Klopt. Toen ik mijn vorige auto kocht heb ik uitgerekend wat ik opzij moest zetten elke maand om na 4 jaar voor hetzelfde bedrag weer een auto te kunnen kopen van ongeveer dezelfde prijs (dus rekening houdend met een geprognotiseerde inruilwaarde). Voor het gemak noem ik dat altijd de "afschrijving". Die bereken je officieel eigenlijk anders, maar hoog-over klopt dat ongeveer.
Overweging 1 was dat private lease met een gratis BKR-registratie komt en daar heb ik niet zo'n trek in. Dus die optie viel al snel af.
Overweging 2 was dat het abonnementsbedrag van een EX30 Ultra SMER nagenoeg overeen kwam met mijn maandelijkse spaarbedrag.
Overweging 3 was dat in dat abonnement de mogelijkheid zit om na 3 maanden van auto te wisselen. Nou zal ik niet elke 3 maanden gaan switchen, maar het geeft toch een vrijheid die je met geen enkele andere constructie hebt. Zelfs als je een auto zelf koopt, krijg je dat niet voor elkaar.
Overweging 4 was dat in datzelfde abonnement alles inbegrepen is met uitzondering van de verbruiksartikelen. Ik wordt compleet ontzorgd; verzekering (met een redelijk eigen risico), belastingen alles is inclusief.
Dus, of ik zie iets over het hoofd of dit is wat mij betreft een gouden deal. Het lijkt wel alsof ik reclame zit te maken, maar dat is echt niet het geval.
De inruilwaarde van mijn vorige auto staat ergens uit het zicht op een aparte rekening rente te vergaren. Je weet maar nooit of je nog eens terug wilt. Daar schuif ik af en toe iets bij "ter indexatie".