Ok, niets over kwaliteit dan. Maar door alles in te bouwen, clean en minimalistisch te maken, heb je ook een fiets die compleet proprietary is, en waar niemand iets aan kan maken/vervangen.
Voor een omega horloge, waarom niet. Die stuur je terug op naar Zwitserland en krijg je gereviseerd terug. Je zal ook niet veel hinder ondervinden van een paar dagen je horloge niet te dragen.
Maar voor een fiets, die typisch een zwaar leven lijdt, vind ik dit uiterst zorgelijk. Fietsmechaniek is tegenwoordig (behalve de high end) sowieso al ultra cheap, zacht staal, decathlon kwaliteit. In de echte wereld trek je continu dingen krom of kapot, of vreet het pekel in de winter je fiets op. En dat dan allemaal compleet proprietary maken?
Ja, als je een mooi design object maakt voor in de woonkamer aan de muur, een art gallery, of een zondagsfietsje, prima dan. Maar verkoop het dan ook zo, ipv in een land als Nederland een utilitaire fiets weg te zetten die dat gebruik echt niet aan kan.
En hoe clean is clean genoeg? Die ingebouwde koplampjes kan iedereen wel tegenwoordig (stromer, tenways, genoeg merken). Is ook geen punt, en met een inbuschroefje kan je de meeste wel vervangen.
In het frame ingewerkte kabels is ook al iets wat al 20 jaar of zo bestaat. Ook echt geen punt. Misschien iets moeilijker voor de FM als er weer iets te vervangen of af te stellen valt, maar behapbaar.
Haal je echt zoveel winst uit de kabels aan beide uiteinden dan ook nog helemaal proberen weg te werken? In het stuur? Hoe vaak blijf je nou echt hangen met die kabels aan de fiets in het rek naast je? Beetje handig zijn dus... Wat ik bedoel, je maakt het geheel 300% complexer (vooral met alle verborgen toestanden op het stuur bvb), 500% moeilijker voor de FM, voor een compleet MARGINALE winst in looks en design, waar de gemiddelde consument echt helemaal NIETS van merkt.
Het is een keuze, wie ben ik om ze slecht te vinden, maar ik vermoed dat het sop de kolen niet waard was.
Een fiets zonder lelijke derailleurs heb je ook al lang. Naafversnellingen doen hun ding, en aan de kant van het achterwiel loopt het schakelen intern in de naaf, en merk je visueel helemaal niets. Dat motortje om te schakelen bij de achternaaf, is er enkel om een schakelapparaat + kabel aan het sturen te kunnen 'wegoptimaliseren'/'weg-designen'. Opnieuw, ik hoop dat dit het waard was.
Hadden ze ergens een mooie middenweg gevonden (en dat was precies wat ze probeerder met de laatste stuiptrekking, namelijk die S4) had je een fiets gehad die 90% van het design ethos respecteerde, en ontelbare malen eenvoudiger was in opzet. Dan heb je iets, en dat is ook voor een deel slim zaken doen.
En daarom vind ik dat ze helemaal NIET zo innovatief of slim zijn geweest zoals iedereen hier beweert. Alle goede industrial design is compromissen maken. Dat woord is niet 'vies', dat is nodig voor een viable product.
Een compleet utopisch design maken kan iedereen wel, met rube goldberg engineering om het mogelijk te maken, maar dat is simpelweg niet de manier om een goed product te maken.