Ik kom me even melden in dit topic. Gisteren bij SamenOm de volgende mail ontvangen:
De hoeveelheid zonne-energie in Nederland blijft groeien. Dat is ontzettend positief, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen mee.
Mogelijk heb je in de media al gelezen dat leveranciers steeds meer kosten maken voor de teruglevering van zonnestroom door huishoudens en zij dit bij klanten in rekening brengen.
Ook om | nieuwe energie wordt hiermee geconfronteerd. En omdat wij in vergelijking met andere leveranciers een grotere groep klanten met zonnepanelen hebben, krijgen we vanuit de markt een extra hoge kostenpost toebedeeld.
We hebben zo lang mogelijk gewacht om hier iets mee te doen, juist omdat wij duurzame maatregelen actief stimuleren.
Toch ontkomen helaas ook wij er niet aan dat we voor teruglevering kosten in rekening zullen moeten brengen. Voor ons is dit een zeer moeilijke beslissing geweest, maar noodzakelijk om op een zo eerlijk mogelijke en verantwoorde wijze te kunnen blijven bouwen aan een toekomstbestendige energievoorziening.
Vanaf 1 januari 2024 zullen we voor onze klanten met zonnepanelen daarom een nieuwe kostencomponent gaan toevoegen, namelijk vaste terugleveringskosten.
Welke kosten gaat om | nieuwe energie in rekening brengen?
Vaste leveringskosten
Alle klanten blijven vaste leveringskosten betalen, net zoals nu. Deze zullen vanaf 1 januari 2024 licht stijgen. We vinden het namelijk niet eerlijk om alle kosten die nu bij teruglevering komen kijken, volledig in rekening te brengen bij klanten met zonnepanelen.
Ook klanten zonder zonnepanelen profiteren namelijk van lagere energieprijzen, doordat er zoveel in zonnepanelen is geïnvesteerd in Nederland.
De vaste leveringskosten gaan daarom voor iedereen, ook wanneer je geen zonnepanelen hebt, omhoog naar €0,232055 inclusief btw per dag per aansluiting.
Vaste terugleveringskosten
Klanten mét zonnepanelen gaan hiernaast vaste terugleveringskosten betalen.
Lever je per jaar tot 1.000 kWh aan ons terug, dan hoef je niks extra te betalen. Vanaf 1.000 kWh betaal je per jaar €96,80 inclusief btw aan vaste terugleveringskosten. Dat is €0,265205 inclusief btw per dag.
Voor iedere 500 kWh die je extra teruglevert, betaal je €36,30 inclusief btw extra. Dat is €0,099452 inclusief btw per dag.
Tarieven
Omdat wij de kosten middels vaste leverings- en terugleveringskosten anders gaan verdelen, zal het leveringstarief een paar cent/kWh dalen.
Mijn huidige teruglevering is,nu, 9849kwh. Mijn huis is voorzien van 44 zonnepanelen die samen 16380Wp is. Ik heb van het voorjaar nog flink bijgelegd, want ik heb een maand later een EV gekocht. Vanaf juli rij ik EV en heb dus niet het volle jaar EV gereden. Mijn huis is gasloos en heb dus een warmtepomp.
Ik vermoed dat ik dit jaar nog flink netto terugleveraar ben (2500+kwh). Maar dit zal volgend jaar flink minder zijn, want dan rij ik een jaar volledig EV ipv een half jaar (wat ik in 2023 doe).
Het lijstje van @
Accretion is ook een beetje mijn blacklist van wat ik de laatste paar maanden lees.
Zelf ben ik dus op zoek naar een vervanger voor mijn huidige contract.
In het kroegentopic lees ik dat je over moet gaan naar een modelovereenkomst, maar hier twijfel ik dus aan. Op dit moment heb ik bij SamenOm ook een modelovereenkomst. Tenminste, dat staat duidelijk in de mail die ik destijds heb gekregen:
Hartelijk dank voor je belangstelling voor energielevering door om | nieuwe energie.
Ik ontvang graag onderstaande gegevens voor het opstellen van de modelleveringsovereenkomst.
Echter wordt in de volgende mails niet meer gepraat over een modelsoverenkomst, maar om persoonlijke overeenkomst. Hebben ze hem nu sneaky omgezet?
Followup mail:
Overeenkomst
Hierbij ontvang je jouw persoonlijke overeenkomst, met informatie over onder andere je tarieven, de ingangsdatum en de looptijd. Op deze overeenkomst is een wettelijke bedenktijd van 14 dagen van toepassing.
De reden waarom ik twijfel is omdat er deze link gepost is:
https://solarmagazine.nl/...en-eigenaren-zonnepanelen
Hierin staat de volgende tekst:
Wel zijn leveranciers verplicht om aan consumenten een modelcontract met variabele tarieven aan te bieden. Jetten: ‘Een extra kostenpost voor klanten met zonnepanelen is niet toegestaan in het modelcontract. Leveranciers zullen dus altijd een contract aan moeten bieden zonder deze extra kosten. Als klanten het niet eens zijn met het betalen van extra kosten voor terugleveren, dan kunnen ze het modelcontract afsluiten of overstappen naar een andere leverancier.
Ik vind het een beetje raar dat ik een modelovereenkomst heb/vroeg en toch deze wijziging doorkreeg.
Is bovenstaande denkwijze correct? Als je veel zonnepanelen hebt en veel verbruikt, maar uiteindelijk rond de 0 op de meter komt, is een modelovereenkomst de beste keuze? Heeft SamenOm toch iets anders aangeboden?
* grote_oever had eigenlijk idee dat het topic harder had moeten lopen gezien alle ontwikkelingen.