Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Mr. Detonator schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:45:
[...]

Ze konden anders wel een helmplicht voor snorfietsen invoeren terwijl dit in de rest van NL nog niet zo was
Nederland is sowieso het enige land wat het idee snor zonder helm kende en dat vond Europa al nooit leuk. Dus dat was vlot geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13

ericplan

5180 Wp PV

Dennisdn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:48:
[...]
Nederland is sowieso het enige land wat het idee snor zonder helm kende en dat vond Europa al nooit leuk. Dus dat was vlot geregeld.
Niet echt vlot. Er waren enorm veel verkeersbesluiten voor nodig en elk verkeersbesluit moest worden gemotiveerd: waarom is de snorfiets onveilig op het fietspad. Vandaar dat het gebied beperkt is tot binnen de ring A10.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
ericplan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Niet echt vlot. Er waren enorm veel verkeersbesluiten voor nodig en elk verkeersbesluit moest worden gemotiveerd: waarom is de snorfiets onveilig op het fietspad. Vandaar dat het gebied beperkt is tot binnen de ring A10.
Was. Je mag nu nergens meer zonder helm rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-09 16:07
Ik dacht, ik ga eens de discussie volgen over de toekomst van van Moof en begin ergens achteraan, maar wat een gezemel over wel of niet vooruit betalen. Ja de mensen die hiermee het schip in zijn gegaan hoef je niet meer te overtuigen, maar heeft toch allemaal niets met de topic titel te maken?
Laat een ieder voor zichzelf afwegen of ze wel of niet vooruit betalen. Het gaat gelukkig ook vaak goed.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:13

ericplan

5180 Wp PV

Dennisdn schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 21:18:
[...]
Was. Je mag nu nergens meer zonder helm rijden.
Het ging niet om de veiligheid van de snorfietser, maar van de overige weggebruikers/fietsers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:36
Wat ik nog wel interessant vind:

Sommige mensen beweren dat patenten in een andere BV zitten die buiten de boedel valt.

Maar wanneer ik op patent guru kijk zie ik allemaal gewoon van moof BV staan.

Dan zouden we namelijk wel onder de boedel vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cs-tweak
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 26-08 22:39
Cyberpope schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:30:
[...]
Daarbij is het als natuurlijk persoon redelijk lastig om failliet te gaan. Maar feitelijk irrelevant.[…]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIcHUJjE_RWe8NICAvAvKPJYtM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5UyhUPwRfg8KuVjKPr0SO18.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
joke_name schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:26:

Sommige mensen beweren dat patenten in een andere BV zitten die buiten de boedel valt.

Kan dat niet zijn dat ze die ergens in het traject hebben overgedragen aan een andere BV in de paraplu?
Oud klant van mij had ook zoiets, van oorsprong alles in de initiële entiteit. Toen het echter groot werd kwam er naast XX BV, een XX Technologies B.V. en XX Research B.V. en dergelijke entiteiten, waarbij ook het eigendom van delen van het IP verhuisd werd naar andere entiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
joke_name schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:26:

De patenten zitten inderdaad in een andere BV. Maar alledrie de Nederlandse bedrijven zijn failliet verklaard (VanMoof Global Holding B.V., VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V.), ook die welke de patenten beheert. De 3 buitenlandse bedrijven zijn niet failliet verklaard.

En VanMoof Global Holding BV was ht Nederlandse moederbedrijf welke weer valt onder 3 andere bedrijven waaronder Carlier Group BV welke ook weer onder 3 andere BV's valt (1 BV voor elk van de 2 broers en 1 van hun vader.)

Lang verhaal kort het imperium bestaat uit 12 bedrijven en de Patenten vallen onder de boedel.

[ Voor 3% gewijzigd door Groningerkoek op 21-07-2023 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
ericplan schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Het ging niet om de veiligheid van de snorfietser, maar van de overige weggebruikers/fietsers.
Dus je kan beter tegen iemand aan fietsen/lopen die een helm op heeft ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:36
Groningerkoek schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 00:22:
[...]

De patenten zitten inderdaad in een andere BV. Maar alledrie de Nederlandse bedrijven zijn failliet verklaard (VanMoof Global Holding B.V., VanMoof B.V. and VanMoof Global Support B.V.), ook die welke de patenten beheert. De 3 buitenlandse bedrijven zijn niet failliet verklaard.

En VanMoof Global Holding BV was ht Nederlandse moederbedrijf welke weer valt onder 3 andere bedrijven waaronder Carlier Group BV welke ook weer onder 3 andere BV's valt (1 BV voor elk van de 2 broers en 1 van hun vader.)

Lang verhaal kort het imperium bestaat uit 12 bedrijven en de Patenten vallen onder de boedel.
Dat leek mij ook.
Maar ik heb hier op tweakers mensen andere beweringen zien doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Mr. Detonator schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 05:50:
[...]

Dus je kan beter tegen iemand aan fietsen/lopen die een helm op heeft ? :+
Ik denk dat ie erop doelt dat de overheid het met een omweg heeft gedaan: fietspad wordt te druk, snor de rijweg op dús een helm.

Wat in de praktijk nergens op slaat. De fatbikes van nu zijn gewoon de Cita’s uit de jaren 90 en rijden net zo hard…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:20

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:05:
[...]

Ik denk dat ie erop doelt dat de overheid het met een omweg heeft gedaan: fietspad wordt te druk, snor de rijweg op dús een helm.

Wat in de praktijk nergens op slaat. De fatbikes van nu zijn gewoon de Cita’s uit de jaren 90 en rijden net zo hard…
Niet alle fatbikes over één kam scheren.
Er zijn genoeg fatbikes die niet opgevoerd zijn en zich netjes aan de toegestane snelheid houden.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Zondagskindje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:08:
[...]

Er zijn genoeg fatbikes die niet opgevoerd zijn en zich netjes aan de toegestane snelheid houden.
Een gewone fatbike rijdt 25, precies net zo hard als de Cita's en snorscooters, want ook die waren niet allemaal opgevoerd. Met het verschil dat Cita's en snorscooters wél goede remmen hadden die voor snelheden ver boven de 25 waren bedoeld.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:14:
[...]

Een gewone fatbike rijdt 25, precies net zo hard als de Cita's en snorscooters, want ook die waren niet allemaal opgevoerd.
Dan heb ik jouw reactie verkeerd opgevat.
Maar een ‘normale’ ebike rijdt toch ook 25km/h?

[ Voor 8% gewijzigd door Zondagskindje op 21-07-2023 07:16 ]

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Zondagskindje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:15:
[...]

Dan heb ik jouw reactie verkeerd opgevat.
Maar een ‘normale’ ebike rijdt toch ook 25km/h?
Dat is dan ook precies het kromme van het snorverbod. Of het kromme dat een gewone elektrische fiets geen helm op hoeft. Een Spartamet (bestaan ze nog?) zou een helm op moeten en een elektrische fiets niet, terwijl ze precies hetzelfde zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDB1106
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 07:26
jeroenkb schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Waarom zou ik als niet VM koper mee moeten betalen aan jouw fiets?

Schuld aan de belastingdienst is schuld aan heel Nederland. Als die niet betaald wordt dan moet de hele bevolking naar rato een heel klein beetje meer belasting betalen. Lijkt me niet de bedoeling.
Maar doorgeredeneerd zou je je verlies in dat geval wel van de belasting af kunnen trekken, over dat geld is inmiddels belasting betaald. bij het verdienen en ook bij de aanschaf van de fiets, dat vanmoof dat niet afgedragen heeft is een ander verhaal. Er staat nl. geen levering tegenover

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 16:25
Zullen we de discussie over helmplicht, 25km/h e.d. uit dit topic houden?

Inmiddels heeft het Parool een aardig artikel geschreven met behulp van oud medewerkers. Daar lees je een interessant stuk over de investeerders die (te) veel druk hebben uitgeoefend waardoor de fiets eerder op de markt wed gebracht dan de bedoeling was.

Oud-medewerkers over faillissement VanMoof, een reconstructie: ‘Ik zei dat je beter geen VanMoof kon kopen, en toch deden ze het’
https://www.parool.nl/van...ch-deden-ze-het~b2c4d2ef/

“Er wordt veel druk uitgeoefend vanuit de investeerders om met nieuwe modellen de markt op te gaan,” zegt de manager. “Er moet steeds geld bij en daardoor komen nieuwe investeerders met eisen die niet realistisch zijn.” Het bedrijf belandt daardoor in een ‘vicieuze cirkel’.

In de maanden na de lancering van de S3 en X3 – mede zo populair vanwege de instapprijs net onder de 2000 euro – ziet de wereld er door corona opeens heel anders uit. Terwijl VanMoof zijn winkels moet sluiten, gaan de onlineverkopen door het dak. Volgens VanMoof omdat mensen een ‘social distancing-friendly manier van transport zoeken’. De investeerders willen dan ook dat het bedrijf zo veel mogelijk e-bikes verkoopt, ook al is het bedrijf daar nog helemaal niet klaar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
Zondagskindje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:08:
[...]

Ik heb ze nog nooit gezien (gehoord...).

Sorry, dit gaat bij mij in de categorie van mensen met een VM die zeggen "Ik rijd alleen 32 kmpu buiten de ring, daarbinnen rij ik gewoon 25kmpu" . Het zal gerust voorkomen, maar het is extreem zeldzaam.

Je koopt een Fatbike zodat je lekker hard door het verkeer kan rossen zonder moeite.
[911] schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:12:
Party mode was één van de belangrijkste sellingpoints, niet voor niets dat er mensen het over Fatbikes gaan hebben als vervanger. En daaruit komt weer het onherroepelijke resultaat dat er straks een helmplicht komt (dat zie je echt al mijlenver aankomen, eerst lokaal, dan landelijk...).

Niet onrelevant want we hebben het hier over de toekomst van VM en die hangt toch ook vast aan de mogelijkheid om de verkeersregels aan de laars te lappen.

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2023 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Overigens hier is de verklaring waarom je met een VM niet bij de fietsenmaker binnenkomt. Ik heb dit al eerder uitgelegd, maar hier is de bevestiging.
Een fietsenmaker zegt dat de nieuwe fietsen ‘kleine slordigheden’ bevatten. Veel e-bikes moeten daardoor na verkoop al gauw gerepareerd worden. Voor de fietsenmakers is daar niet tegenop te werken. Soms staan klanten een paar uur nadat hun fiets is gerepareerd weer in de winkel met een volgend probleem.

Boze klanten met kapotte fietsen proberen de klantenservice te bellen. Het zijn er zo veel dat het algemene telefoonnummer eruit wordt gegooid en het bedrijf voortaan alleen nog maar via een chatbot bereikbaar is. De telefoon staat ‘roodgloeiend’ en de klantenservice kan het niet meer aan. Een voormalig manager zegt dat die afdeling het ‘heel zwaar’ heeft. “Een verschrikkelijke baan om te hebben.”
Compleet logisch dat een FM daar geen trek in heeft, ook al betaalt de klant braaf. Je wil gewoon geen gefrustreerde klanten in je winkel.

Overigens is dat ook het probleem met het naieve idee dat er wel een partij komt die een reparatie service gaat opzetten. Waar ga je beginnen? Mensen die binnen komen met een kick-lock error ervan overtuigen dat de hele fiets uit elkaar moet en opnieuw moet worden gemonteerd voor een paar honderd euro?

Het spijt me echt, kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Overigens hier is de verklaring waarom je met een VM niet bij de fietsenmaker binnenkomt. Ik heb dit al eerder uitgelegd, maar hier is de bevestiging.

[...]

Compleet logisch dat een FM daar geen trek in heeft, ook al betaald de klant braaf. Je wil gewoon geen gefrustreerde klanten in je winkel.

Overigens is dat ook het probleem met het naieve idee dat er wel een partij komt die een reparatie service gaat opzetten. Waar ga je beginnen? Mensen die binnen komen met een kick-lock error ervan overtuigen dat de hele fiets uit elkaar moet en opnieuw moet worden gemonteerd voor een paar honderd euro?

Het spijt me echt, kansloos.
Er zijn dus wel startups die daar wel brood in zien blijkbaar: https://www.bright.nl/nie...ombouw-kit-ombouwset.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Oud-medewerkers over faillissement VanMoof, een reconstructie: ‘Ik zei dat je beter geen VanMoof kon kopen, en toch deden ze het’
“Er wordt veel druk uitgeoefend vanuit de investeerders om met nieuwe modellen de markt op te gaan,” zegt de manager. “Er moet steeds geld bij en daardoor komen nieuwe investeerders met eisen die niet realistisch zijn.” Het bedrijf belandt daardoor in een ‘vicieuze cirkel’.
Das toch van alle tijden als je zelf bij die investeerders agv je eigen marketing blijkbaar een heel erg mooi toekomstbeeld schetst waardoor die investeerders best bereid zijn diep in hun geldbuidel te starten.
Het gaat dus voor die tijd al mis. Het was te hoog gegrepen om de hele keten in de lucht te zetten.
Tientallen jaren geleden leerde ik dat in toegepaste markettingcursussen voor technische projectleiders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_grJP9NQhWWBlo6Kh3pN6LNmyo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IpwKKqAWXpmQaUVYgogHJHOu.png?f=user_large

Zie bovenstaand plaatje, het diversificatie gebied (Ansoff model geïntroduceerd in 1957 ): In een voor jou nieuwe markt met voor jou nieuwe producten, materialen, productie(technieken) en daar ook nog zelf allemaal maken, zijn de risico's het hoogst, het rode gebied. De kans op het stapelen van risico's is groot. En daarmee ook de kans op een mislukking. Dat het nog zolang "goed" ging was puur omdat er maar investeringsgeld bleef komen en velen van een prachtige VM fiets droomden die helaas voor hen als klant toch technisch gezien niet zo prachtig bleek, dat probleem kwam er bij de stapeling er ook nog bij.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-07-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bartske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:43:
[...]
Er zijn dus wel startups die daar wel brood in zien blijkbaar: https://www.bright.nl/nie...ombouw-kit-ombouwset.html
Heel schattig, maar kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:30
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Heel schattig, maar kansloos.
Ik zou m'n handen er niet ook niet aan branden, maar goed, er zijn dus wel mensen die er nog brood in zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Overigens, hoe vaak het ook wordt herhaald, VM heeft de verreweg meeste onderdelen gewoon uit een catalogus. Wat wel weer klopt is dat de eigen onderdelen het probleem zijn.

Alle overige onderdelen inclusief de motor zijn ergens off the shelve vandaan geplukt. Meeste (alle?) conform de industrie standaarden. Bij de motor zit wel een eigen controller.

Dit kan in het rijtje fabeltjes dat ze een eigen fabriek in Taiwan hadden, terwijl dat een ingehuurde assemblage partij was die ongetwijfeld exclusief voor VM werkte (vandaar de claim/verwarring).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:13

Inmiddels heeft het Parool een aardig artikel geschreven met behulp van oud medewerkers. Daar lees je een interessant stuk over de investeerders die (te) veel druk hebben uitgeoefend waardoor de fiets eerder op de markt wed gebracht dan de bedoeling was.

In de maanden na de lancering van de S3 en X3 – mede zo populair vanwege de instapprijs net onder de 2000 euro – ziet de wereld er door corona opeens heel anders uit. Terwijl VanMoof zijn winkels moet sluiten, gaan de onlineverkopen door het dak. Volgens VanMoof omdat mensen een ‘social distancing-friendly manier van transport zoeken’. De investeerders willen dan ook dat het bedrijf zo veel mogelijk e-bikes verkoopt, ook al is het bedrijf daar nog helemaal niet klaar voor.
Tsja... het grote zwarte pieten is begonnen. Laten we de investeerders de schuld geven ipv de bedrijfsvoering zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bartske schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:51:
[...]
Ik zou m'n handen er niet ook niet aan branden, maar goed, er zijn dus wel mensen die er nog brood in zien.
Dat zie je ook in deze draad waarbij mensen die 150k klanten zien en dan op een bierviltje berekenen dat daar heel veel reparaties en dus inkomsten zitten.

Blijft een kansloos idee ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:59:
Overigens, hoe vaak het ook wordt herhaald, VM heeft de verreweg meeste onderdelen gewoon uit een catalogus. Wat wel weer klopt is dat de eigen onderdelen het probleem zijn.

Alle overige onderdelen inclusief de motor zijn ergens off the shelve vandaan geplukt. Meeste (alle?) conform de industrie standaarden. Bij de motor zit wel een eigen controller.

Dit kan in het rijtje fabeltjes dat ze een eigen fabriek in Taiwan hadden, terwijl dat een ingehuurde assemblage partij was die ongetwijfeld exclusief voor VM werkte (vandaar de claim/verwarring).
en wat zijn dan de "eigen" onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Dat is geen reparatie maar ombouwen naar degelijke betrouwbare onderdelen, dat zal elke fietsenmaker met plezier voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:00:
[...]en wat zijn dan de "eigen" onderdelen?
Dat kon ik nog niet vinden, je vindt wel dit:
https://www.google.com/se...ben+specifieke+onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Wolly schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:03:
[...]

Dat is geen reparatie maar ombouwen naar degelijke betrouwbare onderdelen, dat zal elke fietsenmaker met plezier voor je doen.
weet ik niet hoor. zoals ik het zie vervangen zij de computer die in de buis zit, en die gaat dan de VM motor, de eshifter en de kicklock aansturen.

Ik vind 'm heel interessant, maar volgens mij zijn juist zaken als kicklock en eshifter vm specifieke zaken die veel problemen geven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:00:
[...]

en wat zijn dan de "eigen" onderdelen?
E-shifter (deels)
Kicklock (echt innovatief)
Controller
Verlichting/display in bovenbuis

Wat ook eigen is, maar niet spannend qua innovatie/fabricage (kwestie van design naar een fabriek in China sturen en ze maken het)

Frame/vork
Accu (zou ook off the shelve kunnen zijn, maar ik ga ervan uit dat ze een accu-fabrikant de dimensies en eisen hebben gestuurd).
Stuur (ik sluit niet uit dat dit een variatie is op een bestaand design, maar ik ben genereus).

Ingekocht:

Ketting, tandwielen, versnellingsnaaf (deels), spaken, velgen, zadelpen, remmen, crankstel, bracketas, balhoofdlagers, zadel, banden, spatborden, motor.

Een fiets ontwerpen is niet zo lastig, een fiets laten bouwen is ook niet heel ingewikkeld. Het probleem is het businessmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:11:
Een fiets ontwerpen is niet zo lastig, een fiets laten bouwen is ook niet heel ingewikkeld. Het probleem is het businessmodel.
Soms bij les 1 zitten te slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat Kwikfit niet zomaar dezelfde onderdelen kan inkopen, is net even iets anders dan "eigen" onderdelen. Zo zijn de motor en accu uit een van de vele Chineze fabriekjes, die zijn echt niet ontworpen door VM. Het is wel bijna onmogelijk te vervangen, dat weer wel.

Reden dat ik dat onderscheid maak is omdat er een soort mythe is dat ze alles zelf ontwikkelden, wat gewoon niet waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
[...]
Goede post.. tx...

Maarre is VM nou niet juist over dit idee gestruikeld? imo hadden ze een goed businessmodel. Maar bleek juist het maken van die fiets niet zo simpel, want er kwamen veel te veel terug vanwege kwaliteitsproblemen en toen bleek de kostprijs toch hoger dan de verkoopprijs en toen gingen ze op de fles..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:13:
[...]
Soms bij les 1 zitten te slapen?
Ik ben een beetje ambivalent, het is ook wel een gierend succes geweest. Als fiets een drama, als manier om 100.000 mensen te bedriegen en geld af te troggelen was het top.

En ja, VM heeft jullie vanaf dag een voor gelogen, een paar voorbeelden:

1. Niet premium
2. Je kan niet één frame maat aanbieden van 1.70m tot 2.10m
3. Verticale integratie van je keten is een heel slecht idee, zeker voor de klant.

En dan natuurlijk het werkelijke doelwit; de Venture Capitalists die ze compleet hebben gezwendeld.

Maar dat is verleden, geen toekomst. Anderzijds is er gewoon geen toekomst voor VM (ik hoop dat ik te pessimistisch ben!).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2023 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:29:
[...]

Je koopt een Fatbike zodat je lekker hard door het verkeer kan rossen zonder moeite.
Niet mee eens.
Ik heb een Fatbike gekocht omdat ik het model leuk vind en niet om “lekker hard door het verkeer heen te rossen”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:21:
[...]Ik ben een beetje ambivalent, het is ook wel een gierend succes geweest. Als fiets een drama, als manier om 100.000 mensen te bedriegen en geld af te troggelen was het top.
Ik vind sommige ontwikkeling ook vaak erg interessant, maar vaak met enige verdieping ben ik meestal al weer heel snel "geland", ben dan blijkbaar toch weer die nuchtere beta. Als ik merk dat problemen echt blijvend aangepakt/opgelost worden dan geef ik het nog wel eens een kans, dan mag het echt honderden euro's kosten, bij hogere bedragen staan mijn filters scherper afgesteld.

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 21-07-2023 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:15:
[...]

Goede post.. tx...

Maarre is VM nou niet juist over dit idee gestruikeld? imo hadden ze een goed businessmodel. Maar bleek juist het maken van die fiets niet zo simpel, want er kwamen veel te veel terug vanwege kwaliteitsproblemen en toen bleek de kostprijs toch hoger dan de verkoopprijs en toen gingen ze op de fles..
Het Businessmodel was voor een fietsenfabrikant gewoon slecht, omdat het QC probleem inherent was aan het plan.

Assemblage in Azie voor een minimaal bedrag, dan in een container schuiven, daarna in een vrachtauto en dan op de stoep kwakken is en blijft waanzin. Dat kan alleen bij bouwmarkt fietsen van 200,- waarbij de klant nooit meer terugkomt.

Verticale integratie is extreem zeldzaam in de fietsenwereld, met één succesvolle uitzondering: Canyon. Maar die zitten in het premium segment en zitten niet 25% lager in het prijspeil (ze zijn ook niet zo idioot hard gegroeid, het product stond centraal). Hun keten ziet er ook heel anders (veel dichterbij) uit. Om maar aan te geven hoe voorzichtig ze zijn, Canyon is pas sinds kort te koop in de USA, ondanks dat ze al een gevestigd merk zijn en in de profwereld (race en MTB) bekend zijn.

Verder was dat van de kostprijs gewoon een keuze voor het prijspunt om maar zoveel mogelijk fietsen te dumpen op de markt. Oftewel deel van het businessmodel. Hadden ze de fiets 3000,- laten kosten (gezien de burnrate een aardige gok) was de afzet veel kleiner geweest (ook al omdat jullie dan en masse naar de goedkopere en beter afgemonteerde Veloretti waren overgestapt).

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2023 10:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
Zondagskindje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Niet mee eens.
Ik heb een Fatbike gekocht omdat ik het model leuk vind en niet om “lekker hard door het verkeer heen te rossen”
Ik heb nog nooit een Fatbike berijder zoals jij gezien, net zoals dat ik in het scooter tijdperk ik hooguit een keer per jaar een scooter zag die niet met 30+ ging (inclusief bejaarden). En ik zit op een behoorlijk representatieve route met heel veel fietsers, ik twijfel geen seconde dat mijn observatie heel strak extrapoleert.

Anders gezegd, je bent de nobele uitzondering op de regel. 99.99% van de gebruikers gebruikt de turbo modus.

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2023 10:31 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:59:
[...]

Tsja... het grote zwarte pieten is begonnen. Laten we de investeerders de schuld geven ipv de bedrijfsvoering zelf...
Tja wat moeten we er nog over zeggen

Ik heb inmiddels wel begrepen dat Rutte zondag het land gaat toespreken en dat ze met een fonds willen komen voor de gedupeerde VM consumenten, verder zal vanaf maandag het leger worden ingezet omdat de politie niet meer instaat is zijn werk nog uit te voeren door de talloze aangiftes van diefstal en oplichting door VM

Jammer dat het zover heeft moeten komen laten we hopen dat het volgende kabinet niet valt door al deze ellende want zaken zoals de toeslagen affaire en het Gronings gas vallen hierbij in het niet

[ Voor 14% gewijzigd door Steenw op 21-07-2023 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:15:
[...]
imo hadden ze een goed businessmodel.
Men kan zeggen wat men wilt, maar VM had een héél goed businessmodel. Helaas alleen aan de kant van het binnen halen van fondsen. De andere kant van het bedrijf moet dat waar maken, maar daar was het model niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Men kan zeggen wat men wilt, maar VM had een héél goed businessmodel. Helaas alleen aan de kant van het binnen halen van fondsen. De andere kant van het bedrijf moet dat waar maken, maar daar was het model niet zo slim.
nou in de basis ben ik er nog wel van overtuigd dat dat niet hun business model was. Ze wilden de wereld veroveren met hun fietsen. Hebben helaas het maken van een goede fiets onderschat en kwamen toen op kosten in de problemen. Wat daarna gebeurt is, is imo ook wel wat discutabel idd..., maar kan me niet voorstellen dat dat vooropgezet als hun businessmodel was

[ Voor 5% gewijzigd door Kammika op 21-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kan het helaas niet terugvinden, maar las en interessant essay, waar bij VanMoof ook genoemd werd als voorbeeld van een klassiek zombiebedrijf. Vroeger waren die er ook, maar tegenwoordig maken ze ongeveer 10 tot 15% van de economie uit.

Een zombiebedrijf was in die definitie een bedrijf dat eigenlijk geen enkele waarde toevoegt. Het maakt geen winst (structureel) en trekt wel resources en personeel weg bij ander bedrijven en economie en daarmee eigenlijk schadelijk voor het geheel van de economie.

Het rare is daarmee (en ook schadelijk voor de samenleving) dat je als oprichter/eigenaar van dit soort bedrijven tegenwoordig gewoon miljoenen kunt verdienen (kijkt naar oprichters van VanMoof, bieden Quote500) en dat daarom dit per

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Cyberpope schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:27:
Kan het helaas niet terugvinden, maar las en interessant essay, waar bij VanMoof ook genoemd werd als voorbeeld van een klassiek zombiebedrijf. Vroeger waren die er ook, maar tegenwoordig maken ze ongeveer 10 tot 15% van de economie uit.
https://www.bnr.nl/nieuws...oof-was-een-zombiebedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:14
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:20:
[...]

nou in de basis ben ik er nog wel van overtuigd dat dat niet hun business model was. Ze wilden de wereld veroveren met hun fietsen. Hebben helaas het maken van een goede fiets onderschat en kwamen toen op kosten in de problemen. Wat daarna gebeurt is, is imo ook wel wat discutabel idd..., maar kan me niet voorstellen dat dat vooropgezet als hun businessmodel was
"De wereld veroveren" is geen businessmodel. Van een gezond businessmodel waarbij gestructureerd en gecontroleerd werd opgeschaald is nooit sprake geweest. Dit leek meer op een piramidespel waarbij steeds meer verkopen en investeringen nodig waren om voorgaand verlies te maskeren.

[ Voor 23% gewijzigd door dennisfr op 21-07-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nee, was een essay, geen kort nieuwsbericht. Sluit niet uit dat de nieuwsberichten daaruit voorkomen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

dennisfr schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:31:
"De wereld veroveren" is geen businessmodel. Van een gezond businessmodel waarbij gestructureerd en gecontroleerd werd opgeschaald is nooit sprake geweest. Dit leek meer op een piramidespel waarbij steeds meer verkopen en investeringen nodig waren om voorgaand verlies te maskeren.
Laten wel eerlijk zijn. Het afgelopen decennia zijn er een aantal bedrijven geweest, die hun positie te danken hebben aan het feit dat ze snel de dominantie speler werden met de hoogste adoptiegraad. Kwaliteit, service en verzin alle andere criteria maar waren niet doorslaggevend, maar het het bereik en imago.

Dus logisch dat sommige denken dat ze dat kunnen herhalen.

Verbind dat met het te veel geld dat op diverse plekken verzameld is en je krijgt hele rare dingen zoals we nu in de westerse wereld zin. Inclusief het kopen van Twitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:27:
[...]

Het Businessmodel was voor een fietsenfabrikant gewoon slecht, omdat het QC probleem inherent was aan het plan.

Assemblage in Azie voor een minimaal bedrag, dan in een container schuiven, daarna in een vrachtauto en dan op de stoep kwakken is en blijft waanzin. Dat kan alleen bij bouwmarkt fietsen van 200,- waarbij de klant nooit meer terugkomt.

Verticale integratie is extreem zeldzaam in de fietsenwereld, met één succesvolle uitzondering: Canyon. Maar die zitten in het premium segment en zitten niet 25% lager in het prijspeil (ze zijn ook niet zo idioot hard gegroeid, het product stond centraal). Hun keten ziet er ook heel anders (veel dichterbij) uit. Om maar aan te geven hoe voorzichtig ze zijn, Canyon is pas sinds kort te koop in de USA, ondanks dat ze al een gevestigd merk zijn en in de profwereld (race en MTB) bekend zijn.

Verder was dat van de kostprijs gewoon een keuze voor het prijspunt om maar zoveel mogelijk fietsen te dumpen op de markt. Oftewel deel van het businessmodel. Hadden ze de fiets 3000,- laten kosten (gezien de burnrate een aardige gok) was de afzet veel kleiner geweest (ook al omdat jullie dan en masse naar de goedkopere en beter afgemonteerde Veloretti waren overgestapt).
En ook Canyon is verre van foutloos. Zij leveren ook gewoon fietsen uit met kromme remschijven en andere gebreken. Het lastige bij hun, er zit helemaal geen winkel in de buurt waar je nog terecht kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Miki schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:45:
[...]

En ook Canyon is verre van foutloos. Zij leveren ook gewoon fietsen uit met kromme remschijven en andere gebreken. Het lastige bij hun, er zit helemaal geen winkel in de buurt waar je nog terecht kunt.
Ik ben sowieso geen fan van kopen zonder dealer, maar Canyon heeft toch wel veel authorised partners. En zolang het geen garantie is kan je met je fiets bij elke FM terecht, wat dat betreft is het geen spannende fiets.

Maar zoals je zegt, zelfs de succesvolste fabrikant met vertical integration heeft wel wat nadelen voor de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Cyberpope schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:27:
kijkt naar oprichters van VanMoof, bieden Quote500
Nou daar staan ze nu ook niet meer in hoor. Hun vermogen was vooral vanmoof en dat is dus nu verdampt:

https://www.quotenet.nl/zakelijk/a44572415/hoe-rijk-oprichters-van-vanmoof-nog-taco-ties-carlier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Wel interessant:

Accell

1.400mln omzet
70 mln winst.

https://nieuwsfiets.nu/20...n-in-2021-nieuwsfiets-nu/

VM
60mln omzet
80mln verlies

https://www.parool.nl/ams...iljoenen-euro-s~b70fcd08/

Die burnrate is echt afgrijselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:07:
Wel interessant:

Accell

1.400mln omzet
70 mln winst.

VM
60mln omzet
80mln verlies

Dat is ook waar ik echt niet bij kan: Hoe kom je op 80 mio verlies bij zo'n omzet. Deze ratio's komen bij startups wel eens voor, maar op deze schaal. Zag in een artikeltje (weet zo niet welke) dat in plan naar investeerders beschreven was dat het breakeven point omgecalculeerd bij 500k fietsen per jaar zat en dat ze een plan hadden om daar naar toe te groeien in een paar jaar en dan zou het heel winstgevend worden. . Maar dat zijn echt bizarre aantallen snap ook niet wat voor investeerders daar dan op instappen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Groei grafiek was natuurlijk steil omhoog, hou je dat twee-drie jaar vol zit je makkelijk aan die cijfers. Alleen is het idee dat je dan wel winst gaat maken natuurlijk flauwekul. als je kijkt hoe groot het gat was. Sowieso was de groei een groot deel van het probleem, dus dit zou hem nooit zijn geworden.

En ja, een groep (durf-)investeerders is niet in staat geweest om even rustig aan de hand van de cijfers om tot een goed oordeel te komen. Allemaal heel vreemd, maar zo werkt het blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
[b]Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:23:

Dat is ook waar ik echt niet bij kan: Hoe kom je op 80 mio verlies bij zo'n omzet. Deze ratio's komen bij startups wel eens voor, maar op deze schaal. Zag in een artikeltje (weet zo niet welke) dat in plan naar investeerders beschreven was dat het breakeven point omgecalculeerd bij 500k fietsen per jaar zat en dat ze een plan hadden om daar naar toe te groeien in een paar jaar en dan zou het heel winstgevend worden. . Maar dat zijn echt bizarre aantallen snap ook niet wat voor investeerders daar dan op instappen..
Dat is de kant die zich als techbedrijf heeft geprofileerd. Investeerders geloofden in de nieuwe eenhoorn. De Ubers, Gorillaz en Picnics van deze wereld hebben ook veel geld op gehaald maar verdienen ook nog steeds niets. Dat is op zich niet zo erg. Alleen die bieden nog kwaliteit waarbij de toekomst nog open ligt.

Ik denk dat we het nooit meer zullen weten, maar als er meteen beter ingezet was op kwaliteit en ze gewoon waren gaan inkopen bij partijen als Shimano was het plan, met iets minder winst, misschien nog gelukt ook. Want verkopen konden ze wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 12:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roffeltjes
Nog minder winst? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 12:35

B64

Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:40:
[...]

Dat is de kant die zich als techbedrijf heeft geprofileerd. Investeerders geloofden in de nieuwe eenhoorn. De Ubers, Gorillaz en Picnics van deze wereld hebben ook veel geld op gehaald maar verdienen ook nog steeds niets. Dat is op zich niet zo erg. Alleen die bieden nog kwaliteit waarbij de toekomst nog open ligt.

Ik denk dat we het nooit meer zullen weten, maar als er meteen beter ingezet was op kwaliteit en ze gewoon waren gaan inkopen bij partijen als Shimano was het plan, met iets minder winst, misschien nog gelukt ook. Want verkopen konden ze wel.
Dat niet alleen - voor de schaal van het bedrijf was 700 personeelsleden wel héééél erg veel (en volgens Wikipedia waren het er in 2021 zelfs 900). Ter vergelijking: Gazelle, heeft ongeveer 350 mensen in dienst (bron), en die maken 275.000 fietsen per jaar. Natuurlijk heeft Gazelle een ander business model, maar de verhouding is wel heel erg zoek. VanMoof bouwde per werknemer jaarlijks hooguit 50 fietsen, Gazelle maakt jaarlijks bijna 800 fietsen per werknemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
B64 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Dat niet alleen - voor de schaal van het bedrijf was 700 personeelsleden wel héééél erg veel (en volgens Wikipedia waren het er in 2021 zelfs 900). Ter vergelijking: Gazelle, heeft ongeveer 350 mensen in dienst (bron), en die maken 275.000 fietsen per jaar. Natuurlijk heeft Gazelle een ander business model, maar de verhouding is wel heel erg zoek. VanMoof bouwde per werknemer jaarlijks hooguit 50 fietsen, Gazelle maakt jaarlijks bijna 800 fietsen per werknemer...
En iets zegt mij dat die 700 van VM nog een stuk duurder waren ook. Vast hoog IT-opgeleid in dure kantoren met hippe stoelmasseurs 2x in de week tegenover de gewone man die met zijn broodtrommel elke ochtend naar de Gazellefabriek fietst. (Op een fiets van de zaak waarmee ie wél gewoon op tijd kwam :P, sorry voor de foute grap)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Ik heb nog nooit een Fatbike berijder zoals jij gezien, net zoals dat ik in het scooter tijdperk ik hooguit een keer per jaar een scooter zag die niet met 30+ ging (inclusief bejaarden). En ik zit op een behoorlijk representatieve route met heel veel fietsers, ik twijfel geen seconde dat mijn observatie heel strak extrapoleert.

Anders gezegd, je bent de nobele uitzondering op de regel. 99.99% van de gebruikers gebruikt de turbo modus.
Ik weet het, ik ben heel bijzonder :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:15:
[...]

https://www.parool.nl/ps/...-een-huurhuisje~beab3f34/
Ties: “We zagen ook meteen wel dat het beter kon. Bij bedrijven als Gazelle of Sparta zaten letterlijk drie productontwikkelaars die elk jaar de framebuis iets veranderden en een ander kleurtje gaven. Hadden ze weer een nieuwe fietslijn. In die oude industrie, waar alle merken dezelfde onderdeeltjes kopen, zal nooit iets veranderen.
Wat ik frappant vind is dat bij VM in al die jaren qua design ook nauwelijks iets is veranderd. |:(

En laat ik dan er nog bij zeggen dat de productontwikkelaars van Gazelle kwalitatief betere, beter verkopende en winstgevender fietsen hebben uitgebracht >:)

Dus zo denigrerend doen over de mensen van Gazelle is hilarisch als je de keiharde feiten bekijkt. Faalhazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Bij ons staan de VanMoofs ook standaard op motorondersteuning 3 (USA), dan gaat die max 25 met ondersteuning. Maar als er bij rechte stukken niemand op de weg is, dan boost ik hem idd ook wel op los (32 gaat die dan). In een drukke centrum moet je dat gewoon niet doen, dan is het wachten op ongelukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 09:22
Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:40:
[...]

Dat is ook maar de vraag. Dat ze eigen onderdelen gebruikten (vanuit een eigen fabriek) heeft er voor gezorgd dat ze überhaupt snel konden leveren in de corona-jaren, waar alle andere fabrikanten daar vastliepen op de lange levertijden. Vervolgens bleken die onderdelen gewoon ronduit slecht (afbrekende voorvorken, niet functionerende versnellingen, etc.) dus dat heeft ze eigenlijk alleen maar meer in de problemen gebracht. Maar hoe het gegaan zou zijn als ze afhankelijk waren van partijen als Shimano is ook maar de vraag. Zo'n kleine speler als Van Moof (in Nederland slechts 1% marktaandeel, op 15e plek) zal wellicht dan niet veel onderdelen naar zich toe hebben kunnen trekken met als gevolg bizarre wachttijden en dat kost ook geld (want de vaste kosten lopen door).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Wat ook eigen is, maar niet spannend qua innovatie/fabricage (kwestie van design naar een fabriek in China sturen en ze maken het)

Frame/vork
Accu (zou ook off the shelve kunnen zijn, maar ik ga ervan uit dat ze een accu-fabrikant de dimensies en eisen hebben gestuurd).
Stuur (ik sluit niet uit dat dit een variatie is op een bestaand design, maar ik ben genereus).
Niet zo spannend misschien, maar kennelijk kan je ook niet spannende dingen goed verprutsen want bij Van Moof kwamen mensen gewoon terug met gebroken voorvorken.. omdat het S3/X3 model simpelweg te vroeg op de markt gegooid is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:19

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dat is ook maar de vraag. Dat ze eigen onderdelen gebruikten (vanuit een eigen fabriek) heeft er voor gezorgd dat ze überhaupt snel konden leveren in de corona-jaren,
Het excuus van VM was o.a. dat ze niet snel konden leveren tijdens de corona-jaren, en dat klopt ook want Taiwan had een van het beste beleid op gebied van corona in de wereld, daarnaast lag transport gewoon stil in grote delen van de wereld, waaronder Azie

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:38:
[...]

Wat ik frappant vind is dat bij VM in al die jaren qua design ook nauwelijks iets is veranderd. |:(

En laat ik dan er nog bij zeggen dat de productontwikkelaars van Gazelle kwalitatief betere, beter verkopende en winstgevender fietsen hebben uitgebracht >:)

Dus zo denigrerend doen over de mensen van Gazelle is hilarisch als je de keiharde feiten bekijkt. Faalhazen.
Het frame model is ook het enige dat sterk is aan VM, dat moet je erin houden...smalken verschillen maar met geen trapasmotor behoud het een mooi rank ontwerp...als de onderdelen nu ook nog eens goed (ontwikkeld) waren.

Het was een combinatie van arrogantie (VOC mentaliteit) en bewust niet inspelen op de problematiek. De fetis is op kernonderdelen (dus die onderdelen die nodig zijn om te fietsen) niet goed ontwikkeld. Dan heb ik het vooral over de 3 serie (zelf in bezit) maar ik kende ook iemand met een 5 serie die ook al problemen had met de electronica.

Als je weet dat faillsement onafwendbaar is nog probeert de boel te redden met een 'fail safe' model de 4 als het te laat is...mogelijk ook om weer investeerders aan te trekken, tja dan verdien je het ook niet.

De eigenaar van Veloretti heeft het slimmer gedaan, die heeft in de moeilijke tijd besloten om Pon de zakelijke kanten te laten doen..het is nu gewoon onderdeel van de Pongroep - Veloretti kan zich nu volledig richten op product ontwikkeling en service bieden

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dat is ook maar de vraag. Dat ze eigen onderdelen gebruikten (vanuit een eigen fabriek) heeft er voor gezorgd dat ze überhaupt snel konden leveren in de corona-jaren, waar alle andere fabrikanten daar vastliepen op de lange levertijden. Vervolgens bleken die onderdelen gewoon ronduit slecht (afbrekende voorvorken, niet functionerende versnellingen, etc.) dus dat heeft ze eigenlijk alleen maar meer in de problemen gebracht. Maar hoe het gegaan zou zijn als ze afhankelijk waren van partijen als Shimano is ook maar de vraag. Zo'n kleine speler als Van Moof (in Nederland slechts 1% marktaandeel, op 15e plek) zal wellicht dan niet veel onderdelen naar zich toe hebben kunnen trekken met als gevolg bizarre wachttijden en dat kost ook geld (want de vaste kosten lopen door).
Of als ze gelijk bij Shimano waren gaan inkopen hadden ze 99% van alle vervangonderdelen niet nodig gehad en was er geen tekort geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Valorian schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Niet zo spannend misschien, maar kennelijk kan je ook niet spannende dingen goed verprutsen want bij Van Moof kwamen mensen gewoon terug met gebroken voorvorken.. omdat het S3/X3 model simpelweg te vroeg op de markt gegooid is..
Gebroken alu voorvorken hebben meestal niet te maken met productiefouten, maar met slechte assemblage.

Als je balhoofd te strak of te los zit krijg je kerfwerking en dat is met Alu "een dingetje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Zouden de VM rijders dan toch mazzel hebben
https://www.rtlnieuws.nl/...htbij-serieuze-gegadigden

[ Voor 23% gewijzigd door Steenw op 21-07-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:21
Voor wie nog twijfelt over Cowboy ivm de financiële situatie:
Last week, Cowboy issued a press release titled “Cowboy on track to profitability with break even as of Q3 2023.” However, Roose now tells me that the company is “on track to achieve our goal of profitability within the current quarter, and on a full year basis next year.” Of course, profitability could be €1, but even that would be a first for the six-year old company after a history of losses. A profitable 2024 would certainly be notable.
Bron: https://www.theverge.com/...fit-next-vanmoof-bankrupt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Of ze dan mazzel heb ik afwachten of ze
1) de garantie mee overnemen
2) de modellen blijven voeren (inclusief onderdelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:15
Toch enigszins verbaasd over de belangstelling van die partijen. Van moof laat zich niet/moeilijk integreren in de eigen organisatie. Als de garantie/uitlevering niet wordt overgenomen is de merknaam van moof voor altijd besmeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 09:39

FreakNL

Well do ya punk?

roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:07:
Wel interessant:

Accell

1.400mln omzet
70 mln winst.

VM
60mln omzet
80mln verlies

Ik vind 70 mln winst op een omzet van 1400mln trouwens ook weinig gezond. Ons aller Koninklijke Vopak maakt bijvoorbeeld tegen de 300 mln winst op een vergelijkbare omzet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scheurbuik
5% nettowinst is best heel redelijk voor retail. Het is geen monopolie als Ziggo oid. Coolblue of bol.com halen die nettomarges zeker niet (hooguit ebita van dat percentage)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Scheurbuik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:11:
Toch enigszins verbaasd over de belangstelling van die partijen. Van moof laat zich niet/moeilijk integreren in de eigen organisatie. Als de garantie/uitlevering niet wordt overgenomen is de merknaam van moof voor altijd besmeurd.
Misschien dat ze het Wereldwijde netwerk willen? Nederland is in ieder geval nu wel redelijk stuk met al die negatieve pers en die enorme back-log aan reparaties/leveringen.

Ik blijf extreem sceptisch, vooral omdat Trek en Giant als sportieve merken makkelijk zelf een Urban e-bike op de markt kunnen zetten. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat deze A-merken denken dat de naam Van Moof beter loopt dan hun eigen sterke naam.

Maar we zullen zien, ik kan er enorm naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
roffeltjes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:56:
[...]

Misschien dat ze het Wereldwijde netwerk willen? Nederland is in ieder geval nu wel redelijk stuk met al die negatieve pers en die enorme back-log aan reparaties/leveringen.

Ik blijf extreem sceptisch, vooral omdat Trek en Giant als sportieve merken makkelijk zelf een Urban e-bike op de markt kunnen zetten. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat deze A-merken denken dat de naam Van Moof beter loopt dan hun eigen sterke naam.

Maar we zullen zien, ik kan er enorm naast zitten.
Van moof heeft zelfs in nl geen noemenswaardig marktaandeel. Je koopt van moof alleen voor de naam/bepaalde technologie(ip), maar vraag me af.of dat het waard is. Eerlijk gezegd kan je veel van de "IP" afvragen of het op een fiets hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Scheurbuik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:11:
Toch enigszins verbaasd over de belangstelling van die partijen.
Ik kan het helemaal fout hebben maar kan mij echt niet voorstellen dat die geruchten kloppen. Giant en Trek zijn zo’n beetje de nummer 1 en 2 in de wereld van productie aantallen én kwaliteit. Met tig jaar ervaring in design met eigen carbons en allimuniums en dealer netwerken tot in de verste uithoeken van de planeet.

Het zou best leuk zijn, een VM van buiten met de techniek Shimano of Osram, wat verbeteringen met vering die zij op de plank hebben liggen… En Trek en Giant zijn beide nou niet echt groot in stadsfietsen, dus een link zou er wel zijn. Maar dat kunnen ze ook zelf wel opzetten voor een fractie van de prijs die nu nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Dennisdn op 21-07-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
[...]

Ze denken er brood in te zien.
Maar of hun ombouw lukt, en ook effectief beter is valt af te wachten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
Dennisdn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 21:39:
[...]

Ik kan het helemaal fout hebben maar kan mij echt niet voorstellen dat die geruchten kloppen. Giant en Trek zijn zo’n beetje de nummer 1 en 2 in de wereld van productie aantallen én kwaliteit. Met tig jaar ervaring in design met eigen carbons en allimuniums en dealer netwerken tot in de verste uithoeken van de planeet.

Het zou best leuk zijn, een VM van buiten met de techniek Shimano of Osram, wat verbeteringen met vering die zij op de plank hebben liggen… En Trek en Giant zijn beide nou niet echt groot in stadsfietsen, dus een link zou er wel zijn. Maar dat kunnen ze ook zelf wel opzetten voor een fractie van de prijs die nu nodig is.
Rtlnieuws zal zich toch wel op bronnen baseren. Maar niks over details natuurlijk, mogelijk zijn ze alleen geïnteresseerd in een specifiek patent oid. Dat is in mijn ogen de enige waarden. Synergie van se fiets zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Scheurbuik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Rtlnieuws zal zich toch wel op bronnen baseren.
Ik vind het niet hele sterke bronnen waar naar verwezen wordt:
Online circuleren berichten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Dennisdn schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:10:
[...]

Ik vind het niet hele sterke bronnen waar naar verwezen wordt:

[...]
De curatoren...en een hoop online wishful thinking...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Scheurbuik schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Rtlnieuws zal zich toch wel op bronnen baseren. Maar niks over details natuurlijk, mogelijk zijn ze alleen geïnteresseerd in een specifiek patent oid. Dat is in mijn ogen de enige waarden. Synergie van se fiets zie ik niet.
Bright en RTL hebben niet veel bronnen nodig om een artikel buiten te gooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 11:10

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kammika schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:23:
[...]

Meer verlies dan omzet zie je wel vaker. Op zich is daar weinig mis mee, als je in de investeringsfase zit. You have to spend money to make money, en alles bootstrapped doen (siliconvalleyspeak voor alleen met de winst van het bedrijf zelf investeren, niet met externe investeerders/aandeelhouders) duurt in veel gevallen veel te lang. Snel groeien kan je ook snel winstgevend maken, zolang je de kostenstructuur onder controle houdt. Ergens zit dan een break-even point.

Het grote issue bij VM was dat de productiekosten van de verkoop hoger waren dan de totale waarde van de verkoop (in 2021 95M kosten om voor 83M fietsen te verkopen) En alle andere organisatiekosten (personeel, r&d, marketing, IT, huisvesting etc a raison de 65 miljoen in 2021) kwamen daar nog bovenop. Normaal gesproken betaal je die kosten uit de marge die je maakt op je verkoop en hoe meer je verkoopt, hoe kleiner de verliezen.

Ergo, bij elke verkochte fiets werd het verlies groter in plaats van kleiner. Dan heeft groeien weinig zin. Een negatieve bruto marge is acceptabel als je net begint en kleine oplages draait omdat je dan vaak met erg ineffiente productie zit. Maar deze gasten verkochten al 40-50k fietsen per jaar. Dan mag dat eigenlijk al lang niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
litebyte schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 11:37:
[...]

De curatoren...en een hoop online wishful thinking...
De curator verwijst niet naar Giant en Trek. De curator heeft het over "partijen" Dat kan echt iedereen zijn, van Heineken tot een private investeerder uit Oeganda.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 16:42
Dat de curatoren melden dat er veel en serieuze belangstelling is, neem ik met een korreltje zout. Dergelijke uitingen zijn naar mijn mening vooral bedoeld om potentiële bieders te bewegen zo hoog mogelijk te bieden.

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er nog flink betaald gaat worden voor de immateriële activa. Het merk Vanmoof is synoniem geworden voor slechte kwaliteit. Hoeveel goodwill zal daar nog in zitten? Intellectuele eigendomsrechten (if any) op slecht ontworpen onderdelen? Zelfde verhaal.. Iedere fietsenfabrikant is nu vrij om een hippe elektrische fiets met een boost-knop op de markt te brengen.
Zou er echt van opkijken als voor de immateriële activa nog >1M betaald gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20-09 11:10

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dunedin schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 23:36:
Dat de curatoren melden dat er veel en serieuze belangstelling is, neem ik met een korreltje zout. Dergelijke uitingen zijn naar mijn mening vooral bedoeld om potentiële bieders te bewegen zo hoog mogelijk te bieden.

Maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er nog flink betaald gaat worden voor de immateriële activa. Het merk Vanmoof is synoniem geworden voor slechte kwaliteit. Hoeveel goodwill zal daar nog in zitten? Intellectuele eigendomsrechten (if any) op slecht ontworpen onderdelen? Zelfde verhaal.. Iedere fietsenfabrikant is nu vrij om een hippe elektrische fiets met een boost-knop op de markt te brengen.
Zou er echt van opkijken als voor de immateriële activa nog >1M betaald gaat worden.
Iedereen heeft altijd “interesse”. Is vooral een mogelijkheid om in de boeken te kijken, een groot deel denk dan “yikes” en rent hard weg.

Dat het merk VM definitief te beschadigd zou zijn ben ik niet met je eens. Dat hangt vooral aan het oude bedrijf. Ik denk dat je daar best wel een doorstart mee kunt maken, zolang ze herkenbaar blijven als een VM en vooral, niet continue stuk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Daniel schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:06:
[...]

Iedereen heeft altijd “interesse”. Is vooral een mogelijkheid om in de boeken te kijken, een groot deel denk dan “yikes” en rent hard weg.

Dat het merk VM definitief te beschadigd zou zijn ben ik niet met je eens. Dat hangt vooral aan het oude bedrijf. Ik denk dat je daar best wel een doorstart mee kunt maken, zolang ze herkenbaar blijven als een VM en vooral, niet continue stuk gaan.
Daarbij consumenten hebben tegenwoordig een heel kort geheugen en zijn zo geconditioneerd om de schuld bij zichzelf of andere consumenten te leggen dat ze vrolijk verder gaan.

Ten minste ik verbaas me elke keer hoe mensen in sommige dingen blijven trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Groningerkoek schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:42:
[...]

De curator verwijst niet naar Giant en Trek. De curator heeft het over "partijen" Dat kan echt iedereen zijn, van Heineken tot een private investeerder uit Oeganda.
Ik geef ook niet aan dat ze daar naar verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Cyberpope schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Daarbij consumenten hebben tegenwoordig een heel kort geheugen en zijn zo geconditioneerd om de schuld bij zichzelf of andere consumenten te leggen dat ze vrolijk verder gaan.

Ten minste ik verbaas me elke keer hoe mensen in sommige dingen blijven trappen.
Het 'sterke' merk is goed bekend (zelfs tot in Japan kennen best veel (fiets'hipsters') het merk. Als een mogelijk overname partij de kwaliteit weet te verbeteren en de vorm weet te behouden dan kan het best wel weer de goede kant opgaan....alleen dan zonder VOC mentaliteit van 30.000.000 fietsen per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
litebyte schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:21:
[...]

Het 'sterke' merk is goed bekend (zelfs tot in Japan kennen best veel (fiets'hipsters') het merk. Als een mogelijk overname partij de kwaliteit weet te verbeteren en de vorm weet te behouden dan kan het best wel weer de goede kant opgaan....alleen dan zonder VOC mentaliteit van 30.000.000 fietsen per jaar.
Even gekeken op de Google reviews voor Van Moof Tokyo en inderdaad, ook daar kennen ze het merk.

Vooral bekend om slechte service, lange wachttijden en enorme hoeveelheid reparaties blijkbaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Naam heeft inmiddels bekendheid gekregen van hier tot Tokyo. Ik ben benieuwd of het door een andere partij doorgestart gaat worden, die wel met een gezond bedrijfsmodel en goede onderdelen kan komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Leuk dat ze overal zo bekend zijn qua náám maar qua marktaandeel was het slechts een ini-mini spelertje. In Nederland nog nét in de top 15, in buitenland helemaal verwaarloosbaar verwacht ik. 200.000 fietsen. En juist die naam is nu flink door het slijk gehaald. De onderdelen blijken slecht en de “fans” van het merk zijn vooral bezig met hoe ze hun fiets terugkrijgen uit reparatiecentra, en zijn boos omdat kosten niet meer vergoed worden en het de vraag is of hun fiets uberhaupt blijft werken. Ik ben best een optimist, maar ik zie werkelijk niet hoe iemand hier nog geld uit denkt te halen middels een doorstart.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Bij een doorstart hoeven ze volgens mij geen garantie meer te verlenen op de al geleverde fietsen, maar kunnen ze die wel tegen eigen kosten laten repareren. Schulden worden ook dan niet overgenomen. Bij een goede doorstart, zou het wellicht al gelijk geld kunnen verdienen ipv alleen maar verlies maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21
xileS schreef op zondag 23 juli 2023 @ 14:33:
Bij een doorstart hoeven ze volgens mij geen garantie meer te verlenen op de al geleverde fietsen, maar kunnen ze die wel tegen eigen kosten laten repareren. Schulden worden ook dan niet overgenomen. Bij een goede doorstart, zou het wellicht al gelijk geld kunnen verdienen ipv alleen maar verlies maken.
Voor een appel en een ei opkopen. Nieuw model introduceren en dure reparaties aanbieden voor oude fietsen.
Kan best werken 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Klinkt leuk, maar je zult eerst de onderdelen opnieuw moeten laten ontwerpen en produceren anders vervang je rommel met rommel welke ook weer snel kapot gaat en je bent wettelijk toch echt verplicht om daar vol garantie op te verlenen. Dan moet je dus eerst fors investeren en daarna dure reparaties aanbieden. En het klinkt leuk 190.000 fietsen maar die zijn verkocht sinds 2009, hoeveel zijn er nog over? Hoeveel hebben reparatie nodig en hoeveel van die bezitters zijn bereid om nog fors te investeren in hun fiets?En dan wort het getal al heel snel flink kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:32:
[...]

Voor een appel en een ei opkopen. Nieuw model introduceren en dure reparaties aanbieden voor oude fietsen.
Kan best werken 😄
Vind ook niet heel gek klinken. VanMoof betaal al sinds 2009 en de broertjes hebben daar toch best veel tijd ingestopt, die je dan voor een schijntje wellicht kan overkopen. Zelf alles van 0 opzetten kost waarschijnlijk meer.

En hun nieuwe model S4/X4 is zelfs al geïntroduceerd, alleen weet ik niet of die duurzamer is dan de S3. Als dat wel zo is, kan daarmee al gelijk geld verdiend worden. De VanMoof V is ook nooit uitgebracht geweest. Ook weinig meer over gehoord eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 23 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Klinkt leuk, maar je zult eerst de onderdelen opnieuw moeten laten ontwerpen en produceren anders vervang je rommel met rommel welke ook weer snel kapot gaat en je bent wettelijk toch echt verplicht om daar vol garantie op te verlenen. Dan moet je dus eerst fors investeren en daarna dure reparaties aanbieden. En het klinkt leuk 190.000 fietsen maar die zijn verkocht sinds 2009, hoeveel zijn er nog over? Hoeveel hebben reparatie nodig en hoeveel van die bezitters zijn bereid om nog fors te investeren in hun fiets?En dan wort het getal al heel snel flink kleiner.
Daarom moeten ze niet dezelfde fout maken als eerst. Onderdelen kunnen wellicht een versie upgrade krijgen met een variant die wel minstens een paar jaar mee gaat. En eventueel onderdelen van de S4/S5 met een aanpassing (zover mogelijk en/of dat een goed idee is. Begreep dat voornamelijk de S3 echt een probleemfiets is). Onderdelen moeten maar duurder, als het maar duurzame onderdelen zijn, dan moet garantie op de nieuwe onderdelen geen probleem zijn.

Met het oude hoeveelheid personeel en kosten is het zeker niet interessant. Dit moet naar mijn idee ingekrompen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zelfs een kleine fietsenwinkel in Haarlem heeft een oplossing kunnen bedenken voor het S3 e-shifter probleem. Dan moet het voor VM eigenlijk ook geen rocket science zijn, maar idd ik begrijp nog steeds niet waarom er nooit eerder iets aan gedaan is ipv steeds reparaties uit te voeren met slechte onderdelen die toch weer snel kapot gaan 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wettelijk moeten ze geen garantie geven, maar als je als overnemer het merk wil rehabiliteren, dan kan je maar beter zorgen dat je ‘oude’ klanten ambassadeurs worden van het merk.

Als je dat niet doet, dan zijn die definitief weg, en die komen pas terug als het web bulkt van de positieve commentaren. En dat kan lang duren…. En weer een pak geld kosten.

Tweede punt is: ben je zeker dat de S4 en de S5 met een positieve marge verkocht worden?

Derde punt: wat wil dat fabriek in het oosten? Als die eerst een pak geld willen zien voor ze de volgende container de zee op sturen, dan wordt het moeilijk.

Vierde punt: wat is de maturiteit van de S4 en S5?
Ben je zeker dat die uit ontwikkeld zijn, robuust getest, en klaar om te produceren aan degelijke volumes?

Nu ja, als al die vragen positief waren, dan hadden de huidige geldschieters misschien nog wel eens wat geld gestort, bv op voorwaarde dat er behoorlijk wat marketing en dure showrooms werden afgestoten.

Pagina: 1 ... 8 ... 18 Laatste