Waarom zou je fietsen moeten slepen eigenlijk…tenzij het slot de geest heeft gegeven kun je op een stukke VM gewoon rijden. Zij het nogal suboptimaal. Nouja, marketingstunt dus.
Ramon 73 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Dat is nu. Die e-shifter is daarvoor al geïntroduceerd en nu wil je een oplossing om bestaande fietsen te repareren. Je kunt niet heel eenvoudig het frame ombouwen naar een middenmotor. Verbeterde e-shifter is wel haalbaar.
Het hele concept van die eshifter is op zichzelf tamelijk briljant. Automatisch schakelen voor stadfietsen is geweldig, je hoeft nooit meer na te denken om bij een verkeerslicht of helling terug te schakelen, schakelmomenten zijn in de software aan te passen (in theorie eventueel op basis van terreininfo, fysiek van de berijder etc).
Het traploze systeem van Enviolo geeft een redelijk vergelijkbare ervaring maar werkt toch net wat anders - meer te vergelijken met een CVT-automaat in een auto waarbij het toerental gelijk blijft terwijl de snelheid toe/afneemt.
E-shifters voor racefietsen vergen nog steeds handmatige bediening, het voordeel daar is vooral de precisie, de snelheid. en het ontbreken van kabels. Om het over de prijs maar niet te hebben.
Het probleem is alleen dat VM - om in autotermen te blijven - een gerobotiseerde handbak geeft gemaakt (een SMG-automaat) maar dan de koppeling heeft weggelaten. Naafversnellingen zijn in beginsel niet geschikt om onder last te schakelen en dat doe je met een VM continue. Onder last gaat schakelen enorm stroef en al die kracht moet worden opgebracht door het jachem-jachem motortje en de plastic tandwielen in de eshifter. Je kunt die shifter wel sterker maken, maar dan begeeft de naaf zelf het - iets wat bij de S3 vaak ook de wedloop was: wie geeft er eerder de brui aan, de shifter of de naaf?
Het concept is als idee goed maar technisch fundamenteel flawed. De fail rate zal altijd hoog zijn tenzij je voor een heel ander concept kiest. Iets wat VM zelf ook al door had door de S5 en S4 niet van dit systeem te voorzien.
Preventief downgraden zou het beste zijn maar ja, welke klant accepteert zoiets. Ik rij al drie jaar rond met de originele naaf en 1 nieuwe shifter (na een maand of drie ongevraagd en zonder storing vervangen), als ineens functionaliteit uit m’n fiets gehaald wordt waar ik wel voor betaald heb - en terwijl ik geen issues ervaar - zou ik daar wel tegen protesteren.
Dat maakt een eventuele doorstart tot een aardig hoofdpijndossier voor de “geinteresseerde” partijen. Een aanzienlijk deel van de verkochte fietsen heeft nog garantie of POM-service. Dat zijn financieel gezien tikkende tijdbommen. Niet alleen voor het shiftergedeelte, maar ook voor de accu’s, controllers etc. Kopers daarvan kopen never meer een VM als je daar niks voor regelt, terwijl je business case afhangt van het kunnen verkopen van nieuwe modellen. Dus je moet eigenlijk wel de garantie voortzetten, en dat is nu net waaraan VM kopje onder is gegaan.
(Tenzij je alleen de merknaam overneemt en andere fietsen onder dat label gaat verkopen, of alleen het klantenbestand en je daar tegen betaling reparaties gaat leveren)
Het lijkt me niet dat de restanten van VM zoveel waard zijn dat iemand lachend miljoenen (wild guess van 150k verkochte S3/X3’s wereldwijd, 20% gaat nog stuk, stel 500 euro reparatiekosten per stuk = 15 miljoen) gaat reserveren om dat probleem op te lossen. Maar je kunt het eigenlijk ook niet niet doen als je ooit nog een VM wil kunnen slijten in Nederland.
[
Voor 17% gewijzigd door
Daniel op 25-07-2023 20:39
]