• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bas Post schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 09:39:
Ik lees op LinkedIn veel posts van WeHeat, over slimme warmtepompen, slimme aansturing op weer, dynamische prijzen, bla, bla, bla.

Ik vindt dat niet goed. Je kan geen reclame maken en adverteren hoe “slim” de warmtepompen van WeHeat zijn. Ik heb daar gelijk mijn comment op gegeven dat ik nog steeds een “domme” warmtepomp heb..

Even kijken of ze daar wel willen reageren
Ja, zie het ook regelmatig, maar zie er ook vaak een commentaar onder staan van mensen die ook wachten op WI.
Twijfel om er ook af en toe een reminder op te plaatsen. Maar aan de andere kant, verwacht ik er niet teveel van (van WI) dus wacht wel af.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Mg4gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:11
Technician- schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:31:
[...]

Zijn ze geen “overstroom” van je PV aan het verbranden?
Ik neem aan dat ze ook P1 uitlezen of via de beschikbare API van de energieleverancier uitlezen?
Hoe zou je anders wat “slims” kunnen doen.
Er is geen koppeling met PV voor zover ik het weet

Weheat Flint FE, 7X325 O, 8X325 W, SE4000h, 2x Marstek Venus E 3.0, MG4 ER

• n.smits
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:25
201WD schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:18:
[...]

Daar werken ze al mee. Onlangs hebben ze een wintercheck gedaan voor de warmtepompen. Wat doet een ander merk ? Het komt allemaal maar mensen zijn hier erg ongeduldig en willen alle cijftjes zien etc. Ik ben erg tevreden en voor heel weinig geld verwarm ik mijn huis met de warmtepomp. Hij wordt automatisch geupdate etc. Stooklijn of opentherm het werkt prima.
Een wintercheck heeft toch werkelijk helemaal niks te maken met het 'slim aansturen van de verwarming'? 'Slimme verwarming' zou vorig stookseizoen al live zijn :)

Weheat Flint

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
201WD schreef op zaterdag 26 september 2026 @ 13:18:
[...]

Daar werken ze al mee. Onlangs hebben ze een wintercheck gedaan voor de warmtepompen. Wat doet een ander merk ? Het komt allemaal maar mensen zijn hier erg ongeduldig en willen alle cijftjes zien etc. Ik ben erg tevreden en voor heel weinig geld verwarm ik mijn huis met de warmtepomp. Hij wordt automatisch geupdate etc. Stooklijn of opentherm het werkt prima.
Tja, inmiddels wachten er een hoop al 2 jaar op. Ik ook, maar mis het niet. Doet wat hij moet doen met zo nu en dan wat onverklaarbare acties. Het zonder meer ingrijpen op afstand vind ik ook niet ok. Was toen bv net een weekendje weg, toch raar als je WP ineens manueel bedient wordt. op hoop van zegen dat het goed gaat. Mocht het ding in verwarmingsmodus schieten dan ben je wel de sjaak. Omdat de cap hoog staat afgesteld

• Kirvis
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:12
HarDus schreef op woensdag 23 september 2026 @ 10:40:
Kunnen we de bewoording Pendelgrens wijzigen in Aan/Uit-modulatie-grens of zoiets.

Pendelen wordt over het algemeen geassocieerd met een ongewenst “schommelgedrag” in een regeling of in een apparaat. Maar dat is hier helemaal het geval niet.

Het gaat hier om het omschakelpunt van modulatie (terugregeling van het vermogen om aan de verminderde vraag te voldoen) naar inschakelduur van dit laagste vermogen om het gemiddelde vermogen te verlagen.

Pendelen treedt op als die twee door elkaar gaan lopen: Aan/uit terwijl de laagste modulatie niet bereikt wordt (doet onze WeHeat niet) of de inschakelduur te kort is en er heel veel Aan/Uit geschakeld wordt (doet onze WeHeat niet vanwege een ruim aanvoertemperatuurwindow). Mogelijk dat je de WP via OT en die regeling kan laten pendelen. Dat ligt dan niet aan de pomp.

Naar mijn mening pendelt onze WeHeat niet. De regeling schakelt om, …. , in alle regelingen die je kiest, OT, Stooklijn, Aan-Uit plus Stooklijn. Alle regelingen hebben dit! Dit is het punt dat Kirvis in de monitor “pendelgrens” noemt, maar er pendelt, naar mijn inzicht, niets.

Wat tegelijk speelt is de warmtevoorziening van de zon. Die zorgt er voor dat er een periode is dat voldoende warmte gebufferd wordt overdag, dat er ‘s nachts niet verwarmd hoeft te worden. Nu in sep-okt hebben we nachten die op Stooklijn om verwarming vragen terwijl dat voor de warmtebuffer in het huis nog niet hoeft. Die Stooklijn-vraag kun je met OT of met Aan/Uit onderdrukken.

Dit is wat Kirvis “Stookgrens” noemt (tussen haakjes; ik moet zijn benaming even terugzoeken). Dit is het punt waar vanaf de Stooklijn moet worden onderdrukt met een binnen-thermostaat om onnodig verwarmen te voorkomen.

Bij ons ligt de “Stookgrens” voor onderdrukking met een thermostaat ruim hoger dan de Aan/Uit-modulatie die de WP zelf doet. In het tussengebied Aan/Uit-modulatie en Aan/Uit-Huis is er minder warmtevraag en kapt Aan/Uit-Huis de Aan/Uit-modulatie dus verder af.

Naar mijn mening kan onze WeHeat op Stooklijn of op Aan/Uit plus Stooklijn niet pendelen.

We hebben het hier over het punt waaronder modulatie te kort schiet en over gaat op Aan/Uit. WP marketing en bloggers hebben het daarbij veelal 16 of 20% maar houden geen rekening met de COP die daartegenin loopt die er voor zorgt dat dat als bij 35-40% van de graaddagen gebeurd. Dat is bij alle warmtepompen zo. De Aan/Uit-modulatie is een hele kostenefficiënte oplossing en verdiend een veel positiever benaming dan Pendelgrens welke de oplossing in een negatieve context plaatst.

Terzijde, het dimmen van led-lampen gebeurt precies zo. 50x per seconde gaat het lampje korter of langer uit. Het daar fase-afsnijding, maar is ook gewoon Aan/Uit-modulatie.
De term pendelgrens Is aangepast!

Met pijn in mijn hart, want ik vond de term nog steeds goed, maar helaas is het een feit dat door de flinke (niet-aanpasbare) hysterese instellingen van Weheat, de pomp in de praktijk helemaal niet gaat pendelen als je hem met stooklijn aanstuurt.

Theoretisch gezien zou die dat wel moeten doen (uitschakelen en inschakelen), maar in de praktijk gebeurt dat niet. De pomp blijft gewoon draaien en je huis wordt gewoon (te) warm dan.

Maar om verwarring te voorkomen, heb ik toch de term aangepast met de introductie van onderstaande wijziging.
NIEUWE BEREKENING: Het Omschakelpunt
Vandaag heb ik een nieuwe berekening toegevoegd waar ik stiekem best wel trots op ben:

HET OMSCHAKELPUNT

Deze berekening neemt als basis het eerder berekende warmteverlies van je huis en geeft dan een concreet advies over welke modus van aansturing je wanneer het beste selecteert.

In het kort: bij zachte dagen in de herfst en de winter kies je voor aansturing door de thermostaat, bij koudere dagen zet je hem op stooklijn aansturing.

Je vindt de nieuwe berekening op de volgende pagina: www.weheat-monitor.nl/calculations/switch-point.

Daar staat ook een nieuwe video bij met een duidelijke uitleg over hoe de berekening werkt.

Ik hoor graag of dit helder is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwjXZjN-1r47bBExRwuABu4rJDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcYY250vDPJZVfd2SLkazyZ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wp4Ls_dgED6BWPiIQePbTTpgL3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Ci8QTmznL41FECN2sa83xYP.png?f=fotoalbum_large
EN AAN/UIT AANSTURING DAN?
Voordat je deze vraag gaat stellen: die neem ik bewust niet mee, omdat mijn thermostaat dat niet kan. Ik kan die modus dus ook niet testen.

En omdat de app pas sinds begin augustus de settings van alle pompen bij houdt, is het voor mij onmogelijk om pompen te selecteren die op aan/uit aansturing hebben gedraaid om een gedegen analyse te draaien.

Als Weheat (ooit) een keer een endpoint aanzet waarmee ik de settings historie op kan halen ga ik daar zeker naar kijken en eventueel het advies en de uitleg aanpassen.

Sparrow P60, 300L SWW, géén buffervat, overal VVW, bouwer van www.weheat-monitor.nl

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Vragen om, of het aanbieden van referrals zijn op heel tweakers niet toegestaan. Dit topic is daar geen uitzondering op.