Moody2204 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:48:
[...]
Ik ben ook wel kritisch op mezelf, maar dan meer in de zin van: waarom lukte het in Fifa 23 een stuk beter dan in EAFC24? Wat is er anders? Wat moet ik aanpassen in mijn spel om het beter te laten gaan? Maar daar krijg ik mijn vinger nog niet echt achter.
Verder kan ik slecht tegen mijn verlies, dus het is ook de frustratie die spreekt.
Misschien moet ik je voorbeeld volgen en het competitieve (Lees WL) laten varen.
Speel jij dan enkel Rivals?
De frustraties zijn enigzins ook wel begrijpelijk en ik ervaar dit zelf ook wel deels. Waar ik vorig jaar met FIFA 23 rond deze tijd al in Elite divisie zat, zit ik nu nog in de laatste checkpoint van divisie 2. Ik moet je dan ook eerlijk zeggen dat het totaal anders speelt dan FIFA 23. De hele game mechanic is veranderd, evenals de tactieken en de ''meta methodes'' om makkelijker kansen te creëeren voor het doel.
Daarnaast is het verdedigen twee keer zo moeilijk geworden omdat het jockyen met L2 (bijna) niet meer werkt vanwege de R1 dribbel waar je tegenop moet. Ook de ''cutback'' methode waarin 90% van de doelpunten worden gemaakt, is het een super irritante manier om te verdedigen ondanks dat je gebruik kan maken van mandekking door dubbel op R1 ingedrukt te houden.
Vele e-sporters en streamers beweren dat zij ook deze ''meta'' methodes moeten gebruiken om te winnen. Anders hadden zij het moeilijker gered in Weekend League of Rivals. Zij willen op de juiste manier winnen door meer tiki taka op het midden balbezit te houden, maar EA zorgt ervoor dat iedereen toch maar op deze manier kan winnen omdat ook bijvoorbeeld de 71 depth tactiek met hoge druk gewoon te goed is om het niet te gebruiken. Maar zij gebruiken anderzijds ook nog veel skills op de juiste manieren die wij dan ook weer niet (of moeilijker) kunnen toepassen.
Wel moet ik eerlijk zeggen dat in Weekend League (zowel kwalificatie als Finals) ik veel meer wedstrijden kan winnen dan in Rivals. Kwalificatie haal ik moeiteloos minimaal 8 wins (tot nu toe) en met finals had ik vorig week nog 14 wins behaald. Rivals daarentegen is echt een sweaty ass game mode en dat is best logisch omdat je als het ware tegen je eigen niveau speelt (of misschien zelfs iemand die beter is.
Zoals er hier al eerder is gezegd moet je bij EAFC vooral gaan experimenten wat voor jou het beste werkt. Of het nou een andere tactiek is, opstelling, andere selectie eventueel of je skills verbeteren en toepassen tijdens een wedstrijd. Het is en blijft een voetbalsimulatiespel waarbij je een wedstrijd merendeels zelf in je handen hebt. Een simpele ''ball roll'' (een sleep met R analog naar links of rechts) kan bijvoorbeeld al het verschil maken voor een voorzet of een pass. Het zijn echt de simpele skills die je ver kan brengen. Vaak is het ook gewoon bluffen met de diepte pass of andere technieken. Lekker volop een diepe pass gooien en de AI van de speler zorgt er wel voor dat de bal bij een andere medespeler terecht komt waarvan je denkt dat het nooit zou gaan aankomen.
Last but not least, als je veel wedstrijden achter elkaar verliest stop dan gewoon even en neem rust. Vaak zorgen de frustraties ook dat je alles ongeduldig wilt doen terwijl geduld juist essentieel is bij EAFC. Kijk maar eens voor de gein even terug naar je tegendoelpunten hoevaak je wel niet bewust een instap tackle doet of sliding i.p.v. dat je liever een paar meters afstand moeten nemen en afwacht totdat je tegenstander zelf de fout maakt door een slechte pass te geven. Nogmaals, weer de kleine dingetjes waar je rekening mee moet houden.
Ik zou zeggen, veel naar streamers kijken, nieuwe skills leren en tijdens een wedstrijd gewoon vaak toepassen. Als je het vaak toepast, wordt het opgegeven moment een automatisme. Of je nou packluck hebt of niet, spelers kunnen het verschil maken maar ''skills'' ook ;-)