Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 10 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-06 14:08
Ruvo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:19:
Voor de particuliere kopers onder ons; hebben jullie onderhandeld over de prijs? (en wel/niet auto ingeruild?)
Beide ;-) gaat met name over de inruilwaarde vd te vervangen auto. Heb daarentegen ook weer wat opties erbij gekocht zoals spatlappen etc.
Ik heb gekozen voor een SMER Plus Crystal White, inclusief stoel/stuur verwarming.
De getinte achter en zijramen laat ik achteraf door de dealer zelf doen.
Op die manier zit ik op de fiscale waarde van € 44.994,99 om in aanmerking te komen voor de SEPP subsidie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
Voor de particuliere kopers onder ons; hebben jullie onderhandeld over de prijs? (en wel/niet auto ingeruild?)
Ja, prijs van de inruil auto scheelde 3.000 euro tussen twee dealers.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-06 06:19
Ook bij 2 dealers geweest ,verschil was 2000 euro..SMER plus gekocht in juni

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

Ik heb niet onderhandeld over de prijs. De inruil van mijn vorige auto was hoger dan ik had verwacht op basis van de internetprijzen en ANWB. Dus, dat was een makkie voor de verkoper. En de prijs van het abonnement was zeer gunstig voor mij.

Ik had trouwens de devaluering van de inruilauto wel aan zien komen. Zoals anderen hier nu ook ontdekken is de inruilwaarde van je auto geen half jaar geldig. En heb daarom vorig jaar bij bestellen van de EX30 mijn auto ingeruild tegen een C40 uit voorraad op abonnement. Ben erg blij met die beslissing.

[ Voor 3% gewijzigd door mausy5043 op 29-12-2023 08:11 ]

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-06 22:11

peerke 1960

Blauw Eitje met trekhaak ( SR)

Mausy, jij maakt gebruik van een abonnement. Wat is voor jou de overweging?
Is toch meer dan 600 euro geloof ik
Met vriendelijke groeten, peter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 15:06
Ik vond mijn inruil ook vrij laag getaxeerd; ik zal eens langs een andere dealer gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

peerke 1960 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:23:
Mausy, jij maakt gebruik van een abonnement. Wat is voor jou de overweging?
Is toch meer dan 600 euro geloof ik
Klopt. Toen ik mijn vorige auto kocht heb ik uitgerekend wat ik opzij moest zetten elke maand om na 4 jaar voor hetzelfde bedrag weer een auto te kunnen kopen van ongeveer dezelfde prijs (dus rekening houdend met een geprognotiseerde inruilwaarde). Voor het gemak noem ik dat altijd de "afschrijving". Die bereken je officieel eigenlijk anders, maar hoog-over klopt dat ongeveer.

Overweging 1 was dat private lease met een gratis BKR-registratie komt en daar heb ik niet zo'n trek in. Dus die optie viel al snel af.
Overweging 2 was dat het abonnementsbedrag van een EX30 Ultra SMER nagenoeg overeen kwam met mijn maandelijkse spaarbedrag.
Overweging 3 was dat in dat abonnement de mogelijkheid zit om na 3 maanden van auto te wisselen. Nou zal ik niet elke 3 maanden gaan switchen, maar het geeft toch een vrijheid die je met geen enkele andere constructie hebt. Zelfs als je een auto zelf koopt, krijg je dat niet voor elkaar.
Overweging 4 was dat in datzelfde abonnement alles inbegrepen is met uitzondering van de verbruiksartikelen. Ik wordt compleet ontzorgd; verzekering (met een redelijk eigen risico), belastingen alles is inclusief.

Dus, of ik zie iets over het hoofd of dit is wat mij betreft een gouden deal. Het lijkt wel alsof ik reclame zit te maken, maar dat is echt niet het geval.

De inruilwaarde van mijn vorige auto staat ergens uit het zicht op een aparte rekening rente te vergaren. Je weet maar nooit of je nog eens terug wilt. Daar schuif ik af en toe iets bij "ter indexatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-06 20:18
mausy5043 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:07:
[...]

Klopt. Toen ik mijn vorige auto kocht heb ik uitgerekend wat ik opzij moest zetten elke maand om na 4 jaar voor hetzelfde bedrag weer een auto te kunnen kopen van ongeveer dezelfde prijs (dus rekening houdend met een geprognotiseerde inruilwaarde). Voor het gemak noem ik dat altijd de "afschrijving". Die bereken je officieel eigenlijk anders, maar hoog-over klopt dat ongeveer.

Overweging 1 was dat private lease met een gratis BKR-registratie komt en daar heb ik niet zo'n trek in. Dus die optie viel al snel af.
Overweging 2 was dat het abonnementsbedrag van een EX30 Ultra SMER nagenoeg overeen kwam met mijn maandelijkse spaarbedrag.
Overweging 3 was dat in dat abonnement de mogelijkheid zit om na 3 maanden van auto te wisselen. Nou zal ik niet elke 3 maanden gaan switchen, maar het geeft toch een vrijheid die je met geen enkele andere constructie hebt. Zelfs als je een auto zelf koopt, krijg je dat niet voor elkaar.
Overweging 4 was dat in datzelfde abonnement alles inbegrepen is met uitzondering van de verbruiksartikelen. Ik wordt compleet ontzorgd; verzekering (met een redelijk eigen risico), belastingen alles is inclusief.

Dus, of ik zie iets over het hoofd of dit is wat mij betreft een gouden deal. Het lijkt wel alsof ik reclame zit te maken, maar dat is echt niet het geval.

De inruilwaarde van mijn vorige auto staat ergens uit het zicht op een aparte rekening rente te vergaren. Je weet maar nooit of je nog eens terug wilt. Daar schuif ik af en toe iets bij "ter indexatie".
Die mogelijkheid om na 3 maanden te mogen switchen kost je wel 150 euro per maand meer, dus over 4 jaar gezien toch een 7000 euro. Dat is toch best wel een flinke extra post in mijn ogen. Ik wil het complete plaatje nog een keer maken want op zich ben je wel 4 jaar van alle extra kosten af zoals verzekering en straks ook wegenbelasting natuurlijk wat ook niet mis is met het EX30 gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Tranquility schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:34:
[...]

Dit is wel bizar te noemen. Kan me toch niet voorstellen dat autofabrikanten dure warmtepompen monteren als het nagenoeg geen effect heeft op de range.
In Duitsland kregen de kopers van de ID3 met warmtepomp zelfs een schadevergoeding vanwege de slechte prestaties van die warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

appletreelane schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:50:
[...]

Die mogelijkheid om na 3 maanden te mogen switchen kost je wel 150 euro per maand meer, dus over 4 jaar gezien toch een 7000 euro. Dat is toch best wel een flinke extra post in mijn ogen. Ik wil het complete plaatje nog een keer maken want op zich ben je wel 4 jaar van alle extra kosten af zoals verzekering en straks ook wegenbelasting natuurlijk wat ook niet mis is met het EX30 gewicht.
Klopt. Laat je daarom ook niet door mij beinvloeden. Je moet toch zelf de keuzes maken die het best passen bij je persoonlijke situatie en voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 13:21
appletreelane schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:50:
[...]

Indien straks wegenbelasting wordt ingevoerd voor EV's mag Volvo die doorberekenen in de abonnementsprijs. Artikel 7.3 van de algemene voorwaarden:

"Wij zijn gerechtigd om de voorwaarden van dit Contract en uw maandelijkse
abonnementskosten als volgt te wijzigen:
Op elk moment als de wijzigingen veranderingen in relevante wet- en regelgeving
moeten weerspiegelen, inclusief mogelijke autobelasting en btw-tariefwijzigingen.
Als dit het geval is, laten we u dit van tevoren weten."

Het staat niet helemaal duidelijk in de voorwaarden of je het abonnement dan mag beëindigen, of dat je de vier jaar gewoon moet uitzitten. Het lijkt er op dat je het dat recht alleen hebt als Volvo zelf de tarieven verhoogt, maar niet als er een onderliggende wettelijke regeling is. Dus ik zou dat zeker even navragen bij de dealer of klantenservice als je een abonnement of private lease overweegt, want in het huidige politieke klimaat is het invoeren van een fikse motorrijtuigenbelasting voor al die havermelk-drinkende elite EV-rijders in 2025 niet uitgesloten. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:19
Of-Aaargh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:45:
[...]

Indien straks wegenbelasting wordt ingevoerd voor EV's mag Volvo die doorberekenen in de abonnementsprijs. Artikel 7.3 van de algemene voorwaarden:

"Wij zijn gerechtigd om de voorwaarden van dit Contract en uw maandelijkse
abonnementskosten als volgt te wijzigen:
Op elk moment als de wijzigingen veranderingen in relevante wet- en regelgeving
moeten weerspiegelen, inclusief mogelijke autobelasting en btw-tariefwijzigingen.
Als dit het geval is, laten we u dit van tevoren weten."

Het staat niet helemaal duidelijk in de voorwaarden of je het abonnement dan mag beëindigen, of dat je de vier jaar gewoon moet uitzitten. Het lijkt er op dat je het dat recht alleen hebt als Volvo zelf de tarieven verhoogt, maar niet als er een onderliggende wettelijke regeling is. Dus ik zou dat zeker even navragen bij de dealer of klantenservice als je een abonnement of private lease overweegt, want in het huidige politieke klimaat is het invoeren van een fikse motorrijtuigenbelasting voor al die havermelk-drinkende elite EV-rijders in 2025 niet uitgesloten. 8)7
Ik heb indertijd met CBV gebeld over deze onduidelijkheid. Ze hadden er zelf ook moeite mee om dit uit te vogelen. Maar uiteindelijk bleek dat Volvo inderdaad de prijsverhoging mag doorvoeren, maar ook: bij verandering in prijs moet Volvo de klant informeren en de gelegenheid geven hier mee akkoord te gaan.
De conclusie was dat hiermee inderdaad het contract kan worden beëindigd.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appletreelane
Zwijntje schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:36:
[...]

Ik heb indertijd met CBV gebeld over deze onduidelijkheid. Ze hadden er zelf ook moeite mee om dit uit te vogelen. Maar uiteindelijk bleek dat Volvo inderdaad de prijsverhoging mag doorvoeren, maar ook: bij verandering in prijs moet Volvo de klant informeren en de gelegenheid geven hier mee akkoord te gaan.
De conclusie was dat hiermee inderdaad het contract kan worden beëindigd.
Als ik een EX30 configureer op de Volvo website en dan kies voor "abonnement" en kijk onder "wat is er inbegrepen" dan staat er wel degelijk dat de wegenbelasting inclusief is:

Motorrijtuigenbelasting
In een Care by Volvo abonnement zijn alle praktische zaken inbegrepen. Dat geldt ook voor de motorrijtuigenbelasting. Geen zorgen, dat is allemaal geregeld.

Snap dus de onduidelijkheid hierover eigenlijk niet, tenzij ze de voorwaarden van een ICE simpelweg 1 op 1 hebben gekopieerd zonder eventueel aan te passen voor een EV 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-06 14:08
mausy5043 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:07:
[...]

Vraag: bouw je nu ook no-claim op in verband met je huidige verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
appletreelane schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:49:
[...]

Als ik een EX30 configureer op de Volvo website en dan kies voor "abonnement" en kijk onder "wat is er inbegrepen" dan staat er wel degelijk dat de wegenbelasting inclusief is:

Motorrijtuigenbelasting
In een Care by Volvo abonnement zijn alle praktische zaken inbegrepen. Dat geldt ook voor de motorrijtuigenbelasting. Geen zorgen, dat is allemaal geregeld.

Snap dus de onduidelijkheid hierover eigenlijk niet, tenzij ze de voorwaarden van een ICE simpelweg 1 op 1 hebben gekopieerd zonder eventueel aan te passen voor een EV 8)
De motorrijtuigenbelasting is inderdaad inbegrepen, maar verhogingen van de belasting mogen wel doorberekend worden in de maandprijs. Nu betaal je nul euro belasting, maar als die vrijstelling wordt opgeheven door het komende rechtse kabinet, moet je die gewoon via de maandprijs gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
Of-Aaargh schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:48:
[...]

De motorrijtuigenbelasting is inderdaad inbegrepen, maar verhogingen van de belasting mogen wel doorberekend worden in de maandprijs. Nu betaal je nul euro belasting, maar als die vrijstelling wordt opgeheven door het komende rechtse kabinet, moet je die gewoon via de maandprijs gaan betalen.
En daarmee wordt dan dus een groot voordeel van zo'n abonnement, geen onverwachte kosten, wel teniet gedaa. Zeker als de kosten voor wegenbelasting ineens 100% doorbelast zouden gaan worden aan de klant.
Zijn in dit geval wel belangrijke kleine lettertjes in het contract, zelfs tegen het misleidende aan vind ik.
Bedankt voor de uitleg in elk geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

azaden schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:21:
[...]

Vraag: bouw je nu ook no-claim op in verband met je huidige verzekering?
Da's een goeie vraag. Dat zou ik eens na moeten vragen. Ik zat in de hoogste trede toen ik overstapte. En ik neem aan dat ik van de Volvo verzekeraar wel een verklaring kan krijgen dat ik onder hun regime schadeloos gereden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
mbt de mrb, dit staat in mijn lease contract van Volvo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1IBzvjYrAMBSrnuKRd9xZ4uWzhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0po0IwjI5tnzd2wjvJ9Nc7vw.jpg?f=fotoalbum_large

duidelijker kan bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Ja idd @Tijs2001
Ik heb bij het overwegen tussen private lease, CBV en prive aankoop het ook ook duidelijk zien staan al, en opgenomen in de afweging.
Wat ik het nadeel van CBV en private lease vond, is dat je de auto indien hij bevalt niet kan overnemen. Heb je een mooie Volvo samengesteld, rijd je er (net) 4 jaar in, moet je verplicht een andere. (Volvo verkoopt de auto’s die uit de lease/CBV komen via een veilingssysteem naar de dealers, voor tweedehands voorraad).

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38
Ruvo schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:23:
Ik vond mijn inruil ook vrij laag getaxeerd; ik zal eens langs een andere dealer gaan.
Ik weet niet wat je in te ruilen hebt, maar het zijn vooral EV's die geen drol meer waard schijnen te zijn.
Aan de andere kant, als je naar de prijzen kijkt voor occasion EV's die bij dealers staan, zie je echter maar weinig van die waardedaling terug. Die zijn gewoon nog net zo duur als anders.

Het kan ook te maken hebben met het feit dat de subsidiepot voor occasion EV's op dit moment leeg is. Misschien dat dit in het nieuwe jaar weer anders is als er weer een gevulde pot is. Dus ik wacht sowieso het nieuwe jaar af en ga dan weer offertes aanvragen bij verschillende dealers.

[ Voor 24% gewijzigd door Tranquility op 30-12-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tijs2001 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:36:
mbt de mrb, dit staat in mijn lease contract van Volvo

[Afbeelding]

duidelijker kan bijna niet
Kortom, welke constructie (Private Lease, Abonnement of koop) je ook kiest die motorrijtuigenbelasting gaat geen argument zijn in de keuze. Daar heb je gewoon altijd last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:54:
[...] het zijn vooral EV's die geen drol meer waard schijnen te zijn.
Ben benieuwd naar jouw bron, want da's niet mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mausy5043 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:08:
Ben benieuwd naar jouw bron, want da's niet mijn ervaring.
De bron ben ik zelf. Vijf maanden geleden een offerte ontvangen voor een nieuwe EX30 SMER Plus waarbij ik €20.000,- inruil zou krijgen voor mijn huidige EV uit 2020 met november vorig jaar een splinternieuwe en grotere accu vanwege de terugroepactie. Dit bij inruil in 2024 rond maart-april-juni bij levering van de EX30. Ik heb dit toen afgewezen omdat ik toch de auto eerst wil zien en niet "blind" wilde bestellen.

Toen ik twee weken geleden terug ging naar de dealer omdat ik bericht kreeg dat ze een EX30 hadden staan en ik weer enthouisiast was geworden en de knoop wilde doorhakken kwam de grote verrassing: de dealer bood opeens nog maar €16.000 voor mijn auto, dus €4000,- minder. Als je nu een EX30 bestelt is de levertijd een stuk korter dan wanneer ik hem in juli zou bestellen, dus uiteindelijk zou dat op ongeveer hetzelfde inruilmoment uitkomen. De verkoper vertelde mij toen ook dat er "iets" gebeurt is dat de waarde zo gedaald is. Of hij met dat "iets" de subsidie bedoelde weet ik dus niet. Maar dat was toch al geen issue vanwege het inruilmoment in het nieuwe jaar.

Ik lees ook net op de RVO site dat de nieuwe subsidiebudgetten bekend zijn gemaakt voor 2024.

Per 9 januari is er voor nieuwe EV's een totaalbedrag gereserveerd van € 58.000.000 met een subsidiebedrag van € 2.950.
Per 9 januari is er voor tweedehands EV's een totaalbedrag gereserveerd van € 29.400.000 met een subsidiebedrag van € 2.000.

Startdatum: 9 januari 2024 en einddatum 27 december 2024.

Maar @mausy5043 ik hoor graag wat jouw ervaring is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Eerder zei je dat je een Opel reed, daar zit hem ook het lastige voor de dealer. Zeker als deze zelf geen Opels verkoopt. Dan knallen ze hem gewoon op een website waar externe autoverkopers erop kunnen bieden en dat is je inruil.

Ik heb al eens eerder een dergelijk verschil gehad met een inruil auto terwijl er pakweg 2 weken tussen zat. De ene op een zaterdag, de andere op doordeweekse dag. Scheelde ruim 2k euro's. Is maar net welke autoverkopers er op gaan bieden.

Rij anders eens langs een grotere dealer met ook Opel in zijn portfolio. Scheelde bij ons dus 3k op de inruil, omdat de dealer die we nu hebben hem intern bij zijn Opel vestigingen weg zet.

Sowieso interessant hoe het werkt. Toen we onze Grandland inruilde op de XC40, zag ik dat hij eerst te koop stond bij een universele garage. Toen opeens was hij binnen 3 dagen verkocht en een maand later stond hij te koop bij een Opel dealer voor dik 1000 meer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:40:
@Tranquility Eerder zei je dat je een Opel reed, daar zit hem ook het lastige voor de dealer. Zeker als deze zelf geen Opels verkoopt. Dan knallen ze hem gewoon op een website waar externe autoverkopers erop kunnen bieden en dat is je inruil.

Ik heb al eens eerder een dergelijk verschil gehad met een inruil auto terwijl er pakweg 2 weken tussen zat. De ene op een zaterdag, de andere op doordeweekse dag. Scheelde ruim 2k euro's. Is maar net welke autoverkopers er op gaan bieden.

Rij anders eens langs een grotere dealer met ook Opel in zijn portfolio. Scheelde bij ons dus 3k op de inruil, omdat de dealer die we nu hebben hem intern bij zijn Opel vestigingen weg zet.

Sowieso interessant hoe het werkt. Toen we onze Grandland inruilde op de XC40, zag ik dat hij eerst te koop stond bij een universele garage. Toen opeens was hij binnen 3 dagen verkocht en een maand later stond hij te koop bij een Opel dealer voor dik 1000 meer.
Klopt. Een Opel Ampera-e.
Het frappante is dat de Volvo dealer waar ik de EX30 wilde kopen van de dealerorganisatie Hedin is. Mijn huidige Opel dealer is tegenwoordig ook Hedin (voorheen Stern)... Dus dan zou je denken dat die onderling wel een netwerk zouden hebben. Blijkbaar dus niet. Maar jij had toch €3000,- meer gekregen voor je Opel Corsa-e bij een andere dealer? Ben dan wel benieuwd welke dat is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Bij Hedin _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Was dat een Volvo dealer en verkocht die ook Opel? Niet alle Hedin dealers verkopen alle merken, het verschilt echt van Hedin tot Hedin zeg maar. ;)
Maar het klopt wel wat je zegt dat hij ze op een of andere website had gezet. Hij had het ook over biedingen.
Een soort IkWilVanMIjnAutoAf site o.i.d.

[ Voor 21% gewijzigd door Tranquility op 30-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Nee deze is altijd Volvo geweest, geen Opel.

Zou het nog gewoon nog eens proberen en anders bij andere dealer. Kan zo flink schelen.

[ Voor 43% gewijzigd door Ophidian op 30-12-2023 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:59:
@Tranquility Nee deze is altijd Volvo geweest, geen Opel.

Zou het nog gewoon nog eens proberen en anders bij andere dealer. Kan zo flink schelen.
Dat ben ik sowieso van plan in het nieuwe jaar. De Ampera-e is gewoon een interessante occasion van 3.5 jaar oud met een relatief grote accu die ook nog eens nieuw is... Dus ik snapte er al niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:24:
[...]

Maar @mausy5043 ik hoor graag wat jouw ervaring is!
Op internet heb ik een beetje zitten zoeken wat het merk/model EV dat ik toen reed van vergelijkbare leeftijd/km-stand ongeveer kostte. Heb daar wat vanaf gehaald en verwachtte ongeveer 20k bod te krijgen. Ik kreeg een bod van 25k. Ik viel bijna van m'n stoel.
Heb de auto ingeruild voor een C40 uit voorraad en meteen een EX30 erbij besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:02:
[...]

Dat ben ik sowieso van plan in het nieuwe jaar. De Ampera-e is gewoon een interessante occasion van 3.5 jaar oud met een relatief grote accu die ook nog eens nieuw is... Dus ik snapte er al niks van.
Op autoscout24 staat de Ampera-E uit 2019 voor nog geen 20k. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mausy5043 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:08:
Op internet heb ik een beetje zitten zoeken wat het merk/model EV dat ik toen reed van vergelijkbare leeftijd/km-stand ongeveer kostte. Heb daar wat vanaf gehaald en verwachtte ongeveer 20k bod te krijgen. Ik kreeg een bod van 25k. Ik viel bijna van m'n stoel.
Heb de auto ingeruild voor een C40 uit voorraad en meteen een EX30 erbij besteld.
Ik heb uiteraard ook eerst gekeken naar wat mijn auto op de markt doet. Dus dat eerdere bod van €20.000 was dan ook prima. Waarom dat later €16.000 werd is mij een raadsel...
Maar het kan schelen dat de auto die je besteld had een voorraadauto was. Toen ik in 2020 mijn auto kocht was dit ook een voorraadauto met leuke korting en kreeg ik relatief veel voor de Leaf die ik toen had. Dat scheelde zo'n €2.000,- met biedingen die ik eerder op IWVMAA kreeg.
Dus volgend jaar eens kijken bij een andere dealer voor een EX30 en als dat qua inruil niks wordt wellicht wel op een leuke demo XC40.

In welke plaats was jouw dealer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:14:
[...]

Ik heb uiteraard ook eerst gekeken naar wat mijn auto op de markt doet. Dus dat eerdere bod van €20.000 was dan ook prima. Waarom dat later €16.000 werd is mij een raadsel...
Maar het kan schelen dat de auto die je besteld had een voorraadauto was. Toen ik in 2020 mijn auto kocht was dit ook een voorraadauto met leuke korting en kreeg ik relatief veel voor de Leaf die ik toen had. Dat scheelde zo'n €2.000,- met biedingen die ik eerder op IWVMAA kreeg.
Dus volgend jaar eens kijken bij een andere dealer voor een EX30 en als dat qua inruil niks wordt wellicht wel op een leuke demo XC40.

In welke plaats was jouw dealer?
Succes!
Ik ben geslaagd bij Vos in Oss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 13:41
okio schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:05:
[...]

Haha nou reken daar maar niet al te hard op, verkoopdoelstelling ligt op 12.000 stuks
Reken daar maar niet op, die ligt wel hoger ;-). In 2023 gingen er 8300 XC40's de weg op, waarvan 6300 elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 14:53
nop is bijgesteld, althans voor de vestigingen hier is die 12k doorvertaald per vestiging en verkoper target

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Ik ga ervan uit dat er weinig uit te onderhandelen is wanneer ik in de markt ben voor een ex30. Mijn inruil is minimaal ( 12,5 jaar oude diesel met 310 k op de teller). Die kan ik net zo goed zelf verkopen.
Ofwel wat kan de onderhandelingsruimte zijn bij diverse dealers? Dit zonder inruil
Groet, Peter ( en de beste wensen!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:57
peerke 1960 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:36:
...
Ofwel wat kan de onderhandelingsruimte zijn bij diverse dealers? Dit zonder inruil
Accessoires! Dakkoffer, trekhaak achteraf, winter/allseason-banden, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 13:41
okio schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:48:
nop is bijgesteld, althans voor de vestigingen hier is die 12k doorvertaald per vestiging en verkoper target
Dat kan idd, maar het zijn niet alleen de dealers die Volvo's verkopen. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
…Ofwel wat kan de onderhandelingsruimte zijn bij diverse dealers?
Volgens mij mag je blij zijn wanneer de dealer je geblindeerde ramen als korting aanbiedt. Let op: dit is zonder inruil! De marge van een EX30 schijnt op enkele procenten te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peerke 1960

peerke 1960

Ik vermoed al zoiets. Inruil heb ik niet echt. Die Skoda kan ik ook als particulier verkopen. Heel veel zal het niet zijn ( zie de ANWB koerslijsten).
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:32

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
NokiaFan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Volgens mij mag je blij zijn wanneer de dealer je geblindeerde ramen als korting aanbiedt. Let op: dit is zonder inruil! De marge van een EX30 schijnt op enkele procenten te liggen.
Zoiets hoorde ik van de lease maatschappij ook al ja. Veel ruimte was er niet en de auto staat al behoorlijk scherp in de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ik ga ervan uit dat er weinig uit te onderhandelen is wanneer ik in de markt ben voor een ex30. Mijn inruil is minimaal ( 12,5 jaar oude diesel met 310 k op de teller). Die kan ik net zo goed zelf verkopen.
Ga maar uit van niets. Ik heb het (los van het belabberde inruilvoorstel waar het uiteindelijk op afketste) geprobeerd maar er werd gezegd dat ze er haast niets op verdienen en er dus nauwelijks marge is. Het enige wat wel kon is (na aflevering) andere banden kiezen mocht je liever zomer- of all season banden willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:41
Morgen voor het eerst de EX30 eens bekijken bij de dealer. Ben benieuwd!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-06 14:58
Morgen proefrit O+ ook zeer benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt in een twin motor in cloud blue.
Het rijdt heel goed en deze versie is uiteraard ook achterlijk snel. Ik heb geen probleem met het centrale display merkte ik. Nul keer "verkeerd" gekeken achter het stuur.
Verder ben ik positief over de ruimtelijkheid voorin. De ruimte achterin is voor ons acceptabel. Verder klinkt het geluidssysteem prima.

Door de dealer werd voor vertrek wel de snelheidswaarschuwing uitgeschakeld. Dit moet je per rit doen, dat is wel een minpunt. Het zijn de nieuwe regels, dus dit zal ook bij andere nieuwe auto's zo zijn...
Wat mij verder nog opviel is dat de knipperlichten aan bleven staan, maar dat zal aan mij liggen en de bediening zal snel gewend zijn.

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex30
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-05-2024
Iemand al de Soundbox getest? Komt hier goed geluid uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Ex30 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:34:
Ik vind het matig, maar goed heb wel een verkeerde referentie. I4 m50 met Harmon kardon en xc40 met hetzelfde systeem. Vooral die in de bmw bevalt me veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Juancho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:40:
Morgen voor het eerst de EX30 eens bekijken bij de dealer. Ben benieuwd!
Helaas niet in de auto kunnen zitten, laat staan proefrijden, maar ik heb het natuurlijk wel goed bekeken. Leuke wagen om te zien maar idd, wel een pak kleiner dat de XC40. Zijkant en achterkant vind ik zeer geslaagd, de voorkeur vind ik minder mooi eigenlijk. Ben wel heel benieuwd of de Cross Country de wagen nog wat dikker maakt want eigenlijk heeft de EX30 dat wel nodig vind ik. Van binnen kan ik nog weinig zeggen, behalve dat ik het (wat te verwachten was) erg kaal en saai vond. Tablet is wel mooi, ook top dat er multiscreen op zit want dat mis ik juist enorm bij de XC40. AAOS zal ook vast prima zijn en hopelijk weer een slag verder dan nu.

Zal later nog eens de wagen beter gaan bekijken en proefrijden. Maar voor nu zie ik niet direct 123 (meer) in om mijn XC40 (vroegtijdig) in te leveren indien die kans voorbij komt. Maar dat komt ook deels omdat ik nu al weet dat door de veranderende bijtelling de keuze na mijn huidige XC40 een stuk kleiner wordt. En dan kan de EX30 wellicht alsnog als serieuze kandidaat in beeld komen. Ik ga het dus zeker in de gaten houden, ook straks de eerste ritten en gebruikerservaringen van jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-06 23:29
Ex30 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:34:
Ik heb tijdens de proefrit even mijn Spotify aan de Harman Kardon gehangen. Voor dit segment vind ik het meer dan prima (bijv. in vergelijk met mijn huidige 2020 VW Polo) maar verwacht geen super high-end audio-ervaring. Er was geen tijd om uitgebreid met de settings te spelen dus wellicht is daar ook nog wel e.e.a. in af te stellen.

Overigens komt het geluid (bij de Harman Kardon optie) niet alléén uit de soundbar op het dashboard. Er zitten nog meer speakers verspreid in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuj
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-06 22:20
Daniel L. schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Ik heb tijdens de proefrit even mijn Spotify aan de Harman Kardon gehangen. Voor dit segment vind ik het meer dan prima (bijv. in vergelijk met mijn huidige 2020 VW Polo) maar verwacht geen super high-end audio-ervaring. Er was geen tijd om uitgebreid met de settings te spelen dus wellicht is daar ook nog wel e.e.a. in af te stellen.

Overigens komt het geluid (bij de Harman Kardon optie) niet alléén uit de soundbar op het dashboard. Er zitten nog meer speakers verspreid in de auto.
Hoe beviel de auto in vergelijking met de VW Polo? Ik lees ook dat mensen die toch ruimte missen in de EX30 dus ik ben benieuwd hoe jij dit ervaren hebt. Ik kom zelf ook van een polo af en heb ook interesse in de EX30 maar nog niet de kans gehad voor een proefrit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

luuj schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Hoe beviel de auto in vergelijking met de VW Polo? Ik lees ook dat mensen die toch ruimte missen in de EX30 dus ik ben benieuwd hoe jij dit ervaren hebt. Ik kom zelf ook van een polo af en heb ook interesse in de EX30 maar nog niet de kans gehad voor een proefrit.
Ik heb afgelopen jaar regelmatig in een polo gereden en ik rij nu tijdelijk in een Clio. In beide auto's voel ik me behoorlijk opgesloten, omdat ze zo klein en compact zijn. De EX30 daarin tegen was echt een verademing. Voorin erg ruim. Lekker veel ruimte om mij heen. Echt heerlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Uit de Autoweek van deze week... met 1 punt verschil winnaar... jawel...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB6dUGksTQcwac2LZ1p9GORSLGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JY42ufM5jeAfWnCv5WxmdEt9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel L.
luuj schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Voorin voelt de Volvo veel ruimer en lichter aan dan de Polo. Achterin ongeveer hetzelfde. Kofferbak van de EX30 is een fractie kleiner maar niet significant.

Als je de maten vergelijkt zie je ook waarom de Volvo ruimer voelt (breder en hoger met name):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UT_MYDa1YU4ZDwWafLtLbJky5GE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4qAq8oOEEIRgpaVkrqRQfaf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel L.
Tijs2001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:09:
Uit de Autoweek van deze week... met 1 punt verschil winnaar... jawel...[Afbeelding]
Daar zit niet veel tussen inderdaad ;) . Ik heb de Megane ook overwogen maar deze was in de (private) lease serieus duurder dan de EX30, zeker als je de specs vergelijkt. Eigenlijk bijna alle directe concurrenten buiten de MG4 zijn in de lease duurder dan de EX30. Ze hebben 'm erg competitief in de markt gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03:44
Uit de Autoweek van deze week... met 1 punt verschil winnaar... jawel...[Afbeelding]
Ik vind de E-tech Megane er wel een stuk mooier uitzien, maar het is ook een stuk duurder om aan te schaffen (met de juiste configuratie). Maar mochten ze beide gelijk geprijsd zijn, dan wist ik het wel: de Renault.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57

Opa

Nu Multifocaal!

Zonder opnieuw de discussie op te willen rakelen of 22 kW laden zin of onzin is, dat is 2 maanden geleden al uitgebreid gedaan...

Heeft iemand al geprobeerd deze lader mee te bestellen en wat was dan de meerprijs van 22 kW laden op een Core (of Pure) Extended Range?

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millgate
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Uit de Autoweek van deze week... met 1 punt verschil winnaar... jawel...
Hierbij de video: YouTube: Volvo EX30 vs. Renault Megane E-Tech - Dubbeltest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
Verbruik ex30 20Kwh per 100km uit de test.. valt dan behoorlijk tegen... kom je nog niet aan 400km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Francisco schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:06:
Verbruik ex30 20Kwh per 100km uit de test.. valt dan behoorlijk tegen... kom je nog niet aan 400km
Hoe kom je daar aan? En welke versie? Als ik naar de single motor ER kijk, die denk ik de populairste versie gaat worden, dan is de WLTP 365km. En dat is al nooit haalbaar. Kijk ik naar EV DB (erg betrouwbare inschattingen) kom je uit op dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgqSuyL-39K6u7D7klRSqleF5hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCnShQ70XGTVpUsLVQG8mxEl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appletreelane
Vandaag een filmpje gezien van een Italiaans autoblad en die waren ook niet bijster positief over het verbruik helaas. Ik hoopte dat de EX30 SMER Ultra een betere range zou hebben dan mijn huidige Tesla RWD SR+ uit 2019 maar ik vrees dat dat toch wat gaat tegenvallen met deze verbruiksgetallen.

Die 20kWh per 100km zien zij ook maar in de stad en dat wordt uiteraard slechter op de snelweg.
Hun gemiddelde komt dan ook uit op 23,8 kWh per 100km.

Filmpje is te vinden op

https://www.quattroruote.....html?cq_ck=1704189119625

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNODrTUvGPl9gd0asgoJt3JmSX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp1um3mpvwV9zBNwz4MMPNET.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• okio
Mjah och, daar zou ik in deze tijd van het jaar niet wakker van liggen.
Rij zelf en heel lang ev en we hebben onder andere ook een XC40 recharge staan.

In deze tijd van het jaar zo 23 kwh/100km, zeker met zeik natte wegen net als op dit filmpje.
Vanaf maart gaat dit weer richting de 19-20 kwh/100 km.
De 18-19 kwh/100 km ga je met de ex30 er wel halen.
De LFP zal wat zuiniger zijn 16-18

Daarbij ook nog aangetekend dat de promotie auto's ook voor het filmpje op 20 inch staan. Dat scheelt giga met 18 inch (eerder die getallen wel in dit forum gepost ook al) en scheelt ook met 19 inch.

Ik werk zelf parttime voor Volvo, destijds bij aanschaf werd ons verboden om 20 inch te kiezen bij de XC/C40 personeelsauto's. Ook puur vanwege verschil in bereik, we hebben een hele tijd een excel bijgehouden met alle klantverbruiken van ev's (meest gestelde vraag in onze showroom, dus dan kunnen we het feitelijk onderbouwen)

[ Voor 32% gewijzigd door okio op 05-01-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
Das dan weer een geruststelling, alleen heb de ex 30 besteld met 20 inch velgen. Niet wetende dat het verschil maakt in verbruik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Wat er bij die verbruikscijfers niet bij vertelt wordt is hoe ze er aan komen.
Als het het getalletje is dat de auto zelf beweert, dan zit daar nogal een marge op. Want dat getalletje laat niet de laadverliezen en het verbruik van de on-board computers, airco en accesoires zien. Het toont alleen het opgenomen vermogen van de elektromotor.
Dat vermogen is (en dat hoef ik volgens mij niemand hier eigenlijk uit te leggen) ook nog eens afhankelijk van de rijstijl, het weer, de wegomstandigheden enz. Dus, wat zeggen al die verbruikscijfers nou helemaal.

Eigenlijk is dat de reden dat de WLTP in het leven geroepen is. Je hebt dan weliswaar nog steeds geen getal dat voor jou persoonlijk de praktijk gaat zijn, maar je kunt onderling auto's wel met elkaar vergelijken. Dus, als je jaren in een EV met een WLTP=15.9 hebt gereden en je hebt gemiddeld over die jaren een werkelijk verbruik gehaald van 19.1 dan kun je er dus op rekenen dat in jouw situatie het verbruik van een auto met WLTP=15.7 niet veel minder dan 19 kWh/100km uit gaat komen.
Italianen kennende (en ik stigmatiseer hier een beetje) verbaasd mij hun (eenmalige) ritje van 23.5 dus eigenlijjk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ipv WLTP kan je beter op EV DB kijken, die cijfers komen altijd aardig in de buurt van de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
Juancho schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:16:
Ipv WLTP kan je beter op EV DB kijken, die cijfers komen altijd aardig in de buurt van de praktijk.
Dat is op zich waar maar voor een nieuw model zoals de EX30 vraag ik me dan wel af in hoeverre die getallen al bewezen zijn. Hoe kunnen zij aan betrouwbare getallen komen als de auto nog amper in de praktijk gebruikt is?

Hoop dat er binnenkort op dit forum de eerste praktijkervaringen zullen verschijnen nu de eerste EX30's ook daadwerkelijk op kenteken gezet en verkocht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brumax
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik had deze foto gemaakt tijdens de proefrit. Echter weet ik niet hoe de 282 km gereden is. Het zal veel binnendoor/stad zijn met af en toe snelweg. Iedereen zal ook het rijpedaal flink intrappen om de acceleratie te testen, ik iig wel :P En daarbij was het stormachtig en regende het de afgelopen tijd erg veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZW9Zdgi_I_25zs2rqv97ZZIpxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8oI21Lnh26UWXNtvjyV6aMq4.jpg?f=fotoalbum_large

vice versa en weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Brumax schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:59:
Ik had deze foto gemaakt tijdens de proefrit. Echter weet ik niet hoe de 282 km gereden is.
Dat grafiekje laat idd zien dat er nogal "uitdagend" met de auto omgesprongen is. In ieder geval over de afgelopen 100km. Het gaat werkelijk alle kanten op. Denk dat @appletreelane gelijk heeft en we toch even zullen moeten wachten op wat meer realistische praktijk ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-06 16:14
Ik ga volgende week zaterdag een proefrit maken met de EX30. Zal daar ook als het lukt nog een foto van maken. Vandaag in de Tesla M3 gereden en mijn vriendin klaagde steen en been over de te krappe stoel en lage instap.

De EX30 was mijn tweede keus dus ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaring en of deze beter zit ;)

It's all about technology || Tesla Model Y 2024 RWD Solid Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 14:29
voorlopig is het meest betrouwbare cijfer die uit de test van Autoweek.
Renaut Megane 220 vs Volvo smer ultra.
Onder dezelfde omstandigheden (rustig rijden) deed de Renault 17.2 KWH en de Volvo 19.6 KWh op 100 km. Op de computer.
Moet zeggen dat ik dit toch wel een behoorlijke tegenvaller is. Gelukkig heb ik de versie met 18"velgen "smalle bande" besteld, maar nog steeds is het niet best.
En de Renault is ook niet bijzonder zuinig, Tesla / Kia/ en nog wel meer merken zijn nog wel zuiniger.

Ik mag hopen dat ze nog iets vinden met een software update, zoals een efficiëntere warmtepompaansturing (VW id.3) of wat anders maar geweldig zal het wel niet worden.
De Smart #1 met de zelfde specificaties was ook al niet zo zuinig.

Verder lijkt het me het een prima rijdende auto, nog geen spijt dat ik deze gekozen heb.

3455wp, Panasonic MDC05f3e5 L/W WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Laatst online: 17-06 15:06
Jochemp schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:03:
Ik ga volgende week zaterdag een proefrit maken met de EX30. Zal daar ook als het lukt nog een foto van maken. Vandaag in de Tesla M3 gereden en mijn vriendin klaagde steen en been over de te krappe stoel en lage instap.

De EX30 was mijn tweede keus dus ik ben erg benieuwd naar de praktijkervaring en of deze beter zit ;)
Wij staan voor dezelfde keuze. Ik ben benieuwd hoe je de infotainment ervaart tussen beide auto's. En hoe ging het richting aangegeven in de M3? Ik heb volgende week een 2de EX30 proefrit gepland staan; de eerste was toch te kort om een keuze te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Ruvo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Wij staan voor dezelfde keuze. Ik ben benieuwd hoe je de infotainment ervaart tussen beide auto's. En hoe ging het richting aangegeven in de M3? Ik heb volgende week een 2de EX30 proefrit gepland staan; de eerste was toch te kort om een keuze te kunnen maken.
Na drie proefritten in de M3 ben ik al aardig gewend aan de richtingaanwijzers, dat vond ik juist wel een gave 'clean' feature. Maar door de stoel dus toch geen optie meer. De Y zou ik alleen kiezen als het de facelift heeft.

Wat betreft de EX30 vind ik het jammer dat alleen de Ultra een panoramadak heeft en daarmee een stuk duurder in lease. Ik denk dat ik voor het voordeel wel kan leven met de Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@johnsmith Het valt allemaal wel mee. De foto hierboven is onzuiniger dan mijn XC40 MY23, dat scheelt 200 kilo en een grotere baksteen, dat kan gewoon niet. Die heeft over 19k km 20.0 kWh/100km gemiddeld gedaan. Nu met dit weer dik 20% onzuiniger dan in de zomer, ongunstige combinatie van regen, wind, meer luchtweerstand en verwarming. Met name die laatste is niet te onderschatten, want hoe gaan beide software versies om met het verwarmen van de accu bijvoorbeeld?

Als je op youtube kijkt, zie je wat filmpjes in Barcelona. Carwow komt tussen de 15,1 (in de stad) en 16.1kWh. Autogefuhl komt op gemiddeld 18.0kWh/100km en SDA Dan cars op 13.1kWh/100km. Enorme variatie.

Oftewel ook dat testje van Autoweek zegt maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn XC40P8 zit in deze tijden (ver) boven de 25kWh, dus dan vind ik dat verbruik van hierboven nog wel strak eigenlijk. Zeker omdat tijdens proefritten mensen vaak behoorlijk te keer gaan 😁

Hoe bevalt het splitscreen eigenlijk? Kan je dat ook zelf indelen wat je op de tegels wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
Maar goed dat ik een oplaadpaal aan huis heb.maar op vakantie vaker moet stekkeren als wat ik eigenlijk gehoopt had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:13
johnsmith schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:20:
Ik mag hopen dat ze nog iets vinden met een software update, zoals een efficiëntere warmtepompaansturing (VW id.3) of wat anders maar geweldig zal het wel niet worden.
De Smart #1 met de zelfde specificaties was ook al niet zo zuinig.
Ik denk dat de EX30 beter presteert dan een Smart #1. Alle opgaven van de EX30 rond bereik, snelheid en laadsnelheid liggen net een stukje hoger dan de #1. De EX30 is kleiner en lichter dan een #1, dus dit lijkt me ook logisch te verklaren.

Volgens onderstaande test komt de #1 uit op een verbruik van 14 tot 18 kWh per 100 km.

https://www.autozine.nl/smart/1/pro/autotest

Ik ga me nu niet in de war laten brengen door een paar Italianen en wil het bereik liever zelf ervaren. Nog een paar maandjes geduld hebben. :)

[ Voor 5% gewijzigd door NokiaFan op 07-01-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnsmith
Ja klopt allemaal, en 1 test zegt niet alles. Het is behoorlijk afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt. optrekken/remmen maakt niet zo veel meer uit.

Autoreview.nl zal waarschijnlijk ook binnenkort wel meten wat de Volvo doet bij 100 en 130 km/u.
Dat doen ze met alle geteste elektrische auto's zo en is dan goed vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:43
johnsmith schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:46:
Ja klopt allemaal, en 1 test zegt niet alles. Het is behoorlijk afhankelijk van de snelheid waarmee gereden wordt. optrekken/remmen maakt niet zo veel meer uit.

Autoreview.nl zal waarschijnlijk ook binnenkort wel meten wat de Volvo doet bij 100 en 130 km/u.
Dat doen ze met alle geteste elektrische auto's zo en is dan goed vergelijkbaar.
Ook dat zegt niet alles. Dat wordt pas duidelijk door langer met een auto te rijden in allerlei omstandigheden. Pas dan kun je (eerlijker) vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
Ik denk ook inderdaad dat de tijd het zal leren wat het daadwerkelijke verbruik zal zijn in verschillende situaties. Wat in ieder geval al wel een gegeven is, is dat het verbruik wat Volvo aangeeft (17kWh/100km) al wel iets hoger ligt dan andere merken, maar waar het praktijk verbruik van die merken dan ook weer wellicht iets hoger ligt.

Ben erg benieuwd wat de EX30 gaat doen qua prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
Ja, maar die testen zijn er bijna niet.
Wat je wel kunt doen is hier kijken, als
https://www.spritmonitor.de/
De XC40 staat er wel in, de EX30 nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnsmith
Ben erg benieuwd wat de EX30 gaat doen qua prestaties.
Volgens Autoweek en de Italiaanse review beide 0-100 in 5,9 sec
Ook 80-120 beiden in 4 seconden. Heel netjes, net niet wat beloofd is.
Bij Autoweek is misschien in vochtige omstandigheden gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx5 ND
  • Laatst online: 07-02 13:34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:57
Het valt me op dat al die publicaties hetzelfde roepen. Illustratief vind ik dat ze allemaal de elandenprint op het opbergbakje en/of de will-it-fit in de klep benoemen. In hoeverre gaat het dan om eigen observatie, of de breefing van Volvo?

Uit het verhaal van Topgear blijkt bovendien niet duidelijk dat ze de auto in praktijk hebben getest, en gaat het m.n. over de specs. Ondersteund met mediabank foto's van Volvo. Ik neem dit soort berichten (ook voor andere auto's overigens) met een grote korrel zout.

[ Voor 8% gewijzigd door jvd-nl op 07-01-2024 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Mx5 ND schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:24:
Ook de XC40 zie je erg (te)veel. Dit blijft overigens wel de mooiste auto van de drie. 😃
Daarom heb ik die ook onlangs gekocht. Ergens volgende week ophalen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ88
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17-06 15:09
Op 30 december een proefrit gehad in een Ultra, blij verrast met de auto. Qua grootte ook prima voor 2 volwassenen en een peuter. De vorige auto is een L&C maar ondanks dat de EX30 iets kleiner is er toch voor gegaan. 2 januari bevestigd en ik was bang voor de wachttijden op de website van 4-6 maanden maar de dealer had nog een SMER Plus zwart met climate pack die hij in februari kan leveren dus hier voor gegaan. Nu maar wachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemp
JJ88 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 06:52:
Op 30 december een proefrit gehad in een Ultra, blij verrast met de auto. Qua grootte ook prima voor 2 volwassenen en een peuter. De vorige auto is een L&C maar ondanks dat de EX30 iets kleiner is er toch voor gegaan. 2 januari bevestigd en ik was bang voor de wachttijden op de website van 4-6 maanden maar de dealer had nog een SMER Plus zwart met climate pack die hij in februari kan leveren dus hier voor gegaan. Nu maar wachten….
Dat is mooi nieuws zeg! Ik ging ook uit van levertijden van 4-5 maanden, maar als het volgende maand al geleverd kan worden met een voorraad model weet ik het wel. Komende zaterdag nog maar eens vragen of ze voorraadmodellen hebben, dan is de kans groot dat ik ook een bestelling ga plaatsen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jochemp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Dat is mooi nieuws zeg! Ik ging ook uit van levertijden van 4-5 maanden, maar als het volgende maand al geleverd kan worden met een voorraad model weet ik het wel. Komende zaterdag nog maar eens vragen of ze voorraadmodellen hebben, dan is de kans groot dat ik ook een bestelling ga plaatsen denk ik ;)
Ik hoorde inderdaad ook al van iemand anders die was gaan kijken dat de levertijd een heel stuk korter is dan de 9 maanden wat op de Volvo website staat.

Ik hoop dat de leasemaatschappij de auto deze week besteld, dan weet ik ook hoelang de mijne nog onderweg is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Laatst online: 14-06 21:15
Hier een Cloud Blue en Moss Yellow naast elkaar. Als je het mij vraagt is Cloud Blue gewoon wit. :P

En hier weer 5 nieuwe stuks vers van de pers. :)

Als we dan toch bezig zijn, dan ook de Vapour Grey met standaard Indigo interieur:

[ Voor 77% gewijzigd door Ktenolix op 09-01-2024 10:29 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
De levertijd van mijn SMSR Plus is helaas uitgesteld tot eind juli... Besteld in Oktober. Het lijkt er inderdaad op dat de prioriteit sterk uitgaat naar SMER😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Zojuist de proefrit gepland voor volgende week dinsdag. Rest van de dagen zat al helemaal vol :')
Ik mag wel 30-45 min rijden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Hebben mensen hier de EX30 ook in private lease (al dan niet via Volvo cars) genomen? Wat is ongeveer de maandprijs van een leuk aangeklede EX30? Onze XC40 kan eigenlijk niet meer uit door het vele thuiswerken, maar deze heerlijke wagen is te duur in private lease. De EX30 is natuurlijk een stuk kleiner en goedkoper, dus ik ben wel benieuwd wat die doet in de lease via Volvo. Zeker als de XC40 uit de lease moet, want dan kom je al snel in een diep gat door de hogere bijtelling. Maar wij rijden alsnog best veel, zeker ook privé dus dan willen we wel graag een fijne auto en liefst zo weinig mogelijk zorgen. Dan denk ik dat je al snel aan oa de Megane E-tech en deze EX30 komt. Zeker als we graag in het AAOS systeem willen blijven.

[ Voor 73% gewijzigd door Juancho op 09-01-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel L.
Juancho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
Hebben mensen hier de EX30 ook in private lease (al dan niet via Volvo cars) genomen? Wat is ongeveer de maandprijs van een leuk aangeklede EX30? Onze XC40 kan eigenlijk niet meer uit door het vele thuiswerken, maar deze heerlijke wagen is te duur in private lease. De EX30 is natuurlijk een stuk kleiner en goedkoper, dus ik ben wel benieuwd wat die doet in de lease via Volvo. Zeker als de XC40 uit de lease moet, want dan kom je al snel in een diep gat door de hogere bijtelling. Maar wij rijden alsnog best veel, zeker ook privé dus dan willen we wel graag een fijne auto en liefst zo weinig mogelijk zorgen. Dan denk ik dat je al snel aan oa de Megane E-tech en deze EX30 komt. Zeker als we graag in het AAOS systeem willen blijven.
Wij hebben onze EX30 SMER Plus besteld via Care by Volvo. Wij kwamen rond €680,- p.m. uit bij 48 maanden met 20.000km per jaar. Hier gaat dan nog €60 p.m. subsidie vanaf. Dus "netto" €620,-.

In de configurator van Volvo kan je de precieze prijzen / maandbedragen zien: https://www.volvocars.com/nl/build/ex30-electric?cbv=1.

Private Lease kan overigens ook, alleen zelfs de Volvo verkoper raadde dit af. Hier zit nog een leasemaatschappij tussen die er ook aan wil verdienen, dus het is simpelweg duurder dan direct bij Volvo via Care by Volvo.

Zoals eerder aangegeven hebben wij ook naar de Megane gekeken, maar deze kwam met min of meer dezelfde opties en voorwaarden op dik €100,- in de maand meer uit. Daardoor viel deze al snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Juancho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
Ik heb vorig jaar een private lease offerte laten maken door de Volvo-dealer. SMER in de Plus-uitvoering, met getinte achterruiten en stoel/stuurverwarming als extra opties. Kwam uit op 663,-/mnd, bij 10.000km/jr, 48 maanden. De prijs ligt dus iets onder het 48 maanden huren via Care By Volvo (met SEPP-subsidie die bij Care by Volvo niet mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Daniel L. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:56:
[...]

Wij hebben onze EX30 SMER Plus besteld via Care by Volvo. Wij kwamen rond €680,- p.m. uit bij 48 maanden met 20.000km per jaar. Hier gaat dan nog €60 p.m. subsidie vanaf. Dus "netto" €620,-.
Heb je het over de SEPP-subsidie? Die is niet mogelijk bij Care by Volvo. Dit is mij vorig jaar door support van Care by Volvo bevestigt. Care By Volvo is namelijk geen private lease en voldoet niet aan de voorwaarden voor de SEPP-subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ruim 600 euro via Volvo Care, poeh das best fors vind ik voor deze wagen... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Juancho schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:28:
Ruim 600 euro via Volvo Care, poeh das best fors vind ik voor deze wagen... 🤔
Ach, de XC40 is ruim 800 euro... Alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel L.
Of-Aaargh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:19:
[...]

Heb je het over de SEPP-subsidie? Die is niet mogelijk bij Care by Volvo. Dit is mij vorig jaar door support van Care by Volvo bevestigt. Care By Volvo is namelijk geen private lease en voldoet niet aan de voorwaarden voor de SEPP-subsidie.
Dat vind ik wel bijzonder, onze dealer heeft bij nadrukkelijke navraag bevestigd dat dit wél kan :? . Als dat dan niet het geval is, mogen zij het verschil betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Daniel L. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:46:
[...]

Dat vind ik wel bijzonder, onze dealer heeft bij nadrukkelijke navraag bevestigd dat dit wél kan :? . Als dat dan niet het geval is, mogen zij het verschil betalen...
Hmmm, bijzonder. Op mijn vraag of Care by Volvo voldoet aan de eisen van de overheid voor SEPP-subsidie (private lease met Keurmerk Private Lease) kreeg ik het volgende antwoord via e-mail:

"Subsidie is geen mogelijkheid bij ons aangezien we geen private lease zijn. Echter kan dit wel bij een aankoopauto bij ons op de website. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op de website van de overheid".

Ik had een bestelling voor Care By Volvo geplaatst, en die vervolgens maar om die reden geannuleerd. Alles voordat ik contact met een Volvo-dealer had, die mij iets had kunnen vertellen over de (on)mogelijkheden van subsidie.

Ik zou zeker even met je dealer gaan praten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Mij is ook verteld dat SEPP-subsidie niet mogelijk was bij CbV. Wij hebben SMER Core besteld, 20k km/j voor 48 mnd. Incl trekhaak en klimaatpakket kwamen we op €644,- uit geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 19:15

BPi

Of-Aaargh schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Hmmm, bijzonder. Op mijn vraag of Care by Volvo voldoet aan de eisen van de overheid voor SEPP-subsidie (private lease met Keurmerk Private Lease) kreeg ik het volgende antwoord via e-mail:

"Subsidie is geen mogelijkheid bij ons aangezien we geen private lease zijn. Echter kan dit wel bij een aankoopauto bij ons op de website. Voor meer informatie hierover kunt u terecht op de website van de overheid".

Ik had een bestelling voor Care By Volvo geplaatst, en die vervolgens maar om die reden geannuleerd. Alles voordat ik contact met een Volvo-dealer had, die mij iets had kunnen vertellen over de (on)mogelijkheden van subsidie.

Ik zou zeker even met je dealer gaan praten...
Artikel 2.4.5. Subsidieverplichtingen 1
1De subsidieontvanger is verplicht:

a.de personenauto, genoemd in de overeenkomst tot lease, bedoeld in artikel 2.4.1, eerste lid, op zijn naam te stellen in het kentekenregister;

b.er zorg voor te dragen dat de personenauto, bedoeld in het vorige lid, gedurende vier jaar vanaf de datum van de tenaamstelling op zijn naam, ononderbroken op zijn naam is gesteld in het kentekenregister;

c.te beschikken over de overeenkomst tot lease tot vier jaar na de datum van de tenaamstelling in het kentekenregister van de personenauto op zijn naam;

d.op verzoek de overeenkomst tot lease te overleggen.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0043600/2023-01-01

Care is geen contract van 48 maand. En wellicht ook dat de auto bij Care niet op jouw naam wordt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
BPi schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:10:
[...]

[...]

https://wetten.overheid.nl/BWBR0043600/2023-01-01

Care is geen contract van 48 maand. En wellicht ook dat de auto bij Care niet op jouw naam wordt gezet?
Ook niet als je de 48 maanden vast optie neemt?

Pagina: 1 ... 10 ... 89 Laatste