Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-04 18:40
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2021 met vloerverwarming en WTW van Daikin.
Ongeveer 6 maanden na oplevering van de woning is er alsnog een zoneregeling geplaatst door de installateur. Dit had al tijdens de bouw gemoeten, maar door allerlei gedoe is dat niet gebeurt.
De installatie is omgebouwd en er is een extra expansievat met een pompje geplaatst.
Sindsdien hebben we last van een harde piep-achtige toon die uit de muren komt. In de winter is het zowel overdag als 's avonds heel hard te horen. Het klinkt alsof het uit de muren komt. Je hoort het alleen bij de muur waar de ketel aan hangt en de muren die hier haaks op staan, maar wel op alle verdiepingen.

Nu in de zomer hoor je het overdag niet, maar 's avonds en's nachts wel. Ik kan er nu al een jaar 's avonds niet van slapen en moet slapen met oordoppen in.
De installateur zegt niets te horen en dus is het er niet. Omdat we er ondertussen (icm andere dingen) een arbitragezaak van hebben gemaakt hebben ze een tijdje terug de ketel van de wand gehaald en dempers geplaatst. Dit heeft niet geholpen.

We zijn echt ten einde raad en overwegen serieus om maar te gaan verhuizen als dit niet wordt opgelost. Dat frustreert natuurlijk enorm want het lijkt zo'n simpel op te lossen probleem.

Ik heb alle instellingen van de ketel bekeken op de momenten dat het geluid wel/niet te horen is. Want het is soms ook weg. Het lijkt niet aan te maken of de pomp aan staat of de compressor aanstaat. Het enige verschil dat ik nu kan zien is als we het geluid horen staat er bij Debiet een hoog getal. Meestal hoger dan 20 en vaak rond de 25.
Als het stil is staat er bij Debiet een laag getal. Vaak rond de 5.

Nu in de zomer staat de verwarming niet aan en we douchen 's avonds ook niet. De ketel zou dus 's avonds stil moeten zijn is ons idee. Toch weten we wel zeker dat het geluid met die installatie te maken heeft. Ook op zolder bij de ketel zelf kun je het geluid horen.

Ik voeg een opname bij van het geluid. Ik moet erbij zeggen dat deze gemaakt is met een mobiele telefoon waarbij ik middels een app het geluid versterkt heb omdat je het anders niet kunt horen. Het geluid is dus niet zo hard als dit. Meer te vergelijken met een piep in je horen (net iets harder dan dat).

Is er iemand die ons in de richting van een oplossing kan wijzen en misschien ook een bedrijf weet (regio Groningen) die we hier voor kunnen insschakelen? De installateur kan en wil niets meer doen, maar hier valt niet mee te leven.

Voor installatie van de zoneregeling is het geluid ons niet opgevallen. Er waren echter toen ook problemen met de afzuiging die herrie maakte. Ik kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat het er toen niet was, maar dit vermoeden is er wel.

https://filetransfer.io/data-package/zF2bJaJw#link (link naar de opname).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-05 11:25
Het helpt denk ik als je wat foto's deelt van de setup. Het debiet van welke pomp/sensor, welke WTW, welke zone regeling. Misschien is er een pomp op een overduidelijk onhandige plek gemonteerd, of zijn leidingen lekker aan het trillen tegen een gipsplaat.

[ Voor 35% gewijzigd door SuperR1902 op 17-07-2023 08:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 19:45
Huis 2020 zal naar verwachting op BG vloerverwarming hebben?
Wellicht ook op de 1e?
Begin eens met daar de stekker eruit te halen en het liefst testen met 1 tegelijk. En dat geld eigenlijk met elk apparaat stekkers eruit en na 20s (stel dat er een grote Elco in zit en unit niet in bedrijf is dan duurt het wat langer) zou het geluid weg moeten zijn.
Rigoreuze oplossing op het moment dat je geluid hoort 1 persoon bij de groepenkast en 1 voor 1 groep afschakelen om zo zeker te zijn dat het iets elektrisch is.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klinkt iig als iets mechanisch, een pomp, ventilator e.d. Dat, gekoppeld aan het feit dat je een laag debiet hebt als het stil is, lijkt dus dat er een relatie is. Zoals @The-Source aangeeft, ga systematisch alles uitschakelen om te ontdekken wanneer het stil is. Dan kan je verder zoeken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Hierbij de gevraagde foto's. Het grote witte vat links is voor het douchewater.
Het kleine witte vat is het vat wat is bijgeplaatst toen de zoneregeling werd geinstalleerd.
Het kleine groene pompje kan ik in ieder geval uitsluiten als dader, want ook met de stekker eruit blijft het geluid.

De vloerverwarming ligt op de BG, 1e verdieping en de helft van de zolderverdieping.
Maar de verwarming staat op dit moment op alle verdiepingen uit, gezien de temperatuur buiten.
Ik kan ook in de Daikin App zien dat hij niet aan het verwarmen is op het moment van de geluiden, maar blijkbaar wel iets aan het rondpompen. Je hoort het geluid ook bij de Daikin zelf en het kleine witte vat, al hoor je het in de muur erger.

Wat bedoe je met "stel dat er een grote Elco in zit" ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeGAZMyeWDm-eOx_Ati8rHDyU8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A7ywJwWuhGaJ5QDQcTSgM1k5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj_6lXUBN4CdbFuHmPvitKHKaxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJM5oYpIOIfLQ1Yha6zS8KtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nond9Wg8O1_UFpKz5CSd1viPQ1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0zB88CWEeqnVkHSE98w5Hi2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ajed9VAmXED2WEvPYZF3GgwoTbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84xOhj71rJulFnRkUA76wczx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kan het resonantie zijn?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 14:19
Ik heb hier geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar luchtventilatiepompen kunnen ook een flinke bromtoon maken. Toen wij verhuisde was dit het eerste ding wat ik vervangde omdat die mij ook 's nachts wakker liet.. Just checking..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:06
Inderdaad één voor één stekkers uit het stopcontact halen om te checken of het geluid weg is. Maak je niet druk, je hoeft al helemaal niet te verhuizen, dit ga je namelijk gewoon vinden en oplossen! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 14:55
Ik zou het als volgt aanpakken.
Iemand bij de meterkast en jij op een plek waar je het geluid hoort.
Diegene bij de meterkast zet groep voor groep uit, zonder aan jou te laten weten wanneer er een groep wordt uitgezet, dit om elke vorm van vooringenomendheid te voorkomen.
Dan hoor je op een gegeven moment het geluid niet meer als het goed is.
Vervolgens apparaten zoeken die op desbetreffende groep zitten en hetzelfde herhalen door de stekkers er 1 voor 1 uit te halen, wederom zonder jou te laten weten wanneer er een stekker uit is.
Zo kom je er snel achter is mijn verwachting.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
CronoS76 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:08:
Ik heb hier geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet mee helpen. Maar luchtventilatiepompen kunnen ook een flinke bromtoon maken. Toen wij verhuisde was dit het eerste ding wat ik vervangde omdat die mij ook 's nachts wakker liet.. Just checking..
Klopt, dit probleem hebben we ook gehad. Maar is ondertussen gelukkig opgelost. Daarom weet ik ook niet exact wanneer het ontstaan is. De geluiden van de afzuiging waren nogal overheersend.
De oorzaak is nu wel zeker weten de verwarmingsinstallatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperR1902
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLdiR3z-fYP90ue7-aY-CeJoQFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WaVxiHqJlOc0WFznWnooyKkE.png?f=user_large
Eerst even de makkelijke dingen checken? Goed kijken of er leidingen tegen panelen/muren aan zitten. Zo lijkt de afstand hier erg krap.

Even je hand op wat leidingen en kijken of het geleuid verandert. Het heeft iets met trillingen te maken. De bron is vast te traceren door wat 'handoplegging'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
TereZz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:12:
Inderdaad één voor één stekkers uit het stopcontact halen om te checken of het geluid weg is. Maak je niet druk, je hoeft al helemaal niet te verhuizen, dit ga je namelijk gewoon vinden en oplossen! :)
Deze stappen zijn allemaal helaas al ondernomen en daardoor weten we wel zeker dat het komt van de installatie op zolder. Echter, dat is dan maar deel van de oplossing. Aangezien de installateur dus niet kan achterhalen waar het vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
Als je weet dat het uit die hoek komt dan is het alle stekkers eruit. Is het dan stil?
Zo ja 1 apparaat erbij en zo kom je er achter welke het kan zijn. WP boiler zou kunnen die kan afhankelijk van de instellingen elk moment aanspringen, maar wellicht is het voor jouw beter dat deze alleen in dag uren kan verwarmen (noem maar een voorbeeld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Als het debiet hoog is, kan het dan zijn dat je buffervat staat te verwarmen?
Het zou kunnen dan er ergens een braampje in de leidingen zit wat het water laat 'fluiten'.

Installateur bellen en iemand laten komen die wel gehoorbescherming gebruikt tijdens werkzaamheden }:O
Ofwel (een jongere) monteur laten komen die wel hoogfrequent geluid kan horen.

Ik heb in het verleden dezelfde discussie met mijn zonnepanelen partij gehad. Iedere keer een andere (oudere man) die het hoogfrequent gejank van de omvormer niet hoorde. Uiteindelijk een jonger iemand gekomen die wel snapte waar wij het over hadden. (90dB met geluidsmeter gemeten op 1 meter van de omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Heb je die groene pomp al een keer los gehad? In mijn oren klinkt t als een circulatiepomp.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht dat je de oorzaak ook meer kunt pinpointen met een soort stethoscoop of een eenvoudige versie daarvan (trechter of schroevendraaier tegen je oor, en die tegen de leiding).

Op basis van de audio denk ik aan een pomp met zingende lagers (naast die groene is er minimaal nog 1, in de CV zelf bijvoorbeeld) of bijvoorbeeld drukregelaar waarvan de klep staat te resoneren/fluiten (dat ding op foto 3 rechtsboven). Of een stuk kleine leiding waar heel veel flow doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Centauriprime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:26:
Heb je die groene pomp al een keer los gehad? In mijn oren klinkt t als een circulatiepomp.
Ja, de stekker daarvan eruit gehad. Dat maakt geen verschil. Die pomp staat ook niet te draaien 's nachts.

Ik vermoed haast dat het water is wat circuleert, want er staat op dat moment niets te verwarmen. Ik kan in de Daikin app ook zien dat op dat tijdstip verwarming en warmwater geen stroom vragen/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 15:14

Jan2023

KISS

Wat een verschrikkelijke chaos in die techniek ruimte.

En te bedenken dat je voornamelijk vloerverwarming hebt.
Wat mij opvalt , is die vertrekwater temperatuur altijd zo hoog?
Namelijk 46 graden.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:33:
Wat een verschrikkelijke chaos in die techniek ruimte.

En te bedenken dat je voornamelijk vloerverwarming hebt.
Wat mij opvalt , is die vertrekwater temperatuur altijd zo hoog?
Namelijk 46 graden.
Ja het is niet fraai. Dat komt door het later plaatsen van de zoneregeling. Zijn we ook niet gelukkig mee, maar weinig meer aan te doen.

Ik durf dat niet te zeggen, zal erop letten. Het is me niet opgevallen dat het anders is dan anders.
Is dat een hoge temperatuur dan?

Ik vind het sowieso gek dat ik geluid hoor, terwijl de verwarming de hele zomer al uit staat en de warmwater tank op temperatuur is en niet verwarmt op dat moment (buis is ook koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Heb je buren met een soortgelijke setup en heb je daar al eens geluisterd?

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Maar 'iets' is aan het pompen toch, want je hoort het bij 20-25 l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:36:
[...]

Ja het is niet fraai. Dat komt door het later plaatsen van de zoneregeling. Zijn we ook niet gelukkig mee, maar weinig meer aan te doen.

Ik durf dat niet te zeggen, zal erop letten. Het is me niet opgevallen dat het anders is dan anders.
Is dat een hoge temperatuur dan?

Ik vind het sowieso gek dat ik geluid hoor, terwijl de verwarming de hele zomer al uit staat en de warmwater tank op temperatuur is en niet verwarmt op dat moment (buis is ook koud)
De enige momenten dat de vertrekwater temperatuur hoog zou zijn is naar mijn mening als je boiler wordt opgewarmt.
Je hebt immers voornamelijk vloerverwarming in een nieuw huis..
Denk dat je rond de 30 graden watertemperatuur gewoon je huis warm houdt , en hoe lager hoe beter voor je stroomverbruik.
En buffervaten en vloerverwarming is vrijwel altijd een overbodige combinatie.
Met vloeren van beton in je nieuwe huis heb je daar immers een grote massa voor energie opslag in de vorm van warmte.

En je geeft zelf al aan bij een hoog debiet hoor je de piep , kan je de pompsnelheid instellen ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Kun je op een bepaalde manier de pomp forceren op maximale snelheid te draaien? Of op een andere manier de snelheid regelen? Je zou dan kunnen luisteren of de piep dan te horen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Centauriprime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:39:
Heb je buren met een soortgelijke setup en heb je daar al eens geluisterd?
Helaas niet. Elke woning is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
De pompsnelheid is door mijzelf niet aan te passen in de instellingen.
Daar is een installateur voor nodig. Ik kan zelf weinig tot niets aanpassen.
Ben daar ook wat huiverig voor aangezien ik er nul verstand van heb. Weet dan ook niet goed wat ik aanpas en welke gevolgen dat kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En horen andere mensen het ook? Mogelijk dat iemand die het ook hoort eens kan luisteren omdat die er niet bijna 24/7 hinder van heeft...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 20:18
Zoek een tekening van een buffervat en pas die aan voor je installatie.
Dan het afgaande pompje alleen laten draaien zonder ketel. Per zone klep openen en sluiten.
Want alleen ketel zonder afgaande pompje heb je al gedaan (dubbel check) en dan blijft het.

Dus per water circuit pomp laten draaien en luisteren.
En ook de zonekleppen apart
1500l/u is niet heel overdreven voor WP, maar wat zijn je leiding diktes?

Het lullige is dat het maar een ruwe rand (niet afgebraamd) in je leiding en je hebt het zitten. En dan helpt een stethoscoop wel. En 100 euro voor je rust is niet veel geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Dapdodo op 17-07-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:10

thijsco19

KTM 990 SMT

rdfeij schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:22:
Het zou kunnen dan er ergens een braampje in de leidingen zit wat het water laat 'fluiten'.
Dit is het eerste waar ik aan dacht. Een typische 'fout' die een aardig vervelend geluid kan veroorzaken. Mogelijk dat die betreffende leiding ergens tegenaan zit waardoor het geluid verder draagt.

Zeker icm een hoog debiet door de leiding is bovenstaande zeer goed mogelijk.

Alleen is de vraag wel waaruit bestaat jouw leidingwerk? Is er ergens nog een stuk koper leiding met knelfitwerk?
Als het namelijk allemaal perskoppelingen zijn met die meerlagenbuizen dan moet je kijken naar de aansluiting op een vat oid.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Dapdodo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:53:
Zoek een tekening van een buffervat en pas die aan voor je installatie.
Dan het afgaande pompje alleen laten draaien zonder ketel. Per zone klep openen en sluiten.
Want alleen ketel zonder afgaande pompje heb je al gedaan (dubbel check) en dan blijft het.

Dus per water circuit pomp laten draaien en luisteren.
En ook de zonekleppen apart
1500l/u is niet heel overdreven voor WP, maar wat zijn je leiding diktes?

Het lullige is dat het maar een ruwe rand (niet afgebraamd) in je leiding en je hebt het zitten. En dan helpt een stethoscoop wel. En 100 euro voor je rust is niet veel geld.
Helaas, hier moet ik dan afhaken. Ik heb niet de kennis of kunde om instellingen aan te passen of installaties aan te passen. Ik ben vooral op zoek naar een mogeljke oorzaak aangezien de installateur niet kan/wil helpen.
Ik wil uiteindelijk dan iemand inhuren om het probleem te verhelpen. Maar probeer eerst boven wat er te krijgen wat de mogelijke oorzaken zijn zodat ik ook de juiste hulp kan inschakelen.
Zelf sleutelen is helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 06-05 14:55
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Deze stappen zijn allemaal helaas al ondernomen en daardoor weten we wel zeker dat het komt van de installatie op zolder. Echter, dat is dan maar deel van de oplossing. Aangezien de installateur dus niet kan achterhalen waar het vandaan komt.
Stekkers van alle apparaten op zolder er 1 voor 1 uit, dan weet je om welk apparaat het gaat, is al diverse keren verteld maar nog geen antwoord of dit ook zo gedaan is?
"De installatie op zolder" is een breed begrip namelijk.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Helaas, hier moet ik dan afhaken. Ik heb niet de kennis of kunde om instellingen aan te passen of installaties aan te passen. Ik ben vooral op zoek naar een mogeljke oorzaak aangezien de installateur niet kan/wil helpen.
Ik wil uiteindelijk dan iemand inhuren om het probleem te verhelpen. Maar probeer eerst boven wat er te krijgen wat de mogelijke oorzaken zijn zodat ik ook de juiste hulp kan inschakelen.
Zelf sleutelen is helaas geen optie.
Heb je nou al de stekkers er 1 voor 1 uitgetrokken? Als je wil weten waar het vandaan komt doe je dit, niet door de filosoferen op een forum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:33
Zingende leiding door een braam bij een snelkoppeling lijkt mij de primaire oorzaak, ook omdat het probleem is ontstaan bij een wijziging in het leidingwerk. Dat in combinatie met een hoge stroomsnelheid is denk ik de oorzaak, zou gewoon de installateur terug laten komen en die het op laten lossen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
TereZz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Heb je nou al de stekkers er 1 voor 1 uitgetrokken? Als je wil weten waar het vandaan komt doe je dit, niet door de filosoferen op een forum.
Ja, dat is gedaan.
Er zijn maar 3 stekkers.
1 van het groene pompje - niet de veroorzaker
1 van de zoneverdeler - niet de veroorzaken

De andere stekker schakelt gelijk de hele Daikin uit. Dan is het stil.
Meer stekker dingen zijn er niet om te testen.

Ik ben hier al een jaar mee bezig, dus geloof mij, ik heb alles geprobeerd om er achter te komen wat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
geldersscheepje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:14:
Zingende leiding door een braam bij een snelkoppeling lijkt mij de primaire oorzaak, ook omdat het probleem is ontstaan bij een wijziging in het leidingwerk. Dat in combinatie met een hoge stroomsnelheid is denk ik de oorzaak, zou gewoon de installateur terug laten komen en die het op laten lossen.
Die willen dat dus niet. Daarom ook via de rechtsbijstand ondertussen bij de raad van bouw arbitrage.
Maar dat kan nog wel een jaar duren voor we aan de beurt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrJB15mRLWtlsiuS9u01gzsMu5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEszzdwYDVcPZpu7LKGSkNvt.png?f=fotoalbum_large
Misschien Daikin gewoon een middagje laten mee kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbuSgfKvK0MYXPRgscrx51ZolHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rjvnkBw1o7JlzLg6gpTCsz0L.png?f=fotoalbum_large
Of je legt het geval even voor bij Daiking Experience center, misschien kunnen ze je uitleggen wat er allemaal mogelijk is als je installateur niet meer wil.

[ Voor 38% gewijzigd door SuperR1902 op 17-07-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Ja, dat is gedaan.
Er zijn maar 3 stekkers.
1 van het groene pompje - niet de veroorzaker
1 van de zoneverdeler - niet de veroorzaken

De andere stekker schakelt gelijk de hele Daikin uit. Dan is het stil.
Meer stekker dingen zijn er niet om te testen.

Ik ben hier al een jaar mee bezig, dus geloof mij, ik heb alles geprobeerd om er achter te komen wat de oorzaak is.
Top! Voel je de leidingen op hoge frequentie trillen by any chance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-05 11:35
Denk dat je 2 stappen kan ondernemen
- Zorgen dat alle leidingen die je fysiek kan zien niet een andere leiding of muur aanraken ( afgezien van waar ze de muur / vloer in gaan natuurlijk ) Als iets wel elkaar raakt wellicht met rubber ertussen zodat ze elkaar niet meer aanraken. Wellicht dat het vermindering geeft van het geluid of het oplost als het veroorzaakt wordt door trillingen/resonantie
- Contact opnemen met Daikin zelf zoals hier al meerdere malen wordt aangegeven. Als een installateur niet wilt helpen dan maar de fabrikant zelf. Ze willen geen slechte naam en zullen dus vast bereid zijn te helpen. Eventueel een andere installateur die met Daikin werkt?

Voor de rest lijkt je alle standaard dingen al geprobeerd te hebben. Op veel meer technisch vlak zou ik het zelf ook niet weten

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:35
rdfeij schreef op maandag 17 juli 2023 @ 09:22:
Of zoals bij ouderwetse radiatoren dat je de knop maar een klein beetje hebt open gedraait :) alhoewel dat dan echt een hogere toon, meer 'fluit', geeft dan via de opname te horen is. Althans, bij mijn radiatoren :) Maar goed, ik geef een braampje of wellicht zelfs een 'beknelling' van de doorstroming in een bochtje/T-splitsing ook de meeste kans.

[ Voor 11% gewijzigd door Piemol op 17-07-2023 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbl3pTVo_xHBqgYIr-hU4OUykU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OephYlmp5lsQX3jQ8ffFKZOg.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.gereedschapland.nl/catalog/1200/stethiscopen

Goede zoektocht. and may the odds be ever in your favor

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krazzer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 15:19

krazzer

Tijd is een illusie

Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. De vloerverwarming maakte een piep geluid dat bloedvervelend was. Bij de oplevering werd meteen de opdracht gegeven de pomp te vervangen. Dat werd gedaan, maar het geluid bleef. Het bleef weken zo, totdat er nog eens iemand kwam kijken. Hij draaide ergens met een inbus een halve slag en poef, weg geluid.

Hoe simpel kan het zijn. Dus, ik zou zeggen kijk eens of er bij jou ook een inbus schroefje aangedraaid kan worden.

Bij ons zat die aan de zijkant van iets wat er ongeveer zo uitzag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QLZQpbvvgSdjgukD2EQd1xvVSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dilH6zJo03Bi9VkTohUelLrg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:45
Als je een schroevendraaier (of iets anders van metaal) op 1 van de leidingen zet en deze aan je oor houdt. hoor je het geluid dan ook?

[ Voor 11% gewijzigd door degrashopper op 17-07-2023 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 21:15
tussen de verdeler aanvoer en retour zie ik een handmatige kraan zitten. Deze is waarschijnlijk geplaatst na de ombouw / toevoeging zoneregeling. Staat die kraan misschien op een heel klein kiertje waardoor deze fluit? Volledig dichtdraaien zou ik zeggen, zie niet waarom daar een korstluit kraan moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:28
Klinkt alsof er water door een bypass/shunt stroomt

LG monobloc s 5kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Bedankt voor alle tips! Ik heb zojuist Daikin gesproken, die vinden het vervelend maar doen zelf geen reparaties. Zij willen wel komen,maar dan samen met de installateur. Dat gaat lastig worden, maar ik ga het ze toch vragen.

De tips met de schroevendraaier ga ik zo even proberen. Evenals die van het kraantje en de losse schroeven. Hopelijk is het zoiets simpels als dat.

Het is echt erg hoe gek je kan worden van zo'n simpele toon :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:29
De pomp draait ook als er niet gestookt wordt. Dus het kan de pomp zijn die een beetje jankt maar ook iets in de verdeler of de leidingen. Waar is het geluid het hardste? Toevallig bij de verdeler? (soms achter een kast geplaatst, veelal per verdieping is een aparte verdeler geplaatst).

Is er ook iets aan de verdeler aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

krazzer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:43:
Wij hadden ongeveer hetzelfde probleem. De vloerverwarming maakte een piep geluid dat bloedvervelend was. Bij de oplevering werd meteen de opdracht gegeven de pomp te vervangen. Dat werd gedaan, maar het geluid bleef. Het bleef weken zo, totdat er nog eens iemand kwam kijken. Hij draaide ergens met een inbus een halve slag en poef, weg geluid.

Hoe simpel kan het zijn. Dus, ik zou zeggen kijk eens of er bij jou ook een inbus schroefje aangedraaid kan worden.

Bij ons zat die aan de zijkant van iets wat er ongeveer zo uitzag:

[Afbeelding]
Eensch, ik heb dit zelfde probleem gehad. Als je in de verdeler de doorstroom teveel knijpt gaat hij fluiten. Wat je kan proberen is even aan de thermostaat knop draaien. Als het fluiten dan weg gaat is het de doorstroom snelheid.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Rubenus schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:23:
De pomp draait ook als er niet gestookt wordt. Dus het kan de pomp zijn die een beetje jankt maar ook iets in de verdeler of de leidingen. Waar is het geluid het hardste? Toevallig bij de verdeler? (soms achter een kast geplaatst, veelal per verdieping is een aparte verdeler geplaatst).

Is er ook iets aan de verdeler aangepast?
Het geluid dat uit de muur komt is overal even hard.
Ja er is op alle 3 de verdiepingen werk uitgevoerd aan de verdelers.
Er is een Henco draadloze regeling op aangebracht met Henco draadloze thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Mike2k schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:29:
[...]

Eensch, ik heb dit zelfde probleem gehad. Als je in de verdeler de doorstroom teveel knijpt gaat hij fluiten. Wat je kan proberen is even aan de thermostaat knop draaien. Als het fluiten dan weg gaat is het de doorstroom snelheid.
Welke knop bedoel je precies? (sorry n00b)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wat @krazzer zegt kan zo maar eens een oplossing zijn natuurlijk. Ga gewoon een rondje door het huis op een stil moment met een inbussetje en een schroevendraaier. Met name voetventielen, bypass enz.
Begin gewoon bij de eerste. Kwart slag... niks? kwart slag.. niks? 2 kwartslagen terug en de volgende.
Handiger is beginnen aan de flow kranen van je verdeler. (of je maximale pompdruk verlagen tot een moment dat het weg is)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 17-07-2023 13:22 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Welke knop bedoel je precies? (sorry n00b)
Geen sorry nodig ;)

Is de witte knop die op de verdeler zit. Meestal rechtsbovenin en er staat een graden schaalverdeling op van 20 tot 50 dacht ik

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Heb wel eens meegemaakt dat er een schroef tegen de betonijzer zat.
Luister evt met bv een schroevendraaier. Zet het ijzeren gedeelte bv op een klem of pijp en zet je oor tegen het handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Mike2k schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:33:
[...]

Geen sorry nodig ;)

Is de witte knop die op de verdeler zit. Meestal rechtsbovenin en er staat een graden schaalverdeling op van 20 tot 50 dacht ik
Dank je, ga ik straks proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Staat deze bypass goed ingesteld? Of moet hij veel verder dicht / open?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZScL19Z5Q_dAPsavDKJ153JR2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvJq5zEfJ9IpoojUb9yKNpQv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5Aew4158JpIDCSedl0S_5nJynk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRBmlxDvEKgYIap58M8rkMPK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 12:24
Kan je op één of andere manier die verdelers niet volledig dicht of open zetten en kijken of dat een verschil maakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
boswandeling schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:42:
Kan je op één of andere manier die verdelers niet volledig dicht of open zetten en kijken of dat een verschil maakt ?
Dat zijn die grijze knoppen met witte rand? Die hebben een automatische stand en een handmatige stand.
Ik kan ze wel handmatig draaien, maar dan ontregel ik dus het hele systeem aangezien het automatisch wordt aangestuurd.

Ik heb in de winter wel eens geprobeerd om alle thermostaten op 30 te zetten zodat alle zones open stonden, maar dat leek toen geen verschil te maken. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@txgrl

Kan je eens wat foto,s plaatsen van de verdelers vloerverwarming ?

Kan nog meer duidelijk maken

En wat bedoel je met:

op zolder bij de ketel?

We praten toch over een warmtepomp installatie of mis ik wat ?

[ Voor 36% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Dit is op de zolder verdieping.
Op de beganegrond en 1e verdieping zitten soortgelijke systemen. Daar kan ik niet zomaar bij voor een foto helaas. Dan moet ik eerst hele omkistingen verwijderen.

Die bypass staat zo goed als dicht, kan het kwaad om die open te zetten? (zie eerdere foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YHv60ZPLIiqfcH_EzP_78hiGwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06xD3TZ7ULRDJmjc22H8Aa7k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4O2DSo_O1c25P5Mu0Z03Dm6b5g0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wtfQIDlFJhNrlXSLNqXZ92UZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4hnwKcp_aOJDSCDs_dgSxwQf4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOlHkWJH1IuxcfGb809qcvih.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbEMCOvtiSaXQHW8-YxqnkDIooI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6K477NT0UnI4SBaOQg5er7V.jpg?f=fotoalbum_large

Deze foto is van de bypass van de buren. Deze lijkt 100% dicht te staan. Zal ik dat dan met die van ons ook doen? Ze hebben een soortgelijke (maar niet 100% gelijke) aansluiting en geen piep-problemen.
Ik zie op onze bypass ook een groene aanslag. Dit duidt op lekkage? Er ligt geen water onder.
(foto = van buren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:59
Is er sinds die installatie ergens aan een kraan gedraaid? Als er een kraan bijna dicht staat en er wordt water doorheen gepompt, dat kan dat soms irritante geluiden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
bypass is doorgaans niet nodig, gewoon dichtdraaien.

Grote kans dat de pompdruk vrij hoog staat en dat het overschot aan water dus als een raket door de bypass gaat en daardoor fluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Los van hoe je het kan oplossen, waar andere hoop meer van weten: Zet Spectroid (oid) op je telefoon (voor Android iig, geen idee of iOS dezelfde heeft, maar anders is er vast een vergelijkbare). Als jouw telefoon gevoelig genoeg is het op te nemen, moet Spectroid het ook zichtbaar kunnen maken. Die laat het frequentiespectrum zien, en als het goed is, is daar een paaltje te zien als de piep gaande is. Kunnen iig ook degene die het niet horen zien dat er wel wat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
Ik heb de bypass een stuk verder (niet 100%) dicht gedraaid. Zowaar is het nu stil. Maar het debiet staat nu ook op nul.
Dus kan toeval zijn? Of kan het debiet ook naar nul gaan doordat ik hem nu dicht heb gedraaid?

Edit: never mind. Geluid is weer terug nu debiet weer hoog is. Ook met bypass 100% dicht

[ Voor 17% gewijzigd door txgrl op 17-07-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
als je geen warmtevraag in je huis hebt staan er waarschijnlijk geen kleppen open en kan het water ook niet weg, dus is je flow inderdaad 0. Je benodigde flow tbv de fluit ging dus door de bypass.

eea afhankelijk hoe het systeem ingericht is. master/master of master/slave. Waarschijnlijk bij jou dus master/master en heeft elke groep een eigen thermostaat die ook 'ketelvraag' kan genereren en de betreffende groep open zet.

Zelf ben ik geen voorstander van thermostaten per kamer etc. Liefst alleen een ruimteopnemer in de woonkamer en alles hydraulisch inregelen op een stooklijn. Is een beetje werk, maar wel super comfortabel en fool-proof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06-05 16:18
Dus dan kan je de bypass al uitsluiten.
Als een een scherp of hogere toon is, dan is er vermoedelijk lucht in het water of kan de toevoer van het water niet volgen met wat de pomp nodig heeft van toevoer. Hierdoor ontstaat er onderdruk voor de schroef.
Van: https://www.bouwinfo.be/b...pomp-maakt-lawaai.294293/

Dus is alles goed ontlucht?

Wat is de waterdruk op het circuit?
Eventueel er ook even wat water bij opzetten.

Vraag is ook of je eventueel het debiet van je pomp wat kunt afknijpen zonder afbreuk te doen aan het vermogen om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:23:
Ik heb de bypass een stuk verder (niet 100%) dicht gedraaid. Zowaar is het nu stil. Maar het debiet staat nu ook op nul.
Dus kan toeval zijn? Of kan het debiet ook naar nul gaan doordat ik hem nu dicht heb gedraaid?

Edit: never mind. Geluid is weer terug nu debiet weer hoog is. Ook met bypass 100% dicht
Wat is hoog in jouw situatie? 10L 20L 50L per minuut?
En heb je de mogelijkheid om dat te halveren als test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@txgrl

Als alle verdelers voorzien zijn van een zoneregeling zou ik zelf niet alle bypasses dicht draaien.
Stel dat alle regelaars dicht lopen dan krijg je mogelijk een flow storing met alle bypasses dicht.

Nog even een vraag die ik eerder stelde en geen antwoord op kreeg in de herhaling :
Je sprak over de ketel op zolder
Gaat het hier nu over een all elektric warmtepomp of mis ik iets.?

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 12:50
Sissors schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:22:
Los van hoe je het kan oplossen, waar andere hoop meer van weten: Zet Spectroid (oid) op je telefoon (voor Android iig, geen idee of iOS dezelfde heeft, maar anders is er vast een vergelijkbare). Als jouw telefoon gevoelig genoeg is het op te nemen, moet Spectroid het ook zichtbaar kunnen maken. Die laat het frequentiespectrum zien, en als het goed is, is daar een paaltje te zien als de piep gaande is. Kunnen iig ook degene die het niet horen zien dat er wel wat is.
BirdNET (app om vogels aan de hand van hun gefluit te kunnen determineren) laat ook een spectrumplaatje zien.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
rooiekool schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:42:
als je geen warmtevraag in je huis hebt staan er waarschijnlijk geen kleppen open en kan het water ook niet weg, dus is je flow inderdaad 0. Je benodigde flow tbv de fluit ging dus door de bypass.

eea afhankelijk hoe het systeem ingericht is. master/master of master/slave. Waarschijnlijk bij jou dus master/master en heeft elke groep een eigen thermostaat die ook 'ketelvraag' kan genereren en de betreffende groep open zet.

Zelf ben ik geen voorstander van thermostaten per kamer etc. Liefst alleen een ruimteopnemer in de woonkamer en alles hydraulisch inregelen op een stooklijn. Is een beetje werk, maar wel super comfortabel en fool-proof.
Dat is dus het gekke. Er is geen warmtevraag. Al maanden niet, behalve warm water en die is niet de hele dag nodig. Toch is er een groot deel van de dag wel flow.

Op zolder is de master, de andere verdiepingen zijn slave.
Elke kamer in huis heeft een eigen thermostaat.
Op dit moment staat alles ingesteld op 21 graden en is het dagelijks 24 door de warmte buiten. Er is dus nul warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
chime schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:43:
Dus dan kan je de bypass al uitsluiten.

[...]

Van: https://www.bouwinfo.be/b...pomp-maakt-lawaai.294293/

Dus is alles goed ontlucht?

Wat is de waterdruk op het circuit?
Eventueel er ook even wat water bij opzetten.

Vraag is ook of je eventueel het debiet van je pomp wat kunt afknijpen zonder afbreuk te doen aan het vermogen om te verwarmen.
Nee niks ontlucht door mij. Neem aan wel door de installateur.
De waterdruk is 1.7 volgens de Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
The-Source schreef op maandag 17 juli 2023 @ 16:47:
[...]

Wat is hoog in jouw situatie? 10L 20L 50L per minuut?
En heb je de mogelijkheid om dat te halveren als test?
Ik zie steeds tussen de 25 en 30L als ik het geluid hoor.
Bij 0 en 5L is het stil.
Er tussen in heb ik niks gezien.

Ik kan zelf geen instellingen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:07:
@txgrl

Als alle verdelers voorzien zijn van een zoneregeling zou ik zelf niet alle bypasses dicht draaien.
Stel dat alle regelaars dicht lopen dan krijg je mogelijk een flow storing met alle bypasses dicht.

Nog even een vraag die ik eerder stelde en geen antwoord op kreeg in de herhaling :
Je sprak over de ketel op zolder
Gaat het hier nu over een all elektric warmtepomp of mis ik iets.?
Hij staat ondertussen weer een stuk open zoals hij ook stond.
Ja, een Daikin Altherma. Woning is gasloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:16

ericplan

5180 Wp PV

Geen ervaring met dit soort installaties, maar ik zou beginnen met het maken van een schema. Gewoon uittekenen en bij elk onderdeel uitzoeken wat de functie is. Ook bedenken/uitzoeken hoe de stroomrichting is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een pomp omgekeerd geplaatst is.
Bedenk ook dat iedere overgang in diameter voor wervelingen (en dus geluid) kan zorgen. Jouw installateur is best kwistig geweest met fittingen en appendages, vooral in de kunststof leidingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Hij staat ondertussen weer een stuk open zoals hij ook stond.
Ja, een Daikin Altherma. Woning is gasloos.
Dat is dus het gekke. Er is geen warmtevraag. Al maanden niet, behalve warm water en die is niet de hele dag nodig. Toch is er een groot deel van de dag wel flow.
Dan ben je ook de hele dag zinloos elektra aan het verbruiken.

Wees je hier eerder op de dag ook op de vertrektemperatuur van 46 graden , bij uitsluitend vloerverwarming is dit veel te hoog voor verwarming only.

Ben wel benieuw naar je jaarlijkse elektra verbruik i.c.m het aantal m2 woonruimte.

Wat belangrijk wordt is monitoring en monitoring van je systeem om met argumenten te kunnen komen tegen je installateur.
Zoveel mogelijk inzicht krijgen in wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:12
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Op zolder is de master, de andere verdiepingen zijn slave.
Elke kamer in huis heeft een eigen thermostaat.
Op dit moment staat alles ingesteld op 21 graden en is het dagelijks 24 door de warmte buiten. Er is dus nul warmtevraag.
Goede kans dat je systeem volledig weersafhankelijk staat ingesteld en dat de naregeling volledig onafhankelijk van de wp werkt. Dat houdt in dat de warmtepomp 24/7 draait op waarschijnlijk een buffervat en op het moment dat er warmtevraag is dat er een klep naar de zone open gaat.

Daarom hoor je nu die piep ook nog, de wp draait continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Koop deze stethoscoop die @jack zomer al aanraadde:
https://www.gereedschapla...ethoscoop?categoryid=1200

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Heb je een circulatieleiding voor warm water?

Die er voor zorgt dat je altijd vrij snel warm water hebt in je badkamer als je de kraan open draait?

Als je ziet dat het is bij een bepaald debiet, is het handig om uit te zoeken waar dat het debiet van is.

Zou je een handleiding of zelfs installatiehandleiding kunnen opzoeken om uit te zoeken wat dat debiet precies aangeeft?

Bij mijn warmtepomp (ander merk) is dat als de warmtepomp draait en dus hitte creërt, of gewoon water rondpompt tussen de in-huis-unit en de buitenunit. Dit zou je wel moeten kunnen maximaliseren, of op een andere manier moeten kunnen testen vermoed ik.

[ Voor 42% gewijzigd door Hooglander1 op 17-07-2023 18:33 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

@txgrl

Ik zou je probleem voorleggen in het topic van de Daikin Altherma
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

Daar zitten meerdere gebruikers met kennis van die Daikin

Dat je warmtepomp nu hele dagen bezig is klopt niet ! , en geeft overbodige kosten en overlast , voor jou.

Vraag daar hoe je dat ding beter kan instellen als gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:32:
@txgrl

Ik zou je probleem voorleggen in het topic van de Daikin Altherma
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

Daar zitten meerdere gebruikers met kennis van die Daikin

Dat je warmtepomp nu hele dagen bezig is klopt niet ! , en geeft overbodige kosten en overlast , voor jou.

Vraag daar hoe je dat ding beter kan instellen als gebruiker.
Niet doen. Er is al een zaak tegen de installateur en als TS er nu zelf mee aan de slag gaat dan wordt dat tegen TS gebruikt. Door de installateur laten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:19:
[...]

[...]

Dan ben je ook de hele dag zinloos elektra aan het verbruiken.

Wees je hier eerder op de dag ook op de vertrektemperatuur van 46 graden , bij uitsluitend vloerverwarming is dit veel te hoog voor verwarming only.

Ben wel benieuw naar je jaarlijkse elektra verbruik i.c.m het aantal m2 woonruimte.

Wat belangrijk wordt is monitoring en monitoring van je systeem om met argumenten te kunnen komen tegen je installateur.
Zoveel mogelijk inzicht krijgen in wat er gebeurt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYF6san8tr_9RAVS5IaeQt-jjTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6xWLegAEZ0RpCxaFr6BaQ3KY.jpg?f=fotoalbum_large

In ieder geval meer verbruik dit jaar dan vorig jaar. De zoneregeling is geïnstalleerd in juli 2022 met als doel te besparen door de niet gebruikte ruimtes uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:42:
[...]

Niet doen. Er is al een zaak tegen de installateur en als TS er nu zelf mee aan de slag gaat dan wordt dat tegen TS gebruikt. Door de installateur laten oplossen.
Ik pas zelf niks aan. Kan ook niet eens.
Maar probeer mezelf wel zo goed mogelijk te informeren. De installateur doet dat niet dus dan moet ik zelf maar op zoek en de punten die ik vind aandragen. Ze vinden me daar waarschijnlijk een echte 'Karen' :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Ik pas zelf niks aan. Kan ook niet eens.
Maar probeer mezelf wel zo goed mogelijk te informeren. De installateur doet dat niet dus dan moet ik zelf maar op zoek en de punten die ik vind aandragen. Ze vinden me daar waarschijnlijk een echte 'Karen' :-)
Top!

De oplossing is trouwens waarschijnlijk simpel: alle drukverschilregelaars er uit en de naregeling aansluiten op de warmtepomp. Dan weersafhankelijk regelen op basis van aan/uit. De drukverschilregelaars zorgen voor een vernauwing in je leidingwerk en dat gaat geluid maken. Ze zijn onnodig doordat je een parallel buffervat hebt, zodoende heb je altijd vrije doorstroming en voldoende systeeminhoud voor de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:02
Daikin Altherma lagetemperatuurwarmtepompen kunnen worden gebruikt om nieuwgebouwde woningen efficiënt te verwarmen, te koelen en van warm water te voorzien.
Staat ie niet te koelen? / Probeert ie niet te koelen?

Dat zou in ieder geval de flow vraag kunnen verklaren. Verder kan an sich een te hoge flow al een hoge toon geven (hier ook gehad toen ik de pomp wat te hoog had gezet). Wat is het type nummer van je warmtepomp? Voor zelfde geld zit je warmtepomp te koelen, maar staan de groepen dicht (want die kunnen niet omgaan met koelen?) dus probeer je ergens nu een hoge flow water doorheen te duwen. In de winter misschien dan ook als er geen warmtevraag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb het topic diagonaal gelezen dus misschien is het al genoemd, maar ben je er zeker van dat het bij jou vandaan komt en niet bij je buren bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:42:
[...]

Mooi bedacht.
Maar als gebruiker heb je toch de mogelijkheid om het spul te bedienen, er zal vast zoiets als een woonkamer thermostaat aan de muur hangen.
Dan zet je de verwarming uit , en uitsluitend SWW aan .

Moet niet gekker worden !

Als ik niet meer zou slapen van een hoogfrequent piep kwam de rijdende rechter er bij .
Laat ze maar smullen.
:z

En die hele zoneregeling meuk moet er gewoon uit , net als dat buffervat.
De VVW op de verschillende verdiepingen kan gewoon waterzijdig ingeregeld worden middels de flow regelaars op de verdelers.

KISS weetjewel.

Wat een chaos.

[ Voor 15% gewijzigd door Jan2023 op 17-07-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:53:
[...]

Mooi bedacht.
Maar als gebruiker heb je toch de mogelijkheid om het spul te bedienen, er zal vast zoiets als een woonkamer thermostaat aan de muur hangen.
Dan zet je de verwarming uit , en uitsluitend SWW aan .

Moet niet gekker worden !

Als ik niet meer zou slapen van een hoogfrequent piep kwam de rijdende rechter er bij .
Laat ze maar smullen.
:z

En die hele zoneregeling meuk moet er gewoon uit , net als dat buffervat.
De VVW op de verschillende verdiepingen kan gewoon waterzijdig ingeregeld worden middels de flow regelaars op de verdelers.

KISS weetjewel.

Wat een chaos.
De unit op de zomerstand zetten is heel wat anders dan allerlei parameters aanpassen. Dat suggereerde je post en daarom waarschuw ik er voot.

En zoneregeling met een thermostaat per ruimte wordt door sommige garantiefondsen voor nieuwbouwwoningen (SWK bijvoorbeeld) verplicht. Dan is een buffervat wél nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:01:
[...]

De unit op de zomerstand zetten is heel wat anders dan allerlei parameters aanpassen. Dat suggereerde je post en daarom waarschuw ik er voot.

En zoneregeling met een thermostaat per ruimte wordt door sommige garantiefondsen voor nieuwbouwwoningen (SWK bijvoorbeeld) verplicht. Dan is een buffervat wél nodig.
Inderdaad parameters aanpassen doet een tweaker, maar dat is hier een stap te ver.

Maar als zelfs de bediening onduidelijk is adviseer ik haar info te halen op het Daikin /altherma forum alhier.
Dat die WP nu bij de huidige buitentemperatuur de hele dag draait zou niet mogen en kost gewoon geld , plus slaapgebrek.
Daar moet toch iets aan te doen zijn .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ben even met her schroevendraaier luister advies bezig geweest.
Ik hoor het in meerdere leidingen maar by far het hardste op het omcirkelde punt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVoIJX_kDalYhizt4L6qkeYQCXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOxObQbv6dTB1MLAmtNLQyEY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-05 20:18
Durf je die beugel los te schroeven en na luisteren weer vast?
Zou de uitgang van de driewegklep kunnen zijn.
Mogelijk cavitatie door de vernauwing in de klep?

[ Voor 44% gewijzigd door Dapdodo op 17-07-2023 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
Jan2023 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Inderdaad parameters aanpassen doet een tweaker, maar dat is hier een stap te ver.

Maar als zelfs de bediening onduidelijk is adviseer ik haar info te halen op het Daikin /altherma forum alhier.
Dat die WP nu bij de huidige buitentemperatuur de hele dag draait zou niet mogen en kost gewoon geld , plus slaapgebrek.
Daar moet toch iets aan te doen zijn .
Ja, dat moet de installateur oplossen. Hierom:
Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Top!

De oplossing is trouwens waarschijnlijk simpel: alle drukverschilregelaars er uit en de naregeling aansluiten op de warmtepomp. Dan weersafhankelijk regelen op basis van aan/uit. De drukverschilregelaars zorgen voor een vernauwing in je leidingwerk en dat gaat geluid maken. Ze zijn onnodig doordat je een parallel buffervat hebt, zodoende heb je altijd vrije doorstroming en voldoende systeeminhoud voor de warmtepomp.
txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:11:
Ik hoor het in meerdere leidingen maar by far het hardste op het omcirkelde punt

[Afbeelding]
Dit kan nog wel eens een fiberring of iets dergelijks in de koppeling naar de driewegklep zijn die een vernauwing in de leiding veroorzaakt. Met flinke doorstroming is dat een punt wat die fluittoon kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Insert12 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:49:
[...]

Ja, dat moet de installateur oplossen.
Als dat nog lange tijd gaat duren , de installateur was niet van plan iets te doen , ging ik nu op zoek naar hoe die WP uit te zetten.
Tot eind september of zo , in de zomerstand dus.

Scheelt veel slapeloze nachten.
En die info zal op tweakers best te vinden zijn .

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ga ik even uitzoeken, maar heb natuurlijk nog wel warm water nodig.
Bedankt voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-05 21:08

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Voorlopig een schakelklok tussen de stekker zodat je in ieder geval snachts rust hebt?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

txgrl schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:11:

[Afbeelding]
Bij de meeste driewegkleppen zit het elektrische deel op het hydraulische deel met een klikverbinding. Het merk van je klep kan ik helaas niet ontcijferen. Misschien dat je hier iets mee kan voor de diagnose?

Edit
Esbe VRG 130 ARA 600 met zo’n hopeloze infographic https://www.esbe.eu/stora...140275_version%20K_lr.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door ericplan op 17-07-2023 22:04 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

En nog een lekenvraag voor een beter begrip: wat is de functie van de circulatiepomp op deze foto. Wanneer moet deze draaien? Altijd? Bij warmtevraag? Bij warmwatervraag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q0E3dY4Nh8AezpWaZKXIXPzt4EI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsWytbrEmdXDAiI6kvFPB3GS.png?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ik ben zelf leek. Maar hij draait niet altijd in ieder geval. Ik denk bij warmtevraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Insert12
ericplan schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:42:
En nog een lekenvraag voor een beter begrip: wat is de functie van de circulatiepomp op deze foto. Wanneer moet deze draaien? Altijd? Bij warmtevraag? Bij warmwatervraag?

[Afbeelding]
Dit is een circulatiepomp voor het cv circuit, een DAB Evosta zo te zien. Bij sommige merken is het mogelijk om hem op de binnenunit van de wp aan te sluiten waardoor hij enkel draait bij warmtevraag. Wellicht ook bij deze Daikin.

Indien er leidingruis is in de woning is het waarschijnlijk mogelijk om de pomp op een lagere pompcapaciteit in te stellen. Dat vermindert de volumestromen in het cv circuit en kan voor minder geluid zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Insert12 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 13:29:
[...]

Dit is een circulatiepomp voor het cv circuit, een DAB Evosta zo te zien. Bij sommige merken is het mogelijk om hem op de binnenunit van de wp aan te sluiten waardoor hij enkel draait bij warmtevraag. Wellicht ook bij deze Daikin.

Indien er leidingruis is in de woning is het waarschijnlijk mogelijk om de pomp op een lagere pompcapaciteit in te stellen. Dat vermindert de volumestromen in het cv circuit en kan voor minder geluid zorgen.
moet gewoon kunnen vanuit het installatie menu van je daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Nog even een update:

Ik heb de pomp een paar dagen op 80% gezet. Het geluid was iets zachter, maar zeker niet weg. Nog altijd hard genoeg om er niet van te kunnen slapen.
Gisteravond teruggezet naar 100%. Daarna erg geschrokken van de hoeveelheid geluid die hij toen maakte. Blijkbaaar stond hij hiervoor op 90% en niet op 100%.
Ondertussen weer op 80% gezet omdat hij met 100% zelfs boven de radio in de woonkamer te horen was (uit de muur).

Conclusie: de pompsnelheid maakt verschil. Maar bij 80% is het niet opgelost. Zegt dit nog iets over de oorzaak?
Ik zie dat het Debiet bij 100% wel 31,2 liter was. Bij 80% is het rond de 25 liter. In beide gevallen dus geluid.
Bij nul debiet horen we niks. Maar dat is natuurlijk logisch.

De bron van het geluid lijkt de onderkant van Daikin te zijn, al is het bijzonder moeilijk dit met zekerheid te zeggen. De truc met de schroevendraaien geprobeerd, en je hoort het duidelijk in de leidingen. Maar op meerdere leidingen en meerdere plekken. Dus dat is niet de bron oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-04 20:13
Hier ook 3/4 jaar last gehad van zware ruis in de leidingen. Dit deed zich voor als de pomp van het buffervat draaide.

Na overleg met de installateur hebben we de Heimeier binnenwerk vervangen.
Thermostaat kranen vervangen door exemplaren met nulstand.
Radiatoren waterzijdig inregelen.

Resultaat: veel geïnvesteerd maar geen resultaat.

Mijn (eigen) oplossing was het volgende:
Heb het voetventiel van de radiator wat het dichtst bij het buffervat was een kwartslag dicht gedraaid!!!
En je gelooft het niet, geen zware ruis meer in de leidingen

Per definitie is het niet zo, dat een oplossing voor iedereen is!!
Ik wilde het toch even met jullie delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

txgrl schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:29:
Nog even een update:

Ik heb de pomp een paar dagen op 80% gezet. Het geluid was iets zachter, maar zeker niet weg. Nog altijd hard genoeg om er niet van te kunnen slapen.
Gisteravond teruggezet naar 100%. Daarna erg geschrokken van de hoeveelheid geluid die hij toen maakte. Blijkbaaar stond hij hiervoor op 90% en niet op 100%.
Ondertussen weer op 80% gezet omdat hij met 100% zelfs boven de radio in de woonkamer te horen was (uit de muur).

Conclusie: de pompsnelheid maakt verschil. Maar bij 80% is het niet opgelost. Zegt dit nog iets over de oorzaak?
Ik zie dat het Debiet bij 100% wel 31,2 liter was. Bij 80% is het rond de 25 liter. In beide gevallen dus geluid.
Bij nul debiet horen we niks. Maar dat is natuurlijk logisch.

De bron van het geluid lijkt de onderkant van Daikin te zijn, al is het bijzonder moeilijk dit met zekerheid te zeggen. De truc met de schroevendraaien geprobeerd, en je hoort het duidelijk in de leidingen. Maar op meerdere leidingen en meerdere plekken. Dus dat is niet de bron oorzaak.
maar zet hem eens op 65% ofzo

Pagina: 1 2 Laatste