Dido schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:37:
[...]
Parachutespringen heb ik geen ervaring mee. Vliegtuigen die vanuit Europa mogen vertrekken hebben die certificeringen, anders gaan ze aan de ketting, dus dat vertrouw ik inderdaad wel. Veerboten moeten ook aan regels voldoen voordat ik de kans krijg om erin te stappen.
Is het dan heel vreemd om te verwachten dat de Titan ook wel een certificering had? Want als je dat neit actief vraagt of onderzoekt zul je dat ook niet weten en ga je er misschien ook vanuit?
[...]
Als ik in die leugens getrapt ben, zal ik inderdaad nog wel meer fouten maken.
Sowieso hoef ik geen expert te zijn om te snappen dat NASA niet per definitie de beste partner is als het gaat om voertuigen die een drukverschil van 400 bar moeten kunnen overleven. Een bemand ruimteschip heeft een drukverschil van 1 bar (en de krahcten zijn naar buiten gericht ipv naar binnen).
Hoe had je die leugens dan gecheckt? Hoe weet je dat het leugens zijn? Nu weet je dat maar 3 weken geleden?
I quote:
"The state-of-the-art vessel, designed and engineered by OceanGate Inc. in collaboration experts from NASA, Boeing and the University of Washington, made its subsea debut in 2018. Through the innovative use of modern materials, Titan is lighter, more spacious, and more comfortable than any other deep-diving submersible exploring the ocean today."
Ga jij NASA/Boeing/Universiteit nabellen om te vragen of ze er echt aan hebben meegewerkt? Stel je kon zo mee en wilde dit ook daadwerkelijk, ga je dan ECHT bellen met die instanties?
Daarbij: Waarom zou NASA géén goede partner zijn? Als je het hebt over materialen in extreme omstandigheden zit je daar prima. Er zitten daar letterlijk rocket scientists. It's actual rocket science!

Daar heb je weinig aan hoor ik je al zeggen, maar genoeg disciplines waar NASA natuurlijk wél kan helpen en bijvoorbeeld tools beschikbaar heeft voor simulaties bij 400 bar om maar iets te noemen.
[...]
Heel veel van filmpjes en interviews die nu gepost worden waren al jaren bekend. Als ik in een blik ga zitten dat naar 4 kilometer diepte gaat, dan zou ik inderdaad de beweringen van de bouwer (en de bouwer zelf0 van te voren willen natrekken, ja.
Dan ben ik wel benieuwd hoe je dat had gedaan om eerlijk te zijn. Dat ze jaren bekend zijn betekent niet dat jij ze makkelijk kan vinden. Als dat zo was, waren er al lang grote media-kanalen op gestort met claims van (terecht achteraf) onveiligheid. Dat is niet gebeurd, dus zo bekend was dit niet.
Die info komt allemaal nu makkelijk samen dankzij het internet en dat het delen van info waar men 2 weken geleden geen klap om gaf, nu opeens heel interessant is. De views van dat soort interviews en video's zal in de tientallen/honderdtallen hebben gelegen (en dus lastig vindbaar zijn dankzij algoritmes) ten opzichte van nu. Probeer maar eens informatie te vinden over een oude gebeurtenis terwijl er iets soortgelijks nu gebeurd. Die oude info raakt praktisch begraven onder het nieuwe nieuws.
[...]
Nee, want dat is helemaal hetzelfde als in een experimenteel koekblik naar 4 kilometer afdalen

Dat is het zeker niet nee

het ging vooral om de vraag of mensen daadwerkelijk naar certificeringen vragen. Ik verwacht het niet. Zeker niet als er voorgaande succesvolle duiken zijn geweest en er grote samenwerkingen met high-tech industriën zijn. Als jij dat wel doet top! Maar dat zal voor 99% van de mensen niet het geval zijn.
Jij hoeft niet te vragen naar de certificatie van dat schip of de bemanning (als die niet klopt wordt het schip aan de ketting gelegd), idem, voor het aantal reddingsboten, en het noodprotocol hangt gewoon zichtbaar op dat schip - althans, het enige deel waart jij als passagier wat mee kan, namelijk vluchtroutes en de mededeling dat je de aanwijzingen van het personeel op moet volgen.
Als je daar vanuit gaat, dat het dan aan de ketting wordt gelegd, is dat hier dus een probleem. Want omdat het internationale wateren zijn is er geen wet en wordt er niets aan de ketting gelegd. Dan moet je actief vragen. Als je weet hoe dat zit met ceritificering kan je dat doen, maar als de CEO dan uitlegt dat certificering niet kan omdat het een innovatief nieuw ontwerp is waardoor die niet aan de oude certificering kan voldoen maar het zeker veilig is.... tja dan kun je weglopen. Maar genoeg mensen zullen dat dan niet doen.
En zelfs als het fout gaat is omslaan in de Waddenzee en stuk minder garantie op een instantane dood dan een scheur in een koolstof WC-rol onder 400 bar.
Omslaan op de waddenzee lijkt me, gezien de geringe diepte, vooral gevaarlijk als je onder de boot komt

maar dat klopt zeker. wat 400 bar doet met koolstof weten de echte experts alleen, dat wist ik 2 weken geleden nog niet en mijn reactie zou zijn: koolstof is enorm stug en sterk, lijkt me ideaal. Dat is naief, maar ik ben geen expert op dat gebied en moet het doen met mijn bepertke ervaring met een carbon-fiets die heel stevig is en de F1

[...]
James Cameron is eerder al gegaan met een ander schip, dus er waren in ieder geval wel andere mogelijkheden. En dan nog, als de enige manier om iets te doen je niet veilig lijkt (tenzij je heel hard wilt geloven in de mooie praatjes van de bouwer), dan verplicht niemand je om het te doen. Er is niemand die deze mensen gedwongen heeft naar de Titanic te gaan duiken, dat wilden ze helemaal zelf. "Het kon niet anders" is volslagen onzin, niet gaan was een heel eenvoudig alternatief.
James Cameron maakte zijn eigen sub toch? lijkt me niet een heel realistisch alternatief. Niet gaat is zeker een alternatief, maar als alles oke lijkt is niet gaan best lastig.
Ik heb in India in een bus gezeten. Voldoet ook niet aan de Europese regels. Toch geldt ook daar weer, dat ook als het fout gaat, je overlevingskansen aanzienlijk hoger zijn dan als er iets breekt bij 400 bar.
eens, maar ook hier was het een voorbeeld om te illustreren dat je niet altijd risico's goed inschat vooraf, en dat je daar niet altijd mee bezig bent en uit gaat dat het meestal gewoon goed gaat en dat de bemanning/bestuurders weten wat ze doen. Dat geld ook voor de Titan
Dan zullen we daarop maar moeten accepteren dat we het op dat punt niet eens worden

Is niet erg, zolang je mij maar geen duikbootreisjes gaat proberen te verkopen

Ik ga binnenkort met een Sky Shark, wat een drijvende speedboot is die ook onder water kan. Maar zal je niet vragen mee te gaan

zal vast ook niet gecertificeerd zijn want zelfbouw. Maar kwa veiligheid klinkt het allemaal heel plausibel wat ze daar hebben toegepast.
zal eens vragen voor certificering