Deze stappen zijn allemaal helaas al ondernomen en daardoor weten we wel zeker dat het komt van de installatie op zolder. Echter, dat is dan maar deel van de oplossing. Aangezien de installateur dus niet kan achterhalen waar het vandaan komt.TereZz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:12:
Inderdaad één voor één stekkers uit het stopcontact halen om te checken of het geluid weg is. Maak je niet druk, je hoeft al helemaal niet te verhuizen, dit ga je namelijk gewoon vinden en oplossen!
Als je weet dat het uit die hoek komt dan is het alle stekkers eruit. Is het dan stil?
Zo ja 1 apparaat erbij en zo kom je er achter welke het kan zijn. WP boiler zou kunnen die kan afhankelijk van de instellingen elk moment aanspringen, maar wellicht is het voor jouw beter dat deze alleen in dag uren kan verwarmen (noem maar een voorbeeld).
Zo ja 1 apparaat erbij en zo kom je er achter welke het kan zijn. WP boiler zou kunnen die kan afhankelijk van de instellingen elk moment aanspringen, maar wellicht is het voor jouw beter dat deze alleen in dag uren kan verwarmen (noem maar een voorbeeld).
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Als het debiet hoog is, kan het dan zijn dat je buffervat staat te verwarmen?
Het zou kunnen dan er ergens een braampje in de leidingen zit wat het water laat 'fluiten'.
Installateur bellen en iemand laten komen die wel gehoorbescherming gebruikt tijdens werkzaamheden
Ofwel (een jongere) monteur laten komen die wel hoogfrequent geluid kan horen.
Ik heb in het verleden dezelfde discussie met mijn zonnepanelen partij gehad. Iedere keer een andere (oudere man) die het hoogfrequent gejank van de omvormer niet hoorde. Uiteindelijk een jonger iemand gekomen die wel snapte waar wij het over hadden. (90dB met geluidsmeter gemeten op 1 meter van de omvormer)
Het zou kunnen dan er ergens een braampje in de leidingen zit wat het water laat 'fluiten'.
Installateur bellen en iemand laten komen die wel gehoorbescherming gebruikt tijdens werkzaamheden
Ofwel (een jongere) monteur laten komen die wel hoogfrequent geluid kan horen.
Ik heb in het verleden dezelfde discussie met mijn zonnepanelen partij gehad. Iedere keer een andere (oudere man) die het hoogfrequent gejank van de omvormer niet hoorde. Uiteindelijk een jonger iemand gekomen die wel snapte waar wij het over hadden. (90dB met geluidsmeter gemeten op 1 meter van de omvormer)
Heb je die groene pomp al een keer los gehad? In mijn oren klinkt t als een circulatiepomp.
15x330 SW38
Wellicht dat je de oorzaak ook meer kunt pinpointen met een soort stethoscoop of een eenvoudige versie daarvan (trechter of schroevendraaier tegen je oor, en die tegen de leiding).
Op basis van de audio denk ik aan een pomp met zingende lagers (naast die groene is er minimaal nog 1, in de CV zelf bijvoorbeeld) of bijvoorbeeld drukregelaar waarvan de klep staat te resoneren/fluiten (dat ding op foto 3 rechtsboven). Of een stuk kleine leiding waar heel veel flow doorheen gaat.
Op basis van de audio denk ik aan een pomp met zingende lagers (naast die groene is er minimaal nog 1, in de CV zelf bijvoorbeeld) of bijvoorbeeld drukregelaar waarvan de klep staat te resoneren/fluiten (dat ding op foto 3 rechtsboven). Of een stuk kleine leiding waar heel veel flow doorheen gaat.
Ja, de stekker daarvan eruit gehad. Dat maakt geen verschil. Die pomp staat ook niet te draaien 's nachts.Centauriprime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:26:
Heb je die groene pomp al een keer los gehad? In mijn oren klinkt t als een circulatiepomp.
Ik vermoed haast dat het water is wat circuleert, want er staat op dat moment niets te verwarmen. Ik kan in de Daikin app ook zien dat op dat tijdstip verwarming en warmwater geen stroom vragen/gebruiken.
Wat een verschrikkelijke chaos in die techniek ruimte.
En te bedenken dat je voornamelijk vloerverwarming hebt.
Wat mij opvalt , is die vertrekwater temperatuur altijd zo hoog?
Namelijk 46 graden.
Namelijk 46 graden.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ja het is niet fraai. Dat komt door het later plaatsen van de zoneregeling. Zijn we ook niet gelukkig mee, maar weinig meer aan te doen.Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:33:
Wat een verschrikkelijke chaos in die techniek ruimte.
Namelijk 46 graden.
Ik durf dat niet te zeggen, zal erop letten. Het is me niet opgevallen dat het anders is dan anders.
Is dat een hoge temperatuur dan?
Ik vind het sowieso gek dat ik geluid hoor, terwijl de verwarming de hele zomer al uit staat en de warmwater tank op temperatuur is en niet verwarmt op dat moment (buis is ook koud)
Heb je buren met een soortgelijke setup en heb je daar al eens geluisterd?
15x330 SW38
Maar 'iets' is aan het pompen toch, want je hoort het bij 20-25 l/min
De enige momenten dat de vertrekwater temperatuur hoog zou zijn is naar mijn mening als je boiler wordt opgewarmt.txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:36:
[...]
Ja het is niet fraai. Dat komt door het later plaatsen van de zoneregeling. Zijn we ook niet gelukkig mee, maar weinig meer aan te doen.
Ik durf dat niet te zeggen, zal erop letten. Het is me niet opgevallen dat het anders is dan anders.
Is dat een hoge temperatuur dan?
Ik vind het sowieso gek dat ik geluid hoor, terwijl de verwarming de hele zomer al uit staat en de warmwater tank op temperatuur is en niet verwarmt op dat moment (buis is ook koud)
Je hebt immers voornamelijk vloerverwarming in een nieuw huis..
Denk dat je rond de 30 graden watertemperatuur gewoon je huis warm houdt , en hoe lager hoe beter voor je stroomverbruik.
En buffervaten en vloerverwarming is vrijwel altijd een overbodige combinatie.
Met vloeren van beton in je nieuwe huis heb je daar immers een grote massa voor energie opslag in de vorm van warmte.
En je geeft zelf al aan bij een hoog debiet hoor je de piep , kan je de pompsnelheid instellen ergens?
Kun je op een bepaalde manier de pomp forceren op maximale snelheid te draaien? Of op een andere manier de snelheid regelen? Je zou dan kunnen luisteren of de piep dan te horen wordt.
Helaas niet. Elke woning is anders.Centauriprime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:39:
Heb je buren met een soortgelijke setup en heb je daar al eens geluisterd?
De pompsnelheid is door mijzelf niet aan te passen in de instellingen.
Daar is een installateur voor nodig. Ik kan zelf weinig tot niets aanpassen.
Ben daar ook wat huiverig voor aangezien ik er nul verstand van heb. Weet dan ook niet goed wat ik aanpas en welke gevolgen dat kan hebben.
Daar is een installateur voor nodig. Ik kan zelf weinig tot niets aanpassen.
Ben daar ook wat huiverig voor aangezien ik er nul verstand van heb. Weet dan ook niet goed wat ik aanpas en welke gevolgen dat kan hebben.
En horen andere mensen het ook? Mogelijk dat iemand die het ook hoort eens kan luisteren omdat die er niet bijna 24/7 hinder van heeft...
404 Signature not found
Zoek een tekening van een buffervat en pas die aan voor je installatie.
Dan het afgaande pompje alleen laten draaien zonder ketel. Per zone klep openen en sluiten.
Want alleen ketel zonder afgaande pompje heb je al gedaan (dubbel check) en dan blijft het.
Dus per water circuit pomp laten draaien en luisteren.
En ook de zonekleppen apart
1500l/u is niet heel overdreven voor WP, maar wat zijn je leiding diktes?
Het lullige is dat het maar een ruwe rand (niet afgebraamd) in je leiding en je hebt het zitten. En dan helpt een stethoscoop wel. En 100 euro voor je rust is niet veel geld.
Dan het afgaande pompje alleen laten draaien zonder ketel. Per zone klep openen en sluiten.
Want alleen ketel zonder afgaande pompje heb je al gedaan (dubbel check) en dan blijft het.
Het lullige is dat het maar een ruwe rand (niet afgebraamd) in je leiding en je hebt het zitten. En dan helpt een stethoscoop wel. En 100 euro voor je rust is niet veel geld.
[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 17-07-2023 09:56 ]
Dit is het eerste waar ik aan dacht. Een typische 'fout' die een aardig vervelend geluid kan veroorzaken. Mogelijk dat die betreffende leiding ergens tegenaan zit waardoor het geluid verder draagt.rdfeij schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:22:
Zeker icm een hoog debiet door de leiding is bovenstaande zeer goed mogelijk.
Alleen is de vraag wel waaruit bestaat jouw leidingwerk? Is er ergens nog een stuk koper leiding met knelfitwerk?
Als het namelijk allemaal perskoppelingen zijn met die meerlagenbuizen dan moet je kijken naar de aansluiting op een vat oid.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Helaas, hier moet ik dan afhaken. Ik heb niet de kennis of kunde om instellingen aan te passen of installaties aan te passen. Ik ben vooral op zoek naar een mogeljke oorzaak aangezien de installateur niet kan/wil helpen.Dapdodo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:53:
Zoek een tekening van een buffervat en pas die aan voor je installatie.
Ik wil uiteindelijk dan iemand inhuren om het probleem te verhelpen. Maar probeer eerst boven wat er te krijgen wat de mogelijke oorzaken zijn zodat ik ook de juiste hulp kan inschakelen.
Zelf sleutelen is helaas geen optie.
Stekkers van alle apparaten op zolder er 1 voor 1 uit, dan weet je om welk apparaat het gaat, is al diverse keren verteld maar nog geen antwoord of dit ook zo gedaan is?txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:15:
[...]
Deze stappen zijn allemaal helaas al ondernomen en daardoor weten we wel zeker dat het komt van de installatie op zolder. Echter, dat is dan maar deel van de oplossing. Aangezien de installateur dus niet kan achterhalen waar het vandaan komt.
"De installatie op zolder" is een breed begrip namelijk.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Heb je nou al de stekkers er 1 voor 1 uitgetrokken? Als je wil weten waar het vandaan komt doe je dit, niet door de filosoferen op een forum.txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:01:
[...]
Helaas, hier moet ik dan afhaken. Ik heb niet de kennis of kunde om instellingen aan te passen of installaties aan te passen. Ik ben vooral op zoek naar een mogeljke oorzaak aangezien de installateur niet kan/wil helpen.
Ik wil uiteindelijk dan iemand inhuren om het probleem te verhelpen. Maar probeer eerst boven wat er te krijgen wat de mogelijke oorzaken zijn zodat ik ook de juiste hulp kan inschakelen.
Zelf sleutelen is helaas geen optie.
Zingende leiding door een braam bij een snelkoppeling lijkt mij de primaire oorzaak, ook omdat het probleem is ontstaan bij een wijziging in het leidingwerk. Dat in combinatie met een hoge stroomsnelheid is denk ik de oorzaak, zou gewoon de installateur terug laten komen en die het op laten lossen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ja, dat is gedaan.TereZz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Heb je nou al de stekkers er 1 voor 1 uitgetrokken? Als je wil weten waar het vandaan komt doe je dit, niet door de filosoferen op een forum.
Er zijn maar 3 stekkers.
1 van het groene pompje - niet de veroorzaker
1 van de zoneverdeler - niet de veroorzaken
De andere stekker schakelt gelijk de hele Daikin uit. Dan is het stil.
Meer stekker dingen zijn er niet om te testen.
Ik ben hier al een jaar mee bezig, dus geloof mij, ik heb alles geprobeerd om er achter te komen wat de oorzaak is.
Die willen dat dus niet. Daarom ook via de rechtsbijstand ondertussen bij de raad van bouw arbitrage.geldersscheepje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:14:
Zingende leiding door een braam bij een snelkoppeling lijkt mij de primaire oorzaak, ook omdat het probleem is ontstaan bij een wijziging in het leidingwerk. Dat in combinatie met een hoge stroomsnelheid is denk ik de oorzaak, zou gewoon de installateur terug laten komen en die het op laten lossen.
Maar dat kan nog wel een jaar duren voor we aan de beurt zijn.
/f/image/DEszzdwYDVcPZpu7LKGSkNvt.png?f=fotoalbum_large)
Misschien Daikin gewoon een middagje laten mee kijken?
/f/image/rjvnkBw1o7JlzLg6gpTCsz0L.png?f=fotoalbum_large)
Of je legt het geval even voor bij Daiking Experience center, misschien kunnen ze je uitleggen wat er allemaal mogelijk is als je installateur niet meer wil.
[ Voor 38% gewijzigd door SuperR1902 op 17-07-2023 11:02 ]
Top! Voel je de leidingen op hoge frequentie trillen by any chance?txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Ja, dat is gedaan.
Er zijn maar 3 stekkers.
1 van het groene pompje - niet de veroorzaker
1 van de zoneverdeler - niet de veroorzaken
De andere stekker schakelt gelijk de hele Daikin uit. Dan is het stil.
Meer stekker dingen zijn er niet om te testen.
Ik ben hier al een jaar mee bezig, dus geloof mij, ik heb alles geprobeerd om er achter te komen wat de oorzaak is.
Denk dat je 2 stappen kan ondernemen
- Zorgen dat alle leidingen die je fysiek kan zien niet een andere leiding of muur aanraken ( afgezien van waar ze de muur / vloer in gaan natuurlijk ) Als iets wel elkaar raakt wellicht met rubber ertussen zodat ze elkaar niet meer aanraken. Wellicht dat het vermindering geeft van het geluid of het oplost als het veroorzaakt wordt door trillingen/resonantie
- Contact opnemen met Daikin zelf zoals hier al meerdere malen wordt aangegeven. Als een installateur niet wilt helpen dan maar de fabrikant zelf. Ze willen geen slechte naam en zullen dus vast bereid zijn te helpen. Eventueel een andere installateur die met Daikin werkt?
Voor de rest lijkt je alle standaard dingen al geprobeerd te hebben. Op veel meer technisch vlak zou ik het zelf ook niet weten
- Zorgen dat alle leidingen die je fysiek kan zien niet een andere leiding of muur aanraken ( afgezien van waar ze de muur / vloer in gaan natuurlijk ) Als iets wel elkaar raakt wellicht met rubber ertussen zodat ze elkaar niet meer aanraken. Wellicht dat het vermindering geeft van het geluid of het oplost als het veroorzaakt wordt door trillingen/resonantie
- Contact opnemen met Daikin zelf zoals hier al meerdere malen wordt aangegeven. Als een installateur niet wilt helpen dan maar de fabrikant zelf. Ze willen geen slechte naam en zullen dus vast bereid zijn te helpen. Eventueel een andere installateur die met Daikin werkt?
Voor de rest lijkt je alle standaard dingen al geprobeerd te hebben. Op veel meer technisch vlak zou ik het zelf ook niet weten
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Of zoals bij ouderwetse radiatoren dat je de knop maar een klein beetje hebt open gedraaitrdfeij schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:22:
[ Voor 11% gewijzigd door Piemol op 17-07-2023 11:34 ]
:strip_exif()/f/image/OephYlmp5lsQX3jQ8ffFKZOg.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.gereedschapland.nl/catalog/1200/stethiscopen
Goede zoektocht. and may the odds be ever in your favor
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. De vloerverwarming maakte een piep geluid dat bloedvervelend was. Bij de oplevering werd meteen de opdracht gegeven de pomp te vervangen. Dat werd gedaan, maar het geluid bleef. Het bleef weken zo, totdat er nog eens iemand kwam kijken. Hij draaide ergens met een inbus een halve slag en poef, weg geluid.
Hoe simpel kan het zijn. Dus, ik zou zeggen kijk eens of er bij jou ook een inbus schroefje aangedraaid kan worden.
Bij ons zat die aan de zijkant van iets wat er ongeveer zo uitzag:
Hoe simpel kan het zijn. Dus, ik zou zeggen kijk eens of er bij jou ook een inbus schroefje aangedraaid kan worden.
/f/image/dilH6zJo03Bi9VkTohUelLrg.png?f=fotoalbum_large)
Als je een schroevendraaier (of iets anders van metaal) op 1 van de leidingen zet en deze aan je oor houdt. hoor je het geluid dan ook?
[ Voor 11% gewijzigd door degrashopper op 17-07-2023 11:44 ]
tussen de verdeler aanvoer en retour zie ik een handmatige kraan zitten. Deze is waarschijnlijk geplaatst na de ombouw / toevoeging zoneregeling. Staat die kraan misschien op een heel klein kiertje waardoor deze fluit? Volledig dichtdraaien zou ik zeggen, zie niet waarom daar een korstluit kraan moet.
Klinkt alsof er water door een bypass/shunt stroomt
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Bedankt voor alle tips! Ik heb zojuist Daikin gesproken, die vinden het vervelend maar doen zelf geen reparaties. Zij willen wel komen,maar dan samen met de installateur. Dat gaat lastig worden, maar ik ga het ze toch vragen.
De tips met de schroevendraaier ga ik zo even proberen. Evenals die van het kraantje en de losse schroeven. Hopelijk is het zoiets simpels als dat.
Het is echt erg hoe gek je kan worden van zo'n simpele toon
De tips met de schroevendraaier ga ik zo even proberen. Evenals die van het kraantje en de losse schroeven. Hopelijk is het zoiets simpels als dat.
Het is echt erg hoe gek je kan worden van zo'n simpele toon
De pomp draait ook als er niet gestookt wordt. Dus het kan de pomp zijn die een beetje jankt maar ook iets in de verdeler of de leidingen. Waar is het geluid het hardste? Toevallig bij de verdeler? (soms achter een kast geplaatst, veelal per verdieping is een aparte verdeler geplaatst).
Is er ook iets aan de verdeler aangepast?
Eensch, ik heb dit zelfde probleem gehad. Als je in de verdeler de doorstroom teveel knijpt gaat hij fluiten. Wat je kan proberen is even aan de thermostaat knop draaien. Als het fluiten dan weg gaat is het de doorstroom snelheid.krazzer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:43:
Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. De vloerverwarming maakte een piep geluid dat bloedvervelend was. Bij de oplevering werd meteen de opdracht gegeven de pomp te vervangen. Dat werd gedaan, maar het geluid bleef. Het bleef weken zo, totdat er nog eens iemand kwam kijken. Hij draaide ergens met een inbus een halve slag en poef, weg geluid.
[Afbeelding]
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Het geluid dat uit de muur komt is overal even hard.Rubenus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:23:
De pomp draait ook als er niet gestookt wordt. Dus het kan de pomp zijn die een beetje jankt maar ook iets in de verdeler of de leidingen. Waar is het geluid het hardste? Toevallig bij de verdeler? (soms achter een kast geplaatst, veelal per verdieping is een aparte verdeler geplaatst).
Ja er is op alle 3 de verdiepingen werk uitgevoerd aan de verdelers.
Er is een Henco draadloze regeling op aangebracht met Henco draadloze thermostaten.
Welke knop bedoel je precies? (sorry n00b)Mike2k schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:29:
[...]
Eensch, ik heb dit zelfde probleem gehad. Als je in de verdeler de doorstroom teveel knijpt gaat hij fluiten. Wat je kan proberen is even aan de thermostaat knop draaien. Als het fluiten dan weg gaat is het de doorstroom snelheid.
Wat @krazzer zegt kan zo maar eens een oplossing zijn natuurlijk. Ga gewoon een rondje door het huis op een stil moment met een inbussetje en een schroevendraaier. Met name voetventielen, bypass enz.
Begin gewoon bij de eerste. Kwart slag... niks? kwart slag.. niks? 2 kwartslagen terug en de volgende.
Handiger is beginnen aan de flow kranen van je verdeler. (of je maximale pompdruk verlagen tot een moment dat het weg is)
Begin gewoon bij de eerste. Kwart slag... niks? kwart slag.. niks? 2 kwartslagen terug en de volgende.
Handiger is beginnen aan de flow kranen van je verdeler. (of je maximale pompdruk verlagen tot een moment dat het weg is)
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 17-07-2023 13:22 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Geen sorry nodig
Is de witte knop die op de verdeler zit. Meestal rechtsbovenin en er staat een graden schaalverdeling op van 20 tot 50 dacht ik
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Heb wel eens meegemaakt dat er een schroef tegen de betonijzer zat.
Luister evt met bv een schroevendraaier. Zet het ijzeren gedeelte bv op een klem of pijp en zet je oor tegen het handvat.
Luister evt met bv een schroevendraaier. Zet het ijzeren gedeelte bv op een klem of pijp en zet je oor tegen het handvat.
Dank je, ga ik straks proberen.Mike2k schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:33:
[...]
Geen sorry nodig
Is de witte knop die op de verdeler zit. Meestal rechtsbovenin en er staat een graden schaalverdeling op van 20 tot 50 dacht ik
Kan je op één of andere manier die verdelers niet volledig dicht of open zetten en kijken of dat een verschil maakt ?
Dat zijn die grijze knoppen met witte rand? Die hebben een automatische stand en een handmatige stand.boswandeling schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:42:
Kan je op één of andere manier die verdelers niet volledig dicht of open zetten en kijken of dat een verschil maakt ?
Ik kan ze wel handmatig draaien, maar dan ontregel ik dus het hele systeem aangezien het automatisch wordt aangestuurd.
Ik heb in de winter wel eens geprobeerd om alle thermostaten op 30 te zetten zodat alle zones open stonden, maar dat leek toen geen verschil te maken. .
@txgrl
Kan je eens wat foto,s plaatsen van de verdelers vloerverwarming ?
Kan nog meer duidelijk maken
En wat bedoel je met:
op zolder bij de ketel?
We praten toch over een warmtepomp installatie of mis ik wat ?
Kan je eens wat foto,s plaatsen van de verdelers vloerverwarming ?
Kan nog meer duidelijk maken
En wat bedoel je met:
op zolder bij de ketel?
We praten toch over een warmtepomp installatie of mis ik wat ?
[ Voor 36% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 14:09 ]
:strip_exif()/f/image/I6K477NT0UnI4SBaOQg5er7V.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is van de bypass van de buren. Deze lijkt 100% dicht te staan. Zal ik dat dan met die van ons ook doen? Ze hebben een soortgelijke (maar niet 100% gelijke) aansluiting en geen piep-problemen.
Ik zie op onze bypass ook een groene aanslag. Dit duidt op lekkage? Er ligt geen water onder.
(foto = van buren)
Is er sinds die installatie ergens aan een kraan gedraaid? Als er een kraan bijna dicht staat en er wordt water doorheen gepompt, dat kan dat soms irritante geluiden geven.Bor schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:06:
Kan het resonantie zijn?
bypass is doorgaans niet nodig, gewoon dichtdraaien.
Grote kans dat de pompdruk vrij hoog staat en dat het overschot aan water dus als een raket door de bypass gaat en daardoor fluit.
Grote kans dat de pompdruk vrij hoog staat en dat het overschot aan water dus als een raket door de bypass gaat en daardoor fluit.
Los van hoe je het kan oplossen, waar andere hoop meer van weten: Zet Spectroid (oid) op je telefoon (voor Android iig, geen idee of iOS dezelfde heeft, maar anders is er vast een vergelijkbare). Als jouw telefoon gevoelig genoeg is het op te nemen, moet Spectroid het ook zichtbaar kunnen maken. Die laat het frequentiespectrum zien, en als het goed is, is daar een paaltje te zien als de piep gaande is. Kunnen iig ook degene die het niet horen zien dat er wel wat is.
Ik heb de bypass een stuk verder (niet 100%) dicht gedraaid. Zowaar is het nu stil. Maar het debiet staat nu ook op nul.
Dus kan toeval zijn? Of kan het debiet ook naar nul gaan doordat ik hem nu dicht heb gedraaid?
Edit: never mind. Geluid is weer terug nu debiet weer hoog is. Ook met bypass 100% dicht
Dus kan toeval zijn? Of kan het debiet ook naar nul gaan doordat ik hem nu dicht heb gedraaid?
Edit: never mind. Geluid is weer terug nu debiet weer hoog is. Ook met bypass 100% dicht
[ Voor 17% gewijzigd door txgrl op 17-07-2023 16:30 ]
als je geen warmtevraag in je huis hebt staan er waarschijnlijk geen kleppen open en kan het water ook niet weg, dus is je flow inderdaad 0. Je benodigde flow tbv de fluit ging dus door de bypass.
eea afhankelijk hoe het systeem ingericht is. master/master of master/slave. Waarschijnlijk bij jou dus master/master en heeft elke groep een eigen thermostaat die ook 'ketelvraag' kan genereren en de betreffende groep open zet.
Zelf ben ik geen voorstander van thermostaten per kamer etc. Liefst alleen een ruimteopnemer in de woonkamer en alles hydraulisch inregelen op een stooklijn. Is een beetje werk, maar wel super comfortabel en fool-proof.
eea afhankelijk hoe het systeem ingericht is. master/master of master/slave. Waarschijnlijk bij jou dus master/master en heeft elke groep een eigen thermostaat die ook 'ketelvraag' kan genereren en de betreffende groep open zet.
Zelf ben ik geen voorstander van thermostaten per kamer etc. Liefst alleen een ruimteopnemer in de woonkamer en alles hydraulisch inregelen op een stooklijn. Is een beetje werk, maar wel super comfortabel en fool-proof.
Dus dan kan je de bypass al uitsluiten.
Dus is alles goed ontlucht?
Wat is de waterdruk op het circuit?
Eventueel er ook even wat water bij opzetten.
Vraag is ook of je eventueel het debiet van je pomp wat kunt afknijpen zonder afbreuk te doen aan het vermogen om te verwarmen.
Van: https://www.bouwinfo.be/b...pomp-maakt-lawaai.294293/Als een een scherp of hogere toon is, dan is er vermoedelijk lucht in het water of kan de toevoer van het water niet volgen met wat de pomp nodig heeft van toevoer. Hierdoor ontstaat er onderdruk voor de schroef.
Vraag is ook of je eventueel het debiet van je pomp wat kunt afknijpen zonder afbreuk te doen aan het vermogen om te verwarmen.
Wat is hoog in jouw situatie? 10L 20L 50L per minuut?txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:23:
Ik heb de bypass een stuk verder (niet 100%) dicht gedraaid. Zowaar is het nu stil. Maar het debiet staat nu ook op nul.
En heb je de mogelijkheid om dat te halveren als test?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
@txgrl
Als alle verdelers voorzien zijn van een zoneregeling zou ik zelf niet alle bypasses dicht draaien.
Stel dat alle regelaars dicht lopen dan krijg je mogelijk een flow storing met alle bypasses dicht.
Nog even een vraag die ik eerder stelde en geen antwoord op kreeg in de herhaling :
Je sprak over de ketel op zolder
Gaat het hier nu over een all elektric warmtepomp of mis ik iets.?
Als alle verdelers voorzien zijn van een zoneregeling zou ik zelf niet alle bypasses dicht draaien.
Stel dat alle regelaars dicht lopen dan krijg je mogelijk een flow storing met alle bypasses dicht.
Nog even een vraag die ik eerder stelde en geen antwoord op kreeg in de herhaling :
[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 17:08 ]
BirdNET (app om vogels aan de hand van hun gefluit te kunnen determineren) laat ook een spectrumplaatje zien.Sissors schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:22:
Los van hoe je het kan oplossen, waar andere hoop meer van weten: Zet Spectroid (oid) op je telefoon (voor Android iig, geen idee of iOS dezelfde heeft, maar anders is er vast een vergelijkbare). Als jouw telefoon gevoelig genoeg is het op te nemen, moet Spectroid het ook zichtbaar kunnen maken. Die laat het frequentiespectrum zien, en als het goed is, is daar een paaltje te zien als de piep gaande is. Kunnen iig ook degene die het niet horen zien dat er wel wat is.
Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!
Dat is dus het gekke. Er is geen warmtevraag. Al maanden niet, behalve warm water en die is niet de hele dag nodig. Toch is er een groot deel van de dag wel flow.rooiekool schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:42:
als je geen warmtevraag in je huis hebt staan er waarschijnlijk geen kleppen open en kan het water ook niet weg, dus is je flow inderdaad 0. Je benodigde flow tbv de fluit ging dus door de bypass.
Op zolder is de master, de andere verdiepingen zijn slave.
Elke kamer in huis heeft een eigen thermostaat.
Op dit moment staat alles ingesteld op 21 graden en is het dagelijks 24 door de warmte buiten. Er is dus nul warmtevraag.
Nee niks ontlucht door mij. Neem aan wel door de installateur.chime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:43:
Dus dan kan je de bypass al uitsluiten.
[...]
Van: https://www.bouwinfo.be/b...pomp-maakt-lawaai.294293/
De waterdruk is 1.7 volgens de Daikin
Ik zie steeds tussen de 25 en 30L als ik het geluid hoor.The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:47:
[...]
Wat is hoog in jouw situatie? 10L 20L 50L per minuut?
En heb je de mogelijkheid om dat te halveren als test?
Bij 0 en 5L is het stil.
Er tussen in heb ik niks gezien.
Ik kan zelf geen instellingen aanpassen.
Hij staat ondertussen weer een stuk open zoals hij ook stond.Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:07:
@txgrl
Ja, een Daikin Altherma. Woning is gasloos.
Geen ervaring met dit soort installaties, maar ik zou beginnen met het maken van een schema. Gewoon uittekenen en bij elk onderdeel uitzoeken wat de functie is. Ook bedenken/uitzoeken hoe de stroomrichting is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een pomp omgekeerd geplaatst is.
Bedenk ook dat iedere overgang in diameter voor wervelingen (en dus geluid) kan zorgen. Jouw installateur is best kwistig geweest met fittingen en appendages, vooral in de kunststof leidingen.
Bedenk ook dat iedere overgang in diameter voor wervelingen (en dus geluid) kan zorgen. Jouw installateur is best kwistig geweest met fittingen en appendages, vooral in de kunststof leidingen.
A'dam PVOutput
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:21:
[...]
Hij staat ondertussen weer een stuk open zoals hij ook stond.
Ja, een Daikin Altherma. Woning is gasloos.
Dan ben je ook de hele dag zinloos elektra aan het verbruiken.Dat is dus het gekke. Er is geen warmtevraag. Al maanden niet, behalve warm water en die is niet de hele dag nodig. Toch is er een groot deel van de dag wel flow.
Wees je hier eerder op de dag ook op de vertrektemperatuur van 46 graden , bij uitsluitend vloerverwarming is dit veel te hoog voor verwarming only.
Ben wel benieuw naar je jaarlijkse elektra verbruik i.c.m het aantal m2 woonruimte.
Wat belangrijk wordt is monitoring en monitoring van je systeem om met argumenten te kunnen komen tegen je installateur.
Zoveel mogelijk inzicht krijgen in wat er gebeurt.
Goede kans dat je systeem volledig weersafhankelijk staat ingesteld en dat de naregeling volledig onafhankelijk van de wp werkt. Dat houdt in dat de warmtepomp 24/7 draait op waarschijnlijk een buffervat en op het moment dat er warmtevraag is dat er een klep naar de zone open gaat.txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:18:
[...]
Dat is dus het gekke. Er is geen warmtevraag. Al maanden niet, behalve warm water en die is niet de hele dag nodig. Toch is er een groot deel van de dag wel flow.
Op zolder is de master, de andere verdiepingen zijn slave.
Elke kamer in huis heeft een eigen thermostaat.
Op dit moment staat alles ingesteld op 21 graden en is het dagelijks 24 door de warmte buiten. Er is dus nul warmtevraag.
Daarom hoor je nu die piep ook nog, de wp draait continu.
Koop deze stethoscoop die @jack zomer al aanraadde:
https://www.gereedschapla...ethoscoop?categoryid=1200
https://www.gereedschapla...ethoscoop?categoryid=1200
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Heb je een circulatieleiding voor warm water?
Die er voor zorgt dat je altijd vrij snel warm water hebt in je badkamer als je de kraan open draait?
Als je ziet dat het is bij een bepaald debiet, is het handig om uit te zoeken waar dat het debiet van is.
Zou je een handleiding of zelfs installatiehandleiding kunnen opzoeken om uit te zoeken wat dat debiet precies aangeeft?
Bij mijn warmtepomp (ander merk) is dat als de warmtepomp draait en dus hitte creërt, of gewoon water rondpompt tussen de in-huis-unit en de buitenunit. Dit zou je wel moeten kunnen maximaliseren, of op een andere manier moeten kunnen testen vermoed ik.
Die er voor zorgt dat je altijd vrij snel warm water hebt in je badkamer als je de kraan open draait?
Als je ziet dat het is bij een bepaald debiet, is het handig om uit te zoeken waar dat het debiet van is.
Zou je een handleiding of zelfs installatiehandleiding kunnen opzoeken om uit te zoeken wat dat debiet precies aangeeft?
Bij mijn warmtepomp (ander merk) is dat als de warmtepomp draait en dus hitte creërt, of gewoon water rondpompt tussen de in-huis-unit en de buitenunit. Dit zou je wel moeten kunnen maximaliseren, of op een andere manier moeten kunnen testen vermoed ik.
[ Voor 42% gewijzigd door Hooglander1 op 17-07-2023 18:33 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
@txgrl
Ik zou je probleem voorleggen in het topic van de Daikin Altherma
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Daar zitten meerdere gebruikers met kennis van die Daikin
Dat je warmtepomp nu hele dagen bezig is klopt niet ! , en geeft overbodige kosten en overlast , voor jou.
Vraag daar hoe je dat ding beter kan instellen als gebruiker.
Dat je warmtepomp nu hele dagen bezig is klopt niet ! , en geeft overbodige kosten en overlast , voor jou.
Niet doen. Er is al een zaak tegen de installateur en als TS er nu zelf mee aan de slag gaat dan wordt dat tegen TS gebruikt. Door de installateur laten oplossen.Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:32:
@txgrl
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
[...]
[...]
Dan ben je ook de hele dag zinloos elektra aan het verbruiken.
Wees je hier eerder op de dag ook op de vertrektemperatuur van 46 graden , bij uitsluitend vloerverwarming is dit veel te hoog voor verwarming only.
Ben wel benieuw naar je jaarlijkse elektra verbruik i.c.m het aantal m2 woonruimte.
Wat belangrijk wordt is monitoring en monitoring van je systeem om met argumenten te kunnen komen tegen je installateur.
Zoveel mogelijk inzicht krijgen in wat er gebeurt.
:strip_exif()/f/image/6xWLegAEZ0RpCxaFr6BaQ3KY.jpg?f=fotoalbum_large)
In ieder geval meer verbruik dit jaar dan vorig jaar. De zoneregeling is geïnstalleerd in juli 2022 met als doel te besparen door de niet gebruikte ruimtes uit te zetten.
Ik pas zelf niks aan. Kan ook niet eens.Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Niet doen. Er is al een zaak tegen de installateur en als TS er nu zelf mee aan de slag gaat dan wordt dat tegen TS gebruikt. Door de installateur laten oplossen.
Maar probeer mezelf wel zo goed mogelijk te informeren. De installateur doet dat niet dus dan moet ik zelf maar op zoek en de punten die ik vind aandragen. Ze vinden me daar waarschijnlijk een echte 'Karen' :-)
Top!txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Ik pas zelf niks aan. Kan ook niet eens.
Maar probeer mezelf wel zo goed mogelijk te informeren. De installateur doet dat niet dus dan moet ik zelf maar op zoek en de punten die ik vind aandragen. Ze vinden me daar waarschijnlijk een echte 'Karen' :-)
De oplossing is trouwens waarschijnlijk simpel: alle drukverschilregelaars er uit en de naregeling aansluiten op de warmtepomp. Dan weersafhankelijk regelen op basis van aan/uit. De drukverschilregelaars zorgen voor een vernauwing in je leidingwerk en dat gaat geluid maken. Ze zijn onnodig doordat je een parallel buffervat hebt, zodoende heb je altijd vrije doorstroming en voldoende systeeminhoud voor de warmtepomp.
Staat ie niet te koelen? / Probeert ie niet te koelen?Daikin Altherma lagetemperatuurwarmtepompen kunnen worden gebruikt om nieuwgebouwde woningen efficiënt te verwarmen, te koelen en van warm water te voorzien.
Dat zou in ieder geval de flow vraag kunnen verklaren. Verder kan an sich een te hoge flow al een hoge toon geven (hier ook gehad toen ik de pomp wat te hoog had gezet). Wat is het type nummer van je warmtepomp? Voor zelfde geld zit je warmtepomp te koelen, maar staan de groepen dicht (want die kunnen niet omgaan met koelen?) dus probeer je ergens nu een hoge flow water doorheen te duwen. In de winter misschien dan ook als er geen warmtevraag is?
Ik heb het topic diagonaal gelezen dus misschien is het al genoemd, maar ben je er zeker van dat het bij jou vandaan komt en niet bij je buren bijvoorbeeld?
Mooi bedacht.Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:42:
[...]
Niet doen. Er is al een zaak tegen de installateur en als TS er nu zelf mee aan de slag gaat dan wordt dat tegen TS gebruikt. Door de installateur laten oplossen.
Maar als gebruiker heb je toch de mogelijkheid om het spul te bedienen, er zal vast zoiets als een woonkamer thermostaat aan de muur hangen.
Dan zet je de verwarming uit , en uitsluitend SWW aan .
Moet niet gekker worden !
Als ik niet meer zou slapen van een hoogfrequent piep kwam de rijdende rechter er bij .
Laat ze maar smullen.

En die hele zoneregeling meuk moet er gewoon uit , net als dat buffervat.
De VVW op de verschillende verdiepingen kan gewoon waterzijdig ingeregeld worden middels de flow regelaars op de verdelers.
KISS weetjewel.
Wat een chaos.
[ Voor 15% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 19:58 ]
De unit op de zomerstand zetten is heel wat anders dan allerlei parameters aanpassen. Dat suggereerde je post en daarom waarschuw ik er voot.Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:53:
[...]
Mooi bedacht.
Maar als gebruiker heb je toch de mogelijkheid om het spul te bedienen, er zal vast zoiets als een woonkamer thermostaat aan de muur hangen.
Dan zet je de verwarming uit , en uitsluitend SWW aan .
Moet niet gekker worden !
Als ik niet meer zou slapen van een hoogfrequent piep kwam de rijdende rechter er bij .
Laat ze maar smullen.
En die hele zoneregeling meuk moet er gewoon uit , net als dat buffervat.
De VVW op de verschillende verdiepingen kan gewoon waterzijdig ingeregeld worden middels de flow regelaars op de verdelers.
KISS weetjewel.
Wat een chaos.
En zoneregeling met een thermostaat per ruimte wordt door sommige garantiefondsen voor nieuwbouwwoningen (SWK bijvoorbeeld) verplicht. Dan is een buffervat wél nodig.
Inderdaad parameters aanpassen doet een tweaker, maar dat is hier een stap te ver.Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:01:
[...]
De unit op de zomerstand zetten is heel wat anders dan allerlei parameters aanpassen. Dat suggereerde je post en daarom waarschuw ik er voot.
En zoneregeling met een thermostaat per ruimte wordt door sommige garantiefondsen voor nieuwbouwwoningen (SWK bijvoorbeeld) verplicht. Dan is een buffervat wél nodig.
Maar als zelfs de bediening onduidelijk is adviseer ik haar info te halen op het Daikin /altherma forum alhier.
Dat die WP nu bij de huidige buitentemperatuur de hele dag draait zou niet mogen en kost gewoon geld , plus slaapgebrek.
Daar moet toch iets aan te doen zijn .
Durf je die beugel los te schroeven en na luisteren weer vast?
Zou de uitgang van de driewegklep kunnen zijn.
Mogelijk cavitatie door de vernauwing in de klep?
Zou de uitgang van de driewegklep kunnen zijn.
Mogelijk cavitatie door de vernauwing in de klep?
[ Voor 44% gewijzigd door Dapdodo op 17-07-2023 20:34 ]
Ja, dat moet de installateur oplossen. Hierom:Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:07:
[...]
Inderdaad parameters aanpassen doet een tweaker, maar dat is hier een stap te ver.
Maar als zelfs de bediening onduidelijk is adviseer ik haar info te halen op het Daikin /altherma forum alhier.
Dat die WP nu bij de huidige buitentemperatuur de hele dag draait zou niet mogen en kost gewoon geld , plus slaapgebrek.
Daar moet toch iets aan te doen zijn .
Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:54:
[...]
Top!
De oplossing is trouwens waarschijnlijk simpel: alle drukverschilregelaars er uit en de naregeling aansluiten op de warmtepomp. Dan weersafhankelijk regelen op basis van aan/uit. De drukverschilregelaars zorgen voor een vernauwing in je leidingwerk en dat gaat geluid maken. Ze zijn onnodig doordat je een parallel buffervat hebt, zodoende heb je altijd vrije doorstroming en voldoende systeeminhoud voor de warmtepomp.
Dit kan nog wel eens een fiberring of iets dergelijks in de koppeling naar de driewegklep zijn die een vernauwing in de leiding veroorzaakt. Met flinke doorstroming is dat een punt wat die fluittoon kan veroorzaken.txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:11:
Ben even met her schroevendraaier luister advies bezig geweest.
Ik hoor het in meerdere leidingen maar by far het hardste op het omcirkelde punt
[Afbeelding]
Als dat nog lange tijd gaat duren , de installateur was niet van plan iets te doen , ging ik nu op zoek naar hoe die WP uit te zetten.
Tot eind september of zo , in de zomerstand dus.
Scheelt veel slapeloze nachten.
En die info zal op tweakers best te vinden zijn .
Succes
Ga ik even uitzoeken, maar heb natuurlijk nog wel warm water nodig.
Bedankt voor alle adviezen!
Bedankt voor alle adviezen!
Voorlopig een schakelklok tussen de stekker zodat je in ieder geval snachts rust hebt?
Theo
Bij de meeste driewegkleppen zit het elektrische deel op het hydraulische deel met een klikverbinding. Het merk van je klep kan ik helaas niet ontcijferen. Misschien dat je hier iets mee kan voor de diagnose?txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:11:
Ben even met her schroevendraaier luister advies bezig geweest.
Ik hoor het in meerdere leidingen maar by far het hardste op het omcirkelde punt
[Afbeelding]
Edit
Esbe VRG 130 ARA 600 met zo’n hopeloze infographic https://www.esbe.eu/stora...140275_version%20K_lr.pdf
[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 17-07-2023 22:04 ]
A'dam PVOutput
En nog een lekenvraag voor een beter begrip: wat is de functie van de circulatiepomp op deze foto. Wanneer moet deze draaien? Altijd? Bij warmtevraag? Bij warmwatervraag?
/f/image/UsWytbrEmdXDAiI6kvFPB3GS.png?f=fotoalbum_large)
A'dam PVOutput
Ik ben zelf leek. Maar hij draait niet altijd in ieder geval. Ik denk bij warmtevraag.
Dit is een circulatiepomp voor het cv circuit, een DAB Evosta zo te zien. Bij sommige merken is het mogelijk om hem op de binnenunit van de wp aan te sluiten waardoor hij enkel draait bij warmtevraag. Wellicht ook bij deze Daikin.ericplan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:42:
En nog een lekenvraag voor een beter begrip: wat is de functie van de circulatiepomp op deze foto. Wanneer moet deze draaien? Altijd? Bij warmtevraag? Bij warmwatervraag?
[Afbeelding]
Indien er leidingruis is in de woning is het waarschijnlijk mogelijk om de pomp op een lagere pompcapaciteit in te stellen. Dat vermindert de volumestromen in het cv circuit en kan voor minder geluid zorgen.
moet gewoon kunnen vanuit het installatie menu van je daikinInsert12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Dit is een circulatiepomp voor het cv circuit, een DAB Evosta zo te zien. Bij sommige merken is het mogelijk om hem op de binnenunit van de wp aan te sluiten waardoor hij enkel draait bij warmtevraag. Wellicht ook bij deze Daikin.
Indien er leidingruis is in de woning is het waarschijnlijk mogelijk om de pomp op een lagere pompcapaciteit in te stellen. Dat vermindert de volumestromen in het cv circuit en kan voor minder geluid zorgen.
Nog even een update:
Ik heb de pomp een paar dagen op 80% gezet. Het geluid was iets zachter, maar zeker niet weg. Nog altijd hard genoeg om er niet van te kunnen slapen.
Gisteravond teruggezet naar 100%. Daarna erg geschrokken van de hoeveelheid geluid die hij toen maakte. Blijkbaaar stond hij hiervoor op 90% en niet op 100%.
Ondertussen weer op 80% gezet omdat hij met 100% zelfs boven de radio in de woonkamer te horen was (uit de muur).
Conclusie: de pompsnelheid maakt verschil. Maar bij 80% is het niet opgelost. Zegt dit nog iets over de oorzaak?
Ik zie dat het Debiet bij 100% wel 31,2 liter was. Bij 80% is het rond de 25 liter. In beide gevallen dus geluid.
Bij nul debiet horen we niks. Maar dat is natuurlijk logisch.
De bron van het geluid lijkt de onderkant van Daikin te zijn, al is het bijzonder moeilijk dit met zekerheid te zeggen. De truc met de schroevendraaien geprobeerd, en je hoort het duidelijk in de leidingen. Maar op meerdere leidingen en meerdere plekken. Dus dat is niet de bron oorzaak.
Ik heb de pomp een paar dagen op 80% gezet. Het geluid was iets zachter, maar zeker niet weg. Nog altijd hard genoeg om er niet van te kunnen slapen.
Gisteravond teruggezet naar 100%. Daarna erg geschrokken van de hoeveelheid geluid die hij toen maakte. Blijkbaaar stond hij hiervoor op 90% en niet op 100%.
Ondertussen weer op 80% gezet omdat hij met 100% zelfs boven de radio in de woonkamer te horen was (uit de muur).
Conclusie: de pompsnelheid maakt verschil. Maar bij 80% is het niet opgelost. Zegt dit nog iets over de oorzaak?
Ik zie dat het Debiet bij 100% wel 31,2 liter was. Bij 80% is het rond de 25 liter. In beide gevallen dus geluid.
De bron van het geluid lijkt de onderkant van Daikin te zijn, al is het bijzonder moeilijk dit met zekerheid te zeggen. De truc met de schroevendraaien geprobeerd, en je hoort het duidelijk in de leidingen. Maar op meerdere leidingen en meerdere plekken. Dus dat is niet de bron oorzaak.
Hier ook 3/4 jaar last gehad van zware ruis in de leidingen. Dit deed zich voor als de pomp van het buffervat draaide.
Na overleg met de installateur hebben we de Heimeier binnenwerk vervangen.
Thermostaat kranen vervangen door exemplaren met nulstand.
Radiatoren waterzijdig inregelen.
Resultaat: veel geïnvesteerd maar geen resultaat.
Mijn (eigen) oplossing was het volgende:
Heb het voetventiel van de radiator wat het dichtst bij het buffervat was een kwartslag dicht gedraaid!!!
En je gelooft het niet, geen zware ruis meer in de leidingen
Per definitie is het niet zo, dat een oplossing voor iedereen is!!
Ik wilde het toch even met jullie delen
Na overleg met de installateur hebben we de Heimeier binnenwerk vervangen.
Thermostaat kranen vervangen door exemplaren met nulstand.
Radiatoren waterzijdig inregelen.
Resultaat: veel geïnvesteerd maar geen resultaat.
Mijn (eigen) oplossing was het volgende:
Heb het voetventiel van de radiator wat het dichtst bij het buffervat was een kwartslag dicht gedraaid!!!
En je gelooft het niet, geen zware ruis meer in de leidingen
Per definitie is het niet zo, dat een oplossing voor iedereen is!!
Ik wilde het toch even met jullie delen
maar zet hem eens op 65% ofzotxgrl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:29:
Nog even een update:
En als de installateur komt kijken (luisteren) zet hem dan op 100% zodat het dit keer wel hoorbaar is
Wordt er actief gekoeld of verwarmd? De reden dat ik het vraag is dat het anders knap zinloos is dat er 25+ liter water per minuut rond gepompt wordt. Los van het feit dat het geluid opgelost moet worden is de hele opstelling ook alles behalve efficiënt.txgrl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:29:
Nee er wordt niet actief verwarmd of gekoeld. Daarom vind ik het ook zo raar dat het ding de hele dag staat te pompen. Volgens hun eigen app verbruikt het systeem 1kwh per dag, dus dat zou dan nog meevallen. Als het klopt.Oilman schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Wordt er actief gekoeld of verwarmd? De reden dat ik het vraag is dat het anders knap zinloos is dat er 25+ liter water per minuut rond gepompt wordt. Los van het feit dat het geluid opgelost moet worden is de hele opstelling ook alles behalve efficiënt.
Ik kan de pompfunctie niet lager zetten dan 70%. En dat wordt niet aangeraden omdat het systeem dan niet meer efficient werkt, dus nog niet durven proberen.
Maandag komt er (toevallig) iemand van de Energiewacht voor onderhoud. Ik zal die persoon eens vragen of hij/zij wat kan aanpassen om ons te helpen. De installateur reageert helemaal niet meer helaas.
1 kWh onnodig energieverbruik is toch zo'n 180 kWh op jaarbasis die hij onnodig staat te verbruiken, buiten het stookseizoen om. Dit klopt niet.txgrl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Nee er wordt niet actief verwarmd of gekoeld. Daarom vind ik het ook zo raar dat het ding de hele dag staat te pompen. Volgens hun eigen app verbruikt het systeem 1kwh per dag, dus dat zou dan nog meevallen. Als het klopt.
Ik kan de pompfunctie niet lager zetten dan 70%. En dat wordt niet aangeraden omdat het systeem dan niet meer efficient werkt, dus nog niet durven proberen.
Maandag komt er (toevallig) iemand van de Energiewacht voor onderhoud. Ik zal die persoon eens vragen of hij/zij wat kan aanpassen om ons te helpen. De installateur reageert helemaal niet meer helaas.
De reden dat de pomp draait komt vanwege een verkeerde instelling. Die instelling kan bewust zo gedaan zijn, of onbewust.txgrl schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:31:
[...]
Nee er wordt niet actief verwarmd of gekoeld. Daarom vind ik het ook zo raar dat het ding de hele dag staat te pompen. Volgens hun eigen app verbruikt het systeem 1kwh per dag, dus dat zou dan nog meevallen. Als het klopt.
Bewust omdat de installateur bedacht heeft dat de warmtepomp continu het buffervat op temperatuur moet houden. De zoneregeling in je woning werkt dan onafhankelijk van de warmtepomp. Dit is niet ideaal omdat er nogal wat energie onnodig verstookt wordt. Onbewust kan ook doordat een parameter vergeten is of dat de installatie niet ingeregeld is.
De pompcapaciteit kan wellicht nog wel lager, maar dat moet je niet willen. Een lagere pompinstelling betekent dat er minder water wordt rond gepompt en dat betekent dat er minder vermogen afgegeven kan worden in huis. Dat is geen acceptabele oplossing.
Update: ik heb gisteren ten einde raad de pompfunctie op 70% gezet. En zowaar is het de hele nacht stil geweest. Ik heb eindelijk een normale nacht kunnen slapen. Wat onzettend fijn was dat! Snap dat het niet zo kan blijven, maar voor nu heeft het dus wel geholpen.
Goed om te horen. Bij ons staat de pomp slechts op 11 liter per minuut, omdat we anders stromingsgeluid hebben door wat dunne leidingen. Is natuurlijk niet optimaal, maar werkt prima
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Hoi!
Ik vroeg me af of er nog een update is? Ook over de rechtszaak? Ik ben op deze pagina terecht gekomen omdat ik al 2 jaar mijn kamer niet meer in kan door een intens hoge ruis/piep sinds de buren verbouwd hebben en vloerverwarming/nieuwe leidingen en ketel hebben. Deze zitten allemaal aan de muur naast mijn kamer. Ook geeft hun bypass een hard fluitketel-geluid in de maanden dat de verwarming aan gaat. Ik heb de pech dat zij er lak aan hebben. Twee jaar terug hebben ze iets geprobeerd waaruit bleek dat de bypass de fluitketel was, nadat hij er iets aan gesleuteld heeft was het even weg. Vorig jaar was het weer raak, het onderhoudsbedrijf zegt alles te hebben geprobeerd maar dat ze het niet weten. Wat ik ook weet is dat zij het contract over hebben moeten nemen omdat diegene die alles geïnstalleerd had niets meer van zich liet horen. Ook bleek iets andersom geïnstalleerd te zijn wat gevaarlijk was, dus dat nieuwe onderhoudsbedrijf wil gewoon niet nog meer kosten kwijt zijn aan dit contract. Ben vorig jaar zelf daar naartoe gegaan uit wanhoop. Nu ben ik op het punt dat ik een rechtszaak wil beginnen, omdat ik m’n leven terug wil. Ik slaap nu in de gang bij de voordeur namelijk. Maar omdat het volgens mij nogal ligt aan de rechter die je treft en of deze het als onrechtmatige hinder bestempeld, weet ik even niet meer wat te doen. Ik denk dat de constante hoge ruis/piep ook iets met een leiding te maken heeft of misschien ook wel de bypass. Als iemand tips heeft hoor ik ze heel graag. Alvast bedankt
Ik vroeg me af of er nog een update is? Ook over de rechtszaak? Ik ben op deze pagina terecht gekomen omdat ik al 2 jaar mijn kamer niet meer in kan door een intens hoge ruis/piep sinds de buren verbouwd hebben en vloerverwarming/nieuwe leidingen en ketel hebben. Deze zitten allemaal aan de muur naast mijn kamer. Ook geeft hun bypass een hard fluitketel-geluid in de maanden dat de verwarming aan gaat. Ik heb de pech dat zij er lak aan hebben. Twee jaar terug hebben ze iets geprobeerd waaruit bleek dat de bypass de fluitketel was, nadat hij er iets aan gesleuteld heeft was het even weg. Vorig jaar was het weer raak, het onderhoudsbedrijf zegt alles te hebben geprobeerd maar dat ze het niet weten. Wat ik ook weet is dat zij het contract over hebben moeten nemen omdat diegene die alles geïnstalleerd had niets meer van zich liet horen. Ook bleek iets andersom geïnstalleerd te zijn wat gevaarlijk was, dus dat nieuwe onderhoudsbedrijf wil gewoon niet nog meer kosten kwijt zijn aan dit contract. Ben vorig jaar zelf daar naartoe gegaan uit wanhoop. Nu ben ik op het punt dat ik een rechtszaak wil beginnen, omdat ik m’n leven terug wil. Ik slaap nu in de gang bij de voordeur namelijk. Maar omdat het volgens mij nogal ligt aan de rechter die je treft en of deze het als onrechtmatige hinder bestempeld, weet ik even niet meer wat te doen. Ik denk dat de constante hoge ruis/piep ook iets met een leiding te maken heeft of misschien ook wel de bypass. Als iemand tips heeft hoor ik ze heel graag. Alvast bedankt
[ Voor 10% gewijzigd door EvJ op 06-12-2023 19:55 ]
Een sissende / fluitende by-pass betekent dat ie bij de ingestelde druk toch (deels) water doorlaat.
Verder dichtdraaien OF verder open draaien kan dat doen stoppen, maar wellicht verstoor je daarmee weer de reden dat ie er zit. (of niet natuurlijk)
Verder dichtdraaien OF verder open draaien kan dat doen stoppen, maar wellicht verstoor je daarmee weer de reden dat ie er zit. (of niet natuurlijk)
Update : na tussenkomst van daikin is het opgelost. De pompsnelheid staat anders en lager.
en zo zie je maar weer dat elke beunhaas tegenwoordig zichzelf installateur mag en kan noemen. Waarbij het in de meeste gevallen vast goed gaat... Maar in dit geval mooi dat Daikin zelf het probleem alsnog heeft kunnen oplossen
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him