Welk energiecontract bij zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 11:29
Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen maandag 10 zonnepanelen laten installeren op onze gasvrij ee energieneutrale nieuwbouw eengezinswoning van 400wp met een verwachte opbrengst van 3400kWh. Ons jaarverbruik zal rond de 4000/4500kWh liggen. We spelen dus helaas net niet quitte.

Momenteel zitten we nog Dynamisch voor onze stroom bij ANWB, maar het is natuurlijk voordeliger om over te stappen naar een leverancier waar ik niet hoeft te betalen als de energieprijzen in de min gaan.

Met wat Vandebron recent geflikt heeft (Of je het er nu mee eens bent of niet) heeft ons aan het denken gezet. Mijn gedachte is dat ik met een vast contract van 3 jaar bij Eneco (43cent per kWh en 9 cent teruglever vergoeding) goedkoper uit ben. Mede doordat ze dan 3 jaar lang geen extra heffing kunnen realiseren a la Vandebron.

Ik kon online ook nog nergens echt een duidelijk antwoord vinden. Wat is nu het beste zolang salderen nog in stand gehouden wordt en om onder de extra heffingen uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien hier kijken?
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Ben net overgestapt van VDB naar GC 2 jaar groen vast. 1500 kWh overschot pj.

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-08-2023 20:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AUijtdehaag Er is geen sprake van overschot.
>>TFE

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-10 20:04
Greymane schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:44:
Ik kon online ook nog nergens echt een duidelijk antwoord vinden. Wat is nu het beste zolang salderen nog in stand gehouden wordt en om onder de extra heffingen uit te komen?
Aangezien je meer verbruikt dan opwekt is de terugleververgoeding helemaal niet interessant.
Je kunt bij de bekende vergelijkingssite's de verwachte verbruik- en opwekgegevens invoeren en dan zie je vanzelf welke er als voordeligste uitrolt. En als je het dan 3 jaar vast kunt zetten dan weet je iig de komende 3 jaar waar je aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Greymane schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:44:
Mijn gedachte is dat ik met een vast contract van 3 jaar bij Eneco (43cent per kWh en 9 cent teruglever vergoeding) goedkoper uit ben. Mede doordat ze dan 3 jaar lang geen extra heffing kunnen realiseren a la Vandebron.
Dat is exact waar ik nu ook over aan het nadenken ben.
Ik wil echter mijn huidige contract vastzetten, waarbij ik dus niet een tussentijdse afrekening krijg.

Maar dit kan bij Eneco alleen via de telefoon, echter zit ik nu al 10 20 30 minuten in een wachtrij.

In theorie kun je via de website van Eneco wel een 'nieuw' abonnement nemen; volgens de helpdesk wordt de oude dan automatisch opgeheven (al zou ik dat wel nog even controleren).

Edit, uiteindelijk wel gelukt, heeft maar een uurtje gekost 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 25-08-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:43
Kijk eens bij Delta Energie. Die zit iets lager dan Eneco per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xJBx
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-10 19:11
€0,43 per kWh is wel erg hoog, er zijn op dit moment wel lagere tarieven te vinden.
Je moet ook weer niet blind staren op de kWh prijs, je moet ook naar de kosten van de energiemaatschappij kijken, genaamd vaste leveringskosten. Deze kosten kunnen nog wel wat verschillen, en dan denk je dat je goedkoop zit qua stroom prijs, dan word dit weer door de vaste leveringskosten te niet gedaan.

Zolang je een vast contract heb, dan blijven die tarieven de komende jaren het zelfde. Buiten de kosten van de netbeheerder en de belasting om dan, die kunnen wel stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:57
Accretion schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:18:
[...]

Dat is exact waar ik nu ook over aan het nadenken ben.
Ik wil echter mijn huidige contract vastzetten, waarbij ik dus niet een tussentijdse afrekening krijg.

Maar dit kan bij Eneco alleen via de telefoon, echter zit ik nu al 10 20 30 minuten in een wachtrij.

In theorie kun je via de website van Eneco wel een 'nieuw' abonnement nemen; volgens de helpdesk wordt de oude dan automatisch opgeheven (al zou ik dat wel nog even controleren).

Edit, uiteindelijk wel gelukt, heeft maar een uurtje gekost 8)7
Heb je alle voorwaarden wel doorgenomen om te zien of er geen clausule in staat waarmee ze wel gewoon kosten kunnen gaan berekenen voor terugleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-10 00:27
Hier zit ik ook te twijfelen dynamisch of vast met Zonnepanelen en een electrische auto.

10k opbrengst en 13k verbruik.

Wat zou slim zijn ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:45
Als je met het laden van je auto kunt spelen tav dynamisch, denk ik dat.
Maar ik heb daar te weinig verstand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:49
lerssi schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 20:37:
Hier zit ik ook te twijfelen dynamisch of vast met Zonnepanelen en een electrische auto.

10k opbrengst en 13k verbruik.

Wat zou slim zijn ?
Hier ben ik ook mee aan het overdenken. Ik heb ongeveer de helft van opbrengst en gebruik. Echt berekenen is wat moeilijk. Hoeveel kun je met de elektrische auto laden spelen. Ik niet altijd, maar vaak wel.
Ik denk dat ik geen grote winsten kan halen met de huidige salderingsregels. Dus ik neig naar een kort vast contract of een variabel contract. Als saldering weg is of er komen teveel boetes op terugleveren is dynamisch voor mij de weg.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Gerardus1956 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:26:
[...]

Hier ben ik ook mee aan het overdenken. Ik heb ongeveer de helft van opbrengst en gebruik. Echt berekenen is wat moeilijk. Hoeveel kun je met de elektrische auto laden spelen. Ik niet altijd, maar vaak wel.
Ik denk dat ik geen grote winsten kan halen met de huidige salderingsregels. Dus ik neig naar een kort vast contract of een variabel contract. Als saldering weg is of er komen teveel boetes op terugleveren is dynamisch voor mij de weg.
Zo'n oplader nemen welke ook 'vehicle to grid' ondersteund.

Dan een variabel contract nemen en opladen wanneer het goedkoop is (of via zonnepanelen); en laat in de avond terugleveren (als het duur is).

En als de accu dan versleten is; de auto tweedehands verkopen, "Ja, nooit veel in gereden". :)

---

Ik zie het voordeel nog niet zo van een dynamisch contract met zonnepanelen, op de momenten dat de zon echt schijnt is de prijs laag (/negatief?), exact op het moment dat de zonnepanelen veel opleveren?

En wanneer je verbruikt is de prijs relatief hoog?

---

Variabel contract met zonnepanelen is ook niet heel chill. Essent saldering per tariefsperiode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Truus01 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:17:
Als je met het laden van je auto kunt spelen tav dynamisch, denk ik dat.
Maar ik heb daar te weinig verstand van.
Tweede meters en twee opladers.

Op de ene meter een vast contract op de ander een dynamisch en dan 'tanken' bij de meter welke het goedkoopste is. (Maar dat is meer iets voor: Secundair allocatiepunt als verdienmodel??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:49
De autoaccu gaan gebruiken voor stroomopslag thuis was ik niet van plan. De lader kost een vermogen en mijn auto verslijt. Bij inruil kan de accu gemeten worden op degradatie. Niet dat dit voor mij van belang is. Ik ben van plan om heel lang met die auto te rijden. (10 plus jaren)

Een dynamisch contract in combinatie met een elektra-auto zie ik wel zitten. Je kunt dan goedkoop laden in de zomer en 's nachts. Maar zolang de salderingsregeling er nog is, zal je veel moeten opletten en plannen om op winst te komen. Na afloop van de regeling is het volgens mij een no brainer.

De tweede meter is ook al zo iets. Kost een mega aanschaf wat je ook niet in enkele jaren terug verdient.
Het was leuk met de heel hoge TLV. Zijn mensen rijk mee geworden, maar nu niet meer mogelijk

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

President schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:18:
[...]

Heb je alle voorwaarden wel doorgenomen om te zien of er geen clausule in staat waarmee ze wel gewoon kosten kunnen gaan berekenen voor terugleveren?
Ik moet toegeven dat ik stiekem toch voor een GreenChoice contract van 2 jaar ben gegaan, de 3 jaar van Eneco is mij te lang; en een jaar is weer net te weinig.

De vraag heb ik doorgezet naar de helpdesk en het antwoord van GreenChoice is heel duidelijk:
Contract
Op het moment heeft Greenchoice geen plannen om ook zo'n heffing te gaan rekenen. Het is wel zo dat we inderdaad met een vast contract dat ook niet mogen doen als we dit in de toekomst wel willen. Dus met 2 jaar vast heeft u die heffing 2 jaar gegarandeerd niet.
Wat ik echter nog steeds niet duidelijk heb is het voorbeeld 1:
LeveringTerugleveringJaarnota
Normaalperiode14002000
Dalperiode1200200
Totaal26002200Verbruik 400

In dit voorbeeld levert u in de normaalperiode meer terug dan u geleverd krijgt. Het overschot van 600
kilowattuur wordt verrekend met de aan u geleverde stroom in de dalperiode. Alle door u teruggeleverde
stroom wordt zo verrekend met de aan u geleverde stroom. Als u een slimme meter heeft, ziet u dit op uw
gespecificeerde jaar- of eindnota doordat per periode hetzelfde tarief is gehanteerd voor de aan u geleverde
stroom als voor de door u teruggeleverde stroom. Er is dan geen sprake van nettoteruglevering. Het verbruik
van 400 kilowattuur wordt door Greenchoice na afloop van het leveringsjaar afgerekend tegen het daarvoor
overeengekomen tarief per kilowattuur.
Het is mij niet duidelijk of de verbruikte 400 kWh afgerekend worden als 'Normaalperiode' of 'Dalperiode'.

Op die vraag krijg ik een standaardreactie, maar geen antwoord met een van de twee opties.
Ik overweeg om enkeltarief te nemen, maar durf niet te zeggen of ik daar goed aan doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:57
Accretion schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

Ik moet toegeven dat ik stiekem toch voor een GreenChoice contract van 2 jaar ben gegaan, de 3 jaar van Eneco is mij te lang; en een jaar is weer net te weinig.

De vraag heb ik doorgezet naar de helpdesk en het antwoord van GreenChoice is heel duidelijk:
Je zou bijna denken dat vdb het expres gedaan heeft om zoveel mogelijk consumenten bij andere leveranciers naar een langdurig contract over te laten gaan :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

President schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Je zou bijna denken dat vdb het expres gedaan heeft om zoveel mogelijk consumenten bij andere leveranciers naar een langdurig contract over te laten gaan :-P
Ik denk dat het voor VDB wel gunstig is om zonnepanelen-eigenaars weg te jagen, het salderen kost ze in theorie alleen maar geld?

De leveranciers hebben het liefst iemand die flink stookt met een vast tarief dat hoger ligt dan de dynamische marktprijs, neem ik aan?

• Greymane
Accretion schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:02:
[...]

[...]

Wat ik echter nog steeds niet duidelijk heb is het voorbeeld 1:

[...]

Het is mij niet duidelijk of de verbruikte 400 kWh afgerekend worden als 'Normaalperiode' of 'Dalperiode'.

Op die vraag krijg ik een standaardreactie, maar geen antwoord met een van de twee opties.
Ik overweeg om enkeltarief te nemen, maar durf niet te zeggen of ik daar goed aan doe.
Ik kijk het nog heel even aan. Ik speel nu nagenoeg quitte met mijn verbruik en lever bijna niets terug. Stroomprijzen gaan momenteel omhoog, dus in de winter zou dynamisch best nog voordelig uit kunnen vallen. Ik doe nu de was als het zonnetje schijnt en wek om en nabij 15-20Kw per dag op momenteeel.

Zoals het er nu naar uitziet zal ik rond de 500Kw zelf moeten betalen op jaarbasis, en de rest wek ik dus zelf op. Dus, vaatwasser, droger, wasmachine etc aan zodra het zonnetje schijnt of de tarieven in de min lopen. Maar dat zie ik deze winter niet meer gebeuren.

Hou ons op de hoogte. Als het voordeliger is om over te stappen op een vast contract doe ik dat natuurlijk.

Edit,

Ik ben uiteindelijk ook overstag gegaan en naar greenchoice overgestapt. Ik vermoed dat vanaf morgen een legio aan nieuwe contracten a la Vandebron online staan, daar er vorige week nog keuze was uit meerdere 3 jarige contracten, en nu slechts 3 stuks 2 jarige contracten. Er zijn dus heel wat contracten spontaan terug getrokken. Daarnaast heb ik nog 14 dagen bedenktijd, dus kan ik er nog altijd van af zien als ik zie dat er morgen plots betere contracten staan.

Met een opbrengst van 4000kWh en een verbruik van waarschijnlijk 4500kWh kom ik uit op om en nabij 4 euro per maand. Dat is net geen 100 euro voor 2 jaar lang zekerheid.

[ Voor 17% gewijzigd door Greymane op 31-08-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:13
Ik lees hier ook even mee, over 2 weken de sleutel van de nieuwe woning, nog geen zonnepanelen maar die moeten er zsm op komen, dus ik ben nu ook aan het twijfelen, wel of niet dynamisch, ik heb ook een elektrische auto. Verbruiken ongeveer 8000kWh per jaar

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maikie18 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:31:
Ik lees hier ook even mee, over 2 weken de sleutel van de nieuwe woning, nog geen zonnepanelen maar die moeten er zsm op komen, dus ik ben nu ook aan het twijfelen, wel of niet dynamisch, ik heb ook een elektrische auto. Verbruiken ongeveer 8000kWh per jaar
Als je zonnepanelen hebt, zou ik een vast contract altijd alleen per 1/1/202x doen met enkeltarief.

D'r zijn leveranciers welke per telwerk salderen en/of per kalenderjaar in plaats van contractjaar.

Het maakt het i.i.g een stuk makkelijker te controleren / minder discussie.

___

Maar los daarvan, als ik eerlijk ben, werkelijk geen idee.

Alle energieleveranciers hebben heel mooie rekenvoorbeelden, maar vervolgens staat er bij: "aan dit rekenvoorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend" en krijg je vervolgens een afrekening welke een stuk minder gunstig is.

In ieder geval op de zwarte lijst:
- Greenchoice: Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
- Essent: Essent saldering per tariefsperiode
- Engie (onduidelijk?): dextertje in "Energieleveranciers aanbiedingentopic"
- VanDeBron, 'boete' voor salderen nieuws: Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneele...

[ Voor 28% gewijzigd door Accretion op 19-10-2023 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Accretion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Als je zonnepanelen hebt, zou ik een vast contract altijd alleen per 1/1/202x doen met enkeltarief.

D'r zijn leveranciers welke per telwerk salderen en/of per kalenderjaar in plaats van contractjaar.

___

Alle energieleveranciers hebben heel mooie rekenvoorbeelden, maar vervolgens staat er bij: "aan dit rekenvoorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend" en krijg je vervolgens een afrekening welke een stuk minder gunstig is.

- VanDeBron, 'boete' voor salderen nieuws: Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneele...
Voor mij staat GC niet op de zwarte lijst, als ik het verhaal daar lees over salderen bij verschillende tarieven bij een variabel contract vind ik dat normaal, dat doet mijn huidige leverancier Eneco ook gewoon.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maikie18 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

Voor mij staat GC niet op de zwarte lijst, als ik het verhaal daar lees over salderen bij verschillende tarieven bij een variabel contract vind ik dat normaal, dat doet mijn huidige leverancier Eneco ook gewoon.
Het probleem zit 'm dan ook vooral in de onduidelijke communicatie/het gebrek aan inzicht, en niet in daadwerkelijk verkeerd rekenen.

Wij zaten zelf een hele tijd bij Greenchoice maar nu met zonnepanelen hebben we dynamische prijzen, grote nadeel is niet salderen, grote voordeel is dat je verkoopt tegen inkoopprijs dus je hebt niet dat je altijd tegen 10 cent verkoopt en tegen 30 cent inkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Oon schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:23:
[...]

Het probleem zit 'm dan ook vooral in de onduidelijke communicatie/het gebrek aan inzicht, en niet in daadwerkelijk verkeerd rekenen.

Wij zaten zelf een hele tijd bij Greenchoice maar nu met zonnepanelen hebben we dynamische prijzen, grote nadeel is niet salderen, grote voordeel is dat je verkoopt tegen inkoopprijs dus je hebt niet dat je altijd tegen 10 cent verkoopt en tegen 30 cent inkoopt.
Dat zie ik niet echt als voordeel want dat doe je met salderen ook niet. Daarnaast indien negatief betaal je zelfs voor terugleveren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Ze salderen niet per contractjaar, maar verrekenen het salderen ook bij verandering van belastingen (kalenderjaar) bij een vast contract en bij variabel contract is het al helemaal feest.
Bij sommigen salderen ze zelfs per telwerk (daltarief/normaaltarief).*
En ze mogen de voorwaarden op elk moment eenzijdig aanpassen.*

Daarnaast is bij mij tijdens de aanvraag bijzonder veel mis gegaan, maandbedrag hadden ze 10x hoger gezet en dubbeltarief i.p.v enkel, daarnaast als ik het contract probeer in te zien wordt ik verwezen naar een niet bestaande pagina/website.

*https://www.greenchoice.nl/media2/5g3btixf/voorwaarden-nettoteruglevering-per-1-juli-2022.pdf

__

Maar ja, je hebt ergens wel gelijk, het zijn allemaal boefjes.
Enkeltarief contract afsluiten per 1/1/2024 bij een partij welke niet allemaal rare voorbehouden heeft, lijkt mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Accretion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Ze salderen niet per contractjaar, maar verrekenen het salderen ook bij verandering van belastingen (kalenderjaar) bij een vast contract en bij variabel contract is het al helemaal feest.
Bij sommigen salderen ze zelfs per telwerk (daltarief/normaaltarief).*
En ze mogen de voorwaarden op elk moment eenzijdig aanpassen.*

Daarnaast is bij mij tijdens de aanvraag bijzonder veel mis gegaan, maandbedrag hadden ze 10x hoger gezet en dubbeltarief i.p.v enkel, daarnaast als ik het contract probeer in te zien wordt ik verwezen naar een niet bestaande pagina/website.

*https://www.greenchoice.nl/media2/5g3btixf/voorwaarden-nettoteruglevering-per-1-juli-2022.pdf

__

Maar ja, je hebt ergens wel gelijk, het zijn allemaal boefjes.
Enkeltarief contract afsluiten per 1/1/2024 bij een partij welke niet allemaal rare voorbehouden heeft, lijkt mij het beste.
Die link doet het bij mij gewoon. Enkel telwerk ben ik gisteren mee bezig geweest maar daar zijn ze schijnbaar niet verplicht aan mee te werken. 1-1-2024 is voor mij te laat, ik krijg over 2 weken de sleutel, alleen ik moet nog zoveel regelen en uitzoeken wat meer prio heeft. Misschien moet ik toch maar niet direct zonnepanelen nemen, hou ik 8k in me zak en dan een dynamisch contract en beetje knutselen met HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maikie18 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

Die link doet het bij mij gewoon. Enkel telwerk ben ik gisteren mee bezig geweest maar daar zijn ze schijnbaar niet verplicht aan mee te werken. 1-1-2024 is voor mij te laat, ik krijg over 2 weken de sleutel, alleen ik moet nog zoveel regelen en uitzoeken wat meer prio heeft. Misschien moet ik toch maar niet direct zonnepanelen nemen, hou ik 8k in me zak en dan een dynamisch contract en beetje knutselen met HA.
Dynamisch contract is veelal maandelijks opzegbaar, dus dan kun je altijd nog veranderen.

En kun je kiezen of 1-1-2024 vast gaat zetten of 1-1-2025 afhankelijk van wanneer de panelen geplaatst gaan worden.

Daarnaast zullen de installateurs het minder druk krijgen/installatie goedkoper?
nieuws: Veel Nederlandse bedrijven annuleren projecten voor plaatsen zonnepan...

Ofja, als je enigzins de mogelijkheid hebt om ze zelf te leggen, dan scheelt dat behoorlijk wat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
[...]

Ik zit nu om en nabij een maand bij GreenChoice met een vast contract, en het salderen lijkt tot nu toe goed te gaan. Dit is de stand tot nu toe van deze maand. Weinig opwek natuurlijk, maar dat valt te verwachten met deze druilerige dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfT7agxE6h71iSAoU6rkkJIec80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DaVbn0EZ1zPYHNGQAxK5e3gg.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 10:41
Hier een interessant artikel over de zonnepanelen-boete en ook een overzicht van welke energieaanbieders zich hier schuldig aan maken en hoe ze dit dan precies doen: https://www.keuze.nl/blog/energiecontract-met-zonnepanelen-tot-maar-liefst-270-duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Greymane schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:39:
[...]

Ik zit nu om en nabij een maand bij GreenChoice met een vast contract, en het salderen lijkt tot nu toe goed te gaan.
daar kun je nog niets over zeggen. Salderen gebeurt pas na 1 jaar namelijk op je eindnota.
Wat je laat zien is slechts je netto verbruik, dat is niet hetzelfde als salderen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-10-2023 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Ik zit nu om en nabij een maand bij GreenChoice met een vast contract, en het salderen lijkt tot nu toe goed te gaan. Dit is de stand tot nu toe van deze maand. Weinig opwek natuurlijk, maar dat valt te verwachten met deze druilerige dagen.

[Afbeelding]
Eens met hierboven, het 'verbruik' is een leuk overzicht, maar reken maar dat het de facturering een heel ander overzicht is.

Het feit dat je normaal tarief en daltarief los van elkaar hebt zou mij niet gerust stellen.

Zie voorbeeld 3 van https://www.greenchoice.n...ering-per-1-juli-2022.pdf, ik zou toch zwart-op-wit willen dat ze jou niet op diezelfde manier afrekenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RluVBMQuV9wQam8e5Lf4hzkd4ds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8swAXByF95GIX89hQgpVe1Eq.png?f=user_large

En daarnaast ben je dan nog steeds nergens zeker van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ku-N7n5I22ZyQBCLO4rl3qBnE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2JwQyNhcezwBjStBMYciEqbz.png?f=user_large

Dan ontvang je voor 1.600 kWh een terugleververgoeding van 0,08eu en moet je daarnaast voor 900 kWh de volle mep betalen.

En dat terwijl je in totaal 2.600kWh verbruikt en 3.300 teruglevert, w.b.t. betaal je dan voor 0 kWh en krijg je voor 700 kWh een terugleververgoeding.

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 20-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:34
Als je geen overschot hebt maakt het niet uit ivm saldering, als je maar oplet dat de energiemaatschappij op jaarbasis saldeert.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mr_evil08 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:10:
Als je geen overschot hebt maakt het niet uit ivm saldering, als je maar oplet dat de energiemaatschappij op jaarbasis saldeert.
Is dat een kalenderjaar of een contractjaar?

En per telwerk?

(En als je een variabel contract hebt, op het moment dat er een tariefswijziging is, doen ze een tussenafrekening. Ze stellen namelijk zelf salderen op basis van 'tariefperiode'.)

In de huidige regelgeving zit simpelweg te veel ruimte voor energieleveranciers om het een stuk ongunstiger te maken.

Lees ook: https://www.consuwijzer.n...e-energie/wat-is-salderen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65fdxBMEaAPsXw2b4cQtPWuCMVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7ZDEOcnYOrNRYHjnE6AHkoX.png?f=fotoalbum_large

Reken maar dat elk gaatje waar de energieleverancier zichzelf in kan 'wurmen' gevult wordt.

[ Voor 40% gewijzigd door Accretion op 20-10-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Maikie18 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:05:
[...]

Dat zie ik niet echt als voordeel want dat doe je met salderen ook niet. Daarnaast indien negatief betaal je zelfs voor terugleveren, toch?
Klein beetje home automation heeft dat laatste opgelost, onze omvormer schakelt automatisch naar 0% als de prijs negatief wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

[Afbeelding]
Oon schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:08:
[...]

Klein beetje home automation heeft dat laatste opgelost, onze omvormer schakelt automatisch naar 0% als de prijs negatief wordt
Tja, dan krijg je d'r helemaal niets voor.

Je zou bijna een tweede meetpunt nemen om je zonnepanelen om te kunnen wisselen tussen dynamisch en vast.

Of gewoon zorgen dat je bij negatieve prijs meer gebruikt dan dat je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Accretion schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:14:
[...]

[...]

Tja, dan krijg je d'r helemaal niets voor.

Je zou bijna een tweede meetpunt nemen om je zonnepanelen om te kunnen wisselen tussen dynamisch en vast.

Of gewoon zorgen dat je bij negatieve prijs meer gebruikt dan dat je oplevert.
Een SAP is leuk, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben en dan moet je ook meteen meer gaan doen dan alleen daarop terugleveren bij negatieve prijzen.

Meer verbruiken dan we opleveren tijdens een piek in te tijden dat negatieve bedragen voorkomen lukt bijna niet, zelfs als de wasmachine en droger en mobiele airco tegelijk aan staan kom ik niet over de 6kW heen, en onze zonnepanelen wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:22
Hoe moeilijk kunnen ze het maken.
We zitten nu nog bij Vandebron met een variabel contract. Sinds de 'boete' die ze hanteren niet echt gunstig meer.

In ons huidige huis verbruiken we net iets meer dan dat we terugleveren. Afgelopen periode (10 september 2022 - 10 september 2023) 35 kWh verbruikt.
Per half januari aan we verhuizen naar een huis (verbouwde boerderij) waar wij naar alle waarschijnlijkheid meer energie (ook gas helaas) gaan verbruiken. Daar staat tegenover dat we in plaats van 2600 Wp aan PV van ons huidige huis er op vooruit gaan naar 8910 Wp aan zonnepanelen :) . We gaan daar dus aanzienlijk wat energie terug leveren.

Nu koken we nog op inductie en verbruiken alleen gas voor verwarmen en douchen. In het nieuwe huis wordt nog op gas gekookt, maar dat wil ik zo snel mogelijk vervangen door inductie. Maar gezien de relatief korte duur van het verbruik tijdens koken zal dat in de energierekening niet veel uitmaken. Toekomstplannen zijn voor SWW zonnecollectoren en -boiler te instelleren. Uiteindelijk willen we helemaal van het gas af.

Ik heb vele topics doorgespit op zoek naar de "ideale" energieleverancier voor ons nieuwe huis, maar zie echt door de bomen het bos niet meer. Kan ik naar aanleiding van dit topic stellen dat op dit moment GC er als 'minst slechte' leverancier uitkomt?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Vanochtend heel even een gaatje tussendoor gevonden om wat dynamische aanbieders te vergelijken

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hpmwRQ9.png

Is het overigens niet vreemd dat ze verschillende tarieven hanteren voor netbeheerkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Aegle schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:39:
Hoe moeilijk kunnen ze het maken.
We zitten nu nog bij Vandebron met een variabel contract. Sinds de 'boete' die ze hanteren niet echt gunstig meer.

In ons huidige huis verbruiken we net iets meer dan dat we terugleveren. Afgelopen periode (10 september 2022 - 10 september 2023) 35 kWh verbruikt.
Per half januari aan we verhuizen naar een huis (verbouwde boerderij) waar wij naar alle waarschijnlijkheid meer energie (ook gas helaas) gaan verbruiken. Daar staat tegenover dat we in plaats van 2600 Wp aan PV van ons huidige huis er op vooruit gaan naar 8910 Wp aan zonnepanelen :) . We gaan daar dus aanzienlijk wat energie terug leveren.

Nu koken we nog op inductie en verbruiken alleen gas voor verwarmen en douchen. In het nieuwe huis wordt nog op gas gekookt, maar dat wil ik zo snel mogelijk vervangen door inductie. Maar gezien de relatief korte duur van het verbruik tijdens koken zal dat in de energierekening niet veel uitmaken. Toekomstplannen zijn voor SWW zonnecollectoren en -boiler te instelleren. Uiteindelijk willen we helemaal van het gas af.

Ik heb vele topics doorgespit op zoek naar de "ideale" energieleverancier voor ons nieuwe huis, maar zie echt door de bomen het bos niet meer. Kan ik naar aanleiding van dit topic stellen dat op dit moment GC er als 'minst slechte' leverancier uitkomt?
Ik weet niet of ze ondertussen het contract hebben aangepast, maar toen ik hem afsloot was de update van het contract 2022, dus oude voorwaarden. Je kan altijd de overstap binnen 2 weken naar GC weer stopzetten als je een nieuwere versie ontvangt.

Voor mij was GC op dat moment the best of the worst inderdaad. En met een beetje geluk blijft door de val van het kabinet de saldering in stand. Dat is dan weer in ons aller voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Greymane schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:05:
Voor mij was GC op dat moment the best of the worst inderdaad. En met een beetje geluk blijft door de val van het kabinet de saldering in stand. Dat is dan weer in ons aller voordeel.
De onduidelijkheid en onenigheid in salderen is exact in wiens voordeel?

Sterke afspraken rondom salderen lijkt mij beter dan het wilde westen dat er nu gecreëerd wordt.

Binnenkort kun je nergens meer een vast contract krijgen met zonnepanelen en wordt er 4x per jaar het tarief aangepast op welk moment je ook 4x een tussenafrekening krijgt en gaan steeds meer leveranciers salderen per telwerk (dus dal en normaal tarief los van elkaar salderen).

Dus ja, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Accretion schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Sterke afspraken rondom salderen lijkt mij beter dan het wilde westen dat er nu gecreëerd wordt.

Binnenkort kun je nergens meer een vast contract krijgen met zonnepanelen en wordt er 4x per jaar het tarief aangepast op welk moment je ook 4x een tussenafrekening krijgt en gaan steeds meer leveranciers salderen per telwerk (dus dal en normaal tarief los van elkaar salderen).

Dus ja, top.
Als het in stand blijft, creëert dat niet meer onduidelijkheid.
Volgens de wet moet er jaarlijks gesaldeerd worden, dus moeten er dan maar rechtszaken begonnen worden om de leveranciers aan de wet te houden.

Bij een nieuwe wet zullen de energieleveranciers echt niet stoppen met allerlei trucen te verzinnen om meer geld te verdienen en zullen huidige maatregelen, zoals de heffing bij VdB en het niet toekennen van kortingen en cash-backs bij anderen, ook echt niet verdwijnen.

Overigens, @Greymane, de 'huidige nieuwe wet' is al door de tweede kamer, en ligt bij de eerste kamer. Is ook niet controversieel verklaard. De val van het kabinet staat er, vooralsnog, dus los van.
Wat wel is, dat de EK waarschijnlijk de wet wegstemd (en het sowieso nog wel even duurt) en dan moet het nieuwe kabinet opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Truus01 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:33:
[...]

Als het in stand blijft, creëert dat niet meer onduidelijkheid.
Volgens de wet moet er jaarlijks gesaldeerd worden, dus moeten er dan maar rechtszaken begonnen worden om de leveranciers aan de wet te houden.

Bij een nieuwe wet zullen de energieleveranciers echt niet stoppen met allerlei trucen te verzinnen om meer geld te verdienen en zullen huidige maatregelen, zoals de heffing bij VdB en het niet toekennen van kortingen en cash-backs bij anderen, ook echt niet verdwijnen.

Overigens, @Greymane, de 'huidige nieuwe wet' is al door de tweede kamer, en ligt bij de eerste kamer. Is ook niet controversieel verklaard. De val van het kabinet staat er, vooralsnog, dus los van.
Wat wel is, dat de EK waarschijnlijk de wet wegstemd (en het sowieso nog wel even duurt) en dan moet het nieuwe kabinet opnieuw beginnen.
Als de eerste kamer de wet weg stemt moet het nieuwe kabinet naar mijn weten helemaal niets. Zeker als ze er bijvoorbeeld openlijk tegen zijn. Uiteraard zullen de energiemaatschappijen dat wel willen maar die mogen van mij aan (of van?) het gas.

Hetzelfde is momenteel trouwens gaande met wegenbelasting voor EV`s, die wordt nu waarschijnlijk om dezelfde reden uitgesteld CQ weggestemd door de EK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
Accretion schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Dus ja, top.
Welke onduidelijkheid? Wat mijn voorganger al zegt, salderen is nu wettelijk vrij zwart wit vast gelegd. Dat Energiemaatschappijen daar hun eigen draai aan geven en daarmee de wet overtreden is een ander ding. Maar dat is een kwestie van een goeie rechtzaak om de boel recht te trekken.

En ik ben ook echt wel iemand die hier z`n rechtsbijstand op zet als ze de boel lopen te bedonderen. Ik denk trouwens dat het weigeren van een vast contract met zonnepanelen een vorm van consumenten discriminatie is, en dat ook dàt nog wel een staartje krijgt, mocht dat zo ver komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Maikie18 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 11:20:
Vanochtend heel even een gaatje tussendoor gevonden om wat dynamische aanbieders te vergelijken

[Afbeelding]

Is het overigens niet vreemd dat ze verschillende tarieven hanteren voor netbeheerkosten?
hoort de ANWB (https://www.anwb.nl/huis/energie) ook niet in je lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Die had er inderdaad nog wel bij gemogen, maar heb gezien dat er eigenlijk maar weinig verschil is onderling.

We hebben toch maar besloten ook meteen zonnepanelen te nemen dus zolang ik nog kan salderen denk toch maar een vast contract, dus nu mag ik weer gaan zoeken…volgende week de sleutel al.

Wil eigenlijk geen gas contract afsluiten, mensen met ervaring hoe het dan met de afsluit kosten zit? En kun je ook met een slimme meter voor een enkel tarief gaan? Telkens als je bij het berekenen slimme meter aanklikt krijg je normaal en dal om in te vullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:02
Accretion schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

___

Ik kom me even melden in dit topic. Gisteren bij SamenOm de volgende mail ontvangen:
De hoeveelheid zonne-energie in Nederland blijft groeien. Dat is ontzettend positief, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen mee.

Mogelijk heb je in de media al gelezen dat leveranciers steeds meer kosten maken voor de teruglevering van zonnestroom door huishoudens en zij dit bij klanten in rekening brengen.

Ook om | nieuwe energie wordt hiermee geconfronteerd. En omdat wij in vergelijking met andere leveranciers een grotere groep klanten met zonnepanelen hebben, krijgen we vanuit de markt een extra hoge kostenpost toebedeeld.

We hebben zo lang mogelijk gewacht om hier iets mee te doen, juist omdat wij duurzame maatregelen actief stimuleren.

Toch ontkomen helaas ook wij er niet aan dat we voor teruglevering kosten in rekening zullen moeten brengen. Voor ons is dit een zeer moeilijke beslissing geweest, maar noodzakelijk om op een zo eerlijk mogelijke en verantwoorde wijze te kunnen blijven bouwen aan een toekomstbestendige energievoorziening.

Vanaf 1 januari 2024 zullen we voor onze klanten met zonnepanelen daarom een nieuwe kostencomponent gaan toevoegen, namelijk vaste terugleveringskosten.

Welke kosten gaat om | nieuwe energie in rekening brengen?

Vaste leveringskosten
Alle klanten blijven vaste leveringskosten betalen, net zoals nu. Deze zullen vanaf 1 januari 2024 licht stijgen. We vinden het namelijk niet eerlijk om alle kosten die nu bij teruglevering komen kijken, volledig in rekening te brengen bij klanten met zonnepanelen.

Ook klanten zonder zonnepanelen profiteren namelijk van lagere energieprijzen, doordat er zoveel in zonnepanelen is geïnvesteerd in Nederland.

De vaste leveringskosten gaan daarom voor iedereen, ook wanneer je geen zonnepanelen hebt, omhoog naar €0,232055 inclusief btw per dag per aansluiting.

Vaste terugleveringskosten
Klanten mét zonnepanelen gaan hiernaast vaste terugleveringskosten betalen.

Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €96,80 inclusief btw aan vaste terugleveringskosten. Dat is €0,265205 inclusief btw per dag.

Voor iedere 500 kWh die je extra teruglevert, betaal je €36,30 inclusief btw extra. Dat is €0,099452 inclusief btw per dag.

Tarieven
Omdat wij de kosten middels vaste leverings- en terugleveringskosten anders gaan verdelen, zal het leveringstarief een paar cent/kWh dalen.
Mijn huidige teruglevering is,nu, 9849kwh. Mijn huis is voorzien van 44 zonnepanelen die samen 16380Wp is. Ik heb van het voorjaar nog flink bijgelegd, want ik heb een maand later een EV gekocht. Vanaf juli rij ik EV en heb dus niet het volle jaar EV gereden. Mijn huis is gasloos en heb dus een warmtepomp.

Ik vermoed dat ik dit jaar nog flink netto terugleveraar ben (2500+kwh). Maar dit zal volgend jaar flink minder zijn, want dan rij ik een jaar volledig EV ipv een half jaar (wat ik in 2023 doe).

Het lijstje van @Accretion is ook een beetje mijn blacklist van wat ik de laatste paar maanden lees.

Zelf ben ik dus op zoek naar een vervanger voor mijn huidige contract.

In het kroegentopic lees ik dat je over moet gaan naar een modelovereenkomst, maar hier twijfel ik dus aan. Op dit moment heb ik bij SamenOm ook een modelovereenkomst. Tenminste, dat staat duidelijk in de mail die ik destijds heb gekregen:
Hartelijk dank voor je belangstelling voor energielevering door om | nieuwe energie.

Ik ontvang graag onderstaande gegevens voor het opstellen van de modelleveringsovereenkomst.
Echter wordt in de volgende mails niet meer gepraat over een modelsoverenkomst, maar om persoonlijke overeenkomst. Hebben ze hem nu sneaky omgezet?

Followup mail:
Overeenkomst
Hierbij ontvang je jouw persoonlijke overeenkomst, met informatie over onder andere je tarieven, de ingangsdatum en de looptijd. Op deze overeenkomst is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen van toepassing.
De reden waarom ik twijfel is omdat er deze link gepost is: https://solarmagazine.nl/...en-eigenaren-zonnepanelen

Hierin staat de volgende tekst:
Wel zijn leveranciers verplicht om aan consumenten een modelcontract met variabele tarieven aan te bieden. Jetten: ‘Een extra kostenpost voor klanten met zonnepanelen is niet toegestaan in het modelcontract. Leveranciers zullen dus altijd een contract aan moeten bieden zonder deze extra kosten. Als klanten het niet eens zijn met het betalen van extra kosten voor terugleveren, dan kunnen ze het modelcontract afsluiten of overstappen naar een andere leverancier.
Ik vind het een beetje raar dat ik een modelovereenkomst heb/vroeg en toch deze wijziging doorkreeg.

Is bovenstaande denkwijze correct? Als je veel zonnepanelen hebt en veel verbruikt, maar uiteindelijk rond de 0 op de meter komt, is een modelovereenkomst de beste keuze? Heeft SamenOm toch iets anders aangeboden?

* grote_oever had eigenlijk idee dat het topic harder had moeten lopen gezien alle ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

grote_oever schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:31:
Is bovenstaande denkwijze correct? Als je veel zonnepanelen hebt en veel verbruikt, maar uiteindelijk rond de 0 op de meter komt, is een modelovereenkomst de beste keuze?
Welk voordeel haal je uit een modelcontract tegenover een vast contract bij een leverancier welke niet dit soort trucjes uithaalt?

Juist omdat steeds meer leveranciers dit soort dingen toepassen en steeds minder leveranciers vaste contracten bieden, zou ik kiezen voor een vast contract.

____
Een modelcontract is variabel, dus stel de volgende situatie:

PeriodeOpwekVerbruikPrijs/kwh
Zomer5.0001.0000,20
Winter0.0004.0000,40

Je verbruik is gelijk aan opwek.
In het beste geval betaal je dus helemaal niets.

Maar, sommige energieleveranciers salderen 'voor dezelfde prijs als dat je het inkoopt'.
Dus voor opwek in de zomer krijg je 4.000 * 0,20 en in de winter betaal je 4.000 * 0,40 (800euro betalen)

En sommige stellen zelfs dat het een 'aparte tariefperiode is' en dan krijg je:
Voor opwek (terugleververgoeding van 4.000 * 0,08 en in de winter betaal je 4.000 * 0,40 (1280euro betalen).

[ Voor 7% gewijzigd door Accretion op 15-11-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Accretion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:03:
[...]

Welk voordeel haal je uit een modelcontract tegenover een vast contract bij een leverancier welke niet dit soort trucjes uithaalt?
Bij modelcontract zit geen terugleveringskosten. Bij een vastcontract wel. Tenminste, volgens mij komt merendeel van de energieleveranciers nu uit de kast met een terugleveringskosten. Bij SamenOm ga ik opeens 700 euro extra betalen omdat ik 9000kwh+ teruglever.

Daarnaast kom ik er maar niet achter welke leverancier nu terugleveringskosten hanteren.

- Vanderbron
- SamenOm
- ??

[ Voor 20% gewijzigd door grote_oever op 15-11-2023 22:42 ]

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Maar we moeten op zoek naar een leverancier die:
- Nog geen terugleveringsboete rekent
- Wel vaste contracten levert aan zonnepaneelhouders
- Niet per telwerk saldeert maar op het totaal (enkeltarief)
- Netjes over het hele jaar salderen (1 jan)
- Eentje die niet failliet gaat
- Misschien zelfs meerderjarig contract
En voor jou wil je dus eigenlijk ook nog:
- een redelijke terugleveringsvergoeding, omdat je netto veel oplevert?

Praktisch kom je er alleen mee weg om een tabel te maken met alle leveranciers op een rijtje en kruisjes/vinkjes.

Maar het geklooi is dat je pas na aanmelding een contract krijgt, welke uiterst vaag is en alle voorbeeld-afrekeningen hebben ze bij staan: "aan dit voorbeeld worden geen rechten ontleent."
Je zou bijna denken dat ze dat expres doen om mensen gewoon flink geld af te troggelen.

___
Zelf heb ik een vast contract maar heb ik jammergenoeg niet per 1 jan (of daar in de buurt).
Bij Eneco kon 3 jaar, maar alleen via de telefoon.
Bij GreenChoice kon ik via Independer 2 jaar vast.

Bij Eneco kon ik alleen via de telefoon aanmelden, maar die heb ik geannuleerd omdat salderen in de toekomst naar 60% zou gaan en de energieprijs in theorie omlaag.
Dus dan zou ik potentieel veel betalen voor die 40%.

GreenChoice heb ik helemaal platgemaild met verschillende casussen en vragen specifieke vragen over teruglevering.
De antwoorden zijn wel positief, maar ik vraag mij af hoe de eindafrekening er uit ziet en of ik iets heb aan het woord van een random helpdesk medewerker in een rechtzaak.

[ Voor 43% gewijzigd door Accretion op 16-11-2023 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-10 16:30

psy

Nadeel van die modelovereenkomsten blijf ik wel de korte termijn vinden. Zit nu ook nog bij SamenOM maar ook ik word flink benadeeld met die terugleververgoeding met mijn teruglevering van 5500 kWh. Nu kan ik wel erachteraan om daar een echte modelovereenkomst van te maken maar ik twijfel wel.

Ik vraag me af of het in dit geval nu niet gewoon beter is om per 1/1 terug te switchen naar GC aangezien ik dan 2 jaar goed zit. Want een vast contract lijkt me net iets steviger qua afspraken.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met (voldoende) overschot is een 3 jarig contract toch een no brainer? :).
Krijg nu zelfs nog 8ct voor overschot (Greenchoice), ik gok dat dat over 2-3 jaar ondenkbaar is als we allemaal gewend zijn aan de tlv boetes..

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2023 11:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sport_Life schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:52:
Krijg nu zelfs nog 8ct voor overschot (Greenchoice), ik gok dat dat over 2-3 jaar ondenkbaar is als we allemaal gewend zijn aan de tlv boetes..
Je kunt ook nog een 3-jarig contract bij GC afsluiten voor 11,5ct.

Denk eerder dat die boetes geen 3jr stand houden. Er zal toch wel iemand opstaan die daar een rechtszaak tegen begint?!
Want het is geen tlv-boete, maar zelfs een boete over al je opwek.

[ Voor 6% gewijzigd door Truus01 op 18-11-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-10 10:41
grote_oever schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:34:

Daarnaast kom ik er maar niet achter welke leverancier nu terugleveringskosten hanteren.

- Vanderbron
- SamenOm
- ??
In mijn openingspost in het draadje over de zonnepanelen-boete staat een overzicht. Zie: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2213152

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Truus01 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:40:
[...]

Je kunt ook nog een 3-jarig contract bij GC afsluiten voor 11,5ct.

Denk eerder dat die boetes geen 3jr stand houden. Er zal toch wel iemand opstaan die daar een rechtszaak tegen begint?!
Want het is geen tlv-boete, maar zelfs een boete over al je opwek.
Tja ik denk dat het huidige systeem ook onhoudbaar/onredelijk is. Veel huiseigenaren betalen nu niks voor energie (indien gasloos met voldoende panelen), dat moet toch ergens betaald worden.

Natuurlijk kost een warmtepomp + panelen ook geld, maar eenmaal terugverdiend gaat de teller hard lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-10 19:30
Dat kost nog steeds jaren. En als we een terugverdientijd van 7 jaar goed vinden, betekent dat automatisch dat je daarna flink gaat verdienen. Voor zo'n investering mag dat toch ook wel. Dan moet je niet de spelregels onderweg gaan veranderen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

LangeFries schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:46:
Dat kost nog steeds jaren. En als we een terugverdientijd van 7 jaar goed vinden, betekent dat automatisch dat je daarna flink gaat verdienen. Voor zo'n investering mag dat toch ook wel. Dan moet je niet de spelregels onderweg gaan veranderen.
Mijn verbruik van 9000 kWh heb ik in 3-4 jaar terugverdiend. Afhankelijk van de kwh prijs.
Als het salderen er volledig af is (2031 of zo) dan bespaart het 50-70 euro per maand ongeveer direct verbruik.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 18-11-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-10 19:30
Warmtepomp en zonnepanelen samen toch minstens 7 jaar als je het laat installeren. Langer in mijn geval.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Sport_Life schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:33:
Veel huiseigenaren betalen nu niks voor energie (indien gasloos met voldoende panelen), dat moet toch ergens betaald worden.
Eigenlijk niet het juiste draadje, maar... Waarom? Waarom moet energie geld kosten? De zon en de wind zijn toch gratis?
OK, in het huidige systeem is vraag niet afgestemd op aanbod. Maar zodra dat wel geregeld is, waarom zou het dan nog geld moeten kosten?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sport_Life schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:52:
Zo lang je 100% kan salderen, maakt de prijs niet uit.

Maar als je nog naar 64% zou kunnen salderen, is de prijs wel relevanter. En de prijs staat historisch gezien wel relatief hoog.

Maar gezien het beleid van de politiek alles behalve stabiel is, is het op zich geen gek idee om 2 tot 3 jaar vast te zetten als je panelen hebtm

[ Voor 11% gewijzigd door Accretion op 18-11-2023 23:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Sport_Life schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:33:
Veel huiseigenaren betalen nu niks voor energie (indien gasloos met voldoende panelen), dat moet toch ergens betaald worden.
Euhm, wat dacht je van; daar hebben ze al voor betaald?
Panelen en warmtepomp kosten ook knaken.

Hoezo "dat moet toch ergens betaald worden?", het hele idee van energie uit zon en warmte uit de lucht is juist dat het niet 'betaald' hoeft te worden.

Belasting heffen op zonne-energie, "voor niks komt de zon op", maar toch moet je er voor betalen. Nog even en je moet betalen om überhaupt te ademen.

Het is de wereld ondersteboven, mensen die gas verbranden en daarmee jaren lang Groningse grond destabiliseren en de kas van Putin hebben gespekt; gaan nu opperen dat de energie-neutralen 'toch ergens voor moeten betalen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:47
Truus01 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:34:
[...]

Eigenlijk niet het juiste draadje, maar... Waarom? Waarom moet energie geld kosten? De zon en de wind zijn toch gratis?
OK, in het huidige systeem is vraag niet afgestemd op aanbod. Maar zodra dat wel geregeld is, waarom zou het dan nog geld moeten kosten?!
Omdat windmolens, zonnepanelen, transport en opslag van energie niet gratis zijn. Daarnaast zijn er nog indirecte kosten zoals administratie en klantenservice.
Energie uit je eigen zonnepanelen is gratis, wanneer je deze direct gebruikt en geen kosten meer hebt aan de panelen.
Accretion schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:42:
[...]

Het is de wereld ondersteboven, mensen die gas verbranden en daarmee jaren lang Groningse grond destabiliseren en de kas van Putin hebben gespekt; gaan nu opperen dat de energie-neutralen 'toch ergens voor moeten betalen'.
De warmtepomp van "energie-neutrale" huishoudens draait 's avonds ook op stroom uit gasgestookte centrales.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

antidote schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:42:
De warmtepomp van "energie-neutrale" huishoudens draait 's avonds ook op stroom uit gasgestookte centrales.
Nee, de stroom die ik opwek verkoop ik aan mensen die geen panelen hebben; en koop ik terug als ik het nodig heb.

Netto verbruik ik dus niks, dus betaal ik ook niks.

Dat gas zo duur is, heeft niks te maken met zonnepanelen.
En dat stroom in de zomer extra goedkoop is, dan weer wel.

De marktprijs van stroom en gas zijn gebaseerd op de goedkoopste inkoop.

Dus als je geen panelen hebt, lekker een dynamische contract nemen en zonder investering meegenieten van zonne&wind-energie, in het ergste geval betaal je voor 1 kWh wat het kost om dit te genereren uit gas.

Dan houdt je geld over om je huis te isoleren, wat je als gasverbruiker natuurlijk jaren niet gedaan hebt, omdat gas toch gratis was.

Uiteindelijk moeten we het allemaal samen doen, maar zeggen dat netto-0-verbruikers naast al hun investeringen óók nóg meer moeten betalen, is gewoon een nare opmerking waar ik alleen met een (ietwat gechargeerde) maar nare opmerking op terug kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
antidote schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:42:
Omdat windmolens, zonnepanelen, transport en opslag van energie niet gratis zijn. Daarnaast zijn er nog indirecte kosten zoals administratie en klantenservice.
Energie uit je eigen zonnepanelen is gratis, wanneer je deze direct gebruikt en geen kosten meer hebt aan de panelen.
En wat als er juist zoveel duurzame energie is dat die aan het buitenland kan worden verkocht? Dan kunnen daar makkelijk alle andere kosten door gedekt worden.

Maar nogmaals, totaal off-topic, daar is de duurzame kroeg beter voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:47
Accretion schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:31:
[...]

Nee, de stroom die ik opwek verkoop ik aan mensen die geen panelen hebben; en koop ik terug als ik het nodig heb.

Dat is op basis van salderen, en dat feest gaat een keer ophouden -het wordt nu al minder gezellig door wat aanbieders als om | nieuwe energie, vandebron en anderen aan terugleverheffingen en dergelijke verzinnen.

Door deze ontwikkelingen begin ik te overwegen of ik moet overstappen. Op zich zit ik al goed, met een tweejarig contract bij Greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

antidote schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:03:
[...]
Dat is op basis van salderen
Nee, ook zonder salderen verbruik ik netto niets, het zal alleen anders verrekend worden.

Of/wanneer salderen er af gaat, is nog maar afwachten.
Evenals wat we er dan voor terug krijgen.

Maar dat is een discussie voor een ander topic.

___

Of je moet veranderen van contract, is lastig te zeggen.

Als je na 1 juni 2023 een contract hebt genomen, kun je een flinke opzegboete hebben, ik geloof dat je bij GreenChoice een berekening kunt laten maken via de website.
Dat maakt het potentieel minder gunstig.

Als je een oud 2-jarig contract hebt, dat eind van de winter afloopt, zou je nu wel al een nieuw 2 of 3-jarig contract kunnen nemen, om alles een beetje voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 20:42

Yucon

*broem*

Accretion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 07:08:

Bij Eneco kon ik alleen via de telefoon aanmelden, maar die heb ik geannuleerd omdat salderen in de toekomst naar 60% zou gaan en de energieprijs in theorie omlaag.
Dus dan zou ik potentieel veel betalen voor die 40%.
Eneco geeft nu ook expliciet op de site aan dat ze als je zonnepanelen hebt ze alleen nog maar voor 1 jaar een contract afsluiten. Was dat ook al toen je belde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
Vorig jaar van GC overgestapt naar samenkom, omdat het toen leek dat GC niet juist zou salderen. Bij de afrekening bleken ze het toch goed te doen (voor het eerst in 5 jaar) erg jammer want per saldo zo 2000kwh teruglevering uit laten betalen. Het was toen jammer, maar als ze zoals eerder per tarief gingen salderen dan was het een stuk duurder geweest. Samenom leek een goede partner te zijn, maar nu is dat totaal veranderd.

Nu bij samenom komen ze met de tlv :-( erg jammer, zeker daar ik 8500 kwh teruglever)

Op jaarbasis verbruik ik 14.500 kwh totaal, wek ik 13.500 kwh op en lever ik 8.500 kwh terug.

Bij GC kan ik nu een contract voor 2 en 3 jaar afsluiten tegen 17 en 19 euro per maand. Als ze daarmee de tarieven door het jaar heen niet kunnen aanpassen en gedurende 2 a 3 jaar geen aanpassingen kunnen maken met tlv vergoeding dan is er toch geen andere keuze van voor 3 jaar te gaan?
Zijn er nadelen aan het contract van 3 jaar? Kunnen we ergens vinden dat ze geen tarieven kunnen aanpassen of net zoals bij samenom ineens een vergoeding voor terugleveren gaan vragen?

Alvast bedankt!!!\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
nimie schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:12:
Op jaarbasis verbruik ik 14.500 kwh totaal, wek ik 13.500 kwh op en lever ik 8.500 kwh terug.
Huh? Hoe kan je meer verbruiken dan je opwekt en toch 8.500kWh terugleveren?
Bij GC kan ik nu een contract voor 2 en 3 jaar afsluiten tegen 17 en 19 euro per maand. Als ze daarmee de tarieven door het jaar heen niet kunnen aanpassen en gedurende 2 a 3 jaar geen aanpassingen kunnen maken met tlv vergoeding dan is er toch geen andere keuze van voor 3 jaar te gaan?
Zijn er nadelen aan het contract van 3 jaar? Kunnen we ergens vinden dat ze geen tarieven kunnen aanpassen of net zoals bij samenom ineens een vergoeding voor terugleveren gaan vragen?
Eerst even wat termen. De TLV staat (normaal) voor terugleververgoeding, dat wat je krijgt over je overschot, je kWh na salderen.
Wat Samen Om (en anderen) doen noemen we hier de terugleverboete. Heet (meen ik) bij hun ook wel terugleververgoeding, aan hun, maar kunnen we hier beter niet zo noemen, omdat dat dus echt verwarrend is. Terugleverkosten is dan een betere optie.

GreenChoice geeft aan niks te zullen veranderen en anders is het contractbreuk (of zoiets) en ben je vrij naar een ander te gaan.
Meer info dit draadje:
Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je 3 jaar neemt en voor het derde jaar kan nog maar de helft gesaldeerd worden, betaal je voor de resterende helft historisch gezien best veel.

Maar ja, je weet niet wat de politiek doet; en ook niet wat de energieprijs doet, dus het is altijd een gok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
[quote]Truus01 schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:28:
[..Huh? Hoe kan je meer verbruiken dan je opwekt en toch 8.500kWh terugleveren?]

Mijn excuses, dit komt omdat ik bij samennam bezig was geweest om de terugleveringsboete te berekenen en die noemen het dat wat je aan hun terugleverd op jaarbasis. Niet netto na salderen maar wat je aan hun levert in totaal.

Mijn zonnepanelen lever per jaar 13.500 kWh op en qua energie verbruik ik er zelf op jaarbasis 14.500 waardoor ik onder de huidige salderingsregeling netto 1000 kWh per jaar mat betalen.
Van de opwek vn 13.500 kWh verbruik ik 5.000 kWh direct en lever ik er "tijdelijk" 8500 kWh terug. Bij samennam moetje hiervoor vanaf volgend jaar 641 terugleveringskosten voor gaan betalen.

ALs de salderingsregeling is afgebouwd naar 64% zal ik voor 36% van de 8500 kWh een lager vergoeding krijgen dan ik betaal/nu , maar of dat bij GC minder is dan bij een ander weten we nu niet. Het wordt ziezo koffiedik kijken wat er dan gebeurt, maar je ziet nu bij samennam ook dat je ineens met 641 euro aan extra kosten wordt belast.

Historisch in de prijs wellicht hoog, maar nog 2 jaar inflatie 8% of hoger en het is allemaal weer anders. Ik maak mij het meeste zorgen dat we straks in de donkere maanden 1 euro per kWh moeten gaan betalen en dat ik dan een verbruik van 1600 euro per maand heb. Zelfs bij 50 cent per kWh hebben we het dan al ver 800 per maand en dat dan 4 maanden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@nimie Dan is denk ik een vast contract bij GC best een goede optie.
Of de goedkoopste zonder terugleverboete.

Overigens, je directe verbruik, die 5000kWh, blijf je ook gewoon 'behouden' als salderen stopt en daar komt geen boete over, want dat lever je niet terug, dat ziet niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als salderen wordt afgeschaft en de energieprijs flink daalt, is een vast contract (van 3 jaar) wel onhandig.

Als salderen blijft, maakt de energieprijs niet uit en voorkom je met een vast contract extra boetes.

Dus het blijft een beetje speculeren, het enige wat je kan doen is voor een partij stemmen die voor salderen is.
Of tenminste een partij die voor zonnepanelen en duidelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Accretion schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:14:
Als salderen wordt afgeschaft en de energieprijs flink daalt, is een vast contract (van 3 jaar) wel onhandig.

Als salderen blijft, maakt de energieprijs niet uit en voorkom je met een vast contract extra boetes.

Dus het blijft een beetje speculeren, het enige wat je kan doen is voor een partij stemmen die voor salderen is.
Of tenminste een partij die voor zonnepanelen en duidelijkheid is.
Ik denk dat het salderen niet vol te houden is en dat het hoe dan ook afgebouwd gaat worden. Mocht dat niet gebeuren dan komen alle energiemaatschappijen met een terugleverboete. Tenminste, zo denk ik erover en het is inderdaad flink speculeren. Daarom blijf ik ook weg van de 3 jarige contracten en zie volgend jaar wel verder wat de markt gaat doen. Misschien een mis.. Misschien goed bedacht..

[ Voor 57% gewijzigd door grote_oever op 21-11-2023 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

grote_oever schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat het salderen niet vol te houden is en dat het hoe dan ook afgebouwd gaat worden. Mocht dat niet gebeuren dan komen alle energiemaatschappijen met een terugleverboete. Tenminste, zo denk ik erover en het is inderdaad flink speculeren. Daarom blijf ik ook weg van de 3 jarige contracten en zie volgend jaar wel verder wat de markt gaat doen. Misschien een mis.. Misschien goed bedacht..
Tja een jaar vast lijkt mij nooit mis en het kan zeker nog wel twee jaar duren voordat de politiek alles rond heeft, de eerste kamer is niet bepaald gewillig en heeft genoeg vragen over het voorstel.

Daarnaast, een aantal partijen die voor het salderen zijn, lijken ook relatief hoog in de peilingen te staan.

En ja, de leveranciers nemen het heft in eigen hand, maar des te meer reden om iets vast te nemen?

________

Tot nu toe is salderen voor mij de enige manier om zeker te zijn dat de panelen zich snel terugverdienen.

Ze mogen d'r best een limiet op zetten van 10.000kWh warmte per jaar, dus dat je:
4.000kWh elektra mag salderen (COP van 2,5).
Maar voor elke 1m3 gas die je gebruikt gaat er 10kWh van het te salderen gedeelte van af.

Dan is het nog steeds gunstig om isoleren.
En is het nog steeds gunstig om full-electric te gaan.
En voorkom je klootviolen welke hun lekke-huis verwarmen met kacheltjes en dan het dak vol pleuren met PV.

En dan delen we de boetes toch uit aan de mensen die meer dan 10.000kWh aan warmte gebruiken? In plaats van de mensen die wel geïnvesteerd hebben in een beter milieu.

En alle leveranciers moeten hun winst direct stoppen in projecten om energie op te slaan of nuttig te gebruiken.

Maar totdat iemand in de politiek echt een oplossing verzint; moeten we het maar doen met gepolariseerde stellingen als: meer of minder salderen.
En kies ik voor de eigen portemonnee, dus 'salderen'.

[ Voor 35% gewijzigd door Accretion op 21-11-2023 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:44
Accretion schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:31:
[...]

Dat gas zo duur is, heeft niks te maken met zonnepanelen.
En dat stroom in de zomer extra goedkoop is, dan weer wel.

De marktprijs van stroom en gas zijn gebaseerd op de goedkoopste inkoop.

Dus als je geen panelen hebt, lekker een dynamische contract nemen en zonder investering meegenieten van zonne&wind-energie, in het ergste geval betaal je voor 1 kWh wat het kost om dit te genereren uit gas.

Dan houdt je geld over om je huis te isoleren, wat je als gasverbruiker natuurlijk jaren niet gedaan hebt, omdat gas toch gratis was.

Uiteindelijk moeten we het allemaal samen doen, maar zeggen dat netto-0-verbruikers naast al hun investeringen óók nóg meer moeten betalen, is gewoon een nare opmerking waar ik alleen met een (ietwat gechargeerde) maar nare opmerking op terug kan komen.
Je maakt gebruik van het net, dat onderhouden kost geld, je maakt gebruik van gas centrales, die zijn nodig om het net stabiel te houden, dat gaat je niet lukken met alleen zon en wind energie.
En je levert je zonneenergie terug als de rest van Nederland dat ook doet, wat het dus geen klap waard maakt.

Als jij denkt dat er nu aan jouw energiebehoefte geen kosten meer verbonden zijn heb je een gigantische plaat voor je kop.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Makrolon schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 17:25:
[...]

Je maakt gebruik van het net, dat onderhouden kost geld, je maakt gebruik van gas centrales, die zijn nodig om het net stabiel te houden, dat gaat je niet lukken met alleen zon en wind energie.
En je levert je zonneenergie terug als de rest van Nederland dat ook doet, wat het dus geen klap waard maakt.

Als jij denkt dat er nu aan jouw energiebehoefte geen kosten meer verbonden zijn heb je een gigantische plaat voor je kop.
Ik betaal toch vastrecht, dat is voor het net en het onderhoud.
Maar niemand betaalt mij vastrecht voor het leggen/onderhoud van mijn zonnepanelen, maar dat laten we maar even buiten beschouwing.

Qua variabele kosten is het gewoon netto 0.
Net zoals die draaischijven die terugdraaien.

Ik krijg netzoveel betaald voor de stroom als dat het mij kost om af te nemen, wel zo eerlijk.

De energietransitie help ik graag aan mee.
Maar de mensen die niks gedaan hebben aan de energietransitie zitten nu met een hoge gasprijs en zien de zonnepanelen als een makkelijke zondebok.
Terwijl ook zij kunnen meeprofiteren met dynamische contracten.

Plaat of geen plaat, eerlijk of oneerlijk, het is maar net wat we met elkaar afgesproken hebben in de maatschappij; en vooralsnog is dat salderen.

Ik vindt het ook oneerlijk dat ik veel werk en belasting betaal voor mensen die niet werken. Maar ja, zo is de maatschappij.

Daarnaast, ik heb er tenminste nog een investering voor gedaan, dus dat ik ook eens een vorm van subsidie krijg, is eigenlijk ook wel eerlijk.
____

Je hebt wel een punt, we moeten samen een oplossing vinden, maar zo lang je geen goed alternatief hebt, is het bovenstaande mijn oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-10 13:17
Maikie18 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 23:24:
[...]

Zonnepanelen zijn ook nog interessant met geleend geld via een duurzaamheidslening bij je hypotheekverstrekker (soms 1.5% of warmtefonds 3.75% of 0% onder 60 inkomen). Bij warmtefonds lenen ze je waarschijnlijk sowieso uit ook al denk je dat jezelf overgecrediteerd bent.

Omdat zoalang je de panelen op oost/zuid/west kan plaatsen ben je goedkoper door de lening te betalen (check dit zelf) dan alles aan je energieleverancier te betalen. Je zult je terug verdientijd met ongeveer een jaar verlengen (check dit zelf). Maar je kan die 8k dan gewoon in je zak houden.

Disclaimer: geen financieel advies :P

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 06-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maikie18
KoningSlakkie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Zonnepanelen zijn ook nog interessant met geleend geld via een duurzaamheidslening bij je hypotheekverstrekker (soms 1.5% of warmtefonds 3.75% of 0% onder 60 inkomen). Bij warmtefonds lenen ze je waarschijnlijk sowieso uit ook al denk je dat jezelf overgecrediteerd bent.

Omdat zoalang je de panelen op oost/zuid/west kan plaatsen ben je goedkoper door de lening te betalen (check dit zelf) dan alles aan je energieleverancier te betalen. Je zult je terug verdientijd met ongeveer een jaar verlengen (check dit zelf). Maar je kan die 8k dan gewoon in je zak houden.

Disclaimer: geen financieel advies :P
Ze liggen er inmiddels al 2 maanden op en hebben 1500kWh opgewekt :D. De 1e 5% is al bijna terugverdiend

Pagina: 1