ed14n schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:34:
Als je zo toch aan het kijken bent lijkt bijna de iPhone 15 > iPhone 15 Pro
-> betere batterij
-> betere durability
-> minder zwaar
-> minder fingerprints (zelfs de zwarte zie je ze gewoon niet)
dan blijft nog over voor iPhone 15 Pro
-> betere chip, nodig?
-> 120hz, valid
-> telelens, nodig?
En dat voor ruim 200 euro minder... iPhone 15 Pro lijkt haast niet te verantwoorden?
-> betere batterij: Dit is verschil is volgens mij niet zo groot, ik zag laatst een video voorbij komen waarin met de 15 Pro 9hr20min en de gewone 15 9hr57min. Dus als de iPhone 15 nog 5% batterij heeft dan is de 15 Pro leeg. En misschien is het verschil nog kleiner als je 120 Hz uitzet.
-> betere durability: vraag me af of ze hierin zoveel verschillen, plus meeste mensen gebruiken een hoesje
-> minder zwaar: 171 gram vs 187 gram... Is dat significant?
-> minder fingerprints: voor hoeveel mensen is dit een issue?
iPhone 15 is iets dunner (7.8 mm vs 8.25 mm). Ik vind de 15 Pro persoonlijk iets te dik.
iPhone 15 pro:
Betere camera
120 Hz (uitschakelbaar)
Always on display
Betere chip, alleen dit verschil ga je idd amper merken
Echte pro opties voor de weinigen die dat nodig hebben (proRes opnemen naar USB-C etc)
Luxere, meer professionele uitstraling
Hogere restwaarde.
Dus eigenlijk moet je het verschil gaan berekenen in afschrijving per jaar.
Maar ben wel met je eens dat de gewone 15 een hele goede value proposition is die velen over de streep zal trekken. Ik ben zelf ook nog een beetje gaan twijfelen nadat ik de 15 Pro in gebruik heb genomen, maargoed heb hem nu al in gebruik. Die 120 Hz was ik eerst sceptisch over, maar ik moet wel zeggen dat het echt een groot positief effect heeft in hoe de telefoon aanvoelt. Heb nu echt het gevoel dat ik een nieuwe generatie telefoon heb.