Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 9 ... 95 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel L.
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:03
rens-br schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:45:
Vandaag proef gereden en wat een ontzettend fijne en gave auto. Stoelen zitten goed, hij rijdt heerlijk, comfortabel en overal erg netjes en sjiek.

Het scherm was even wennen, maar na 10 minuten rijden wilde ik niks anders meer.

Ik ben verkocht.
Leuk om te horen! Wij zijn net wezen kijken en dat viel me helemaal niet tegen. Nee, het is geen grote auto maar dat wist ik van tevoren. Voor ons 2'en is het groot genoeg. Vergelijkbaar met onze huidige 2020 Polo qua formaat. Verder is het qua afwerking, scherm en stoelen allemaal dik voor mekaar volgens mij. Zelfs mijn vriendin (die niks met auto's heeft) was enthousiast.

Onze dealer (Van Roosmalen) gaf aan dat hun auto software-matig nog niet was vrijgegeven door Volvo en dat ze daarom nog geen proefrit konden aanbieden (de auto kon nog niet harder dan 30 km/u). Waar heb jij proefgereden als ik vragen mag? We hebben nu een proefrit gepland staan voor de 27e in Nijmegen (Henk Scholten). Ben benieuwd of dat daar wél door kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Daniel L. schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:52:
[...]

Leuk om te horen! Wij zijn net wezen kijken en dat viel me helemaal niet tegen. Nee, het is geen grote auto maar dat wist ik van tevoren. Voor ons 2'en is het groot genoeg. Vergelijkbaar met onze huidige 2020 Polo qua formaat. Verder is het qua afwerking, scherm en stoelen allemaal dik voor mekaar volgens mij. Zelfs mijn vriendin (die niks met auto's heeft) was enthousiast.

Onze dealer (Van Roosmalen) gaf aan dat hun auto software-matig nog niet was vrijgegeven door Volvo en dat ze daarom nog geen proefrit konden aanbieden (de auto kon nog niet harder dan 30 km/u). Waar heb jij proefgereden als ik vragen mag? We hebben nu een proefrit gepland staan voor de 27e in Nijmegen (Henk Scholten). Ben benieuwd of dat daar wél door kan gaan.
Ik kan je met zekerheid zeggen dat die proefrit doorgaat. Sterker nog je zult dan rijden in dezelfde auto als ik.

Ik ben bij Henk Scholten in Arnhem geweest. Daar staat hij gisteren, vandaag en morgen en daarna gaat de proefrit auto naar Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:18
Ik zou graag de onyx black versie in het echt zien. Na wat speuren heb ik uitgevonden dat er 1 in Leiderdorp staat en 1 in Almere. Iemand toevallig een zwarte gespot op andere locaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CL53
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-08 19:13
Ja, bij Volvo Broekhuis in Houten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:14
@Cheetha Nieuwenhuijse heeft hem ook in het zwart volgens instagram, alleen welke vestiging weet ik niet.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:32
Cheetha schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:39:
Ik zou graag de onyx black versie in het echt zien. Na wat speuren heb ik uitgevonden dat er 1 in Leiderdorp staat en 1 in Almere. Iemand toevallig een zwarte gespot op andere locaties?
Ja, bij Nieuwenhuijse in Zwolle/Apeldoorn staat een Onyx Black.

Bij Nieuwenhuijse Zutphen staat trouwens een Ultra in Cloud Blue met Breeze interieur, die heb ik gisteren bekeken. Precies mijn bestelde uitvoering! Prachtige auto. En dit productie-exemplaar lijkt nóg beter dan het preproductie exemplaar dat in Scheveningen en Vianen stond.

[ Voor 30% gewijzigd door MartijnEV op 22-12-2023 23:18 ]

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel L.
rens-br schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:33:
[...]

Ik kan je met zekerheid zeggen dat die proefrit doorgaat. Sterker nog je zult dan rijden in dezelfde auto als ik.

Ik ben bij Henk Scholten in Arnhem geweest. Daar staat hij gisteren, vandaag en morgen en daarna gaat de proefrit auto naar Nijmegen.
Ah top. Goed om te horen! Ben heel benieuwd.
Dankjewel voor je info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
@MartijnEV moet je signature dan niet EX30 zijn ipv EX90?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asccul
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21:47
Waar staat de standaard uitvoering van € 36795 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
asccul schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:35:
Waar staat de standaard uitvoering van € 36795 ?
Nergens. De LPF accu modellen werden later gemaakt dan de andere accu. Alles wat er nu is, zijn de ER modellen. Je zal een Core model moeten zoeken voor de vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 10:21
Jaaa de importeur doet het heel slim, iedereen moet naar de extended range met minimaal een plus pakketje hihi...zie eventueel mn eerdere post hier over het LFP model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tsja niet gek imo. Je wilt toch winst maximaliseren, het is geen sociale instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Ophidian schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:23:
@MartijnEV moet je signature dan niet EX30 zijn ipv EX90?
Ja dat klopt! Aangepast :)

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
Zojuist zo’n twintig minuten mogen rondrijden in de EX30. Het was een Extended Range in de Ultra uitvoering op 19 inch wielen.

Algemene indruk was top! Het was een genot om de auto te rijden, zowel binnen de bebouwde kom en over drempels als het gedrag op de snelweg. Je hebt altijd meer dan voldoende pk’s tot je beschikking en ik vond de auto ook erg stil.

De soundbar geeft een vol en geweldig geluid.

Het infotainment systeem reageerde erg responsive en de stoelen zaten ook lekker. Oh ja en dat alle informatie via het tablet moet worden afgelezen, dat gaat zeker snel wennen!

Paar punten van kritiek:
1) waarschuwing signaal zodra je 1 km boven de toegestane snelheid uitkomt. Dit kun je wel uitschakelen (hopelijk structureel en niet steeds per nieuwe rit).
2) knoppen op het stuur leken niet altijd lekker te werken, maar dit kan ook een kwestie van wennen zijn.
3) het interieur van deze Indigo uitvoering: ik had gedacht dat de blauwe balk die doorloopt over het gehele dashboard van denim zou zijn gemaakt. Dit is echter gemaakt van hard kunststof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-jMUfBS2k7INjdDvrooyKN18Gc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flvnqRZt2xZNzQqwJi3lIsSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcFXg2u54apeMynQu9QZ0lllRwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOGGABuC9CNRNkTAmgnEM4I0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seGiLeWaffodrQNveWVu-aOoNpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ud9roWffqqSTnQ5AN3kWqJLa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvkN3ck7u6-3w0NNLgmmLcqh4LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTDbduMCAyg4FrzfqVuVLrFz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45

Hoogie2004

Whohooooo

Cheetha schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 20:39:
In Echt, Limburg bij Volvo Rutten staat een zwarte Ultra uitvoering. Vanmiddag in het echt gezien. Ze zijn er nog niet te proefrijden, dat werd half januari.

Het is een mooie metallic zwarte kleur met het interieur dat @NokiaFan net postte.

Mijn vrouw was na een eerste zit nog niet overtuigd, mij beviel het minimalistisch wel. Ik denk dat we er pas wat van kunnen zeggen na een proefrit, maar dat duurt nog effe. Keuze voor de lease moet ergens begin volgend jaar gemaakt worden.

My iRacing profile | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheetha
Hoogie2004 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:46:
[...]

In Echt, Limburg bij Volvo Rutten staat een zwarte Ultra uitvoering. Vanmiddag in het echt gezien. Ze zijn er nog niet te proefrijden, dat werd half januari.

Het is een mooie metallic zwarte kleur met het interieur dat @NokiaFan net postte.
Dank. Dat is precies de uitvoering die ik in gedachten heb. Of de vapour grey/indigo. En ook nog over singel of twin motor. Pas eind januari een proefrit kunnen boeken, dus nog tijd genoeg om te twijfelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Toch vind ik het jammer dat de kleuren wel wat saai zijn. Een mooie Fusion Red hadden wij aangevinkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheetha
Sja, de dealer waar ik was schatte in dat de gele bij de eerste opfrisbeurt er wel uit zal gaan en dat er dan wat kleuren bijkomen. Maar als je de gemiddelde volvo showroom bekijkt, verwacht ik geen spannende verfjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Voor de mensen die het liefst zo groot mogelijke wielen hebben: Dat kan nog wel eens tegenvallen.
YouTube: Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:05:
Voor de mensen die het liefst zo groot mogelijke wielen hebben: Dat kan nog wel eens tegenvallen.
YouTube: Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact!
Wij krijgen de 18 inchers. Misschien niet meest mooie, maar hopelijk bespaart het de “nee ik heb echt geen stoeprand geraakt, snap niet waar die krassen van zijn” van de eerste bestuurder aka mijn vrouw. Een extra argument :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ophidian op 24-12-2023 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Cheetha schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:19:
Sja, de dealer waar ik was schatte in dat de gele bij de eerste opfrisbeurt er wel uit zal gaan en dat er dan wat kleuren bijkomen. Maar als je de gemiddelde volvo showroom bekijkt, verwacht ik geen spannende verfjes.
Imo echt heel zonde, wij houden wel van wat kleur op een auto. Dat grijs en zwart vinden wij zo saai. Nu komende van Power Orange zoals hieronder, doet het toch zeer om in te stappen in een grijze. Misschien als Cloud Blue of Moss Yellow metallic waren geweest was het een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BUI7b7o8W-AgSw28qrl00GnFms=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rrg96Y0SvUtaTYLDMxq43QZB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:21
Ben vorige week na maandenlang de artikelen rondom de ex30 bekeken te hebben eens weze kijken bij de bangarage dealer in Amsterdam.

De auto is qua bouwkwaliteit top t.o.v. de model 3 die ik nu rijdt. Hij oogt van buiten groter dan ik verwacht had ook. Interieur is prachtig, mooie afwerking.
HK geluidssysteem vond ik wel wat hol klinken, maar niet slecht.

Maar.... Qua ruimte is het wel echt een ding.
De kids van 11 en 13 houden erg weinig beenruimte over achterin en in het midden kan eigenlijk niemand zitten.
Als ik de bestuurdersstoel induik, dan valt me vooral op dat mijn rechterknie tegen het middenconsole/dashboard aankomt, op een onprettige manier (ben 1.85m lang).
De laadruimte achterin is erg beperkt en in de frunk kan je eigenlijk alleen een handtasje kwijt.
Grappig is dat ik de verkoper moest laten zien dat de plank een niveautje lager kon voor wat meer bagageruimte. De verkoper kwam niet over alsof hij veel van de auto wist.

Anyways, zonder dakkoffer is dit no-go voor tripjes, en als gezinsauto voelt hij nu net even te klein aan. Zonde want meer ruimte van binnen had gekund met formaat van de ex30.

Had me zinnen er echt opgezet dat dit wel eens de volgende leaseauto zou kunnen zijn, maar ben nu vooral gehuld in twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:38
sahinasappelsap schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:13:
Ben vorige week na maandenlang de artikelen rondom de ex30 bekeken te hebben eens weze kijken bij de bangarage dealer in Amsterdam.

De auto is qua bouwkwaliteit top t.o.v. de model 3 die ik nu rijdt. Hij oogt van buiten groter dan ik verwacht had ook. Interieur is prachtig, mooie afwerking.
HK geluidssysteem vond ik wel wat hol klinken, maar niet slecht.

Maar.... Qua ruimte is het wel echt een ding.
De kids van 11 en 13 houden erg weinig beenruimte over achterin en in het midden kan eigenlijk niemand zitten.
Als ik de bestuurdersstoel induik, dan valt me vooral op dat mijn rechterknie tegen het middenconsole/dashboard aankomt, op een onprettige manier (ben 1.85m lang).
De laadruimte achterin is erg beperkt en in de frunk kan je eigenlijk alleen een handtasje kwijt.
Grappig is dat ik de verkoper moest laten zien dat de plank een niveautje lager kon voor wat meer bagageruimte. De verkoper kwam niet over alsof hij veel van de auto wist.

Anyways, zonder dakkoffer is dit no-go voor tripjes, en als gezinsauto voelt hij nu net even te klein aan. Zonde want meer ruimte van binnen had gekund met formaat van de ex30.

Had me zinnen er echt opgezet dat dit wel eens de volgende leaseauto zou kunnen zijn, maar ben nu vooral gehuld in twijfel.
Hier exact hetzelfde, de auto is zo mooi, maar de ruimte achterin is voor ons (3 kids van 9, 13 en 17) is echt way to small.

Zelfs in de voorloopauto Megane e-tech is meer ruimte achterin.

Nu met een schuin oog kijken naar de Scenic e-tech of misschien een Cupra Born.

Helaas past de nieuwe model 3 net niet in leasebudget :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:45
NokiaFan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:03:
Zojuist zo’n twintig minuten mogen rondrijden in de EX30. Het was een Extended Range in de Ultra uitvoering op 19 inch wielen.

Algemene indruk was top! Het was een genot om de auto te rijden, zowel binnen de bebouwde kom en over drempels als het gedrag op de snelweg. Je hebt altijd meer dan voldoende pk’s tot je beschikking en ik vond de auto ook erg stil.

De soundbar geeft een vol en geweldig geluid.

Het infotainment systeem reageerde erg responsive en de stoelen zaten ook lekker. Oh ja en dat alle informatie via het tablet moet worden afgelezen, dat gaat zeker snel wennen!

Paar punten van kritiek:
1) waarschuwing signaal zodra je 1 km boven de toegestane snelheid uitkomt. Dit kun je wel uitschakelen (hopelijk structureel en niet steeds per nieuwe rit).
2) knoppen op het stuur leken niet altijd lekker te werken, maar dit kan ook een kwestie van wennen zijn.
3) het interieur van deze Indigo uitvoering: ik had gedacht dat de blauwe balk die doorloopt over het gehele dashboard van denim zou zijn gemaakt. Dit is echter gemaakt van hard kunststof.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leuk om meer foto's in het echt te zien! Ik moet zeggen, zo in het echt zie je toch blijkbaar wel de punten waar Volvo op bezuinigd heeft. En dan vind ik minimaal 48.000 euro toch wel veel geld voor al dat hard kunststof en de wegbezuinigde rijinformatie in het blikveld. Ik kan niet wachten op impressies van de sub-40.000 euro SM niet-Ultra uitvoeringen. Die lijken een toch betere prijs/kwaliteitverhouding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:08
ralphkeb schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:21:
Hier exact hetzelfde, de auto is zo mooi, maar de ruimte achterin is voor ons (3 kids van 9, 13 en 17) is echt way to small.

Zelfs in de voorloopauto Megane e-tech is meer ruimte achterin.

Nu met een schuin oog kijken naar de Scenic e-tech of misschien een Cupra Born.

Helaas past de nieuwe model 3 net niet in leasebudget :(
Hier idem. Na de auto bekeken te hebben uiteraard razend enthousiast. Echt een prachtig design! Maar de ruimte achterin is echt helemaal niks, je kan er hooguit kleine kinderen in kwijt, maar een paar volwassenen op de achterbank is echt een no go tenzij ze het niet erg vinden om hun benen in de nek te leggen.. Naast de EX30 stond ook een XC40 en heb daar ook even plaats in genomen. Echt een wereld van verschil qua binnenruimte.

Daarom heb ik de EX30 van mijn shortlist afgehaald en opteer ik nu voor een jonge of demo XC40. Eerst maar eens kijken wat de prijzen gaan doen in het nieuwe jaar, aangezien ik voor mijn huidige EV ook maar weinig terugkrijg als ik een nieuwe EX30 zou kopen. De marge op een jonge XC40 is ook ruimer. Op een EX30 moet je dus niks in te ruilen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
okio schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:53:
Jaaa de importeur doet het heel slim, iedereen moet naar de extended range met minimaal een plus pakketje hihi...zie eventueel mn eerdere post hier over het LFP model.
Eigenlijk vreemd dat je bij de LFP uitvoering geen warmtepomp kan krijgen. Juist bij een kleinere accu wil je wat meer efficiëntie. En geen velgenkeuze, alleen 18". Net genoeg om mensen naar de ER in de Plus trim over te tillen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:06
Tranquility schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:56:
[...]

Hier idem. Na de auto bekeken te hebben uiteraard razend enthousiast. Echt een prachtig design! Maar de ruimte achterin is echt helemaal niks, je kan er hooguit kleine kinderen in kwijt, maar een paar volwassenen op de achterbank is echt een no go tenzij ze het niet erg vinden om hun benen in de nek te leggen.. Naast de EX30 stond ook een XC40 en heb daar ook even plaats in genomen. Echt een wereld van verschil qua binnenruimte.

Daarom heb ik de EX30 van mijn shortlist afgehaald en opteer ik nu voor een jonge of demo XC40. Eerst maar eens kijken wat de prijzen gaan doen in het nieuwe jaar, aangezien ik voor mijn huidige EV ook maar weinig terugkrijg als ik een nieuwe EX30 zou kopen. De marge op een jonge XC40 is ook ruimer. Op een EX30 moet je dus niks in te ruilen hebben.
Herkenbaar. De EX30 was op papier al te klein voor ons, 2 kids van 10 en 12. Verkoper gaf aan dat hij in een demo had gezeten en achterin niet kon zitten vanwege been ruimte en hoofd ruimte, de man was om en nabij mijn afmeting. Nu zit ik waarschijnlijk niet vaak achterin maar met groeiende kinderen was het niet een goed vooruitzicht. De XC40 was al oké maar hield niet echt over qua hoofdruimte (1.90 hoog). Afgelopen week in een EX30 gezeten en het is echt een hele mooie auto, design en compleet, maar voor iedereen met een gezin en puber kinderen geen doen. Kofferbak viel ook tegen, is toch weer 100 liter minder dan de XC40 en dat merk je wel.

Maar als je met z’n 2en bent of sporadisch op pad gaat met meer; echt wel een serieus mooie wagen en zeker voor dat geld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Holk schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:12:
Herkenbaar. De EX30 was op papier al te klein voor ons, 2 kids van 10 en 12. Verkoper gaf aan dat hij in een demo had gezeten en achterin niet kon zitten vanwege been ruimte en hoofd ruimte, de man was om en nabij mijn afmeting. Nu zit ik waarschijnlijk niet vaak achterin maar met groeiende kinderen was het niet een goed vooruitzicht. De XC40 was al oké maar hield niet echt over qua hoofdruimte (1.90 hoog). Afgelopen week in een EX30 gezeten en het is echt een hele mooie auto, design en compleet, maar voor iedereen met een gezin en puber kinderen geen doen. Kofferbak viel ook tegen, is toch weer 100 liter minder dan de XC40 en dat merk je wel.

Maar als je met z’n 2en bent of sporadisch op pad gaat met meer; echt wel een serieus mooie wagen en zeker voor dat geld
Klopt, qua design de mooiste Volvo ooit, maar is het eigenlijk een tweezitter met een extra achterbankje voor nood..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:02:
[...]

Eigenlijk vreemd dat je bij de LFP uitvoering geen warmtepomp kan krijgen. Juist bij een kleinere accu wil je wat meer efficiëntie. En geen velgenkeuze, alleen 18". Net genoeg om mensen naar de ER in de Plus trim over te tillen.
Toch jammer dat, hoewel veel mensen voor een EV kiezen omwille van het milieu (want voor de portemonee hoef je het niet te doen), toch bereid zijn om op kosten, comfort en datzelfde milieu weer in te leveren omwille van wat cosmetische overwegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Tranquility schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:16:
[...]

Klopt, qua design de mooiste Volvo ooit, maar is het eigenlijk een tweezitter met een extra achterbankje voor nood..
Ik rij nu al een tijdje een C40 Recharge Plus. Toen we vorig voorjaar in Noorwegen waren heb ik de reclame van de EX30 zo'n beetje overal voorbij zien komen en was toen volkomen om. Heb hem ook al redelijk vroeg besteld toen dat hier in NL eenmaal kon. Maar zo langzamerhand begin ik wel te twijfelen. Technisch is het denk ik nog steeds een geweldige auto. Maar qua ruimte achterin en in de koffer ben ik bang dat het me wat gaat tegenvallen. Ik kijk *nu* al uit naar de EX60... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:21
Tranquility schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:56:
[...]

De XC 40 heb ik ook maar gelijk naar gekeken in de showroom, maar dan schiet je weer gigantisch omhoog qua prijs :-/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
mausy5043 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:59:
Ik rij nu al een tijdje een C40 Recharge Plus. Toen we vorig voorjaar in Noorwegen waren heb ik de reclame van de EX30 zo'n beetje overal voorbij zien komen en was toen volkomen om. Heb hem ook al redelijk vroeg besteld toen dat hier in NL eenmaal kon. Maar zo langzamerhand begin ik wel te twijfelen. Technisch is het denk ik nog steeds een geweldige auto. Maar qua ruimte achterin en in de koffer ben ik bang dat het me wat gaat tegenvallen. Ik kijk *nu* al uit naar de EX60... 8)7
Ik begrijp precies wat je bedoelt.
Maar als je al een C40 rijdt, ga je er dan niet behoorlijk op achteruit?

Ik had hem ook bijna besteld. Afgelopen juli ben ik bij de dealer geweest en heb toen een inruilvoorstel voor mijn huidige EV gekregen die achteraf gezien best redelijk was. Dit op basis van inruil in 2024 op moment als de EX30 afgeleverd zou worden. Omdat ik toch de auto eerst wilde zien ben ik toen niet akkoord gegaan. Vorige week kreeg ik bericht dat de EX30 bij de dealer was gearriveerd en ik hem kon komen bekijken.

Eenmaal bij de dealer opnieuw enthousiast geworden ondanks de krappe ruimte achter en wilde ik de knoop doorhakken en toch met de eerdere offerte akkoord gaan, er van uit gaande dat de inruil verder niet zou veranderen omdat het inruilmoment door de snellere levertijd van een EX30 SMER Plus ongeveer gelijk zou zijn.

Toen kwam de ontnuchtering dat mijn inruiler opeen €4000,- minder waard was geworden, WTF?. Dat was schrikken. Hoe is dat mogelijk in zo'n korte periode bij gelijk inruilmoment? Maar goed, omdat er ook een XC40 naast stond daar maar even in gaan zitten terwijl de verkoper bezig was met de waarde van mijn inruiler te bepalen en of hij nog iets kon doen. Toen wist ik al dat het geen EX30 meer zou worden, want de XC40 zat zo veel ruimer, echt een enorm verschil. En stiekem heb ik het SUV-model altijd erg mooi gevonden waarbij de EX30 toch meer een hatchback is. Dus uiteindelijk ga ik volgend jaar kijken naar een jonge of demo model van een MY24 XC40.

Dus hoe gek het ook klinkt, achteraf ben ik best wel blij dat het niet door is gegaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
sahinasappelsap schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:15:
De XC 40 heb ik ook maar gelijk naar gekeken in de showroom, maar dan schiet je weer gigantisch omhoog qua prijs :-/
Klopt, daarom wordt het ook geen nieuwe en hoop ik dat in het nieuwe jaar de jonge occasions en demo's ook wat goedkoper worden. Er staan bij dealers best wel wat voorraadmodellen en demo's van de MY24 XC40 met rond de 5000km op de klok. En ik denk dat Volvo wel mee moet met de prijs als de concurrentie (Tesla) ook flink is gezakt. En aangezien de EX30 ook flink goedkoper is verwacht ik dat de overige modellen die daar in de buurt zitten niet ver achter kunnen blijven. Ook heb ik geen haast, mijn huidige EV (3.5 jaar oud) heeft onlangs een nieuwe accu en rijdt nog heerlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:28
Zijn er mensen die de XC30 in het echt gezien hebben en ook de V40 van een aantal jaren terug nog kennen? Is dat een beetje vergelijkbaar qua ruimte? Dat was ook geen hele grote auto natuurlijk maar ik weet nog wel dat we daar altijd prima met 4 volwassenen in konden zitten. Achterin net genoeg ruimte. Niet zo ruim als in onze XC40 van nu, maar ook niet zeker te krap zodat je er eigenlijk geen volwassenen achterin kan vervoeren.

En verder, ik dacht dat de EX30 toch ook wel een hogere zit had? De V40 zat bijv. best laag terwijl je bij de XC40 echt op de koets zit wat ik toch wel super fijn vindt rijden. Zit de EX30 daar een beetje tussenin dan?

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 24-12-2023 13:31 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 18:48

Hans1956

Pixel 8 Pro

Ik heb nu een V40 CC en heb gekeken en proefgezeten in de EX30. Rijden is gepland in januari.
De binnenruimte van deze auto's is heel vergelijkbaar qua afmetingen. 4 Volwassenen zal passen als ze niet veel langer dan 1,80 meter zijn. De XC40 ook even geprobeerd, die is duidelijk ruimer.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1956 op 24-12-2023 14:02 ]

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:19
@Juancho Zie ook mijn eerder post. caspervc in "Het grote Volvo EX30 topic"

Ik vind ze heel vergelijkbaar qua ruimte. Alleen zit je in de EX30 meer rechtop tov de V40 en heb je wat meer hoofdruimte. Beenruimte achterin en bagageruimte zijn redelijk hetzelfde.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Hoeveel efficienter blijft nog steeds de vraag, daar zijn geen harde cijfers van. Volgend jaar wordt juist interessant, het gewicht van de SR en ER is gelijk. Dus dan is het verschil in gebruik beter te vergelijken.

Ben benieuwd wat hij verbruikt bij het (voor)verwarmen, dat kan ik direct vergelijken in de laadpaal met de XC40 die een warmtepomp heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
[...]

Moah...warmtepomp is overrated.

18 inch is alleen maar goed voor de range ook weer, scheelt 7-13% tov de 19 inch conform de eerste testen met de ex30

[ Voor 5% gewijzigd door okio op 24-12-2023 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
Deze twee zijn dan wel interessant:

In de eerste is de Kona met warmte pomp 0 tot 4,4% zuiniger dan die zonder warmtepomp. Scheelde zo'n 0,7kWh op 95 kilometer.

In de tweede is de ID3 met warmtepomp onzuiniger dan diegene zonder warmptepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Juancho schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:30:
En verder, ik dacht dat de EX30 toch ook wel een hogere zit had? De V40 zat bijv. best laag terwijl je bij de XC40 echt op de koets zit wat ik toch wel super fijn vindt rijden. Zit de EX30 daar een beetje tussenin dan?
Ik vond de EX30 voor mijn gevoel zelfs nog iets lager zitten dan mijn Opel Ampera-e. De zit van de XC40 is echt op "SUV niveau" waarbij je meer "op de bok" zit en is een stuk hoger wat ik zelf heel erg fijn vindt. Het is lastig uit te leggen, maar hoewel ik de EX30 echt een mooie verschijning vind, vind ik de XC40 toch nog net iets meer "Volvo" hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:10:
Hoeveel efficienter blijft nog steeds de vraag, daar zijn geen harde cijfers van. Volgend jaar wordt juist interessant, het gewicht van de SR en ER is gelijk. Dus dan is het verschil in gebruik beter te vergelijken.

Ben benieuwd wat hij verbruikt bij het (voor)verwarmen, dat kan ik direct vergelijken in de laadpaal met de XC40 die een warmtepomp heeft.
Een warmtepomp heeft gemiddeld een COP waarde van 4, een verwarmingsspiraal of element heeft een COP van 1. COP staat voor Coëfficiënt of Performance en wil zeggen dat bij bijvoorbeeld COP 4 er 4 keer de ingestopte energie uitkomt als warmte, dus 500 watt aan stroom er in en 2000 watt aan warmte er uit. Dus een auto die zijn interieur verwarmt met een warmtepomp zou altijd efficiënter met zijn energie moeten omspringen dan wanneer dat gebeurt met een element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
okio schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:24:
Moah...warmtepomp is overrated.

18 inch is alleen maar goed voor de range ook weer, scheelt 7-13% tov de 19 inch conform de eerste testen met de ex30
Nah, overrated wil ik echt niet zeggen, het principe is nu eenmaal efficienter. Waarom het dan zo weinig scheelt in een paar testen (en die hier genoemd beneden) geen idee. Autofabrikanten passen die niet voor niets toe denk ik. Wellicht heeft het ook met het efficiënter op temperatuur houden van het batterijpack te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op zondag 24 december 2023 @ 20:29:
Deze twee zijn dan wel interessant:

[YouTube: Verbrauch Hyundai Kona Trend vs Style | Lohnt sich die Wärmepumpe?]

[YouTube: VW ID.3 Winterprobleme im Check: Wärmepumpen-Fail, Verbrauch, Schnelles Laden, Vorheizen, Kosten]

In de eerste is de Kona met warmte pomp 0 tot 4,4% zuiniger dan die zonder warmtepomp. Scheelde zo'n 0,7kWh op 95 kilometer.

In de tweede is de ID3 met warmtepomp onzuiniger dan diegene zonder warmptepomp.
Dit is wel bizar te noemen. Kan me toch niet voorstellen dat autofabrikanten dure warmtepompen monteren als het nagenoeg geen effect heeft op de range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:31:
[...]

Een warmtepomp heeft gemiddeld een COP waarde van 4, een verwarmingsspiraal of element heeft een COP van 0. COP staat voor Coëfficiënt of Performance en wil zeggen dat bij bijvoorbeeld COP 4 er 4 keer de ingestopte energie uitkomt als warmte, dus 500 watt aan stroom er in en 2000 watt aan warmte er uit. Dus een auto die zijn interieur verwarmt met een warmtepomp zou altijd efficiënter met zijn energie moeten omspringen dan wanneer dat gebeurt met een element.
Ja, dat is de theorie. Echter werkt de warmtepomp volgens de gegevens maar binnen een bepaalde range, vermoedelijk 5 tot 25 graden zoals bij de XC40 en is de COP niet bij elke temperatuur 4 (wat overigens ook maar de vraag is bij een dergelijke kleine warmtepomp). Om snel op te warmen zal hij net zoals zijn grote broer ook het element gebruiken, waarna de warmtepomp het overneemt. Dus op de lange ritten zal het iets energie zuiniger zijn. En als het richting de 0 gaat, maakt het niet zoveel meer uit.

Om het interieur op temperatuur te houden zal je niet continu 2kW verstoken. Dus als we uitgaan van het verschil zoals bij de Kona hierboven, is dat op een rit van 200km 1,5kWh meer. Dat is bij de SR ongeveer 3%. Die heb je er bij de snellader zo weer bij en ik persoonlijk vind een stint van 200km al echt voldoende. Dan wil ik echt even stoppen.

Vergeet dan ook niet dat je de warmtepomp in de zomer continu mee hebt. Het gewicht van zo'n pomp is bij een EV6 15 kilo, dat verbruikt gedurende het hele jaar meer stroom. En dan kan het ook nog eens kapot. Zoals bij onze Corsa-E afgelopen zomer binnen 3 jaar, kosten a 2500 euro...

Waarschijnlijk zal 5 kilometer harder rijden meer effect hebben op je verbruik dan de warmtepomp. Maar we gaan het zien volgend jaar, dan gaan we de verbruikscijfers krijgen in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Juancho schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:30:
Zijn er mensen die de XC30 in het echt gezien hebben en ook de V40 van een aantal jaren terug nog kennen? Is dat een beetje vergelijkbaar qua ruimte? Dat was ook geen hele grote auto natuurlijk maar ik weet nog wel dat we daar altijd prima met 4 volwassenen in konden zitten. Achterin net genoeg ruimte. Niet zo ruim als in onze XC40 van nu, maar ook niet zeker te krap zodat je er eigenlijk geen volwassenen achterin kan vervoeren.

Aflopen week de EX30 in het echt kunnen bekijken. En het is echt een mooi autootje, met nadruk op "tje". Ik wil voorlopig nog zeker niet van mijn XC40 af, maar de EX30 zal nooit de opvolger worden.
Ik ben al niet zo groot (1.75m), maar ik kon achter mezelf net nog enigszins comfortabel zitten. Ik zat nog net niet tegen de leuning van de voorstoel. Gewoon te krap voor de meeste mensen, ook voor grotere kinderen.
De zit voorin is wel prima. Heb je de ruimte achter niet nodig, dan is de EX30 misschien een goede keuze.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:42:
Ja, dat is de theorie. Echter werkt de warmtepomp volgens de gegevens maar binnen een bepaalde range, vermoedelijk 5 tot 25 graden zoals bij de XC40 en is de COP niet bij elke temperatuur 4 (wat overigens ook maar de vraag is bij een dergelijke kleine warmtepomp). Om snel op te warmen zal hij net zoals zijn grote broer ook het element gebruiken, waarna de warmtepomp het overneemt. Dus op de lange ritten zal het iets energie zuiniger zijn. En als het richting de 0 gaat, maakt het niet zoveel meer uit.

Om het interieur op temperatuur te houden zal je niet continu 2kW verstoken. Dus als we uitgaan van het verschil zoals bij de Kona hierboven, is dat op een rit van 200km 1,5kWh meer. Dat is bij de SR ongeveer 3%. Die heb je er bij de snellader zo weer bij en ik persoonlijk vind een stint van 200km al echt voldoende. Dan wil ik echt even stoppen.

Vergeet dan ook niet dat je de warmtepomp in de zomer continu mee hebt. Het gewicht van zo'n pomp is bij een EV6 15 kilo, dat verbruikt gedurende het hele jaar meer stroom. En dan kan het ook nog eens kapot. Zoals bij onze Corsa-E afgelopen zomer binnen 3 jaar, kosten a 2500 euro...

Waarschijnlijk zal 5 kilometer harder rijden meer effect hebben op je verbruik dan de warmtepomp. Maar we gaan het zien volgend jaar, dan gaan we de verbruikscijfers krijgen in dit topic.
Heb het filmpje ook zojuist helemaal gezien (goed te volgen met Ned. ondertiteling aan op YouTube) en het is echt een interessante test! Niet gedacht dat het zo weinig scheelt. Wat ik wel vreemd vind is waarom een auto met airco een aparte warmtepomp voor de verwarming moet hebben. Een airco is in feite ook een warmtepomp en je airco thuis kan ook prima verwarmen. Waarom de airco in auto's geen "inverter" heeft is mij een raadsel Zo zou het gewicht flink gereduceerd kunnen worden met een inverter airco. Maar goed, er zal wel een technische reden voor zijn dat een aparte warmtepomp beter is in een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:34
[...]

Een warmtepomp heeft gemiddeld een COP waarde van 4, een verwarmingsspiraal of element heeft een COP van 0. COP staat voor Coëfficiënt of Performance en wil zeggen dat bij bijvoorbeeld COP 4 er 4 keer de ingestopte energie uitkomt als warmte, dus 500 watt aan stroom er in en 2000 watt aan warmte er uit. Dus een auto die zijn interieur verwarmt met een warmtepomp zou altijd efficiënter met zijn energie moeten omspringen dan wanneer dat gebeurt met een element.
Ik neem aan dat je eigenlijk een COP van 1 bedoelt in plaats van 0? ;)

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
guido66 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:00:
Ik neem aan dat je eigenlijk een COP van 1 bedoelt in plaats van 0? ;)
Haha, je hebt gelijk! Heb het meteen aangepast. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 25-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:52:
Aflopen week de EX30 in het echt kunnen bekijken. En het is echt een mooi autootje, met nadruk op "tje". Ik wil voorlopig nog zeker niet van mijn XC40 af, maar de EX30 zal nooit de opvolger worden.
Ik ben al niet zo groot (1.75m), maar ik kon achter mezelf net nog enigszins comfortabel zitten. Ik zat nog net niet tegen de leuning van de voorstoel. Gewoon te krap voor de meeste mensen, ook voor grotere kinderen.
De zit voorin is wel prima. Heb je de ruimte achter niet nodig, dan is de EX30 misschien een goede keuze.
Ben het helemaal met je eens. Prachtige auto('tje) maar aangezien ik toch wel eens twee volwassenen meeneem wordt het erg krap. Voorin heb je echter een zee van zitruimte, dus daarom zei ik ook dat ik het eigenlijk een tweezitter vind. Toen ik (1m90) "achter mijzelf" ging zitten in de EX30 moest ik echt eerst mijn rechterbeen helemaal aan de rechterkant naast de voorstoel zetten, instappen en mijn linkerbeen naast de linkerkant van de voorstoel en zat ik er dus wijdbeens in. Geen prettige houding kan ik je vertellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:42:
Ai, dat doet pijn! Ik heb die ook gevoeld hoor, heb voor mijn huidige Ampera-e een 1e gen Leaf gehad waarvan na de garantie (auto was toen drie en een half jaar) de aircocompressor stuk ging. Opeens deed de airco het niet meer.. Ondanks dat ik toch nog een beetje coulance kreeg van de dealer (50% op aanschaf nieuwe compressor) kostte me dat evengoed nog iets van 1500 euro.. Maar al na drie jaar de warmtepomp kapot bij de Corsa? Opel geeft met twee jaar garantie eigenlijk te weinig vind ik. Heb je helemaal geen coulance gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:17:
[...]

Ai, dat doet pijn! Ik heb die ook gevoeld hoor, heb voor mijn huidige Ampera-e een 1e gen Leaf gehad waarvan na de garantie (auto was toen drie en een half jaar) de aircocompressor stuk ging. Opeens deed de airco het niet meer.. Ondanks dat ik toch nog een beetje coulance kreeg van de dealer (50% op aanschaf nieuwe compressor) kostte me dat evengoed nog iets van 1500 euro.. Maar al na drie jaar de warmtepomp kapot bij de Corsa? Opel geeft met twee jaar garantie eigenlijk te weinig vind ik. Heb je helemaal geen coulance gehad?
Ja wel coulance gehad, maar zoiets mag natuurlijk niet kapot gaan. Als je dan verder gaat doorrekenen. Wij hebben 2 EV's, jaarverbruik 8000kWh. Stel dat de warmtepomp in de herfst\wintermaanden 4% bespaard, hebben we het over 160kWh. Die warmtepomp haal je er financieel dus eigenlijk niet uit.

Als je dan naar verbruik van de SR tegen de ER zet, scheelt het 1,8 tot 4% verbruik in het voordeel van de SR door de kleinere velgen, 10kg lichter gewicht en zonder de warmtepomp. Als je het verbruik van 16,7 pakt, zou je theoretisch met WP 16,0 gemiddeld doen. Dat scheelt op de 47kWh (bruikbaar) accu 12km.

Dus de theorie klopt, in de praktijk verwacht ik weinig van het effect van de warmtepomp, zeker als je dan kijkt wat dat ding kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:20:
Ja wel coulance gehad, maar zoiets mag natuurlijk niet kapot gaan. Als je dan verder gaat doorrekenen. Wij hebben 2 EV's, jaarverbruik 8000kWh. Stel dat de warmtepomp in de herfst\wintermaanden 4% bespaard, hebben we het over 160kWh. Die warmtepomp haal je er financieel dus eigenlijk niet uit.

Als je dan naar verbruik van de SR tegen de ER zet, scheelt het 1,8 tot 4% verbruik in het voordeel van de SR door de kleinere velgen, 10kg lichter gewicht en zonder de warmtepomp. Als je het verbruik van 16,7 pakt, zou je theoretisch met WP 16,0 gemiddeld doen. Dat scheelt op de 47kWh (bruikbaar) accu 12km.

Dus de theorie klopt, in de praktijk verwacht ik weinig van het effect van de warmtepomp, zeker als je dan kijkt wat dat ding kost.
Heb ook nog het filmpje van die twee ID3's gezien en daar zou de warmptepomp zelfs slechter presteren dan het element. Dat kan natuurlijk niet en lijkt het me eerder een softwareprobleem. De ID3's verwarmen ook de accu niet voor wanneer deze is aangesloten op het laadstation en gebruiken dan gewoon stroom uit de accu. Maarja,Volkswagen. Die dingen zijn nog lang niet uitontwikkeld.. :X

Maar gezien het "geringe nut" van de warmtepomp pleit dit toch wel weer voor de SMSR LFP uitvoering van de EX30.. Voor het geld zeker zo gek nog niet. Alleen denk ik niet dat er veel verschil qua verbruik zal zijn tussen de 18" en 19" wielen aangezien beide vrij hoge wangen hebben, in tegenstelling tot de platte 20".

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 25-12-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility LPF degradeert minder, kan je gewoon tot 100% laden terwijl je dat bij de ER niet continu wil doen. De dagelijkse range scheelt dan niet meer zo heel erg veel. Alleen bij lange ritten merk je het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:54:
@Tranquility LPF degradeert minder, kan je gewoon tot 100% laden terwijl je dat bij de ER niet continu wil doen. De dagelijkse range scheelt dan niet meer zo heel erg veel. Alleen bij lange ritten merk je het verschil.
Dat is niet helemaal waar. LFP heeft inderdaad een veel lagere degradatiecurve en kan ruwweg zo'n 1,5x tot 2x het aantal cyclussen aan in vergelijking tot NMC, maar ook LFP vind het niet lekker om op 100% SOC weggezet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Tranquility schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:16:
[...]

Dat is niet helemaal waar. LFP heeft inderdaad een veel lagere degradatiecurve en kan ruwweg zo'n 1,5x tot 2x het aantal cyclussen aan in vergelijking tot NMC, maar ook LFP vind het niet lekker om op 100% SOC weggezet te worden.
True, maar door de lage degradatie ga je tijdens de levensduur van de auto niet meemaken dat je er last van krijgt. Dus bij dagelijks gebruik zou ik lekker tot 90-100% laden.

Onze Corsa is na 3 jaar gewoon 10% range kwijt, zal rond de 8% degradatie zijn op 66000km, zo'n 260 charge cycles. Dat zou bij een LPF accu 3x het aantal cycles gekost hebben

Afbeeldingslocatie: https://www.onecharge.biz/wp-content/uploads/2021/03/LFP-NMC-lithium-battery-degradation-test-e1617240786736.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Laden tot 100% is wel regelmatig nodig omdat alleen bij 100% SOC het pakket gebalanceerd zal worden. En dat is wel essentieel om de cellen in balans te houden. De vraag is: wat is ernstiger, degradatie die pas merkbaar is na zo’n 200.000 km, of een pakket met cellen die te vaak uit balans zijn: dat laatste levert, als het te lang voortduurt, sneller schade/degradatie op dan het aantal laadcycli, en bekort ook de actieradius na een oplaadbeurt, en vermindert de performance, zolang cellen teveel uit balans zijn. Dus niet te bang zijn voor die 100%. Het is alleen slecht als je na het tot 100% laden een heleboel dagen niet gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:40:
True, maar door de lage degradatie ga je tijdens de levensduur van de auto niet meemaken dat je er last van krijgt. Dus bij dagelijks gebruik zou ik lekker tot 90-100% laden.

Onze Corsa is na 3 jaar gewoon 10% range kwijt, zal rond de 8% degradatie zijn op 66000km, zo'n 260 charge cycles. Dat zou bij een LPF accu 3x het aantal cycles gekost hebben

[Afbeelding]
Dat is wel erg 10% in drie jaar. Maar dat had mijn Leaf ook. Die stond op 92% toen ik hem kocht toen die drie jaar oud was (ex. lease). Na nog eens twee jaar was de SOH gezakt naar 86% en heb ik hem in 2020 ingeruild op een nieuwe Ampera-e. Van de Leaf was bekend dat die een snel degraderende batterij heeft. Gewoon geen goede chemistry. De Ampera-e heeft eind vorig jaar nog een nieuwe en grotere (60 vs. 66 kW) accu gekregen vanwege de terugroepactie, maar de packs van de Chevrolet Bolt, waar de Ampera-e is van afgeleid, stonden al goed bekend m.b.t. degradatie, die er haast niet was en heel geleidelijk verliep.

Maar ik zou een LFP inderdaad lekker op 90% zetten. NMC heb ik liever op 80%, wat ik dan ook braaf doe met mijn Ampera-e. Ik rij zelden lange afstanden en kan thuis laden, dus kan mijn accu altijd in de "sweet spot" houden zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
MartijnEV schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:45:
Laden tot 100% is wel regelmatig nodig omdat alleen bij 100% SOC het pakket gebalanceerd zal worden. En dat is wel essentieel om de cellen in balans te houden. De vraag is: wat is ernstiger, degradatie die pas merkbaar is na zo’n 200.000 km, of een pakket met cellen die te vaak uit balans zijn: dat laatste levert, als het te lang voortduurt, sneller schade/degradatie op dan het aantal laadcycli, en bekort ook de actieradius na een oplaadbeurt, en vermindert de performance, zolang cellen teveel uit balans zijn. Dus niet te bang zijn voor die 100%. Het is alleen slecht als je na het tot 100% laden een heleboel dagen niet gaat rijden.
Klopt.

LFP moet je wel af en toe op 100% laden om de batterij te calibreren zodat de auto weet hoeveel er nog in het pack zit en wat je range dus nog is. Dit heeft alles te maken met de steile spanningscurve van LFP. Bij een LFP batterij is de spanning over vrijwel de hele lading vrij constant en zakt pas vlak voor het einde significant als de batterij bijna leeg is. Bij NMC, oftewel gewoon Li-Ion en alle varianten daarop, heeft een veel geleidelijkere spanningscurve waardoor de resterende capaciteit makkelijker bepaald kan worden aan de hand van het celvoltage en is de niveaumeter in de auto dus vrij nauwkeurig. Bij LFP is dat veel minder het geval, vandaar dat je toch regelmatig even tot 100% moet laden. Maar het is wel duidelijk dat LFP de betere batterijtechnologie is. Het enige nadeel, en gelijk de reden dat niet veel fabrikanten LFP toepassen, is de lagere energiedichtheid i.v.t. NMC, dus een zwaarder pack in vergelijking tot een NMC pak van gelijke kWh.

Het wachten is dus op de heilige graal qua chemistry samenstelling. Of dat in de vorm van een geëvolueerde LFP batterij is of een Solid State batterij is nog niet duidelijk. Toyota claimde vijf jaar geleden hun Solid State batterij bijna klaar te hebben en het jaar erop met hun eerste EV met die batterij op de markt te komen. Helaas pakte dat anders uit en waren er te veel overkomelijke problemen (dendrites) waar ze nog geen oplossing voor bleken te hebben, zelfs tot op de dag van vandaag niet. Dus toen kwamen ze nog een jaar later toch maar met een EV met NMC accu op de markt om toch niet helemaal de EV-boot te missen.

Hier nog een interessante link over hoe om te gaan met LFP.

[ Voor 3% gewijzigd door Tranquility op 25-12-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Nu online
[...]
Een warmtepomp heeft gemiddeld een COP waarde van 4, een verwarmingsspiraal of element heeft een COP van 1. COP staat voor Coëfficiënt of Performance en wil zeggen dat bij bijvoorbeeld COP 4 er 4 keer de ingestopte energie uitkomt als warmte, dus 500 watt aan stroom er in en 2000 watt aan warmte er uit. Dus een auto die zijn interieur verwarmt met een warmtepomp zou altijd efficiënter met zijn energie moeten omspringen dan wanneer dat gebeurt met een element.
Die COP 4 is niet gemiddeld, maar op z'n best. Dat is precies als met split-airco's voor thuis. Bij temperaturen onder nul doet die warmtepomp niets tot bijna niets meer.
Het nut van de warmtepomp is echt iets wat overrated. Bij mijn XC40 MY23 (voorwielaangedreven ) geeft Volvo gemiddeld op een volle accu 30km extra bereik op. M.i. niet echt een usp, je kan prima zonder.
In het kader van de discussie dat de warmtepomp alleen bij de basis accu (LFP) niet aanwezig is. De theoretische actieradius is dan wel wat minder dan met de ER accu, maar de LFP accu kan je straffeloos altijd tot 100% laden, de ER accu doorgaans tot 80 of hooguit 90%. Dat maakt het realistische verschil tussen de 2 accupakketten toch een aardig stukje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Vulcan750 schreef op maandag 25 december 2023 @ 16:47:
Die COP 4 is niet gemiddeld, maar op z'n best. Dat is precies als met split-airco's voor thuis. Bij temperaturen onder nul doet die warmtepomp niets tot bijna niets meer.
Het nut van de warmtepomp is echt iets wat overrated. Bij mijn XC40 MY23 (voorwielaangedreven ) geeft Volvo gemiddeld op een volle accu 30km extra bereik op. M.i. niet echt een usp, je kan prima zonder.
In het kader van de discussie dat de warmtepomp alleen bij de basis accu (LFP) niet aanwezig is. De theoretische actieradius is dan wel wat minder dan met de ER accu, maar de LFP accu kan je straffeloos altijd tot 100% laden, de ER accu doorgaans tot 80 of hooguit 90%. Dat maakt het realistische verschil tussen de 2 accupakketten toch een aardig stukje kleiner.
De COP van een beetje A-merk airco zoals MHI of Daikin kan wel zeker een gemiddelde COP van rond de 3 'a 4 halen. Als de temperatuur beneden de 12 graden zakt neemt die efficiëntie uiteraard af, maar zelfs bij licht vriezend weer haal je vaak nog een COP van 1,5 tot 2.
En, nogmaals, ook een LFP kun je echt niet zo maar straffeloos altijd tot 100% laden, dat is en blijft een hardnekkig fabeltje. Het kan zeker vaker dan NMC en hij slijt er ook minder snel door, maar ook hier geldt dat je dit het beste alleen kan doen als je na het 100% laden meteen vertrekt. Wegzetten met een SOC van 100% is voor elke chemistry slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Probleem is wel dat de autofabrikanten niks vrijgeven over die warmtepompen die ze gebruiken. Dus of het A merk of B merk is weten we eigenlijk niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Ophidian schreef op maandag 25 december 2023 @ 17:31:
@Tranquility Probleem is wel dat de autofabrikanten niks vrijgeven over die warmtepompen die ze gebruiken. Dus of het A merk of B merk is weten we eigenlijk niet eens.
Vraag me ook af in hoeverre de techniek hetzelfde is. De Panasonic warmtepomp die voor mijn huis staat is 100 kilo zwaar en ongeveer een 129cm breed en 87cm hoog. Niet echt een vergelijking natuurlijk, want de warmtepomp van mijn huis moet véél meer verwarmen dan het kleine interieurtje van een auto. Dus het kan zo maar zijn dat de efficiëntie van een auto warmtepomp een stuk minder is dan die van een "gewone" water-lucht of lucht-lucht warmtepomp en dat dit het geringe verschil in de testen verklaart. Het verklaart dan niet het forse prijsverschil. Met deze kennis zou je haast voor een EV zonder warmtepomp gaan. Wat er niet op zit kan immers ook niet kapot, daar weet @Ophidian helaas alles over.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@Tranquility Ja, helaas is de WP niet het enige geweest. Auto is maanden in totaal bij dealer geweest, totaal 7k aan kosten gehad, gelukkig groot deel in garantie.

Nooit meer Stellantis voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Laatst online: 09-09 11:26
In de XC40 prijslijst staat het volgende over de warmtepomp:

'De warmtepomp maakt gebruik van warmte uit de buitenlucht en restwarmte van de elektromotor en batterij om het interieur te verwarmen. Hierdoor is minder energie nodig voor verwarming en neemt de range toe.
Tevens kan de warmtepomp de batterij verwarmen of koelen om de prestaties en range te optimaliseren.
Dit kan tot maximaal 30km extra range opleveren. De warmtepomp is actief tussen de 0°C en 30°C en het meest efficiënt tussen de 5°C en 15°C.'

30 kilometer extra dus in het beste geval. Bij de EX30 staat dat-ie het beste werkt tussen 0 en 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb een warmtepomp in m'n XC40 maar dat ding doet niks of biedt 0 toegevoegde waarde. Ik heb de eerste versie van de XC40 maar scoor erg laag als het gaat om range van die wagens. Zelfs ivm mensen die dezelfde auto rijden zonder warmtepomp. Zal vast leuk staan in de verkoop brochures maar ik zou m'n geld lekker in andere opties stoppen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 14:08
Grootste meerwaarde van een warmtepomp is meestal dat deze de accu kan verwarmen/koelen/voorbereiden op een efficiënte manier. Mijn inziens zouden die dingen gewoon standaard moeten zijn en gaan ze dezelfde kant op als airco in de auto. Ooit een zware techniek, daarna als optie en nu standaard op elke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
twowheeler schreef op woensdag 27 december 2023 @ 05:45:
Grootste meerwaarde van een warmtepomp is meestal dat deze de accu kan verwarmen/koelen/voorbereiden op een efficiënte manier. Mijn inziens zouden die dingen gewoon standaard moeten zijn en gaan ze dezelfde kant op als airco in de auto. Ooit een zware techniek, daarna als optie en nu standaard op elke auto.
En als ze een "inverter" type van de airco toepassen kun je er ook mee verwarmen, dus warmtepomp en airco in één, wat het in feite eigenlijk al is, want ook een airco is een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

Reinier

\o/

Ik heb nu net een EX30 Plus besteld. Ik wilde de standard range in vapour grey met getinte ruiten. Maar vanwege de kortere levertijd is het toch een extended range met stoel- en stuurverwarming geworden. CBV, 48 maanden :)
Aanleiding is de matige service en de verslechterde voorwaarden van Lynk & Co.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ophidian
lmvoo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:03:

'De warmtepomp maakt gebruik van warmte uit de buitenlucht en restwarmte van de elektromotor en batterij om het interieur te verwarmen. Hierdoor is minder energie nodig voor verwarming en neemt de range toe.
Tevens kan de warmtepomp de batterij verwarmen of koelen om de prestaties en range te optimaliseren.
Dit kan tot maximaal 30km extra range opleveren. De warmtepomp is actief tussen de 0°C en 30°C en het meest efficiënt tussen de 5°C en 15°C.'

30 kilometer extra dus in het beste geval. Bij de EX30 staat dat-ie het beste werkt tussen 0 en 20 graden.
Ja dat soort marketing kreten zijn leuk, maar zegt helemaal niks. Want in dit geval is de boodschap tot 60 kilometer extra range evenveel waard, totaal niet te controleren. Dan zouden ze meetgegevens op moeten geven.

Vanochtend in een SMER Ultra gereden. Grappige is dat ik er met mijn XC40 ervaring naar kijk en mijn vrouw met haar Corsa-E ervaring.

Het reed gewoon goed. Auto is snel zat. Vond de extra snelheidsbeleving tov van de XC40 SM niet groot. One pedal driving vond ik wel een stuk minder. Remt minder snel af, wegrijden iets schokkeriger en wat agressiever. Opvallend genoeg had de kaart nog geen 3D gebouwen, waar de XC40 dit wel heeft. Scherm van de EX30 is mooier. Dat het scherm in het midden zit was even wennen, maar dat ging vrij snel. Ruitenwisser gemakkelijk te bedienen zonder gebruik te maken van het scherm.

Afstellen van de spiegels ging niet vloeiend, maar begreep dat er nu ook nog demo software in zat (v1.0, wordt met 1.2 uitgeleverd). Ruimte achterin is voor ons prima, het blijft een tweede auto. Als enige auto met kinderen snap ik wel dat veel mensen hem krap vinden. Snelheidswaarschuwing hebben we direct uitgezet.

Kwaliteitsbeleving mi prima. Het is echter geen vervanger voor een XC40 of hoger, die zijn met mooiere materialen afgewerkt. In de instellingen was de instelling voor het laden net zoals bij Tesla: Aanbeveling voor dagelijks gebruik 90%, voor lange rit 100% en eigen instelling. Ben benieuwd wat daar bij de SR gaat staan.

Het geluid van knipperlicht ging opvallend genoeg niet mee met de buitenkant, was veel langzamer. Maar later tijdens de rit ging deze opeens sneller, geen idee waarom :+

Al met al, zeer blij mee met de keuze, als enige auto zou ik wel een XC40 nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_na1fuOxwrPCdQnFaKiSvKJCMLM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P1rXw3PxsvyWgDfSrIA0fY73.jpg?f=user_large

Onze auto is overigens bevroren en dus niet meer aan te passen. Wordt 16 januari geproduceerd en zou er eind maart moeten zijn. Is besteld ergens begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:00
"Het vermogen van de auto valt niet binnen de acceptatiecriteria" Lopen hier meer mensen tegenaan omtrent de verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
Ruvo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:19:
"Het vermogen van de auto valt niet binnen de acceptatiecriteria" Lopen hier meer mensen tegenaan omtrent de verzekering?
Vraag eens een offerte op bij Volvo Car Insurance. Die doen zoals je begrijpt daar niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
Ophidian schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:34:
[...]

Ja dat soort marketing kreten zijn leuk, maar zegt helemaal niks. Want in dit geval is de boodschap tot 60 kilometer extra range evenveel waard, totaal niet te controleren. Dan zouden ze meetgegevens op moeten geven.
Ik denk dat de variabelen bij een meting zo groot zijn dat dit is was het is. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar zelf nabootsen is lastig. Anyway zou ik het gewoon standaard op een auto monteren als onderdeel van het klimaatsysteem van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
lmvoo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat de variabelen bij een meting zo groot zijn dat dit is was het is. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar zelf nabootsen is lastig. Anyway zou ik het gewoon standaard op een auto monteren als onderdeel van het klimaatsysteem van een EV.
Maar dat is ook al wat hier voor staat. Is dat kleine beetje verschil het nou echt waard of kan je dan niet beter iets zachter rijden? Is het extra verbruik in de zomer het waard? Wat meer wind tegen doet het effect al te niet. Bij sommige EV's is de WLTP voor de varianten met warmtepomp 2-3km minder.

Daarnaast kan het ook gewoon kapot, helaas zelf meegemaakt. Word je niet vrolijk van, van die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Nu online
lmvoo schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:03:

Klopt, heb ik ook gelezen! En daarna destijds besloten geen €1000 extra uit te geven voor de warmtepomp + verwarmde stoelen (wat ik echt niet lekker vind) voor mijn bestelde XC40 Core versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De EX30 heeft toch nog wel een grotere fysieke volume knop? Of is die ook weg bezuinigt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
Juancho schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:55:
De EX30 heeft toch nog wel een grotere fysieke volume knop? Of is die ook weg bezuinigt?
Nope, naast het touchscreen zijn er nog wel twee knoppen op het stuur waarmee je het volume kan bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 20:41
En je kunt het volume ook met je stem bedienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Touchscreen, spraak... Ik vind dat helemaal 3x niks als het gaat om volume regeling. Niets werkt zo snel en intuïtief en simpel als een fysieke draai knop. Het volume regelen met je spraak, ff serieus, dat doet toch niemand?

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dst de EX30 niks voor ons gaat worden over een jaartje en dat er te veel irritantie punten zijn door al die bezuinigingen etc. Wellicht komt Volvo nog terug op een aantal keuzes in een geüpdatet model van de EX30. Ik hoop het maar.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 27-12-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Ik regel volume met spraak als ik wandel met oortjes in. Juist erg gemakkelijk. Dus niemand klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Huh? Dit is toch een auto topic? 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nobunaga
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-09 18:07
Volume met knoppen op het stuur bedienen is prima toch? Is bijna hetzelfde als een draaiknop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Juancho schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:39:
Huh? Dit is toch een auto topic? 🤔
Dit kan dus ook in de auto (EX30).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dat snap ik maar je vergelijkt je oordopjes met een audio systeem in een auto. Vind ik een beetje vreemde vergelijking maar ok. Ik bedien mijn Sony headset ook via touch buttons en Dat werkt top. Het zit echter ook in de nieuwe XC40 als touch slider en Dat is niks en totaal niet te vergelijken met elkaar.

[ Voor 41% gewijzigd door Juancho op 27-12-2023 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
Persoonlijk zie ik het verschil niet. De EX30 heb ik nog niet maar ik kijk erg uit naar stembediening.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Zapato schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:32:
Persoonlijk zie ik het verschil niet. De EX30 heb ik nog niet maar ik kijk erg uit naar stembediening.
Ik ook.

"ik vind dit niks... ik vind dat niks... "
Ik begin ook een beetje niet goed te worden van de mensen die de auto niet (meer) overwegen en alleen naar dit topic lijken te komen om haar te dissen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 14:50
Zo is dat mausy5043... als je de ex 30 toch niet koopt of least reageer dan ook niet meer. Heb zelf ex 30 smer plus besteld en zie er op een positieve manier naar uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:07:
[...]

Ik ook.

Ik begin ook een beetje niet goed te worden van de mensen die de auto niet (meer) overwegen en alleen naar dit topic lijken te komen om haar te dissen.
Punt is ook dat veel mensen het als vervanger voor de duurdere XC40 beschouwen, maar dat is het gewoon echt niet. De XC40 is duurder met een reden en dat merk je. Als je liever knopjes hebt ed, dan is hij niet geschikt voor je.

Wij zijn er erg blij mee, nu nog wachten tot april. Ik ga wel de laadkabels wisselen. Diegene die erbij zit vult de hele frunk, dus die wissel ik om met die van de XC40.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:13
mausy5043 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:07:
[...]

Ik ook.

Ik heb geen EX30 besteld, ben aan het wachten op een Model 3, maar blijf dit topic volgen. Gewoon uit interesse om te zien hoe andere EVs het in de praktijk doen! Noem het een brede interesse in de snel veranderende automarkt!

De trollen en bashers negeren werkt over het algemeen het beste ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Daniel L.
Nou, vandaag na een minuut of 20 proefrijden de knoop doorgehakt (het interieur hadden we eerder al uitgebreid kunnen bekijken). We hebben een EX30 SMER Plus besteld, in Vapour Grey met een Pine interieur.

Fotootje van tijdens de proefrit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPbVIJa1ZuHNWbD_xf0wzDy6QuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAs96qcXpGnWNiH239iCTeMI.png?f=fotoalbum_large

And now we wait :).

• Ktenolix
  • Laatst online: 15:25
Heb me ook aangemeld voor een proefrit hier in de buurt, maar ik wacht nog op een datum. Is het overal zo dat je enkel 20min mag rijden?

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 14:10
Volgend jaar mag ik een nieuwe lease-auto uitzoeken. Nu rijden we een Kona Electric. De normauto is/wordt een XC40 Recharge. In verband met bijtelling had ik bedacht om voor de EX30 te gaan, scheelt toch weer in de maandlasten. Op basis van diverse reviews erg enthousiast geworden. Gister zijn wij bij de dealer in Zutphen geweest waar de XC40 en de EX30 mooi naast elkaar stonden. Op papier leek de EX30 nog een goede kandidaat, maar eenmaal ingestapt is het verschil toch wel goed merkbaar en in het voordeel van de XC40. Zonder teveel in de herhaling te vallen in dit topic zie ik dit (helaas) niet als een volwaardige vervanger voor onze Kona als gezinsauto. Prachtige auto om te zien, volgens mij fijne rijdersauto en goede elektrische prestaties, maar achterin en met name de laadruimte laten helaas wel te wensen over. Onze kinderwagen past bijvoorbeeld niet in de laadruimte, laat staan met extra bagage voor wat verdere tripjes. Laadruimte is praktisch even groot als onze Peugeot e-208, en dat is geen ruime auto, maar dan met een SUV-look.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:45
Perseus schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:28:
Volgend jaar mag ik een nieuwe lease-auto uitzoeken. Nu rijden we een Kona Electric. De normauto is/wordt een XC40 Recharge. In verband met bijtelling had ik bedacht om voor de EX30 te gaan, scheelt toch weer in de maandlasten. Op basis van diverse reviews erg enthousiast geworden. Gister zijn wij bij de dealer in Zutphen geweest waar de XC40 en de EX30 mooi naast elkaar stonden. Op papier leek de EX30 nog een goede kandidaat, maar eenmaal ingestapt is het verschil toch wel goed merkbaar en in het voordeel van de XC40. Zonder teveel in de herhaling te vallen in dit topic zie ik dit (helaas) niet als een volwaardige vervanger voor onze Kona als gezinsauto. Prachtige auto om te zien, volgens mij fijne rijdersauto en goede elektrische prestaties, maar achterin en met name de laadruimte laten helaas wel te wensen over. Onze kinderwagen past bijvoorbeeld niet in de laadruimte, laat staan met extra bagage voor wat verdere tripjes. Laadruimte is praktisch even groot als onze Peugeot e-208, en dat is geen ruime auto, maar dan met een SUV-look.
Alle waar naar z'n geld, natuurlijk. De XC40 is een grotere auto, en is in eenzelfde uitvoering qua uitrusting en range al gauw rond de 8500 euro duurder, of 180 euro per maand (in abonnement, maar mijn ervaring is dat de leaseprijs niet veel scheelt met abonnement). En geen SEPP-subsidie mogelijk, dus in de praktijk scheelt het nog meer.
(disclaimer: ik ben particulier, dus heb geen verstand van alle belastingvoordelen voor een 'auto van de zaak')

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mx5 ND
  • Laatst online: 07-02 13:34
Ik heb eind juni de EX30 als particulier besteld. Auto is onderweg en wordt medio/eind februari afgeleverd. Mijn grootste twijfel was, de populariteit van de EX30. Ik ben wel blij dat veel mensen afknappen op de ruimte van de EX30 😀. Hierdoor blijft de auto langer exclusief op de weg. Kijk naar de vele Tesla model 3 en Y. Ook de XC40 zie je erg (te)veel. Dit blijft overigens wel de mooiste auto van de drie. 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ktenolix schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:23:
Heb me ook aangemeld voor een proefrit hier in de buurt, maar ik wacht nog op een datum. Is het overal zo dat je enkel 20min mag rijden?
Bij mij wel. Maar ik had geluk / gehoopt door wat eerder te komen dat ik langer mocht rijden en dat was ook zo.

Ik had de eerste afspraak van de dag om half 9, maar ik was er al om 5 over 8. Dus uiteindelijk van 10 over 8 tot 10 voor 9 rondgereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
chielmi schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:03:
[...]

Ik heb geen EX30 besteld, ben aan het wachten op een Model 3, maar blijf dit topic volgen. Gewoon uit interesse om te zien hoe andere EVs het in de praktijk doen! Noem het een brede interesse in de snel veranderende automarkt!

De trollen en bashers negeren werkt over het algemeen het beste ;)
Helemaal mee eens, je moet toch ook kritisch blijven. Wellicht vind je dat niet leuk om te horen als je zojuist een EX30 koopcontract hebt getekend maar zolang je je nog orienteert en nog geen definitieve keuze gemaakt hebt zou ik zeggen: kom maar door met zowel postiieve maar ook negatieve ervaringen.

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:42
Hier Core SMER besteld via leasing in juni vorig jaar. Deze week bericht gekregen van de leasing maatschappij : verwachte levertijd 1 april 2024
Valt me toch wat tegen.
Meer en meer ook zaken betreffende core die je toch misloopt. Leasing manager heeft de bestelling geplaatst en merkt nu dus ook dat dingen zoals een electrische acterklep, draadloos opladen en andere kleinigheden er ook gewoon niet opstaan. Terwijll ze ook niet als optie stonden op de plus versie.

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

• Ophidian
Jimster21 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
Hier Core SMER besteld via leasing in juni vorig jaar. Deze week bericht gekregen van de leasing maatschappij : verwachte levertijd 1 april 2024
Valt me toch wat tegen.
Meer en meer ook zaken betreffende core die je toch misloopt. Leasing manager heeft de bestelling geplaatst en merkt nu dus ook dat dingen zoals een electrische acterklep, draadloos opladen en andere kleinigheden er ook gewoon niet opstaan. Terwijll ze ook niet als optie stonden op de plus versie.
Sorry, maar dit stond letterlijk in de prijslijst. Heb je die wel bekeken of alleen de lease lijst?

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Jimster21 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
Valt me toch wat tegen.
De zaken die je mist is juist de standaarduitvoering van de Plus.

Zie her en der ook behoorlijk wat verschillen in de levertijd. Ik heb zelf een SMER Plus besteld half oktober en levering begin maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
Mx5 ND schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:24:
Ik heb eind juni de EX30 als particulier besteld. Auto is onderweg en wordt medio/eind februari afgeleverd. Mijn grootste twijfel was, de populariteit van de EX30. Ik ben wel blij dat veel mensen afknappen op de ruimte van de EX30 😀. Hierdoor blijft de auto langer exclusief op de weg. Kijk naar de vele Tesla model 3 en Y. Ook de XC40 zie je erg (te)veel. Dit blijft overigens wel de mooiste auto van de drie. 😃
Haha nou reken daar maar niet al te hard op, verkoopdoelstelling ligt op 12.000 stuks

• Ruvo
  • Laatst online: 21:00
Voor de particuliere kopers onder ons; hebben jullie onderhandeld over de prijs? (en wel/niet auto ingeruild?)
Pagina: 1 ... 9 ... 95 Laatste