lmvoo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:03:
In de XC40 prijslijst staat het volgende over de warmtepomp:
'De warmtepomp maakt gebruik van warmte uit de buitenlucht en restwarmte van de elektromotor en batterij om het interieur te verwarmen. Hierdoor is minder energie nodig voor verwarming en neemt de range toe.
Tevens kan de warmtepomp de batterij verwarmen of koelen om de prestaties en range te optimaliseren.
Dit kan tot maximaal 30km extra range opleveren. De warmtepomp is actief tussen de 0°C en 30°C en het meest efficiënt tussen de 5°C en 15°C.'
30 kilometer extra dus in het beste geval. Bij de EX30 staat dat-ie het beste werkt tussen 0 en 20 graden.
Ja dat soort marketing kreten zijn leuk, maar zegt helemaal niks. Want in dit geval is de boodschap tot 60 kilometer extra range evenveel waard, totaal niet te controleren. Dan zouden ze meetgegevens op moeten geven.
Vanochtend in een SMER Ultra gereden. Grappige is dat ik er met mijn XC40 ervaring naar kijk en mijn vrouw met haar Corsa-E ervaring.
Het reed gewoon goed. Auto is snel zat. Vond de extra snelheidsbeleving tov van de XC40 SM niet groot. One pedal driving vond ik wel een stuk minder. Remt minder snel af, wegrijden iets schokkeriger en wat agressiever. Opvallend genoeg had de kaart nog geen 3D gebouwen, waar de XC40 dit wel heeft. Scherm van de EX30 is mooier. Dat het scherm in het midden zit was even wennen, maar dat ging vrij snel. Ruitenwisser gemakkelijk te bedienen zonder gebruik te maken van het scherm.
Afstellen van de spiegels ging niet vloeiend, maar begreep dat er nu ook nog demo software in zat (v1.0, wordt met 1.2 uitgeleverd). Ruimte achterin is voor ons prima, het blijft een tweede auto. Als enige auto met kinderen snap ik wel dat veel mensen hem krap vinden. Snelheidswaarschuwing hebben we direct uitgezet.
Kwaliteitsbeleving mi prima. Het is echter geen vervanger voor een XC40 of hoger, die zijn met mooiere materialen afgewerkt. In de instellingen was de instelling voor het laden net zoals bij Tesla: Aanbeveling voor dagelijks gebruik 90%, voor lange rit 100% en eigen instelling. Ben benieuwd wat daar bij de SR gaat staan.
Het geluid van knipperlicht ging opvallend genoeg niet mee met de buitenkant, was veel langzamer. Maar later tijdens de rit ging deze opeens sneller, geen idee waarom
Al met al, zeer blij mee met de keuze, als enige auto zou ik wel een XC40 nemen.
Onze auto is overigens bevroren en dus niet meer aan te passen. Wordt 16 januari geproduceerd en zou er eind maart moeten zijn. Is besteld ergens begin juni.