Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:58
Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:01:
[...]

Er zijn een paar kleine verschilletjes...
De Apple producten zijn wel betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Als Apple 15% defecte telefoons had, dan werden ze compleet verguisd.
En ze ondersteunen hun producten lang na de garantietermijn. (mijn vrouw krijgt haar 3 jaar oude airpods die ruisen gratis vervangen)

VM wou veel, maar de uitvoering was TOTAAL ondermaats.
verschil met Apple is dat Apple ook echt premium prijzen heeft. Nog steeds: Voor dezelfde specs kun je beter een android toestel nemen. en zit er niet alleen in dat ze de Customer Journey en UX veel beter op orde hebben. Ze draaien door de hoge prijzen ook gewoon veel betere marges. (over de afgelopen 10 jr heeft altijd tussen de 20 en 35% gezetebn).

Los van de VM het imago van yuppenfiets had was de S3 toen ik 'm kocht echt een stuk goedkoper dan ebikes van gerenomeerde merken... Om aan de aantallen te komen hebben ze die prijzen omlaag gegooid met de interoductie van de S3/X3. Als ze vast waren blijven houden aan prijsniveau van S2/X2 hadden ze minder fietsen verkocht maar wel veel betere marges gedraaid..

Iets zegt mij dus ook dat de nieuwe eigenaar (als ze de S4/X4 en S5/X5) nog wel gaan verkopen, dat ze dat pas doen na forse prijsverhoging. (maar meest logisch lijkt me dat ze eerst nog wat gaan sleutelen aan betrouwbaarheid van die fietsen voor ze weer gaan verkopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:42
Kammika schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:32:
[...]

verschil met Apple is dat Apple ook echt premium prijzen heeft. Nog steeds: Voor dezelfde specs kun je beter een android toestel nemen. en zit er niet alleen in dat ze de Customer Journey en UX veel beter op orde hebben. Ze draaien door de hoge prijzen ook gewoon veel betere marges. (over de afgelopen 10 jr heeft altijd tussen de 20 en 35% gezetebn).

Los van de VM het imago van yuppenfiets had was de S3 toen ik 'm kocht echt een stuk goedkoper dan ebikes van gerenomeerde merken... Om aan de aantallen te komen hebben ze die prijzen omlaag gegooid met de interoductie van de S3/X3. Als ze vast waren blijven houden aan prijsniveau van S2/X2 hadden ze minder fietsen verkocht maar wel veel betere marges gedraaid..

Iets zegt mij dus ook dat de nieuwe eigenaar (als ze de S4/X4 en S5/X5) nog wel gaan verkopen, dat ze dat pas doen na forse prijsverhoging. (maar meest logisch lijkt me dat ze eerst nog wat gaan sleutelen aan betrouwbaarheid van die fietsen voor ze weer gaan verkopen)
Ik denk dat er 3 fronten zijn waar de overnemers van VM moeten aan werken.

- zorgen dat wisselstukken voor de S3 verbeterd worden zodat die 190.000 fietsen niet allemaal uitvallen. En natuurlijk zorgen dat je de FM die dat moeten doen kan vinden en motiveren. Met rommel vervangen door rommel gaan die opgeven en er uit stappen.
- de S4 en S5 testen, verbeteren, testen, verbeteren etc tot dat een echt robuuste en betrouwbare fiets is. En dan pas promoten en verkopen via dezelfde FM aan een eerlijke marge.
- zorgen dat de fabrikageprijs van ee S4 en S5 naar beneden kan, met behoud van betrouwbaarheid.

Enkel als ze dat doen hebben ze een kans.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Tommie12 schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:01:
[...]

Er zijn een paar kleine verschilletjes...
De Apple producten zijn wel betrouwbaar en van hoge kwaliteit. Als Apple 15% defecte telefoons had, dan werden ze compleet verguisd.
En ze ondersteunen hun producten lang na de garantietermijn. (mijn vrouw krijgt haar 3 jaar oude airpods die ruisen gratis vervangen)

VM wou veel, maar de uitvoering was TOTAAL ondermaats.
De hele vergelijking met Apple slaat als een tang op een varken. Het komt voort uit het stomzinnige marketing verhaaltje van de broertjes, dat werd gretig overgenomen door allerlei nietszeggende productplug- en clickbait sites ...met artikeltitels als "de iphone op wielen."

Vergelijk appels met appels, in dit geval was VM een van de rotste appels die je kon kopen.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:25
Kammika schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:32:
[...]
verschil met Apple is dat Apple ook echt premium prijzen heeft. Nog steeds: Voor dezelfde specs kun je beter een android toestel nemen. en zit er niet alleen in dat ze de Customer Journey en UX veel beter op orde hebben. Ze draaien door de hoge prijzen ook gewoon veel betere marges. (over de afgelopen 10 jr heeft altijd tussen de 20 en 35% gezeten).
Precies. Stellen dat ze ambieerden Apple te zijn strookt totaal niet met hoe ze het product hebben ontwikkeld en in de markt hebben gezet. Dat is ook het grappige aan de berichtgeving waarbij men het heeft over de "dure" VM.

VM was een budget merk.
Dat zei ik ook, maar @Daniel heeft wel een punt dat de werkelijke prijzen een stuk meer richting de 2000,-zaten dan de adviesprijzen van 3.000,-. (die golden alleen in de fysieke winkel).
Dat vind ik het meest interessante, hoe gaan ze dit oplossen? Alleen Shimano en Nuvinci erin steken is niet genoeg, je kan gewoon geen fiets vanaf de fabriek in een container duwen en dan op de stoep bij een klant neerzetten. Iemand moet even de spaakspanning e.d. controleren, want dat bepaalt of je wiel de eerste maanden heel blijft.

Sowieso is het de vraag of ze weer via diezelfde assemblage lijn (kunnen?) gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JohnR schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:46:
...Als ondernemer zou ik tekenen voor een bedrijf met de uitstraling, winstgevendheid en invloed van Apple. Is het heel vreemd dat ze dat willen?
Nee hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 19:52
https://www.rtlnieuws.nl/...ijf-over-overname-vanmoof

Dapper om naam te houden en blijkbaar bereidheid om flink te investeren. In ieder geval mooie intentie verklaring, nu nog afwachten op uitvoering.

[ Voor 17% gewijzigd door Delirius op 04-09-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Delirius schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:24:

Dapper om naam te houden en blijkbaar bereidheid om flink te investeren. In ieder geval mooie intentie verklaring, nu nog afwachten op uitvoering.
Tja... op de essentiele punten blijven ze nogal vaag, maar dat is niet onlogisch zo snel na de overname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 22:02

Goed om te lezen, op zich is men niet bang om de vinger op de zere plek te leggen. Ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben gewoon (alleen) de merknaam overgenomen….. de rest van het verhaal is vage BS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
oscarwashere schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:10:
[...]

Goed om te lezen, op zich is men niet bang om de vinger op de zere plek te leggen. Ben benieuwd!
Maar laat ons eerlijk zijn, het is een startup met aandeelhouders met diepe zakken (McLaren), maar geen oneindige zakken.

Ze hebben vooralsnog geen scooter verkocht, dus op gebied van kwaliteit en service hebben ze geen ervaring.
Zowat overal zit de markt tegen wat die scooters betreft. De ene na de andere stad verbiedt deelscooters, en al die uitbaters hebben alleen nog verlies gedraaid.
Premium scooters van 2000€ verkopen aan particulieren... Eer je daar winst uit haalt, dan zijn we ook jaren verder.
En wat VM fietsen betreft, zou het nu niet zo zijn dat veel mensen die interesse hebben in de 4 en 5 eerst maar eens af wachten of die wel zo veel beter zijn? Want ook die fietsen hebben niks bewezen.
De S3 kan je alleen nog verkopen aan een naieve persoon die geen idee heeft wat er aan de hand is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:25:
[...]

Maar laat ons eerlijk zijn, het is een startup met aandeelhouders met diepe zakken (McLaren)
De échte Mclaren heeft geen binding meer met het bedrijf, behalve dat in de F1 verplicht de ECU's van déze Mclaren gebruikt moeten worden. Toko is een paar jaar geleden al verkocht aan een investeerder.

• litebyte
  • Nu online

litebyte

In ieder geval mooie intentie verklaring, nu nog afwachten op uitvoering.
Ik leg vrijwel wekelijks mooie intentie verklaringen vast...en als 20% ervan bewaarheid wordt is het veel :)
De naam VanMoof overeind houden dat inmiddels het vergelijkbare imago heeft als Buckler bier (verder geen enkele vergelijking...) en de intentie om de blijvende probleemmodellen (eigenlijk allemaal, maar met de S3 als grote uitschieter) op de weg te blijven houden...dapper of dom.

Kijken of ze deze keer de media ook achter zich krijgen, met weer vals (betaalde) gejubel of dat ze echt kritisch gevolgd gaan worden.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

• Kammika
litebyte schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:51:
[...]

Ik leg vrijwel wekelijks mooie intentie verklaringen vast...en als 20% ervan bewaarheid wordt is het veel :)
De naam VanMoof overeind houden dat inmiddels het vergelijkbare imago heeft als Buckler bier (verder geen enkele vergelijking...) en de intentie om de blijvende probleemmodellen (eigenlijk allemaal, maar met de S3 als grote uitschieter) op de weg te blijven houden...dapper of dom.

Kijken of ze deze keer de media ook achter zich krijgen, met weer vals (betaalde) gejubel of dat ze echt kritisch gevolgd gaan worden.
De s3 op de weg houden is toch niet zo moeilijk voor een overnamekandidaat? Gaan ze vast reparaties tegen betaling aanbieden en dan is het een goudmijntje….

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Kammika schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:36:
[...]

De s3 op de weg houden is toch niet zo moeilijk voor een overnamekandidaat? Gaan ze vast reparaties tegen betaling aanbieden en dan is het een goudmijntje….
Ja, dat is zo, als ze fietsenmakers kunnen vinden die het willen doen, ik ken er nu al in ieder geval 1 die letterlijk zei: "VM, nie wieder!"

Het gaat om eerder verkochte modellen waar je als fietsenmaker (die VM dan moet gaan voeren) ook nog geen bips aan verdiend hebt. Als ze al 100 Euro extra gaan vragen dan voor de reparaties eerder uitgevoerd onder VM, dan heb je er tienduizenden extra bij die het merk gelijk vanaf dag 1 gaan afbranden.

Op papier is het inderdaad heel makkelijk. eerst je fiets vanuit Limburg naar de randstad vervoeren (want daar zitten enkele fietsnemakers die het dan nog aandurven), en dat kun je afhankelijk van het geluk/pech tot wel 3 keer per jaar uitvoeren...dat gaat niet werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
litebyte schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:18:
[...]

Ja, dat is zo, als ze fietsenmakers kunnen vinden die het willen doen, ik ken er nu al in ieder geval 1 die letterlijk zei: "VM, nie wieder!"

Het gaat om eerder verkochte modellen waar je als fietsenmaker (die VM dan moet gaan voeren) ook nog geen bips aan verdiend hebt. Als ze al 100 Euro extra gaan vragen dan voor de reparaties eerder uitgevoerd onder VM, dan heb je er tienduizenden extra bij die het merk gelijk vanaf dag 1 gaan afbranden.

Op papier is het inderdaad heel makkelijk. eerst je fiets vanuit Limburg naar de randstad vervoeren (want daar zitten enkele fietsnemakers die het dan nog aandurven), en dat kun je afhankelijk van het geluk/pech tot wel 3 keer per jaar uitvoeren...dat gaat niet werken
Ik denk dat ze gewoon zorgen dat het net zo wordt als voor andere merken. Hoeft niet allemaal via vm. Vm levert onderdelen aan fietsenmakers (waar ze dan op verdienen) en die fietsenmakers kunnen verdienen door de klanten te helpen..

Wsch ook nog mooi omruilaanbod voor de nieuwe modellen straks die hopelijk kwalitatief dan we goed zijn.

Vm had het ook wel ingewikkeld gemaakt doordat je onderhoud bij lokale fietsenmakers ook alleen via vm kon plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dan zullen ze een aantal componenten toch moeten robuust maken of gewoon opnieuw ontwikkelen.
Op een herstelling moet je ook garantie geven…. Dus brakke shifters vervangen door andere brakke shifters gaan ze niet vol houden.

En ze zullen inderdaad wel genoeg fietsenmakers moeten vinden die er aan willen werken, en dat betekent oof dat ze die een normale marge moeten bieden op de fietsen die ze nadien mogen verkopen.

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Kammika schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:30:
[...]

Wsch ook nog mooi omruilaanbod voor de nieuwe modellen straks die hopelijk kwalitatief dan we goed zijn.
Dat omruilbod hadden ze in mijn optiek gelijk moeten aanbieden, had het eerlijke verhaal verteld mbt slecht ontwerp en aangeven dat het vele miljoenen kost om blijvend slecht ontworpen onderdelen te vervangen (naast de kosten en ellende voor de klant zelf) doe een heel goed aanbod of geef diegene die dat niet willen in samenwerking met fietsenmakers waar je ook VM gaat verkopen een cheque voor een lager bedrag.

Daarnaast ga af van die merknaam of verander het in VM.. of plak er "by McLaren" achter (ook al heeft dat bedrijf er nauwelijks relatie mee)

• Tommie12
@litebyte
Het lijkt er toch op dat een omruilbod nog niet kan omdat de 4 en 5 er gewoon nog niet zijn.

• Kammika
Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:31:
[...]
Op een herstelling moet je ook garantie geven…. Dus brakke shifters vervangen door andere brakke shifters gaan ze niet vol houden.
Nee, maar je ziet nu al bedrijfjes die de brakke eshifter van de s3 vervangen voor de automatisch shifter van de s2 die het wel goed doet (en ik kan het weten. Ik heb ook een s2)

Dus dat lijkt me plausibeler. Geeft nu nog een fout op display van de s3. Maar dat kunnen ze oplossen want ze kunnen ook de software aanpassen

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:48:
@litebyte
Het lijkt er toch op dat een omruilbod nog niet kan omdat de 4 en 5 er gewoon nog niet zijn.
Nee, exact maar als ik me goed herinnerde in een van de media stukjes zouden ze de modellen die geen problemen gaven weer gaan verkopen....dus de 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben gewoon nog helemaal niets concreets gezegd….. en dat zegt eigenlijk genoeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Daar geloof ik niet in, anders hadden ze niet zoveel.moeite gehad om FM's te overtuigen reparaties voor ze uit te voeren.

Het probleem is als volgt; ik kom binnen om mijn remschijven te laten vervangen en de volgende dag knalt mijn e-shifter. Ik ga terug naar de FM en vraag me af hoe het kan dat na het demonteren van mijn wiel om de schijven te vervangen de boel stuk is gegaan. Hij moet het maar fixen.

Daar sta je dan met een woedende klant in je winkel, energie te vreten en andere klanten bang makend. Als FM heb je het al druk genoeg, dus geef hun portie maar aan Fikkie.

Dus dan maar zelf een reparatie afdeling optuigen? Dat is heel duur. Reparatie aan een slecht product is niet zo makkelijk lonend te maken, al was het maar dat er garantie op reparaties zit. En toch moet je dan brick and mortar, HR, it etc inrichten om die 100 bike doctors rond te laten rennen (terwijl er een schaarste is aan fietstechnici).

Ook qua pricing zit je lastig. Alles doorbelasten is prima, maar als dat dan mensen afschrikt en de vraag naar reparaties lager is dan verwacht zit je wel met de aanloop kosten die je niet zomaar terugverdient. Ga je daarom heel klein van start dan overspoelt je dienst en gaat je toch al slechte reputatie weer onderuit.

Dus een goudmijntje? Ik denk dat je blij moet zijn als je break even draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:30:
[...]
..

Fietsen onder de kostprijs gaan aanbieden is een redelijke duidelijke weg naar de afgrond. Gezien de marges kan je niet gaan stunten met die prijs. Die S3's moet je ook nog allemaal op een vuilstort laten verwerken, levert niks op.

Het is geen Samsung die met de klantgegevens nog een verdienmodel eronder heeft verstopt

Btw, excuses dat ik zo sceptisch blijf. Ik wil echt dat ik er naast zit, maar ik ken de fietsen branche vrij goed en zie nog geen route naa een goed einde. Het is geen azijnpisser, het is een analyse op wat er volgens mij haalbaar is binnen deze markt. Vooral de marges zijn zorgelijk, je komt prijstechnisch in een segment waar je niet wil zitten (te duur voor wat het biedt) of niet kan zitten (prijspeil in lijn met de configuratie maar verlies makend). Er was een reden dat er zo'n financiële krater werd geslagen en er is op dat punt nog niks fundamenteels veranderd. (Ik geloof namelijk ook niet dat de S4 wel rendabel was).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
roffeltjes schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:12:
[...]
Btw, excuses dat ik zo sceptisch blijf. Ik wil echt dat ik er naast zit, maar ik ken de fietsen branche vrij goed en zie nog geen route naa een goed einde. Het is geen azijnpisser, het is een analyse op wat er volgens mij haalbaar is binnen deze markt. Vooral de marges zijn zorgelijk, je komt prijstechnisch in een segment waar je niet wil zitten (te duur voor wat het biedt) of niet kan zitten (prijspeil in lijn met de configuratie maar verlies makend). Er was een reden dat er zo'n financiële krater werd geslagen en er is op dat punt nog niks fundamenteels veranderd. (Ik geloof namelijk ook niet dat de S4 wel rendabel was).
Je hebt gelijk hoor, het probleem van tienduizenden tikkende tijdbommen op de weg is niet kleiner omdat er nu ander management op zit. VM ging er aan stuk omdat ze wel moesten, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand nog tientallen miljoenen gaat wegkieperen om dat op te lossen, zonder dat daar ook maar enige winst tegenover staat. Hooguit hou je je klanten tevreden zodat ze misschien in de toekomst nog een nieuwe fiets van je gaan kopen maar zie eerst maar eens iets te verdienen op zo'n fiets. Zelfs als het je lukt moet je miljoenen exemplaren wegzetten om uit de kosten te komen.
Je kunt beter de oude VM-eigenaren afschrijven en je geld steken in het vinden van onwetenden aan wie je een nieuw model kunt slijten.
litebyte schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:51:
Je herhaalt nu al pagina's lang dat 'media' zich hebben laten betalen voor positieve reviews over VM. Heb je eigenlijk ook maar een snipper bewijs voor die beschuldiging? En nee het feit dat iemand een fiets te leen krijgt om te testen is niet hetzelfde als betaald krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
litebyte schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:51:
[...]

Nee, exact maar als ik me goed herinnerde in een van de media stukjes zouden ze de modellen die geen problemen gaven weer gaan verkopen....dus de 4.
De 4 heeft nog niks bewezen, dus ze weten niet of die robuust is.
Er is onduidelijkheid over de fabriek. Als die niet van VM was, dan zitten zie met een dikke kater. Of die kater dan nog zin heeft te werken voor de overnemer…
Als de fabriek wel van VM was, dan staat daar nu een hal vol oude meuk en is er waarschijnlijk geen personeel meer. Dus starten van 0.

We weten niet veel, en van wat in de media verschijnt is het moeilijk uit te zoeken wat nu echt is, en wat een journalist er van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:55:
Ze hebben gewoon nog helemaal niets concreets gezegd….. en dat zegt eigenlijk genoeg.
We zijn inmiddels een week verder en het blijft vaag, iemand nog iets gelezen behalve het overname statement?

Als ze het merk in de lucht willen houden is duidelijke communicatie het begin.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:13:
[...]

De 4 heeft nog niks bewezen, dus ze weten niet of die robuust is.
Er is onduidelijkheid over de fabriek. Als die niet van VM was, dan zitten zie met een dikke kater. Of die kater dan nog zin heeft te werken voor de overnemer…
Als de fabriek wel van VM was, dan staat daar nu een hal vol oude meuk en is er waarschijnlijk geen personeel meer. Dus starten van 0.

We weten niet veel, en van wat in de media verschijnt is het moeilijk uit te zoeken wat nu echt is, en wat een journalist er van maakt.
Volgnes mij was de fabriek (of iig een productiefaciliteit in Taiwan) onderdeel van VM, werd benoemd in een artikel over het faillsement en de onzekerheid voor het personeel. Gezien het aantal van 50 personeelsleden dat wordt meegenomen na de overname zal daar de productie hoogswaarschijnlijk niet meer plaatsvinden...

De model 4 die rondreden (zullen er dan nog niet vele honderden zijn geweest) heb ik zelf geen enkele klacht over gelezen. Wat Lavoie/McLaren aangaf is dat ze in het begin dezelfde modellen willen gaan verkopen die niet het probleem waren....kom je denk ik maar op 1 model uit, de 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
litebyte schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:32:
[...]

Volgnes mij was de fabriek (of iig een productiefaciliteit in Taiwan) onderdeel van VM, werd benoemd in een artikel over het faillsement en de onzekerheid voor het personeel. Gezien het aantal van 50 personeelsleden dat wordt meegenomen na de overname zal daar de productie hoogswaarschijnlijk niet meer plaatsvinden...

De model 4 die rondreden (zullen er dan nog niet vele honderden zijn geweest) heb ik zelf geen enkele klacht over gelezen. Wat Lavoie/McLaren aangaf is dat ze in het begin dezelfde modellen willen gaan verkopen die niet het probleem waren....kom je denk ik maar op 1 model uit, de 4
Ik heb in het VM topic eens gevraagd wie er al een 4 of 5 had. Geen enkele reactie. Wel reactie van mensen die een 5 besteld en betaald hadden en op hoop (nu desillusie) leefden.

Als je alleen een ontwerp en een paar prototypes hebt, dan kan je niet op een paar weken die fiets gaan produceren en leveren. En dan ... is er nog een fabriek of leverancier die wil leveren?

Als ik Lavoie was, zou ik die fiets eerst maar eens zwaar gaan testen. Als de 4 ook een probleemkind is, en je levert er daar duizenden van, dan is het pas echt game over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Daniel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 06:25:
[...]

Je herhaalt nu al pagina's lang dat 'media' zich hebben laten betalen voor positieve reviews over VM. Heb je eigenlijk ook maar een snipper bewijs voor die beschuldiging? En nee het feit dat iemand een fiets te leen krijgt om te testen is niet hetzelfde als betaald krijgen.
Ja inderdaad, ik ben ook best kritisch, maar ik ben het met je eens. Beetje vermoeiend. Ik ga er van uit, ockham's razor indachtig, dat er echt niet meer aan is dat de gebruikelijke sleazy 'access' privileges en zo...

Er is 99% zeker echt geen directe overschrijving naar de rekening van bright, of een enveloppe die op tafel blijft liggen.

Maar zoals met alle influencers, worden ze waarschijnlijk indirect toegefluisterd wat de niet uitgesproken afspraak is. En afspraken ivm access, interviews, bruikleen, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Dat bewijs is er niet, maar als je kijkt welke "influencers" of "productpluggers" altijd voorrang krijgen en als eerste hun filmpjes mogen posten, dan weet je toch ook dat daar iets tegenover staat.

Voor een site as Bright is het goud geld waar als zij als allereerste een nieuw model mogen zien en testen.
Dat is iets helemaal anders dan wanneer 30 influencers de fiets testen en allemaal pas op datum X hun materiaal mogen uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

[...]

Nee, de media zijn allemaal charitatieve instellingen doen het helemaal gratis..doen het puur van de clicks en de advertenties die allang nog maar een fractie van de inkomsten opleveren. Al die de beste ebikes voor u getest en dit zijn de beste ebikes (elke maand andere merken die het beste zijn) worden allemaal gratis gemaakt ten vaveure van de fietsindustrie en voor u als lezer.

Bij de media org. waar ik zelf voor werk gaat het als volgt: daar koop je redactionele ruimte in als merk of organisatie en dan schrijft de redactie een artikel voor je dat wordt dan gebracht als 'nieuwsartikel' of als achtergrond of test artikel (zonder termen als 'advertorial')

Dat is niet anders dan toen ik nog in Nederland voor een media organisatie werkte...dat heette toen nog de persgroep (huidige DPG) Die werkte zo, die mogelijkheden zijn nu veel meer uitgebreid zijnde als DPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Tommie12 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 09:39:
[...]

Als ik Lavoie was, zou ik die fiets eerst maar eens zwaar gaan testen. Als de 4 ook een probleemkind is, en je levert er daar duizenden van, dan is het pas echt game over.
In Amsterdam enkele gezien, frappant na het faillsement. Ik vraag me af of er nog wel een fiets komt...ze hebben ruim een half jaar om het merk positief terug op de kaart te zetten, geen idee of het voor lente 24 voldoende is om weer een (soort van) model reeks te kunnen presenteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-09 07:34
hoevenpe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:19:
[...]
We zijn inmiddels een week verder en het blijft vaag, iemand nog iets gelezen behalve het overname statement?

Er valt weinig in de lucht te houden, dus waarom zouden ze haast maken? Ik denk dat het zeer de vraag is of er ooit nog een fiets onder de naam VanMoof op de markt gebracht gaat worden..

Binnenkort verschijnt het openbaar faillissementsverslag van de curatoren, dan weten we hoeveel er betaald is en waarvoor..

Ik gok op een appel en een ei :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Je kunt beter de oude VM-eigenaren afschrijven en je geld steken in het vinden van onwetenden aan wie je een nieuw model kunt slijten.
Precies wat ik als haalbaar zie. Probeer eerst maar een mooie fiets op markt te zetten waarbij je in ieder geval boven de kostprijs zit zonder jezelf uit de markt te prijzen(en dat kan volgens mij echt wel). Misschien dat je daarna kan kijken naar het S3 bestand, maar je moet eerst de zaak weer op de rit krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

roffeltjes schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:26:
[...]

Precies wat ik als haalbaar zie. Probeer eerst maar een mooie fiets op markt te zetten waarbij je in ieder geval boven de kostprijs zit zonder jezelf uit de markt te prijzen(en dat kan volgens mij echt wel). Misschien dat je daarna kan kijken naar het S3 bestand, maar je moet eerst de zaak weer op de rit krijgen.
Niet alleen een mooie fiets, maar een fiets dat een vergelijkbaar design als de modellen tot nu toe moet hebben , maar dan wel betrouwbaar...een enorme opgave dus...met dan nog de taak het imago te repareren....het wordt dan mogelijk al snel een soort van BirdBike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:26:
[...]

Maar net dat heeft Lavoie nog niet bewezen. Hun scootertjes zijn ook nog niet op de markt.
Geen idee dus of die dingen gaan verkopen. (2000€ is veel…) En of de kwaliteit in orde is moet ook nog bewezen worden.

Bovendien is het niet duidelijk wie die dingen waar gaat produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
hoevenpe schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:19:
[...]

Als je de verantwoordelijkheid over een bestaande afdeling, een lopend project of een bestaande organisatie overneemt, heb je altijd wel een aantal weken nodig voor je weet hoe de hazen lopen.
Bij een situatie als deze zal het nieuwe management zeker die tijd ook nodig hebben, want voor ze kunnen communiceren zullen ze eerst echt in een beeld moeten krijgen van het hele plaatje. Anders staan ze dingen te roepen die ze niet waar kunnen of willen maken en dan weet je zeker dat je de reputatie aan het afbreken bent.

Persoonlijk denk ik dat de fundamental flaw van VM is geweest dat ze hun producten tegen een veel te lage prijs in de markt hebben gezet in verhouding tot de features en daardoor genoodzaakt zijn geweest ook te goedkoop te produceren. En als dat echt het geval is, is dat ook bij een doorstart enorm moeilijk recht te zetten, omdat je in dat geval ofwel moet snijden in de features ofwel de prijzen enorm moet verhogen.

Ik verwacht dat de nieuwe eigenaren een maand of drie nodig hebben voor ze echt met een strategie en plannen naar buiten kunnen komen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

StevenK schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:09:
[...]
Persoonlijk denk ik dat de fundamental flaw van VM is geweest dat ze hun producten tegen een veel te lage prijs in de markt hebben gezet in verhouding tot de features
Het was one big flaw...dat grensde aan oplichting richting investeerders, rijders en eigen personeel waarschijnlijk ook nog (ja, dat laatste is een aanname!)

VanPonzi stelde een onmogelijk succes voor...met veel te mooie onrealistische voorspellingen qua verkoop aantallen om maar geld binnen te blijven harken, ondertussen het merk voorstellen als zo'n beetje de werteldwijde toekomst van electrisch fietsen met winkels (showrooms) op dure locaties in de VS en Azie om maar in beeld te blijven, ondertussen bleven klachten binnenkomen en valse beloftes voor verbeteringen gingen eruit.

Het imago is net zo kapot als de fietsen zelf....met wat ze ook op de markt komen. Dus...dat wordt heel lastig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Ben ik niet helemaal met je eens. Er zit een aantal goede ideeën in verwerkt, juist doordat ze de fiets minder conventioneel en connected benaderden. Misschien waren ze wel te vroeg (Video 2000 iemand ?) of wisten ze echt te weinig van technische productontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

StevenK schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:50:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Er zit een aantal goede ideeën in verwerkt, juist doordat ze de fiets minder conventioneel en connected benaderden. Misschien waren ze wel te vroeg (Video 2000 iemand ?) of wisten ze echt te weinig van technische productontwikkeling.
Het is een leuke fiets (subjectief) Maar de zakelijke kant was totaal verrot. los dan nog van het liegen en bedriegen, tot op het laatste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
StevenK schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:50:
[...]

Je moet wat kritischer worden.
Lees je maar eens goed in, en kijk naar de cijfers.

Op geen enkele manier kan je goedpraten dat ze 700 man personeel nodig hadden, en op een omzet van 80 mio een verlies draaiden van ruim 40 mio.
En dat komt niet alleen van een paar brakke shifters. Het hele bedrijfsmodel liep voor geen meter.

Als je slechte fietsen de markt op gooit met enorme marketinguitgaven aan prijzen die ruim onder de kostprijs liggen, en je moet dan nog garantie gaan geven en duizenden fietsen meermaals herstellen…. Dan is er meer dan één stront aan de knikker.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie12 op 09-09-2023 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Tommie12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:02:
[...]

Je moet wat kritischer worden.
Ik *moet* helemaal niks, behalve wat ik in een klein kamertje doe :)
Lees je maar eens goed in, en kijk naar de cijfers.

Op geen enkele manier kan je goedpraten dat ze 700 man personeel nodig hadden, en op een omzet van 80 mio een verlies draaiden van ruim 40 mio.
En dat komt niet alleen van een paar brakke shifters. Het hele bedrijfsmodel liep voor geen meter.
Hoe kom je daarbij? Ondernemen is risico nemen en als zo'n risico materialiseert wil het zeker nog niet zeggen dat de gemaakte keuzes op geen enkele manier goed te praten waren.

Een marktintroductie in een volle markt kost echt enorm veel geld en is een voorbeeld waar kosten voor de baten uit gaan. En omdat snel te kunnen doen, heb je toch echt veel mensen nodig.
Het is een keuze geweest niet vanuit een garage te beginnen en pas te groeien nadat het product volwassen en winstgevend was en de investeerders hebben die keuze gesteund.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van bedrijven die de eerste jaren van hun bestaan alleen maar geld hebben gekost (Amazon verloor in 2000/2001 2 miljard op een omzet van 6 miljard, Tesla heeft van 2010 tot 2019 verlies geleden, zo'n 6 miljard bij elkaar) en die we toch uiteindelijk als een waardevolle bijdrage aan de maatschappij zijn gaan beschouwen en er zijn ook voorbeelden waar het niet is gelukt.(Lightyear bijvoorbeeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
RTL heeft het eerste verslag van de curator:
https://www.rtlnieuws.nl/...ement-doorstart-curatoren

[ Voor 58% gewijzigd door Dennisdn op 09-09-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
StevenK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:51:
[...]

[...]

Hoe kom je daarbij? Ondernemen is risico nemen en als zo'n risico materialiseert wil het zeker nog niet zeggen dat de gemaakte keuzes op geen enkele manier goed te praten waren.

Een marktintroductie in een volle markt kost echt enorm veel geld en is een voorbeeld waar kosten voor de baten uit gaan. En omdat snel te kunnen doen, heb je toch echt veel mensen nodig.
Het is een keuze geweest niet vanuit een garage te beginnen en pas te groeien nadat het product volwassen en winstgevend was en de investeerders hebben die keuze gesteund.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van bedrijven die de eerste jaren van hun bestaan alleen maar geld hebben gekost (Amazon verloor in 2000/2001 2 miljard op een omzet van 6 miljard, Tesla heeft van 2010 tot 2019 verlies geleden, zo'n 6 miljard bij elkaar) en die we toch uiteindelijk als een waardevolle bijdrage aan de maatschappij zijn gaan beschouwen en er zijn ook voorbeelden waar het niet is gelukt.(Lightyear bijvoorbeeld)
Mijn logisch verstand zegt ook dat zoveel jaren verlies maken, geen toekomst heeft. Alleen ik ben geen CEO van een groot bedrijf met een enorm budget. Zoals jij de voorbeelden noemt van bv Tesla en Amazon, lijkt dit tegenwoordig wel soort van normaal te zijn en bij een lange adem alsnog een succes kunnen worden.

Men in dit topic die zoveel kritiek (veel best terecht imo, er had echt veel beter gekund) uiten dat VanMoof sowieso geen toekomst heeft en door niemand overgenomen zal gaan worden, heb ik bijna het idee dat dit allemaal succesvolle ondernemers/CEO’s zijn van grote bedrijven en wel weten hoe het moet :P .

Iig hoop ik dat Lavoie het wel goed gaat oppakken en een winstgevend bedrijf van kan gaan maken. Ze zullen vast niet helemaal gek zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero22
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:03
Uit het openbaar verslag: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITVbVmuWkIofIQNdEOa5uAH5kf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh1sm82ekfjTtUmQjNVV2tiV.jpg?f=fotoalbum_large

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In het verslag staat iets wat we eigenlijk al wisten:
Ten tijde van de surseance/het faillissement was de verkoop van nieuwe fietsen reeds gestaakt, waren nieuwe fietsen om uit te leveren aan consumenten niet beschikbaar vanwege betalingsachterstanden bij logistieke dienstverleners en konden reparaties nagenoeg niet worden uitgevoerd vanwege gebrek aan onderdelen.
Er wordt ook een rechtszaak in de VS genoemd. Die blijkt hierover te gaan; een testrit op een S3 waarbij het achterspatbord al na 150 meter was losgeraakt, een probleem dat vaker voorkomt en waarvan VanMoof op de hoogte was maar nooit voor heeft gewaarschuwd. De stukken kun je online raadplegen (WebCivil Supreme, dan party search met VanMoof als defendant). Blijvende hersenschade. Dat diegene met lege handen staat is een forse gradatie erger dan het moeten weggooien van een waardeloze fiets.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Begrijp ook uit verslag dat onbehoorlijk bestuur nog wel gaat onderzocht (met ondersteuning van derden...)

da's misschien niet zo'n gek idee met deze cijfers die zo lang onder de pet zijn gehouden.. en accountantsverklaringen die ontbraken..

en wat ook zorgelijk is dat in verslag staat dat pandhouder de bedrijfsactiviteiten van de VanMoof Asia gedurende faillissement niet wilde financieren.. terwijl zij wel de hele produktie doen. Benieuwd wat daar bij een doorstart dan van over is.. dat ziet er niet goed uit.. hoop dat Lavoie dat goed bekeken heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
2 dingen die mij wel opvielen in het verslag: méér dan één op de 100 van alle fietsen die ze ooit hebben verkocht was op de dag van sluiting in huis voor reparaties.

En dat “er op verschillende locaties voorraden fietsen en onderdelen zijn aangetroffen” die aan een opkoper zijn verpatst voor 2 ton. Als ik het altijd goed heb begrepen moest je op elke fiets wachten, m.a.w. geen voorraad… en bedoelen ze dus eigenlijk alle bestelde en (aan)betaalde fietsen die nog ergens tussen de fabriek en de koper waren?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 09-09-2023 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
xileS schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:25:
[...]

Iig hoop ik dat Lavoie het wel goed gaat oppakken en een winstgevend bedrijf van kan gaan maken. Ze zullen vast niet helemaal gek zijn.
Een gemiddeld venture capital bedrijf is al blij als 1 of 2 van de 10 investeringen een succes wordt. Dat dekt meer dan genoeg het verlies van de andere 8.

Een dergelijke overname is vaak een gecalculeerde gok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
StevenK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:51:
[...]

[...]

En alijd weer vergelijkingen met bedrijven die ‘echt’ iets anders deden.

De innovatie van VM is peanuts in vergelijking met Tesla.
De autos’s van Tesla vielen niet om de haverklapin panne, en er was en is service.

Ik heb hier eerder cijfers gepost van een belgische fietsfabrikant die met 20 personeelsleden een gezonde winst boekt, zelf assembleert en verkoopt via fietsenmakers. En daarmee draaien ze een omzet van 24 mio per jaar, wat waarschijnlijk staat voor 10000 fietsen.

Dus met 1/80 van het personeelsbestand maken en verkopen ze 1/4 van het aantal fietsen.
En ze maken winst, en ze groeien.

Dus…. Wat deden die 800 mensen.

VM heeft zo veel keer een verkeerde keuze gemaakt, daar bouw je nooit een winstgevend bedrijf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
Kammika schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:23:
Begrijp ook uit verslag dat onbehoorlijk bestuur nog wel gaat onderzocht (met ondersteuning van derden...)

da's misschien niet zo'n gek idee met deze cijfers die zo lang onder de pet zijn gehouden.. en accountantsverklaringen die ontbraken..
..
Dat indeling van zo'n verslag is standaard en zeker geen aanwijzing. Het onderzoek naar onbehoorlijk bestuur zal zeker nog plaatsvinden, maar dat kan gerust nog een jaar duren.

[ Voor 16% gewijzigd door Dunedin op 10-09-2023 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Tommie12 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:01:
VM heeft zo veel keer een verkeerde keuze gemaakt, daar bouw je nooit een winstgevend bedrijf op.
En dat ben ik absoluut niet met je eens. Van fouten leer je veel meer dan van alles wat in één keer goed gaat. Alles in één keer goed werkt goed voor een beetje winst, maar echte innovatie zonder fouten is er niet.
Heel veel onderzoeken aan bijvoorbeeld universiteiten leiden tot niets, maar toch houden ze bestaansrecht voor dat enkele onderzoek waardoor miljoenen mensen of dieren een beter leven krijgen.

En ja, vanuit mijn kennis van fietsen, IT en management zou ik de dingen die VM heeft gedaan ongetwijfeld ook heel anders hebben gedaan, maar dat maakt die stappen nog niet fout en al zeker geen 'oplichting' of wat voor termen er hier voor worden gebruikt.

En ja, ik ben ook heel benieuwd hoe de investeerders zoveel geld erin hebben kunnen stoppen met deze parameters die we nu kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
StevenK schreef op zondag 10 september 2023 @ 08:53:
[...]

En dat ben ik absoluut niet met je eens. Van fouten leer je veel meer dan van alles wat in één keer goed gaat. Alles in één keer goed werkt goed voor een beetje winst, maar echte innovatie zonder fouten is er niet.
Heel veel onderzoeken aan bijvoorbeeld universiteiten leiden tot niets, maar toch houden ze bestaansrecht voor dat enkele onderzoek waardoor miljoenen mensen of dieren een beter leven krijgen.

En ja, vanuit mijn kennis van fietsen, IT en management zou ik de dingen die VM heeft gedaan ongetwijfeld ook heel anders hebben gedaan, maar dat maakt die stappen nog niet fout en al zeker geen 'oplichting' of wat voor termen er hier voor worden gebruikt.

En ja, ik ben ook heel benieuwd hoe de investeerders zoveel geld erin hebben kunnen stoppen met deze parameters die we nu kennen.
De vraag is of de keuzes die gemaakt zijn met de kennis van toen logisch en verstandig waren. Achteraf is makkelijk oordelen uiteraard. Alleen ik vraag mij af waar die keuzes dan op gebaseerd zijn: onderzoek? Of lef, bravoure, en overschatting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

[...]

Omdat VM de zaken veel mooier heeft voorgesteld dan ze waren, daarnaast liegen - tegen investeerders en rijders/bezitters. Maakt mij geen barst uit hoe je het noemt maar ik noem het oplichting als bezitter van een VM.

[ Voor 3% gewijzigd door litebyte op 10-09-2023 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik ben het er mee eens dat je van fouten kan leren, en dat een startup wat krediet moet krijgen. Maar na 10 haar ben je geen startup meer en als je dan nog ieder jaar even veel geld bij je investeerders moet gaan halen als bij je klanten, dan zit er iets totaal en grondig mis.

Ze hebben meermaals dingen beloofd die ze totaal noet konden waar maken.
Denk maar aan ‘peace of mind’, duurzae en betrouwbare fietsen, en ze zijn blijven verkopen met totale voorafbetaling als ze verdomd goed wisten dat ze die fietsen niet konden leveren.

Ik hoop dat er iemand tijd en energie steekt in het onderzoek naar frauduleus failliet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:32:
[...]

Ik ben het er mee eens dat je van fouten kan leren, en dat een startup wat krediet moet krijgen. Maar na 10 haar ben je geen startup meer en als je dan nog ieder jaar even veel geld bij je investeerders moet gaan halen als bij je klanten, dan zit er iets totaal en grondig mis.

Ze hebben meermaals dingen beloofd die ze totaal noet konden waar maken.
Denk maar aan ‘peace of mind’, duurzae en betrouwbare fietsen, en ze zijn blijven verkopen met totale voorafbetaling als ze verdomd goed wisten dat ze die fietsen niet konden leveren.

Ik hoop dat er iemand tijd en energie steekt in het onderzoek naar frauduleus failliet.
Frauduleus failliet heeft niets te maken met een bedrijf slecht runnen.

En zo lang ze de boekhouding niet vervalst hebben en aan investeerders de echte cijfers hebben laten zien, kun je gewoon niet veroordeeld worden voor het zijn van een slechte ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jeroenkb schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:43:
[...]

Frauduleus failliet heeft niets te maken met een bedrijf slecht runnen.

En zo lang ze de boekhouding niet vervalst hebben en aan investeerders de echte cijfers hebben laten zien, kun je gewoon niet veroordeeld worden voor het zijn van een slechte ondernemer.
En als de boekhouding niet wordt aanvaard door de accountant of auditor, hoe omschrijf je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:56:
[...]

En als de boekhouding niet wordt aanvaard door de accountant of auditor, hoe omschrijf je dat?
Slechte boekhouding? Of wat zal de fraude dan zijn geweest? Zolang er niks over bekend is, zal er veel over te speculeren zijn, maar ik verwacht niet dat broertjes ineens voor een fraudezaak worden opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:07:
[...]

Slechte boekhouding? Of wat zal de fraude dan zijn geweest? Zolang er niks over bekend is, zal er veel over te speculeren zijn, maar ik verwacht niet dat broertjes ineens voor een fraudezaak worden opgepakt.
Laat het me voorzichtig stellen: het zou me niet verwonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:29:
[...]

Laat het me voorzichtig stellen: het zou me niet verwonderen.
Mja alles kan, maar voor zo ver ik het weet zijn het 2 broertjes uit Lochem die graag fietsen wilden verkopen. Zou wat zijn, als het ineens criminelen waren 8)7 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:56:
[...]

Mja alles kan, maar voor zo ver ik het weet zijn het 2 broertjes uit Lochem die graag fietsen wilden verkopen. Zou wat zijn, als het ineens criminelen waren 8)7 .
Als ik de investeerder was die in Januari nog een paar miljoen in de richting van de broertjes geschoven had, dan had ik nu toch al minstens een gesprekje met mijn advokaat ingepland.
Foute informatie verstrekken in een investeringsdossier kan gezien worden als valsheid in geschrifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kammika
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:07:
[...]

Als ik de investeerder was die in Januari nog een paar miljoen in de richting van de broertjes geschoven had, dan had ik nu toch al minstens een gesprekje met mijn advokaat ingepland.
Foute informatie verstrekken in een investeringsdossier kan gezien worden als valsheid in geschrifte.
Maar wie zegt dan dat ze foute info verstrekt hebben? Vind het nogal een beschuldiging zonder onderbouwing…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:16:
[...]

Maar wie zegt dan dat ze foute info verstrekt hebben? Vind het nogal een beschuldiging zonder onderbouwing…
Ik beschuldig niemand, ik heb het rapport gelezen van de curator, en er staan toch een paar hints in die richting.
Accountants hebben de laatste rekeningen niet goedgekeurd bv.

https://insolventies.rech...tPdf/13_ams_23_204_F_V_01

Kijk maar eens op pagina 16. Ook de jaarrekening van 2021 is niet tijdig ingediend.
Die van 2022 moest nog niet ingediend zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 10-09-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:23:
[...]

Ik beschuldig niemand, ik heb het rapport gelezen van de curator, en er staan toch een paar hints in die richting.
Accountants hebben de laatste rekeningen niet goedgekeurd bv.
En de investeerder wist van niets en dachten dat ze met een winstgevende toko te maken hadden? Mochten ze echt vals informatie hebben aangeleverd, dan zal je vast gelijk krijgen dat dit nog een staartje krijgt. Alleen zolang er geen bewijzen hiervan zijn, zou ik daar niet op vooruit lopen.

Volgens mij is het ook heel zeldzaam dat de eigenaren van een BV alsnog aansprakelijk worden gesteld bij een faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
xileS schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:56:
[...]

Criminaliteit kent vele vormen en verschillende doelen natuurlijk. Zij zullen vast geen oud omaatje hebben beroofd om dat cliché maar van stal te halen. Maar er kunnen andere zaken spelen. Of dat al dan niet het geval is wordt hopelijk de komende maanden duidelijk. Voor nu is dat koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:30:
[...]

En de investeerder wist van niets en dachten dat ze met een winstgevende toko te maken hadden? Mochten ze echt vals informatie hebben aangeleverd, dan zal je vast gelijk krijgen dat dit nog een staartje krijgt. Alleen zolang er geen bewijzen hiervan zijn, zou ik daar niet op vooruit lopen.

Volgens mij is het ook heel zeldzaam dat de eigenaren van een BV alsnog aansprakelijk worden gesteld bij een faillissement.
Tot eind mei inden ze vrolijk 100% voorschot op een S4 en 5, en de kans dat die ooit geleverd waren was….
Dat waten wellicht geen oude omaatjes, maar voor gewone mensen waren dat mooie sommen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:49:
[...]

Tot eind mei inden ze vrolijk 100% voorschot op een S4 en 5, en de kans dat die ooit geleverd waren was….
Dat waten wellicht geen oude omaatjes, maar voor gewone mensen waren dat mooie sommen geld.
niemand heeft hier toch voordeel van? Hoogstens andere crediteuren die nog betaald zijn vlak voor het faillissement. Het wordt pas fraude indien er middelen uit de onderneming worden gehaald vlak voor een faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

litebyte schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:35:
[...]

Omdat VM de zaken veel mooier heeft voorgesteld dan ze waren, daarnaast liegen - tegen investeerders en rijders/bezitters. Maakt mij geen barst uit hoe je het noemt maar ik noem het oplichting als bezitter van een VM.
Je hebt ze al best regelmatig beschuldigd van oplichting. Heb je al eens overwogen om aangifte te doen?

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
wibblemoo schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:28:
[...]

niemand heeft hier toch voordeel van? Hoogstens andere crediteuren die nog betaald zijn vlak voor het faillissement. Het wordt pas fraude indien er middelen uit de onderneming worden gehaald vlak voor een faillissement.
VM haalde hier als bedrijf voordeel uit.
Als je weet dat je niet kan leveren, dan mag je toch geen voorschotten innen…
Als dit echt gebeurd is, dan is het valsheid in geschrifte en platte oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 22:02
Als je weet dat je niet kan leveren heb je geld nodig om dat op te lossen. Dat kan je dan mooi bij klanten ophalen die blijkbaar massaal bereid zijn dit bedrag ver vooruit te betalen. De klant weet dat er lange levertijden zijn en dat ook die uitgesteld kunnen worden, maar blijkbaar neemt men daar genoegen mee.

Dat het dan later mis gaat is een ander verhaal, dat had de klant niet kunnen voorspellen. En ook al had de leverancier wel een indicatie dat het een zwaar jaar zou worden, dan nog zal hij proberen zich hieruit te vechten en niet de boel platleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

JohnR schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:23:
[...]

Je hebt ze al best regelmatig beschuldigd van oplichting. Heb je al eens overwogen om aangifte te doen?
Klopt. Oplichting is een vorm van bedrog waarbij een persoon of een organisatie doelbewust misleidende informatie verstrekt..bijvoorbeeld liegen dat ze ICT problemen hebben en dat daarom de bestellingen en vooral annuleringen niet konden worden verwerkt. dit is het laatste bedrog van VM, voor alle eerdere vormen van bedrog verwijs ik je naar dat andere VM forum.

Als ik investeerder zou zijn geweest had ik mogelijk aangifte gedaan.

Toevoeging, 'de media' (die zich bezig houden met bedriegelijke testen, zoals ...elke week andere 'de beste ebikes' met elke week een andere winnaar) heeft ook een belangrijke rol gehad in het betaald omhoog houden van het merk en fietsen...sorry, ik bedoel de iphones op wielen.

[ Voor 17% gewijzigd door litebyte op 10-09-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
litebyte schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:51:
[...]

Klopt. Oplichting is een vorm van bedrog waarbij een persoon of een organisatie doelbewust misleidende informatie verstrekt..bijvoorbeeld liegen dat ze ICT problemen hebben en dat daarom de bestellingen en vooral annuleringen niet konden worden verwerkt. dit is het laatste bedrog van VM, voor alle eerdere vormen van bedrog verwijs ik je naar dat andere VM forum.

Als ik investeerder zou zijn geweest had ik mogelijk aangifte gedaan.

Toevoeging, 'de media' (die zich bezig houden met bedriegelijke testen, zoals ...elke week andere 'de beste ebikes' met elke week een andere winnaar) heeft ook een belangrijke rol gehad in het betaald omhoog houden van het merk en fietsen...sorry, ik bedoel de iphones op wielen.
Politie heeft al aangegeven dat aangifte geen zin heeft

Ook voor investeerders heeft het geen zin. Eerst wordt faillissement afgehandeld. Wellicht (kans is erg klein) krijgen ze daar nog wat uit en daarna is de bv leeg. En een kale kip kun je niet plukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:04:
[...]

Politie heeft al aangegeven dat aangifte geen zin heeft

Ook voor investeerders heeft het geen zin. Eerst wordt faillissement afgehandeld. Wellicht (kans is erg klein) krijgen ze daar nog wat uit en daarna is de bv leeg. En een kale kip kun je niet plukken
Als er echt wordt aangetoond dat het gaat om frauduleus failliet kunnen ze wel aan het persoonlijk vermogen van de broertjes. (Als die dat niet verbrast of doorgesluisd hebben. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
Aangifte heeft in zo'n faillissement geen zin. Als er sprake van een vermoeden van strafbare handelingen rondom het faillissement, zal de curator dat in samenspraak met het OM oppakken.
Daarnaast is aangifte niet de aangewezen weg voor oplossing van wat in de basis een civiel geschil is.
Persoonlijk heb ik grote moeite met het gemak waarmee ondernemingen, niet alleen VM, betaling vooruit accepteren en daarmee een deel van hun bedrijfsvoering financieren.
Juridisch kan dit ook voor het bestuur problematisch worden, wanneer klanten aan kunnen tonen dat op het moment dat ze betaalden het bestuur wist of behoorde te weten dat de onderneming de overeengekomen prestatie, in dit geval levering van een fiets, niet na zou kunnen komen. Dan zit je namelijk juridisch op het punt dat je de bestuurder aansprakelijk kunt stellen voor de schade.
Dit brengt wel een relatief lastige bewijslast met zich mee, omdat je als eiser moet bewijzen wat iemand anders wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Tommie12 schreef op maandag 11 september 2023 @ 07:29:
[...]

Als er echt wordt aangetoond dat het gaat om frauduleus failliet kunnen ze wel aan het persoonlijk vermogen van de broertjes. (Als die dat niet verbrast of doorgesluisd hebben. )
Dat persoonlijk vermogen is vooral gebaseerd obv dat ze vanmoof eigenaar waren. Is ook niet veel van over. Vooral nu nog bv-tjes met negatief vermogen. Ik denk niet dat de schuldeiser daar veel tijd in gaan steken…

Kan ook moeilijk voorstellen dat het echt frauduleus handelen is. Denk meer dat ze het verhaal zelf ook nog geloofden dat als er maar genoeg geld bijkwam dat het wel goed zou komen en dat ze zelf dus ook het schip in gegaan zijn…

(Maar kan dus wel onbehoorlijk bestuur zijn. Niet dat dat ook maar iets voor enig betrokkene oplost…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:44:
[...]

Als dit echt gebeurd is, dan is het valsheid in geschrifte en platte oplichting.
Met deze redenatie mag elke bestuurder van een failliete onderneming achter slot en grendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kammika schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:16:
[...]

Kan ook moeilijk voorstellen dat het echt frauduleus handelen is. Denk meer dat ze het verhaal zelf ook nog geloofden dat als er maar genoeg geld bijkwam dat het wel goed zou komen en dat ze zelf dus ook het schip in gegaan zijn…
Zijn dit niet van die beleggingen waarbij je vooraf stevig gewaarschuwd wordt dat ze buiten het toezicht van AFM vallen en je min of meer ervoor tekent dat je in de bubbel mee gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
litebyte schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:35:
Dat is geen oplichting, dat is marketing... ;)
Of denk je echt dat Dreft veel langer meegaat, vernieuwde OMO beter wast, etc.

Ze hebben echt geprobeerd een hip merk in de markt te zetten, dat is op veel manieren misgelopen maar bewuste oplichting is dat niet. Men heeft tot het laatst tegen beter weten in geprobeerd de serviceorganisatie op te schalen, mismanagement is de term die imo op dit fiasco van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
hoevenpe schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:29:
[...]

Ze hebben echt geprobeerd een hip merk in de markt te zetten, dat is op veel manieren misgelopen maar bewuste oplichting is dat niet. Men heeft tot het laatst tegen beter weten in geprobeerd de serviceorganisatie op te schalen, mismanagement is de term die imo op dit fiasco van toepassing is.
Ik pink een traan weg...

Het ligt helemaal niet aan die serviceorganisatie... Ze hadden op het einde trouwens 700 mensen in dienst.
Als daar nu eens 150 echte service mensen tussen zaten, dan hadden ze die 2000 fietsen die in de diverse servicepunten stonden met 2 weken toch makkelijk kunnen herstellen.
Er zullen daar genoeg mensen gezeten hebben, maar die hadden geen onderdelen meer om iets te kunnen doen.

Als je (volgens de laatste cijfers in het verslag van de curator) met 80 mio omzet een verlies draait van 80 mio, dan is er vééél meer aan de hand.
En dan weet je donders goed dat je dat niet oplost door mensen hun fiets een paar maanden vooraf te laten betalen...

Ze hebben een paar S5 fietsen geleverd, en daarna zijn ze (alhoewel ze al wisten dat ze hun leveranciers niet meer konden betalen) gewoon doorgegaan met voorschotten pakken.
En of die laatste investeerders een duidelijk en correct beeld gekregen hebben durf ik toch heel hard te betwijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
wibblemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:18:
[...]

Met deze redenatie mag elke bestuurder van een failliete onderneming achter slot en grendel.
Dat is whataboutism.
Je moet als bedrijf correct rapporteren en zeker naar investeerders open communiceren.

Er is een verschil tussen een verlieslatende boekhouding en een frauduleuze boekhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Tommie12 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:44:
[...]
Het ligt helemaal niet aan die serviceorganisatie... Ze hadden op het einde trouwens 700 mensen in dienst.
Als daar nu eens 150 echte service mensen tussen zaten, dan hadden ze die 2000 fietsen die in de diverse servicepunten stonden met 2 weken toch makkelijk kunnen herstellen.
Er zullen daar genoeg mensen gezeten hebben, maar die hadden geen onderdelen meer om iets te kunnen doen.
Volgens het verslag van de curator werkten er aan het einde 280 mensen bij de verkoop- en serviceorganisatie (Global Support BV), 118 bij VanMoof BV (ik gok dat dat voornamelijk marketing, r&d en overhead is) en 298 bij de buitenlandse entiteiten (fabriek en buitenlandse shops). Denk dat er ergens rond de 500 mensen in verkoop en service wel redelijk klopt.
Dennisdn schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:44:
En dat “er op verschillende locaties voorraden fietsen en onderdelen zijn aangetroffen” die aan een opkoper zijn verpatst voor 2 ton. Als ik het altijd goed heb begrepen moest je op elke fiets wachten, m.a.w. geen voorraad… en bedoelen ze dus eigenlijk alle bestelde en (aan)betaalde fietsen die nog ergens tussen de fabriek en de koper waren?
Dit klopt niet. De bedrijfsinventaris (bureau's, beeldschermen en dergelijken is verkocht voor 2 ton, over de opbrengst van de fietsen en onderdelen zijn geen mededelingen gedaan.

Blijkbaar was er van alles verpand maar aan wie is niet duidelijk. Ik vermoed dat dit de investeerders zijn want elders in het verslag wordt gesproken over een schuld van 80 miljoen aan de pandhouder, en dat kan alleen maar een VC-club zijn.

Dit vond ik nog wel een interessante passage. Blijkbaar is er wel een afspraak gemaakt om bepaalde mensen hun vooruitbetaling terug te betalen uit de opbrengst van de verkoop.
Met de pandhouder had VANMOOF c.s. een afspraak gemaakt inhoudende
dat de pandhouder in geval van faillissement, uit de opbrengst van de
verpande activa, een deel (tot een bepaald maximum) zal aanwenden voor
betaling van claims van klanten die in een specifieke periode kort voor het
faillissement een vooruitbetaling hebben gedaan voor een SX4 of SA5 maar
geen fiets hebben ontvangen

[ Voor 45% gewijzigd door Daniel op 11-09-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Daniel schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:54:
[...]

Volgens het verslag van de curator werkten er aan het einde 280 mensen bij de verkoop- en serviceorganisatie (Global Support BV), 118 bij VanMoof BV (ik gok dat dat voornamelijk marketing, r&d en overhead is) en 298 bij de buitenlandse entiteiten (fabriek en buitenlandse shops). Denk dat er ergens rond de 500 mensen in verkoop en service wel redelijk klopt.
En waarom zou je meer dan 100 mensen in verkoop moeten hebben als je alles online verkoopt?

Die cijfers zijn gewoon zo "over the top".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:44:
Ze hebben een paar S5 fietsen geleverd, en daarna zijn ze (alhoewel ze al wisten dat ze hun leveranciers niet meer konden betalen) gewoon doorgegaan met voorschotten pakken.
En of die laatste investeerders een duidelijk en correct beeld gekregen hebben durf ik toch heel hard te betwijfelen.
Dat is hoe het bij de meeste bedrijven gaat die op weg zijn naar een faillisement: leveranciers niet/later betalen, geld ophalen om gaten te dichten, de boel zo lang mogelijk rekken en hopen op een wonder (dat niet komt).

Zie Big Bazar, bijna een identiek verhaal.
Niet fraai, je ziet het van ver aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:45:
[...]

Dat is whataboutism.
Je moet als bedrijf correct rapporteren en zeker naar investeerders open communiceren.

Er is een verschil tussen een verlieslatende boekhouding en een frauduleuze boekhouding.
Dat is nogal een beschuldiging.

Het feit dat de jaarrekening niet (tijdig) is gedeponeerd maakt niet de hele boekhouding frauduleus. Ook niet als deze verliesmakend is. Een van de rednenen kan zijn dat de accountant de 'going concern' niet kan bepalen omdat het eigen vermogen en/of cashflow negatief zijn. Als de onderneming dat zegt aan te vullen met nieuw kapitaal, kan een accountant pas aftekenen als dit afgerond is.

Die zielige investeerders waar jij het over hebt, zijn venture capitalists die echt wel hun huiswerk doen. Die besteden tonnen aan due dilligence en weten waar ze instappen. Daar is hun beoogd rendement ook naar.
Diegene die dat niet doen nemen alle risicos voor zich en hoef je geen medelijden mee te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

hoevenpe schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:29:
[...]

Ze hebben echt zaken over de hele linie vele malen mooier voorgedaan dan de werkelijkheid was met onrealistische verkoopvoorspellingen en valse beloftes mbt aanpak tbv verbetering, niet alleen naar de klant maar vooral ook naar investeerders... Ik ben heel benieuwd of die dame van Bookings.com die er zelf miljoenen in had gestoken, en zitting nam in het management (en na amper een half jaar weer stilletjes vertrok) ook doorhad dat het een soort van ponzi scenario op 2 wielen was... Wie weet lezen we er nog over.

Het faillissement hing al vele maanden in de lucht..we hebben in het andere forum regelmatig over gehad dat ze het eind van 23 niet zouden halen. Marketing kan ook liegen zijn maar als je weet dat je failliet gaat en je 'verkoopt' nog steeds fietsen en je liegt dat je een IT storing hebt waardoor je orders niet kon annuleren....is oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:44:
[...]

Zouden ze het echt vooraf geweten hebben? Was het niet meer een van de laatste redmiddelen om overeind te blijven? Ze hebben wel vaker miljoenen opgehaald, wellicht hadden ze verwacht dit weer te kunnen doen en alles goed zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
xileS schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:19:
[...]

Zouden ze het echt vooraf geweten hebben? Was het niet meer een van de laatste redmiddelen om overeind te blijven? Ze hebben wel vaker miljoenen opgehaald, wellicht hadden ze verwacht dit weer te kunnen doen en alles goed zou komen.
Ergens is het ook niet eens zo heel gek gedacht, uit het rapport blijkt dat het tot 2022 eigenlijk helemaal niet zo gek ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Het had denk ik ook heel anders kunnen gaan, dan had niemand ze beschuldigd van oplichting. Alsof het al 100% zeker was dat VanMoof het niet zou redden. Eens wel dat het slecht ging en veel dingen beter konden, maar het was ook al jaren bekend toch dat ze veel verlies aan het maken waren? Voor de investeerders hoef je dan ook geen medelijden te hebben. Wel sneu natuurlijk voor de (vooruitbetalende) klanten die te goede trouw zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
wibblemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:13:
[...]

Die zielige investeerders waar jij het over hebt, zijn venture capitalists die echt wel hun huiswerk doen. Die besteden tonnen aan due dilligence en weten waar ze instappen. Daar is hun beoogd rendement ook naar.
Diegene die dat niet doen nemen alle risicos voor zich en hoef je geen medelijden mee te hebben.
Tja, en ik durf toegeven dat ik die investeerders, zeker de laatste die geld hebben toegestoken, niet begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
wibblemoo schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:18:
[...]
Er is natuurlijk (terecht) wel enige bescherming voor de ondernemer. Dat wil echter niet zeggen dat je overal mee wegkmot.

Voor wat het waard is, ik zie geen reden om te denken dat de broertjes gedaagd gaan worden.

Vraag je mij of het oplichting was? Nee. Ook zijn toch wel wat hele discutabele dingen richting de consument geweest. maar daarvoor geldt toch ook wel dat de consument beter had kunnen en moeten weten.:

-> Richting consumenten is heel veel misleiding geweest wat we (helaas) wel af kunnen doen als marketing. Het product was niet premium en ze hebben fietsen verkocht die kleine en/of grote mensen niet kan hebben gepast (de lengte range die zijn claimden is dezelfde als die van een kind van 6 tot een volwassene). Dat is verwerpelijk, maar jurisisch geen oplichting. En voordat we het argument krijgen "elk merk doet dat", nee, dat is zeer zeker niet gewoon bij A-merken.
--> het niet leveren van de fietsen is helaas een stukje risico, je leverancier kan opeens failliet gaan. Het is wrang dat ik uit openlijk beschikbare bronnen al een paar jaar geleden kon duiden hoe ernstig de financiele situatie was, maar dat een gemiddelde consument die moeite niet neemt is ook logisch.

-> Richting investeerders -> De meest relevante info was beschikbaar. Geld was overvloedig en ze hebben ook geen echt grote investeerders meegekregen (die zijn wat meer risico avers). het is vooral ongelovelijk stupide geweest.

Het komt er dus op neer dat consumenten en investeerders niet de moeite hebben genomen zich in de materie te verdiepen. Bij de consumenten heeft het ook niet geholpen dat de communities niet openstonden voor de zeer zichtbare waarschuwingen, maar dat is een blinde vlek die we allemaal wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
xileS schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:32:
Het had denk ik ook heel anders kunnen gaan, dan had niemand ze beschuldigd van oplichting. Alsof het al 100% zeker was dat VanMoof het niet zou redden. Eens wel dat het slecht ging en veel dingen beter konden, maar het was ook al jaren bekend toch dat ze veel verlies aan het maken waren? Voor de investeerders hoef je dan ook geen medelijden te hebben. Wel sneu natuurlijk voor de (vooruitbetalende) klanten die te goede trouw zijn geweest.
Ja, het was al jaren bekend. Zo waren er in Quote al jaren terug heel zorgwekkende berichten.

https://www.quotenet.nl/z...-geen-accountantskrabbel/

En of het 100% zeker was dat ze het niet zouden redden? Niets is 100% maar pragmatisch gezien hadden ze geen schijn van kans (dat heb ik onderbouwd met interviews en accounts stukken, investeerders prospecten al jaren geleden proberen uit te leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Dit vond ik nog wel een interessante passage. Blijkbaar is er wel een afspraak gemaakt om bepaalde mensen hun vooruitbetaling terug te betalen uit de opbrengst van de verkoop.
[...]
Mag dat, er zijn toch regels omtrent een faillisement? Of is dit juist een juridische noodzaak vanwege voorkennis over het faillisement?

Dus, ja interessante passage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
[...]
[...]
Het lijkt erop dat de bestuurders een garantie van de pandhouder gevraagd dat aanbetalingen na een bepaalde datum terugbetaald zouden worden indien VM alsnog failliet zou gaan. Bijvoorbeeld omdat zij aansprakelijkheid wegens het openhouden van de website (en het in ontvangst nemen van aanbetalingen) wilden voorkomen, vanaf het moment dat de boel er echt heel somber uit begon te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
roffeltjes schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:25:
[...]

Mag dat, er zijn toch regels omtrent een faillisement? Of is dit juist een juridische noodzaak vanwege voorkennis over het faillisement?

Dus, ja interessante passage!
Yep, dat mag want het is een derde, de pandhouder, die de terugbetaling doet, niet de onderneming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dunedin schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:54:
Het lijkt erop dat de bestuurders een garantie van de pandhouder gevraagd dat aanbetalingen na een bepaalde datum terugbetaald zouden worden indien VM alsnog failliet zou gaan. Bijvoorbeeld omdat zij aansprakelijkheid wegens het openhouden van de website (en het in ontvangst nemen van aanbetalingen) wilden voorkomen, vanaf het moment dat de boel er echt heel somber uit begon te zien.
Ja, ik vermoed dat het management van VM op een gegeven moment bij de investeerders heeft aangeklopt dat het fout zou gaan, en dat de investeerders hebben gezegd dat ze de boel open moesten houden om het proces niet nog eens te versnellen. En dat VM toen heeft gezegd dat dat prima was zolang de investeerders dan de mensen die betaalden voor een fiets met een 0,01% kans op levering schadeloos zouden stellen.
roffeltjes schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:56:
--> het niet leveren van de fietsen is helaas een stukje risico, je leverancier kan opeens failliet gaan. Het is wrang dat ik uit openlijk beschikbare bronnen al een paar jaar geleden kon duiden hoe ernstig de financiele situatie was, maar dat een gemiddelde consument die moeite niet neemt is ook logisch.
Het mag als een algemeen bekend risico verondersteld worden dat als je een bedrag vooruitbetaald het wel eens zo kan zijn dat je leverancier omvalt en je je geld kwijt bent. Het is aan de consument om dat risico te wegen, er zijn immers honderden fietsenleveranciers om uit te kiezen, je hoefde geen VM te kopen als je geen risico wilde nemen.

Verder heeft VM zich over het algemeen netjes opgesteld tegenover consumenten door continue onder garantie onderdelen en hele fietsen te blijven vervangen, tot het punt dat het hele bedrijf er aan onderdoor ging. Daar spreekt niet bepaald de intentie uit de boel te bedonderen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Daniel schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:06:
[...]
Verder heeft VM zich over het algemeen netjes opgesteld tegenover consumenten door continue onder garantie onderdelen en hele fietsen te blijven vervangen, tot het punt dat het hele bedrijf er aan onderdoor ging. Daar spreekt niet bepaald de intentie uit de boel te bedonderen.
Ik wil niet te cynisch zijn, maar dat ze hun garantie nakwamen is toch wel het minste van een bedrijf wat niet wil worden afgebrand in de community.

Ik heb het al eerder uitgelegd hoe bizar de situatie was: stel je voor dat je bij de FM 15% kans hebt dat je met een defecte fiets naar buiten loopt. Er is geen klant die dat zou pikken. Om nu te doen alsof VM een schouderklopje verdient om die fietsen achteraf te repareren is toch wel Stockholm syndroom achtig.

Betreft intentie.. er is wel enige reden om aan te nemen dat ze toch weinig respect hadden voor de klant, anders zouden ze niet niet passende fietsen proberen te verkopen. En dat je 15% defect over de drempel gooit is ook niet echt een teken dat je klant zo belangrijk is.

En even heel burgerlijk, ook het achterdeurtje naar de illegale snelheid is toch ook iets waarbij het woord "bedonderen" niet eens zo slecht past, al was het daar de wetgever die de middelvinger kreeg. (En alle ebikers van Nederland gaan waarschijnlijk de consequenties voelen...)

Dit alles vanuit strategie; veel sales blijven maken tegen een hoge burn rate en dan bij de doelgroep (niet de kopers...) geld ophalen met de groeicijfers.

Toen de groei voor logistieke garantie problemen zorgde en de groei noodgedwongen moest afvlakken(geen speculatie, dit zijn de woorden van Carlier in verschillende interviews) brak het model.

Uiteraard wilden ze een groot winstgevend bedrijf neerzetten. Ik geloof ook nog wel dat ze hun eigen kool-aid dronken en zichzelf als potentiële Tesla zagen. Maar zowel tegenover de klant als de investeerders was misleiding wel degelijk een deel van het traject. Dat is toch niet een reden om kudos uit te delen.

Dus die reparaties? Tsja.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
Daniel schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:06:
[...]

Ja, ik vermoed dat het management van VM op een gegeven moment bij de investeerders heeft aangeklopt dat het fout zou gaan, en dat de investeerders hebben gezegd dat ze de boel open moesten houden om het proces niet nog eens te versnellen. En dat VM toen heeft gezegd dat dat prima was zolang de investeerders dan de mensen die betaalden voor een fiets met een 0,01% kans op levering schadeloos zouden stellen.

[...]

Het mag als een algemeen bekend risico verondersteld worden dat als je een bedrag vooruitbetaald het wel eens zo kan zijn dat je leverancier omvalt en je je geld kwijt bent. Het is aan de consument om dat risico te wegen, er zijn immers honderden fietsenleveranciers om uit te kiezen, je hoefde geen VM te kopen als je geen risico wilde nemen.

Ik zie dat toch echt anders. Uit de reconstructie van BOOS was op te maken dat de directie bij VanMoof op de hoogte was dat er problemen waren bij het introduceren van het productiemodel type S3 en X3. Zij hebben willens en wetens een product op de markt gebracht waarvan men wist dat klanten zouden terugkomen met garantieclaims. Daarbij hadden na de eerste zeg 1000, 2000, 5000 verkochte fietsen icm teruggekomen garantieclaims een afweging kunnen maken om de verkoop tijdelijk stil te leggen de betreffende storingsgevoelige onderdelen te verbeteren en de verkoop weer te hervatten. Maar dit laatste gebeurde niet, sterker nog om hogere omzet te draaien werd de productie van het ondeugdelijke product verhoogd.

Dat VanMoof de garantieclaims netjes verhielp met dezelfde ondeugdelijke, storingsgevoelige onderdelen maakt het niet dat ze netjes hebben gehandeld. VanMoof wist namelijk ook dat als de fietsen na 2 jaar uit de garantie zouden lopen zij niet meer verantwoordelijk waren voor de problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Miki schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ik zie dat toch echt anders. Uit de reconstructie van BOOS was op te maken dat de directie bij VanMoof op de hoogte was dat er problemen waren bij het introduceren van het productiemodel type S3 en X3. Zij hebben willens en wetens een product op de markt gebracht waarvan men wist dat klanten zouden terugkomen met garantieclaims. Daarbij hadden na de eerste zeg 1000, 2000, 5000 verkochte fietsen icm teruggekomen garantieclaims een afweging kunnen maken om de verkoop tijdelijk stil te leggen de betreffende storingsgevoelige onderdelen te verbeteren en de verkoop weer te hervatten. Maar dit laatste gebeurde niet, sterker nog om hogere omzet te draaien werd de productie van het ondeugdelijke product verhoogd. .
Dat was vrij bizar, als je al verlies maakt op een model en je ziet dat 10-15% na levering al stuk is en je meteen moet gaan repareren... dan ga je toch heel snel aanpassingen uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Miki schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ik zie dat toch echt anders. Uit de reconstructie van BOOS was op te maken dat de directie bij VanMoof op de hoogte was dat er problemen waren bij het introduceren van het productiemodel type S3 en X3. Zij hebben willens en wetens een product op de markt gebracht waarvan men wist dat klanten zouden terugkomen met garantieclaims. Daarbij hadden na de eerste zeg 1000, 2000, 5000 verkochte fietsen icm teruggekomen garantieclaims een afweging kunnen maken om de verkoop tijdelijk stil te leggen de betreffende storingsgevoelige onderdelen te verbeteren en de verkoop weer te hervatten. Maar dit laatste gebeurde niet, sterker nog om hogere omzet te draaien werd de productie van het ondeugdelijke product verhoogd.

Dat VanMoof de garantieclaims netjes verhielp met dezelfde ondeugdelijke, storingsgevoelige onderdelen maakt het niet dat ze netjes hebben gehandeld. VanMoof wist namelijk ook dat als de fietsen na 2 jaar uit de garantie zouden lopen zij niet meer verantwoordelijk waren voor de problemen.
Dit dus!
Waarschijnlijk wouden ze de verkoopscijfers zo snel zien oplopen dat in dit geval verkoop ruim meer prioriteit kreeg dan kwaliteit.
En dat onder druk van "als we maar groeicijfers kunnen tonen, dan blijven die investeringen wel volgen".

Ik vind het altijd verfrissend om naar de cijfers te kijken.

Als er 2000 fietsen in die werkplaatsen stonden, dan moet je toch echt je organisatie daarop aanpassen, maar ook verschrikkelijk dringend de robuustheid verhogen.

Ik heb al een paar keer de vergelijking gemaakt tussen VM en Norta

VM: 700-800 personeelsleden voor 40k fietsen per jaar, 100 verkopers, omzet 40mio, verlies ca 40mio
Norta: 20 personeelsleden voor 10k fietsen per jaar, 1 verkoper, omzet 10 mio, brutowinst 1-2 mio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte
  • Nu online

litebyte

Tommie12 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:32:
[...]

Dit dus!
Waarschijnlijk wouden ze de verkoopscijfers zo snel zien oplopen dat in dit geval verkoop ruim meer prioriteit kreeg dan kwaliteit.
En dat onder druk van "als we maar groeicijfers kunnen tonen, dan blijven die investeringen wel volgen".

Ik vind het altijd verfrissend om naar de cijfers te kijken.

Als er 2000 fietsen in die werkplaatsen stonden, dan moet je toch echt je organisatie daarop aanpassen, maar ook verschrikkelijk dringend de robuustheid verhogen.

Ik heb al een paar keer de vergelijking gemaakt tussen VM en Norta

VM: 700-800 personeelsleden voor 40k fietsen per jaar, 100 verkopers, omzet 40mio, verlies ca 40mio
Norta: 20 personeelsleden voor 10k fietsen per jaar, 1 verkoper, omzet 10 mio, brutowinst 1-2 mio.
Alles maar dan ook alles was gericht op volume, ze wilden een merk worden waar je niet meer om heen kon als het om electrische fietsen ging...too big too fail met een megalomane dosis VOC mentaliteit dat het lachwekkend werd. De voorspellingen die ze maakten 40.000.000 fietsen per jaar af te willen zetten zijn zelfs als je totaal niets van fiets-verkopen weet totaal krankzinnig...het is geen iphone tenslotte.

En als je naar investeerders als klanten/rijders na weer een investeringsronde aangeeft verbeteringen mbt service te willen doorvoeren en je steekt het grootste deel van het opgehaalde geld in nog een dure 'etalage' ergens in een wereldstad...tja.

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste