Bedankt voor alle reacties en duimpjes

The_Zohan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:50:
Prachtig verhaal, met plezier zitten lezen.
Hoeveel tijd heb je hierin mogen steken? Ik zit met een soortgelijk geval met een Dyson stofzuiger, maar kan voor 85€ iedere vorm van defect laten repareren. Als ik langer dan een uur bezig ben is het eigenlijk al niet meer waard
De precieze tijd heb ik niet bijgehouden, maar ik verwacht dat ik in totaal op z'n minst tientallen uren kwijt ben aan het mailcontact, het inlezen in de wet en andere zaken, en het opstellen en laten uitbrengen van de dagvaarding.
Toen ik bezig was met mijn dagvaarding kwam ik dit (of een soortgelijke uitspraak) ook tegen

Bij sommige producties maakte ik me hier al een beetje zorgen om, dus ik heb toen op verschillende plekken een korte inleiding/samenvatting toegevoegd om te verduidelijken op welke manier iets mijn standpunt ondersteunt. In de productie met klachten afkomstig van het Samsung-forum meld ik bijvoorbeeld dat hoewel de klachten inhoudelijk steeds hetzelfde zijn, elke relevante forumpost toch (deels) in deze productie is opgenomen om aan te tonen bij hoeveel verschillende mensen het probleem al eerder is opgetreden. Ook heb ik in de producties met correspondentie steeds de relevante delen van elk bericht samengevat en van een nummer voorzien zodat ik hier makkelijker naar kon verwijzen in de dagvaarding. Geen idee hoe gangbaar dit is, maar op dat moment leek het mij de meest praktische oplossing.
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 23:46:
Goed gedaan @
_pi!
De richtlijn van Techniek Nederland wordt vaak ingezet om de consument het idee te geven dat het product niets meer waard is. Ook in andere situaties dan geschillen overigens.
Maar in feite is het een nietszeggend document. Zoals je terecht stelt, en zoals de winkel in jouw situatie ook best wel weet, houdt het geen stand bij de rechter. Zeker niet als je, zoals jij, bewijs hebt dat er over de levensduur van een product wordt gesproken in marketingmateriaal en door verkopers.
Het kost echter veel moeite om voorbij de eerste lijn van de klantenservice te komen. Kom je bij de mensen uit die weten hoe een en ander juridisch in elkaar steekt, dan komen al snel schikkingen en kosteloze vervangingen op tafel. Jammer alleen dat een groot deel van de klagers zich vroegtijdig laat afschepen door die eerste lijn, waardoor dit een houdbaar businessmodel is geworden.
Ik herken volledig wat je noemt over die eerste lijn. Toen het coördinatieteam ineens contact met me opnam kreeg ik nog een beetje hoop wat dit betreft, maar ook hier bekroop me al snel het gevoel dat ik wederom te maken had met een medewerker/afdeling die niet bereid of bevoegd was om me echt verder te helpen. Toevallig heb ik toen ook nog jouw advies uit een ander topic opgevolgd door te vragen naar de verhinderdata, maar dit mocht helaas niet baten
In de huidige algemene voorwaarden verwijst de verkoper overigens wel naar de richtlijn van Techniek Nederland (al is het niet veel meer dan een verwijzing, en wordt het wederom onjuist aangeduid als levenduurverwachting). Ik vraag me af of dit nog verschil zou maken voor defecte producten die onder deze voorwaarden zijn aangeschaft?
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 00:15:
Goed werk!
Al jaren terug heb ik contact gehad met VNI over hun termijnen terwijl die over gemiddelde gebruikstermijnen gingen in plaats van levensduur.
Gaan we naar kijken - ofwel, er is nooit iets veranderd.
Wel jammer. Het juridisch apparaat is uitgekleed en de drempel is hoog. Hoewel het fijn is dat jij je recht gehaald hebt, staat de gemiddelde Nederlander nog steeds in de kou bij dit soort situaties.
Deze organisatie vertegenwoordigt ongetwijfeld talloze winkels die maar al te blij zijn met deze richtlijn, dus het verbaast me weinig dat er niets mee is gedaan. Inderdaad jammer, maar goed dat je een poging gedaan hebt. Het verlagen van dit soort drempels kan ik alleen maar toejuichen.
BrainCrash schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 01:52:
Mooi verhaal, met veel interesse gelezen, alleen snap ik iets niet…
[...]
Waarom zou je dan alsnog recht hebben op 100% van het aankoopbedrag?
Waarom zou dit niet 50% mogen zijn? (even de levensduur lineair gerelateerd aan het aankoopbedrag genomen, en omdat je 50% van de gestelde levensduur misloopt)…
Als de tv gerepareerd kon worden of als er een alternatief werd geboden was ik tot op zekere hoogte wel bereid geweest om te betalen of iets in te leveren, maar zoals @
marcieking al aangaf ging het hier om het ongedaan maken van de aankoop. Vandaar dat de verkoper in principe ook het recht had om de tv op eigen kosten retour te nemen.
Goed idee! Ga ik binnenkort doen.
Helemaal mee eens

Het ging me hierbij meer om het principe dan om het geld.
Qwerty-273 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:36:
Hier moest ik toch wel even op reageren. Een eigen webwinkel van de fabrikant die hoogstwaarschijnlijk de eigen adviesprijzen volgt is over het algemeen inderdaad duurder dan de rest. Een (online) verkoper volgt niet blind de adviesprijzen van de fabrikant maar zit daar vaak onder om met de rest van de verkopers te concurreren.
Klopt, daar heb ik ook best begrip voor. Maar in dit geval werd er gelinkt naar
een aparte pagina waar ik de tijdelijke en persoonlijke toegangscode zelf moest invullen voordat ik überhaupt iets te zien kreeg. In combinatie met de formulering in het mailtje schiep dat toch een bepaalde verwachting bij mij

Die gedachte kwam zeker bij me op, maar ik wilde graag eerst kijken wat er qua reparatie mogelijk was aangezien de tv me nog altijd uitstekend beviel tot het defect optrad. Toen dit niet mogelijk bleek is het balletje verder gaan rollen.
grasmanek94 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:22:
Kijk dit is mooi om een terugkoppeling te zien over dergelijke onderwerpen. Goed gedaan en bedankt voor het voorbeeld. Ook bedankt voor de duidelijke uitleg van het proces. Advocaat niet nodig dus, maar wel een erg goed opgestelde dagvaarding (is wel een kust zeg, netjes gedaan)!
Dankjewel! Qua schriftelijke communicatie ben ik vaak iets te formeel en perfectionistisch, maar ik denk dat het hier goed van pas kwam. Wel kostte het uiteindelijk erg veel tijd, en wist ik vaak niet zeker hoeveel kans ik zou maken en of ik alles wel op de juiste manier aanpakte. Alleen al in dat opzicht verwacht ik dat juridische hulp vaak wel het overwegen waard is

fopjurist schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Om deze reden trek ik een zaak pas in als er is betaald of een betaalbewijs wordt overlegd. Dan blijkt dat elk bedrijf in staat is om dezelfde dag een betaling te doen.
[...]
Strikt genomen is een schikking een nieuwe overeenkomst, en begint de rente in beginsel pas te lopen als de wederpartij in verzuim verkeert, bijvoorbeeld als de betalingstermijn in de schikking wordt overschreden. In de schikking kun je wel afspreken dat de rente doorloopt.
[...]
Je hebt het heel goed gedaan. Deze zaak had je anders gewonnen.
[...]
Dat betwijfel ik. In
de zaak Quelle is geoordeeld:
[...]
Als de winkel een nieuwe tv had geleverd, had zij
met een vertraging van 6 jaar uitvoering gegeven aan de overeenkomst. De tv die op dat moment wordt geleverd moet aan de overeenkomst beantwoorden, dus tussen de zeven en tien jaar meegaan (of nog langer bij premium-modellen). De consument krijgt dus niets extra's waarvoor bijbetaling gevraagd kan worden.
[...]
Betekening door een deurwaarder is in beginsel noodzakelijk om een dagvaarding bij de rechtbank aan te brengen. Dat is heel formeel maar het staat nu eenmaal zo in de wet:
art. 111 lid 1 Rv ("Dagvaarding geschiedt bij exploot."),
art. 45 Rv ("Exploten worden door een daartoe bevoegde deurwaarder gedaan op de wijze in deze afdeling bepaald.") en
art. 120 Rv ("Al hetgeen in deze afdeling is voorgeschreven, wordt op straffe van nietigheid in acht genomen."). Je kunt de dagvaarding ook zelf bezorgen en hopen dat de winkel bij de rechtbank verschijnt want dan kan de winkel zich niet zomaar op nietigheid beroepen (
art. 122 Rv), maar dan is er een kans dat de winkel de dagvaarding negeert.
[...]
Het is helaas het businessmodel. In dit geval was de winkel €436.68 meer kwijt, maar in andere gevallen heeft de winkel €1569,33 bespaard. Dat is voor de winkel lucratief tenzij meer dan 78% van de klanten er een zaak van maakt. In de praktijk ligt het percentage veel lager.
[...]
Incassokosten zijn kosten die je voorafgaand aan de procedure maakt om de hoofdsom en de rente te incasseren. In de procedure komen daar nog proceskosten bovenop. De incassokosten waren in de dagvaarding niet gevorderd dus in dat opzicht is het een mooie schikking. Aan de andere kant had TS €199
proceskosten kunnen vragen voor het opstellen van een dagvaarding met een hoofdsom van meer dan €1250 maar minder dan €2500.
[...]
Dan moet je ingaan op de aard van het defect. Het komt aan op de vraag of je het defect mocht verwachten. Kijk bijvoorbeeld naar mijn reacties in
dit topic over een defecte backlight.
Heel erg bedankt voor deze opheldering en duidelijke informatie. Het verbaast me dat ik jouw berichten en website niet ben tegengekomen toen het geschil nog liep. Misschien had ik dit topic al veel eerder moeten maken
Wat betreft het volgende:
De AV kunnen inderdaad weg. Als je je wel op de AV beroept, kun je alleen de relevante passages delen. De bezorginformatie was ook niet nodig en de correspondentie had in minder producties gekund (scheelt witruimte), en bij e-mails knip ik de handtekening en disclaimer weg. Bij websites of lange artikelen deel ik meestal de URL en de belangrijke informatie.
Toen ik de dagvaarding teruglas zag ik het zelf ook bijna over hoofd, maar in punt 25 heb ik wel verwezen naar producties 1 t/m 3. Ik wilde aantonen dat er in de algemene verkoopvoorwaarden geen specifieke levensduur werd genoemd en dat er in de Thuiswinkelvoorwaarden en aanvullende voorwaarden überhaupt niets over werd gezegd. Ook wilde ik voorkomen dat de verkoper zou proberen om een beroep te doen op de huidige voorwaarden, aangezien deze inmiddels aardig veranderd zijn en mogelijk een sterkere (maar onrechtmatige) verdediging in dit geschil konden bieden. Uit voorzorg heb ik er daarom voor gekozen om elk van deze documenten in hun volledigheid als producties op te nemen inclusief voorgaande onderbouwing, maar als dit (en de bezorgbevestiging) overbodig was dan zou het inderdaad al bijna 30 pagina's gescheeld hebben
De correspondentie had ik wel al ingekort, maar omdat het toen alsnog een heel lange reeks aan berichten was heb ik het op deze manier opgesplitst in verschillende producties. Maar het zou goed kunnen dat veel van deze berichten minder relevant waren dan ik had gedacht en dat het toch nog wat beknopter kon.