Dat is natuurlijk een vreemde vergelijking, die ook niet opgaat. Die fiets waar je 19,- per maand voor neertelt is een fiets die normaal in de winkel nog geen 500,- zou kosten. Daarnaast is een swapfiets meestal niet nieuw maar krijg je eerder een gebruikte fiets, en ja dan is het best wel duur, want voor 1 jaar huur koop je met gemak zelf een 2e handse van gelijke kwaliteit.Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:53:
[...]
Veel geld? Wel een beetje redelijk blijven en alles binnen proportie zien. Wat is nu 19 euro/maand? Wel 2000 euro neertellen voor een designfietsje? 100 maand (8 jaar) swapfiets huur
Alle fietsen zijn 'gratis verzekerd' via Swapfiets zelf...met natuurlijk een eigen risico.Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:39:
[...]
Ik doelde met verzekering op een verzekering voor Swapfiets zelf. Als klant kun je bij hen een verzekering afsluiten tegen diefstal, maar zij kunnen dit risico niet doorverzekeren en daarom drukt diefstal in een land als Nederland zwaar op het bedrijfsresultaat.
https://help.swapfiets.com/nl/extra-kosten
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Plus een slot van 60€, en na een jaar breng je die binnen bij de fietswinkel, en die rekent je makkelijk 100-150€ voor wat nazicht, remblokjes, een band en een nieuwe ketting.Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
Dat is natuurlijk een vreemde vergelijking, die ook niet opgaat. Die fiets waar je 19,- per maand voor neertelt is een fiets die normaal in de winkel nog geen 500,- zou kosten. Daarnaast is een swapfiets meestal niet nieuw maar krijg je eerder een gebruikte fiets, en ja dan is het best wel duur, want voor 1 jaar huur koop je met gemak zelf een 2e handse van gelijke kwaliteit.
Een half jaar later wordt de fiets toch gejat, en in totaal was je even veel kwijt of 10-tjes.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat doe jij met een doorsnee stadsfiets dat die elk jaar moet worden nagekeken en nieuwe remblokjes, band en ketting nodig heeft? Ik ging niet zuinig om met mijn stadsfietsen, kocht ze voor 100,- lapte een keer een band en na 5 jaar haalde ik het slot eraf en was iemand anders er blij mee.Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Plus een slot van 60€, en na een jaar breng je die binnen bij de fietswinkel, en die rekent je makkelijk 100-150€ voor wat nazicht, remblokjes, een band en een nieuwe ketting.
Een half jaar later wordt de fiets toch gejat, en in totaal was je even veel kwijt of 10-tjes.
Misschien nog even de post lezen waar je op reageerdelitebyte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:08:
[...]
Alle fietsen zijn 'gratis verzekerd' via Swapfiets zelf...met natuurlijk een eigen risico.
https://help.swapfiets.com/nl/extra-kosten
Als je een fiets van 100€ koopt, dan is daar zeker iets mis mee na 1 jaar stadsgebruik, of dacht je dat de verkoper er eerst nieuwe remmen en banden had opgezet.Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:28:
[...]
Wat doe jij met een doorsnee stadsfiets dat die elk jaar moet worden nagekeken en nieuwe remblokjes, band en ketting nodig heeft? Ik ging niet zuinig om met mijn stadsfietsen, kocht ze voor 100,- lapte een keer een band en na 5 jaar haalde ik het slot eraf en was iemand anders er blij mee.
Dat je dat niet elk jaar zal meemaken kan best, maar die fiets kan na 2 maand ook al gejat of gesloopt zijn.
In elk geval, jij vind de prijzen van Swap heel hoog, en ze maken verlies.
Het lijkt er toch op dat je niet zomaar het geld voor het oprapen hebt in de gehele fietsmarkt, of het dan gaat over verhuur of verkoop.
De markt is ook ongelooflijk versnipperd. Er zijn echt nog héél veel fietsfabrikanten die niet meer dan honderden tot een paar duizend fietsen per jaar bouwen en verkopen, dikwijls behoorlijk lokaal.
Hier heb je zo'n voorbeeld: https://www.achielle.be/
Dit bedrijf heeft een loonkost van 250k per jaar, dus 5-6 personen in dienst. En het gekke is dat ze ook een importeur hebben in de VS en Nieuw-Zeeland.
Leuk oud nononence merk!Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:54:
[...]
Hier heb je zo'n voorbeeld: https://www.achielle.be/
Dit bedrijf heeft een loonkost van 250k per jaar, dus 5-6 personen in dienst. En het gekke is dat ze ook een importeur hebben in de VS en Nieuw-Zeeland.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Het probleem van Swap is de mentaliteit van de klanten. Als je mensen een product aanbiedt dat ze als een wegwerproduct kunnen gebruiken (don't be gentle, it's a rental) blijken ze dat ook te gaan doen. Je ragt die fietsen helemaal af want 1 belletje en Swapfiets staat klaar met een nieuwe. Daardoor zijn de operationele kosten veel te hoog en moet je de prijzen verhogen tot een niveau waarop het eigenlijk voor de gebruiker niet meer interessant is.Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 16:54:
In elk geval, jij vind de prijzen van Swap heel hoog, en ze maken verlies.
Het lijkt er toch op dat je niet zomaar het geld voor het oprapen hebt in de gehele fietsmarkt, of het dan gaat over verhuur of verkoop.
Dat komt dus omdat het model een soort gedrag oplevert dat voor hoge kosten zorgt.
Wat ook niet zo gek is, want als je zelf een nieuwe fiets koopt en die trap je in een jaar helemaal af ben je ook veel geld kwijt - maar dat doet dus niemand want dat zijn je eigen spullen en daar zorg je beter voor.
Eens te meer een bewijs dat de conservatieve fietsenmarkt lang niet zo dom is als dat mensen denken. Die nieuwe businessmodellen zijn nit zo makkelijk rendabel te maken.
Dat is het hele probleem met die sharing economy. Startups die uit ideologische redenen starten, maar de produkten worden afgeragd omdat de gemiddelde consument het niet meer als zijn/haar eigendom beschouwtroffeltjes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:45:
Eens te meer een bewijs dat de conservatieve fietsenmarkt lang niet zo dom is als dat mensen denken. Die nieuwe businessmodellen zijn nit zo makkelijk rendabel te maken.
Kijk maar naar hoe al die escooters vaak als grof vuil behandeld worden. Wel zonde want voor een duurzamere toekomst moeten we het van dit soort initiatieven hebben…
Ik denk dat je het verschil tussen huren en kopen niet moet zien in harde euro's maar in de waarde van zorgeloosheid. Mijn baas betaald ook meer voor mijn leaseauto dan een particulier zou betalen, simpelweg zodat ik zorgeloos rond rij en hem bij de dealer neerzet als ik een piepje of kraakje hoor.Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
Dat is natuurlijk een vreemde vergelijking, die ook niet opgaat. Die fiets waar je 19,- per maand voor neertelt is een fiets die normaal in de winkel nog geen 500,- zou kosten. Daarnaast is een swapfiets meestal niet nieuw maar krijg je eerder een gebruikte fiets, en ja dan is het best wel duur, want voor 1 jaar huur koop je met gemak zelf een 2e handse van gelijke kwaliteit.
Pas geleden zat de CEO van Mercedes bij CollegeTour en die parreerde de sharing-economy van alle hippe nieuwe studenten in de zaal vrij simpel: "Toen ik jullie leeftijd had dacht ik ook dat sharing de toekomst was. Totdat ik met een boodschappentas en 2 kinderen op mijn arm stond".Kammika schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Dat is het hele probleem met die sharing economy.
[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 17-08-2023 08:56 ]
Dat klopt, maar lever een leaseauto maar eens in met een paar krassen of een ontbrekende hoedenplank. Dat wordt je dik en vet cash aangerekend. Dat gebeurt blijkbaar niet met fietsen omdat het iedere keer over kleine bedragen gaat waar je niet achteraan kan met "gerechtelijke middelen".Dennisdn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:52:
[...]
Ik denk dat je het verschil tussen huren en kopen niet moet zien in harde euro's maar in de waarde van zorgeloosheid. Mijn baas betaald ook meer voor mijn leaseauto dan een particulier zou betalen, simpelweg zodat ik zorgeloos rond rij en hem bij de dealer neerzet als ik een piepje of kraakje hoor.
Blijkbaar vergeet een groot deel van de klanten hun maandelijkse huur te betalen, en is de fiets dan zoek.
Als je via advokaat en rechtbank bedragen van 50 en 100€ moet gaan innen, dan is het sop de kool niet waard.
Mijn zoon gebruikt Cambio deelauto's, maar voor je eerste rit betaal je wel een waarborg van 500€ of zo.
Dan ben je op zich ook een stuk voorzichtiger.
Dat klopt als je een auto met schade inlevert, maar als je vóór inleveren langs een schadehersteller rijdt kost het weer niets.Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Dat klopt, maar lever een leaseauto maar eens in met een paar krassen of een ontbrekende hoedenplank. Dat wordt je dik en vet cash aangerekend.
Maar ik snap je punt wel
[ Voor 25% gewijzigd door Dennisdn op 17-08-2023 09:07 ]
Met @Dennisdn en daarbij vergelijk je een dienst, met de prijs van een tweedehands fiets. Zo kan ik ook een cambio abonnement vergelijken met een tweedehands audi S7.Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:48:
[...]
Ik begrijp dat de typische calvinistische Nederlander elke stuiver 5 keer omdraait alvorens 'm uit te geven, en dat diensten blijkbaar 'lucht' zijn, maar toch zit er waarde in.
Ik heb honderden euro's uitgegeven aan die swapfiets (het goedkoopste elektrische model, toch 50+ euro/maand) en ja, het is veel geld, maar op dit moment de optie die me beste uit kwam. Want het alternatief was
1. helemaal geen vervoer
2. zelf een fiets kopen en gebruiken in een stad met veel diefstalrisico (en dus bijna verplicht in appartement parkeren, enz enz...)
Allebei geen opties, en geen zin in gedoe.
Ik heb er dus absoluut ook geen probleem mee, en ik heb echt die 'kost' mentaal helemaal losgelaten. Ik had op een bepaald moment een bepaald product nodig, en heb daar een bepaald bedrag voor betaald. Dat is een eerlijke, correcte deal. Onder andere omdat ik geen zin had in een aanschaf van dik 2500 euro, voor iets wat ik maar tijdelijk zou gebruiken, en achteraf dus niet meer nodig zou hebben.
Vind het akelig stil vanuit curatoren die afgelopen week nog riepen dat het weekend dat komen ging cruciaal zou zijn.
Flink aan t tikken op rekenmachines waarschijnlijk.
Kreeg trouwens van de week ook te horen dat Tenways (en dan met name de investeringsmaatschappij die er achter zit) gegadigde zou zijn. Voornamelijk vanwege patenten en niet voor de merknaam maar gok dat daar weinigen zich aan willen branden. Uiteraard kan ik de uitspraak over interesse Tenways niet staven noch beoordelen op waarheid.
Kreeg trouwens van de week ook te horen dat Tenways (en dan met name de investeringsmaatschappij die er achter zit) gegadigde zou zijn. Voornamelijk vanwege patenten en niet voor de merknaam maar gok dat daar weinigen zich aan willen branden. Uiteraard kan ik de uitspraak over interesse Tenways niet staven noch beoordelen op waarheid.
Dan zal het wel gaan over hoe veel ze daar voor willen betalen.Delirius schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:13:
Vind het akelig stil vanuit curatoren die afgelopen week nog riepen dat het weekend dat komen ging cruciaal zou zijn.
Maar dat is in elk geval geen volledige overname, enkel de patenten uit de boedel halen en de rest laten liquideren.
Nadeel is, dat klanten die met een defecte VM zitten en horen dat Tenways het overneemt gaan verwachten dat die hun fietsen rijdend houden voor een redelijke prijs... Dat is een stevige liability.
[ Voor 10% gewijzigd door Tommie12 op 17-08-2023 09:20 ]
Hoe gaat dat met Greenwheels? Ik gok dat die ook zwaar verlies lijden?Kammika schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Dat is het hele probleem met die sharing economy. Startups die uit ideologische redenen starten, maar de produkten worden afgeragd omdat de gemiddelde consument het niet meer als zijn/haar eigendom beschouwt
Kijk maar naar hoe al die escooters vaak als grof vuil behandeld worden. Wel zonde want voor een duurzamere toekomst moeten we het van dit soort initiatieven hebben…
Je hebt nog altijd een deel eigen risico te betalen, zeker als er op 3 plaatsen een kleine schade is...Dennisdn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:04:
[...]
Dat klopt als je een auto met schade inlevert, maar als je vóór inleveren langs een schadehersteller rijdt kost het weer niets.
Maar ik snap je punt welIk zie het ook een beetje met die deelscooters tegenwoordig. Bij ons in de stad zijn ze er (nog) niet, maar ik rij wel eens met verbazing door bijvoorbeeld Almere waar die dingen op de gekste plekken, tot aan het voetpad midden op een kruising worden gedumd. En dat dat blijkbaar gewoon mag.
Denk het niet. Bestaat al 25 jaar en heeft tegenwoordig Volkswagen als grootaandeelhouder. Denk niet dat daar geld bij moet. Maar autohuur is echt een hele andere business.roffeltjes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Hoe gaat dat met Greenwheels? Ik gok dat die ook zwaar verlies lijden?
Ik had overigens wel verwacht dat VM ook een keer z'n vingers zou gaan branden aan een abonnementsmodel maar daar hadden ze blijkbaar het geld niet voor.
Ik kan niets vinden over de resultaten van Greenwheels (ik zoek dus niet goed), maar ik ben er niet van overtuigd dat dat geen verlies lijdt. Lyft lijdt in ieder geval forse verliezen.Daniel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Denk het niet. Bestaat al 25 jaar en heeft tegenwoordig Volkswagen als grootaandeelhouder. Denk niet dat daar geld bij moet. Maar autohuur is echt een hele andere business.
Ik had overigens wel verwacht dat VM ook een keer z'n vingers zou gaan branden aan een abonnementsmodel maar daar hadden ze blijkbaar het geld niet voor.
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 17-08-2023 09:42 ]
Waar komt dat toch vandaan? Je zou toch juist voorzichtiger moeten zijn met andermans spullen.. Jammer wel.Kammika schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Dat is het hele probleem met die sharing economy. Startups die uit ideologische redenen starten, maar de produkten worden afgeragd omdat de gemiddelde consument het niet meer als zijn/haar eigendom beschouwt
Als dat spullen zijn van je buur of je vriend, dan is men doorgaans voorzichtiger.xileS schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:52:
[...]
Waar komt dat toch vandaan? Je zou toch juist voorzichtiger moeten zijn met andermans spullen.. Jammer wel.
Maar als dat van een "anoniem" bedrijf is, dan valt dat anders.
Volgens de cijfers van Volkswagen Financial Services (dat 60% van de aandelen heeft) werd er in 2021 1,8 miljoen euro verlies geleden. Maar goed, dat was een coronajaar, dat zal ongetwijfeld invloed hebben gehad op de resultaten. Denk dat het normaal gesproken een kleine winst boekt.roffeltjes schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Ik kan niets vinden over de resultaten van Greenwheels (ik zoek dus niet goed), maar ik ben er niet van overtuigd dat dat geen verlies lijdt. Lyft lijdt in ieder geval forse verliezen.
Niets 'zonde', en niets duurzaam aan. Brol apparaten, goedkoop gebouwd, totaal niet geschikt om in weer en wind continu buiten te staan en mishandeld te worden. Herinner je die eerste modellen met ingebouwde, niet uitneembare batterijen...Kammika schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Plus, levensgevaarlijk om die dingen te mixen met voetgangers. Levensgevaarlijk voor de rijders zelf (vallen is bijna per definitie afvoeren naar spoed en breuken in gelaat/tanden), en een totale visuele vervuiling van steden.
Eindelijk geband in Parijs, nu alle andere steden nog. Ik ben normaal opgevoed, en zou me schamen om zo'n ding weg te flikkeren op de stoep zoals iedereen dat lijkt te doen. Mensen hebben in het algemeen niet voldoende burgerzin om hier correct mee om te gaan, jammer genoeg. Dan maar niet!
En waarom ook? Fietsen bestaan, en zijn al 150 jaar het beste vervoer voor de stad. Ze zijn volledig doorontwikkeld, we hebben echt geen nood aan de natte droom van een hippe silicon valley entrepreneur met drang voor 'futurism'.
Vergelijkbaar met iets 'vergeten' bij de zelfscanner, dat voelt voor veel mensen anders dan openlijk stelen van een kleine zelfstandige.Tommie12 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:53:
Als dat spullen zijn van je buur of je vriend, dan is men doorgaans voorzichtiger.
Maar als dat van een "anoniem" bedrijf is, dan valt dat anders.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Het is een lastig vergelijking want Greenwheels is heel anders dan Swapfiets. Waar Swapfiets extern geld moet ophalen voor grote dingen en elders hun fietsen moet inkopen. Is Greenwheels van Pon en VW, het kan dus best zijn dat Greenwheels verlies leidt maar dat Greenwheels de winst bij andere afdelingen binnen het concern dusdanig verhoogd dat het netto een winstgevende activiteit voor het moederconcern is.Daniel schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:56:
[...]
Volgens de cijfers van Volkswagen Financial Services (dat 60% van de aandelen heeft) werd er in 2021 1,8 miljoen euro verlies geleden. Maar goed, dat was een coronajaar, dat zal ongetwijfeld invloed hebben gehad op de resultaten. Denk dat het normaal gesproken een kleine winst boekt.
Plus het mag Pon wat kosten omdat die op lange termijn de transitie van autohandelaar naar mobiliteitsoplossing wil maken. Als ex-20 jaar VW rijder kan ik één ding met vrij grote zekerheid zeggen: Pon en geld verdienen hoef je je niet druk om te makenGroningerkoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Het is een lastig vergelijking want Greenwheels is heel anders dan Swapfiets. Waar Swapfiets extern geld moet ophalen voor grote dingen en elders hun fietsen moet inkopen. Is Greenwheels van Pon en VW, het kan dus best zijn dat Greenwheels verlies leidt maar dat Greenwheels de winst bij andere afdelingen binnen het concern dusdanig verhoogd dat het netto een winstgevende activiteit voor het moederconcern is.
Oh zeker, die zijn niet gek, vorig jaar Europcar met een vloot van meer dan 300.000 wagens overgenomen (ook weer een samenwerking met VW group en deze keer een extra vermogensinvesteerder) en vorig jaar meer dan een half Miljard winst.Dennisdn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:07:
[...]
Plus het mag Pon wat kosten omdat die op lange termijn de transitie van autohandelaar naar mobiliteitsoplossing wil maken. Als ex-20 jaar VW rijder kan ik één ding met vrij grote zekerheid zeggen: Pon en geld verdienen hoef je je niet druk om te maken
En ik zat fout met mijn eerdere post, ook Swapfiets is van Pon en verhoogd dus ondanks verlies bij Swapfiets zelf elders wel een winstverhoging.
Met alle acquisities en de nauwe samenwerking met VW group zie ik Pon nog wel veel en veel verder groeien want die hebben prima producten die ze ook in andere landen uit zouden kunnen rollen.
[ Voor 11% gewijzigd door Groningerkoek op 17-08-2023 11:18 ]
Zo werkt een boekhouding niet...Groningerkoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:57:
[...]
Het is een lastig vergelijking want Greenwheels is heel anders dan Swapfiets. Waar Swapfiets extern geld moet ophalen voor grote dingen en elders hun fietsen moet inkopen. Is Greenwheels van Pon en VW, het kan dus best zijn dat Greenwheels verlies leidt maar dat Greenwheels de winst bij andere afdelingen binnen het concern dusdanig verhoogd dat het netto een winstgevende activiteit voor het moederconcern is.
"Voelt" anders, maar stelen blijft stelen.hoevenpe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:55:
[...]
Vergelijkbaar met iets 'vergeten' bij de zelfscanner, dat voelt voor veel mensen anders dan openlijk stelen van een kleine zelfstandige.
Zo lang VW het goed doet, maar recent hebben ze toch dikke problemen om hun EV's aan de man te krijgen. Daar lijdt PON ook onder.Groningerkoek schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:16:
[...]
Met alle acquisities en de nauwe samenwerking met VW group zie ik Pon nog wel veel en veel verder groeien want die hebben prima producten die ze ook in andere landen uit zouden kunnen rollen.
Ik zie ook dat PON diversifieert, maar die extra afdelingen of onderbedrijven moeten ooit wel geld opleveren.
Natuurlijk werkt een boekhouding wel zo.
Stel Swapfiets wil 10.000 fietsen erbij hebben:
Voordelige lening van een dochter, goed voor Swapfiets en winst/omzet voor de financierende dochter.
De fietsen worden bij een andere dochter besteld die draait dus ook extra winst en omzet.
Een afdeling die afzonderlijk bezien verlies draait maar ervoor zorgt dat andere afdelingen meer winst/omzet draaien is de normaalste zaak ter wereld.
Hoe werkt het volgens jou dan wel?
Sorry, offtopic, had de modbreak nog niet gezien:
Tuurlijk wel, zeker als het verschillende bedrijven zijn met dezeldef eigenaar. Pon bezit ook de bedrijven die die swapfietsen produceert. Als die wel voldoenden verdienen dan kan het netto resultaat voor Pon uiteindelijk alsnog positief zijn, ook al staat het in de boeken als een verlies voor Swapfiets en winst voor de fietsfabrikant.
[ Voor 4% gewijzigd door Ozzie op 17-08-2023 11:56 ]
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
McLaren Applied's Lavoie in talks to buy Dutch e-bike maker VanMoof - source
LONDON, Aug 18 (Reuters) - Lavoie, the electric scooter unit of Formula One engineering and technology firm McLaren Applied, is in advanced talks to buy bankrupt Dutch e-bike maker VanMoof, according to a source familiar with the negotiations.
[…]
According to another source familiar with the matter, McLaren Applied is one of two suitors remaining for VanMoof.
VanMoof bankruptcy trustee Jan Padberg said he could not comment on specific bids but said “we still have various parties in the race for an asset sale”.
“We hope to be able to talk exclusively to one of them very shortly,” he added.
https://www.reuters.com/article/idUSL1N39Y0P7
LONDON, Aug 18 (Reuters) - Lavoie, the electric scooter unit of Formula One engineering and technology firm McLaren Applied, is in advanced talks to buy bankrupt Dutch e-bike maker VanMoof, according to a source familiar with the negotiations.
[…]
According to another source familiar with the matter, McLaren Applied is one of two suitors remaining for VanMoof.
VanMoof bankruptcy trustee Jan Padberg said he could not comment on specific bids but said “we still have various parties in the race for an asset sale”.
[ Voor 33% gewijzigd door Nero22 op 18-08-2023 06:41 ]
It's funny. But not ha-ha funny.
"Asset deal".Nero22 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 06:40:
McLaren Applied's Lavoie in talks to buy Dutch e-bike maker VanMoof - source
[…]
Dat betekent dat ze niet het bedrijf over nemen, maar bepaalde eigendommen. Dat kunnen patenten, designs, voorraden etc zijn.
"would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations."
Haters everywhere but I don’t really care
Niet de eerste die doet aan 'de een zijn dood is de ander zijn brood' wel de grootste...nu zie ik de doelgroep die een VM heeft ook massal kiezen voor Amslot...Delirius schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:41:
Amslod marketing machine op volle toeren:
Een exclusief aanbod met algemene kortingscode 😂
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door litebyte op 18-08-2023 12:16 ]
Wel interessant voor VM bezitters, is je barrel met error opeens geld waard op marktplaats.litebyte schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:14:
En maar liefst een korting van 1500,- dan voel je je toch als Amslot rijder flink genaaid als je ooit 2599,- hebt betaald
Probleempje: dacht eerst dat het speakertje in de fiets kapot was, maar de andere geluidjes maakt de S3 wel duidelijk hoorbaar...alleen het alarm is heeel zacht (bijna onhoorbaar) iemand vergelijkbare problemen? Ik heb bike firmware 1.9.3
Inruilen voor een barrel van Amslot...hoevenpe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:18:
[...]
Wel interessant voor VM bezitters, is je barrel met error opeens geld waard op marktplaats.
Ideologisch...het is 'gewoon' een (keihard) business model en een gepushte trend - ook door politici (you own nothing). In veel landen van Azie lopen ze hierop al enorm voor - en huur je bijv. ook huisdieren. Iets willen hebben wat je om financiele redenen niet kan aanschaffen of het nieuwste willen hebben en zoveel mogelijk op huurbasis (marketingterm :sharing) afnemen, want dat hoef je er ook niet naar om te kijken.Kammika schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
En inderdaad het hele l*l verhaal erachter m.b.t. save the planet en minder afval is grotendeels onzin.
Dat klasseer ik als een uitspraak van een journalist die het verschil tussen een overname en een "asset deal" niet kent.matthijst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:25:
"would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations."
Want jij hebt connecties bij de curator?Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Dat klasseer ik als een uitspraak van een journalist die het verschil tussen een overname en een "asset deal" niet kent.
Raar he..dat die curator vrijwel direct na het faillisement zo in jubelstemming was over een mogelijke (snelle) overname...er werd een of ander schimmig bedrijf uit de VS aangehaald als mogelijke kandidaat ...onze vertrouwde waarheidsmedia (DPG) nam het gejubel vrijwel 1:1 over (het is tenslotte zomer en VanMoof is trending topic) iedereen die ook maar iets over dat bedrijf had opgezocht, kon al snel zien dat de enige link met VM (eigenaren) niet verder gaat dan een vergelijkbare grote opportunistsiche bek.Tommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:22:
[...]
Dat klasseer ik als een uitspraak van een journalist die het verschil tussen een overname en een "asset deal" niet kent.
En nu is die curator opeens enorm voorzichting met berichten. Ik heb inmiddels al 2 flessen wijn (Chablis) er op staan dat VM als bedrijf zijnde over en uit is.
De curator spreekt over een asset deal, dat zijn letterlijk delen van het bedrijf, maar niet het bedrijf als geheel.matthijst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:04:
[...]
Want jij hebt connecties bij de curator?
Verschillende sources, lees het bericht even goed andersTommie12 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:17:
[...]
De curator spreekt over een asset deal, dat zijn letterlijk delen van het bedrijf, maar niet het bedrijf als geheel.

"The source said talks are at “quite an advanced stage” and would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations.
Enneh: "An asset purchase involves a buyer acquiring some or all of a target company's assets in exchange for consideration, which can be cash, equity, or a combination of both."
[ Voor 35% gewijzigd door matthijst op 18-08-2023 23:21 ]
Ik heb nergens gelezen dat de curator in jubelstemming was. Alleen dat journalisten zaken gevraagd hadden aan curator. En dat die aangaf met meerdere partijen in gesprek te zijn. De nieuwssites hebben daar vervolgens “jubelberichtjes” van gemaakt (mooie Clickbait)litebyte schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:40:
[...]
Raar he..dat die curator vrijwel direct na het faillisement zo in jubelstemming was over een mogelijke (snelle) overname...er werd een of ander schimmig bedrijf uit de VS aangehaald als mogelijke kandidaat ...onze vertrouwde waarheidsmedia (DPG) nam het gejubel vrijwel 1:1 over (het is tenslotte zomer en VanMoof is trending topic) iedereen die ook maar iets over dat bedrijf had opgezocht, kon al snel zien dat de enige link met VM (eigenaren) niet verder gaat dan een vergelijkbare grote opportunistsiche bek.
En nu is die curator opeens enorm voorzichting met berichten. Ik heb inmiddels al 2 flessen wijn (Chablis) er op staan dat VM als bedrijf zijnde over en uit is.
Er was ook helemaal geen jubelstemming, dat heeft @litebyte zelf verzonnen omdat de curator het kort na het omvallen waagde te zeggen dat "het doorstartproces heel concreet is met diverse serieuze gegadigden" en verder is er niks definitiefs beloofd of aangekondigd. Zelfs Bright hield zich toen nogal op de vlakte: https://www.bright.nl/nie...vername-e-bike-fiets.html
Micromobility heeft zelf de media opgezocht met hun interesse - en afwijzing van het bod, dat heeft de curator niet gedaan.
Vervolgens is er gezegd dat 4 augustus de deadline was voor bindende biedingen, en dat men een aantal dagen daarna uitsluitsel zou willen geven over een eventuele overname of doorstart. Dat duurt nu weer langer, waarom is niet duidelijk maar het zal wel knap tegenvallen wat er nog over kan blijven. Dat was te verwachten maar de communicatie is ook de hele tijd voorzichtig en omgeven met mitsen en maren.
Het is wel heel erg gezocht om op basis daarvan een jubelstemming te gaan claimen en dan vervolgens jezelf op de schouders gaan kloppen dat je het allemaal zo veel beter had gezien dan die naïeve curator en domme media
Micromobility heeft zelf de media opgezocht met hun interesse - en afwijzing van het bod, dat heeft de curator niet gedaan.
Vervolgens is er gezegd dat 4 augustus de deadline was voor bindende biedingen, en dat men een aantal dagen daarna uitsluitsel zou willen geven over een eventuele overname of doorstart. Dat duurt nu weer langer, waarom is niet duidelijk maar het zal wel knap tegenvallen wat er nog over kan blijven. Dat was te verwachten maar de communicatie is ook de hele tijd voorzichtig en omgeven met mitsen en maren.
Het is wel heel erg gezocht om op basis daarvan een jubelstemming te gaan claimen en dan vervolgens jezelf op de schouders gaan kloppen dat je het allemaal zo veel beter had gezien dan die naïeve curator en domme media

[ Voor 44% gewijzigd door Daniel op 19-08-2023 09:53 ]
Wat suggereer jij?matthijst schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 23:19:
[...]
Verschillende sources, lees het bericht even goed anders![]()
"The source said talks are at “quite an advanced stage” and would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations.
Enneh: "An asset purchase involves a buyer acquiring some or all of a target company's assets in exchange for consideration, which can be cash, equity, or a combination of both."
Dat het gehele bedrijf overgenomen wordt? Dat is natuurlijk uitgesloten. De koper uit faillissement neemt doorgaans geen schulden over, behalve misschien wanneer het crediteuren zijn die voor de doorstart van cruciaal belang zijn.
Een asset deal betekent slechts dat een of meerdere individuele activa worden overgenomen, in tegenstelling tot een aandelentransactie waarbij de aandelen worden overgenomen.
Ik suggerreer helemaal niks en het zal mij worst wezen.
Ik vind het nogal vreemd dat iemand een artikel van Reuters leest, waarin een bron gequote wordt. Om daar zelf vervolgens een eigen draai aan te geven.
Nogaals:. would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations."
En ja, de curator zegt verderop in datzelfde artikel wat anders. En nee: ze gaan heus geen verliesdraaide onderdelen overnemen.
Maar om nou als Tweaker oo basis van een gevoel te gaan bepalen dat Reuters hun source niet snapt tsja.
Ik vind het nogal vreemd dat iemand een artikel van Reuters leest, waarin een bron gequote wordt. Om daar zelf vervolgens een eigen draai aan te geven.
Nogaals:. would involve Lavoie taking over “as much as possible” of VanMoof’s operations."
En ja, de curator zegt verderop in datzelfde artikel wat anders. En nee: ze gaan heus geen verliesdraaide onderdelen overnemen.
Maar om nou als Tweaker oo basis van een gevoel te gaan bepalen dat Reuters hun source niet snapt tsja.
[ Voor 49% gewijzigd door matthijst op 19-08-2023 10:52 ]
Nee.. Heel ingetogen en voorzichtig...daarom 'jubelde' hij na eerste gesprekken: "dat moet binnen enkele dagen tot een doorstart leiden"Kammika schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 07:19:
[...]
Ik heb nergens gelezen dat de curator in jubelstemming was. Alleen dat journalisten zaken gevraagd hadden aan curator. En dat die aangaf met meerdere partijen in gesprek te zijn. De nieuwssites hebben daar vervolgens “jubelberichtjes” van gemaakt (mooie Clickbait)
Ik ben benieuwd, ik zie de business case niet voor Lavoie.
-> Ze maken scooters, dus dit wijst op uitbreiden naar E-bikes (?). Lavoie is superjong, dus waarom nu al zoeken naar uitbreiding naar een andere markt?
-> Zitten op het McLaren brand, dus qua brand is VM geen logische keuze.
Blijft over de patenten, maar ik zie daar met de beste wil van de wereld geen waarde in. Ik bedoel, hoeveel is dat schopslot waard? Ga je daarmee extra scooter/fietsen verkopen?
Design kan ik ook niet goed plaatsen, het is een standaard diamant met als eigenaardigheidje doorgetrokken bovenbuis. Je kan zonder problemen een strakke diamant tekenen zonder tegen het VM design aan te lopen. En designen kunnen ze toch zelf wel bij dat concern?
En of het een betrouwbare partij is? al die scooter bedrijven maken grote verliezen, ik snap niet helemaal waarom dat concern dan gaat vissen naar een vehikel met een kolosale burn-rate. Wat me helemaal niet aanstaat is dat McLaren als concern zelf ook al honderden miljoenen verlies maakt op jaartbasis, dus waarom zo'n gok gaan wagen? Lijkt me veel eerder logisch om zelf spek te gaan snijden...
Ik heb dus grote moeite om te geloven dat dit iets serieus wordt. Nou nemen bedrijven wel vaker idiote beslissingen, dus we gaan het meemaken.
-> Ze maken scooters, dus dit wijst op uitbreiden naar E-bikes (?). Lavoie is superjong, dus waarom nu al zoeken naar uitbreiding naar een andere markt?
-> Zitten op het McLaren brand, dus qua brand is VM geen logische keuze.
Blijft over de patenten, maar ik zie daar met de beste wil van de wereld geen waarde in. Ik bedoel, hoeveel is dat schopslot waard? Ga je daarmee extra scooter/fietsen verkopen?
Design kan ik ook niet goed plaatsen, het is een standaard diamant met als eigenaardigheidje doorgetrokken bovenbuis. Je kan zonder problemen een strakke diamant tekenen zonder tegen het VM design aan te lopen. En designen kunnen ze toch zelf wel bij dat concern?
En of het een betrouwbare partij is? al die scooter bedrijven maken grote verliezen, ik snap niet helemaal waarom dat concern dan gaat vissen naar een vehikel met een kolosale burn-rate. Wat me helemaal niet aanstaat is dat McLaren als concern zelf ook al honderden miljoenen verlies maakt op jaartbasis, dus waarom zo'n gok gaan wagen? Lijkt me veel eerder logisch om zelf spek te gaan snijden...
Ik heb dus grote moeite om te geloven dat dit iets serieus wordt. Nou nemen bedrijven wel vaker idiote beslissingen, dus we gaan het meemaken.
[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 19-08-2023 11:26 ]
Sowieso vaag dat iemand die troep over wil nemen. De fietsten worden niet opeens magisch tegen dezelfde kosten gefabriceerd en wel betrouwbaar.
Repareren blijft een uitdaging als je niet in Amsterdam woont, of wilt wachten op Kwikfit & co. En "Van Moof" blijft eromheen hangen. Dus dan moet je 2500 euro uitgeven aan een fiets " van die toko die failliet is gegaan". Neem aan dat de gemiddelde Nederlander dan even verder kijkt.
Repareren blijft een uitdaging als je niet in Amsterdam woont, of wilt wachten op Kwikfit & co. En "Van Moof" blijft eromheen hangen. Dus dan moet je 2500 euro uitgeven aan een fiets " van die toko die failliet is gegaan". Neem aan dat de gemiddelde Nederlander dan even verder kijkt.
Daarom zitten ze nu met internationale partners. The Verge etc. waren altijd hochhimmeljauched, ook al omdat ze natuurlijk totaal niks van fietsen wisten. In het buitenland was het nog echt een heel weinig gezien ding, dus die massa aan reparaties dat was iets Nederlands.matthijst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:52:
Neem aan dat de gemiddelde Nederlander dan even verder kijkt.
Maar dan nog is het heel lastig om een partij te zien die er 25 miljoen oid voor over zou hebben. Het feit dat het relatief onbekend is maakt ook de value weer minder. Wat dat betreft is het al een veeg teken dat ze het hebben over assets.
Het duurt veel te lang, een serieuze doorstart zou allang in kannen en kruiken zijn geweest.roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:16:
Hooguit wat know how, het merk Van Moof is dood.
Idd, en dat is er al, want het copy & paste merk Bird heeft dit ontwerp (ook) al gebruikt/gecopieeerd.roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:16:
Ik ben benieuwd, ik zie de business case niet voor Lavoie.
Design kan ik ook niet goed plaatsen, het is een standaard diamant met als eigenaardigheidje doorgetrokken bovenbuis.
Toevoeging: ik zie het eerder gebeuren dat (een van) de broertjes het via een 'slimme' constructie in Azie een soort van doorstart maken, al dan niet op basis van ontwerp/patenten. Het bedrijfsonderdeel en fabriek in Taiwan is volgens een Chinese collega nog steeds niet failliet verklaard. Wie weet gaan ze van uit Taiwan verder.
[ Voor 29% gewijzigd door litebyte op 19-08-2023 15:29 ]
De overnameprijs is een eerste hindernis, maar daarna de zaak financieren tot ze winstgevend wordt gaat veel meer kosten.roffeltjes schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:08:
[...]
Daarom zitten ze nu met internationale partners. The Verge etc. waren altijd hochhimmeljauched, ook al omdat ze natuurlijk totaal niks van fietsen wisten. In het buitenland was het nog echt een heel weinig gezien ding, dus die massa aan reparaties dat was iets Nederlands.
Maar dan nog is het heel lastig om een partij te zien die er 25 miljoen oid voor over zou hebben. Het feit dat het relatief onbekend is maakt ook de value weer minder. Wat dat betreft is het al een veeg teken dat ze het hebben over assets.
Ik stop met speculeren hierover, we zien wel wat het wordt.
Ik corrigeer alleen als ik zie dat er onzin geschreven wordt, in bijdragen of in gequote perartikelen.
Ik vind sowieso dat er heel veel aannames in de bijdragen gedaan worden.
Het is maar de vraag welke (onder)delen waarom door een partij worden opgekocht en wat voor plannetjes ze daarmee hebben. Zelfs als een doorstart doorgaat gaat het nog wel even duren voordat dat bekend wordt
De vraag is of doorstart gaat lukken, zeker nu het zolang duurt, maar als er geen serieuze gegadigden waren geweest waren de curators nu ongetwijfeld al bezig boedelverkoop voor te bereiden. Dus erg benieuwd wat er uitkomt (helaas niet geheel belangeloos
)
Het is maar de vraag welke (onder)delen waarom door een partij worden opgekocht en wat voor plannetjes ze daarmee hebben. Zelfs als een doorstart doorgaat gaat het nog wel even duren voordat dat bekend wordt
De vraag is of doorstart gaat lukken, zeker nu het zolang duurt, maar als er geen serieuze gegadigden waren geweest waren de curators nu ongetwijfeld al bezig boedelverkoop voor te bereiden. Dus erg benieuwd wat er uitkomt (helaas niet geheel belangeloos
Tja de vraag is...de vraag is...als je de 'aannames' van de curator zelf had gelezen (helemaal in het begin van deze VM soap) dan weet je het antwoord al. De curator heeft in het begin letterlijk gezegd (zie citaten in de DPG media) dat er snel gehandeld moet worden om een succesvolle doorstart mogelijk te maken. We zijn nu 2 maanden verder...Kammika schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:56:
Ik vind sowieso dat er heel veel aannames in de bijdragen gedaan worden.
De vraag is of doorstart gaat lukken, zeker nu het zolang duurt,
Het mag als 2 maanden voelen, maar het faillissement is uitgesproken op 17 July 2023litebyte schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:14:
[...]We zijn nu 2 maanden verder...
Precies de reden waarom ik die opmerking maak, daarnaast is “snel” ook niet specifiek gemaakt in dat artikel. Dus wat jij snel vindt kan ik langzaam vinden en vice versa…litebyte schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:14:
[...]
Tja de vraag is...de vraag is...als je de 'aannames' van de curator zelf had gelezen (helemaal in het begin van deze VM soap) dan weet je het antwoord al. De curator heeft in het begin letterlijk gezegd (zie citaten in de DPG media) dat er snel gehandeld moet worden om een succesvolle doorstart mogelijk te maken. We zijn nu 2 maanden verder...
Citaat curator:Kammika schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:51:
[...]
Precies de reden waarom ik die opmerking maak, daarnaast is “snel” ook niet specifiek gemaakt in dat artikel. Dus wat jij snel vindt kan ik langzaam vinden en vice versa…
'Meerdere bedrijven zijn geïnteresseerd in een overname en dat moet binnen ‘enkele dagen’ tot een doorstart leiden, aldus de curator. ‘Als we nu geen haast maken, is het te laat.’
Nee hij heeft niet letterlijk snel gezegd, dat klopt...
[ Voor 5% gewijzigd door litebyte op 19-08-2023 19:39 ]
Waar heb je die quote vandaan? Ik ken alleen dit artikel en daar deed de curator niet dit soort uitspraken. Dit artike werd door allerlei andere sites weer aangehaald die er veel spectaculaire interpretatie en eigen invulling op deden. Maar curator zelf kwam kennelijk niet verder dan dat de geen commentaar gaven en pas na verkoopproces met meer info naar buiten zouden komen …litebyte schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:36:
[...]
Citaat curator:
'Meerdere bedrijven zijn geïnteresseerd in een overname en dat moet binnen ‘enkele dagen’ tot een doorstart leiden, aldus de curator. ‘Als we nu geen haast maken, is het te laat.’
Nee hij heeft niet letterlijk snel gezegd, dat klopt...
Kwaliteitsmedium Volkskrant
Aha da’s waarschijnlijk dat artikeltje achter de betaalmuur…
In Amerika nog soort van bokkensprong door VanMoof in hoop daar tij nog te keren?: link
Het staat al in de inleiding van het betreffende artikelKammika schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
6 AugustusKammika schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
https://www.volkskrant.nl...e%20bedrijven%20zijn%20geïnteresseerd%20in,%27&text=De%20Amsterdamse%20fietsfabrikant%20VanMoof%2C%20die,ging%20drie%20weken%20geleden%20failliet.
Het hier gequote gedeelte is zichtbaar zonder account.
Dit lijkt iig huidige status (en anders lekker artikeltje om op door te speculeren):
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a44865145/vanmoof-overname-kkr-mclaren-applied-ties-taco-carlier/
https://www.quotenet.nl/zakelijk/a44865145/vanmoof-overname-kkr-mclaren-applied-ties-taco-carlier/
Lijkt vooral op “geen nieuws”. Het is ook niet bepaald eenvoudig om in een week of 5 te beoordelen of een bedrijf in bepaalde vorm nog levensvatbaar is, dit gaat volgens mij zelden goed. En ondertussen loopt het personeel weg want nul zekerheid dat je over twee weken nog betaald wordt. Na 1-9 wordt sowieso iedere arbeidsovereenkomst ontbonden want er is geen geld om mensen te betalen.
Het zou wel aardig hemeltergend zijn als de broertjes eerst 200 miljoen van andermans geld opbranden en vervolgens de rokende puinhopen voor zichzelf overnemen (wederom met andermans geld).
Het zou wel aardig hemeltergend zijn als de broertjes eerst 200 miljoen van andermans geld opbranden en vervolgens de rokende puinhopen voor zichzelf overnemen (wederom met andermans geld).
"Er wordt wel gefluisterd dat de broers niet langer goed liggen bij het personeel in Taiwan, waar de fietsen worden geproduceerd."
Dat kan ik me best voorstellen, waarschijnlijk worden de salarissen daar al een hele tijd niet betaald. En als die fabriek niet van hen is, dan zullen die eigenaars ondertussen radeloos zijn onwille van niet ingeloste beloftes.
Van Moof overnemen zonder de productie betekent gewoon dat er gedurende 1-2 jaar geen fietsen geleverd worden. Dan moet je een boel personeel bezig houden en betalen, en bovendien je merkimago oppoetsen gedurende die tijd.
Maar het kan toch onmogelijk zijn dat de broertjes zo veel geld uit VM gezogen hebben dat ze dat kunnen betalen.
Er gebeuren vreemde dingen...
Dat kan ik me best voorstellen, waarschijnlijk worden de salarissen daar al een hele tijd niet betaald. En als die fabriek niet van hen is, dan zullen die eigenaars ondertussen radeloos zijn onwille van niet ingeloste beloftes.
Van Moof overnemen zonder de productie betekent gewoon dat er gedurende 1-2 jaar geen fietsen geleverd worden. Dan moet je een boel personeel bezig houden en betalen, en bovendien je merkimago oppoetsen gedurende die tijd.
Maar het kan toch onmogelijk zijn dat de broertjes zo veel geld uit VM gezogen hebben dat ze dat kunnen betalen.
Er gebeuren vreemde dingen...
Dat heb ik hier al eerder aangegeven, de lonen in Taiwan worden niet uitbetaald en het personeel krijgt niets te horen van de broertjes, oftewel onzekerheid. De fabriek (onderdeel) is ook (nog) niet faillietTommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:12:
"Er wordt wel gefluisterd dat de broers niet langer goed liggen bij het personeel in Taiwan, waar de fietsen worden geproduceerd."
Denk dat we dit draadje inmiddels de 'afwikkeling van Van Moof' mogen noemen, veel toekomst zit er niet meer in.
Ja... of "VanMoof's koffiedik kijken"hoevenpe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:34:
Denk dat we dit draadje inmiddels de 'afwikkeling van Van Moof' mogen noemen, veel toekomst zit er niet meer in.
Dan kijken we vooral ook terug op de citaten/uitspraken van de curator.
Denk dat ik alvast wat ruimte in m'n kelder kan maken voor wat extra flessen wijn ivm weddenschapjes.
M.b.t. eigen koffiedik: de fabriek in Taiwan schijnt nog steeds niet failliet te zijn, wie weet zetten de broertjes of een van de broertjes de activtieiten wel voort vanuit Taiwan.
Ik denk dat we de regels in Taiwan ook niet kennen rond faillissementen etc.litebyte schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:11:
[...]
M.b.t. eigen koffiedik: de fabriek in Taiwan schijnt nog steeds niet failliet te zijn, wie weet zetten de broertjes of een van de broertjes de activtieiten wel voort vanuit Taiwan.
Dat ze al langer personeel niet betalen heeft meestal als resultaat dat dat personeel snel weg loopt en niet direct zin heeft om terug te komen.
Die onzekerheid zal wellicht meespelen om hier een overnemer te vinden.
Via X:
Here it is, the fresh bid for @VanMoof, going in later today and led by a Dutch investor consortium led by bike trade veteran and investor Brian Mogensen. Both the Founding brothers to be retained as COO and CFO: https://www.cyclingelectr...-end-game-dutch-investors @VanMooferNews
Here it is, the fresh bid for @VanMoof, going in later today and led by a Dutch investor consortium led by bike trade veteran and investor Brian Mogensen. Both the Founding brothers to be retained as COO and CFO: https://www.cyclingelectr...-end-game-dutch-investors @VanMooferNews
Ben benieuwd, stel dat dit wordt de oplossing voor doorstart, wat dit met merk doet als mensen weten/beseffen dat dezelfde personen die merk te gronde hebben gericht, nu weer een positie in bedrijf krijgen.iscorpio schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:48:
Via X:
Zouden mensen hier bij aankoop rekening mee houden of zijn wij (of ik hier in bijzonder) te zeer besmet o.b.v. eerdere ervaringen?
Ik denk dat de gemiddelde consument zich hier niet mee bezig houdt. Tenzij een programma alsDelirius schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:48:
[...]
Ben benieuwd, stel dat dit wordt de oplossing voor doorstart, wat dit met merk doet als mensen weten/beseffen dat dezelfde personen die merk te gronde hebben gericht, nu weer een positie in bedrijf krijgen.
Zouden mensen hier bij aankoop rekening mee houden of zijn wij (of ik hier in bijzonder) te zeer besmet o.b.v. eerdere ervaringen?
Kassa of radar dit groot gaat maken…
Maar wel een factor voor evt partijen die kapitaal moeten leveren. Die zullen zich we 2x achter de oren krabben voor ze opnieuw investeren. Ik kan me iets vergelijkbaars voorstellen bij toeleveranciers die wellicht ook veel verloren hebben bij faillissement. Die gaan ook niet zomaar opnieuw in zee… dus of die hele logistieke keten dan blijft functioneren bij een doorstart is dan maar de vraag…
Ik vrees dat consumenten nogal snel vergeten.Kammika schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:52:
[...]
Ik denk dat de gemiddelde consument zich hier niet mee bezig houdt. Tenzij een programma als
Kassa of radar dit groot gaat maken…
Maar wel een factor voor evt partijen die kapitaal moeten leveren. Die zullen zich we 2x achter de oren krabben voor ze opnieuw investeren. Ik kan me iets vergelijkbaars voorstellen bij toeleveranciers die wellicht ook veel verloren hebben bij faillissement. Die gaan ook niet zomaar opnieuw in zee… dus of die hele logistieke keten dan blijft functioneren bij een doorstart is dan maar de vraag…
Als ze de 4 en de 5 kunnen beginnen uitleveren, EN die fietsen zijn goed en betrouwbaar EN ze kunnen met winst verkopen, dan zijn er kansen, maar ik zie ze geen 20 miljoen fietsen per jaar verkopen.
En of dat dan genoeg is om eens winstgevend te worden is een vraag die moeilijker is.
Ik vrees alleen dat de paar miljoen waarover ze spreken snel onvoldoende zullen zijn, en of ze er in slagen de oude eigenaars van de 3 op één of andere manier tevreden te krijgen.
En inderdaad, of leveranciers terug beginnen leveren aan normale condities, of voorafbetaling gaan vragen voor nieuwe orders is ook niet zeker.
Volgens mij kan vrijwel iedereen naar z'n geld en garantie fluiten bij deze "doorstart". Zoals ik het lees verwacht de curator een totale opbrengst van 14 miljoen (5 miljoen voor de resten van VM Global en 9 miljoen voor de verkoop van de US-business) wat verdeeld kan worden onder de schuldeisers. Als je de belastingdienst, UWV, pensioenfondsen etc en de curator zelf gehad hebt kan er misschien nog een stukje van de openstaande facturen uit Taiwan betaald worden en dat zal het zijn.
Natuurlijk, klanten die vooraf een fiets betaald hadden gaan 100% zeker niks krijgen.Daniel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:25:
Volgens mij kan vrijwel iedereen naar z'n geld fluiten bij deze "doorstart". Zoals ik het lees verwacht de curator een totale opbrengst van 14 miljoen (5 miljoen voor de resten van VM Global en 9 miljoen voor de verkoop van de US-business) wat verdeeld kan worden onder de schuldeisers. Als je de belastingdienst, UWV, pensioenfondsen etc en de curator zelf gehad hebt kan je misschien nog een stukje van de openstaande facturen uit Taiwan betaald worden en dat zal het zijn.
Als het anders is, dan zou het een dikke primeur zijn.
Curator, belastingen en personeel komen sowies eerst
https://www.cyclingelectr...-end-game-dutch-investorsCycling Electric has today learned that the sale of the VanMoof brand is now entering its advanced final stages, with Lavoie now confirmed to be out of the bidding for the beleaguered brand.
We can now confirm that a Dutch investment consortium, led by bike industry veteran Brian Mogensen and a partner, will later today submit a formal bid to carry the business forwards, having held talks with the brand’s founders, brothers Taco and Ties Carlier, yesterday.
nou ja...Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Ik vrees dat consumenten nogal snel vergeten.
Als ze de 4 en de 5 kunnen beginnen uitleveren, EN die fietsen zijn goed en betrouwbaar EN ze kunnen met winst verkopen, dan zijn er kansen, maar ik zie ze geen 20 miljoen fietsen per jaar verkopen.
En of dat dan genoeg is om eens winstgevend te worden is een vraag die moeilijker is.
Ik vrees alleen dat de paar miljoen waarover ze spreken snel onvoldoende zullen zijn, en of ze er in slagen de oude eigenaars van de 3 op één of andere manier tevreden te krijgen.
En inderdaad, of leveranciers terug beginnen leveren aan normale condities, of voorafbetaling gaan vragen voor nieuwe orders is ook niet zeker.
Als de 4 en 5 betere modellen zijn (zijn iig die rare e shifters uit gehaald. Maar ik vind wel nogal een aanname). De mensen die nu nog op hun 4 en 5 zaten te wachten zijn schuldeiser van de oude bv (en dus niet van de nieuwe. Sterker nog: Als die fietsen al in het magazijn stonden en je neemt ze over vanuit de boedel kun je ze gewoon opnieuw verkopen) en voor het onderhoud op de 3 gaan ze gewoon geld vragen ipv dat ze dat vanuit garantie moeten doen, kun je in 1x afscheid nemen van alles waarop ze verlies leden..
Maar moreel wel verwerpelijk zo'n scenario ...
Verwijderd
Wie gaat er nou ooit nog zaken met ze doen als de 2 oprichters die de zaak vakkundig naar de klote hebben geholpen gewoon betrokken blijven…..
En als je dan ook nog toegeeft dat je van hen al eerder wist dat het faillisement eraan zat te komen, helemaal bedenkelijk.
En als je dan ook nog toegeeft dat je van hen al eerder wist dat het faillisement eraan zat te komen, helemaal bedenkelijk.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 15:11 ]
Ik denk dat dit een misvatting is. Er is veel meer aan de hand dan de kosten voor garantie op de 3.Kammika schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:07:
[...]
voor het onderhoud op de 3 gaan ze gewoon geld vragen ipv dat ze dat vanuit garantie moeten doen, kun je in 1x afscheid nemen van alles waarop ze verlies leden..
Als je op een omzet van 80mio een verlies boekt van 40mio, dan kan je dat onmogelijk allemaal uitgeven aan garanties.
De verlieslatende situatie komt door:
- veel te veel personeel
- te hoge kosten voor het huren van die flagshipstores op exclusieve locaties
- te hoge inkoopkosten voor te lage verkoopsprijzen
Dat laatste punt is misschien recht getrokken met de 5, maar daar hebben ze vrijwel niks van verkocht, en die fiets is ook niet bijzonder aantrekkelijk geprijsd ....
Maar ook daar weer, die 4 en 5 hebben op de markt nog niks bewezen.
Nee, dat doen ze in dit geval niet...je hebt mogelijk zelf geen VM, maar als je nu bij een druk stoplicht staat...dan is de kans groot dat je gegniffel hoort als ze naar je fiets kijken, of iemand de vraag stellen, VanMoof? dat is toch dat merk met al die problemen dat failliet is? Het is mijn zoon en mijzelf al een paar keer overkomen.Tommie12 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:13:
[...]
Ik vrees dat consumenten nogal snel vergeten.
Als er al een doorstart is...kun je daarvan spreken als slechts 1 bedrijfsonderdeel (in een ver ver land) verder gaat dan zal dat niet in Nederland zijn (koffiedik)
Het merk is een vakkundige zelfdestructie aangegaan door de eigenaren '...als ze als ze als ze...' er zijn door 'kenners' voor dat ze failliet gingen al zo veel adviezen gegeven die voor de hand lagen. Maar ja als je met je nieuw opgehaalde geld geen noodzakelijke aanpassingen en verbeteringen doet over het gehele business proces en je geld in een nieuwe store stopt op een 'top'locatie, dan is de VanMoof farce een prima voorbeeld tijdens management en marketing opleidingen hoe je het niet moet doen.
Geen idee of het andere rijders is opgevallen, maar je ziet een stuk minder VM's rijden in Nederland sinds het faillsement
Eerlijk gezegd kijk ik nu wel anders naar de fiets en haar berijder. Niet dat ik gniffel, maar ik denk wel: wat sneu. Het 'hippe' imago heeft plaatsgemaakt voor medelijden. Maar goed, dat is n=1 natuurlijk. Als meer mensen dat denken is dat een imagoprobleem dat niet zo eenvoudig door een nieuwe eigenaar weg te poetsen is. Een goed imago komt te voet en gaat te paard.litebyte schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:01:
Nee, dat doen ze in dit geval niet...je hebt mogelijk zelf geen VM, maar als je nu bij een druk stoplicht staat...dan is de kans groot dat je gegniffel hoort als ze naar je fiets kijken, of iemand de vraag stellen, VanMoof? dat is toch dat merk met al die problemen dat failliet is? Het is mijn zoon en mijzelf al een paar keer overkomen....
Dat imago is helemaal weg, kan je nog zoveel jubel curatoren op zetten, dat gaat niet helpen, althans in Nederland zeker.Roenie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:52:
[...]
Eerlijk gezegd kijk ik nu wel anders naar de fiets en haar berijder. Niet dat ik gniffel, maar ik denk wel: wat sneu. Het 'hippe' imago heeft plaatsgemaakt voor medelijden. Maar goed, dat is n=1 natuurlijk. Als meer mensen dat denken is dat een imagoprobleem dat niet zo eenvoudig door een nieuwe eigenaar weg te poetsen is. Een goed imago komt te voet en gaat te paard.
Wat hip is, is vaak nogal subjectief...en vooral een marketing of clickbait term. Ik vindt het model nog steeds heel leuk, ook al is het niet echt bijzonder. Dat je het ondanks het vertrouwen van geldschieters en het blijvend injecteren van miljoenen het toch blijft verkloten als merk (eigenaren) is gewoon knap. Er zal vast ooit nog wel iemand een boek over gaan schrijven...of een hoofdstuk in een boek.
Mijn zoon heeft ook nog een niet-electrische VanMoof. Nooit wat aan kapot..want dat kan ook bijna niet als je hem goed onderhoud. Waarom niet de niet-electrische fietsen er ook in houden (desnoods onder licentie) perfect als 'blauwe banden' concurrent' in combinatie met een X trapper.
ik heb er 5:litebyte schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:01:
[...]
je hebt mogelijk zelf geen VM, maar als je nu bij een druk stoplicht staat...dan is de kans groot dat je gegniffel hoort als ze naar je fiets kijken, of iemand de vraag stellen, VanMoof? dat is toch dat merk met al die problemen dat failliet is? Het is mijn zoon en mijzelf al een paar keer overkomen.
- 2 oude niet electrische modellen
- 1x S2 (zit nu een defect op. Donderdag krijg ik 'm terug..)
- 2x S3
heb dit momentje nog niet gehad...
Het persberichtje zegt niets over de verwachting van de curator, maar van een opportunistische kandidaat-koper. Die zegt volgens mij niets over hoeveel hij aan de curator zou willen betalen, alleen over hoeveel hij in Vanmoof 2.0 zou willen investeren?Daniel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:25:
Zoals ik het lees verwacht de curator een totale opbrengst van 14 miljoen (5 miljoen voor de resten van VM Global en 9 miljoen voor de verkoop van de US-business) wat verdeeld kan worden onder de schuldeisers.
Dan lees ik het verkeerd. Zou inderdaad raar zijn als de curator bedragen gaat communiceren.Dunedin schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:46:
[...]
Het persberichtje zegt niets over de verwachting van de curator, maar van een opportunistische kandidaat-koper. Die zegt volgens mij niets over hoeveel hij aan de curator zou willen betalen, alleen over hoeveel hij in Vanmoof 2.0 zou willen investeren?
Maar dan nog, als zij de enig overgebleven kandidaat zijn is het dit of niks (ja, daadwerkelijk een faillissementsverkoop waar wordt gekeken wat de bureau’s en computers nog opbrengen)
Lavoie eruit, maar dat zagen we al van verre aankomen. En dan nu dit BS "bod" om "door te starten".
Even los van de waanzin dat de twee heren die een vreugdevuur hebben aangericht van honderd vijftig miljoenen aan zouden blijven, met de bedragen die ze noemen kan je helemaal niks. VM verbrand dat per maand. Waar haal je de fietsen vandaan als je nu gebrouilleerd bent met Taiwan, hoe ga je die fiets rendabel de markt in prijzen terwijl die markt al knal vol is? En hoe ga je geldschieters winnen als je de Carliers aan het roer gaat zetten?
Oftewel flipflapflauwekul.
Het is helaas vrij simpel... die burn-rate maakt welke doorstart dan ook onmogelijk, dus je krijgt op zijn best een "nieuw bedrijf". Maar dan kan je net zo goed een nieuw merk starten, ben je goedkoper uit en heb je die hele geschiedenis niet. Enige wat haalbaar lijkt te zijn is een asset verkoop en misschien de Buitenlandse rechten.
Ik ben wel benieuwd wie er achter dat consortium zit. Wie wil die twee broertjes nog eens een paar miljoen in de hand geven om verder te spelen.roffeltjes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:39:
[...]
Lavoie eruit, maar dat zagen we al van verre aankomen. En dan nu dit BS "bod" om "door te starten".
Even los van de waanzin dat de twee heren die een vreugdevuur hebben aangericht van honderd vijftig miljoenen aan zouden blijven, met de bedragen die ze noemen kan je helemaal niks. VM verbrand dat per maand. Waar haal je de fietsen vandaan als je nu gebrouilleerd bent met Taiwan, hoe ga je die fiets rendabel de markt in prijzen terwijl die markt al knal vol is? En hoe ga je geldschieters winnen als je de Carliers aan het roer gaat zetten?
Oftewel flipflapflauwekul.
Het is helaas vrij simpel... die burn-rate maakt welke doorstart dan ook onmogelijk, dus je krijgt op zijn best een "nieuw bedrijf". Maar dan kan je net zo goed een nieuw merk starten, ben je goedkoper uit en heb je die hele geschiedenis niet. Enige wat haalbaar lijkt te zijn is een asset verkoop en misschien de Buitenlandse rechten.
En inderdaad, de bedragen die genoemd zijn vereisen een héél sterke inkrimp van het personeels en gebouwenbestand.
Het zal nu snel moeten gaan, anders is het personeel de fakto toch weg (tenzij dat de bedoeling is).
Ik had waarschijnlijk al lang mijn boeltje gepakt.
Blijkbaar waren de schulden ten tijde van het faillissement maar liefst 144 miljoen (volgens berichtgeving van het FD https://fd.nl/bedrijfslev...-bijna-144-mln?gift=5YneN)
Dit bestaat uit 78 miljoen leningen van kapitaalverstrekkers, ruim 50 miljoen schuld aan leveranciers en een belastingschuld van zo'n 15 miljoen. Je moet bijna bewondering hebben voor de broers dat ze met een dergelijke puinzooi het nog zo lang vol hebben weten te houden. Hoe haal je in godsnaam 80 miljoen op bij je geldschieters - lijkt me logisch om daar allerlei andere schulden mee af te betalen - en heb je dan alsnog meer dan 65 miljoen uitstaan bij je leveranciers en de fiscus. Op een omzet van net aan 80 miljoen per jaar
Verder nog:
Dit bestaat uit 78 miljoen leningen van kapitaalverstrekkers, ruim 50 miljoen schuld aan leveranciers en een belastingschuld van zo'n 15 miljoen. Je moet bijna bewondering hebben voor de broers dat ze met een dergelijke puinzooi het nog zo lang vol hebben weten te houden. Hoe haal je in godsnaam 80 miljoen op bij je geldschieters - lijkt me logisch om daar allerlei andere schulden mee af te betalen - en heb je dan alsnog meer dan 65 miljoen uitstaan bij je leveranciers en de fiscus. Op een omzet van net aan 80 miljoen per jaar

Verder nog:
Vakblad Cycling Electric schreef dinsdag dat een consortium onder leiding van de Deense ontwerper Brian Mogensen, die eerder bij fietsenfabrikant Accell heeft gewerkt, een bod op VanMoof zou willen doen. Hij ziet daarbij een rol in de directie weggelegd voor de broers Carlier. ‘Dit lijkt volledig uit de lucht te komen vallen’, reageert Padberg. ‘Hij heeft zich op geen enkele manier bij ons gemeld, en is niet in gesprek met de mensen met wie hij zou moeten spreken.’
[ Voor 55% gewijzigd door Daniel op 23-08-2023 14:53 ]
Je moet schuld niet verwarren met het geld wat je nodig hebt om goed te kunnen draaien.Daniel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
Blijkbaar waren de schulden ten tijde van het faillissement maar liefst 144 miljoen (volgens berichtgeving van het FD https://fd.nl/bedrijfslev...-bijna-144-mln?gift=5YneN)
Dit bestaat uit 78 miljoen leningen van kapitaalverstrekkers, ruim 50 miljoen schuld aan leveranciers en een belastingschuld van zo'n 15 miljoen. Je moet bijna bewondering hebben voor de broers dat ze met een dergelijke puinzooi het nog zo lang vol hebben weten te houden. Hoe haal je in godsnaam 80 miljoen op bij je geldschieters - lijkt me logisch om daar allerlei andere schulden mee af te betalen - en heb je dan alsnog meer dan 65 miljoen uitstaan bij je leveranciers en de fiscus. Op een omzet van net aan 80 miljoen per jaar![]()
Verder nog:
[...]
Elk bedrijf heeft schulden (we nomen het ook wel leningen). De gemiddelde nederlander heeft ook een schuld van meerdere keren zijn/haar jaarsalaris (heet ook wel hypotheek). Dat wil niet zeggen dat dat financieel ongezond is...
Door het faillissement zal het grootste deel van die 144 mio nu wel verdampt zijn...
Die 80 mio bij geldschieters verwondert mij dan weer het minst. 50mio bij je leveranciers... dat is pas enorm veel geld. Dat is het equivalent van 25.000 fietsen als er voor 2000€ materiaal in zou zitten. Maar daar zal ook wel een pak huur in zitten van die stores, transportkosten etc etc. En minder en minder van die leveranciers zullen zin hebben gehad om nog te leveren of door te gaan zonder boter bij de vis.Daniel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:48:
Dit bestaat uit 78 miljoen leningen van kapitaalverstrekkers, ruim 50 miljoen schuld aan leveranciers en een belastingschuld van zo'n 15 miljoen. Je moet bijna bewondering hebben voor de broers dat ze met een dergelijke puinzooi het nog zo lang vol hebben weten te houden. Hoe haal je in godsnaam 80 miljoen op bij je geldschieters - lijkt me logisch om daar allerlei andere schulden mee af te betalen - en heb je dan alsnog meer dan 65 miljoen uitstaan bij je leveranciers en de fiscus. Op een omzet van net aan 80 miljoen per jaar![]()
Verder nog:
[...]
Een geldschieter bij een startup wil meestal zowel aandelen als een lening op de balans omdat het risico zo hoog is. Dat heb ik wel meer gezien.
Hypotheek wordt pas verstrekt bij een goede "businesscase". Je gaat als hypotheekverstrekker of als investeerder investeren als er iets te halen/verdienen valt anders ben je gewoon "dom" bezig. Of je hebt geld te veel.Kammika schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Je moet schuld niet verwarren met het geld wat je nodig hebt om goed te kunnen draaien.
Elk bedrijf heeft schulden (we nomen het ook wel leningen). De gemiddelde nederlander heeft ook een schuld van meerdere keren zijn/haar jaarsalaris (heet ook wel hypotheek). Dat wil niet zeggen dat dat financieel ongezond is...
Door het faillissement zal het grootste deel van die 144 mio nu wel verdampt zijn...
Ik vind het wel interessant hoe die kerels de investeerders hebben weten te piepelen
Zodra iemand bedrijfsfinanciering gaat vergelijken met particuliere huishoudens haak ik al af, want dat is natuurlijk op geen enkele manier vergelijkbaar. Bedrijfsschulden (investeringen) die leiden tot meer omzet en een groter verdienvermogen zijn geen probleem, en vaak ook noodzakelijk. Initieel was dat ook waarom VM de kapitaalmarkt op is gegaan. Maar daar gaat het hier al niet meer om. De laatste kapitaalinjecties waren nodig omdat de cashpositie zo zorgelijk was dat er een gevaar was dat het bedrijf niet meer door kon gaan. Wat ik in het FD-artikel lees is dat er in het afgelopen jaar nog minstens 50 miljoen - en waarschijnlijk meer - is bijgestort, en er alsnóg tegen de 65 miljoen aan schulden bij andere partijen is ontstaan. Dus die 50+ miljoen is uitgegeven, en het was alsnog bij lange na niet genoeg. Hoeveel van die bijstortingen gebruikt moesten worden om andere, oudere verplichtingen af te lossen weten we niet, maar het is wel duidelijk dat het geld er harder uit vloog dan het erin gepompt kon worden.Kammika schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
Je moet schuld niet verwarren met het geld wat je nodig hebt om goed te kunnen draaien.
Op de achterkant van een bierviltje uitgerekend heeft VM in z'n bestaan tussen de 350 en 400 miljoen omzet gedraaid (3 jaar lang tussen de 80 en 90 miljoen, een jaar lang ongeveer de helft daarvan en verder wat jaren met veel lagere bedragen. Uitgaande van zo'n 200k fietsen verkocht tegen ±2k gemiddeld klopt dat wel ongeveer. Daar bovenop komt ergens tussen de 200 en 250 miljoen aan investeringen (180 miljoen in 2021 en daarna nog een keer bijna 80 miljoen van Triplepoint, hoewel dat voor een deel teruggegaan kan zijn naar andere investeerders). Alles wat binnenkwam uit de verkoop is uitgegeven, al het geld van investeerders is uitgegeven en daar bovenop heeft men nog steeds 65 miljoen aan schulden schuld opgebouwd. In totaal heeft VM dus in z'n bestaan ergens tussen de 600 en 700 miljoen euro uitgegeven om 200k fietsen te verkopen en 350-400 miljoen om te zetten.
Het is mijn geld niet dus wat maakt het mij uit maar ik vind het mindboggling dat het gelukt is hier zo lang mensen in mee te krijgen.