Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Momenteel staat de levering op eind februari, wordt dus telkens een maandje eerder!
Volvo XC 40 P8
Het was een webomgeving met allerlei subpagina’s. Ik hoop dat iemand de pagina’s heeft geprint naar pdf, maar ik ben bang dat het niet zo is.Kwakjan schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:22:
Volvo heeft de nederlandse handleiding van de site gehaald. Is er misschien iemand die hem gedownload heeft?
Ik had precies ergens gelezen dat je ook een heel eenvoudige modus kon kiezen met enkel de noodzakelijke (rij)gegevens op het scherm.Juancho schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:44:
Ja ik snap het idee, dat wil niet zeggen dat het niet enorm rommelig kan zijn 😁😏
Link naar profiel: https://www.tiktok.com/@n...kelin?_t=8ghOJeeqWX3&_r=1
Link naar video over de kekke opbergruimte in de auto: https://vm.tiktok.com/ZGJwB8Xvu/
https://www.autoweek.nl/a...e-duurzaamste-volvo-ooit/
Groeten, Peter
[ Voor 28% gewijzigd door peerke 1960 op 22-10-2023 20:58 ]
peerke 1960 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:43:
Het trekgewicht van de Extended range met 1 motor staat op 1400 kg. Ik lees ook al dat dit 1600 kg is. Is er iets veranderd? Of een foutje in de tekst?
Groeten, Peter
uit de prijslijst van de Volvo site, trekgewicht SMER 1.600kgpeerke 1960 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:43:
Het trekgewicht van de Extended range met 1 motor staat op 1400 kg. Ik lees ook al dat dit 1600 kg is. Is er iets veranderd? Of een foutje in de tekst?
Groeten, Peter
[ Voor 13% gewijzigd door jaychunlai op 23-10-2023 14:43 ]
Maargoed, dat hoeft nog niks te zeggen als de wagen in praktijk gewoon super zuinig is.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Verbruik is ergens wel de graadmeter idd. In de klasse van de EX30 vind ik ca 470 km nog niet heel verkeerd. Ook de laadsnelheid is hoger dan bijv de nieuwe Mini of Niro ofzo. Ben wel jaloers op de range van de XC40, die haalt iets van 570 km.Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:57:
Ik ben erg benieuwd naar de range in praktijk. Ik vind de cijfers vooral wat tegenvallen, had gehoopt/verwacht dat Volvo een flinke slag zou slaan met hun eerste echte EV wagen. Maar dan valt de 470km ragen (WLTP) van de extended range wagen toch wat tegen.
Maargoed, dat hoeft nog niks te zeggen als de wagen in praktijk gewoon super zuinig is.
WLTP neem ik aan? Daar gaat nog heel wat vanaf.lmvoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:09:
[...]
Verbruik is ergens wel de graadmeter idd. In de klasse van de EX30 vind ik ca 470 km nog niet heel verkeerd. Ook de laadsnelheid is hoger dan bijv de nieuwe Mini of Niro ofzo. Ben wel jaloers op de range van de XC40, die haalt iets van 570 km.
Nee hoor, ik heb de XC40 P8 (eerste versie, dus niet de geupdate) en die komt in de herst/winter amper netto tot 300km en in de zomer zo tussen de 350-380. Dat moet de EX30 makkelijk overtreffen.lmvoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:09:
[...]
Verbruik is ergens wel de graadmeter idd. In de klasse van de EX30 vind ik ca 470 km nog niet heel verkeerd. Ook de laadsnelheid is hoger dan bijv de nieuwe Mini of Niro ofzo. Ben wel jaloers op de range van de XC40, die haalt iets van 570 km.
Wel is er de nieuwe C40 met oa nieuwe electro motoren. Die komen al een stuk, 100km ofzo, verder. De XC40 is gewoon een relatief lomp ding en niet echt EV geschikt qua vormgeving. Heerlijke auto verder, dat wel
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 23-10-2023 11:20 ]
Ja dat had ik ook gelezen, raar dat de verkoper van Volvo heel uitdrukkelijk zegt dat het er niet op zit.jordgubbbe schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Dit is onjuist, vanaf de Plus-uitvoering heb je Pilot Assist met actieve stuurondersteuning en kan de auto zelf van rijstrook wisselen en de centreren in de rijbaan. Voor het wissel van rijstrook moet je wel de richtingaanwijzer gebruiken; Pilot Assist doet de rest. Is al meermaals bevestigd door Care by Volvo, Volvo op Facebook etc.

Ik bedoel idd de nieuwe. Die halen 570-580 WLTP.Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:20:
[...]
Nee hoor, ik heb de XC40 P8 (eerste versie, dus niet de geupdate) en die komt in de herst/winter amper netto tot 300km en in de zomer zo tussen de 350-380. Dat moet de EX30 makkelijk overtreffen.
Wel is er de nieuwe C40 met oa nieuwe electro motoren. Die komen al een stuk, 100km ofzo, verder. De XC40 is gewoon een relatief lomp ding en niet echt EV geschikt qua vormgeving. Heerlijke auto verder, dat wel.
Ja de Extended Range met dus het grotere accupakket en die kost dan ook zo 10k meer. Dus ook een iets andere categorie auto denk ik. Het draait uiteindelijk ook om hoe het verbruik is. De XC40 is wat ik al zei een logge lompe auto die veel wind vangt. De EX30 is als het goed is een fase verder, ook qua aerodynamica. Dus wellicht volgens WLTP een stukje minder bereik, het hangt volledig af van de praktijk hoeveel daar vanaf gaat. En dat is simpelweg nog even afwachten tot de eerste wagens, zeker in NL, gaan rijden.lmvoo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:23:
[...]
Ik bedoel idd de nieuwe. Die halen 570-580 WLTP.
Ben daar erg benieuwd naar want mijn XC40 kan/moet nog 1,5 jaar mee. Ik hoop dat tegen die tijd er ook weer een update is van de EX30 maar we gaan het zien.
Kleur zou ik dan cloud blue met het Mist interieur interieur.
Bijvoorbeeld bij Directlease of Leaseplan.
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Vrijwel dezelfde auto besteld via werkgever lease, Breeze ipv Mist, verder gelijk. Leaseprijs PM.Juancho schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:37:
Heeft iemand de EX30 trouwens ook al in de lease via werkgever besteld? Ik ben wel benieuwd naar de leaseprijs... mag evt ook PM. Het liefst dan de utra versie met extended range, extra getint donker glas, trekhaak en verwarmde stoelen/stuur.
Kleur zou ik dan cloud blue met het Mist interieur interieur.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
In beide video’s wordt niet gereden en ook niets gezegd over de rijeigenschappen van de EX30, dus beide video’s vallen niet onder het embargo.Ophidian schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:58:
Er beginnen toch wat reviews uit te komen ondanks embargo
[Video: Volvo EX30: RADIKAL neu, alter SCHWEDE!]
[Video: Volvo EX30: Kompakter Crossover ab 36.590 Euro: Elektroauto im ersten Check | Review]
Kunnen we al een rondleiding boeken?
Dat is slimNokiaFan schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 06:21:
[...]
In beide video’s wordt niet gereden en ook niets gezegd over de rijeigenschappen van de EX30, dus beide video’s vallen niet onder de embargo.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Helaas wel pas vanaf 2025, dan hoop ik hem toch wel te hebben;)lmvoo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:44:
Wat goed is, komt van ver, zei men ooit. Maar toen...Productie EX30 ook in Gent
Kunnen we al een rondleiding boeken?
Iemand met een SR al update gehad? Nog geen productiedatum bekend hier, besteld in juni.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
2025 is rijkelijk ver vooruit. Tegen die tijd zullen er meer concurrenten in die (prijs)klasse zijn, niet alleen van andere Chinese merken, maar ook van Europese fabrikanten. Ik weet niet of Volvo dan nog niet extra capaciteit nodig zal hebben. De fervente Volvo-rijders die persé een EX30 willen zullen er in elk geval tegen die tijd wel eentje hebben, hoop ik toch.Ophidian schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:20:
[...]
Helaas wel pas vanaf 2025, dan hoop ik hem toch wel te hebben;)
Volvo is inmiddels reeds geruime tijd een Chinees merk…Of-Aaargh schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:10:
[...]
2025 is rijkelijk ver vooruit. Tegen die tijd zullen er meer concurrenten in die (prijs)klasse zijn, niet alleen van andere Chinese merken, maar ook van Europese fabrikanten. Ik weet niet of Volvo dan nog niet extra capaciteit nodig zal hebben. De fervente Volvo-rijders die persé een EX30 willen zullen er in elk geval tegen die tijd wel eentje hebben, hoop ik toch.
Dat zeg ik ookMyaimistrue schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Volvo is inmiddels reeds geruime tijd een Chinees merk…
https://www.media.volvoca...ie-en-verkoopactiviteiten
Hoewel....? Of is dit ondertussen achterhaald?
Volgens mij liggen de eigendomsverhoudingen best ingewikkeld.
Tjonge toch wel een hele kleine auto als er iemand van 1.92 naast staat of beter gezegd overheen torent.
Nee Volvo is een Zweeds merk. Volvo Car Corporation is een Zweeds bedrijf. Een grote aandeelhouder van VCC is het Chinese Geely. Volvo en Geely werken veel samen, en Volvo gebruikt Geely’s SEA platform voor de EX30, een platform dat overigens voor een groot deel met Volvo expertise is ontwikkeld, met veel R&D uitgevoerd in Volvo-Geely’s gezamenlijke ontwikkelafdeling in Göteborg, Zweden.Myaimistrue schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Dus Volvo is een Zweeds merk, Volvo Cars is een Zweeds bedrijf, de auto’s worden onder eindverantwoordelijkheid van Product Managers op het Zweedse hoofdkantoor ontwikkeld en op de markt gebracht.
Volvo is nu zelfs Zweedser dan toen Ford de aandeelhouder was, in die tijd maakte Volvo geen eigen platforms, motoren en techniek meer, alles was op Ford techniek gebaseerd. Nu ontwikkelen ze alles weer grotendeels zelf.
Was Volvo toen Amerikaans? Nee, daar had niemand het over. Waarom nu wel?
Bovendien, de tijden zijn veranderd. Mercedes gebruikt ook Geely’s SEA platform (voor de Smart #1), is Mercedes nu Chinees? BMW produceert ook auto’s in Chinese fabrieken, is BMW nu Chinees? Renault gaat ook Geely’s SEA platform gebruiken. Renault nu Chinees?
Kijk eerst eens naar de feiten voordat kortzichtige beeldvorming wordt gecreëerd.
MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 3.6.4
Volvo is Zweeds, maar ze moeten wel luisteren naar China. Niets mis mee overigens.MartijnEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Nee Volvo is een Zweeds merk. Volvo Car Corporation is een Zweeds bedrijf. Een grote aandeelhouder van VCC is het Chinese Geely. Volvo en Geely werken veel samen, en Volvo gebruikt Geely’s SEA platform voor de EX30, een platform dat overigens voor een groot deel met Volvo expertise is ontwikkeld, met veel R&D uitgevoerd in Volvo-Geely’s gezamenlijke ontwikkelafdeling in Göteborg, Zweden.
Dus Volvo is een Zweeds merk, Volvo Cars is een Zweeds bedrijf, de auto’s worden onder eindverantwoordelijkheid van Product Managers op het Zweedse hoofdkantoor ontwikkeld en op de markt gebracht.
Volvo is nu zelfs Zweedser dan toen Ford de aandeelhouder was, in die tijd maakte Volvo geen eigen platforms, motoren en techniek meer, alles was op Ford techniek gebaseerd. Nu ontwikkelen ze alles weer grotendeels zelf.
Bovendien, de tijden zijn veranderd. Mercedes gebruikt ook Geely’s SEA platform (voor de Smart #1), is Mercedes nu Chinees? BMW produceert ook auto’s in Chinese fabrieken, is BMW nu Chinees? Renault gaat ook Geely’s SEA platform gebruiken. Renault nu Chinees?
Kijk eerst eens naar de feiten voordat kortzichtige beeldvorming wordt gecreëerd.
txs!
Je doet veel moeite om te verhullen dat Volvo onder Chinese controle staat en dat er dus in China wordt beslist hoe Volvo opereert, in tegenstelling tot Mercedes en BMW en Renault. Geen idee waarom je de feiten probeert te verdraaien.MartijnEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:59:
[...]
Nee Volvo is een Zweeds merk. Volvo Car Corporation is een Zweeds bedrijf. Een grote aandeelhouder van VCC is het Chinese Geely. Volvo en Geely werken veel samen, en Volvo gebruikt Geely’s SEA platform voor de EX30, een platform dat overigens voor een groot deel met Volvo expertise is ontwikkeld, met veel R&D uitgevoerd in Volvo-Geely’s gezamenlijke ontwikkelafdeling in Göteborg, Zweden.
Dat Volvo nu Zweedser is dan toen Volvo eigendom was van Ford klopt helemaal niet.
Toevallig ken ik iemand die een zeer belangrijke functie heeft in Volvo (ja want België blijft een belangrijke poot voor Volvo/Geely), en toen Volvo nog eigendom was van Ford, reisde hij nog altijd regelmatig naar Göteborg en bij mijn weten nooit naar de VS. Sinds de overname door Geely gaat hij nog zelden naar Göteburg maar wel vaak naar China… Dus het is duidelijk hoe de controle verschoven is.
Ja, de design blijft nog voor een deel ik Zweden want Europa blijft de belangrijkste markt. Maar het is volgens mij een kwestie van tijd vooraleer dat ook naar China verhuist.
Dus tjonge het gros van de nederlanders rijd in een hele kleine auto? Wat wil je nu eigenlijk zeggen?Echnon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:59:
[...]
Tjonge toch wel een hele kleine auto als er iemand van 1.92 naast staat of beter gezegd overheen torent.
In de Ford tijd werkte er niemand meer bij Volvo aan motoren en platform, de banen waren bij Volvo weg, alles werd in Keulen besloten (de Duitse tak van Ford). Er werd toen veel gereisd niet naar de VS maar wel naar Keulen.Myaimistrue schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:45:
[...]
Je doet veel moeite om te verhullen dat Volvo onder Chinese controle staat en dat er dus in China wordt beslist hoe Volvo opereert, in tegenstelling tot Mercedes en BMW en Renault. Geen idee waarom je de feiten probeert te verdraaien.
Dat Volvo nu Zweedser is dan toen Volvo eigendom was van Ford klopt helemaal niet.
Toevallig ken ik iemand die een zeer belangrijke functie heeft in Volvo (ja want België blijft een belangrijke poot voor Volvo/Geely), en toen Volvo nog eigendom was van Ford, reisde hij nog altijd regelmatig naar Göteborg en bij mijn weten nooit naar de VS. Sinds de overname door Geely gaat hij nog zelden naar Göteburg maar wel vaak naar China… Dus het is duidelijk hoe de controle verschoven is.
Ja, de design blijft nog voor een deel ik Zweden want Europa blijft de belangrijkste markt. Maar het is volgens mij een kwestie van tijd vooraleer dat ook naar China verhuist.
Een V40 was een Focus met Volvo design. Na de overname door Geely kwamen er miljarden voor Volvo Cars en kwamen er terug weer veel banen in Göteborg bij Volvo zelf, en kon men weer zelf de eigen techniek ontwikkelen, en vervolgens veel van die techniek delen met Geely. Veel Chinese Geely merken draaien op Volvo techniek: Lynk&Co, Zeekr, etc.
Volvo zal zeker niet uit Zweden verdwijnen. Feit is dat de hele OEM wereld aan het veranderen is. Het is van alle tijden dat OEMs kruisverbanden hebben, bijvoorbeeld Mercedes Citan die eigenlijk een Renault Kangoo is en bij Renault wordt geproduceerd. Toyota en BMW die technologie delen, Fiat en Mazda die samen de MX-5/124 ontwikkelden, Geely dat naast Volvo ook aandelen in Mercedes heeft, Nissan, Renault en Mitsubishi die een alliantie vormen en platforms delen. Volkswagen dat al jaren samen met het Chinese SAIC auto’s bouwt voor de Chinese markt (waarbij SAIC het merk MG heeft gekocht en daarmee een echte Chinese auto modellijn met Britse merknaam op de markt heeft gebracht), Stellantis dat met het Chinese Dongfeng Peugeots en Citroëns ontwikkelt voor diverse markten - waarbij Dongfeng veel voor het zeggen heeft.
En deze kruisverbanden nemen alleen maar verder toe.
Alleen de kristallen bol kan zeggen hoe het er in de toekomst uitziet.
Maar Volvo nu al helemaal Chinees in plaats van Zweeds? Nee, op dit moment zeker niet. Zeekr en Lynk&Co zijn dat wél, al zijn zelfs die merken en hun auto’s voor een belangrijk deel ontwikkeld in… het Zweedse Göteborg, door veel Zweedse (en ook Chinese ja) mensen.
Ik zie er naar uit om in juli volgend jaar in te kunnen stappen en met ons gezin te gaan genieten van deze prachtige auto!
Je beseft toch zelf wel dat je verhaal geen steek houdt: als Volvo in de Ford tijd op Ford technologie steunde, hoe geloofwaardig is het dan dat Geely nu plots weer op « Volvo technologie » zou steunen? Waar is die plots vandaan gekomen? Of betreft het soms technologie van 2 decennia geleden?MartijnEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:46:
[...]
In de Ford tijd werkte er niemand meer bij Volvo aan motoren en platform, de banen waren bij Volvo weg, alles werd in Keulen besloten (de Duitse tak van Ford). Er werd toen veel gereisd niet naar de VS maar wel naar Keulen.
Een V40 was een Focus met Volvo design. Na de overname door Geely kwamen er miljarden voor Volvo Cars en kwamen er terug weer veel banen in Göteborg bij Volvo zelf, en kon men weer zelf de eigen techniek ontwikkelen, en vervolgens veel van die techniek delen met Geely. Veel Chinese Geely merken draaien op Volvo techniek: Lynk&Co, Zeekr, etc.
Volvo zal zeker niet uit Zweden verdwijnen. Feit is dat de hele OEM wereld aan het veranderen is. Het is van alle tijden dat OEMs kruisverbanden hebben, bijvoorbeeld Mercedes Citan die eigenlijk een Renault Kangoo is en bij Renault wordt geproduceerd. Toyota en BMW die technologie delen, Fiat en Mazda die samen de MX-5/124 ontwikkelden, Geely dat naast Volvo ook aandelen in Mercedes heeft, Nissan, Renault en Mitsubishi die een alliantie vormen en platforms delen. Volkswagen dat al jaren samen met het Chinese SAIC auto’s bouwt voor de Chinese markt (waarbij SAIC het merk MG heeft gekocht en daarmee een echte Chinese auto modellijn met Britse merknaam op de markt heeft gebracht), Stellantis dat met het Chinese Dongfeng Peugeots en Citroëns ontwikkelt voor diverse markten - waarbij Dongfeng veel voor het zeggen heeft.
En deze kruisverbanden nemen alleen maar verder toe.
Alleen de kristallen bol kan zeggen hoe het er in de toekomst uitziet.
Maar Volvo nu al helemaal Chinees in plaats van Zweeds? Nee, op dit moment zeker niet. Zeekr en Lynk&Co zijn dat wél, al zijn zelfs die merken en hun auto’s voor een belangrijk deel ontwikkeld in… het Zweedse Göteborg, door veel Zweedse (en ook Chinese ja) mensen.
Je probeert mistgordijnen te leggen met je « kruisverbanden ». Dat autofabrikanten wereldwijd samenwerken dat klopt. Maar samenwerken betekent helemaal niet dat men controle verwerft over de partner… en Geely heeft wel degelijk de touwtjes in handen bij Volvo.
Ah… Dan is Jaguar Land Rover dus Indiaas (Tata) en niet Brits. En Aston Martin Saudi-Arabisch en niet Brits, of nu ook Chinees, nu Geely haar aandeel in Aston Martin heeft verdubbeld.Myaimistrue schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:01:
[...]
Je beseft toch zelf wel dat je verhaal geen steek houdt: als Volvo in de Ford tijd op Ford technologie steunde, hoe geloofwaardig is het dan dat Geely nu plots weer op « Volvo technologie » zou steunen? Waar is die plots vandaan gekomen? Of betreft het soms technologie van 2 decennia geleden?
Je probeert mistgordijnen te leggen met je « kruisverbanden ». Dat autofabrikanten wereldwijd samenwerken dat klopt. Maar samenwerken betekent helemaal niet dat men controle verwerft over de partner… en Geely heeft wel degelijk de touwtjes in handen bij Volvo.
Lees eerst de feiten. Na de overname van de Ford aandelen door Geely kreeg Volvo Car Corporation een financiële injectie van miljarden door Geely (inmiddels in totaal ca. €11 miljard) om compleet nieuwe eigen platforms en weer eigen technologie te ontwikkelen. In Zweden. Bij Volvo Car Corporation. Geely had niets, behalve belabberde eigen technologie. Ze lieten Volvo weer met Volvo kennis eigen Volvo-technologie ontwikkelen om daarmee
1. Volvo Cars weer te laten floreren. Resultaat: de Volvo modellenlijn die nu op de markt is, o.a. V60, XC60 II, XC90 III, XC40, C40 enz, met spin offs naar o.a. de Geely-Volvo joint venture (!) Polestar en Geely’s Chinese merk Lynk&Co. Alle met ongekende verkoopsuccessen. Doel was met Volvo van minder dan 400.000 auto’s per jaar te verdubbelen naar 800.000 en dat lukt. Volvo Car Corporation maakt inmiddels weer een zeer gezonde winst. De investeringen door Geely zijn al terugverdiend. Ford zal spijt als haren op zijn hoofd hebben van de verkoop aan Geely destijds voor die schamele 1,8 miljard...
2. Deze door Volvo ontwikkelde technologie razendsnel over te nemen in de rest van de Geely groep om van een lokale Chinese speler met lokale Chinese merken en acquisities van andere Europese fabrikanten een wereldspeler te worden met zeer hoog kwalitatieve technologie. Resultaat: Zeekr, Lotus, LEVC, Lynk&Co, Proton, en meer. Geely is in enkele jaren een topspeler geworden. Voor een groot deel dankzij Volvo’s technologie en kennis. (Je zou bijna zeggen dat Geely’s meeste producten inmiddels meer ‘Zweeds’ zijn dan ‘Chinees’).
Uiterst slim en het beste dat een kleine Europese autofabrikant kan overkomen.
[ Voor 52% gewijzigd door MartijnEV op 26-10-2023 22:54 ]
Zoals ik aantoonde : je verhaal houdt geen steek. Je spreekt jezelf tegen: eerst zeg je dat Volvo geen eigen technologie meer had en dan beweer je dat ze die door een kapitaalinjectie van Geely plots op een magische manier weer hebben gecreëerd hebben uit het niets. De waarheid ligt natuurlijk in het midden: Volvo is deels eigen technologie blijven ontwikkelen in de periode dat ze eigendom waren van Ford, en ze zullen dat nog even deels blijven doen, tot Geely in staat is dat even goed of beter te doen vanuit China.MartijnEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:20:
[...]
Ah… Dan is Jaguar Land Rover dus Indiaas (Tata) en niet Brits. En Aston Martin Saudi-Arabisch en niet Brits, of nu ook Chinees, nu Geely haar aandeel in Aston Martin heeft verdubbeld.
Lees eerst de feiten. Na de overname van de Ford aandelen door Geely kreeg Volvo Car Corporation een financiële injectie van miljarden door Geely (inmiddels in totaal ca. €11 miljard) om compleet nieuwe eigen platforms en weer eigen technologie te ontwikkelen. In Zweden. Bij Volvo Car Corporation. Geely had niets, behalve belabberde eigen technologie. Ze lieten Volvo weer met Volvo kennis eigen Volvo-technologie ontwikkelen om daarmee
1. Volvo Cars weer te laten floreren. Resultaat: de Volvo modellenlijn die nu op de markt is, o.a. V60, XC60 II, XC90 III, XC40, C40 enz, met spin offs naar o.a. de Geely-Volvo joint venture (!) Polestar en Geely’s Chinese merk Lynk&Co. Alle met ongekende verkoopsuccessen. Doel was met Volvo van minder dan 400.000 auto’s per jaar te verdubbelen naar 800.000 en dat lukt. Volvo Car Corporation maakt inmiddels weer een zeer gezonde winst. De investeringen door Geely zijn al terugverdiend. Ford zal spijt als haren op zijn hoofd hebben van de verkoop aan Geely destijds voor die schamele 1,8 miljard...
2. Deze door Volvo ontwikkelde technologie razendsnel over te nemen in de rest van de Geely groep om van een lokale Chinese speler met lokale Chinese merken en acquisities van andere Europese fabrikanten een wereldspeler te worden met zeer hoog kwalitatieve technologie. Resultaat: Zeekr, Lotus, LEVC, Lynk&Co, Proton, en meer. Geely is in enkele jaren een topspeler geworden. Voor een groot deel dankzij Volvo’s technologie en kennis. (Je zou bijna zeggen dat Geely’s meeste producten inmiddels meer ‘Zweeds’ zijn dan ‘Chinees’).
Geely heeft vooral zwaar geïnvesteerd om een Europese foot print te hebben (productiecapaciteit) en om via een Europees merk stevig en snel voet aan wal te hebben in Europa. Maar maak je geen illusies: Volvo staat volledig onder de controle van het Chinese bedrijf. En Chinezen zijn niet bepaald gekend voor hun decentrale manier van leidinggeven…
[ Voor 4% gewijzigd door Myaimistrue op 26-10-2023 23:28 ]
En inderdaad Landrover staat onder controle van Tata en is dus de facto Indiaas en Austin Martin staat onder controle van Koeweiti. In het laatste geval gaat het trouwens puur om financiële controle.MartijnEV schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:20:
[...]
Ah… Dan is Jaguar Land Rover dus Indiaas (Tata) en niet Brits. En Aston Martin Saudi-Arabisch en niet Brits, of nu ook Chinees, nu Geely haar aandeel in Aston Martin heeft verdubbeld.
Er is weinig Zweeds aan Geely overigens, het is een op en top Chinees bedrijf. Dat het allerlei belangen heeft in bedrijven overal ter wereld doet daar niets van af, integendeel. Het is gewoon een exponent van de Chinese expansie-politiek, gelinkt aan de strategie van de communistische partij.
Ja, je kunt hiervoor SEPP aanvragen. De EX30 Extended Range Plus met climate pakket komt -mits in de standaardkleur Vapour Grey- op 45295. Dat is inclusief kosten rijklaar maken die rond de 1000 bedragen, en die tellen niet mee voor de SEPP. Dus netto blijft de auto dan (ruim) onder de 45000.mvandervalk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:31:
Overweeg een ex30 plus Ext range te bestellen.. WIl eigenlijk net als op mijn huidige Volvo v90 stoel/stuurverwarming maar dan schiet de catalogusprijs naar 45.294. Weet iemand of ik dan de SEPP misloop en zo ja kan climate ook achteraf aangeschaft worden?
txs!
Wij hebben precies deze uitvoering in juni besteld
C40 Single Motor Extended Range Plus MY24
En een trekhaak schijnt niet bij de fiscale waarde opgeteld te worden. Maar hoe zit het met winterbanden? Of een upgrade van zomer naar all-season banden?headinclouds schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:31:
[...]
Ja, je kunt hiervoor SEPP aanvragen. De EX30 Extended Range Plus met climate pakket komt -mits in de standaardkleur Vapour Grey- op 45295. Dat is inclusief kosten rijklaar maken die rond de 1000 bedragen, en die tellen niet mee voor de SEPP. Dus netto blijft de auto dan (ruim) onder de 45000.
Wij hebben precies deze uitvoering in juni besteld
Die banden worden toch pas na de aflevering geleverd, net als de trekhaak? Bij het aanvragen van de subsidie wordt via steekproeven de orderbevestiging gecontroleerd. Onze is al goedgekeurd en alles wat we nu nog aankopen is na levering. Wel jammer dat de EX30 met zomerbanden geleverd gaat worden, waar de XC en C modellen all-seasons hebben. Twee jaar geleden als duurzaam gepromoot, dus de EX30 is niet zo duurzaam als het banden betreft.BPi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:20:
[...]
En een trekhaak schijnt niet bij de fiscale waarde opgeteld te worden. Maar hoe zit het met winterbanden? Of een upgrade van zomer naar all-season banden?
All-season is zo'n beetje de norm aan het worden door kortere winters en minder dagen met lage temperaturen en betere all-seaon banden. Dus zou haast wel standaard mogen zijn of, indien de gebruiksprijs hoger is met een kleine toeslag (zowel aankoop als lease).jboerma100 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Die banden worden toch pas na de aflevering geleverd, net als de trekhaak? Bij het aanvragen van de subsidie wordt via steekproeven de orderbevestiging gecontroleerd. Onze is al goedgekeurd en alles wat we nu nog aankopen is na levering. Wel jammer dat de EX30 met zomerbanden geleverd gaat worden, waar de XC en C modellen all-seasons hebben. Twee jaar geleden als duurzaam gepromoot, dus de EX30 is niet zo duurzaam als het banden betreft.
Trekhaak zal niet overal buiten fiscaal vallen, omdat Tesla (voorheen?) niet toestond een trekhaak achteraf te laten monteren. Iets met veiligheid ivm gaten boren icm accu.
En volgens mij gaat het bij meerdere aanbieders van private-lease niet goed bij de berekening. Al heel snel verdwijnt een eventuele melding dat je voor de subsidie in aanmerking komt, Dan worden bepaalde kosten daarbij dus onterecht meegerekend voor de fiscale waarde. Als het goed is zie je bij de uiteindelijke bestelling weer dat het wel goed zit.
Ik heb hem besteld met trekhaak en deze telt niet mee voor het maximum subsidie bedrag.BPi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
All-season is zo'n beetje de norm aan het worden door kortere winters en minder dagen met lage temperaturen en betere all-seaon banden. Dus zou haast wel standaard mogen zijn of, indien de gebruiksprijs hoger is met een kleine toeslag (zowel aankoop als lease).
Trekhaak zal niet overal buiten fiscaal vallen, omdat Tesla (voorheen?) niet toestond een trekhaak achteraf te laten monteren. Iets met veiligheid ivm gaten boren icm accu.
En volgens mij gaat het bij meerdere aanbieders van private-lease niet goed bij de berekening. Al heel snel verdwijnt een eventuele melding dat je voor de subsidie in aanmerking komt, Dan worden bepaalde kosten daarbij dus onterecht meegerekend voor de fiscale waarde. Als het goed is zie je bij de uiteindelijke bestelling weer dat het wel goed zit.
Moet je diezelfde persoon eens naast een V40, V60 of V90 zettenEchnon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:59:
[...]
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Mijn dealer gaf bij het bestellen van de XC40 recharge enkele weken geleden aan dat vanaf mei de all seasons weer gaan worden vervangen door zomerbanden, en de 3 jaar gratis onderhoud eraf gaat.BPi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
All-season is zo'n beetje de norm aan het worden door kortere winters en minder dagen met lage temperaturen en betere all-seaon banden. Dus zou haast wel standaard mogen zijn of, indien de gebruiksprijs hoger is met een kleine toeslag (zowel aankoop als lease).
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Ja, alleen de SR heeft dat niet.Crescendo schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:38:
Ik word van de Volvo website niet heel veel wijzer, dus even hier: heeft de Plus uitvoering ook de warmtepomp aan boord? In de SMER uitvoering.
Verwacht er overigens geen wonderen van.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Hij gaat meteen in de vitrinekast want dit is geen speelgoed voor mijn zoontje ;-)
Alvast voorpret voordat de 1:1 wordt bezorgd
[ Voor 48% gewijzigd door Hans1956 op 30-10-2023 18:27 ]
Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24
Het scheelt maar een paar km op je range. En met name in bepaald bereik in buitentemperatuur. Als het te koud is, gaat er gewoon een element helpen. En die paar km zit er tijdens het snelladen vrij vlot weer in.
Bedankt. En de 22kwh optie, is dat alleen te verkrijgen op Ultra? (Heb de lijst in beginpost gecheckt, maar daar staat dat het alleen te upgraden is vanuit een SMER, maar dat sluit de Plus nog niet uit). Ik merk dat ik dus de Plus steeds interessanter vindt. De extra's van de Ultra, vind ik alleen de 22kwh en elektrische stoelen interessant, maar om daar nu duizenden euro's extra voor neer te leggen weet ik zo net nog niet.Ophidian schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:54:
[...]
Ja, alleen de SR heeft dat niet.
Verwacht er overigens geen wonderen van.
22kW klinkt interessant, maar ga je niet gebruiken. Meeste laders in NL zijn 11kW. Thuis met 22kW laden is onbetaalbaar omdat je 3x35A aansluiting moet nemen waarbij je vastrecht enorm omhoog gaat.Crescendo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:06:
[...]
Bedankt. En de 22kwh optie, is dat alleen te verkrijgen op Ultra? (Heb de lijst in beginpost gecheckt, maar daar staat dat het alleen te upgraden is vanuit een SMER, maar dat sluit de Plus nog niet uit). Ik merk dat ik dus de Plus steeds interessanter vindt. De extra's van de Ultra, vind ik alleen de 22kwh en elektrische stoelen interessant, maar om daar nu duizenden euro's extra voor neer te leggen weet ik zo net nog niet.
Sowieso is de accu maar 64kWh. Dus als je dagelijks 30 moet laden, kost dat je normaal 3 uurtjes en met 22 anderhalf uur. Niet de moeite waard. En anders moet je de snellader bezoeken
De SR heeft dan weer een LPF accu en kent stuk minder degradatie. En gebruik je sneller met 100% dan de normale, dus qua range scheelt het nu ook weer niet zoveel.
[ Voor 8% gewijzigd door Ophidian op 30-10-2023 19:11 ]
Haha super, thanks voor het meedenken :-). Scheelt weer wat lease-euro's.Ophidian schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
22kW klinkt interessant, maar ga je niet gebruiken. Meeste laders in NL zijn 11kW. Thuis met 22kW laden is onbetaalbaar omdat je 3x35A aansluiting moet nemen waarbij je vastrecht enorm omhoog gaat.
Sowieso is de accu maar 64kWh. Dus als je dagelijks 30 moet laden, kost dat je normaal 3 uurtjes en met 22 anderhalf uur. Niet de moeite waard. En anders moet je de snellader bezoeken
De SR heeft dan weer een LPF accu en kent stuk minder degradatie. En gebruik je sneller met 100% dan de normale, dus qua range scheelt het nu ook weer niet zoveel.
Thuis, met een standaard 3x25A netaansluiting (die vooral nieuwere woningen vaak hebben), kun je ook profijt hebben van de 22kW laadoptie. Veel thuisladermodellen (bijv. de Alfen EVE modellen) kun je namelijk koppelen aan de P1 poort van je slimme meter in de meterkast, en die laders kun je (de installateur/CPO) zodanig instellen dat de lader (dus de auto) nooit meer dan 25A afneemt; Door de slimme meter koppeling gaat daarbij het afgenomen Amperage automatisch en dynamisch omlaag als het huis meer verbruikt, en andersom. Op die manier kun je thuis tot 17kW laden. Toch ietsje meer dan 11kW.Ophidian schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:09:
[...]
22kW klinkt interessant, maar ga je niet gebruiken. Meeste laders in NL zijn 11kW. Thuis met 22kW laden is onbetaalbaar omdat je 3x35A aansluiting moet nemen waarbij je vastrecht enorm omhoog gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door MartijnEV op 30-10-2023 19:52 ]
Klopt, maar voor de doorsnee rijder is dit totaal overbodig en geeft alleen maar risico op het doorbranden van een hoofdzekering (bij mij heeft ooit een simpele reset een instelling teniet gedaan in de Zappi met een afgeslagen automaat tot gevolg, gelukkig geen hoofdzekering) En hoe belangrijk is het laden in 2 uur ipv 3 uur nou echt? Wij hebben 2 EV's en ben er nog nooit tegenaan gelopen dat 11kW te weinig is.MartijnEV schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Thuis, met een standaard 3x25A netaansluiting (die vooral nieuwere woningen vaak hebben), kun je ook profijt hebben van de 22kW laadoptie. Veel thuisladermodellen (bijv. de Alfen EVE modellen) kun je namelijk koppelen aan de P1 poort van je slimme meter in de meterkast, en die laders kun je (de installateur/CPO) zodanig instellen dat de lader (dus de auto) nooit meer dan 25A afneemt; Door de slimme meter koppeling gaat daarbij het afgenomen Amperage automatisch en dynamisch omlaag als het huis meer verbruikt, en andersom. Op die manier kun je thuis tot 17kW laden. Toch ietsje meer dan 11kW.
Er zijn wel genoeg openbare 22kw laders te vinden. Ook in het buitenland. Kan me voorstellen wanneer je ergens een paar uur bent, op een markt of in een binnenstad en je bent op vakantie dan is het best een zinvolle optie. Maar niet eentje om heel veel extra voor te betalen.
Dat zeg ik ook niet, ik probeer alleen uit te leggen dat voor wie het wil, het tot 17kW kan.Ophidian schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:02:
[...]
Klopt, maar voor de doorsnee rijder is dit totaal overbodig en geeft alleen maar risico op het doorbranden van een hoofdzekering (bij mij heeft ooit een simpele reset een instelling teniet gedaan in de Zappi met een afgeslagen automaat tot gevolg, gelukkig geen hoofdzekering) En hoe belangrijk is het laden in 2 uur ipv 3 uur nou echt? Wij hebben 2 EV's en ben er nog nooit tegenaan gelopen dat 11kW te weinig is.
Ik rij al 11 jaar EV en gebruik dit al jaren, vooral met een 1-fase EV (die ik nu nog heb) is dit wel prettig omdat je dan tot 5,5kW kunt laden in plaats van 3,7kW, en dan is de tijdswinst toch wel prettig. Maar eens dat bij 3-fase EV’s de tijdswinst minder nodig is. Maar nu mijn thuislader het toch al heeft, ga ik er met de EX30 ook gebruik van maken. Niet (meer) omdat het moet, maar omdat het kan. Geklapte (hoofd)zekering heb ik nog nooit last van gehad, ook niet bij verlies van de P1 verbinding . Als dat gebeurt, zijn de instellingen van de lader niet helemaal juist. Advies is ook om het maximum op 24A te zetten ipv 25A, dan is er bij een onverhoopte vertraagde reactie nog minder kans op klappen zekering.
Is hij de prijs waard ? Zit al even met mijn cursor boven de koop knopMartijnEV schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:42:
Schaalmodel van de EX30 Cloud Blue 1:43 is vandaag bezorgd!
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Hij gaat meteen in de vitrinekast want dit is geen speelgoed voor mijn zoontje ;-)
Alvast voorpret voordat de 1:1 wordt bezorgd
SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"
Het is een heel mooi gemaakt schaalmodel. Maar de erg hoge prijs (€148,80) maakt het wel iets voor de echte liefhebber. Het is een eenmalige limited edition, van elke kleur zijn er 100 stuks of zo, op is op. Dus als je zo’n “handgemaakte” limited edition wilt hebben en het geld er voor over hebt, is het leuk.Skinny schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:52:
[...]
Is hij de prijs waard ? Zit al even met mijn cursor boven de koop knop
Van de Cloud Blue zijn er nu sinds de paar weken dat ze leverbaar zijn nog 81 stuks op voorraad, dus echt hard gaat het nog niet.
Ongetwijfeld komt er over een tijd een gewone serieproductie van een fabrikant zoals Norev voor een ‘normalere’ prijs - ter indicatie: de Norev 1:43 modelletjes van andere Volvo modellen zijn doorgaans rond de €55.
Thanks! Ik had nog niet echt door dat dit een limited edition betrof eigenlijk haha. Aangezien de auto (en het schaalmodel) voor de wederhelft is en op het blij maken van haar nou eenmaal geen prijs staat heb zojuist besteld :-)MartijnEV schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Het is een heel mooi gemaakt schaalmodel. Maar de erg hoge prijs (€148,80) maakt het wel iets voor de echte liefhebber. Het is een eenmalige limited edition, van elke kleur zijn er 100 stuks of zo, op is op. Dus als je zo’n “handgemaakte” limited edition wilt hebben en het geld er voor over hebt, is het leuk.
Van de Cloud Blue zijn er nu sinds de paar weken dat ze leverbaar zijn nog 81 stuks op voorraad, dus echt hard gaat het nog niet.
Ongetwijfeld komt er over een tijd een gewone serieproductie van een fabrikant zoals Norev voor een ‘normalere’ prijs - ter indicatie: de Norev 1:43 modelletjes van andere Volvo modellen zijn doorgaans rond de €55.
Hoe lang duurde het bij jou voordat hij verzonden was ?
SIZE does matter.
Gefeliciteerd! Goede beslissingSkinny schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:01:
[...]
Thanks! Ik had nog niet echt door dat dit een limited edition betrof eigenlijk haha. Aangezien de auto (en het schaalmodel) voor de wederhelft is en op het blij maken van haar nou eenmaal geen prijs staat heb zojuist besteld :-)
Hoe lang duurde het bij jou voordat hij verzonden was ?
Welke kleur heb je besteld?
De levering was super snel, woensdag besteld en vandaag al bezorgd (uit Zweden)!
Vapour Grey Twin Engine. Ze is normaal wel van de aparte kleuren, maar geel heeft ze al gehad (first world problems). Nu dus grijs met door de dealer nog wat extra zwarte accenten aangebracht. Levering ergens in Feb/Mrt als het goed is.MartijnEV schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:18:
[...]
Gefeliciteerd! Goede beslissing
Welke kleur heb je besteld?
De levering was super snel, woensdag besteld en vandaag al bezorgd (uit Zweden)!
[edit] En de hele familie is over, want mij Tesla X gaat er deze maand ook uit en over naar een XC90 voor een jaartje totdat de EX90 echt leverbaar/testbaar wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door Skinny op 30-10-2023 22:23 ]
SIZE does matter.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Same here! Ik heb afgelopen week nog een poging gedaan om een splinternieuwe C40 over te kunnen nemen maar dat is helaas niet gelukt. Dat betekent dat ik zeer waarschijnlijk de XC40 uitrij (april 2025 met evt optie om 1 jaar extra te rijden). En dan is de EX30 denk ik zo'n beetje de belangrijkste kandidaat als ik besluit nog een keer te leasen.Ktenolix schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:46:
Nog een paar daagjes en dan komen de rij-impressies onlineben erg benieuwd!
Bij de XC40 was ik testrijder om zo maar te noemen, de eerste generatie zeg maar. Bij de EX30 hoop ik dat er rond begin 2025 wel een geupdate versie op de markt is die wellicht nog wat verder kan en graag een drivers display heeft
Ook ik ben de gelukkige die een bestelling heeft geplaatst voor een EX30 ER Core.
Ben benieuwd naar het daadwerkelijke formaat.
Zie trouwens dat dit tevens mijn eerste post op tweakers is
Gefeliciteerd!psuper schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:57:
Goedemiddag iedereen!
Ook ik ben de gelukkige die een bestelling heeft geplaatst voor een EX30 ER Core.
Ben benieuwd naar het daadwerkelijke formaat.
Zie trouwens dat dit tevens mijn eerste post op tweakers is
Zoals je hier al gelezen zult hebben, komen vanaf 6 november de reviews online op YouTube. Daarna vanaf dec/Jan kunnen we in NL gaan proefrijden. Daar kun je het formaat dus gaan testen.
Vergelijk het met een Opel Mokka, VW T-roc.
of kijk eens op: https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php om te vergelijken met andere auto's
vice versa en weer terug
Dankje!Brumax schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:25:
[...]
Gefeliciteerd!
Zoals je hier al gelezen zult hebben, komen vanaf 6 november de reviews online op YouTube. Daarna vanaf dec/Jan kunnen we in NL gaan proefrijden. Daar kun je het formaat dus gaan testen.
Vergelijk het met een Opel Mokka, VW T-roc.
of kijk eens op: https://www.automobiledimension.com/car-comparison.php om te vergelijken met andere auto's
Ja ik was al uit gegaan van het formaat van de troc.
Tijdje nog getwijfeld voor de Niro maar was bang dat uiteindelijk het langzamere snelladen mij tegen gaat staan, zit erg veel op de weg.
Maar goed nu maar geduldig wachten, had begrepen bij leasemaatschappij dat de EX30 behoorlijk in trek was.
Hopelijk dat ABRP ook in Android Automotive gaat werken. Polestar 2 heeft het al maar volgens mij ook niet helemaal lekker.
Altijd leuk zo’n forum met ex-30 weetjes e.d.
Meer dan 5 jaar geleden reed ik een electrische ioniq van de eerste generatie.
Die had een werkelijke range welke in de winter toch niet echt verder kwam dan 160-180 km.
Dat deed mij besluiten om nooit meer electrisch te rijden na de 5 goedkope leasejaren van 4% bijtelling.
Nu rijd ik een jaar een brandstofauto in de lease en heb ik mij toch weer laten verleiden voor electrisch.
Waarom?
- Kijk alleen al naar de looks van die ex-30.
- Ben een tech freak
- zit met short range versie nog net binnen het leasebudget
- vind die 3 cylinders maar niets
Maar ja zal het een enorm verschil maken met die eerste generatie ioniq uit 2018 kwa range?
Vraagje?
Is de achterklep ook op de core versie electrisch bediend?
Kan daar geen info over vinden
Ik wacht zelf nog even een rij impressies van maandag af, maar heb de interne uitvraag voor een prijs al gedaan bij de leasemaatschappij. Binnenkort bestellen :-).
So what?Myaimistrue schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Tja, sommige mensen hebben daar ethische en andere bezwaren bij. De toenemende invloed van China in de wereld is niet iets om vrolijk bij te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Myaimistrue op 05-11-2023 12:50 ]
Ben nieuw hier , gisteren de plus long range besteld.eerst de xc40 gereden en was dolblij hoe dat rijd en hoe ontspannen het is .
Leuk om de nieuwtjes hier te lezen !!!
Tot betekent altijd tot-en-met.Zapato schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:37:
Is het embargo tot morgen of tot en met morgen? Ik kijk uit naar de reviews.
Als je de 4de bent in een rij van 10 en je staat voor een vuurpeloton waar het bevel wordt gegeven 1 tot 4 neer te schieten, wat denk je…? 😉
Hoezo altijd tot en met?Myaimistrue schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:00:
[...]
Tot betekent altijd tot-en-met.
Als je de 4de bent in een rij van 10 en je staat voor een vuurpeloton waar het bevel wordt gegeven 1 tot 4 neer te schieten, wat denk je…? 😉
Als je tot 2024 moet wachten op je auto dan is dat toch ook niet inclusief geheel 2024?
Volvo gaf op in reactie op deze vraag in de EX30 FB community aan dat het embargo morgenochtend 09:00u vervalt.Zapato schreef op zondag 5 november 2023 @ 18:37:
Is het embargo tot morgen of tot en met morgen? Ik kijk uit naar de reviews.
De eerste 3 dus.Myaimistrue schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:00:
[...]
Tot betekent altijd tot-en-met.
Tot 2024 betekent inderdaad dat je ook in 2024 zal moeten wachten. Of dat tot eind 2024 is, dat is dan niet 100% duidelijk (maar uit de context op te maken wellicht erg onwaarschijnlijk). Taalkundig betekent tot altijd tot-en-met. Zo is het nu eenmaal.azaden schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:22:
[...]
Hoezo altijd tot en met?
Als je tot 2024 moet wachten op je auto dan is dat toch ook niet inclusief geheel 2024?
Klopt niet wat je zegt, dat tot altijd tot en met is, dit is afhankelijk van de context.Myaimistrue schreef op zondag 5 november 2023 @ 20:17:
[...]
Tot 2024 betekent inderdaad dat je ook in 2024 zal moeten wachten. Of dat tot eind 2024 is, dat is dan niet 100% duidelijk (maar uit de context op te maken wellicht erg onwaarschijnlijk). Taalkundig betekent tot altijd tot-en-met. Zo is het nu eenmaal.
Zoek maar eens op google als voorbeeld: tijd tot 2024
En je zult zien dat dit de resterende < 1 januari 2024 00:00 is.
In het eerder gestelde voorbeeld heb je pas gelijk als er het woordje IN is toegevoegd.
Tot (ergens) in 2024 .....
Wil je weten hoe je tot taalkundig dubbelzinnig moet zien? Check dan bijvoorbeeld de Taalunie: https://taaladvies.net/tot-of-tot-en-met/
Nederlanders met name gebruiken tot vaak incorrect. Van maandag tot vrijdag open is ook op vrijdag open. Op vakantie tot 6 november is ook op 6 november nog op vakantie - wellicht kom je in de loop van de dag terug.azaden schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:04:
[...]
Klopt niet wat je zegt, dat tot altijd tot en met is, dit is afhankelijk van de context.
Zoek maar eens op google als voorbeeld: tijd tot 2024
En je zult zien dat dit de resterende < 1 januari 2024 00:00 is.
In het eerder gestelde voorbeeld heb je pas gelijk als er het woordje IN is toegevoegd.
Tot (ergens) in 2024 .....
Wil je weten hoe je tot taalkundig dubbelzinnig moet zien? Check dan bijvoorbeeld de Taalunie: https://taaladvies.net/tot-of-tot-en-met/
Er wordt inderdaad taaladvies gegeven om duidelijker te zijn, met name wanneer er tijd in het spel is. Tijd tot 2024 bijvoorbeeld is onduidelijk want je kan met 2024 een precies tijdstip bedoelen of een periode. Afhankelijk van de context kan daarmee bedoeld worden tot 1/1/24 0h00 (de « met » is dan irrelevant) of « ergens in 2024 ». Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik mezelf tijd geef tot 2024 om mijn eerste marathon te lopen, dan is dat wel degelijk tot ergens in 2024.
YouTube: Volvo EX-30 first drive: this tiny, inexpensive electric SUV is also...
YouTube: Volvo EX30 Single Motor Extended Range Test Drive POV
YouTube: FIRST DRIVE: Volvo EX30: the best small electric car IN THE WORLD? ...
YouTube: New Volvo EX30 Review: Fab or Flawed? | 4K
YouTube: Volvo EX30 rijtest video: een succes in wording?
YouTube: Review: Volvo EX30, mostly impressive but part badly flawed compact SUV
YouTube: New Volvo EX30 Drive Review: The Cheapest AND Fastest new Volvo
YouTube: Waarom de Volvo EX30 vast jouw volgende elektrische auto wordt
YouTube: Volvo EX30 first drive: Charming and eco-friendly with power to spare
YouTube: Volvo EX30 review - cheapest, quickest & BEST!
[ Voor 54% gewijzigd door jordgubbbe op 06-11-2023 10:33 ]
Aldus Volvo is tot in dit geval niet tot en met.Myaimistrue schreef op maandag 6 november 2023 @ 07:32:
[...]
Nederlanders met name gebruiken tot vaak incorrect. Van maandag tot vrijdag open is ook op vrijdag open. Op vakantie tot 6 november is ook op 6 november nog op vakantie - wellicht kom je in de loop van de dag terug.
Er wordt inderdaad taaladvies gegeven om duidelijker te zijn, met name wanneer er tijd in het spel is. Tijd tot 2024 bijvoorbeeld is onduidelijk want je kan met 2024 een precies tijdstip bedoelen of een periode. Afhankelijk van de context kan daarmee bedoeld worden tot 1/1/24 0h00 (de « met » is dan irrelevant) of « ergens in 2024 ». Als ik bijvoorbeeld zeg dat ik mezelf tijd geef tot 2024 om mijn eerste marathon te lopen, dan is dat wel degelijk tot ergens in 2024.
Ze bedoelden dus tot 6 november 0h00Cigarguy schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:26:
[...]
Aldus Volvo is tot in dit geval niet tot en met.