Het grote Victron aansturing topic

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:22

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leipi35 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:21:
Ik heb dess op dit moment uit staan .
Als ik de laatste tijd de prijzen bij zonneplan zie
Merk ik dat er niet echt grote dalen en pieken zijn qwa prijs.
Heeft het sowieso op dit moment wel zin om dess aan te laten staan?
Wat is jullie ervaring op dit moment ?
Dess berekend zelf of het economisch zinvol is om te laden en te ontladen. Wel even erop letten dat je de RTE efficiëntie aanpast met nodered (zie een paar pagina’s terug) , anders ben je nodeloos stroom aan het rondpompen. Deze staat standaard namelijk op 90%

Voor mijn systeem Multiplus 2 5kva met 4x pylontech 3000c heb ik deze nu op 78% staan

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 10-11-2025 18:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Slux schreef op zondag 9 november 2025 @ 10:46:
Is het mogelijk om het systeem met DESS zo in te stellen dat de zonne-energie eerst naar de accu's gaat en pas als die 100% geladen zijn het terug naar het net gaat ?

nu heb ik wat zon en ik zie dat de accus op 52% staan maar de PV gaat direct terug naar het net i.p.v. in de accus
Het kan wel, dan lees je met NodeRed de SOC van je batterij en icm met tijdschema's kun je feed-in op 0 zetten dan gaat het gewoon je batterij in.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Wel opgemerkt moet worden, wanneer je de RTE verlaagd dan zal DESS ook sneller PV het net op sturen, immers ziet DESS PV direct injecteren efficiënter dan opslaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Ersus op 13-11-2025 14:18 ]

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:38
Soms snap ik helemaal niks van DESS...

Aangezien de spread en PV de afgelopen tijd laag is dacht ik ga Green Mode eens proberen.

Ik snap niet waarom DESS als de minimum SOC is behaald niet tussen 02:00-05:00 de accu oplaad (al is het maar voor een deel) zodat ik gedurende de dag deze stroom kan gebruiken en niet duurder in hoef te kopen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_trecLzl6UlNqD-UugWUbI60Jg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXpiFPNU9gprCPPYgogWXxLS.png?f=fotoalbum_large

Iemand tips om dit gedrag wel te krijgen? Nu gebruik ik de hele dag gewoon "duurdere" stroom van het Grid....

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SHIFTER [NL] schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:37:

Aangezien de spread en PV de afgelopen tijd laag is dacht ik ga Green Mode eens proberen.

Ik snap niet waarom DESS als de minimum SOC is behaald niet tussen 02:00-05:00 de accu oplaad (al is het maar voor een deel) zodat ik gedurende de dag deze stroom kan gebruiken en niet duurder in hoef te kopen...

[Afbeelding]

Iemand tips om dit gedrag wel te krijgen? Nu gebruik ik de hele dag gewoon "duurdere" stroom van het Grid....
Het is soms heel irritant inderdaad. Maar het valt mij wel op dat het ogenschijnlijke onlogische gedrag vaak toch wel klopt. Ik denk dat het niet loont vanwege de omzet verliezen en accu kosten. Je zou de accu kosten op nul kunnen zetten en systeem de efficiëntie op 100% en kijken wat er dan gebeurd.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:14
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:37:

[Afbeelding]

Het verlies is groter dan de prijs winst, dus dess doet het prima. Ik heb deze maand pas 7 uurtjes zelf bij geladen, het prijs verschil is te klein

1 PVoutput . Dongen NB

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:00:
[...]

Het is soms heel irritant inderdaad. Maar het valt mij wel op dat het ogenschijnlijke onlogische gedrag vaak toch wel klopt. Ik denk dat het niet loont vanwege de omzet verliezen en accu kosten. Je zou de accu kosten op nul kunnen zetten en systeem de efficiëntie op 100% en kijken wat er dan gebeurd.
hij zal dan wel gaan laden... maar je bent natuurlijk wel geld aan het weggooien dan.
De spread is inderdaad te klein om er iets aan te verdienen. Met een systeem efficiëntie van 80% moet de inkoopprijs lager dan 80% van de verkoopprijs zijn (en dan je battery cost er nog af).

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:38
[...]

Na wat rekenen klopt het inderdaad wel dat er niks gebeurd.
reneeke1970 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:03:
[...]

Het verlies is groter dan de prijs winst, dus dess doet het prima. Ik heb deze maand pas 7 uurtjes zelf bij geladen, het prijs verschil is te klein
Als ik dit snel even doorreken dan klopt dit inderdaad. Hmm al voelt het vanuit de grafiek wel tegenstrijdig |:(
Gelukkig zit er nog genoeg in de reserve pot van de zomer om de kosten voor winter te dekken :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SHIFTER [NL] schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
[...]

[...]

Als ik dit snel even doorreken dan klopt dit inderdaad. Hmm al voelt het vanuit de grafiek wel tegenstrijdig |:(
Gelukkig zit er nog genoeg in de reserve pot van de zomer om de kosten voor winter te dekken :)
De RTE van de MultiPlus is voor het mooie eigenlijk gewoon te slecht.
Zijn er al RS gebruikers die de RTE in beeld hebben?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:20

RvV

revolution-nl schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:19:
[...]

De RTE van de MultiPlus is voor het mooie eigenlijk gewoon te slecht.
Zijn er al RS gebruikers die de RTE in beeld hebben?
Geen idee, waar kun je dat terugvinden?

Y'24

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

RvV schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
[...]

Geen idee, waar kun je dat terugvinden?
Dat moet je zelf bereken door bijv. op maandbasis te kijken wat er aan kWh de accu in is gegaan en wat er uit is gegaan. Het verschil is je verlies. Als je dat procentueel terugrekent heb je de Round Trip Efficiency van je systeem. Het is wel jammer dat Victron niet een RTE counter heeft als widget binnen VRM

Met mijn system MP5000 + 4x Pylontech 3000c zit ik meestal net onder de 80%

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 19-11-2025 10:27 ]

• Dean88?
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12:30
[...]

Wat ik vooral irritant vind is dat het systeem niet iets verder vooruit denkt of een schatting maakt van de dagen die er komen. Als voorbeeld:

Een tijdje terug was de stroomprijs in de nacht nagenoeg 0, hij gaat niet laden, want de hele zondag was de stroom goedkoop, dus inderdaad loont het zicht niet om deze stroom op te slaan en zondag zelf te gebruiken. Echter is de stroomprijs in de dagen erna wel een stuk duurder en had ik dus prima deze goedkope stroom kunnen gebruiken op de dure pieken van maandag, dinsdag en woensdag.

Maar deze dagen doet hij dus ook amper wat, want te weinig verschil tussen in en verkoop.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dean88? schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:37:
[...]

Wat ik vooral irritant vind is dat het systeem niet iets verder vooruit denkt of een schatting maakt van de dagen die er komen. Als voorbeeld:

Een tijdje terug was de stroomprijs in de nacht nagenoeg 0, hij gaat niet laden, want de hele zondag was de stroom goedkoop, dus inderdaad loont het zicht niet om deze stroom op te slaan en zondag zelf te gebruiken. Echter is de stroomprijs in de dagen erna wel een stuk duurder en had ik dus prima deze goedkope stroom kunnen gebruiken op de dure pieken van maandag, dinsdag en woensdag.

Maar deze dagen doet hij dus ook amper wat, want te weinig verschil tussen in en verkoop.
Je zou eigenlijk willen instellen dat hij gewoon altijd laadt bij de laagste etmaal tarieven en dat hij daarna kijkt naar een gunstig moment om te ontladen.

• reneeke1970
SHIFTER [NL] schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:21:
[...]

[...]

Ik was ook snel geneigd om te laden bij 8 cent verschil. Maar je moet naar percentage kijken. Als je wat negatief rte (70% heel normaal)rekent, en ook nog beschrijving erbij, moet de verkoop prijs al 50 procent hoger zijn om break even te zijn, alles daarboven is pas winst.

1 PVoutput . Dongen NB

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-11 20:46
Ik ben m'n systeem in gebruik aan het nemen (Victron Multi RS) met Yixiang 48 kWh opslag. Ik wil graag mijn PV omvormer aansluiten en helaas heb ik verkeerd aangenomen. Er staat dat de Solaredge wordt ondersteund, maar kennelijk heb ik een te oude versie. Of de firmware is te oud, dat zou eventueel nog kunnen. Ik krijg de SolarEdge niet geintegreerd in VRM of in de Cerbo, waardoor ik de PV output niet kan meenemen. Ook kan ik daarmee de omvormer niet besturen.

Ik kan wel via Modbus TCP de omvormer benaderen in Home Assistant en daar de PV output sturen, maar liefst laat ik het Victron zelf doen. Hebben jullie wat aanknopingspunten?

Ik zou het eventueel zelf kunnen regelen met nodered en zo het PV omvormer vermogen terug te schroeven als de accu capaciteit richting 100% gaat, maar dat lijkt me niet veilig genoeg?

[ Voor 12% gewijzigd door born2tweak op 19-11-2025 16:49 ]

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:38
born2tweak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:43:
Ik ben m'n systeem in gebruik aan het nemen (Victron Multi RS) met Yixiang 48 kWh opslag. Ik wil graag mijn PV omvormer aansluiten en helaas heb ik verkeerd aangenomen. Er staat dat de Solaredge wordt ondersteund, maar kennelijk heb ik een te oude versie. Of de firmware is te oud, dat zou eventueel nog kunnen. Ik krijg de SolarEdge niet geintegreerd in VRM of in de Cerbo, waardoor ik de PV output niet kan meenemen. Ook kan ik daarmee de omvormer niet besturen.

Ik kan wel via Modbus TCP de omvormer benaderen in Home Assistant en daar de PV output sturen, maar liefst laat ik het Victron zelf doen. Hebben jullie wat aanknopingspunten?
Je moet de SolarEdge goed instellen, en dat is nogal contra-intuitief. En SolarEdge ondersteunt geen 2 sessies tegelijkertijd, dus als je HA hebt lopen gaat Victron geen verbinding krijgen.
Ping anders even een DM als je door alle andere vuilkuilen wil lopen.

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:07
Beer070 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:50:
[...]

Je moet de SolarEdge goed instellen, en dat is nogal contra-intuitief. En SolarEdge ondersteunt geen 2 sessies tegelijkertijd, dus als je HA hebt lopen gaat Victron geen verbinding krijgen.
Ping anders even een DM als je door alle andere vuilkuilen wil lopen.
Goed om te zien dat je andere wilt helpen. In het kader van kennisdeling is het wellicht handig om die informatie hier te delen zodat iedereen er van kan leren. Ik zou het zeker waarderen _/-\o_

• Beer070
KoBolD54 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:04:
[...]

Goed om te zien dat je andere wilt helpen. In het kader van kennisdeling is het wellicht handig om die informatie hier te delen zodat iedereen er van kan leren. Ik zou het zeker waarderen _/-\o_
Als je in de victron draadjes zoekt op rs485 sunspec Solaredge integratie dan vind je zeker genoeg leesvoer voor een avond of 3. @born2tweak zit met spanning te werken om zijn 3 fase MultiRS opstelling werkend te krijgen en dan zijn samen de stapjes doorlopen een stuk sneller. Ik heb vrijwel dezelfde configuratie als hij heeft dus ik denk dat het niet heel moeilijk hoeft te zijn, ware het niet dat omvormers uit 2015 nog geen wifi hebben… 😢

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:26

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@born2tweak
Nu heb ik niet alles gezien, maar tot op heden heb ook ik alle solaredges gewoon aan de praat gekregen.

Deze omvormers zijn ondersteund :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIv5lz8KPqGZKXPRXTwoXHUo1ww=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RSc0GNRgeYYr8wyZ3wAlIYUt.png?f=user_large

Je hebt hiervoor ook nog een installateurs account van SolarEdge nodig om zelf de juiste settings in je SolarEdge omvormer te zetten heb je die ?

Daarmee kun je zelf jouw omvormer updaten en daarna de settings zetten zoals je vind in dit document van Victron

Dit vond ik niet geheel duidelijk gezien hier meerdere opties staan terwijl je er eigenlijk maar 1 nodig hebt en die vindt je terug vanaf het kopje :
2. Alternative Power Source mode

Als je al die stappen doorloopt tot onderaan het document.
Daarna op je cerbo naar Settings --> Intergrations--> PV Inverters en daar kun je of handmatig het IP adres invullen (dat heb ik altijd gedaan) of laten Scannen, maar dit werkt naar mijn ervaring niet altijd even betrouwbaar. Mijn ervaring is ook dat je dit het beste kunt doen overdag als je PV omvormer produceert.
Ik heb op dit moment een SE7K liggen volledig aangesloten behalve de panelen nog niet (die moeten nog het dak op) en hoewel deze prima communiceert met de SolarEdge portal wordt deze niet door de Cerbo gevonden. Ik vermoed dat dit dus komt omdat hij nog niets produceert.

Dus houdt dat even in je achterhoofd als je ermee aan de gang gaat.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• DanTm
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:46:
@born2tweak

Je hebt hiervoor ook nog een installateurs account van SolarEdge nodig om zelf de juiste settings in je SolarEdge omvormer te zetten heb je die ?
Dit is niet altijd noodzakelijk, bij de nieuwere omvormers met SetApp (en wifi) kun je ook rechtstreeks met het wifi endpoint verbinden (schakelaar kort naar P om wifi te activeren, login gegevens moeten op sticker staan) en vervolgens in een browser naar het gateway ip adres gaan (volgens mij http://172.16.0.1).
Je krijgt dan toegang tot dezelfde interface die ook via SetApp beschikbaar is (zonder verdere login).

Als je je omvormer op AC-out hebt zitten is volgens mij de aanbevolen methode niet via modbus maar via frequency shifting. Ea staat overigens uitgebreid beschreven in het gelinkte Victron document.

[ Voor 12% gewijzigd door DanTm op 20-11-2025 10:05 ]

• born2tweak
cyclone schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:46:
@born2tweak
Nu heb ik niet alles gezien, maar tot op heden heb ook ik alle solaredges gewoon aan de praat gekregen.

Deze omvormers zijn ondersteund :
[Afbeelding]

Daarmee kun je zelf jouw omvormer updaten en daarna de settings zetten zoals je vind in dit document van Victron

Dit vond ik niet geheel duidelijk gezien hier meerdere opties staan terwijl je er eigenlijk maar 1 nodig hebt en die vindt je terug vanaf het kopje :
2. Alternative Power Source mode

Als je al die stappen doorloopt tot onderaan het document.
Daarna op je cerbo naar Settings --> Intergrations--> PV Inverters en daar kun je of handmatig het IP adres invullen (dat heb ik altijd gedaan) of laten Scannen, maar dit werkt naar mijn ervaring niet altijd even betrouwbaar. Mijn ervaring is ook dat je dit het beste kunt doen overdag als je PV omvormer produceert.
Ik heb op dit moment een SE7K liggen volledig aangesloten behalve de panelen nog niet (die moeten nog het dak op) en hoewel deze prima communiceert met de SolarEdge portal wordt deze niet door de Cerbo gevonden. Ik vermoed dat dit dus komt omdat hij nog niets produceert.

Dus houdt dat even in je achterhoofd als je ermee aan de gang gaat.
Ik heb een SE9K met CPU versie 3 (met LCD). Wel heb ik firmware 3.2537 en heb ik Modbus TCP al aan kunnen zetten via het menu. Verder kan ik er geen opties vinden die bruikbaar lijken. Misschien moet ik een moment vinden dat de omvormer wat energie produceert want tot nu toe heb ik het 's avonds geprobeerd.

Ik krijg hem wel via Modbus TCP ontdekt en toegevoegd aan Home Assistant en daar zag ik toen wel productie. Dit heb ik weer verwijderd omdat ik begreep dat er maar één connectie via modbus mogelijk zou zijn. Helaas krijg ik hem nu nog niet toegevoegd, ook niet via iP adres invullen, in de Cerbo.

Nu ben ik niet bij de omvormer in de buurt, mogelijk kan ik dit morgen even verder proberen. Misschien moet ik de kap eraf schroeven en dan met wat buttons wat instellingen zetten? Dat zag ik in één van de filmpjes.

Ik heb wel een installer account maar heb de omvormer er nog niet aan toe kunnen voegen. Ik denk dat dit is omdat deze nog bij onze installateur in het account zit? Kan ik dat door SolarEdge laten omzetten?

• cyclone

cyclone

born2tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:55:
[...]

Ik heb wel een installer account maar heb de omvormer er nog niet aan toe kunnen voegen. Ik denk dat dit is omdat deze nog bij onze installateur in het account zit? Kan ik dat door SolarEdge laten omzetten?
Mooi, al heb je die niet perse nodig las ik net hierboven, die methode kende ik nog niet maar klinkt zeer aannemelijk.
Ik gebruik de setapp of tegenwoorde de Solaredge Go app, je moet dan wel naast je omvormer staan en de QR code kunnen scannen. Dan ist een kwestie van de aanwijzingen in de App volgen.

Ik zou sowieso de firmware / CPU versie updaten even snel opgezocht naar de versie waar jij naar refereerde : 3.2537, dit is de CPU versie die uit 2020 dateert. dus die is al ruim 5 jaar oud.

Na de update ist een kwestie van de poort nummer aanpassen dit vindt je allemaal terug in het document van Victron wat ik in mijn vorige post al zette (punt 5 en 6).

Wat hiervoor ook wordt gezegd, ALS je jouw PV aan de AC out kant zet MOET je frequency shifting ook configureren, dit is namelijk uiterst belangrijk zodat de Cerbo jouw Solaredge omvormer kan aansturen.
Vergeet dat s.v.p. niet.

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 20-11-2025 12:15 ]

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:48

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb al een tijdje dat bepaalde sensors in HA intregatie niet meer werken.

En kan dus niet meer de het Gridset point vanuit HA beinvloeden.
Heeft dit mogelijk te maken met DESS?

- laatste update van HA Core en OS.
- Victron GX modbusTCP integration

Herkend iemand dit ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svj95Y0cmlkA8Y_MWgf1_6Y6Gv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TAVlRLh2OyelBWGx4c4nYeyG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door luigi87 op 20-11-2025 12:56 ]

- leeg -

• born2tweak
Ik had gisteren toevallig hetzelfde, maar dat was omdat ineens de device-id's vanuit GX niet meer meegestuurd werden. ik had dus alle entities er dubbel in staan. Heb je al gecontroleerd of je device er niet dubbel in staat?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:59
Ik heb die wisselende IDs opeglost door de Victron modbus integratie te ditchen. Uiteindelijk heb je maar een handvol waardes nodig die je wil kunnen lezen en schrijven. Heb die handmatig als MQTT entiteit toegevoegd. Superstabiel zo. Hieronder een voorbeeldje. Maar dit is typisch iets waar je favoriete LLM je mee kan helpen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    # Charge Current Limit
  - name: "victron_battery_CCL"
    unique_id: "victron_battery_CCL"
    min: 0
    max: 240
    step: 10
    mode: box
    command_topic: "CerboGX/W/YOUR_ID_HERE/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
    command_template: '{"value": {{ value }} }'
    state_topic: "CerboGX/N/YOUR_ID_HERE/settings/0/Settings/SystemSetup/MaxChargeCurrent"
    value_template: "{{ value_json.value | round(0) }}"
    device_class: current
    unit_of_measurement: "A"
    icon: mdi:current-dc

Even je topics goed knutselen. Je cerbo ID. En wellicht het hoofdtopic CerboGX even aanpassen.

[ Voor 61% gewijzigd door V_ger op 20-11-2025 14:09 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• DanTm
  • Niet online
Ik gebruik zelf de Victron MQTT integratie, ben er wel tevreden mee.
https://github.com/tomer-w/ha-victron-mqtt

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

born2tweak schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:33:
Ik had gisteren toevallig hetzelfde, maar dat was omdat ineens de device-id's vanuit GX niet meer meegestuurd werden. ik had dus alle entities er dubbel in staan. Heb je al gecontroleerd of je device er niet dubbel in staat?
nee ik heb geen dubbelen.
en zie ook dat enkel en alleen de sliders zijn die het niet meer doen?

- leeg -

• born2tweak
Ik heb nog wat verder getest. De setapp is alleen voor omvormers zonder display. Ik heb met display dus kan de hele app niet gebruiken. Verder is zo te zien mijn firmware wel de laatste die beschikbaar is.

Modbus tcp staat dus wel aan, maar ik kan hem in de Cerbo niet vinden. Moet ik dan een id veranderen? Op de Victron site die gelinkt wordt staan allerlei opties die ik niet terug vindt.

Waar zou ik bijvoorbeeld power control moeten vinden? Via het reguliere menu kom ik er niet. Zou ik de behuizing open moeten maken omdat daar andere knoppen achter zitten? Ook RS481 heb ik niet in communication. Wel de RS485, maar dat is wat anders. Ook kan ik nergens Sunspec vinden.

Oh ja, via modbus in home assistant kan ik wil power control vinden en aanpassen. Dus modbus zelf werkt wel.

[ Voor 9% gewijzigd door born2tweak op 21-11-2025 12:02 ]

• V_ger
born2tweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:58:
Ik heb nog wat verder getest. De setapp is alleen voor omvormers zonder display. Ik heb met display dus kan de hele app niet gebruiken. Verder is zo te zien mijn firmware wel de laatste die beschikbaar is.

Modbus tcp staat dus wel aan, maar ik kan hem in de Cerbo niet vinden. Moet ik dan een id veranderen? Op de Victron site die gelinkt wordt staan allerlei opties die ik niet terug vindt.

Waar zou ik bijvoorbeeld power control moeten vinden? Via het reguliere menu kom ik er niet. Zou ik de behuizing open moeten maken omdat daar andere knoppen achter zitten? Ook RS481 heb ik niet in communication. Wel de RS485, maar dat is wat anders. Ook kan ik nergens Sunspec vinden.

Oh ja, via modbus in home assistant kan ik wil power control vinden en aanpassen. Dus modbus zelf werkt wel.
Ja hij moet uit/spanningsloos en dan de kap eraf. Dan heb je extra toetsjes voor instellingen en kan je dus ook in andere menus komen.

Edit: Hij moet wel netspanning hebben, maar de PV moet uit. En condensatoren moeten de tijd hebben om leeg te lopen. Zie handleiding voor correcte uitschakelprocedure. Je wil niet per ongeluk iets aanraken waar nog 500 volt op staat.

[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 21-11-2025 12:18 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• born2tweak
V_ger schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:07:
[...]

Ja hij moet uit/spanningsloos en dan de kap eraf. Dan heb je extra toetsjes voor instellingen en kan je dus ook in andere menus komen.

Edit: Hij moet wel netspanning hebben, maar de PV moet uit. En condensatoren moeten de tijd hebben om leeg te lopen. Zie handleiding voor correcte uitschakelprocedure. Je wil niet per ongeluk iets aanraken waar nog 500 volt op staat.
Helaas blijft het menu na het inloggen met 12312312 matig. Ik heb geen power control en de andere opties die ik nodig heb. Het lijkt er dus op dat ik deze omvormer er niet mee aan de praat krijgt. Wel raar want via modbus in home assistant kan ik power control wel regelen. Maar dat is niet veilig genoeg, als ik het daarna zou terugregelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPvQTUJnMzBkVN2poTJlwth2Gfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuPoOO2PXlwTdgkx7K5lWMw0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y98LOVpfGfHwL2JAkp6kWD4trTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wh4jN1rpFIGBLCi0MOXWTRz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygCrDkLvtgaogZ7Idv0GrqbwZzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5DavWgFVFsAUoQq9iSFavfl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIDnjuaW3F1SWecZFMC6OFIjSRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM2qbG2D27Pu4vLlheEMeiib.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door born2tweak op 21-11-2025 16:03 ]

• cyclone

cyclone

@born2tweak je zou aan je installateur eens kunnen vragen of ze hem over kunnen zetten naar jouw installateurs account zodat je hem via de portal kunt proberen te upgraden (of dat zij dat even voor je doen want als hij bij hen in de portal staat is dat echt 5 minuten werk max).
Durf er geen vergif op in te nemen maar lijkt mij sterk dat er geen update is voor deze omvormer.

Je zou ook nog een poging kunnen wagen via SolarEdge Support die zijn niet supersnel maar vaak wel erg meewerkend, als je maar geduld hebt.

Of als dat allemaal lastig is of ze er centjes voor vragen dan zou ik zeggen duik marktplaats op en koop een andere omvormer. Ik heb 4 maanden geleden voor 75 euro nog een SE7K (setapp) gekocht van nog geen 4 jaar oud. Zit dus nog ruim in de garantie.
Omvormers worden op dit en masse gedumpt ook nieuw kosten ze nog maar 150 euro.

De kerel die hem mij verkocht vroeg er 150 voor ook, toen ik hem een net bericht stuurde dat ik hem best wilde overnemen en zou komen ophalen maar gezien de dump van omvormers er echt maar 75 euro voor wilde geven had ik binnen een uur reactie terug "klopt ze worden idd gedumpt, kom maar halen voor 75"
Bleek een installateur te zijn die nu overal batterijen neerzet en mensen willen een PV omvormer die ook accu's aan kan dus willen allemaal van hun oude omvormers af.

Let wel ff op dat hij dan ook van de naam van de vorige eigenaar af is gehaald, want dat had nog best wat voeten in aarde (maar is uiteindelijk wel gelukt)

[ Voor 10% gewijzigd door cyclone op 21-11-2025 16:10 ]

• born2tweak
Goed nieuws! SolarEdge support heeft op afstand wat zaken goed gezet en nu werkt het wel goed! Ik heb nu de SolarEdge in VRM staan en zie ook de solar yield. Daarbij ook dynamic power limiting aangezet en positie op ac-output.

Hij kon kennelijk op afstand wat toevoegen aan mijn SolarEdge account en daarna kon hij op afstand oa de device id voor rs481 aanzetten.

Dit staat in mijn mail:
Vorige toegang tot apparaatbeheer : NONE
Toegang tot apparaatbeheer bijgewerkt: CONTROL

[ Voor 37% gewijzigd door born2tweak op 21-11-2025 18:57 ]

• Beer070
born2tweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:14:
Goed nieuws! SolarEdge support heeft op afstand wat zaken goed gezet en nu werkt het wel goed! Ik heb nu de SolarEdge in VRM staan en zie ook de solar yield. Daarbij ook dynamic power limiting aangezet en positie op ac-output.

Hij kon kennelijk op afstand wat toevoegen aan mijn SolarEdge account en daarna kon hij op afstand oa de device id voor rs481 aanzetten.

Dit staat in mijn mail:
Vorige toegang tot apparaatbeheer : NONE
Toegang tot apparaatbeheer bijgewerkt: CONTROL
Gefeliciteerd!
Misschien toch een optie om de omvormer te vervangen voor een nieuwe 😎
135 euro voor een SE8k, als je tenminste 16 panelen hebt:
https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4e

*O*

• born2tweak
Ik denk dat het nu niet meer nodig is om te vervangen, aangezien ik een nog goed werkende SE9K heb. Aangezien ik 10.6kWp heb liggen is dat denk ik beter.
Daarnaast heb ik nu ook 3x Multi RS, dus de volgende investering in zonnepanelen zal op de schuur zijn waar de Mult RS'en hangen.

• V_ger
Beer070 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:
[...]

Gefeliciteerd!
Misschien toch een optie om de omvormer te vervangen voor een nieuwe 😎
135 euro voor een SE8k, als je tenminste 16 panelen hebt:
https://www.stralendgroen...er-3-fase/?v=1a13105b7e4e

*O*
Holy s&++t, dat is goedkoop. Ik zou er bijna 1 op voorraad nemen. Mijn SE10K uit '18 heeft ook niet het oneindige leven.

• born2tweak
V_ger schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:10:
[...]

Holy s&++t, dat is goedkoop. Ik zou er bijna 1 op voorraad nemen. Mijn SE10K uit '18 heeft ook niet het oneindige leven.
Ik zie ook dat ze een SE10K hebben voor dat geld

• Beer070
V_ger schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:10:
[...]

De se10k is geloof ik 150 euro daar. Slaat echt nergens meer op. Ik heb mijn oude SE7k nog liggen als backup…

• cyclone

cyclone

Uh Oh .. ik heb hier wat ontketend :-)
Dacht dat dit al wel algemeen bekend was, SolarEdge is i.v.m. compleet nieuwe product lijn al zijn huidige voorraad aan het dumpen (al een maand of 4 geloof ik).
Dus nieuw goedkoop, 2de hands spotgoedkoop.

Ik kocht onlangs nog 18 optimizers (wel 2de hands) voor 11 euro per stuk waar ik mijn nieuwe panelen (rest partij bij installateur ) van 30 euro per stuk (405Wp) kocht.

Panelen leggen is nog nooit zo goedkoop geweest, met dank aan de media die iedereen doet geloven dat het alleen nog maar geld kost (gelukkig weten wij hier wel beter).

• Beer070
cyclone schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:46:
Uh Oh .. ik heb hier wat ontketend :-)
Dacht dat dit al wel algemeen bekend was, SolarEdge is i.v.m. compleet nieuwe product lijn al zijn huidige voorraad aan het dumpen (al een maand of 4 geloof ik).
Dus nieuw goedkoop, 2de hands spotgoedkoop.

Ik kocht onlangs nog 18 optimizers (wel 2de hands) voor 11 euro per stuk waar ik mijn nieuwe panelen (rest partij bij installateur ) van 30 euro per stuk (405Wp) kocht.

Panelen leggen is nog nooit zo goedkoop geweest, met dank aan de media die iedereen doet geloven dat het alleen nog maar geld kost (gelukkig weten wij hier wel beter).
Ze zijn al maanden aan het dumpen. Ik heb voor de se10k 5 maanden geleden nog 275 euro betaald. Nu al weer de helft…

• ADE1970
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-11 12:59
Beste Mensen,

Wie heeft er een idee over wat het probleem kan zijn met mijn tweede installatie in spanje: enkelfase Multiplus 48/5000/70 (ESS) systeem wat maximaal maar 500 watt uit de batterij gebruikt en de rest van het benodigde vermogen van het net haalt, terwijl de ESS "instelwaarde stroomnet" is ingesteld op -50watt.

Op het moment dat de hoofdschakelaar van het net wordt uitgezet levert de batterij wel het benodigde vermogen? De ESS assitant/Multiplus etc is netjes geconfigureerd met de spaanse grid code: Spain: RD1699/20122 <- kan dat er iets mee te maken hebben of wat zou er nog aan de hand kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijk groet,
Alexander

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@ADE1970
Enige dat me zo snel te binnenschiet: Staat "ESS/Mode" toevallig op "Keep batteries charged"?

Edit:
Of een accu-met-bms gekoppeld en DVCC aktief? Klopt de maximum discharge current op de BMS? Is de maximum discharge current overruled op de Cerbo in "Settings/DVCC"? 500W klinkt als 10 x 51 oftewel een 48V accu (nominale spanning 51.2V) die begrensd is op 10A.

[ Voor 56% gewijzigd door Hermarcel op 25-11-2025 22:05 ]

• ADE1970
Hermarcel schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:48:
@ADE1970
Enige dat me zo snel te binnenschiet: Staat "ESS/Mode" toevallig op "Keep batteries charged"?

Edit:
Of een accu-met-bms gekoppeld en DVCC aktief? Klopt de maximum discharge current op de BMS? Is de maximum discharge current overruled op de Cerbo in "Settings/DVCC"? 500W klinkt als 10 x 51 oftewel een 48V accu (nominale spanning 51.2V) die begrensd is op 10A.
Bedankt voor uw reactie @Hermarcel !
De ESS/MODE staat op "Geoptimaliseerd zonder BatteryLife"..
De accu is idd gekoppel met een JK V15 BMS met laatste firmware, DVCC staat aan, ik zal deze DVCC eens uitzetten en zien of dat dat het probleem verhelpt.
Met vriendelijke groet,
Alexander

• Hermarcel
  • Niet online
@ADE1970
Als je DVCC uitzet, zorg er dan wel voor dat je multiplus de juiste accu-parameters heeft (Charge Voltage Limit, Charge Current Limit, etc) want bij DVCC aan levert de bms die instellingen.
Ik zou eerder het bms bekijken: Staan daar de parameters goed?
Zo ja, worden de parameters niet overruled door handmatige instellingen op de Cerbo: "Settings/DVCC"

Zomaar uitzetten van DVCC zou ik niet doen.

• cyclone

cyclone

@ADE1970 eens met wat @Hermarcel zegt, het zou ook niet mijn keuze zijn om DVCC uit te zetten.
Laatste keer dat ik dat probeerde gebeurde er hele rare dingen die ik niet kon verklaren en DVCC aanzetten verhielp dat meteen.

Wellicht iets te maken met als je DVCC uitzet je een melding krijgt dat je de VE bus moet resetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvj6VDlgrHS1097tuTfm_1BcXdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oLGgII23qM8l5AVeuzTPauq8.png?f=user_large

Hoe dat precies moet is mij niet duidelijk geworden en heb heb toen ervoor gekozen om de Cerbo te rebooten. Dat hielp overigens niet. Gezien het een probeerseltje was heb ik toen maar weer snel DVCC aangezet en toen liep alles weer als een zonnetje.

[ Voor 13% gewijzigd door cyclone op 26-11-2025 10:20 ]

• Hermarcel
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 26 november 2025 @ 10:19:
@ADE1970 eens met wat @Hermarcel zegt, het zou ook niet mijn keuze zijn om DVCC uit te zetten.
Laatste keer dat ik dat probeerde gebeurde er hele rare dingen die ik niet kon verklaren en DVCC aanzetten verhielp dat meteen.

Wellicht iets te maken met als je DVCC uitzet je een melding krijgt dat je de VE bus moet resetten.
[Afbeelding]

Hoe dat precies moet is mij niet duidelijk geworden en heb heb toen ervoor gekozen om de Cerbo te rebooten. Dat hielp overigens niet. Gezien het een probeerseltje was heb ik toen maar weer snel DVCC aangezet en toen liep alles weer als een zonnetje.
VE-Bus reset: "Device List/Multiplus-II 48 xxxxxxxxx/Advanced/Restart VE.Bus system"
PAS OP: Het reset niet de bus, maar de apparaten die aan de bus hangen. Je Multiplus zal dus herstarten en je zit even in het donker. Vraag niet hoe ik dat weet....

• cyclone

cyclone

Hahaha .. ik kom idd overal tegen dat je de multiplussen uit en aan moet schakelen met de wipschakelaar van de multiplussen. Dat doe ik liever niet.

Thanks overigens want kon dit nergens in de documentatie gevonden krijgen (of zegt dat meer over mijn zoek kwaliteiten ;-)

• Tondewit
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-11 11:30
N1traat schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:37:
Om even terug te komen op de flapperende connectiviteit tussen Victron en SolarEdge, met de laatste versies doet die dat bij mij nogsteeds continue.

Kan iemand mij vertellen welke softwareversie van SolarEdge stabiel draait i.c.m. Victron? Hopelijk wel eentje die zich laat aansturen door Victron, die dus niet te ver terug is. Ik overweeg om mijn SolarEdge terug te laten zetten naar deze versie.

Bedankt!
Ik had ook een communicatieprobleem tussen mijn solaredge se5000h en mijn victron.
Het dagelijks herstarten van de Cerbo als de zonnepanelen beginnen te werken, was een tijdelijke oplossing.
Op een Victron forum werd enkele malen gezegd dat downgraden van de SE omvormer naar de oude versie 4.22.44 zou werken.
Op 18 nov 2025 heb ik SE verzocht om de firmware te downgraden.
Sinds die datum gaat de communicatie tot nu probleemloos.
Dus wellicht iets om te overwegen.
Het communiceren via de chat-functie van SE gaat wat omslachtig, maar als je eenmaal een live chat met een medewerker hebt, gaat het goed. Succes

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-12 21:18
Tondewit schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:27:
[...]

Ik had ook een communicatieprobleem tussen mijn solaredge se5000h en mijn victron.
Het dagelijks herstarten van de Cerbo als de zonnepanelen beginnen te werken, was een tijdelijke oplossing.
Op een Victron forum werd enkele malen gezegd dat downgraden van de SE omvormer naar de oude versie 4.22.44 zou werken.
Op 18 nov 2025 heb ik SE verzocht om de firmware te downgraden.
Sinds die datum gaat de communicatie tot nu probleemloos.
Dus wellicht iets om te overwegen.
Het communiceren via de chat-functie van SE gaat wat omslachtig, maar als je eenmaal een live chat met een medewerker hebt, gaat het goed. Succes
Dank!, ik heb inderdaad ook de firmware laten terugzetten en ervaar vrijwel geen problemen meer in deze communicatie. Toch wel jammer dat het kennelijk bij updates niet verholpen is nog.

• cyclone

cyclone

Oooh zou dat de reden zijn dat mijn SE7K op dit moment niet zichtbaar is in mijn overzicht.
Dit is een omvormer die ik alvast heb liggen voor een toekomstig project en zitten nog geen panelen op aangesloten / produceert nog niks (en ik dacht dat dat de reden was dat hij niet in de Cerbo zichtbaar was).

Deze draaidt nu CPU versie 4.23.36 maar valt ook regelmatig weg in de SE Portal.
Staat nu 4.24.16 voor klaar dus zal hem nu direct even upgraden kijken of dat vers0chil brengt.

Mijn SE12K die wel produceert staat nog op CPU 4.22.44 en daar heb ik idd 0 problemen mee.4.22.44

En updaten maar !
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1PA6e1fi2KRYuZkEPPbS_jVArX0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ZDXtZci9KVJHXeVARtqWXff.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door cyclone op 26-11-2025 15:51 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 22:49
Even voor de zekerheid, maar je weet dat er pas data in het overzicht komt te staan als er waarden >= 0W naar de Cerbo gestuurd wordt? Als je meter wel in de apparatenlijst staat, maar nog geen actieve metingen heeft aangeleverd (door het ontbreken van de PV panelen), dan komt hij dus nog niet in je overzicht.

• ADE1970
Hermarcel schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:30:
@ADE1970
Als je DVCC uitzet, zorg er dan wel voor dat je multiplus de juiste accu-parameters heeft (Charge Voltage Limit, Charge Current Limit, etc) want bij DVCC aan levert de bms die instellingen.
Ik zou eerder het bms bekijken: Staan daar de parameters goed?
Zo ja, worden de parameters niet overruled door handmatige instellingen op de Cerbo: "Settings/DVCC"

Zomaar uitzetten van DVCC zou ik niet doen.
Bedankt iedereen voor het meedenken waarom de Multiplus/Cerbo niet meer dan 500watt uit de batterij wil gebruiken als er net spanning is!
Ik heb de DVCC even uit gehad en een reset uitgedeeld maar dat heeft niets opgeleverd, DVCC weer aangezet...
Ondertussen, na wat speurwerk in dit forum en erbuiten, krijg ik het idee dat het wel eens een "foute" registerwaarde zou kunnen van de "hub4" registers...Ik zelf ben hier nooit geweest en zou niet weten hoe ik ze zou kunnen bekijken dan wel kan aanpassen mocht hier iets mis zijn...
Ik lees vaak over register 2716/2717 en 2702 die er iets mee te maken kunnen hebben, die via modbus zijn te bekijken en in te stellen...heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dat zou kunnen doen? Of andere ideeën waarom dit rare gedrag wordt vertoont?

Nogmaals bedankt voor de hulp!
Met vriendelijke groet,
Alexander

• tomtor
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:53
@ADE1970 Wat heb je dan in de GUI bij Settings->System Setup->ESS->Maximum Inverter Power
ingesteld staan?

pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25; Victron ESS

• ADE1970
tomtor schreef op donderdag 27 november 2025 @ 09:19:
@ADE1970 Wat heb je dan in de GUI bij Settings->System Setup->ESS->Maximum Inverter Power
ingesteld staan?
@tomtor Bedankt voor de snelle reacite! hieronder de ESS instelling ik heb geen limit op de inverter aan staan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaGCP_m0YCIbW24IzL86fXzlVPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PF3rBgaySAsVaVvJV1qTOATN.png?f=fotoalbum_large

• ADE1970
ADE1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 11:07:
[...]

@tomtor Bedankt voor de snelle reacite! hieronder de ESS instelling ik heb geen limit op de inverter aan staan:
Ik denk dat ik het gevonden heb, blijkt dus aan homeassistent te liggen, maxdischarge stond op 11% !? wist niet eens dat er zaken van victron in HA konden worden bestuurd en dan zelfs instellingen die in victron zelf niet te zien zijn!?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxDwKmIMv12e90HjZqDej9Efiv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/stdagaY4SKe5GdyqbtGD0zbX.png?f=fotoalbum_large

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
ADE1970 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 15:10:
Ik denk dat ik het gevonden heb, blijkt dus aan homeassistent te liggen, maxdischarge stond op 11% !? wist niet eens dat er zaken van victron in HA konden worden bestuurd en dan zelfs instellingen die in victron zelf niet te zien zijn!?[Afbeelding]
Als het om ESS max charge/discharge settings gaat, dan worden die als het goed is niet gebruikt indien DVCC aanstaat. De Cerbo UI verbergt die settings in het ESS-menu dan. Zou het kunnen zijn dat je in een limbo-state zat met half DVCC ingeschakeld ofzoiets?
context/bron: https://community.victron...ontrol-node-removed/38033 (andere probleem/symptoom, maar lijkt me relevant)

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Ik heb net DESS ingesteld (maar niet aan staan) ivm mijn in januari startende dynamische contract (FRANK). Ik hoopte echter nu al prijzen en eventueel voorspellingen te kunnen zien. Echter wat ik ook doe, de info bij de prijs blijft leeg. Ik heb DESS ook voir de gein even aan gezet om te kijken of het daar aan ligt. Iemand een idee of dit normaal is of dat ik iets fout doe?

edit: wat vaag ineens krijg ik toch info binnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQn5Zuwv-kx0HVVEdL0yoTaaV5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GuxU95Q2Ya91ZswE05tyovz7.png?f=fotoalbum_large

blijkbaar heeft het wijzigen van 60min naar 15min prijzen geholpen

[ Voor 37% gewijzigd door Japie.G op 29-11-2025 18:28 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• gertvdijk
  • Nu online
Japie.G schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:25:
edit: wat vaag ineens krijg ik toch info binnen.
Ja, dat duurt even in VRM. Soms een paar minuten, soms 20 minuten, nadat je DESS hebt ingeschakeld. Vervolgens is de data in wel cache tot zo ver die data gaat. Ik vind het een erg slechte UX en heb ook even mijn beklag gedaan op de Victron community.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

gertvdijk schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:55:
[...]

Ja, dat duurt even in VRM. Soms een paar minuten, soms 20 minuten, nadat je DESS hebt ingeschakeld. Vervolgens is de data in wel cache tot zo ver die data gaat. Ik vind het een erg slechte UX en heb ook even mijn beklag gedaan op de Victron community.
Oh das inderdaad jammer. Ik ben verder heftig onder de indruk van de software van victron. Zo’nbeetje alles wat je bedenkt kan. Maar deze is dan ff minder ja haha. Betekent dat dus ook dat ik dess niet ‘uit’ kan zetten en toch zien wat ie bij ‘aan’ gedaan zou hebben?

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 30 november 2025 @ 08:20:
[...]

Oh das inderdaad jammer. Ik ben verder heftig onder de indruk van de software van victron. Zo’nbeetje alles wat je bedenkt kan. Maar deze is dan ff minder ja haha. Betekent dat dus ook dat ik dess niet ‘uit’ kan zetten en toch zien wat ie bij ‘aan’ gedaan zou hebben?
Jawel dat kan wel. Je kunt DESS configureren maar niet aan zetten. Zo heb ik ook een paar dagen gedraaid.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

DanTm schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:23:
[...]

Jawel dat kan wel. Je kunt DESS configureren maar niet aan zetten. Zo heb ik ook een paar dagen gedraaid.
Dat heb ik dan sinds gisteren, maar ik zie voor morgen nog geen prijzen staan, alleen een vlakke lijn.

• V_ger
Dess moet daarvoor volgens mij gewoon aan staan. Wat ik wel eens doe is even kort aanzetten. Meestal maakt DESS elke 10 of 15 minuten een plan. Dus na aanzetten heb je niet driect data, maar die komt wel. Vaak zet ik hem daarna snel weer uit omdat ie wat doet wat ik niet wil....

• DanTm
  • Niet online
Japie.G schreef op zondag 30 november 2025 @ 12:48:
[...]

Dat heb ik dan sinds gisteren, maar ik zie voor morgen nog geen prijzen staan, alleen een vlakke lijn.
Prijzen van morgen komen meestal na 1300

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Nog steeds vlakke lijn. Zal hem eens even kort aanzetten.

Edit: Heb hem aan en direct weer uitgezet. Dan laadt hij inderdaad wel de prijzen in. Jammer dat het niet gewoon in de uit stand mee kan draaien.

[ Voor 56% gewijzigd door Japie.G op 30-11-2025 15:43 ]

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet iemand een goede oplossing om een android tablet op de muur te hangen zonder dat je kabeltjes ziet?
ik zag dat ze op alliexpress tablets hebben met PoE aan de achterkant maar ik lees ook verschillende berichten dat het weer slechte tablets zijn en Victron er ook niet altijd op draait.

• reneeke1970
Slux schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:57:
Weet iemand een goede oplossing om een android tablet op de muur te hangen zonder dat je kabeltjes ziet?
ik zag dat ze op alliexpress tablets hebben met PoE aan de achterkant maar ik lees ook verschillende berichten dat het weer slechte tablets zijn en Victron er ook niet altijd op draait.
Je hebt ook laad kabel met haakse stekker, dat scheelt al een stuk

1 PVoutput . Dongen NB

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:11
Slux schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:57:
Google maar eens usb-c flat cable dan vindt je genoeg oplossingen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• cyclone

cyclone

@Slux ik heb een el cheapo deluxe 2de hands android tablet gekocht hier op V&A voor 5 tientjes ofzo.
Werkt perfect, enige nadeel is dat ik niet eerst gekeken heb of er een wall mount voor te vinden is.

Dus check voor je wat aanschaft even of er een wallmount te vinden is (Thingiverse is je vriend hier) en doe dat in combinatie met wat @reneeke1970 en @Pim57 zeggen een haaks USB C flat cable die je netjes in de wall mount kunt verstoppen en je bent helemaal het mannetje.

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 09:56:
@Slux ik heb een el cheapo deluxe 2de hands android tablet gekocht hier op V&A voor 5 tientjes ofzo.
Werkt perfect, enige nadeel is dat ik niet eerst gekeken heb of er een wall mount voor te vinden is.

Dus check voor je wat aanschaft even of er een wallmount te vinden is (Thingiverse is je vriend hier) en doe dat in combinatie met wat @reneeke1970 en @Pim57 zeggen een haaks USB C flat cable die je netjes in de wall mount kunt verstoppen en je bent helemaal het mannetje.
Daar loop ik nu al tegenaan, welke tablet heeft een wall mount die strak tegen de muur kan.
ik zie op amazon een hoop tablets maar worden weer niet met ''slim cases'' aangeboden.

Weten iemand ook welke android versie ik moet hebben ? ik las dat niet elke werkt, ligt dat aan de android versie of hardware?

Edit ik ga maar voor een Samsung helaas wat duruder maar die hebben wel slimme hoesjes, nu maar hopen dat Victron erop draait

Wallmount tablet voor Home Assistant

[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 02-12-2025 10:13 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik heb sinds vrijdag een actieve thuislaadpaal en was bezig met een inregelen van EVCC echter loop ik tegen wat problemen aan, die ik op langere termijn pas kan oplossen (iets met tijd)

Nu wil ik dus een backup systeempje maken dat als mijn auto laad de victronaccu niet mag laden/ontladen hoe pakken jullie dit aan?
Daarnaast heb ik DESS green mode aan, kan dit aanblijven op moment dat ik de Victron vanuit HA beinvloed tijden het laden van de auto?

- leeg -

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:41
luigi87 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:29:
Ik heb sinds vrijdag een actieve thuislaadpaal en was bezig met een inregelen van EVCC echter loop ik tegen wat problemen aan, die ik op langere termijn pas kan oplossen (iets met tijd)

Nu wil ik dus een backup systeempje maken dat als mijn auto laad de victronaccu niet mag laden/ontladen hoe pakken jullie dit aan?
Daarnaast heb ik DESS green mode aan, kan dit aanblijven op moment dat ik de Victron vanuit HA beinvloed tijden het laden van de auto?
Eenvoudigste als backup systeem is dat je via een relais de paal zonder spanning zet. Je kan dat automatiseren via de Cerbo door daar op een relay te gebruiken die op zijn beurt een grote goede relais in de kast uitschakelt waardoor de de paal uitvalt.

Als de Alfen niet gekoppeld is met de P1 poort (want die poort op de Alfen wordt voor het onderstaande gebruikt, je moet kiezen tussen P1 verkeer op die poort of het onderstaande) kan je ook een direct suspend signaal sturen naar de laadpaal, dan doe je het zonder relais in je kast maar alleen de relay van de Victron gebruikend.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 02-12-2025 10:52 ]

• V_ger

Je grid set-point gelijk maken aan het vermogen wat je laadpaal trekt. Dan draait de rest van je huis wel op de accu, maar je auto lader niet.
Eventueel kan je natuurlijk ook nog je max invertervermogen aanpassen naar 0 als de rest van je huis ook van het grid moet draaien.
Note: Ik draai geen DESS of wat voor een "black box" benadering dan ook. Ik stuur gewoon alles zelf.

• cyclone

cyclone

@Slux zelf even wat research doen zou je niet misstaan.
Zoek op wallmounts tablets, en ook samsung 2de hands hoeft niet duur te zijn want mijn tablet is ook een samsung een Samsung Galaxy Tab A 10.1 om precies te zijn. Draait android 11.

Als je even gezocht had dan wist je dat alles vanaf Android 8 en hoger ondersteund wordt. Check b.v. even dit filmpje van Victron.
YouTube: Convert an Android tablet or phone to monitor your Victron Energy GX...

Kortom Android 8 of hoger, en voor je een tablet koopt even googlen naar een wallmount zodat je weet of er deze er zijn en naar je zin zijn qua prijs en uiterlijk.
Ik wil altijd zo goedkoop mogelijk dus had eerst even op Thingivers moeten kijken of mijn Tab A 10.1 daar 3d ontwerpen beschikbaar had om zelf een wall mount te printen.
Zijn wel wat opties maar die vind ik niet mooi dus voor nu staat hij gewoon in zijn standaard hoes op mijn bureau wat ook prima bevalt.

Staat een hele leuke Tab 7 voor 5 tientjes die minstens Android 10 draait (daar is hij mee rereleased en heb niet verder gekeken) op V&A

v&a aangeboden: Samsung Galaxy Tab A7 Wi-Fi (2020) 64GB Grijs

[ Voor 28% gewijzigd door cyclone op 02-12-2025 11:09 ]

• gertvdijk
  • Nu online

Heb je ook een Victron EVCS? Ik heb er een (sinds oktober) op AC-out en heb nog steeds geen goede manier gevonden om ervoor te zorgen dat normaliter de accu op de Victrons niet wordt leeggetrokken. Vooralsnog laad ik alleen op de gunstige tijden (lage tarieven dynamisch contract) en dat zijn ook de momenten dat ik de thuisbatterij wil laden, dus dan gaat het goed. Eigenlijk had ik gehoopt op een mode in de Victron EVCS of Cerbo dat die zelf kan compenseren voor het vermogen dat de EVCS trekt. Er zijn wel modi voor automatisch laden bij zonoverschot en dergelijke, maar deze use case is er niet, blijkbaar, zelfs niet met een Victron-EV-lader, is vooralsnog mijn conclusie.

Zelf wat scripten is het volgende dat op mijn lijstje staat om nog te doen. Via het grid setpoint (nadeel: zelf verbruik bijhouden/monitoren) ofwel een ESS-min-SoC-% instellen op het huidige SoC-% zodra de EVCS start met laden (nadeel: ook het verbruik in huis wordt dan uit het grid getrokken).

[ Voor 8% gewijzigd door gertvdijk op 02-12-2025 11:35 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

V_ger schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 10:48:
[...]

Je grid set-point gelijk maken aan het vermogen wat je laadpaal trekt. Dan draait de rest van je huis wel op de accu, maar je auto lader niet.
Eventueel kan je natuurlijk ook nog je max invertervermogen aanpassen naar 0 als de rest van je huis ook van het grid moet draaien.
Note: Ik draai geen DESS of wat voor een "black box" benadering dan ook. Ik stuur gewoon alles zelf.
Ga ik dan inderdaad dan maar eens bouwen.
even als check ik moet het Grid set-point postief ophogen met het vermogen van de lader.
Negatief is van batt naar net toch?

- leeg -

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

gertvdijk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:33:
[...]

Heb je ook een Victron EVCS? Ik heb er een (sinds oktober) op AC-out en heb nog steeds geen goede manier gevonden om ervoor te zorgen dat normaliter de accu op de Victrons niet wordt leeggetrokken. Vooralsnog laad ik alleen op de gunstige tijden (lage tarieven dynamisch contract) en dat zijn ook de momenten dat ik de thuisbatterij wil laden, dus dan gaat het goed. Eigenlijk had ik gehoopt op een mode in de Victron EVCS of Cerbo dat die zelf kan compenseren voor het vermogen dat de EVCS trekt. Er zijn wel modi voor automatisch laden bij zonoverschot en dergelijke, maar deze use case is er niet, blijkbaar, zelfs niet met een Victron-EV-lader, is vooralsnog mijn conclusie.

Zelf wat scripten is het volgende dat op mijn lijstje staat om nog te doen. Via het grid setpoint (nadeel: zelf verbruik bijhouden/monitoren) ofwel een ESS-min-SoC-% instellen op het huidige SoC-% zodra de EVCS start met laden (nadeel: ook het verbruik in huis wordt dan uit het grid getrokken).
Nee ik heb een alfen single pro laadpaal. ik had dat de verwachting dat met een Victron laadpaal dit soort zaken wel getackeld zouden worden.
Blijkbaar zijn de elektrische rijdens met accuset wel weer een pilot/ testcase groep.

Ik ga voor nu eerst de failsafe bouwen, en erna dan een methode dat ik de accuset omzeil zodat ik "veilig" kan laden.

Heb je als eens gekeken naar EVCC? dit is een best verontwikkeld EMS software pakket wat je mogelijk kan helpen.

- leeg -

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:30
gertvdijk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:33:
... zelfs niet met een Victron-EV-lader, is vooralsnog mijn conclusie.
Voor een methode die samenwerkt met een Victron Auto Laadstation zie:
"Victron MESS - Mijn ESS"
Ga naar Flow - Auto Laadstation.

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:00:
@Slux zelf even wat research doen zou je niet misstaan.
Zoek op wallmounts tablets, en ook samsung 2de hands hoeft niet duur te zijn want mijn tablet is ook een samsung een Samsung Galaxy Tab A 10.1 om precies te zijn. Draait android 11.

Als je even gezocht had dan wist je dat alles vanaf Android 8 en hoger ondersteund wordt. Check b.v. even dit filmpje van Victron.
YouTube: Convert an Android tablet or phone to monitor your Victron Energy GX...

Kortom Android 8 of hoger, en voor je een tablet koopt even googlen naar een wallmount zodat je weet of er deze er zijn en naar je zin zijn qua prijs en uiterlijk.
Ik wil altijd zo goedkoop mogelijk dus had eerst even op Thingivers moeten kijken of mijn Tab A 10.1 daar 3d ontwerpen beschikbaar had om zelf een wall mount te printen.
Zijn wel wat opties maar die vind ik niet mooi dus voor nu staat hij gewoon in zijn standaard hoes op mijn bureau wat ook prima bevalt.

Staat een hele leuke Tab 7 voor 5 tientjes die minstens Android 10 draait (daar is hij mee rereleased en heb niet verder gekeken) op V&A

v&a aangeboden: Samsung Galaxy Tab A7 Wi-Fi (2020) 64GB Grijs
Thanks, ;)
Zeker wat research gedaan maar kwam dus wisselde verhalen tegen o.a. hier
https://community.victron...-gx-display-feature/38010

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

https://community.victron...ical-vehicle-to-vrm/49569

Wat is dit nou, paid features? 🤢 😡

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:53
hoewel ik je reactie begrijp, en dat ook mijn eerste reactie is, is software ontwikkeling en het up-to-date houden van allerlei api's e.d. ook niet gratis. Waardoor ik het wel kan begrijpen.
Daarentegen is 60 euro per jaar wel weer erg veel.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

pc_freak1 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:47:
[...]

hoewel ik je reactie begrijp, en dat ook mijn eerste reactie is, is software ontwikkeling en het up-to-date houden van allerlei api's e.d. ook niet gratis. Waardoor ik het wel kan begrijpen.
Daarentegen is 60 euro per jaar wel weer erg veel.
Snap ik, maar een bestaande api uitlezen en inlezen in vrm voor 60e per jaar!? Man dat kan ik in 5 minuten maken. Echter het gebruiken van die gegevens in dess is natuurlijk waar ze heen willen. Benieuwd waar dit heen gaat…

• V_ger
Dus als ik 1x per week mijn EV aan de lader moet hangen kost het circa 1 euro aan software....Nah, ik denk het niet.

Edit: Maar het Victron systeem is open toch? En je kan tegenwoordig via NodeRed dingen doen. Dus als je de SOC van je auto al hebt in HA of EVCC zou je het toch via nodered/mqtt een Victron node in moeten kunnen pompen?
Dan hoeft Victron niet het wiel helemaal opnieuw uit te vinden en niet zelf de API call te doen.

[ Voor 58% gewijzigd door V_ger op 02-12-2025 15:27 ]

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Hmm als hierin ook nou ook een regeling/optie in zou zitten waarmee je batterij gebruik kan regelen tov het laden van auto zou het die 60 euro nog wel waard kunnen zijn.
Nu is het enkel je auto SOC op vrm en dan vindt ik 60 euro best aan de prijs.

Maar als ze de API integreren zou dat dus wel op termijn kunnen vermoedelijk...

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 02-12-2025 15:45 ]

- leeg -

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste