Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:26
Maar dit is nauwelijks nieuws te noemen... Ik heb al jaren erop gewezen dat de cijfers neonrood waren inclusief de relevante stukken. Er werden een paar jaar geleden in het FD al gesproken over gaten van tientallen miljoenen. Trek die lijn door en dan zit je zo op dit soort bedragen (en daar kwam bij dat uit eigen papieren al duidelijk was dat ze alleen al op assemblage van de fiets 200,- verloren, dus dan heb je nog geen servicemedewerker betaald).

Wat mij vooral verbaasd is dat men nu pas wakker is geworden.

En zoals verwacht, dat bod van Mogensen is compleet onzin (sterker nog het lijkt überhaupt niet te bestaan), wat dat betreft zijn onze bierviltjes wel redelijk duidelijk in wat wel en wat niet reëel is |:(

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 23-08-2023 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Het is zeker niet alleen die servicemedewerker.
Als je jaarlijks een verlies van 40 mio draait, dan ligt dit echt niet alleen aan servicemedewerkers.

Het is een combinatie van te veel marketinguitgaven, te veel dure flagshipstores, te veel medewerkers, en te hoge productiekosten vergeleken met te lage verkoopsprijzen.

Om het plat te zeggen, ik kan morgen de verkoop van zowat elk bedrijf verdubbelen als ik op alles wat ik verkoop een dik verlies mag draaien wat daarna wordt bijgelegd door "investeerders".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:27:
Het is zeker niet alleen die servicemedewerker.
Als je jaarlijks een verlies van 40 mio draait, dan ligt dit echt niet alleen aan servicemedewerkers.
Het waren er een heleboel en die moeten allemaal een dak boven het hoofd, een telefoon, een stoel etc. :X
En dan nog al die DOA's, garantiegevallen etc.

Gaat heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niko_c
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-08 13:41
https://www.hln.be/econom...moof-overnemen~a5d318d3/#

Net gelezen op de website van een Belgische krant: Turkse deelvervoeraanbieder zou VanMoof willen overnemen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:13

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Het waren er een heleboel en die moeten allemaal een dak boven het hoofd, een telefoon, een stoel etc. :X
En dan nog al die DOA's, garantiegevallen etc.

Gaat heel hard.
Dat de media (om clickbait redenen) dit nog in het...'nieuws' houdt, tot daaraan toe, maar ieder normaal mens met een beetje zakelijk inzicht gaat er toch niet vanuit dat dit nog werkelijk wordt overgenomen (als zijnde doorstart)

Oh, en nogmaals, de fabriek in Taiwan is dus nog steeds niet failliet (verklaard.)

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
litebyte schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Oh, en nogmaals, de fabriek in Taiwan is dus nog steeds niet failliet (verklaard.)
Die is toch ook niet van VM?
niko_c schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:53:

Net gelezen op de website van een Belgische krant: Turkse deelvervoeraanbieder zou VanMoof willen overnemen…
Tsja :|

[ Voor 44% gewijzigd door roffeltjes op 23-08-2023 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
litebyte schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:13:
[...]
Fabriek is een groot woord voor een assemblageloods met enkele tientallen werknemers waaronder een R&D team zodat die dicht bij de daadwerkelijke producenten zitten.

Die werknemers hadden trouwens hun salaris al bijna een maand geleden moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Die is toch ook niet van VM?

[...]

Tsja :|
Dat is wel door hun zelf aangegeven (waren ze nogal trots op) en de werknemers zijn dus ook al weken niet uitbetaald, horen ook niets van de "eigenaren" (de broertjes)

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Tommie12 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:27:

Om het plat te zeggen, ik kan morgen de verkoop van zowat elk bedrijf verdubbelen als ik op alles wat ik verkoop een dik verlies mag draaien wat daarna wordt bijgelegd door "investeerders".
Ze hadden het merk Ponzi moeten noemen >:)

• Tommie12

HLN en economie past niet echt in dezelfde zin. Ze spreken ook nog over McLaren terwijl het al lang geweten is dat die zich terug getrokken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

De onderneming heeft naar eigen zeggen een vrijblijvend bod gedaan en bereidt zich nu voor om zijn bindende aanbieding te presenteren.
Als de curator nog steeds vrijblijvende aanbiedingen serieus in ontvangst neemt.... Is er de afgelopen maand dus eigenlijk weinig gebeurd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Dennisdn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:12:
[...]
Als de curator nog steeds vrijblijvende aanbiedingen serieus in ontvangst neemt.... Is er de afgelopen maand dus eigenlijk weinig gebeurd....
Uit het stuk blijkt natuurlijk niet dat ie dat gedaan heeft. De hoeveelheid cowboys met vage plannen die zich verzamelt (en de crickets vanuit de serieuze fietsenindustrie) zegt echter wel genoeg over de levensvatbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Daniel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Uit het stuk blijkt natuurlijk niet dat ie dat gedaan heeft. De hoeveelheid cowboys met vage plannen die zich verzamelt (en de crickets vanuit de serieuze fietsenindustrie) zegt echter wel genoeg over de levensvatbaarheid.
Ik zou het kunnen afleiden aan de uitspraak: “bereiden een bindend bod voor”. Dat kost geld, je moet ervoor de boeken kunnen inzien en een ingang om het te kunnen presenteren etc.

Maar inderdaad, het kan spanningzoekerij zijn. Ik kan ook roepen dat ik een euro biedt voor de hele hut. En een bindend bod van 2 euro voorbereiden…

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 24-08-2023 08:26 ]

• litebyte

litebyte

Daniel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:16:
[...]

Exact, en zoals de curator in het begin van deze soap aangaf: ‘Als we nu geen haast maken, is het te laat.’ is een doorstart (dus geen sprokkelverkoop van allerlei assets/patenten etc) niet echt reeel meer...maar je mag natuurlijk altijd hopen/wensdenken

Zolang het nog genoeg clickbait oplevert zullen we allerlei uitspraken nog voorbij zien komen zonder enige vorm van (onderzoeks)journalistiek

[ Voor 3% gewijzigd door litebyte op 24-08-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
@vanmoofernews:

Heard some unfortunate news about a Taiwan entity going into liquidation overnight, catching all employees off guard with no notice period.

Wishing the affected employees all the strength and support during this challenging time.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Dennisdn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:25:
[...]

Ik zou het kunnen afleiden aan de uitspraak: “bereiden een bindend bod voor”. Dat kost geld, je moet ervoor de boeken kunnen inzien en een ingang om het te kunnen presenteren etc.

Maar inderdaad, het kan spanningzoekerij zijn. Ik kan ook roepen dat ik een euro biedt voor de hele hut. En een bindend bod van 2 euro voorbereiden…
Zou je toch gek staan te kijken als de curator je bod accepteert :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Wild Chocolate schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:28:
[...]

Zou je toch gek staan te kijken als de curator je bod accepteert :+
Ik denk dat de curator heel graag iemand treft die voor 1 euro alle schulden overneemt. Dus ik hou het maar bij het vrijblijvende bod :)

• Wild Chocolate
  • Nu online
Dennisdn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Ik denk dat de curator heel graag iemand treft die voor 1 euro alle schulden overneemt. Dus ik hou het maar bij het vrijblijvende bod :)
Dat met die schulden valt nog wel mee (die kan je er wel buiten laten), maar als je de boedel of medewerkers overneemt, waar láát je het en wat moet je ermee? Eerst weer miljoenen achteraan gooien, voordat je ooit ook maar kans maakt op een goed lopende toko...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HAWK Wizard
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 18:50
Dennisdn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Precies, pas maar op met welk bindend bod dan ook .... Hij zou zo maar ja kunnen zeggen tegen die 2 Euro en dan ben je de Sjaak....

Vaak is in dit soort situaties sprake van een sociaal passief, veel schulden, etc en krijgt de koper uiteindelijk geld mee om de ellende op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:16
HAWK Wizard schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:30:
[...]

Precies, pas maar op met welk bindend bod dan ook .... Hij zou zo maar ja kunnen zeggen tegen die 2 Euro en dan ben je de Sjaak....

Vaak is in dit soort situaties sprake van een sociaal passief, veel schulden, etc en krijgt de koper uiteindelijk geld mee om de ellende op te lossen.
Dat ligt er natuurlijk wel aan waarop je bied

Ik zie best op alle eshifters in het magazijn willen bieden. Dat kan zomaar eens een goede investering zijn… die gaan vast heel schaars worden…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Kammika schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:33:
[...]

Ik zie best op alle eshifters in het magazijn willen bieden. Dat kan zomaar eens een goede investering zijn… die gaan vast heel schaars worden…
En dan je klanten daar garantie op moeten geven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
Nee joh… gewoon via de hoofdprijs op
Marktplaats. Garantie tot aan de deur 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Kammika schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 07:33:
[...]

Ik denk dat het aantal noodzakelijke onderdelen specifiek voor de VM's (zoals de eshifters) best schaars zullen zijn...gezien het grote aantal backorders voor talloze onderdelen toen ze nog niet officieel failliet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Wild Chocolate schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:45:
[...]

Dat met die schulden valt nog wel mee (die kan je er wel buiten laten), maar als je de boedel of medewerkers overneemt, waar láát je het en wat moet je ermee? Eerst weer miljoenen achteraan gooien, voordat je ooit ook maar kans maakt op een goed lopende toko...
Denk dat relatief nog wel mee valt...maar het merk zelf is 'cursed' Het gaat vele vele miljoenen kosten om de naam van het merk weer te repareren. Daar gaan aardig wat marketing/PR/reclamekosten inzitten. Dan nog is het maar de vraag of het gaat lukken.

Het is geen kwestie van overnemen en weer produceren...er moet ook nog aardig wat geinvesteerd worden in productontwikkeling.

Nee dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
litebyte schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:46:
Het is geen kwestie van overnemen en weer produceren...er moet ook nog aardig wat geinvesteerd worden in productontwikkeling.
De goede mensen zullen na een maand onzekerheid uit zichzelf vertrokken zijn, veel kennis is definitief weg.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

hoevenpe schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

De goede mensen zullen na een maand onzekerheid uit zichzelf vertrokken zijn, veel kennis is definitief weg.
Inderdaad, dat ook...eigenlijk blijft straks alleen over de naam...en wat patenten. Wat is naam waard als je vele tienduizenden achterlaat met het gevoel 'nooit meer'

Kan het fout hebben, maar er is op papier nogmaar 1 'overname' kandidaat over...dat is dat Turkse bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:36
Die patenten lijken me anders ook geen goud waard.. e-shifter anyone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dunedin schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:37:
Die patenten lijken me anders ook geen goud waard.. e-shifter anyone?
Het idee erachter misschien? De uitvoering wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

litebyte schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:58:
[...]
Inderdaad, dat ook...eigenlijk blijft straks alleen over de naam...en wat patenten. Wat is naam waard als je vele tienduizenden achterlaat met het gevoel 'nooit meer'
Och apple was ooit ook zo goed als failliet en maakte troep. Schijnt nu toch best redelijk te lopen.La Place werd ook uit een failliete boedel getrokken en loopt nu weer, terwijl daar zelfs de formule amper is aangepast.

De Nederlandse voorliefde voor azijn pissen is wel erg kenmerkend, maar ik blijf wel blij dat er toch nog mensen zijn die durven innoveren in plaats van achteraf heel hard lopen blaten "ja maar alles was kut"

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

JohnR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Och apple was ooit ook zo goed als failliet en maakte troep. Schijnt nu toch best redelijk te lopen.La Place werd ook uit een failliete boedel getrokken en loopt nu weer, terwijl daar zelfs de formule amper is aangepast.

De Nederlandse voorliefde voor azijn pissen is wel erg kenmerkend, maar ik blijf wel blij dat er toch nog mensen zijn die durven innoveren in plaats van achteraf heel hard lopen blaten "ja maar alles was kut"
De vergelijking met apple gaat niet echt op (ook al plugden tal van product plug sites zoasl Bright..het merk als de 'iphone op wielen)' Daarnaast, apple flikkerde de toen niet goed functionerende arrogante eigenwijze sociaal incapabele CEO eruit. De VM broertjes bleven niet alleen zitten, ze pasten ook hun fouten niet aan ondanks toezeggingen en de hulp van een voormalig CEO van een groot int. bedrijf die wel iets weet van bedrijfsvoering.

Daarnaast heb je het mogelijk gemist - maar het 'azijnpissen' was vooral internationaal ook een dingetje (van Japan tot de VS en Duitsland..en ja het 'miezerige azijnzeik landje' Nederland ook..want daar werden tenslotte ook de meeste fietsen verkocht dat bij VM inherent is aan dan ook de meeste klachten)

En innovatie...de 'innovaties waar ze zo prat op gingen hebben ze toen ze allang geen bestaansrecht meer hadden uit een 'fail safe' en 'too late' model de S4 gesloopt...en (probeerden) verkochten het toen als 'less is more' Daarmee schuurde VM zowaar even tegen Apple aan (die noemde en verkocht productverbeteringen dan als features)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

litebyte schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:11:
[...]
Daarnaast heb je het mogelijk gemist - maar het 'azijnpissen' was vooral internationaal ook een dingetje (van Japan tot de VS en Duitsland..en ja het 'miezerige azijnzeik landje' Nederland ook..want daar werden tenslotte ook de meeste fietsen verkocht dat bij VM inherent is aan dan ook de meeste klachten)
De houding om iemand belachelijk te maken die failliet gaat is wel degelijk een Nederlands trekje. Datzelfde geldt voor het altijd snel aanwezige “Oh ja maar dat zei ik a jaaaaaaaaren

Er zijn gelukkig ook landen waar dat minder is. Als deze mentaliteit wereldwijd was, hadden we als mensheid nog steeds in dierenhuiden gehuld wanhopig achter everzwijnen aan gerend

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
JohnR schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

De houding om iemand belachelijk te maken die failliet gaat is wel degelijk een Nederlands trekje. Datzelfde geldt voor het altijd snel aanwezige “Oh ja maar dat zei ik a jaaaaaaaaren

Er zijn gelukkig ook landen waar dat minder is. Als deze mentaliteit wereldwijd was, hadden we als mensheid nog steeds in dierenhuiden gehuld wanhopig achter everzwijnen aan gerend
Het klinkt alsof je VanMoof gelijk schaart met de uitvinding van het wiel. Dat lijkt mij iets teveel eer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

[...]

Klopt!

En er zijn gelukkig ook landen waar het minder kies is om zowel je klanten als investeerders lange tijd keihard voor te liegen, valse beloftes te doen of zaken mooier voor te doen dan ze in werkelijkheid zijn. Daarnaast eerlijk aangeven dat je hebt gefaald en daarom je (welgemeende!) verontschuldigingen maakt en opstapt (liefst zo vroeg mogelijk om de schade te beperken) en als mogelijk nog proberen zoveel mogelijk te doen om diegene die slachtoffer zijn tegemoet te komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Maar wat waren de echte innovaties van Van Moof? De uitstraling was verfrissend, voor het eerst geen bejaardenfiets, maar verder is het niet zo bijzonder (meer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ten eerste, de innovaties waren peanuts. Het ging veel meer over marketing dan over engineering.
Mooie praatjes waar niks achter stond en heel veel grootheidswaanzin zonder uitvoerbaar plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Tommie12 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Ten eerste, de innovaties waren peanuts. Het ging veel meer over marketing dan over engineering.
Mooie praatjes waar niks achter stond en heel veel grootheidswaanzin zonder uitvoerbaar plan.
Nou even los van wat er nu allemaal mis is gegaan: voor Vanmoof waren alle E-Bikes heel erg suf.

Vanmoof heeft er een hippe designfiets van gemaakt… inmiddels zijn er meer, maar zij waren wel echt de eerste…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:45:
[...]

Nou even los van wat er nu allemaal mis is gegaan: voor Vanmoof waren alle E-Bikes heel erg suf.

Vanmoof heeft er een hippe designfiets van gemaakt… inmiddels zijn er meer, maar zij waren wel echt de eerste…
Of het een 'hippe' 'design' fiets is, is echt subjectief. Ik vind het echt spuuglelijke fietsen. In mijn ogen is het ook puur de marketing die er voor heeft gezorgd dat men ze 'hip' vindt. Het model zelf vind ik echt afschuwelijk. Simpel gezegd (en een beetje gechargeerd): een paar ronde buizen aan elkaar gelast in een simpel rechttoe rechtaan ontwerp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43
VanMoof heeft een geheel nieuwe doelgroep aangesproken, zij hebben de e-bike toegankelijk gemaakt voor een vitaler en jonger publiek dan waar de traditionele e-bike voor was bedoeld. Traditionele e-bikes waren erop gericht om mensen die minder vitaal waren te ondersteunen en hen toch weer aan het fietsen te helpen. VanMoof daarentegen richtte zich op een doelgroep die het niet ging om de ondersteuning, maar om de potentie om reistijden te verkorten en het plezier van fietsen te vergroten. Als je vroeger vertelde dat je een elektrische fiets had werd er gelachen; "je bent toch geen bejaarde, kan je niet zelf fietsen, je bent echt lui". Tegenwoordig is het doodnormaal.

Daarnaast wilde VanMoof ook een fiets maken die bestand was tegen het stadse leven. Dankzij de ingebouwde lampen konden die er niet meer af gejat of gestoten worden. De remleidingen werden voor zover dat kon weggewerkt zodat andermans stuur in een fietsenrek er niet aan kon blijven haken. Het display werd ingebouwd, de accu ook, niks mocht uitsteken. En niet alleen met het alarm maar ook anti-diefstal bouten voor de wielen en het zadel moest hij meer bestand zijn tegen stedelijke fietsendiefstal.

Ook al heel vroeg wilde VanMoof van de fietssleutel af stappen. De eerste modellen kregen een soort afstandsbediening, als het ware een autosleutel, later werd dat de app en natuurlijk in combinatie met de kicklock. De kicklock maakte het niet alleen erg makkelijk je fiets op slot te zetten, de methode was ook nog eens relatief veilig. Andere fabrikanten leverden alleen ring- en kettingsloten, terwijl de kicklock dusdanig in de as is weggewerkt dat hij nagenoeg onbereikbaar is voor dieven met een zaag.

Ook wat het ontwerp van de fiets betreft is VanMoof erg origineel geweest en ze hebben er zelf hun 'beeldmerk' van gemaakt hoe de rechte stang iets meer doorloopt in de hoeken en hier de lampen in zijn gestopt. Al voordat VM een grote marketingmachine was hadden ze dit ontwerp al bij hun eerste (niet e-)fietsen en dat heeft men in stand gehouden.

Dat zijn wat mij betreft de 'unique selling points' van VanMoof (geweest) en hebben het succes van het merk gemaakt tot en met de S2, toen het nog een niche was. Vanaf de S3 is men dat op grote schaal gaan produceren, wilde men 'growth at all cost', 'a million people on bicycles', raakte het merk pas bij het grote publiek bekend, met zo is nu gebleken onhoudbare groei(pijn) tot gevolg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
silmaril8 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:50:
[...]
Ik vind het echt spuuglelijke fietsen. In mijn ogen is het ook puur de marketing die er voor heeft gezorgd dat men ze 'hip' vindt. Het model zelf vind ik echt afschuwelijk.
Wat een denigrerende reactie. Als jij het lelijk vind wil dat toch niet zeggen dat iemand anders het niet mooi kan vinden en dat dat alleen kan komen omdat marketeers ze beïnvloeden?

Kan zo’n statement niet echt waarderen…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:36:
Wat een denigrerende reactie. Als jij het lelijk vind wil dat toch niet zeggen dat iemand anders het niet mooi kan vinden en dat dat alleen kan komen omdat marketeers ze beïnvloeden?

Kan zo’n statement niet echt waarderen…
Uhm, dit was helemaal geen denigrerende reactie? Daarnaast zei ik dat het subjectief was of iemand de VanMoof fietsen hippe design fietsen vindt. En gaf ik daarna mijn eigen mening waarbij ik duidelijk aangaf dat ik dat vond.

Ik reageerde juist op een reactie van jou waarbij jij ;) het als een feit bestempelde dat alle e-bikes van andere merken voor VanMoof erg 'suf' waren. Met daarna een volgend statement dat de VanMoof fietsen hippe designfietsen zijn.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
[...]

Onzin man. Vanmoof is op het randje oplichting, indien niet naar de consument, dan bijna zeker naar de investeerders. Onduidelijk doen over cijfers, onduidelijke communicatie, belabberd product…. En daar moeten we dan maar het halleluja voor aanheffen.

Het probleem is dat er een soort infantiele tech generatie is die het woord innovatie steevast verkeerd gebruikt. Alles is dan innovatie en tegelijk is niets dan nog innovatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:08
[...]

Laplace was simpelweg het enige van V&D dat trekt winstgevend was.. heeft jaren de verliezen van v&d deels afgedekt. (Niet voor niets heeft Jumbo het niet voor een appel en een ei kunnen kopen.)
Bij vanmoof zie ik niet zo snel iets van echte waarde. Eigen productie en design klinkt leuk, maar maakt het gelijk onmogelijk intergreerbaar in een concurrent. De naam is nu toch flink besmet (zeker als je garantie ed niet overneemt). Dan blijft IP over, maar of dat nu echt zo bijzonder is en echt waarde vertegenwoordigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
litebyte schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Is dat eigenlijk zo? Want ik ging hier eigenlijk ook vanuit, maar hoorde volgens mij een x een interview waar juist werd verteld dat voor de verkoop(aantallen) Nederland niet heel interessant is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Nee, ze waren wel een van de eerste, maar er waren bij Duitse merken al sportieve ebikes te vinden zonder al die typisch Nederlandse uitrusting. En ook de Batavus Razer kwam gewoon in hetzelfde jaar uit als de eerste electrified, dus zelfs in Nederland waren ze niet half zo "visionair" als dat mensen denken.

Dit is gewoon weer een van die dingen die mij als kenner mateloos irriteren, het kritiekloos slikken van de marketing babbel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Nee, ze waren wel een van de eerste, maar er waren bij Duitse merken al sportieve evokes te vinden zonder al die typisch Nederlandse uitrusting. En ook de Batavus Razer kwam gewoon in hetzelfde jaar uit als de eerste electrified, dus zelfs in Nederland waren ze niet half zo "visionair" als dat mensen denken.

Dit is gewoon weer een van die dingen die mij als kenner mateloos irriteren, het kritiekloos slikken van de marketing babbel.
Je vergelijkt dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax16aQEup4Hf_Bvyux_z5-sGBMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E8hJbBMB2OkMhwa6DFCP7PZs.jpg?f=user_large

Met dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DocYPAyGcnEKXpIVRMgt4qCmdeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X512qW6jElSqgO6Yk8DhdZsW.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is dan hetzelfde? 8)7
Die Batavus is juist typisch de ebike die (jongere) mensen niet wilden hebben: gigantische klomp aan de stang, suffe bagagedrager, lelijk stuur etc. Zelfs de halfgare eerste generatie Electrified was het soort stadsfiets waar gewoon vraag naar was. Ook al was dat gewoon een min of meer bestaand VM model waar ze een accu en motor in gelepeld hadden en die nog zonder app werkte, het was een begin.

Dat VM nooit iets anders is geweest dan een marketingbabbel is echt nonsens (los van dat marketing een vies woord zou zijn?). De eerste generatie S en de S2 waren gericht op een marktsegment dat tot die tijd niet tot nauwelijks werd bediend door bestaande spelers en zeker niet door de grote fabrikanten. Daarna begonnen de ambities de realiteitszin te verliezen maar als de S3/X3 niet zo’n grote kwaliteitsproblemen had gekend was het zeker op dat prijspunt nog altijd een prima fiets voor de doelgroep.

Product/market-fit hadden ze bij VM echt wel goed door. Pas de laatste 1-2 jaar werden ze links en rechts ingehaald door fabrikanten die het engineering-deel veel beter onder de knie hadden en voor hetzelfde/minder geld betere fietsen konden leveren, terwijl VM stilstond qua ontwikkeling vanwege halstarrig vasthouden aan eigen ontwerp en fabricage - waardoor ze niet konden meeprofiteren van innovatie elders in de markt.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel op 27-08-2023 09:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• roffeltjes
Nee.
[...]
De Razer was geen hipsterbike, maar zeer zeker niet suf, ook al pak je nu een onflatteuze hoek en pak je een gestyleerde foto van VM ;)

Deze volgende foto maakt ook duidelijk dat ook Accell de zelfde markt analyse had gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://www.special-e.de/wp-content/uploads/2016/03/Batavus_DSC9865.jpg

Of een heerlijk idiote foto (waarom een tas op je schouder dragen?
Afbeeldingslocatie: https://www.fietsspecialistaxel.nl/wp-content/uploads/2019/05/zakenman_op_fiets.jpg

Dus ja, Accell had het door en zette daarom een fiets op de markt (die dan ook overal in de prijzen viel).

Je zegt het zelf al.
De eerste generatie S en de S2 waren gericht op een marktsegment dat tot die tijd niet tot nauwelijks werd bediend door bestaande spelers en zeker niet door de grote fabrikanten.
Het gaat om de claim dat ze de eersten waren, dat is gewoon één van die hardnekkige onwaarheden waar VM elke keer mee wegkomt. Als een bedrijf een gewoonte heeft om alleen maar te bedriegen dan zou je als klant genoeg moeten weten (en alle claims met een vrachtwagen zout moeten nemen).

Ja, ze waren zeker één van de eersten en op de Nederlandse markt en de eerste met een hipster fiets (niet de eerste met een sportieve fiets, Merida was bijvoorbeeld ook al een paar jaar dat soort modellen in Nederland aan het verkopen). Maar dat was een (broodnodige!)markt analyse, niet een visonaire design/innovatie stap. En die analyse werd ook gemaakt door Accel (zie de foto hierboven) en er werd een fiets voor ontwikkeld en op de markt gebracht. (Volgens mij had Koga een soortgelijk model, maar dat kan een jaar later zijn).

In Duitsland was Rabeneick eerder dan VM met een minimalistisch model. Als het gaat om design city bikes uit 2013? Coboc (minimalistisch, stealth), Vorradler (minimalistisch, design). 2012 Diavelo, 2011 Bergamont.

Het punt is uiteraard dat deze Duitse fietsen de Nederlandse markt niet haalden, maar het was toch echt een goed gejat idee.

Ik snap dat mensen zoals jij de VM in het straatbeeld zagen en het prachtig vonden, de website bezochten en zonder te checken het geloofden, immers het klopte met wat je zag op straat en in de winkel. Maar dat is niet correct. Maar als je als VM het maar vaak genoeg toetert en sites als Tweakers zonder gene persberichten op de voorpagina kwakken maak je gewoon je eigen realiteit :r

Er is echt wel kudo's voor het springen in een gat in de markt, maar dat is toch een aanzienlijk minder heroisch verhaal dan dat VM eigenhandig de eerste hipsterbike heeft ontworpen.
Daarna begonnen de ambities de realiteitszin te verliezen maar als de S3/X3 niet zo’n grote kwaliteitsproblemen had gekend was het zeker op dat prijspunt nog altijd een prima fiets voor de doelgroep.
Sorry, ze fikten al door hun kapitaal vanaf de start en kwalitatief waren de eerste electrified een draak van een fiets. Om de Razer maar tegen de VM neer te zetten: op elk onderdeel klasses beter en in meerdere maten leverbaar, dus objectief gesproken een superieure fiets. Het is echt incorrect om te denken dat het pas vanaf de S3 misging, de cijfers waren vanaf dag één neonrood, niet voor niets dat ze niet op de traditionele manier geldschieters konden vinden.
Product/market-fit hadden ze bij VM echt wel goed door. Pas de laatste 1-2 jaar werden ze links en rechts ingehaald door fabrikanten die het engineering-deel veel beter onder de knie hadden en voor hetzelfde/minder geld betere fietsen konden leveren, terwijl VM stilstond qua ontwikkeling vanwege halstarrig vasthouden aan eigen ontwerp en fabricage - waardoor ze niet konden meeprofiteren van innovatie elders in de markt.
Dit is onzin... de problemen waren niet 1-2 jaar oud. En technisch gezien was het vanaf dag één inferieur (de voorwielmotor zonder torque sensor was in 2014 al uit het straatbeeld aan het verdwijnen).

Ja, VM is echt niks anders geweest dan marketing babbel. We hebben al aangetoond dat innovatie marketing blabla was, we hebben het bedrijfsmodel al ontmaskerd en nu gaan we toch nog verdedigen dat VM meer was als marketing? :+

En is marketing slecht? Wel als het borderline oplichting is. Dat ging vanaf misleiden van klanten (de maatvoering is één van de voorbeelden) tot aan hun investeringsrondes (al was dat ook gewoon een compleet gebrek aan due diligence). Laat ik het anders stellen, jullie waren het product, de investeerder het bedrijfsmodel. Ik hoop dat je moet beamen dat dat voor de consument niet een goede situatie is. Dus ja, in dat geval is marketing slecht.

[ Voor 107% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Daniel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Je vergelijkt dit:

[Afbeelding]

Met dit:

[Afbeelding]

En dat is dan hetzelfde? 8)7
Die Batavus is juist typisch de ebike die (jongere) mensen niet wilden hebben: gigantische klomp aan de stang, suffe bagagedrager, lelijk stuur etc. Zelfs de halfgare eerste generatie Electrified was het soort stadsfiets waar gewoon vraag naar was. Ook al was dat gewoon een min of meer bestaand VM model waar ze een accu en motor in gelepeld hadden en die nog zonder app werkte, het was een begin.

Dat VM nooit iets anders is geweest dan een marketingbabbel is echt nonsens (los van dat marketing een vies woord zou zijn?). De eerste generatie S en de S2 waren gericht op een marktsegment dat tot die tijd niet tot nauwelijks werd bediend door bestaande spelers en zeker niet door de grote fabrikanten. Daarna begonnen de ambities de realiteitszin te verliezen maar als de S3/X3 niet zo’n grote kwaliteitsproblemen had gekend was het zeker op dat prijspunt nog altijd een prima fiets voor de doelgroep.

Misschien is de vergelijking met Cowboy wat eerlijker.
VM was wat sneller, maar Cowboy heeft geen slecht concept, ze zijn een pak minder megalomaan, en de putten zijn minder diep. In elk geval bewijst het dat de fietsenmarkt niet zo simpel is.

De balans lag bij VM compleet verkeerd. Hun design en zogezegde innovatie staat nu ook al een paar jaar stil en ondertussen slaagden ze er niet in om hun design robuust en bruikbaar te maken, maar ondertussen wel miljoenen aan marketing en flagship en veel te veel personeel uit geven.

Ik kan me niet voorstellen dat een of andere overnemer de broers daarom aan boord wil houden in een belangrijke rol.

In elk geval… hoe langer ze wachten hoe moeilijker het wordt. Personeel dat iets weet zal ondertussen al lang een andere job hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Cowboy was echt wel een paar jaar later. Het gaat ook niet om de claim of VM niet een van de eersten op de Nederlandse markt was, dat waren ze zeker. Het probleem zit hem in de bijna mythische notie dat ze de eersten waren die minimalistisch design fietsen ontwierpen, terwijl het op andere markten al een paar jaar opkwam.

Het "succes" zat hem in het prijspeil en de website verkopen (iedereen kon er één aanschaffen, ook als de FM op de hoek alleen Gazelle verkocht. Dat die prijs en verkoop op afstand nou juist het bedrijfsmodel ondermijnden is hierom uiterst relevant.

Het is een niet zo subtiel onderscheid waarbij het eerste de schijn ophoudt van Tesla/Apple, terwijl het tweede vooral neer komt op dozenschuiven. Aanzienlijk minder heroisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:56:
Cowboy was echt wel een paar jaar later. Het gaat ook niet om de claim of VM niet een van de eersten op de Nederlandse markt was, dat waren ze zeker. Het probleem zit hem in de bijna mythische notie dat ze de eersten waren die minimalistisch design fietsen ontwierpen, terwijl het op andere markten al een paar jaar opkwam.

Het "succes" zat hem in het prijspeil en de website verkopen (iedereen kon er één aanschaffen, ook als de FM op de hoek alleen Gazelle verkocht. Dat die prijs en verkoop op afstand nou juist het bedrijfsmodel ondermijnden is hierom uiterst relevant.

Het is een niet zo subtiel onderscheid waarbij het eerste de schijn ophoudt van Tesla/Apple, terwijl het tweede vooral neer komt op dozenschuiven. Aanzienlijk minder heroisch.
Principieel heb ik geen probleem met dozen schuiven, maar je moet eerst je service in orde hebben, zeker als je dan een peace of mind contract verkoopt.

VM heeft dat een tijdje verkocht, en als je te ver woonde van een vestiging, dan mocht je zelf een FM uit de buurt zoeken, en VM vertelde je dan hoe veel ze wouden betalen.
Dus jij mocht zelf gaan onderhandelen met die FM hoe veel die mocht aanreken om je wiel recht te zetten.
Dat valt voor mijn onder bedrog, en is absoluut geen peace of mind.

Dan doet Canyon het echt een pak beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
Principieel heb ik geen probleem met dozen schuiven, maar je moet eerst je service in orde hebben, zeker als je dan een peace of mind contract verkoopt.
Het is vooral problematisch dat VM zich profileerde als premium en high-tech design. Je merkt ook in deze draad dat ze extreem succesvol zijn geweest in het verkopen van dat beeld, zelfs als het aantoonbaar niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:13:
[...]

Nee, ze waren wel een van de eerste, maar er waren bij Duitse merken al sportieve ebikes te vinden zonder al die typisch Nederlandse uitrusting. En ook de Batavus Razer kwam gewoon in hetzelfde jaar uit als de eerste electrified, dus zelfs in Nederland waren ze niet half zo "visionair" als dat mensen denken.

Kwestie van smaak. Dat minimalistische design voor een stadsfiets heb ik nog niet eerder gezien dan bij vanmoof…

Kan idd zijn dat een of ander Duits merk dat ook al had, maar is dan idd niet goed vermarkt naar groter publiek… dan nog steeds slim van vm destijds. (Laat onverlet de puinhoop die ze nu achtergelaten hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 10:02:
[...]

Nee.

[...]

De Razer was geen hipsterbike, maar zeer zeker niet suf, ook al pak je nu een onflatteuze hoek en pak je een gestyleerde foto van VM ;)

Deze volgende foto maakt ook duidelijk dat ook Accell de zelfde markt analyse had gemaakt:

[Afbeelding]

Of een heerlijk idiote foto (waarom een tas op je schouder dragen?
[Afbeelding]

Dus ja, Accell had het door en zette daarom een fiets op de markt (die dan ook overal in de prijzen viel).

Je zegt het zelf al.

[...]

Het gaat om de claim dat ze de eersten waren, dat is gewoon één van die hardnekkige onwaarheden waar VM elke keer mee wegkomt. Als een bedrijf een gewoonte heeft om alleen maar te bedriegen dan zou je als klant genoeg moeten weten (en alle claims met een vrachtwagen zout moeten nemen).

Ja, ze waren zeker één van de eersten en op de Nederlandse markt en de eerste met een hipster fiets (niet de eerste met een sportieve fiets, Merida was bijvoorbeeld ook al een paar jaar dat soort modellen in Nederland aan het verkopen). Maar dat was een (broodnodige!)markt analyse, niet een visonaire design/innovatie stap. En die analyse werd ook gemaakt door Accel (zie de foto hierboven) en er werd een fiets voor ontwikkeld en op de markt gebracht. (Volgens mij had Koga een soortgelijk model, maar dat kan een jaar later zijn).

In Duitsland was Rabeneick eerder dan VM met een minimalistisch model. Als het gaat om design city bikes uit 2013? Coboc (minimalistisch, stealth), Vorradler (minimalistisch, design). 2012 Diavelo, 2011 Bergamont.

Het punt is uiteraard dat deze Duitse fietsen de Nederlandse markt niet haalden, maar het was toch echt een goed gejat idee.

Ik snap dat mensen zoals jij de VM in het straatbeeld zagen en het prachtig vonden, de website bezochten en zonder te checken het geloofden, immers het klopte met wat je zag op straat en in de winkel. Maar dat is niet correct. Maar als je als VM het maar vaak genoeg toetert en sites als Tweakers zonder gene persberichten op de voorpagina kwakken maak je gewoon je eigen realiteit :r

Er is echt wel kudo's voor het springen in een gat in de markt, maar dat is toch een aanzienlijk minder heroisch verhaal dan dat VM eigenhandig de eerste hipsterbike heeft ontworpen.

[...]

Sorry, ze fikten al door hun kapitaal vanaf de start en kwalitatief waren de eerste electrified een draak van een fiets. Om de Razer maar tegen de VM neer te zetten: op elk onderdeel klasses beter en in meerdere maten leverbaar, dus objectief gesproken een superieure fiets. Het is echt incorrect om te denken dat het pas vanaf de S3 misging, de cijfers waren vanaf dag één neonrood, niet voor niets dat ze niet op de traditionele manier geldschieters konden vinden.

[...]

Dit is onzin... de problemen waren niet 1-2 jaar oud. En technisch gezien was het vanaf dag één inferieur (de voorwielmotor zonder torque sensor was in 2014 al uit het straatbeeld aan het verdwijnen).

Ja, VM is echt niks anders geweest dan marketing babbel. We hebben al aangetoond dat innovatie marketing blabla was, we hebben het bedrijfsmodel al ontmaskerd en nu gaan we toch nog verdedigen dat VM meer was als marketing? :+

En is marketing slecht? Wel als het borderline oplichting is. Dat ging vanaf misleiden van klanten (de maatvoering is één van de voorbeelden) tot aan hun investeringsrondes (al was dat ook gewoon een compleet gebrek aan due diligence). Laat ik het anders stellen, jullie waren het product, de investeerder het bedrijfsmodel. Ik hoop dat je moet beamen dat dat voor de consument niet een goede situatie is. Dus ja, in dat geval is marketing slecht.
Nou… heb die modelletjes die je aanhaalt net gegoogeld. Maar die vallen bij mij nog steeds in de categorie foeilelijk… vs een heel strak design van vm. Maar nogmaals… smaken verschillen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:31:
[...]
dan nog steeds slim van vm destijds.
Absoluut mee eens. De kritiek op de grote merken is ook gewoon 100% correct. Batavus heeft vijf jaar de Razer uitgebracht en heeft als opvolger de Dinsdag. Die loopt ook al 8 jaar loopt en is eerder een stap terug richting de klassieke toerfiets dan een aggressieve fiets.

Ze blijven dat gat negeren, ongetwijfeld voortkomend uit hun verkoopcijfers van die modellen, maar volgens mij negeren ze een forse markt door ipv de Razer iets meer mainstream te maken hem af te slanken en te moderniseren.

Pak een Diamantframe met Bosch Powertube, sportieve inrichting en verkoop de bagagedrager als optie. Stealth kleurtje en misschien een spannende Mondriaan kleurstelling als tweede optie. Prijs kan laag want je houdt hem kaal (moet voor 2600,- als ze ook een Dinsdag voor minder kunnen aanbieden) Ik ben een boon als je er niet minimaal 10.000 van verkoopt op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik ben met je eens dat de laatste jaren de nadruk steeds meer kwam te liggen op hoogdravende claims over innovatieve designs terwijl de gebruikte techniek inmiddels zelfs voor een low end fiets aardig achterhaald was. Dat bedoel ik met links en rechts ingehaald. De S2 in 2017 was voor 2k een prima acceptabele fiets, de S3 was in 2020 technisch verouderd maar nog verdedigbaar als de eshifter had gewerkt, de S5 was louter gimmicks met lampjes terwijl de concurrentie op dit prijspunt middenmotoren en belt drives kon bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Nou… heb die modelletjes die je aanhaalt net gegoogeld. Maar die vallen bij mij nog steeds in de categorie foeilelijk… vs een heel strak design van vm. Maar nogmaals… smaken verschillen…
Dat van die smaak snap ik, maar het is geen suffe Nederlandse fiets en daardoor ondermijnt het je stelling. VM was niet degene die als eerste "niet-suffe" fietsen op de markt bracht. We kunnen op zijn best een discussie houden over smaak, maar je hebt zelf al door dat we het dan opeens over iets heel anders hebben.

Dit is een terugkerend patroon, er wordt iets geclaimt door VM en mensen die nemen de marketingpraat over zonder te checken waardoor het merk jarenlang bijna mythische reputatie kreeg onder de aanhangers en waarom critici werden uitgejouwd. Het verklaart waarom VM er mee weg kwam met het bedriegen van de klant omdat die het voor zoete koek slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Daniel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:40:
De S2 in 2017 was voor 2k een prima acceptabele fiets, de S3 was in 2020 technisch verouderd maar nog verdedigbaar als de eshifter had gewerkt, de S5 was louter gimmicks met lampjes terwijl de concurrentie op dit prijspunt middenmotoren en belt drives kon bieden.
De S1 kostte 2.998, S2 kostte 3.398,-

https://www.vanmoof.com/s.../A4_ElectrifedX2andS2.pdf

Dat is geen prima prijs voor een fiets met voorwielmotor (zonder torque). Ik heb nu ik de prijs van de S2 zie moeite om niet gierend van het lachen van de bank te rollen. Het verklaart ook wel de S3, ze moesten of iets doen aan de fundamenten (de motor) of de prijs dramatisch verlagen.

De S3 was qua prijs veel beter voor het gebodene, als het niet zo brak werd afgeleverd.

Prijs kwaliteit verhouding heeft bij VM nooit goed gelegen als je dieper keek dan de oppervlakte, maar klopte beter bij de S3 dan de S2 (wat ook leidde tot die verkoopcijfers).

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:45:
VM was niet degene die als eerste "niet-suffe" fietsen op de markt bracht. We kunnen op zijn best een discussie houden over smaak, maar je hebt zelf al door dat we het dan opeens over iets heel anders hebben.
In de perceptie van het brede publiek waren ze dat wel, het was voor veel mensen (inclusief mijzelf) de eerste e-bike die ik wilde hebben. De ingebouwde batterij en US-setting waren 'noviteiten' die de gemiddelde bejaarden-Stella niet had.

Zie het als Tesla: niet de eerste elektrische auto, wel de 'model T' voor de massa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:49:
Dat is geen prima prijs voor een fiets met voorwielmotor (zonder torque). De S3 was qua prijs veel beter voor het gebodene, als het niet zo brak werd afgeleverd.

Prijs kwaliteit verhouding heeft bij VM nooit goed gelegen als je dieper keek dan de oppervlakte, maar klopte beter vij de S3 dan de S2 (wat ook leidde tot die verkoopcijfers).
Die klopte bij de S3 ook niet, voor 2K verwacht je nog steeds kwaliteit en een werkend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hoevenpe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

In de perceptie van het brede publiek waren ze dat wel, het was voor veel mensen (inclusief mijzelf) de eerste e-bike die ik wil wilde hebben.
Dat is absoluut correct, het straatbeeld was op dat punt gewoon gevuld met bejaardenfietsen. Niet voor niets dat we het hier op Tweakers ook hadden over Merida (pre 2014) en in 2014 over de Razer. Geen hipster fietsen per se (al werd de Razer wel zo bedacht door Accell als ik de brochures door blader), maar wel sportieve modellen die we in Nederland zelfden zagen.

Wat terugkijkend trouwens wel interessant is, is dat de Razer een veel groter succes was dan de Electrified S en waarschijnlijk ook de S2. VM knalde pas door via de S3 voor die 1999,- En Accell ging een andere kant op of bleef stil staan, Batavus bleef die Razer uitpoepen zonder het te verfijnen en bij Koga gingen ze voor een ander "stoer" concept (Pace). Ook nu zijn ze nog zoekende met het positioneren van Sparta als "modieus" merk waarbij het design vooral "overbuild" is.

Hoewel dit terugkijken lastig is heb ik het gevoel dat publieke mind share (mooie fiets!) begon met de S2 en dat toen de S3 bereikbaar geprijsd werd het hek van de dam ging.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hoevenpe schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Die klopte bij de S3 ook niet, voor 2K verwacht je nog steeds kwaliteit en een werkend product.
Zoals ik zei "als het niet zo brak werd afgeleverd".

Lever al die fietsen goed gevet, aangedraaid en afgesteld af en je support heeft het aanzienlijk minder druk, ook op lange termijn. Maar met dat prijspeil zat het er niet meer in :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Kammika schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

We hebben het over pre 2013 en dit is toch echt strak design.

Afbeeldingslocatie: https://assets.newatlas.com/dims4/default/daa71d1/2147483647/strip/true/crop/1600x1067+0+0/resize/1920x1280!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fnewatlas-brightspot.s3.amazonaws.com%2Farchive%2Fcoboc-ecycle.jpg

Leuk detail dat we later bij een ander merk hebben gezien... :+

Afbeeldingslocatie: https://assets.newatlas.com/dims4/default/a4729d8/2147483647/strip/true/crop/1600x1067+0+0/resize/1920x1280!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fnewatlas-brightspot.s3.amazonaws.com%2Farchive%2Fcoboc-ecycle-9.jpg

Je ziet Coboc nu:

https://www.coboc.biz/en/e-bikes/

Vorradler:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.velobiz.de/thumbnails/lightbox/originals/4e12182c-d8e5-425a-bed2-69cf53096b63.JPG
Not my cup of tea, maar strak en design zijn toch wel goede typeringen voor dit model.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:05:
Zoals ik zei "als het niet zo brak werd afgeleverd".
Het probleem zat veel dieper dan het aandraaien van wat bouten en een goede afleverbeurt. Matige kwaliteit qua onderdelen zoals de shifter, kwetsbare techniek die niet tegen weer en wind kan.

Was hij maar duurder geweest, dan was de kwaliteit beter geweest en hadden mensen de fiets meer als luxeproduct behandeld. Zet mijn dure Koga ook niet buiten in de regen, daar ga je voorzichtiger mee om dan een praktische stadsfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

De S1 kostte 2.998, S2 kostte 3.398,-
Dat klopt volgens mij niet
Ik heb voor mijn S1 1900 euro betaald. Pas later ging die prijs wat omhoog, via 2298 en 2498 naar uiteindelijk 2798 wat volgens mij vrijwel niemand ooit betaald heeft. De S2 werd geintroduceerd op 2298, ging vervolgens naar 2798 en had uiteindelijk een verkoopprijs van 3398 (en vlak voor de S3 kwam naar 1798).
Ik denk dat er weinig mensen echt de hoogste prijzen hebben neergelegd en de “listprice” van de S2 werd destijds ook al absurd gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Daniel schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:22:
[...]

Dat klopt volgens mij niet
Ik heb voor mijn S1 1900 euro betaald. Pas later ging die prijs wat omhoog, via 2298 en 2498 naar uiteindelijk 2798 wat volgens mij vrijwel niemand ooit betaald heeft. De S2 werd geintroduceerd op 2298, ging vervolgens naar 2798 en had uiteindelijk een verkoopprijs van 3398 (en vlak voor de S3 kwam naar 1798).
Ik denk dat er weinig mensen echt de hoogste prijzen hebben neergelegd en de “listprice” van de S2 werd destijds ook al absurd gevonden.
De early bird van de S was 1998, de shop prijs 2298,- de store prijs 2998,- Dus op dat punt heb je gelijk, ik denk niet dat er veel mensen die storeprijs hebben betaald.

De early bird van de S2 was 2498,-, de retail prijs was vanaf dag één 3398,-

Ongetwijfeld zullen ze continue hebben gestunt met die prijzen, maar dat is lastig checken. En 2498,- is nog steeds een hilarisch bedrag voor de techniek van de S2, ook in 2018 (niet 2017).

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Tommie12 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Vergeet niet alle valse beloftes (liegen)

Had eerder al aangegeven dat ze het merk Ponzi hadden moeten noemen - het was een en al marketing (liegen). De zogenaamde 'waarheids'media heeft hier zeker ook een rol in gehad en keken/kijken met hun zogenaamde tests niet verder dan de betaling hiervoor lang is. Dat een verkapte 'media'organisatie als reclamekanaal RTL4 (Bright) hier aan mee werkt is tot daaraan toe, maar DpG dat zich profileert als betrouwbare kwaliteitsmedia nog steeds "de beste ebikes voor u getest" en meer van dit soort reclame poep hun abonnees voorschuift is eigenlijk van de zotte. Je vraagt je dan ook af als ze dit et fietsen flikken, dat zal het niet anders zijn met tal van andere producten/organisaties.

Laat het een wijze les zijn en elke werkelijke Nederlandse startup (niet de koosnaam 'startup' dat VM door de media blijvend kreeg opgespeld sinds 2009) zal het dankzij de megalomane VM broertjes met een veel te hoog VOC gehalte stukken lastiger krijgen om hun (fiets)product nog in het buitenland te slijten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Maar omdat we het hebben over de toekomst van Vanmoof dwalen we weer af in "wat deden ze goed/fout). Als we het breder trekken "wat is de toekomst van de markt" blijf ik met vraagtekens zitten. Ik ben nog steeds benieuwd wie er in dit gat gaat springen. ik zie nu de volgende breed verkrijgbare spelers;

- Pon probeert het met Veloretti, maar volgens mij prijzen die zich uit de markt
- Accell snap ik sowieso al een tijd niet meer. Het laatste idee was Batavus budget/ouderwets, Sparta iets spannender en Koga Premium, maar dat spannende zie ik niet terug. En volgens mij kan je enorm snoeien in de modellen.
- Giant heeft het ook niet.
- Cortina heeft de E-Lett voor een goede prijs. Alleen is dat wel een oubollig merk.
- Tenways

Vooral Accell blijft maar tegen dit segment aanhikken, terwijl het helemaal niet zo lastig is om een kale diamant op de markt te gooien. Ongetwijfeld zeggen hun verkoopcijfers dat het niet de moeite waard is, maar ik blijf me erover verbazen.

[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 27-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:29:
Maar omdat we het hebben over de toekomst van Vanmoof dwalen we weer af in "wat deden ze goed/fout). Als we het breder trekken "wat is de toekomst van de markt" blijf ik met vraagtekens zitten. Ik ben nog steeds benieuwd wie er in dit gat gaat springen. ik zie nu de volgende breed verkrijgbare spelers;
.
We dwalen idd af.. Vaak met vergelijkingen met telefoonmerken... Of de autoindustrie. Ook niet zo vreemd omdat media al dan niet gepusht jarenlang vergelijkingen maakte tussen VM en wel succesvolle bedrijven (bekend marketing trucje) uit deze industrieen.
We kunnen er wel van uit gaan dat er geen toekomst meer is voor VM, en voordat er iemand weer begint te roepen dat dit een aanname is, ik ga uit van het geroeptoeter van de curator zelfe aan het begin van zijn...inzet.

Er blijft een grote doelgroep voor fietsen die worden vermarketed als hip..urban...less is more en meer van dat soort benamingen en marketing termen. Alleen het aanbod is al heel groot en er komen nog steeds nieuwe merken bij. Als bedrijven als Lidl ook al een prima fiets in elkaar kunnen zetten die ook deze doelgroep aanspreekt dan wordt het heel lastig om je echt goed te kunnen onderscheiden op zowel prijs, kwaliteit als innovatie.

Zelf vind ik Lemmo heel leuk niet het meest innovatieve maar wel leuke functionaliteit voor relatief betaalbare kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:29:

- Pon probeert het met Veloretti, maar volgens mij prijzen die zich uit de markt
- Accell snap ik sowieso al een tijd niet meer. Het laatste idee was Batavus budget/ouderwets, Sparta iets spannender en Koga Premium, maar dat spannende zie ik niet terug. En volgens mij kan je enorm snoeien in de modellen.
- Giant heeft het ook niet.
- Cortina heeft de E-Lett voor een goede prijs. Alleen is dat wel een oubollig merk.
- Tenways

Vooral Accell blijft maar tegen dit segment aanhikken, terwijl het helemaal niet zo lastig is om een kale diamant op de markt te gooien. Ongetwijfeld zeggen hun verkoopcijfers dat het niet de moeite waard is, maar ik blijf me erover verbazen.
Waarom prijst Veloretti zich uit de markt? Hanteren gewoon gangbare prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
MaZo schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Waarom prijst Veloretti zich uit de markt? Hanteren gewoon gangbare prijzen.
Ze waren een prijs klapper. Nu gaan ze 3300,- vragen voor vrijwel hetzelfde Bafang model. Cortina en Tenways zijn dan zoveel goedkoper. Juist omdat Veloretti altijd een budget merk is geweest met supergoedkope fietsjes is dat wel een verandering. Anderzijds waren ze buiten Amsterdam onbekend voordat ze de Ace en de Ivy in de markt zetten, dus de kans is groot dat het publiek dat niet helemaal door heeft.

Ik zeg al "volgens mij", dus we moeten het gaan meemaken. Pon kan hier een hele slimme zet hebben gedaan.

[ Voor 46% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Absoluut mee eens. De kritiek op de grote merken is ook gewoon 100% correct. Batavus heeft vijf jaar de Razer uitgebracht en heeft als opvolger de Dinsdag. Die loopt ook al 8 jaar loopt en is eerder een stap terug richting de klassieke toerfiets dan een aggressieve fiets.

Ze blijven dat gat negeren, ongetwijfeld voortkomend uit hun verkoopcijfers van die modellen, maar volgens mij negeren ze een forse markt door ipv de Razer iets meer mainstream te maken hem af te slanken en te moderniseren.

Pak een Diamantframe met Bosch Powertube, sportieve inrichting en verkoop de bagagedrager als optie. Stealth kleurtje en misschien een spannende Mondriaan kleurstelling als tweede optie. Prijs kan laag want je houdt hem kaal (moet voor 2600,- als ze ook een Dinsdag voor minder kunnen aanbieden) Ik ben een boon als je er niet minimaal 10.000 van verkoopt op jaarbasis.
Een belangrijk deel van de aantrekikingskracht van het design van VM is net dat je amper ziet dat het een ebike is. Net zoals Cowboy.

De dikke buis met powertube, en een middenmotor doen daar direct afbreuk aan.
Maar het moet zeker eleganter kunnen. Ik denk dan eerder aan het design van een Canyon precede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 11:31:
[...]

Kwestie van smaak. Dat minimalistische design voor een stadsfiets heb ik nog niet eerder gezien dan bij vanmoof…

Kan idd zijn dat een of ander Duits merk dat ook al had, maar is dan idd niet goed vermarkt naar groter publiek… dan nog steeds slim van vm destijds. (Laat onverlet de puinhoop die ze nu achtergelaten hebben)
Als je echt miljoenen aan die marketing uit geeft, dan is het niet gek dat je daar wat bekendheid voor terug krijgt. Gooi daar nog prijzen bovenop die niet leefbaar zijn, en je verkoopt wel.

Slim zou ik dat niet echt noemen, verkwistend wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 07:48:
[...]

Een belangrijk deel van de aantrekikingskracht van het design van VM is net dat je amper ziet dat het een ebike is. Net zoals Cowboy.

De dikke buis met powertube, en een middenmotor doen daar direct afbreuk aan.
Maar het moet zeker eleganter kunnen. Ik denk dan eerder aan het design van een Canyon precede.
Ja, ik had gisteren al gekeken of Bosch geen slim accu heeft (nee). Dan wordt Fazua een optie of toch een achterwiel motor van Bafang.

Ik gok dat ik de markt overschat want anders was er vanuit de A-merken toch meer gedaan dan wat we nu zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ik gok dat ik de markt overschat want anders was er vanuit de A-merken toch meer gedaan dan wat we nu zien.
Grote bekende A-merken zoals Sparta, Gazelle of Batavus richten zich vooral op de markt van potentiele kopers die hun hele leven (is ouder dan de doelgroep die kiest voor...'hip' 'urban' 'design bike' ) deze merken kopen omdat ze staan voor degelijke kwaliteit, waar het minder gaat om de zogenaamde trends qua uiterlijk of functionaliteit. Jongeren willen niet geasocieerd worden met dit soort 'opa' merken - met wat voro modellen ze ook komen.

diegene die termen als hip en urban aanspreken - en idd vooral ook een fiets waarbij je niet goed/of minder snel ziet dat deze electrische is, hebben een keuze uit veel meer merken, maar minder modellen. En als je duidelijk kan zien dat het toch een electrische is, doe het dan op andere kenmerken om de fiets hip te maken door deze zo uit te voeren dat deze dan als stoer of ruig kan worden omschreven, zoals de fatbike modellen...(naast de andere voordelen die deze heeft voro jongeren - makkelijk op te voeren, niet te hoeven trappen, en bij veel modellen kan er iemand achterop.)

[ Voor 4% gewijzigd door litebyte op 28-08-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 28-08-2023 10:18 . Reden: Een beetje afdwalen ok, maar dit is gewoon 180 graden de andere kant op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Ja, ik had gisteren al gekeken of Bosch geen slim accu heeft (nee). Dan wordt Fazua een optie of toch een achterwiel motor van Bafang.

Ik denk dat je de A-merken overschat. Ze hebben dat segment gewoon genegeerd, en gedacht: die yuppen krijgen we toch niet op de ebike, die blijven toch met hun gewone fiets rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Dennisdn schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:59:
[...]

Wat mij aan dit fenomeen het meeste verbaasd: Waarom reageert onze overheid niet hierop? Ik kan mij best voorstellen dat men verrast was toen die dingen vanuit het niets ineens de weg op kwamen.
Je zag ze vooral populair worden in steden waar de scooter minder geliefd/verboden is om te verkopen, je mag ermee op het fietspad en je hoeft er geen helm op...dus de haartjes komen niet in de war. Snel reageren en overheid in is niet veel voorkomend in Nederland, of er moet echt directe noodzaak zijn. Er moet eerst natuurlijk een heel juridisch traject worden doorlopen om te kijken of de overheid uberhaubt wel maatregelen mag nemen. En dan heb je nog electorale redenen...beter een stille minder hinderlijke overtreder dan zo'n stinkende mug op twee wielen (scooter) :)

De overheid in Nederland is enorm goed in het maken van regelgeving, maar enorm slecht in de handhaving ervan. Dat zie je m.b.t. wielen toch ook bij de vele opgevoerde scooters. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kunnen we er voor waken dat we niet teveel gaan afwijken voor waar dit topic voor bedoeld is?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
litebyte schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Jongeren willen niet geasocieerd worden met dit soort 'opa' merken - met wat voro modellen ze ook komen.
Accell.kam toch zo een merk uit de grond stampen of zoals Pon met Veloretti deed over nemen.

Ik snap niet helemaal waarom Duitse (grote) merken zoveel beter afgemonteerde (en vaak mooiere) fietsen hebben en dat het met onze A-merken niet wil lukken.

Enige verklaring die ik heb is dat de Nederlandse markt fundamenteel anders is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Ik denk dat je de A-merken overschat. Ze hebben dat segment gewoon genegeerd, en gedacht: die yuppen krijgen we toch niet op de ebike, die blijven toch met hun gewone fiets rijden.
Dat kan ik me van 8 jaar geleden nog wel voorstellen (al heeft Batavus toen wel de Razer in de markt gezet), maar het is nu toch wel duidelijk dat we kijken naar massa adoptie door ale leeftijdsgroepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Notna schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 10:20:
[mbr] Kunnen we er voor waken dat we niet teveel gaan afwijken voor waar dit topic voor bedoeld is? [/]
Is kijken naar alternatieven niet het enige wat rest? Of moet dat weer in de andere VM draad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:14:
[...]

Dat kan ik me van 8 jaar geleden nog wel voorstellen (al heeft Batavus toen wel de Razer in de markt gezet), maar het is nu toch wel duidelijk dat we kijken naar massa adoptie door ale leeftijdsgroepen?
Met alle respect, maar wat is het grote verschil tussen een razer en een klassiekere ebike? Stuur wat lager en sportiever en…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
[...]

Met alle respect, maar wat is het grote verschil tussen een razer en een klassiekere ebike? Stuur wat lager en sportiever en…
Bouw (geometrie) is fundamenteel anders, eigenlijk laag en lang(metname het herenmodel), optisch een kleine fiets wat dus dat sportieve uiterlijk benadrukt (ipv rechtachterover in de chopperstand). Dat zie je ook bij VM, ik snap wel dat iedereen hem zo lekker vind rijden, die Geo is veel prettiger om door een stad te sturen dan de klassieke ebike.\ (veel actiever, je kan harder remmen en je kan je gewicht beter gebruiken).

Maar het gaat vooral om hoe ze de Razer in de markt positioneerden (zie maar de brochures en stock foto's), ze hadden duidelijk wel dezelfde doelgroep geidentificeerd (zelfde jaar als de S1).

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Leuk natuurlijk om een jongere doelgroep aan te spreken, maar dat is nou net een doelgroep waar weinig geld zit. Ouders kopen die fietsen en het merendeel zal niet €3000,- uitgeven, als een fiets van €1500 ook volstaat...

(Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in beginsel zou ik proberen te mikken op een doelgroep die zèlf geld heeft om je product te kopen.)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wild Chocolate schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:44:
Leuk natuurlijk om een jongere doelgroep aan te spreken, maar dat is nou net een doelgroep waar weinig geld zit. Ouders kopen die fietsen en het merendeel zal niet €3000,- uitgeven, als een fiets van €1500 ook volstaat...

(Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar in beginsel zou ik proberen te mikken op een doelgroep die zèlf geld heeft om je product te kopen.)
Met 'jonger' bedoeld VM natuurlijk de groep 20 en 30ers die in de stad wonen, en niet de 60plussers die met de ebike knoopuntjes aan elkaar rijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Referende aan VM, om ook concreet te blijven. Het best verkochte electrische model de S3 was lange tijd rond de 2000,-

Jongeren geven ook 2000 Euro uit voor een jas of dure gadgets of vakantie. Je hebt natuurlijk gelijk, een deel zal het ook via pappie of mammie. hebben verkregen. Mijn zoon en ik hebben ieder de helft betaald, de fiets kostte toen 2000,- (aanbieding) voor een S3, omdat mijn zoon in Utrecht studeert en zijn ouders ergens anders wonn rij ik er zelf het meeste op.

3000,- Euro is idd teveel voor een heel grote groep jongeren die vooral aankopen doen wat op dit moment hip is, dat zijn dan nu vooral fatbikes - de vervanger voor de scooter. Daar heb je een grote keuze in tussen de 1500 en 2000 Euro. Het heeft al wel een bepaald imago waar een deel van de jongeren juist niet mee geassocieerd wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika

Jongere doelgroep is wat anders dan jongeren he…

Het was een jongere doelgroep tov al die bejaarden die op de ebike zaten. Vm richtte zich echt op de commuters. Ofwel: mensen met een goede baan die van de ene plek naar de andere in hun stad moeten voor hun werk. Da’s wel een doelgroep met geld…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Met 'jonger' bedoeld VM natuurlijk de groep 20 en 30ers die in de stad wonen, en niet de 60plussers die met de ebike knoopuntjes aan elkaar rijgen.
Ik kom regelmatig in Amsterdam, daar viel me juist op dat de doelgroep van VM heel breed is - 50+ met een midlife-crisis tot aan DavidJan van 14 uit Oud-Zuid die de fiets van pappie en mammie heeft gekregen.
In andere gebieden van Nederland zag je dat veel minder viel me op, vooral 20'ers en 30'ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
litebyte schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ik kom regelmatig in Amsterdam, daar viel me juist op dat de doelgroep van VM heel breed is - 50+ met een midlife-crisis tot aan DavidJan van 14 uit Oud-Zuid die de fiets van pappie en mammie heeft gekregen.
In andere gebieden van Nederland zag je dat veel minder viel me op, vooral 20'ers en 30'ers.
Ik geloof dat wel.
(Bij die 50+ met midlife crisis moest ik ineens denken aan ‘David van Bright’).

Kan het dat 50+ Amsterdammers door de band wat hipper willen zijn en gedragen dan een 40-jarige plattelander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Kan het dat 50+ Amsterdammers door de band wat hipper willen zijn en gedragen dan een 40-jarige plattelander?
Ik denk dat de 'Hollandse nuchterheid' vooral buiten Amsterdam nog aanwezig is :) ...juist ook uit het gebied waar de VM broertjes vandaan kwamen. Amsterdam is het toch vooral erbij willen horen.

Door een gecoordineerde media actie vooral vanuit DPG (dat daarna om clikbait redenen gretig werd overgenomen door tal van 'media'org.) was dat na twee weken negatieve berichtgevingen juist hip om VM compleet af te zeiken..eentje van deze clikbait sites maakte al de vergelijking tussen een VM-rijder en de 'bucklerlul.'

Ook hier ver buiten Amsterdam hoor je regelmatig gegniffel of opmerkingen als je bij het stoplicht staat.
Dit negatieve stempel is al een van de redenen dat de 'buckler'fiets en merk VM het nooit meer gaat redden, VM heeft geen toekomst meer, niet in Nederland althans (overigens wordt Buckler nog steeds relateif goed verkocht in Japan.... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
litebyte schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Ik denk dat de 'Hollandse nuchterheid' vooral buiten Amsterdam nog aanwezig is :) ...juist ook uit het gebied waar de VM broertjes vandaan kwamen. Amsterdam is het toch vooral erbij willen horen.

Door een gecoordineerde media actie vooral vanuit DPG (dat daarna om clikbait redenen gretig werd overgenomen door tal van 'media'org.) was dat na twee weken negatieve berichtgevingen juist hip om VM compleet af te zeiken..eentje van deze clikbait sites maakte al de vergelijking tussen een VM-rijder en de 'bucklerlul.'

Ook hier ver buiten Amsterdam hoor je regelmatig gegniffel of opmerkingen als je bij het stoplicht staat.
Dit negatieve stempel is al een van de redenen dat de 'buckler'fiets en merk VM het nooit meer gaat redden, VM heeft geen toekomst meer, niet in Nederland althans (overigens wordt Buckler nog steeds relateif goed verkocht in Japan.... :) )
Toch gek hoe snel zo’n reputatie of merkimago kan omdraaien.

Bud sponsort 1 homo in de VS, en ze verliezen half republiceins VS en niemand durft er nog een drinken in het openbaar.

De curator is nogal stil….
Zou er iets in de maak zijn, of is hij het licht aan het uitdoen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
litebyte schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Referende aan VM, om ook concreet te blijven. Het best verkochte electrische model de S3 was lange tijd rond de 2000,-
(...)
Maar van Van Moof is gebleken dat ze onder de inkoop-/productieprijs verkochten, en dan nog bedenkelijke kwaliteit leverden. Je kan op je vingers natellen, dat een afwijkend model, met dezelfde kwaliteit als de massaproducten, duurder zal zijn om te maken.
Als je er wel een goede business-case van wilt maken, zal je dus een hogere prijs moeten hanteren.

Je kan natuurlijk denken dat het arrogantie is van de grote merken om niet in dat "gat in de markt" te stappen. Maar het zou zomaar kunnen, dat ze het doorgerekend hebben en tot de conclusie kwamen dat er geen geld mee te verdienen valt. (Of dat de hoeveelheid werk niet opweegt tegen de opbrengsten)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wild Chocolate schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Maar van Van Moof is gebleken dat ze onder de inkoop-/productieprijs verkochten, en dan nog bedenkelijke kwaliteit leverden. Je kan op je vingers natellen, dat een afwijkend model, met dezelfde kwaliteit als de massaproducten, duurder zal zijn om te maken.
Als je er wel een goede business-case van wilt maken, zal je dus een hogere prijs moeten hanteren.

Je kan natuurlijk denken dat het arrogantie is van de grote merken om niet in dat "gat in de markt" te stappen. Maar het zou zomaar kunnen, dat ze het doorgerekend hebben en tot de conclusie kwamen dat er geen geld mee te verdienen valt. (Of dat de hoeveelheid werk niet opweegt tegen de opbrengsten)
Cube levert een kale sportieve fiets voor 2200 met Bosch Active, compleet Shimano. Nou is dat gebaseerd op een MTB, dus niet die wat klassieke ingetogen diamant, maar het geeft wel aan dat er qua prijs toch wel wat marge is als je al die geïntegreerde spatborden en zwevende dragers eraf rot.

Een Dinsdag is 2400,- dan kan je ook een gestripte fiets voor een dergelijk bedrag wegzetten.

Ik zal ongetwijfeld het probleem onderschatten, maar ik blijf het een rare beslissing vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

roffeltjes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:01:
[...]

Cube levert een kale sportieve fiets voor 2200 met Bosch Active, compleet Shimano. Nou is dat gebaseerd op een MTB, dus niet die wat klassieke ingetogen diamant, maar het geeft wel aan dat er qua prijs toch wel wat marge is als je al die geïntegreerde spatborden en zwevende dragers eraf rot.

Een Dinsdag is 2400,- dan kan je ook een gestripte fiets voor een dergelijk bedrag wegzetten.

Ik zal ongetwijfeld het probleem onderschatten, maar ik blijf het een rare beslissing vinden.
En dat zonder allerlei hippe features in 'een app' met automagisch schakelen, kicklocks etc. Etc.

Je kan het leuk vinden of niet maar mij, als voormalig insider in deze industrie, was al jaren duidelijk dat war VanMoof beloofde niet kon. De implosie duurde een stuk langer dan verwacht maar heeft het ronduit bevestigd.

Overigens vind ik het wel fantastisch hoe VanMoof veel mensen een te kleine fiets kon verkopen (doordat ze nog weinig maten hadden) en mensen er I'm staan te juichen. Dat de gemiddelde boomer een nogal 'straight-up' voorkeur heeft betekend niet dat iedereen die verstelbare stuurpen recht omhoog hoeft te zetten natuurlijk.

Zou zeggen, probeer een keer een kinderfiets, wendbaar en 'sportief' joh!

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2023 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikkwittet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:24
Tommie12 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:29:
[...]

Bud sponsort 1 homo in de VS, en ze verliezen half republiceins VS en niemand durft er nog een drinken in het openbaar.

Het is te simplistisch om de ondergang van bud light te leggen bij het sponsoren van een "homo".
Het ging om een totale revamp van het merk, waarbij de "oude" drinker totaal verloochend werd en zelfs verklaard werd het is niet meer voor jou maar voor een totaal nieuw publiek. Hierop kwam een hele sterke tegenreactie, en deze deed bud light de das om. Zo erg dat bud light direct van koers veranderden. Hierdoor werd ook weer onnodig veel reputatie schade gedaan doordat men de nieuwe doelgroep direct verloor terwijl de oude niet meer terug kwam.

Als of de nieuwe partij die vm koopt een Rotterdammer inzet die de huidige vm rijders tegen de haren in gaat strijken om er achter te komen dat dat verkoop technisch niet zo slim is, omdat die Rotterdammer er uit te smijten en een 360 graden draai te maken en tegenovergestelde te doen.

Plus de "homo" in kwestie bij budlight was Dilan Malvanney, dat is echt een heel polariserend persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Denk het laatste. Al een maand is elke nieuwe week de week met waarin er iets zou moeten gebeuren, het zou mij erg verbazen als dat nu nog komt en over 3 dagen staat al het personeel op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Daniel schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 06:55:
[...]
en over 3 dagen staat al het personeel op straat.
Als daar nog wat van over is. Vanaf dag 1 is iedereen met VanMoof op Linkedin een target voor recruters. Die zullen wel eieren voor hun geld kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Wild Chocolate schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Het kan natuurlijk zijn dat VM dacht deze tijdelijke prijzen te kunnen compenseren met de verkoop van accessoires en merchandise (zoals de zwaar overprijsde regenjassen.) zie het niet als gat meer als deel van de markt waar je als 'groot' merk niet (meer) in moet duiken. Behoorlijk wespennest nu met heel veel aanbod waarvan het zeker is dat je van een groot aantal merken niets meer hoort over 5 jaar

Daarnaast. Stel je gaat als 'groot' merk ook opeens hippe fietsen verkopen op dezelfde manier als jongeren wensen... Online dus. Terwijl je meer klassieke en degelijke lijnen voert waarvan de verkoop via de tradiotnele winkels loopt... Zullen de winkels leuk vinden. Wel de onderhoudslasten... niet de verkoop, waar kennen we dat van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
roffeltjes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:01:

2600 de goedkoopste? https://www.batavus.nl/dinsdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Zullen we alsjeblieft stoppen met al die die fietsen met een vanmoof vergelijken? Is off topic

Hier gaat het om wat de toekomst van vanmoof is… (alhoewel ik bang ben dat die er niet meer komt. Tijd lijkt wel om voor een doorstartdeal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

[...]

Haha... Ja VM is de nieuwe bud.. Of butt
Inderdaad... Vooral ook groot gemaakt en afgebroken op en door de productplug, clickbait en (social) media
Het licht was, al uit op het moment dat de curator aangaf dat er haast gemaakt moest worden...

Wie wil een merk overnemen waar vrij weinig mensen mee geassocieerd willen worden en op dit moment verre van hip is. Ik zie de VM broertjes zelf wel weer iets oprichten waarbij het ontwerp herleidbaar is maar met een andere naam. Ze waren zo zeker van hun 'wereldverovering' die gaan absoluut door

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste