Tv kapot net buiten fabrieksgarantie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-01 11:51
Beste Tweakers,

Eind november 2020 kocht ik een Philips 58pus8545/12 a 650,-. Deze ging natuurlijk begin januari 2022 kapot, net buiten de fabrieksgarantie.

Nu lees ik her en der op het forum en op websites over een wettelijke verplichting dat de levensduur van een product circa 5 jaar is en dat de verkopende partij verplicht is je volledig te vergoeden mits het product buiten de garantie en binnen de 5 jaar wegens ondeugdelijkheid kapot gaat (de tv is naar mijn mening ondeugdelijk gezien het feit dat hij onder normale omstandigheden is gebruikt en plots kapot ging).

Ik heb dus contact opgenomen met *knip* Webwinkel (ja dat is dan al weer een nadeel) en die heeft mij doorgestuurd naar een reparatiecentrum die vervolgens om foto's vroeg en mij een offerte deden.

Dit is wat ze zeiden:
"
Werkzaamheden :
I.v.m. het niet beschikbaar zijn van de voor de reparatie benodigde onderdelen (of om economische reden) kunnen wij uw tv niet repareren. Als gevolg hiervan doen wij u, namens Philips, ter vervanging van uw defecte tv, een voorstel voor een nieuw toestel. Philips biedt u een 58PUS8507/12 aan met bijbetaling van € 362,- incl. btw. De hoogte van de bijbetaling is gebaseerd op de afschrijvingstabel van UNETO-VNI. Kunt u ons s.v.p. laten weten of u van dit coulancevoorstel gebruik wenst te maken? Let op: indien uw reactie langer dan 48 uur op zich laat wachten kan Philips de beschikbaarheid van de aangeboden tv niet garanderen. Indien u akkoord gaat bestellen wij uw nieuwe tv en maken, zodra deze bij ons binnen is een afspraak met u voor de levering. De levertijd is 10 tot 15 werkdagen. Tijdens het afleverbezoek zullen wij (indien deze nog niet is opgehaald) uw oude tv meenemen. De bijbetaling (indien van toepassing) dient direct bij aflevering, per pin te geschieden.

Daarbij zat een leuke tabel met deze kosten:
Omschrijving Aantal Kosten
Arbeidsloon € 57,01
58PUS8507/12 1,00 € 544,63
Totaal € 601,64
Behandelingskosten € 36,61
Transport € 56,51
Coulance van Philips - € 395,59
Totaal € 299,17
BTW 21% € 62,83
Totaal incl. BTW € 362,00

Er zitten kosten bij genaamd: arbeidsloon maar er is nog niets gedaan behalve het checken van foto's. Dit vind ik ook al erg dubieus.
toon volledige bericht
Wat moet ik in dit geval doen? Ik kan akkoord gaan maar dan betaal ik weer extra. Kan ik in mijn geval het volledige bedrag terug krijgen aangezien het product dus 'ondeugdelijk' is (weet niet hoe men ondeugdelijk precies definieert)

Als ik dus niet akkoord ga dan kan Philips dus het aanbod intrekken echter is webwinkel de verkopende partij dus daar moet ik het op verhalen. Ik wil er wel werk van maken maar een rechtszaak aanspannen gaat mij dan weer net te ver (mocht het zover komen).

Is er iemand met ervaring bij deze winkel en een dergelijke situatie en heeft iemand tips wat te doen in mijn geval? Ik zat te denken aan het aanbod accepteren en dan de kosten weer op webwinkel te verhalen maar weet niet of dat de juiste move is. Ik hoor het graag!

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 21:45 . Reden: Naam winkel verwijderd conform beleid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeeJeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-06 08:36
Hier staat alles wat je moet weten: https://www.consumentenbond.nl/tv/tv-reparatie

Rampage 4 extreme, i7-4960X, RTX2070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

Een vast garantietermijn bestaat in Nederland niet. Fabrieksgarantie is simpelweg een "extra" bovenop de wettelijke garantie, die loopt zolang als redelijkerwijs te verwachten is dat de apparatuur zou moeten functioneren.

Het "redelijkerwijs verwachten" stuk is natuurlijk bewust vaag aangezien een wasmachine een langere levensduur zou moeten hebben dan een telefoon.

Er geldt echter wel dat de bewijslast bij de consument ligt, en niet bij de verkopende partij na een half jaar. Dus jij moet bewijzen dat je niet ondeugdelijk om bent gegaan met het product. Garantie claimen met een baksteen door de TV is dus niet zo'n handig idee.

Bovendien heb je enkel te maken met de verkopende partij. Die verkopen jouw het product en zijn ook verantwoordelijk voor de garantieafhandeling bij een defect product.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

De term waar je op wil zoeken is 'conformiteit', niet garantie.
De webwinkel hoort een conform product te leveren, als een tv plots kapot gaat binnen de te verwachtte levensduur moet je bij de verkopende partij aankloppen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Niet goed gelezen

[ Voor 91% gewijzigd door rdfeij op 16-01-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
dragonhaertt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:18:
Precies.... even hier op het forum zoeken naar non-conformiteit en zelf wat leeswerk verrichten.
Alle info is dan beschikbaar inclusief zelfs voorbeelden van dagvaardingen die je kan uitsturen.
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:09:
Is er iemand met ervaring bij deze winkel en een dergelijke situatie en heeft iemand tips wat te doen in mijn geval? Ik zat te denken aan het aanbod accepteren en dan de kosten weer op webwinkel te verhalen maar weet niet of dat de juiste move is. Ik hoor het graag!
Wat je niet moet doen is op basis van je huidige kennis oplossingen gaan bedenken.

[ Voor 29% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

CirclDigital schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:21:
[...]

Precies.... even hier op het forum zoeken naar non-conformiteit en zelf wat leeswerk verrichten.
Alle info is dan beschikbaar inclusief zelfs voorbeelden van dagvaardingen die je kan uitsturen.

[...]

Wat je niet moet doen is op basis van je huidige kennis oplossingen gaan bedenken.
of gewoon op de website van consuwijzer "lenen"
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:41
Als het een garantiegeval is waarom moet TS dan betalen voor arbeidsloon, behandeling en transport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:28
Ik vindt het nogal een afschrijving 300+ euro voor twee jaar.
Zou daar niet blij mee zijn, en denk ik geen genoegen mee nemen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdHeide
Deze post heb ik inderdaad gelezen echter zie ik eerst een heel verhaal staan over hoeveel je terugkrijgt na hoeveel jaar en dan hebben ze het over een 'ondeugdelijk' product, dan is dit niet het geval. Maar is mijn TV ondeugdelijk als hij buiten de garantieperiode kapot gaat? Ik lees wel in verschillende post dat het bij fabrieksgarantie gaat om een 'extra' garantie bovenop de wettelijke garantie echter hoe overtuig ik een Webwinkel hiervan? En wat zeg ik tegen het reparatiebedrijf die mij kosten rekent die ze niet eens gemaakt hebben?

Ik zal het forum nog even rondspitten maar door de vele posts zie ik door de bomen het bos niet meer. Daarnaast spreken sommige mensen elkaar tegen waardoor het soms voor mij alleen maar onduidelijker wordt.

Ik denk dat ik ga beginnen met de voorbeeldbrief hierboven adresseren richting de Webwinkel en dan maar duimen dat ze met een passende oplossing komen.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Eind november 2020 kocht ik een Philips 58pus8545/12 a 650,-. Deze ging natuurlijk begin januari 2022 kapot, net buiten de fabrieksgarantie.
Bedoel je januari 2023? Als je echt vorig jaar bedoelt, wat is er dan in de tussentijd gebeurd dat het zolang heeft geduurd?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Arbeidsloon :?
Behandelingskosten :?

wtf
Ze hebben nog helemaal niets gedaan toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdHeide
dragonhaertt schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:18:
De webwinkel hoort een conform product te leveren, als een tv plots kapot gaat binnen de te verwachtte levensduur moet je bij de verkopende partij aankloppen.
Zojuist bericht de deur uit gedaan richting de Webwinkel aan de hand van een voorbeeldbrief.

Je zegt "de term waar ik op wil zoeken is conformiteit niet garantie" Bedankt, het woord fabrieksgarantie staat voornamelijk in de post omdat dit de situatie het beste omschrijft en om aan te geven waar ik wel en niet recht op zou kunnen hebben. Derhalve dat de post deze titel heeft gekregen. Dat ik op alleen garantie zoek is inderdaad niet de juiste term.

Een voorbeeldbrief is naar mijn mening de beste volgende stap voor mij, bedankt daarvoor in de reacties hierboven.

Conformiteit en hoe dat gedefinieerd kan worden is inderdaad iets waar ik nog wel even op kan gaan zoeken echter wacht ik eerst even af wat de Webwinkel gaat reageren. Het belangrijkste was om te weten waar ik precies recht op heb en zoals ik dat lees is dat A) een gratis reparatie of gratis vervangend product of B) het aankoopbedrag terug. Vanaf hier kan ik verder in ieder geval.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:16:
Arbeidsloon :?
Behandelingskosten :?

wtf
Ze hebben nog helemaal niets gedaan toch?
Dat dacht ik ook. Complete onzin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:18:
[...]

ik vind de administratiekosten al BS

Maar hoe dan ook. Je moet bij de verkoper zijn, geen handjeklap doen met HUN reparatiebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
Wetterlijk kan je van ze geen volledig bedrag eisen want je hebt ook met afschrijving te maken, ze mogen daarom een redelijk aanbod doen met flinke korting op een nieuw apparaat.

Volledig aankoopbedrag terug kun je op je buik schijven.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2023 19:22 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-12-2023
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:18:
[...]

Kan best. Hoe je ook wendt of keert heeft het reparatiebedrijf al kosten gemaakt door de garantie aanvraag te beoordelen. Of de hoogte van deze kosten gerechtvaardigd is, laat ik in het midden. Maar dan wel in rekening brengen bij hun opdrachtgever *knip* Hinten naar de naam van de winkel is niet de bedoeling. (naam zal wel snel uit dit topic verwijderd worden).
En niet aan TS, de eindklant.

[ Voor 6% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-06 20:21

Insidious

Professionele amateur

Oké, als je een beetje je best doet zouden de kosten nog gehalveerd kunnen worden. Mocht je die extra € 180,00 niet veel interesseren dan gewoon betalen en dan ben je er vanaf. Het is maar waar je zin in hebt, dat zal voor iedereen anders zijn. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Eigenlijk is dit ook zo verwarrend als wat:
Praktijkvoorbeeld
Een tv van €850 is na 3 jaar stuk. De reparatie kost €300 en is levensverlengend. Omdat er 3 van de verwachte 5 jaren zijn verstreken, rekent de winkelier als consumentenbijdrage aan de reparatie: 3/5 van €300 = €180. De overgebleven €120 betaalt de winkelier.
Let op! Als het product ondeugdelijk is, is een reparatie of vervanging gratis. Ook al wordt daarmee de levensduur verlengd.
Bij product ondeugdelijk staat er dan:
Ondeugdelijk product
Een onverwacht, te vroeg en buiten de schuld van de consument om kapot product.
Ah ja nee... dat heldert het helemaal op
8)7

Over wat voor een soort defect gaat het in het artikel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Knap dat ze vanaf een foto kunnen zien welk onderdeel kapot is, vraag me ook af wat de economische reden is van een tv van 2 jaar oud. lijkt me sterk dat daar geen onderdelen van te krijgen zijn of het scherm moet gebarsten zijn dan is die total loss zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik vind het nog wel een redelijk aanbod. Natuurlijk hoop je dat ie weer voor een paar tientjes gerepareerd gaat worden, maar we weten allemaal dat het tegenwoordig helaas niet meer zo werkt en dat je het dus met een nieuwe moet doen. De reparatiekosten zijn dus de kosten van een nieuwe tv. Dat is dus 650 euro. Als je dan dat rekensommetje van hierboven erop toepast (verwachte levensduur van 5 jaar) moet de winkel 3/5 van die 650 euro betalen. Dat is 390 euro. Bij genoemde reparatiekosten van 650 euro moet jij dus 260 bijbetalen. Hun voorstel is 362, dus daar zit misschien nog wat onderhandelingsruimte in, zodat je er misschien nog 100 euro af kan krijgen (al heb je hem al iets langer dan 2 jaar, dus je moet nog iets meer dan 260 zelf betalen). Vraag me alleen af hoe makkelijk dat gaat. En voor zo'n bedrag ga je ook niet naar de rechter stappen... Tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Je noemt webwinkel een nadeel. Mijn ervaring met 'klantvriendelijker' bekend staande zaken als Coolblue en Belsimpel is overigens precies hetzelfde. Na die 2 jaar garantie geven dergelijke zaken je ook niet met een glimlach gratis een nieuw exemplaar. Je wordt gewoon doorverwezen naar de fabrikant en krijgt een dergelijk voorstel.

Ben wel benieuwd naar de afloop. Je kunt natuurlijk altijd proberen om er nog wat vanaf te krijgen :)

[edit] ik zat nog even te googlen op die genoemde 'De hoogte van de bijbetaling is gebaseerd op de afschrijvingstabel van UNETO-VNI.' Daar wordt idd 5 jaar genoemd voor tv's in deze prijsklasse. Ik snap dan niet helemaal waar hun 362 euro op is gebaseerd. Je zou iig kunnen navragen hoe die rekensom is gemaakt. Of ze gaan uit van een hoger reparatiebedrag dan de vervangingswaarde van de tv. Al is die nieuwe tv als ik even google niet veel duurder dan je huidige. Maar goed, als dat ding via Philips 900 euro kost dan kom je wel weer op dat bedrag van 360 euro ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-05 11:47
Palomar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:43:
Ik snap dan niet helemaal waar hun 362 euro op is gebaseerd.
Als je goed gelezen had en het bericht had uitgeklapt zie je dat er allerhande kosten bijzitten die ze er bij gedaan hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQ2o6-VzzcI0thSkkSNrhz44MX8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j5LVyepQ4Xqj2wKyXWkXSnBA.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Toerq op 16-01-2023 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mr_evil08 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:21:
Wetterlijk kan je van ze geen volledig bedrag eisen want je hebt ook met afschrijving te maken, ze mogen daarom een redelijk aanbod doen met flinke korting op een nieuw apparaat.

Volledig aankoopbedrag terug kun je op je buik schijven.
Dat kun je absoluut zo niet stellen en is nergens op die manier wettelijk vastgelegd. Bepaalde producten mag je van verwachten dat deze een bepaalde tijd meegaan of functioneren. Dat is de conformiteit die hier reeds eerder genoemd is. Daar binnen ga je niet werken met afschrijving. Zo kan best zijn dat een product 5 jaar oud is, maar uiteindelijk niet conform, waarbij de koop overeenkomst ontbonden wordt gemaakt en het aankoopbedrag wordt teruggestort.

Het probleem veelal met Nederlandse wetgeving in deze, is wederom gelijk hebben en gelijk krijgen twee hel verschillende zaken zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Eigenlijk is dit ook zo verwarrend als wat:

[...]

Bij product ondeugdelijk staat er dan:

[...]

Ah ja nee... dat heldert het helemaal op
8)7

Over wat voor een soort defect gaat het in het artikel dan?
toon volledige bericht
Precies wat jij zegt had ik dus ook bij het lezen van dat artikel. Ik heb spontaan strepen in mijn scherm gekregen. Ze flikkeren en eigenlijk is het niet fatsoenlijk tv kijken meer, mits je graag een epileptische aanval wilt.

Bij de aanvang geven ze dus aan dat het om (economische) redenen niet gerepareerd kan worden. Of terwijl, niet leverbaar of te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvdHeide
Toerq schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:36:
Knap dat ze vanaf een foto kunnen zien welk onderdeel kapot is, vraag me ook af wat de economische reden is van een tv van 2 jaar oud. lijkt me sterk dat daar geen onderdelen van te krijgen zijn of het scherm moet gebarsten zijn dan is die total loss zeg maar
Dit vind ik ook al dubieus. Ik heb ook contact met de fabrikant, even zien wat zij zeggen. Ik stuur een update hier als ik reactie heb op de mail die ik naar de verkopende partij heb gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:17:
[...]

Precies wat jij zegt had ik dus ook bij het lezen van dat artikel. Ik heb spontaan strepen in mijn scherm gekregen. Ze flikkeren en eigenlijk is het niet fatsoenlijk tv kijken meer, mits je graag een epileptische aanval wilt.

Bij de aanvang geven ze dus aan dat het om (economische) redenen niet gerepareerd kan worden. Of terwijl, niet leverbaar of te duur.
sja naja, dat is jouw pakkie an niet natuurlijk

Ik vind het ook lastige discussies, maar als je recht hebt volgens de wet op kosteloos herstel / vervanging, dan zou ik me daar ook in vastbijten. :+
(Heb ik laatst met een wasmachine gehad. Had ik volgens de wet zelf moeten bijdragen, dan had ik me daar uiteraard ook prima bij neergelegd)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 16-01-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Remmersmaak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:22:
[...]

Kan best. Hoe je ook wendt of keert heeft het reparatiebedrijf al kosten gemaakt door de garantie aanvraag te beoordelen. Of de hoogte van deze kosten gerechtvaardigd is, laat ik in het midden. Maar dan wel in rekening brengen bij hun opdrachtgever [Mbr]*knip* Hinten naar de naam van de winkel is niet de bedoeling. [/] (naam zal wel snel uit dit topic verwijderd worden).
En niet aan TS, de eindklant.
Kosten maken. Ze hebben twee dingen gedaan:
Vrijdag gevraagd om foto's, serienummer en type. Deze heb ik gestuurd inclusief video van het probleem.
Maandag een reactie gehad dat het niet gerepareerd kon worden maar ik een alternatieve Tv kon krijgen. Kortom, ze hebben even gebeld met Philips, dit wou ik zelf ook wel doen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
paQ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:20:
[...]

sja naja, dat is jouw pakkie an niet natuurlijk

Ik vind het ook lastige discussies, maar als je recht hebt volgens de wet op kosteloos herstel / vervanging, dan zou ik me daar ook in vastbijten. :+
(Heb ik laatst met een wasmachine gehad. Had ik volgens de wet zelf moeten bijdragen, dan had ik me daar uiteraard ook prima bij neergelegd)
Hier nog even een sfeerimpressie van de heldere beelden van mijn TV:
YouTube: 13 januari 2023

Ik ben van mening dat als het allemaal heel duidelijk was dan was deze en dergelijke posts ook Nooit voorgekomen. Een stukje wet wat nog wel aangepast mag worden dus.

Als mijn goedkope Hisense apparaat van 43" problemen had dan had ik er ook geen bezwaar tegen gemaakt. Dat ding heeft in weer en wind onder de overkapping gehangen en die doet het nog steeds. Maar deze tv is nooit van zijn plek gekomen en in die twee jaar misschien maximaal 10x met een Duster afgenomen. (denk nog niet eens zo vaak maar dan lijkt het alsof we de woning nooit schoonmaken).

Bedankt voor het meedenken allemaal, wordt zeer gewaardeerd! Ik wacht de reactie af van de verkoper, deze zal ik uiteraard delen met jullie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remmersmaak
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Vrijdag gevraagd om foto's, serienummer en type. Deze heb ik gestuurd inclusief video van het probleem.
Maandag een reactie gehad dat het niet gerepareerd kon worden maar ik een alternatieve Tv kon krijgen. Kortom, ze hebben even gebeld met Philips, dit wou ik zelf ook wel doen voor dat geld.
Begrijp me niet verkeerd. In het aanbod wat ze jou gedaan hebben met originele prijs, afschrijving, alternatief product enz. enz. heb ik me niet verdiept. Ik heb alleen aangegeven dat er wel degelijk kosten gemaakt kunnen zijn.

Ik heb ook aangegeven dat ik de hoogte van de kosten die jou (die niet aan jou voorgespiegeld hadden moeten worden maar aan de (re)seller) niet kan beoordelen.

Er van uitgaand dat het geen standaard gegenereerd bericht is wat je ontvangen hebt.

Tegenwoordig kost alles geld:

- Garantie / Reparatieaanvraag komt binnen bij reparatiebedrijf
- Aanvraag wordt doorgesluisd naar tweedelijns 'specialist'
- Die kan verzoek niet direct beoordelen en vraagt om afbeeldingen
- Afbeeldingen worden ontvangen
- Afbeeldingen worden beoordeeld
- Technische dienst wordt ingeschakeld
- Na observatie en onderzoek blijken benodigde onderdelen niet voorradig
- Purchasing afdeling wordt ingeschakeld
- Onderdelen blijken niet mee te leveren
- In de tussentijd zal er ook wel meerdere malen contact opgenomen zijn met de fabrikant
- Vervangingswaarde wordt berekend
- Voorstel voor garantie incl. afschrijving wordt gedaan.
- Waarschijnlijk mis ik nog een aantal stappen in deze procedure (administratief, logistiek)

Helaas ervaar jij uit deze procedure geen tastbaar resultaat.

Of de hoogte van de kosten terecht is. Geen idee.

Maar de kosten kunnen gemaakt zijn. Nogmaals, als het geen automatisch antwoord is. Mensen kosten geld. Zeker in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Remmersmaak schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Begrijp me niet verkeerd. In het aanbod wat ze jou gedaan hebben met originele prijs, afschrijving, alternatief product enz. enz. heb ik me niet verdiept. Ik heb alleen aangegeven dat er wel degelijk kosten gemaakt kunnen zijn.

Ik heb ook aangegeven dat ik de hoogte van de kosten die jou (die niet aan jou voorgespiegeld hadden moeten worden maar aan de (re)seller) niet kan beoordelen.

Er van uitgaand dat het geen standaard gegenereerd bericht is wat je ontvangen hebt.

Tegenwoordig kost alles geld:

- Garantie / Reparatieaanvraag komt binnen bij reparatiebedrijf
- Aanvraag wordt doorgesluisd naar tweedelijns 'specialist'
- Die kan verzoek niet direct beoordelen en vraagt om afbeeldingen
- Afbeeldingen worden ontvangen
- Afbeeldingen worden beoordeeld
- Technische dienst wordt ingeschakeld
- Na observatie en onderzoek blijken benodigde onderdelen niet voorradig
- Purchasing afdeling wordt ingeschakeld
- Onderdelen blijken niet mee te leveren
- In de tussentijd zal er ook wel meerdere malen contact opgenomen zijn met de fabrikant
- Vervangingswaarde wordt berekend
- Voorstel voor garantie incl. afschrijving wordt gedaan.
- Waarschijnlijk mis ik nog een aantal stappen in deze procedure (administratief, logistiek)

Helaas ervaar jij uit deze procedure geen tastbaar resultaat.

Of de hoogte van de kosten terecht is. Geen idee.

Maar de kosten kunnen gemaakt zijn. Nogmaals, als het geen automatisch antwoord is. Mensen kosten geld. Zeker in deze tijd.
toon volledige bericht
Ik snap je reactie. Ik ga hier ook geen discussie over aan want dat is dan weer off-topic + ik heb mijn zegje wel klaar voor dergelijke situatie.

Mijn eerste reactie op mijn e-mail naar *knip* Webwinkel is binnen:
Beste klant,
Bedankt voor je mail.
Wist je dat er op onze website informatie te vinden is over jouw bestelling, garantie & reparatie, ruilen en nog veel meer?
Klik hier om onze klantenservice pagina te bezoeken.
Mocht het antwoord op jouw vraag hier niet tussen staan, dan willen we je vragen om het contact formulier in te vullen, zodat we je verder kunnen helpen. Deze mail wordt niet in behandeling genomen.
Met vriendelijke groet,
*knip* Webwinkel

Contactformulier dus, weer zo'n dooddoener. Voor mij niet mogelijk om te achterhalen wanneer iets verstuurd is. Bij deze: Ik verstuur hem binnen nu en 5 minuten.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 22:57 . Reden: Naam winkel (weer) weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Excuses @Yorinn , ik zou de reactie net aanpassen! ik vergeet dat ik geen namen mag noemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remmersmaak
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:50:
[...]

Ik snap je reactie. Ik ga hier ook geen discussie over aan want dat is dan weer off-topic + ik heb mijn zegje wel klaar voor dergelijke situatie.

Mijn eerste reactie op mijn e-mail naar winkel is binnen:
Beste klant,
Bedankt voor je mail.
Wist je dat er op onze website informatie te vinden is over jouw bestelling, garantie & reparatie, ruilen en nog veel meer?
Klik hier om onze klantenservice pagina te bezoeken.
Mocht het antwoord op jouw vraag hier niet tussen staan, dan willen we je vragen om het contact formulier in te vullen, zodat we je verder kunnen helpen. Deze mail wordt niet in behandeling genomen.
Met vriendelijke groet,
winkel

Contactformulier dus, weer zo'n dooddoener. Voor mij niet mogelijk om te achterhalen wanneer iets verstuurd is. Bij deze: Ik verstuur hem binnen nu en 5 minuten.
toon volledige bericht
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp het en heb begrip voor je situatie. Probeer met de informatie in dit topic nogmaals telefonisch contact op te nemen met de verkoper. Telefonisch (of via mail of chat) als je iets zwart op wit wilt hebben). Maar niet via een of ander formulier. Mij hebben ze telefonisch een paar keer (niet ontvangen product, defect product) goed geholpen.

Doe dit tijdens kantooruren. Mijn ervaring, die zeker niet representatief hoeft te zijn, is dat je tijdens kantoor uren contact krijgt met mensen die er 'echt' werken en buiten kantooruren wordt doorgeschakeld naar een of ander callcenter met een script.

Nogmaals succes. Ik leef met je mee en hoor graag wat er verder uit gaat komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 16-01-2023 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:07
hcQd schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:25:
Als het een garantiegeval is waarom moet TS dan betalen voor arbeidsloon, behandeling en transport?
Omdat de coulance vanuit de fabriek gaat en niet de winkel. Nu weet TS dat de tv niet meer te repareren is(om welke reden dan ook). En moet de winkel met een aanbieding komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:32
_Dune_ schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:07:
[...]

Dat kun je absoluut zo niet stellen en is nergens op die manier wettelijk vastgelegd. Bepaalde producten mag je van verwachten dat deze een bepaalde tijd meegaan of functioneren. Dat is de conformiteit die hier reeds eerder genoemd is. Daar binnen ga je niet werken met afschrijving. Zo kan best zijn dat een product 5 jaar oud is, maar uiteindelijk niet conform, waarbij de koop overeenkomst ontbonden wordt gemaakt en het aankoopbedrag wordt teruggestort.

Het probleem veelal met Nederlandse wetgeving in deze, is wederom gelijk hebben en gelijk krijgen twee hel verschillende zaken zijn.
Dan is het de gang naar de rechter om je gelijk te halen als je daar zo stellig op bent daar recht op te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 17-01-2023 08:09 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:50:
[...]
In de tijd die je nu hebt besteed aan brieven (die niet gaan helpen) en berichten hier had je ook gewoon even wat kunnen lezen over conformiteit (zoals de consuwijzer, maar nog beter op dit forum). Jammer dat je die moeite niet neemt, dan had je kunnen zien dat iedere verkoper gewoon een oplossing biedt als ze merken dat je weet waarover je het hebt en zodra de eerste dagvaarding binnenkomt.

Doe je die moeite niet dan blijf je hangen in discussies over afschrijven, tabellen, enz terwijl je gewoon recht hebt op een conform product, dus reparatie of volledige vervanging (geld of ander exemplaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Het zou dan ook wel helpen als organisaties als de Consumentenbond en ACM daar wat helderder over communiceren. Helderder als in: (het voorbeeld van de 3 jaar oude TV) ja, je hebt wel recht op kosteloos herstel. Of, Nee, je zult 2/6 moeten bijdragen.
Door alleen maar te stellen: we hebben in Nederland geen garantie termijn maar een verwachte levensduur, maakt het allemaal vaag en ontastbaar voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:28:
Door alleen maar te stellen: we hebben in Nederland geen garantie termijn maar een verwachte levensduur, maakt het allemaal vaag en ontastbaar voor consumenten.
Er zijn een vrijwel ontelbaar aantal zaken waarvoor je dan een grens moet vaststellen. Veel EU landen hanteren een verjaringstermijn van twee jaar, maar dat lijkt mij ook onredelijk.

Los daarvan schreef de TS:
Eind november 2020 kocht ik een Philips 58pus8545/12 a 650,-. Deze ging natuurlijk begin januari 2022 kapot
Ik vermoed dat daar moet staan 'januari 2023', maar wie koopt er nu een televisie van €650 met het idee dat die televisie twee jaar later hersteld moet worden, maar niet meer hersteld kan worden?

Als fabrikanten heel snel stoppen met het produceren van benodigde onderdelen, dan kom je steeds uit op vervanging door een nieuwer model waarvoor moet worden bijbetaald want 'extra mogelijkheid XYZ'.

De vraag is volgens mij vooral of dat laatste het gevraagde bedrag rechtvaardigt. Dus krijgt de TS een wezenlijk beter toestel voor dat extra bedrag? Ik weet weinig van televisies, maar als ik de modellen vergelijk dan is het nieuwe model Edge-lit, verbruikt het minder stroom en heeft Bluetooth 5.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RvdHeide Lees oa dit topic even door. staat alles in wat betreft je rechten en hoe te handelen.

OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Real schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:40:
[...]

Er zijn een vrijwel ontelbaar aantal zaken waarvoor je dan een grens moet vaststellen. Veel EU landen hanteren een verjaringstermijn van twee jaar, maar dat lijkt mij ook onredelijk.
zeker, alleen de consumentenbond zegt in hetzelfde voorbeelden 2 verschillende dingen. Dat schept alleen maar (verdere) verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
CirclDigital schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:18:
[...]

In de tijd die je nu hebt besteed aan brieven (die niet gaan helpen) en berichten hier had je ook gewoon even wat kunnen lezen over conformiteit (zoals de consuwijzer, maar nog beter op dit forum). Jammer dat je die moeite niet neemt, dan had je kunnen zien dat iedere verkoper gewoon een oplossing biedt als ze merken dat je weet waarover je het hebt en zodra de eerste dagvaarding binnenkomt.

Doe je die moeite niet dan blijf je hangen in discussies over afschrijven, tabellen, enz terwijl je gewoon recht hebt op een conform product, dus reparatie of volledige vervanging (geld of ander exemplaar).
Bedankt voor je reactie. Wat je hier doet is een aanname. Ik heb een bericht gestuurd naar de betreffende winkel met daarin het verhaal dat ik inderdaad uit mag gaan van een conform product en dat het product dus niet voldoet aan de verwachtingen die ik er van mag hebben. Ik heb de verschillende websites, en forum Posts gelezen n.a.v. De reacties hier. Als je de voorbeeldbrief ziet die hierboven ergens aangegeven wordt dan zie je ook dat hierin exact hetzelfde staat als jij hier probeert te verduidelijken.

Ik wacht af wat de verkoper gaat zeggen. De reactie zal ik uiteraard delen hier.

Bedankt voor alle tijd en moeite tot dusver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Kun je dit nog aanvullen:

A. Is de televisie nu in januari 2022 of januari 2023 defect gegaan? Want als het 2022 was ga je nogal ruim over de standaard klachttermijn heen. Dat is nog niet per se een probleem, maar soms wel.

B. Het is waarschijnlijk ook relevant of je de televisie oorspronkelijk als consument hebt gekocht of zakelijk (waarschijnlijk het eerste, maar dat hoeft niet zo te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 22:10
RvdHeide schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Je hebt een prijsopgave ontvangen, indien je akkoord gaat worden deze kosten in rekening gebracht. (en die kosten is niet alleen voor maar even een belletje naar Philips)
Voor het maken van de offerte heb je geen kosten ontvangen.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Kenny73 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:13:
[...]

Je hebt een prijsopgave ontvangen, indien je akkoord gaat worden deze kosten in rekening gebracht. (en die kosten is niet alleen voor maar even een belletje naar Philips)
Voor het maken van de offerte heb je geen kosten ontvangen.
150 euro voor een mailtje beantwoorden en een ander toestel opsturen is buitenproportioneel.
Ze weten daar heus wel dat bij het zien van de klacht het een economisch total loss was. Daar komt geen onderzoek bij aan te pas. (ze hebben het toestel niet eens in levende lijven gezien, dus hoe kun je in hemelsnaam onderzoekskosten maken?)
Daarbij zijn de kosten ogenschijnlijk vrijblijvend, want als je nu niet meer reageert / akkoord gaat, dan... niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Real schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:40:

Ik vermoed dat daar moet staan 'januari 2023', maar wie koopt er nu een televisie van €650 met het idee dat die televisie twee jaar later hersteld moet worden, maar niet meer hersteld kan worden?

Als fabrikanten heel snel stoppen met het produceren van benodigde onderdelen, dan kom je steeds uit op vervanging door een nieuwer model waarvoor moet worden bijbetaald want 'extra mogelijkheid XYZ'.
Misschien moeten we het omdraaien; de verkoper heeft besloten de TV te verkopen. Die heeft de eerste keuze gemaakt om de TV van fabrikant A te verkopen. De verkoper weet precies welke nazorg-voorwaarden daar aan vast zitten. Als het ding dus stuk gaat binnen de verwachte levensduur, en verwachte levensduur voor een TV is in mijn ogen 10 jaar, dan is er bewijslast voor de klant om te bewijzen dat de klant geen oorzaak heeft in het defect.

Een paar foto's schieten dat de TV-behuizing niet beschadigd is zou al prima moeten zijn. Non-tamper schroefjes er nog in en je zit gebakken in principe.

Dat de fabrikant vervolgens beslist dat er elk jaar 8 nieuwe modellen TV's moeten komen waarbij "oude" modellen van twee jaar oud geen spare parts meer hebben, kunnen krijgen of dat het technisch onmogelijk is om het ding te repareren, is geen issue voor de consument, maar voor de verkoper.

Indien het defect niet veroorzaakt is door ondegelijk gebruik, dan is het dus een non-conform product. De "productiefout" of "ontwerpfout" heeft er dus vanaf het begin al ingezeten, ook al komt het defect pas na 6 jaar naar boven door bijvoorbeeld het gebruik van een condensator die eigenlijk net buiten spec behandeld wordt en het in dit geval 6 jaar uithoudt. Derhalve heeft de consument recht op een werkende TV. Bij voorkeur eenzelfde model, maar de consument mag er niet op achteruit gaan. Een 65" TV vervangen door een 32" is dus niet de bedoeling. En dit speelt enkel tussen verkoper en klant.

Bovendien kan het niet de klant aangeschreven worden dat TV's tegenwoordig niet meer repareerbaar zijn (of dat het niet meer loont om het ding te repareren).

Maar inderdaad, recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door M2M op 18-01-2023 09:22 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny73
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-06 22:10
paQ schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:40:
[...]

150 euro voor een mailtje beantwoorden en een ander toestel opsturen is buitenproportioneel.
Ze weten daar heus wel dat bij het zien van de klacht het een economisch total loss was. Daar komt geen onderzoek bij aan te pas. (ze hebben het toestel niet eens in levende lijven gezien, dus hoe kun je in hemelsnaam onderzoekskosten maken?)
Daarbij zijn de kosten ogenschijnlijk vrijblijvend, want als je nu niet meer reageert / akkoord gaat, dan... niks.
Nee, je mailtje is nog steeds kosteloos.
Tevens betreft het een coulance prijsopgave en is het toestel niet economisch total loss.
Wanneer je accoord gaat worden de onderzoekskosten niet in rekening gebracht.
Als je er nu vanaf ziet brengt de reparateur ook geen kosten in rekening.

24x LG Mono Full Black 320Wp, SMA Sunny Tripower 6000TL/ Atlantic 270 L WP-Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Real schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Kun je dit nog aanvullen:

A. Is de televisie nu in januari 2022 of januari 2023 defect gegaan? Want als het 2022 was ga je nogal ruim over de standaard klachttermijn heen. Dat is nog niet per se een probleem, maar soms wel.

Hij is in januari 2023 defect gegaan. November 2022 verliep de garantie.

B. Het is waarschijnlijk ook relevant of je de televisie oorspronkelijk als consument hebt gekocht of zakelijk (waarschijnlijk het eerste, maar dat hoeft niet zo te zijn).

Als consument gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Update:

De winkel heeft tot op heden nog geen reactie gegeven op mijn e-mail. Ik heb ze twee weken de tijd gegeven om te reageren, ze hebben dus nog 1 dag.

Zal kijken of ik morgen een reactie krijg en anders zal ik er nogmaals bericht achteraan doen. De reactietijd is wel erg typisch voor dit bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eddy Cosworth
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-04 01:10
*knip* Offtopic. Deze discussie hoort hier niet thuis.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 29-01-2023 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-06 12:28
*knip* Een probleemtopic is niet de plek om (korte) productreviews te plaatsen.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 31-01-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Update:

Eindelijk reactie gekregen van de winkel. Er wordt hier naar de beruchte tabel verwezen echter kan dat dus niet. Wel hoef ik dus niet voor de kosten op te draaien van het reparatiebedrijf (nouja, ze zeggen dat ik het achteraf terug krijg).

Wat zou mijn volgende stap het beste kunnen zijn? De tabel is niet rechtsgeldig, meende ik te lezen in eerdere verhalen. Is er iemand die mij verder kan helpen? Ik weet niet precies wat een tactische set is op dit moment. Hun eigen website zegt dit bij het kopje garantie:

Rechten en plichten tijdens en na de garantieperiode
Als klant van WINKEL heb je bepaalde rechten en plichten, tijdens en na de garantieperiode.

Jouw rechten
Je hebt recht op een deugdelijk product. Het gekochte product moet voldoen aan wat je in redelijkheid van dit product mag verwachten. Een product waarvan de garantie of economische levensduur nog niet verlopen is, moet voldoen aan wat je bij normaal gebruik mag verwachten.

Wanneer je een product hebt gekocht bij WINKEL en het product voldoet niet aan de verwachtingen die je als consument mag hebben, is WINKEL daarvoor aansprakelijk. Dit houdt in dat WINKEL wettelijk verplicht is jou een deugdelijk product te leveren. Als jouw verwachtingen onjuist waren, te hoog of onrealistisch en het product is wel deugdelijk, is WINKEL uiteraard niet aansprakelijk.

Jouw plichten
Als consument heb je een onderzoeksplicht. Dit wil zeggen dat je een verkoper vragen moet stellen voordat je een aankoop doet wanneer je twijfelt of een bepaald product wel geschikt is voor jouw gebruik.

Bekijk voor meer informatie over jouw rechten, plichten en de voorwaarden rondom een aankoop onze algemene verkoopvoorwaarden.

Alles over Garantie & Reparatie vind je hier

Hun antwoord:
Rotterdam, dinsdag 7 februari 2023

Goedemiddag,

Onlangs heeft u contact gehad met één van mijn collega\'s over de ontvangen prijsopgave.
Graag geef ik u meer informatie over hoe WINKEL te werk gaat.

Indien een product buiten garantie is, maar binnen de economische levensduur valt en er moet een essentieel onderdeel vervangen worden dan is het redelijk dat u een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten. De verdeling van de reparatiekosten is naar rato van het aantal maanden dat u het product in uw bezit heeft gehad in verhouding met de economische levensduur. Uw toestel is momenteel 25 maanden oud, en heeft een economische levensduur van 60 maanden.

De reparateur heeft een prijsopgave opgesteld. De totale omruilkosten bedragen € 694,76 exclusief BTW. Vanuit Philips is er reeds een coulance van € 395,59 gegeven, waarmee voor u een bedrag van € 362,00 (inclusief BTW) overbleef.

Wij hebben deze prijsopgave beoordeeld volgens de richtlijnen van Techniek Nederland (voorheen: Uneto-VNI). Zie hiervoor ook de volgende website met link naar de tabel \\\'richtlijnen afschrijvingsmethoden\\\':
https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

Hieruit is gebleken dat u recht heeft op meer coulance dan reeds door Philips gegeven. De uiteindelijke omruil prijs voor u bedraagt: € 112,69 inclusief BTW. Wanneer u akkoord wenst te gaan met de prijsopgave, dient u de gehele € 362,00 te voldoen aan het reparatiebedrijf. U kunt zich daarna met betaalbewijs en dit reparatienummer (DAL54600299) melden bij één van onze vestigingen, alwaar u € 249,31 retour kunt ontvangen.

Indien u geen gebruik wenst te maken van het reparatieaanbod kunt u er ook voor kiezen de koop te ontbinden voor de restwaarde van het toestel. Deze bedraagt € 378,58. Dit kan enkel worden uitbetaald tegen inlevering van de televisie inclusief accessoires. Het toestel gaat dan retour naar de leverancier. Indien u dit wenst ontvangen wij graag bericht van u zodat wij dit voor u in gang kunnen zetten.

Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat uiteraard ook graag van u.
toon volledige bericht
Dit is overigens de link die ze aanhalen:
https://www.techniekneder...r/gebruiksduurverwachting

De tabel verteld inderdaad wat de gemiddelde economische levensduur van het apparaat is. Echter wordt er nergens gesproken over het feit dat dit een manier is om de kosten die gemaakt worden voor de vervanging of reparatie van de door hun , niet deugdelijke product, te berekenen. Dat doen ze echter wel.

In hun eigen voorwaarden schrijven ze tevens dat ze zelf aansprakelijk zijn voor het niet deugdelijke product. Het bewijs dat het product het prima deed bij aflevering heb ik uiteraard. Genoeg foto’s en video’s.

[ Voor 26% gewijzigd door RvdHeide op 07-02-2023 17:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-06 22:07
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn TV en verkopende partij (verwijzing naar fabrieksgarantie en gesteggel over coulance). Ik heb het uiteindelijk op een rechtzaak laten aankomen en heb deze gewonnen.

Vanavond heb ik meer tijd en zal ik uitgebreider reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
davasch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:25:
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn TV en verkopende partij (verwijzing naar fabrieksgarantie en gesteggel over coulance). Ik heb het uiteindelijk op een rechtzaak laten aankomen en heb deze gewonnen.

Vanavond heb ik meer tijd en zal ik uitgebreider reageren.
Bedankt! Ik ben benieuwd naar je verhaal.

Ik ben in dit geval wel geneigd op het aanbod van 112.- in te gaan maar wil ze wel attenderen op het feit dat die tabel en hun aangehaalde link niet van toepassing zijn in dit geval, ik weet echter niet hoe ik dit het beste kan verwoorden.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• davasch
Bij mij ging het om ongeveer 900,- reparatiekosten, dus dat maakte het voor mij wat lonender om er werk van te maken >:) . Je kan je afvragen of 112,- al dat werk, kosten die je moet maken en dus risico, waard is. Het wrange is natuurlijk wel dat de winkel dit ook weet en op die manier waarschijnlijk inschat dat ze er daarom wel mee weg zullen komen.

Mijn verhaal zo kort mogelijk weergegeven
erg verkorte versie, dit heeft uiteindelijk vanaf ongeveer december 2021 tot november 2022 geduurd
  • TV gekocht bij een webshop met ook een fysieke winkel. Deze tv heeft iets meer dan 2 jaar probleemloos gewerkt.
  • Na verloop van tijd wordt er een rechthoek in beeld zichtbaar die een andere helderheid heeft dan de rest van het beeld. Dit blijkt een bekend probleem te zijn (fabricagefout), er is zelf een reparatieprogramma van de fabrikant opgezet.
  • Contact opgenomen met de winkel, televisie daar afgegeven. Er werd meteen al vrij bot duidelijk gemaakt dat dit allemaal normaal was, met OLED-techniek te maken heeft en er niets gratis gerepareerd zou worden. Vervolgens een offerte voor reparatie ontvangen van +/- 900,-. 8)7
    Hier ben ik niet mee akkoord gegaan omdat ik binnen de redelijkerwijze te verwachte levensduur recht heb op een conform product. Dat deze termijn langer dan 2,5 jaar is heb ik onderbouwd met de Techniek Nederland afschrijvingstabel.
  • Vervolgens een hoop heen-en-weer gemail waarbij iedereen op zich netjes blijft maar we inhoudelijk niet verder komen.
  • Winkel in gebreke gesteld, laatste kans gegeven om een conform product te leveren. Er werd vervolgens duidelijk aangegeven dat dit niet zou gebeuren omdat er volgens hen geen recht meer op garantie was.
  • Vervolgens heb ik de koop (eenzijdig) ontbonden. Dat houdt kort gezegd in dat zij de tv weer terugkregen en ik mijn geld terug zou moeten krijgen, alsof de verkoop nooit plaatsgevonden zou hebben. Dit betwistten ze uiteraard.
  • Toen de termijn die ik gesteld had bij het ontbinden van de koopovereenkomst verstreken was en ik het aankoopbedrag niet retour had ontvangen heb ik een dagvaarding opgesteld en laten verzenden door de deurwaarder. Ik heb hierbij een dagvaarding van een andere Tweaker (dit topic) met een soortgelijk probleem als voorbeeld gebruikt. Bij hem was dat voldoende om de winkel alsnog tot repareren te bewegen.
  • In mijn geval bleven ze echter bij hun standpunt en heb ik het wel aan de kantonrechtbank voor kunnen leggen. Ik heb op vrijwel alle punten gelijk gekregen en alle kosten die ik gemaakt heb vergoed gekregen inclusief wettelijke rente.
Ik deel de tekst van de dagvaarding en van de uitspraak graag als je daar iets aan hebt. Die moet ik dan wel eerst even opschonen want er staan veel persoons-/bedrijfsgegevens in.

edit: Ik zie dat hij inmiddels ook gepubliceerd is op rechtspraak.nl, dit is in ieder geval al de uitspraak.

Je topic spoort me wel aan om toch nog eens een review over deze winkel achter te laten nu alles eindelijk afgehandeld is :+

[ Voor 8% gewijzigd door davasch op 07-02-2023 20:33 . Reden: link naar uitspraak toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
davasch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:15:
Bij mij ging het om ongeveer 900,- reparatiekosten, dus dat maakte het voor mij wat lonender om er werk van te maken >:) . Je kan je afvragen of 112,- al dat werk, kosten die je moet maken en dus risico, waard is. Het wrange is natuurlijk wel dat de winkel dit ook weet en op die manier waarschijnlijk inschat dat ze er daarom wel mee weg zullen komen.

Mijn verhaal zo kort mogelijk weergegeven
erg verkorte versie, dit heeft uiteindelijk vanaf ongeveer december 2021 tot november 2022 geduurd
  • TV gekocht bij een webshop met ook een fysieke winkel. Deze tv heeft iets meer dan 2 jaar probleemloos gewerkt.
  • Na verloop van tijd wordt er een rechthoek in beeld zichtbaar die een andere helderheid heeft dan de rest van het beeld. Dit blijkt een bekend probleem te zijn (fabricagefout), er is zelf een reparatieprogramma van de fabrikant opgezet.
  • Contact opgenomen met de winkel, televisie daar afgegeven. Er werd meteen al vrij bot duidelijk gemaakt dat dit allemaal normaal was, met OLED-techniek te maken heeft en er niets gratis gerepareerd zou worden. Vervolgens een offerte voor reparatie ontvangen van +/- 900,-. 8)7
    Hier ben ik niet mee akkoord gegaan omdat ik binnen de redelijkerwijze te verwachte levensduur recht heb op een conform product. Dat deze termijn langer dan 2,5 jaar is heb ik onderbouwd met de Techniek Nederland afschrijvingstabel.
  • Vervolgens een hoop heen-en-weer gemail waarbij iedereen op zich netjes blijft maar we inhoudelijk niet verder komen.
  • Winkel in gebreke gesteld, laatste kans gegeven om een conform product te leveren. Er werd vervolgens duidelijk aangegeven dat dit niet zou gebeuren omdat er volgens hen geen recht meer op garantie was.
  • Vervolgens heb ik de koop (eenzijdig) ontbonden. Dat houdt kort gezegd in dat zij de tv weer terugkregen en ik mijn geld terug zou moeten krijgen, alsof de verkoop nooit plaatsgevonden zou hebben. Dit betwistten ze uiteraard.
  • Toen de termijn die ik gesteld had bij het ontbinden van de koopovereenkomst verstreken was en ik het aankoopbedrag niet retour had ontvangen heb ik een dagvaarding opgesteld en laten verzenden door de deurwaarder. Ik heb hierbij een dagvaarding van een andere Tweaker (dit topic) met een soortgelijk probleem als voorbeeld gebruikt. Bij hem was dat voldoende om de winkel alsnog tot repareren te bewegen.
  • In mijn geval bleven ze echter bij hun standpunt en heb ik het wel aan de kantonrechtbank voor kunnen leggen. Ik heb op vrijwel alle punten gelijk gekregen en alle kosten die ik gemaakt heb vergoed gekregen inclusief wettelijke rente.
Ik deel de tekst van de dagvaarding en van de uitspraak graag als je daar iets aan hebt. Die moet ik dan wel eerst even opschonen want er staan veel persoons-/bedrijfsgegevens in.

edit: Ik zie dat hij inmiddels ook gepubliceerd is op rechtspraak.nl, dit is in ieder geval al de uitspraak.

Je topic spoort me wel aan om toch nog eens een review over deze winkel achter te laten nu alles eindelijk afgehandeld is :+
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen. Ik heb het even doorgelezen en vind het toch ook wel weer mooi dat de winkel er geld achteraan moest doen voor de gemaakte kosten. Het kost een hoop tijd allemaal en het is erg frustrerend.

In mijn geval denk ik er nog even over na. Mocht ik in mijn geval opnieuw fabrieksgarantie krijgen dan heb ik er in ieder geval nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
Gisteren heb ik dit geantwoord :
Beste Winkel,

Bedankt voor uw bericht. Ik zit inmiddels al bijna 5 weken met een kapotte TV en reactie liet steeds op zich wachten.

Allereerst wil ik stellen dat, het voorstel wat u doet, niet klopt met hoe het wettelijk gezien in elkaar steekt. Ik heb verschillende bronnen aangehaald waaruit dit duidelijk wordt.
Wettelijk gezien heeft u een 'niet-deugdelijk' product geleverd. Vervanging of reparatie zou dus gratis moeten zijn.

"Als het product ondeugdelijk is, is een reparatie of vervanging gratis. Ook al wordt daarmee de levensduur verlengd. - Consumentenbond "
"De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld - Rijksoverheid)"

Het beroepen op een formulier van Techniek Nederland is tevens een dubieuze manier om te bepalen wat er betaald moet worden. Er wordt nergens aangegeven dat dit een rekenmodel is voor het bepalen van een bedrag op de wijze zoals u dat doet.
'Een tv wordt namelijk lang niet altijd vervangen omdat deze kapot is, maar veel vaker omdat iemand graag een grotere, modernere tv wil. Gebruiksduur is bij tv’s dus iets anders dan levensduur. Je mag daarom best verwachten dat een tv een langere levensduur heeft dan de gebruiksduur die branchevereniging Techniek Nederland vermeldt.' - Consumentenbond"

Tot slot wil ik nog aanhaken op het feit dat, op uw eigen website, het volgende staat vermeld:

"Jouw rechten
Je hebt recht op een deugdelijk product. Het gekochte product moet voldoen aan wat je in redelijkheid van dit product mag verwachten. Een product waarvan de garantie of economische levensduur nog niet verlopen is, moet voldoen aan wat je bij normaal gebruik mag verwachten.

Wanneer je een product hebt gekocht bij WINKEK en het product voldoet niet aan de verwachtingen die je als consument mag hebben, is *knip* Webwinkel daarvoor aansprakelijk. Dit houdt in dat WINKEL wettelijk verplicht is jou een deugdelijk product te leveren. - WINKEL"

Al deze bronnen en wetten bekijk kom ik tot de conclusie dat uw voorstel niet gegrond is en stel ik u in gebreke. Er is genoeg materiaal te vinden van zaken waaruit blijkt dat de verkopende partij in vergelijkbare situaties geen gelijk heeft gekregen. (Hier even 1 voorbeeld https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBZWB:2022:7684)

Wel ben ik blij dat u ook inziet dat het voorstel, gegeven vanuit de reperateur, niet realistisch is en u hiervoor extra coulance wilt geven. Echter vindvik het wel vreemd dat ik eerst het volledige bedrag moet betalen en vervolgens weer achter mijn eigen centen aan moet.

Ik hoop dat u mijn punt begrijpt en inziet dat ik niets kan doen aan het feit dat mijn tv stuk is gegaan en ik hier geen kosten voor hoef te maken. U heeft ervoor gekozen om het product van de betreffende fabrikant aan mij te verkopen. Derhalve kan het mij niet aangeschreven worden dat het product vervolgens om (economische) redenen niet gerepareerd kan worden.

Graag zou ik mijn volledige aankoopbedrag alsnog terug willen en mijn koop ontbinden. Ik ben namelijk erg teleurgesteld in de gang van zaken en heb geen vertrouwen in het merk tv evenals u als bedrijf.

Mocht het gemakkelijker zijn om hem te vervangen dan zou ik uiteraard opnieuw fabrieksgarantie en wettelijke garantie ontvangen voor het product. Uiteraard wil ik de kosten voor het vervangen, bij uw reperateur, volledig vergoed krijgen.

Ik hoor graag of u akkoord gaat met mijn voorstel of dat u bij uw huidige standpunt blijft. Ik hoop dan ook dat u zo spoedig mogelijk zult reageren zodat ik niet nog langer zonder tv zit.

Met vriendelijke groet,
Robert van der Heide

Dit was hun antwoord vandaag:
Goedemorgen,

Bedankt voor uw bericht.
Volgens onze informatie was uw televisie ter reparatie aangemeld op 11-01-2023. Op dat moment was uw toestel 25 maanden oud.
Mocht u uw reparatie eerder hebben aangemeld dan deze datum, ontvangen we graag een kopie van de correspondentie.

U heeft 25 maanden probleemloos gebruik kunnen maken van uw televisie. Er is dan ook geen sprake van een ondeugdelijk product.
Het omruilen van uw televisie zal de levensduur verlengen. Het is dan ook redelijk dat u een gedeelte meebetaald. Wanneer u akkoord gaat met de prijsopgave wordt de levensduur verlengt met iets meer dan 10 maanden.
De levensduur verlenging wordt berekend via de volgende berekening.
Aankoopbedrag / levensduur in maanden = het bedrag per maand. € 649,00 / 60 = 10,82
Reparatie deel klant / bedrag per maand = het aantal maanden verlengde levensduur. 112,69 / 10,82 = 10,4 .

In uw bericht geeft u aan dat de branchevereniging Techniek Nederland (voorheen Uneto-VNI) de levensduurverwachting laag inschat, juist omdat hierover geen overeenstemming bestaat. Het klopt dat de wetgeving niet voorziet in specifieke termijnen. De levensduurverwachting zoals opgesteld door Uneto-VNI is echter geen willekeurige inschatting, maar de uitkomst van onderzoek naar diverse factoren voor iedere afzonderlijke productgroep.

Bij het opstellen van de richtlijnen is gebruik gemaakt van verschillende factoren om de gemiddelde economische levensduur van diverse productgroepen in diverse prijsklassen vast te stellen. De werkelijke levensduur van elk afzonderlijk product zal vrijwel altijd afwijken. Dat komt doordat bijvoorbeeld een magnetron met een levensduur van drie jaar niet direct na twee jaar stopt met functioneren. Het is daarom heel goed mogelijk dat producten een langere werkelijke levensduur hebben dan de vastgestelde gemiddelde levensduur.

Logischerwijs is het niet mogelijk om in richtlijnen met iedere specifieke situatie rekening te houden. Wanneer een product specifieke eigenschappen of onderdelen bevat waardoor aannemelijk is dat deze een langere levensduur dan een gemiddeld product uit dezelfde productgroep zal hebben, is het soms redelijk een langere levensduur aan te houden. Volgens onze informatie is hiervan echter geen sprake bij dit product. Mocht u over andere informatie beschikken vernemen wij dit graag van u.
Als laatst wil ik u erop wijzen, dat wij onze klanten absoluut niet minder willen bieden dan waar zij recht op hebben. *knip* Webwinkel staat echter achter de richtlijnen van Uneto-VNI, en de zorgvuldige wijze waarop deze samengesteld zijn. Wij zijn daarom van mening dat de bedragen zoals in mijn vorige bericht zijn aangegeven, terecht is.

Indien u geen reparatie wenst, kunt u ervoor kiezen om de koop te ontbinden voor de restwaarde. De restwaarde is ook berekend naar rato van het aantal maanden dat u het toestel in bezit heeft gehad in verhouding tot de economische levensduur.

Het spijt me u niet beter te kunnen berichten.

Kort samenvattend:
Ze geven dus aan dat mijn product deugdelijk is en dat de levensduur verlengt wordt (terwijl ik een vervangend toestel zou krijgen) nieuw toestel nieuwe levensduur toch?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 11-02-2023 21:34 . Reden: Naam winkel weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdHeide
De website van het juridisch loket zegt het volgende overigens:
“ Afschrijvingspercentage

Soms heeft u geen recht op het hele aankoopbedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al lange tijd zonder problemen heeft gebruikt. Dan mag de verkoper een deel van het aankoopbedrag inhouden. Dit is het ‘afschrijvingspercentage’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:05
Ik vind hun reactie wel een slimme zet. De meeste zullen het als waarheid aannemen en het er bij laten zitten.

In gebreke stellen en dagvaarden maar… 😀

Moet je eens opletten hoe snel je je geld terug hebt…. Kun je een nieuwe TV bij een goede winkel kopen…😉

[ Voor 29% gewijzigd door Blommie01 op 09-02-2023 22:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• davasch
Ik ben zelf geen jurist en daarom heb ik het zelf zo eenvoudig mogelijk proberen te houden (om het zelf te kunnen doen).

Wat ik heb gedaan is blijven vragen om een 'conform product' (natuurlijk wel nadat ik het eerst normaal gevraagd heb aan ze :P). Of dat nou door reparatie, ruilen voor een zelfde product of ruilen voor vergelijkbaar product bereikt wordt maakte mij niet uit, zolang het maar kosteloos zou zijn.

Dit wilden ze niet doen. Omdat ik als consument recht heb op een conform product en de winkel dit niet wilde leveren heb ik vervolgens de koop ontbonden.

Ik heb ze dus niet gedagvaard om de tv te laten omruilen of te repareren, maar om het ontbinden van de koopovereenkomst.

[ Voor 14% gewijzigd door davasch op 10-02-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:05
davasch schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:22:
Ik ben zelf geen jurist en daarom heb ik het zelf zo eenvoudig mogelijk proberen te houden (om het zelf te kunnen doen).

Wat ik heb gedaan is blijven vragen om een 'conform product' (natuurlijk wel nadat ik het eerst normaal gevraagd heb aan ze :P). Of dat nou door reparatie, ruilen voor een zelfde product of ruilen voor vergelijkbaar product bereikt wordt maakte mij niet uit, zolang het maar kosteloos zou zijn.

Dit wilden ze niet doen. Omdat ik als consument recht heb op een conform product en de winkel dit niet wilde leveren heb ik vervolgens de koop ontbonden.

Ik heb ze dus niet gedagvaard om de tv te laten omruilen of te repareren, maar om het ontbinden van de koopovereenkomst.
@RvdHeide Ik denk dat bovenstaande nu de stappen zijn die je moet gaan nemen. Dit kost je wat energie maar de kans dat de koop ontbonden wordt en je al je geld terug krijgt is groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• davasch
Voor de volledigheid hier de tekst van de dagvaarding die ik verzonden heb. Wellicht ook nog handig voor toekomstige lezers van dit topic :) Vooral ook credits aan de TS van dit topic :)

Members only: Dagvaarding
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-06 16:14
RvdHeide schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:06:
Gisteren heb ik dit geantwoord :
Beste Winkel,
[...]

Al deze bronnen en wetten bekijk kom ik tot de conclusie dat uw voorstel niet gegrond is en stel ik u in gebreke.

Graag zou ik mijn volledige aankoopbedrag alsnog terug willen en mijn koop ontbinden. Ik ben namelijk erg teleurgesteld in de gang van zaken en heb geen vertrouwen in het merk tv evenals u als bedrijf.

Mocht het gemakkelijker zijn om hem te vervangen dan zou ik uiteraard opnieuw fabrieksgarantie en wettelijke garantie ontvangen voor het product. Uiteraard wil ik de kosten voor het vervangen, bij uw reperateur, volledig vergoed krijgen.

Ik hoor graag of u akkoord gaat met mijn voorstel of dat u bij uw huidige standpunt blijft. Ik hoop dan ook dat u zo spoedig mogelijk zult reageren zodat ik niet nog langer zonder tv zit.
Voor de volgende keer: let even op dat je een duidelijke termijn stelt en enkel verzoekt tot nakoming. Je wilt dat Winkel in verzuim komt, daartoe heb je wel een voldoende duidelijke ingebrekestelling nodig. Nu vraag je ontbinding, maar toch ook een soort nakoming en stel je geen termijn. Dat schept verwarring en werkt je tegen als je overgaat tot dagvaarden. Ieder haakje waarop jouw vordering kan stranden zal Winkel aangrijpen en beperkt je onderhandelingsruimte.

Gelukkig kun je uit de reactie van Winkel enigzins interpreteren dat zij niet gaan nakomen en zou je kunnen stellen dat sprake is van verzuim, maar het is allemaal net niet handig.

Ik zou een concept-dagvaarding opstellen conform bovenstaand model. Neem daar even in op dat je uit de reactie van Winkel kan opmaken dat zij niet gaan nakomen en Winkel daardoor in verzuim is (art. 6:83(c) BW). Dat concept hecht je aan als bijlage bij een laatste bericht naar Winkel onder de mededeling: binnen 3 werkdagen bevestiging dat Winkel binnen 10 werkdagen gaat nakomen via kosteloos herstel, kosteloze vervanging of door het terugboeken van de aankoopsom. Je wijst Winkel er op dat je na deze 3 werkdagen genoodzaakt bent tot het indienen van de bijgevoegde dagvaarding, waarbij je tevens de wettelijke rente, buitengerechtelijke kosten en alle kosten van de procedure inclusief de nakosten en de wettelijke rente daarover zult vorderen.

Doorgaans komen ze dan snel over de brug. Zo niet, indienen maar 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Ik heb voordat ik deze dagvaarding verzond een ingebrekestelling verzonden tav. het leveren van een conform product en daarna voor het niet willen ontbinden van de koop. In beide brieven/e-mails stond een redelijke maar duidelijke termijn.

Ik kan die ook posten als dat helpt, maar het is misschien te specifiek voor mijn situatie.

edit: Verder alle tips natuurlijk welkom voor de volgende keer :D Ik kies ik voortaan toch maar voor een winkel waar ik goede ervaringen mee heb mbt. service.

[ Voor 39% gewijzigd door davasch op 10-02-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyFTW
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-05-2023
Is het probleem uiteindelijk opgelost? ik heb ook een televisie die 2 jaar en 4 maanden oud is en nu wordt er dus ook verwacht dat wij zelf de reparatiekosten moeten gaan betalen. Ook geven ze aan dat dan onder coulance een korting word gegeven vanwege de wettelijke garantie maar online zie ik overal staan dat ik recht heb op een kosteloze reparatie? De webshop klantenservice zegt zeker te weten dat dit een normale manier van zaken is. Alleen ik kan het me dus niet voorstellen als ik het volgende lees:

(De tv heeft een wettelijke garantie van 4 jaar.)

Consuwijzer.nl:
“Wanneer hoef ik geen onderzoekskosten en voorrijkosten te betalen?
Als uw product niet biedt wat u ervan mag verwachten. En als dat niet uw schuld is. Het product is dan niet goed. Dat noemen we een 'ondeugdelijk' product. U hebt dan recht op 'wettelijke garantie'. De verkoper moet het product gratis repareren of vervangen. En u hoeft dan geen onderzoekskosten, voorrijkosten of andere bijkomende kosten te betalen.
Let op
Als u gebruik wil maken van uw wettelijke garantie, moet u altijd eerst terug naar de verkoper. De verkoper moet ervoor zorgen voor de reparatie of vervanging. Dat kan hij zelf doen of hij kan een reparateur inschakelen. Gaat u direct naar een reparateur zonder dat u eerst met de verkoper hebt gesproken? Dan hebt u geen recht op een gratis reparatie. En dan moet u ook de voorrijkosten en onderzoekskosten betalen. Lees meer over uw wettelijke garantie bij een ondeugdelijk product.”

Rijksoverheid.nl:
“Uw wettelijke recht op een goed product geldt ook na de garantieperiode. Gaat een product kapot en is de fabrieksgarantie, verkopersgarantie of bijgekochte garantie verlopen? Dan kunt u nog steeds gebruik maken van uw wettelijke garantie. Dit hangt af van de gebruiksduur van het product. De verkoper of fabrikant kan u vertellen hoe lang het product mee gaat.
De motor van uw wasmachine of koelkast gaat bijvoorbeeld al na 2 jaar kapot. Dan heeft u recht op gratis reparatie of een nieuw apparaat. U moet het apparaat dan wel op een normale manier hebben gebruikt. Maar gaat het lampje van uw koelkast na een paar jaar kapot, dan moet u dit zelf vervangen.”

Consumentenbond.nl:
“Garantie buiten de garantietermijn
Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant heb je mogelijk nog recht op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een goed product. Je moet wel aantonen dat het product buiten je schuld kapot is gegaan.”

Juridischadvies.nl:
“PRODUCT KAPOT NA DE GARANTIETERMIJN ?
Vaak geeft de winkel u een bepaalde garantietermijn. Maar uw wettelijke recht op een goed product geldt vaak ook na deze garantietermijn. Dit hangt, zoals hierboven aangegeven, af van het product en de bijbehorende gebruiksduur. Wanneer uw televisie het al na 2 jaar begeeft dan heeft u nog steeds recht op uw wettelijke garantie ook al heeft de winkel u maar een garantie van 2 jaar gegeven.“

Rechtdoor.nl:
‘Stappenplan wettelijke garantie
Als uw product non-conform is dan moet u de verkoper een ingebrekestelling toesturen. In die brief deelt u mee dat u een product heeft gekocht dat gebreken vertoont en geeft u aan dat u een beroep doet op de wettelijke garantie. U geeft de verkoper de mogelijkheid om het gebrek te herstellen of het product te vervangen. Wanneer de verkoper geen gehoor geeft aan uw verzoek en niet tot herstel of vervanging overgaat kunt u de overeenkomst ontbinden of het product door een ander laten herstellen en de kosten van herstel op de verkoper verhalen. Zie ook de instructie die u hieronder kunt downloaden.”

Bnnvara.nl
“In sommige gevallen is de fabrieks- of verkopersgarantie eigenlijk een wassen neus; je hebt namelijk al de wettelijke garantie die je recht geeft op gratis reparatie of vervanging als het product eerder kapotgaat dan je verwacht. “

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
Bij mij is er uiteindelijk niks gerepareerd of vervangen aan de TV. Ik heb de TV zelf terugebracht naar de winkel, een ontvangsbewijs laten tekenen en uiteindelijk volledige aankoopbedrag terug na uitspraak van de rechter.

Het probleem is waarschijnlijk dat dit inderdaad de 'normale' gang van zaken is voor veel winkels. Vrijwel niemand zal hier uiteindelijk een zaak van maken als het er op aan komt, en dat lijkt de enige manier te zijn om je gelijk te halen.

[ Voor 12% gewijzigd door davasch op 07-04-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
davasch schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 15:00:
Bij mij is er uiteindelijk niks gerepareerd of vervangen aan de TV. Ik heb de TV zelf terugebracht naar de winkel, een ontvangsbewijs laten tekenen en uiteindelijk volledige aankoopbedrag terug na uitspraak van de rechter.

Het probleem is waarschijnlijk dat dit inderdaad de 'normale' gang van zaken is voor veel winkels. Vrijwel niemand zal hier uiteindelijk een zaak van maken als het er op aan komt, en dat lijkt de enige manier te zijn om je gelijk te halen.
En dat komt weer omdat de ACM niks tot weinig doet. Als er veel actiever zou worden gehandhaafd, scheelt dat veel maatschappelijke onvrede en hoeven minder consumenten te procederen.

De dagvaardingen die op dit forum voorbij komen zijn de uitzonderingen op de regel en diverse verkopers weten dat inderdaad. Het is dus economisch gunstiger om een consument steeds met een kluitje in het riet te sturen, hoewel de verkoper in jouw geval blijkbaar ook nog van een rechter wilde horen hoe de vork in de steel zit.

Jammer van de deurwaarderskosten, want daar heb je blijkbaar verlies gemaakt. Weet je ook waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
Ik denk omdat de deurwaarder een 'totaalpakket' in rekening gebracht heeft, hoger dan het wettelijk bepaalde tarief voor het betekenen. Omdat ik zelf hier ook niet helemaal in thuis ben vond ik het wel fijn dat er ook inhoudelijk nog even naar gekeken werd. De meeprijs viel in mijn ogen wel mee en was vooraf helder.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

davasch schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:36:
Ik denk omdat de deurwaarder een 'totaalpakket' in rekening gebracht heeft, hoger dan het wettelijk bepaalde tarief voor het betekenen. Omdat ik zelf hier ook niet helemaal in thuis ben vond ik het wel fijn dat er ook inhoudelijk nog even naar gekeken werd. De meeprijs viel in mijn ogen wel mee en was vooraf helder.
Uit het vonnis blijkt dat je € 117,70 aan kosten hebt gemaakt die je niet vergoed hebt gekregen. Omdat je niet bij gemachtigde hebt geprocedeerd heb je inderdaad officieel geen recht op een proceskostenvergoeding. In jouw zaak is er geen zitting geweest anders had je wel recht op noodzakelijke reis-, verblijf- en verletkosten. Sommige rechters doen het 'fout' en kennen je wel een proceskostenvergoeding toe, het is een soort loterij, dat was in jouw geval €248 geweest en dan was je ruim uit de kosten.

Voor wie meeleest en hetzelfde probleem heeft, hier op Tweakers kijk ik dagvaardingen graag na en redigeer ik die zo nodig (allemaal zonder kosten).

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1