Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Amazon kan je er voor de helft van de prijs kopen.PatrickC schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:09:
[...]
Zal een kijken naar die driver. Naast VP speel ik natuurlijk ook erg veel sim racing games.
Een kabel helpt niet echt om latency te verlagen begrijp ik uit het VR Topic. Het grootste deel wordt veroorzaakt door encoding en decoding van de video. Dus daar ga ik wat mee experimenteren. Maar ik ga nog wel zo’n link cable aanschaffen, gewoon om ook eens uit te proberen. Nog even kijken welke goed en betaalbaar is… die van Meta zelf is mij veel te duur. Jammer dat de Q3 niet gewoon een DP of HDMI uitgang heeft.
Gewoon kijken dat je zeker de juiste snelheid koopt.
Mocht je zelf een USB C aansluiting op je moederbord hebben, dan is dat zelf nog het beste.
Moet wel zeggen, met mijn kabel durft mijn pc enorm hard te laggen.
En zeker in combo met VPX, die 2 zijn niet altijd even goeie vrienden.
Daarom dat ik het eigenlijk jammer vindt, dat meta nu met een Quest 3s komt.
Had liever een Q3 gezien, met DP aansluiting.
Of gewoon een PCVR bril, met pancake lenzen.
Ze zetten natuurlijk heel hard in op standalone, dus niet verwonderlijk dat ze dit niet doen.
Het is jammer dat er eigenlijk geen keus is in dat prijs segment.
Op Steam speel ik ook wel af en toe ritme games op VD.
Ik voel daar eigenlijk niet veel van, van die 40 ms latency.
Zelf speel ik niet op een dedicated router, gewoon mijn mesh staat naast me.
Wat volgens velen, eigenlijk niet goed is.
Zo zie je maar hoe hard iets kan verschillen. Wat voor de een een totale ramp is, is bij mij dan goed en vice versa.
Tussen de 20 en 50 is eigenlijk gewoon goed.
[ Voor 4% gewijzigd door KBE91 op 02-10-2024 23:15 ]
VPX video settt8ngs en VR settings, en VD streaming en een screenshot met performance in VD
Mijn pinball cabinet : My Virtual Pinball Cabinet build
Heb al ondervonden, dat het enorm afhangt van de tafel dat je speelt.MikeDASpike schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:39:
@PatrickC als je lag heb in vpx vr, kan je dan screenshots sturen hoe je alles geconfigureerd hebt.
VPX video settt8ngs en VR settings, en VD streaming en een screenshot met performance in VD
Sommige zijn echt zo smooth, neem je een andere tafel met die settings.
Zie je u fps en latency tanken.
Heb deze week nog gelezen, dat je best je max texture dimension niet op unlimited laat.
Maar onder de 4096, bij mij staat die op 2048.
Dit kan ook enorm helpen voor VR.
Ik heb misschien nog maar 5 minuten gespeeld met VPX op de Quest 3. Ik kom op het moment gewoon tijd tekort. De komende 2 weken gaat daar ook weinig in veranderen door werk en privé . De week erop heb ik een weekje vrij, herfstvakantie… dan ga ik er echt mee aan de slag. Als ik dan nog problemen heb, meld ik me hier meteen!MikeDASpike schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:39:
@PatrickC als je lag heb in vpx vr, kan je dan screenshots sturen hoe je alles geconfigureerd hebt.
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
80 hz in de Meta app, slider op x1.4.
Gewoon smooth.
Duurt ook geen eeuwen dat alles open gaat.
Edit :
Er is daar iemand in de Discord groep van VR, daar een heel leuke VR room aan het maken.
Van Lord Of The Rings.
Toch echt jaloers op sommige hun tallent ze.
[ Voor 36% gewijzigd door KBE91 op 03-10-2024 19:49 ]
Was even op vakantie (2 weekjes Kos) , vandaar de radiostilte
Allereerst sterkte @MikeDASpike , hoop dat het snel allemaal beter gaat met de gezondheid
Ik zal de bcats_tcm proberen toe te voegen aan de volgende versie
Hopelijk heb ik verder niets over het hoofd gezien, waren aardig wat posts ondertussen
en gefeliciteerd @sahinasappelsap met je ongelofelijke streak op het golf
En fijne vakantie natuurlijk (kan iemand anders eindelijk weer eens winnen
[ Voor 20% gewijzigd door Dna Disturber op 05-10-2024 10:47 ]
Heerlijk, hopelijk goede vakantie gehad!Dna Disturber schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:43:
Hoi Mannen,
en gefeliciteerd @sahinasappelsap met je ongelofelijke streak op het golf
En fijne vakantie natuurlijk (kan iemand anders eindelijk weer eens winnen)
En thnx! Toch jammer dat de 10 op een rij niet gaat lukken ivm vakantie. Maar net wat je zegt: dan heeft iemand anders weer een kans om de komende 2 weken te winnen ;-)
Ho ho… op 2 holes (6 en 17) heb je nog niet de beste score, dus nog even doorgaan!sahinasappelsap schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:28:
Je zal maar na eindeloze hoeveelheid pogingen de afgelopen 2 dagen bij Congo maar ineens hebben dat je balletje goed valt...omdat de maan, de zon en de aarde in de juiste lijn van elkaar staan...klaar....aderlating...
Inpakken en wegwezen 😂
[Afbeelding]
Zit ook nog wat te spelen met de codec en bitrates. Voor sim racing is H264+ met 500Mbs de beste setting, vanwege de grote en snelle beeldwisselingen. Pinball is echter weer wat statischer, op de bal na en als een tafel heel veel lichteffecten heeft.
https://www.vpforums.org/...=downloads&showfile=17598
:strip_exif()/f/image/L9qSBbt2NweqvqnOHbPlzH81.jpg?f=fotoalbum_large)
VR room wederom van @MikeDASpike .
https://www.vpforums.org/...=downloads&showfile=17152
:strip_exif()/f/image/adcFqW1OWuDbpoy8dtsebsxC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de Frank Thomas big hurt tafel wilde ik een klein bracketje maken die de coindoor kan afsluiten. Dat zag ik op een foto en ik probeer meestal de kasten na te maken van het origineel.
Live editor was er nog niet en om alles precies passend te maken moest ik elke keer in VR kijken of het goed zat. En omdat ik blond ben, deed ik dit voor mijn eigen cabinet. Ik heb vele malen mijn hoofd gestoten omdat ik in VR ruimte had, maar in het echt niet.
:strip_exif()/f/image/RPYc4cSKP3aIoIqEDOCm1bmJ.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij Baywatch wilde ik uit mijn comfort zone stappen. Ik heb in vpx de hele stellage, trap, hek en schaduwen gemaakt. Ik wist toen nog niet dat je objecten vanuit blender kon importeren, dus daarom zijn alle objecten 1 voor 1 in VPX gezet.
Zo leer je nog eens wat.
:strip_exif()/f/image/FlGksXvoziDjoG5NTTLLnBoj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door MikeDASpike op 09-10-2024 19:10 . Reden: Vr foto toegevoegd ]
Ga het stap voor stap doen, maar het is geen dudes cab geworden.
En ook geen KLZ bordje.
Arduino micro besteld met een gyro en versnellings sensor.
Op github al paar dingen tegen gekomen van mensen die het zelfde gemaakt hebben voor VPX en met groot succes.
Voorlopig kan ik me daar dan mee bezig houden, in VR spelen lukt momenteel niet door mijn ziekte.
Barstende hoofdpijn van naar beneden te kijken en enorme nek pijn.
Ga het op een breadboard doen, dan moet ik alvast niet solderen.
Zal voorlopig in Desktop mode moeten spelen.
EDIT
iets te haastig mijn berichtje over de tweakers podcast en visual pinball verwijderd. Is natuurlijk super leuk dat er aandacht aan besteed wordt bij zo'n groot publiek.
[ Voor 186% gewijzigd door spoor12b op 10-10-2024 18:13 ]
spoor12b
Zit een heel stuk over PINemHi in
@OlafWeijers bedankt voor het leuke stukje over PINemHi
Tof dat het gewaardeerd wordt. Net als Android mist PINemHi nog een donatieknop voor een biertje, dus dan maar zo ;-) Wie weet inspireert het nog meer tweakers om gezellig mee te flipperen.Dna Disturber schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:15:
@spoor12b oh da's jammer , je hebt m weggehaald...gelukkig had ik t nog ervoor gezien anders had ik niet van de podcast geweten....bedankt voor het wijzen erop
Zit een heel stuk over PINemHi in(minuut 19 to 21)
@OlafWeijers bedankt voor het leuke stukje over PINemHi
De laatste 5 minute challenge (party animal) werd ik gesaboteerd door de kast. De eerste potjes gingen prima maar nadat de kast en vpinball voor de eerste keer was afgesloten na 5 minuten wilde deze met geen mogelijkheid meer een spel starten. Geen vreemde meldingen in de vpinmame en vpinball log, ook meerdere verse nvrams aangemaakt maar helaas geen soelaas. Deze week maar een nieuwe poging met Cue Ball Wizard.
En veel succes met bouwen van je systeem.
Heb je mischien nog intresse in een PINDMDV3 ??
Ik wil gaan experimenteren met een dmd buiten de pinball machine en gebruik deze dan niet meer.
@Dna Disturber welk podcast bedoel jij ? En welk stukje van Olaf bedoel jij?
[ Voor 5% gewijzigd door MikeDASpike op 10-10-2024 16:27 ]
Het gaat over de Tweakers podcastMikeDASpike schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:25:
Heel veel sterkte @KBE91 . Ik hoop dat je snel beter wordt.
Ik wil gaan experimenteren met een dmd buiten de pinball machine en gebruik deze dan niet meer.
Voorlopig niet nee, en jij ook succes met die DMD.MikeDASpike schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 16:25:
Heel veel sterkte @KBE91 . Ik hoop dat je snel beter wordt.
Moet wel zeggen, krijg laatste tijd veel meldingen van goedkopere 4k tv's.
En vraag mij altijd af, mocht ik ooit zot genoeg zijn voor 1 te maken een cab.
Wat zijn de must have specs voor zo iets ?
Of toch maar een monitor erin voor de lage input delay ?
Als ik nu nog wat zou moeten veranderen aan mijn cabinet, staat bovenaan een 4K-scherm met een verversingsnelheid van meer dan 60Hz. Gezien de kosten, en de ombouw die dat vereist denk ik wel dat dat nog even op zich zal laten wachten en ben ik eerder geneigd te gaan investeren in een gpu-upgrade en VR-headset met hogere refresh-rate dan de monitor biedt. Daarmee sla ik twee vliegen in 1 klap, hogere framerate en een stuk betere diepteperceptie.KBE91 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:02:
[...]
Voorlopig niet nee, en jij ook succes met die DMD.
Moet wel zeggen, krijg laatste tijd veel meldingen van goedkopere 4k tv's.
En vraag mij altijd af, mocht ik ooit zot genoeg zijn voor 1 te maken een cab.
Wat zijn de must have specs voor zo iets ?
Of toch maar een monitor erin voor de lage input delay ?
VR is wel nog ander level, vandaar dat ik een 2dehands 3060 TI heb gekocht.OlafWeijers schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
Als ik nu nog wat zou moeten veranderen aan mijn cabinet, staat bovenaan een 4K-scherm met een verversingsnelheid van meer dan 60Hz. Gezien de kosten, en de ombouw die dat vereist denk ik wel dat dat nog even op zich zal laten wachten en ben ik eerder geneigd te gaan investeren in een gpu-upgrade en VR-headset met hogere refresh-rate dan de monitor biedt. Daarmee sla ik twee vliegen in 1 klap, hogere framerate en een stuk betere diepteperceptie.
Je zal wel diepte hebben, maar gaat moeten inboeten in grafisch.
VR vraagt ook veel van de GPU, 80fps halen en alles in pracht en praal.
Dat gaat niet altijd lukken.
Tenzij je een enorm diepe buidel hebt.
En dan spreek ik niet over een Quest 3, maar een tandje hoger.
Dan zitten we ook al boven de 1000 euro, OLED etc.
https://pimax.com/
Deze bv, gaat al vlot richting de 1000 euro.
Reken daar nog een dikke GPU bij.
Dan heb je wel de creme de la creme.
Met technieken als DLSS dezer dagen, kan je 4k60fps wel simpel pushen.
Je ziet amper kwaliteit verschil op zo een hoge resolutie.
Daar nog HDR bij voegen, en je hebt echt wel iets prachtig voor naar te kijken.
Dat is natuurlijk wat ik zou doen, mocht ik hier een cab plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door KBE91 op 10-10-2024 17:26 ]
Ik heb zojuist weer even tijd gehad om te spelen in VR op de Q3. Ik heb de AV-1 codec eens geprobeerd in VD en dat bevalt erg goed. FPS constant op 90, met zelfs op de Metallica kast van VPW een bal die vloeiend beweegt. Heel af en toe een klein stottertje, maar daar is prima mee te leven.
Welke maat kast heb jij ? Normal of wide body ?OlafWeijers schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
Als ik nu nog wat zou moeten veranderen aan mijn cabinet, staat bovenaan een 4K-scherm met een verversingsnelheid van meer dan 60Hz. Gezien de kosten, en de ombouw die dat vereist denk ik wel dat dat nog even op zich zal laten wachten en ben ik eerder geneigd te gaan investeren in een gpu-upgrade en VR-headset met hogere refresh-rate dan de monitor biedt. Daarmee sla ik twee vliegen in 1 klap, hogere framerate en een stuk betere diepteperceptie.
En welke gpu heb je nu ?
Ik heb een paar jaar op een qhd monitor gespeeld en zelfs dat was beter dan mijn 4k samsung tv.
Begin dit jaar een asus rog 4k gehaald. Deze draait 'maar' op 144hz max(mijn andere kon 165hz aan), maar het maakt echt een verschil.
Zeker nu vp 10.8 frame pacing ondersteund.
Maar VR op 90 of 120 hz is een hele andere belevenis.
Jammer dat die brillen een gewicht hebben. Asr diepteperceptie heb je zeker !
Ik heb onlangs mijn 2e versie van een cabinet gemaakt, nadat een 1e versie gesneuveld was tijdens een vakantie.
Tot nu toe altijd gebruik gemaakt van FX3 (Steam), en dat werkte prima.
In het verleden wel Visual Pinball geprobeerd, maar kwam er toen niet uit.
Door de podcast van vandaag werd ik toch getriggered om eens naar Virtual Pinball te kijken.
Dankzij de Baller Installer en het bijbehorende filmpje is het deze keer wel gelukt.
(Ik was altijd mijn main screen al gekanteld aan het gebruiken, dat moet je dus niet doen...)
Maar nu loop ik toch tegen een ding aan met de controller.
Ik gebruik een Microsoft Xbox Adaptive Controller, een absolute aanrader omdat je voor elke functie een eigen jack-ingang hebt. Je pakt een willekeurige knop, soldeert er een draadje aan met 3,5mm jack en gaan!
Joy2Key gebruikte ik op FX3 alleen voor de plunger, om gedoseerd 'enter' te emuleren voor de launch ball. Nu ook geprobeerd voor de flippers, maar dat levert veel te veel lag op. Ik las eerder hier ook dat je dat ook niet moet doen.
Maar hoe regel ik dat nu voor de PinUP Popper frontend? Of moet ik dat in de onderliggende systemen doen?
Dus TL::DR: Hoe regel ik globaal de controls via stick ipv keyboard?
Edit:
Never mind. Dit soort dingen vind je altijd als je de vraag al gesteld hebt. Gezien de lap tekst laat ik hem staan ook. Nu ben ik het toch kwijt.
'PinUP Popper Setup, Controller Setup'. Duh.
Edit2: De MS Adaptive Controller heeft 1 stom nadeel: hij gaat vanzelf uit, maar niet vanzelf aan.
Als iemand daar een oplossing voor heeft...
[ Voor 10% gewijzigd door Davey400 op 10-10-2024 20:59 ]
Ik kom er net ook achter dat je het per emulator apart moet instellen, en dan apart daarvan nog voor de front-end. Op zich best logisch ook.
Onhandig, maar logisch.
Eerst net even aandacht gegeven aan het integreren van FX3 en weer werkend maken met de nieuwe display-lay-out. En dan moet je ook testen natuurlijk. 😁
Later verder…
Nice ! Inderdaad leuke podcast !
Goed uitgelegd allemaal, maar jammer dat jij je kast niet zelf gebouwd heb.
Ik heb zelf qua houtbewerking ook 2 linkerhanden, maar ben de 'challange' wel aangegaan
SSF is trouwens erg snel ingebouwd hoor en koste mij jaren geleden niet erg veel geld
Jammer dat je dan weer geen frontend noemt en met name het ondergeschoven kindje PinballX (uitgebracht in 2013) met daarbij het bekende programma PinballX Database manager (uitgebracht in 2020) Datatbase manager is trouwens ook door een Tweaker gemaakt
Als je ergens tegenaan loopt met Viusal Pinball, Mame, DMDext, FlexDMD of iets anders, vraag het gewoon.
Er bestaan geen stomme vragen, en we zijn hier om ze te beantwoorden.
FX en FX3 zijn grappig om te spelen , maar de physics uit Visual Pinball vind ik toch net beter. Zeker als ze nfozzy (scripting) gebruiken
/f/image/pgDS2cyUwvqZdEzOcSyYjgRK.png?f=fotoalbum_large)
De rode omcirkeling, is voor de linker joystick.
De blauwe is voor de rechter, die rY, staat voor Y rotatie of rotation.
De buttons in het geel, kijk je welke je wil mappen.
Het paarse kader, moet je zetten naar Xinput.
Bv mijn button 5 ( linker fliper ) button 6 ( rechter flipper )
Dat is mijn LB/ RB op de controller.
Zo ga je elke knop af, en map je zelf hoe je het wil.

Bij het blauwe gedeelte weet ik niet dat ( Enable nudge filter ) echt aanmoet.
Dat is hoe je met een Xbox controller kan spelen, nudgen en de plunger gebruiken met de joysticks.
Mocht er nog vragen zijn, shoot.
Ik heb voor PINemHi LeaderBoard een oplossing gevonden voor games zonder rom (die bijvoorbeeld van vpreg gebruik maken)
alles werkt hetzelfde als die met rom met betrekking tot de scores uploaden en ook 5 minute mode werkt
Dat lukt allemaal door een soort van fake rom op te starten zodat ik niet veel hoef te veranderen aan pinemhi software
Om het werkend te krijgen is er wel voor elke tafel een toevoeging van een aantal lijnen van code aan het script nodig (die ik natuurlijk zal aangeven)
Het is echter wel zo dat dat voor elke tafel afzonderlijk gedaan zal moeten worden (die zonder rom werken)
Is een geval van copy/paste en saven
Ik vraag me alleen af of dit iets is dat teveel inspanning eist van de gebruiker en het maar niet door moet voeren of dat het wel te doen is
Gaat dan bijvoorbeeld om tafels als guardian of the galaxy, batman66 enz...maar kunnen ook originals zijn
Is dan weer de vraag of originals ook leuk is om bij pinemhi leaderboard toe te voegen
Laat even weten of zo'n toevoeging zin heeft of niet
Thanks
Ik zou het een leuke toevoeging vinden want tussen al die originals zitten echte pateltjes. En een paar regels code toevoegen aan het table script is natuurlijk voor VP spelers een kleine moeite. Er is trouwens ook een VP Updater tool waar je vpx files kunt patchen met wijzigingen. Die zou je ook nog kunnen overwegen. Maar dan moet die patch wel op dezelfde versie van een file worden gedaan als waar deze voor wordt aaangemaakt.Dna Disturber schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:35:
Ik ben even benieuwd..
Ik heb voor PINemHi LeaderBoard een oplossing gevonden voor games zonder rom (die bijvoorbeeld van vpreg gebruik maken)
alles werkt hetzelfde als die met rom met betrekking tot de scores uploaden en ook 5 minute mode werkt
Dat lukt allemaal door een soort van fake rom op te starten zodat ik niet veel hoef te veranderen aan pinemhi software
Om het werkend te krijgen is er wel voor elke tafel een toevoeging van een aantal lijnen van code aan het script nodig (die ik natuurlijk zal aangeven)
Het is echter wel zo dat dat voor elke tafel afzonderlijk gedaan zal moeten worden (die zonder rom werken)
Ik vraag me alleen af of dit iets is dat teveel inspanning eist van de gebruiker en het maar niet door moet voeren of dat het wel te doen is
Gaat dan bijvoorbeeld om tafels als guardian of the galaxy, batman66 enz...maar kunnen ook originals zijn
Is dan weer de vraag of originals ook leuk is om bij pinemhi leaderboard toe te voegen
Thanks
Op zich een leuke toevoeging.Dna Disturber schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:35:
Ik ben even benieuwd..
Thanks
De scripts kunnen ook met een vbs-bestand met dezelfde tafelnaam gebruikt worden, dus je kunt een export van de orginele vbs-code maken, jouw regels toevoegen en deze vbs verspreiden.
Ik weet niet of veel mensen dat gaan doen om eerlijk te zijn.
Of je zou op de Pinemhi-pagina een link naar GitHub moeten maken waar de aangepaste vbs-bestanden staan.
Ik heb al een GitHub-repository met stukjes vbs-code voor de coin chute aanpassingen voor een aantal tafels. Ik of iemand anders zou een GitHub-repository kunnen maken waar per tafel en versie de aangepaste vbs-bestanden zouden staan met de pinemhi code.
Als een pinballer dan alleen de aangepaste vbs bij zijn vpx-bestand zet, is het voldoende.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeDASpike op 11-10-2024 19:32 ]
Even voor mijn beeldvorming, als je een vbs bestand hebt met dezelfde naam overruled die dan het tablescript ?
Ik ga het doorvoeren , alleen misschien eerst is er nog gewoon een copy paste van wat nodig...dan kunnen we later kijken of er iets makkelijkers voor te vinden is
Stranger Things 4 LPE 1.0 (Limited PRO Edition)
https://vpuniverse.com/fi...e-10-limited-pro-edition/
Media pack met hierin het puppack:
https://mega.nz/file/zZ8m..._KT32kt3KLNIV281YeVJb1jzg
/f/image/JIU4zSvGxn6m8TBwc3HH5Urj.webp?f=fotoalbum_large)
Normaliter luister ik nooit naar podcasts, maar als het over pinemhi en vpinball gaat, dan luister ik graag even mee vanuit Italië 😉
Leuk dat je het een podium geeft op tweakers! Nog een weekje genieten hier en dan kan ik weer wat scores gaan registreren. Tot die tijd hou ik de pinemhi site nauwlettend in de gaten 😋
De afgelopen week helaas weinig tijd gehad vanwege werk (grote projecten die in produktie gingen) en privé (moeder die een nieuwe heup kreeg). Zal volgende week ook nog zo zijn, maar hierna heb ik een weekje vrij en eindelijk tijd om de Q3 te gaan gebruiken voor VP, sim racing en 3D blu-rays kijken.
Is het mogelijk om dat dynamische te doen voor tafels zonder rom? B.v op basis van de naam of een andere unieke eigenschap? Lijkt me niet echt handig als je dat als eindgebruiker er zelf in moet gaan zitten frotten. Los van dat, lijkt me gaaf als je romloze kasten ook kan bespelen met pinemhi!Dna Disturber schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:35:
Ik ben even benieuwd..
Thanks
Ik was helemaal vergeten dat onze Tiger Woods op vakantie is en we dus vrij spel hebben op de Closest to the pin challenge. Morgen toch maar eens een poging wagen.. want de huidige topscore is niet echt scherp….sahinasappelsap schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:19:
[...]
Normaliter luister ik nooit naar podcasts, maar als het over pinemhi en vpinball gaat, dan luister ik graag even mee vanuit Italië 😉
Leuk dat je het een podium geeft op tweakers! Nog een weekje genieten hier en dan kan ik weer wat scores gaan registreren. Tot die tijd hou ik de pinemhi site nauwlettend in de gaten 😋
Ja inderdaad. Zo maak ik aanpassingen in de scripting zonder de VPX tafel aan te passen. Zo veranderd mijn datemodified van de vpx file zelf niet, waar ik veel hulp-programmas op baseerDna Disturber schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:57:
Even voor mijn beeldvorming, als je een vbs bestand hebt met dezelfde naam overruled die dan het tablescript ?
Tot nu toe is er geen topscore, zou zeggen zet hem op!PatrickC schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:23:
[...]
Ik was helemaal vergeten dat onze Tiger Woods op vakantie is en we dus vrij spel hebben op de Closest to the pin challenge. Morgen toch maar eens een poging wagen.. want de huidige topscore is niet echt scherp….
Lijkt wel alsof het de minst populaire modus is of dat ik iedereen afgeschrikt heb... Of niemand anders vindt het de moeite waard 😂
Dat klopt, nvidia drivers komen via Windows update door. Daardoor had ik vermoedelijk vorige keer dus ook problemen. Heb mijn connection op metered gezet in Windows. Daardoor download en installeert de kast niet meer automatisch alles.PatrickC schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:29:
Eerder vandaag een vreemde constatering gedaan… ik dacht laat ik eens kijken of ik de NVIDIA driver eens kan upgraden vanwege wellicht wat optimalisaties voor VR en Open Composite, want dat had ik nog nooit gedaan op mijn nieuwe systeem (december vorig jaar). Blijkt dat deze driver op 10 oktober al geupgrade is… maar niet door mij! Nu kunnen NVIDIA driver upgrades ook via Windows Update binnenkomen, maar waarom dan pas na bijna een jaar? En hoe kan ik de installatie van die upgrade dan niet gezien/gemerkt hebben?
Coming soon!
TERRIFIER !
From the messed up mind of Joe Picasso aka Joey Beaulieu and with MerlinRTP keeping him on the straight and narrow.
This table will blow your mind and cut your head off.
When this is released, try not to blow your cookies and show them how much you appreciate them for giving so much of themselves.
[ Voor 16% gewijzigd door PatrickC op 12-10-2024 20:57 ]
https://vpuniverse.com/files/file/21923-terrifier-original/
:strip_exif()/f/image/MAIjKh2Zif4x2NYwIhzN54K9.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat zelf even aan een basis te denken (oude pc of laptop) en dan arcade knoppen eraan hangen en pinball games starten met steam. Volgens mij is dat de basis van al die zelfmaak projecten.
Nu heb ik genoeg pc's en laptops liggen en was ik hoofdzakelijk aan het kijken naar welke arcade knoppen ik het beste kon gebruiken. Ik lees veel over delay e.d. en dat is uiteraard iets wat je niet wilt hebben.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Dit is zeker het juiste topic.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:14:
Ik weet niet of ik hier op het juiste topic zit, maar ik wil graag ook eens gaan knutselen om een eigen virtuele pinball machine te maken.
Ik zat zelf even aan een basis te denken (oude pc of laptop) en dan arcade knoppen eraan hangen en pinball games starten met steam. Volgens mij is dat de basis van al die zelfmaak projecten.
Nu heb ik genoeg pc's en laptops liggen en was ik hoofdzakelijk aan het kijken naar welke arcade knoppen ik het beste kon gebruiken. Ik lees veel over delay e.d. en dat is uiteraard iets wat je niet wilt hebben.
Misschien heb je hier ook al iets aan?
http://www.mjrnet.org/pin...de.php?sid=toc&from=intro
Welkom !Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:14:
Ik weet niet of ik hier op het juiste topic zit, maar ik wil graag ook eens gaan knutselen om een eigen virtuele pinball machine te maken.
Ik zou een kl25z boardje kopen en mjr's pinscape firmware op zetten. http://mjrnet.org/pinscape/
Dan kan je genoeg knoppen kwijt, kan je nudgen, een plunger op aansluiten en een aantal dof gebruiken.
Voor de flippers zou ik geen arcade maar leaf switches gebruiken. Deze voelen echter aan dan de klik arcades.
Voor de rest kan je arcade knoppen Oppen gebruiken. Ik heb ookal adem k Oppen omeen game te starten, exit etc.
Maar ik zou geen steamapps gebruiken. Die vielen niet authentiek aan als een echte kast.
Gebruik Visual Pinball. Het is gratis en veel beter ! Ja, je moet er wat voor doen, maar is het echt waard.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeDASpike op 13-10-2024 12:44 ]
Ging opzich soepel, maar mensen met een hersenbeschadiging zoals ik kunnen dan weer lang bezig zijn om de kopruit er weer in terug te doen. Tja, ben uren daarmee bezig geweest, totdat ik realiseerde dat deze op zijn kop zat (vandaar 'kopruit'
Heb alleen nog een klein issue met mijn frontend, maar hoop date David of Freezy dit kan fixed
:strip_exif()/f/image/62U3VZTO8hxVTjmOOlcuzosw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a9qF8vV49dD4EWoGe9RkR4vu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohM2CdXPF1LfIOeehqNdjhrR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1StBtVRj1DvCifBeTUGdvpms.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kjkaB3mCLrkfl9P1utuAEfKz.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je reactie.MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Welkom !
Ik zou een kl25z boardje kopen en mjr's pinscape firmware op zetten. http://mjrnet.org/pinscape/
Dan kan je genoeg knoppen kwijt, kan je nudgen, een plunger op aansluiten en een aantal dof gebruiken.
Voor de flippers zou ik geen arcade maar leaf switches gebruiken. Deze voelen echter aan dan de klik arcades.
Voor de rest kan je arcade knoppen Oppen gebruiken. Ik heb ookal adem k Oppen omeen game te starten, exit etc.
Maar ik zou geen steamapps gebruiken. Die vielen niet authentiek aan als een echte kast.
Gebruik Visual Pinball. Het is gratis en veel beter ! Ja, je moet er wat voor doen, maar is het echt waard.
Het enige waar ik een beetje tegenaan loop (denk ik), is dat het echt hobby project wordt, en ik er nog te weinig van weet. Iets wat ik niet wil doen is solderen en dat soort dingen. Het moet dus enigszins plug and play zijn. Ik ben niet zo nerdy in elektronica, solderen, programmeren. Dus als het heel veel van dat soort zaken worden, dan belandt het waarschijnlijk ergens in de kast, en dat is voor mij zonde.
Kun je enigszins iets zeggen over het gemak/plug & play gehalte van wat je aan hebt geraden?
En nogmaals, ik wil er echt wel wat werk in stoppen, dat is het niet. Maar ik wil vooral ook dat het leuk is, en dat ik ook echt iets gebouwd heb straks, en niet dat het een frustratieproject gaat worden
Tja .. lastig ...Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Dank voor je reactie.
Het enige waar ik een beetje tegenaan loop (denk ik), is dat het echt hobby project wordt, en ik er nog te weinig van weet. Iets wat ik niet wil doen is solderen en dat soort dingen. Het moet dus enigszins plug and play zijn. Ik ben niet zo nerdy in elektronica, solderen, programmeren. Dus als het heel veel van dat soort zaken worden, dan belandt het waarschijnlijk ergens in de kast, en dat is voor mij zonde.
Kun je enigszins iets zeggen over het gemak/plug & play gehalte van wat je aan hebt geraden?
En nogmaals, ik wil er echt wel wat werk in stoppen, dat is het niet. Maar ik wil vooral ook dat het leuk is, en dat ik ook echt iets gebouwd heb straks, en niet dat het een frustratieproject gaat worden
Ik ben zelf een jaar of 7 geleden begonnen om mij te verdiepen in een cabinet.
Ik heb qua afwerking en houtbewerking altijd 2 linker handen gehad. Vroeger wel electronica gedaan op school, maar solderen etc ging ook altijd fout.
Nadat ik mij na een half jaar flink had ingelezen op alle fora's etc, ben ik een poc gasn doen. Oude tv in portrait mode op een ikea plank en een 24" erachter. Ik had een oude pc op marktplaats op de kop getikt, omdat ik eigenlijk zelf alleen nog maar tablets en game consoles gebruikte.
Dit werkte goed en snapte hoe de software werkte.
Ik heb uiteindelijk alles gekocht wat ik dacht dat ik nodig had, een maand vrijgenomen en aan het knutsellen gegaan.
Ik heb later het volgende erover geschreven : https://forums.gameex.com...al-pinball-cabinet-build/
Nu naar jouw vraag. Als je in de buidel wilt tasten kan je allerlei shield borden kopen om alles op elkaar aan te sluiten. Dan hoef je niet te solderen, maar je moet nog steeds je draden verbinden.
Vaak kan je dan een draad schroeven aan een shield boord
Ik heb voor mijn leaf switches, arcade, lampjes, leds, speakers etc knoppen gekozen om er connectors aan de draden te 'knijpen'. Hoef je niet te solderen en kan je makkelijk iets vervangen als het kapot gaat.
Deze draden heb ik dan weer verbonden op een soort schakel boord met grote kroonstenen (kan ff niet op de naam komen) waar dan weer draden naar de controllers gaan.
Ik heb de meeste draden dan gesoldeerd. Dit was voor de rgb flashers een helse klus.
Deze franse site heeft shield en stuurd ook naar nederland (ongeveer 12,50 verzend kosten )
https://shop.arnoz.com/en/basic-kl25z/5-kl-shield.html
Hier prik je de kl25z op en kan je de draden makkelijk vastschroeven
Maar google eens en je vind zat
Als ik terug van vakantie ben kan ik je best goed op weg helpen. De site van mjr frenchy ( die Patrick en mike noemen) kun je eigenlijk alles vinden wat je nodig hebt. Via pinballshop.nl kun je aan onderdelen komen (en via eBay en aliexpress als je speeltjes wilt installeren zoals contractors, shaker motor, replay knocker, motor, rgb leds, diodes, transistoren, kabeltjes, resistors, etc).PatrickC schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Dit is zeker het juiste topic.Ik zelf heb niet zo veel verstand van pinball cabinet hardware, maar anderen in dit topic kunnen je vast wel helpen.
Misschien heb je hier ook al iets aan?
http://www.mjrnet.org/pin...de.php?sid=toc&from=intro
Knoppen haal je het beste bij pbshop. Leaf switches voor je flippers en de rest van de knoppen wijzen voor zich.
Vet! Gaaf dat je een echte dmd erin hebt zitten. Dat is nog eens andere koek dan een klein lcd schermpje 😊MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:42:
Vandaag ff getest ommin pindmdv3 te vervangen voor een zedmd.
Ging opzich soepel, maar mensen met een hersenbeschadiging zoals ik kunnen dan weer lang bezig zijn om de kopruit er weer in terug te doen. Tja, ben uren daarmee bezig geweest, totdat ik realiseerde dat deze op zijn kop zat (vandaar 'kopruit'
Heb alleen nog een klein issue met mijn frontend, maar hoop date David of Freezy dit kan fixed
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat was ik ook niet. Ben ITer, en was absoluut geen soldeerheld.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Dank voor je reactie.
Wat er uiteindelijk gesoldeerd zou kunnen/moeten worden is redelijk minimaal. Als je rgb leds hebt (die 5 kleuren lampjes - flasher domes - aan de voorkant), dan moet je daar wat bekabeling solderen omdat er een weerstandje op moet en er is nog een exotische uitzondering (als je de kl25z als output wil gebruiken). De rest is kabeltjes doortrekken en aan de input of output controller vastmaken. Valt reuze mee dus!
Heb zelf 6-12 maanden ingelezen en hardware verzameld en vervolgens binnen 3 weken de kast helemaal gebouwd. Van het laten zagen van het hout en het lijmen/verven ervan tot het in elkaar zetten van de pc, alle toeters en bellen installeren en de software up and running krijgen
Alles staat erg goed beschreven op het net (gelukkig).
Edit: je moet op elk stuk feedback device ook een diode solderen of monteren (krimpkousje). Niet heel spannend als je het 1x gedaan hebt 😊
[ Voor 4% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-10-2024 14:55 ]
Dank voor je reactie.MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:30:
[...]
Tja .. lastig ...
Ik ben zelf een jaar of 7 geleden begonnen om mij te verdiepen in een cabinet.
Ik heb qua afwerking en houtbewerking altijd 2 linker handen gehad. Vroeger wel electronica gedaan op school, maar solderen etc ging ook altijd fout.
Nadat ik mij na een half jaar flink had ingelezen op alle fora's etc, ben ik een poc gasn doen. Oude tv in portrait mode op een ikea plank en een 24" erachter. Ik had een oude pc op marktplaats op de kop getikt, omdat ik eigenlijk zelf alleen nog maar tablets en game consoles gebruikte.
Dit werkte goed en snapte hoe de software werkte.
Ik heb uiteindelijk alles gekocht wat ik dacht dat ik nodig had, een maand vrijgenomen en aan het knutsellen gegaan.
Ik heb later het volgende erover geschreven : https://forums.gameex.com...al-pinball-cabinet-build/
Nu naar jouw vraag. Als je in de buidel wilt tasten kan je allerlei shield borden kopen om alles op elkaar aan te sluiten. Dan hoef je niet te solderen, maar je moet nog steeds je draden verbinden.
Vaak kan je dan een draad schroeven aan een shield boord
Ik heb voor mijn leaf switches, arcade, lampjes, leds, speakers etc knoppen gekozen om er connectors aan de draden te 'knijpen'. Hoef je niet te solderen en kan je makkelijk iets vervangen als het kapot gaat.
Deze draden heb ik dan weer verbonden op een soort schakel boord met grote kroonstenen (kan ff niet op de naam komen) waar dan weer draden naar de controllers gaan.
Ik heb de meeste draden dan gesoldeerd. Dit was voor de rgb flashers een helse klus.
Deze franse site heeft shield en stuurd ook naar nederland (ongeveer 12,50 verzend kosten )
https://shop.arnoz.com/en/basic-kl25z/5-kl-shield.html
Hier prik je de kl25z op en kan je de draden makkelijk vastschroeven
Maar google eens en je vind zat
Ik ben eerste maar eens gaan kijken naar de software zelf, want dat is een aardige klus om het uit te zoeken allemaal. Het is allemaal niet zo 1, 2, 3 klaar om te spelen.
Eerst dus maar op de PC eens wat kasten installeren, en daar eens mee stoeien tot alles soepel werkt. Ik ga daarna dan maar eens kijken naar de rest van de hardware
Ik ben weer eens een wereld ingestapt zeg
Ik had al een echte dmd erin zit5en. Geeft net wat meer speelplezier.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:53:
[...]
Dat was ik ook niet. Ben ITer, en was absoluut geen soldeerheld.
Wat er uiteindelijk gesoldeerd zou kunnen/moeten worden is redelijk minimaal. Als je rgb leds hebt (die 5 kleuren lampjes - flasher domes - aan de voorkant), dan moet je daar wat bekabeling solderen omdat er een weerstandje op moet en er is nog een exotische uitzondering (als je de kl25z als output wil gebruiken). De rest is kabeltjes doortrekken en aan de input of output controller vastmaken. Valt reuze mee dus!
Heb zelf 6-12 maanden ingelezen en hardware verzameld en vervolgens binnen 3 weken de kast helemaal gebouwd. Van het laten zagen van het hout en het lijmen/verven ervan tot het in elkaar zetten van de pc, alle toeters en bellen installeren en de software up and running krijgen
Alles staat erg goed beschreven op het net (gelukkig).
Edit: je moet op elk stuk feedback device ook een diode solderen of monteren (krimpkousje). Niet heel spannend als je het 1x gedaan hebt 😊
Ik heb net 2 led panels van 128x64 besteld. Ik ga proberen om een hd dmd aan de muur te maken (dus externe dmd ).
Als de panelen ooit binnen komen, en het lukt, dan zal ik het sharen
Ha!Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:08:
[...]
Dank voor je reactie.
Ik ben eerste maar eens gaan kijken naar de software zelf, want dat is een aardige klus om het uit te zoeken allemaal. Het is allemaal niet zo 1, 2, 3 klaar om te spelen.
Eerst dus maar op de PC eens wat kasten installeren, en daar eens mee stoeien tot alles soepel werkt. Ik ga daarna dan maar eens kijken naar de rest van de hardware
Ik ben weer eens een wereld ingestapt zeg
Valt best mee. Ik zeg altijd : als ik het begrijp, dan moeten andere het ook kunnen begrijpen.
En als je tegen iets aanloopt: don't dare to ask !
Wil je echt iets van de software willen leren, dan raad ik je AF om baller installatie te gebruiken, en zeker geen packs met 1000+ kasten van torrents te downloaden.
Want dan kom je er niet
Ja ik moet me er echt eerst even goed over in gaan lezen.MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:14:
[...]
Ha!
Valt best mee. Ik zeg altijd : als ik het begrijp, dan moeten andere het ook kunnen begrijpen.
En als je tegen iets aanloopt: don't dare to ask !
Wil je echt iets van de software willen leren, dan raad ik je AF om baller installatie te gebruiken, en zeker geen packs met 1000+ kasten van torrents te downloaden.
Want dan kom je er niet
Ik ben dit filmpje gaan kijken van https://www.majorfrenchy.com
Echter krijg ik nog een hoop foutmeldingen met bepaalde kasten etc. Dus ik moet echt even alles goed gaan lezen en nalopen. Het is niet even installeren en klaar. Iedere kast heeft weer bepaalde vereisten etc. (als ik het althans goed begrijp)
Ik heb 1 kast (taxi) redelijk werkend gekregen tot nu toe.
Foutmeldingen als je Baller hebt gebruikt is wel bijzonder. Waarschijnlijk geen rom of de foute rom gebruikt?Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 15:21:
[...]
Ja ik moet me er echt eerst even goed over in gaan lezen.
Ik ben dit filmpje gaan kijken van https://www.majorfrenchy.com
[YouTube: Virtual Pinball Show [01] Installing Visual Pinball X]
Echter krijg ik nog een hoop foutmeldingen met bepaalde kasten etc. Dus ik moet echt even alles goed gaan lezen en nalopen. Het is niet even installeren en klaar. Iedere kast heeft weer bepaalde vereisten etc. (als ik het althans goed begrijp)
Ik heb 1 kast (taxi) redelijk werkend gekregen tot nu toe.
Ben het wel eens met @MikeDASpike dat je de software beter leert zonder Baller, maar soms dient gemak de mens. Op mijn nieuwe systeem heb ik Baller ook gebruikt en was in 5 minuten weer up and running. Maar ik ken de software verder wel want gebruik VP als sinds de oertijd.
Daarna beeldschermen uitlijnen en FX3 (via Steam) even opzetten en knallen. Superleuk.
Nu ik met het PinUP Virtual Pinball System aan de slag wil en dankzij de Baller Installer ook de setup wel goed is gegaan dacht ik even lekker aan de slag te gaan en helemaal los te kunnen.
Maar het wordt er niet echt leuker van. Moet ik echt dit soort procedures volgen zoals in de instructievideo worden getoond:
https://www.nailbuster.co...hp?id=videos_install_help
Ben best handig, maar het moet ook leuk zijn en een beetje logica zou prettig zijn. Het idee is een beetje ontspannen knutselen.
Is er echt geen simpele front-end?
Of moet ik me dan inderdaad maar beperken tot wat FX3 (of FX) me kan bieden als ik in het weekend de [Dummy mode On] wil inzetten?
@MikeDASpikePatrickC schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:11:
[...]
Foutmeldingen als je Baller hebt gebruikt is wel bijzonder. Waarschijnlijk geen rom of de foute rom gebruikt?
Ben het wel eens met @MikeDASpike dat je de software beter leert zonder Baller, maar soms dient gemak de mens. Op mijn nieuwe systeem heb ik Baller ook gebruikt en was in 5 minuten weer up and running. Maar ik ken de software verder wel want gebruik VP als sinds de oertijd.Maar de laatste jaren is het wel een stuk ingewikkelder geworden met meerdere versies langs elkaar gebruiken (10.7/10.8, 32-bit, 64-bit) puppacks en VR.
Ik ben zonder Baller aan het "klooien", maar ik ben wel wat verder. Ik had de boel niet goed geupdate (VPX en Vpinmame), nu werken de kasten wat beter, en heb ook gevonden waar ik alle controlls kon vinden.
Ik heb nu dus een paar kasten gespeeld. Ik moet wel zeggen dat het nu nog soms een wirwar is van alles overal vandaan plukken en hoe alles nou precies werkt en wat de verschillen zijn:
- Soms moet je er wel een rom bij installeren en soms weer niet
- Sommige werken weer met oudere versies van visual pinball. Hoe kan je die spelen als je al naar een nieuwere versie bent?
- Ik heb nu bijvoorbeeld Stranger Things, maar als ik die wil downloaden, dan heb ik 3 bestanden. Ik kan alleen niet vinden welke ik moet hebben en hoe het zit met de "update" download
Edit: Ik zie wel dat ik de andere 2 niet kan downloaden, en dat ik dus denk ik gewoon de bovenste moet hebben. Ik kan echter deze niet spelen, want ik krijg een error.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| Compile error ------------- Line: 67 ActiveX-onderdeel kan geen object maken: 'PinUpPlayer.PinDisplay' Runtime error ------------- Line: 2663 Typen komen niet met elkaar overeen: 'HighScore' |
Kortom, ik ben al wel wat verder, maar het is aardig versplintert en soms nog niet helemaal duidelijk hoe alles precies in elkaar zit.
[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 13-10-2024 17:25 ]
- de tafel zelf - *.vpx
- de backglass - *.b2s
- de rom - *.zip
Als je de tafel op vpuniverse download, dan staat er vaak bij hoe de rom heet en of je überhaupt een rom nodig hebt. Die kan je vpforum downloaden. Vaak staat er ook een link naar de backglass bij 2/3 screen setup (3 screen is als je een apart scherm voor dmd hebt)
Als je pinup gebruikt dan kan je op vp universe ook een wheel image voor het spel downloaden.
In principe zorg je ervoor dat alles werkt in Visual pinball. Zorg dat vpx en b2s dezelfde naam hebben en in de tables folder staat.
Stop de rom (zip)in de name/roms folder.
Start dan de tafel op en druk op f12. Dan kan je de tafel qua uitlijning instellen en de graphics van Reinhard naar filmic omsmurfen (geeft wat mooier beeld)
Spelen maar. Als alles naar behoren werkt dan ga je door met pinup. Installatie laat ik even buiten beschouwing.
1) via menu eerste bovenste button kan je nieuwe tafels toevoegen, daarna de tafel aan je visual pinball menuitem koppelen.
2) middelste knop kan je vervolgens de tafel kiezen en een wheel image toekennen.
Als je Popper dan start en je bij het spel komt, dan kun je of de tafel starten of via de spatiebalk naar record table/backglass/dmd/etc doen. Dat is vooral voor cabinets leuk.
Is even kutten, maar handeling voor elke nieuwe tafel is in principe hetzelfde.
Dit is een handige link. Staat voor elke tafel precies bij wat je allemaal kunt downloaden
https://virtualpinballspreadsheet.github.io/
[ Voor 5% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-10-2024 17:37 ]
Dat klinkt als een proces wat dus prima te automatiseren is.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:35:
Waarom springt hier niet even iemand met wat programmeer-kennis op om hier een mooie front-end voor te bakken?
Echt bizar dat dat er nog niet is. Of wordt dat tegengewerkt door de community omdat euh, waarom eigenlijk?
Ik zou willen dat ik het zelf kon. Maar gezien de hoeveeilheid liefhebbers dat er lijkt te zijn verbaast het me ten zeerste.
Ik vrees dat ik gewoon ff FX3 weer los ga opspinnen en effe ontspannen, want ik wordt er vervelend van.
Ik heb ook wel eens een arcade-kast gebouwd. Daar heb ik toen een kant-en-klaar Linux-based doosje van een paar tientjes bij Ali in gekwakt, met een distro er in die speciaal op arcade-emulatie was ontwikkeld.
Bestaat zoiets ook voor Pinball emulaties?
Ik snap dat de rendering complexer is, en dus de hardware zwaarder moet zijn, maar is er zoiets als een dedicated Pinball-distro die als .ISO te downloaden is?
Ja op zich had ik het één en ander aan de praat al op de manier hoe jij het omschrijft.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:35:
Om een tafel te spelen heb je in principe 3 dingen nodig.
- de tafel zelf - *.vpx
- de backglass - *.b2s
- de rom - *.zip
Als je de tafel op vpuniverse download, dan staat er vaak bij hoe de rom heet en of je überhaupt een rom nodig hebt. Die kan je vpforum downloaden. Vaak staat er ook een link naar de backglass bij 2/3 screen setup (3 screen is als je een apart scherm voor dmd hebt)
Als je pinup gebruikt dan kan je op vp universe ook een wheel image voor het spel downloaden.
In principe zorg je ervoor dat alles werkt in Visual pinball. Zorg dat vpx en b2s dezelfde naam hebben en in de tables folder staat.
Stop de rom (zip)in de name/roms folder.
Start dan de tafel op en druk op f12. Dan kan je de tafel qua uitlijning instellen en de graphics van Reinhard naar filmic omsmurfen (geeft wat mooier beeld)
Spelen maar. Als alles naar behoren werkt dan ga je door met pinup. Installatie laat ik even buiten beschouwing.
1) via menu eerste bovenste button kan je nieuwe tafels toevoegen, daarna de tafel aan je visual pinball menuitem koppelen.
2) middelste knop kan je vervolgens de tafel kiezen en een wheel image toekennen.
Als je Popper dan start en je bij het spel komt, dan kun je of de tafel starten of via de spatiebalk naar record table/backglass/dmd/etc doen. Dat is vooral voor cabinets leuk.
Dit is een handige link. Staat voor elke tafel precies bij wat je allemaal kunt downloaden
Echter worden er soms meerdere download bestanden aangeboden. Heb je die altijd allemaal nodig als je het wilt testen? Of heb de de overige dingen niet nodig, en kun je uit de voeten met enkel de VPX file?
Ik kan op deze website filteren op features. Is het nog handig als beginner om enkel te filteren op VPX en niet op VPW etc? https://virtual-pinball-spreadsheet.web.app/
Daarnaast als je een table op die website opent, dan krijg je verschillende opties. zoals bijvoorbeeld bij deze
https://virtual-pinball-spreadsheet.web.app/game/Bl366m1T/
Welke moet ik daar dan van nemen? Want ik heb geen idee wat het verschil is tussen al die tafels!
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 13-10-2024 17:48 ]
De tafel uitlijnen is soms wat werk, als is het met 10.8 een stuk eenvoudiger geworden. Dat moet per tafel. Het punt is dat je alles moet downloaden, maar er zal best het een en ander te automatiseren zijn, absoluut. Aan de andere kant, als je er wat ervaring mee hebt ben je vaak met een minuut of 10 klaar op een cabinet.Davey400 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:40:
[...]
Dat klinkt als een proces wat dus prima te automatiseren is.
Waarom springt hier niet even iemand met wat programmeer-kennis op om hier een mooie front-end voor te bakken?
Echt bizar dat dat er nog niet is.
Pinup popper is overigens een mooie frontend, maar je moet gewoon dingen configureren. Dat is meer werk dan een fx3. Maar volgens mij werkt die software ook met pinemhi (dacht ik)
Vpx tafels, zeker de nieuwe zijn best zwaar. Dat Red je niet met zo een Linux distro. Baller installer is denk ik wat er het meest dichtbij komt.Davey400 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:43:
Aanvullende, maar wel afwijkende vraag (en dus in een apart bericht):
Ik heb ook wel eens een arcade-kast gebouwd. Daar heb ik toen een kant-en-klaar Linux-based doosje van een paar tientjes bij Ali in gekwakt, met een distro er in die speciaal op arcade-emulatie was ontwikkeld.
Bestaat zoiets ook voor Pinball emulaties?
Ik snap dat de rendering complexer is, en dus de hardware zwaarder moet zijn, maar is er zoiets als een dedicated Pinball-distro die als .ISO te downloaden is?
Ter referentie: ik heb een pc met een and Ryzen, 32 gig en een 3070 in mijn cabinet zitten.
Soms heb je een color dot matrix display. Die zijn wel leuk als je meer dan alleen oranje kleurtjes in je score display wil. Gaan in de mame/altcolor/[romnaam] folder, al heb je die niet direct nodig.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:46:
[...]
Ja op zich had ik het één en ander aan de praat al op de manier hoe jij het omschrijft.
Echter worden er soms meerdere download bestanden aangeboden. Heb je die altijd allemaal nodig als je het wilt testen? Of heb de de overige dingen niet nodig, en kun je uit de voeten met enkel de VPX file?
Ik kan op deze website filteren op features. Is het nog handig als beginner om enkel te filteren op VPX en niet op VPW etc? https://virtual-pinball-spreadsheet.web.app/
Daarnaast als je een table op die website opent, dan krijg je verschillende opties. zoals bijvoorbeeld bij deze
https://virtual-pinball-spreadsheet.web.app/game/Bl366m1T/
Welke moet ik daar dan van nemen? Want ik heb geen idee wat het verschil is tussen al die tafels!
Als er verschillende versies van tafels zijn, kijk even naar de datum en pak de meest recente. Omdat het een open source community is komen er aangepaste versies uit die b.v. grafisch opgepoetst zijn, verbeterde lichteffecten. VPW of bigus mod versies zijn altijd mooi, maar het maakt in de basis niet veel uit.
Topper heb je ook niet nodig. Het is echt enkel table, backglass, rom en evt wheel image als je Popper als front end gebruikt. Evt color rom en that's it
Edit: pak gewoon de link die ik hiervoor postte, die is wat overzichtelijker. Ik zoek in de balk boven altijd naar de tafel (tables). De rest van de files staan er onder.
B.v. deze
https://virtualpinballspr...ub.io/games?game=tV1GotAP
Kies een VPX (als je op de link klikt zie je welke versie van de rom je moet hebben), kies een b2s (ik neem altijd Hauntfreakz want ik heb 2 schermen (eigenlijk 3 als je speelveld meerekent). 1 voor backglass en een scherm voor dmd) en kies de rom. En evt wheel image en color rom. Meer heb je niet nodig.
Wat je met echte cabinets ziet is dat je een apart scherm hebt voor het backglass met het dmd scherm erin of 2 externe monitoren, 1 voor de backglass en dus 1 voor dmd.
[ Voor 18% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-10-2024 18:11 ]
Ja de nieuwe site had ik inmiddels ook gezien, dat stond vermeld op de oude website.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:01:
[...]
Soms heb je een color dot matrix display. Die zijn wel leuk als je meer dan alleen oranje kleurtjes in je score display wil. Gaan in de mame/altcolor/[romnaam] folder, al heb je die niet direct nodig.
Als er verschillende versies van tafels zijn, kijk even naar de datum en pak de meest recente. Omdat het een open source community is komen er aangepaste versies uit die b.v. grafisch opgepoetst zijn, verbeterde lichteffecten. VPW of bigus mod versies zijn altijd mooi, maar het maakt in de basis niet veel uit.
Topper heb je ook niet nodig. Het is echt enkel table, backglass, rom en evt wheel image als je Popper als front end gebruikt. Evt color rom en that's it
Edit: pak gewoon de link die ik hiervoor postte, die is wat overzichtelijker. Ik zoek in de balk boven altijd naar de tafel (tables). De rest van de files staan er onder.
B.v. deze
Kies een VPX (als je op de link klikt zie je welke versie van de rom je moet hebben), kies een b2s (ik neem altijd Hauntfreakz want ik heb 2 schermen (eigenlijk 3 als je speelveld meerekent). 1 voor backglass en een scherm voor dmd) en kies de rom. En evt wheel image en color rom. Meer heb je niet nodig.
Wat je met echte cabinets ziet is dat je een apart scherm hebt voor het backglass met het dmd scherm erin of 2 externe monitoren, 1 voor de backglass en dus 1 voor dmd.
Ik heb deze gedownload,
maar dit is de 64 bits versie en ik heb 32 bits versie.
Ik moet dus ook even uitzoeken hoe ik daar precies op kan filteren. Of zou je aanraden om gewoon de 64 bits versie te installeren?
Neem aan dat je VPX en alle andere zaken 64 bits hebt geïnstalleerd? Dan altijd en 64 bits versie nemen. Die tafels zijn grafisch mooier omdat ze textures groter dan 2 gig ondersteunen.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 18:48:
[...]
Ja de nieuwe site had ik inmiddels ook gezien, dat stond vermeld op de oude website.
Ik heb deze gedownload,
maar dit is de 64 bits versie en ik heb 32 bits versie.
Ik moet dus ook even uitzoeken hoe ik daar precies op kan filteren. Of zou je aanraden om gewoon de 64 bits versie te installeren?
Als je door dit topic zoekt op 64 bits vind je aanvullende info rondom 64 bits
VPW is verder geen ander type bestand. VPW staat voor VPinWorkshop wat een team is die VPX kasten ontwikkelt.
Ja ik heb nu al wat meer draaien via de 64 bits versie. Dat werkt al beter.PatrickC schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:16:
@Wachten... Bij mij werkt bijna alles op de 64-bits VP 10.8 laatste RC. Alleen Ghostbusters speel ik in 32-bit, maar die kast is ook een apart verhaal.
VPW is verder geen ander type bestand. VPW staat voor VPinWorkshop wat een team is die VPX kasten ontwikkelt.
Ik kom nu alleen weer wat anders tegen bij de Terrifier https://virtualpinballspr....io/games?game=52p0QnVVAH
Daar moet je weer Pinup voor hebben. Ik weet dus nog steeds niet lekker hoe ik de boel kan filteren, zonder dat ik al die andere dingen hoef te installeren. Ik wil eerst even met de basics aan de slag, voordat ik me meng in allerlei andere dingen.
De wereld van visual pinball is lang niet zo plug and play als ik dacht helaas. Het wordt dus nog heel veel inlezen en uitvogelen
Jullie hebben me wel al enorm vooruit geholpen tot nu toe!
[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 13-10-2024 19:39 ]
Alleen CCC is mij nog niet gelukt en blijf ik 32 bit spelen.
Ik was aardig opweg om de installatie van proc naaar 64 bit te porten, maar toen mijn pc in juli werd opgehaald voor reparatie, stond alles op C: in plaatst van mijn NAS. Bij terug komst van de pc kreeg ik een nieuw image... bumper...
Trouwens, wil je een simpele frontend, zonder teveel toeters en bellen, gebruik dan PinballX.
32 bit en 64 bit VP kunnen naast elkaar draaien. Je kan zelfs 32bit 10.7.4 en 64 bit 10.8.0 hebben en zelfs met verschillende versies van Vpinmame.
64 bit wordt geadviseerd omdat de nieuwe releases van VPW images bevatten die geheel in memory moeten komen en 32 bit geeft dan memory errors.
Maar tafels van JPSalas zijn weer superklein en te spelen met lichte hardware
[ Voor 3% gewijzigd door MikeDASpike op 13-10-2024 19:42 ]
Ja, er zijn EM (electro magnetic)kasten, deze zijn zonder rom op de markt gekomen. Hiervan zijn de regels en score getracht geheel in script te doen.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 17:22:
[...]
@MikeDASpike
Ik ben zonder Baller aan het "klooien", maar ik ben wel wat verder. Ik had de boel niet goed geupdate (VPX en Vpinmame), nu werken de kasten wat beter, en heb ook gevonden waar ik alle controlls kon vinden.
Ik heb nu dus een paar kasten gespeeld. Ik moet wel zeggen dat het nu nog soms een wirwar is van alles overal vandaan plukken en hoe alles nou precies werkt en wat de verschillen zijn:. https://www.vpforums.org/...f92b0ad66d04dbf273c1789f9
- Soms moet je er wel een rom bij installeren en soms weer niet
- Sommige werken weer met oudere versies van visual pinball. Hoe kan je die spelen als je al naar een nieuwere versie bent?
- Ik heb nu bijvoorbeeld Stranger Things, maar als ik die wil downloaden, dan heb ik 3 bestanden. Ik kan alleen niet vinden welke ik moet hebben en hoe het zit met de "update" download
Edit: Ik zie wel dat ik de andere 2 niet kan downloaden, en dat ik dus denk ik gewoon de bovenste moet hebben. Ik kan echter deze niet spelen, want ik krijg een error.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 Compile error ------------- Line: 67 ActiveX-onderdeel kan geen object maken: 'PinUpPlayer.PinDisplay' Runtime error ------------- Line: 2663 Typen komen niet met elkaar overeen: 'HighScore'
Kortom, ik ben al wel wat verder, maar het is aardig versplintert en soms nog niet helemaal duidelijk hoe alles precies in elkaar zit.
Daarnaast heb je SS (solid state) kasten en die hebben een rom.
Gottlieb wil niet dat de rom geshared wordt, dus moet je zoeken.
Nieuwer kasten hebben een uitgebreidere rom welke nog niet ge-emuleerd worden door vpinmame.
Ik hoop dat dat ooit komt, maar deze kasten moeten dus ook geheel gescript worden.
Dan heb je nog originals. Dit kunnen kasten met rom zijn, maar aangepast of geheel gescript.
Zelf ga ik nog alleen maar voor de SS kasten. Een paar kasten die geen rom hebben, maar wel leuk zijn heb ik geinstaleerd. Zoals Gardians of the Galaxy, game of thrones en nog een paar.
Van pupplayer ben ik niet zo'n fan. Is het essentieel voor een kast dat instaleer ik het, anders niet. Ik hou ervan dat de kast op het origineel lijk, ervaar hoort pupplayer er dan voor mij niet bij
Ik ben nu even wat kasten van JPSalas aan downloaden. Deze zijn lekker klein, en werken over het algemeen wel goed. Kan ik daar eens mee beginnen
Die SS kasten geven je wel een gevoel van vroeger terug zeg.
Het is echt leuk om mee te spelen!
Ik zou de kasten die Pinup Player nodig hebben gewoon even laten voor wat het is en eerst de rest goed werkend krijgen. Toen ik Baller nog niet gebruikte, vond ik het ook een hele klus om dat goed werkend te krijgen. En dan werd die Pinup Player ook steeds weer geüpdatet voor nieuwe kasten en dan werkte het weer niet meer. Maar met mijn laatste Baller installatie staat er voor de Pinup Player Setup ook webupdater bij die alles automatisch update met ingebouwde backup functie, mocht er toch iets misgaan.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Ja ik heb nu al wat meer draaien via de 64 bits versie. Dat werkt al beter.
Ik kom nu alleen weer wat anders tegen bij de Terrifier https://virtualpinballspr....io/games?game=52p0QnVVAH
Daar moet je weer Pinup voor hebben. Ik weet dus nog steeds niet lekker hoe ik de boel kan filteren, zonder dat ik al die andere dingen hoef te installeren. Ik wil eerst even met de basics aan de slag, voordat ik me meng in allerlei andere dingen.
De wereld van visual pinball is lang niet zo plug and play als ik dacht helaas. Het wordt dus nog heel veel inlezen en uitvogelen
Je hebt het me ooit eerder verteld volgens mij.MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:41:
@PatrickC Ghostbusters is prima 64 bit te spelen. Een goeie Nederlandse tweaker heeft hier een simple trucje uitgehaald om de 32bit vpinspa te laten werken met 64 bit VP.
In de herfstvakantie misschien tijd om me hier eens in te verdiepen.MikeDASpike schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:41:
Trouwens, wil je een simpele frontend, zonder teveel toeters en bellen, gebruik dan PinballX.
32 bit en 64 bit VP kunnen naast elkaar draaien. Je kan zelfs 32bit 10.7.4 en 64 bit 10.8.0 hebben en zelfs met verschillende versies van Vpinmame.
Sterker nog. Ik vond eerst de kasten met pup packs helemaal leuk omdat het filmpjes op je backglass afspeelt enzo, en je dmd display wordt dan ook gevuld met beeld en animaties om je dmd heen. Het vereist alleen ontzettend veel uitzoekwerk en gekloot om die pup packs soms goed aan de praat te krijgen. Naarmate ik nu langer speel heb ik alle pups die ik had (op een enkele tafel na) weer vervangen door originele backglasses. Hoofdredenen: te veel customization om het goed werkend te krijgen kost tijd, neemt meerdere gifabytes in beslag al die mp4tjes en met een dual screen backglass heb je een veel leukere ervaring die dichter bij originele pinball ligt.PatrickC schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:58:
[...]
Ik zou de kasten die Pinup Player nodig hebben gewoon even laten voor wat het is en eerst de rest goed werkend krijgen. Toen ik Baller nog niet gebruikte, vond ik het ook een hele klus om dat goed werkend te krijgen. En dan werd die Pinup Player ook steeds weer geüpdatet voor nieuwe kasten en dan werkte het weer niet meer. Maar met mijn laatste Baller installatie staat er voor de Pinup Player Setup ook webupdater bij die alles automatisch update met ingebouwde backup functie, mocht er toch iets misgaan.
Dus pinup menu gebruiken en de pup packs lekker laten voor wat het is 😊
En wat misschien ook niet helpt is dat visual pinball ook echt de tooling is om een kast te ontwikkelen en net als met een IDE via f5 vervolgens afgespeeld kan worden. Dat is behoorlijk overwhelming als je er zo over nadenkt.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 19:39:
[...]
Ja ik heb nu al wat meer draaien via de 64 bits versie. Dat werkt al beter.
Fx3 is daarentegen gewoon een stuk software waar je simpelweg tafels in download en speelt volgens mij.
Er zou zoiets moeten komen als een visual pinball player. Geen onnodige toeters en bellen, gewoon een speler die obv rom, backglass en vpx gaat executen. Of een schil eromheen om dat soort meuk automatisch te downloaden en te spelen met een leuke ux eromheen. Misschien een leuke feature request 😉
Dit had ik ook dan wat meer gehoopt. Net zoals retropi bijvoorbeeld. Dat werkt echt velen malen makkelijker.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
En wat misschien ook niet helpt is dat visual pinball ook echt de tooling is om een kast te ontwikkelen en net als met een IDE via f5 vervolgens afgespeeld kan worden. Dat is behoorlijk overwhelming als je er zo over nadenkt.
Fx3 is daarentegen gewoon een stuk software waar je simpelweg tafels in download en speelt volgens mij.
Er zou zoiets moeten komen als een visual pinball player. Geen onnodige toeters en bellen, gewoon een speler die obv rom, backglass en vpx gaat executen. Of een schil eromheen om dat soort meuk automatisch te downloaden en te spelen met een leuke ux eromheen. Misschien een leuke feature request 😉
Dit is (voor mij nu nog) echt heel veel verschillende dingen door elkaar, en zie dan nu nog door de bomen het bos niet.
Ik ga denk ik gewoon eens een kast of 10 laten draaien en dat gewoon eens fine tunen.
Ik vindt tot nu toe de Pokemon kast echt enorm leuk. Lekker overzichtelijk en niet te zwaar.
Waar zit ‘m de moeilijkheid in dan? Het minimale wat nodig is om een kast te spelen is een table file (vpx) en als het een table met een rom is, de rom. Table plaats je in de Tables directory en rom in de roms directory van je VPinMame directory. De backglass is optioneel.Wachten... schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:39:
[...]
Dit had ik ook dan wat meer gehoopt. Net zoals retropi bijvoorbeeld. Dat werkt echt velen malen makkelijker.
Dit is (voor mij nu nog) echt heel veel verschillende dingen door elkaar, en zie dan nu nog door de bomen het bos niet.
Ik ga denk ik gewoon eens een kast of 10 laten draaien en dat gewoon eens fine tunen.
Ik vindt tot nu toe de Pokemon kast echt enorm leuk. Lekker overzichtelijk en niet te zwaar.
Welke Pokemon bedoel je? Die van JPSalas?
Die frontends zijn er toch al? En automatisch downloaden gaat ‘m nooit worden, want er is gewoon geen centrale database van alles. Makkelijkste is Virtual Pinball Spreadsheet. Via die site kun je alles vinddn voor een bepaalde kast.sahinasappelsap schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:34:
[...]
En wat misschien ook niet helpt is dat visual pinball ook echt de tooling is om een kast te ontwikkelen en net als met een IDE via f5 vervolgens afgespeeld kan worden. Dat is behoorlijk overwhelming als je er zo over nadenkt.
Dan moet je ook soms nog gaan zoeken naar die roms, die dan ook op bepaalde sites staan.
Voor sommige gebruikers, is dat gewoon te veel zoeken.
Bv bij pinemhi, waarom geen link zetten naar de rom en de kast ?
Moeten we niet altijd gaan zoeken, ben je zeker dat je de juiste kast hebt en rom.
Heb ook door de zure appel moeten bijten van VPX, want ook al 2 keer opgegeven.
Omdat het met momenten enorm veel klooien is voor iets werkend te krijgen.
Gelukkig in VR, is dit velen malen minder.
Uit het oogpunt van sommige kan ik echt begrijpen waarom ze liever weg blijven ervan.
Ze willen op installeren duwen, de software open doen en hun tafels kunnen kiezen.
Maar jammer genoeg zal dit niet meteen werken in vpx, of misschien wel nooit.
Komt misschien door mijn puntje 1, dat tafels overal staan op bepaalde fora.
Geen 1 grote database waar we de tafel kunnen van downloaden inc de rom.
Ja op zich heb ik op die manier al wat kasten nu werkend, maar soms zie ik een aantal downloads i.p.v. 1, en weet dan niet welke ik moet hebben. Daarnaast heb ik toch ook nog geregeld dat ik foutmeldingen krijgen (de kast niet werkt) en ik weet dan niet zo goed waarom. Ik krijg wel "line errors" zoals ik eerder al poste.PatrickC schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 00:16:
[...]
Waar zit ‘m de moeilijkheid in dan? Het minimale wat nodig is om een kast te spelen is een table file (vpx) en als het een table met een rom is, de rom. Table plaats je in de Tables directory en rom in de roms directory van je VPinMame directory. De backglass is optioneel.
Welke Pokemon bedoel je? Die van JPSalas?
De Pokemon is van JPsales inderdaad. Een erg leuke overzichtelijke kast, die ook voor wat minder ervaren spelers (zoals mijn vrouw) goed te doen is en overzichtelijk is.
Als iemand meer van dit soort kasten weet, dan houdt ik me aanbevolen 😉
Ondanks ik steeds een stap verder kom, is het precies dit. Het is echt heel leuk, maar best verspreid en niet altijd even logisch (voor mij) waarom een kast wel of niet werkt.KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:35:
Het helpt ook niet, dat al die kasten op verschillende sites staan.
Dan moet je ook soms nog gaan zoeken naar die roms, die dan ook op bepaalde sites staan.
Moeten we niet altijd gaan zoeken, ben je zeker dat je de juiste kast hebt en rom.
Uit het oogpunt van sommige kan ik echt begrijpen waarom ze liever weg blijven ervan.
Ze willen op installeren duwen, de software open doen en hun tafels kunnen kiezen.
Uiteindelijk kom je er wel, maar plug and play is de software zeker niet.
VP is een doorontwikkeld product uit 2009 (of zo).
De bedoeling is juist om een editor en player ineens te hebben en je vanaf command line direct de player opstart.
Ik geloof dat ik ooit voor mijn FX3 pakket in de steam sale 120 euro betaald heb voor een kast of 90. Neem daarbij ook dat it TPA op de ps3, ps4 en pc gekocht heb.
Vpx is geheel gratis en bij issues spreek he een author aan en wordt gefixed.
De author van een kast, of iemand die roms 'inkleurd' zijn dagen/maanden bezig om dit gratis aan te bieden en net als de vpx devs die een hoopwerk i. De tool steken om het zo goed mogenlijk eruit te laten zien.
Mag dan een eind gebruiker als ik een beetje moeite doen om een rom en backglass te vinden den, het netjes in een frontend moet stoppen en daar media voor moet zoeken ?
Help de community met de ideeën en bouw het om het makkelijker te krijgen , ipv alleen maar 'zeuren' dat het lastig is
Ik heb ook nooit gezegd dat het gratis hoeft; ik betaal dan weliswaar niet voor FX3 zelf, maar wel voor een stapel individuele 'kasten' die ik daaraan heb toegevoegd.
Vorige pogingen zijn gestrand in niets en ik dacht het weer eens te proberen. Dat gaat met (nogal wat) hindernissen.
Om dat dan af te doen als zeuren vind ik jammer.
Zelf ben ik actief in wat ander komjunitties omdat ik daar wel kennis van zaken heb; daar kan ik mensen helpen die nog niet alles weten, zonder ze te aan te vallen over hun onwetendheid. Hier kwam ik voorlopig alleen maar om te 'lurken' en kennis op te zuigen. En om mijn verbazing te uiten over hoe alles nog in zijn kinderschoenen lijkt te staan. Dat is geen aanval, dat is een constatering.
Mensen meteen afschilderen met zeuren, terwijl ze net aantonen wat ze wensen.
Dan moeten we misschien maar eens de krachten bundelen en samen zorgen ervoor ?
Nu met dit bericht, ga je heel wat mensen weer afschrikken van VPX.
Ze mogen gewoon niet zeuren.
Dan blijf je gewoon een kleine aantal spelers hebben, mag je nog wat podcasts erbij gooien.
Mensen lezen dit, en zullen al snel weer weg gaan. Echt spijtig dat je het niet kan zien als constructieve kritiek.
Daar ligt net de kracht van Zen en andere software, het gebruikers gemak.
Niet iedereen is technisch, en dan is zo een kant en klare software gewoon poep simpel te gebruiken.
Los van het feit dat mensen veel tijd steken in die kast.
Er zijn anders ook genoeg modders in andere games, daar is het ook met 1 klik gewoon te installeren.
Die personen steken ook genoeg tijd in die mods.
Echt enorm triest voor dit dan maar weer te lezen.
Je wilt dat iets groeit, en dan ga je zo uithalen naar mensen.
Mike draait al een behoorlijke tijd mee in de vpx community en vanuit zijn kennis en ervaring zijn de technische dingen voor hem veel makkelijker
Ik heb zelf ook een behoorlijk stijve leercurve ondergaan met Visual pinball en de volledige bouw van een cabiney, maar nu ik er redelijk bekend mee ben vind ik het helemaal niet erg om wat handwerk te moeten doen vooraleer ik een tafel kan spelen. Het customizen geeft me ook de ruimte om te peilen, maar dat moet je liggen natuurlijk.
Laten we vooral terug on topic gaan en het hier gezellig en constructief houden met elkaar. We hebben allemaal onze eigen mening, en dat mag. Belangrijkste is dat we allemaal happy worden van flipperen 😉
[ Voor 3% gewijzigd door sahinasappelsap op 14-10-2024 13:00 ]
https://shop.arnoz.com/en/basic-kl25z/74-the-rig-master.html
Deze lijkt enorm compleet en makkelijker in gebruik dan de KL25Z. Ik kan alleen niks vinden in dit topic over dit board.
Kan iemand hier iets over vertellen en of die Rig Master wat is?
Daarvoor is juist de Baller Installer. Dat is echt bijna plug and play.Ik was in 5-10 minuten compleet up and running op mijn nieuwe systeem. Meer kun je denk ik niet verwachten van Visual Pinball.Davey400 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:53:
Mag ik als gebruiker gewoon verwachten (niet verlangen of vereisen, slechts verwachten) dat na al die jaren er wel iemand iets geknutseld zou hebben om e.e.a. wel makkelijk te maken.
Ik heb ook nooit gezegd dat het gratis hoeft; ik betaal dan weliswaar niet voor FX3 zelf, maar wel voor een stapel individuele 'kasten' die ik daaraan heb toegevoegd.
Vorige pogingen zijn gestrand in niets en ik dacht het weer eens te proberen. Dat gaat met (nogal wat) hindernissen.
Om dat dan af te doen als zeuren vind ik jammer.
Zelf ben ik actief in wat ander komjunitties omdat ik daar wel kennis van zaken heb; daar kan ik mensen helpen die nog niet alles weten, zonder ze te aan te vallen over hun onwetendheid. Hier kwam ik voorlopig alleen maar om te 'lurken' en kennis op te zuigen. En om mijn verbazing te uiten over hoe alles nog in zijn kinderschoenen lijkt te staan. Dat is geen aanval, dat is een constatering.
En ja.. Zen biedt een plug and play ervaring, maar vraagt daar wel erg veel geld voor en steeds opnieuw. Ik heb een hoop kasten in FX aangeschaft (nadat ik ze ook al in FX3 gekocht had) omdat ze aangegeven hadden ook VR te gaan ondersteunen. En nu vertellen ze doodleuk dat ze dat wel gaan doen, maar weer in een nieuwe game. Dus mag ik de kasten nog een keer gaan aanschaffen. Ik ben wel klaar met Zen... dan maar iets meer moeite doen en alles in VP. En je krijgt er ook nog betere ball physics voor terug als de kast Nfozzy physics gebruikt.
Maar... dit topic is om elkaar te helpen om de ervaring in VP zo prettig mogelijk te maken, dus hoop ik dat we allemaal elkaar met respect blijven behandelen. Ieders mening telt even zwaar.
[ Voor 5% gewijzigd door PatrickC op 14-10-2024 16:03 ]
Op Virtual Pinball Spreadsheet brengen ze toch bijna alles bij elkaar?KBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:35:
Het helpt ook niet, dat al die kasten op verschillende sites staan.
En roms zul je inderdaad soms moeten zoeken, maar ja... roms zijn natuurlijk niet helemaal legaal, dus ik vind het al bijzonder dat ze vaak wel te vinden zijn.
vpin studio https://github.com/syd711/vpin-studio
tafels bijhouden, zien wat je nog mist aan media etc
Maar hier geldt natuurlijk ook dat je even het een en ander door moet lezen /video's bekijken
[ Voor 20% gewijzigd door Dna Disturber op 14-10-2024 16:21 ]
Is de enige site dat gebruiksvriendelijk is, en gebruik ik ook voor al mijn tafels.PatrickC schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:01:
[...]
Op Virtual Pinball Spreadsheet brengen ze toch bijna alles bij elkaar?
En roms zul je inderdaad soms moeten zoeken, maar ja... roms zijn natuurlijk niet helemaal legaal, dus ik vind het al bijzonder dat ze vaak wel te vinden zijn.
Die roms, begrijp toch het probleem zo hard niet.
Precies of we kunnen niet via een site linken naar roms.
Via Google vinden we ze, is de aanbieder dan niet meer in fout dan degene dat het opzoekt ?
Beetje grijze zone heel dat gedoe met roms eigenlijk.
Plus dat Olaf in de podcast aanhaalde, dat sommige bedrijven niet meer bestaan.
Ook dat sommige geen problemen hebben met de oudere kasten waar ze niet meer aan verdienen.
Net zoals je bij Stern hun roms kan downloaden op de website.
Kan je eens linken waar Zen dat zegt van die VR in een nieuwe game.
Zou dat graag eens inlezen, of als ze het via een video gezegd hebben.
Verwonderd me ook wel niet eigenlijk.
[ Voor 23% gewijzigd door KBE91 op 14-10-2024 16:22 ]
Haha , dat doen ze echt niet om virtuele flipperkasten te faciliteren maar meer voor degene die hun fysieke flipperkasten hebben gekochtKBE91 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:20:
[...]
Net zoals je bij Stern hun roms kan downloaden op de website.
Ze maken er toch geen problemen van zo lijkt het.Dna Disturber schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:24:
[...]
Haha , dat doen ze echt niet om virtuele flipperkasten te faciliteren maar meer voor degene die hun fysieke flipperkasten hebben gekocht
Win win voor beide partijen dan, dat is toch wat ik uit de podcast heb gehaald.
Dit is volgens mij ook een shield die je met een kl25z moet gebruiken.Wachten... schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:28:
@MikeDASpike Ik kreeg trouwens nog ergens een advies van iemand over het Rig Master board.
https://shop.arnoz.com/en/basic-kl25z/74-the-rig-master.html
Deze lijkt enorm compleet en makkelijker in gebruik dan de KL25Z. Ik kan alleen niks vinden in dit topic over dit board.
Kan iemand hier iets over vertellen en of die Rig Master wat is?
Ik heb alleen een kl25z en zelfs de buttons op aangesloten.
Ik heb ook een ledwiz32. Deze gebruik ik voor DOF en voornamelijk voor lichten/leds aan te sturen.
Van deze Rig Master weet ik niets.
Ik heb toevallig Arnoz op discord gesproken over andere shield, omdat ik nieuwsgierig was. Voor een Fransman spreekt hij goed Engels, dus je kan altijd terecht bij hem