Zapato schreef op woensdag 13 september 2023 @ 13:48:
Alle mooie nieuws van gisteren wordt voor mij zwaar overschaduwd door het verkoopverbod van de Iphone 12 in Frankrijk vanwege te hoge straling. Die straling zal hier niet minder zijn. Ik heb zelf een iPhone 13, maar ik maak me wel zorgen.
Zorgen over wat? Je gezondheid? De elektromagnetische straling van een telefoon (of van WIFI, Bluetooth, FM, etc) is niet ioniserend en vele ordergrootten te laag om schade aan te richten. Het enige wetenschappelijk meetbare en reproduceerbare effect is dat je weefsel een heel klein beetje opwarmt. Een fractie van de opwarming die je krijgt als je in de winter van buiten een warm huis in loopt.
Ik heb ook een iPhone 12, ook al zouden de claims in Frankrijk waar zijn dan maak ik me nog geen zorgen. Ik vond online een infographic waar hele andere getallen in staan:
De nieuwe iPhone 15 zal waarschijnlijk hogere stralingswaarden hebben dan z'n voorgangers. Er is een nieuwe WIFI frequentie bijgekomen, de satelliet communicatie gebruikt ook straling. En voor mij is dat niet erg. De grens die de EU nu heeft getrokken is in mijn ogen uiterst arbitrair. Het is absoluut niet zo dat je boven die grens gezondheidsklachten ontwikkelt. In die gedachte zou je dan ook geen MRI scan willen, want de hoeveelheid elektromagnetische straling bij zo'n scan is factoren hoger dan elke mobiele telefoon.