Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Goedemiddag,

Ik ben zelf een huis aan het bouwen (al drie jaar) en door persoonlijke omstandigheden en de torenhoge inflatie kan ik de investering van een warmtepomp momenteel niet dragen.

Mijn installatie ziet er als volgt uit.

De transportleidingen naar de verdelers (open verdelers, composiet VTE) zijn Upunor 32mm.
De groepen zijn tussen de 40-50 meter en de vloerverwarmingsslang (16*2) ligt overal 10 cm uit elkaar.
Ik heb in de betonlvloer van de eerste verdieping ook nog een koeldek liggen (eveneens 16*2), deze groepen zijn 85 meter maar hier hoeft alleen maar koud water doorheen.

Ik heb natuurlijk een pomp nodig om het water rond te pompen, normaal bevindt deze pomp zich in de warmtepomp maar omdat ik die geen heb zal ik een externe pomp aan moeten sluiten. Dit lijkt me voor nu de goedkoopste oplossing.

In de toekomst wil ik met een CV gestookte houtkachel gaan verwarmen.

Ik zat te denken aan een constructie met een doorstroomverwarmer die continu het water op temperatuur houdt (28 graden) en die ik kan uitschakelen met een thermostaat. Uiteraard heb ik in elke kamer een mogelijkheid om een thermostaat te plaatsen ivm zoneregeling.

Als jullie nog goede ideeën hebben over welke opstelling ik het beste kan gebruiken, doorstromer en pomp of misschien iets met een zonneboiler.

Bedankt

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
Met een doorstromer je huis verwarmen? Dan heb je in 1 jaar zoveel elektra verbruikt dat je die warmtepomp al betaald hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat denk ik ook
https://www.climamarket.eu/nl/haier-au052fycra

(niet mijn voorkeur maar als voorbeeld)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat dacht je van een CV ketel op propaangas ? Of gewoon een panasonic 5kw kost ook niet de wereld.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:36
Wat @knielen al zegt is van een doorstromer het electriciteitsverbruik enigszins hoog.

Maar je hebt het nu over in de toekomst een cv gestookte houtkachel, bedoel je niet toevallig een pelletkachel?
Met een nieuw huis zou ik daar zeker niet voor kiezen. En met al je vloerverwarming is alles perfect ingericht op lagere temperatuur verwarming. Dan meen ik warm water voorziening nog niet mee.

Kijk desnoods of je ergens een monoblock kan kopen en sluit die zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
silverball schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:22:
Wat dacht je van een CV ketel op propaangas ? Of gewoon een panasonic 5kw kost ook niet de wereld.
Ik heb geen rookgasafvoer op de plek waar de ketel zou moeten komen halen maar ook geen mogelijkheid om dit te realiseren (kelder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Zonneboiler kost al snel evenveel als een warmtepomp.

Monoblock r290 vanaf 4-5k zo’n beetje… en ruim de helft daarvan subsidie met een inbedrijfstelling dienst.

Dief van eigen portemonnee als je niet een manier zoekt om deze route te bewandelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
D-dark schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:23:
Wat @knielen al zegt is van een doorstromer het electriciteitsverbruik enigszins hoog.

Maar je hebt het nu over in de toekomst een cv gestookte houtkachel, bedoel je niet toevallig een pelletkachel?
Met een nieuw huis zou ik daar zeker niet voor kiezen. En met al je vloerverwarming is alles perfect ingericht op lagere temperatuur verwarming. Dan meen ik warm water voorziening nog niet mee.

Kijk desnoods of je ergens een monoblock kan kopen en sluit die zelf aan.
Een monoblock, daar zou ik me in moeten verdiepen. Hoeveel KW heb ik nodig bijvoorbeeld? Ik meen dat ik qua warmtepomp op een capaciteit van 12KW zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Ronald schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:46:
Zonneboiler kost al snel evenveel als een warmtepomp.

Monoblock r290 vanaf 4-5k zo’n beetje… en ruim de helft daarvan subsidie met een inbedrijfstelling dienst.

Dief van eigen portemonnee als je niet een manier zoekt om deze route te bewandelen
Het is een nieuwbouwwoning, daar wordt geen subsidie voor verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dus je hebt een woning gebouwd die op gas 2300m3 zou verbruiken?

Dus met een doorstromer 20000kWh zou verbruiken?

Dan verwacht je namelijk 12kW warmtepomp…

Of dat klopt, en dan zou je de WP binnen het eerste jaar terug verdienen…
Of je moet even aan het huiswerk

[ Voor 42% gewijzigd door Ronald op 30-06-2023 18:57 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
The-Legend-10 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Een monoblock, daar zou ik me in moeten verdiepen. Hoeveel KW heb ik nodig bijvoorbeeld? Ik meen dat ik qua warmtepomp op een capaciteit van 12KW zou zitten.
Ga ik uit van de foto's dan lijkt het mij een niet al grote woning met moderne isolatie.
Je hebt overal al vloerverwarming.
Warmteverliesberekeningen staan erom bekend dat ze notoir hoog zijn.

Een reguliere 8 kW warmtepomp lijkt mij al toereikend en realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz-TQGuELGSOwV-9STNP7qwNZWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BamOW2JbhHcERJpXqMnMWOmr.jpg?f=fotoalbum_large

12KW vond de installateur nodig. Ik weet niet precies hoe ik deze tabel moet lezen. Maar dit is het. De ruimtes boven zijn wel wat hoger geworden omdat mijn voordeur anders niet paste (lang verhaal) maar het huis is 25cm hoger dan aanvankelijk de bedoeling was. Ook zijn de slaapkamers veel hoger omdat ik er geen plafond in heb maar tegen de gording aan kan kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door The-Legend-10 op 30-06-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
Waarom adviseert ie 12 kW als ie 8kW berekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
jurjen_g schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:13:
Waarom adviseert ie 12 kW als ie 8kW berekent?
"Dan heb je altijd genoeg tijdens een strenge winter"... oh, en mijn losstaande garage heeft ook vloerverwarming en een badkamer en die is 80m2.

[ Voor 17% gewijzigd door The-Legend-10 op 30-06-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:23
The-Legend-10 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:16:
[...]

"Dan heb je altijd genoeg tijdens een strenge winter"
Maar een pendelen WP in het voorjaar en najaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:46
[...]

"Dan heb je altijd genoeg tijdens een strenge winter"... oh, en mijn losstaande garage heeft ook vloerverwarming en een badkamer en die is 80m2.
Dat laatste lijkt wel wat overbodig luxe,.of is het noodzaak? Als dat uiteindelijk echt nodig gaat zijn, kan je niet een paar jaar zonder verwarming daar en doorsparen voor een 2e kleine warmtepomp voor de garage?

In elk geval, als je denkt circa 10 tot 12kW warmtepomp nodig te hebben, ga je vermoedelijk richting circa 12000 tot 15000 kWh op een doorstroom /elektrische cv verwarmer . Versus circa 2500 tot 4000 kWh voor de warmtepomp is ff heel grof 10.000 kWh meer, x 30 cent is 3000 euro per jaar meer... Of bij heeeel veel zonnepanelen nog altijd 1000 euro per.jaar meer als je laag teruglever tarief rekent. Dus op doorstromer/elektrische cv verwarmen is echt onzinnig. Kun je nog beter met airco's bezig gaan eerst.

En als je dus bang bent voor echte koude (onnodig in een modern huis wat mij betreft) zou ik eerder kijken naar een kachel als backup, of bijvoorbeeld een extra airco die ook kan bijverwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik zou voor een pelletkachel kiezen met Warmtewisselaar
Kijk dit is toch prachtig
https://www.haveverwarmin...-maiolica-cv-pelletkachel

[ Voor 52% gewijzigd door Zatervan op 30-06-2023 22:44 . Reden: Aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Achter in de garage heb ik een huisje waar ik zo nu en dan verblijf maar eigenlijk ben ik al vier jaar thuisloos. Ik had een droom, een missie en dat was een huis bouwen met mijn eigen handen. Begonnen als vrijgezel drie jaar geleden en nu ben ik (geheel onverwacht) trotse vader.

Maar goed, de inflatie en het geschenk uit de hemel maken wel dat ik wel in een penibele situatie beland ben.
En geloof me, de kou trekt wel in een modern huis en als de koude er eenmaal in zit...

Airco's zijn geen optie vrees ik want dan moet ik leidingen naar buiten leggen en dat is zonde. Ik heb namelijk gebouwd in Kempische stijl.

Over de kelder maak ik me geen zorgen, daar blijft het redelijk stabiel. Op de eerste verdieping hoef ik niet perse te stoken dus dan blijft de begane grond over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Zatervan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:38:
Dat kan, ik heb een rookkanaal van 180 en op de plek waar een kachel zou kunnen komen ligt een afvoer van 50, twee geïsoleerde koperen leidingen van 22mm naar de technische ruimte. Ook zit er een waterleiding van voor eventuele toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Dapdodo schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:18:
[...]

Maar een pendelen WP in het voorjaar en najaar
Dat wel, zou je kunnen oplossen door 2 warmtepompen in cascade te zetten.
Of het huis in 2 zones verdelen met elk een eigen warmtepomp.
Maar anderzijds, met zoveel vloerverwarming krijg je je minimum vermogen toch wel kwijt.
Je zal misschien een iets groter verschil in temperatuur moeten accepteren of een iets langere wachttijd tussen runs inplannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zatervan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:38:
Kijk dit is toch prachtig
https://www.haveverwarmin...-maiolica-cv-pelletkachel
Totdat de reguliering van fijnstof van kracht gaat.
Dan had je het geld beter in een warmtepomp kunnen steken.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Daar zijn ze in Engeland veel verder mee. Vriend van mij daar mag zijn CV gekoppelde houtkachel, gestookt met hout van eigen land in heel erg vrijstaande woning niet vervangen. Ik zou het er niet op gokken met de kennis van nu om op hout gaan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
Maar dat is vreemde logica, want die warmteverlies berekening is al gemaakt op een strenge winter (ik dacht -10 als referentie?)

Een monoblock (die je zelf kunt aansluiten) lijkt inderdaad het meest interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:18
Kijk eens naar <mono> warmtepompen, die kun je namelijk zelf aansluiten, zelf ook gedaan.
Begin met een kleine wp van zeg 5 kw die zijn goedkoop en bij Panasonic snel leverbaar.
Verwarm eerst alleen de belangrijkste groepen; keuken, woonkamer, intree... de rest van het huis wordt heus niet steenkoud.
Bij mij boven heb ik alleen in de douche vloerverwarming maar slaapkamers worden nooit koud, dankzij de isolatieschil van de het huis, en warmte trekt/ stijgt in de intree toch al omhoog.

Als je later meer warmte wil/ moet hebben neem je een tweede 5 kw WP of verkoop je dan de kleine 5 kw en neem een zwaardere.

Voor Sanitair warm water heb ik zelf een WP-boiler geïnstalleerd, net iets meer werk om te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 01-07-2023 09:00 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In de warmteverliesberekening wordt met ventilatieverlies gerekend. Dit bestaat uit infiltratie door de buitengevel en het ventilatiesysteem. Komt er een ventilatiesysteem met mechanische afvoer en toevoer via gevelroosters? Ofwel geen warmteterugwinning?
Dat zou nog een verbetering kunnen zijn, mits nu nog haalbaar (en kost ook geld) om de warmtepomp te verkleinen.
Ook ik raad absoluut aan om een oplossing in de vorm van een warmtepomp te zoeken. Die ga je gewoon terugverdienen.
Dat de installateur zegt: ga voor 12 kW kan je op twee manieren opvatten:
- of overbodige veiligheid, warmteverliesberekening gaat al uit van een strenge situatie
- of vanwege het feit dat een 8 kW warmtepomp meestal geen 8kW produceert bij -10 buiten. En een 12 kW grossomodo wel.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
Nou, dat zal de tijd wel duren,
Vooral oude laag renderende kachels hebben daar last van, en fijnstof kun je afvangen met een Abcat filter https://kachelmaterialens...kleur-blank_rvs_standaard

Waarbij nog komt dat onze overheid houtskool zelf stimuleert én subsidieert
Dus ik zou me daar niet zo druk over maken

Volgens milieu en natuur stoot een pelletkachel 80% minder fijnstof uit dan een gewone kachel (incl speksteen kachel)
AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 07:09:
[...]

Totdat de reguliering van fijnstof van kracht gaat.
Dan had je het geld beter in een warmtepomp kunnen steken.

[ Voor 8% gewijzigd door Zatervan op 01-07-2023 09:01 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
bartvl schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:43:
In de warmteverliesberekening wordt met ventilatieverlies gerekend. Dit bestaat uit infiltratie door de buitengevel en het ventilatiesysteem. Komt er een ventilatiesysteem met mechanische afvoer en toevoer via gevelroosters? Ofwel geen warmteterugwinning?
Dat zou nog een verbetering kunnen zijn, mits nu nog haalbaar (en kost ook geld) om de warmtepomp te verkleinen.
Ook ik raad absoluut aan om een oplossing in de vorm van een warmtepomp te zoeken. Die ga je gewoon terugverdienen.
Dat de installateur zegt: ga voor 12 kW kan je op twee manieren opvatten:
- of overbodige veiligheid, warmteverliesberekening gaat al uit van een strenge situatie
- of vanwege het feit dat een 8 kW warmtepomp meestal geen 8kW produceert bij -10 buiten. En een 12 kW grossomodo wel.
Er is zo'n berekening gemaakt inderdaad. Ik wilde geen roosters in de gevels dus ik heb de keldervloer 0,5 meter dik gemaakt en daar lopen de transportleidingen door en die komen in de koekoek uit. Eigenlijk had ik DYKA air moeten gebruiken maar dat is achteraf. Nu zijn het verzinkte kanalen maar daar heeft water in gestaan dus die moet ik grondig laten reinigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkB7g7bbLA3wCitqZpotCspBnNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23vnqApseAFmJj6ZtwQxS2zg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:41

silverball

De wagen voor moderne mensen

The-Legend-10 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:42:
[...]

Ik heb geen rookgasafvoer op de plek waar de ketel zou moeten komen halen maar ook geen mogelijkheid om dit te realiseren (kelder).
Dan zou ik inderdaad voor een monobloc gaan kijken. Hier op Tweakers zit er genoeg kennis van.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

The-Legend-10 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:34:
[...]

Er is zo'n berekening gemaakt inderdaad. Ik wilde geen roosters in de gevels dus ik heb de keldervloer 0,5 meter dik gemaakt en daar lopen de transportleidingen door en die komen in de koekoek uit. Eigenlijk had ik DYKA air moeten gebruiken maar dat is achteraf. Nu zijn het verzinkte kanalen maar daar heeft water in gestaan dus die moet ik grondig laten reinigen.

[Afbeelding]
En hoe komt dat in de ruimte terecht? Met een vloerrooster ofzo?
De ventilatie afblaas wel via het dak? Of ook via de kelder en de koekoek?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
bartvl schreef op zondag 2 juli 2023 @ 10:21:
[...]

En hoe komt dat in de ruimte terecht? Met een vloerrooster ofzo?
De ventilatie afblaas wel via het dak? Of ook via de kelder en de koekoek?
Via de keldervloer komt het binnen en dan via transportleidingen van 200 naar de dekvloeren waar het gewoon verdeeld wordt via kanalen. Het is de bedoeling dat er ooit een WTW unit komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

natural colour schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 08:21:
Kijk eens naar <mono> warmtepompen, die kun je namelijk zelf aansluiten, zelf ook gedaan.
Begin met een kleine wp van zeg 5 kw die zijn goedkoop en bij Panasonic snel leverbaar.
Verwarm eerst alleen de belangrijkste groepen; keuken, woonkamer, intree... de rest van het huis wordt heus niet steenkoud.
Bij mij boven heb ik alleen in de douche vloerverwarming maar slaapkamers worden nooit koud, dankzij de isolatieschil van de het huis, en warmte trekt/ stijgt in de intree toch al omhoog.

Als je later meer warmte wil/ moet hebben neem je een tweede 5 kw WP of verkoop je dan de kleine 5 kw en neem een zwaardere.

Voor Sanitair warm water heb ik zelf een WP-boiler geïnstalleerd, net iets meer werk om te doen.
ik zou het nog beter doen en gewoon een 2e 5kW J serie ernaast zetten in cascade. daar zijn de panasonics ook fabriek af op voorbereid.

als je ding in spanje of zo koopt koop je ze bijna gratis icm met een subsidiebon van een loodgieter.

als een warmtepomp duurder uitvalt dan een doorstromer met 28 graden water in zelfs het eerste jaar vreet ik mn pet op.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 02-07-2023 11:47 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
flippy schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:31:
[...]

ik zou het nog beter doen en gewoon een 2e 5kW J serie ernaast zetten in cascade. daar zijn de panasonics ook fabriek af op voorbereid.

als je ding in spanje of zo koopt koop je ze bijna gratis icm met een subsidiebon van een loodgieter.

als een warmtepomp duurder uitvalt dan een doorstromer met 28 graden water in zelfs het eerste jaar vreet ik mn pet op.
Hoe werkt dat? Ik krijg geen subsidie ivm nieuwbouw. Maar het is wel interessant om te kijken of ik zo’n ding in Spanje kan kopen.

Er staat zo gigantisch veel op dit forum dat ik niet weet waar ik moet beginnen 🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

The-Legend-10 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:49:
[...]

Hoe werkt dat? Ik krijg geen subsidie ivm nieuwbouw. Maar het is wel interessant om te kijken of ik zo’n ding in Spanje kan kopen.

Er staat zo gigantisch veel op dit forum dat ik niet weet waar ik moet beginnen 🙈
als je omgevingsvergunning voor 2018 is afgegeven kan het volgens mij wel.

begin hier maar eens:

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

specifiek voor de pana:

Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

let wel, zelfs zonder de subsidie heb/kan je voor rond de 4k in nederland al een machine krijgen.

en ik geloof er niks van dat 20.000kWh kopen met een doorstromer goedkoper is. zelfs met 30 cent de kWh (not happening) ben je al 6k kwijt aan stroom als je een doorstromer gebruikt, en dat elk jaar. hoe wil je dan geld overhouden om een warmtepomp te kopen met een energierekening van minstens 500 per maand alleen al voor je verwarming?

geloof het ook niet dat je zoveel vermogen nodig hebt met nieuwbouw van dat formaat. de helft zal eerder rieel zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 02-07-2023 11:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
Ik zie dat ze het over gesloten verdelers hebben maar ik heb open verdelers…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Er is nogal wat naamsverwarring bij verdelers; bij twijfel kan je een foto plaatsen of de term 'pomploos' gebruiken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

The-Legend-10 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:55:
Ik zie dat ze het over gesloten verdelers hebben maar ik heb open verdelers…
Monoblok aansluiten is heel simpel. 32mm meerlaags de machine in en uit en wat stroom eraan en dan ben je er wel. Wil je ook warm water moet er nog een 3wegklep tussen die aftakt naar een SWW tank of je neemt een losse warmtepompboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
En zit er een pomp in de warmtepomp die genoeg capaciteit heeft om aller door de pomploze verdelers krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:11
hier een huis uit voor 1900 met meer kuubs en meer m2 en daar is een 9kw voldoende.
ga voor max een 8kw. of 5 kw en voor je gemoedsrust een houtkachel of gewoon een fors stopcontact waar je een 8 kw elektrisch kacheltje van de hornbach van nog geen 100 euro dan als backup aan kunt sluiten voor als het bij -10 tich niet comfy is.
maar ga niet constant elektrisch verwarmen daar wordt je erg snel arm van.
check even je afgeven datum bouwvergunning of je toch niet toch subsidie kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@The-Legend-10 Zonder subsidie is een tweedehands een betere optie. @Carboy54 Is die 9J van jou een optie of al reeds vergeven? Ik heb namelijk alleen maar nieuwe :N

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Ik heb 7 kW staan, 1960 en enkel spouw en vloerisolatie. 700 m3 inhoud.

zo moeilijk installeren is dat niet, en inderdaad het levert je een factor 3,5 aan besparing op minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:29

Carboy54

Duurzaamheid coach

Rimco schreef op maandag 3 juli 2023 @ 09:28:
@The-Legend-10 Zonder subsidie is een tweedehands een betere optie. @Carboy54 Is die 9J van jou een optie of al reeds vergeven? Ik heb namelijk alleen maar nieuwe :N
Verkocht

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Pagina: 1