Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)
Lijkt dus volkomen willekeur of je het abonnement ziet of niet.
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Eerst de gekoppelde auto verwijderd uit de app.
Hierna afgemeld en App verwijderd.
App opnieuw geïnstalleerd.
Aanmelden met mijn Volvo ID.
Wil ik de auto aanmelden via de QR in de auto, lukt dit ook niet meer. Pffff
Gaat alles bij Volvo met hindernissen.
Update.
Gebeld met dealer.
Zij kunnen online iets resetten/aanpassen o.i.d.
Auto kon ik hierna weer koppelen.
Ook automatisch software update kan ik nu aanzetten. Verder kom ik nu ook weer op het Vodafone veld in de app.
Koppelen met Vodafone nog niet gelukt, maar we zijn een stapje verder.
:strip_exif()/f/image/EMbYO2QqePS7olfd1u0Vj2N6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Loeloe-67 op 29-04-2024 16:31 ]
Die heb ik ook gehad. Denk dat je nu het beste contact met je dealer kan opnemen. Hij kan de auto ontkoppelen van je Volvo ID.Loeloe-67 schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:01:
Geen Vodafone kunnen koppelen. Dan maar de Ex30 app verwijderd van de telefoon.
Eerst de gekoppelde auto verwijderd uit de app.
Hierna afgemeld en App verwijderd.
App opnieuw geïnstalleerd.
Aanmelden met mijn Volvo ID.
Wil ik de auto aanmelden via de QR in de auto, lukt dit ook niet meer. Pffff
Gaat alles bij Volvo met hindernissen.
[Afbeelding]
Het schurende geluid is al eerder besproken in dit topic. Ja, is normaal.Isola schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:06:
Ruisend geluid bij ‘gas’ inhouden. Herkent iemand dit? Bij vaart verminderen van ca 40 km naar stilstand een ruisend geluid vanuit de ‘motorkap’. Wat kan dat zijn en is het normaal?
EX40 Ultra SMER 19" - (in afwachting van Volvo EX60)
Klopt geen hol van, ik vind het daarom een zeer irritante functie. Laatst mocht ik op hele stukken 40. Volgens mij mag je vrijwel nergens 40. Is daar überhaupt een bord voor beschikbaar?Isola schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:10:
Toegestane snelheid/ bordherkenning. Net stukken snelweg gereden, volgens Volvo/Google mag je daar overdag doodleuk 120 rijden. Diverse malen een zeer duidelijk zichtbaar bord langs de weg gepasseerd met ‘100’. Dit wordt helemaal niet herkend, is die camera bijziend? Eigenlijk a bloody shame dat Volvo dit zo in de auto laat en als veiligheidsoptie aanprijst.
Overigens kreeg ik de enquête ook. Maar ik werd er na een paar vragen uitgekickt: op de vraag wie de auto had aangeschaft had ik "iemand anders" geantwoord. Want het is een CbV-auto. Maar dat weten ze toch

Net geregistreerd en ik lees dit berichtje. Nuance nodig: CbV is geen BKR registratie, maar voor een hypothecaire lening wordt er naar salarisstroken gevraagd. De terugkomende abonnementen zijn daarom medebepalend voor een eventuele (hypothecaire) lening.Of-Aaargh schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 08:25:
[...]
Op zich is dat abonnement wel aantrekkelijk ja, maar alleen als je toch al niet in aanmerking komt voor SEPP-subsidie. Want met SEPP-subsidie is lease vaak goedkoper. Ik heb een paar weken zelf bij de ddealer een offerte laten maken, voor mij was private lease netto 27 euro per maand goedkoper dan Care by Volvo. Dus ja, ik zou zeker ook een lease-offerte laten maken bij Volvo zelf, dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan bij de ANWB.
Care by Volvo is in heel veel behalve naam Private lease, maar wel met een paar verschillen: er zijn wat voordelen: bv. geen BKR-registratie (telt dus bv. niet mee voor je hypotheekaanvraag), je krijgt meteen vervangend vervoer bij onderhoud of pech. Er zijn ook nadelen: voortijdig opzeggen is veel duurder dan bij lease (altijd 40% van de resterende abonnementsprijs, behalve bij overlijden), en je moet elke keer administratiekosten betalen bij bv. boetes.
Je dealer kan denk ik de verschillen precies uitleggen.
Ik had die vraag maar gewoon beantwoord met ikzelf, de volgende vraagt is namelijk hoe je er voor betaald en een van de opties daarin is abonnement. Maar ze hadden wel iets duidelijker mogen zijn ja.Reinier schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:24:
[...]
Overigens kreeg ik de enquête ook. Maar ik werd er na een paar vragen uitgekickt: op de vraag wie de auto had aangeschaft had ik "iemand anders" geantwoord. Want het is een CbV-auto. Maar dat weten ze toch
Herkenbaar. Ik moet in het menu communicatie mijn telefoon steeds weer aanklikken. De auto onthoudt de instelling namelijk niet (idem als bij laadinstelling).rellumnevs schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:34:
[...]
Bij mij ook geen internet meer. Verkoper/dealer kon me nog niet helpen en reset heeft ook niet geholpen, Werkte daarvoor prima
Zag op een ander forum dat 1.3 update on hold staat. Waarom weet ik niet. Ook las ik op hetzelfde forum dat update 1.4 al onderweg is.Konila schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:30:
[...]
Ik heb 1.3 op de auto, en bij mij vergeet de auto alsnog continu deze setting. Moet er goed opletten. Dus niet bij iedereen de garantie dat het bij1.3 goed gaat denk ik.
Ik lees hier de verklaringAnton Krikke schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:35:
Ik vermoed dat de IITC problemen de oorzaak zijn dat de uitlevering via OTA van 1.3 is stopgezet. Het geeft veel druk op dealers als de internetverbinding niet vlekkeloos werkt binnen het totale wagenpark en de nieuwe software daardoor niet aankomt. Er zijn ook mensen (met een onbeperkt data abonnement op hun smartphone) die niet doorhebben dat hun internetverbinding het niet doet. In die gevallen komt ook de software-update niet aan. Prio voor Volvo is eerst een stabiel internet voor alle auto's en dan rollen met 1.3.

[ Voor 3% gewijzigd door Volvoforlive op 28-04-2024 18:07 ]
De EX30 kent opstartproblemen, met name softwarematig. Het lijkt op tekentafelwerk zonder uitvoerig getest te hebben. Iets wat ik van Volvo niet herken.
Reinier schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:24:
[...]
Klopt geen hol van, ik vind het daarom een zeer irritante functie. Laatst mocht ik op hele stukken 40. Volgens mij mag je vrijwel nergens 40. Is daar überhaupt een bord voor beschikbaar?
Een kassameisje bij HEMA had een keer een eurobiljet van 40 aangenomen
’Oh hier is geen vakje voor, ik doe ‘m wel bij de twintigjes’
Ja, dat is het “voetgangers waarschuwing systeem”. In de auto klinkt het alsof er iets aanloopt, buiten klinkt het als een “fijn” stukje lift muziek.Isola schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:06:
Ruisend geluid bij ‘gas’ inhouden. Herkent iemand dit? Bij vaart verminderen van ca 40 km naar stilstand een ruisend geluid vanuit de ‘motorkap’. Wat kan dat zijn en is het normaal?
Ja. Tot nu toe alle ritten naar ons winkelcentrum worden geregistreerd, maar de terugweg niet (3x gebeurd). Verder zijn alle gedane ritten ook in het logboek terug te vinden.Kwakjan schreef op zondag 28 april 2024 @ 18:18:
Enkele ritten staan niet in het rijlogboek. Het maakt het lastig om de kWh's van de auto te vergelijken met de kWh's die de laadpaal aangeeft. Herkennen jullie dat?
Ben benieuwd……
1.3.1? Zijn daar ook patch notes van dan?Ekran schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:16:
Auto weggebracht voor trekhaakmontage en software-update. Volgens monteur nu 1.3.1 !!
Ben benieuwd……
🤷♂️ geen idee, denk n hotfix maar zal vanmiddag bij ophalen wel vragen.jaychunlai schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:03:
[...]
1.3.1? Zijn daar ook patch notes van dan?
https://www.volvocars.com...30/software-release-notes
I intend to live forever - so far, so good.
:strip_exif()/f/image/w7r46dIaYtbYonHqMfdqj0m4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door Reinier op 29-04-2024 12:34 . Reden: Plaatje wilde niet ]
Ik kom van een TDI stationwagon met een range van 1100 kilometer dus het was de eerste paar dagen erg onwennig, vooral omdat het zoeken was naar de echte range van de EX30, het zoeken naar laadpalen en gehannes met het laden.
Maar ik ben nu voldoende gewend en wil mijn bevindingen met jullie delen. Ik heb overigens ongeveer 2200 km gereden en heb nog steeds softwareversie 1.2.1.
Wat me in negatieve zin opviel/opvalt is:
- De ontgrendeling gaat niet altijd van het slot door aanraking. Vaak knipperen alleen de alarmlichten en moet ik het een paar keer proberen. Het vergrendelen gaat wel goed.
- Ik heb een keer gehad dat het screen compleet vastliep. Later herstartte het uit zichzelf. Overigens heb ik de garage nog gebeld en die gaven me vervolgens de verkeerde reset instructie (pijltje omhoog ipv omlaag)
- Eén maal geen internet.
- De one pedal drive is me te agressief en volgens mij niet instelbaar (Correct me if I’m wrong)
- Er zijn nog te weinig reserve onderdelen (Ik wacht al 4 weken op een nieuwe voorruit en ik moest 2 dagen wachten op een nieuwe band).
- De kofferbak is klein, dus de tijd van de bouwmarkt plunderen is voorbij.
- Lane departure grijpt ook in als hij uitstaat.
- Te snel een melding dat je je aandacht er bij moet houden als je in een bocht zit of dat je beter kunt gaan rusten als je gaapt.
- De EX30 app is wel erg beperkt.
- Je kan of alleen de lane departure uitzetten of de snelheidsmeldingen maar ik zou ze het liefst allebei in 1 keer willen uitzetten.
Het lijkt een behoorlijke lijst maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze auto vanwege de PK’s, het comfort, het weggedrag, etc. Die paar kleine puntjes, daar kan ik mee leven en ik wacht af wat versie 1.3 met zich meebrengt.
Of slecht teken dat de EX30 zo vaak moet laden?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Er stonden aan de overkant ook 7 Tesla'sSwerfer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
[...]
Of slecht teken dat de EX30 zo vaak moet laden?
Update 1.3 gaat nog geen oplossing bieden voor de software issues uit jouw lijstje. Voor een betere ontgrendeling van je auto kan de software van je keyfob en de batterij ervan worden vervangen.Guerrillas schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:16:
Ruim 7 weken in het bezit van een SMER Ultra.
Ik kom van een TDI stationwagon met een range van 1100 kilometer dus het was de eerste paar dagen erg onwennig, vooral omdat het zoeken was naar de echte range van de EX30, het zoeken naar laadpalen en gehannes met het laden.
Maar ik ben nu voldoende gewend en wil mijn bevindingen met jullie delen. Ik heb overigens ongeveer 2200 km gereden en heb nog steeds softwareversie 1.2.1.
- De ontgrendeling gaat niet altijd van het slot door aanraking. Vaak knipperen alleen de alarmlichten en moet ik het een paar keer proberen. Het vergrendelen gaat wel goed.
- Ik heb een keer gehad dat het screen compleet vastliep. Later herstartte het uit zichzelf. Overigens heb ik de garage nog gebeld en die gaven me vervolgens de verkeerde reset instructie (pijltje omhoog ipv omlaag)
- Eén maal geen internet.
- De one pedal drive is me te agressief en volgens mij niet instelbaar (Correct me if I’m wrong)
- Er zijn nog te weinig reserve onderdelen (Ik wacht al 4 weken op een nieuwe voorruit en ik moest 2 dagen wachten op een nieuwe band).
- De kofferbak is klein, dus de tijd van de bouwmarkt plunderen is voorbij.
- Lane departure grijpt ook in als hij uitstaat.
- Te snel een melding dat je je aandacht er bij moet houden als je in een bocht zit of dat je beter kunt gaan rusten als je gaapt.
- De EX30 app is wel erg beperkt.
- Je kan of alleen de lane departure uitzetten of de snelheidsmeldingen maar ik zou ze het liefst allebei in 1 keer willen uitzetten.
Het lijkt een behoorlijke lijst maar ik moet zeggen dat ik erg blij ben met deze auto vanwege de PK’s, het comfort, het weggedrag, etc. Die paar kleine puntjes, daar kan ik mee leven en ik wacht af wat versie 1.3 met zich meebrengt.
Vanmiddag bij de dealer geweest.
Mijn EX30 had bij aflevering internet maar sinds 20-04 stopte internet ook bij mij ermee. In de app stond bij mij onder de abo's dat de registratie nog afgerond moest worden. Maar helaas lukte dit niet omdat ik na het invoeren van de SMS-code een foutmelding kreeg:
Such might have happened because:
The server wasn't able to correctly process the request or the URL is not properly written.
Wat was het probleem (heel knullig) je moet de code niet automatisch door je iPhone laten invullen vanuit het bericht.
Met handmatig invoeren van de SMS-code krijg je wel de bevestig pagina waar je de voorwaarden moet accepteren. Zoals vaker aangegeven hier aangeven in het Forum alles aanvinken en bevestigen. Daarna krijg je 2 mails:
De eerste mail:
We willen u laten weten dat uw bundel voor Internet in the Car nu is gestart.
Hartelijk dank,
Vodafone
De tweede mail:
Verifieer alstublieft uw e-mailadres door op de onderstaande koppeling te klikken
Die laatste stap heb ik een aantal keren moeten doen voordat de melding (bevestig uw mailadres) weg was in de Vodafone portal.
Na een kopje koffie was IITC weer terug in de auto en ging ik blij naar huis
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Mooi man!tdolder schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:26:
YES, ik heb weer IITC![]()
Vanmiddag bij de dealer geweest.
Mijn EX30 had bij aflevering internet maar sinds 20-04 stopte internet ook bij mij ermee. In de app stond bij mij onder de abo's dat de registratie nog afgerond moest worden. Maar helaas lukte dit niet omdat ik na het invoeren van de SMS-code een foutmelding kreeg:
Such might have happened because:
The server wasn't able to correctly process the request or the URL is not properly written.
Wat was het probleem (heel knullig) je moet de code niet automatisch door je iPhone laten invullen vanuit het bericht.
Met handmatig invoeren van de SMS-code krijg je wel de bevestig pagina waar je de voorwaarden moet accepteren. Zoals vaker aangegeven hier aangeven in het Forum alles aanvinken en bevestigen. Daarna krijg je 2 mails:
De eerste mail:
We willen u laten weten dat uw bundel voor Internet in the Car nu is gestart.
Hartelijk dank,
Vodafone
De tweede mail:
Verifieer alstublieft uw e-mailadres door op de onderstaande koppeling te klikken
Die laatste stap heb ik een aantal keren moeten doen voordat de melding (bevestig uw mailadres) weg was in de Vodafone portal.
Na een kopje koffie was IITC weer terug in de auto en ging ik blij naar huis
Die UX/UI van de Vodafone IITC-omgeving is echt om te huilen. Ben een paar maanden terug ook al tegen dat issue met de verificatiecode die via een SMS wordt verstuurd aangelopen. Met een paar simpele tekstwijzigingen/hints zou het al een stuk te begrijpen zijn.
Ja idd, maar voelde me als ICT-er ook wel een beetje dom. Uit de foutmelding had ik kunnen halen dat het formulier de gekopieerde data niet goed verwerkt. Maar goed, soms mag je ook gewoon klant zijn. 😊NokiaFan schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:22:
[...]
Mooi man!
Die UX/UI van de Vodafone IITC-omgeving is echt om te huilen. Ben een paar maanden terug ook al tegen dat issue met de verificatiecode die via een SMS wordt verstuurd aangelopen. Met een paar simpele tekstwijzingen/hints zou het al een stuk te begrijpen zijn.
EX30 - SMER - Ultra sinds 16-03-2024 / Wallbox Pulsar Max / HomeAssistant / Unifi
Zo ontzettend amateuristisch allemaal.
Na allerlei pogingen is het inmiddels gelukt.
Gisteren mijn auto als laatste redmiddel ontkoppeld uit de App en de App verwijdert van de telefoon.
App opnieuw geïnstalleerd en weer ingelogd.
Door deze actie kon ik mijn auto niet meer koppelen.
Vandaag de dealer gebeld. Hij heeft online iets gereset o.i.d.
Hierdoor kon ik mijn auto vanavond weer koppelen.
Hierna heb ik me opnieuw geregistreerd bij Vodafone.
Heb zoals @tdolder al omschrijft dezelfde berichten ontvangen.
Heb ook naam, adres, registratiecode allemaal handmatig ingevuld.
Niet automatisch laten invullen door je iPhone.
Abonnement staat nu actief tot 6 april 2028.
Hopelijk gaat het meer EX30 rijders lukken.
@NokiaFan ook bedankt voor je hulp.
Fijn dat het uiteindelijk is opgelost.Loeloe-67 schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:57:
Internet werkt..
Na allerlei pogingen is het inmiddels gelukt.
Gisteren mijn auto als laatste redmiddel ontkoppeld uit de App en de App verwijdert van de telefoon.
App opnieuw geïnstalleerd en weer ingelogd.
Door deze actie kon ik mijn auto niet meer koppelen.
Vandaag de dealer gebeld. Hij heeft online iets gereset o.i.d.
Hierdoor kon ik mijn auto vanavond weer koppelen.
Hierna heb ik me opnieuw geregistreerd bij Vodafone.
Heb zoals @tdolder al omschrijft dezelfde berichten ontvangen.
Heb ook naam, adres, registratiecode allemaal handmatig ingevuld.
Niet automatisch laten invullen door je iPhone.
Abonnement staat nu actief tot 6 april 2028.
Hopelijk gaat het meer EX30 rijders lukken.
@NokiaFan ook bedankt voor je hulp.
Je dealer heeft het eigendom van de auto beëindigd in VIDA, waardoor je de auto weer kon koppelen in de EX30 app.
Is het noodzakelijk om meerdere Volvo-IDs aan te maken (hoofdbestuurder + extra bestuurder) als je de EX30 wilt delen?Anton Krikke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:08:
Zie nu net dat ik in de app versie 1.3 geen temperatuurweergave meer heb. In de app van mijn vrouw (1,2) zie ik deze nog wel. Zijn er meer EX30 rijders die dat hebben?
Moet daarbij dan ook elke bestuurder aan een eigen profiel gekoppeld zijn?
Antwoord is JA. Zo heb ik het gedaan en werkt prima. Mijn vrouw heeft haar eigen Volvo-ID en eigen profiel in de auto.Is het noodzakelijk om meerdere Volvo-IDs aan te maken (hoofdbestuurder + extra bestuurder) als je de EX30 wilt delen?
Zo doen mijn vrouw en ik het vooralsnog niet. Ik heb een Volvo id en ben de hoofdbestuurder. M’n vrouw gebruikt gewoon het tweede pasje en de daarbij gekoppelde profiel.azaden schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:19:
[...]
Is het noodzakelijk om meerdere Volvo-IDs aan te maken (hoofdbestuurder + extra bestuurder) als je de EX30 wilt delen?
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ja, zeker als je ook ieder op je telefoon de app wilt gebruiken. Mocht je met 1 VolvoID inloggen op meerdere telefoons dan zal altijd 1 van de 2 constant worden uitgelogd.azaden schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:19:
[...]
Is het noodzakelijk om meerdere Volvo-IDs aan te maken (hoofdbestuurder + extra bestuurder) als je de EX30 wilt delen?
Om dus beide de app te gebruiken zul je beide dus een ID moeten maken, en om het 2e VolvoID te koppelen met de auto en met de app zul je in de auto een 2e profiel moeten maken. In de app en auto zal dan de ene de hoofdbestuurder zijn en de andere medebestuurder. De hoofdbestuurder zal dit ook zien in de app dat er een 2e bestuurder is en kan deze evt ook verwijderen. De medebestuurder kan dit niet en ziet ook niet specifiek wie de hoofdbestuurder is.
Voor het rijden in de auto zelf is het uiteraard niet per se nodig om van profiel te wisselen. Tenzij je specifieke profielinstellingen hebt met bijv de elektrische stoelen. Zelf gebruik ik wel vaak het 2e profiel ook vanwege spotify/Google accounts etc.
Nee, IITC is vooral nodig om de Google diensten etc te gebruiken. Lees navigatie, spotify, etc etc en uiteraard voor de OTA updates .. De verbinding app/auto schijnt te werken via andere servers.twowheeler schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:47:
Begrijp ik het goed dat dat iitc vooral is voor het kunnen gebruiken van de app op afstand etc?
Ja dat kan ook. Een 2e VolvoID is vooral noodzakelijk wanneer je op meerdere telefoons de app wilt gebruiken. Als dat niet aan de orde is, is een 2e ID ook niet nodig. Maar met 1 ID op meerdere telefoons werkt vrij onhandig, tenzij je zin hebt om de hele dag in te moeten loggen en verificaties codes wilt invullenKtenolix schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:51:
[...]
Zo doen mijn vrouw en ik het vooralsnog niet. Ik heb een Volvo id en ben de hoofdbestuurder. M’n vrouw gebruikt gewoon het tweede pasje en de daarbij gekoppelde profiel.
Hier een mogelijke oplossing voor het ver- en ontgrendelen (vertaald uit het Engels):Guerrillas schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:16:
Houd er rekening mee dat de sensoren voor vergrendelen en ontgrendelen zich op verschillende plaatsen op de deurgreep bevinden. De inkeping is alleen bedoeld om de auto te vergrendelen. Om zonder verwarring te vergrendelen, kun je deze het beste met je duim aanraken zonder een ander deel van de handgreep aan te raken. De ontgrendelingssensor bevindt zich aan de binnenkant van de handgreep en is naar binnen gericht. Om deze te gebruiken, raak je de inkeping waarmee je de auto vergrendelt niet aan. Houd de handgreep vast met de andere 4 vingers, behalve de duim, geef er een klein rukje aan en wacht tot hij ontgrendelt. Het duurt slechts 2 seconden om dit te herkennen. Nadat je de ontgrendeling hebt gehoord, trek je de hendel naar je toe en open je de deur. Gebruik nooit alle 5 vingers tegelijk om zowel de inkeping als de naar binnen gerichte ontgrendelingssensor aan te raken. Dat zou zeker voor onregelmatige resultaten zorgen, omdat je vraagt om tegelijkertijd te vergrendelen en te ontgrendelen. Vergeet natuurlijk niet dat de keyfob binnen een paar centimeter van de deur moet zijn als je dit doet. Binnen een paar dagen zullen we allemaal de snelste manier vinden om het voor ons te laten werken, maar ik heb geprobeerd het principe van het mechanisme hierboven uit te leggen.
Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | MY24
Lek gestoken? Diep triest.ajouwens schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:37:
Vanmorgen was de rit snel voorbij. Na een paar meter kwam de melding “lekke band rechts voor”. Klote hufters (pardon my French)[Afbeelding]
Een tweede dingetje (maar minder irritant) is dat het piepje weg is wanneer de borden voor de snelheidslimiet wijzigen (bijvoorbeeld van 100 naar 80). De auto herkent het bord wel…
Waarom niet gewoon je auto laten ontgrendelen bij nadering en vergrendelen bij weglopen? Is ook je scherm al opgestart wanneer je instapt. Is ook handiger als je met 2 boodschappentassen aankomt. Dan kan je met je duim of wijsvinger op het knopje van de achterklep drukken. Geldt voor de plus en Ultra.iHansz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:42:
[...]
Hier een mogelijke oplossing voor het ver- en ontgrendelen (vertaald uit het Engels):
Houd er rekening mee dat de sensoren voor vergrendelen en ontgrendelen zich op verschillende plaatsen op de deurgreep bevinden. De inkeping is alleen bedoeld om de auto te vergrendelen. Om zonder verwarring te vergrendelen, kun je deze het beste met je duim aanraken zonder een ander deel van de handgreep aan te raken. De ontgrendelingssensor bevindt zich aan de binnenkant van de handgreep en is naar binnen gericht. Om deze te gebruiken, raak je de inkeping waarmee je de auto vergrendelt niet aan. Houd de handgreep vast met de andere 4 vingers, behalve de duim, geef er een klein rukje aan en wacht tot hij ontgrendelt. Het duurt slechts 2 seconden om dit te herkennen. Nadat je de ontgrendeling hebt gehoord, trek je de hendel naar je toe en open je de deur. Gebruik nooit alle 5 vingers tegelijk om zowel de inkeping als de naar binnen gerichte ontgrendelingssensor aan te raken. Dat zou zeker voor onregelmatige resultaten zorgen, omdat je vraagt om tegelijkertijd te vergrendelen en te ontgrendelen. Vergeet natuurlijk niet dat de keyfob binnen een paar centimeter van de deur moet zijn als je dit doet. Binnen een paar dagen zullen we allemaal de snelste manier vinden om het voor ons te laten werken, maar ik heb geprobeerd het principe van het mechanisme hierboven uit te leggen.
Dat is exact hoe ik het ervaren heb tijdens onze proefrit een week geleden met een Plus. De 'sleutel' in m'n broekzak en werkt identiek aan comfort access van andere merken:Anton Krikke schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:45:
[...]
Waarom niet gewoon je auto laten ontgrendelen bij nadering en vergrendelen bij weglopen? Is ook je scherm al opgestart wanneer je instapt. Is ook handiger als je met 2 boodschappentassen aankomt. Dan kan je met je duim of wijsvinger op het knopje van de achterklep drukken. Geldt voor de plus en Ultra.
Bij naderen ontgrendelen, bij weglopen vergrendelen. Geen gedoe bij de handgreep o.i.d.
De grote baas is anders juist wél blij met de software problemen bij de EX90...DEEJEEY schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:00:
Is d’r al meer info ergens bekend over de OTA van 1.3?.. Lees op sommige forums dat deze uitgesteld zou zijn?.. Doen dealers nog wel updaten of is deze hele update on hold?.. Voor andere Volvo modellen die draaien op AAOS (XC60/90 etc..) is blijkbaar update 3.0.3 ook on hold gezet, vanwege de vele bugs en issues.. Snap dat bugs/fouten reproduceren in testfase lastig kan zijn, maar hebben ze dan tijdens het testen echt nergens last van dat die updates worden uitgerold..
https://www.autoreview.nl...twareproblemen-volvo-ex90
Dit heb ik ook ervaren. Uiteindelijk heb ik onder Bluetooth instellingen aan beide kanten alles verwijderd en een nieuwe koppeling gedaan. Daarna ging het automatisch verbinden weer goed.HermanvdB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:43:
Het is mij opgevallen dat sinds de update van de software in de auto naar versie 1.3 ik met regelmaat de Bluetooth verbinding met mijn telefoon kwijt ben. De telefoon is wel zichtbaar bij opgeslagen apparaten maar verbindt niet meer automatisch.
Een tweede dingetje (maar minder irritant) is dat het piepje weg is wanneer de borden voor de snelheidslimiet wijzigen (bijvoorbeeld van 100 naar 80). De auto herkent het bord wel…
Je EX30 bevat twee simkaarten, één voor de communicatie met Volvo On Car en de Volvo app. De ander is voor alle streamingdiensten en vergt (in het geval van privé aangeschafte auto's) een actief IITC-abonnement van Vodafone.twowheeler schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 07:47:
Begrijp ik het goed dat dat iitc vooral is voor het kunnen gebruiken van de app op afstand etc?
Mijn auto is gisteren nog voorzien van 1.3 bij de dealer.DEEJEEY schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:00:
Is d’r al meer info ergens bekend over de OTA van 1.3?.. Lees op sommige forums dat deze uitgesteld zou zijn?.. Doen dealers nog wel updaten of is deze hele update on hold?.. Voor andere Volvo modellen die draaien op AAOS (XC60/90 etc..) is blijkbaar update 3.0.3 ook on hold gezet, vanwege de vele bugs en issues.. Snap dat bugs/fouten reproduceren in testfase lastig kan zijn, maar hebben ze dan tijdens het testen echt nergens last van dat die updates worden uitgerold..
Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6
Bedankt voor de tip, ik heb exact hetzelfde.NokiaFan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:47:
[...]
Dit heb ik ook ervaren. Uiteindelijk heb ik onder Bluetooth instellingen aan beide kanten alles verwijderd en een nieuwe koppeling gedaan. Daarna ging het automatisch verbinden weer goed.
Een andere (kleine) bug die ik merk is dat het knipperlicht soms de weg kwijt is.
Normaal gesproken als je hem een klein tikje geeft dan gaat ie 3x aan/uit.
Bij het wisselen van rijbaan gaat dat altijd goed, maar als je een langere bocht neemt (bijv. op/afrit) dan verslikt hij zich nog wel eens en gaat hij (nadat hij klaar is) na ca. een seconde nog twee keer aan/uit.
- B.L.A.A.T. -
[b]Lagere ontwikkelingskosten[/b]iHansz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:20:
[...]
De grote baas is anders juist wél blij met de software problemen bij de EX90...![]()
https://www.autoreview.nl...twareproblemen-volvo-ex90
Het geld dat Volvo aan de ontwikkeling van de software heeft besteed, zal zich volgens Rowan in de komende vijf tot zes jaar gaan uitbetalen. "De software die we hebben geschreven en getest in de EX90, is zo toekomstbestendig dat de ontwikkelingswerkzaamheden de komende jaren veel minder kostbaar zijn."
Yeah, right. Dat zou ik niet durfen te beweren, terwijl er nog zo veel feature requests open staan, zoals Apple CarPlay, en de huidige versies nog niet stabiel zijn. Maar misschien weet hij meer
Ik zit volledig in het Apple universum, maar ik vind de integratie Google Maps in de auto ideaal. Dat ga je toch nooit krijgen met CarPlay?Skaninchen schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:15:
[...]
[b]Lagere ontwikkelingskosten[/b]
Het geld dat Volvo aan de ontwikkeling van de software heeft besteed, zal zich volgens Rowan in de komende vijf tot zes jaar gaan uitbetalen. "De software die we hebben geschreven en getest in de EX90, is zo toekomstbestendig dat de ontwikkelingswerkzaamheden de komende jaren veel minder kostbaar zijn."
Yeah, right. Dat zou ik niet durfen te beweren, terwijl er nog zo veel feature requests open staan, zoals Apple CarPlay, en de huidige versies nog niet stabiel zijn. Maar misschien weet hij meer
Het was maar als voorbeeld feature bedoeld.Zapato schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:19:
[...]
Ik zit volledig in het Apple universum, maar ik vind de integratie Google Maps in de auto ideaal. Dat ga je toch nooit krijgen met CarPlay?
Hoop dat ze die banden nu wel op voorraad hebben. Ik moest 2 dagen wachten.ajouwens schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:37:
Vanmorgen was de rit snel voorbij. Na een paar meter kwam de melding “lekke band rechts voor”. Klote hufters (pardon my French)[Afbeelding]
Het lijkt te werken. Thanks!iHansz schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:42:
[...]
Hier een mogelijke oplossing voor het ver- en ontgrendelen (vertaald uit het Engels):
- Meer apps en betere ondersteuning van de apps
- Over het algemeen sneller qua internet
- Geen IITC nodig
Android Auto voelde ook gewoon beter uitgewerkt. Bij Automotive lijkt het nog niet helemaal af, maar misschien is dat ook gewoon de uitwerking van Volvo en het feit dat dit een nieuw model is.
Vanmorgen heeft de ANWB de band gelijmd zodat ik met beperkte snelheid (max 50km) naar de dealer kon rijden. 2 uurtjes later was het gefixt (heb even een leenfiets mee genomen, en ben naar huis gefietst, de Volvo dealer zit redelijk dichtbij).Guerrillas schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:45:
[...]
Hoop dat ze die banden nu wel op voorraad hebben. Ik moest 2 dagen wachten.
https://www.androidplanet.nl/thema/android-automotive/Grelis schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:53:
Zou om dezelfde redenen dat mensen Apple Carplay willen ook graag (draadloze) Android Auto in het infotainment (Android Automotive) willen hebben.
- Meer apps en betere ondersteuning van de apps
- Over het algemeen sneller qua internet
- Geen IITC nodig
Android Auto voelde ook gewoon beter uitgewerkt. Bij Automotive lijkt het nog niet helemaal af, maar misschien is dat ook gewoon de uitwerking van Volvo en het feit dat dit een nieuw model is.
Android auto is toch echt onder de motorkap a different coockie!
Ik heb zelf alleen de audio van oproepen lopen via de auto dan werkt een aparte Flitsmeister prima. Als je echter ook soms via bluetooth muziek wil luistern dan weet ik het ook niet zeker.jaychunlai schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:40:
Heeft iemand de instellingen van flitsmeister goed gezet? Zit hier met een iPhone en ik heb flitsmeister instellingen aangepast om via telefoon speaker aan te gaan ipv bluetooth. Maar lijkt nog niet helemaal goed te werken.
Huh? Moet dat zo werken? Ik heb een Plus, maar deze gaat niet vanzelf open als ik de keyfob in m'n zak heb. Moet ik dit dan ergens "aan" zetten?Anton Krikke schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:45:
[...]
Waarom niet gewoon je auto laten ontgrendelen bij nadering en vergrendelen bij weglopen? Is ook je scherm al opgestart wanneer je instapt. Is ook handiger als je met 2 boodschappentassen aankomt. Dan kan je met je duim of wijsvinger op het knopje van de achterklep drukken. Geldt voor de plus en Ultra.
In het menu onder het autosymbool=> bediening=> vergrendeling=>Alles weergeven. Daar kan je diverseopties en settings instellen voor de wijze van ontgrendelen en vergrendelen. Enjoy!Jan Ausems schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:26:
[...]
Huh? Moet dat zo werken? Ik heb een Plus, maar deze gaat niet vanzelf open als ik de keyfob in m'n zak heb. Moet ik dit dan ergens "aan" zetten?
:strip_exif()/f/image/kP5q7qwkusoxcCy3QXNZvjzZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Anton Krikke op 30-04-2024 23:07 ]
Interessant. Die aanpassing heb je via mobiel gedaan of BT instellingen?BananeBoerBob schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:19:
[...]
Ik heb zelf alleen de audio van oproepen lopen via de auto dan werkt een aparte Flitsmeister prima. Als je echter ook soms via bluetooth muziek wil luistern dan weet ik het ook niet zeker.
Even een vraag die ik nog nergens tegen ben gekomen en ook niet in de handleiding terug is te vinden. Als ik de knoppen aan de linkerzijde op het stuur licht aanraak zie ik dat in de bovenste helft van het scherm maar dat gebeurt niet bij de rechterkant. Is dat een defect of hoort dat zo?
Ik heb trouwens een Cloud Blue SMER en al 6 weken en 6K km zonder problemen. Vanaf dag 1 internet en op 2x na het kleurende scherm alles top!
Dit soort getallen zie ik ook in de boordcomputer. Maar ik hou het ook bij aan de laadpaal en dan zie ik hele andere getallen. Zal wel een combinatie zijn van laadverliezen en een wat optimistische schatting van Volvo in de boordcomputer. Dit zijn dan mijn echte getallen:psuper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:10:
Sinds kort ook een EX30 extended range single motor in ontvangst mogen nemen.
Dit is het verbruik met de eerste 1000km
[Afbeelding]
https://www.autoweek.nl/v...extended-range-ultra-2024
het valt me niet op en zou ook niet weten wat het nut zou zijn. En ik heb er geen last van.Patrick3673 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:06:
Ik heb geen reactie gekregen op een eerdere post hierbij nog een keer.
Even een vraag die ik nog nergens tegen ben gekomen en ook niet in de handleiding terug is te vinden. Als ik de knoppen aan de linkerzijde op het stuur licht aanraak zie ik dat in de bovenste helft van het scherm maar dat gebeurt niet bij de rechterkant. Is dat een defect of hoort dat zo?
Ik heb trouwens een Cloud Blue SMER en al 6 weken en 6K km zonder problemen. Vanaf dag 1 internet en op 2x na het kleurende scherm alles top!
Ondanks dat het eerlijker kan zijn om laadverliezen mee tenemen, kan je dit niet vergelijken zonder de omstandigheden te kennen. Immers laadverliezen nemen toe bij bepaalde omstandigheden. Waar meet je hoeveel er verbuikt is? In de meterkast of bij de laadpaal? Zit er in het eerste geval ook nog 100m grondkabel tussen of maar 3 meter, welke aderdikte is dat dan? Laad je op 11kW, 22, 3,7 of 7,4? Laad je altijd helemaal naar 100% of houd je hem op 90%?RonBuskens schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:33:
[...]
Dit soort getallen zie ik ook in de boordcomputer. Maar ik hou het ook bij aan de laadpaal en dan zie ik hele andere getallen. Zal wel een combinatie zijn van laadverliezen en een wat optimistische schatting van Volvo in de boordcomputer. Dit zijn dan mijn echte getallen:
https://www.autoweek.nl/v...extended-range-ultra-2024
Wat dat betreft dus makkelijker om het verbruik in de auto te gebruiken voor de vergelijking.
Wij zitten de laatste 300km op 16,6kWh/100km bij 53km/u gemiddeld voor de SR met LFP. Redden nu zo'n 300km op een volle accu.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Bij mij ook alleen de linker knoppen. By design en nutteloos...Patrick3673 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:06:
Je ziet het ook bij de ruitenwisserstand. Rechterknoppen laten niet hetzelfde zien inderdaad, maar bij volume krijg je direct het balkje in beeld en bij de microfoon de google assistant onderin.Swerfer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:17:
[...]
Bij mij ook alleen de linker knoppen. By design en nutteloos...
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Manueel !Kris Vermeire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:19:
Vraagje: de Plus heeft een 'elektrische bediende achterklep(, de Core niet. Maar ik vermoed dat je de achterklep van de Core toch ook automatisch opent, mits je natuurlijk op de knop drukt (of hem via de console opent?). M.a.w. de Core heeft toch geen manueel te openen achterklep?
Je hebt een knop op de achterklep om de achterklep te ontgrendelen, dan kan je hem onderaan vastpakken en de achterklep zelf omhoog doen. Gasveren houden hem dan omhoog. Ontgrendelen kan niet via een knop binnen.Kris Vermeire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:19:
Vraagje: de Plus heeft een 'elektrische bediende achterklep(, de Core niet. Maar ik vermoed dat je de achterklep van de Core toch ook automatisch opent, mits je natuurlijk op de knop drukt (of hem via de console opent?). M.a.w. de Core heeft toch geen manueel te openen achterklep?
[ Voor 5% gewijzigd door Sepio op 01-05-2024 11:57 ]
Als deze elektrisch was op de Core had Volvo dat ook wel op die manier verkocht, denk je niet? Het knopje op de achterklep is idd het zelfde op de Core, maar de verdere elektronica ontbreekt daarom zitten er gasveren.Kris Vermeire schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:19:
Nog nooit gezien bij mijn autoPatrick3673 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:06:
Net genoeg om de hond naar binnen/buiten te laten.lmvoo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:26:
Nog een leuk trucje ontdekt: 2x op de achterklep knop aan de binnenkant van de klep drukken en hij sluit na 30 seconden. Geen idee wanneer dit handig is, maar wel een gimmick. Hij telt al piepend af
Je bent op zoek naar dit stuk in de handleiding:Patrick3673 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:06:
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Was mij ook al opgevallen dat alleen links dit doet, maar het staat wel (deels) beschreven
I intend to live forever - so far, so good.
Links grijpt in op besturing auto. Rechts is multimedia. Daarom snap ik de vertraging links wel om per ongeluk toetsen te voorkomen.Buzzin Hornet schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:32:
[...]
Je bent op zoek naar dit stuk in de handleiding:
https://www.volvocars.com...a77a7e089c0a8296870d1a409
Was mij ook al opgevallen dat alleen links dit doet, maar het staat wel (deels) beschreven
Thnxs! Dat is heel handig met zware spullen die je niet in/met een hand kan tillen. Je kan dan uitgesteld de klep laten sluiten en je spullen die zwaar zijn rustig uit de achterbak tillen. Tot nu toe deed ik dat met gevaar dat je de klep op je kop krijgt wanneer je te langzaam bent.lmvoo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:26:
Nog een leuk trucje ontdekt: 2x op de achterklep knop aan de binnenkant van de klep drukken en hij sluit na 30 seconden. Geen idee wanneer dit handig is, maar wel een gimmick. Hij telt al piepend af

Vertraging links? Ik heb geen vertraging links. Knoppen reageren direct.Zapato schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:36:
[...]
Links grijpt in op besturing auto. Rechts is multimedia. Daarom snap ik de vertraging links wel om per ongeluk toetsen te voorkomen.
Niet geheel correct, het advies van Tesla slaat op het BMS:orillion schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:18:
[...]
Dat kan bij LFP geen kwaad, zie ook wat Tesla adviseert bij de LFP accu’s.
it is encouraged to always charge to 100% is for the Battery Monitoring System (BMS) to get an accurate idea of the remaining charge on your battery. The voltage does not change much between near full and near empty for the LFP batteries, and that is what normally is used by the BMS to know your battery's capacity.
Ook een LFP accu slijt op 100% SoC sneller dan bij ~80%, wel minder hard dan een NCM accu.
Het is dus nog steeds verstandig je SoC te managen en alleen naar 100% te laden als je een lange rit in de planning hebt staan, liefst net voor vertrek.
Wanneer ik deze vraag aan de dealer stel hoor ik alleen maar krekels

Mijn auto is 17 april geproduceerd en als ik het VIN nummer invoer bij de normale Volvo app dan zie ik daar 2024 EX30. Dus ga er maar vanuit dat het een 2024 model is.robv73 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:28:
Ik heb 19 april een berichtje van Volvo gehad dat mijn SMER Ultra in productie is gegaan, verwachte levering is eind juni. Krijg ik de MY25 of nog de MY24?
Wanneer ik deze vraag aan de dealer stel hoor ik alleen maar krekels
Die van mij op 8 april en ook MY2024. Waarschijnlijk staan ze op dezelfde boot.killabee.nl schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:32:
[...]
Mijn auto is 17 april geproduceerd en als ik het VIN nummer invoer bij de normale Volvo app dan zie ik daar 2024 EX30. Dus ga er maar vanuit dat het een 2024 model is.
Hoe kom je aan het VIN nummer?killabee.nl schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:32:
[...]
Mijn auto is 17 april geproduceerd en als ik het VIN nummer invoer bij de normale Volvo app dan zie ik daar 2024 EX30. Dus ga er maar vanuit dat het een 2024 model is.
Die heb ik via mijn dealer opgevraagd en doorgestuurd gekregen.
Via de dealert. Heb hem gewoon maar gebeld. Communiceren is niet het sterkste punt binnen de Volvo-gemeenschap. Nou hoef je ook niet te communiceren als er niets is, maar ff de klant op de hoogte brengen, die toch 51 ruggen gaat aftikken, is het minste wat je kunt doen. Toch?

De dealer doet het wel goed maar Volvo Car Lease, of Driver Care e.d reageren gewoon niet. Slechte zaak.
Overigens heb ik m'n VIN nummer al wel gekregen maar ik kan er nog niks mee. Als ik die in de Volvo App open dan wordt ie herkent en wordt ik naar de EX30 app gestuurd maar daar zegt ie dat te vroeg ben en moet wachten tot ik m'n auto heb.........
Maar je kunt dan wel zien, in de 'gewone' Volvo-App, of je uitvoering/kleur klopt (of niet...).XfadeR schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:53:
Ik heb van de week ook geklaagd dat hun communicatie zo slecht is maar je verwacht het niet....geen reactie!![]()
De dealer doet het wel goed maar Volvo Car Lease, of Driver Care e.d reageren gewoon niet. Slechte zaak.
Overigens heb ik m'n VIN nummer al wel gekregen maar ik kan er nog niks mee. Als ik die in de Volvo App open dan wordt ie herkent en wordt ik naar de EX30 app gestuurd maar daar zegt ie dat te vroeg ben en moet wachten tot ik m'n auto heb.........
:strip_exif()/f/image/4WhkqPUy3q9HxqtP7ZCcYXju.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja klopt, dat wel maar is ook het enigeiHansz schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:58:
[...]
Maar je kunt dan wel zien, in de 'gewone' Volvo-App, of je uitvoering/kleur klopt (of niet...).
Misschien staan ze allemaal gezellig op dezelfde boot. Kan het niet echt tracken, krijg nergens een VIN-match, maar er zijn er iig 2* onderweg, allebei stomen ze op naar het Suezkanaal en dat vind ik vreemd met die Houthi-rebellen.
*Allebei een rederij die Geely gebruikt en allebei ongeveer vertrokken op de 20e april. Hoegh met de Trapper (aankomst +/- 3 juni in Zeebrugge) en Wallenius Wilhelmsen met de Morning Post (aankomst 30 mei in Zeebrugge).