roffeltjes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:14:
[...]
Dat is dus waarom je bij
elke prijsvechter moet vragen
hoe dan?
Het is echt een mythe dat de prijzen kunstmatig hoog worden gehouden. Je hebt een flink aantal dealers die een hele goede boterham hebben, maar een andere groep heeft het zwaar. En we hebben de laatste decennia al heel veel FM's verloren.
En het is waarom ik nog steeds een slag om de arm hou met Tenways. Op zich vind ik het product leuk, slim en logisch, maar die marge is spannend. Wat dat betreft ook wel enigszins hoopgevend dat de prijs van de nieuwe modellen meer in lijn met instap A-merken ligt.
Zie ook Veloretti die in één klap (qua instap) veel duurder zijn dan de andere Pon merken. Dat is nogal een koerswijziging na die stuntjaren.
Alle silicon valley tech-bro's ten spijt, is de fiets in de basis al 100% uitontwikkeld. Kleine evoluties in de marge niet meegeteld (materiaal dan vooral). De "DisRuPTioN bro's" hadden weer het idee dat ze een robuust, mooi en simpel concept onder handen konden nemen, door antwoorden te verzinnen op problemen die niet bestaan, om een "FuTUriStiSche TesLA" fiets te ontwerpen, die niemand heeft gevraagd, en niemand zou moeten willen. Excuses voor de reddit-talk, maar ik dit is wat ik 'visueel' hoor als ik de zoveelste 'mouthbreeding' InNoVAtOr nog eens bezig hoor met z'n lege boutades recht uit een fancy MBA cursus. Idem ridesharing steps, voorbeelden genoeg...
Net zoals smart home vaak absurd is (met je telefoon lopen klooien om het licht uit te doen als je recht voor de schakelaar staat bvb

, maar 'omdat het kan') vind ik het met andere connected devices ook vaak zo.
Daarom blijf ik er bij dat het jammer is dat marketing zo vaak twee losstaande zaken aan elkaar wil koppelen. Ik ben een fan van minimalistisch design, waarom ook niet? Maar je kan prima een minimalistische fiets maken, zonder proprietary tech. Net zoals elektrische auto's ineens ook frustrerende slecht geprogrammeerde en buggy computers moeten zijn. Waar is de EV die enkel de aandrijving verandert en binnenin compleet 'analoog' aanvoelt. Gewoon gas, remmen, en wat airco/radio?
Ik wijk af, wat ik wou zeggen, de fiets is een gekend gegeven. Geen industry secrets, Vorsprung durch Technik (audi

) of andere competitieve voordelen. De fiets zoals die door 99% van de fabrikanten verkocht wordt, is modulair en 'open'. De markt is volledig transparant. Het enige onderscheidende is eventueel nog het frame.
Maw, dit is een retailmarkt, zoals kledij, en supermarkten, met bijhorende retail marges. 10% is typisch en gemiddeld. Dit is de fietsenmarkt. Ga er maar eens tussen staan. Daarom dat verhalen als VM en Cowboy ook zo moeilijk zijn. Ze zijn echt niet alleen in die markt, en zullen ten allen tijde slechts een kleine kleine niche kunnen veroveren in het overaanbod aan fietsen. En echt geen 2 miljard fietsen maken of zo
Is er tijdens corona goed verdiend? Zeker wel. Maar nu niet meer volgens mij. Ik zie recent ook vaak genoeg gefrustreerde reacties (op andere media) alsof fabrikanten van fietsen grote dieven zijn en een goede e-bike max. 1000 euro mag kosten of zo, de rest is 'woekerwinst'

. Ik vermoed dat een elektrische canyon aan 2000 euro gewoon kostprijs+overlevingsmarge pricing is, wat Nederlanders overal zo graag willen zien. Iets anders is 'diefstal'.
Ik vraag me af hoe en wie de salarissen van die mensen betaalt. Ze moeten misschien eens opzoeken hoe dat allemaal werkt ipv compleet gefantaseerde ideeën er op na te houden.
De 1000 euro e-bike bestaat ook natuurlijk. Die gaat dan 1500km mee en is dan e-waste