Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:57:
Zelfs een kleine fietsenwinkel in Haarlem heeft een oplossing kunnen bedenken voor het S3 e-shifter probleem. Dan moet het voor VM eigenlijk ook geen rocket science zijn, maar idd ik begrijp nog steeds niet waarom er nooit eerder iets aan gedaan is ipv steeds reparaties uit te voeren met slechte onderdelen die toch weer snel kapot gaan 7(8)7
En hoe veel kost die oplossing? Is er dan nog sprake van automatisch schakelen, of is het manueel?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Wettelijk moeten ze geen garantie geven, maar als je als overnemer het merk wil rehabiliteren, dan kan je maar beter zorgen dat je ‘oude’ klanten ambassadeurs worden van het merk.

Als je dat niet doet, dan zijn die definitief weg, en die komen pas terug als het web bulkt van de positieve commentaren. En dat kan lang duren…. En weer een pak geld kosten.
Je hebt wel een punt, maar ik denk dat oude klanten garantie verlenen teveel geld gaat kosten. Tenzij ze een goedkope oplossing kunnen bieden. Ik noem maar iets, biedt oude klanten een inruildeal voor een nieuwe (probleemlozere) variant.

Of de oude klanten definitief weg zijn bij een overname weet ik niet. Ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die al blij zijn dat ze hun probleemfiets ergens gerepareerd kunnen krijgen. Als dat niet mogelijk is, dan is die al helemaal waardeloos.
Tweede punt is: ben je zeker dat de S4 en de S5 met een positieve marge verkocht worden?
Nee betreft het failliete VanMoof denk ik niet, die had teveel kosten. Maar op een fiets van €3500 zou naar mijn idee wel winst gemaakt moeten kunnen worden. Ik heb geen idee wat de inkoopkosten zijn van een fiets van €3500, maar volgens lag het probleem ook niet aan de brutowinstmarge van een fiets.
Derde punt: wat wil dat fabriek in het oosten? Als die eerst een pak geld willen zien voor ze de volgende container de zee op sturen, dan wordt het moeilijk.
Dat weet ik wel zeker, mocht die weer een order krijgen. Zal er eerst betaald moeten worden. Betalen voor de nieuwe productie, zie ik het probleem niet. Oude schulden worden niet mee genomen.
Vierde punt: wat is de maturiteit van de S4 en S5?
Ben je zeker dat die uit ontwikkeld zijn, robuust getest, en klaar om te produceren aan degelijke volumes?

Nu ja, als al die vragen positief waren, dan hadden de huidige geldschieters misschien nog wel eens wat geld gestort, bv op voorwaarde dat er behoorlijk wat marketing en dure showrooms werden afgestoten.
Geen idee, maar meeste klachten die ik gelezen heb gaan over de S3. Hier zijn er wellicht ook het meest van in omloop. Ik ben ook benieuwd hoe probleemloos de S4 en S5 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 16:43:
[...]

En hoe veel kost die oplossing? Is er dan nog sprake van automatisch schakelen, of is het manueel?
https://greenbikes.nl/elektrische-fietsen/vanmoof/

€299,-
We vervangen het complete achterwiel; het nieuwe achterwiel is voorzien van een 2 Speed versnellingsnaaf.

De naaf schakelt op bij 15 km/uur naar de tweede versnelling. Hierdoor is de e-shifter niet meer nodig en zijn error 44 storingen verleden tijd.
Verder geen ervaring mee en ook (nog) geen ervaringen over gelezen. Zag het alleen een paar keer voorbij komen. Zag ook een aantal reparaties aan e-shifters voorbij komen, maar daarbij heb ik ook geen idee hoe lang die het daarna vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:02:

Nee betreft het failliete VanMoof denk ik niet, die had teveel kosten. Maar op een fiets van €3500 zou naar mijn idee wel winst gemaakt moeten kunnen worden. Ik heb geen idee wat de inkoopkosten zijn van een fiets van €3500, maar volgens lag het probleem ook niet aan de brutowinstmarge van een fiets.
Productiekosten en aftercare waren veel te hoog voor de verkoopprijs van de fietsen elke verkochte fiets maakte het verlies alleen maar groter, maar de fietsen waren voor de geboden kwaliteit al veel te duur. Dan heb je jezelf als bedrijf dus klemgezet en kun je eigenlijk geen kant meer op. Pas bij veel grotere verkoopcijfers kun je door schaalgrootte iets verdienen op de verkoop en dan moet de kwaliteit nog fors omhoog om aftercare kosten te verkleinen. Het probleem lag dus ook bij de niet bestaande brutowinstmarge van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:26:
[...]

Productiekosten en aftercare waren veel te hoog voor de verkoopprijs van de fietsen elke verkochte fiets maakte het verlies alleen maar groter, maar de fietsen waren voor de geboden kwaliteit al veel te duur. Dan heb je jezelf als bedrijf dus klemgezet en kun je eigenlijk geen kant meer op. Pas bij veel grotere verkoopcijfers kun je door schaalgrootte iets verdienen op de verkoop en dan moet de kwaliteit nog fors omhoog om aftercare kosten te verkleinen. Het probleem lag dus ook bij de niet bestaande brutowinstmarge van de fiets.
Dus €3500 is eigenlijk te goedkoop en kost alleen de productie van een fiets al meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:44:
[...]

Dus €3500 is eigenlijk te goedkoop en kost alleen de productie van een fiets al meer?
Dat zullen we nooit weten.

Ik heb het nog al geschreven, maar zijn er nu meer dan een dozijn S5 al geleverd, of zit die fiets nog in totaal prototype stadium…

Wat betreft de fabriek. Je weet niet hoe die eigenaars tegenover VM of een overnemer staan.
Het kan best zijn dat ze nu helemaal geen zin meer hebben om ooit nog fietsen te bouwen, met of zonder voorafbetaling. En een nieuwe fabrikant vinden is niet zo simpel, of een lijn opzetten als de overnemer al een fabriek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:05:
[...]

https://greenbikes.nl/elektrische-fietsen/vanmoof/

€299,-

[...]

Verder geen ervaring mee en ook (nog) geen ervaringen over gelezen. Zag het alleen een paar keer voorbij komen. Zag ook een aantal reparaties aan e-shifters voorbij komen, maar daarbij heb ik ook geen idee hoe lang die het daarna vol gaat houden.
Dat is ook maar een halve oplossing. Dat zou je van Van Moof nooit aanvaard hebben, wat je kocht een fiets met 4 versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Dat zullen we nooit weten.

Ik heb het nog al geschreven, maar zijn er nu meer dan een dozijn S5 al geleverd, of zit die fiets nog in totaal prototype stadium…

Wat betreft de fabriek. Je weet niet hoe die eigenaars tegenover VM of een overnemer staan.
Het kan best zijn dat ze nu helemaal geen zin meer hebben om ooit nog fietsen te bouwen, met of zonder voorafbetaling. En een nieuwe fabrikant vinden is niet zo simpel, of een lijn opzetten als de overnemer al een fabriek heeft.
Logica ontgaat mij dat een ondernemer een fiets goedkoper verkoopt dan de productieprijs (tenzij het een tijdelijke actie is). Hoeveel je dan ook verkoopt, je maakt alleen maar verlies i.p.v. winst. Ik denk dus niet dat de inkoopprijs het probleem was, anders had de fiets een hele andere verkoopprijs gehad of was winst maken nooit de bedoeling geweest 8)7 .

Voor de fabriek is het natuurlijk alleen interessant als er geld verdiend kan worden en zal een nieuwe/oude klant alleen weigeren als ze er geen capaciteit voor hebben. Ik zou niet weten waarom je anders een betalende klant zou weigeren als fietsfabriek zijnde. Ik ga er ook even vanuit dat de fabriek (geen idee of het 1 fabriek zijn of meerdere) wel winst aan overgehouden heeft en niet alleen als Sinterklaas heeft gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:16:
[...]

Dat is ook maar een halve oplossing. Dat zou je van Van Moof nooit aanvaard hebben, wat je kocht een fiets met 4 versnellingen.
Als ik korting (geld toe) zou krijgen en meer zekerheid dat de fiets langer mee gaat, dan wellicht wel :9 . Uiteraard liever een betere oplossing, maar om steeds terug te moeten voor hetzelfde onderdeel zou ik geen zin in hebben.

Is er nooit een verbetering in de e-shifters gekomen? Kan nog steeds moeilijk geloven dat ze een onderdeel vervangen die snel kapot gaat met hetzelfde onderdeel dat ook weer snel kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:44:
[...]

Logica ontgaat mij dat een ondernemer een fiets goedkoper verkoopt dan de productieprijs
Marktaandeel winnen, naamsbekendheid krijgen, bedrijfsstructuur opbouwen en dan hopen dat je de aantallen kunt vergroten waarna het fors cashen kan worden. normaalste zaak van de wereld voor start-ups, de eerste jaren moet er fors geld bij. Ergens 500.000 per jaar van maken is veel goedkoper per stuk dan ergens 50.000 van maken per jaar. En dus blijf je er geld pompen tot je bij die grote aantallen uitkomt. Als VanMoof goede kwaliteit zou zijn geweest en er dus amper geld verloren zou zijn gegaan bij aftercare, en men de personele lasten niet zo buitensporig had gemaakt en minder uitgeven aan R&D (want dat een accu speciaal ontworpen moet worden prima voor je frame prima, maar dat je ook dingen die wel voor jou standaard elders op de plank liggen zoals een voorwielmotor en hendels opnieuw uitvindt is geldverspillende kolder) dan heb ik geen twijfel over dat het een zeer succesvol bedrijf had kunnen worden.

En een fiets is natuurlijk veel meer dan alleen de productieprijs. Voor die 3.500,- is die fiets makkelijk te produceren, maar transport, aftercare, opslag e.d. zijn ook directe kosten, en dan hebben we het nog nit over de indirecte kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:48:

Is er nooit een verbetering in de e-shifters gekomen? Kan nog steeds moeilijk geloven dat ze een onderdeel vervangen die snel kapot gaat met hetzelfde onderdeel dat ook weer snel kapot gaat.
Tsja, helaas was dat wel geval.

Er gaat ook aardig wat tijd overheen voordat je een nieuw ontwerp hebt en dit ook daadwerkelijk op de fiets kunt schroeven, je kunt moeilijk tegen je klanten zeggen "Yep, is garantie maar zet die fiets even een paar maanden in de schuur" Dat is een geldige reden om de koop te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:14:
[...]

En een fiets is natuurlijk veel meer dan alleen de productieprijs. Voor die 3.500,- is die fiets makkelijk te produceren, maar transport, aftercare, opslag e.d. zijn ook directe kosten, en dan hebben we het nog nit over de indirecte kosten.
Uiteraard doelde ik op de directe kosten van 1 fiets van fabriek naar klant. Er zijn sowieso teveel indirecte kosten gemaakt, al was de fiets voor 5k (niet dat men dat dan alsnog koopt) per stuk verkocht, dan was er nog steeds geen winst geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:16:
[...]

Tsja, helaas was dat wel geval.

Er gaat ook aardig wat tijd overheen voordat je een nieuw ontwerp hebt en dit ook daadwerkelijk op de fiets kunt schroeven, je kunt moeilijk tegen je klanten zeggen "Yep, is garantie maar zet die fiets even een paar maanden in de schuur" Dat is een geldige reden om de koop te ontbinden.
Nope, maar je kan wel eerder stoppen met het verkopen van je probleem product, totdat het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:07:
[...]

Nope, maar je kan wel eerder stoppen met het verkopen van je probleem product, totdat het opgelost is.
Klopt, en dat zou netjes zijn. Maar als je van nieuwe investeerders afhankelijk bent dan lat je niet graag je omzet dalen.

Wat VanMoof deed doet mij een beetje aan de Titanic denken, ramkoers en gas d'r op. Was de Titanic niet gezonken dat had het schip nog vele jaren kunnen varen en al haar investeerders een beste duit op kunnen leveren. Maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:24:
[...]

Klopt, en dat zou netjes zijn. Maar als je van nieuwe investeerders afhankelijk bent dan lat je niet graag je omzet dalen.

Wat VanMoof deed doet mij een beetje aan de Titanic denken, ramkoers en gas d'r op. Was de Titanic niet gezonken dat had het schip nog vele jaren kunnen varen en al haar investeerders een beste duit op kunnen leveren. Maar helaas...
Niet alleen netjes, maar had ook heel logisch geweest (en nee is niet alleen makkelijk achteraf praten). Investeerders zien ook niet graag een failliet bedrijf.. Omzet zonder winst is in mijn logica nog erger dan niks verkopen. Soms is het beter om even stil te staan, om juist daarna harder te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:31:
[...]

Niet alleen netjes, maar had ook heel logisch geweest (en nee is niet alleen makkelijk achteraf praten). Investeerders zien ook niet graag een failliet bedrijf.. Omzet zonder winst is in mijn logica nog erger dan niks verkopen. Soms is het beter om even stil te staan, om juist daarna harder te kunnen.
Hoe netjes het ook zou zijn, een paar maanden je verkoopt platleggen wegens kwaliteitsproblemen is publicitair zeer slecht en het maakt investeerders nerveus. En dan zit je daarnaast alsnog met alle reeds verkochte exemplaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Hoe netjes het ook zou zijn, een paar maanden je verkoopt platleggen wegens kwaliteitsproblemen is publicitair zeer slecht en het maakt investeerders nerveus. En dan zit je daarnaast alsnog met alle reeds verkochte exemplaren.
Is dat niet een probleem van de huidige tijd? Omzet belangrijker vinden dan kwaliteit, omdat de aandeelhouder op korte termijn resultaat wil. Uiteindelijk word je ingehaald door de door je zelf gecreëerde problemen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:07
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Daarom is de s/x4 uitgebracht. Dat is een versimpelde s/x3 waar oa geen eshifter in zit. Is een simpeler fiets.

Weet alleen niet of die ook al uitgeleverd was…

Ik heb zelf de s2. En we hebben nog 2 s3’s hier thuis. Ik vind de s2 ook robuuster aanvoelen dan de s3… heb er ook weinig problemen mee gehad (maar aan de andere kant met die s3’s ook niet)

Misschien moeten ze gewoon weer beginnen de s2 uit te leveren… daar zaten al die eigen storingsgevoelige vanmoof onderdelen ook nog niet op…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Is idd niet de beste publiciteit, maar marketing van VanMoof kennende hadden ze dit veel mooier/anders kunnen verwoorden. Productieproblemen, onderdelen tekort, of weet ik veel. Waarom nog meer probleem fietsen op de markt brengen als steeds bv de helft terug komt met mankementen. Dat doet een autofabrikant toch ook niet?

Bij de reeds verkochte exemplaren hadden ze volgens mij al hun handen vol aan, om alles te repareren of te compenseren. Een stuk goedkoper om schade wat dat betreft beperken. Langer door verkopen is meer werk > meer kosten > meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Joris748 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Is dat niet een probleem van de huidige tijd? Omzet belangrijker vinden dan kwaliteit, omdat de aandeelhouder op korte termijn resultaat wil. Uiteindelijk word je ingehaald door de door je zelf gecreëerde problemen.
Ik hoop het niet. Ik wil nog altijd geloven, dat men meer wilt betalen voor kwaliteit. Of men gaat automatisch vanuit dat een duurder product van beter kwaliteit is en komt dan soms bedrogen uit ;p.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 20:05:
[...]

Uiteraard doelde ik op de directe kosten van 1 fiets van fabriek naar klant. Er zijn sowieso teveel indirecte kosten gemaakt, al was de fiets voor 5k (niet dat men dat dan alsnog koopt) per stuk verkocht, dan was er nog steeds geen winst geweest.
Gebaseerd op de cijfers van 2021 werden er zo'n 45k fietsen verkocht dat jaar (83M omzet gedeeld door een gemiddelde verkoopprijs van 1800 euro ex btw). Als je die voor 4100 ex had weten weet weg te zetten was er bijna 185 miljoen omzet geweest, ruimschoots genoeg om winst te maken - de totale kosten bedroegen dat jaar net geen 160 miljoen. Alleen tsja...niemand had die fiets gekocht voor 5k. Om break even te draaien bij het kostenniveau van 2021 had een S3 een winkelprijs van 4300 euro moeten hebben 8)7

Het kunstige aan VM was dat van 2020 naar 2021 het verlies per fiets zelfs omhoog ging, ondanks dat er meer verkocht werd. In 2020 waren de kosten van de omzet 10% hoger dan de omzet, in 2021 was dat 14%. Als je bruto marge niet alleen negatief is, maar zelfs slechter wordt als je meer verkoopt is de business echt heel erg ongezond.

Of een doorstart verder levensvatbaar is hangt af van een hoop datapunten waar de curatoren - hopelijk - wel over beschikken maar waar wij verder geen inzicht in hebben. Zoals, wat was de fail rate nu echt, hoeveel procent van welke productieperiode kwam terug, hoeveel procent kwam meerdere keren voor reparatie, hoeveel procent van de verkochte fietsen is nog op de weg, hoeveel worden ze gebruikt, wat was de ontwikkeling van de verkoopcijfers, wat is de initële marge per fiets (dus zonder garantiekosten/reparaties) etc etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Daniel op 24-07-2023 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:07:
[...]

Ik hoop het niet. Ik wil nog altijd geloven, dat men meer wilt betalen voor kwaliteit. Of men gaat automatisch vanuit dat een duurder product van beter kwaliteit is en komt dan soms bedrogen uit ;p.
De consument wil wel betalen voor kwaliteit, maar de fabrikant levert het niet vanwege andere prioriteiten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Joris748 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:51:
[...]

De consument wil wel betalen voor kwaliteit, maar de fabrikant levert het niet vanwege andere prioriteiten.
Je stelt het wel helemaal simpel voor.

‘De’ consument bestaat niet, en ‘wil wel’ betalen is nogal vaag.
Hoe veel wil die betalen?

Stel dat VM de prijs op 3000€ had gezet, hoe weinig fietsen hadden ze dan verkocht?
Dan was een Cowboy wel een heel stuk goedkoper, en misschien wel even goed.

En bij een prijs van 4000€ denk ik dat ze amper de 10.000 stuks hadden gehaald. Dan waren de investeerders waarschijnlijk nog sneller afgehaakt.

Een startup moet de juiste balans vinden tussen groeisnelheid en de tijd nodig om naar winst te evolueren.
We weten waar de prio lag bij VM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Tommie12 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Je stelt het wel helemaal simpel voor.

‘De’ consument bestaat niet, en ‘wil wel’ betalen is nogal vaag.
Hoe veel wil die betalen?

Stel dat VM de prijs op 3000€ had gezet, hoe weinig fietsen hadden ze dan verkocht?
Dan was een Cowboy wel een heel stuk goedkoper, en misschien wel even goed.

En bij een prijs van 4000€ denk ik dat ze amper de 10.000 stuks hadden gehaald. Dan waren de investeerders waarschijnlijk nog sneller afgehaakt.

Een startup moet de juiste balans vinden tussen groeisnelheid en de tijd nodig om naar winst te evolueren.
We weten waar de prio lag bij VM.
Ik zou verwachten dat je voor de prijs van een VM, een kwalitatief goede fiets zou kunnen krijgen.

Het probleem is hier waarschijnlijk organisatorisch van aard: onvoldoende aandacht voor kwaliteit tijdens het ontwerpproces, bij toeleveranciers en/of tijdens productie-/assemblageproces. Ik kan niet beoordelen of dit aspect bewust of onbewust genegeerd is. Ik heb in mijn werk (ik ben quality engineer) echter voldoende voorbeelden gezien, waar men zich onvoldoende bewust was van wat er nodig is om kwalitatief goede producten te kunnen leveren.

Deze startup heeft duidelijk niet de juiste balans gevonden in hun groei.

Om een oude kwaliteitsmanager van me te quoten: “The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of a low price is forgotten.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:45:
[...]

Gebaseerd op de cijfers van 2021 werden er zo'n 45k fietsen verkocht dat jaar (83M omzet gedeeld door een gemiddelde verkoopprijs van 1800 euro ex btw). Als je die voor 4100 ex had weten weet weg te zetten was er bijna 185 miljoen omzet geweest, ruimschoots genoeg om winst te maken - de totale kosten bedroegen dat jaar net geen 160 miljoen. Alleen tsja...niemand had die fiets gekocht voor 5k. Om break even te draaien bij het kostenniveau van 2021 had een S3 een winkelprijs van 4300 euro moeten hebben 8)7
25m op 185m weet ik niet of ik dat ruim kan noemen ;p, maar idd dit is pas bij een absurde hoge prijs..

Eigenlijk was mijn genoemde 5k ook niet in verhouding met de gemiddelde verkoopprijs, want het ging om 3500 Euro als basisprijs, dus eigenlijk de prijs van de S5. 1500 Euro (1240 ex) duurder dus dan de normale prijs. Als je dat bovenop de gemiddelde verkoopprijs telt 1800+1240= 3040 (3700 incl. BTW), dan zit je nog steeds onder de break even.. En zat je zelfs voor zo'n bedrag nog steeds met een slechte kwaliteit fiets, die snel kapot kan gaan. En was er uiteraard veel minder van verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
xileS schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:40:
[...]

25m op 185m weet ik niet of ik dat ruim kan noemen ;p, maar idd dit is pas bij een absurde hoge prijs..

Eigenlijk was mijn genoemde 5k ook niet in verhouding met de gemiddelde verkoopprijs, want het ging om 3500 Euro als basisprijs, dus eigenlijk de prijs van de S5. 1500 Euro (1240 ex) duurder dus dan de normale prijs. Als je dat bovenop de gemiddelde verkoopprijs telt 1800+1240= 3040 (3700 incl. BTW), dan zit je nog steeds onder de break even.. En zat je zelfs voor zo'n bedrag nog steeds met een slechte kwaliteit fiets, die snel kapot kan gaan. En was er uiteraard veel minder van verkocht.
Ja en dat was dus het probleem. De kostenstructuur was compleet uit verhouding. Een fiets met de specs van een S3 of S5 zou je, zelfs met een grote VM imago-bonus meegerekend naar mijn mening voor maximaal 2500 euro ex btw kunnen verkopen (dus ±3k winkelprijs), vooropgesteld dat de kwaliteit op orde is. Dan zit je al in het vaarwater van de Veloretti Ace2 en Lekker Amsterdam GT die objectief veel betere specs bieden voor ruwweg hetzelfde geld maar goed, ik denk dat VM zich qua marketing wel zodanig had gepositioneerd dat ze voor een minder product relatief veel geld zouden kunnen vragen. Plus dat iedereen wist dat je probleemloos 32 km/uur kon rijden met die fiets en dat was ook gewoon een aankoopargument.

Gebaseerd op de cijfers van 2021 zou je in dat geval, als door een wonder de verkopen niet zouden dalen ondanks dat het ding de helft duurder verkocht wordt, ongeveer 400 euro bruto marge per fiets maken (94 miljoen kosten / 45.000 fietsen = 2100 euro per fiets). Is 18 miljoen bruto marge, maar de overige kosten bedroegen 65 miljoen in dat jaar. Heb je nog steeds een verlies van 47 miljoen. Je zou minimaal drie tot vier keer zo veel fietsen moeten verkopen met hetzelfde kostenniveau - die dan ook nog eens niet in dezelfde mate stuk gaan - om in de buurt van break even te komen. Dat is echt een vrijwel onmogelijke opgave en dat kon je twee jaar geleden al zien aankomen. Ik ben echt heel benieuwd wat de pitch naar nieuwe investeerders is geweest hoe men uit het zelf gegraven gat wilde komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Daniel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Ja en dat was dus het probleem. De kostenstructuur was compleet uit verhouding. Een fiets met de specs van een S3 of S5 zou je, zelfs met een grote VM imago-bonus meegerekend naar mijn mening voor maximaal 2500 euro ex btw kunnen verkopen (dus ±3k winkelprijs), vooropgesteld dat de kwaliteit op orde is. Dan zit je al in het vaarwater van de Veloretti Ace2 en Lekker Amsterdam GT die objectief veel betere specs bieden voor ruwweg hetzelfde geld maar goed, ik denk dat VM zich qua marketing wel zodanig had gepositioneerd dat ze voor een minder product relatief veel geld zouden kunnen vragen. Plus dat iedereen wist dat je probleemloos 32 km/uur kon rijden met die fiets en dat was ook gewoon een aankoopargument.
Dat denk ik ook, als prijs gewoon ongeveer hetzelfde was van de concurrenten. Dat men alsnog voor een VM ging vanwege bv design, boostknop, US modus. Alleen betreft kwaliteit had het zeker veel beter gemoeten. Er zijn naar mijn idee slechte keuzes gemaakt, op kwaliteit bezuinigd en teveel kosten elders gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Daniel schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Gebaseerd op de cijfers van 2021 zou je in dat geval, als door een wonder de verkopen niet zouden dalen ondanks dat het ding de helft duurder verkocht wordt, ongeveer 400 euro bruto marge per fiets maken (94 miljoen kosten / 45.000 fietsen = 2100 euro per fiets). Is 18 miljoen bruto marge, maar de overige kosten bedroegen 65 miljoen in dat jaar. Heb je nog steeds een verlies van 47 miljoen. Je zou minimaal drie tot vier keer zo veel fietsen moeten verkopen met hetzelfde kostenniveau - die dan ook nog eens niet in dezelfde mate stuk gaan - om in de buurt van break even te komen. Dat is echt een vrijwel onmogelijke opgave en dat kon je twee jaar geleden al zien aankomen. Ik ben echt heel benieuwd wat de pitch naar nieuwe investeerders is geweest hoe men uit het zelf gegraven gat wilde komen.
En dan ga je nog uit van hetzelfde kostenplaatje, als ze meer fietsen maken/verkopen gaat het kostenplaatje ook fors omhoog natuurlijk want ze moeten wel geproduceerd en getransporteerd worden.

Typisch een bedrijf waarbij een kind van 10 op een servetje had kunnen berekenen dat ze het onmogelijke proberen en zodra de investeerders dit ook begrepen was het einde verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Groningerkoek op 24-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:59
Groningerkoek schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Typisch een bedrijf waarbij een kind van 10 op een servetje had kunnen berekenen dat ze het onmogelijke proberen en zodra de investeerders dit ook begrepen was het einde verhaal.
Datzelfde 10 jarige kind gelooft ook nooit dat Apple is ontstaan in een garage.

Soms lukt het onmogelijke. VM had potentieel ook iets goeds in handen (niet te vergelijken met Apple uiteraard) maar hebben het door een verkeerde aanpak om zeep geholpen.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:27
Joris748 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:01:
[...]

Been there, done that.....
Ooit was ik teamlid in een ontwikkelteam. We gingen een nieuw product ontwerpen op het concept van een product dat nooit uit beta fase was gekomen. Een nieuw concept ontwikkelen was overbodig en onnodig, werd ons voor gehouden door directie en productmanager.
We hebben ontzettend veel retrofit oplossingen bedacht voor problemen die we terugkeren. Maar het concept was in de basis niet robuust. En we bleven met problemen zitten, alleen de service intervallen werden verlengd. Hetzelfde als met zo'n e-shifter, de tandwieltjes, elektronica en motortje waarmee het ding gemaakt is, kan de taak niet aan. De tandwieltjes vervangen voor een meer hoogwaardig materiaal verlengt de levensduur wel, lost het probleem niet op. Dan moet je het principe meer robuust ontwerpen. En hoeft niet extreem lastig te zijn om een versnellingsnaaf elektronisch te bedienen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:11
JohnnyV76 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:53:
[...]

Datzelfde 10 jarige kind gelooft ook nooit dat Apple is ontstaan in een garage.

Soms lukt het onmogelijke. VM had potentieel ook iets goeds in handen (niet te vergelijken met Apple uiteraard) maar hebben het door een verkeerde aanpak om zeep geholpen.
Het grote verschil was dat Apple in een nieuwe markt instapte, daar waar VM dacht wel even de gevestigde markt te kunnen opblazen. VM had al een geschiedenis van een kwalitatief minderwaardige fietsen voordat ze overstapten op elektrisch. Het was geen "tech" startup met een disruptief product, het was een dozenschuiver van een bestaand uitontwikkeld product.

Ja, iedereen had kunnen inzien dat dit niks zou worden. Het romantische "startup" idee wat ze aan mensen zoals jij hebben verkocht is aantoonbaar grote onzin, maar zoals we steeds weer zien heel effectief.

* Ik word zo moe van al die onzin verhalen in de kranten over VM, grootste deel is gebaseerd op de VM Koolaid. Ze waren niet premium, ze waren niet innovatief, ze hebben niet alles zelfontwikkeld... allemaal aantoonbaar dikke duimen zuigerij uit de marketingafdeling van VM.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kammika
ik vind dit topic toch wel langzaam verzand van "de toekomst van VanMoof" naar "de beste stuurlui aan wal weten wel waarom het precies misgegaan is"

Ik hoop toch snel weer wat positieve speculatie of echte feitjes van de toekomst van vanmoof te horen.

Als je niets met het merk had, is het makkelijk om het allemaal af te branden.

Maar ikzelf ben echt wel een vanmoof liefhebber en dat is niet zoals velen hier onterecht aannemen vanwege de marketing of om "erbij te willen horen", maar enkel en alleen omdat ik vind dat het minimalistische design, de boostknop, de locatieservice en het schopslot het gewoon tot de allermooiste ebike maken die nog op de NL markt is.

Ik hoop dus ook echt dat
- Er snel een oplossing voor het onderhoud voor de uitgeleverde fietsen gevonden wordt
- Een partij de patenten overneemt en weer nieuwe modellen gaat maken
- en als even kan (maar ben bang dat het teveel gevraagd is) er ook een oplossing komt voor de mensen die wel besteld/betaald hebben, maar nooit wat hebben mogen ontvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:23
roffeltjes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:32:
[...]
* Ik word zo moe van al die onzin verhalen in de kranten over VM, grootste deel is gebaseerd op de VM Koolaid. Ze waren niet premium, ze waren niet innovatief, ze hebben niet alles zelfontwikkeld... allemaal aantoonbaar dikke duimen zuigerij uit de marketingafdeling van VM.
Apple is ook niet altijd innovatief geweest maar weet soms wel de juiste dingen bij elkaar te brengen zodat het een mooi product wordt. Zo was het ook met VanMoof waardoor je in de essentie een mooi totaalproduct kreeg voor een best wel nette prijs (in het begin dan).

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• roffeltjes
[911] schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:42:
[...]Zo was het ook met VanMoof waardoor je in de essentie een mooi totaalproduct kreeg voor een best wel nette prijs (in het begin dan).
Sorry, objectief volkomen onzin. Het was bottom-of-the-barrel meuk waarbij er echt op alle manieren is geprobeerd goedkoop te verpakken als "design" en "premium".

1. Een fiets met één maat voor mensen van 1.70m tot 2.10m (kolder).
2. Een voorwielmotor zonder krachtsensor.
3. Alle onderdelen categorie merkloos goedkoop.
4. Zonder QC de container in, dan in de vrachtwagen tot hij bij je op de stoep stond.
5. Service contracten die ze bij lange na niet konden waarmaken.

Het totaal product was slecht, waardoor de prijs per definitie ook slecht was.

Dit was al jaren duidelijk. Het wordt nu ook bevestigd vanuit de mensen die bij VM werkten die ook zeggen dat de onderdelen troep waren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:41:
ik vind dit topic toch wel langzaam verzand van "de toekomst van VanMoof" naar "de beste stuurlui aan wal weten wel waarom het precies misgegaan is"
Die "beste stuurlui" hebben jullie vanaf dag één gewaarschuwd. Dat er nu mensen zijn die hun fiets en/of geld kwijt zijn vind ik een kwalijk iets waarvoor de community zich zelf best voor in de spiegel mag kijken.
Ik hoop toch snel weer wat positieve speculatie of echte feitjes van de toekomst van vanmoof te horen.
De waarheid is hard, er komt vrijwel zeker geen andere partij die het overneemt en zeker niet ééntje die de oude verplichtingen over gaat nemen. En dat is een kalme analyse, gebaseerd op mijn begrip van de markt en de situatie waarin het merk VM zich bevindt, niet vanuit mijn hekel tegenover VM.

Ja, ik maak wel dat je beter moet opletten en ook luisteren naar mensen die concrete bewijzen hebben waarom je een groot risico neemt. Dat scheelt hopelijk met de aanschaf van het volgende stuk e-waste. Een mens kan hopen...

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2023 17:23 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 22:36
roffeltjes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Die "beste stuurlui" hebben jullie vanaf dag één gewaarschuwd. Dat er nu mensen zijn die hun fiets en/of geld kwijt zijn vind ik een kwalijk iets waarvoor de community zich zelf best voor in de spiegel mag kijken.

[...]

De waarheid is hard, er komt vrijwel zeker geen andere partij die het overneemt en zeker niet ééntje die de oude verplichtingen over gaat nemen. En dat is een kalme analyse, gebaseerd op mijn begrip van de markt en de situatie waarin het merk VM zich bevindt, niet vanuit mijn hekel tegenover VM.

Ja, ik maak wel dat je beter moet opletten en ook luisteren naar mensen die concrete bewijzen hebben waarom je een groot risico neemt. Dat scheelt hopelijk met de aanschaf van het volgende stuk e-waste. Een mens kan hopen...
Afgelopen zomer..ik verloor de strijd. Vriendin krijgt een ebike...dus zij wilt vanmoof.
Nou had ik daar al een hekel aan vanwege ervaring met de slechte kwaliteit van de niet ebike versies.
Echter tijdens covid heb ik enkele maanden op plek gewerkt waar iedereen met fiets langs moet (pontje bij het ij) en tja...de vanmoof rijders stonden toch te vaak met een fiets die niet wilde vertrekken...in app geklooi tot zelfs van moof bellen om met fiets weer op pad te kunnen.
Dus ik raak in gesprek met deze mensen...en vrijwel allemaal waren negatief over de fiets behalve degene die hem net een weekje hadden. Die noemde alle hippe tierlatijntjes op en werden nog gelukkig van de verschillende geluidjes.

Sprak ik hen vaak enkele weken later was die blijheid vaak als sneeuw voor de zon verdwenen. Ook zag ik veel vanmoof rijders na een tijdje op andere fietsen want tja. Kapot

Ondanks dat ik de strijd verloor en er dus een ebike kwam, heb ik "gewonnen" door dat er geen vanmoof kwam. Daar zijn we tot dag van vandaag beiden erg blij mee.

Dus nee dit is niet een gevalletje beste stuurlui...dit is een gevalletje. Hehhh heeft het echt zolang nog kunnen duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ramon 73 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:15:
Dan moet je het principe meer robuust ontwerpen. En hoeft niet extreem lastig te zijn om een versnellingsnaaf elektronisch te bedienen.
Waarom daar? Er komen nu middenmotoren op de markt, met de versnelling in de motor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
Hier een hint van Cortina op hun Instagram met een VanMoof fiets op sleeptouw:

https://www.instagram.com.../?igshid=YTUzYTFiZDMwYg==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 12:21
[...]

Ik heb niks gecontroleerd, dus kan het mishebben. Maar ga je niet een beetje de fout in door de totale kosten van het bedrijf, inclusief investeringen te moeten dragen door de verkoop van de fietsen.

Een "normaal" bedrijf zou nooit zo snel willen of kunnen groeien als VanMoof of elke andere startup/scale up. Daar is veel extern geld voor nodig. Dus ik denk dat je in het voorbeeld hierboven beter kan kijken naar de kosten voor de productie van fietsen incl overhead om een beeld te krijgen of de boel levensvatbaar was (was het niet :+ ) zonder de extreme investeringskosten, maar volgens mij zijn die cijfers niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Appelpie3000 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:57:
[...]

Ik heb niks gecontroleerd, dus kan het mishebben. Maar ga je niet een beetje de fout in door de totale kosten van het bedrijf, inclusief investeringen te moeten dragen door de verkoop van de fietsen.

Een "normaal" bedrijf zou nooit zo snel willen of kunnen groeien als VanMoof of elke andere startup/scale up. Daar is veel extern geld voor nodig. Dus ik denk dat je in het voorbeeld hierboven beter kan kijken naar de kosten voor de productie van fietsen incl overhead om een beeld te krijgen of de boel levensvatbaar was (was het niet :+ ) zonder de extreme investeringskosten, maar volgens mij zijn die cijfers niet beschikbaar.
Daar doelde ik idd ook eerst op. Kan bijna niet zo zijn dat alleen de productie/transport van een fiets duurder is dan verkoopprijs, want dan is ooit winst maken nooit de doel geweest xD. Kosten moeten toch echt ergens anders vandaan komen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Fair, niet de hele 65 miljoen operating expenses hoef je in dit stadium al terug te halen. Daarvoor heb je immers geld opgehaald. Ik kan uit de cijfers alleen niet opmaken hoe groot dat stuk investeren in de toekomst.

Het operationele verlies is vrij evident, daar staat gewoon “revenues” en “cost of goods sold”. Daar zit geen stuk investering in, da’s volgens mij gewoon de inkoopprijs - dus ook nog zonder de kosten van personeel, huisvesting, advertising etc Of de toekomstige garantieverplichtingen er in zitten, geen idee. De R&D, groeimarketing etc zou in de ruim 39 miljoen “other operating expenses” moeten zitten, en ook in de personeelskosten van ruim 20 miljoen zit neem ik aan wel wat op groei gerichte extra ruimte.

Je had wel wat kunnen snoeien maar in die fase zaten ze qua mindset denk ik nog niet. Denk dat ze voor een deel zelf ook overvallen zijn door hoe snel het geld de deur uit vloog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:10

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

[...]

Een "normaal" bedrijf zou nooit zo snel willen of kunnen groeien als VanMoof of elke andere startup/scale up.
Exact, de eigenaren deden investeerders voorspellingen die totaal niet reeel waren...p een gegeven moment gaven de VOC-mentaliteit broertjes aan 30.000.000 fietsen per jaar te willen verkopen, en dachten werkelijk dat er een markt lag voor 1.000.000.000 fietsen.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Cyberpope schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Waarom daar? Er komen nu middenmotoren op de markt, met de versnelling in de motor.
Teveel eieren in een dure en ingewikkelde mand.

Nexus DI en Enviolo werken prima (ja ik behoudend) en je FM kan ze zelf repareren/vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
litebyte schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:45:
[...]

Exact, de eigenaren deden investeerders voorspellingen die totaal niet reeel waren...p een gegeven moment gaven de VOC-mentaliteit broertjes aan 30.000.000 fietsen per jaar te willen verkopen, en dachten werkelijk dat er een markt lag voor 1.000.000.000 fietsen.
30.000.000* 200= 6.000.000.000 verlies per jaar (en dan rekenen we de overhead en rente niet mee) :+

Ach ja, het verhaal werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Appelpie3000 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:43:

Interressant! Maar met een omzet van 87mln zie ik wel een issue gezien de burn rate van VM, zelfs als je niet meer groeit.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen (ook al omdat ze het over ebikes in het algemeen hebben). Klinkt toch alsof ze reparaties gaan aanbieden? Of korting op een Cortina als je een VM inlevert?

Laten we hopen dat ik het een keer helemaal fout heb en dat er een redelijke deal uitkomt. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Joris748 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 08:51:
[...]

In het geval van VM deed men alsof men betaalde voor kwaliteit. @xileS Mensen werden verblind door de prijs en het mooie plaatje. Voor een leek een geweldige deal (je merkt ook dat de media het heeft over een dure geneesmiddelen fiets, terwijl ze 20% onder de marktprijs zaten (zeker voordat Tenways e.d. op het toneel kwamen).

Het is gewoon een mooie fiets waarbij ze de klassieke diamant benadrukken, ook door de rest minimalistisch te houden. Het ziet er uit alsof het een hele goede fiets is, tenzij je weet dat het gebrek aan merknamen op de onderdelen een rode vlag is.

We kunnen op zich wel debatteren over hoe het wel mogelijk had kunnen werken (ik denk aan assemblage in Europa ipv in Azië, kostenplaatje wijst erop dat het verschepen van complete fietsen absoluut niet voordelig is). Maar dan is het zo radicaal anders, je kan dat niet meer transformeren.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 25-07-2023 00:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Het kunstige aan VM was dat van 2020 naar 2021 het verlies per fiets zelfs omhoog ging, ondanks dat er meer verkocht werd. In 2020 waren de kosten van de omzet 10% hoger dan de omzet, in 2021 was dat 14%. Als je bruto marge niet alleen negatief is, maar zelfs slechter wordt als je meer verkoopt is de business echt heel erg ongezond.
Covid, inflatie en Suez blokkade zullen wel impact hebben gehad. Dat is een nadeel van complete fietsen uit Azië halen.

Wat ook niet helpt is dat ze niet door de psychologische 2000,- grens wilden (en dat snap ik wel gezien de markt waar ze in visten).

Het is toch bijzonder dat ze ondanks de goedkope onderdelen er niet uitkwamen. Cube had een kale fiets met Bosch en instap Shimano schakelen/remmen voor 2000,-. Nou is Cube al een gevestigde speler, maar dat is wel een dramatisch verschil in onderdelen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Appelpie3000 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:43:

Het lijkt op het eerste oog een flauwe (of best goede) grap. Maar op hun site staat al wat meer:
Cortina vindt dat fietsen zo min mogelijk stil moeten staan. Om die reden hebben we een netwerk van meer dan 1000 servicepunten door het hele land. En daar voegen we tijdelijk een dienst aan toe, waar e-bikes van alle merken gebruik van kunnen maken: De Cortina Sleepdienst.

Ben je gestrand, of staat je geblokkeerde e-bike nog ergens in de stad? Deel je locatie met onze Whatsapp hotline en we komen eraan. Je e-bike wordt achter een Cortina getakeld en naar de gewenste plek bezorgd. De dienst is volledig gratis en begint binnenkort met een pilot in Amsterdam.

Cortina begrijpt dat we midden in een e-bike revolutie zitten. Dat gaat gepaard met enige kinderziekten en groeipijnen waar elke fabrikant mee te maken heeft. Toch geloven we in dit segment, in het verminderen van files en het leefbaar houden van stadscentra, en willen we een rol spelen in de transitie naar elektrisch rijden.
Wat vragen oproept: ok, dus ze brengen je overal heen waar je naartoe moet? Niet naar hun winkel? Dus in theorie kunnen er 100 fietsers bellen op een dag dat ze naar hun werk gebracht moeten worden, zonder verdere verplichting? Dat is leuke marketing, maar niet heel lang houdbaar.

Maar kijkende op hun site laat Cortina zien hoe het wél kan: een Elektrische fiets voor 1699 met Shimano-spul en een Axa slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 06:54:
[...]

Het lijkt op het eerste oog een flauwe (of best goede) grap. Maar op hun site staat al wat meer:

[...]

Wat vragen oproept: ok, dus ze brengen je overal heen waar je naartoe moet? Niet naar hun winkel? Dus in theorie kunnen er 100 fietsers bellen op een dag dat ze naar hun werk gebracht moeten worden, zonder verdere verplichting? Dat is leuke marketing, maar niet heel lang houdbaar.

Maar kijkende op hun site laat Cortina zien hoe het wél kan: een Elektrische fiets voor 1699 met Shimano-spul en een Axa slot.
Het is gewoon een mooie marketingstunt, laat 3 studenten de hele dag fietsen 'slepen' en je haalt er mooi het nieuws mee.

En met een gratis dienst die vanwege de belangstelling niet altijd bereikbaar is krijg je minder klagers dan met mensen die een paar duizend euro hebben betaald voor een hip imago en een slechte fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 07:52:
[...]

Het is gewoon een mooie marketingstunt, laat 3 studenten de hele dag fietsen 'slepen' en je haalt er mooi het nieuws mee.

En met een gratis dienst die vanwege de belangstelling niet altijd bereikbaar is krijg je minder klagers dan met mensen die een paar duizend euro hebben betaald voor een hip imago en een slechte fiets.
Ja, tot je 100 telefoontjes krijgt, en maar 5 fietsen kan slepen omdat je overbelast bent.
Of dachten ze dat die FM hun tools gaan neerleggen om brakke VM fietsen te gaan slepen.

Trouwens…. Een fiets slepen op een veilige manier, hoe doe je dat?

Ik vind het slechte marketing. Het balanceert tussen ‘lijkenpikkenrij’ en ‘veel beloven, maar het niet kunnen uitvoeren’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Door de tekst die erbij staat had ik in eerste instantie het idee dat ze wellicht een overname kandidaat zijn voor VM maar het zal wel marketing zijn. Het is niet zo dat ze binnenkort een advocaat van VM kunnen verwachten :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:46:
[...]

Ja, tot je 100 telefoontjes krijgt, en maar 5 fietsen kan slepen omdat je overbelast bent.
Of dachten ze dat die FM hun tools gaan neerleggen om brakke VM fietsen te gaan slepen.

Trouwens…. Een fiets slepen op een veilige manier, hoe doe je dat?

Ik vind het slechte marketing. Het balanceert tussen ‘lijkenpikkenrij’ en ‘veel beloven, maar het niet kunnen uitvoeren’.
100 telefoontjes is natuurlijk erg veel, zie je dat echt gebeuren?

En waarom zou een fietsenmaker fietsen gaan slepen, dat is toch helemaal niet de dienst die hier wordt geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 08:56:
[...]
En waarom zou een fietsenmaker fietsen gaan slepen, dat is toch helemaal niet de dienst die hier wordt geleverd?
Het staat er toch echt:
Je e-bike wordt achter een Cortina getakeld en naar de gewenste plek bezorgd.
Ik denk een leuke tijdelijke stunt. Langer dan een paar dagen is dit niet vol te houden. Ook een student of zelfs stagiare kost gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Laatst online: 17-09 22:23
roffeltjes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Sorry, objectief volkomen onzin. Het was bottom-of-the-barrel meuk waarbij er echt op alle manieren is geprobeerd goedkoop te verpakken als "design" en "premium".
Ho ho, ik rep met geen woord over de kwaliteit hè? Ik heb het over mooi, dus hoe gelikt het eruit ziet. De kwaliteit van de onderdelen was ver ondermaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 20:43
Er is meer informatie aan de FAQ toegevoegd voor mensen die hun fiets nog ter reparatie bij VanMoof hebben staan. Ze willen vanaf 27 juli het ophalen organiseren, alles moet voor 18 augustus opgehaald zijn. Ook belangrijk is dat er na de failliet-verklaring (17 juli) geen fietsen meer door VM gerepareerd zijn.

Overigens heb ik zelf nog geen e-mail gehad hierover op dit moment, mijn fiets staat bij VM Utrecht.
Information about picking up your repair
PLEASE NOTE:

Our service hubs are ONLY open for bike pickups. Our employees are ONLY there to support this process, they are NOT able to provide repair services anymore and also don’t have any answers on other matters like open orders or refunds.

The store employees reserve the right to close the service hubs immediately if they feel their wellbeing is at risk.

When can I pick up my bike from the Service Hub?

We expect to start bike pick-ups from 27 July 2023, by invite only. You will get an email invite to plan a pick-up appointment in your local Service Hub.

All bikes need to be picked up before 18 August 2023.

How can I make a pick-up appointment?

You will receive an invite via email with a link to schedule an appointment. You can then select a time slot that works best for you via the planning tool.

I have not received an invitation yet, what do I do?

We will send out invitations in batches to remain in control of how many riders are at the service hub at once, so it might be that we ask for a bit more patience until it is your turn. It can also be the case that we have not started the pickups yet at your local Service Hub.

Can I cancel or change my appointment?

Yes, you can cancel or change your appointment through the planning tool. We encourage you to manage your appointment and cancel it if necessary to avoid no-shows.

What happens during the pick-up appointment?

Our store employees will welcome you to our Service Hubs. Depending on the state of your bike/repair, we may need to process some administrative tasks, after that, we will give you your bike back.

Can I drop by the service hub to pick up my bike?

No, the pick-ups are organised in a controlled way to make sure that it is a pleasant experience for both riders, and store employees.

Will my bike be repaired when collecting the bike?

At this stage we want to make sure that our riders get back what is rightfully theirs. A bike under repair at VanMoof is yours, and we want to give riders the chance to collect it, even if it is not repaired yet. Some bikes were repaired before the Dutch entities were declared bankrupt, and some were not. The repair status in MyVanMoof gives you some indication of the status of your bike.

Can I get my bike repaired later?

The Trustees are currently assessing the situation at VanMoof and are investigating the possibilities of a re-start out of bankruptcy, so that the activities of VanMoof (under which the repair services) can be continued by a third party.

At this stage we can not comment yet on if we can restart repairs.

If repairs were done, do I have to pay for the repairs that were done?

This depends on the timing of when the repairs were completed:

Our regular policy applies for bikes repaired before the bankruptcy date (July, 17):

Warranty repairs/Peace of Mind repairs: free of charge

Non-warranty repairs: need to be paid by the riders.

No bikes were repaired after the bankruptcy, so also no payments for repairments will be required.

Bikes for which the repair was started but not finished when the bankruptcy happened, will be given back in the state in which we received the bike from our riders.

My bike is at a Certified Workshop, what do I do?

Bikes at a Certified Workshop can be collected by riders. The following policies apply:

Bikes repaired before the bankruptcy date (July, 17): Our regular policy applies:

Warranty repairs/Peace of Mind repairs: free of charge

Non-warranty repairs: need to be paid by the riders.

Bikes repaired after the bankruptcy date (July, 17): Any payments regarding repairs made after the bankruptcy date should be discussed with the Certified Workshop directly.

Can you ship my bike from the service hub back to me?

No, we can not ship your bikes from the Service Hubs.

Can the bike pick-ups start in all service hubs globally?

No, only the Dutch legal entities of VanMoof are declared bankrupt. The legal entities of VanMoof outside the Netherlands are not in insolvency proceedings.

My bike is not in a Service Hub, but was shipped to your service warehouse in Utrecht, what do I do?

Due to the bankruptcy we are unable to pay and organise shipping for you. We are still working on a plan on how these bikes can be returned to you. We will inform you over email if we have news.

Does this mean your service hubs are open again?

No, our service hubs are ONLY open in order to be able to return bikes to their owners.

My bike was deemed unsafe to ride, what should I do?

Bikes deemed unsafe to ride by VanMoof can be handed back to riders, after signing a waiver that waives any responsibility of VanMoof.

My bike is still in an insurance assessment process, what should I do?

We don't have instructions for you yet, the Trustees are still investigating these cases. Please keep an eye out for updates in this FAQ article.

I will not be able to pick up my bike between July 27th and August 18th. What will happen to my bike?

We will review at a later date if we can extend the pickup period. Keep an eye out for updates in this FAQ article.

If I can’t pick up my bike up myself, can I send someone else? What will I have to do and what do they have to bring?

No worries – if you can’t pick up your bike yourself, simply forward the pickup invitation to whoever is picking up your bike along with your repair number, frame number and a copy of the ID of the owner of the bike (a picture of your ID will do!). This person can book the pick up appointment and collect your bike.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

[911] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Ho ho, ik rep met geen woord over de kwaliteit hè? Ik heb het over mooi, dus hoe gelikt het eruit ziet. De kwaliteit van de onderdelen was ver ondermaats.
Dat je onderdelen niet geweldig zijn is tot daaraan toe... Maar dat je een onderdeel dat je zelf hebt (laten) ontworpen koste wat het kost door blijft produceren en gebruiken waarbij al vrij snel duidelijk is dat het slecht ontworpen is, totdat het te laat is getuigt van een arrogante domheid dat je gelukkig niet veel ziet... En als je dan al weet dat je failliet gaat het probeert te.... repareren met een soort van model waar je 'al' je fouten uit hebt gehaald. Perfecte case voor marketing en management opleidingen hoe het niet moet

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

oscarwashere schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:43:
Ze willen vanaf 27 juli het ophalen organiseren, alles moet voor 18 augustus opgehaald zijn.
Lekker handig, midden in de zomervakantie zo'n beperkte hoeveelheid tijd voor het ophalen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rannasha schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Lekker handig, midden in de zomervakantie zo'n beperkte hoeveelheid tijd voor het ophalen.
Belang van de klant is niet het belang van de curator.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Rannasha schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:01:
[...]

Exact een maand na de uitspraak. Wellicht maand opzegtermijn van de huurcontracten en dan moeten de winkels/werkplaatsen leeg opgeleverd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:06:
[...]

Het staat er toch echt:

[...]

Ik denk een leuke tijdelijke stunt. Langer dan een paar dagen is dit niet vol te houden. Ook een student of zelfs stagiare kost gewoon geld.
Daar staat dus echt niet dat een fietsenmaker gaat slepen :Y) Wellicht wil de gebruiker wel dat hij daar wordt afgeleverd, maar zoals ik het lees mag de gebruiker zelf kiezen waar hij de fiets wilt laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:27
Cyberpope schreef op maandag 24 juli 2023 @ 18:53:
[...]

Dat is nu. Die e-shifter is daarvoor al geïntroduceerd en nu wil je een oplossing om bestaande fietsen te repareren. Je kunt niet heel eenvoudig het frame ombouwen naar een middenmotor. Verbeterde e-shifter is wel haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[911] schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Je hebt het over een totaalproduct voor een nette prijs. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Daar staat dus echt niet dat een fietsenmaker gaat slepen :Y) Wellicht wil de gebruiker wel dat hij daar wordt afgeleverd, maar zoals ik het lees mag de gebruiker zelf kiezen waar hij de fiets wilt laten bezorgen.
Ik denk niet dat het door fietsenmakers zal worden gesleept, die hebben wel wat anders te doen. Maar de dienst wordt wel aangeboden door een fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennisdn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Ik denk niet dat het door fietsenmakers zal worden gesleept, die hebben wel wat anders te doen. Maar de dienst wordt wel aangeboden door een fietsenmaker.
De dienst wordt aangeboden door Cortina toch? In mijn beleving is dat een fietsenfabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Wolly schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:17:
[...]

De dienst wordt aangeboden door Cortina toch? In mijn beleving is dat een fietsenfabrikant?
Zou me niets verbazen als die een contractje met b.v. de ANWB hebben afgesloten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
roffeltjes schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:15:
[...]

Ik hoop ook dat dit soort in de media breed uitgesmeerde verhalen een wake-up call of leermoment zijn voor de gemiddelde consument. Maar dan kijk ik naar de gemiddelde overconsumeerde tokkie in de gemiddelde retail zaak, en dan laat ik alle hoop varen.

Mijn "eye-opener" moment was de hele heisa rond Sonos een aantal jaar geleden. Met het depricating/orphaning van de hele S1 lijn, omwille van software. De ingebouwde/ingelijmde SoC kon de nieuwe software omgeving (streaming/app) niet meer aan, dus werd het meteen e-waste. En dat voor een product (speakers) dat ik typisch beschouw als iets wat zonder 'smart' heel lang kan meegaan, robuust is, en feitelijk bijna onslijtbaar.

Daar schaar ik fietsen ook onder. Het hele ethos van fietsen is duurzaam, simpel en 'democratisch' vervoer. Daar past een snel evoluerende app-cultuur en silicon valley aanpak absoluut niet bij. Ik had, enkel daarom al, nooit een fiets aangeschaft die zo hard leunt op apps en cloud.

Velen hier zeggen nu nogal snel: "de cynici zijn betweters, achteraf claimen dat ze nooit een VanMoof hadden gekocht is gemakkelijk scoren". Maar ik kan oprecht voor mezelf claimen dat ik niet enkel achteraf, maar ook toen het bedrijf nog bestond, nooit een VanMoof had gekocht. Alleen al omwille van die absurde lock-ins en app afhankelijkheid. Dat kan men geloven of niet, het is zo. De hele silicon valley bubble en overdreven marketing die rond dat bedrijf hing, had iedereen met een minimum google search ook al jaren geleden kunnen zien.

Daarmee beweer ik niet dat ik dit soort producten helemaal af zweer (ik heb uiteindelijk toch nog een sonos gekocht), maar ik ben erg voorzichtig, enkel voor betaalbare spullen, en goed wetend waar ik aan begin. En probeer het tot een minimum te beperken. Het kan soms ook wel wat comfort en gemak geven. Maar ik ga me niet voor duizenden euro's in zo'n ecosysteem storten (behalve apple, maar een bedrijf met market cap van 3 biljoen verdwijnt ook niet van vandaag op morgen)

edit: kijk, ik heb onlangs ook een smart plugje van hama gekocht met een app om even m'n verbruik te monitoren. 15 euro bij mediamarkt. Kan ook zomaar e-waste worden maar dat neem ik er bij. Ik kan oprecht zeggen dat ik hier erg weinig tot geen app supported gadgets heb. Ik moet er serieus over nadenken...

[ Voor 6% gewijzigd door Amos_x op 25-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
Amos_x schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Velen hier zeggen nu nogal snel: "de cynici zijn betweters, achteraf claimen dat ze nooit een VanMoof hadden gekocht is gemakkelijk scoren". Maar ik kan oprecht voor mezelf claimen dat ik niet enkel achteraf, maar ook toen het bedrijf nog bestond, nooit een VanMoof had gekocht. Alleen al omwille van die absurde lock-ins en app afhankelijkheid. Dat kan men geloven of niet, het is zo. De hele silicon valley bubble en overdreven marketing die rond dat bedrijf hing, had iedereen met een minimum google search ook al jaren geleden kunnen zien.
Een hoop van de "betweters" zeggen dat je nooit een VM had moeten kopen omdat ze wel wisten dat ze failliet zouden gaan. Dat geloof ik niet. Jij hebt een andere reden (lock-ins en app afhankelijkheid) wat een prima maar wel persoonlijke reden is. Het is niet zo dat jij geen VM wilde omdat je zeker wist dat ze failliet zouden gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Als je het zo zegt, nee ik wist ook niet dat ze failliet zouden gaan en nee ik had ook (veel) andere reden om geen VanMoof te komen.

Maar dat het verdienmodel niet lekker voelde had ik wel, maar dat denk ik bij sommige andere bedrijven ook en die lukt het ook om lang vol te houden. Dus zeker weten doe je het nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Amos_x schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 13:09:
[...]

Ik hoop ook dat dit soort in de media breed uitgesmeerde verhalen een wake-up call of leermoment zijn voor de gemiddelde consument. Maar dan kijk ik naar de gemiddelde overconsumeerde tokkie in de gemiddelde retail zaak, en dan laat ik alle hoop varen.

Mijn "eye-opener" moment was de hele heisa rond Sonos een aantal jaar geleden. Met het depricating/orphaning van de hele S1 lijn, omwille van software. De ingebouwde/ingelijmde SoC kon de nieuwe software omgeving (streaming/app) niet meer aan, dus werd het meteen e-waste. En dat voor een product (speakers) dat ik typisch beschouw als iets wat zonder 'smart' heel lang kan meegaan, robuust is, en feitelijk bijna onslijtbaar.

Daar schaar ik fietsen ook onder. Het hele ethos van fietsen is duurzaam, simpel en 'democratisch' vervoer. Daar past een snel evoluerende app-cultuur en silicon valley aanpak absoluut niet bij. Ik had, enkel daarom al, nooit een fiets aangeschaft die zo hard leunt op apps en cloud.

Daarmee beweer ik niet dat ik dit soort producten helemaal af zweer (ik heb uiteindelijk toch nog een sonos gekocht), maar ik ben erg voorzichtig, enkel voor betaalbare spullen, en goed wetend waar ik aan begin. En probeer het tot een minimum te beperken. Het kan soms ook wel wat comfort en gemak geven. Maar ik ga me niet voor duizenden euro's in zo'n ecosysteem storten (behalve apple, maar een bedrijf met market cap van 3 biljoen verdwijnt ook niet van vandaag op morgen)

edit: kijk, ik heb onlangs ook een smart plugje van hama gekocht met een app om even m'n verbruik te monitoren. 15 euro bij mediamarkt. Kan ook zomaar e-waste worden maar dat neem ik er bij. Ik kan oprecht zeggen dat ik hier erg weinig tot geen app supported gadgets heb. Ik moet er serieus over nadenken...
Je zou bijna denken dat de fabrikant daardoor kan bepalen dat je moeten betalen of om van het product gebruik kunt maken. En tegen welke prijs. Het opent de deur voor herhaaldelijke uitgaven in plaats van eenmalig en het worden van eigenaar van het product in plaats van slechts een soort van huurder. Of denk ik dan te negatief :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
JohnnyV76 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Een hoop van de "betweters" zeggen dat je nooit een VM had moeten kopen omdat ze wel wisten dat ze failliet zouden gaan. Dat geloof ik niet. Jij hebt een andere reden (lock-ins en app afhankelijkheid) wat een prima maar wel persoonlijke reden is. Het is niet zo dat jij geen VM wilde omdat je zeker wist dat ze failliet zouden gaan toch?
Bericht van 23 januari 2023:
https://www.businessinsid...vestering-aandeelhouders/

En uit het FD:
De injectie komt geen moment te vroeg, want het water stond VanMoof aan de lippen, blijkt uit de voorlopige (niet gecontroleerde) jaarrekening over 2021, die pas begin deze maand is gedeponeerd.
https://www.accountancyva...-bij-noodlijdend-vanmoof/

Ze stonden dus al sinds 2021 onder water en maken dat pas (begin) 2023 "bekend".
Kapitaalinjectie voor VanMoof
Het bedrijf heeft gesprekken gevoerd met investeerders die 10 miljoen euro tot 40 miljoen euro zouden moeten storten, in ruil voor aandelen of in de vorm van leningen. Saillant detail: de accountant wilde het jaarverslag over 2021 nog niet ondertekenen, vanwege de "materiële onzekerheid" over de nieuwe kapitaalronde.

Het FD meldt dat alleen huidige investeerders Balderton uit Londen en het Chinese Hillhouse geld hebben overgemaakt aan VanMoof.

Het fietsbedrijf, dat in 2008 werd opgericht door de broers Taco en Ties Carlier, heeft een hoge kostenpost op het gebied van reparaties. In 2021 moest het bedrijf liefst 8 miljoen euro neertellen om reparaties uit te voeren die onder de garantie vielen.
Ze hebben dus koste wat kost de boeken zo lang mogelijk achter te houden.

[ Voor 34% gewijzigd door ArcticWolf op 25-07-2023 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Waarom zou je fietsen moeten slepen eigenlijk…tenzij het slot de geest heeft gegeven kun je op een stukke VM gewoon rijden. Zij het nogal suboptimaal. Nouja, marketingstunt dus.
Ramon 73 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:06:
[...]
Dat is nu. Die e-shifter is daarvoor al geïntroduceerd en nu wil je een oplossing om bestaande fietsen te repareren. Je kunt niet heel eenvoudig het frame ombouwen naar een middenmotor. Verbeterde e-shifter is wel haalbaar.
Het hele concept van die eshifter is op zichzelf tamelijk briljant. Automatisch schakelen voor stadfietsen is geweldig, je hoeft nooit meer na te denken om bij een verkeerslicht of helling terug te schakelen, schakelmomenten zijn in de software aan te passen (in theorie eventueel op basis van terreininfo, fysiek van de berijder etc).

Het traploze systeem van Enviolo geeft een redelijk vergelijkbare ervaring maar werkt toch net wat anders - meer te vergelijken met een CVT-automaat in een auto waarbij het toerental gelijk blijft terwijl de snelheid toe/afneemt.
E-shifters voor racefietsen vergen nog steeds handmatige bediening, het voordeel daar is vooral de precisie, de snelheid. en het ontbreken van kabels. Om het over de prijs maar niet te hebben.

Het probleem is alleen dat VM - om in autotermen te blijven - een gerobotiseerde handbak geeft gemaakt (een SMG-automaat) maar dan de koppeling heeft weggelaten. Naafversnellingen zijn in beginsel niet geschikt om onder last te schakelen en dat doe je met een VM continue. Onder last gaat schakelen enorm stroef en al die kracht moet worden opgebracht door het jachem-jachem motortje en de plastic tandwielen in de eshifter. Je kunt die shifter wel sterker maken, maar dan begeeft de naaf zelf het - iets wat bij de S3 vaak ook de wedloop was: wie geeft er eerder de brui aan, de shifter of de naaf?

Het concept is als idee goed maar technisch fundamenteel flawed. De fail rate zal altijd hoog zijn tenzij je voor een heel ander concept kiest. Iets wat VM zelf ook al door had door de S5 en S4 niet van dit systeem te voorzien.

Preventief downgraden zou het beste zijn maar ja, welke klant accepteert zoiets. Ik rij al drie jaar rond met de originele naaf en 1 nieuwe shifter (na een maand of drie ongevraagd en zonder storing vervangen), als ineens functionaliteit uit m’n fiets gehaald wordt waar ik wel voor betaald heb - en terwijl ik geen issues ervaar - zou ik daar wel tegen protesteren.

Dat maakt een eventuele doorstart tot een aardig hoofdpijndossier voor de “geinteresseerde” partijen. Een aanzienlijk deel van de verkochte fietsen heeft nog garantie of POM-service. Dat zijn financieel gezien tikkende tijdbommen. Niet alleen voor het shiftergedeelte, maar ook voor de accu’s, controllers etc. Kopers daarvan kopen never meer een VM als je daar niks voor regelt, terwijl je business case afhangt van het kunnen verkopen van nieuwe modellen. Dus je moet eigenlijk wel de garantie voortzetten, en dat is nu net waaraan VM kopje onder is gegaan.
(Tenzij je alleen de merknaam overneemt en andere fietsen onder dat label gaat verkopen, of alleen het klantenbestand en je daar tegen betaling reparaties gaat leveren)
Het lijkt me niet dat de restanten van VM zoveel waard zijn dat iemand lachend miljoenen (wild guess van 150k verkochte S3/X3’s wereldwijd, 20% gaat nog stuk, stel 500 euro reparatiekosten per stuk = 15 miljoen) gaat reserveren om dat probleem op te lossen. Maar je kunt het eigenlijk ook niet niet doen als je ooit nog een VM wil kunnen slijten in Nederland.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel op 25-07-2023 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Roenie schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 16:26:
[...]
Je zou bijna denken dat de fabrikant daardoor kan bepalen dat je moeten betalen of om van het product gebruik kunt maken. En tegen welke prijs. Het opent de deur voor herhaaldelijke uitgaven in plaats van eenmalig en het worden van eigenaar van het product in plaats van slechts een soort van huurder. Of denk ik dan te negatief :?
Welkom in de nieuwe wereld.

Zie bmw waar je de stoelverwarming in je eigen auto alleen aan kan zetten als je een abonnement neemt

Of Mercedes die de data die jouw auto op de weg verzamelt doorverkoopt naar commerciële partijen

Ik vind er ook wat van maar ben bang dat het een niet te stoppen trend is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kammika schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:10:
[...]
Zie bmw waar je de stoelverwarming in je eigen auto alleen aan kan zetten als je een abonnement neemt
Daar kun je (zoals bmw het nu doet) moeilijk een probleem mee hebben. Je kunt de stoelverwarming nog steeds voor de normale prijs op een nieuwe auto configureren, die dan gewoon van de auto is en blijft.

Het is een extra mogelijkheid voor wie bijvoorbeeld een kale leaseauto overneemt om alsnog de stoelverwarming inééns af te kopen, óf een maandelijks abonnement te nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 25-07-2023 18:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
ArcticWolf schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 17:43:
[...]

Ze stonden dus al sinds 2021 onder water en maken dat pas (begin) 2023 "bekend".
Onzin. Jullie en een heleboel mainstream media hebben lopen pitten. De financiele bladen hadden het al veel eerder door.

https://www.quotenet.nl/z...-geen-accountantskrabbel/
Elektrische fietsenfabrikant VanMoof – populair bij de ene Nederlander, gehaat bij de ander – zit in de sores. In 2021 werd op een omzet van 90 miljoen euro een verlies van 70 miljoen euro geleden, zo meldde Het Financieele Dagblad onlangs.
Deze links heb ik al jaren geleden met jullie gedeeld net als verwijzingen naar interviews van de broers. Ik snap; dat jullie je willen verstoppen , maar het was al heel lang bekend dat de cijfers neonrood waren. Net zoals dat Taco zelf moest toegeven dat meer dan 10% defect bij levering was.

Gezien de schuldenlast en de hoeveelheid defecten was de conclusie volkomen duidelijk dat het mis zou gaan.

Caveat emptor.

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 25-07-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dennisdn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Daar kun je (zoals bmw het nu doet) moeilijk een probleem mee hebben. Je kunt de stoelverwarming nog steeds voor de normale prijs op een nieuwe auto configureren, die dan gewoon van de auto is en blijft.

Het is een extra mogelijkheid voor wie bijvoorbeeld een kale leaseauto overneemt om alsnog de stoelverwarming inééns af te kopen, óf een maandelijks abonnement te nemen.
Je kunt er wel problemen mee hebben, het is de keerzijde waarom het ook bij VanMoof verkeerd ging. Ontkoppeling tussen de intrinsieke waarde van een product en de economische waarde. Waarbij we ondertussen leven in de samenleving die vooral denkt dat we de laatste bepalen en kunnen sturen door het gebruik van massapsychologie. Maar dat gaat te ver voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:10:
[...]

Welkom in de nieuwe wereld.

Of Mercedes die de data die jouw auto op de weg verzamelt doorverkoopt naar commerciële partijen

Ik vind er ook wat van maar ben bang dat het een niet te stoppen trend is
Of het niet te stoppen is, dat is een andere zaak.
Het eeuwige conflict tussen value based pricing, cost+margin pricing, en competition based pricing.

Je kan prima argumenteren dat een fles water in de woestijn 100€ waard is, tot er een andere verkoper naast jou flessen begint te verkopen aan 5€.
Als een klant voelt, of de indruk dat hij ‘in ‘t zak gezet wordt’ of in NL ‘in de zeik genomen’, dan kan het best zijn dat je niet enkel de verkoop van een verwarmd zeteltje, maar ineens een hele auto gaat missen.

Voor de data hebben we ondertussen GDPR. Niet perfect, maar het helpt wel hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Cyberpope schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 19:30:
[...]

Je kunt er wel problemen mee hebben, het is de keerzijde waarom het ook bij VanMoof verkeerd ging. Ontkoppeling tussen de intrinsieke waarde van een product en de economische waarde.
Het is voor bmw simpelweg goedkoper om in elke auto stoelverwarming te stoppen dan alleen in degenen die het nieuw willen bestellen. Wil je het niet, betaal je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Fout topic

[ Voor 98% gewijzigd door Tommie12 op 25-07-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Helaas achter een betaalmuur. Maar het verteld dat de servicepunten al een tijd niet meer betaald hebben gekregen.
https://www.gelderlander....schip-in-gegaan~a40f5fa1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
roffeltjes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:31:
[...]

Onzin. Jullie en een heleboel mainstream media hebben lopen pitten. De financiele bladen hadden het al veel eerder door.

[...]

Deze links heb ik al jaren geleden met jullie gedeeld net als verwijzingen naar interviews van de broers. Ik snap; dat jullie je willen verstoppen , maar het was al heel lang bekend dat de cijfers neonrood waren. Net zoals dat Taco zelf moest toegeven dat meer dan 10% defect bij levering was.

Gezien de schuldenlast en de hoeveelheid defecten was de conclusie volkomen duidelijk dat het mis zou gaan.

Caveat emptor.
Maar dit geldt tegenwoordig voor al dit soort bedrijven, enorme verlies ondanks groeiende omzet. En dat is allemaal geen problem zolang de investeerders voldoende geduld hebben om het uit te zingen dat je schaalgrootte dusdanig groot is en je nieuwe uitgaven zodanig laag zijn dat je een gezond bedrijf bent geworden. Het feit dat een bedrijf zonder nieuwe investeringen omvalt maakt het nog geen gegeven dat het ook daadwerkelijk omvalt, als dat zo zou zijn dan hadden we bijvoorbeeld ook geen Twitter, Google, Facebook en Apple om een paar heel bekende bedrijven te noemen.

De indicatie dat het bij VanMoof fout zou gaan lag hem erin dat ze de kwaliteit niet op orde kregen waardoor winstgevendheid van de fietsen bij een normale verkoopprijs niet haalbaar was, en dat het personeelsbestand belachelijk groot was.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik weet dat ik erg stellig ben, maar je overziet het probleem niet. Ik ben geen Nostradamus, de reden dat ik gelijk kreeg (triest genoeg echt op alle punten) komt omdat ik de markt en de materie heel goed ken. Dat is niet zomaar arrogant toeteren, ik probeerde ook elke keer met bronnen uit te leggen waarom het niet kon.

1. Dit is geen nieuwe markt met gelijkwaardige spelers (start Apple en invoering van iPhone). Een ebike is in essentie gewoon een fiets dus bestaande fietsenfabrikant en hebben een enorme voorsprong. De situatie is echt compleet anders, dat is een kwestie van een hele andere markt. Ze waren ook niet vroeg zoals Tesla, ze kwamen laat op de markt met een kwalitatief slecht product in een behoorlijk volle markt.
2.Het businessmodel kon niet werken. Het idee dat andere fabrikanten domoren waren die de voordelen van het wegknippen van de dealers niet zagen is hoogmoed waanzin. Andere fabrikanten doen het niet omdat het geen kostenbesparing op kan leveren. Het product "fiets" is te gevoelig. Bovendien verscheept je vooral lucht, assemblage in Europa is daardoor al snel concurrerend.
3. De burn rate was daardoor exceptioneel hoog. Ze zaten al heel snel op meer medewerkers dan Gazelle, terwijl de assemblage lijn niet eens meetelde. Marketeers, designers en vooral heel veel service personeel, waarbij de laatste groep nog te klein was...

Om deze maar even heel duidelijk te maken, ze vroegen 2000,- en draaiden kiet bij een bedrag van meer dan 4000 euro. Er is geen schaalgrootte die de kostprijs tot nul reduceert. Dat heeft niets met geduld, innovatie, start up, Tesla of Apple te maken. Het kan niet.

Anders gezegd, er is geen enkele manier waarop dit business model had gewerkt. Ze zijn niet eens in ook maar enigszins de buurt gekomen van "werkend", de schaalvergroting verergerde het probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 25-07-2023 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gis.
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 14:12
Daniel schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:09:
Het probleem is alleen dat VM - om in autotermen te blijven - een gerobotiseerde handbak geeft gemaakt (een SMG-automaat) maar dan de koppeling heeft weggelaten. Naafversnellingen zijn in beginsel niet geschikt om onder last te schakelen en dat doe je met een VM continue. Onder last gaat schakelen enorm stroef en al die kracht moet worden opgebracht door het jachem-jachem motortje en de plastic tandwielen in de eshifter. Je kunt die shifter wel sterker maken, maar dan begeeft de naaf zelf het - iets wat bij de S3 vaak ook de wedloop was: wie geeft er eerder de brui aan, de shifter of de naaf?

Het concept is als idee goed maar technisch fundamenteel flawed. De fail rate zal altijd hoog zijn tenzij je voor een heel ander concept kiest. Iets wat VM zelf ook al door had door de S5 en S4 niet van dit systeem te voorzien.
Mooi voorbeeld met de welbekende versnellingsbakken bij auto’s gebruik je hier. Ik heb niet eerder gelezen over dit gebrek in het design, maar als het klopt: hoe is het mogelijk dat ze het de eshifter van de s3 überhaupt op de markt hebben gebracht? Bizar arrogant, onnodig en erg zonde. Iedereen weet toch dat fietsonderdelen extreem robuust moeten zijn..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 22:36
gis. schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:09:
[...]
Bizar arrogant, onnodig en erg zonde. Iedereen weet toch dat fietsonderdelen extreem robuust moeten zijn..?
Iedereen met verstand can fietsen zag dit aankomen, daarom bleef men ook ver van dit businessmodel vanaf.

Echter, heb je verstand van luchtfietsen. Dan zat je hier jarenlang goed en kon op papier was de sky the limit. Hierdoor kon men steeds nieuwe investeringen ophalen...echter werd hiermee het probleem vergroot en uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
gis. schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Mooi voorbeeld met de welbekende versnellingsbakken bij auto’s gebruik je hier. Ik heb niet eerder gelezen over dit gebrek in het design, maar als het klopt: hoe is het mogelijk dat ze het de eshifter van de s3 überhaupt op de markt hebben gebracht? Bizar arrogant, onnodig en erg zonde. Iedereen weet toch dat fietsonderdelen extreem robuust moeten zijn..?
Hmmja, hard to say. Kunnen legio redenen zijn. Een bepaalde uitval is natuurlijk altijd te verwachten en dat hoeft geen probleem te zijn. Mogelijk zijn daar inschattingen over gemaakt maar viel het in de praktijk enorm tegen. Of men heeft vooral getest op de werking en niet op de levensduur. Of er zijn verkeerde inschattingen gemaakt over het aantal schakelbewegingen dat klanten zouden maken, waardoor de praktijk heel anders uitpakte dan de tests. Of de fabriek haalde bij het opschalen niet de kwaliteit van onderdelen van de prototypes. Of er is voor productiefase gebruik gemaakt van andere (goedkopere) fabrikanten. Of men wist in de fabriek/werkplaats wel dat dit een idioot idee was maar de eigenaren hebben het er door gedrukt onder de vlag 'innovatie'. Anyway, je kan eindeloos doorgaan.

Overigens ben ik geen fietsenmaker dus ik kan het ook mis hebben...het kan ook dat dit in theorie wel kan werken maar door VM slecht is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Vanmorgen een interessant (oud) artikel over Campagnolo gelezen, een bedrijf uit de fietsenwereld wat compleet aan het andere spectrum zit en daardoor ook in de problemen zit. Campagnolo is een dusdanig instituut dat je ongeveer staatssteen verwacht en in ieder geval voldoende overname kandidaten zal heben (al is het maar een Sjeik).

https://www.bicycling.com...0/can-campagnolo-survive/

Spoel 12 jaar door waarbij we een keten-shock hebben gezien en waarbij vervoerskosten niet meer lager gaan worden door energie/milieueisen.

https://velo.outsideonlin...m-bigger-future-products/

https://cyclingindustry.n...owth-powers-dream-bigger/

Ik zeg het eerlijk, toch wel billenknijp tijden voor Campagnolo, ik ben benieuwd hoe dit uitpakt in de post-covid wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Daniel schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 07:28:
[...]
Of men heeft vooral getest op de werking en niet op de levensduur.
Ik gok dat dit het is. Het is op papier ook een supersimpel probleem:

- Beweeg actuator (kabel) x aantal mm over x aantal bewegingen (5).
- Koppel dit aan vast omgrensde snelheid (gebaseerd op een tabelletje waar je cadans schat aan de hand van snelheid).

Met een controller en printplaatje is dit een fluitje van een cent... toch? Blijkbaar niet.

Shimano heeft er ontzettend lang over gedaan dit voor derailleurs te regelen en voor naven duurde het nog veel langer. SRAM en Campagnolo hebben dit ook ontwikkeld en hebben hier ook bijzonder veel tijd in moeten steken. Enviolo had het iets makkelijker met de CVT achtige oplossing die ze al hadden (was al een mechanische automaat), maar ook dat was nog wel een route met hobbels.

En dit zijn allemaal geïntegreerde oplossingen, ipv een add-on op een third-party naaf.

Ook dit was er weer ééntje in de categorie: Leuk bedacht, maar er is een reden dat andere bedrijven het niet op deze manier doen. Het is ook weer een onderschatting van de markt en de eisen die er aan een fiets worden gesteld.

Vergelijk de eisen niet met een motor of Auto, een fiets moet (relatief) efficient en (relatief)licht zijn, anders is het een onrijdbaar onding. Een fiets van 50kg zie ik niet zo zitten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 16:13

ericplan

5180 Wp PV

Denk niet dat de de VM met e-shifter in een klimaatkamer getest is of een pekeldouche heeft gehad.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Waarom zou je fietsen moeten slepen eigenlijk…tenzij het slot de geest heeft gegeven kun je op een stukke VM gewoon rijden. Zij het nogal suboptimaal. Nouja, marketingstunt dus.
Naast dat allerlei pus media zoals Bright en diverse vanuit DPG met nietszeggende artikelen over het failliete VM door blijven jengelen omwille van clickbait redenen hebben marketing afdelingen van diverse fietsrnerken inmiddels het faillissement ook gevonden om te trachten te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:31:
[...]

[...]

Caveat emptor.
Hoho ik heb een gewone Batavus met 3 versnellingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
In de toelichting schrijft de accountant dat er onvoldoende controle op de in- en verkoopproccessen is waardoor de omzetcijfers maar beperkt verifieerbaar zijn.
auw... dat ze daarna dan nog weer nieuwe investeerders aan hebben weten te trekken. Dit is normaal een behoorlijk rode vlag om er geld in te gaan steken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:37
Kammika schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 12:56:
[...]

auw... dat ze daarna dan nog weer nieuwe investeerders aan hebben weten te trekken. Dit is normaal een behoorlijk rode vlag om er geld in te gaan steken..
De vraag is of als je investeerder dit had kunnen weten uit de beschikbare stukken of dat het management bewust deze informatie heeft achtergehouden. Als dat laatste het geval is kan het nog wel eens vervelend aflopen voor beide broers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 13:03:
[...]

De vraag is of als je investeerder dit had kunnen weten uit de beschikbare stukken of dat het management bewust deze informatie heeft achtergehouden. Als dat laatste het geval is kan het nog wel eens vervelend aflopen voor beide broers.
Je zou dom zijn om te investeren in iets waar niet alle stukken worden gepresenteerd. Dus het 2e zou best weleens waar kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]

jaarrekeningen en het accountantscommentaar erop zijn altijd op te vragen voor potentiele investeerders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
JohnnyV76 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:18:
[...]

Nee, wellicht niet. Omdat ik geen financieel analist ben, daar ook weinig verstand van heb (burn rates en dergelijke, maar ik vind het boeiend om te lezen, @Daniel en de vele anderen, dank).

En je komt ook niet zomaar 'toevallig' bij het reguliere nieuws financiële berichten over VM tegen. Is dat een fout van de reguliere journalistiek? Moeilijk te zeggen. Het wel een wee van een luxe gadget brand met erg weinig productie en oplage is natuurlijk ook niet het belangrijkste item in de huidige tijd. Dan zou je als consument al bijna de jaarcijfers van ieder bedrijf moeten opvragen alvorens je iets bestelt. :D

Mijn redenen zijn trouwens niet enkel lock-in en apps. Maar ook kwaliteit. Ik had het in vorige post vooral over het eerste omdat ik daarop reageerde. Van financiële berichtgeving krijg ik weinig mee, maar ik heb wel een goed 'aanvoelen' ivm techniek en wat wel of niet 'kan' voor wat het zou moeten doen. Ik ben wel eens een VanMoof shop binnengestapt, maar het geheel overtuigde mij niet. Zonder meteen een specifieke reden. Vooral de vele propriëtaire onderdelen denk ik, onbewust stel ik me daar vragen bij ivm langdurig bezit. Nog los van een failliet moederbedrijf. En zeker voor wat moet doorgaan voor een stadsfiets (robuust, betrouwbaar)
Cyberpope schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:37:
Als je het zo zegt, nee ik wist ook niet dat ze failliet zouden gaan en nee ik had ook (veel) andere reden om geen VanMoof te komen.

Maar dat het verdienmodel niet lekker voelde had ik wel, maar dat denk ik bij sommige andere bedrijven ook en die lukt het ook om lang vol te houden. Dus zeker weten doe je het nooit.
Ondanks het weinige wat ik mee kreeg, heb ik inderdaad af en toe wel eens gelezen ivm de winst/verlies cijfers van een VanMoof. Idem voor bijvoorbeeld al die deelstepjes bedrijven (bird, lime), of uber. Op theverge en andere tech sites.

Steeds weer las je dat er jaren en jaren meer verlies dan winst is/was. Maar het was een zeer aparte periode, met bomen die tot in de hemel groeiden en veel 'wishfull thinking' en te veel kapitaal die een bestemming zocht. Het was zo wijd verspreid dat je als leek bijna dacht dat bedrijfsvoering gewoon zo hoorde, want het was overal in de markt wel zoiets. Gokken op de juiste partij, karrevrachten funding aanvoeren, en hopen dat je de last-man standing bent. Waarom dat in een 130 jaar oude fietsenmarkt met gevestigde waarden een stuk moeilijker is, hebben we hier kunnen lezen.

Dus ik had wel een paar vraagtekens bij het hele verhaal, maar meer dan schouders ophalen heb ik niet gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x

Het traploze systeem van Enviolo geeft een redelijk vergelijkbare ervaring maar werkt toch net wat anders - meer te vergelijken met een CVT-automaat in een auto waarbij het toerental gelijk blijft terwijl de snelheid toe/afneemt.
E-shifters voor racefietsen vergen nog steeds handmatige bediening, het voordeel daar is vooral de precisie, de snelheid. en het ontbreken van kabels. Om het over de prijs maar niet te hebben.

Die traploze enviolo fiets wel 'vreemd' inderdaad, maar is zoals je zegt ook een stuk robuuster. Dit is de core business van een enviolo, dit is hun 'hele ding'. Dus ontegensprekelijk een veel beter ontworpen en beter getest product.

Het voordeel is ook dat het CVT is. Planetair, met die balletjes die kantelen om traploos en geleidelijk te schakelen. Dus de krachten op dat ding zijn ook mooi verdeeld. Een erg mooi systeem.

In tegenstelling tot die tandwieltjes bij vanmoof voor het gerobotiseerd schakelen. Een groepje tandwieltjes en een motortje dat uit een 'mijn eerste meccano' setje lijkt te komen. Op papier werkt het.

Een fiets wordt wel zwaar misbruikt, vaak door mensen met weinig gevoel en respect voor techniek (stampen maar door die regen om na het werk thuis te raken).

Zelf probeer ik het altijd wel (zelfs op gewone fietsen) om even het trappen te onderbreken bij het schakelen (is sowieso steeds een goed idee), of terugschakelen bij het uitbollen naar stilstand, en toch vergeet ik het ook soms. Kan je raden wat Jan Modaal aan kracht zet bij het schakelen.

Dit had ofwel manueel moeten zijn (maar ja, een extra kabel aan het stuur wil je natuurlijk niet bij een minimalistische fiets :D ), ofwel zoiets als die enviolo.

Ik vraag me af hoeveel duurder een VanMoof zou zijn geweest indien ze gewoon zo'n enviolo hadden ingekocht en gemonteerd. De bedragen/overhead voor het ontwikkelen van zo'n e-shifter kunnen volgens mij gewoon niet uit, uitgesmeerd op 150000 shifters. Tenzij je het hebt laten ontwerpen door stagiairs en studenten op project stage, en dan laten fabriceren bij een 'straight to Ali-Express' fabriekje in china.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Amos_x schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:20:
[...]

En je komt ook niet zomaar 'toevallig' bij het reguliere nieuws financiële berichten over VM tegen. Is dat een fout van de reguliere journalistiek? Moeilijk te zeggen. Het wel een wee van een luxe gadget brand met erg weinig productie en oplage is natuurlijk ook niet het belangrijkste item in de huidige tijd. Dan zou je als consument al bijna de jaarcijfers van ieder bedrijf moeten opvragen alvorens je iets bestelt. :D
..]
Dat ook weer niet. Maar als ik online iets bestel kijk ik altijd naar een aantal review sites om gevoel bij het bedrijf te krijgen.

Voor de lol VM eens opgezocht en teruggegaan naar 2019. Alleen al op basis van de reacties daar zou ik dus toen al geen VM gekocht hebben......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Amos_x schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 14:33:
[...]Ik vraag me af hoeveel duurder een VanMoof zou zijn geweest indien ze gewoon zo'n enviolo hadden ingekocht en gemonteerd. De bedragen/overhead voor het ontwikkelen van zo'n e-shifter kunnen volgens mij gewoon niet uit, uitgesmeerd op 150000 shifters. Tenzij je het hebt laten ontwerpen door stagiairs en studenten op project stage, en dan laten fabriceren bij een 'straight to Ali-Express' fabriekje in china.
Hmmja lastig. Een Enviolo Urban of City kost rond de 300 euro consumentenprijs. Daar komt het Automatiq-deel van eveneens rond de 300 euro dan nog bij want anders krijg je alsnog een stel-handel aan het stuur. Inkoop een stuk minder natuurlijk, maar alsnog kom je denk ik snel richting een kwart van de prijs van de hele fiets, en aan de wens van VM om alles instelbaar en configureerbaar te maken vanuit de eigen app kan je dan al niet meer voldoen (want afaik vergt Automatiq een eigen app).

Zelf een alternatief bouwen obv een naaf die net 100 euro kost is dan allicht interessant. Zelfs al spendeer je het onvoorstelbare bedrag van 10 miljoen aan het ontwikkelen van die shifter, en kost het ding vervolgens 100 euro om te maken, dan nog ben je de helft kwijt van wat zo'n Enviolo-systeem kost (10m/150k = 67 per stuk + 100 euro productie + 100 euro voor de naaf = 267 vs ±500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
[...]

Zijn dit niet van die investeringen die in een disclaimer met kleine lettertjes niet onder toezicht vallen van ons bankenstelsel en de toezichthouders en je alle risico’s aanvaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Volgens dit bericht zou iedereen met zijn fiets in reparatie al bericht gehad moeten hebben:

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10519631/gedupeerden-vanmoof-kunnen-fiets-ophalen

Mijn fiets staat nog in reparatie, maar ik heb nog geen bericht gehad. Zijn er al mensen die al wel bericht hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kammika schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:19:
Volgens dit bericht zou iedereen met zijn fiets in reparatie al bericht gehad moeten hebben:

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10519631/gedupeerden-vanmoof-kunnen-fiets-ophalen

Mijn fiets staat nog in reparatie, maar ik heb nog geen bericht gehad. Zijn er al mensen die al wel bericht hebben gehad?
Ik las ergens dat de fietsen die naar een centrale opslag zijn gebracht pas later aan de beurt zijn. Misschien dat de fietsen die langer moesten wachten op onderdelen naar die opslag zijn gegaan om ruimte in de werkplaatsen te houden?

https://www.rtlnieuws.nl/...-kapotte-vanmoofs-ophalen

[ Voor 17% gewijzigd door Dennisdn op 27-07-2023 06:55 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste