Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Het hoeft niet persé zo zwart te zijn. Ik ken je persoonlijke situatie niet. Maar stel je hebt op een fiets van 3000 de helft aanbetaald, dan heeft de curator er meer aan om je aan die andere helft te houden bij aflevering dan het voor kleingeld aan een opkoper te geven. Is álles aanbetaald, tja dan is het voor curator weer gunstiger om helemaal niet meer te leveren. Maar als ie intern al op je naam staat kan ie weer wel gewoon komen.JohnnyV76 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:45:
[...]
Ik geloof er ook niets van. Zou wel heel fijn zijn natuurlijk als ik mijn bestelde S5 toch nog zou krijgen maar gezien de kwaliteit van de overname kandidaat reken ik nergens op. Ergens wel zuur dat onze fiets onderweg was maar nu hoogstwaarschijnlijk onderdeel uitmaakt van de failliete boedel en voor een paar tientjes naar een opkoper gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 02-08-2023 08:20 ]
Een wetmatigheid is dat als de kwaliteit ondermaats is een focus op prijsverlaging echt het allerlaatste is wat je kunt doen. Maar dat hele Micromobility is volgens mij luchtfietserij.xileS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:39:
https://www.bright.nl/nie...tsen-goedkoper-maken.html
Zo te lezen zelfs een kans dat men zijn niet geleverde fiets alsnog krijgt xD. Eerst zien, dan geloven ;p
Als een serieuze partij Van Moof overneemt is er reële kans dat ze garantie- en leververplichtingen (deels) overnemen, omdat je daarmee meer goodwill in de markt behoudt, maar het kan ook goed zijn dat er iemand is die voor alleen de techniek meer biedt dan iemand die ook de naam wil behouden en de curator is uiteindelijk gehouden om in te gaan op de bieding die voor de schuldeisers het meeste oplevert.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Als je alles gelooft, dan wordt je S5 binnenkort geleverd, en krijg je nog wat geld terug omdat die goedkoper geworden is...JohnnyV76 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:45:
[...]
Ik geloof er ook niets van. Zou wel heel fijn zijn natuurlijk als ik mijn bestelde S5 toch nog zou krijgen maar gezien de kwaliteit van de overname kandidaat reken ik nergens op. Ergens wel zuur dat onze fiets onderweg was maar nu hoogstwaarschijnlijk onderdeel uitmaakt van de failliete boedel en voor een paar tientjes naar een opkoper gaat.
Lijkt me een mooi verhaal van amerikanen met een MBA die geen fluit kennen van een fiets, en nog minder van de europese markt, maar het kan wel goedkoper....
VM moet niet goedkoper worden, ze moeten betrouwbaar worden, en hun beloften nakomen, en daarmee winst maken. Meer is het niet.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Volgens micromobility is VM al betrouwbaar...Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
VM moet niet goedkoper worden, ze moeten betrouwbaar worden, en hun beloften nakomen, en daarmee winst maken. Meer is het niet.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Ze kunnen zeggen wat ze willen, met knoopsgaten koop je geen bedrijf.litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Volgens micromobility is VM al betrouwbaar...
Dus ze zullen eerst nog een sponsor moeten vinden die wat kapitaal kan voorzien, anders kunnen ze de curator ook niet overtuigen.
Dat is het nu juist, als ik naar de situatie van micromobility kijk schept dat totaal geen vertrouwen op een goede afloop.Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:13:
[...]
Als je alles gelooft, dan wordt je S5 binnenkort geleverd, en krijg je nog wat geld terug omdat die goedkoper geworden is...
Lijkt me een mooi verhaal van amerikanen met een MBA die geen fluit kennen van een fiets, en nog minder van de europese markt, maar het kan wel goedkoper....
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
De S3/X3 was een ramp, maar over de andere modellen hoor je eigenlijk amper klachten. Het is alleen altijd al zo geweest dat je een (extreem) luidruchtige minderheid makkelijker hoort.litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Volgens micromobility is VM al betrouwbaar...
/(bb|[^b]{2})/
Nou ja.:. Ik heb 2x een s3 een een buurvrouw die er ook een heeft. (En ook nog een s2). En al die fietsen is al jaren met plezier op gereden. Alleen bij aflevering had een s3 een probleem (e Shifter deed het niet) maar is keurig verholpen door vanmoof. Zonder afbreuk te willen doen aan de verhalen van mensen die grote problemen hebben. Ze waren echt niet allemaal zo slecht hoor….JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
De S3/X3 was een ramp, maar over de andere modellen hoor je eigenlijk amper klachten. Het is alleen altijd al zo geweest dat je een (extreem) luidruchtige minderheid makkelijker hoort.
En hoe veel S4 en S5 zijn er uiteindelijk uitgeleverd?JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:00:
[...]
De S3/X3 was een ramp, maar over de andere modellen hoor je eigenlijk amper klachten. Het is alleen altijd al zo geweest dat je een (extreem) luidruchtige minderheid makkelijker hoort.
Kan niet veel zijn als je de topics volgt, je hoort er amper iets over.
Ja, er zijn er een paar die hun S5 betaald hebben en niks ontvangen hebben... dat is nog het ergste.
Ik denk ook niet dat een overnemer die mensen een fiets gaat leveren.
Als het echt serieus zou zijn zou je nog niets gehoord hebben. In ieder geval heeft mm op geen enkele manier zich verdiept in vm anders maak je geen bericht met tekst in relatie tot kwaliteit & vm.JohnnyV76 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:39:
[...]
Dat is het nu juist, als ik naar de situatie van micromobility kijk schept dat totaal geen vertrouwen op een goede afloop.
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
ALLE (dus ook die van u en de mijne) gaan een keer defect op de versnelling, dat kan zijn na enkele kilometers of na vele duizenden. Dit zijn niet conclusies van mijzelf, maar van een voormalige fietsenmaker die vm fietsen repareerde (zogenaamd serivce center) driekwart van zijn reparaties had relatie met de versnelling vooral van de S3Kammika schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Nou ja.:. Ik heb 2x een s3 een een buurvrouw die er ook een heeft. (En ook nog een s2). En al die fietsen is al jaren met plezier op gereden. Alleen bij aflevering had een s3 een probleem (e Shifter deed het niet) maar is keurig verholpen door vanmoof. Zonder afbreuk te willen doen aan de verhalen van mensen die grote problemen hebben. Ze waren echt niet allemaal zo slecht hoor….
Dat kan dus ook zijn, omdat er over de S4 minder klachten zijn. Tevreden mensen zijn echt wel minder luidruchtig dan klagende mensen.Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:27:
[...]
En hoe veel S4 en S5 zijn er uiteindelijk uitgeleverd?
Kan niet veel zijn als je de topics volgt, je hoort er amper iets over.
Oh zeker niet, ik denk alleen wel dat de kwaliteit van de S3/X3 te wensen over liet. Van alles dat ik heb gehoord is echt het gros van de klachten over deze modellen, over de S1, S2, S4 en S5 hoor je eigenlijk amper klachten. Het blijft natuurlijk sneu voor degenen die het betreft, maar ik vermoed dat het aantal klagers veel lager is dan wordt vermoed.Kammika schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:21:
[...]
Nou ja.:. Ik heb 2x een s3 een een buurvrouw die er ook een heeft. (En ook nog een s2). En al die fietsen is al jaren met plezier op gereden. Alleen bij aflevering had een s3 een probleem (e Shifter deed het niet) maar is keurig verholpen door vanmoof. Zonder afbreuk te willen doen aan de verhalen van mensen die grote problemen hebben. Ze waren echt niet allemaal zo slecht hoor….
/(bb|[^b]{2})/
Er zijn hoogstens maar een paar 100 geleverd in NL van de zogenaamde 'fail safe' S4JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:45:
[...]
Dat kan dus ook zijn, omdat er over de S4 minder klachten zijn. Tevreden mensen zijn echt wel minder luidruchtig dan klagende mensen.
Maar hier zou je toch mensen hebben die hun S4 of S5 komen showen, en hun ervaringen meedelen.JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:45:
[...]
Dat kan dus ook zijn, omdat er over de S4 minder klachten zijn. Tevreden mensen zijn echt wel minder luidruchtig dan klagende mensen.
[...]
Vind je gewoon niet.
Ik denk dat GoT niet het meest representatieve forum is voor van moof eigenaren. Ik denk dus dat het best mee zal vallenTommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Maar hier zou je toch mensen hebben die hun S4 of S5 komen showen, en hun ervaringen meedelen.
Vind je gewoon niet.
Heb je daar ook een bron voor, of is dat een aanname?litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Er zijn hoogstens maar een paar 100 geleverd in NL van de zogenaamde 'fail safe' S4
/(bb|[^b]{2})/
De X/S3 is veel langer verkocht en in veel grotere aantallen dus al zou je de ervaringen van X/S4 kopers kunnen vinden staat dat in geen verhouding tot de aantallen verkochte exemplaren van het vorige model.Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:47:
[...]
Maar hier zou je toch mensen hebben die hun S4 of S5 komen showen, en hun ervaringen meedelen.
Vind je gewoon niet.
Ik heb ook een S3 via mijn baas voor 11 euro in de maand en omdat ik hem altijd naar boven til staat hij er heel patent bij maar als jij zo een fiets altijd buiten neerzet gaat hij stuk, zo simpel is het.
Ik geloof het direct dat hun oudere modellen van een stuk betere kwaliteit waren maar toen had VanMoof ook nog geen eigen fabriek
Het is ook geen hogere wiskunde, hoe denk je een betere fiets te maken dan zijn voorganger als die zo goedkoop mogelijk in de markt moet worden gezet?
Het antwoord is niet.
Bezuinigen op het productie proces is het antwoord, er hoort aan het eind van de productie lijn een quality assurance manager te staan die de producten beoordeeld op basis van voorgeschreven kwaliteitscriteria,
ik vermoed dat die man al een tijdje ziek is bij VanMoof. Dus dan is het een loterij, af en toe rolt er heus wel eens een goeie fiets van de band maar wanneer, dat weet je niet want die meneer aan het eind van de band doet zijn werk niet of in ieder geval niet goed.
Dus als je mazzel hebt gaat hij niet stuk en anders heb je mooi pech.
Het is niet alleen een zwakke productie, het is het design zelf wat niet robuust is.MeanDz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
De X/S3 is veel langer verkocht en in veel grotere aantallen dus al zou je de ervaringen van X/S4 kopers kunnen vinden staat dat in geen verhouding tot de aantallen verkochte exemplaren van het vorige model.
Ik heb ook een S3 via mijn baas voor 11 euro in de maand en omdat ik hem altijd naar boven til staat hij er heel patent bij maar als jij zo een fiets altijd buiten neerzet gaat hij stuk, zo simpel is het.
Ik geloof het direct dat hun oudere modellen van een stuk betere kwaliteit waren maar toen had VanMoof ook nog geen eigen fabriek
Het is ook geen hogere wiskunde, hoe denk je een betere fiets te maken dan zijn voorganger als die zo goedkoop mogelijk in de markt moet worden gezet?
Het antwoord is niet.
Bezuinigen op het productie proces is het antwoord, er hoort aan het eind van de productie lijn een quality assurance manager te staan die de producten beoordeeld op basis van voorgeschreven kwaliteitscriteria,
ik vermoed dat die man al een tijdje ziek is bij VanMoof. Dus dan is het een loterij, af en toe rolt er heus wel eens een goeie fiets van de band maar wanneer, dat weet je niet want die meneer aan het eind van de band doet zijn werk niet of in ieder geval niet goed.
Dus als je mazzel hebt gaat hij niet stuk en anders heb je mooi pech.
De kromme wielen, dat was 100% een slechte kwaliteitscontrole. Immer je kan met dezelfde componenten zowel een krom als recht wiel maken.
De shifter en de kick-lock zijn gewoon een slecht design wat niet bestand is tegen slecht weer en wat vuil.
Als je de fiets enkel bij mooi weer gebruikt en altijd binnen kan stallen, dan kan de levensduur langer zijn, maar het design is duidelijk niet goed genoeg voor europese weersomstandigheden.
En dan is er nog de naaf, dat is gewoon een zwakke naaf, dat weet de industrie al jaren, en vrijwel niemand gebruikt die nog, ondanks het feit dat die waarschijnlijk zeer goedkoop is.
Dat hangt echt niet af van een quality mannetje dat ziek is of niet. Het hangt veel meer af van een design dat niet getest is, of waar de slechte resultaten onder de mat geveegd werden.
Dat heeft te maken met bedrijfsfilosofie.
Het kan ook anders.
Voorbeeldje:
"Het Europese distributiecentrum van Nissan is doordrenkt met Kaizen: het
eeuwig streven naar verbetering. Van hoog tot laag zijn medewerkers bezig
met de vraag hoe het beter kan. Het resultaat: meer productiviteit, veiligheid
en kwaliteit"
Het gaat dus niet alleen maar om dat mannetje, het gaat om de gedachte erachter bij de mensen die hem aanstellen.
Als bij VanMoof kwaliteit een heel belangrijk aspect was dan zouden ze die goedkope troep niet op die fietsen hebben gemonteerd in de hoop dat het niet stuk gaat voordat de garantie verstreken is.
En dan zouden ze dus ook luisteren naar dat quality mannetje wanneer hij een keer niet ziek was.
Ik denk dat een ongezonde mix was van goedkope rommel, een zwak productie proces en zelfoverschatting.
Waarom bied je een onderhoudscontract van 3 jaar bij een inferieur product?
Dan heb je blijkbaar zelf niet helemaal zuiver wat je aan het doen bent.
Wat niet werkt zoals we hebben gezien is voor een dubbeltje op de eerste rang produceren maar de indruk vestigen dat je zelf oneindig veel vertrouwen hebt in je product en dan ingehaald worden door de realiteit van aanhoudende malheur en defecten die hersteld moeten worden onder garantie.
Alleen al daaraan waren ze in het afgelopen jaar 8 miljoen! euro kwijt, tja dan ga je failliet.
Zeg niet dat jij ongelijk hebt maar dat het een combinatie is van de inferieure onderdelen en de drang om maar zo innovatief mogelijk te zijn, denk vooral aan vormgeving en software maar het bouwen van de fiets zelf is er een beetje bij in geschoten.
Dat is geen filosofie maar gewoon een beetje dom en zonde van een goed idee.
Er zijn tal van voorbeelden hoe het moet en kan. De hele automotive is doordrenkt van hoge kwaliteitseisen, maar dat houdt ook in dat je de productie niet start of zelfs stil legt als je een product niet goed is.MeanDz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:54:
Oh maar dat betwist ik niet, de onderdelen die ze gebruiken zijn inferieur maar als ze een quality mannetje hadden gehad, was dat ongetwijfeld ook door hem geconstateerd. Denk dat je dat niet los van elkaar kan zien.
Dat heeft te maken met bedrijfsfilosofie.
Het kan ook anders.
Voorbeeldje:
"Het Europese distributiecentrum van Nissan is doordrenkt met Kaizen: het
eeuwig streven naar verbetering. Van hoog tot laag zijn medewerkers bezig
met de vraag hoe het beter kan. Het resultaat: meer productiviteit, veiligheid
en kwaliteit"
Het gaat dus niet alleen maar om dat mannetje, het gaat om de gedachte erachter bij de mensen die hem aanstellen.
Als bij VanMoof kwaliteit een heel belangrijk aspect was dan zouden ze die goedkope troep niet op die fietsen hebben gemonteerd in de hoop dat het niet stuk gaat voordat de garantie verstreken is.
En dan zouden ze dus ook luisteren naar dat quality mannetje wanneer hij een keer niet ziek was.
Ik denk dat een ongezonde mix was van goedkope rommel, een zwak productie proces en zelfoverschatting.
Waarom bied je een onderhoudscontract van 3 jaar bij een inferieur product?
Dan heb je blijkbaar zelf niet helemaal zuiver wat je aan het doen bent.
Wat niet werkt zoals we hebben gezien is voor een dubbeltje op de eerste rang produceren maar de indruk vestigen dat je zelf oneindig veel vertrouwen hebt in je product en dan ingehaald worden door de realiteit van aanhoudende malheur en defecten die hersteld moeten worden onder garantie.
Alleen al daaraan waren ze in het afgelopen jaar 8 miljoen! euro kwijt, tja dan ga je failliet.
Zeg niet dat jij ongelijk hebt maar dat het een combinatie is van de inferieure onderdelen en de drang om maar zo innovatief mogelijk te zijn, denk vooral aan vormgeving en software maar het bouwen van de fiets zelf is er een beetje bij in geschoten.
Dat is geen filosofie maar gewoon een beetje dom en zonde van een goed idee.
Bij VM was de druk van het managment om toch maar te beginnen verkopen waarschijnlijk veel te hoog, en werd de verantwoordelijke van quality (als die er was) gewoon overruled, en dat zie je op alle gebieden.
Ook een dienst verkopen die je niet kan waarmaken is een vorm van een quality issue (Peace of mind).
Er zal voor een nieuwe eigenaar en niet managment enorm veel puin te ruimen zijn.
Absoluut, daarom ben ik het ook met je eens dat het aan de brakke onderdelen lag maar ook zeker aan een gebrek aan ruggengraat bij het management om te volharden in hoogwaardige kwaliteitseisen tijdens het productie proces. Ze gaven juist heel hoog op over het feit dat ze alles in eigen hand hadden omdat vanaf nu alles in-house ontwikkeld en geproduceerd werd. Maar dat bleek achteraf toch een beetje tegen te vallen en toen was Leiden in last.Tommie12 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:03:
[...]
Er zijn tal van voorbeelden hoe het moet en kan. De hele automotive is doordrenkt van hoge kwaliteitseisen, maar dat houdt ook in dat je de productie niet start of zelfs stil legt als je een product niet goed is.
Bij VM was de druk van het managment om toch maar te beginnen verkopen waarschijnlijk veel te hoog, en werd de verantwoordelijke van quality (als die er was) gewoon overruled, en dat zie je op alle gebieden.
Ook een dienst verkopen die je niet kan waarmaken is een vorm van een quality issue (Peace of mind).
Er zal voor een nieuwe eigenaar en niet managment enorm veel puin te ruimen zijn.
Bij de eerste S3's had het gekund, maar een maand later zou dit toch aangepast moeten zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dus dat...hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:15:
Snap vooral de gedachte erachter niet: een euro extra materiaalkosten voor een duurdere/zwaardere versnelling 'betaald' zich dubbel en dwars terug als je daarmee reparaties voorkomt...
Bij de eerste S3's had het gekund, maar een maand later zou dit toch aangepast moeten zijn.
Hmmja, ook een beetje perceptie. Ik had de eerste serie S1 (die witte met de rode remklauwen, echt een vet ding) en die ging in de eerste paar maanden om de haverklap stuk. De controller is drie keer vervangen, de motor een keer (er kon vocht in komen), de accu is vervangen en de voorvork ook omdat daar een terugroepactie voor kwam (hey waar heb ik dat eerder gehoord). In de eerste vier maanden heeft het ding anderhalve maand bij VM gestaan. De BT-connectie was notoir onbetrouwbaar, vaak genoeg gehad dat het onmogelijk was het slot los te maken. Alle errorcodes wel een keer gezien.MeanDz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
Maar goed, bij die kregen ze het uiteindelijk wel goed, want na die eerste ellendige maanden nooit meer een probleem gehad.
Zit op 14.888 km and counting..litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:44:
ALLE (dus ook die van u en de mijne) gaan een keer defect op de versnelling, dat kan zijn na enkele kilometers of na vele duizenden.
Zullen mensen zijn die minder fietsen, en voor wie de fiets al afgeschreven is voordat de versnelling het begeeft.
Vele duizenden klachten op allerlei fora (tot in Japan) en bedrijfs/productwaarderings websites. Het constante arrogante gelieg door VM in combinatie met de inzet van valse product pluggers zoals bright en in de DPG media met hun zogenaamde reviews hebben er bijgedragen dat het voor heel veel Nederlandse merken die wel werkelijk startup zijn en zich richten op online verkoop van kwalitatief goede electrische fietsen lastig zal gaan worden om vertrouwen te krijgen.hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:15:
Snap vooral de gedachte erachter niet: een euro extra materiaalkosten voor een duurdere/zwaardere versnelling 'betaald' zich dubbel en dwars terug als je daarmee reparaties voorkomt...
De versnelling zou zogenaamd beter zijn met de update van de S3 (V2) niets van dat alles de klachten bleven toenemen omdat fietsen bleven en blijven kapot gaan, logisch ook want de versnelling is gewoon ruk en slecht ontwikkeld. En dan hebben we het nog niet gehad over het constante gelieg over leveringen, zogenaamde tekorten en al de andere stierepoep tot het laatste moment je klanten blijven vol- en voorliegen tot aan "we hebben een storing in onze systemen" (dagen lang)...en dan waren er nog naievelingen hier die dachten dat het waar was.
VanMoof wordt de bijnaam voor Nederlandse bedrijven die niet te vertrouwen zijn en eigenlijk op alles totaal negatief scoren...van product ontwikkeling, tot kwaliteit, klanten- en after service.
Je de lokale fietsenmaker die zich profileerde als VM service center de arme man had op een gegeven moment zoveel fietsen in reparatie dat hij ze niet meer in de reparatie opslag kwijt kon en z'n team nauwelijks nog toekwam aan fietsen van klanten (diegene die er dus eentje bij hem in de zaak hadden gekocht.) Hij is er dus ook mee opgehouden enkele weken voor VM ermee stopteJohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:51:
[...]
[...]
Heb je daar ook een bron voor, of is dat een aanname?
De S5 en S4 zag hij nauwelijks en volgens hem kwam dat ook omdat ze in hele kleine aantallen werden geleverd. Grappig detail...de S5 die hij kreeg kon hij niet zelf repareren, die moesten allemaal naar VM, om wat voor reparatie dan ook.
Hoe bedoel je onderweg? Was de fiets al klaar en bevind die zich al in NL? Geen idee of dat je kans vergroot, maar als jouw naam er al bij staat en je hebt er voor betaald dan zou ik toch denken dat het jouw fiets is..JohnnyV76 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 07:45:
[...]
Kans is zoals je al weet wel erg klein dat je hem nog krijgt.
Micromobility interesse is er voor de koers van Micromobility (die is/was licht gestegen na de mediahype) niet voor de overname van VM. Je moet wel enorm naief zijn om werkelijk te geloven dat er serieuze interesse is, laat staan kans op overname. Het is zomervakantie en de overtik brigades van onze kwaliteitsmedia zijn dun bezetxileS schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Hoe bedoel je onderweg? Was de fiets al klaar en bevind die zich al in NL? Geen idee of dat je kans vergroot, maar als jouw naam er al bij staat en je hebt er voor betaald dan zou ik toch denken dat het jouw fiets is..
Meer dan 10% defect bij levering*. Dat is voordat er maar één kilometer gereden is, dus de e-shifter problemen zitten daar niet bij inbegrepen.JohnR schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:45:
[...]
Het blijft natuurlijk sneu voor degenen die het betreft, maar ik vermoed dat het aantal klagers veel lager is dan wordt vermoed.
Het is hier heel vaak geroepen dat klagers lawaai maken maar die cijfers geven aan hoe gigantisch het probleem was. Over de eerdere modellen kan ik alleen maar vertellen dat de non-electrified VM's ook al als schroot uit elkaar vielen na enkele maanden. VM is altijd een bottom-of-the-barrel fabrikant geweest.
*dit zijn de cijfers die Carlier gaf in interviews, ik durf daardoor wel te gokken dat het probleem eerder richting de 15% dan de 10% liep.
@MeanDz Het interessante aan Tesla en Nissan: Europese fabrieken. Verticale integratie kan wel.... maar dan wil je het dicht bij de klant houden ipv het vanuit Azie naar de klant toe slingeren. En dan zijn de marges op fietsen echt te laag om zoals Tesla alles zelf te maken.
Verticale integratie in ontwerpen+assemblage: Trek, Specialized, Canyon en Giant. Frames, vorken (uitzondering verende bij Fox/Rockshox) sturen, stuurpennen, zadels, zadelpennen, bagagedragers, banden, velgen, naven etc. Maar ook helmen en schoenen etc.
Maar ook dan komen de bewegende delen van Shimano/SRAM en een aantal motor fabrikanten. Canyon is dan nog de enige die de dealer eruit heeft geknipt. Ook belangrijk, net als Tesla zijn dit geen prijsvechters.
Het was een goed idee als investerings-vehikel en een slecht idee als fiets. De uitvoering maakt eigenlijk weinig uit omdat er geen scenario is te bedenken waarop dit wel kon lukken in Fietsenland. De markt is niet makkelijk en het is niet zoals Tesla dat was op Electrified Automobile je snel koploper kan worden op E-bikegebied (in dat geval is zwaar verlies draaien nog wel om te keren, zie Tesla).
Dus de investering om in Europa even een fabriek neer te smijten waar je al die dingen zelf kan? Niet te betalen/terugverdienen. Vandaar dat ze hoopten het via Azie te kunnen fixen, maar de productiekosten waren daar al te hoog en dan kwam er transport+service overheen. R.I.P.
Kan een bedrijf uit de gevestigde orden dan de markt corneren en over die as toch die verticale integratie introduceren? Ik zie het niet... te veel versplintering, te weinig onderscheidend vermogen, te lage marges.
Een kwalitatief hoogwaardig product met weinig uitval en gedoogde US mode had het met een hogere prijsstelling best kunnen redden, zie Veloretti en anderen.roffeltjes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:04:
Het was een goed idee als investerings-vehikel en een slecht idee als fiets. De uitvoering maakt eigenlijk weinig uit omdat er geen scenario is te bedenken waarop dit wel kon lukken in Fietsenland. De markt is niet makkelijk en het is niet zoals Tesla dat was op Electrified Automobile je snel koploper kan worden op E-bikegebied (in dat geval is zwaar verlies draaien nog wel om te keren, zie Tesla).
Het was in ieder geval een potentiële overnamekandidaat geweest, iets nu wat gezien de brakke kwaliteit en bijbehorende slechte reputatie niet lukt.
De broertjes wilden perse vasthouden aan hun 'eigen' ontwerp. Dat is geen probleem als je over je eigen fouten heen kan stappen en inzet op productverbetering met je nieuwe investeringsrondes ipv te besteden aan weer een nieuw pand in een wereldstad. Toen het te laat was kwamen ze met een S4...hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:09:
[...]
Een kwalitatief hoogwaardig product met weinig uitval en gedoogde US mode had het met een hogere prijsstelling best kunnen redden, zie Veloretti en anderen.
Het was in ieder geval een potentiële overnamekandidaat geweest, iets nu wat gezien de brakke kwaliteit en bijbehorende slechte reputatie niet lukt.
Als je denkt 30.000.000 fietsen per jaar te kunnen afzetten wereldwijd dan ontbreekt het ook een 'beetje' aan realiteitszin.
Weet je dat zeker, 30 miljoen?litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:22:
Als je denkt 30.000.000 fietsen per jaar te kunnen afzetten wereldwijd dan ontbreekt het ook een 'beetje' aan realiteitszin.
Gazelle doet 300.000 per jaar, dat lijkt me al een hoop (zeker als 10% terugkomt).
Exact...megalomaan, aangeduid in de kwaliteitsmedia als groeiambitieshoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Weet je dat zeker, 30 miljoen?
Gazelle doet 300.000 per jaar, dat lijkt me al een hoop.

Ja, de broertjes spraken op een gegeven moment over 1.000.000.000 (miljard) fietsen te kunnen produceren/afzetten. Het is allemaal online terug te vinden, maar ik doe het niet voor je
[ Voor 4% gewijzigd door litebyte op 02-08-2023 21:34 ]
Nah dat hebben ze volgens mij nooit letterlijk zo gezegd. Er was wel gebazel over “the next billion on bikes” maar dat was meer in de zin van dat ze wereldwijd een enorme groei zagen aan stadsbewoners die voor de ebike zouden gaan kiezen als vervoermiddel, en dat ze in die markt een belangrijke speler zouden willen zijn. Billion en bikes allitereert ook lekker. Dat is wat anders dan zelf een miljard fietsen verkopen.litebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:32:
[...]
Exact...megalomaan, aangeduid in de kwaliteitsmedia als groeiambities![]()
Ja, de broertjes spraken op een gegeven moment over 1.000.000.000 (miljard) fietsen te kunnen produceren/afzetten. Het is allemaal online terug te vinden, maar ik doe het niet voor je
Het laatste doel in 2021 (voordat de “focus” naar “service” ging) was 10 miljoen in 5 jaar wat evenzo een absurde doelstelling was als je nooit meer dan 50k in een jaar hebt weggezet.
Veloretti is overgenomen door Pon en zit weer in het "oude" stelsel. Over de kwaliteit van Veloretti is wel het e.e.a. af te dingen (niet zomaar door mij of alleen op Tweakers), ook weer vanwege het gebrek aan een laatste QC check. Maar aangezien ze nu zijn overgenomen hebben ze het gehaald.hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:09:
[...]
Een kwalitatief hoogwaardig product met weinig uitval en gedoogde US mode had het met een hogere prijsstelling best kunnen redden, zie Veloretti en anderen.
Andere voorbeelden die succesvol zijn ken ik eigenlijk niet.
Veloretti heeft eigenlijk gewoon uit "de catalogus" geshopt (Tektro, Gates, Bafang en Enviolo) inclusief Assemblage in Europa. Dat is via de standaard kanalen allemaal goed in te kopen, assembleren en te servicen. In die zin lijken VM en Veloretti totaal niet op elkaar.Het was in ieder geval een potentiële overnamekandidaat geweest, iets nu wat gezien de brakke kwaliteit en bijbehorende slechte reputatie niet lukt.
Zoek het op zou ik zeggen ze zouden ook nog samenwerking zoeken met tal van bedrijven om die 1 mil;jard te bereiken waaronder Uber. Ik ga me niet meer aan hun passe onzin ergeren...gebruik het alleen nog als term ''zit je nu te VanMoofen?" *(totale zakelijke lulkoek te verkopen)Daniel schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:43:
[...]
Nah dat hebben ze volgens mij nooit letterlijk zo gezegd. Er was wel gebazel over “the next billion on bikes” maar dat was meer in de zin van dat ze wereldwijd een enorme groei zagen aan stadsbewoners die voor de ebike zouden gaan kiezen als vervoermiddel, en dat ze in die markt een belangrijke speler zouden willen zijn. Billion en bikes allitereert ook lekker. Dat is wat anders dan zelf een miljard fietsen verkopen.
Het laatste doel in 2021 (voordat de “focus” naar “service” ging) was 10 miljoen in 5 jaar wat evenzo een absurde doelstelling was als je nooit meer dan 50k in een jaar hebt weggezet.
Ik vergeet natuurlijk Tenways. Het is wat vroeg omdat een lange termijn succes te noemen, maar ook dat is catalogus spul en meteen actief gezocht naar dealers.roffeltjes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:57:
[...]
Andere voorbeelden die succesvol zijn ken ik eigenlijk niet.
Ik ben stiekem wel een beetje een fan van Tenways. Het is niet mijn fiets, maar het product klopt en het bedrijfsmodel met partners lijkt me een veel betere ervaring voor gebruikers dan de gebruikelijke internet-helden.
Het is ook geen blabla bedrijf, je weet wat je krijgt, je krijgt het op tijd. Ik ken slechts 1 die een Tenways heeft, zij is zeer tevreden, behalve over de lak, je moet wel goed uitkijken, maar dat was is bij VM ook.roffeltjes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:04:
[...]
Ik vergeet natuurlijk Tenways. Het is wat vroeg omdat een lange termijn succes te noemen, maar ook dat is catalogus spul en meteen actief gezocht naar dealers.
Ik ben stiekem wel een beetje een fan van Tenways. Het is niet mijn fiets, maar het product klopt en het bedrijfsmodel met partners lijkt me een veel betere ervaring voor gebruikers dan de gebruikelijke internet-helden.
Tsja, voor die prijs ga je niet 9 lagen gemoffeld de lak krijgenlitebyte schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:15:
[...]
Het is ook geen blabla bedrijf, je weet wat je krijgt, je krijgt het op tijd. Ik ken slechts 1 die een Tenways heeft, zij is zeer tevreden, behalve over de lak, je moet wel goed uitkijken, maar dat was is bij VM ook.
Hahaharoffeltjes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:57:
[...]
Tsja, voor die prijs ga je niet 9 lagen gemoffeld de lak krijgen
Ik dwaal weer lekker af
De laatste status die we kregen na onze bestelling op 28 april was ergens in juni en de status was "onderweg naar magazijn" en die status was na "pre-productie" en "in productie" dus je zou daaruit af kunnen leiden dat "onze" fiets geproduceerd is en zich ergens op een boot of in een magazijn bevindt.xileS schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Hoe bedoel je onderweg? Was de fiets al klaar en bevind die zich al in NL? Geen idee of dat je kans vergroot, maar als jouw naam er al bij staat en je hebt er voor betaald dan zou ik toch denken dat het jouw fiets is..
Ergens zou je mogen verwachten dat je als klant die alles vooruit betaald heeft voor gaat boven een opkoper. Er is geen geld meer dus geld terug zal nooit gebeuren als het product zich fysiek ergens bevindt zou ik denken dat ik er het meeste recht op heb.
Gaat niet gebeuren.JohnnyV76 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
De laatste status die we kregen na onze bestelling op 28 april was ergens in juni en de status was "onderweg naar magazijn" en die status was na "pre-productie" en "in productie" dus je zou daaruit af kunnen leiden dat "onze" fiets geproduceerd is en zich ergens op een boot of in een magazijn bevindt.
Ergens zou je mogen verwachten dat je als klant die alles vooruit betaald heeft voor gaat boven een opkoper. Er is geen geld meer dus geld terug zal nooit gebeuren als het product zich fysiek ergens bevindt zou ik denken dat ik er het meeste recht op heb.
De fiets is niet individueel toegewezen met serienummer.
Je bent dus schuldeiser zoals al de rest met een bijzonder lage prioriteit. Kijk dus vooral na of je creditcard of bank je niet kan vergoeden.
Ik heb er twee getest bij twee verschillende FM/dealers. Het spreekt voor het merk dat ze zich tussen andere merken durven/willen zetten. Je kan dus back to back andere fietsen uitproberen. Je hebt dus context, en het geeft aan dat tenways vertrouwen heeft in hun product om ze bij een een multibrand FM/dealer te stallen.roffeltjes schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:04:
[...]
Beide dealers zijn positief over de fiets. Verkoopt lekker/erg goed (hun woorden, vooral aan een jonger publiek die niet meteen de gazelle op wil), en de klanten zijn positief. FMs zijn ook meestal geen gladde marketing jongens (die twee toch niet, ze kwamen in hun overall de werkplaats uit) dus ook niet al te veel BS en hippe nonsens, wat je in een cowboy of VanMoof verkooppunt wel hebt. (zo'n exclusief pand met indoor circuitje om te testen
Hij was bijvoorbeeld eerlijk genoeg om te melden dat een (oudere) klant 'm terug gebracht had om dat een enkele versnelling in die locatie (met nogal wat hellingen) niet helemaal werkte. Toch best wel zelf wat trappen in dat geval.
Al bij al een relaxte, 'normale' ervaring. Dat doet tenways erg goed. Ze zijn ook begonnen met 1 prijsvechter model (GC600), en daarna gaandeweg hun lineup uitgebreid naar zelfs middenmotor modelletjes aan een scherpe prijs.
Als ik op zoek was naar een simpele goedkope makkelijk te onderhouden stadsfiets, dan twijfel ik niet. Ik heb echter graag iets breder toepasbare spullen, en dan zou ik wel een versnelling of twee missen, denk ik.
Maar inderdaad, goed spul, goede manier van werken (vanuit de klant gezien dan)
edit: de markt wordt echt ultra moeilijk tot volgend jaar. Gisteren nog een artikel gelezen dat er zware kortingen zijn op veel merken. Na een moeilijke corona periode, staan er nu overal te veel fietsen. Ze willen van de voorraden af, en je vind overal kortingen tot 600 euro, op fietsen van +-3000 euro. Ga je naar de canyon website, daar zie je ook diepe kortingen voor echt goed spul. Onlangs nog precede:5 fietsen (middenmotor) voor 2100 2000 euro, in alle maten van S tot XL. Ga er maar aan staan, dat kan je bijna niet meer weerstaan.
[ Voor 15% gewijzigd door Amos_x op 03-08-2023 09:34 ]
Toevallig gister een fietsenmaker gesproken in de sportschool die het volledig bevestigd. Corona was een mega-boost terwijl er weinig te krijgen was. Iedereen heeft volop besteld en dat is afgelopen maanden allemaal binnen gekomen. Maar die boost tijdens corona, dat wás de boost die ook meteen weer was afgelopen. Ik vroeg: waarom heb je mijn vorig jaar gekochte fiets nu voor 500 minder in de aanbieding? “Omdat jij de laatste had toen er 10 in de wachtrij stonden, en er nu 100 in het magazijn staan te verstoffen”.Amos_x schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
edit: de markt wordt echt ultra moeilijk tot volgend jaar. Gisteren nog een artikel gelezen dat er zware kortingen zijn op veel merken. Na een moeilijke corona periode, staan er nu overal te veel fietsen. Ze willen van de voorraden af, en je vind overal kortingen tot 600 euro, op fietsen van +-3000 euro. Ga je naar de canyon website, daar zie je ook diepe kortingen voor echt goed spul. Onlangs nog precede:5 fietsen (middenmotor) voor 2100 2000 euro, in alle maten van S tot XL. Ga er maar aan staan, dat kan je bijna niet meer weerstaan.
Helaas, doorslaggevend is of eigendomsoverdracht al heeft plaatsgevonden. Dat is niet het geval. Eigendomsoverdracht zou namelijk pas plaatsvinden bij de daadwerkelijke levering van de fiets.JohnnyV76 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
De laatste status die we kregen na onze bestelling op 28 april was ergens in juni en de status was "onderweg naar magazijn" en die status was na "pre-productie" en "in productie" dus je zou daaruit af kunnen leiden dat "onze" fiets geproduceerd is en zich ergens op een boot of in een magazijn bevindt.
Niet raar. Mensen hadden veel geld over:Amos_x schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
edit: de markt wordt echt ultra moeilijk tot volgend jaar. Gisteren nog een artikel gelezen dat er zware kortingen zijn op veel merken. Na een moeilijke corona periode, staan er nu overal te veel fietsen.
- Geen/minder vakanties
- Geen dag-uitjes
- Minder uit eten
- Minder naar de kroeg
Dat zijn we nu blij aan het inhalen. Dan nog die afgrijselijke inflatie en dan merk je dat de knip leeg is. Ik merk het zelf ook.
Het lijkt veel, maar op zich met een goede spreiding is het hoewel ambitieus, misschien nog best te doen. In de Verenigde Staten worden er jaarlijks 15 miljoen verkocht, in west europa ook 15 miljoen. Dan heb je 2 markten en tel je nog niet de fietsers in Zuid Amerika en Azie mee.hoevenpe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Weet je dat zeker, 30 miljoen?
Gazelle doet 300.000 per jaar, dat lijkt me al een hoop (zeker als 10% terugkomt).
Ik denk dat het best lastig is om een marktaandeel van zeg maar 20% te halen in een dergelijke markt, maar met de juiste strategie lijkt het me nog best haalbaar, als je genoeg tijd neemt.
De ambitie die ze gesteld hebben in 2021 was ook 10.000.000 in 5 jaar bron en dat is zeker in een internationaal groeiende markt best te doen.
Ik denk wel dat ze fouten hebben gemaakt, maar ik beschouw een boel mensen die nu pissen op het graf van van Moof gewoon als kleinzielig, jaloers en vooral erg bekrompen
/(bb|[^b]{2})/
Ja, de fietsmarkt is enorm groot, maar ook enorm versnipperd.JohnR schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Het lijkt veel, maar op zich met een goede spreiding is het hoewel ambitieus, misschien nog best te doen. In de Verenigde Staten worden er jaarlijks 15 miljoen verkocht, in west europa ook 15 miljoen. Dan heb je 2 markten en tel je nog niet de fietsers in Zuid Amerika en Azie mee.
Ik denk dat het best lastig is om een marktaandeel van zeg maar 20% te halen in een dergelijke markt, maar met de juiste strategie lijkt het me nog best haalbaar, als je genoeg tijd neemt.
De ambitie die ze gesteld hebben in 2021 was ook 10.000.000 in 5 jaar bron en dat is zeker in een internationaal groeiende markt best te doen.
Ik denk wel dat ze fouten hebben gemaakt, maar ik beschouw een boel mensen die nu pissen op het graf van van Moof gewoon als kleinzielig, jaloers en vooral erg bekrompen
Er zijn tal van kleine en medium merken die van een paar honderd tot een paar 10.000 fietsen per jaar maken, en goed verankerd zijn bij de lokale fietsenmakers. Daar kom je niet zomaar tussen.
Tweede punt: VM maakt enkel stadsfietsen. Er zijn ook nog racefietsen, gravelfietsen, mountain bikes, fixies, downhill bikes, endurance fietsen, vakantie/reisfietsen, omafietsen, kinderfietsen, BMX, al dan niet als e-bike etc etc.
Je kan niet claimen om 20% van de totale markt te pakken als je al die segmenten niet eens kan bedienen, en bovendien geen steun hebt van lokale FM.
Uhmmmmm je goochelt hier met getallen en maakt dan inschattingen die compleet luchtfietserij zijn.JohnR schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Het lijkt veel, maar op zich met een goede spreiding is het hoewel ambitieus, misschien nog best te doen. In de Verenigde Staten worden er jaarlijks 15 miljoen verkocht, in west europa ook 15 miljoen. Dan heb je 2 markten en tel je nog niet de fietsers in Zuid Amerika en Azie mee.
1. Het idee dat een kleine fiets fabrikant (zowel qua omzet als middelen een dwergje) zijn fabricage in vijf jaar verhonderdvoudigd is toch te idioot voor woorden? Je kan toch niet doen alsof dat niet megalomaan en/of het bedriegen van investeerders is?
2. Giant levert 6.6 miljoen fietsen per jaar. Een marktaandeel op wereldschaal van 20% is krankzinnig. Je smijt alle fietsen op een hoop en staat er geen seconde bij stil dat dit racefietsen, MTB's kinderfietsen, vakantiefietsen. Als e-bikes een kwart van de markt zijn betekent dat volgens jou er wel een bedrijf is die 80% van de e-bike markt kan overnemen. Dat kan je toch niet menen?
Betreft dat mensen zoals ik bekrompen zijn? Het zal wel, ik heb 3 jaar geleden exact voorspeld wat er ging gebeuren. Ook toen werd ik uitgemaakt voor van alles en nog wat, ook al kon ik feitelijk onderbouwen wat er mis ging. Laat ik het zo zeggen, had de community kritischer geweest en niet criticasters lopen wegjagen hadden er misschien een aantal mensen niet hun geld in deze put geslingerd.
Ik kan me zelf in deze kwestie heel erg goed in de spiegel kijken, ik heb verdomd goed advies gegeven.
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2023 13:12 ]
Iedere fietsfabrikant begint klein, en sommige worden groot.roffeltjes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 13:05:
[...]
1. Het idee dat een kleine fiets fabrikant (zowel qua omzet als middelen een dwergje) zijn fabricage in vijf jaar verhonderdvoudigd is toch te idioot voor woorden? Je kan toch niet doen alsof dat niet megalomaan en/of het bedriegen van investeerders is?
Ik denk dat e-Bikes wel de grootste markt gaat worden. Vroeger voor bejaarden, en nu zie je al steeds meer mensen de overstap maken. Als een bedrijf niet gaat plannen op 10-15 jaar krijgen ze het verwijt geen lange termijn visie te hebben. Die kwart van de markt is misschien nu, maar dat verandert vrij raproffeltjes:
2. Giant levert 6.6 miljoen fietsen per jaar. Een marktaandeel op wereldschaal van 20% is krankzinnig. Je smijt alle fietsen op een hoop en staat er geen seconde bij stil dat dit racefietsen, MTB's kinderfietsen, vakantiefietsen. Als e-bikes een kwart van de markt zijn betekent dat volgens jou er wel een bedrijf is die 80% van de e-bike markt kan overnemen. Dat kan je toch niet menen?
Oh ja hoor. Dat is typisch Nederlands. Wat er ook gebeurt, er is altijd wel een groepje dat al jaaaaaaarenlang riep "dat zei ik toch" Bekrompen en laf. Zonder innovatie en mensen die een markt willen verstoren hadden we ook geen iPhones gehad, geen Tesla's, etc. Deze poging is nu mislukt, maar dat wil zeker niet zeggen dat het hele concept fout is.roffeltjes:Betreft dat mensen zoals ik bekrompen zijn? Het zal wel, ik heb 3 jaar geleden exact voorspeld wat er ging gebeuren. Ook toen werd ik uitgemaakt voor van alles en nog wat, ook al kon ik feitelijk onderbouwen wat er mis ging. Laat ik het zo zeggen, had de community kritischer geweest en niet criticasters lopen wegjagen hadden er misschien een aantal mensen niet hun geld in deze put geslingerd.
Ik kan me zelf in deze kwestie heel erg goed in de spiegel kijken, ik heb verdomd goed advies gegeven.
/(bb|[^b]{2})/
Je gaat er nogal hard in met je "bekrompen en laf".JohnR schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
[...]
Oh ja hoor. Dat is typisch Nederlands. Wat er ook gebeurt, er is altijd wel een groepje dat al jaaaaaaarenlang riep "dat zei ik toch" Bekrompen en laf. Zonder innovatie en mensen die een markt willen verstoren hadden we ook geen iPhones gehad, geen Tesla's, etc. Deze poging is nu mislukt, maar dat wil zeker niet zeggen dat het hele concept fout is.
Dat klopt niet.
Bekrompen en laf is als je een standpunt helemaal niet onderbouwt en zomaar wat beweert.
Van in het begin waren er enorme vraagtekens bij het concept van VM.
Dat gaat over:
- het uitschakelen van de FM, en zelf geen service organisatie opzetten
- het zelf willen ontwikkelen van delen die bestaan, en daardoor totaal onbetrouwbaar worden
- "zogezegd" zelf produceren, maar het simpelweg outsource aan een fabriek in Vietnam waar je dan niet gaat controleren dat ze kwaliteit leveren
- fietsen verkopen aan een prijs die niet haalbaar is (en de nieuwe prijs van de S5 bewijst dat de S3 fout in de markt gezet is)
- denken dat je met 2-3 modellen miljoenen fietsen kan verkopen
- totaal megalomane cijfers voorspiegelen op termijnen die niemand met gezond verstand kan geloven
De fabrikant die ik enorm respecteer is bv Canyon. Die werken ook online, maar hebben wel een service organisatie. Ze hebben ook innovaties die niemand anders heeft, verkopen aan correcte maar zeer competitive prijzen en zijn ook betrouwbaar. Maar kijk eens hoe veel modellen die moeten uit brengen om een degelijk groeipad op te gaan.
Hun strategie heeft bewezen dat ze werkt.
Jaja, veel handgezwaai, geen inhoud en degenen die er wel wat van weten wegzetten als bekrompen en laf. Dat is wel iets van deze tijd geloof ik.JohnR schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:28:
[...]Bekrompen en laf.
Je vergeet de accountant die al in 2020 aan de bel trok vanwege het bizarre verliesTommie12 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:37:
[...]
Van in het begin waren er enorme vraagtekens bij het concept van VM.
Ach misschien moet er een apart topic komen in de trant van: met van zilver door elfen in het maanlicht gesmede VM'sroffeltjes schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:40:
[...]
Jaja, veel handgezwaai, geen inhoud en degenen die er wel wat van weten wegzetten als bekrompen en laf. Dat is wel iets van deze tijd geloof ik.
Onderweg naar magazijn, maar heeft de magazijn waarschijnlijk nooit gehaald (niet betaalde rekeningen door VM?). En waarschijnlijk is de serienummer ook nog niet gekoppeld aan jouw naam. Als de fiets nou al in de winkel lag en je hebt een serienummer op jouw naam, dan had je denk ik nog kans gehad.JohnnyV76 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:15:
[...]
Laten we daarnaast dan ook een “ik pis op het graf van vanmoof” topic aanmaken voor de andere kant. Dan kunnen alle extreme reacties van beide kanten weer uit dit topic en houden we een normaal topic over die echt weer over de toekomst van vanmoof gaat…jeroenkb schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:26:
[...]
Ach misschien moet er een apart topic komen in de trant van: met van zilver door elfen in het maanlicht gesmede VM's
Bwah… dan kan je dit topic ook kort houden.Kammika schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:39:
[...]
Laten we daarnaast dan ook een “ik pis op het graf van vanmoof” topic aanmaken voor de andere kant. Dan kunnen alle extreme reacties van beide kanten weer uit dit topic en houden we een normaal topic over die echt weer over de toekomst van vanmoof gaat…
Is het niet normaal dat er believers zijn en non-believers.
Zo lang er met onderbouwing gediscussieerd wordt hoeven we het toch niet over alles eens te zijn.
Als dit over de toekomst van VanMoof gaat is het ontzettend belangrijk om te snappen waar het over gaat. Het verleden wegwuiven en de criticasters voor de zoveelste keer de mond snoeren draagt hier niet aan bij.Kammika schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:39:
[...]
Laten we daarnaast dan ook een “ik pis op het graf van vanmoof” topic aanmaken voor de andere kant. Dan kunnen alle extreme reacties van beide kanten weer uit dit topic en houden we een normaal topic over die echt weer over de toekomst van vanmoof gaat…
VM gaat niet door een respectabele partner worden overgenomen.
Je neemt namelijk meteen 100.000 fietsen mee. Je kan wel stellen "die gaan we niet onderhouden", maar dat is een enorme PR flater en je gaat 100.000 slechte fietsen zonder support, maar wel met jouw merknaam rond laten rijden.
Wat ik mogelijk wel zie gebeuren:
- Onderdelen via kleine kanalen en zelf knutselen.
- Misschien dat iemand de app en de controller kan hacken en de naaf ondersteuning kan uitzetten zodat je een andere naaf kan steken.
- Een ander shit-merk neemt de naam over en gaat nog een paar jaar e-waste de markt op scheppen.
Dit is gewoon objectief kijkend naar de situatie.
Wat ik verder hoop is dat mensen leren kritisch te kijken en niet mee gaan in een marketing praatje wat overduidelijk onzin is. Als je het niet begrijpt omdat je de markt niet kent ben je daar extra kwetsbaar voor, maar ga dan niet in die echo-kamer rondhangen. Als mensen komen met feitelijke kritiek, jaag ze dan niet weg, maar ga na of wat ze stellen hout snijdt en wat dat betekent voor je mogelijke aankoop.
Caveat emptor, quia ignorare non debuit quod jus alienum emit!
Ik was eerst ook een... 'believer' als wel als criticaster en tevens eigenaar van een VM. Had toen de naieve hoop als eigenaar van een overigens nog steeds probleem'loze' (af en toe een klak en doortrap) VM S3 dat de problemen toen al heel duidelijk aangegeven in 2021 zouden worden opgelost door product aanpassing en verbetering service. Niets van dit alles, alleen gelieg, hier nog steeds uitgelegd door sommigen als marketing.Kammika schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 20:39:
[...]
Ik zie geen toekomst meer voor VM mbt overname, alleen al het feit dat de curator jubelt over zoiets als micromobility geeft aan dat er feitelijk geen serieuze interesse is... De waardeloze oververtik 'pers' (zomertijd) doet de rest om een beeld op te roepen van wel
Het wordt zoals roffeltjes schreef een knutsel en tweak fiets waar allerlei soorten entrepreneurs en prutsers op gaan inspringen om een paar euro winst te maken...
Over een paar jaar weten we allemaal wat het betekent als iemand tegen je zegt: "dat bedrijf zit enorm te Vanmofen"... Oftewel leugenachtige 'marketing' te verkopen
Hij vanmoofte er mooi in.
Ja ik zie dit wel goed komen in de Nederlandse taal. Zou inderdaad een goede toevoeging zijn, en hopelijk er voor zorgen dat mensen iets zelf onderzoeken ipv alleen maar de marketing hype praatjes te geloven.
Het geheugen van een mens is kort, zelfs al is die eens stevig bedrogen.sikkwittet schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:39:
Zou inderdaad een goede toevoeging zijn, en hopelijk er voor zorgen dat mensen iets zelf onderzoeken ipv alleen maar de marketing hype praatjes te geloven.
Daar maak ik me geen illusies in.
Kijk naar die bedriegers die rentes bieden van 10%+ of pyramidesystemen. Als die niet snel door de overheid tegen gehouden worden, maken ze iedere keer slachtoffers.
Mensen vallen voor "een goede deal" of "makkelijk geld", ook al stinkt het potje stevig.
https://www.bd.nl/economi...-even-in-dienst~a8d6fc3b/
VM had dus waarschijnlijk niet alleen onvoldoende toezicht op de productie, maar ook op de ontwikkeling.De vraag is wát er kan worden doorgestart. Opvallend is dat de internationale tak van VanMoof, inclusief de vestiging in Taiwan die verantwoordelijk is voor ontwerp, ontwikkeling en onderdeleninkoop, buiten het faillissement valt.
Mogelijk is daarin ook het intellectueel eigendom van ontwerp en merk ondergebracht. In dat geval zal een doorstarter ook nog eens tot een overeenkomst moeten komen met oprichters Taco en Ties Carlier, die zo een rol blijven spelen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De krant kan wel speculeren, maar dat niet even uitzoeken?Joris748 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:58:
Mogelijk is daarin ook het intellectueel eigendom van ontwerp en merk ondergebracht.
https://patents.google.com/?assignee=Vanmoof+BV
Het was/is een Nederlands bedrijf met Nederlands design. Dat de assemblage plaatsvond in Taiwan is niet zo relevant. En of de vestiging nou echt bepaald waar het ontwerp plaatsvond betwijfel ik ook. Dat zal meer te maken hebben met handig scheiden van de takken, waardoor je nu ook ziet dat het consortium probeert pm ng kleine stukjes te laten overleven.Joris748 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:58:
Dan vraag ik me toch af hoe Nederlands VM nu echt was.
VM had dus waarschijnlijk niet alleen onvoldoende toezicht op de productie, maar ook op de ontwikkeling.
Betreft toezicht op de productie, ik denk niet dat dat de kern van het probleem was. Zelfs als je in Nederland assembleert wil je nog een laatste check door je FM. Even checken of het wielrecht is, de versnelling spoort, het stuur goed vast zit, remmen niet aanlopen.
Het probleem waren de kosten van de productie en transport waren al zo hoog, dus ze leden verlies per fiets. QC zou dat kosten probleem verergeren. Toen de productie eenmaal iep hadden ze twee keuzes:
- Iedereen die al een fiets heeft laten stikken en leveranties vertragen door een laatste check op een depot in Nederland te doen, al dan niet via een S3v2 met een minder problematische configuratie (aka S4).
- Of het via service oplossen, hopen dat het wel meevalt en doorknallen totdat het fundamentele probleem kan worden opgelost. Met het volgende model hoop je dan ergens het kwaliteitsprobleem te hebben getackeld.
Die beslissing is niet zo simpel, vooral omdat het eerste relatief ingewikkeld is (je hele logistieke model moet je opnieuw uitwerken inclusief contracten met onderaannemers). Het tweede is een kwestie van een blik monteurs inhuren en die weer ontslaan zodra het logistieke probleem is gefixt. Het service probleem rees de pan uit en ze hadden niet genoeg geld meer om het logistieke probleem te fixen.
En dat is het probleem met een verkeerd businessmodel, je kan niet zomaar het roer omgooien, dat kost veel tijd, geld en inspanning, terwijl je ook wordt gedwongen om pleisters te plakken (in dit geval monteurs inhuren).
Dus ik heb wel begrip voor de broertjes, alleen hadden ze in 2020 al moeten ingrijpen, dan maar ten koste van die groei. Dat ze hebben doorgezet terwijl ze de cijfers wisten is gewoon onverantwoord.
Het is toch vrij duidelijk dat ze gewoon de S3 hadden moeten doorontwikkelen? S3v2 S3v3 en die onderdelen moeten optimaliseren? Hadden ze gewoon alle onderdelen kunnen doorontwikkelen. Ja met de S3 zijn er dan verkeerde initiële keuzes gemaakt, maar verzamel deze en kom dan na x jaar met échte innovatie.roffeltjes schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:17:
[...]
Het was/is een Nederlands bedrijf met Nederlands design. Dat de assemblage plaatsvond in Taiwan is niet zo relevant. En of de vestiging nou echt bepaald waar het ontwerp plaatsvond betwijfel ik ook. Dat zal meer te maken hebben met handig scheiden van de takken, waardoor je nu ook ziet dat het consortium probeert pm ng kleine stukjes te laten overleven.
Betreft toezicht op de productie, ik denk niet dat dat de kern van het probleem was. Zelfs als je in Nederland assembleert wil je nog een laatste check door je FM. Even checken of het wielrecht is, de versnelling spoort, het stuur goed vast zit, remmen niet aanlopen.
Het probleem waren de kosten van de productie en transport waren al zo hoog, dus ze leden verlies per fiets. QC zou dat kosten probleem verergeren. Toen de productie eenmaal iep hadden ze twee keuzes:
- Iedereen die al een fiets heeft laten stikken en leveranties vertragen door een laatste check op een depot in Nederland te doen, al dan niet via een S3v2 met een minder problematische configuratie (aka S4).
- Of het via service oplossen, hopen dat het wel meevalt en doorknallen totdat het fundamentele probleem kan worden opgelost. Met het volgende model hoop je dan ergens het kwaliteitsprobleem te hebben getackeld.
Die beslissing is niet zo simpel, vooral omdat het eerste relatief ingewikkeld is (je hele logistieke model moet je opnieuw uitwerken inclusief contracten met onderaannemers). Het tweede is een kwestie van een blik monteurs inhuren en die weer ontslaan zodra het logistieke probleem is gefixt. Het service probleem rees de pan uit en ze hadden niet genoeg geld meer om het logistieke probleem te fixen.
En dat is het probleem met een verkeerd businessmodel, je kan niet zomaar het roer omgooien, dat kost veel tijd, geld en inspanning, terwijl je ook wordt gedwongen om pleisters te plakken (in dit geval monteurs inhuren).
Dus ik heb wel begrip voor de broertjes, alleen hadden ze in 2020 al moeten ingrijpen, dan maar ten koste van die groei. Dat ze hebben doorgezet terwijl ze de cijfers wisten is gewoon onverantwoord.
Kijk naar Tesla, al x jaar het zelfde model maar kleine iteraties. Het design is prima/tijdloos, zo ook de S3 mooi tijdloos design. Maar nee ze moeten perse een blik ontwerpers inhuren en de boel redesignen. Bedrijf was niet in balans.
Toen de Pedelec (hoor ik niemand over?) telkens werd uitgesteld en dat enkel bleef bij wat mooie plaatjes wist ik genoeg.
Toekomst Vanmoof? Losse onderdeeltjes van de schroothoop, paar gespecialiseerde fietsenmakertjes in de randsstad (ex werknemer vanmoof) en paar enthousiastelingen die erop blijven fietses vanuit "Nederlands trots". Bij die laatste groep schaar ik mij liever niet.
Wat mij betreft nu gat in de markt voor een bedrijf die de super degelijke stadsfiets met oerdegelijke electronica gaat bouwen. April mijn S3 verkocht voor 300 euro minder dan ik hem anderhalf jaar eerder had gekocht. Heerlijk jaartje opgefietst voor 20 euro per maand. Mijn eerst volgende fiets gaat een https://amplerbikes.com/nl-NL Ampler worden.
Hier staat wat
Een nederlandse rechtbank kan enkel een faillissement uitspreken over een nederlands bedrijf.Joris748 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:58:
Dan vraag ik me toch af hoe Nederlands VM nu echt was.
[...]
VM had dus waarschijnlijk niet alleen onvoldoende toezicht op de productie, maar ook op de ontwikkeling.
Hoe het elders loopt zal lokaal wel bekeken worden, die wetten kunnen helemaal anders liggen.
Maar 800 werknemers... voor ca 30-50.000 fietsen per jaar....
Gazelle: (en dat is blijkbaar inclusief productie)
Geschiedenis van Koninklijke Gazelle
Al meer dan 130 jaar worden onze fietsen in het Gelderse Dieren in Nederland gemaakt. Bij Gazelle werken wereldwijd zo'n 450 mensen. We produceren meer dan 300.000 fietsen per jaar.
Als je die cijfers vergelijkt, dan zijn ze bij VM toch echt niet bij de les geweest...
62 fietsen per personeelslid per jaar bij VM tegenover 666 bij Gazelle.
Wat ze genekt heeft is te snel groeien en geen plan b hebben wat nu als x percentage voor reparatie terug komt. De afhankelijkheid daarbij van leveranciers maakt het niet gemakkelijker als die boter bij de vis eisen. Een doorstart gaat lastig worden in een tijd van niet meer gratis kapitaal en teruglopende orders.Ze kunnen zich onderscheiden op de boost knop en kick lock zolang de overige onderdelen off the shelf gekocht worden en het gewoon doen. Maar het is niet alsof Van Moof de enige aanbieder is van een no nonsense Dutch design van een ebike anno nu. Het was de combinatie van prijs, onderscheidende functies die gedurende covid de VM wind in de rug gaf. Nu traditionele merken al merken dat er een enorme voorraad is en weinig vraag (logisch: een klant koopt niet jaarlijks een nieuwe ebike) kun je maar zolang blijven bestaan bij een verlieslijdende toko.
Ik heb als oud VM klant nu Canyon gekozen. De precede on 5 die in dit topic al voorbij kwam. Voor diezelfde 2k als de S3 ooit moest kosten. Ook een ketting, maar wel met Bosch middenmotor, Shimano versnellingen dus bekende off the shelf instaponderdelen en uitneembare accu. Die 600 meerprijs voor een performance motor en riem van de procede on 7 vind ik dan weer teveel van het goede. Want 2k is en blijft een klap met geld voor een ebike wanneer een doorsnee NL'er pre inflatiecircus een 5e handse auto shopt voor 2 tot 4k. Dus hoe traditionele fietsmerken doodleuk 3-5k vragen voor ebikes blijft mij een raadsel. Het leven is al duur zat en geld kun je maar 1x keer uitgeven. Des te meer reden waarom de geprognoticeerde / gewenste groei natuurlijk nergens op slaat bij VM. En dat dan een verlieslijdend Micromobility met soortgelijke cijfers (kleine omzet en 80 mio verlies) als enige gegadigde publiekelijk toegeeft interesse te hebben dan krijg je een herhaling van zaken.
Ik geloof dus niet in een doorstart, tegelijkertijd zie je wel genoeg DIY alternatieven om de S3 geen enkeltje naar de stort te geven want onbruikbaar. Dus de handige Harry / Tweaker koopt voor weinig een S3 met kapotte eshifter en vervangt dat hele onderdeel voor iets minder foutgevoelig. Is het minder onderdeel van de weggooi economie.
Het probleem onderdeel, de naaf was een hybride vorm waar ze op een belangrijk deel geen invloed hadden. Zoals ik al eerder stelde, dit is ook niet iets triviaals. Shimano heeft er jaren over gedaan om derailleurs elektrisch aan te drijven en bij de versnellingsnaven kwamen daar nog een paar jaar bij.Flappiewappie schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:30:
[...]
Het is toch vrij duidelijk dat ze gewoon de S3 hadden moeten doorontwikkelen? S3v2 S3v3 en die onderdelen moeten optimaliseren? Hadden ze gewoon alle onderdelen kunnen doorontwikkelen. Ja met de S3 zijn er dan verkeerde initiële keuzes gemaakt, maar verzamel deze en kom dan na x jaar met échte innovatie.
VM heeft nooit zelf zijn bewegende onderdelen gemaakt, dit lag echt ver buiten hun kunnen (en dat geld net zo goed voor een Gazelle of Giant).
Tesla had natuurlijk het grote voordeel dat ze vanaf dag één marktleider waren in hun specifieke markt, met een heel andere (premium) doelgroep. Dat levert hele andere marges e.d. op. En zelfs dat was een dubbeltje op zijn kant, waarbij hun middenklasse model een make-or-break moment was. Zoiets is in de fietsenwereld veel lastiger omdat de e-bike vijver al erg vol zit.Kijk naar Tesla, al x jaar het zelfde model maar kleine iteraties. Het design is prima/tijdloos, zo ook de S3 mooi tijdloos design. Maar nee ze moeten perse een blik ontwerpers inhuren en de boel redesignen. Bedrijf was niet in balans.
Maar ook daar is volgens mij het klantcontact deel van businessmodel niet zo heel erg afwijkend, dealers waar je je auto afhaalt en waar je direct mee te maken hebt. Maar ik ben geen automobilist, dus hierover weet ik te weinig.
@Tommie12: Gazelle en VM even omwisselen.62 fietsen per personeelslid per jaar bij Gazelle tegenover 666 bij VM.
[ Voor 5% gewijzigd door Simple mind op 04-08-2023 14:02 ]
Jep, aangepastSimple mind schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:57:
[...]
@Tommie12: Gazelle en VM even omwisselen.
Die bijdragen hebben niks met borstklopperij te maken.Joosie200 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:52:
Dat je de gebroeders/Van Moof van grootheidswaanzin kunt betichten in vergelijking tot de gevestigde bekende Nederlandse merken is duidelijk. Dat er verkeerde ontwerpkeuzes zijn gemaakt maakt het percentage aan uitval van de S3 wel duidelijk en de daarbij versimpelen van de S4 duidelijk. Dat je vraagtekens kunt stellen bij het verdienmodel zonder service via traditionele fietsenmakers prima. Maar het voelt als een borstklopperij/told ya so terwijl het debakel begon bij de S3 en de S1/S2 over het algemeen wel naar behoren hebben gefunctioneerd. Ik heb naar tevredenheid de S1 gehad. Geen fancy e shifter, 2 versnellingen en klaar. Boost knop ging niet kapot, alleen de remmen piepen continu en waren duidelijk op bespaard. Ik heb daar langer met plezier op rond gereden.
Ik haat het in deze om gelijk te krijgen. De grootste slachtoffers zijn de werknemers en mensen die een fiets volledig vooraf betaald hebben. Spijtig dat die lessen zo duur zijn.
Een beetje gezonde twijfel is altijd goed.
Ik ben eerlijk gezegd ook enorm sceptisch geweest over Tesla, tot een jaar of 5 geleden, dan ben ik van kamp geswitcht, en nu rij ik er zelf mee.
Maar bij Tesla zijn er wel grote economische veranderingen gebeurd. Als batterijen nog altijd ca 500€ per kWh zouden kosten, dan reden we nu niet electrisch, of het zou een micro niche blijven.
Dat ze die kosten zo sterk hebben kunnen verlagen, en tegelijkertijd de betrouwbaarheid en kwaliteit hebben kunnen opdrijven heeft mij omgehaald naar het believerskamp.
In een VM zit geen enkele innovatie die de fietsmarkt helemaal in vraag stelt, nu niet, en ook niet bij de eerste modellen. Ze hadden een paar procent marktaandeel kunnen pakken, en een goede mooie robuuste e-bike kunnen bouwen, maar dan zonder 800 werknemers, en tegen een normale prijs.
Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde: bij Gazelle zit het service-apparaat buiten de organisatie, bij VM zat dat in het eigen bedrijf. Dat scheelt nogal.Tommie12 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
Als je die cijfers vergelijkt, dan zijn ze bij VM toch echt niet bij de les geweest...
62 fietsen per personeelslid per jaar bij VM tegenover 666 bij Gazelle.
Los van dat het normaal is dat bedrijven is in een groeifase heel anders bemand worden dan bedrijven die in de maturiteitsfase (gestuurd op maximale efficiency) zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door litebyte op 04-08-2023 19:20 ]
En al die maneuvers doen de kansen op een doorstart geen goed.litebyte schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 19:18:
De VM-onderdelen in de VS en Taiwan schijnen officieel (nog) niet failliet te zijn (aldus kwaliteitsmedium Het Parool) personeel krijgt echter niet betaald en ook geen inhoudelijke reactie van (een van) beide broertjes op vragen. Mogelijk (Parool) zijn de patenten onder gebracht bij de ondelen in VS en/of Taiwan en hebben de broertjes nog hoop op behoud van deze onderdelen onder eigen VM vlag.
Hoe diep moet je nu gaan graven om te weten wat je koopt….
Trouwens, als ze die patenten heel recent hebben overgedragen, dan moet daar een waarde tegenover staan. Doen ze dat niet, dan is dat een mogelijk frauduleuze transactie.
Soms wordt de waarde van zo’n patent ook dik overschat. Een patent schrijven en toegekend krijgen is een eerste stap, maar een concurrent die je pantent schendt doen betalen is dikwijls zo duur (in de VS gaat het dan snel over een paar miljoen aan advokatenfees) dat het sop de kool niet waard is.
Niet elke patent is waterdicht en 100% duidelijk.
Ik ben serieus benieuwd, ik hoop dat ik er een keer faliekant naast zit en dat er een sterke partij instapt en de verplichtingen op zich neemt.Daniel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:34:
Na het weekend meer duidelijkheid wellicht: https://nos.nl/l/2485427
Daar heb je absoluut een goed punt, maar de balans is toch wel heel erg zoek. Je ziet ook dat ze nog steeds mensen tekort kwamen, dus die ratio was nog steeds te krap...Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde: bij Gazelle zit het service-apparaat buiten de organisatie, bij VM zat dat in het eigen bedrijf. Dat scheelt nogal.
Hoe zit dat bij Tesla? Is de dealer een franchisenemer of is hij in dienst bij Tesla?
De burn rate was echt wel heel hoog voor een kleine omzet. Volgen mij had jij een gat van 2000 per fiets gebiervilt? Dat gaat niet schalen als de fiets zelf als verkoopprijs 2000,- heeft. Je komt als ondernemer dan ook niet meer weg met handwuiven "dat lossen we op door schaalgrootte en verticale integratie".Los van dat het normaal is dat bedrijven is in een groeifase heel anders bemand worden dan bedrijven die in de maturiteitsfase (gestuurd op maximale efficiency) zitten.
Los van de maturiteit van het bedrijf is er natuurlijk ook de maturiteit van de markt die dit een lastig verhaal maakt. Je gaat de markt niet dusdanig beheersen dat je je marges kan opleggen, wat Tesla wel kon omdat ze eigenlijk in een braakliggende markt sprongen. Je had Toyota Prius als hybride, maar elektrisch was er geen concurrent.
Om Veloretti er maar bij te nemen, die prijs is nu hoger dan veel A-merken, ondanks dat ze nu Pon hebben als netwerk en ze dus relatief makkelijk kunnen opschalen via verschillende kanalen.
Ik denk nog steeds dat verticale integratie in de fietsenbranche wel voordelen oplevert, maar dan moet je in het premium segment gaan zitten. Concurreren op prijs is heel lastig
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En denk je nu echt dat zoiets een factor 10 gaat schelen?Daniel schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 17:34:
Na het weekend meer duidelijkheid wellicht: https://nos.nl/l/2485427
[...]
Is natuurlijk niet helemaal hetzelfde: bij Gazelle zit het service-apparaat buiten de organisatie, bij VM zat dat in het eigen bedrijf. Dat scheelt nogal.
Los van dat het normaal is dat bedrijven is in een groeifase heel anders bemand worden dan bedrijven die in de maturiteitsfase (gestuurd op maximale efficiency) zitten.
Dat service apparaat was bij VM dan nog totaal onderbemand, want ze konden het niet aan. Waar was de rest dan mee bezig?
Bovendien, in die 800 man zat de productie niet, terwijl die er wel in zitten bij Gazelle (assemblage).
[...]
VM is blijkbaar een holding/ verschillende bedrijven, want VM in Taiwan/VS zijn nog niet failliet (volgens Parool.)Ik ben serieus benieuwd, ik hoop dat ik er een keer faliekant naast zit en dat er een sterke partij instapt en de verplichtingen op zich neemt.
Tesla heeft volgens mij geen dealernetwerk, je hebt Tesla showrooms - waar je de auto alleen samen kan stellen met een Tesla adviseur en ze hebben Tesla onderhoudsgarages, alles in handen van Tesla zelf.Hoe zit dat bij Tesla? Is de dealer een franchisenemer of is hij in dienst bij Tesla?
VM richtte zich net als veel andere als bekendstaande 'hippe' fietsenmerken maar op een klein deel van de gehele markt. Dat doen ze alleen al door het ontwerp/imago wat ze neerzetten, maar ook door de productlijn. De wilde plannen destijds voor een speed pedelec was dan een beetje een uitstapje.Los van de maturiteit van het bedrijf is er natuurlijk ook de maturiteit van de markt die dit een lastig verhaal maakt. Je gaat de markt niet dusdanig beheersen dat je je marges kan opleggen, wat Tesla wel kon omdat ze eigenlijk in een braakliggende markt sprongen. Je had Toyota Prius als hybride, maar elektrisch was er geen concurrent.
Gazelle richt zivh op de gehele markt, van kinderfiets...tot electrisch, oma en race fiets. Loopt een model of productlijn niet, prima dan kunnen ze dat compenseren met verkopen van andere modellen. Van VM had 2 modellen de X en de S, die ze ook nog eens uitmolken over diverse series. Een van de fouten was ook dat de enige echte fietsen die ze ooit maakten die tegen een stootje konden en goed verkochten - de niet-electrische - ze er ook nog eens uit hadden gegooid.
[ Voor 9% gewijzigd door litebyte op 05-08-2023 15:02 ]
Ik ken de exacte organistieopbouw van VM niet, maar het lijkt me niet onaanemelijk dat er honderden mensen in de werkplaats stonden, en dat dat makkelijk de helft of meer van het hele personeelsbestand was. Verder ook het nodige winkelpersoneel, wat bij een bedrijf als Gazelle ook buiten de eigen organisatie zit. De enorme toename van personeel ging gelijk op met het openen van allerlei nieuwe locaties (iets wat bij de investeringsronde van 2021 ook een doelstelling was)Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:55:
[...]
En denk je nu echt dat zoiets een factor 10 gaat schelen?
Dat service apparaat was bij VM dan nog totaal onderbemand, want ze konden het niet aan. Waar was de rest dan mee bezig?
Bovendien, in die 800 man zat de productie niet, terwijl die er wel in zitten bij Gazelle (assemblage).
Volgens mij was het probleem van het service-apparaat ook meer het chronische tekort aan onderdelen dan personeelstekort.
Dat de organisatie financieel totaal uit balans was is duidelijk (van 2020 naar 2021 stegen de operationele lasten met 32 miljoen terwijl de omzet met maar 18 miljoen omhoog ging) maar personeelskosten waren goed voor maar 1/3e van die stijging. Dat was niet het grootste probleem.
Welk winkelpersoneel heb je het over?Daniel schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:05:
[...]
Ik ken de exacte organistieopbouw van VM niet, maar het lijkt me niet onaanemelijk dat er honderden mensen in de werkplaats stonden, en dat dat makkelijk de helft of meer van het hele personeelsbestand was. Verder ook het nodige winkelpersoneel, wat bij een bedrijf als Gazelle ook buiten de eigen organisatie zit. De enorme toename van personeel ging gelijk op met het openen van allerlei nieuwe locaties (iets wat bij de investeringsronde van 2021 ook een doelstelling was)
Volgens mij was het probleem van het service-apparaat ook meer het chronische tekort aan onderdelen dan personeelstekort.
Dat de organisatie financieel totaal uit balans was is duidelijk (van 2020 naar 2021 stegen de operationele lasten met 32 miljoen terwijl de omzet met maar 18 miljoen omhoog ging) maar personeelskosten waren goed voor maar 1/3e van die stijging. Dat was niet het grootste probleem.
Die 2-3 mensen die rond lopen in die flagship stores?
Onderdelentekort was er vooral dit jaar, voorheen was het niet het grootste probleem.
Kijk nog eens terug naar de ratios die ik eerder schreef.
66 fietsen per personeelslid.
Laat ons nu even aan nemen dat 1 personeelslid inclusief kosten zowat 40.000 euro per jaar kost.
(Incl belastingen, verzekeringen, sociale lasten, pensioenvoorzieningen etc)
Dan geef je daar al 606€ per fiets aan uit, terwijl het bij Gazelle 60€ is.
En Gazelle bouwt zijn fietsen samen in Nederland!!
Je mag daar nog groeiscenario’s bovenop gooien zo veel je wil, de verhouding is compleet scheef.
Het lijkt er op alsof de broertjes elk hun persoonlijke hofhouding in het bedrijf hadden onder gebracht.
Ben wel benieuwd hoe ze dit marketing technisch gaan aanpakken.
Je kunt niet met maar 2-3 mensen een winkel bemensen. Moeten altijd meerdere mensen staan, de openingstijden zijn langer dan een reguliere werkweek, mensen hebben vakantie, worden ziek etc. Er waren/zijn 14 officiele shops, je hebt al makkelijk meer dan 100 mensen nodig om die open te kunnen houden, en dan is nog los van het servicepersoneel.Tommie12 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 14:45:
Welk winkelpersoneel heb je het over?
Die 2-3 mensen die rond lopen in die flagship stores?
Ik denk dat het nooit opzet is geweest om zo veel personeel te hebben, maar dat het een gevolg is geweest van het overlopen van het service-apparaat. We hebben geen recentere cijfers dan 2021 maar we weten wel dat daarna het personeelsbestand is geëxplodeerd en dat de kapotte fietsen maar bleven binnenstromen. Ik zie daar een verbandKijk nog eens terug naar de ratios die ik eerder schreef.
66 fietsen per personeelslid.
Laat ons nu even aan nemen dat 1 personeelslid inclusief kosten zowat 40.000 euro per jaar kost.
(Incl belastingen, verzekeringen, sociale lasten, pensioenvoorzieningen etc)
Dan geef je daar al 606€ per fiets aan uit, terwijl het bij Gazelle 60€ is.
En Gazelle bouwt zijn fietsen samen in Nederland!!
Je mag daar nog groeiscenario’s bovenop gooien zo veel je wil, de verhouding is compleet scheef.
Ik meen dat men in 2020 nog minder dan 200 mensen in dienst had, ten tijde van het omvallen was dat verviervoudigd. Met gemiddelde personeelskosten van 60k per jaar (lage schatting) heb je het dan over 45-50 miljoen. Dat is meer dan de helft van de omzet.
Wellicht bestond de hoop dat het tijdelijk zou zijn, maar het geld raakte op én men haalde de groeiambities niet waardoor de investeerders niet nog een keer wilden bijpassen.
En dat blijft ook meteen het probleem van de doorstart. Het rijdend houden van de bestaande vloot is een molensteen om je nek als je het onder garantie wil blijven doen, maar alle garanties cancelen zal grote onvrede veroorzaken. Damned if you do, damned if you don’t.
[ Voor 9% gewijzigd door Daniel op 06-08-2023 10:29 ]
Er komt geen doorstart waarom denk je dat? Er is geen bedrijf die dat gaat doen. Overname van bepaalde onderdelen.. Mogelijk.Daniel schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
En dat blijft ook meteen het probleem van de doorstart. Het rijdend houden van de bestaande vloot is een molensteen om je nek als je het onder garantie wil blijven doen, maar alle garanties cancelen zal grote onvrede veroorzaken. Damned if you do, damned if you don’t.
Ondanks dat driekwart van je klachten in '21 te maken heeft met de versnellingen voer je geen noodzakelijke veranderingen door in het ontwerp om hiermee problematiek (lees ook werkdruk) te voorkomen. Je gaat als eigenaren door met je gelieg en megalomane ideeen - dat opnieuw ook nog eens investeerders aantrekt en productprostitutie zoals Bright en AD blijft je leuk uitziende waardoze kwaliteit fiets pushen als: 'deze top ebikes voor jouw getest' ...laten we de bestel chaos en het bestel gelieg nog maar even achterwege.
Oh ja, pas in mei 2023 geven de broertjes toe dat het eigenlijk anders had gemoeten met de introductie van de 'probleem-vrije' S4.
Die bestaande 'probleem vloot' wil niemand overnemen. Wel mogelijke patenten of bedrijfsonderdelen (VS/Taiwan)
[ Voor 9% gewijzigd door litebyte op 06-08-2023 11:02 ]
Zo kan het blijkbaar ook, ze lijken best transparant en eerlijk te zijn. Ook fijn om als klant te weten waar je aan toe bent.Vraag & Antwoord
1. We horen je denken: 'Tegoed voor toekomstige bestellingen… Zit er nog wel toekomst in Pieter pot?'
Wij geloven van wel. Ondanks de uitdagingen van het afgelopen half jaar zijn wij onverminderd gemotiveerd en geloven we, meer dan ooit, dat Pieter Pot bestaansrecht heeft. Alle actuele maatregelen duwen onze maatschappij in de richting van waar wij al die tijd al in geloven: een afvalvrije toekomst.
2. Kan ik jullie op een andere manier nog verder helpen?
Als je een groter bedrag op je account wil zetten dan het grootste potje, dan horen we dat graag. Je kunt ons mailen op info@pieter-pot.nl.
Verder helpt iedere bestelling natuurlijk ook!
3. Kan ik het tegoed direct gebruiken voor mijn bestelling?
Ja dit kan!
4. Hoe lang is het tegoed geldig?
Oneindig:)
5. Ik gebruik jullie app niet, maar wil graag meedoen met deze actie, kan dat?
Of course! Stuur ons een mailtje op info@pieter-pot.nl en dan regelen we dat.
6. Wat als jullie het uiteindelijk toch niet redden?
Dit is onwaarschijnlijk op korte termijn, zeker gezien jullie steun en het bedrag dat we reeds hebben opgehaald. Echter, zoals gezegd; we zijn nog geen winstgevend bedrijf dus er blijft altijd risico. We jullie de komende maanden transparant op de hoogte houden van alle ontwikkelingen, zodat jullie is het ergste en slechtste geval, jullie tegoed op tijd kunnen uitgeven.
7. Ik heb nog een andere vraag
Stel die gerust ons door te reageren op deze mail.
Ja erg off-topic...het is ook niet zo heel moeilijk om een bedrijf te vinden die het beter doet dan VM. Als eigenaren (ben er 1 van) moeten we er gewoon overheen stappen, leuke fiets, maar *** kwaliteit, Nederlands grote bek bedrijf met enorme VOC mentlaiteit (lees megalomaan) waar zowel (nieuwe) eigenaren als investeerders in bleven (niet op bleven) trappen.xileS schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:53:
Wellicht erg off topic (een hele andere markt
Laat het ook een wijze les zijn - ook om al dat product plug pus als Bright of de DPG "voor u de beste ebikes getest" voortaan te wantrouwen - en afgaan op eigenaar/bezitter reviews, en vooral niet het nieuwste van het nieuwste te willen hebben.
En misschien toch eens nadenken als er kritische bijdragen gepost worden.litebyte schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Ja erg off-topic...het is ook niet zo heel moeilijk om een bedrijf te vinden die het beter doet dan VM. Als eigenaren (ben er 1 van) moeten we er gewoon overheen stappen, leuke fiets, maar *** kwaliteit, Nederlands grote bek bedrijf met enorme VOC mentlaiteit (lees megalomaan) waar zowel (nieuwe) eigenaren als investeerders in bleven (niet op bleven) trappen.
Laat het ook een wijze les zijn - ook om al dat product plug pus als Bright of de DPG "voor u de beste ebikes getest" voortaan te wantrouwen - en afgaan op eigenaar/bezitter reviews, en vooral niet het nieuwste van het nieuwste te willen hebben.
Niemand heeft het gelijk in pand, maar als kritische bijdragen op voorhand als ouwelul gezever wordt afgedaan, dan vind ik dat spijtig.
Heeft ook vaak met emotie en een soort van ontkenningsfase te maken. Als je helemaal gek bent op een merk, of dat nu apple of VM is, het blijkt toch op sommige of vele punten niet te deugen dan ga je er alles aan doen om dit te ontkrachten...of het nu waar of niet waar is...het product is geweldig want ik ben er helemaal idolaat vanTommie12 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:45:
[...]
En misschien toch eens nadenken als er kritische bijdragen gepost worden.
Niemand heeft het gelijk in pand, maar als kritische bijdragen op voorhand als ouwelul gezever wordt afgedaan, dan vind ik dat spijtig.
Media - vooral de 'waarheidsmedia' in Nederland heeft ook zeker een bijdrage geleverd aan het valse kwaliteitsbeeld van VM. Pas begin dit jaar werd er (leek wel gecoordineeerd) door DPG uitgebreid aandacht besteed aan de problematiek van de fietsen.
Beetje off-topic: maar grappig dat je steeds de term "VOC mentaliteit" er in blijft gooien. Die term is aan het begin van deze eeuw geïntroduceerd door Balkenende. Die bedoelde het positief, als in een handelsgeest die verder kijkt dan alleen Nederland, zonder arrogante bijsmaak. Vervolgens vond de oppositie het makkelijk scoren door de term als negatief te framen, want VOC = kolonisatie, plunderingen, etc. .. Voor beide 'uitleggen' valt iets te zeggen, maar de relatie met VM zie ik niet helemaallitebyte schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Ja erg off-topic...het is ook niet zo heel moeilijk om een bedrijf te vinden die het beter doet dan VM. Als eigenaren (ben er 1 van) moeten we er gewoon overheen stappen, leuke fiets, maar *** kwaliteit, Nederlands grote bek bedrijf met enorme VOC mentlaiteit (lees megalomaan) waar zowel (nieuwe) eigenaren als investeerders in bleven (niet op bleven) trappen.
Je zet het allemaal wel erg simpel weg en gaat volledig voorbij aan het feit dat continu deze standpunten herhalen helemaal niets toevoegt. Wel vervelend voor de klanten, werknemers en leveranciers die nu allemaal gedupeerd zijn.litebyte schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:52:
[...]
Heeft ook vaak met emotie en een soort van ontkenningsfase te maken. Als je helemaal gek bent op een merk, of dat nu apple of VM is, het blijkt toch op sommige of vele punten niet te deugen dan ga je er alles aan doen om dit te ontkrachten...of het nu waar of niet waar is...het product is geweldig want ik ben er helemaal idolaat van
En zeggen dat die dan allemaal in ontkenning zitten is onjuist en ook niet erg inlevend…
Ik blijf hopen op mooie discussies hier over wat we de toekomst van vanmoof kan zijn. Ondanks alle gebreken was (is) het een mooie fiets. Ik hoop oprecht dat er een mooie oplossing komt. Wellicht door een nieuwe partij die (betaald) onderhoud op de bestaande fietsen gaat aanbieden en die verbeteringen in de modellen gaat aanbrengen en ook service/onderhoud goed gaat regenen zodat de fietsen wel op de markt blijven. Zou toch doodzonde zijn voor alle mensen die wel van dit design houden als het helemaal verdwijnt door het mismanagement van het huidige (nu failliete) bedrijf
Ik vrees dat een aantal van de zwakke punten toch inherent is aan het design.Kammika schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:22:
[...]
Zou toch doodzonde zijn voor alle mensen die wel van dit design houden als het helemaal verdwijnt door het mismanagement van het huidige (nu failliete) bedrijf
Dat de batterij enkel met veel speciale ingrepen kan gewisseld worden vind ik bij een fiets ongelukkig en het beperkt de levensduur. Bij een defect heb je dan nog eens de werkuren die bovenop de kost van de batterij komen.
Een kicklock op die plaats nabij de naaf zal altijd moeilijk zijn omdat het zo gevoelig is aan vuil. Vuil is op die plaats niet te vermijden.
En een automatisch schakelende naaf die ook schakelt als er kracht op zit is mechanisch gewoon niet goed te praten. Je krijgt dan altijd schokken en vrijwel onbeheersbare krachten.
Ik denk ook dat een betrouwbare VM enkel kan als je de fiets ofwel sterk vereenvoudigt (geen versnellingen, geen kicklock, simpele electronica), ofwel de prijs sterk omhoog duwt (enviolo automaat er in, waterdichtheid overal verbeteren, robuuste motor en knoppen etc).
En de grote vraag is dan of je er nog genoeg verkocht krijgt om de kosten van een speciaal voor jou gebouwd frame etc te verantwoorden.
Hij (balkende) werd er nogal op afgerekend door mede politici omdat de VOC nu niet echt als positief kon worden ervaren er was in die tijd geen enkele andere org. die op zo'n schofterige en schandalige manier aan wereldwijde megalomane zelfverrijking deed dan de VOC.. Het beeld was toen natuurlijk heel anders - dat van een succesvol bedrijf - en nu nog steeds bij types als balkenende. Het werkelijke beeld is dus anders - net als bij VM dat lange tijd werd gezien en omschreven als wereldveroverend succesvol bedrijf... Dat was nogal relatiefValorian schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:04:
[...]
Beetje off-topic: maar grappig dat je steeds de term "VOC mentaliteit" er in blijft gooien. Die term is aan het begin van deze eeuw geïntroduceerd door Balkenende. Die bedoelde het positief, als in een handelsgeest die verder kijkt dan alleen Nederland, zonder arrogante bijsmaak. Vervolgens vond de oppositie het makkelijk scoren door de term als negatief te framen, want VOC = kolonisatie, plunderingen, etc. .. Voor beide 'uitleggen' valt iets te zeggen, maar de relatie met VM zie ik niet helemaal
[ Voor 22% gewijzigd door litebyte op 06-08-2023 21:16 ]
Ik zet er graag een goede fles Chablis op met diegene die het aandurft dat een doorstart niet doorgaat.Delirius schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:07:
Ben benieuwd, komende dagen zou erop of eronder moeten zijn voor wat betreft doorstart...
Link
Dat bedrijfsonderdelen over worden genomen, mogelijk - maar een voorzetting onder de merknaam VM..Acht de kans heel klein gezien de enorme puinhoop in verkooplanden achterlatend naast de ellende die huidige eigenaren (haal je fiets maar snel op in de vakantie...) Als je werkelijk toekomst en vertrouwen ziet in het merk als VM wacht je als curator met zo'n ophaal moment tot na serieuze overnamegesprekken.
Ik zou mij best voor kunnen stellen dat als een echte fabrikant het overneemt, bijvoorbeeld Gazelle, of zelfs de genoemde Trek en Giant, het merk een paar jaar in de kast laten rusten en dan komen met een designreeks onder de naam VM maar met hun bewezen onderdelen, ik het wél weer zou gaan kopen.litebyte schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:25:
[...]
Ik zet er graag een goede fles Chablis op met diegene die het aandurft dat een doorstart niet doorgaat.
Dat bedrijfsonderdelen over worden genomen, mogelijk - maar een voorzetting onder de merknaam VM..Acht de kans heel klein gezien de enorme puinhoop in verkooplanden achterlatend naast de ellende die huidige eigenaren (haal je fiets maar snel op in de vakantie...) Als je werkelijk toekomst en vertrouwen ziet in het merk als VM wacht je als curator met zo'n ophaal moment tot na serieuze overnamegesprekken.
Maar dan moet de direct ten gelden te maken waarde vooral zitten in de software enzo rondom VM's die ze meteen in hun eigen producten kunnen zetten. Kan mij weer niet voorstellen dat daar veel waarde in zit. Een fietscomputer met een elektrisch slot en een volgsysteem kunnen ze zelf ook wel, veel goedkoper, bedenken áls het echt een meerwaarde zou hebben.
Ofwel is het een goed overwogen bod, waarbij er een waarde geplakt is op dingen die de overnemer echt wil gaan gebruiken... Hoe rijp en robuust de ontwerpen van de S4 en S5 zijn zal nog wel een grote rol spelen.Delirius schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 21:07:
Ben benieuwd, komende dagen zou erop of eronder moeten zijn voor wat betreft doorstart...
Link
Ik heb meerdere keren gevraagd wie er al eentje had, en nooit kwam daar reactie op. Kan niet anders of het zijn tot hiertoe echt maar een paar prototypes geweest.
Of, het is een andere naieve instapper die denkt dat hij VM met minimale aanpassingen terug op de rails krijgt. En dan zal het af hangen van de hoeveelheid geld die die wil en kan investeren hoe lang het duurt.
[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 07-08-2023 09:11 ]