Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 7 ... 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 17:38
Myaimistrue schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:30:
[...]

Ze bedoelden dus tot 6 november 0h00 :).
9h00 ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19:20

Rianata

Have you played Atari today?

Volvo EX30 review, de eerste die ik zie. Je moet wel houden van de manier van presenteren :-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:43
De eerste minuten laten eigenlijk gelijk al zien hoe een belabberde keuze het van Volvo is geweest om het drivers display weg te saneren. Tot zover het veilige gevoel dst Volvo altijd claimed. En ja, het zal door de ervaring vast beter wennen. Maar dan nog. Het is en blijft een feit dat hrt scherm er niet is en je dus veel op zij moet EN bijna alle knoppen en opties zijn ook weg gesaneerd. Moet je ook voor in het menu duiken terwijl je rijdt.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Laatst online: 19:20

Rianata

Have you played Atari today?

Andere videoreviews staan ook online:

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-06 21:33
Ik blijf de randen van het tablet veels te dik vinden. Dat zou met de tweede versie echt moeten worden verbeterd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
DeJurist schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:41:
Ik blijf de randen van het tablet veels te dik vinden. Dat zou met de tweede versie echt moeten worden verbeterd.
:')

Kies je daar een auto op uit dan? First world problems... Dat is zowat het laatste wat me kan boeien, maar goed, een auto is voor mij dan ook niet in eerste plaats een hoop software/tablet met een wagen rond wat het voor veel hipsters tegenwoordig wel is.

Sowieso zijn er in automotive andere design parameters. Het mag best wat robuuster zijn en ogen. Niet alles moet er uit zien als de laatste iPhone 15 promax met 0.6mm bezel. Totaal andere categorie hardware, totaal andere prijsstelling ook. En ik wil voor leesbaarheid zelfs liever wat rond het scherm, zodat het scherm niet overgaat in de omgeving (zicht buiten de auto), maar dat er een duidelijke afscheiding is.

Wie weet leidt zo'n smalle bezel wel tot glasbreuk bij het rijden over oneffenheden.

En ja, tesla heeft een breedbeeld tv in de auto met dunne randjes, dus iedereen moet dat maar doen.

Ik zou persoonlijk willen dat heel die infotainment center console wat kleiner wordt in het algemeen. Wat heb je aan 24" computerschermen in een auto? Blokkeert ook ineens alle ventilatie (in een polestar, bij volvo plaatsen ze gelukkig nog een roostertje links en rechts) waardoor je met nauwelijks werkende ventilatieroosters zit bovenop de dash, ipv front facing ventilatie. Want er moest en zou een groot scherm in de auto komen. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeJurist
Amos_x schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:56:
[...]

Kies je daar een auto op uit dan? First world problems... Dat is zowat het laatste wat me kan boeien, maar goed, een auto is voor mij dan ook niet in eerste plaats een hoop software/tablet met een wagen rond wat het voor veel hipsters tegenwoordig wel is.

Sowieso zijn er in automotive andere design parameters. Het mag best wat robuuster zijn en ogen. Niet alles moet er uit zien als de laatste iPhone 15 promax met 0.6mm bezel. Totaal andere categorie hardware, totaal andere prijsstelling ook. En ik wil voor leesbaarheid zelfs liever wat rond het scherm, zodat het scherm niet overgaat in de omgeving (zicht buiten de auto), maar dat er een duidelijke afscheiding is.

Wie weet leidt zo'n smalle bezel wel tot glasbreuk bij het rijden over oneffenheden.

En ja, tesla heeft een breedbeeld tv in de auto met dunne randjes, dus iedereen moet dat maar doen.

Ik zou persoonlijk willen dat heel die infotainment center console wat kleiner wordt in het algemeen. Wat heb je aan 24" computerschermen in een auto? Blokkeert ook ineens alle ventilatie (in een polestar, bij volvo plaatsen ze gelukkig nog een roostertje links en rechts) waardoor je met nauwelijks werkende ventilatieroosters zit bovenop de dash, ipv front facing ventilatie. Want er moest en zou een groot scherm in de auto komen. -O-

Als jij op het dak van het voertuig wilt zitten, be my guest. Aangezien ik 99% van de tijd in de auto zit en de binnenkant van het voertuig voor mij zeker een belangrijk aspect is, is het voor mij een gegronde reden om het aan te kaarten. Als je voor het minimalistische design gaat, doe het dan goed. Het is ook iets wat vrij gemakkelijk verbeterd kan worden.

Jij gaat in de toekomst sowieso teleurgesteld zijn, aangezien we de kant op gaan dat de schermen in auto's groter en groter worden. Ik vind het, in tegenstelling tot jou, er zeer mooi uitzien en voor mij is het wel degelijk functioneel. Een grote map voor je navigatie en vervolgens andere statistieken kunnen inzien op neusafstand is juist wat mij aantrekt. De kans dat men weer de tegenovergestelde richting op gaat met kleinere schermen is zeer nihil.

Het spenderen van veel geld aan een 'luxure' auto is sowieso al een 'first world problem' wanneer je doel enkel van a naar b rijden is.

[ Voor 13% gewijzigd door DeJurist op 06-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Dat moet omdat Volvo alles op 1 scherm wil. Letterlijk alles. Dus tja, dan moet het scherm groot.

Vind de combi in de XC40 perfect. Niet te groot middenscherm, mede omdat er een prima formaat drivers display is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeJurist
Een EX30 POV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42
Leuke auto. Reviews zijn ook positief (op een paar puntjes na).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmielZ
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:23
Na vandaag de reviews nog even afgewacht te hebben de knoop doorgehakt: De Core long range is besteld! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:50
Juancho schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:42:
De eerste minuten laten eigenlijk gelijk al zien hoe een belabberde keuze het van Volvo is geweest om het drivers display weg te saneren. Tot zover het veilige gevoel dst Volvo altijd claimed. En ja, het zal door de ervaring vast beter wennen. Maar dan nog. Het is en blijft een feit dat hrt scherm er niet is en je dus veel op zij moet EN bijna alle knoppen en opties zijn ook weg gesaneerd. Moet je ook voor in het menu duiken terwijl je rijdt.
Wat ik apart vind is dat de Zeekr X en de Smart #1 volgens mij beide op hetzelfde platform wel een klein scherm hebben bij het stuur. Vergelijkbaar met wat de Enyaq ook heeft, veelal met misschien wel voldoende informatie om in ieder geval niet steeds opzij te hoeven kijken. Een buurman met een Tesla Model 3 geeft aan dat het wel went maar iedereen is anders, ik weet niet of ik er aan zou kunnen wennen en ben daarom blij dat het bij sommige nog meer traditioneel of bijna traditioneel is. Dan maar van de oude stempel :D

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:45
Wel interessant hoe het systeem met de pasjes werkt. Bij de core moet je dus je pas of telefoon bij de deur scannen en dan je pas of telefoon in het dashboard zetten om te kunnen rijden. Bij de Plus en hoger heb je keyless entry en start. Wel iets om in je achterhoofd te houden, mij lijkt dat met die pasjes heel irritant.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSD00
  • Laatst online: 00:23
Misschien is dit een domme vraag, maar op internet kon ik het niet goed/begrijpelijk vinden. Ik heb de LFP-versie besteld die dus beter tot 100% te laden is. Betekent dat ook dat het deel 80-100% laden sneller gaat dan bij de reguliere accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
JSD00 schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:50:
Misschien is dit een domme vraag, maar op internet kon ik het niet goed/begrijpelijk vinden. Ik heb de LFP-versie besteld die dus beter tot 100% te laden is. Betekent dat ook dat het deel 80-100% laden sneller gaat dan bij de reguliere accu?
Over algemeen gaat het tot ongeveer 90% op 11kW. Daarna zakt het terug. Gezien de kleinere accu zal het sneller gaan.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slijmspoor
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-06 09:19
jordgubbbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:48:
[...]

Dit is onjuist, vanaf de Plus-uitvoering heb je Pilot Assist met actieve stuurondersteuning en kan de auto zelf van rijstrook wisselen en de centreren in de rijbaan. Voor het wissel van rijstrook moet je wel de richtingaanwijzer gebruiken; Pilot Assist doet de rest. Is al meermaals bevestigd door Care by Volvo, Volvo op Facebook etc.
Uit de review van Carwow is gebleken dat de auto niet zelf van rijstrook kan veranderen. Maar hij zei wel dat dit later geïntegreerd zou worden. De verkoper van de garage had dus toch gelijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daikirai
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-02 22:25
Slijmspoor schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:01:
[...]

Uit de review van Carwow is gebleken dat de auto niet zelf van rijstrook kan veranderen. Maar hij zei wel dat dit later geïntegreerd zou worden. De verkoper van de garage had dus toch gelijk...
Een andere reviewster gebruikt deze functie gewoon hoor.
Al wisselt deze dan soms van 2 banen. Reactie Volvo = preproductiemodel.

Dus nee, de verkoper heeft geen gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Daikirai op 07-11-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:15
Ik zag wel in één van de reviews die het multimedia systeem toonden dat het change lane item was uitgegrijsd en dat je die niet kon inschakelen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:39
Inmiddels zo’n tien recente reviews gezien. Fijn om te zien en horen dat de EX30 geweldige rijeigenschappen heeft. Gezien de auto hetzelfde onderstel heeft als de Zeekr X en de Smart #1, is dit eigenlijk geen verrassing, maar toch fijn om dit bevestigd te krijgen, terwijl je de auto al hebt besteld. :) In de basis lijkt de EX30 een stille en comfortabele auto te worden, met altijd meer dan genoeg vermogen.

Alle ‘minpunten’ zijn in mijn ogen overkomelijk:
  • Geen bestuurders display en/of HUD, ik rij altijd met ACC en auto pilot, dus daarmee minder van belang.
  • Weinig bagageruimte, zou voor mij één keer per jaar een uitdaging kunnen worden.
  • Weinig ruimte en geen armsteun achterin, heb ik nagenoeg nooit iemand zitten.
  • Twee knoppen om vier ramen te bedienen, ik heb nog nooit de ramen achter opengedaan.
Ik ga me waarschijnlijk nog het meeste storen aan de pianolak op het stuur. Waar hebben we het over? Haha.

Qua prijs-kwaliteit top, ik vind dit een moderne én mooie auto die je op een veilige, comfortabele, duurzame en hopelijk uitgeruste manier van A naar B brengt. Het besturingssysteem lijkt me ook zeer goed geslaagd en daar zou ik me bij de directe concurrenten nog het meeste aan storen.

[ Voor 8% gewijzigd door NokiaFan op 07-11-2023 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Android Automotive is idd uitstekend. Hoewel de ontwikkeling nog erg langzaam gaat is wat we staat super fijn. Maps, Spotify, Google assistent... Top in samenwerking met de auto data. En de EX30 heeft gelukkig dan wel splitscreen dus je ziet de gewenste info op 1 scherm. Tegelijk. Dat is een mooie stap vanuit de xc40/c40 bekeken. Maar geen bestuurdersdisplay, nee ik kan elmaar moeilijk begrijpen vanuit Volvo haar oogpunt waarom ze daarvoor kiezen.

Had het gedaan zoals de ex90, als dat dan toch de nieuwe lijn is. Dan zat de auto op vele gebieden alsnog (fors) onder de duurdere modellen maar maak je geen Tesla uitstapje. Of had dat als optiepakket aangeboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V9E2PndOHw1WRgp_2Ja62XyigE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXiEgQJFZRcWNnYsVeXum0nI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Juancho op 07-11-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crescendo
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-01 21:10
Weet iemand de maten van de stoelen van de EX30? (Lengte zitting vooral). Er is in dit topic wel een keer een plaatje voorbijgekomen maar volgens mij was die toen niet helemaal up to date geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
GoEV6 schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:15:
Leuke auto. Reviews zijn ook positief (op een paar puntjes na).
Het helpt wel dat je een snoepreisje krijgt naar een lekker warm landje.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
donald_dick schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:52:
[...]

Het helpt wel dat je een snoepreisje krijgt naar een lekker warm landje.
Volgens mij was het koud en nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 16:45
Heel veel instellingen zijn ook te doen met stem commando's heb ik begrepen. Hoe goed dat in de praktijk gaat werken is nog afwachten. Maar dat kan in ieder geval zonder door 3 lagen menu heen te moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian

Hier wat beelden naast een XC40, geeft een idee van de grootte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psuper
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 21-02 17:07
Totaal offtopic maar kan zijn manier van praten echt niet aanhoren..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:47
ajouwens schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:50:
[...]
Heel veel instellingen zijn ook te doen met stem commando's heb ik begrepen. Hoe goed dat in de praktijk gaat werken is nog afwachten. Maar dat kan in ieder geval zonder door 3 lagen menu heen te moeten zoeken.
En in een van de reviews lieten ze zien dat je favorieten kunt aanmaken. De lagere lagen zijn dan met een druk op het display aan te roepen. Maar ik denk dat de Google assistent de beste oplossing is. Gebruiken we thuis bijna overal voor. Ik zou niet weten waar alle afstandsbedieningen liggen. Heb niets met fysieke knoppen. 😉

[ Voor 33% gewijzigd door jboerma100 op 08-11-2023 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juancho
Persoonlijk gebruik ik de assistent eigenlijk alleen icm Maps zodat je niet veel hoeft te tikken. De assistent gebruiken om bijv je stoelverwarming aan te zetten temperatuur hoger/lager te zetten, spiegels te kantelen, OPD aan/uit, volume harder/zachter. Nee ik heb zoveel liever daardoor de basis knoppen nog. Je kan nu zelfs niet eens het dashboard kastje openen zonder het scherm te gebruiken. Sla je dan niet een bietje door als Volvo? 🤔 Dat Tesla dit soort rare dingen doet dat is wel bekend en daarvoor kies je oa ook een Tesla.

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 08-11-2023 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-06 07:06
Is die EX30 nou zo extreem klein achterin of ligt dat aan mij? (ben zelf 1.96m)
Met momenteel één zoon en nog een zoon onderweg wordt het toch wel erg krap lijkt het. Misschien toch maar voor de XC40 Recharge gaan. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Het is niet superruim, maar ik neem aan dat je zoon geen 1m96 is en die onderweg is al helemaal niet. Als je vaak lange mensen achterin hebt zitten dan zou ik inderdaad verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-06 07:19
Allemaal afhankelijk van wat je acceptabel vind. Iemand van 1,92 kan achter mij zitten (1,97).
Maar wel met de knietjes breed. En het is niet aan te bevelen voor langere ritten.

Het is een kleine auto, bewust gekozen door Volvo. Comfortabele voorin, beperkte ruimte achterin.
Ben je van plan veel ritten te maken met grote/volwassen personen te maken, koop dan een grote auto, lijkt me vrij simpel.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheHoarder
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-06 07:06
Zapato schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:45:
Het is niet superruim, maar ik neem aan dat je zoon geen 1m96 is en die onderweg is al helemaal niet. Als je vaak lange mensen achterin hebt zitten dan zou ik inderdaad verder kijken.
Fair point. We rijden inderdaad voornamelijk met het gezin (nu met zijn drietjes, dan met zijn viertjes).
Sporadisch rijdt er een volwassene mee achterin.
Ik rij nu een Model 3 waarin de ruimte achterin (zitje + kind) al best krap wordt. Voeten zitten al een tijd tegen de achterkant van de stoel aan.
De EX30 lijkt nog net iets compacter te zijn achterin.

Testritje kan altijd though! :D
Zwijntje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:45:
Allemaal afhankelijk van wat je acceptabel vind. Iemand van 1,92 kan achter mij zitten (1,97).
Maar wel met de knietjes breed. En het is niet aan te bevelen voor langere ritten.

Het is een kleine auto, bewust gekozen door Volvo. Comfortabele voorin, beperkte ruimte achterin.
Ben je van plan veel ritten te maken met grote/volwassen personen te maken, koop dan een grote auto, lijkt me vrij simpel.
Zie antwoord hierboven. Cheers voor je reactie! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:18
TheHoarder schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:38:
Is die EX30 nou zo extreem klein achterin of ligt dat aan mij? (ben zelf 1.96m)
Met momenteel één zoon en nog een zoon onderweg wordt het toch wel erg krap lijkt het. Misschien toch maar voor de XC40 Recharge gaan. :'(
Je zou ook nog het luxere en grotere zusje van de XC30 kunnen overwegen, de Zeekr X. Iets langer, iets ruimer achterin en iets grotere bagageruimte. En vanwege het ontbreken van de Volvo-badge ook iets goedkoper, al beginnen de prijzen hoger dan de XC30. Dat komt omdat Zeekr geen instapmodel als lokkertje heeft, maar in de goedkoopste uitvoering al op het niveau van de Single Motor Extended Range Ultra zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Ik zou bij twijfek dan ook nooit een auot kopen die nog niet eens te zien en proberen is bij de dealer. Nog ff een maandje of 2 wachten en je kan zelf proberen met kind en zitje of het past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwijntje
Juancho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:58:
Ik zou bij twijfek dan ook nooit een auot kopen die nog niet eens te zien en proberen is bij de dealer. Nog ff een maandje of 2 wachten en je kan zelf proberen met kind en zitje of het past.
Tijdens de sneek sneak-preview was dit ook al mogelijk. Ik zag toen een koppel een kinderwagen in de kofferbak leggen en een kinderstoeltje monteren op de achterbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 09:06

BPi

Of-Aaargh schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:57:
[...]

Je zou ook nog het luxere en grotere zusje van de XC30 kunnen overwegen, de Zeekr X. Iets langer, iets ruimer achterin en iets grotere bagageruimte. En vanwege het ontbreken van de Volvo-badge ook iets goedkoper, al beginnen de prijzen hoger dan de XC30. Dat komt omdat Zeekr geen instapmodel als lokkertje heeft, maar in de goedkoopste uitvoering al op het niveau van de Single Motor Extended Range Ultra zit.
Ik ben wel fan van de X. Afgelopen weekend van binnen en buiten goed bekeken.
Die is een stuk ruimer achterin. Kofferbak is daarnaast ook iets groter.

Maar om er nu een kinderwagen in mee te nemen... en stoeltjes (tegen de rijrichting) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
BPi schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:48:
[...]

Ik ben wel fan van de X. Afgelopen weekend van binnen en buiten goed bekeken.
Die is een stuk ruimer achterin. Kofferbak is daarnaast ook iets groter.

Maar om er nu een kinderwagen in mee te nemen... en stoeltjes (tegen de rijrichting) :|
Het was een echt familie-uitje, met zijn drietjes kwamen ze bepakt en bezakt aan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
[...]
Juancho schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:33:
Persoonlijk gebruik ik de assistent eigenlijk alleen icm Maps zodat je niet veel hoeft te tikken. De assistent gebruiken om bijv je stoelverwarming aan te zetten temperatuur hoger/lager te zetten, spiegels te kantelen, OPD aan/uit, volume harder/zachter. Nee ik heb zoveel liever daardoor de basis knoppen nog. Je kan nu zelfs niet eens het dashboard kastje openen zonder het scherm te gebruiken. Sla je dan niet een bietje door als Volvo? 🤔 Dat Tesla dit soort rare dingen doet dat is wel bekend en daarvoor kies je oa ook een Tesla.
Ik heb in het polestar topic genoeg gerant over het gebrek aan een paar basis knoppen voor basis dingen. (zelfde platform, ook geely). Daar kan je zoeken op mijn posts mocht het je interesseren.

Antwoord is steeds hetzelfde: "Ja joh, joh, dan praat je toch gewoon tegen de wagen, joh..." Fijn, beetje lullen tegen je wagen. Ik gebruik het voor google maps, verder niets.

Maar wat ze er dan niet bij zeggen, is dat dit ook niet robuust werkt. Als je geen internetverbinding hebt, werkt de assistent dus niet. Want de commando's worden geïnterpreteerd in de cloud en terug gestuurd.

Dus, het gebeurt 2 of 3 keer per maand wel dat 'ie bij het instappen niet meteen via de sim de verbinding oppakt. Veel plezier met de spraak assistent dan. En dat kan best even duren.

En de personen die steeds dit uitgewoonde antwoord geven, weten dat volgens mij ook wel. Maar het staat stoer als je anderen kan afschilderen als technofoob of boomer/holbewoner of zo. (wat ik niet ben, voor alle duidelijkheid)

Die knop die ik had gewild, staat er altijd, internetverbinding of niet.

Ook op de polestar (omdat jullie het hebben over menulagen) -> 3 keer op dat touchscreen rammen (vanuit full sceen google maps) om de radiozenders te vinden. Dan scrollen, dan weer tikken, en dan hetzelfde aantal menulagen terug naar boven om weer in google maps uit te komen. Idem bluetooth, enz..

Of, One pedal drive settings. Ik verkies medium op de autosnelweg, maximum in de stad. Zit vanaf full screen google maps ook drie lagen diep. Resultaat, ik verander het nooit nog (te veel gepruts al rijdend), dus staat steeds op medium, of low.

Ik zie op de persfoto's dat de EX30 een strookje op het scherm voorbehoud voor audio informatie en audio controls. Dus er is al vooruitgang. In de zin dat je op het scherm kan multitasken en audio kan bedienen zonder de focus weg te nemen van google maps.

Hyundai en Kia hebben al aangegeven dat ze terugkomen van de fanatieke obsessie van volledig touch screen te gaan. Ze stellen vast dat hun klanten (vast 'boomers' en holbewoners, nietwaar...) niet helemaal positief zijn. Ik kies een volgende auto zeker en vast uit op normale bediening binnenin, met fysieke controls voor de meest gebruikte interfaces.

De reactie die je hier dan vaak krijgt op tweakers is een foto retour van een citroen/lexus/mercedes uit het gezegende jaar 2000, met 25 knoppen om de intercom telefoon te bedienen. Waarmee ze vaak een soort 'gotcha' bedoelen, maar waarmee ze eigenlijk de discussie niet ter goeder trouw voeren. Jammer, maar daarop antwoord ik dan ook niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Zwijntje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:24:
[...]

Tijdens de sneek-preview was dit ook al mogelijk. Ik zag toen een koppel een kinderwagen in de kofferbak zien leggen en een kinderstoeltje monteren op de achterbank.
Die was in Friesland zeker ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetha
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:36
Al veel gelezen en bekeken, maar ik heb denk ik iets over t hoofd gezien. Iets wat we in Nederland nogal vaak gebruiken. Ruitenwissers, en dan met name de bediening ervan. Mag hopen dat dat via 1 van de twee hendels achter het stuur gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Amos_x grotendeels met je eens. Ik vind persoonlijk ook dat je een voice assistent nooit zo belangrijk kan maken in je auto of zelfs als primaire aansturing van je systeem gebruiken. Te veel haken en ogen en zeker voor in een auto is dat gewoon waanzin.

Het is super dat het een optie hé, laat dat duidelijk zijn. Icm bijv Maps werkt dat super fijn, maar er zijn tig functionaliteiten op te noemen waarbij het gewoon niet handig of zelfs niet veilig is.

Dat er wat overbodige knoppen verdwijnen, prima. Bijv de stoel/stuurverwarming en ook de temperatuur regeling zit ook bij de xc40 in het scherm maar dat werkt bijna blind. Prima dat daar de fysieke knop (zat bijv in m'n vorige v40) weg is.

Maar in de xc30 is eigenlijk alles weg gehaald en alles in de tablet gepropt. En ja, daar vind ik bij Volvo wel wat van. En daar begrijp ik met hun visie en veiligheid wat op 1 staat helemaal niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BPi
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 09:06

BPi

Cheetha schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:32:
Al veel gelezen en bekeken, maar ik heb denk ik iets over t hoofd gezien. Iets wat we in Nederland nogal vaak gebruiken. Ruitenwissers, en dan met name de bediening ervan. Mag hopen dat dat via 1 van de twee hendels achter het stuur gaat?
Zal vast achter het stuur zitten.
Tesla heeft bii de 3 de armpjes achter het stuur weggelaten |:(
Ruitenwissers automatisch , en evt via scherm instellingen aanpassen. En de knipperlichten bedienen met 2 knopjes links op het stuur. Ja, het is vast ff wennen. Maar drama op een rotonde.
(Vorige week proefrit in gemaakt, maar ben nog niet "verkocht". Oa door deze knopjes. Het resulteerde in zonder knipperen rotondes verlaten en ongemakkelijk zoeken op het stuur in gedraaide stand) ;(

[ Voor 13% gewijzigd door BPi op 09-11-2023 09:52 . Reden: (Aanvulling) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dit vat het wel vaker, en dat steekt mij zo bij een volvo: kostenbesparing op 1 en veiligheid/functionaliteit op 2...
Wel is het onbegrijpelijk dat de EX30 het moet doen zonder display achter het stuurwiel. Ook een head-up display ontbreekt. Voor de belangrijkste rij-informatie moet de bestuurder van de EX30 naar de bovenzijde van het centrale scherm kijken. Hij kan zijn blik dus niet op de weg gericht houden om te zien hoe snel hij rijdt, of de adaptieve cruise control is ingesteld, wat de navigatie-instructies zijn enzovoort. Voor Volvo, dat veiligheid hoog in het vaandel zegt te hebben, is dat verbijsterend. Volvo zegt er voor gekozen te hebben om een display achter het stuurwiel achterwege te laten om de EX30 zo goedkoop mogelijk te kunnen aanbieden. Hallo, we hebben het hier toch over een premium product en niet over een concurrent voor de Citroën ë-C3? Volvo verschuilt zich achter onderzoek waaruit zou blijken dat mensen zich niet storen aan de afwezigheid aan een bestuurdersdisplay. Nou, die uitslag kan gerust in twijfel worden getrokken. Ook de opmerking van een Volvo ingenieur dat de techniek direct waarschuwt als het attentiecontrolesysteem van de EX30 detecteert dat de bestuurder te lang naar het scherm kijkt, maar geen indruk. Nog zijn stelling dat het niet meer is dan een kwestie van gewenning. Dat kan goed zijn, maar toch heb ik bepaalde rij informatie liever direct in mijn gezichtsveld. De verkeerde vorm van Zweedse zuinigheid uit zich ook in een andere ergernis. Om te besparen op bekabeling en materialen, installeert Volvo alleen een soundbar onder de voorruit. Het geluid van de muziekinstallatie komt dus altijd van voren. Een specialist als Harman Kardon is dan met zijn handen op de rug gebonden om de weergave te optimaliseren. Je mist echt de surround-beleving. Als ik als bestuurder voorin al een omringende klankervaring mist, hoe treurig moet de kwaliteit van de muziekweergave achterin wel niet zijn?
Bron (maar dit zie/lees je eigenlijk overal)

https://www.autointernati...inigheid-test-volvo-ex30/

En toch, en toch zie ik de EX30 zeker nog wel als optie als m'n XC40 leasecontract over 1,5 jaar afloopt. Want ik zie/lees natuurlijk ook de pluspunten. En wellicht dat er over 2 jaar ofzo een versie 2.0 van de EX30 op de markt is, die wellicht wat aangepast is op genoemde punten. Gaan we zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 08-11-2023 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51
[...]

Een nederlander, Tom Lov heeft een review online staan met tips en tricks en hoe de stembediening met Google werkt. Heb je een idee :) Wel de C40 maar denk dat het in de EX30 hetzelfde zal werken

]

[ Voor 17% gewijzigd door caspervc op 08-11-2023 21:21 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azaden
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 21:30
Keertje in een Tesla gaan rijden dan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ootje
  • Laatst online: 01-05 21:41
Ik persoonlijk denk dat Volvo nooit zijn naam ergens op zet wat niet werkt.
Dashboard is echt wel lang getest en na een tijd beoordeeld of het een gewenning is of niet.zeker als vergelijking met tesla .
Ik rijd al een tijd Volvo en heb ben slechte tegengekomen waar opties op zitten waar niet over nagedacht is.
Onder op de tablet staan snelkoppelingen die altijd zichtbaar en zelf in te stellen zijn.Als het niet zou werken zou Volvo dat er niet inzetten.
Das wel het vertrouwen dat ik heb in de naam Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
Ootje schreef op woensdag 8 november 2023 @ 22:40:
Ik persoonlijk denk dat Volvo nooit zijn naam ergens op zet wat niet werkt.
Dashboard is echt wel lang getest en na een tijd beoordeeld of het een gewenning is of niet.zeker als vergelijking met tesla .
Ik rijd al een tijd Volvo en heb ben slechte tegengekomen waar opties op zitten waar niet over nagedacht is.
Onder op de tablet staan snelkoppelingen die altijd zichtbaar en zelf in te stellen zijn.Als het niet zou werken zou Volvo dat er niet inzetten.
Das wel het vertrouwen dat ik heb in de naam Volvo.
De jaren '90 liggen achter ons. Geely maakt deze auto's, en volvo zet er de badge op. Als geely vind dat een compleet ergonomisch en normaal interieur maken de fabriek te veel vertraagt, te duur of te complex is, mag volvo HQ op hun hoofd staan, dan krijgen ze hun design niet.

Dat zeg ik op gevoel, maar op gevoel denk ik dat ik er niet veel naast zit.

Polestar en Volvo beweren natuurlijk graag op hun website dat "alles ontworpen is in Zweden". Net om dat imago van Chinese ownership wat tegen te gaan, en hun invloed te minimaliseren.

Maar hoe harder ze het roepen, hoe meer je moet vermoeden dat ze toch niet zoveel te zeggen hebben.

Geloof me vrij, ik rijd polestar (auto uit dezelfde familie), met een scherm achter het stuur, en soms vind ik het hele touchscreen/bedieningsgedoe echt een drama. En gevaarlijk bovendien. Ik betrap er mezelf op dat ik soms echt te lang naar dat scherm staar om weer eens bluetooth streaming naar radio te veranderen bijvoorbeeld.

Vooral omdat er geen multitasking is, of correcter gesteld: split screen op de center console. Dus steeds veel menulagen naar beneden en naar boven om de auto te bedienen.

En met name als er weer eens storingen zijn.
Bluetooth die niet wil 'pakken' (alhoewel dat nu wel opgelost lijkt door de app op de telefoon te verwijderen en bepaalde functionaliteit in de wagen uit te zetten).
Google Maps die bugged, geen recente bestemmingen meer weergeeft en in een soort loop blijft hangen. Daarvoor moet je dan alle cache en data verwijderen.
Als je uit een ondergrondse parking komt en de sim niet meteen verbindt, kan je ook niets met google assistant, dus weer extra geklooi op dat scherm.
Geen OPD settings kunnen aanpassen al rijdend.
Geen muziek titel kunnen aflezen, nergens. Dat is wel opgelost op de EX30 blijkbaar.

En zo kan ik wel even doorgaan. Ook polestar is "Europees ontworpen", door Volvo.

Dus ik zou er niet te veel van maken. Europese auto industrie is op sterven na dood, en de brands en badges worden gretig gekocht om bepaalde auto's meer prestige te geven. Dat is alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-05 22:07
Amos_x schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:20:
[...]

De jaren '90 liggen achter ons. Geely maakt deze auto's, en volvo zet er de badge op. Als geely vind dat een compleet ergonomisch en normaal interieur maken de fabriek te veel vertraagt, te duur of te complex is, mag volvo HQ op hun hoofd staan, dan krijgen ze hun design niet.

Dat zeg ik op gevoel, maar op gevoel denk ik dat ik er niet veel naast zit.
Klinkt inderdaad als een gevoel. De Volvo EM90 die gaat komen is een rebadge op basis van een Zeekr. En die blijft lekker in China. Als ze toch zouden rebadgen: waarom heeft een XC40 en C40 dan tov de Lynk 01 een totaal ander infotainmentsysteem. En een kleinere accu. En waarom zou Geely de XC40 in stand houden als de Lynk 01 toch beter gevonden wordt? Omdat Geely zich daar niet mee bemoeit? Mijn gevoel (jaja) is dat jouw beeld op de hierarchie aldaar een beetje overtrokken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 16:45
Cheetha schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:32:
Ruitenwisser bediening zit op de linker stuur hendel. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Q6asZqU-mwWoXQ6xurHreOLwAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4gP5HuqyYsXUpssBYFhGFh2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruvo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:26
Iemand enig idee of de EX30 nog in Vianen (of ergens anders) is te bezichtigen? Proefrit is (nu) niet nodig; ik zou graag alvast de achterbank en infotainment willen ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daikirai
@Ruvo Later dit jaar bij Volvo dealers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:39
Mijn EX30 wordt nu “pas” in januari gemaakt en wordt in april geleverd volgens de nieuwste informatie. Levering was initieel derde week van januari en werd later opgeschoven naar medio februari. Nu dus weer zes weken opgeschoven.

Besteld op 10 juni, dus in plaats van de geschatte 5-7 maanden (van dat moment), praten we nu inmiddels over 10 maanden levertijd.

[ Voor 17% gewijzigd door NokiaFan op 11-11-2023 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• speediestb
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 15:08

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik vind het wel jammer dat op Youtube alle influencers en autojournalisten in Barcelona uitsluitend de duurste varianten (Ultra met interieur-upgrade) van de EX-30 hebben meegekregen om te testen. En vervolgens roepen dat de auto zo goedkoop is. Nou, niet dat model van ruim 54000 euro dat ze meekrijgen. Ik snap wel dat alle autofabrikanten het liefst hun top-uitvoeringen laten testen. Maar ik zou zo graag een eerlijke rijtest van de Core Low Range willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dat komt straks vast wel als de wagen in NL komt toch? Dan ga je ook de betere range tests etc krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnEV
  • Laatst online: 02-06 23:25
Probleem van ontbrekende display voor het stuur ‘opgelost’: https://www.xlightmedia.com/speedometer-app-for-iphone/

Brodit houdertje voor een oude iPhone voor het stuur monteren, app starten en klaar!

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speediestb
Of-Aaargh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:27:
Ik vind het wel jammer dat op Youtube alle influencers en autojournalisten in Barcelona uitsluitend de duurste varianten (Ultra met interieur-upgrade) van de EX-30 hebben meegekregen om te testen. En vervolgens roepen dat de auto zo goedkoop is. Nou, niet dat model van ruim 54000 euro dat ze meekrijgen. Ik snap wel dat alle autofabrikanten het liefst hun top-uitvoeringen laten testen. Maar ik zou zo graag een eerlijke rijtest van de Core Low Range willen zien.
Idd helemaal mee eens.
Introducties gebeuren altijd bij alle merken met de top-spec versie.
Daar is Volvo geen uitzondering in.

Maar idd ben ik daar zelf ook wel benieuwd naar.
Vooral omdat de duurdere versie niet binnen mijn leasebudget valt.
Toch heb ik de basisversie wel besteld omdat de rijeigenschappen niet zoveel anders zullen zijn en dat is voor mij het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speediestb
.

[ Voor 98% gewijzigd door speediestb op 12-11-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speediestb
.

[ Voor 98% gewijzigd door speediestb op 12-11-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Of-Aaargh schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:27:
De meeste inderdaad. Electrifying had wel de Single Motor ER Plus getest (wat ze wel pas op 5:43 zegt...)
YouTube: FIRST DRIVE: Volvo EX30: the best small electric car IN THE WORLD? ...

[ Voor 18% gewijzigd door ACM op 12-11-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
ACM schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:56:
[...]

De meeste inderdaad. Electrifying had wel de Single Motor ER Plus getest (wat ze wel pas op 5:43 zegt...)
Volgens mij is het de Ultra (want met panoramadak), met niet standaard kleur en Breeze interieur. Inderdaad met de Single Motor niet het duurste model, maar met 50.000 euro ook niet wat je een 'betaalbare auto' mag noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
ACM schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:56:
[...]

Terwijl ze dat zegt zit ze onder een glazen dak dat alleen maar op de Ultra-versie komt. Lijkt me dat dit een foutje is😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Of-Aaargh schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:36:
Volgens mij is het de Ultra (want met panoramadak), met niet standaard kleur en Breeze interieur. Inderdaad met de Single Motor niet het duurste model, maar met 50.000 euro ook niet wat je een 'betaalbare auto' mag noemen.
JSD00 schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:55:
Terwijl ze dat zegt zit ze onder een glazen dak dat alleen maar op de Ultra-versie komt. Lijkt me dat dit een foutje is😄
Ironisch genoeg had ik daar bij een andere video wel op gelet... Er zijn dus gelukkig wel een paar van de single motor ER (in ieder geval deze en die van de ANWB), maar dan blijkbaar alsnog enkel van Ultra-uitvoeringen.

De non-ER en de goedkopere uitvoeringen zal Volvo ook wel domweg niet als reviewexemplaar aanbieden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• speediestb
Volgens een volvo medewerkster komen de eerste demo auto's week 51 /52 bij de dealers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:46
speediestb schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:34:
Volgens een volvo medewerkster komen de eerste demo auto's week 51 /52 bij de dealers
Te zien vanaf 20 december en te proefrijden vanaf januari zoals ik net las in de mail die ik van de dealer kreeg.

[ Voor 4% gewijzigd door rolfio op 14-11-2023 17:26 ]

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikirai
ACM schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:23:
[...]
Ironisch genoeg had ik daar bij een andere video wel op gelet... Er zijn dus gelukkig wel een paar van de single motor ER (in ieder geval deze en die van de ANWB), maar dan blijkbaar alsnog enkel van Ultra-uitvoeringen.
Trims zijn niet overal gelijk. In USA krijg je bijv het panoramisch dak al bij de Plus.

• Of-Aaargh
Daikirai schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:25:
[...]

Trims zijn niet overal gelijk. In USA krijg je bijv het panoramisch dak al bij de Plus.
Maar alle rijtesten die ik tot nu toe heb gezien waren in Barcelona, met het Europese model (ik geloof een stuk of twee, drie? Allemaal met Zweeds kenteken).

• speediestb
Ik hoop de auto te zien op: https://eu.fullycharged.live/exhibit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
De US trims zijn inderdaad verschillend van de Europese, bijvoorbeeld panoramadak al vanaf de Plus.
En de US uitvoeringen waren kennelijk ook aanwezig in Barcelona:

https://pickuptrucktalk.c...suv-is-a-bfd-first-drive/

MY25 | Volvo EX40 Plus | Single Motor | Silver Dawn | Connect Microtech/Nubuck/Fjord Blue | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 4 juni 2024,| afgeleverd: 1 juli 2024 | software 3.3.16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
MartijnEV schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:56:
De US trims zijn inderdaad verschillend van de Europese, bijvoorbeeld panoramadak al vanaf de Plus.
En de US uitvoeringen waren kennelijk ook aanwezig in Barcelona:

https://pickuptrucktalk.c...suv-is-a-bfd-first-drive/
Volgens mij is alleen de journalist US. Ze heeft het wel over de US trim, maar nergens dat de US uitvoering daadwerkelijk aanwezig waren. Sterker nog, de auto's waar ze in reed hadden gewoon Zweedse kentekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Of-Aaargh schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:56:
[...]

Volgens mij is alleen de journalist US. Ze heeft het wel over de US trim, maar nergens dat de US uitvoering daadwerkelijk aanwezig waren. Sterker nog, de auto's waar ze in reed hadden gewoon Zweedse kentekens.
Inderdaad, nog eens gelezen en nergens blijkt dat de US versies in Barcelona waren, sorry daarvoor. Maar het zou op zich wel kunnen, een US versie met Zweeds kenteken. Dat doen ze op HQ in Zweden wel vaker: testvoertuigen in US uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-06 15:47
Heb de ex 30 op 16 juni besteld, zou ook week 3 geleverd worden.... maar nog niets gehoord dat de levering later word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

TheFruitNerd

iets met fruit

Francisco schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:48:
Heb de ex 30 op 16 juni besteld, zou ook week 3 geleverd worden.... maar nog niets gehoord dat de levering later word
Ik heb die van mij in september besteld en die komt in juni.
Maar dat komt omdat mijn leasecontract dan pas af loopt :+

Tegelijk vind ik het niet zo erg want dan zijn er (hopelijk) al een paar updates geweest en zijn een aantal kinderziektes er uit.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 20:26
Delete verkeerde topic 8)7

[ Voor 95% gewijzigd door t2faag op 22-11-2023 12:45 ]

Laten we leuk blijven tegen elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45

TheFruitNerd

iets met fruit

t2faag schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:35:
Volgens mij is het hier al wel eerder over gegaan, maar merk het nu zelf pas sinds het kouder is geworden en de voorruit beslaat of bevroren is (zoals vanmorgen). Maar het lijkt wel of sinds de 3.2 update het max blazen bijna niks meer doet. Weet zeker dat voor de update deze knop nog echt max ging blazen.... Meer mensen dit gemerkt na de update naar 3.2 en hoe werkt deze bij mensen die af fabriek 3.2 of 3.5 hebben. Blaast ie wel max? Anders toch maar weer eens naar de dealer.... :(

[Afbeelding]
Verkeerde topic?

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t2faag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 20:26
Oeps inderdaad 8)7

Laten we leuk blijven tegen elkaar

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-05 17:35
Welke dealer in NH radden jullie aan om de EX30 te testen en besteld te krijgen? Lijkt soms of die hier in de buurt geen zin heeft om deze auto te verkopen / verhuren.

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 10:19

twi

Badname2 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 00:46:
Welke dealer in NH radden jullie aan om de EX30 te testen en besteld te krijgen? Lijkt soms of die hier in de buurt geen zin heeft om deze auto te verkopen / verhuren.
speediestb schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:34:
Ligt er aan wat je nodig hebt om te testen. Ik denk de auto zelf 😉 Geen idee of er al eentje ergens in de showroom staat, maarde demo modellen duren blijkbaar nog een paar weken.

[ Voor 15% gewijzigd door twi op 23-11-2023 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letmeland
  • Laatst online: 31-10-2024
Hey Tweakers!

Ik mag al een tijdje een nieuwe lease uitkiezen voor werken en ben momenteel flink aan het overwegen om voor de Core Single Motor Standard Range te gaan. De organisatie waar ik voor werk, is sinds dit jaar overgegaan naar EV-only. Dit wordt dus ook mijn eerste elektrische auto. Is een actieradius van 344km genoeg voor iemand die altijd is voorzien van een laadpaal bij zowel de klant als op kantoor. Tevens staan er genoeg publieke laadpalen in de buurt, waar ik gebruik van kan maken

Ik vind het een beetje spannend, en hoor graag ervaringen van mensen die al wat later in het bezit zijn van een EV en van mensen die wellicht dezelfde EX30 versie heeft bestelt of overweegt te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Met oog op de toekomst zou ik eigenlijk altijd kiezen voor de extended range. Mits het natuurlijk in je lease past 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:48
letmeland schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:21:
Hey Tweakers!

Ik mag al een tijdje een nieuwe lease uitkiezen voor werken en ben momenteel flink aan het overwegen om voor de Core Single Motor Standard Range te gaan. De organisatie waar ik voor werk, is sinds dit jaar overgegaan naar EV-only. Dit wordt dus ook mijn eerste elektrische auto. Is een actieradius van 344km genoeg voor iemand die altijd is voorzien van een laadpaal bij zowel de klant als op kantoor. Tevens staan er genoeg publieke laadpalen in de buurt, waar ik gebruik van kan maken

Ik vind het een beetje spannend, en hoor graag ervaringen van mensen die al wat later in het bezit zijn van een EV en van mensen die wellicht dezelfde EX30 versie heeft bestelt of overweegt te bestellen :)
Welkom, allereerst het advies om je snel in te gaan lezen in de wereld van EV, ik weet niet hoe snel je moet beslissen?
Ben je er bekend mee dat de WLTP range niet je daadwerkelijke range gaat zijn?
Batterijcapaciteit altijd samen hangt met de efficiëntie van de auto. Veel verbruik op grote accu, betekent nog steeds beperkte range. Mijn huidige indruk van het Geely platform waarop de EX30 staat is dat niet bepaald het meest zuinige is.

Hoe ver moet je naar je werk?
Hoeveel tijd heb je om bij te laden, of moet je vaak snel weer door.
Zijn laadpalen altijd beschikbaar? Zijn bijv. bij thuiskomst ze niet allemaal bezet.
Heb je mogelijkheid om thuis, dus eigen laadpaal te laden?

Mijn eerste indruk van de single motor 49kWh is dat deze krap bemeten is, ik zou op eerste gezicht ook 64 kWh kiezen.

Persoonlijke ervaring is dat als je thuis kunt laden met eigen stroom dat dat het heel prettig werkt. Publieke laadpaal vind ik al wat meer gedoe worden, omdat ik al wel eens 4 laadpalen af moest voor een plekje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Ik heb mij eigenlijk altijd georiënteerd op de extended range, omdat de instapper duidelijk bedoeld is geweest als lokkertje om de journalisten enthousiast te kunnen laten roepen "Een Volvo EV voor minder dan 38.000 euro! En hij is geweldig!" (terwijl ze allemaal in de versie van 54.000 euro hebben testgereden).
Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik voor mezelf de meerkosten van bijna 15% voor 130km (in de praktijk rond de 100 km) meer range niet kan verantwoorden (ik ben particulier, dus moet de kosten privé ophoesten). Ik denk serieus over de Single Motor, omdat zowel in mijn straat als bij mijn werk publieke laadpalen staan, en ik nauwelijks ritten van meer dan 200 km maak.
Ik heb mijn Volvo-dealer gevraagd contact met mij op te nemen als er een EX30 beschikbaar is voor een proefrit. ik hoop dat er dan ook een Single Motor versie zal zijn. Ik vrees van niet, want de winstmarge op de SM versies is uiteraard lager, de lokkertjes verkopen ze minder graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daikirai
@Of-Aaargh Zou me verbazen als het dealer-testmodel Twin Motor gaat zijn.
Het zou in ieder geval een slecht voorbeeld zijn, die zal maar zelden verkocht worden in NL.

Maar gaat je verhaal niet eigenlijk over de Standard Range i.p.v. Single Motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
Daikirai schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:33:
@Of-Aaargh Zou me verbazen als het dealer-testmodel Twin Motor gaat zijn.
Het zou in ieder geval een slecht voorbeeld zijn, die zal maar zelden verkocht worden in NL.

Maar gaat je verhaal niet eigenlijk over de Standard Range i.p.v. Single Motor?
Ja, ik bedoel inderdaad de basismotor, Standard Range. Maar ik gebruikte de benaming van Volvo. Zij hebben het zelf ook over de Single Motor als benaming van de basismotor: "Single Motor" - Single Motor Extended Range" - "Twin Motor Performance"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudbeest
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-05 10:33
vandaag een update gekregen over de verwachte levertijd.

bij Niham zoetermeer.
was week 15 2024 en is nu week 11 2024 geworden. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• speediestb
Of-Aaargh schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:49:
Ik heb mij eigenlijk altijd georiënteerd op de extended range, omdat de instapper duidelijk bedoeld is geweest als lokkertje om de journalisten enthousiast te kunnen laten roepen "Een Volvo EV voor minder dan 38.000 euro! En hij is geweldig!" (terwijl ze allemaal in de versie van 54.000 euro hebben testgereden).
Maar hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik voor mezelf de meerkosten van bijna 15% voor 130km (in de praktijk rond de 100 km) meer range niet kan verantwoorden (ik ben particulier, dus moet de kosten privé ophoesten). Ik denk serieus over de Single Motor, omdat zowel in mijn straat als bij mijn werk publieke laadpalen staan, en ik nauwelijks ritten van meer dan 200 km maak.
Ik heb mijn Volvo-dealer gevraagd contact met mij op te nemen als er een EX30 beschikbaar is voor een proefrit. ik hoop dat er dan ook een Single Motor versie zal zijn. Ik vrees van niet, want de winstmarge op de SM versies is uiteraard lager, de lokkertjes verkopen ze minder graag.
Je hebt het steeds over de single motor. Maar zoals ik het begrijp in je verhaal ga je voor de short range en die is sowieso er alleen met een single motor.
Deze optie neem ik ook omdat ik helaas geen long range mag ivm de leasecategorie. Gelukkig kan ik dan nog net wel de stuur/stoelverwarming als optie kiezen met een trekhaak voor de fietsendrager.

Als ik het goed begrijp heb je geen warmtepomp nodig om de accu te verwarmen in de winter voor een snellaadpunt als je de navigatie hierop hebt ingesteld.

Helaas geen 22 kw laden bij een ac oplaadpunt maar 11 kw is al best goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
speediestb schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:19:
[...]

Je hebt het steeds over de single motor. Maar zoals ik het begrijp in je verhaal ga je voor de short range en die is sowieso er alleen met een single motor.
Ja, ik gebruik de terminologie van Volvo. Die spreken zelf ook over 'Single Motor' als ze het over de short range hebben. De versie met groter accupakket heet 'Single Motor Extended Range'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
Ja ik zou ook erg kijken van wat heb je nodig...en niet blind iedereen en de journalisten volgen (die krijgen betaald om de extended range aan te bevelen 8) )
Als je bv 70% van je ritten doet binnen die 250km dan zie ik weinig redenen om voor extended te gaan.
Het enige scenario zou voor mij zijn als ik structureel langere reizen naar het buitenland zou moeten maken.

Daarnaast zou ik ook meewegen dat de normale single range een LFP batterij heeft, het (bijna) volledig laden heeft veel minder degradatie effect en je kan hem gewoon vaker vol opladen. Het praktische actieradius verschil is daardoor wellicht een kilometer of 40.
Daarnaast nog 2 punten, het snellaadvermogen ligt bij beide op goed hoog niveau. En ook het koppel en pk's zijn identiek.

De hogere restwaarde van de ER is ook maar zeer de vraag, ontwikkelingen in batterij land en prijzen gaan dermate snel O-)

[ Voor 6% gewijzigd door okio op 29-11-2023 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:46
Hier kun je ook nog eens kijken en ook goed vergelijken: EV-database

XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 30000km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

Hij is weer terug van weggeweest: https://www.volvocars.com/nl/support/car/ex30

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21-05 18:39

mausy5043

Don't panic.

Ze hebben het ook al over de EX30 app, maar die zie ik nog niet in de Google Play store.

EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Ik heb een SMSR in bestelling staan. Wij hebben van sep 2020 tm maart 2023 een EV met range van 300km als hoofdauto gebruikt, daarmee alles binnen NL gereden, met standaard laden tm 80%. Dat ging eigenlijk prima met ons gezin. Alleen als je ook verre vakantie ermee wil doen, zou ik iets meer range wel prettig vinden. Wij hebben daarom bewust voor de SR gekozen, alsook voor de LPF accu. LPF accu kent een stuk minder degradatie, maar is wel iets zwaarder. Het opgegeven verbruik voor de ER is onlangs naar boven bijgesteld, voor de SR is deze wat lager.

Als je kan laden op je werk en thuis genoeg openbare plekken zijn, zou ik ook lekker voor een SR gaan. Als je toch vaker veel kms per dag maakt, dan zou een ER interessanter zijn. Komend vanaf een ICE moeten veel mensen nog doorhebben dat een ER voor veel mensen helemaal niet nodig is. Maar op de een of andere manier kopen mensen vaak een auto die bij uiterste past en niet bij de daily use case.

Zou mij niks verbazen als wij straks toch opeens meer de EX30 gebruiken dan de XC40 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnEV
De eerste EX30’s voor uitlevering aan klanten zijn gearriveerd in Göteborg!

https://www.linkedin.com/...-7135608430999855104-pcHV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letmeland
  • Laatst online: 31-10-2024
Thanks voor alle reacties! Hier heb ik echt superveel aan, als noob EV'er. Kortom, met een SR kan ik prima de weg op, mits mijn situatie dat toelaat. Zoals ik al eerder zei kan ik heel makkelijk terecht bij een laadpaal op de plekken waar ik het vaakst ben, dus zal dit goed moeten komen. De bestelling is inmiddels al ook geplaatst, ben heel excited!

Echter, heb ik een bestelling geplaatst voor de Black Onyx versie. Het enige ''probleem'' is dat ik moeilijk ergens op social media of op review filmpjes op Youtube, iets van deze variant van de auto heb kunnen zien. Hebben jullie guys toevallig iets van beelden of foto's van deze variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs2001
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
letmeland schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:47:
Thanks voor alle reacties! Hier heb ik echt superveel aan, als noob EV'er. Kortom, met een SR kan ik prima de weg op, mits mijn situatie dat toelaat. Zoals ik al eerder zei kan ik heel makkelijk terecht bij een laadpaal op de plekken waar ik het vaakst ben, dus zal dit goed moeten komen. De bestelling is inmiddels al ook geplaatst, ben heel excited!

Echter, heb ik een bestelling geplaatst voor de Black Onyx versie. Het enige ''probleem'' is dat ik moeilijk ergens op social media of op review filmpjes op Youtube, iets van deze variant van de auto heb kunnen zien. Hebben jullie guys toevallig iets van beelden of foto's van deze variant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nor-ECFX15FqDETo2e-rYMr5Q4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5CBDT2Bbxt7TXQZGXBRe3RB.jpg?f=fotoalbum_large

just google

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8iDTiOGoas7TRAsyUwHNztpx_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0TlyZVH5uSgwN6mUfUl5Xre5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06 21:10
Is er iemand met een CbV bestelling die al een update ontvangen heeft van de levering? Bij mij gaven ze destijds week 9 of 10 aan, maar in de app zie ik niks meer.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordgubbbe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:36
Ktenolix schreef op zondag 3 december 2023 @ 07:04:
Is er iemand met een CbV bestelling die al een update ontvangen heeft van de levering? Bij mij gaven ze destijds week 9 of 10 aan, maar in de app zie ik niks meer.
Ik heb contact opgenomen met de geselecteerde dealer en die geeft aan dat momenteel leverdatum rond week 6-7 in het systeem staat.

Er is inmiddels een ook een nieuwe app beschikbaar in een aantal landen Volvo EX30 i.p.v. Volvo Cars. Ik heb deze via de App Store geïnstalleerd door tijdelijk een ander land te selecteren alleen krijg ik niks te zien wat betreft levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
Ik ga ervan uit dat mijn EX30 volgende week ergens op de stoep staat ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIhpNYZxPRAw_IpvHybXLad-3Jg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JnMOBHb51KtpHTEJ981CnByp.png?f=user_large
Dit klopt niet natuurlijk, want hij stond na een week al op 'Afleveren'.

[ Voor 12% gewijzigd door JSD00 op 03-12-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnEV
Leuke nieuwe Augmented Reality app van Volvo om de EX30 op je telefoon in je huiskamer of op je oprit te zetten, van binnen en van buiten van alle kanten te bekijken, en in en uit te zoomen vanuit alle hoeken: https://apps.apple.com/nl/app/volvo-cars-ar/id6448719010

Pagina: 1 ... 7 ... 88 Laatste