje meende ik) gebouwd voor de lampjes van de knoppen die ik via kl25z wilde aansturen. Bordje had zelf niet voldoende vermogen namelijk.

Ik kan nog wat over diodes roepen, maar dat maakt het voor nu te complex. Is allemaal wel redelijk goed uitgelegd op de mjr guide die eerder genoemd wordt. Het is soms even zoeken. Maar als je het hele boekwerk goed doorleest, dan snap je zo veel meer ineens van elektronica 😂

Reden voor dit hele circus is puur om je poorten te beschermen voor pieken en tegenstroom, die kunnen namelijk maar 1x stuk gaan en dan worden ze onbruikbaar. Zonde van zo een duur kaartje natuurlijk 😉
Dank voor je uitleg, en holy damn tegelijk. Dat ziet er nog best complex uit. Ik weet zelf dan ook veel te weinig van electronica (helaas) dus dat wordt echt nog even flink inlezen.

Ik ben dus bang dat dit me snel gaat gebeuren dat ik iets kapot maak, vanwege mijn beperkte kennis.

Ik ga dus eerst maar eens even kijken en lezen in de guide om te zien of ik het enigzins snap.

Bedankt in ieder geval voor iedere keer je uitgebreide uitleg en hulp 😊

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 15-10-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Dank voor je uitleg, en holy damn tegelijk. Dat ziet er nog best complex uit. Ik weet zelf dan ook veel te weinig van electronica (helaas) dus dat wordt echt nog even flink inlezen.

Ik ben dus bang dat dit me snel gaat gebeuren dat ik iets kapot maak, vanwege mijn beperkte kennis.

Ik ga dus eerst maar eens even kijken en lezen in de guide om te zien of ik het enigzins snap.

Tip 1: zorg dat je brandverzekering betaald is.
Tip 2 : gewoon stap voor stap een schema volgen, stuk voor stuk alles toevoegen.

Alles dat complex lijkt, is begonnen van 1 ding en dan naar mate voeg je dingen toe.
Vandaar dat ik persoonlijk zou adviseren, bouw je cabinet.
De monitor erin, de buttons, plunger etc.

Als dit allemaal al werkt, dan kan je gerust verder je verdiepen in al die toeters en lichtjes.
Dat is wat ik persoonlijk zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
KBE91 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:27:
[...]

Tip 1: zorg dat je brandverzekering betaald is.
Tip 2 : gewoon stap voor stap een schema volgen, stuk voor stuk alles toevoegen.

Alles dat complex lijkt, is begonnen van 1 ding en dan naar mate voeg je dingen toe.
Vandaar dat ik persoonlijk zou adviseren, bouw je cabinet.
De monitor erin, de buttons, plunger etc.

Als dit allemaal al werkt, dan kan je gerust verder je verdiepen in al die toeters en lichtjes.
Dat is wat ik persoonlijk zou doen.
Ik zou dat juist andersom adviseren. Achteraf toeters inbouwen kost je uitzoekwerk, ruimte in je kast voor alle componenten en een aantal meters aan kabel. Je wil van te voren een layout hebben waarop je verder kunt bouwen. Het is met de ruimte die je hebt echt passen en meten, daarom heb ik ook 2 verdiepingen (bodem en tussenplank) voor montage.

Je kan het zo gek maken als je wil natuurlijk, maar als je weet dat je meer wil, dan is het goed om daar vooraf rekening mee te houden met de indeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Ik kan goed begrijpen dat het overweldigend overkomt. Ik wil je wel gerust stellen met de gedachte dat ik hier (behalve de pc) totaal geen kaas van gegeten had.

Ben echt begonnen met mezelf inlezen, dan ga je het voor jezelf bedenken wat je allemaal wil, nodig hebt,etc.
Daarna gaat het ineens snel, je koopt een soldeerbout met wat soldeertin en je hosselt alles bij elkaar wat je in en op je kast wil.
Vervolgens leg je de focus op de software over 3 schermen aan de praat krijgen.
Daarna ben ik pas wat gaan solderen en dat is heel beperkt geweest (diodes op elk stukje hardware, de RGB star leds met 3 kabeltjes en de bijbehorende printplaatjes met de juiste weerstanden).
Toen ik dat gecheft had, ben ik direct output framework gaan configureren en heb ik de kl25z en ledwiz via usb op de pc aangesloten. En dan testen of de contractors werken, of lampje van knopje aat branden en 1 of 2 knopjes. Zodra dat werkt, gaat alle hardware ook wel werken.
Ik heb extra tijd genomen om iets te bouwen waarmee je met 1 knop zowel pc, als de 3 schermen aan kan zetten, die was nog even spannend.
Daarna begint het avontuur met het houtwerk laten zagen en gaten laten frezen, de boel in elkaar lijmen, verven en op pootjes zetten en dan alle componenten erin zetten en aansluiten. Doordat ik vooraf wist dat alles naar behoren werkte kon dat echt in 3 avonden volledig gedaan worden. Is vooral vastzetten van alles en kabels trekken.

Geloof me, als je goed ingelezen bent en je voorbereiding goed is, dan lijkt die grote beer op de weg ineens een stuk minder groot 😊 en sowieso een hele ervaring rijker ook, heb er verschrikkelijk veel van geleerd, daar was ik nog het meest trots op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Ik zou dat juist andersom adviseren. Achteraf toeters inbouwen kost je uitzoekwerk, ruimte in je kast voor alle componenten en een aantal meters aan kabel. Je wil van te voren een layout hebben waarop je verder kunt bouwen. Het is met de ruimte die je hebt echt passen en meten, daarom heb ik ook 2 verdiepingen (bodem en tussenplank) voor montage.

Je kan het zo gek maken als je wil natuurlijk, maar als je weet dat je meer wil, dan is het goed om daar vooraf rekening mee te houden met de indeling.
Hij kan er rekening mee houden in ruimte, daarvoor moet hij nog niet alles meteen aansluiten en kopen.
Als je start van de basis, wat trouwens wel vergeten wordt hoe belangrijk een goeie basis is.
Zonder goeie fundering, bouw je ook geen complex huis.

Het zal voor hem al een hele stap zijn voor de basis dingen aan te sluiten.
Maar als hij genoeg rekening houd met ruimte, dan kan hij gerust dingen verder uitbouwen.

Duidelijk dat we verschillen in mening, wat hij kiest moet hij zelf uitmaken.
We willen beide niet dat hij opgeeft, want dat zou zonde zijn van het werk en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
KBE91 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:15:
[...]

Hij kan er rekening mee houden in ruimte, daarvoor moet hij nog niet alles meteen aansluiten en kopen.
Als je start van de basis, wat trouwens wel vergeten wordt hoe belangrijk een goeie basis is.
Zonder goeie fundering, bouw je ook geen complex huis.

Het zal voor hem al een hele stap zijn voor de basis dingen aan te sluiten.
Maar als hij genoeg rekening houd met ruimte, dan kan hij gerust dingen verder uitbouwen.

Duidelijk dat we verschillen in mening, wat hij kiest moet hij zelf uitmaken.
We willen beide niet dat hij opgeeft, want dat zou zonde zijn van het werk en geld.
Oh natuurlijk, dat zal. Ik beredeneer het wel vanuit de ervaring die ik met mijn eigen kast heb opgedaan. Heb een tijd terug mijn videokaart moeten vervangen en ik vond het een kutklus om staand op een krukje, achterin de kast moest bukken om een simpele kaart te kunnen vervangen. Heeft me een aantal uur gekost.
Ik moet er nu niet aan denken dat ik er nog onderdelen bij wil zetten of moet vervangen. Want je vergeet voor het gemak het stukje cable management denk ik.
Daar zou ik heel verdrietig van worden, omdat je weet dat het een k klus achteraf is. Dus als je het stukje bij beetje wil doen, plan het dan vooral heel goed en teken alles wat je evt in de ideale kast zou willen uit op papier. De afmetingen van eventuele componenten zijn daarbij ook belangrijk.

Het is minstens net zo zonde als het achteraf niet meer lukt plus de frustratie die daarbij komt. Just saying...en dan gaat het niet persé over een verschil van mening vind ik. Dat is een beetje de standaard om te zeggen tegenwoordig als iemand het oneens is met de ander 😘

Enfin, de boodschap van ons beider is: plan vooruit, houd ruimte vrij als je klein wil beginnen, en maak dingen behapbaar voor jezelf...toch?

En @Wachten... Maak je niet al te druk, er zit behoorlijk veel kennis bij de mensen hier die je altijd kan raadplegen op het moment dat je een vraag hebt of vastloopt. Je hoeft maar een gil te geven 😉

[ Voor 5% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 16:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:29
Dit topic ook ontdekt nav de podcast, daarna even snel wat geprobeerd, toch wel erg leuk :) Ga kijken of ik een desktop build kan maken met 32" monitor als playfield.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pB8aK2dvaLVoguJB723ZNrlY4rA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJf0JJzsljXSZ9CBoBChX8Z2.jpg?f=fotoalbum_large

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wachten...
sfinx schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:47:
Dit topic ook ontdekt nav de podcast, daarna even snel wat geprobeerd, toch wel erg leuk :) Ga kijken of ik een desktop build kan maken met 32" monitor als playfield.

[Afbeelding]
Ik ben ook aangestoken door de podcast van vorige week 😊

Wat heb jij er al aan hangen qua hardware?

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 15-10-2024 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:36:
[...]

Oh natuurlijk, dat zal. Ik beredeneer het wel vanuit de ervaring die ik met mijn eigen kast heb opgedaan. Heb een tijd terug mijn videokaart moeten vervangen en ik vond het een kutklus om staand op een krukje, achterin de kast moest bukken om een simpele kaart te kunnen vervangen. Heeft me een aantal uur gekost.
Ik moet er nu niet aan denken dat ik er nog onderdelen bij wil zetten of moet vervangen. Want je vergeet voor het gemak het stukje cable management denk ik.
Daar zou ik heel verdrietig van worden, omdat je weet dat het een k klus achteraf is. Dus als je het stukje bij beetje wil doen, plan het dan vooral heel goed en teken alles wat je evt in de ideale kast zou willen uit op papier. De afmetingen van eventuele componenten zijn daarbij ook belangrijk.

Het is minstens net zo zonde als het achteraf niet meer lukt plus de frustratie die daarbij komt. Just saying...en dan gaat het niet persé over een verschil van mening vind ik. Dat is een beetje de standaard om te zeggen tegenwoordig als iemand het oneens is met de ander 😘

Enfin, de boodschap van ons beider is: plan vooruit, houd ruimte vrij als je klein wil beginnen, en maak dingen behapbaar voor jezelf...toch?

En @Wachten... Maak je niet al te druk, er zit behoorlijk veel kennis bij de mensen hier die je altijd kan raadplegen op het moment dat je een vraag hebt of vastloopt. Je hoeft maar een gil te geven 😉
Wederom dank voor de uitleg, en ik denk zeker dat jullie onder de streep hetzelfe bedoelen.

Ik ga de boel bestellen en lekker aan de slag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBE91
@sahinasappelsap zeer zeker, plan zeker vooruit. Dat heb ik met mijn pc ook gedaan, een grote case gekocht. Als er dan een nieuwe videokaart uitkwam, had ik plaats zat voor hem erin te steken.

Heel veel succes met de build alvast _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb nog even een vraag.

Als ik gewoon even wil klooien met een PC met mindere specs, kan ik dan ergens per kast zien wat de vereisten zijn om die specifieke kast te spelen?

Als ik het ChatGPT vraag, dan geeft hij aan om naar te kijken naar
  • EM = Electro-Mechanical (mechanisch, geen computerbesturing)
  • SS = Solid State (digitaal, met computercomponenten)
Ik heb net even een export gedaan van https://virtualpinballspreadsheet.github.io/
en hier even gefilterd op EM en SS, maar klopt het ook wat ChatGPT aangeeft? Want uit ervaring weet ik dat hij wel eens wat onzin kan uitkramen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slingertj3
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
Ik heb met speel nog op 1080p op een pc van 10jaar oud. Geen VR of 4K maar niet minder lol.
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:01:
Ik heb nog even een vraag.

Als ik gewoon even wil klooien met een PC met mindere specs, kan ik dan ergens per kast zien wat de vereisten zijn om die specifieke kast te spelen?

Als ik het ChatGPT vraag, dan geeft hij aan om naar te kijken naar
  • EM = Electro-Mechanical (mechanisch, geen computerbesturing)
  • SS = Solid State (digitaal, met computercomponenten)
Ik heb net even een export gedaan van https://virtualpinballspreadsheet.github.io/
en hier even gefilterd op EM en SS, maar klopt het ook wat ChatGPT aangeeft? Want uit ervaring weet ik dat hij wel eens wat onzin kan uitkramen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik probeer nu dus bijvoorbeeld Rescue 911 te installeren, maar als ik deze zoek op
https://virtualpinballspr...=tables&fileId=3Spmq69S8d
Ik heb daarbij de laatste gedownload van 21.09.2024

Dan zie ik daar onderin niet staan dat er een ROM is. Als ik de VPX dan download en wil spelen, dan zegt hij wel dat er een ROM nodig is.

Hoe kom ik er dan achter waar ik deze vandaan kan halen. Ik loop toch nog geregeld tegen dit soort dingen aan en weet dan echt niet waar of hoe ik moet zoeken om het werkend te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 15-10-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:25:
Ik probeer nu dus bijvoorbeeld Rescue 911 te installeren, maar als ik deze zoek op

Dan zie ik daar onderin niet staan dat er een ROM is. Als ik de VPX dan download en wil spelen, dan zegt hij wel dat er een ROM nodig is.

Hoe kom ik er dan achter waar ik deze vandaan kan halen. Ik loop toch nog geregeld tegen dit soort dingen aan en weet dan echt niet waar of hoe ik moet zoeken om het werkend te krijgen.
F1 drukken als je in de tafel zit. Dan zie je volgens mij in de balk van de popup welke rom het is. Of het table script openen en dan zoeken op de rom naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:25:

Of als je de link van de tafel volgt dan staat er welke rom je moet hebben, zie afbeelding.
En die kan je via vpforums googlen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGdToSovQbkLzYNDqVMVxOH8M34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vw5myOfYem4RwV1l77ScALTd.jpg?f=fotoalbum_large

Dus dan hier klikken
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

Of gewoon hier als je de eerste link volgt
https://www.vpforums.org/index.php?showtopic=47265

[ Voor 10% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

F1 drukken als je in de tafel zit. Dan zie je volgens mij in de balk van de popup welke rom het is. Of het table script openen en dan zoeken op de rom naam?
En klopt het dat https://virtualpinballspreadsheet.github.io/ soms dan niet vermeld of er een ROM nodig is?
En waar kan ik de ROMS dan over het algemeen het beste vinden?

Daarnaast heb ik ook geregeld met kasten dat hij zegt dat Pinup player niet geinstalleerd is. Is dit dan echt nodig voor bepaalde kasten, of kun je dit ook uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

En klopt het dat https://virtualpinballspreadsheet.github.io/ soms dan niet vermeld of er een ROM nodig is?
En waar kan ik de ROMS dan over het algemeen het beste vinden?

Daarnaast heb ik ook geregeld met kasten dat hij zegt dat Pinup player niet geinstalleerd is. Is dit dan echt nodig voor bepaalde kasten, of kun je dit ook uitschakelen?
Dan kan. Je kan doorklikken op de vpu link en daar staat vaak welke rom je nodig hebt. Daarna kun je googlen op vpforum + romnaam

En sommige kasten gebruiken geen b2s maar die hebben een pup packs (pinup popper) waar filmpjes enzo getoond worden. Voorbeelden zijn Harry Potter, leprachon king of stranger things.

[ Voor 7% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

Dan kan. Je kan doorklikken op de vpu link en daar staat vaak welke rom je nodig hebt. Daarna kun je googlen op vpforum + romnaam

En sommige kasten gebruiken geen b2s maar die hebben een pup packs (pinup popper) waar filmpjes enzo getoond worden. Voorbeelden zijn Harry Potter, leprachon king of stranger things.
Maar kan ik dan ook iets doen tegen die foutmeldingen, want daardoor kan ik ze dan niet spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:43:
[...]

Maar kan ik dan ook iets doen tegen die foutmeldingen, want daardoor kan ik ze dan niet spelen.
Pinup popper installeren en dan de pup packs downloaden lijkt me. Maar dat is weer een heel ander hoofdstuk 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Pinup popper installeren en dan de pup packs downloaden lijkt me. Maar dat is weer een heel ander hoofdstuk 😂
Ja duidelijk, dan ga ik me daar nog niet aan wagen.

Ik heb overal de ROM proberen te zoeken, maar ik vind overal enkel een zip bestand met daarin de VPX en een .NV bestand.

Ik heb geprobeerd om het .NV bestand in de roms folder te zetten, en ook de complete zip erheen te verhuizen, maar niks werkt helaas :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Ja duidelijk, dan ga ik me daar nog niet aan wagen.

Ik heb overal de ROM proberen te zoeken, maar ik vind overal enkel een zip bestand met daarin de VPX en een .NV bestand.

Ik heb geprobeerd om het .NV bestand in de roms folder te zetten, en ook de complete zip erheen te verhuizen, maar niks werkt helaas :(
Sorry, de link die ik je gaf was van de vpx. Als je het op vpforums niet kan vinden, dan is hij bijna altijd te vinden op pinball nirvana. Even Account aanmaken en dan downloaden via deze link
https://pinballnirvana.com/forums/resources/rescu911.3355/

Nv file is de tijdelijke file waar de rom state in opgeslagen wordt dacht ik, daar heb je geen fluit aan. Die kan je uit je rom folder gooien, net als de zip van de tafel zelf. En dan de file uit bovenstaande link erin plaatsen.
Het is altijd gekut als je de rom niet kan vinden. Soms linken ze hem als download in de comments of review sectie van de vpu pagina ook. Kan je ook checken.

Op die GitHub pagina wil het nog wel eens voorkomen dat de rom er niet staat.

[ Voor 14% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:03:
[...]

Sorry, de link die ik je gaf was van de vpx. Als je het op vpforums niet kan vinden, dan is hij bijna altijd te vinden op pinball nirvana. Even Account aanmaken en dan downloaden via deze link
https://pinballnirvana.com/forums/resources/rescu911.3355/

Nv file is de tijdelijke file waar de rom state in opgeslagen wordt dacht ik, daar heb je geen fluit aan. Die kan je uit je rom folder gooien, net als de zip van de tafel zelf. En dan de file uit bovenstaande link erin plaatsen.
Het is altijd gekut als je de rom niet kan vinden. Soms linken ze hem als download in de comments of review sectie van de vpu pagina ook. Kan je ook checken.

Op die GitHub pagina wil het nog wel eens voorkomen dat de rom er niet staat.
Je bent een held.

Gelukkig voel ik me niet helemaal gek haha. Het is soms echt een ramp om alles te vinden en goed te krijgen. Waarschijnlijk moet je dit 100x doen, voordat je een beetje weet hoe alles werkt, en waar je alles moet vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Je bent een held.

Gelukkig voel ik me niet helemaal gek haha. Het is soms echt een ramp om alles te vinden en goed te krijgen. Waarschijnlijk moet je dit 100x doen, voordat je een beetje weet hoe alles werkt, en waar je alles moet vinden!
Nee joh je bent niet de enige. Toen ik in het verleden roms echt niet kon vinden ging ik zoeken op romnaam pinball en vpinmame. Toen kwam ik bij pinball nirvana uit. Aldoende leert men. Is voor mij ondertussen routine geworden...vpx, b2s, rom file, wheel image en als hij er is een colored rom downloaden. Dan op een usb sticky zetten, naar flipperkast lopen, alle bestandjes verplaatsen, opstarten, f12, configureren en gaan met die banaan.
Configureren van een kast is voor mij de Reinhard weergave op filmic zetten (wordt de kast mooier van) en de x/y/z instellingen goed doen.
In vpx kan je instellen in de video settings (zie mikedaspike post in dit topic) hoe ver je van je scherm staat en wat je kijkhoek is. Als je daarna een paar keer op de start knop ramt in het f12 menu, dan wordt het scherm qua afmetingen enzo in 1x goed gezet. Soms pas ik de x afstand nog aan zodat alleen het speelveld zichtbaar is en niet de ingebouwde lockbar. Probeer maar eens 😉

Anyhow nog een we tip. Als je zips, roms, VPX of b2s download, doen dan even rechtermuisknop, eigenschappen en dan onderin het schermpje wat tevoorschijn komt "unblock". Dat zorgt ervoor dat Windows geen bestanden blokkeert of laat verdwijnen. Schijnen ook rare fouten door de komen namelijk.

[ Voor 31% gewijzigd door sahinasappelsap op 15-10-2024 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:17:
[...]

Nee joh je bent niet de enige. Toen ik in het verleden roms echt niet kon vinden ging ik zoeken op romnaam pinball en vpinmame. Toen kwam ik bij pinball nirvana uit. Aldoende leert men.

Anyhow nog een tip. Als je zips, roms, VPX of b2s download, doen dan even rechtermuisknop, eigenschappen en dan onderin het schermpje wat tevoorschijn komt "unblock". Dat zorgt ervoor dat Windows geen bestanden blokkeert of laat verdwijnen. Schijnen ook rare fouten door de komen namelijk.
Ja dat stukje had ik al geleerd via een website, Dus dat doe ik wel steeds.
Kun je overigens ROMS nog andere namen geven of iets dergelijks, want ik wil eigenlijk kasten die nu goed werken gelijk ergens logisch opslaan, zodat ik ze later enkel ik de roms en table folder hoef te gooien bij een nieuwe install

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Kun je overigens ROMS nog andere namen geven of iets dergelijks, want ik wil eigenlijk kasten die nu goed werken gelijk ergens logisch opslaan, zodat ik ze later enkel ik de roms en table folder hoef te gooien bij een nieuwe install
Je hoeft enkel je visual pinball folder te backuppen. Na een herinstallatie kan je die bijna volledig plakken en klaar is kees. Daarnaast kun je ook nog een backup van je register maken. Daar wordt opgeslagen in de freeware/vpinmame folder wat de afmetingen en positie van je dmd is. Maar dat is met de laatste update niet meer nodig dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
Wachten... schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 22:21:
[...]

Ik zou gewoon een backup bewaren van je complete roms directory onder vpinmame. Bij een nieuwe install kopieer je die dan gewoon terug. Hetzelfde voor de altcolor en altsound directories.

Een rom een andere naam geven werkt niet. In het table script staat namelijk de naam van de rom die gebruikt wordt (zonder de zip extensie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
Gisteren tot de conclusie gekomen, dat ik het verkeerde bord heb besteld.
Zocht op een micro bord, maar kreeg een nano.

Zonder mij bewust te zijn, dat het effectief verschillend is.
Die nano kan niet werken als een controller op pc, omdat de chipset anders is.

Vandaag komt mijn ander bordje toe, en ga de nano dan wel voor iets anders gebruiken.
Misschien zoals sommige, een echte kaste maken ermee. :|

Gelukkig geen al te grote kost gedaan ervoor, lang leve open source.
Al mij Arduino's zijn clones eigenlijk en kosten amper iets.

Heb via de discord een batman tafel gedownload in 2k resolutie.
Hij had ook de 4k versie, zal eens moeten zien in hoever dat beetje werkt op mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Ah, dan heb je zeker DaRdog zijn megaroom van batman gedownload

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wietselepla
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-02 20:47
Hallo, ook dit topic gevonden door de podcast. enkele jaren geleden hier ook een topic geopend met een cabinet: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1626009

Ik zie dat er al heel wat veranderd is ondertussen qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Heeft iemand hier ook wel eens knoppen gekocht via https://virtuapin.net?

Ik wilde dus bijna deze knoppen bestellen bij virtualpinball.nl, maar het gaat daar bijna 2x over de koop (even verzendkosten daar gelaten).

Heeft iemand er ervaring mee om daar te bestellen, want scheelt het nou 10% ofzo, dan geloof ik het wel, maar bijna 50% verschil is wel enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
wietselepla schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:24:
Hallo, ook dit topic gevonden door de podcast. enkele jaren geleden hier ook een topic geopend met een cabinet: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1626009

Welkom! Leuk topic, had ik nog niet ontdekt. 2015… dat is al weer even geleden. En er is inderdaad heel wat veranderd ondertussen. Gebruik je de cabinet niet meer dan? Ik neem aan dat je niet nog op de software van destijds draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wietselepla
Dag PatrickC, door het bouwen van ons huis in 2018 -2019 en dan een kindje draait de cabinet bij niet. zou dit terug willen opnemen, maar denk dat ik best even een clean install doe. toen was er geen pinup of dergelijke. je moest alles individueel installeren (pinballx, vp9, vpx, pinmame,...).

Cabinet is ook nooit volledig af geraakt. ik heb 2 x ledwiz liggen met nog heel wat leds om aan te sluiten. feedback devices heb ik nog niet maar twijfel nu tussen contactors of toch ssf te gaan gebruiken.

Denk ook dat de hardware aan een upgrade toe is, zit nog met een 40inch full hd met een gtx760.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
MikeDASpike schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:11:
Ah, dan heb je zeker DaRdog zijn megaroom van batman gedownload
Inderdaad, maar zie geen verschil tussen 2k en 4k in mij VR bril.
Voor die 5 min dat ik beide versies eens getest heb natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:26:

Ik wilde dus bijna deze knoppen bestellen bij virtualpinball.nl, maar het gaat daar bijna 2x over de koop (even verzendkosten daar gelaten).

Heeft iemand er ervaring mee om daar te bestellen, want scheelt het nou 10% ofzo, dan geloof ik het wel, maar bijna 50% verschil is wel enorm.
De virtuapin set verkopen ze gewoon bij pinball shop.nl. is iets duurder, maar scheelt een bak verzendkosten t.o.v. virtuapin site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
wietselepla schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:24:

Gaaf, je bent ook veel met het houtwerk, topper en ledjes bezig geweest. Ook bij jouw kast zie je dat je al gauw in een brei van kabels terechtkomt als je eenmaal aan de slag gaat 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:26:

Ik zie dat het dezelfde shop is. Ze zijn een stukkie duurder geworden. Je kan bij virtuapin zelf berekenen wat de verzendkosten zullen zijn. Ik heb overigens deze set dus in mijn kast.

Heb destijds eens gekeken naar hun widebody van. Die was toen al 900+ dollar en daar kwam hetzelfde bedrag nog eens op voor verzending. Toen ben ik het zelfaar gaan tekenen en heb toen iemand in Amsterdam gevonden met een freesmachine. Je moet soms wat creatief zijn.
Hoe dan ook dure grap die knoppies 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

De virtuapin set verkopen ze gewoon bij pinball shop.nl. is iets duurder, maar scheelt een bak verzendkosten t.o.v. virtuapin site.
Klopt, maar het kost 70 euro bij virtuapin en 130 euro bij virtualpinball.nl

Ik verzend heel wat wereldwijd, maar de verzenkosten zijn geen 60 euro ;)

Dus normaal zou ik altijd bij NL shops halen hoor, maar als het zo enorm veel scheelt, dan ben ik wel een dief van mijn eigen portemonnee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Dus normaal zou ik altijd bij NL shops halen hoor, maar als het zo enorm veel scheelt, dan ben ik wel een dief van mijn eigen portemonnee
Heb even in de mail zitten spitten om te kijken wat ik destijds voor een aantal onderdelen betaald heb bij pinballshop.

Alstu, zal volgende week ergens wel even een volledig overzicht maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEhJYVvsz-DqPgZ0GJVGmJL63Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvgrtlpLYtuqlaBJ70pvkuO9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:11:
[...]

Het ligt ook een beetje aan het gewicht en de tijd die het kost voor je de spullen hebt.
Hout van de body is veel gewicht, dus duur. Die knoppies zouden idd niet zo veel mogen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Het ligt ook een beetje aan het gewicht en de tijd die het kost voor je de spullen hebt.
Hout van de body is veel gewicht, dus duur. Die knoppies zouden idd niet zo veel mogen kosten.
Ja precies, het gaat mij ook echt om de losse onderdelen zoals knoppen etc.
Wellicht kan ik eens een belletje wagen naar de NL winkel om het brutaal te vragen. Het verschil is echt te groot (ook op andere onderdelen).

Het hout e.d. ga ik natuurlijk wel gewoon in NL halen. Ik zit er echter over te denken aangezien in tekenaar/ontwerper ben, en we beschikken over een lasersnijder, om alles van aluminium te maken. Of eventueel een verstelbaar frame te maken, waar je enkel de houten platen er tegenaan hoeft te schroeven. Wellicht is dit ook nog wel iets voor anderen, dat maakt het bouwen een stuk eenvoudiger, aangezien alles dan ook verstelbaar is. Mocht er interesse zijn, dan kan ik wellicht altijd eens samen met iemand kijken hiervoor en wat ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:20:
[...]

Ja precies, het gaat mij ook echt om de losse onderdelen zoals knoppen etc.
Wellicht kan ik eens een belletje wagen naar de NL winkel om het brutaal te vragen. Het verschil is echt te groot (ook op andere onderdelen).

Het hout e.d. ga ik natuurlijk wel gewoon in NL halen. Ik zit er echter over te denken aangezien in tekenaar/ontwerper ben, en we beschikken over een lasersnijder, om alles van aluminium te maken. Of eventueel een verstelbaar frame te maken, waar je enkel de houten platen er tegenaan hoeft te schroeven. Wellicht is dit ook nog wel iets voor anderen, dat maakt het bouwen een stuk eenvoudiger, aangezien alles dan ook verstelbaar is. Mocht er interesse zijn, dan kan ik wellicht altijd eens samen met iemand kijken hiervoor en wat ontwerpen.
Klinkt tof, hoe zit het bij aluminium met de geleiding en aarding van stroom?

Ik heb alle onderdelen die extern uitsteken ook geaard met een copper braid (zie mjr build guide) maar toch is mijn lock bar vaak statisch geladen lijkt. Ben wel benieuwd wat de invloed is met alu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

Klinkt tof, hoe zit het bij aluminium met de geleiding en aarding van stroom?

Ik heb alle onderdelen die extern uitsteken ook geaard met een copper braid (zie mjr build guide) maar toch is mijn lock bar vaak statisch geladen lijkt. Ben wel benieuwd wat de invloed is met alu?
Ja alu geleidt wel, maar niet zoals staal. En ergens is het ook allemaal geen probleem als je er op let, want computerkasten zijn bijna allemaal van metaal ;) Je kunt er dus zeker voor zorgen dat dit geen problemen geeft.

Je kunt aan de binnenzijde altijd houten platen plaatsen waar je je boardjes op plaatst etc, maar die hoeft dan allemaal niet zo nauwkeurig (gewoon een houten plaat het in alu frame/zetwerk plakken).
Hetzelfde geldt voor knoppen etc, waar je echt twijfelt kan ik een uitsparing maken om een houten paneel in te plaatsen, desnoods enkel aan de binnenzijde.

Het grote voordeel is dat je de bak gelijk kunt poedercoaten.

Maar zoals gezegd is het ook nog een optie om enkel een soort verstelbaar binnenframe te maken. Dan kun je houten zijpanelen erop schroeven. Mocht je dan later een andere TV erin willen, dan kun je gewoon het frame verstellen. Dat was eigenlijk meer mijn idee. Dus wel hout aan de buitenzijde, maar een verstelbaar frame aan de binnenkant. Dit maakt het monteren van de houten platen een stuk makkelijker, en het later kunnen stellen ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
@Wachten... Ik heb jaren geleden bij virtuapin.eu gekocht. Dit was de Europe's tak van virtuapin.com
Ik zie nu dat de .com en .Eu naar .net gaan.
Toen ik het kocht, kon ik het in Rotterdam afhalen (scheelde een hoopverzend kosten) en wat bleek... Dat waren de gastenvan pinballshop.nl
Mocht het uit het buitenland komen, check ook je invoersrechten ! Daar heb ik mij met een goDMD in vergist door later 80 euro invoersrechten te moeten betalen

Ik weet niet of het om die knoppen set gaat, maar ik heb maar 5 van de hele set gebruikt. De vierkante knoppen met lampen. Dus als je alleen die wilt, kan je ze in Hoofddorp ophalen

[ Voor 8% gewijzigd door MikeDASpike op 16-10-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBE91
Zie net bericht op Facebook, dat er een winkel niet ver van mijn deur is.
Die verdeler is van Virtuele Pinball kasten, toch eens benieuwd hoeveel dat zou kosten daar.

De ultimate editie kast en standaard kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2c70FCiQdARpx7qVIIpyvTYIwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZiJUa0xR4uDvFO2AQNarKuvz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6afDYue5bqXNGd4tbfgAHQj530=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wRSazIwtwJaM290fqrnKLXO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
KBE91 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:26:
Die verdeler is van Virtuele Pinball kasten, toch eens benieuwd hoeveel dat zou kosten daar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zag laatst wel een video van iemand die waarschuwt voor dit soort standaard kasten. Er zijn zoveel factoren die meespelen, zoals:
  • De pc die eraan hangt (hoe goed is die nog over een jaar)
  • De refresh rate van de beeldschermen
  • De resolutie van de beeldschermen
  • Welk type materiaal er gebruikt is voor de kast (MDF of Multiplex)
  • welke componenten er gebruikt zijn.
  • Of het dolby geluid heeft of niet
  • Of je zelf dingen makkelijk later kunt aanpassen of toevoegden
  • etc
  • etc
Het was best wel een lijst wat mijn ogen heeft doen openen. Het is allemaal een stuk complexer dat je zou denken.

Ik zal eens kijken of ik de video kan vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KBE91
Wachten... schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Ik zag laatst wel een video van iemand die waarschuwt voor dit soort standaard kasten. Er zijn zoveel factoren die meespelen, zoals:
  • De pc die eraan hangt (hoe goed is die nog over een jaar)
  • De refresh rate van de beeldschermen
  • De resolutie van de beeldschermen
  • Welk type materiaal er gebruikt is voor de kast (MDF of Multiplex)
  • welke componenten er gebruikt zijn.
  • Of het dolby geluid heeft of niet
  • Of je zelf dingen makkelijk later kunt aanpassen of toevoegden
  • etc
  • etc
Het was best wel een lijst wat mijn ogen heeft doen openen. Het is allemaal een stuk complexer dat je zou denken.

Ik zal eens kijken of ik de video kan vinden
Zou dat toch niet kopen, heb zelf liever wat ik kies dat erin gaat.
Maar eens gaan piepen naar zo iets, kan nooit kwaad.

Dan zie ik ook eens in het echt hoe dat beetje eruit ziet.
Kan mijn vrouw zien dat zo iets zou passen in de woonkamer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m_ark
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 22:47
KBE91 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:26:

[Afbeelding]

Ik denk dat je schrikt vd prijzen.

Ikzelf ben al maanden zoet met mijn 32 inch 3 schermen cabinet. Nu hij bijna af istoch wel een beetje trots op wat ik heb neergezet. Is ook veel leuker om zoiets zelf te maken. Dat is ook een beetje de sport.

Ik kan je zeggen dat zeker niet alles soepel is verlopen en een hoop bloed zweet en tranen heeft gekost maar uiteindelijk..

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KBE91
...

[ Voor 147% gewijzigd door KBE91 op 17-10-2024 12:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik ga even 'subscriben' op dit topic. Ik ga proberen het geheel op Linux aan de praat te krijgen. Ik zie dat een en ander 'tegenwoordig' moet werken en aangezien ik nergens meer Windows heb (en wil), vind ik dat wel interessant.

Mocht ik een werkende flow hebben, zal ik die hier documenteren. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wietselepla
Ik ben aan het kijken om een ledwiz met leds aan te sluiten en zie hier in het topic dat men tussen de ledwiz en leds zekering en relais plaatst. is het voldoende met een smeltzekering of beter ook nog een relais? zijn er relais die jullie aanraden?

alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeDASpike
wietselepla schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:50:
Ik ben aan het kijken om een ledwiz met leds aan te sluiten en zie hier in het topic dat men tussen de ledwiz en leds zekering en relais plaatst. is het voldoende met een smeltzekering of beter ook nog een relais? zijn er relais die jullie aanraden?

alvast bedankt.
Ik heb zelf een ledwiz32. Ligt eraan wat je wilt aansluiten. Ik had ooit 2 kleine solenoids en die had ik met een diode aangesloten. Maar mijn knocker heb ik met een relais (waar wel een diode geplaatst is. Ook dan kan je nog een zekering plaatsen om je stroomcircuit te beveiligen.

Ik heb alleen nu lichten en leds erop aangesloten welke niet een zekering hebben. Ik heb nog een aantal relais blokken over waar je dan toys op kan aansluiten.
Hier een foto hoe ik mijn ledwiz via een oude ide kabel op 1 relais nlok heb aangesloten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fx07a6BFNHmQcsqfwTZ0LD2Yw4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0KhBwBoBYh868vggWi1loGd.jpg?f=fotoalbum_large

Edit : hier een oude foto van de solenoids. Direct op de kroontjes de diodes geplaatst. Die zorgen ook dat er geen piek stroom of iets dergelijks door je circuit gaat als deze snel aan en uit gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZiLxRIXo9678EipHlrFqGoPKbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/He8LDUnN4m2hDduc1P5HnkTG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door MikeDASpike op 17-10-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Misschien nog even een stomme vraag, maar hoe verbind je het beste de draden vanaf je flippers aan het KL25z bord?

Ik zie veel "terminal blokken" (als ik dat goed zeg) zitten. Maar zijn dit dan speciale die precies bij een bordje horen zoals de KL25z, of zijn dit algemene varianten?

Zoals eerder aangegeven wil ik het liefst (nog) niet solderen of iets, maar moet het wel een goede verbinding zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 17-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeDASpike
Ik gebruik dit soort blokken, maar dan nog met een bescherm plastic :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_obvSzSZCFvrwl0kjEgvniJkECo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pklLUWcLIoHwYQKqAIuduFHH.png?f=user_large
Deze heb ik aan de binnen zijkant van de cabinet geschroefd en de draden naar de kl25z verbonden.
Er is 1 nul draad voor buttons, dus je kan all je buttons door lussen, of een nul naar elke schakelaar leggen en deze bij je terminal blokken doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
MikeDASpike schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:20:
Ik gebruik dit soort blokken, maar dan nog met een bescherm plastic :
[Afbeelding]
Deze heb ik aan de binnen zijkant van de cabinet geschroefd en de draden naar de kl25z verbonden.
Er is 1 nul draad voor buttons, dus je kan all je buttons door lussen, of een nul naar elke schakelaar leggen en deze bij je terminal blokken doorlussen.
Dank voor je reactie, maar ik bedoel meer de draden aan het kl25 board zelf? Het bord heeft namelijk niks om het aan vast te schroeven. Ik ben wat dat betreft compleet nieuw in het verbinden van draden aan een PCB

Ik krijg hem vandaag binnen en er zit wel een blokje op om dupond kabels te verbinden (zie afbeelding), maar dat is natuurlijk voor een tijdelijke verbinding. Liever schroef je ze vast of iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iaXmVgC4Admx6sFGDeIUcmDcO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0gPKznnVbtua67Mb3zI8z7nA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 17-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wietselepla
@MikeDASpike bedankt voor de info! zal dan in eerste instantie ook zo eens testen voor de lichten en leds

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeDASpike
Omdat @PatrickC het nog niet heeft gepost, doe ik het maar ::+
Bram Stoker's Dracula (Williams 1993)

Een fantastische tafel van vpw. De eerste waar de VR omgeving baked is en waar GI verlichting in zit. Echt fantastisch

Check de verlichting eens in VR.

https://vpuniverse.com/files/category/104-visual-pinball/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Q44EzJxFMg1tmDAdZdg3BIzZaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdvSU96iY0JEs67mHqPiuzCq.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
wietselepla schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 11:50:

alvast bedankt.
Ik heb beide. Kun je zien een aantal posts terug. Glaszekering direct op de poort en een led rgb amplifier om bij een signaal op de poort het circuit met stroom open te zetten. Amplifier is deze.
https://a.aliexpress.com/_EvqmUPF

Alleen bij de shaker motor klapte de amplifier eruit, na 3x vervangen heb ik daar een goedkope relais tussen gezet.
Dat is deze
https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

Wat vroeger gebruikelijk was, zijn de relais van saintsmart. Alleen die dingen zijn duur en nauwelijks verkrijgbaar.

Ik heb op alle contractors, knocker, shaker motor en gear motor (alles wat mechanisch is) een diode gemonteerd volgens mjr guide. Just to be sure. Voorkomt dat er overspanning de verkeerde kant op gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door sahinasappelsap op 17-10-2024 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:16:
Misschien nog even een stomme vraag, maar hoe verbind je het beste de draden vanaf je flippers aan het KL25z bord?

Ik zie veel "terminal blokken" (als ik dat goed zeg) zitten. Maar zijn dit dan speciale die precies bij een bordje horen zoals de KL25z, of zijn dit algemene varianten?

Zoals eerder aangegeven wil ik het liefst (nog) niet solderen of iets, maar moet het wel een goede verbinding zijn.
Pin connector females, google daar eens op en dan krijg je zwarte 1,2 4 poorts blokjes waar je je kabels mee kunt verbinden.

Het bord wat jij op je plaatje laat zien is het kale kl25z bord. Daarom adviseerde ik de kit met plunger op eBay, omdat die al voor gesoldeerde pinnen heeft 😉

[ Voor 10% gewijzigd door sahinasappelsap op 17-10-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:09:
[...]

Pin connector females, google daar eens op en dan krijg je zwarte 1,2 4 poorts blokjes waar je je kabels mee kunt verbinden.

Het bord wat jij op je plaatje laat zien is het kale kl25z bord. Daarom adviseerde ik de kit met plunger op eBay, omdat die al voor gesoldeerde pinnen heeft 😉
Maar die pin connector is al wat er op zit. Echter doe je daar losse kabels is (dupond), maar dat is niet echt voor een permanente verbinding toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:17:
[...]

Maar die pin connector is al wat er op zit. Echter doe je daar losse kabels is (dupond), maar dat is niet echt voor een permanente verbinding toch?
Dupond, zo heetten die dingen, ik had het alweer verdrongen 😂
Die verbindingen zijn sterk genoeg hoor, in de afgelopen 2 jaar geen enkel probleem mee gehad. Daarom na het aansluiten ook gewoon zo permanent als het maar wezen moet voor de kl25z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Die verbindingen zijn sterk genoeg hoor, in de afgelopen 2 jaar geen enkel probleem mee gehad. Daarom na het aansluiten ook gewoon zo permanent als het maar wezen moet voor de kl25z.
Oke dank je, dan kan ik daar in ieder geval mee testen. Zijn er overigens ook aardeindhuzen die in die femail connectors passen? Of passen daar enkel die dupond pinnen in?

Ik heb de basis in huis, dus ga zo lekker aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Oke dank je, dan kan ik daar in ieder geval mee testen. Zijn er overigens ook aardeindhuzen die in die femail connectors passen? Of passen daar enkel die dupond pinnen in?

Ik heb de basis in huis, dus ga zo lekker aan de slag :)
Weet niet helemaal wat je bedoelt, maar ik had op Amazon van die Dupont connectors gevonden in een doosje. Daar zaten de binnen hulzen los bij. Die knijp je dan eerst op de kabel en daarna stop je ze in de connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
sahinasappelsap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Om hier toch nog even op terug te komen. Jouw kl25z bordje lijkt een dupond female connector te hebben. Daar gaan de staafjes in. En dat is omgekeerd van wat ik heb.

https://www.ebay.com/itm/196437620292

Ik heb dus pennetjes, waar ik vervolgens female overheen schuif. Wat ik bedoelde is stabiel en stevig. Omdat je de kabels in een stukje metaal perst en dat weer in de female connector doet. Die sluit je stevig aan om een male connector. De omgekeerde variant die jij hebt durf ik niets over te zeggen. Je zou daar anders een verloop je van female naar male op kunnen monteren (male/male) en dan kan je daar stevig op in prikken
http://mjrnet.org/pinscap...hp?sid=kl25zHardwareSetup

Overigens zou het kunnen zijn dat deze kl25z dan ook nog moet flashen met de firmware op de mjr site. Misschien handig om ook even te lezen.

http://mjrnet.org/pinscap...hp?sid=kl25zSoftwareSetup

Verder kun je alle softwarematige/hardwarematige/elektrische tovenarij van een digitale flipperkast hier terugvinden. Van a tot z waar je moet beginnen met onderdelen, kast, schermen, hoe je de elektronica moet aansluiten, etc.
http://mjrnet.org/pinscap...de.php?sid=toc&from=title

[ Voor 15% gewijzigd door sahinasappelsap op 17-10-2024 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Edit: ik denk dat als je de juiste blokjes koopt, dat het best stevig kan zijn. E.g. zoiets en dan een zijde afknippen en je eigen kabel op monteren
https://www.google.com/se...&biw=393&bih=673&dpr=2.75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik wil binnenkort ook mn eigen cabinet gaan bouwen. Zal eerst de rabbit hole in moeten wat ik precies allemaal qua onderdelen nodig heb.
Is er ergens een overzicht van builds die mensen zelf hebben gemaakt, do's and dont's, welke monitoren goed zijn etc,
Heb nu nog niks, zelfs geen Windows PC, dus kan helemaal blanco beginnen.

@MikeDASpike ja BSD! Die heb ik origineel als flipperkast in huis gehad, wat een leuke, spijt van dat ik die verkocht heb, maar ja, ruimtegebrek in huis destijds.. :')
Doet de mist ball het goed? Die kick die je krijgt als je alle 3 de multi balls weet te stacken. Dat lukte me maar heel weinig, had vaak hele korte potjes.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 17-10-2024 18:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
CyBeRSPiN schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 18:03:
Zal eerst de rabbit hole in moeten wat ik precies allemaal qua onderdelen nodig heb.
Is er ergens een overzicht van builds die mensen zelf hebben gemaakt, do's and dont's, welke monitoren goed zijn etc,
Heb nu nog niks, zelfs geen Windows PC, dus kan helemaal blanco beginnen.
Rabbit Hole start bij de link in mijn vorige reactie (http://mjrnet.org/pinscape/BuildGuideV2/BuildGuide.php)

Ga volgende week een parts list maken voor de kast die ik heb, maar kijk vooral ook eens in de build guide voor ideeën.
Monitoren is helemaal afhankelijk van de grootte van je kast. Pak in ieder geval een 120/144hz en 2k of meer voor je speelveld, en backglass/dmd via hdmi/full hd.

Mijn dmd scherm is 15,6 inch van het merk hkc mr16s (2e hands op mp)
uitvoering: HKC MR16S Zwart

backglass is deze van hp op 30inch. Dat was het maximale wat exact paste in de originele afmetingen voor een Williams kast. Ook 2ehands via marktplaats.
uitvoering: HP ZR30w (UK) (VM617AT) Zwart

Playfield is een Sony 43x89j. Weet niet of het de beste keus is geweest, maar nieuw gekocht. Max is 45 inch dacht ik voor een widebody cab. Draait 100hz, maar kan er gelukkig 120 uit persen.
https://www.bol.com/nl/nl...led-2021/9300000042308067

[ Voor 5% gewijzigd door sahinasappelsap op 17-10-2024 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
@sahinasappelsap

Chips, ik heb denk ik een bordje van voor 2018, want de pinscape config tool herkend de device niet.

Windows ziet dat ding wel gewoon.

Kan ik het ding gewoon proberen te resetten met de knop die erop zit?

Anders moet ik namelijk door een best ingewikkeld proces schijnt (volgens MRj guide), waar ik eigenlijk niet op zit te wachten

EDIT:

Ik heb even de resetknop ingedrukt gehouden en toen verbonden, en dan wordt hij wel gevonden. Echter krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLlrSmnCZYrETtzNp0f9qoBBz-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrT0apf8ERJUmw3Jwi4u98ua.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT 2:
Via deze instructies heb ik het werkend gekregen
https://mcuoneclipse.com/...e-freedom-board-firmware/

Dit zijn eigenlijk dezelfde stappen als die van MJ guide, maar daar iets beter uitgelegd via plaatjes etc.

[ Voor 54% gewijzigd door Wachten... op 17-10-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Wachten... schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:53:
@sahinasappelsap

Chips, ik heb denk ik een bordje van voor 2018, want de pinscape config tool herkend de device niet.

Windows ziet dat ding wel gewoon.

Kan ik het ding gewoon proberen te resetten met de knop die erop zit?

Anders moet ik namelijk door een best ingewikkeld proces schijnt (volgens MRj guide), waar ik eigenlijk niet op zit te wachten

EDIT:

Ik heb even de resetknop ingedrukt gehouden en toen verbonden, en dan wordt hij wel gevonden. Echter krijg ik deze melding:

[Afbeelding]

EDIT 2:
Via deze instructies heb ik het werkend gekregen
https://mcuoneclipse.com/...e-freedom-board-firmware/

Dit zijn eigenlijk dezelfde stappen als die van MJ guide, maar daar iets beter uitgelegd via plaatjes etc.
Volgens mij heb je het via de guide die je gepost hebt al op kunnen lossen. De foutmelding die je liet zien ben ik niet bekend mee of herinneren. Heb wel wat geflasht, maar geen meldingen zoals jij.

Maar volgens mij is dit ookaar een informatieve melding, ik heb het op Windows 10 gedaan as far as I remember.

[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 17-10-2024 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
sahinasappelsap schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Volgens mij heb je het via de guide die je gepost hebt al op kunnen lossen. De foutmelding die je liet zien ben ik niet bekend mee of herinneren. Heb wel wat geflasht, maar geen meldingen zoals jij.

Maar volgens mij is dit ookaar een informatieve melding, ik heb het op Windows 10 gedaan as far as I remember.
Het zit dus wat anders.

Er zijn 2 versies van de bordjes. De nieuwe versies (na 2018) hebben al bepaalde firmware erop staan die compatible is met Windows 8 en 10.
Als je een oude hebt, en deze niet ooit via Windows 7 of XP (I know 8)7 ) hebt geüpdatet, dan krijg je deze melding. Je moet dan dus eerst de firmware van het bordje updaten, anders is er een kans op het bricken van het bordje of een error als ik het goed begrijp.

Er wordt vanuit een link ook doorgelinkt naar de website die ik ook weer in de eerder post gelinkt heb. Dus mocht iemand ooit zijn bordje niet zien in de software, dan even alles goed lezen, en kun je eventueel mijn link gebruiken die alles stap voor stap uitleggen.

Dat gezegd hebbende. Ik heb de eerste knoppen werkend.
Het is nu nog wel even houtje touwtje, want ik moet echt een Dupont tang gaan halen om alles te verbinden. Ik heb nog geen idee hoe ik het ander kan/moet doen. Ik had zelf gehoopt op een iets robustere connectie, want mij Flipperkast wordt enigszins portable. Ik moet hier dus echt nog even goed naar gaan kijken wat nou handig is.

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste