Ja, dat is in mijn woonplaats ook gebeurd. Doorgaand fietspad dat autoweg kruist, fietsers kregen op een bepaald moment voorrang, maar automobilisten rekenden daar niet op, dus er gebeurden veel ongelukken. In plaats van een goede oplossing te verzinnen, heeft de gemeente de voorrangsregels weer teruggedraaid...Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:08:
[...]
Hoe heeft de gemeente dat opgelost? Nou, door automobilisten voortaan maar voorrang te geven en de schooljeugd nu 's ochtends in de spits het maar zelf uit te laten zoeken.... Want als de fietsers nou gewoon iedereen voor moeten laten, dan kunnen ze nooit aangereden worden, hartstikke veilig natuurlijk!
Het probleem van goede fiets infrastructuur in combinatie met moderne techniek zijn de hogere onderlinge snelheidsverschillen en toegenomen drukte waardoor de kans op grote ongevallen met zwaar gewonden of erger toeneemt.
Daar moet zeker nog goed over nagedacht worden en gebruik van een fietshelm moet zeker aangemoedigd worden.
Daar moet zeker nog goed over nagedacht worden en gebruik van een fietshelm moet zeker aangemoedigd worden.
Als je grenzen op arbitraire punten tussen voetgangers en fietsers gaat leggen, waarom dan niet de grens op een ander arbitrair punt leggen?eric.1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:33:
[...]
Op zich kan je hiervoor al naar de SEH cijfers kijken. Van alle mensen die na een verkeersongeluk behandeling nodig hadden, was slechts +-3% (in 2019) voetganger https://www.veiligheid.nl...eveer%20gelijk%20gebleven. Dat is even een paar factoren minder dan fietsers. https://www.veiligheid.nl...0Voetgangers%202019_0.pdf
Zoals: tussen verschillende groepen fietsers:
/f/image/Klqp3emXcPOa8uM90LK9HiSJ.png?f=fotoalbum_large)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:31
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Het punt is dat de afgelopen jaren de ongelukken met ernstig letsel is toegenomen en daar kan de fietshelm bijdragen aan een vermindering. Oorzaken van ongevallen moeten we dan ook naar kijken of we die kunnen verminderen. Maar het opvoeren als argument om dan die andere oorzaken van ongevallen eerst aan te pakken, zodat ik geen helm op hoef gaat voor mij niet op. Je wil dan de kans op een ongeval verminderen. Een fietshelm voorkomt ook niet een ongeval, maar wel de kans op ernstig letsel. Dat is een wezenlijk verschil.DeKever schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:43:
[...]
Welke cijfers zeggen dat fietsers veel kwetsbaarders zijn? Volgens mij is dat niet zo per gereden km. Hoe dan ook, een helm zal het vast helpen veiliger te maken. Maar hoeveel en ten koste van wat? Ik wil dat wel eens zien voordat we met een verplichting zwaaien.
Ik vind het niet terecht dat je de vraag laat liggen over het argument veiligheid op andere terreinen. We hebben het over het argument veiligheid. Ik zie niet in waarom het op dit gebied ineens doorslaggevend moet zijn en grote nadelen moet overstemmen, terwijl we op andere maatschappelijke terreinen daar veel minder gewicht aan geven.
Het verkeer is immers complexer geworden. De verkeersituaties zijn niet altijd optimaal, andere weggebruikers heb je niet in de hand en snelheden liggen hoger. Ook zijn gemiddeld meer mensen op hogere leeftijd betrokken bij een ongeval.
Een artikel over bijvoorbeeld de toename van letsels:
Steeds meer fietsongelukken met ernstig letsel tot gevolg - https://nos.nl/l/2424819
https://www.fietsersbond....gevallen-met-e-bikes-zienDe stijging van deze ongevallen heeft volgens de politie verschillende oorzaken. Allereerst dat het drukker is op straat. Verschillende nieuwe vervoersmiddelen zoals elektrische scooters en fatbikes zorgen voor een ander straatbeeld. De politie vermoedt dat de huidige inrichting van wegen en fietspaden hiervoor niet optimaal zijn. Daarom vraagt zij ook aan gemeenten en provincies om te kijken of de inrichting nog aan de veiligheidsnormen voldoet. Vooral op lokale wegen en op N-wegen vallen veel slachtoffers.
Ik pleit dan nu dan niet om een verplichting, maar een fietshelm kan absoluut bijdragen aan het gevolg van ongevallen wat je niet altijd in de hand hebt. Dat stuk bewustwording mag van mij wel groeien.
Wat je vaak ziet bij zo'n fietspad met voorrang is een uitzicht dat te beperkt is voor een E-bike die met 25 km/u aan komt rijden.PhilipsFan schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:18:
[...]
Ja, dat is in mijn woonplaats ook gebeurd. Doorgaand fietspad dat autoweg kruist, fietsers kregen op een bepaald moment voorrang, maar automobilisten rekenden daar niet op, dus er gebeurden veel ongelukken. In plaats van een goede oplossing te verzinnen, heeft de gemeente de voorrangsregels weer teruggedraaid...
Als we die piek bij 65+ kunnen verminderen dan zij we BY FAR het veiligste land per gefietste kilometer.dragonhaertt schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Als je grenzen op arbitraire punten tussen voetgangers en fietsers gaat leggen, waarom dan niet de grens op een ander arbitrair punt leggen?
[Afbeelding]
Ik denk dat 25 km/u te hard is voor een bejaarde op de fiets. Laat die lekker 15 km/u gaan op hun E-bike zonder helm en iedereen die graag 25 wil helm op en kenteken op de fiets.met hulpmotordragonhaertt schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:22:
[...]
Als we die piek bij 65+ kunnen verminderen dan zij we BY FAR het veiligste land per gefietste kilometer.
Verwijderd
Kan prima, maar de meeste mensen hebben haast en willen het liefst met 35 die drempel met dat fietspad over. Die balen eigenlijk al dat ze opgehouden worden door een irritante drempel.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:21:
[...]
Wat je vaak ziet bij zo'n fietspad met voorrang is een uitzicht dat te beperkt is voor een E-bike die met 25 km/u aan komt rijden.
Dat de fietshelm helpt stel ik niet ter discussie. Alleen ik stel dat de maatschappelijke kosten groter zijn dan de baten, in een geval van een verplichting.tweakduke schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:21:
[...]
Het punt is dat de afgelopen jaren de ongelukken met ernstig letsel is toegenomen en daar kan de fietshelm bijdragen aan een vermindering. Oorzaken van ongevallen moeten we dan ook naar kijken of we die kunnen verminderen. Maar het opvoeren als argument om dan die andere oorzaken van ongevallen eerst aan te pakken, zodat ik geen helm op hoef gaat voor mij niet op. Je wil dan de kans op een ongeval verminderen. Een fietshelm voorkomt ook niet een ongeval, maar wel de kans op ernstig letsel. Dat is een wezenlijk verschil.
Dat het veiliger is, is niet doorslaggevend. Op andere terreinen in het leven is puur het verbeteren van de veiligheid ook niet het einde van de discussie. De kosten in de breedste zin van het woord horen daar ook bij.
En dit kan ik onderschrijven. Campagnes zijn prima, verplichtingen niet.Het verkeer is immers complexer geworden. De verkeersituaties zijn niet altijd optimaal, andere weggebruikers heb je niet in de hand en snelheden liggen hoger. Ook zijn gemiddeld meer mensen op hogere leeftijd betrokken bij een ongeval.
Een artikel over bijvoorbeeld de toename van letsels:
Steeds meer fietsongelukken met ernstig letsel tot gevolg - https://nos.nl/l/2424819
[...]
https://www.fietsersbond....gevallen-met-e-bikes-zien
Ik pleit dan nu dan niet om een verplichting, maar een fietshelm kan absoluut bijdragen aan het gevolg van ongevallen wat je niet altijd in de hand hebt. Dat stuk bewustwording mag van mij wel groeien.
Meeste auto's hebben een neus en zelfs wanneer je helemaal stilstaat en dan weer rustig optrekt is het uitzicht te beperkt om een E-bike met 25 km/u op tijd te zien, bij het ontwerp is rekening gehouden met veel lagere fietssnelheidVerwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:28:
[...]
Kan prima, maar de meeste mensen hebben haast en willen het liefst met 35 die drempel met dat fietspad over. Die balen eigenlijk al dat ze opgehouden worden door een irritante drempel.
En anders blijf je zitten? Sinds wanneer heeft een basisschool iets te zeggen buiten school.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:58:
Een basisschool in Belgisch Limburg verplicht vanaf 1 september de fietshelm
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Verstandige ouders zetten hun jonge kinderen een fietshelm op bij hun ontdekkingstocht in het verkeer.DeKever schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:34:
[...]
Dat de fietshelm helpt stel ik niet ter discussie. Alleen ik stel dat de maatschappelijke kosten groter zijn dan de baten, in een geval van een verplichting.
Hetzelfde gaat op voor alle fietsers die harder gaan dan 15 km/u
Heb geen idee hoe dat daar werkt, misschien is er school regelement om te arriveren en vertrekken met helm op het hoofdVidaR-9 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:41:
[...]
En anders blijf je zitten? Sinds wanneer heeft een basisschool iets te zeggen buiten school.
Bijna alle ouders van de kinderen in het TS-filmpje zijn dan onverstandig volgens jou...PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:44:
[...]
Verstandige ouders zetten hun jonge kinderen een fietshelm op bij hun ontdekkingstocht in het verkeer.
Hetzelfde gaat op voor alle fietsers die harder gaan dan 15 km/u
Hier in Cyprus is het verplicht een helm te dragen sinds een maand of twee. Doe je het niet, dan krijg je een bekeuring van 85 euro geloof ik.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:03:
Ik ben al twee collega's kwijtgeraakt aan langdurig ziekteverlof en permanente hersenschade omdat ze met hun fiets zijn gevallen zonder helm. Gewoon op de stadsfiets naar kantoor. Eentje gleed uit toen het zo glad was begin van het jaar. De ander werd aangereden.
Hoe eerder we (in Belgie danwel NL) een algemene fietshelmplicht krijgen, hoe beter wat mij betreft. Ik ga niet zonder de deur uit, hoe suf iedereen het hier ook vindt.
Precies, stop die ouderen waar 25 te hard voor is maar weer terug in de auto waar ze zelf veilig zijn.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:26:
[...]
Ik denk dat 25 km/u te hard is voor een bejaarde op de fiets. Laat die lekker 15 km/u gaan op hun E-bike zonder helm en iedereen die graag 25 wil helm op en kenteken op de fiets.met hulpmotor
Heb dat filmpje niet bekeken, volgens mij is wel verstandig om jonge kinderen die alleen het verkeer in gaan voor hun veiligheid een lichte fietshelm op te zetten ja.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:55:
[...]
Bijna alle ouders van de kinderen in het TS-filmpje zijn dan onverstandig volgens jou...
Die zetten het ding vaak op standje maximaal en onderschatten totaal hoe hard ze dan op hun bek gaan wanneer ze bocht missenDeveon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:59:
[...]
Precies, stop die ouderen waar 25 te hard voor is maar weer terug in de auto waar ze zelf veilig zijn.
Het is Australie, maar toch: Cyclists wearing helmets seen as "less human" than those without, researchers find
Het is behoorlijk veel victim-blaming; automobilisten en aso's (vaak gecombineerd) zijn vaak het probleem, maar de fietser moet zich beschermen. Ik ben altijd voor een scherpe paal tussen de benen van automobilisten, die omhoog schiet zodra je wat raakt met de auto. Geen kansen op hardleersheid
De reactie van de school is wel heel typisch. Verplicht stellen zonder overleg, paniekreactie en te dom voor woorden. Ik ben benieuwd of de schoolleiding zelf fietst.
Het is behoorlijk veel victim-blaming; automobilisten en aso's (vaak gecombineerd) zijn vaak het probleem, maar de fietser moet zich beschermen. Ik ben altijd voor een scherpe paal tussen de benen van automobilisten, die omhoog schiet zodra je wat raakt met de auto. Geen kansen op hardleersheid
De reactie van de school is wel heel typisch. Verplicht stellen zonder overleg, paniekreactie en te dom voor woorden. Ik ben benieuwd of de schoolleiding zelf fietst.
Ze zijn dan ook ontworpen om de inzittenden te beschermen zonder dat de ontwerpers ook maar gedacht hebben aan de mensen om de auto heen.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:35:
Meeste auto's hebben een neus en zelfs wanneer je helemaal stilstaat en dan weer rustig optrekt is het uitzicht te beperkt om een E-bike met 25 km/u op tijd te zien, bij het ontwerp is rekening gehouden met veel lagere fietssnelheid
[ Voor 26% gewijzigd door gambieter op 29-06-2023 23:05 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De hamvraag is altijd: Hoe groot is de pakkans.da_PSI schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:58:
[...]
Hier in Cyprus is het verplicht een helm te dragen sinds een maand of twee. Doe je het niet, dan krijg je een bekeuring van 85 euro geloof ik.
Het is niet wat ik denk, het is de conclusie die ik vooralsnog trek op basis van wat ik gelezen heb. Jij mag denken wat je wilt, zonder onderbouwing kunnen we er niets mee. Als iemand een degelijk peer-reviewed onderzoek weet waar dit wordt weersproken dan sta ik open om mijn conclusie aan te passen.dragonhaertt schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:11:
[...]
Ik denk niet dat je het fietsgedrag in Nederland kan vergelijken met een enkel ander land. Denemarken komt misschien in de buurt, maar de infrastructuur in Nederland is absoluut uniek.
Bij uitgaansgelegenheden zijn er al amper plekken om een jas op te hangen. Een helm aan je fiets wordt geheid gestolen als ik kijk hoeveel zadels en fietslampen er gestolen worden.
Ik denk dat zo'n wet een stuk meer impact heeft dan jij denkt, zeker als je eens kijkt naar groepen mensen buiten je directe omgeving.
We leven in het veiligste fietsland het wereld, dan komt zo'n regel inderdaad over als betutteling.
Maar tot die tijd koop ik niets voor lukrake uitspraken, of wel soms?
Verwijderd
Nou doe je net alsof die 25km/u voor de e-bike niet voorkwam. Er rijden er nu alleen wat meer 25. Vroeger, heel lang geleden alweer, deed ik woon-werk Amersfoort - Utrecht weleens op de ATB. Toen was ik een heel stuk jonger, maar 35 op de rechte stukken ging op zich prima. E-bikes bestonden toen nog niet. 25 is voor veel non-e-bikers niets bijzonders.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Meeste auto's hebben een neus en zelfs wanneer je helemaal stilstaat en dan weer rustig optrekt is het uitzicht te beperkt om een E-bike met 25 km/u op tijd te zien, bij het ontwerp is rekening gehouden met veel lagere fietssnelheid
En natuurlijk moet de wegbeheerder er iets aan doen, als zijn kruispunt dermate onoverzichtelijk is dat men er niet veilig een fietspad over kan steken. Dan pakken ze dat kruispunt maar aan, in plaats van de buitenlucht als "gevaarlijk" te bestempelen. Het kruispunt waar ik het over heb is overigens overzichtelijk genoeg. Maar veel mensen kijken gewoon maar even vluchtig en zijn soms zelfs meer bezig met "zo hard als mogelijk over die rot-drempel". Die staan er soms niet eens bij stil dat daar een fietser met bijna 25 aan kan komen en dat die dan dus voorrang heeft.
Dat klopt maar daar heeft zo'n E-biker weinig aan wanneer die er met 25 km/u tegen knalt.gambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:04:
[...]
Ze zijn dan ook ontworpen om de inzittenden te beschermen zonder dat de ontwerpers ook maar gedacht hebben aan de mensen om de auto heen.
Je bedoelt wanneer zo'n dombo in een auto een fietser aanrijd?PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:07:
Dat klopt maar daar heeft zo'n E-biker weinig aan wanneer die er met 25 km/u tegen knalt.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee wanneer een fietser in de zijkant van de auto rijdt.gambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:08:
[...]
Je bedoelt wanneer zo'n dombo in een auto een fietser aanrijd?
Verkeersdeelnemers met eenzijdige ongelukken maak ik mij weinig zorgen om. Ouderen die met 70 invoegen op de snelheid zonder de dode hoek te controleren wel, want vroeger kon dat. Of wat dacht je van achteruit op de rotonde? Om even enkele praktijkervaringen erbij te pakken.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:02:
[...]
Die zetten het ding vaak op standje maximaal en onderschatten totaal hoe hard ze dan op hun bek gaan wanneer ze bocht missen
Ontneem die ouderen nou niet hun vrijheid of verplicht ze tot een auto. De kans dat ze een ander aanzienlijk schade aan doen met een elektrische fiets is nihil vergeleken met een (elektrische) auto. Tegen die eenzijdige ongelukken kunnen ze zichzelf beschermen met een fietshelm. Misschien dat ze het na een paar bochtjes snappen.
Ah, de auto die voorrang nam zonder het te hebben.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:09:
Nee wanneer een fietser in de zijkant van de auto rijdt.
Kijk uit met je formuleringen waar je de fietser gelijk al de schuld geeft.
Even voor de duidelijkheid, als je de onderzoeken goed doorkijkt zie je dat de toename van slachtoffers grotendeels gelijk op gaat met het aantal gereden kilometers op de fiets. Oftewel fietsen is niet zozeer gevaarlijker geworden door de e-bike, er zijn vooral veel meer mensen weer op de fiets gestapt.
Ik ben dan ook voor eigen keuze en dat zeg ik nog steeds nadat ik al een keertje een vluchtje op/over/10m voorbij de fiets heb gemaakt omdat een auto na ogenschijnlijk goed kijken toch besloot vol gas te geven
Ik ben dan ook voor eigen keuze en dat zeg ik nog steeds nadat ik al een keertje een vluchtje op/over/10m voorbij de fiets heb gemaakt omdat een auto na ogenschijnlijk goed kijken toch besloot vol gas te geven
[removed]
Inderdaad. Mijn motortje staat vaak zat uit omdat ik alweer over de 25 km/u fiets. Ik woon in een heveulachtige omgeving en dan is het gewoon erg fijn.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:07:
Nou doe je net alsof die 25km/u voor de e-bike niet voorkwam. Er rijden er nu alleen wat meer 25. Vroeger, heel lang geleden alweer, deed ik woon-werk Amersfoort - Utrecht weleens op de ATB. Toen was ik een heel stuk jonger, maar 35 op de rechte stukken ging op zich prima. E-bikes bestonden toen nog niet. 25 is voor veel non-e-bikers niets bijzonders.
Verschil is dat waar ik woon, fietsers bijna een doelwit op hun rug hebben en ik dus rekening moet houden met dat elk hersenloos figuur een auto heeft, en het dus altijd oppassen is.
Met 25 km/u op een onoverzichtelijke kruising met de E-bike voorrang nemen is ook niet echt verstandig en aan de orde van de daggambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:12:
[...]
Ah, de auto die voorrang nam zonder het te hebben.
Erm, EuroNCAP? Auto’s worden wel degelijk ontworpen op beschermen van voetgangers en fietsers, specifiek Volvo. Ook elektrische auto hebben vanwege de lage “motorkap” hier een enorm voordeel in.gambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:04:
[...]
Ze zijn dan ook ontworpen om de inzittenden te beschermen zonder dat de ontwerpers ook maar gedacht hebben aan de mensen om de auto heen.
*knip*tweakduke schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:30:
Nou dat laatste ga ik niet op in, want het gaat hier om de fietshelm. Niet andere zaken als een mobiel in de hand houden of dat de automobilist maar beter moet opletten.
Het harde feit is eenmaal: op de fiets ben je veel kwetsbaarder. Cijfers zeggen het en ook de hogere snelheden helpen niet mee.
Je maakt altijd een afweging tussen absolute veiligheid en individuele keuzevrijheid.
De een vind de helm misschien onbezwaarlijk, de ander vindt het onhandig (en zoals andere mensen al opmerken, drágen is minder het probleem dan waar je zo'n ding moet laten)
S.v.p. de argumentatie niet in het extreme trekken om je punt te maken.
[ Voor 26% gewijzigd door defiant op 29-06-2023 23:55 ]
ik woon in een durp in het midden vh land, en neem waar dat schoolverkeer met de jaren hectischer is geworden: scholieren die, al of niet met headphones op, verdiept zijn in hun socialmediaworld, op weg naar school (vooral in de morgen is het verkeer geconterteerd, wellicht ivm beginmomenten van school/opleiding; namiddag en avond wdb meer verspreidt), mixed met bezorgde en gehaaste ouders die hun kids met de auto naar school brengen, mixed met busjes, e.a. gehaaste werkgangers; dus mja, ik snap de vraag (om helmplicht)(in mn durp zijn er de afgelopen jaren meerdere omgekomen/verwondt in soortgelijke omstandigheden), maar, moet de school dit doen … waar de ouders de opvoedplicht laten liggen, zoals gangbaar lijkt tegenwoordig
de andere kant van het verhaal is dat imho kids gewoon op de fiets naar school moeten kunnen, zoals ik in mn tijd naar een andere, maar nog grotere stad; waarom kunnen kids tegenwoordig niet meer veilig naar school fietsen? en yep, vul het maar in … busjes, haastige moeders/vaders die menen (en wellicht hebben ze gelijk) dat ze hun kid(s) veilig naar school moeten brengen, andere haastige werknemers met steeds kortere lontjes, ik neem veel gevalken wward, van, doe es rustig, en/of het gaat net goed
de andere kant van het verhaal is dat imho kids gewoon op de fiets naar school moeten kunnen, zoals ik in mn tijd naar een andere, maar nog grotere stad; waarom kunnen kids tegenwoordig niet meer veilig naar school fietsen? en yep, vul het maar in … busjes, haastige moeders/vaders die menen (en wellicht hebben ze gelijk) dat ze hun kid(s) veilig naar school moeten brengen, andere haastige werknemers met steeds kortere lontjes, ik neem veel gevalken wward, van, doe es rustig, en/of het gaat net goed
[ Voor 25% gewijzigd door CynicRelief op 29-06-2023 23:32 ]
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Gelukkig maar, ze hadden in plaats daarvan ook auto's kunnen verbieden.Verwijderd schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 18:58:
Een basisschool in Belgisch Limburg verplicht vanaf 1 september de fietshelm...
...
...
Dit zie ik dus ook gebeuren in een middelgrote gemeente, naast appende scholieren, racen er flitsbezorgers met fatbikes, koeriers met snelle bakfietsen, elektrische scooters, herrie scooters, snelle bejaarden, E-steps allemaal over dat fietspadCynicRelief schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:21:
ik woon in een durp in het midden vh land, en neem waar dat schoolverkeer met de jaren hectischer is geworden: scholieren die, al of niet met headphones op, verdiept zijn in hun socialmediaworld, op weg naar school (vooral in de morgen is het verkeer geconterteerd, wellicht ivm beginmomenten van school/opleiding; namiddag en avond wdb meer verspreidt), mixed met bezorgde en gehaaste ouders die hun kids met de auto naar school brengen, mixed met busjes, e.a. gehaaste werkgangers; dus mja, ik snap de vraag (om helmplicht)(in mn durp zijn er de afgelopen jaren meerdere omgekomen/verwondt in soortgelijke omstandigheden), maar, moet de school dit doen … waar de ouders de opvoedplicht laten liggen, zoals gangbaar lijkt tegenwoordig
U woont niet in Amsterdam? Als ik een euro kreeg voor elke keer dat er een fietser door rood knalt omdat hij denkt dat hij het wel red en ik keihard op de rem moet of mijn auto dat zelf doet, dan kon ik er nu een mooie iPhone van kopengambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:12:
[...]
Ah, de auto die voorrang nam zonder het te hebben.
Kijk uit met je formuleringen waar je de fietser gelijk al de schuld geeft.
en hoeveel % van die 3% had hoofdletsel ?eric.1 schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:33:
[...]
Op zich kan je hiervoor al naar de SEH cijfers kijken. Van alle mensen die na een verkeersongeluk behandeling nodig hadden, was slechts +-3% (in 2019) voetganger
*knip* dit soort voorspellingen zonder onderbouwing voegen niets toe.
[ Voor 23% gewijzigd door defiant op 29-06-2023 23:57 ]
Ik probeer het toch maar niet. Heb zelf wel een helm, maar soms moet ik ff naar de super en dan pak ik de fiets. Heb 2x een waarschuwing gehad van "doe hem maar op", ik zie je vaker, doe hem nu gewoon op". Als je een ongeluk hebt, dan beschermt het toch wel iets meer dan alleen je haar... En hij heeft gelijk, Cyprus is niet zoals Nederland met fietspaden, etc... Het is hier meer slalommenPP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:04:
[...]
De hamvraag is altijd: Hoe groot is de pakkans.
Het is wel een manier om de zorgpremie in de hand te houden.Mr. Detonator schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:33:
[...]
en hoeveel % van die 3% had hoofdletsel ?
*knip*
[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 29-06-2023 23:58 ]
Verwijderd
Hier is laatst een jongetje van 7 doodgereden op een oversteekplaats. Mensen op lage snelheid zijn niet het grote gevaar. Mensen die zich veilig wanen in een loodzware auto en met allerlei afleiding op hogere snelheid bewegen, daar zit het probleem. Daar ligt de foutmarge namelijk eng dicht bij 0.CynicRelief schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:21:
Een helm is geen oplossing voor een probleem in gedrag en verantwoordelijkheid.
Dat is om andere reden zo duur geworden dan vanwege het aantal verkeersslachtoffersPP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:34:
[...]
Het is wel een manier om de zorgpremie in de hand te houden.
Dat argument gaat zeker gebruikt worden.Mr. Detonator schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:35:
[...]
Dat is om andere reden zo duur geworden dan vanwege het aantal verkeersslachtoffers
Alle gekheid op een stokje, een autoluwe zone rondom scholen is altijd goed.BounceMeister schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:29:
Gelukkig maar, ze hadden in plaats daarvan ook auto's kunnen verbieden.
In Amsterdam moeten auto's verboden wordenKhayma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:32:
U woont niet in Amsterdam? Als ik een euro kreeg voor elke keer dat er een fietser door rood knalt omdat hij denkt dat hij het wel red en ik keihard op de rem moet of mijn auto dat zelf doet, dan kon ik er nu een mooie iPhone van kopen.
Het zijn sowieso de ouders van de kinderen die de grootste verkeersproblemen veroorzaken bij een school.gambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:37:
[...]
Alle gekheid op een stokje, een autoluwe zone rondom scholen is altijd goed.
ja, het verkeer is en drukker/sneller, en complexer geworden, logisch vanzelf, en zeker in de ochtend valt het me op; dan kan je je kids een dopje opzetten en hopen dat dat helpt (tegen?) of, opvoeding … weerbaar maken tegen en helpen met die ffing samenleving van ons tegenwoordig; ofwel, ik vindt dit niet iets voor de school om op te leggen, wellicht met de beste intentie bedoeld, maar neePP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:29:
[...]
Dit zie ik dus ook gebeuren in een middelgrote gemeente, naast appende scholieren, racen er flitsbezorgers met fatbikes, koeriers met snelle bakfietsen, elektrische scooters, herrie scooters, snelle bejaarden, E-steps allemaal over dat fietspad
The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.
Kan best, maar hoeveel % van de totale zorgkosten worden nou veroorzaakt door verkeers-slachtoffers, 1 %, 5%..?
Hier in de omgeving is het net iets anders, fietsers diee zichzelf een marker op de rug zetten. Op de rotonden hebben fietsers geen voorrang en als je hier de wijk in komt, worden fietsers vanaf het fietspad de weg op gestuurd en houd het fietspad op. Daar waar het fietspad ophoud staan een paar mooie witte haaietanden.gambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:14:
[...]
Inderdaad. Mijn motortje staat vaak zat uit omdat ik alweer over de 25 km/u fiets. Ik woon in een heveulachtige omgeving en dan is het gewoon erg fijn.
Verschil is dat waar ik woon, fietsers bijna een doelwit op hun rug hebben en ik dus rekening moet houden met dat elk hersenloos figuur een auto heeft, en het dus altijd oppassen is.
Met grote regelmaar ligt er weer een fietser op de motorkap van een auto, omdat de fietser voorrang neemt op de rotonde en denk je dat er een fietser is die stopt bij de haaietanden? Practisch niet één...
Inmiddels heb ik een dashcam aangeschaft, de druppel was om er één aan te schaffen toen een collega aan de hand van dashcam beelden voor de rechter kon aantonen dat de fietser volledig schuld had, waarbij mijn collega bijna voor zijn eigen schade mocht opdraaien. De rechter heeft aan de hand van de beelden de schuld volledig bij de fietser neergelegd.
Recent heb ik zelf ook schade aan mijn auto mogen herstellen, men vertelde mij dat een fietser tussen de geparkeerde auto's was doorgereden, maar bleef haken achter een spiegel. Resultaat krassen en een deuk en ik een paar honderd eigen risico lichter. Het zou leuk zijn dat fietsers eens hun plaats op de weg wisten...
Dat zijn mijn ervaringen met fietsers, als automobilist...
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Daar zullen vast cijfers over zijn maar die heb ik niet paraat, net zoals de cijfers van hersenletsel bij fietsers.Mr. Detonator schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:39:
[...]
Kan best, maar hoeveel % van de totale zorgkosten worden nou veroorzaakt door verkeers-slachtoffers, 1 %, 5%..?
Een helm op de fiets verplichting gaat me veel te ver maar ben wel grote voorstander ervan bij jonge kinderen en op een E-bike.
Bij die kinderen is het denk ik toch de verantwoordelijkheid van de ouders, die 25 km/u E-bikes moet nog eens goed naar gekeken worden om daar kenteken en verplichte verzekering aan te koppelen met helmplicht
[ Voor 32% gewijzigd door PP_Sound op 29-06-2023 23:49 ]
Dat lijken me toch cijfers die je moet hebben voordat je ook maar gaat denken aan een helmplicht. Ik ga er iig geen opdoen, echt onzin voor dat kleine risico. Toen ik in Amerika woonde en fietste had ik er wel standaard eentje op, maar daar is het risico ook veel groter.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:41:
[...]
Daar zullen vast cijfers over zijn maar die heb ik niet paraat, net zoals de cijfers van hersenletsel bij fietsers.
Sowieso zou ik zeggen dat je ook de gezondheidswinst mee zou moeten nemen in de discussie. Zoals ik hierboven al zei is de voornaamste reden van de toegenomen fiets-ongelukken dat we met zijn allen weer meer zijn gaan fietsen. Dan kun je wel een hel verplichten, maar als dan al die extra mensen wee besluiten om dan niet te gaan fietsen is de kans groot dat de winst minimaal is. Dan win je door een paar fietsongelukken minder te hebben, en verlies je weer wat andere mensen aan hartklachten omdat ze te weinig beweging krijgen.
[removed]
Nvm, laat ook maar...
[ Voor 93% gewijzigd door eric.1 op 29-06-2023 23:56 ]
zelfstandig naar school fietsen was een soort rite-of-passage, in mijn tijd dan toch, een stap richting zelfstandigheid (leesch: opvoeding); als we dat kwijt raken en we gaan naar amerikaans gebruik dat elke ouder zn kids met de auto naar school brengt, zijn we idd wat kwijt …
Ah. U bent er zo 1. Die discussie ga ik niet aangambieter schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:38:
[...]
In Amsterdam moeten auto's verboden worden
Beperk de helm en kentekenvrije E-bike tot 15 km/u, dan blijft de beweging en gevaar word stuk minder.redwing schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:46:
[...]
Dat lijken me toch cijfers die je moet hebben voordat je ook maar gaat denken aan een helmplicht. Ik ga er iig geen opdoen, echt onzin voor dat kleine risico. Toen ik in Amerika woonde en fietste had ik er wel standaard eentje op, maar daar is het risico ook veel groter.
Sowieso zou ik zeggen dat je ook de gezondheidswinst mee zou moeten nemen in de discussie. Zoals ik hierboven al zei is de voornaamste reden van de toegenomen fiets-ongelukken dat we met zijn allen weer meer zijn gaan fietsen. Dan kun je wel een hel verplichten, maar als dan al die extra mensen wee besluiten om dan niet te gaan fietsen is de kans groot dat de winst minimaal is. Dan win je door een paar fietsongelukken minder te hebben, en verlies je weer wat andere mensen aan hartklachten omdat ze te weinig beweging krijgen.
Nu gaan er heleboel mensen veel harder op de fiets door ondersteuning dan ze ooit gedaan hebben en gewend zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 29-06-2023 23:57 ]
En zoals ik hierboven al zei, lijkt het er op dat die snelheid niet het echte probleem is. Het aantal ongelukken is gelijk opgegaan met het aantal kilometers (niet helemaal maar wel voor grotendeels). Daarnaast is 15 wel erg langzaam, op de normale fiets gaan er al heel mensen een stuk harder.PP_Sound schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:53:
[...]
Beperk de helm en kentekenvrije E-bike tot 15 km/u, dan blijft de beweging en gevaar word stuk minder.
Nu gaan er heleboel mensen veel harder op de fiets door ondersteuning dan ze ooit gedaan hebben en gewend zijn.
Hoe dan ook schat ik dat bij een helmplicht die fietskilometers weer een heel stuk omlaag gaan, wat iets is dat je juist niet wil, want dan gaan mensen weer meer met de auto. En je wil nu juist dat er meer gefietst wordt.
[removed]
Het aantal ongelukken met zwaar letsel bij fietsers neemt wel toe. Ook het aantal ongelukken met letsel tussen fietsers onderlingredwing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:15:
[...]
En zoals ik hierboven al zei, lijkt het er op dat die snelheid niet het echte probleem is. Het aantal ongelukken is gelijk opgegaan met het aantal kilometers (niet helemaal maar wel voor grotendeels). Daarnaast is 15 wel erg langzaam, op de normale fiets gaan er al heel mensen een stuk harder.
Hoe dan ook schat ik dat bij een helmplicht die fietskilometers weer een heel stuk omlaag gaan, wat iets is dat je juist niet wil, want dan gaan mensen weer meer met de auto. En je wil nu juist dat er meer gefietst wordt.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dan gaat de snorfiets-verkoop ineens weer in de lift, en rijden ze 30-35km/u met vrijwel hetzelfde simpele helmpje....met weer meer slachtoffers in die groep.....enz...enzredwing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:15:
[...]
want dan gaan mensen weer meer met de auto. En je wil nu juist dat er meer gefietst wordt.
het verkeer is in de laatste 10 jaren drukker en complexer geworden; leer je kind daarmee omgaan ten eerste; ik zou zeggen, headphones uit en die phone & apps maar even weg; anderzijds, pas op voor busjes, SUVs (en/of eigenlijk, haastige ouders in leasebakken), paupers in golfjes die vroeg op de zaak moeten zijn; deze differentiatie alleen al geeft aan dat het verkeer complexer is gewordenredwing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:15:
[...]
En zoals ik hierboven al zei, lijkt het er op dat die snelheid niet het echte probleem is. Het aantal ongelukken is gelijk opgegaan met het aantal kilometers (niet helemaal maar wel voor grotendeels). Daarnaast is 15 wel erg langzaam, op de normale fiets gaan er al heel mensen een stuk harder.
leer je kind ermee omgaan, me dunkt; heeft hij of zij meer aan dan een verplicht helmpje
Het is wel serieus. Veel van de verkeersinfrastructuur in de binnensteden is gewoon niet berekend op auto's en kan ook niet makkelijk aangepast worden. Daar moet je alleen noodzakelijk verkeer toestaan, geen plezierrijdenKhayma schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:51:
Ah. U bent er zo 1. Die discussie ga ik niet aan.
Ik heb net even bij de rijksoverhied gezocht en daar staat dat de toename voor zo'n 30% te verklaren is door gevaarlijker verkeer (voornaamste oorzaak die wordt genoemd is drukker verkeer, maar ook telefoongebruik). Het grootste deel is echter te verklaren door toegenomen kilometers, maar ook toegenomen kilometers door ouderen die standaard al een groter risico lopen.PP_Sound schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:20:
[...]
Het aantal ongelukken met zwaar letsel bij fietsers neemt wel toe. Ook het aantal ongelukken met letsel tussen fietsers onderling
Wat ik alleen niet kan vinden is wat de verwachting is dat mensen gaan doen bij een helmplicht. Want als ze dan (zoals hierboven ook wordt gezegd) overstappen naar een brommer of juist de auto pakken, ga je er ook niet echt op vooruit.
[removed]
helpt overigens niet dat heel veel kids tegenwoordig zelf ook op ebikes rijden … ga toch fietsen!
dan vervolgens de maatschappelijke vraag, steeds meer jongeren obese … dwaal af en zal ook wel statusdingetje zijn …
dan vervolgens de maatschappelijke vraag, steeds meer jongeren obese … dwaal af en zal ook wel statusdingetje zijn …
[ Voor 23% gewijzigd door CynicRelief op 30-06-2023 00:47 ]
Ja en die rijden dan ook graag op bikes die je met app kan besturen lijkt het wel.CynicRelief schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:44:
helpt overigens niet dat heel veel kids tegenwoordig zelf ook op ebikes rijden … ga toch fietsen!
maar zal wel statusdingetje zijn …
Tsja alle toeristen die komen shoppen waar laat je die dan? Allemaal op een fatbike?gambieter schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:35:
[...]
Het is wel serieus. Veel van de verkeersinfrastructuur in de binnensteden is gewoon niet berekend op auto's en kan ook niet makkelijk aangepast worden. Daar moet je alleen noodzakelijk verkeer toestaan, geen plezierrijden
Deelscooters is ook niet echt een succes ergens
[ Voor 5% gewijzigd door PP_Sound op 30-06-2023 00:51 ]
het verkeer is veranderd, daar moet je je kids in meenemen denk ik, en nee, dat is niet aan de school (want simpelweg helmplicht instellen voorkomt niet dat kinderen die hierin niet worden opgevoed doir hun ouders ongelukken ontwijken, welgemeende intnties van de school ten spijt), enerzijds, en anderzijds, vanzelf de korte lontjes in het hedendaags verkeer aanpakken, en dan echt aanpakken en niet met een taakstrafje eruitwegkomenPP_Sound schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:48:
[...]
Tsja alle toeristen die komen shoppen waar laat je die dan? Allemaal op een fatbike?
Dat keihard straffen gelul is inhoudsloos zonder pakkans en sociale controleCynicRelief schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:55:
[...]
het verkeer is veranderd, daar moet je je kids in meenemen denk ik, en nee, dat is niet aan de school (want simpelweg helmplicht instellen voorkomt niet dat kinderen die hierin niet worden opgevoed doir hun ouders ongelukken ontwijken, welgemeende intnties van de school ten spijt), enerzijds, en anderzijds, vanzelf de korte lontjes in het hedendaags verkeer aanpakken, en dan echt aanpakken en niet met een taakstrafje eruitwegkomen
Eerlijk gezegd ben ik nooit een fan geweest van het verplichten van het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen door volwassenen. Ik vind het terecht dat kwetsbare groepen in de maatschappij iets verplicht worden, om te voorkomen dat ze door naïeve nalatigheid in de steek gelaten worden. Dus in de context van dit topic vind ik het idee wat de school heeft niet eens zo gek. Ik vind wel dat de school compleet de verkeerde partij is om dit in te voeren, het heeft niets met onderwijzen an sich te maken (het is wel goed om kinderen bewust te maken van de risico's, uiteraard) en is iets wat lekker bij de overheid gelaten moet worden.
De afweging of iets het risico waard is moeten (wat mij betreft) altijd bij de persoon liggen die de risico's aangaan. Pas als je risico's voor een ander aangaat (zoals bijv. bij een kind, maar ook als je iets doet wat gevaar oplevert voor mensen om je heen) vind ik dat er een overheidstaak ligt om dat binnen alle redelijkheid te beperken.
Als je traditie (lees: "het is al heel lang zo") even aan de kant schuift, dan zou ik nu ook niet vóór het instellen van een plicht om een autogordel te dragen in huidige vorm. Verplichten voor minderjarigen, en verplichte aanwezigheid in elke auto, maar niet per se voor volwassenen.
De afweging of iets het risico waard is moeten (wat mij betreft) altijd bij de persoon liggen die de risico's aangaan. Pas als je risico's voor een ander aangaat (zoals bijv. bij een kind, maar ook als je iets doet wat gevaar oplevert voor mensen om je heen) vind ik dat er een overheidstaak ligt om dat binnen alle redelijkheid te beperken.
Als je traditie (lees: "het is al heel lang zo") even aan de kant schuift, dan zou ik nu ook niet vóór het instellen van een plicht om een autogordel te dragen in huidige vorm. Verplichten voor minderjarigen, en verplichte aanwezigheid in elke auto, maar niet per se voor volwassenen.
[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 30-06-2023 00:59 . Reden: kleine nuance ]
helemaal mee eensPP_Sound schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:58:
[...]
Dat keihard straffen gelul is inhoudsloos zonder pakkans en sociale controle
aanpassen aan omstandigheden is key me dunkt, je kan twisten over de effecten van technische oplossingen (autogordels: overwegend effectief; fietshelmplicht: still debatable) masr het gaat vooral om inspelen op en aanpassen opPatriot schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:59:
Eerlijk gezegd ben ik nooit een fan geweest van het verplichten van het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen door volwassenen. Ik vind het terecht dat kwetsbare groepen in de maatschappij iets verplicht worden, om te voorkomen dat ze door naïeve nalatigheid in de steek gelaten worden. Dus in de context van dit topic vind ik het idee wat de school heeft niet eens zo gek. Ik vind wel dat de school compleet de verkeerde partij is om dit in te voeren, het heeft niets met onderwijzen an sich te maken (het is wel goed om kinderen bewust te maken van de risico's, uiteraard) en is iets wat lekker bij de overheid gelaten moet worden.
Er moet gezien het toenemende aantal zware ongelukken op fietspaden nog eens goed gekeken worden wat daar nu allemaal rijdt en met welke snelheden, zet eens als gemeente een meting neer op druk fietspad.
Ik weet de uitkomst al, alle bezorgdiensten gaan harder dan 25
[ Voor 8% gewijzigd door PP_Sound op 30-06-2023 01:12 ]
ik zie het vooral op mixed rijbaangebruik, en nee, dit is niet aan de gemeente/overheid, hier moet je je kroost gewoon in meenemen, zoals in mijn tijd gebeurde, dat het complexer is, is van alle tijdenPP_Sound schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 01:06:
[...]
Er moet gezien het toenemende aantal zware ongelukken op fietspaden nog eens goed gekeken worden wat daar nu allemaal rijdt en met welke snelheden, zet eens als gemeente een meting neer op druk fietspad.
De gezondheidswinst van fietsen/bewegen op die leeftijd (en elke leeftijd) is veel groter dan het risico op een ongeval. Liefst niet meer auto's of autoverplaatsingen, vooral in BE niet.Deveon schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:59:
[...]
Precies, stop die ouderen waar 25 te hard voor is maar weer terug in de auto waar ze zelf veilig zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2023 07:15 ]
Ik heb andere ervaringen (let op de voorrangssituaties)_Dune_ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 23:41:
[...]
Hier in de omgeving is het net iets anders, fietsers diee zichzelf een marker op de rug zetten. Op de rotonden hebben fietsers geen voorrang en als je hier de wijk in komt, worden fietsers vanaf het fietspad de weg op gestuurd en houd het fietspad op. Daar waar het fietspad ophoud staan een paar mooie witte haaietanden.
Met grote regelmaar ligt er weer een fietser op de motorkap van een auto, omdat de fietser voorrang neemt op de rotonde en denk je dat er een fietser is die stopt bij de haaietanden? Practisch niet één...
Inmiddels heb ik een dashcam aangeschaft, de druppel was om er één aan te schaffen toen een collega aan de hand van dashcam beelden voor de rechter kon aantonen dat de fietser volledig schuld had, waarbij mijn collega bijna voor zijn eigen schade mocht opdraaien. De rechter heeft aan de hand van de beelden de schuld volledig bij de fietser neergelegd.
Recent heb ik zelf ook schade aan mijn auto mogen herstellen, men vertelde mij dat een fietser tussen de geparkeerde auto's was doorgereden, maar bleef haken achter een spiegel. Resultaat krassen en een deuk en ik een paar honderd eigen risico lichter. Het zou leuk zijn dat fietsers eens hun plaats op de weg wisten...
Dat zijn mijn ervaringen met fietsers, als automobilist...
Voor de Nederlanders:
- Algemeen standpunt van de Fietsersbond in België is om een helm niet te verplichten, ze zijn bang dat dan minder mensen de fiets gaan nemen
- School kan helemaal niks verplichten
- Directrices / Directeurs van scholen zijn meestal niet de meest "bekwame" managers (leerkrachten die doorschuiven). Als je dat wereldje een beetje kent en het interview gezien hebt op tv dan is de conclusie dat mevrouw dit op haar eentje verzonnen heeft en dat iedereen moet luisteren, of anders...
- Algemeen standpunt van de Fietsersbond in België is om een helm niet te verplichten, ze zijn bang dat dan minder mensen de fiets gaan nemen
- School kan helemaal niks verplichten
- Directrices / Directeurs van scholen zijn meestal niet de meest "bekwame" managers (leerkrachten die doorschuiven). Als je dat wereldje een beetje kent en het interview gezien hebt op tv dan is de conclusie dat mevrouw dit op haar eentje verzonnen heeft en dat iedereen moet luisteren, of anders...
Zo gaat het in Nederland ook elke ochtend. Waarmee film je dat? Een dashcam op de fiets is ondertussen harder nodig dan in de auto.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:15:
[...]
Ik heb andere ervaringen (let op de voorrangssituaties)
[YouTube: Mijn fiets-avonturen]
Het zijn niet exclusief kinderen op de fiets die een kwetsbare groep zijn. De grootste stijging aan ongevallen met letsel is juist bij ouderen waar te nemen. En technisch gezien zijn alle fietsers een kwetsbare groep, wat ook altijd de reden is geweest voor hun verkeerstechnische immuniteit voor regels.Patriot schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 00:59:
Nu zou je kunnen zeggen, jong geleerd is oud gedaan. Echter denk ik dat als je het enkel kinderen verplicht, of zou stimuleren, dat de acceptatie ophoudt bij de puberteit.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat regeltjes niks waard zijn als ouders niet het goede voorbeeld geven. Doe wat ik zeg, niet wat ik doe, werkt bij pubers averechts.
Tevens vraag ik me af of jouw houding niet een gevolg is van doorgeslagen collectivisme. Persoonlijk letsel is immers het probleem van de maatschappij of eventueel de verzekering. Zouden we nog steeds anti-helm en anti-gordel zijn als we er alleen voor zouden staan wat het dragen van de gevolgen betreft?
In Duitsland is daar overigens een interessant precedent over. Daar kan het zijn dat je gewoon je schade niet volledig vergoed krijgt als je geen helm droeg. Het had immers voorkomen kunnen worden. Geef verzekeringen de ruimte…
De school van mijn dochter doet jaarlijks mee aan "helm op, fluo top!", maar de directrice komt zelf wel met een zware pickup werken (misschien net daarom)WhiteDog schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:50:
Verder geen meningen over fluo hier? Zie ook TS.
Met een Monoprice MHD Action Camera. Ik vind geen gelijkaarige types meer, nu is het bijna allemaal gopro-achtig in een aparte waterdichte behuizing, met een schermpje en batterijen die je moet uitnemen om op te laden ipv laden via de kabel. Op alle vlakken minder praktisch voor dagelijks op de fiets.RemcoDelft schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:53:
[...]
Zo gaat het in Nederland ook elke ochtend. Waarmee film je dat? Een dashcam op de fiets is ondertussen harder nodig dan in de auto.
Ok, maar wat is de reden dat dit blijft stijgen? Is dat omdat er meer fietsers zijn die onverantwoord deel nemen aan het verkeer? Is dat omdat oudjes die echt niet meer op de weg zouden moeten zijn, dat wel zijn dankzij de e-bike? Of komt het misschien omdat auto's steeds groter en zwaarder worden? Of omdat de fietsinfra dusdanig veilig en foolproof is dat fietsers zich te veilig zijn gaan voelen waardoor ze minder goed op letten.XWB schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:13:
Want de verwachting is dat het aantal ernstige verkeersgewonden zal stijgen:
[ Voor 23% gewijzigd door FastFred op 30-06-2023 08:28 ]
Verwijderd
Ik overweeg inderdaad al een poosje een soort van bodycam te gaan dragen op de fiets, of een camera op een houdertje op het stuur.RemcoDelft schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:53:
[...]
Zo gaat het in Nederland ook elke ochtend. Waarmee film je dat? Een dashcam op de fiets is ondertussen harder nodig dan in de auto.
We zijn gewoon veel en veel te afhankelijk geworden van die auto. En dat is eigenlijk ook precies waar we vanaf moeten. Onze wegen zijn helemaal niet berekend op de huidige hoeveelheid verkeer en een auto biedt een vals gevoel van veiligheid en privacy, waardoor mensen de verleiding niet kunnen weerstaan om schijt te hebben aan alles om zich heen. En diezelfde auto is dus een groot gevaar voor alles wat er "zonder bescherming" in de buurt komt. Moet je gewoon niet willen.
Wij wonen naast een algemeen ziekenhuis en hier zijn op verschillende plaatsen rolstoel- of rollator oversteekplaatsen gemaakt. Gewoon een kleine stukje verlaagde stoep, zodat mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen het ziekenhuis kunnen bereiken. 1 van die oversteekplaatsen zit pal bij onze voortuin aan de zijkant van het huis. Mensen kijken niet eens meer om zich heen, houden echt 0,0 rekening met wie dan ook. Die droppen hun auto daar gewoon en hebben er compleet schijt aan dat mindervaliden nu niet veilig bij het ziekenhuis kunnen komen. En het is niet "altijd hetzelfde groepje", telkens weer verschillende mensen. Mensen houden zich steeds vaker alleen maar bezig met zichzelf. "Ik moet naar het ziekenhuis en ben laat, dus jammerdebammer voor de rolstoelers maar ik MOET mijn auto hier nu neerzetten want ik ben al laat en kan dus niet 1 minuut langer lopen. (Parkeerplaats van het ziekenhuis is altijd bijna leeg, dat is in onze gemeente de enige betaalde parkeerplaats. Daar zet niemand hem dus vrijwillig neer.)
Wauw, ik ben blij dat mijn commute er anders uitziet. Wat een verzameling asociale acties en minder handige weginrichtingen. Goede herinnering om niet in België in de stad te gaan fietsen... Ik snap spontaan waarom iedereen in de auto verdwijnt en het dragen van helmen en fluo-kleding gestimuleerd wordt. Dat die oplossingsrichting principieel verkeerd is, is een tweede. Maar daar kan je wel zelf enige invloed op uitoefenen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:15:
[...]
If you can see, look. If you can look, observe
In Nederland is dat volgens mij ook altijd standpunt van veel partijen:WhiteDog schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:50:
Voor de Nederlanders:
Ja, een helm plicht zou (uiteraard) hoofd/hersenletsel onder fietsers verminderen. Dus de artsen die zich daarmee bezighouden zijn voorstander.
Echter als het effect dan is dat er een significant risico is dat je in één keer de Nederlandse fietscultuur om zeep gaat helpen, dan staat het minder aantal gewonden / doden daardoor in geen verhouding tot de extra overlast, milieu schade (en dus ook de extra doden door slechtere luchtkwaliteit) en extra aantal slachtoffers door veel drukkere wegen.
Ik zie overigens langzamerhand wel meer ouderen op een e-bike met helm op, maar dat is iets waar gewoon een overheidscampagne geen kwaad zou kunnen imo. En niet verplichten, wel aanmoedigen dat als je een e-bike koopt, je ook een helm koopt. Zullen fietsenmakers ook een rol kunnen spelen (al is het maar omdat ze dan een helm erbij verkopen).
Ik zal niet ontkennen dat daar veel bijzonder asociaal gedrag van automobilisten bij zit. En veel smalle, onoverzichtelijke wegen die in Nederland helemaal zouden worden volgegooid met verkeersdrempels om een snelheid van 20km/u af te dwingen.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:15:
Maar tegelijkertijd krijg ik het ongemakkelijke gevoel dat ik ook bij Engelse fietsdashcammers krijg: in veel gevallen neem je voorrang, terwijl het duidelijk is dat de automobilist jou niet ziet (bijv. bij die T-splitsing met het rode fietspad .... het is duidelijk dat de automobilisten vooral bezig zijn met invoegen op de drukke weg) Ja, de automobilisten zitten fout, nee, er is aan die situatie geen inherent gevaar dat jij als fietser niet kunt voorkomen.
Ik wilde keihard gaan zeggen dat een fietshelm onnodig is, maar als ik dit zie dan kan ik me voorstellen dat het in België toch wel interessant is.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:15:
[...]
Neemt niet weg dat ik vind dat de school zich hier buiten moet houden, ze kunnen het leerkrachten misschien verplichten wanneer ze met de fiets naar school komen maar verder hebben ze er niks over te zeggen. Hier in Nederland zou dat er nooit doorheen komen, de meeste mensen die ik ken hebben niet eens een helm
Maar het is denk ik een beetje vergelijkbaar met fietsen in Engeland of in Amerika, het verkeer is er gewoon nog niet echt op voorbereid zoals hier in Nederland.
Valt me op dat het voornamelijk buitenlandse kentekens zijn. M.a.w. zou niet gek zijn vooral buitenlandse bestuurders een opfris cursus geven dat fietsers in NL iig ook verkeersdeelnemers zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 07:15:
[...]
Voor de rest lekker fietstochtje

Compenseert men hier ook nog voor het aantal gereden kilometers in de vergelijking tussen landen ?dragonhaertt schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:20:
[...]
Als je grenzen op arbitraire punten tussen voetgangers en fietsers gaat leggen, waarom dan niet de grens op een ander arbitrair punt leggen?
[Afbeelding]
Dat een school zoiets voorstelt is natuurlijk vreemd, maar in 't totaalplaatje zou 't helemaal geen gek idee zijn. Ik ben wel benieuwd of er cijfers zijn van hoeveel 't financieel zou schelen als iedereen een helm zou dragen, aan minder verloren levensjaren, aan minder benodigde (langdurige) zorg etc.
Als door 't invoeren van een helmplicht de belasting van iedereen met bijvoorbeeld € 100,- per jaar om laag zou kunnen, vinden we 't dan nog steeds een slecht idee?
Als door 't invoeren van een helmplicht de belasting van iedereen met bijvoorbeeld € 100,- per jaar om laag zou kunnen, vinden we 't dan nog steeds een slecht idee?
Ik heb een paar jaar geleden een literatuur onderzoek gedaan naar de fietshelm. De drang na een fiets helm is vaak een kneejerk reactie die bijna altijd plaats vindt na een ongeluk. Maar als je echt onderzoek doet dan blijkt, een paar highlights
- Per gemaakte kilometer hebben voetgangers en automobilisten meer hoofdverwondingen dan fietsers. Als je dus een helm wilt verplichten, begin dan met de automobilist en voetganger, doet de school dat ook? Dat doet niemand omdat men dat belachelijk vindt, maar wat is het doel, om niet belachelijk te zijn of levens/wonden te besparen?
Ik raad iedereen aan die voor een helmverplichting is en van zichzelf vindt dat data belangrijker is dan onderbuik om logischerwijs eerst te beginnen met voetgangers en automobilisten.
- Een helm veroorzaakt bij een val vaak juist een grotere verwonding, doordat het hoofd draait. In veel gevallen werkt het juist averechts.
- Bij een ongeluk wordt een fietser met een helm vaker geraakt simpel omdat je een veel groter hoofd hebt.
- Andere verkeersdeelnemers denken dat je minder kwetsbaar bent en nemen meer risico rond je.
Als je een fietscultuur stimuleert (wat een helm juist niet doet) dan heeft dat na allerlei invloeden juist een reductie in ongelukken (men is bewust) en is de mensheid blijer en (mentaal) gezonder
Ja ik weet correlatie != causatie enzo, maar laat ik hier eens een grafiekje neerzetten:

nog veel meer punten voor als je geinteresseerd bent hier mijn volledig verslag met bron onderzoek.
- Per gemaakte kilometer hebben voetgangers en automobilisten meer hoofdverwondingen dan fietsers. Als je dus een helm wilt verplichten, begin dan met de automobilist en voetganger, doet de school dat ook? Dat doet niemand omdat men dat belachelijk vindt, maar wat is het doel, om niet belachelijk te zijn of levens/wonden te besparen?
Ik raad iedereen aan die voor een helmverplichting is en van zichzelf vindt dat data belangrijker is dan onderbuik om logischerwijs eerst te beginnen met voetgangers en automobilisten.
- Een helm veroorzaakt bij een val vaak juist een grotere verwonding, doordat het hoofd draait. In veel gevallen werkt het juist averechts.
- Bij een ongeluk wordt een fietser met een helm vaker geraakt simpel omdat je een veel groter hoofd hebt.
- Andere verkeersdeelnemers denken dat je minder kwetsbaar bent en nemen meer risico rond je.
Als je een fietscultuur stimuleert (wat een helm juist niet doet) dan heeft dat na allerlei invloeden juist een reductie in ongelukken (men is bewust) en is de mensheid blijer en (mentaal) gezonder
Ja ik weet correlatie != causatie enzo, maar laat ik hier eens een grafiekje neerzetten:

nog veel meer punten voor als je geinteresseerd bent hier mijn volledig verslag met bron onderzoek.
[ Voor 19% gewijzigd door Semyon op 30-06-2023 09:27 ]
In deze specifieke grafiek niet, maar in dat onderzoek zijn ook analyses per gereden kilometer.gekkie schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:59:
[...]
Compenseert men hier ook nog voor het aantal gereden kilometers in de vergelijking tussen landen ?
Meer info: https://etsc.eu/wp-content/uploads/PIN-Flash-38_FINAL.pdf
Zo blijven we wel in die negatieve spiraal zitten waardoor het gevaarlijk blijft, het is ook vraag en aanbod ivm aantal fietsers en fietsinfra, dus goede fietsinfra ligt niet meteen overal, op veel plaatsen is het door de smalle wegen en lintbebouwing ook heel moeilijk.Roozzz schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:37:
[...]
Ik snap spontaan waarom iedereen in de auto verdwijnt
Ik hou er wel altijd rekening mee om alle remmen dicht te gooien, op die manier probeer ik de voorrang af te dwingen zonder zelf in gevaar te komen.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:51:
[...]
Ik zal niet ontkennen dat daar veel bijzonder asociaal gedrag van automobilisten bij zit. En veel smalle, onoverzichtelijke wegen die in Nederland helemaal zouden worden volgegooid met verkeersdrempels om een snelheid van 20km/u af te dwingen.
Maar tegelijkertijd krijg ik het ongemakkelijke gevoel dat ik ook bij Engelse fietsdashcammers krijg: in veel gevallen neem je voorrang, terwijl het duidelijk is dat de automobilist jou niet ziet (bijv. bij die T-splitsing met het rode fietspad .... het is duidelijk dat de automobilisten vooral bezig zijn met invoegen op de drukke weg) Ja, de automobilisten zitten fout, nee, er is aan die situatie geen inherent gevaar dat jij als fietser niet kunt voorkomen.
Euhm, het is in BE gefilmdidef1x schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:57:
[...]
Valt me op dat het voornamelijk buitenlandse kentekens zijn. M.a.w. zou niet gek zijn vooral buitenlandse bestuurders een opfris cursus geven dat fietsers in NL iig ook verkeersdeelnemers zijn.
Voor de rest lekker fietstochtje
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2023 09:26 ]
Waarschijnlijk vele miljarden aan extra kosten. En dat blijft natuurlijk heel veel op gokken gebaseerd te zijn, maar die uitspraak doe ik vanwege: Sissors in "School verplicht fietshelm na ongeval le...". Maar als we daardoor veel meer auto's gaan krijgen, met de bijbehorende directe kosten (meer files, meer wegen nodig, etc) en indirecte kosten (slechtere luchtkwaliteit met bijbehorende impact), dan zal dat een hele hoop geld gaan kosten.rik86 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:01:
Dat een school zoiets voorstelt is natuurlijk vreemd, maar in 't totaalplaatje zou 't helemaal geen gek idee zijn. Ik ben wel benieuwd of er cijfers zijn van hoeveel 't financieel zou schelen als iedereen een helm zou dragen, aan minder verloren levensjaren, aan minder benodigde (langdurige) zorg etc.
Als iedereen €100 per jaar minder betalen, zouden we dus miljarden kwijt zijn per jaar aan fietsers met hersenschade doordat ze geen helm op hebben? Lijkt mij nogal veel.
Mooi onderzoek, duidelijke grafiek.Semyon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:18:
[Afbeelding]
De slechte statisticus ziet dus dat wanneer men meer helm gaat dragen dat het dodental gelijk begint op te lopen.
Uit ervaring weet ik dat wegen in Amerika (Montreal) vrij beroerd zijn. Zeker de randen van de weg, waar je als fietsen vaak fietst zit vol met scheuren zodat je meer naar het midden beweegt terwijl auto's daar geen rekening mee houden (en dus 1% van de bestuurders fietsers haat). Niet echt veilig.
Van Parijs heb ik meegekregen dat als de stad maar druk genoeg is je als fietser echt ruimtes moet innemen. Ik kan mijzelf een buitengewoon agressieve fietser noemen, maar kon daar bv rustig over de Champs Elysee/Rue de Rivolli scheuren op een zaterdag (de auto's staan toch stil).
Er zit een zadelpunt in ervaring opdoen, hoe meer ervaring je hebt, hoe veiliger het wordt. Onervaren mensen of onveilige landen moeten wel aan de helm maar wanneer infrastructuur beter wordt, auto's beter rekening houden en fietsers gewoon veel kilometers maken (10k per jaar?) komt er een punt dat het dragen van een helm ( meeslepen, opdoen, afdoen, opslaan, verzorgen, helm gejat, beroerd haar, ben maar ff weg) averechts werkt. Het verhoogt de drempel om ff de fiets te pakken.
Maar indien ik het advies van dragen van de helm mag correleren met infrastructuur, dan zijn de wegen in België misschien slechter dan ze zouden willen toegeven en komt dat helmplichtding naar voren.
Of een school dat moet afdingen.... kan een school ouders verplichten te stoppen met roken?
[ Voor 60% gewijzigd door Delerium op 30-06-2023 10:02 ]
De meest doorslaggevende factor is wel goede fietsinfra. Maar het is wel duidelijk dat landen best evolueren naar fietslanden.Delerium schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:29:
[...]
Mooi onderzoek, duidelijke grafiek.
De slechte statisticus ziet dus dat wanneer men meer helm gaat dragen dat het dodental gelijk begint op te lopen.
:strip_exif()/f/image/YPV2IvsDm4G9emuJ0qNX2IHA.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Ja, maar dat komt vooral omdat het principieel verkeerd is. Ik denk dat mensen zich (deels) op eigen kracht moeten kunnen voortbewegen zonder het dragen van verplichte bescherming tegen mensen die te lui zijn om zich deels op eigen kracht voort te bewegen. Dat eerste lijkt mij toch een min of meer universeel recht, het tweede is even heel zwart-wit gezien niet meer dan optioneel (een gemaakt iets).rik86 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:01:
Persoonlijk betaal ik dan die 100 euro met alle liefde. Ik zet geen helm op als ik even naar de bakker moet met mijn fiets. Het is een e-bike, maar dat ding gaat zo hard als ik dat wil. Dat kan 10, 15, 20 of 25 zijn en hoe hard ik wil hangt dan weer af van de situatie. Mij zul je niet met 20+ door het centrum zien racen op mijn e-bike. Da's gewoon asociaal namelijk. Ik heb helemaal geen zin om een onoplettende winkelende voetganger aan te rijden, dus pas ik mijn gedrag aan aan de omstandigheden en voorkom ik dat.
Maar als ik gemiddeld 2 keer per jaar een boete van 50 euro zou krijgen en daar inderdaad een belastingkorting van 100 euro per jaar tegenover zou staan, dan is er ruimte voor een gesprek. Dan kies ik voor die 2 boetes en betaal ik ze uit die belastingkorting.
@Semyon Ik ben het helemaal eens met je verhaal, maar dat grafiekje geeft eerder aan dat mensen als het onveilig rijden is eerder een helm opdoen
Ik heb zelf een jaartje in Amerika gewoond en gefietst, maar in dat jaartje heb ik vaker auto's moeten ontwijken dan in al mijn jaren in Nederland
Hier heb ik dan ook alleen een helm op bij wielrennen/mountainbiken, maar daar zeker ook voor het normale woon/werk verkeer.
[removed]
Maar even heel eerlijk, in hoeverre heb je daar neutraal naar bronnen gezocht, en in hoeverre heb je naar bronnen gezocht die jouw standpunt onderbouwen? Want mag ik het toch een beetje apart vinden dat jij geen enkele bron hebt weten te vinden dat een helm de kans op letsel vermindert? Dat komt mij wel heel erg over als selectief zoeken.Semyon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:18:
[...]
Letterlijk eerste wetenschappelijke resultaat dat ik op Google krijg: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29677686/
En nee, ik hoef hier geen discussie over waarom welk onderzoek al dan niet goed is opgezet, enkel en alleen mijn punt is dat op jouw pagina nul onderzoeken waren gevonden die stelden dat een helm helpt tegen verwondingen. Dat vind ik erg vreemd.A meta-analysis has been conducted of the effects of bicycle helmets on serious head injury and other injuries among crash involved cyclists. 179 effect estimates from 55 studies from 1989-2017 are included in the meta-analysis. The use of bicycle helmets was found to reduce head injury by 48%, serious head injury by 60%, traumatic brain injury by 53%, face injury by 23%, and the total number of killed or seriously injured cyclists by 34%. Bicycle helmets were not found to have any statistically significant effect on cervical spine injury.
Overigens is primaire punt op de website dat helmen niet (voldoende) beschermen bij rotaties door de impact. Gelukkig werken de helmfabrikanten daar ook aan, en als ik kijk op bijvoorbeeld Mantel webshop heeft bijna de helft van hun helmen MIPS ingebouwd, wat precies bedoeld is om daartegen te helpen.
Onder de streep ben ik dus geen voorstander van verplichten van fietshelmen voor iedereen. Maar ik geloof ook absoluut niks van jouw conclusie dat we uberhaupt geen helm op moeten doen, en we veiliger af zijn zonder helm. Verbieden bij wielrennen dan ook maar?
Mijn punt is dus dat het een het andere bereikt. Vandaar mijn rapport met alle tussenstappen.redwing schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:32:
@Semyon Ik ben het helemaal eens met je verhaal, maar dat grafiekje geeft eerder aan dat mensen als het onveilig rijden is eerder een helm opdoenIk heb zelf een jaartje in Amerika gewoond en gefietst, maar in dat jaartje heb ik vaker auto's moeten ontwijken dan in al mijn jaren in Nederland
Hier heb ik dan ook alleen een helm op bij wielrennen/mountainbiken, maar daar zeker ook voor het normale woon/werk verkeer.
De grafiek is om aandacht te trekken, het echte bewijs is in het verslag.
P.s. ik woon ook buiten de EU in een land met een fietshelmverplichting. En de hele fietscultuur die begon is toen "kapot" gemaakt door een helmverplichting die duidelijk te zien is na de introductie van de verplichting.
[ Voor 4% gewijzigd door Semyon op 30-06-2023 09:47 ]
Snap ik, vandaar ook dat ik aangaf het helemaal met de rest eens te zijn. Naar mijn idee werkt een verplichting voor een helm vooral averechts. Iets wat je ook prima benoemd in je verslag.Semyon schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:45:
[...]
Mijn punt is dus dat het een het andere bereikt. Vandaar mijn rapport met alle tussenstappen.
De grafiek is om aandacht te trekken, het echte bewijs is in het verslag.
Klopt, het probleem blijft alleen wel dat als je een fietscultuur in een land wil krijgen, je de infrastructuur waarschijnlijk nog niet hebt. Daardoor is het onveiliger en is die helm wel heel nuttig. Alleen zoals je al aangeeft gooi je daarmee gelijk je fietscultuur weg en zal het daarmee op de lange termijn juist negatief zijn voor de gezondheid van de mensen.P.s. ik woon ook buiten de EU in een land met een fietshelmverplichting. En de hele fietscultuur die begon is toen "kapot" gemaakt door een helmverplichting die duidelijk te zien is na de introductie van de verplichting.
[removed]
Je legt kwetsbaarheid hier iets anders uit dan ik er in eerste instantie mee bedoelde. Met kwetsbaar bedoel ik dat zij überhaupt niet in staat zijn (of eigenlijk, worden geacht) om die zelfbescherming zelf in acht te nemen. Ik had het dus niet over de fysieke kwetsbaarheid van een voetganger of fietser t.o.v. een bestuurder van een auto.Cid Highwind schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:18:
[...]
Het zijn niet exclusief kinderen op de fiets die een kwetsbare groep zijn. De grootste stijging aan ongevallen met letsel is juist bij ouderen waar te nemen. En technisch gezien zijn alle fietsers een kwetsbare groep, wat ook altijd de reden is geweest voor hun verkeerstechnische immuniteit voor regels.
Nu zou je kunnen zeggen, jong geleerd is oud gedaan. Echter denk ik dat als je het enkel kinderen verplicht, of zou stimuleren, dat de acceptatie ophoudt bij de puberteit.
Dus?Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat regeltjes niks waard zijn als ouders niet het goede voorbeeld geven. Doe wat ik zeg, niet wat ik doe, werkt bij pubers averechts.
Voor het grootste deel sta je er natuurlijk alleen voor bij het dragen van de directe gevolgen. Leuk dat je een overlijdensrisicoverzekering hebt afgesloten, maar er ligt maar één iemand in de kist. Dat gezegd hebbende zal het altijd enigszins lastig zijn, want we bevinden ons heel erg in een grijs gebied. De echt duidelijk onaanvaardbare risico's zijn wel uitgesloten, dus krijg je dit soort "gelul in de marge."Tevens vraag ik me af of jouw houding niet een gevolg is van doorgeslagen collectivisme. Persoonlijk letsel is immers het probleem van de maatschappij of eventueel de verzekering. Zouden we nog steeds anti-helm en anti-gordel zijn als we er alleen voor zouden staan wat het dragen van de gevolgen betreft?
Dat is een interessante. Ik denk dat daar afhankelijk van het soort letsel, de aard van het ongeluk en de mate van schuld misschien iets voor te zeggen is. Ik vind het wel gevaarlijk om dat aan verzekeringsmaatschappijen over te laten omdat zij hun economische doelen altijd boven de maatschappelijke doelen zullen stellen. Dat neigt een beetje naar een glijdende schaal-argument, maar ik wil vooral zeggen dat we een maatschappelijke discussie niet zomaar moeten overlaten aan verzekeringsmaatschappijen die vooral doen alsof ze onze belangen vertegenwoordigen.In Duitsland is daar overigens een interessant precedent over. Daar kan het zijn dat je gewoon je schade niet volledig vergoed krijgt als je geen helm droeg. Het had immers voorkomen kunnen worden. Geef verzekeringen de ruimte…
Dat is altijd lastig onderzoek; je kan beide kanten op redeneren. Indien het onderzoek zich toespitst op alleen Amerika krijg je tegenovergestelde resultaten als alleen toespitsen in Nederland/Denemarken. De onderliggende variabele blijft namelijk of een fietscultuur inheems of exoot is. Meng je beide landen kan je vrijwel niets met slechts 1 resultaat.Sissors schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:38:
Letterlijk eerste wetenschappelijke resultaat dat ik op Google krijg: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29677686/
[...]
En nee, ik hoef hier geen discussie over waarom welk onderzoek al dan niet goed is opgezet, enkel en alleen mijn punt is dat op jouw pagina nul onderzoeken waren gevonden die stelden dat een helm helpt tegen verwondingen. Dat vind ik erg vreemd.
Indien je trouwens gaat doen alsof een helm per definitie veiliger is, moet je ook mensen met een boodschappenkar die verplichting even... want het is veiliger. Dan zie je direct dat het een relatief begrip wordt ipv een absoluut.
Ik denk niet dat het één factor is, maar meerdere die elkaar versterken.Verwijderd schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 09:31:
[...]
De meest doorslaggevende factor is wel goede fietsinfra. Maar het is wel duidelijk dat landen best evolueren naar fietslanden.
[Afbeelding]
Goede infra
Fietsen niet alleen als sport (het hoeft dus niet per se hard te gaan, al is daar wel een verschuiving met de e-bike).
De meeste automobilisten zijn ook actieve fietsers of zijn dat geweest.
Opbouw steden, dorpen en haar voorzieningen en de afstanden onderling.
Zelfstandigheid en met een wat grote reikwijdte ergens willen komen, ook al op jonge leeftijd en daar door behendig zijn en de directe behoefte aan een auto op je 16e een stuk minder is.
En zo zijn er nog wel meer te noemen.
Is het vreemd dat ik dat een probleem vind? Ik kan het stuk helaas zo 1.2.3. niet opduikelen, maar ik heb ergens meegekregen dat opgroeien in een te beschermde/gecontroleerde omgeving voor psychische en functionerende problemen zorgt op latere leeftijd.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 19:11:
...
Lang werd de vrijheid en autonomie van kinderen belangrijker geacht dan ze tegen elk risico beschermen. Dat is echt wel verdwenen.
...
Nu is een fietshelm wat anders dan als big-brother de hele dag over je kind heen helicopteren, maar ik denk dat exploreren en risico's nemen een inherent onderdeel is van leren, en leren omgaan met risico's.
Mijn houding is zoiets van "wil je stunten met je fiets? Prima, leer maar hoe ver je kunt gaan totdat je valt. Maar doe het wel met een helm op en niet op een drukke weg want de verhouding risk/reward is het dat niet waard".
[ Voor 12% gewijzigd door boxlessness op 30-06-2023 10:05 ]
Let op:
Let s.v.p. op de volgende topic regels:
• Onderbouw je standpunt, waar nodig onderbouwd met betrouwbare bronnen
• Hou de risico discussie beperkt tot het verkeer, haal er geen andere zaken bij.
• AWM is voor maatschappij brede discussie, laat individuele voorbeelden of gedrag achterwege.
Let s.v.p. op de volgende topic regels:
• Onderbouw je standpunt, waar nodig onderbouwd met betrouwbare bronnen
• Hou de risico discussie beperkt tot het verkeer, haal er geen andere zaken bij.
• AWM is voor maatschappij brede discussie, laat individuele voorbeelden of gedrag achterwege.