Discussies over de toekomst van VanMoof

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Roenie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:20:
Patenten kopen die je niet zelf op korte termijn gaat gebruiken heeft alsnog het voordeel dat concurrenten daar niet mee aan de haal gaan. De vraag is wat die patenten waard zijn.
En al heb je de patenten dan in je bezit, ze verdedigen kost ook een fortuin, dat doe je niet als je daar geen direct financieel belang bij hebt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:32:
[...]

En al heb je de patenten dan in je bezit, ze verdedigen kost ook een fortuin, dat doe je niet als je daar geen direct financieel belang bij hebt.
Het eigendom daarvan werpt wellicht al een barrière op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:41:
[...]
Het eigendom daarvan werpt wellicht al een barrière op.
Misschien, maar als je in VS bv niet laat zien dat het je menens is om ze te verdedigen, dan krijg je die "no cure no pay" advokaten tegen jou die de rekening enorm doen oplopen.
Ik heb daar professioneel al heel rare en dure dingen mee meegemaakt. Je settled dan gewoon om van het gevecht af te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:53:
[...]

Misschien, maar als je in VS bv niet laat zien dat het je menens is om ze te verdedigen, dan krijg je die "no cure no pay" advokaten tegen jou die de rekening enorm doen oplopen.
Ik heb daar professioneel al heel rare en dure dingen mee meegemaakt. Je settled dan gewoon om van het gevecht af te zijn.
Bij een schikking kun je er dan toch aan verdienen? Of je verkoopt licenties of zo. Ligt er wel an hoeveel die patenten waard zijn uiteraard,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roenie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:57:
[...]
Bij een schikking kun je er dan toch aan verdienen? Of je verkoopt licenties of zo. Ligt er wel an hoeveel die patenten waard zijn uiteraard,
Het gaat nogal off-topic, maar ik heb een situatie mee gemaakt waar zo'n predator advokaat ons ten onrechte vervolgde, en ons zwaar op kosten gejaagd heeft tot er dan een voorstel komt: als je nu zo veel betaalt, dan stoppen we er mee.
Als je als corporatie je wil verdidigen in de VS, dan gaan daar echt miljoenen in zitten. En zowat elke expert was er van overtuigd dat we gingen winnen, maar winnen zou ons 5mio kosten terwijl we konden settlen voor 2mio.

Het zou bij VM nog kunnen gebeuren dat er een stel advokaten de patenten op koopt voor weinig om dan te onderzoeken wie ze lastig kunnen vallen. Daar heb je als VM eigenaar natuurlijk niks aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:25

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Dennisdn schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:06:
[...]

Ik zou mij best voor kunnen stellen dat als een echte fabrikant het overneemt, bijvoorbeeld Gazelle, of zelfs de genoemde Trek en Giant, het merk een paar jaar in de kast laten rusten en dan komen met een designreeks onder de naam VM maar met hun bewezen onderdelen, ik het wél weer zou gaan kopen.
Over een paar jaar is, iedereen het 'goede' van VM vergeten. Dan wordt het eerder: "Oh...dat. merk met al de problemen.. hebben ze dat weer uit de kast gehaald?" Als er werkelijk een merk is dat het wil voortzetten onder de naam VM dan moet deze gelijk schade herstel uitvoeren en een enorme (wereldwijde) kostbare campange gaan voeren met alle brightjes & bellen voor herstel. Vertrouwensherstel voor zowel bestaande als nieuwe klanten. Vooral de bestaande klanten - je weet wel, die snel hun kapotte fietsen maar moesten ophalen van de curator - zal heel heel lastig worden, om die met een uiterst goede (lees kostbare) deal te behouden. Want als de nieuwe eigenaren zeggen: dat is niet ons probleem heb je tienduizenden potentiële anti-VMers die het merk zullen gaan afbranden. En terecht.
Maar dan moet de direct ten gelden te maken waarde vooral zitten in de software enzo rondom VM's die ze meteen in hun eigen producten kunnen zetten. Kan mij weer niet voorstellen dat daar veel waarde in zit. Een fietscomputer met een elektrisch slot en een volgsysteem kunnen ze zelf ook wel, veel goedkoper, bedenken áls het echt een meerwaarde zou hebben.
Ik was eerst ook positief over het idee van serieuze overname en voortzetting totdat ik wat kennissen sprak die wel echt verstand hebben van overnames en die schatten de kans heel klein in, alleen al op basis van hoe berichtgevingen over een mogelijke overname naar buiten worden gebracht.
Daarnaast zijn er onderdelen nog niet failliet waaronder dus de productie in Taiwan waar de 'VOC mentaliteit' broertjes zelf nog lekker mee bezig zijn op de achtergrond, dat maakt het juridisch denk ik ook heel lastig.
De mogelijke overname verhalen komen tot nu toe alleen via de curator en een schimmig bedrijf uit de VS - gretig overgetikt (zonder enkel journalistiek onderzoek) door zoiets als Bright of DPG dus daar kun je niet van uitgaan.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Ofwel is het een goed overwogen bod, waarbij er een waarde geplakt is op dingen die de overnemer echt wil gaan gebruiken... Hoe rijp en robuust de ontwerpen van de S4 en S5 zijn zal nog wel een grote rol spelen.
Ik heb meerdere keren gevraagd wie er al eentje had, en nooit kwam daar reactie op. Kan niet anders of het zijn tot hiertoe echt maar een paar prototypes geweest.
S5 heb ik regelmatig gezien in Amsterdam, maar de S4 nog nooit. Ik ben er niet naar op zoek geweest, maar ik zie weinig klachten over de S5, maar daar rijden er natuurlijk veel minder van rond :+ . Wellicht allemaal tevreden S5 rijders en daarom zie je de klachten niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:21
litebyte schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:21:
(...)
Ik was eerst ook positief over het idee van serieuze overname en voortzetting totdat ik wat kennissen sprak die wel echt verstand hebben van overnames en die schatten de kans heel klein in, alleen al op basis van hoe berichtgevingen over een mogelijke overname naar buiten worden gebracht.
Daarnaast zijn er onderdelen nog niet failliet waaronder dus de productie in Taiwan waar de 'VOC mentaliteit' broertjes zelf nog lekker mee bezig zijn op de achtergrond, dat maakt het juridisch denk ik ook heel lastig.
De mogelijke overname verhalen komen tot nu toe alleen via de curator en een schimmig bedrijf uit de VS - gretig overgetikt (zonder enkel journalistiek onderzoek) door zoiets als Bright of DPG dus daar kun je niet van uitgaan.
Daar heb je denk ik een goed punt. Hoeveel hoor je normaal over de overnamekandidaten bij een faillissement? Volgens mij vrijwel niets, en met een reden. Dat het nu wel actief gecommuniceerd wordt, doet mij vermoeden dat de curator hoopt dat er een partij hapt die wèl interessant is...

Voor wat betreft overname door een grote fietsproducent, die zouden toch gewoon onder eigen merk hippere stadsfietsen kunnen maken. Waarom zouden ze geld betalen om de rokende puinhopen op te ruimen die VM heeft achtergelaten?

Patenten heb ik niet zo'n zicht op, maar heeft VM echt iets gedaan waar een ander niet omheen kan om ((hippe)stads-)fietsen te maken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Wild Chocolate schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Voor wat betreft overname door een grote fietsproducent, die zouden toch gewoon onder eigen merk hippere stadsfietsen kunnen maken. Waarom zouden ze geld betalen om de rokende puinhopen op te ruimen die VM heeft achtergelaten?

Patenten heb ik niet zo'n zicht op, maar heeft VM echt iets gedaan waar een ander niet omheen kan om ((hippe)stads-)fietsen te maken?
Precies, je kan mogelijk nog inzetten op de bekende frame vorm - maar dat heeft het copy & paste merk Birdbike ook al gedaan. En qua patenten, geen idee welk patent veel waard is - mogelijk de combinatie van bepaalde functionaliteit, ...als dat al gepatenteerd kan worden

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:23
xileS schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

S5 heb ik regelmatig gezien in Amsterdam, maar de S4 nog nooit. Ik ben er niet naar op zoek geweest, maar ik zie weinig klachten over de S5, maar daar rijden er natuurlijk veel minder van rond :+ . Wellicht allemaal tevreden S5 rijders en daarom zie je de klachten niet.
Ik heb 'm ook nog nooit (bewust) gezien maar de kleur groen is voor mij op het eerste gezicht gelijk aan de S2 kleur (beetje kleurenblind ;-) ). Mijn vriendin daarentegen (niet kleurenblind) heeft de groene S4 dan wel weer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[911] schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Ik heb 'm ook nog nooit (bewust) gezien maar de kleur groen is voor mij op het eerste gezicht gelijk aan de S2 kleur (beetje kleurenblind ;-) ). Mijn vriendin daarentegen (niet kleurenblind) heeft de groene S4 dan wel weer gezien.
S4 en S5 zijn wellicht interessant om voor een eventuele nieuwe partij door te gaan verkopen (mochten ze procentueel echt veel minder problemen hebben). S3 kan je beter gewoon niet meer verkopen, dat heeft alleen maar geld gekost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:52:
[...]

Daar heb je denk ik een goed punt. Hoeveel hoor je normaal over de overnamekandidaten bij een faillissement? Volgens mij vrijwel niets, en met een reden. Dat het nu wel actief gecommuniceerd wordt, doet mij vermoeden dat de curator hoopt dat er een partij hapt die wèl interessant is...

Denk dat VM het ook zo zag... er zijn helemaal geen (serieuze) kandidaten en er is ook geen stille curator aangewezen door de rechtbank.

Heb een beetje door de financien van andere fabrikanten gespit en Accell bv maakt 70 miljoen euro winst over een omzet van 1,3 miljard euro.
Van Giant en Pon is het wat lastiger te vinden maar ook die netto marges liggen onder de 10% als ik het zo snel kan vinden.
Kan dus ook niet snel bedenken waarom die bedrijven hun handen in dat vuur willen steken om VM over te nemen, zelfs niet als ze de patenten erbij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
xileS schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:22:
[...]

S4 en S5 zijn wellicht interessant om voor een eventuele nieuwe partij door te gaan verkopen (mochten ze procentueel echt veel minder problemen hebben). S3 kan je beter gewoon niet meer verkopen, dat heeft alleen maar geld gekost.
Veel voordeliger om met een eigen wat afwijkend model te komen waarbij je alle onderdelen wel bij een ander van de plank koopt.

Een fiets ontwerpen is eigenlijk heel simpel tenzij je zelf heel moeilijk gaat doen. (En dat is ook de reden dat VanMoof meer ontwerpers in dienst had dan een veel groter bedrijf als Batavus.)

Het enige nut wat ik kan bedenken om te doen met de ontwerpen van VanMoof is om er de kachel mee aan te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markimarc
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 09:34
xileS schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Ik heb tot nu toe 1x S4 en 1x X4 gezien.
Voor mijn gevoel was de X4 een prototype. Er zit namelijk een sticker o.i.d. waar voorheen het beeldschermpje zat.
Ziet er zeer blits uit als je het mij vraagt. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWiIRrmdk8wBlYDwss8Fzs0VjAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyQ4v8ye9rZCaUbsXnbMgHyK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snvOn3JkMt_cNL3rnVQNpWv-cJQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5EETDzzzT36cASJWWbqZBv9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fek5oCvZTP6wihxI5c1BOxyPSW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8z83t2kIDirs4sbYgpVTfVi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
markimarc schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:58:
[...]

Ik heb tot nu toe 1x S4 en 1x X4 gezien.
Voor mijn gevoel was de X4 een prototype. Er zit namelijk een sticker o.i.d. waar voorheen het beeldschermpje zat.
Ziet er zeer blits uit als je het mij vraagt. :D

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Dat zijn waarschijnlijk de enige 2 die er rondrijden dus ik speculeer dat er 0 stuk van zijn. Weet niet of ik het goed onthouden heb, maar bij de pre order zouden ze toch pas in september uitgeleverd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amslod
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-12-2024

Amslod

Bedrijfsaccount Amslod
Hi,

De klanten die zijn geselecteerd hebben hier allemaal een bericht van ontvangen :).

Met vriendelijke groet,
Mirjam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
@iscorpio Ik vermoed dat bovenstaande een antwoord op jouw vraag van zaterdag is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:49:
@iscorpio Ik vermoed dat bovenstaande een antwoord op jouw vraag van zaterdag is.
iscorpio in "Discussies over de toekomst van VanMoof"

Ik kon hem al niet plaatsen waar de reactie vandaan kwam :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Ja, ik had hem eigenlijk ook ff kunnen quoten of linken. Had ook al zitten zoeken waar het nou over ging...

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nero22
  • Laatst online: 06:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNDmtpm2P9VxhTw1kD8ng7C1Bss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS1025LyiRmLa1ETBkdfd4tm.jpg?f=fotoalbum_large

It's funny. But not ha-ha funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:36
Kansloos natuurlijk. Had hij een goede adviseur ingeschakeld met kennis van insolventierecht, dan had hij geweten dat dit niet de doorslaggevende elementen zijn bij het beoordelen van een bod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 19:52
Dunedin schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:15:
[...]

Kansloos natuurlijk. Had hij een goede adviseur ingeschakeld met kennis van insolventierecht, dan had hij geweten dat dit niet de doorslaggevende elementen zijn bij het beoordelen van een bod.
Dat, en alsof hij er zelf niet in zit om centjes te verdienen maar puur zaken doet om de consumenten optimaal te dienen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:25
Delirius schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:35:
[...]

Dat, en alsof hij er zelf niet in zit om centjes te verdienen maar puur zaken doet om de consumenten optimaal te dienen....
+ dat dit zeer discutabel verhaal was. Het bedrijf leidt verlies, heeft zeer weinig cash en een lage aandelenkoers zodat ze ook niet makkelijk kapitaal kunnen aantrekken. Hoe hadden ze het überhaupt moeten financieren? Kan zomaar zijn dat er ook totaal geen vertrouwen in het bod was…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43
Maar, wie zal dan het alternatief zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
oscarwashere schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:06:
Is er wel een andere partij?
De man schrijft maar wat. Het is nogal makkelijk te beweren dat financials primeren op klanttevredenheid.

Als ik morgen een bod doe op VM, dan zal de curator snel zien dat mijn zakken niet diep genoeg zijn, en het bod weigeren want niet realistisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
ArcticWolf schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 17:42:
[...].

Heb een beetje door de financien van andere fabrikanten gespit en Accell bv maakt 70 miljoen euro winst over een omzet van 1,3 miljard euro.
Van Giant en Pon is het wat lastiger te vinden maar ook die netto marges liggen onder de 10% als ik het zo snel kan vinden. .
Dat is dus waarom je bij elke prijsvechter moet vragen hoe dan?

Het is echt een mythe dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Je hebt een flink aantal dealers die een hele goede boterham hebben, maar een andere groep heeft het zwaar. En we hebben de laatste decennia al heel veel FM's verloren.

En het is waarom ik nog steeds een slag om de arm hou met Tenways. Op zich vind ik het product leuk, slim en logisch, maar die marge is spannend. Wat dat betreft ook wel enigszins hoopgevend dat de prijs van de nieuwe modellen meer in lijn met instap A-merken ligt.

Zie ook Veloretti die in één klap (qua instap) veel duurder zijn dan de andere Pon merken. Dat is nogal een koerswijziging na die stuntjaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
oscarwashere schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:06:
Ik vrees dat er echt alleen maar partijen zijn die de naam willen om e-waste de markt op te gooien.

En uiteraard, degene die het meeste geld biedt op de restanten krijgt het... Zal niet veel zijn, want er zijn eigenlijk geen bedrijfscomponenten van significante waarde (wat wel laat zien hoe leeg de zakken van die partij moeten zijn geweest).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
roffeltjes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Dat is dus waarom je bij elke prijsvechter moet vragen hoe dan?

Het is echt een mythe dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Je hebt een flink aantal dealers die een hele goede boterham hebben, maar een andere groep heeft het zwaar. En we hebben de laatste decennia al heel veel FM's verloren.

En het is waarom ik nog steeds een slag om de arm hou met Tenways. Op zich vind ik het product leuk, slim en logisch, maar die marge is spannend. Wat dat betreft ook wel enigszins hoopgevend dat de prijs van de nieuwe modellen meer in lijn met instap A-merken ligt.

Zie ook Veloretti die in één klap (qua instap) veel duurder zijn dan de andere Pon merken. Dat is nogal een koerswijziging na die stuntjaren.
Alle silicon valley tech-bro's ten spijt, is de fiets in de basis al 100% uitontwikkeld. Kleine evoluties in de marge niet meegeteld (materiaal dan vooral). De "DisRuPTioN bro's" hadden weer het idee dat ze een robuust, mooi en simpel concept onder handen konden nemen, door antwoorden te verzinnen op problemen die niet bestaan, om een "FuTUriStiSche TesLA" fiets te ontwerpen, die niemand heeft gevraagd, en niemand zou moeten willen. Excuses voor de reddit-talk, maar ik dit is wat ik 'visueel' hoor als ik de zoveelste 'mouthbreeding' InNoVAtOr nog eens bezig hoor met z'n lege boutades recht uit een fancy MBA cursus. Idem ridesharing steps, voorbeelden genoeg...

Net zoals smart home vaak absurd is (met je telefoon lopen klooien om het licht uit te doen als je recht voor de schakelaar staat bvb >:) , maar 'omdat het kan') vind ik het met andere connected devices ook vaak zo.

Daarom blijf ik er bij dat het jammer is dat marketing zo vaak twee losstaande zaken aan elkaar wil koppelen. Ik ben een fan van minimalistisch design, waarom ook niet? Maar je kan prima een minimalistische fiets maken, zonder proprietary tech. Net zoals elektrische auto's ineens ook frustrerende slecht geprogrammeerde en buggy computers moeten zijn. Waar is de EV die enkel de aandrijving verandert en binnenin compleet 'analoog' aanvoelt. Gewoon gas, remmen, en wat airco/radio?

Ik wijk af, wat ik wou zeggen, de fiets is een gekend gegeven. Geen industry secrets, Vorsprung durch Technik (audi ;) ) of andere competitieve voordelen. De fiets zoals die door 99% van de fabrikanten verkocht wordt, is modulair en 'open'. De markt is volledig transparant. Het enige onderscheidende is eventueel nog het frame.

Maw, dit is een retailmarkt, zoals kledij, en supermarkten, met bijhorende retail marges. 10% is typisch en gemiddeld. Dit is de fietsenmarkt. Ga er maar eens tussen staan. Daarom dat verhalen als VM en Cowboy ook zo moeilijk zijn. Ze zijn echt niet alleen in die markt, en zullen ten allen tijde slechts een kleine kleine niche kunnen veroveren in het overaanbod aan fietsen. En echt geen 2 miljard fietsen maken of zo :+

Is er tijdens corona goed verdiend? Zeker wel. Maar nu niet meer volgens mij. Ik zie recent ook vaak genoeg gefrustreerde reacties (op andere media) alsof fabrikanten van fietsen grote dieven zijn en een goede e-bike max. 1000 euro mag kosten of zo, de rest is 'woekerwinst' :+ :+ . Ik vermoed dat een elektrische canyon aan 2000 euro gewoon kostprijs+overlevingsmarge pricing is, wat Nederlanders overal zo graag willen zien. Iets anders is 'diefstal'.

Ik vraag me af hoe en wie de salarissen van die mensen betaalt. Ze moeten misschien eens opzoeken hoe dat allemaal werkt ipv compleet gefantaseerde ideeën er op na te houden.

De 1000 euro e-bike bestaat ook natuurlijk. Die gaat dan 1500km mee en is dan e-waste

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
roffeltjes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Ik vrees dat er echt alleen maar partijen zijn die de naam willen om e-waste de markt op te gooien.

En uiteraard, degene die het meeste geld biedt op de restanten krijgt het... Zal niet veel zijn, want er zijn eigenlijk geen bedrijfscomponenten van significante waarde (wat wel laat zien hoe leeg de zakken van die partij moeten zijn geweest).
Voelt een beetje aan als pump en dump. Penny stocks, mooi berichtje de wereld in slingeren, die stock veert een beetje op. Stroomstootje, maar 0,001 cent naar 0,002 cent (fictief voorbeeld) is al mooi 100% cashen op je waardeloze stocks. Mooi gespeeld, totaal onrealistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Amos_x schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Alle silicon valley tech-bro's ten spijt, is de fiets in de basis al 100% uitontwikkeld. Kleine evoluties in de marge niet meegeteld (materiaal dan vooral). De "DisRuPTioN bro's" hadden weer het idee dat ze een robuust, mooi en simpel concept onder handen konden nemen, door antwoorden te verzinnen op problemen die niet bestaan, om een "FuTUriStiSche TesLA" fiets te ontwerpen, die niemand heeft gevraagd, en niemand zou moeten willen. Excuses voor de reddit-talk, maar ik dit is wat ik 'visueel' hoor als ik de zoveelste 'mouthbreeding' InNoVAtOr nog eens bezig hoor met z'n lege boutades recht uit een fancy MBA cursus. Idem ridesharing steps, voorbeelden genoeg...
Je moet de uitontwikkeling in de basis wel in perspectief plaatsen....de auto en het vliegtuig zijn in de basis ook al uitontwikkeld, wil niet zeggen dat er nog veel ruimte voor innovatie is. Zeker op electrische fietsen gebied.
Denk aan solid-state accu technologie, gebruik van lichtere materialen andere productie technieken, (indirecte) aandrijving etc. Dat zullen niet alleen kleine evoluties zijn... Zeker als indirecte aandrijving verder uitgewerkt gaat worden.

Dat is wat anders als 2 megalomane broertjes denken de fiets opnieuw uitgevonden te hebben en de wereld te kunnen veroveren met onmogelijke verkoopaantallen...ligt ook een deel schuld bij mensen om hun heen, investeerders en media die in de VOC mentaliteit lulkoek bleven trappen... Nauwelijks een kritisch geluid tot begin 2023..toen mogelijk een of andere redacteur van de DPG zo'n hekel kreeg aan VM dat ie een media hetze begon...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Gespot op vakantie. Was zelfs toen de boel nog niet op de fles was toch een aardig dappere actie, een A5 op zo’n 600 kilometer afstand van de dichtstbijzijnde shop (Parijs). Tenzij ie meegenomen is door een Nederlander, kan natuurlijk ook :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zO1UyCyDZYh_m2oo9xA3WAjPGgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5IIHLEXgEz7S89NV76jfNb5c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Daniel schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:41:
.... Tenzij ie meegenomen is door een Nederlander, kan natuurlijk ook :)
Denk dat laatste! :) mogelijk een oud VM werknemer die na alle hektiek even tot rust wil komen in the middle of nowhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Daarom blijf ik er bij dat het jammer is dat marketing zo vaak twee losstaande zaken aan elkaar wil koppelen. Ik ben een fan van minimalistisch design, waarom ook niet? Maar je kan prima een minimalistische fiets maken, zonder proprietary tech. Net zoals elektrische auto's ineens ook frustrerende slecht geprogrammeerde en buggy computers moeten zijn. Waar is de EV die enkel de aandrijving verandert en binnenin compleet 'analoog' aanvoelt. Gewoon gas, remmen, en wat airco/radio?
Omdat niet iedereen hetzelfde is als jij, en een Golf met alleen een elektrische aandrijflijn toch niet zo'n geweldig succes was als jij denkt. (Of die Sono Sion, die no-nonsense EV).

Je moet als nieuweling wel met "iets" nieuws komen. Je hebt marketing en aandacht nodig om je product te lanceren. Zie je het al voor je?
Artikelen en blogs over een Gazelle met een geïntegreerde accu? Nieuwswaarde: nul komma nul.

Hoeveel clicks genereert Tesla wel niet met een simpele fart app, of met Disney+ op het scherm? Allemaal gratis aandacht.

Ik zeg niet dat ik het niet fijn zou vinden als er een no-nonsense strakke e-bike zou zijn, maar tegelijkertijd: misschien is die er wel, ,maar kent niemand hem, juist omdat het geen nieuwswaarde heeft.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Gespot op vakantie. Was zelfs doen de boel nog niet op de fles was toch een aardig dappere actie, een A5 op zo’n 600 kilometer afstand van de dichtstbijzijnde shop (Parijs). Tenzij ie meegenomen is door een Nederlander, kan natuurlijk ook :)

[Afbeelding]
Ik heb nog nooit een kapotte A5 gezien, misschien is het wel een hele betrouwbare fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Maw, dit is een retailmarkt, zoals kledij, en supermarkten, met bijhorende retail marges. 10% is typisch en gemiddeld.
10% gemiddeld? Hoop toch echt dat de marges hoger liggen, vooral bij kleding. Anders zullen die sale periodes met 50% enzo ook niet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
xileS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:50:
[...]

Ik heb nog nooit een kapotte A5 gezien, misschien is het wel een hele betrouwbare fiets :+
Ik heb nog nooit een A5 gezien…. Misschien rijden er maar een handvol van rond, en enkel door (ex)VM personeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Jeroenneman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:44:
[...]

Omdat niet iedereen hetzelfde is als jij, en een Golf met alleen een elektrische aandrijflijn toch niet zo'n geweldig succes was als jij denkt. (Of die Sono Sion, die no-nonsense EV).

Je moet als nieuweling wel met "iets" nieuws komen. Je hebt marketing en aandacht nodig om je product te lanceren. Zie je het al voor je?
Artikelen en blogs over een Gazelle met een geïntegreerde accu? Nieuwswaarde: nul komma nul.

Hoeveel clicks genereert Tesla wel niet met een simpele fart app, of met Disney+ op het scherm? Allemaal gratis aandacht.

Ik zeg niet dat ik het niet fijn zou vinden als er een no-nonsense strakke e-bike zou zijn, maar tegelijkertijd: misschien is die er wel, ,maar kent niemand hem, juist omdat het geen nieuwswaarde heeft.
Geen idee exact hoeveel, maar mogelijk in Nederland zijn er al wel 20 ebike merken die zich allemaal richten met een 'urban no-nonsense' ebike op de 'jonge vitale (hipster) fietser. En dat is alleen in Nederland...Dan zijn er in Duitsland ook vele merken die zich op dezelfde doelgroep richten, dan heb je Belgie nog en Frankrijk...als je ziet dat grote merken als Peugeot zich ook speicifek op deze groep gaan richten dan wordt het wel heel druk...

VM zei eigenlijk dat Nederland te klein was voor hun 'innovatieve fietsen' (lees marketing) die dachten als we nu maar een groot genoege bek openzetten hoe goed onze fietsen zijn en we hiernaast voldoende productprostituees inhuren (lees Bright & Co) om onze fietsen te 'verkopen' naast hele dure showrooms in wereldsteden dan worden die 1.000.000.000 fietsen op een gegeven zelf wel verkocht....dan kun je niet meer om het succes van VM heen. Maar je hebt meer dan alleen een grote bek nodig, zeker als je product ook nog eens gewoon slecht is ontwikkeld en je een bepaald vals imago aan het 'verkopen' was.

Eigenlijk heel knap dat ze het zo lang nog vol hebben weten te houden - gezien ook de enorme concurrentie in dit deel van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Net zoals smart home vaak absurd is (met je telefoon lopen klooien om het licht uit te doen als je recht voor de schakelaar staat bvb >:) , maar 'omdat het kan') vind ik het met andere connected devices ook vaak zo.

Ik wijk af, wat ik wou zeggen, de fiets is een gekend gegeven. Geen industry secrets, Vorsprung durch Technik (audi ;) ) of andere competitieve voordelen. De fiets zoals die door 99% van de fabrikanten verkocht wordt, is modulair en 'open'. De markt is volledig transparant. Het enige onderscheidende is eventueel nog het frame.

Maw, dit is een retailmarkt, zoals kledij, en supermarkten, met bijhorende retail marges. 10% is typisch en gemiddeld. Dit is de fietsenmarkt. Ga er maar eens tussen staan. Daarom dat verhalen als VM en Cowboy ook zo moeilijk zijn. Ze zijn echt niet alleen in die markt, en zullen ten allen tijde slechts een kleine kleine niche kunnen veroveren in het overaanbod aan fietsen. En echt geen 2 miljard fietsen maken of zo :+

Is er tijdens corona goed verdiend? Zeker wel. Maar nu niet meer volgens mij. Ik zie recent ook vaak genoeg gefrustreerde reacties (op andere media) alsof fabrikanten van fietsen grote dieven zijn en een goede e-bike max. 1000 euro mag kosten of zo, de rest is 'woekerwinst' :+ :+ . Ik vermoed dat een elektrische canyon aan 2000 euro gewoon kostprijs+overlevingsmarge pricing is, wat Nederlanders overal zo graag willen zien. Iets anders is 'diefstal'.

Ik vraag me af hoe en wie de salarissen van die mensen betaalt. Ze moeten misschien eens opzoeken hoe dat allemaal werkt ipv compleet gefantaseerde ideeën er op na te houden.

De 1000 euro e-bike bestaat ook natuurlijk. Die gaat dan 1500km mee en is dan e-waste
Denk je nu echt dat Tesla zo’n succes zou hebben als ze een A6, een Tiguan en een A3 hadden nagebouwd met enkel een electrische motor?
Tesla heeft succes omdat ze een compleet ecosystem hebben opgezet. Om te bewijzen dat je van eastcoast naar westcoast kan met een EV hebben ze zelf die laders gezet, en dan op zo’n manier dat niks makkelijker is. Plug and charge.
Ze hebben er ineens voor gezorgd dat hun auto’s efficient zijn op allen gebieden (maximale binnenruimte, kofferruimte, range en verbruik).
En om dat te bereiken hebben ze de auto helemaal opnieuw ontworpen. De gigicasting maakt een auto een pak goedkoper en makkelijker te assembleren. Daarom zitten er ook maar 1/5 van de werkuren in tov VW.

Maar om dat te bereiken zijn er jaren over gegaan, en hun methode was echt stap per stap, om te vermijden dat je jaren hebt waar je enorm veel kapitaal moet ophalen zonder winst en met amper omzet.
VM heeft een fiets wat mooier gemaakt, maar de technische kant verneukt, zodat de fiets goedkoop zou moeten zijn, maar niet goedkoop geworden is.
De rest van het verhaal kennen we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gespot op vakantie. Was zelfs toen de boel nog niet op de fles was toch een aardig dappere actie, een A5 op zo’n 600 kilometer afstand van de dichtstbijzijnde shop (Parijs). Tenzij ie meegenomen is door een Nederlander, kan natuurlijk ook :)

[Afbeelding]
Hier in Zwitserland had iemand er onlangs een te koop gezet voor omgerekend een euro of 1550 (met slechts 120 km op de klok). Heb het uiteindelijk niet aangedurfd de fiets te kopen, ik heb liever een "mannen frame" en zit bovendien al met een dode S3 opgescheept. De dichtstbijzijnde certified workshop zit hier 2.5 uur rijden vandaan (in Strasbourg of Karlsruhe).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
litebyte schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:37:
[...]

Je moet de uitontwikkeling in de basis wel in perspectief plaatsen....de auto en het vliegtuig zijn in de basis ook al uitontwikkeld, wil niet zeggen dat er nog veel ruimte voor innovatie is. Zeker op electrische fietsen gebied.
Denk aan solid-state accu technologie, gebruik van lichtere materialen andere productie technieken, (indirecte) aandrijving etc. Dat zullen niet alleen kleine evoluties zijn... Zeker als indirecte aandrijving verder uitgewerkt gaat worden.
Op zich wel waar dat het niet stil staat, alleen is het gewoon marginaal. En zit je met je met bewegende onderdelen altijd bij SRAM of Shimano of Enviolo of als je gek wil doen Rohloff en Pinion. Er is op die basis heel weinig te innoveren. Versnellinkje extra, electrisch, draadloos, allemaal voortborduren op wat er al is.

Er is geen fiets fabrikant die zelf aandrijving of remmen maakt. Het idee dat er een nieuwe soort aandrijving komt die goedkoper en beter werkt dan de gevestigde orde is nihil, vooral omdat gewicht een grote rol speelt. Zelfs het 25 jaar oude Enviolo is een dwerg en als product heeft het flinke limieten (efficiëntie en belastbaarheid).

Giant heeft dan een partnerschap met Yamaha, maar geen exclusiviteit. Specialized laat motoren ontwikkelen. Decathlon heeft iets in de pijplijn. Niemand maakt zijn eigen accus (Bosch en Yamaha ook niet, ze maken alleen de bms en kopen cellen in).

Er is geen technologie op de horizon waardoor het concept ebike opeens open wordt gegooid en nieuwe spelers de oude kunnen wegdrukken. Het zijn allemaal marginale stappen. Heel belangrijk, maar niet van dien aard dat je opeens je marge omhoog kan gooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
roffeltjes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:27:
[...]

Op zich wel waar, dat het niet stil staat alleen is het marginaal. En zit je met je met bewegende onderdelen altijd bij SRAM of Shimano of Enviolo of als je gek wil doen Rohloff en Pinion. Er is op die basis heel weinig te innoveren. Versnellinkje extra, electrisch, draadloos, allemaal voortborduren op wat er al is.
En te weten dat alleen al een Shimano, ondanks een versnelling en een rem wel zijn uitgedacht er toch nog jaar op jaar voor miljoenen aan R&D met de beste mensen in het vak wordt doorontwikkeld. En dat al tientallen jaren. Bijna gênant dat een nieuwe partij het denkt beter te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
Tesla heeft succes omdat ze een compleet ecosystem hebben opgezet.
Tesla was de eerste serieuze EV en die voorsprong hebben ze vastgehouden omdat de Europeanen of te ver achterlieten of gewoon zaten te pitten (ik gok dat laatste). Wat ook niet hielp was die enorme focus op goedkope (belastingtechnisch gesponsorde) zuinige "schone" minidiesels die super smerig bleken te zijn.
Toyota ging vol op de hybride. Nieuwe automerken zie je haast niet omdat de instap kosten compleet crazy zijn.

Tesla was bijna een decennia de enige met een product met een overduidelijke mega-potentie. Toen solar in diezelfde periode explodeerde was een EV overduidelijk een winnaar. De burn rate is in zo'n situatie veel minder ernstig omdat het potentieel bizar groot was.

Dus Tesla heeft het heel goed gedaan, maar ze hebben ook wel geluk gehad omdat met name de Franse en Duitse autoindustrie compleet debiel waren en veel te laat hebben geinnoveerd. Extra stupide omdat ze vermoedelijk flink staatssteun hadden kunnen snoepen. Het feit dat Tesla een mega fabriek heeft mogen neergooien bij Berlijn is echt een trap in het kruis van de Duitse auto-industrie.

Maar dat is een heel andere situatie dan de fiets industrie. Een ebike is qua basis gewoon een fiets, een Tesla alleen qua vorm een auto, alle onderdelen zijn uniek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Dennisdn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
[...]
En te weten dat alleen al een Shimano, ondanks een versnelling en een rem wel zijn uitgedacht er toch nog jaar op jaar voor miljoenen aan R&D met de beste mensen in het vak wordt doorontwikkeld. En dat al tientallen jaren. Bijna gênant dat een nieuwe partij het denkt beter te kunnen doen.
Shimano is dan ook wel een bijzonder goed bedrijf met heel weinig citroenen. Ze zijn al decennia koploper met koud smeden van aluminium, wat veel beter is dan CNC.

Ze zijn de gouden standaard qua gewicht, kwaliteit en prijs. Je kan echt wel mooier maken (Campagnolo), maar niet tegen de prijs. Of je kan op gewicht, functionaliteit en prijs met ze concurren (SRAM), maar dan zie je ook dat SRAM heel veel recalls doet.

Draaiende fietsonderdelen is gewoon lastig. Het moet duurzaam zijn en licht. Een 3kg Bosch.motor is aanzienlijk minder ingewikkeld dan een versnellingsnaafje van een pond. En dan komt er meer kracht op die achternaad dan op die Bosch motor :X

En ja, zoals ik al zei. Electronisch schakelen is op papier supersimpel... Beweeg actuator afstand X, dat zou elektronisch nog robuuster moeten zijn dan een rekkende mechanische kabel van een meter. Eitje toch? Het idee van VM was zo logisch.

Maar de praktijk is weerbarstig. Shimano heeft er voor de profs een decennia aan lopen slijpen, toen ging het langzaam naar de lagere gruppos en nu sinds een paar jaar naar Nexus. SRAM en Campa hebben het grotendeels gekopieerd en er toch ook jaren over gedaan.

En dat is dus een andere kracht van Shimano, als ze iets doen dan doen ze het goed. Gaat het mis (ook zij maken wel eens fouten) dan verbeteren ze het tot het wel goed is.

Na deze lofzang... ik moet eerlijk toegeven dat Shimano niet mijn favoriete merk is Campagnolo.... Zo bizar duurzaam en zo geil mooi. Maar als er geinnoveerd moet worden oet je bij Shimano kijken. En als het goedkoop en goed moet zijn? Ook weer Shimano.

Uhm ik lees mijn post en zie dat ik weer lekker aan het afdwalen ben. Sorry :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
roffeltjes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
Nieuwe automerken zie je haast niet omdat de instap kosten compleet crazy zijn.
Zeker wel en ze schieten met paddestoelen uit de grond. Denk aan een Zeeker, Xpeng, BYD, Lightyear, Lucid, Nio, VinFast, Lynk & Co, Honghi, Rivian en vast nog wel heel wat meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[911] schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Zeker wel en ze schieten met paddestoelen uit de grond. Denk aan een Zeeker, Xpeng, BYD, Lightyear, Lucid, Nio, VinFast, Lynk & Co, Honghi, Rivian en vast nog wel heel wat meer.
Met chinees staatsgeld?
In elk geval, van die fabrikanten gaan er nog wel een paar omvallen net zoals er ook nog wat fietsmerken gaan verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
Tommie12 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:58:
[...]

Met chinees staatsgeld?
In elk geval, van die fabrikanten gaan er nog wel een paar omvallen net zoals er ook nog wat fietsmerken gaan verdwijnen.
Dat denk ik ook. Om auto's winstgevend op de markt te zetten heb je schaal nodig, zelfs Tesla is pas heel recent winstgevend, en die hebben toch een stuk meer auto's verkocht dan de andere genoemde merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
roffeltjes schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Tesla was de eerste serieuze EV en die voorsprong hebben ze vastgehouden omdat de Europeanen of te ver achterlieten of gewoon zaten te pitten (ik gok dat laatste). Wat ook niet hielp was die enorme focus op goedkope (belastingtechnisch gesponsorde) zuinige "schone" minidiesels die super smerig bleken te zijn.
Toyota ging vol op de hybride. Nieuwe automerken zie je haast niet omdat de instap kosten compleet crazy zijn.

Tesla was bijna een decennia de enige met een product met een overduidelijke mega-potentie. Toen solar in diezelfde periode explodeerde was een EV overduidelijk een winnaar. De burn rate is in zo'n situatie veel minder ernstig omdat het potentieel bizar groot was.

Dus Tesla heeft het heel goed gedaan, maar ze hebben ook wel geluk gehad omdat met name de Franse en Duitse autoindustrie compleet debiel waren en veel te laat hebben geinnoveerd. Extra stupide omdat ze vermoedelijk flink staatssteun hadden kunnen snoepen. Het feit dat Tesla een mega fabriek heeft mogen neergooien bij Berlijn is echt een trap in het kruis van de Duitse auto-industrie.

Maar dat is een heel andere situatie dan de fiets industrie. Een ebike is qua basis gewoon een fiets, een Tesla alleen qua vorm een auto, alle onderdelen zijn uniek.
Maar Tesla is denk ik ook een voorbeeld van hoe snel iets weer voorbij kan zijn als je niet doorpakt. Hij is heel snel heel groot geworden omdat er nou eenmaal vrijwel geen andere keus was. Europa lag te slapen en een bestaande industrie ombouwen duurt langer dan een nieuwe met een zak geld uit de grond stampen. Maar nu is Europa los… alleen BMW en Mercedes al presenteren bij wijze van spreken maandelijks een nieuw model, laat staan VAG. Verder als de S3xy-modellen komt Tesla niet en de laatste is ook alweer een paar jaar oud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Dennisdn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Maar Tesla is denk ik ook een voorbeeld van hoe snel iets weer voorbij kan zijn als je niet doorpakt. Hij is heel snel heel groot geworden omdat er nou eenmaal vrijwel geen andere keus was. Europa lag te slapen en een bestaande industrie ombouwen duurt langer dan een nieuwe met een zak geld uit de grond stampen. Maar nu is Europa los… alleen BMW en Mercedes al presenteren bij wijze van spreken maandelijks een nieuw model, laat staan VAG. Verder als de S3xy-modellen komt Tesla niet en de laatste is ook alweer een paar jaar oud.
Misschien is dat nu wel het probleem.
Kan iemand me nu eens het echte verschil uitleggen tussen de BMW X1, 2 tourer of gran tourer en de X2….
En wat is het doel om elke 2 jaar die lampen en bumpers nog eens te veranderen…
Tesla verkoopt de meeste EVs met eigenlijk 2 modellen….

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dennisdn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Is Europa nu los?
Als Tesla de prijs met Highland nog iets verder omlaag krijgt, dan heb je straks twee D-segment bakken (3&Y) waar de concurrentie een EX30, een ID.3 of een e-208 tegenover kan zetten...

Wat heeft BMW? Een i4 die met wat opties richting de 80K gaat en dat iX monster?
En hoeveel EQS/EQE zie jij rijden? Ik kan ze in een week op één hand tellen.

Als dit "Europa is los" is, dan zie ik het treurig in voor de autosector hier.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
xileS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:53:
[...]

10% gemiddeld? Hoop toch echt dat de marges hoger liggen, vooral bij kleding. Anders zullen die sale periodes met 50% enzo ook niet mogelijk zijn.
Het zal dan ook de marge na afprijzing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Roenie schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:16:
[...]
Het zal dan ook de marge na afprijzing zijn.
Een gemiddelde winstmarge van 10% lijkt mij niet winstgevend in de meeste branches..

• litebyte

litebyte

Dennisdn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Shimano ziet in dar het wel moet om tot de grootste producenten te bljiven behoren..zij zitten al an bovenin.

De 'innovatie' bij VM zat vooral in het samenbrengen van allerlei electronische 'features' op zichzelf waren alle features niet zo uniek. Ze gecombineerd in 1 fiets wel. Daarnaast een uigekiende 'marketing'

Het is niet dat VM de riemaandrijving heeft uitgevonden/ verkoopbaar gemaakt...ze hadden een brakke electrische versneling samengesteld op basis van bestaande onderdelen/techniek - die jarenlang ondanks veel tienduizenden klachten gewoon bleef worden gebruikt in de modellijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

[...]

Met chinees staatsgeld?
De Franse autoindustrie wordt ook ondersteunt door de Franse staat, in Japan is er ook indirecte staatssteun voor grote producenten en bij het ontwikkelen van nieuwe technologieen, de EU heeft een gigantische lobby industrie waarmee innovatie wordt ondersteunt en de grotere landen meer inspraak hebben tbv hun eigen industrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:22
xileS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:39:
[...]

Een gemiddelde winstmarge van 10% lijkt mij niet winstgevend in de meeste branches..
Dit is een contradictie.

Ik neem aan dat je brutomarge bedoelt. Die is voor de meeste fiets fabrikanten ook een stuk hoger . Denk aan 30%

[ Voor 11% gewijzigd door DIJK op 10-08-2023 02:13 ]

• Dennisdn
  • Nu online
Jeroenneman schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:08:
[...]

Is Europa nu los?
Als Tesla de prijs met Highland nog iets verder omlaag krijgt, dan heb je straks twee D-segment bakken (3&Y) waar de concurrentie een EX30, een ID.3 of een e-208 tegenover kan zetten...

Wat heeft BMW? Een i4 die met wat opties richting de 80K gaat en dat iX monster?
En hoeveel EQS/EQE zie jij rijden? Ik kan ze in een week op één hand tellen.

Als dit "Europa is los" is, dan zie ik het treurig in voor de autosector hier.
Dan moet je wel appels met appels vergelijken. Een Tesla 3 kun je niet vergelijken met een BMW. BMW had op de 1serie na sowieso al nooit autos in die prijsrange. Maar wel met ID3, ID4, Cupra Born, Enyaq, Kodiaq die allemaal rond de 40k zitten. Tesla staat in juli 2023 al niet eens meer in de top 5 van verkopen. Niet van merk en niet van model.

Populairste merken in Nederland:
Kia (3.163)
Volkswagen (3.022)
Toyota (2.280)
Skoda (1.920)
Hyundai (1.897)

Populairste modellen in Nederland:
Kia Picanto (1.103)
Skoda Enyaq iV (744)
Peugeot 208 (692)
Kia Niro (690)
Toyota Aygo X (628)

[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 10-08-2023 08:25 ]

• roffeltjes
[911] schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 20:48:
[...]

Ik ken alleen Lynk, maar hoeveel van deze merken hebben over vijf jaar een houdbaar marktaandeel? En dat is geen snark, maar een serieuze vraag omdat ik deze wereld echt totaal niet ken. Wat ik van Tesla weet is uit een recent artikel(NRC?).

Ik geloof direct dat je in India en China meer dan genoeg marktaandeel kan pakken.

• Tommie12
Dennisdn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:22:
[...]

Dan moet je wel appels met appels vergelijken. Een Tesla 3 kun je niet vergelijken met een BMW. BMW had op de 1serie na sowieso al nooit autos in die prijsrange. Maar wel met ID3, ID4, Cupra Born, Enyaq, Kodiaq die allemaal rond de 40k zitten. Tesla staat in juli 2023 al niet eens meer in de top 5 van verkopen. Niet van merk en niet van model.

Populairste merken in Nederland:
Kia (3.163)
Volkswagen (3.022)
Toyota (2.280)
Skoda (1.920)
Hyundai (1.897)

Populairste modellen in Nederland:
Kia Picanto (1.103)
Skoda Enyaq iV (744)
Peugeot 208 (692)
Kia Niro (690)
Toyota Aygo X (628)
Je weet dat Tesla het altijd wat minder doet in de eerste maand van een kwartaal?
Dat komt omdat er in die maand geen boten met auto’s toe komen.
Je vergelijkt best verkopen op basis van een compleet kwartaal.

• iscorpio
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-06-2024
Wat grappig, het gaat ineens over auto’s 😂

• Dennisdn
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

Je weet dat Tesla het altijd wat minder doet in de eerste maand van een kwartaal?
Dat komt omdat er in die maand geen boten met auto’s toe komen.
Je vergelijkt best verkopen op basis van een compleet kwartaal.
Dat met aankomende boten was inderdaad een dingetje wat voor boosten zorgde. Maar nu wachten we niet meer op boten omdat er geen wachtlijsten meer zijn. Collega kon vorige week nog een S ophalen, binnen 24u na bestellen, in exact de gewenste uitvoering. Ik maak me ook geen zorgen over nu, maar denk dat de markt over 2 jaar er anders uit ziet.

Mijn voorganger heeft gelijk, ik moet hier stoppen over auto’s.

• [911]
[...]

Met chinees staatsgeld?
Da's weer een andere discussie. Niet allemaal waren Chinees overigens.

Maar dat zou goed kunnen hoor dat er nog een paar om gaan vallen. Zo is het met alle bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Kwam ik hier om wat over VanMoof te lezen vindt ik een discussie over Tesla's en BMW's :P

• xileS
  • Niet online
Groningerkoek schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:06:
Kwam ik hier om wat over VanMoof te lezen vindt ik een discussie over Tesla's en BMW's :P
Zou mooi zijn als Tesla VanMoof overneemt ;p.

Laatste nieuws dat ik voorgeschoteld kreeg was deze: https://www.quotenet.nl/z...essi-postnl-benzineprijs/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:25
vandaag een poging gedaan mijn fiets op te halen. Maar was dicht. 16/17/18 aug zijn de enige opties nog volgens het pamflet op de deur... dus volgende week nieuwe poging

Wel onder de indruk van de vanmoof medewerker die ik daar trof waar ik mee aan de praat raakte. Krijgt maar 6 weken via uwv betaald en daarna de ww in en nog steeds mij vriendelijk te woord te staan.. en dan helemaal als je de verhalen hoort hoe sommige "klanten" nu het personeel behandelen.

Schandalig. Het personeel heeft meer verloren (die zijn gewoon hun baan kwijt) dan de gemiddelde klant die nog een fiets tegoed heeft van Vanmoof... Ik snap dat klanten boos zijn op Van Moof, Ik ben ook niet blij, maar te zot voor woorden dat er dan mensen zijn die dat op het personeel bij voormalig VanMoof af reageren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Kammika schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:45:
vandaag een poging gedaan mijn fiets op te halen. Maar was dicht. 16/17/18 aug zijn de enige opties nog volgens het pamflet op de deur... dus volgende week nieuwe poging

Wel onder de indruk van de vanmoof medewerker die ik daar trof waar ik mee aan de praat raakte. Krijgt maar 6 weken via uwv betaald en daarna de ww in en nog steeds mij vriendelijk te woord te staan.. en dan helemaal als je de verhalen hoort hoe sommige "klanten" nu het personeel behandelen.

Schandalig. Het personeel heeft meer verloren (die zijn gewoon hun baan kwijt) dan de gemiddelde klant die nog een fiets tegoed heeft van Vanmoof... Ik snap dat klanten boos zijn op Van Moof, Ik ben ook niet blij, maar te zot voor woorden dat er dan mensen zijn die dat op het personeel bij voormalig VanMoof af reageren...
Dat zijn allemaal mensen die tegen de verkeerde tekeer gaan.
Als ik daar stond, en er komt zo’n heet gebakerde klant die er nog wat verwijten bovenop gooit, dan kreeg die droogweg de melding… jouw fiets is kwijt, je kan je richten tot de Curator met je klach. Volgende….
(En dan scheur je het labeltje van die fiets.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
iscorpio schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 10:09:
Wat grappig, het gaat ineens over auto’s 😂
Het gaat over bedrijfsmodellen en de markt van ev's. VM is door gebruikers en de pers heel vaak "de Nederlandse Tesla" genoemd.

Het verschil tussen de markten is heel relevant omdat dat door VM (en andere direct to consumer bedrijven) wordt genoemd als voordeel.

Daarnaast blijft het idee leven dat een nieuwkomer de markt kan verstoren.

Dus Tesla is in deze heel relevant, juist om aan te geven hoe verschillend het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
Wat komkommernieuws van De Telegraaf. Helaas achter een paywall maar de strekking is dat verzekeraars stoppen met verzekeren omdat de server van de fietssloten elk moment uitgezet kan worden. Behalve de server zelf heeft Vodafone daarin ook een belangrijke rol en die is in gesprek met de curator.

https://www.telegraaf.nl/...aat-aan-vervanging-toe-is

Ik ben er bang voor. Voda zal geld willen zien om de simkaartjes in de lucht te houden. Ben benieuwd of de curator daar garanties over kan en gaan bieden aan Vodafone.

[ Voor 36% gewijzigd door Dennisdn op 11-08-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dennisdn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:59:
Wat komkommernieuws van De Telegraaf. Helaas achter een paywall maar de strekking is dat verzekeraars stoppen met verzekeren omdat de server van de fietssloten elk moment uitgezet kan worden. Behalve de server zelf heeft Vodafone daarin ook een belangrijke rol en die is in gesprek met de curator.

Ik ben er bang voor. Voda zal geld willen zien om de simkaartjes in de lucht te houden. Ben benieuwd of de curator daar garanties over kan en gaan bieden aan Vodafone.
Dat kan die niet, tenzij voor een paar weken.
Een curator mag leveranciers voor oude openstaande facturen niet betalen.
En als hij toch nog iets nodig heeft van een leverancier, dan gaat dat dikwijls tegen nieuwe voorwaarden zoals: voorafbetaling, en andere prijzen.

Maar als de curator met een compleet lege rekening zit, dan kan die niet voorafbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Micromobility ligt - zoals iedereen verwachte die zich iets had ingelezen mbt het bedrijf - eruit als 'kandidaat' voor overname en schijnt nu tekeer te gaan over de manier hoe de curator werkt (u weet wel die curator die al vrij snel jubelde dat er wordt gesproken met serieuze overname kandidaten... Dat de overtikmedia gretig overnam)

Blijft er over...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
Dennisdn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:59:

Check:
Knip, het is ivm copyright niet de bedoeling om complete artikelen over te nemen.

[ Voor 74% gewijzigd door Taro op 11-08-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
In hele tekst wordt niks gezegd over dat de bediening via Bluetooth werkt en je ook een unlock code kan instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
xileS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:01:
In hele tekst wordt niks gezegd over dat de bediening via Bluetooth werkt en je ook een unlock code kan instellen?
Ik denk dat dat voor een verzekeraar weinig zekerheid geeft. 30 jaar geleden moest ik al een goedgekeurd slot hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

xileS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:01:
Het is de Telegraaf...

M.b.t. het niet meer verzekeren van een VM, raarrr dat ze (voor diefstal) geen mogelijkheid bieden om de fiets met een normaal of beter gezegd goed slot op slot/vast te zetten - zoals een ART-2 niveau slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
litebyte schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Het is de Telegraaf...

M.b.t. het niet meer verzekeren van een VM, raarrr dat ze (voor diefstal) geen mogelijkheid bieden om de fiets met een normaal of beter gezegd goed slot op slot/vast te zetten - zoals een ART-2 niveau slot.
Misschien verwachten ze veel diefstallen van de onderdelen :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
litebyte schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:34:
Zoals het artikel ook vermeld vindt een van de verzekeraars het gebrek aan onderdelen ook wel een dingetje.

Als een fiets beschadigd raakt door (een poging tot) diefstal of een ongeluk, konden ze die eerst gewoon laten repareren.
Terwijl het ze nu wel eens een nieuwe fiets zou kunnen kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

maxnl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Zoals het artikel ook vermeld vindt een van de verzekeraars het gebrek aan onderdelen ook wel een dingetje.

Als een fiets beschadigd raakt door (een poging tot) diefstal of een ongeluk, konden ze die eerst gewoon laten repareren.
Terwijl het ze nu wel eens een nieuwe fiets zou kunnen kosten...
Dan wordt er nav de huidige waarde een vergoeding gegeven, geen nieuwe fiets. Wat zal de restwaarde zijn voor een VM voor de verzekering, vooral m.b.t. de probleemmodellen, de 3 serie? Premie kan ik me wel voorstellen

Er zijn zoveel fietsen die niet meer in productie zijn/geen onderdelen meer voor zijn- en best verzekerd kunnen worden. Of het waard is, is een tweede voor de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
litebyte schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:12:
Dan wordt er nav de huidige waarde een vergoeding gegeven, geen nieuwe fiets. Wat zal de restwaarde zijn voor een VM voor de verzekering, vooral m.b.t. de probleemmodellen, de 3 serie?
Veel verzekeraars betalen de eerste 3 jaar gewoon 100% van de prijs van de fiets, en daarna een vast percentage.
Of het wel of niet een probleemmodel is, en wat je op marktplaats er voor zou krijgen doet er niet toe.

Voorbeeld uit de voorwaarden van Allianz:
• Wat is de afschrijving?
Dit is een vermindering van de verzekerde waarde omdat de fiets jaarlijks
minder waard wordt.
- In het 1e tot en met het 3e jaar van de verzekering geldt er geen
afschrijving.
- In jaar 4 vergoeden wij tot maximaal 75% van de verzekerde waarde.
- In jaar 5 vergoeden wij tot maximaal 60% van de verzekerde waarde.
- In jaar 6 vergoeden wij tot maximaal 45% van de verzekerde waarde.
- In jaar 7 vergoeden wij tot maximaal 35% van de verzekerde waarde.
- In jaar 8 vergoeden wij tot maximaal 25% van de verzekerde waarde.
- Vanaf jaar 9 vergoeden wij tot maximaal 20% van de verzekerde
waarde.
Dus ja, als schade die voorheen repareerbaar was, nu een totaalverlies oplevert, dan is dat een aardige kostenpost.

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 11-08-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

maxnl schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Veel verzekeraars betalen de eerste 3 jaar gewoon 100% van de prijs van de fiets, en daarna een vast percentage.
Of het wel of niet een probleemmodel is, en wat je op marktplaats er voor zou krijgen doet er niet toe.

Voorbeeld uit de voorwaarden van Allianz:

[...]

Dus ja, als schade die voorheen repareerbaar was, nu een totaalverlies oplevert, dan is dat een aardige kostenpost.
Klopt, dat doet onze verzekering ook.

Als je nu nog de VM fiets wil verzekeren dan neem ik aan dat de verzekeraar (althans diegene die het nog wel doen) toch aangeeft, dat kan maar de waarde van de fiets is (omdat deze niet meer repareerbaar is) zo laag, dat het qua hoogte premie/eventuele uitbetaling bij diefstal nu niet echt waardevol is om dat te doen (dat zeggen ze dan in een premieoverzicht)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
litebyte schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:37:
Micromobility ligt - zoals iedereen verwachte die zich iets had ingelezen mbt het bedrijf - eruit als 'kandidaat' voor overname en schijnt nu tekeer te gaan over de manier hoe de curator werkt (u weet wel die curator die al vrij snel jubelde dat er wordt gesproken met serieuze overname kandidaten... Dat de overtikmedia gretig overnam)

Blijft er over...
Is twee dagen geleden hier al besproken ;) Pump and dump van penny stocks. Kleine opleving, snel even cashen denk ik. Was op voorbaat gedoemd om te mislukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Is twee dagen geleden hier al besproken ;) Pump and dump van penny stocks. Kleine opleving, snel even cashen denk ik. Was op voorbaat gedoemd om te mislukken...
Amos_x schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Ah! sorry gemist. Ja de koers ging na de eerste berichtgeving dat ze een overname kandidaat zijn (waren) al ietsiepietsie omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Support via socials is ook ten einde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZyquB9aMJm1OIrrRRDpzH4NTdio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wHfcL1u9JlflhQpua3kPvywT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscarwashere
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:43
Klopt, het was kort vooraf aangekondigd in de FB groep. Ze zouden nog wel per email bereikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscorpio
Info die net binnenkomt via X (Twitter) van VanMoof:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsuB_lDIW2BGcRcfdlfUz9TzQOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9dyxAw5ivu5qYHOZJ5HLfDP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door iscorpio op 14-08-2023 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Dat beloofde interview ergens begin augustus, komt daar nog iets van? Lijkt me hoe dan ook toch interessant, want er is nog niets vernomen uit de mond van de vroegere bewindvoerders...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iscorpio
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yef3pb-_1wsf0sZylCbEBfdMaK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRmmt3IKoVgWqMwiuBj8Mvb4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
De andere buitenlandse bedrijven zullen ook wel rap omvallen, geen inkomsten meer terwijl de uitgaven wel doorlopen geen leverancier die je nog iets wil leveren zonder vooruitbetaling en de kas zal ook wel leeg zijn. De Curator zal vast zijn best wel doen, maar inmiddels duurt het te lang om nog een fatsoenlijke doorstart te kunnen maken zelfs al zou je willen. Zeker het kundig personeel moet al druk aan het rondkijken zijn voor een andere baan en daarmee gaat een hoop know how verloren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nero22
Soort van relevant:

€31 miljoen verlies voor Swapfiets, Pon blijft financiële gaten dichtrijden

Het populaire fietsleasebedrijf schrijft €18 miljoen af op kapotte en niet-teruggebrachte fietsen.

https://www.quotenet.nl/z...rlies-swapfiets-2022-pon/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Nero22 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:40:
Soort van relevant:

€31 miljoen verlies voor Swapfiets, Pon blijft financiële gaten dichtrijden

Het populaire fietsleasebedrijf schrijft €18 miljoen af op kapotte en niet-teruggebrachte fietsen.

https://www.quotenet.nl/z...rlies-swapfiets-2022-pon/
Je moet ook wel behoorlijk financieel naief zijn wil je in de blauwe bandjes marketing trappen...

OT: de curatoren zijn al wat minder jubelig...vandaag zou als het goed is de overnamekandidaat bekend zijn, maar die is er dus niet - en komt er naar mijn mening ook niet. Allemaal losse bedrijfsonderdelen en twee (oud)eigenaren die nog steeds niet door hebben dat ze er een enorme puinhoop van hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 06:37
..

[ Voor 189% gewijzigd door Valorian op 16-08-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Valorian schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:14:
[...]

Mooi stuk. Ik vind het ook wel relevant hier in het topic, gezien de gelijkenissen met VM: een (vooralsnog) verliesgevend product wat met heel veel geld 'in de lucht gehouden' wordt in de hoop dat het ooit wat wordt...

Blijft toch intrigerend, samenvattend komt het er dus op neer dat:
- Swapfiets voor Pon vooralsnog alleen maar geld kost (even los van opgebouwde 'merkwaarde'...)
- Swapfiets voor gebruikers een relatief dure optie is (zelf een fiets kopen en onderhouden is goedkoper) in een tijd waarin iedereen klaagt dat dingen duur zijn en duurder worden
- Swapfiets verre van duurzaam is (44% van de fietsen valt uit elkaar of raakt kwijt)

Maar verder een heel mooi businessmodel hoor 8)7

PS: Over de kwaliteit van de fiets zelf durf ik overigens niet te oordelen, heb er nooit op gereden.
Tja, als ik in een stad zou wonen, zonder degelijke fietsstalling binnen, dan zou ik ook een swapfiets overwegen, zeker als ik een electrische fiets zou willen.
Een gewone fiets kan je nog langs de stoep laten staan, zeker als je iets tweedehands koopt en er een te zwaar slot aan hangt.
Een electrische fiets zou ik nooit zomaar onbewaakt stallen.
Dan liever een swapfiets, die waarschijnlijk minder gestolen wordt, en in elk geval goed gedekt is.

Maar toch verwonderlijk dat ze met die prijzen nog geen winst kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Tommie12 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:33:
Dan liever een swapfiets, die waarschijnlijk minder gestolen wordt, en in elk geval goed gedekt is.

Maar toch verwonderlijk dat ze met die prijzen nog geen winst kunnen maken.
Dat nog geen winst maken komt mede omdat die Swapfietsen juist wel heel veel worden gestolen/vernield en als ze niet te verzekeren zijn tegen diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero22
Ik moest van het voorjaar mijn S3 laten onderhouden door wat storingen. Het duurde 5 weken voordat ik terecht kon. Omdat mijn fiets thuis twee lekke, oude banden had, bedacht ik een Swapfiets te nemen voor €19/maand. Een Deluxe, met versnellingen, en op een flexibele basis (dat kost eenmalig €25). Veel geld, maar het zou financieel iets voordeliger zijn.

Het duurde uiteindelijk nog eens 5 weken om mijn VanMoof terug te krijgen en ik kon toch niet “zomaar” van de Swapfiets af, ondanks flexibel abonnement, want je had wel gewoon een maand opzegtermijn.

Uiteindelijk heb ik meer geld betaald voor de Swap dan wanneer ik gewoon twee banden compleet had laten vervangen (à €100). Ik was wel een beetje zuur van beide partijen. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Nero22 op 16-08-2023 12:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
Nero22 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:30:

Uiteindelijk heb ik meer geld betaald voor de Swap dan wanneer ik gewoon twee banden compleet had laten vervangen (à €100). Ik was wel een beetje zuur van beide partijen. :+
Mag ik vragen waarom het 200,- kost om 2 banden te laten vervangen op een oude fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:00:
[...]

Dat nog geen winst maken komt mede omdat die Swapfietsen juist wel heel veel worden gestolen/vernield en als ze niet te verzekeren zijn tegen diefstal.
Ze zijn te verzekeren tegen diefstal (via Swapfiets), met een eigen risico - ook tegen vernieling, natuurlijk staat daar een bepaalde abonnementsvorm tegenover.

Ze gaan veel kapot en voor rond de 100-200 Euro kun je vooral in de grote steden een prima tweedehands a fiets scoren, die heb je dus zo terugverdient ipv zo'n blauwe banden marketing waar je meer dan 150 Euro voor betaald voor het goedkoopste abonnenment (althans dat was een paar jaar geleden zo toen mijn dochter dachtt dat het goedkoper is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
litebyte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Ze zijn te verzekeren tegen diefstal (via Swapfiets), met een eigen risico - ook tegen vernieling, natuurlijk staat daar een bepaalde abonnementsvorm tegenover.

Ze gaan veel kapot en voor rond de 100-200 Euro kun je vooral in de grote steden een prima tweedehands a fiets scoren, die heb je dus zo terugverdient ipv zo'n blauwe banden marketing waar je meer dan 150 Euro voor betaald voor het goedkoopste abonnenment (althans dat was een paar jaar geleden zo toen mijn dochter dachtt dat het goedkoper is.)
Klopt, mijn dochter heeft er een jaar ééntje gratis gehad (niet-electrisch) (deel van campagne). De service was goed, maar als je de fiets kwijt raakt, dan kost het ook wel iets.

Die gewone fietsen zijn eigenlijk prima. En ik denk dat swapfiets die koopt van 300-400€ of zo.
Daar moeten ze toch iets aan kunnen over houden.

De electrische fietsen is iets anders. Daar zal wel wat schade, diefstal en misbruik op de rekening wegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
Nero22 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:30:
Ik moest van het voorjaar mijn S3 laten onderhouden door wat storingen. Het duurde 5 weken voordat ik terecht kon. Omdat mijn fiets thuis twee lekke, oude banden had, bedacht ik een Swapfiets te nemen voor €19/maand. Een Deluxe, met versnellingen, en op een flexibele basis (dat kost eenmalig €25). Veel geld, maar het zou financieel iets voordeliger zijn.
Veel geld? Wel een beetje redelijk blijven en alles binnen proportie zien. Wat is nu 19 euro/maand? Wel 2000 euro neertellen voor een designfietsje? 100 maand (8 jaar) swapfiets huur

19 euro/maand, en daarvoor heb je gegarandeerd een werkende en onderhouden fiets. Platte band, gestolen, kapot, binnenbrengen en nieuwe. Dat is een stukje service en gemoedsrust waar je ook voor betaalt natuurlijk.

Het kan best zijn dat het huur/leasemodel je niet bevalt, en denkt dat geld uitgeven zonder bezit vies is, maar zo werkt lease/huur nu eenmaal. Dienstverlening kost geld, maar afhankelijk van het scenario haal je er ook waarde uit.

Je had immers geen fiets, toch? En dit leek je de beste manier om dat gat te overbruggen. Een normale fiets in een normale fietsenzaak staat natuurlijk ook geen vijf weken in het atelier. Dus ergens koop je de gebrekkige support van VanMoof extern af via een andere partij. Het alternatief is OV of een tweedehands fiets kopen.

Zelf heb ik ook van Swapfiets gebruik gemaakt. Totaal was ik veel meer kwijt dan jij, maar dat vond ik het waard want:
- geen bezit (drukke stad met losse handjes overal)
- geen risico op schade (niet mijn fiets, vervangfiets staat klaar)
- geen risico op lekke banden, onderhoud, ... (idem)
- garantie op vervoer

Op een bepaald moment werd de lokkertjes prijs gestaag opgevoerd (koken van de kikker), zodat de prijs voor een e-bike met 1 versnelling en trommelremmen :/ me ook te veel werd. En daarna opgezegd, maar toen had ik 'm ook niet meer nodig.

Zelfs met 19/maand komt een bedrijf als swapfiets volgens mij niet uit de kosten. Enkel al de intake/rondbrengen van een vervanger (1 lekke band per 2 maand) en je komt al niet meer uit de kosten. En dan hebben de ze fiets zelf nog niet afbetaald.

Op zich zeker geen slechte deal, maar afhankelijk dus van je situatie.
Het duurde uiteindelijk nog eens 5 weken om mijn VanMoof terug te krijgen en ik kon toch niet “zomaar” van de Swapfiets af, ondanks flexibel abonnement, want je had wel gewoon een maand opzegtermijn.

Waar betaal je 200 euro om twee banden te vervangen?? 8)7 Daar wil ik ook werken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Van horen zeggen, fietsten aardig wat VanMoof personeel ook op een Swapfiets xD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

Dat dacht mij dochter ook 16,50 Euro per maand....dat is 200,- Euro per jaar...Een tweede hands versnellingsloze trapfiets met nog goede banden had ze voor 200,- Euro - en het kon nog makkelijk goedkoper. Rijdt ze inmiddels al bijna 2 jaar ritjes uni - studentenhuis of centrum a 6km per dag over goed onderhouden bijna lekke banden vrije fietspaden. Prima buiten laten staan met het goede kettingslot (dat moet je dan nog wel meerekenen)

Het voordeel van Swapfiets is dat als ze failliet gaan het jammer is en je je maand- of half jaarbedrag kwijt bent en mogelijk je inschrijgeld als je pech hebt..kun je op zoek naar een andere 'goedkope service' en bij zoiets als VM kun je idd een groot bedrag kwijt zijn.
Amos_x schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:53:
[...]

Veel geld? Wel een beetje redelijk blijven en alles binnen proportie zien. Wat is nu 19 euro/maand? Wel 2000 euro neertellen voor een designfietsje? 100 maand (8 jaar) swapfiets huur

19 euro/maand, en daarvoor heb je gegarandeerd een werkende en onderhouden fiets. Platte band, gestolen, kapot, binnenbrengen en nieuwe. Dat is een stukje service en gemoedsrust waar je ook voor betaalt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litebyte

litebyte

xileS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:02:
Van horen zeggen, fietsten aardig wat VanMoof personeel ook op een Swapfiets xD.
Ja nu wel.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
litebyte schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:18:
[...]

Ik doelde met verzekering op een verzekering voor Swapfiets zelf. Als klant kun je bij hen een verzekering afsluiten tegen diefstal, maar zij kunnen dit risico niet doorverzekeren en daarom drukt diefstal in een land als Nederland zwaar op het bedrijfsresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nero22
Het maakte wat los, haha. Nee, die €100 zou voor twee banden zijn geweest.

Pagina: 1 ... 12 ... 18 Laatste