• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-12 15:14

TheNephilim

Wtfuzzle

Gelukt! Even opnieuw opgestart... nu werkt het. Ontzettend bedankt!

• hemdd
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-12 15:03
Weten jullie of je de Fritzbox 5690 XGS rechtstreeks kan aansluiten op de ftu met een XGS-PON Aansluit kabel van Schenkict of is er een ONT nodig?

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:47
Zaterdag de Delta Nokia ONT binnengekregen en net aangesloten op mijn eigen (mikrotik) router en het werkt meteen. Dus hopelijk zijn mijn internet verstoringen nu voorbij. Zelfs mijn IP adres is hetzelfde gebleven dus dat is wel fijn.

Latency lijkt ook iets omlaag gegaan te zijn.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12 16:55

ferno

Doctor-B schreef op donderdag 27 november 2025 @ 07:25:
Tot op heden krijg ik noch de Zaram ZXOS11NPI noch het originele Nokia XS-2426G-B aan de praat. Hopelijk kan iemand op het forum me een stapje verder helpen @R3D misschien?

Ik ben sinds 2022 Caiway klant en heb kort nadat ik het Nokia modem werkend in gebruik heb genomen via @R3D de Zaram laten registreren. Hierna heeft het maanden gewerkt.

2 dagen geleden heeft Caiway mij omgezet naar Delta (op initiatief van hen, niet omdat ik actief ben overgestapt)

Bij registratie van de Zaram op de vrije modem keuze pagina leek het eerst te lukken, nu zie ik alleen maar de melding dat het apparaat niet ondersteund word. Een dag eerder werd de wijziging nog wel geaccepteerd. Zie de rode balk bovenaan het formulier welke verschijnt na het invullen en versturen van het formulier

[Afbeelding]

Terug naar het Nokia modem lukt ook niet. Wanneer ik die gegevens invul en op verstuur klik dan komt er nooit een respons op de pagina en/of bevestiging van de aanvraag

[Afbeelding]

Mijn doel is om de Zaram te gebruiken, maar als die werkelijk niet supported is dan natuurlijk de Nokia. Geen van alle werkt en ik weet niet meer welke stappen ik nog kan zetten.
Hi, heb je dit nog werkend gekregen?

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

• ferno

ferno

ferno schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:15:
[...]

Oei,

Ik heb dus jaren de Zaram werkend gehad zonder enige issues.
Van de week merkte ik dat ik ineen CGNAT had. Belletje met de helpdesk en alles zou terug gezet worden.
Vanochtend ineens om 8:15 geen internet.
Ben al de hele dag bezig en nog steeds geen internet. Moest per se de Nokia weer online zetten. Maar ook die natuurlijk geen internet. Nu is het afwachten wanneer men er iets zinnigs over kan zeggen. Maar dit soort verhalen jagen mij wel stuipen op het lijf. :(
Oké, even een update.

Gelukkig ben ik sinds zaterdag rond 14:00 weer online (ik was al sinds vrijdag 8:xx offline).
Wel zorgelijk vind ik dat ik er telkens met de helpdesk van Delta niet uit lijk te komen — het is opnieuw via Discord opgelost.
Dankzij Krozant heb ik weer verbinding en dit keer zelfs zonder CGNAT. Nogmaals dank daarvoor!

Nu moet ik alleen nog de Zaram weer online zien te krijgen. De procedure is een stuk eenvoudiger geworden, en je kunt nu via de webinterface je serienummer, MAC-adres en profiel 2 kiezen. Maar ik ben als de dood dat ik dan opnieuw in de problemen kom en weer 1,5 tot 2 dagen offline ben. :(

Verder boezemt dat webformulier bar weinig vertrouwen in. Voor de Nokia-modem moest ik profiel 4 kiezen. Als ik op de knop klik, verandert deze heel even naar grijs met een draaiende cirkel-animatie, maar het formulier lijkt niet te worden verzonden. Alle velden blijven ingevuld staan en er gebeurt verder niets: geen succesmelding, geen foutmelding, helemaal niets. De knop wordt daarna gewoon weer oranje. :(

Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken om mijn Zaram weer online te krijgen? Toch maar het risico nemen en via het webformulier (met de nu aangesloten Nokia) aanmelden, dan de Zaram aansluiten en bidden/duimen dat het goed gaat?

ferno schreef op maandag 1 december 2025 @ 11:47:
[...]

Oké, even een update.

Gelukkig ben ik sinds zaterdag rond 14:00 weer online (ik was al sinds vrijdag 8:xx offline).
Wel zorgelijk vind ik dat ik er telkens met de helpdesk van Delta niet uit lijk te komen — het is opnieuw via Discord opgelost.
Dankzij Krozant heb ik weer verbinding en dit keer zelfs zonder CGNAT. Nogmaals dank daarvoor!

Nu moet ik alleen nog de Zaram weer online zien te krijgen. De procedure is een stuk eenvoudiger geworden, en je kunt nu via de webinterface je serienummer, MAC-adres en profiel 2 kiezen. Maar ik ben als de dood dat ik dan opnieuw in de problemen kom en weer 1,5 tot 2 dagen offline ben. :(

Verder boezemt dat webformulier bar weinig vertrouwen in. Voor de Nokia-modem moest ik profiel 4 kiezen. Als ik op de knop klik, verandert deze heel even naar grijs met een draaiende cirkel-animatie, maar het formulier lijkt niet te worden verzonden. Alle velden blijven ingevuld staan en er gebeurt verder niets: geen succesmelding, geen foutmelding, helemaal niets. De knop wordt daarna gewoon weer oranje. :(

Hebben jullie nog tips hoe ik dit het beste kan aanpakken om mijn Zaram weer online te krijgen? Toch maar het risico nemen en via het webformulier (met de nu aangesloten Nokia) aanmelden, dan de Zaram aansluiten en bidden/duimen dat het goed gaat?
Zal best goed gaan en zo niet weet je nu de weg via Discord.

RIPE Atlas probe: 1005104

• Ozzie
Weet iemand of het nu ook mogelijk is om een IPv6 adres te krijgen? Ik heb nu alleen IPv4.

Ik heb wel de DHCP client aangezet voor IPv6 net in mijn router, maar er gebeurd dan niks. Maar ik weet ook (nog) niet zoveel van IPv6 dus misschien mis ik wel iets waardoor het niet werkt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:36
Ozzie schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:07:
Weet iemand of het nu ook mogelijk is om een IPv6 adres te krijgen? Ik heb nu alleen IPv4.

Ik heb wel de DHCP client aangezet voor IPv6 net in mijn router, maar er gebeurd dan niks. Maar ik weet ook (nog) niet zoveel van IPv6 dus misschien mis ik wel iets waardoor het niet werkt.
Jazeker! Je moet zoeken naar Prefix Delegation. Deze zet je op /56. Je router zorgt er dan voor dat IPv6 adressen uitgedeeld worden op je LAN. Anders dan bij IPv4 krijg je met IPv6 publieke IP adressen op je LAN. Je router fungeert daarmee echt als router en niet als NAT device.

Welke router gebruik je?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Ozzie
EWS99 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:19:
[...]

Jazeker! Je moet zoeken naar Prefix Delegation. Deze zet je op /56. Je router zorgt er dan voor dat IPv6 adressen uitgedeeld worden op je LAN. Anders dan bij IPv4 krijg je met IPv6 publieke IP adressen op je LAN. Je router fungeert daarmee echt als router en niet als NAT device.

Welke router gebruik je?
Een Mikrotik (hEX POE) heb ik.

edit:
Het is gelukt, zit blijkbaar een vinkje ergens die standaard aanstaat met 'Disable IPv6'. Nu ik dat aangepast heb werkt het.

[ Voor 12% gewijzigd door Ozzie op 01-12-2025 14:45 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-12 15:14

TheNephilim

Wtfuzzle

EWS99 schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:19:
[...]

Welke router gebruik je?
Dat zag ik ook op mijn Unifi Cloud Fiber Gateway, dus ik heb voor nu ipv6 uitgezet. NAT is toch ook een stukje 'veiligheid', hoe zit dat met ipv6? Je hebt ze dan bij wijze van in de DMZ zitten ofzo?

• EWS99
TheNephilim schreef op maandag 1 december 2025 @ 14:48:
[...]

Dat zag ik ook op mijn Unifi Cloud Fiber Gateway, dus ik heb voor nu ipv6 uitgezet. NAT is toch ook een stukje 'veiligheid', hoe zit dat met ipv6? Je hebt ze dan bij wijze van in de DMZ zitten ofzo?
Jouw Unifi Cloud Fiber Gateway werkt als firewall. Dus als je vanaf het internet een apparaat wil benaderen achter je UCG, dan moet je een regel toevoegen in de firewall. Standaard staat alles dicht vanaf het internet.

En IPv6 adressen laten zich moeilijk raden. Het subnet wat jij krijgt voor thuis is vele malen groter dan het hele huidige IPv4 internet

[ Voor 11% gewijzigd door EWS99 op 01-12-2025 15:58 ]

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-12 21:52

DYX

Mijn delta verbinding is eindelijk geactiveerd na de overstap van caiway naar Delta. Eerste even het standaard modem aangesloten waarna deze updatete en online kwam. Na alle welkoms mails te hebben ontvangen, eerst dynamic ip geprobeerd te activeren. Dit lukte niet via de app door een storing (optie werd niet zichtbaar). Nadat een vriendelijke dame aan de telefoon dit geregeld had, had ik binnen 15min een nieuw ip. De zaram ont van @ernstoud geregistreerd en daarna aangesloten. Voordat ik van de meterkast naar mijn pc was gelopen was hij al online. De registratie via mijnDelta werkt dus best goed! (Mag ook wel eens gezegd worden 😉)

• EWS99
DYX schreef op maandag 1 december 2025 @ 20:24:
Mijn delta verbinding is eindelijk geactiveerd na de overstap van caiway naar Delta. Eerste even het standaard modem aangesloten waarna deze updatete en online kwam. Na alle welkoms mails te hebben ontvangen, eerst dynamic ip geprobeerd te activeren. Dit lukte niet via de app door een storing (optie werd niet zichtbaar). Nadat een vriendelijke dame aan de telefoon dit geregeld had, had ik binnen 15min een nieuw ip. De zaram ont van @ernstoud geregistreerd en daarna aangesloten. Voordat ik van de meterkast naar mijn pc was gelopen was hij al online. De registratie via mijnDelta werkt dus best goed! (Mag ook wel eens gezegd worden 😉)
Denk dat het vaak een "layer 8" probleem is als het niet goed werkt :). De succes stories zijn ook belangrijk voor de statistieken in ieder geval.

• Poenzkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:58

Poenzkie

Just being Hendrick

Nou na 2 x 50 min met de klantenservice er niet uit te komen hier de vraag maar even neerknallen. Ik doe het beheer van 3 scholen die allemaal een Delta aansluiting hebben op het AON netwerk (oud Caiway) met een Flex Zakelijk abbo. Eigen router in gebruik via een Genexis Bridge, komt gewoon online op DHCP zonder VLAN ID erin. Nu hebben we op 2 scholen een brief gehad dat we gemigreerd gaan worden naar het PON netwerk en dat we daarvoor een afspraak moeten maken. Nou prima, alleen ik kom graag beslagen te ijs en zat ik even te zoeken en het lijkt erop dat je binnen het PON netwerk wel een VLAN moet taggen op de WAN interface. Alleen is dat voor zakelijk nou 100 of 107? En zou deze VLAN tag ook al op het AON netwerk moeten werken? (dit zou de overstap wat makkelijker maken als ik van te voren het VLAN vast erin kan zetten) Voor de duidelijkheid, ik wil geen eigen ONT. En wordt er bij zakelijke abonnementen ook al GCNAT toegepast of niet?

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:41
@Poenzkie Je eerste vraag staat gewoon letterlijk in de topic start. Er wordt wel verwacht dat je op z'n minst die leest. Voor je 2de vraag ga ik er vanuit dat dat niet werkt. Internet zal niet over 2 verschillende vlans aangeboden worden, en het omzetten van zo'n tag op de wan verbinding zou niet heel moeilijk moeten zijn. Je kunt van te voren wel opzoeken waar je dat aan moet passen binnen jou infra.
CGNAT bij zakelijk durf ik niet te zeggen, maar lijkt me van niet.

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

In de topicstart staat het volgende:

Er rest je dan nog 1 ding te doen en dat is het instellen van de VLAN voor je internet aansluiting (WAN), deze moet op 100 staan (of 107 bij Zakelijk Pro / fixed IP). Mogelijk moet je je router nog even herstarten om het te activeren.

Dan ga ik er vanuit dat voor Flex zakelijk 100 is, alleen op de Delta Zakelijk klantenservice website staat weer 107 en wordt geen onderscheid gemaakt tussen Flex en Pro. Dus daarom mijn vraag, wat is het nu?

En het is niet moeilijk om een tag erop te zetten, alleen op 1 locatie heb ik zelf de router niet in beheer. En moet ik de informatie aanleveren, dus wil ik het graag zeker weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Poenzkie op 02-12-2025 09:00 ]

• Jippelskea!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:44
Poenzkie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:58:

Er rest je dan nog 1 ding te doen en dat is het instellen van de VLAN voor je internet aansluiting (WAN), deze moet op 100 staan (of 107 bij Zakelijk Pro / fixed IP). Mogelijk moet je je router nog even herstarten om het te activeren.

Dan ga ik er vanuit dat voor Flex zakelijk 100 is, alleen op de Delta Zakelijk klantenservice website staat weer 107 en wordt geen onderscheid gemaakt tussen Flex en Pro. Dus daarom mijn vraag, wat is het nu?

En het is niet moeilijk om een tag erop te zetten, alleen op 1 locatie heb ik zelf de router niet in beheer. En moet ik de informatie aanleveren, dus wil ik het graag zeker weten.
Ook bij flex zakelijk wordt cg-nat toegepast. In het bedrijf van mn ouders zijn we hier vorige week tegenaan gelopen toen de nieuwe pin-apparatuur geen verbinding kon opbouwen. Uitschakelen van cg-nat was de oplossing.

• EWS99
Poenzkie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:58:

Uit mijn hoofd zou ik zeggen dat het VLAN107 is. Maar eerlijk gezegd, de wijziging naar VLAN100 zou niet groot moeten zijn in je router.

Je gaat sowieso downtime krijgen, want er moet fysiek iemand een kabel omprikken van AON naar XGS-PON. De ervaring hier is echter wel dat je kunt wachten tot je verbinding weg valt en dan je XGS-PON ONT aansluiten. Probeer nog wel even goed uit te vragen welke ONT je gaat krijgen, want de Nokia XS-2426G-B kan niet in bridge mode. Vergeet ook niet om CG-NAT uit te laten zetten, want dat is niet vanzelfsprekend bij flex-zakelijk.

Poenzkie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:22:
Nou na 2 x 50 min met de klantenservice er niet uit te komen hier de vraag maar even neerknallen. Ik doe het beheer van 3 scholen die allemaal een Delta aansluiting hebben op het AON netwerk (oud Caiway) met een Flex Zakelijk abbo. Eigen router in gebruik via een Genexis Bridge, komt gewoon online op DHCP zonder VLAN ID erin. Nu hebben we op 2 scholen een brief gehad dat we gemigreerd gaan worden naar het PON netwerk en dat we daarvoor een afspraak moeten maken. Nou prima, alleen ik kom graag beslagen te ijs en zat ik even te zoeken en het lijkt erop dat je binnen het PON netwerk wel een VLAN moet taggen op de WAN interface. Alleen is dat voor zakelijk nou 100 of 107? En zou deze VLAN tag ook al op het AON netwerk moeten werken? (dit zou de overstap wat makkelijker maken als ik van te voren het VLAN vast erin kan zetten) Voor de duidelijkheid, ik wil geen eigen ONT. En wordt er bij zakelijke abonnementen ook al GCNAT toegepast of niet?
Je hebt nu de Genexis bridge, dus het Titanium model. In de volksmond het “melkpak” genoemd.

Dat is een zgn. half-bridge. Niet alleen zet hij glas om naar RJ-45 maar zet ook de VLANs op voor internet, VoIP en IPTV. Dus dit device tagt VLAN100 of 107 al aan WAN en geeft je op LAN poort 1 via DHCP je WAN IP adres.

Met betrekking tot VLAN settings is nu alleen het verschil dat je zelf die instellingen moet doen als je eigen apparatuur gebruikt.

Krijg je de Nokia xs-2426g-b ont/router/ap of de Sagemcom ont/router/ap is dit al helemaal voorgeconfigureerd.

Krijg je (bij abonnementen tot 1 Gbps.) de losse Nokia xs-010x-q ONT met een losse WiFi 7 router dan is dit in die WiFi 7 router ook al ingesteld. Alleen als je een eigen router achter die ONT gaat plaatsen moet je dus nog VLAN107 taggen aan WAN.

Gezien het feit dat je nu een abonnement kleiner of gelijk aan 1 Gbps hebt zul je vrijwel zeker de losse ONT en WiFi 7 router krijgen. Dan dus Wifi 7 router in de kast, bestaande router aan de ONT aansluiten en VLAN107 taggen aan WAN en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 02-12-2025 12:46 ]

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

@EWS99 @ernstoud
Dank jullie wel! Duidelijk verhaal nu, volgens de brief krijgen we een "nieuw modem (ONT), een glasvezel-bridge, en een nieuwe router (Sagemcom)". Ik ga wel even kijken wat het precies is als het aan komt maar de brief heeft het over "Eigen router rechtstreeks op ONT-bridge" dus neem aan dat het de goede ONT is.

CG-NAT uitzetten kan neem ik alleen pas na de migratie toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Poenzkie op 02-12-2025 14:54 ]

Poenzkie schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 14:53:
@EWS99 @ernstoud
Dank jullie wel! Duidelijk verhaal nu, volgens de brief krijgen we een "nieuw modem (ONT), een glasvezel-bridge, en een nieuwe router (Sagemcom)". Ik ga wel even kijken wat het precies is als het aan komt maar de brief heeft het over "Eigen router rechtstreeks op ONT-bridge" dus neem aan dat het de goede ONT is.
Mooi. Dan krijg je dus de Nokia xs-010x-q ONT. Noemt Delta dat een glasvezel-bridge? Dat is een foute term. Het is geen bridge. Je zou het (ook foutief, maar wel iets beter) een media converter kunnen noemen.

Dus gewoon de router die je nu hebt daar achter plaatsen en VLAN 107 aan WAN taggen.
CG-NAT uitzetten kan neem ik alleen pas na de migratie toch?
Ja, dat kan pas na de migratie. Beste is dat om dat telefonisch te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 02-12-2025 17:00 ]

ernstoud schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:59:
[...]

Mooi. Dan krijg je dus de Nokia xs-010x-q ONT. Noemt Delta dat een glasvezel-bridge? Dat is een foute term. Het is geen bridge. Je zou het (ook foutief, maar wel iets beter) een media converter kunnen noemen.

Dus gewoon de router die je nu hebt daar achter plaatsen en VLAN 107 aan WAN taggen.

[...]

Dit is de brief met de uiteenzetting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzjC5nxcN7U25UZETAo8C0bkYxA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/drMIqu9o73SgROa9G9FWT33o.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98HR2DIqdbElmhq-qUdYCevbtw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeKcgPjgDBMqniId7tO3lXSs.jpg?f=fotoalbum_large

Deze is gister bezorgd bij een klant van me in IJsselstein.

De brief klopt ook niet helemaal (niet dat ik het erg vind) hij had eerst een Genexis welke in bridge kon. Later helaas omgewisseld door een monteur. Dus ik heb de SFP in zijn UDM gestopt…

Desalniettemin prima, kom maar op met die Nokia.

[ Voor 33% gewijzigd door justdaboo op 02-12-2025 22:36 ]

justdaboo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De brief klopt ook niet helemaal (niet dat ik het erg vind) hij had eerst een Genexis welke in bridge kon. Later helaas omgewisseld door een monteur. Dus ik heb de SFP in zijn UDM gestopt…

Adres misschien even blurren?

Hij had dus later de Platinum? Met weer later de SFP daar uit in de UDM?

[ Voor 3% gewijzigd door ernstoud op 02-12-2025 22:22 ]

ernstoud schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:20:
[...]

Adres misschien even blurren?

Hij had dus later de Platinum? Met weer later de SFP daar uit in de UDM?
Tnx, ik had al het briefhoofd eraf gehakt, maar had dat in de tekst niet gezien |:(

Precies dat.... :) En straks de Nokia :) ik heb nog en Zaram liggen, misschien frommel ik die er wel lekker in bij hem :)

• OldZealander
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-12 15:30
Allereerst bedankt voor alle informatie! Zeer nuttig.
Ik ben onlangs overgestapt van Odido (DFN) naar Delta en heb dus nog een ONT over. In het topic staat
"Daarnaast zijn er ook XS-010X-Q's in omloop met een Delta sticker erop. Deze zijn bedoeld voor DFN wholesale partners zoals bijvoorbeeld Odido. Deze worden ook NIET door Delta geregistreerd als je deze aan wilt melden als eigen modem."
Ik heb het nog niet getest, maar volgens de klantenservice van Delta zou dit gewoon moeten werken.
Nee hoor die accepteren wij gewoon. Hij moet alleen geregistreerd worden 😊

woensdag 03 december 2025 16:15
Zal t binnenkort is testen, eerst een router aanschaffen ;) Maar vond het zonde om een ONT aan te schaffen als ik er een heb liggen.
OldZealander schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:26:
Allereerst bedankt voor alle informatie! Zeer nuttig.
Ik ben onlangs overgestapt van Odido (DFN) naar Delta en heb dus nog een ONT over. In het topic staat

[...]

Ik heb het nog niet getest, maar volgens de klantenservice van Delta zou dit gewoon moeten werken.

[...]

Zal t binnenkort is testen, eerst een router aanschaffen ;) Maar vond het zonde om een ONT aan te schaffen als ik er een heb liggen.
Tegenstrijdige berichten dus. Bijzonder.

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:45
ernstoud schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:30:
[...]

Tegenstrijdige berichten dus. Bijzonder.
hier tijdje geleden ook een degelijke ONT aangemeld. ging zonder problemen.

• OldZealander
  • Laatst online: 06-12 15:30
ernstoud schreef op woensdag 3 december 2025 @ 16:49:
[...]

Misschien is het beleid weer veranderd nu Delta zelf ook een ONT levert.
Ik zal t hier even laten weten als ik het werkend heb gekregen 👍

• ferno

ferno

ernstoud schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:13:
[...]

Zal best goed gaan en zo niet weet je nu de weg via Discord.
Vandaag dan toch de stoute schoenen aangetrokken, was voorbereid voor ellende.
Maar form invullen, submit, paar seconden later een email met succesvol bla bla. en mijn UDM-SE op de primaire wan poort met de Zaram was binnen een minuut online, netjes zonder CGNAT.

Grote blij!

Er zit een Q in het typenummer, dat staat voor Qualcomm chipset. Bij Zaram staat er een Z in het type.

Op de sticker staat een PON-ID dat begint met ALCL dus dan wordt die waarschijnlijk bij Alcatel Lucent (ook van Nokia) gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrvU1Cx4W-HCskf0PmCaExmkO5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7b9kyWyvIO26Lzi3DgME9dn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door robertwebbe op 05-12-2025 19:21 ]

robertwebbe schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:11:
Er zit een Q in het typenummer, dat staat voor Qualcomm chipset. Bij Zaram staat er een Z in het type.

Op de sticker staat een PON-ID dat begint met ALCL dus dan wordt die waarschijnlijk bij Alcatel Lucent (ook van Nokia) gemaakt.

[Afbeelding]
Ik kan me herinneren dat de manager van Zaram die Wesley en ik laatst ontmoette ergens iets zei over productie van een ONT voor Nokia. Misschien dus niet deze SFP.

In de wandelgangen sprak ik iemand die deze Nokia SFP kan verwerven en testen. Ben wel benieuwd. Gokje: zal duur zijn.

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-12 23:10
OldZealander schreef op woensdag 3 december 2025 @ 22:15:
[...]

Ik zal t hier even laten weten als ik het werkend heb gekregen 👍
En? Is het gelukt?

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:11
Vorige week maar eens gebeld om op te zeggen cq te verlengen. Uiteindelijk gekozen om te upgraden van 2 naar 5gbit, met een 24-maanden contract, en 25 euro/maand korting gedurende de hele loopduur van het contract.

Om de nieuwe snelheid te krijgen werd een nieuw modem opgestuurd (ik had een Nokia router ongebruikt in de kast liggen, gebruik een eigen router met de Zaram module op XGS-PON). Nieuwe snelheid wordt echter pas actief nadat het nieuwe modem wordt aangesloten op de glasverbinding. Daarna moest ik de Zaram weer opnieuw aanmelden. Sagemcom modem/router werd zaterdag bezorgd.

Moet wel zeggen dat het aanmeldproces voor een eigen modem echt enorm verbeterd is sinds de vorige keer dat ik dat deed zeg!
Geen chat of klantenservice meer, gewoon een formuliertje invullen in Mijn Delta en 2 minuten later was de lijn weer actief op mijn eigen router, mét de nieuwe snelheid. Helemaal top!

Natuurlijk zeer onverstandig van mij om zoiets op zaterdagavond uit te voeren, maar het werkte echt geniaal!

• Poenzkie

Poenzkie

Just being Hendrick

ernstoud schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:59:
[...]

[...]

Nou uiteindelijk gelukkig de juiste spullen ontvangen op de 2 locaties. Wel een Nokia xs-010x-R ontvangen, ben benieuwd hoe maandag en donderdag de migraties gaan.

Ze gaven telefonisch aan dat het PON signaal er die morgen vanaf 06:00 uur op zou moeten staan, doen de monteurs nachtwerk of kan het ook zijn dat de vezel de dag ervoor al over prikken?

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-12 18:48
Zijn er hier nog mensen met een nieuwe aansluiting zonder CGNAT? Ik heb mijn 1GB aansluiting besteld, maar bij mijn broer een paar straten verder op is alleen CGNAT mogelijk volgens de delta helpdesk.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Ozzie
SnowDude schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:11:
Zijn er hier nog mensen met een nieuwe aansluiting zonder CGNAT? Ik heb mijn 1GB aansluiting besteld, maar bij mijn broer een paar straten verder op is alleen CGNAT mogelijk volgens de delta helpdesk.
Ik heb mijn aansluiting een half jaar ongeveer. Een belletje naar de helpdesk en 10min later was de CGNAT eraf.

SnowDude schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:11:
Nieuwe aansluiting is altijd met CGNAT. Totdat je het via de helpdesk omzet naar dynamisch IP.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:47
Kan je al bestaande Delta aangeven dat de losse modem wilt samen met de wifi 7. Zodat je eigen router kan gebruiken?

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
Mijn 1GB glasaansluiting is 2 weken geleden opgeleverd en ik kreeg gelijk een ip buiten CGNAT. Wie weet heeft het ermee te maken dat ze mijn coax verbinding al eens op CGNAT hadden gezet en ik dat heb laten terugdraaien.
Evertt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
Kan je al bestaande Delta aangeven dat de losse modem wilt samen met de wifi 7. Zodat je eigen router kan gebruiken?
Heb je een abonnement vanmorgen minder dan 1 Gbps.? Dan is er in deze thread wel succes gemeld om via de helpdesk deze set te krijgen.

Op de Delta website staat dat na maart 2026 gecommuniceerd wordt hoe dat voor andere bestaande klanten gaat lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oVQmFUCnJqfjLd8De_8KvnsVNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLTi6eqae8fz2DNBPueDc98j.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.delta.nl/internet/wifi/wifi-7/

• Ozzie
Evertt schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:29:
Bij mij stelde ze het zelf voor toen mijn verbinding instabiel werd met de Nokia modem/router icm met een eigen router daarachter.

Dus nu heb ik de losse Nokia ONT en Sagemcom router. Alleen die router zit nog in de doos en ligt op zolder, want heb dus mijn eigen router aan de ONT handen.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 18:56

Sen

<-->

Ik ben dus ook redelijk recent overgestapt van odido naar delta. Maar ik had het wat druk dus had die modem maar aan gesloten maar gaf wat problemen met mijn eigen router die er gewoon achter hing. Dus ik vragen of ik die Nokia ONT van odido kon gebruiken. En dat was geen probleem en kon gewoon. Ik heb het geprobeerd maar je kan het formulier gewoon niet verzenden en na ik bij de 2de lijn was gekomen kan het dus gewoon niet.
@Sen Ik begrijp je verhaal misschien niet helemaal goed. Bedoel je nu te zeggen dat de eerstelijns had gezegd dat het wel kon en vervolgens de tweedelijns niet?

Uberhaupt blijkt dit beleid niet duidelijk bij veel Delta medewerkers. De ene tweaker lukt het probleemloos, de andere niet.

[ Voor 26% gewijzigd door robertwebbe op 10-12-2025 16:28 ]

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-12 18:56

Sen

<-->

robertwebbe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:25:
@Sen Ik begrijp je verhaal misschien niet helemaal goed. Bedoel je nu te zeggen dat de eerstelijns had gezegd dat het wel kon en vervolgens de tweedelijns niet?

Uberhaupt blijkt dit beleid niet duidelijk bij veel Delta medewerkers. De ene tweaker lukt het probleemloos, de andere niet.
1ste lijn heeft meerdere malen gezegd dat het kon. Maar je kan dus het formulier niet invullen met dat mac adres, lijkt geblokkeerd te zijn. En 2de lijns zegt inderdaad wij mogen dit niet activeren. Dus inderdaad super verwarrend maar ze gaan voor mij een nieuwe Nokia ONT opsturen met aparte router dus dan zou het opgelost moeten zijn. Vind het alleen zonde van de oude appratuur.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Sen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:31:
[...]
Maar je kan dus het formulier niet invullen met dat mac adres, lijkt geblokkeerd te zijn.
Ik ben niet bekend met het formulier, maar als het macadres het probleem is, dan vul je daar wat anders in. In principe zou het juiste serienummer, ALCF... genoeg moeten zijn. Macadres is niet van belang voor juiste werking.
justdaboo schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:24:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit verhaal had nog een bijzondere wending. Blijkbaar is de mail om een afspraak te maken naar het @DELTA mailedrs verzonden. Een ander adres dan waar alle andere technische mail heen gaat (bv ipadres aanpassingen enz enz).

Dus de klant zat eergister vanaf 13u ineens zonder. Na een belletje bleek idd dat de migratie al was uitgevoerd. De doos met de Nokia en Sagemcom stond (blijkbaar) al een paar dagen buiten onder de tuintafel. :)

Aangezien ik op een groot project buiten de deur zit de klant zelf even de ONT aan laten sluiten, zodat deze kon "wakker worden". Vanmorgen om 6:00 (voor ik naar het project moest) even een SFP+ > Ethernet in de UDM gepropt op de plek van de Module uit de Genexis en binnen 5 min live....

Top :) Had alleen lekker geweest als het zonder downtime was geweest...

DUS! Verlies je @Delta adres niet uit het oog! Je weet maar nooit |:(

• Geuvert
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 19:10
Is het al iemand gelukt om delta glasvezel werkend te krijgen met een Synology Router; RT1900ac? Of vergelijkbaar?
Ik heb een nokia xs-010x-q modem gekocht. Deze is geactiveerd door delta.
Op de nokia xs-010x-q brandt de PON LED constant groen.
Ik heb in mijn router VLAN ID 100 ingesteld maar ik krijg geen IP-adres/verbinding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTsEWGMlnjfPp8yqDMhOL0LqeXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJDlO5QMXUTtPRpq3AhPI730.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Computer doet altijd precies wat ik zeg maar nooit wat ik wil.

• Duumke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:41
Geuvert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:16:
Is het al iemand gelukt om delta glasvezel werkend te krijgen met een Synology Router; RT1900ac? Of vergelijkbaar?
Ik heb een nokia xs-010x-q modem gekocht. Deze is geactiveerd door delta.
Op de nokia xs-010x-q brandt de PON LED constant groen.
Ik heb in mijn router VLAN ID 100 ingesteld maar ik krijg geen IP-adres/verbinding.
[Afbeelding]
Misschien domme vraag, maar toch wel vlan 100 op de WAN poort... je zou niet de eerste zijn die dat aan de lan kant insteld en het niet werkend krijgt.
@Geuvert Volgems mij heb je het goed ingesteld. Misschien even je router een kwartiertje afkoppelen en daarna weer aansluiten. Anders via Discord even een MAC flush vragen.

• Geuvert
Bedankt @robertwebbe, dit ga ik zeker proberen.
@Duumke, daar was ik ook even bang voor maar deze instellingen zitten onder de ISP settings dus ik verwacht dat ik de juiste optie te pakken heb.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkEM_O9dbN6gpDa7nf5pQOH9UaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTk8bJIzTfKi88sKGXP9512S.jpg?f=fotoalbum_large

@Geuvert In je laatste screenshot staat er geen 100 bij de internet VLAN ID. Had je de waarde wel opgeslagen na het invoeren?

En ik twijfel nu aan het vinkje erboven. Moet die aan om de eerste waarde eronder in te kunnen vullen? Zo niet, dan uitvinken.

En wat staat er in het tabblad ervoor voor waardes?

[ Voor 42% gewijzigd door robertwebbe op 12-12-2025 17:16 ]

• Ozzie
Geuvert schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:41:
Bedankt @robertwebbe, dit ga ik zeker proberen.
@Duumke, daar was ik ook even bang voor maar deze instellingen zitten onder de ISP settings dus ik verwacht dat ik de juiste optie te pakken heb.[Afbeelding]
Wat zie je als je op die knop met 'ISP Settings' klikt, zonder VoIP en iptv? Want volgens de plaatjes op internet heeft jouw router een WAN aansluiting en een 4xLAN en in dit venster zie ik alleen de lan aansluitingen staan.

Op mijn router (een totaal andere dan jou) werkte internet in ieder geval meteen nadat ik de Nokia ont had aangesloten en vlan ingesteld.

• RonnyB1986
  • Laatst online: 14-12 18:46
Volgens de handleiding van Synology lijkt Geuvert alles goed te doen. Alle verkeer dat via Wireless, lan1 of lan2 de router ingaat zou aan de wan zijde dan een vlan tag meekrijgen. Dus… is je pc bekabeld of draadloos verbonden met de router, en als bekabeld, dan in Lan1 of Lan2? Just checking…

• RonnyB1986
  • Laatst online: 14-12 18:46
Ik lees niet ver genoeg: als je de andere poorten leeg laat in dit scherm gaat vlan 100 ook daar gelden. Maar je kan het proberen. En een longshot van de site van Schenk ICT: “ Er rest je dan nog 1 ding te doen en dat is het instellen van de VLAN voor je internet aansluiting (WAN), deze moet op 100 staan (in sommige gevallen werkt vlan 100 niet maar 500 wel).”
RonnyB1986 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:19:
Ik lees niet ver genoeg: als je de andere poorten leeg laat in dit scherm gaat vlan 100 ook daar gelden. Maar je kan het proberen. En een longshot van de site van Schenk ICT: “ Er rest je dan nog 1 ding te doen en dat is het instellen van de VLAN voor je internet aansluiting (WAN), deze moet op 100 staan (in sommige gevallen werkt vlan 100 niet maar 500 wel).”
En bij zakelijke abonnementen VLAN107.

• Geuvert
Bedankt voor het meedenken tot zover.
robertwebbe schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:13:
@Geuvert In je laatste screenshot staat er geen 100 bij de internet VLAN ID. Had je de waarde wel opgeslagen na het invoeren?

En ik twijfel nu aan het vinkje erboven. Moet die aan om de eerste waarde eronder in te kunnen vullen? Zo niet, dan uitvinken.

En wat staat er in het tabblad ervoor voor waardes?
Ik had de waarde wel opgeslagen. Ik wissel nu steeds terug naar mijn andere ISP. ik was iets te haastig met het maken van een screenshot.
Als ik het vinkje uit zet dan worden alle velden greyed out.
Ozzie schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 18:13:
[...]

Wat zie je als je op die knop met 'ISP Settings' klikt, zonder VoIP en iptv? Want volgens de plaatjes op internet heeft jouw router een WAN aansluiting en een 4xLAN en in dit venster zie ik alleen de lan aansluitingen staan.

Op mijn router (een totaal andere dan jou) werkte internet in ieder geval meteen nadat ik de Nokia ont had aangesloten en vlan ingesteld.
Als ik op 'ISP Settings' klik krijg ik het volgende te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TonFP6Ap42JLfL5bLc7mP1rKGEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnCsZUTIIlXXyiJ23oJwhAJA.jpg?f=fotoalbum_large
Deze velden zijn, als ik het goed begrijp, alleen noodzakelijk als ik me bij mijn ISP aan moet melden met bepaalde gegevens.
Het MAC adres is van mijn router (deels verwijderd). Ik heb ook geprobeerd om deze leeg te laten en om het MAC adres van mijn eigen glasvezel modem in te vullen.
RonnyB1986 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:43:
Volgens de handleiding van Synology lijkt Geuvert alles goed te doen. Alle verkeer dat via Wireless, lan1 of lan2 de router ingaat zou aan de wan zijde dan een vlan tag meekrijgen. Dus… is je pc bekabeld of draadloos verbonden met de router, en als bekabeld, dan in Lan1 of Lan2? Just checking…
Mijn desktop zit bekabeld aangesloten op LAN1.
Ik heb het ondertussen geprobeerd met VID 100 en met VID 500.
Helaas allemaal zonder succes.
Ik kan nog proberen om via discord een MAC flush aan te vragen maar mijn eigen modem zit ondertussen al 6 dagen aangesloten dus ik weet niet hoeveel nut dat dan nog heeft.

Misschien kan ik nog vragen om een ander VMK profiel te pakken. Er zijn twee die zouden moeten werken met de Nokia xs-010x-q. Toen ik mijn eigen modem wilde aanmelden kreeg deze geen verbinding (PON bleef knipperen) dus na een chatsessie met Delta hebben zij het ingesteld maar ik weet niet met welk profiel.

Geuvert schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:40:
Bedankt voor het meedenken tot zover.

[...]

Ik had de waarde wel opgeslagen. Ik wissel nu steeds terug naar mijn andere ISP. ik was iets te haastig met het maken van een screenshot.
Als ik het vinkje uit zet dan worden alle velden greyed out.

[...]

Als ik op 'ISP Settings' klik krijg ik het volgende te zien.
[Afbeelding]
Deze velden zijn, als ik het goed begrijp, alleen noodzakelijk als ik me bij mijn ISP aan moet melden met bepaalde gegevens.
Het MAC adres is van mijn router (deels verwijderd). Ik heb ook geprobeerd om deze leeg te laten en om het MAC adres van mijn eigen glasvezel modem in te vullen.

[...]

Mijn desktop zit bekabeld aangesloten op LAN1.
Ik heb het ondertussen geprobeerd met VID 100 en met VID 500.
Helaas allemaal zonder succes.
Ik kan nog proberen om via discord een MAC flush aan te vragen maar mijn eigen modem zit ondertussen al 6 dagen aangesloten dus ik weet niet hoeveel nut dat dan nog heeft.

Misschien kan ik nog vragen om een ander VMK profiel te pakken. Er zijn twee die zouden moeten werken met de Nokia xs-010x-q. Toen ik mijn eigen modem wilde aanmelden kreeg deze geen verbinding (PON bleef knipperen) dus na een chatsessie met Delta hebben zij het ingesteld maar ik weet niet met welk profiel.
Heb je een notebook met RJ45? Dan kun je die eens koppelen aan de Nokia en kijken of je internet hebt. Dan moet je in de driver settings van die notebook VLAN 100 opgeven, niet alle Windows ethernet drivers kunnen dat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQfixtNl_k-DiyHSwa_RsAVZ79A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iZKrkmrpSeE2sy4qV05WRRbI.jpg?f=user_large

• Geuvert
ernstoud schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:04:
[...]

Heb je een notebook met RJ45? Dan kun je die eens koppelen aan de Nokia en kijken of je internet hebt. Dan moet je in de driver settings van die notebook VLAN 100 opgeven, niet alle Windows ethernet drivers kunnen dat:

[Afbeelding]
Dit was ik ook al tegen gekomen. Ik heb een Intel I211 netwerk chipset. Deze optie zit er bij mij niet in.
Ik las dat het ook via powershell kan maar met mijn kennis ben ik bang dat ik het instellen van het VLAN ID op mijn computer niet meer ongegaan dan maken.
Misschien lukt het wel op mijn laptop met Linux Mint. Ik zal het eens proberen.

• Geuvert
ernstoud schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:04:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb een desktop met linux mint rechtstreeks aangesloten op mijn nokia modem. Ik kon geen verbinding krijgen. Ik weet echter niet zeker of het VLAN ID correct heb ingesteld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCykmRv-406u1x6S1JL5lc_Zt7s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hr9NZYxCPRTMKGD3VYOpUN3w.png?f=fotoalbum_large

Geuvert schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:03:
[...]

Ik heb een desktop met linux mint rechtstreeks aangesloten op mijn nokia modem. Ik kon geen verbinding krijgen. Ik weet echter niet zeker of het VLAN ID correct heb ingesteld.[Afbeelding]
Lijkt me goed. Vermoedelijk doet de Nokia niet zijn werk.

Beste is op Discord in het # Support kanaal een ticket aanmaken: https://discord.gg/Hs3crHce dan kijkt er een engineer naar.

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:18

MindBender

Bite my shiny metal ass!

THM0 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:28:
Vorige week maar eens gebeld om op te zeggen cq te verlengen. Uiteindelijk gekozen om te upgraden van 2 naar 5gbit, met een 24-maanden contract, en 25 euro/maand korting gedurende de hele loopduur van het contract.
Hoe kom jij aan die aanbieding?
Ik krijg alleen deze aanbiedingen:
Verleng met 1 jaar
Verleng je abonnement met een jaar en krijg 12 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 2 jaar
Verleng je abonnement met twee jaar en krijg 24 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 3 jaar
Verleng je zakelijke abonnement met 3 jaar en profiteer van de maximale korting. Je ontvangt gedurende de hele looptijd 10 euro korting per maand. Dat is in totaal maar liefst 360 euro voordeel. Zo zit je voorlopig dus goed.

Ze noemen het 'Jouw persoonlijke verlengaanbod'. Misschien is het iets persoonlijks, dat verklaart ook het ongepaste tutoyeren, want hoe tevreden ik ook ben; we zijn nou eenmaal geen vrienden.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:11
MindBender schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:22:
[...]

Hoe kom jij aan die aanbieding?
Ik krijg alleen deze aanbiedingen:
Verleng met 1 jaar
Verleng je abonnement met een jaar en krijg 12 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 2 jaar
Verleng je abonnement met twee jaar en krijg 24 maanden 5,- euro korting per maand.
Verleng met 3 jaar
Verleng je zakelijke abonnement met 3 jaar en profiteer van de maximale korting. Je ontvangt gedurende de hele looptijd 10 euro korting per maand. Dat is in totaal maar liefst 360 euro voordeel. Zo zit je voorlopig dus goed.

Ze noemen het 'Jouw persoonlijke verlengaanbod'. Misschien is het iets persoonlijks, dat verklaart ook het ongepaste tutoyeren, want hoe tevreden ik ook ben; we zijn nou eenmaal geen vrienden.
Zelf gebeld, om op te zeggen. Vergeet die standaard verleng aanbiedingen.
Maar kan zijn dat het uitmaakt hoe lang je al abonnee bent en hoe lang je al vrij bent om weg te gaan, ik ken de commerciële regels niet die ze hanteren.
Pagina: 1 ... 85 86 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen om Delta, KPN mag besproken worden in: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken.