Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 38 ... 97 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1956
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:17

Hans1956

Pixel 8 Pro

Na opladen vandaag zag ik dit in de app. Als ik die km's haal ben ik tevreden. Instelling op 'dynamisch'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4IZaf3tApyr84732HBXoi6GJ5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOsOhEPQTydXNdBEmfaSTqwe.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo EX30 | SMER | Plus | Vapour Grey / Indigo | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:16
Joydashy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Niet geheel correct, het advies van Tesla slaat op het BMS:
it is encouraged to always charge to 100% is for the Battery Monitoring System (BMS) to get an accurate idea of the remaining charge on your battery. The voltage does not change much between near full and near empty for the LFP batteries, and that is what normally is used by the BMS to know your battery's capacity.

Ook een LFP accu slijt op 100% SoC sneller dan bij ~80%, wel minder hard dan een NCM accu.

Het is dus nog steeds verstandig je SoC te managen en alleen naar 100% te laden als je een lange rit in de planning hebt staan, liefst net voor vertrek.
Nee dat is niet handig. 1x per week naar 100%. Of loop het risico dat je ene keer van 10 opeens naar 0 staat. Je BMS kan anders het percentage niet meer goed aangeven, ee voltage curve is gewoon anders dan bij een NMC accu. Een LFP degradeert minder snel en houdt het langer vol dan een NMC. 3000 cycli bij 250km is 750.000km. Je moet hem niet eindeloos op 100% laten staan idd.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:27
Vandaag en morgen mag ik in een TMP Ultra rijden, terwijl die van mij een trekhaak krijgt. Je hoort mij niet klagen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D3GlxFyvmbPUXyJkq8Cs_OvhdjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OtYY4PsMJv0vKjmt1dpWDHKc.jpg?f=fotoalbum_large

Mist is ook wel mooi van binnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ktenolix op 01-05-2024 18:00 ]

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAA1111
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-09 20:59
Heeft iemand het ook dat vanuit de verticale roosters bij het aanzetten van de verwarming 19-25 graden nog steeds relatief koude lucht eruit komt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 19:54
Natuurlijk de omstandigheden waren perfect, maar Irwin Versteegh eat your heart out. 😘

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scg99YPOg0jkdkT0YWX4MHqlq2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXak7CHja8cuRjCrG4fA3NW0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jboerma100
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:25
NokiaFan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:39:
Natuurlijk de omstandigheden waren perfect, maar Irwin Versteegh eat your heart out. 😘

[Afbeelding]
Even schrikken voor het eerst 100% geladen, geeft 514 km range aan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

bemeall

Down Under!

iHansz schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:10:
[...]
Misschien staan ze allemaal gezellig op dezelfde boot. Kan het niet echt tracken, krijg nergens een VIN-match, maar er zijn er iig 2* onderweg, allebei stomen ze op naar het Suezkanaal en dat vind ik vreemd met die Houthi-rebellen.

*Allebei een rederij die Geely gebruikt en allebei ongeveer vertrokken op de 20e april. Hoegh met de Trapper (aankomst +/- 3 juni in Zeebrugge) en Wallenius Wilhelmsen met de Morning Post (aankomst 30 mei in Zeebrugge).
Op de Hoegh Tokyo (vertrokken 27/4, aankomst Zeebrugge 14/6) staat in ieder geval ook 1x EX30. Dus waarschijnlijk ook wel meer :P

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 08:09
Ophidian schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Nee dat is niet handig. 1x per week naar 100%. Of loop het risico dat je ene keer van 10 opeens naar 0 staat. Je BMS kan anders het percentage niet meer goed aangeven, ee voltage curve is gewoon anders dan bij een NMC accu. Een LFP degradeert minder snel en houdt het langer vol dan een NMC. 3000 cycli bij 250km is 750.000km. Je moet hem niet eindeloos op 100% laten staan idd.
Ja goed, ik nam even aan dat je minstens 1x per week een goed stuk gaat rijden, anders kan je beter een Fiat 500 kopen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09 22:04
[...]

Misschien staan ze allemaal gezellig op dezelfde boot. Kan het niet echt tracken, krijg nergens een VIN-match, maar er zijn er iig 2* onderweg, allebei stomen ze op naar het Suezkanaal en dat vind ik vreemd met die Houthi-rebellen.

*Allebei een rederij die Geely gebruikt en allebei ongeveer vertrokken op de 20e april. Hoegh met de Trapper (aankomst +/- 3 juni in Zeebrugge) en Wallenius Wilhelmsen met de Morning Post (aankomst 30 mei in Zeebrugge).
Heb je besteld via Volvo zelf? Zo ja, krijg jij dan als status te zien dat ie op transport is? Mijn SR staat nu al sinds ik twee weken geleden de mail kreeg dat ie in productie gaat op ‘in afwachting van productie’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grelis
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-09 17:13
Sinds vanmiddag geen internet meer in de auto. Eerdere keren kwam deze wel bij na een paar kilometer rijden of een reset via pijl omlaag en min, maar deze keer geen geluk.
Hopelijk morgen wel, maar ik hou mijn hart vast. Leaseauto dus ook geen zicht op abbo status.

Eigenlijk wel schandalig dat het bij zoveel mensen niet goed werkt voor iets wat wel redelijk cruciaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Joydashy schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Ja goed, ik nam even aan dat je minstens 1x per week een goed stuk gaat rijden, anders kan je beter een Fiat 500 kopen 😉
Onze XC40 rijdt elke week wel een flink stuk, maar de keren tot 100% geladen is vrij laag. Dat zou ons met de EX30 ook lukken. Mensen die denken er goed aan te doen gaan er een keer door stil vallen. Daarom heeft de LFP ook geen mogelijkheid om een percentage target in te stellen, zodat je toch regelmatig naar 100% gaat.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Dit is Volvo’s statement:
With the Single Motor Standard range, it is an LFP battery, which is safe and recommended to charge to 100% for daily driving, so that is why you do not have the option to set the battery charge level in your car, it is only available for cars with NMC batteries where the recommendation is to only charge to 90% for daily driving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NokiaFan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXde7v5gxU6ze3JleBmmQQvzGG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qky7qBhT4spQ8wypKgLboTmS.jpg?f=fotoalbum_large

Het kon allemaal nog een tandje beter. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grelis
Is er al onderzoek gedaan naar hoeveel de auto meer verbruikt in Performance AWD modus vergeleken met niet met verder dezelfde omstandigheden en rijstijl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grelis
Grelis schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:20:
Sinds vanmiddag geen internet meer in de auto. Eerdere keren kwam deze wel bij na een paar kilometer rijden of een reset via pijl omlaag en min, maar deze keer geen geluk.
Hopelijk morgen wel, maar ik hou mijn hart vast. Leaseauto dus ook geen zicht op abbo status.

Eigenlijk wel schandalig dat het bij zoveel mensen niet goed werkt voor iets wat wel redelijk cruciaal is.
Ook vanochtend geen internet, zal wel even kijken wat volvo support voor me kan betekenen.. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
Grelis schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:01:
Is er al onderzoek gedaan naar hoeveel de auto meer verbruikt in Performance AWD modus vergeleken met niet met verder dezelfde omstandigheden en rijstijl?
Goed punt!

De testen van onze Noorse vrienden die allemaal een AWD in lagere temperaturen rijden. Of Irwin die met eenzelfde TMP Ultra met verwarming op 25 graden, stoelverwarming op standje 3 (beide stoelen), tegenwind 135 km/h gaat rijden… ik neem het allemaal niet serieus. Vind het eerlijk gezegd een kleine schande dat Irwin hier nooit op is teruggekomen.

Pak eens de gemiddelde EX30, dus een SMER Plus en rijd eens normaal. Dan weet ik zeker dat er heel andere waardes worden behaald.

Het is helaas net als op tv, negativiteit is goed voor de clicks en scoort nou eenmaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13:43
JSD00 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:19:
[...]
Heb je besteld via Volvo zelf? Zo ja, krijg jij dan als status te zien dat ie op transport is? Mijn SR staat nu al sinds ik twee weken geleden de mail kreeg dat ie in productie gaat op ‘in afwachting van productie’.
Besteld en gekocht als particulier via de dealert. Alleen als je via CbV besteld, krijg je informatie over voortgang en status te zien. Iemand die straks 51 ruggen aftikt, krijg GEEN informatie, dan alleen zelf maar bellen. Daardoor wel doorgekregen dat auto gemaakt is op 8 april, VIN doorgekregen en maar gegokt op welke boot hij staat. :+

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthGoofy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:11
AAA1111 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:19:
Heeft iemand het ook dat vanuit de verticale roosters bij het aanzetten van de verwarming 19-25 graden nog steeds relatief koude lucht eruit komt?
Bij mij hetzelfde, staat standaard op 24° (airco - auto - low), lager geeft een te frisse bries, was onaangenaam, zeker met het weer van de afgelopen weken/maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
DarthGoofy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Bij mij hetzelfde, staat standaard op 24° (airco - auto - low), lager geeft een te frisse bries, was onaangenaam, zeker met het weer van de afgelopen weken/maanden.
Ik varieer tussen 18 en 19. Geeft aangename temperatuur. Is natuurlijk wel subjectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02

TheFruitNerd

iets met fruit

NokiaFan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Goed punt!

De testen van onze Noorse vrienden die allemaal een AWD in lagere temperaturen rijden. Of Irwin die met eenzelfde TMP Ultra met verwarming op 25 graden, stoelverwarming op standje 3 (beide stoelen), tegenwind 135 km/h gaat rijden… ik neem het allemaal niet serieus. Vind het eerlijk gezegd een kleine schande dat Irwin hier nooit op is teruggekomen.

Pak eens de gemiddelde EX30, dus een SMER Plus en rijd eens normaal. Dan weet ik zeker dat er heel andere waardes worden behaald.

Het is helaas net als op tv, negativiteit is goed voor de clicks en scoort nou eenmaal. :)
Ik vind het eigenlijk wel een leuke uitdaging om een test te doen. Zal eens kijken of ik komend weekend een test traject kan doen (volledig niet-wetenschappelijk). Bijvoorbeeld een traject van 30km, binnendoor + snelweg. De ene keer performance uit en de andere keer aan. Natuurlijk heb je met performance ook geen one-pedal drive, dus ook geen regeneratie. Dat zal zeker effect hebben.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NokiaFan schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:26:
[...]

Goed punt!

Rijstijl heeft ook een grote invloed op het verbruik, ik rij nu een Kona en die wordt eind dit jaar opgevolgd door een EX30. Als mijn vrouw rijd dan is het verbruik van de Kona steevast 2kWh/100km hoger.

Zelf rij ik op ACC 107km/h en haal ik met deze omstandigheden +/-14kWh/100km als mijn vrouw rijdt dan is dat minimaal 16kWh/100km, waar het precies inzit weet ik niet, ik denk dat het komt door onrustiger rijgedrag, zij houdt niet van ACC.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSD00
iHansz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Besteld en gekocht als particulier via de dealert. Alleen als je via CbV besteld, krijg je informatie over voortgang en status te zien. Iemand die straks 51 ruggen aftikt, krijg GEEN informatie, dan alleen zelf maar bellen. Daardoor wel doorgekregen dat auto gemaakt is op 8 april, VIN doorgekregen en maar gegokt op welke boot hij staat. :+
Apart inderdaad... Ik heb via CbV wel een VIN in mijn EX30-app staan, misschien duidt dat erop dat ie toch al gebouwd en onderweg is maar dat de status gewoon nog niet is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:33
Ik las ergens dat opd juist negatief kan werken op verbruik bij onbedoeld los laten van stroompedaal. Iedere keer moet auto (zwaar) weer op snelheid gebracht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 13:50
Zapato schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:14:
Ik las ergens dat opd juist negatief kan werken op verbruik bij onbedoeld los laten van stroompedaal. Iedere keer moet auto (zwaar) weer op snelheid gebracht worden.
Ik rij met de megane ook vaak in de binnenstad zoveel mogelijk met max regenereren en op de snelweg zo min mogelijk. Merk dat dat inderdaad het zuinigste is. Gewoon laten rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:08
[...]

Ik heb ook net mijn VIN gekregen via de dealer...waar kan ik die informatie vinden over boot, locatie etc? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iHansz
robv73 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb ook net mijn VIN gekregen via de dealer...waar kan ik die informatie vinden over boot, locatie etc? :)
Je kunt deze site proberen: https://e-tracking.net/tracking/roro-tracking, maar ervaring leert dat er geen match is. Als je weet wanneer hij precies gebouwd is (in Zhangjiakou), dan kun je Googlen wanneer er weer een schip (vaak Hoegh of Wallenius Wilhelmsen) vertrekt vanuit Shanghai of Taicang richting Zeebrugge. Ze doen er zo'n 40 dagen over naar Zeebrugge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
JSD00 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Apart inderdaad... Ik heb via CbV wel een VIN in mijn EX30-app staan, misschien duidt dat erop dat ie toch al gebouwd en onderweg is maar dat de status gewoon nog niet is bijgewerkt.
De informatie die je in je account ziet wat betreft levertijd kun je geen pijl op trekken. Bij mij stond heel lang dat ie over 2 weken er zou zijn. Duurde alsog 6 :)

De ene persoon krijgt wel informatie over de levering, de ander niet. Het is groot prut systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

bemeall

Down Under!

robv73 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:30:
De onze staat op een schip van Hoegh, en is met VIN via deze link te tracken: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 14:50
Ik denk dat er toch veel lease rijders zijn die altijd tot 100 % laden inder het mom van dat ze over 4 jaar toch weer wat anders rijden.bij mij in de straat zijn er 3 en die laden altijd tot 100 % op..wat het verbruik betreft zijn de weersomstandigheden van grote invloed de temperatuur maar vooral ook de wind.. reed gisteren traject van 90 km heen verbruik 15,1 KWh en zelfde weg half uur later terug verbruik 16.7 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 08:09
Ophidian schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:12:
Dit is Volvo’s statement:

With the Single Motor Standard range, it is an LFP battery, which is safe and recommended to charge to 100% for daily driving, so that is why you do not have the option to set the battery charge level in your car, it is only available for cars with NMC batteries where the recommendation is to only charge to 90% for daily driving.
Bedenk wel even welk belang een leverancier heeft. Ze willen absoluut voorkomen dat je elke maand aan de lijn hangt met klachten over je BMS of dat je eens per-ongeluk met lege accu langs de weg stond door matige BMS reporting.

Wat ze niet uitmaakt is of jou accu over 8 jaar 95% of 90% aan capaciteit over heeft, daar gaan ze als leverancier geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Laatst online: 13:50
Francisco schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:41:
Ik denk dat er toch veel lease rijders zijn die altijd tot 100 % laden inder het mom van dat ze over 4 jaar toch weer wat anders rijden.bij mij in de straat zijn er 3 en die laden altijd tot 100 % op..wat het verbruik betreft zijn de weersomstandigheden van grote invloed de temperatuur maar vooral ook de wind.. reed gisteren traject van 90 km heen verbruik 15,1 KWh en zelfde weg half uur later terug verbruik 16.7 KWh
Dit hoor ik ook veel helaas. Wij laden doordeweeks tot 80 (megane zegt60 tot 80 als aangeraden dagelijks) en vrijdag tot 100 als we weten dat de EV dat weekend gaat worden gebruikt ipv de ICE. Laden niet voor de deur, dus de auto staat dan met 85 ofzo voor de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 02-05-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myquandro
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 15:08
Francisco schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:41:
wat het verbruik betreft zijn de weersomstandigheden van grote invloed de temperatuur maar vooral ook de wind.. reed gisteren traject van 90 km heen verbruik 15,1 KWh en zelfde weg half uur later terug verbruik 16.7 KWh
Wind kan echt een behoorlijke impact hebben op het verbruik. Luchtweerstand stijgt met het kwadraat van de snelheid, dat is dan dus de luchtsnelheid. Heb je windkracht 2 (2 m/s) wind mee op de heen weg en op de terugweg windkracht 2 windtegen en rijd je 100km/h, dan neemt de luchtsnelheid 15% toe en neemt de luchtweerstand met 33% toe. Even de aanname dat op die snelheid 80% van je verbruik door luchtweerstand komt neemt dan het totale verbruik van de auto met ongeveer een kwart toe. Dat zal in de praktijk misschien iets minder zijn als door de hogere belasting de efficiëntie iets beter wordt, maar een 20% hoger verbruik lijkt mij realistisch. Rijd je dan op de weg heen 145 Wh per km, dan is dit op de weg terug zo'n 30Wh per km hoger. En dat is nog maar met windkracht 2. Gaat het echt hard waaien, dan wordt dat verschil een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAA1111
[...]

Dus mijn aanname is dat dit normaal is voor de auto :). Naar mijn idee knalt er alleen warme lucht uit als je setting op High set (maximaal)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AAA1111
Zapato schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Ik varieer tussen 18 en 19. Geeft aangename temperatuur. Is natuurlijk wel subjectief.
En ook dan standaard een “koude” luchtstroom? Bij mij in ieder geval wel. Vandaar dat ik het op low zet… aan de passagierskant wordt het anders als “te koud” ervaren (18-23 graden blijft relatief koude lucht uit komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Joydashy schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:54:
[...]

Bedenk wel even welk belang een leverancier heeft. Ze willen absoluut voorkomen dat je elke maand aan de lijn hangt met klachten over je BMS of dat je eens per-ongeluk met lege accu langs de weg stond door matige BMS reporting.

Wat ze niet uitmaakt is of jou accu over 8 jaar 95% of 90% aan capaciteit over heeft, daar gaan ze als leverancier geen last van hebben.
Bij een LFP accu is de kans dat de accu eerder kapot is dan de carrosserie klein. Het aantal cycli bij dergelijke degratie is vrij hoog. Liever dat dan wel gekke sprongen in accu percentage.

Uberhaupt wisselt het voltage weinig bij een LFP, dus hem vaker op 100% hebben levert minder schade dan bij een NMC.

Dat percentage wisselen heb ik al eens gezien. Op basis van geladen kWh zat er meer procentueel in dan zou moeten. Ook resterende tijd was te hoog voor het percentage. Naar de 100 toe trok dit recht.

[ Voor 11% gewijzigd door Ophidian op 02-05-2024 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 16:19

Swerfer

Hmm...

[...]

Ik heb langere tijd een losse temperatuursensor in de auto gehad. Die gaf 20 graden aan waar de EX30 op 23 stond ingesteld. Ik heb op verschillende plaatsen gemeten van op het dashboard tot tussen stoelen. De EX30 wijkt nogal af.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

TheFruitNerd schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:43:
[...]

Ik vind het eigenlijk wel een leuke uitdaging om een test te doen. Zal eens kijken of ik komend weekend een test traject kan doen (volledig niet-wetenschappelijk). Bijvoorbeeld een traject van 30km, binnendoor + snelweg. De ene keer performance uit en de andere keer aan. Natuurlijk heb je met performance ook geen one-pedal drive, dus ook geen regeneratie. Dat zal zeker effect hebben.
Zorg voor zoveel mogelijk gelijke omstandigheden. Het wordt weer koeler van het weekend dus zorg dat je auto eerst goed is opgewarmd voordat je de eerste test uitvoert. Anders krijg je bij jee erste test vertekend beeld omdat de verwarming harder moet werken.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• punky
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-12-2024
Nu 2 weken de Volvo EX30 SMER Ultra.

Vanaf het begin internet, 2 ID's en werkt allemaal best wel lekker.
Vooral het rijden is zalig.
Wel wat kleine dingetjes maar daar stoor ik me niet zo aan, wordt wel een keer opgelost.
We kunnen gelukkig wel thuis laden dus die 6A och ja.
Laden dynamisch dus gewoon via de app wanneer de stroom het voordeligste is :) .

Tot nog toe zijn wij beide zeer gelukkig met de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TotalBB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-08 20:18
punky schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:07:
Nu 2 weken de Volvo EX30 SMER Ultra.

Vanaf het begin internet, 2 ID's en werkt allemaal best wel lekker.
Vooral het rijden is zalig.
Wel wat kleine dingetjes maar daar stoor ik me niet zo aan, wordt wel een keer opgelost.
We kunnen gelukkig wel thuis laden dus die 6A och ja.
Laden dynamisch dus gewoon via de app wanneer de stroom het voordeligste is :) .

Tot nog toe zijn wij beide zeer gelukkig met de auto.
Nu anderhalve week de SMER Plus en wij hebben exact dezelfde ervaringen. Alleen werkte IITC bij ons niet bij de aflevering, maar kregen we het een dag later alsnog aan de praat. Sindsdien werkt het allemaal als een zonnetje. Het rijdt inderdaad heerlijk en ook het verbruik na zo'n 800 gemengde kilometers (gemiddeld 15,9/100) valt me alleszins mee na alle horrorverhalen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeloe-67
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 04-12-2024
Heeft er al iemand een nieuwe telefoon gekoppeld?
Net alles voor elkaar met Internet/Vodafone e.d.
Het werkt nu goed met internet.

Over een maand een nieuwe telefoon.
Hopelijk gaat dit niet weer hetzelfde drama worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton Krikke
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-03 17:58
Loeloe-67 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 08:14:
Heeft er al iemand een nieuwe telefoon gekoppeld?
Net alles voor elkaar met Internet/Vodafone e.d.
Het werkt nu goed met internet.

Over een maand een nieuwe telefoon.
Hopelijk gaat dit niet weer hetzelfde drama worden.
Lijkt me geen verband te houden met internet/Vodafone (IITC). De telefoon wordt via bluetooth gekoppeld en staat los van de internetverbinding.
Het juiste profiel kiezen => telefoon verwijderen=> Telefoon koppelen via Bluetooth +> profiel opslaan en bellen maar. Heb je meerdere profielen dan even opletten dat het juiste profiel geladen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Niet online
Rij nu een aantal dagen op versie 1.3

na de update wat problemen met verbindingen, app wilde niet meer verbinden en geen IITC, maar dat loste zichzelf na enkele uren op.
  • Laadstroom beperking blijft nu gewoon staan op de ingestelde waarde.
  • Ingestelde volg afstand van de ACC blijft resetten naar lang (helaas)
  • de ACC lijkt iets minder vaak te schrikken van vrachtwagens bij het inhalen, maar is nog niet helemaal weg
  • Radio is wat mij betrefd nog slechter geworden. Er wordt nu sneller tussen DAB en FM geschakeld. Bij terugschakelen naar FM staat het volume opeens op een tandje of wat harder. Dus nu gaat de radio bij het gebruik van de rem opeens veel harder spelen. Voor nu de optie in de instellingen voor het zoeken naar de sterkste zender maar even uitgeschakeld. Hierdoor valt de radio uit bij slecht signaal maar dat is altijd nog beter als telkens een knallende radio bij elk stoplicht..

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

Qua verbruik ben ik ook best tevreden.
Gisteren van Nieuwleusen (net boven Zwolle) naar Amersfoort gereden. 81 km vooral snelweg met 100 km/ uur met ACC.
Heenweg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPcxwPn6LpxjtEnCxCWkQ8rXmRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ru26Pyn0uHFcAlaSoAEqKOMt.jpg?f=fotoalbum_large
Terug met AC op standje 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crb4ulMb1TgyH_Z34USeIzNvM3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8daitq6ywQGywF4e9QPkDMXF.jpg?f=fotoalbum_large
Mij hoor je niet klagen...

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoex30
  • Laatst online: 28-09 18:03
Goedemorgen allemaal, iemand nog nieuws over de OTA van versie 1.3?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekran
  • Laatst online: 09:51
Volvoex30 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:58:
Goedemorgen allemaal, iemand nog nieuws over de OTA van versie 1.3?.
Kopie uit Facebook officiële Volvoex30 groep; Official statement coming up 🙂 It has been released for retail locations to upgrade at the workshop and then there is some work being done to verify that everything works smooth. That usually means somewhere around 3 weeks to get to an OTA. However since this is one of the first software updates for the EX30 I reckon it might be a bit longer. /Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09 15:40
Ben bij de dealer nu.
1.3 komt niet OTA, over een aantal weken 1.4, wel OTA.

Had een afspraak ingepland voor 1.3 omdat de support aangaf dat dit het probleem van het niet hebben van een internetverbinding in de auto zou oplossen: niet dus.
(btw: ik heb altijd IITC gehad, tot 1,5 week geleden.)

De dealer gaf aan dat dit (omdat het een CbV auto betreft) via CbV opgelost dient te worden. De monteur heeft een verzoek ingedient, nu in afwachting van respons...

[ Voor 6% gewijzigd door Zwijntje op 03-05-2024 10:22 ]

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

VicSmurf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:24:
[...]

Ik ga met mijn 3D printer er een kapje overheen printen met een telefoonhouder "ingebouwd". Samen met de WiCAN (https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican) kan ik wellicht ook nog achter het stuur de snelheid en andere informatie laten zien....

Geen idee of het gaat werken maar we gaan het zien :-)
Heb jij de WiCAN aan de praat gekregen met de EX30? Ik heb zelf wel verbinding met de dongle, maar krijg het uitlezen van de CAN-Bus niet werkend. Ik vermoed verkeerde instellingen van baudrate of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktenolix
Helaas sinds vanmorgen geen internet meer.. dagje bij de dealer gestaan voor de trekhaak. Die zit er dan wel op :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-09 21:01
netjes toch !NokiaFan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:39:

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ootje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-09 21:01
ik ga de mijne ook op 90 procent zetten...kijken wat hij aangeeft, blijkt dat hij na een maand uitlezen steeds meer richting realiteit aangeeft. Soms is het echt bizar 50procent op 150 km.
Hans1956 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:08:

Na opladen vandaag zag ik dit in de app. Als ik die km's haal ben ik tevreden. Instelling op 'dynamisch'.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzin Hornet
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ktenolix schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:44:
Helaas sinds vanmorgen geen internet meer.. dagje bij de dealer gestaan voor de trekhaak. Die zit er dan wel op :')
Ik heb dit nu ook een paar keer gehad (zakelijke lease) maar 30s de SOS knop indrukken en dan paar min wachten en alles werkt steeds weer.

I intend to live forever - so far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwijntje
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09 15:40
Mijn dealer vertelde dat vanaf week 21 software versie 1.4 beschikbaar zou komen.

Volvo EX30 Plus SMER Moss Yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grelis
Buzzin Hornet schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik heb dit nu ook een paar keer gehad (zakelijke lease) maar 30s de SOS knop indrukken en dan paar min wachten en alles werkt steeds weer.
Net even geprobeerd, maar helaas zonder effect.
(zakelijke lease. Eerste maand wel internet, maar sinds woensdag niet meer)

[ Voor 10% gewijzigd door Grelis op 03-05-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grelis
Zit nu op dag 3 zonder IITC en het begint aardig vervelend te worden om elke keer de hotspot op mijn telefoon aan te zetten en te verbinden in de auto. Bovenop een aantal andere instellingen die niet bewaard blijven.

Volvo Care tot nu toe 3 keer aan de lijn gehad:
- Woensdag, persoon zie dat hij er niet zo veel verstand van de EX30 en de problemen had en zou mij binnen een paar minuten laten terugbellen door iemand die er meer van wist. Nooit meer wat van gehoord
- Donderdag, persoon zei dat hij er weinig aan kon doen en ik geduld moest hebben want er zou een storing zijn. Ticket voor mij aangemaakt voor het geval dat er extra info vrij zou komen over de "storing". Niets meer van vernomen.
- Vrijdag (vandaag), persoon zei dat alle problemen met de EX30 doorgestuurd moeten worden naar de dealer. Dealer kon ook niet veel betekenen want de werkplaats was net dicht, dus moet maar mijn hotspot gebruiken. Kwam wel nog met de tip om WiFi uit te zetten in de hoop dat de auto dan wat harder probeert een mobiel netwerk op te zetten.

Als de auto werkt is het een hele fijne.

We wachten geduldig verder. Na mijn vakantie maar eens een werkplaatsbezoek plannen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

[...]

Ik ga met mijn 3D printer er een kapje overheen printen met een telefoonhouder "ingebouwd". Samen met de WiCAN (https://www.crowdsupply.com/meatpi-electronics/wican) kan ik wellicht ook nog achter het stuur de snelheid en andere informatie laten zien....

Ik zou er niet te veel van verwachten. Heb zelf een OBD2 dongle, maar de data die daar uit komt is zeer beperkt en met een heel lage refresh rate (iets van => 60s)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

mausy5043 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:02:
[...]

Ik zou er niet te veel van verwachten. Heb zelf een OBD2 dongle, maar de data die daar uit komt is zeer beperkt en met een heel lage refresh rate (iets van => 60s)
Het is mij nu gelukt data van de canbus in mijn MQTT broker te krijgen. Ik krijg meer keer per seconde data binnen, maar het is mij nog niet gelukt om de SoC eruit te filteren. Car Scanner (app) geeft de SoC keurig weer. Maar eens contact opnemen met de maker om het id en pid op te vragen van de SoC van een EX30. In Car Scanner was de EX30 in ieder geval al toegevoegd...

O ja, je auto moet 'aan' staan. Anders komt er geen data van de canbus, maar de WiCAN blijft wel van spanning voorzien en verbonden met WiFi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjanie
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:18
[...]

heb je dit gedaan? zoja, werkt dit en zou je misschien de STL willen delen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Zwijntje schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 17:33:
Mijn dealer vertelde dat vanaf week 21 software versie 1.4 beschikbaar zou komen.
Jaja, en 1.3 zou deze week komen. Ik geloof het pas als ik het zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktenolix
Buzzin Hornet schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Nog niet geprobeerd, toen ik eind van de middag opnieuw de auto instapte had ik ineens weer internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ktenolix schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Nog niet geprobeerd, toen ik eind van de middag opnieuw de auto instapte had ik ineens weer internet.
Niet alle IITC problemen vinden dus kennelijk hun oorzaak in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarthGoofy
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:11
mausy5043 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 21:36:
[...]

Jaja, en 1.3 zou deze week komen. Ik geloof het pas als ik het zie.
De app-versie is sinds gisteren 1.4, hopelijk volgt OTA 1.4 dan snel 🤞🏻

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:02
Voor €0,28 / kWh wil ik hier wel even snelladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O79oBkwTtuo0MXjgi-BxnWbXxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yo7wLZ71DkRqNC15y1yoqy17.jpg?f=fotoalbum_large

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
ajouwens schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:58:
Voor €0,28 / kW wil ik hier wel even snelladen.

[Afbeelding]
En hoe bevalt de hond het? 🙃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajouwens
iHansz schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:45:
[...]

En hoe bevalt de hond het? 🙃
De vloer in de kofferbak moet wel in de lage stand, anders in de afstand tot het dak te krap. Ik moet er nog een schot inbouwen zodat ik wat ruimte aan de zijkant heb om een boodschappentas oid neer te kunnen zetten. Dat het niet de ruimte zou zijn zoals in een V70, dan wisten we 😆, maar dit is goed te doen zo.

Marstek Venus E (v2) V152, 1 fase 40A, Solar 2kW (max), Home Assistant, Unifi, Volvo EX30 SMER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Bugje ontdekt: als je gebeld wordt met anoniem nummer krijg je geen melding op het scherm, wel melodie en een melding in meldingcentrum. Met nummerherkenning wel gewoon melding in het scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:40

Reinier

\o/

ajouwens schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:58:
Voor €0,28 / kW wil ik hier wel even snelladen.
kWh ;)

Wel bizar hoe goedkoop Tesla in NL is. Vooral met abonnement. Hier in Duitsland betaal ik nog gewoon €0,62/kWh.

[ Voor 26% gewijzigd door Reinier op 04-05-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
In de nieuwe app is het verbruik in het logboek nu in kWh/100km. Nog testen of hij gemiddeld verbruik nu niet alleen de laatste rit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39
Swerfer schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Heb jij de WiCAN aan de praat gekregen met de EX30? Ik heb zelf wel verbinding met de dongle, maar krijg het uitlezen van de CAN-Bus niet werkend. Ik vermoed verkeerde instellingen van baudrate of zo.
Nee, is (nog) niet gelukt. Ik heb ook een XC90 en daar werkt het out of the box. Ik weet nog niet precies waarom het niet werkt met de EX30. Ik heb op een video op YouTube (YouTube: Volvo EX30 (Smart #1 Smart #3, maybe Zeekr X)⚡hidden parameters in O...) wel gezien dat het zou moeten werken met een andere dongle dus het zou ook aan de WiCAN kunnen liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Francisco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-08 14:50
Wat is het geheim bij al die ex30 rijders met afgeplakte kentekens, doen ze dat bij de supermarkt ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39
erikjanie schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:19:
[...]

heb je dit gedaan? zoja, werkt dit en zou je misschien de STL willen delen? :*)
Moet het nog steeds doen, was er aan begonnen maar *moest* toen op vakantie ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Francisco schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:10:
Wat is het geheim bij al die ex30 rijders met afgeplakte kentekens, doen ze dat bij de supermarkt ook?
Wat heb je er op tegen? Als iemand het doet, lekker laten?

Misschien wil iemand beperken dat er steeds meer gegevens aan een profiel gekoppeld kunnen worden. Ja dan moet je niets op internet zetten, maar dat moet je maar voor jezelf bepalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

VicSmurf schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Nee, is (nog) niet gelukt. Ik heb ook een XC90 en daar werkt het out of the box. Ik weet nog niet precies waarom het niet werkt met de EX30. Ik heb op een video op YouTube (YouTube: Volvo EX30 (Smart #1 Smart #3, maybe Zeekr X)⚡hidden parameters in O...) wel gezien dat het zou moeten werken met een andere dongle dus het zou ook aan de WiCAN kunnen liggen.
Het is mij gelukt. WiCAN instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBTibQgF_WDn9_HK1lUBEZ7AyTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAb8m3pAtAQDpOytXSSFQLxe.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant MQTT request automation:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: ODB2 SoC request
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /10
condition:
  - condition: state
    entity_id: sensor.smartevse_car_connected
    state: "True"
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      qos: 0
      retain: false
      topic: wican/5432048fec3d/can/tx
      payload: >-
        {"bus":"0","type":"tx","ts":41525, "frame":
        [{"id":500176437,"dlc":8,"rtr": false,"extd":true,"data":[3,34,72,1,
        170,170,170,170]}]}
mode: single

Home Assistant MQTT:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- name: "ODB2 SoC"
  state_topic: "wican/5432048fec3d/can/rx"
  unit_of_measurement: "%"
  unique_id: "ODB2_SoC_01"
  value_template: >
    {% set id = value_json.frame[0].id %}
    {% if id == 516337280 %}
      {% set byte4 = value_json.frame[0].data[4] | float %}
      {% set byte5 = value_json.frame[0].data[5] | float %}
      {{ ((byte4 * 256 + byte5) * 0.002) | round(0) }}
    {% endif %}

Home Assistant automation (ik heb de variable integration in gebruik die ook na een restart de waarde behoudt):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: EX30 SoC variable
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.odb2_soc
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.odb2_soc
    above: -1
    below: 105
action:
  - service: var.set
    data:
      entity_id: var.ex30_soc
      value_template: "{{ states(\"sensor.odb2_soc\") }}"
mode: single

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjpJIRtW6v-FWQofZS2gnVAh9C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rArpsjHCCyFZOYXIfi0SjDDu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Swerfer op 06-05-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

DarthGoofy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:14:
[...]

De app-versie is sinds gisteren 1.4, hopelijk volgt OTA 1.4 dan snel 🤞🏻
De app-versie heeft helemaal niks te maken met de versie in de auto. Sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton Krikke
Ophidian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:03:
Bugje ontdekt: als je gebeld wordt met anoniem nummer krijg je geen melding op het scherm, wel melodie en een melding in meldingcentrum. Met nummerherkenning wel gewoon melding in het scherm.
Ik vind het eigenlijk een feature! ipv een bugje. Ik neem nooit anoniem op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Anton Krikke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:38:
[...]

Ik vind het eigenlijk een feature! ipv een bugje. Ik neem nooit anoniem op.
Ik bel vaak anoniem nog, vergeet het uit te zetten als ik dienst gehad heb. Wil niet dat patiënten mijn 06 hebben. Daardoor viel het ons op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Ophidian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:20:
[...]

Ik bel vaak anoniem nog, vergeet het uit te zetten als ik dienst gehad heb. Wil niet dat patiënten mijn 06 hebben. Daardoor viel het ons op.
Dat snap ik heel goed. Maar dan heb je vast wel eens dat mensen die je belt niet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Anton Krikke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:59:
[...]

Dat snap ik heel goed. Maar dan heb je vast wel eens dat mensen die je belt niet opnemen.
Nog erger, geblokkeerd zelfs, ondanks dat ze weten van de afapraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:20:
[...]

Zonde dat jouw werkgever het niet de moeite vindt om jou van een telefoon te voorzien. Ik heb een aparte telefoon voor het werk. Wel zo makkelijk en na mijn dienst gaat ie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:10:
[...]

Zonde dat jouw werkgever het niet de moeite vindt om jou van een telefoon te voorzien. Ik heb een aparte telefoon voor het werk. Wel zo makkelijk en na mijn dienst gaat ie uit.
Ik ben eigen baas, dus dan betaal ik het zelf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 15:39
iHansz schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Besteld en gekocht als particulier via de dealert. Alleen als je via CbV besteld, krijg je informatie over voortgang en status te zien. Iemand die straks 51 ruggen aftikt, krijg GEEN informatie, dan alleen zelf maar bellen.
Dat is sinds vorige maand veranderd. Als je aangeeft bij bestellen dat je op de hoogte wil worden gehouden van bestelinformatie en aanbiedingen dan krijg je informatie tot aan levering, bijvoorbeeld wanneer je auto in productie gaat of de dealer nadert ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frenkel88
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-09 21:37
IT-Crowd schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:17:
Rij nu een aantal dagen op versie 1.3

na de update wat problemen met verbindingen, app wilde niet meer verbinden en geen IITC, maar dat loste zichzelf na enkele uren op.
  • Laadstroom beperking blijft nu gewoon staan op de ingestelde waarde.
  • Ingestelde volg afstand van de ACC blijft resetten naar lang (helaas)
  • de ACC lijkt iets minder vaak te schrikken van vrachtwagens bij het inhalen, maar is nog niet helemaal weg
  • Radio is wat mij betrefd nog slechter geworden. Er wordt nu sneller tussen DAB en FM geschakeld. Bij terugschakelen naar FM staat het volume opeens op een tandje of wat harder. Dus nu gaat de radio bij het gebruik van de rem opeens veel harder spelen. Voor nu de optie in de instellingen voor het zoeken naar de sterkste zender maar even uitgeschakeld. Hierdoor valt de radio uit bij slecht signaal maar dat is altijd nog beter als telkens een knallende radio bij elk stoplicht..
Een tip is om de app Open Radio te downloaden via de Play Store op de auto. Dan luister je internetradio en heb je geen last. Zit geen reclame in. Dan moet je natuurlijk wel werkend internet in de auto hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Frenkel88 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:17:
[...]

Een tip is om de app Open Radio te downloaden via de Play Store op de auto. Dan luister je internetradio en heb je geen last. Zit geen reclame in. Dan moet je natuurlijk wel werkend internet in de auto hebben.
Ik gebruik ook al een jaar Open Radio en luister eigenlijk nooit meer naar FM/DAB+.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IT-Crowd
  • Niet online
Ik ga het ook zeker even proberen, maar het is eigenlijk wel te bezopen voor worden dat Volvo het niet eens voor elkaar krijgt om de radio naar behoren te laten werken.
Kan me niet voorstellen dat er tijdens de (neem ik aan) vele testkilometers met deze auto niemand heeft gezegd "He dat is gek als ik op de rem trap gaat de radio haperen, daar moeten we eens even naar kijken".

Volvo EX30 SMER Ultra Vapour Grey, trekhaak, Ratio IO6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

IT-Crowd schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:42:
Ik ga het ook zeker even proberen, maar het is eigenlijk wel te bezopen voor worden dat Volvo het niet eens voor elkaar krijgt om de radio naar behoren te laten werken.
Kan me niet voorstellen dat er tijdens de (neem ik aan) vele testkilometers met deze auto niemand heeft gezegd "He dat is gek als ik op de rem trap gaat de radio haperen, daar moeten we eens even naar kijken".
Testpiloten hebben doorgaans de radio niet aan, omdat ze gefocust moeten zijn op hoe de auto reageert en de geluiden die daarbij eventueel gemaakt worden belangrijker zijn dan de actuele opbrengst van het glazen huis. ;)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

Om te zien of er verschil zit in het verbruik met de TMP tussen AWD aan of uit, heb ik dit weekend een paar rondjes gereden op een vaste route.

Algemeen
Op zaterdag heb ik met mooi weer de eerste ronde gemaakt. Helaas werd ivm het regenfront de tweede ronde afgebroken, dat zou de data te veel verstoren.

Parameters
De auto waar ik in rijd is een EX30 TMP, draait op software 1.3 en staat op 19" banden (Goodyear Efficient Grip Performance 245/45R19). Voor de start van de eerste ronde heb ik de auto eerst 20 minuten "warm gereden" en afgetopt tot 80%. Na elke rit idem om het werkelijk verbruik te meten. De kachel stond op 19 graden, stoel- en stuurverwarming stonden uit.

Route
Hieronder een link naar de gebruikte route.
Het begin en einde is bij een snellader langs de A2, dat maakt het makkelijk om het rondje te maken en dan kun je ook zien wat je exacte verbruik is. De ronde gaat over snelweg, provinciale weg en een stukje door stedelijk gebied.

Route: https://maps.app.goo.gl/pAAYuXpn19frknJr5

Resultaten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hQxqq-rVqowhmk2RnNfFQV4m8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BEjBeW0VvHvdiJKwiLL3mUhk.jpg?f=user_large
Werkelijk verbruik is kWh gedeeld door afstand.
AWD aan is Performance Mode (one pedal drive uit).

Opmerkingen EX30
De eerste 1.500km zitten er op en ik begin aan de auto gewend te raken. Natuurlijk springt het vermogen er bij de TMP wel uit, maar ook als je het rustig aan doet heeft de auto een hoog fun gehalte. Natuurlijk zijn er ook bijzonderheden te noemen;

- Alleen een tablet in het midden is voor mij geen probleem, je raakt er makkelijk aan gewend.
- Wel zijn sommige opties iets wat (te) ver weg in de menu's verborgen.
- Stoelzitting had van mij iets langer gemogen (ondersteuning bovenbenen).
- Bij langere bochten verslikt het knipperlicht zich nog wel eens (blijft hangen / gaat dubbel).
- Instelling afstand tot tegenligger (Pilot Assist) staat telkens op lang. Om het op kort te krijgen, moet je eerst naar middel anders springt hij terug naar lang.
- Pilot Assist zit duidelijk in de pubertijd (niet in de kinderschoenen, maar ook niet volwassen).
Op de snelweg werkt het over het algemeen goed, maar wil nog wel eens abrupt remmen of ingrijpen.
- Melding voor handen aan het stuur wil soms spontaan opkomen terwijl je de handen wel aan het stuur hebt.
- Afplakken sensor werkt erg rustgevend ;)

Disclaimer
Ik heb mij aan alle snelheidslimieten gehouden en daar waar mogelijk gebruik gemaakt van Pilot Assist. Dit is mijn eerste elektrische auto en de eerste keer dat ik dit doe. Mocht iemand (opbouwende) feedback hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Ik vond het leuk om te doen, dus wellicht dat ik het rondje herhaal onder andere weersomstandigheden.

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BananeBoerBob
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22-09 02:13
TheFruitNerd schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:56:
Mocht iemand (opbouwende) feedback hebben, dan houd ik mij aanbevolen. Ik vond het leuk om te doen, dus wellicht dat ik het rondje herhaal onder andere weersomstandigheden.
Hele mooie resultaten! Wat vaak tegenintuïtief lijkt is dat one pedal drive voor meer verbruik zorgt. Ik geloofde dit nooit maar het schijnt te maken te hebben met dat uitrollen super efficiënt is en terugwinnen met OPD iets minder. Ook werkt het regeneren met de voetrem ook dus als het moment van remmen daar is pak je dat alsnog mee. Omdat je uitrolt rem je minder vaak onnodig kleine hoeveelheden waardoor je ook minder hoeft te accelereren. Voor een 1 op 1 vergelijking tussen Performance mode aan of uit zou je nog kunnen proberen zonder OPD in beide. Als je het helemaal een Spartaanse ervaring wil maken kun je nog met klimaat uit rijden, dan beïnvloed dat het verbruik ook niet onnodig. Ik vermoed niet dat het heel veel gaat schelen in de resultaten, hoogstens een paar procent maar wilde het toch even delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volvoforlive
  • Laatst online: 09:09
Waardevol overzicht! Fijne bijdrage👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFruitNerd

TheFruitNerd

iets met fruit

BananeBoerBob schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Hele mooie resultaten! Wat vaak tegenintuïtief lijkt is dat one pedal drive voor meer verbruik zorgt. Ik geloofde dit nooit maar het schijnt te maken te hebben met dat uitrollen super efficiënt is en terugwinnen met OPD iets minder. Ook werkt het regeneren met de voetrem ook dus als het moment van remmen daar is pak je dat alsnog mee. Omdat je uitrolt rem je minder vaak onnodig kleine hoeveelheden waardoor je ook minder hoeft te accelereren. Voor een 1 op 1 vergelijking tussen Performance mode aan of uit zou je nog kunnen proberen zonder OPD in beide. Als je het helemaal een Spartaanse ervaring wil maken kun je nog met klimaat uit rijden, dan beïnvloed dat het verbruik ook niet onnodig. Ik vermoed niet dat het heel veel gaat schelen in de resultaten, hoogstens een paar procent maar wilde het toch even delen!
Dat is een interessante redernatie inderdaad, daar had ik nog niet over nagedacht. Persoonlijk vind ik met OPD rijden prettiger, maar ik ga dat zeker nog een keer proberen!

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
BananeBoerBob schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Hele mooie resultaten! Wat vaak tegenintuïtief lijkt is dat one pedal drive voor meer verbruik zorgt.
Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien dat OPD voor meer verbruik zorgt. Als ik onderweg EV’s zie rijden waar te pas en nog vaker te onpas de remlichten aanspringen, dan denk ik dat de bestuurders (m/v) het rijden met OPD duidelijk nog niet in de benen hebben.
Zelf ben ik erg enthousiast over OPD, mijn vrouw en zoon niet. Door goed te anticiperen op het verkeer heb ik de rem zelden nodig. Het zal te maken hebben met ieders persoonlijke rijstijl, en is misschien niet voor iedereen een “way of driving”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zie eigenlijk niet wat het voordeel is van OPD ten opzichte van 1 pedaal om te versnellen en de andere om te vertragen.

Vooral doseren van de remkracht vind ik zelf veel prettiger door indrukken dan door loslaten.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ajouwens schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:21:
Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien dat OPD voor meer verbruik zorgt.
Het zal ook wel lastig zijn om dat goed te bewijzen; een gecontroleerde test ervan waar je een keer met en een keer zonder OPD dezelfde rit maakt zal in de praktijk vrijwel onmogelijk zijn om te maken.
En dan heb je ook nog in (sommige) EV's de mogelijkheid om het regeneratief remmen bij "gas los" nog in allerlei tussenvarianten in te stellen.

Een ding dat ik zelf niet helemaal zeker weet; kan je met OPD überhaupt uitrollen of is het altijd vermogen geven of regeneratief remmen?

Wat ik ervan begrijp en aannemende dat uitrollen ermee niet mogelijk is:

Stel je rijdt op een autoweg waar je niet mag inhalen en verderop rijdt iemand minder snel dan jou; je moet dus vertragen, maar je hebt genoeg tijd om te kiezen op welke manier je dat doet.

Bij (regeneratief) remmen ben je in minder afstand/tijd op de gewenste lagere snelheid dan met uitrollen. Dus je moet ook eerder weer "gas geven" om op die lagere snelheid door te gaan of je kan langer op de hogere snelheid rijden. Ik gok dat veel bestuurders die laatste variant hanteren.

Bij "ouderwets" frictieremmen is de energie die vrijkwam om die vertraging mogelijk te maken omgezet in warmte waar je verder niks aan hebt. Bij regeneratief remmen is een (groot?) deel uiteindelijk in de accu gekomen. En bij uitrollen is al die energie gebruikt om een tijdje alle weerstanden (rol, lucht, etc) te overbruggen en dat dus bovendien voor een wat langere tijd dan met vertraging door actief remmen gebeurde.

Vziw zou er alleen geen verschil in netto energiegebruik tussen die laatste twee zitten als regeneratief remmen en de aandrijving 100% efficiënt zijn.
Maar aangezien ze dat niet zijn, is het dan per definitie minder efficiënt dan uitrollen.

Ik ben geen fysicus, dus wie weet zit er een fout in mijn redenatie :) (geeft sneller vertragen bijvoorbeeld meer energie dan langzaam vertragen?)
Zelf ben ik erg enthousiast over OPD, mijn vrouw en zoon niet. Door goed te anticiperen op het verkeer heb ik de rem zelden nodig. Het zal te maken hebben met ieders persoonlijke rijstijl, en is misschien niet voor iedereen een “way of driving”.
Het lijkt me dat je dan uiteindelijk de remfunctionaliteit wel gebruikt, maar niet met het specifiek daarvoor bedoelde pedaal ;)
Al met al is OPD denk ik vooral een feature die bedoeld is voor het rijcomfort en niet zozeer om zuinig(er) te rijden. En dan wordt het inderdaad al gauw smaak of je dat prettig vindt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
ACM schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:58:
[...]
Het zal ook wel lastig zijn om dat goed te bewijzen...
Dat lijkt mij ook.

Ik heb het idee (maar geen bewijs) dat een beetje van het gas afgaan niet voor remmen/regeneratie zorgt, maar ook uitrijden is. Maar deze manier van rijden met OPD vereist een "fluwelen" bediening van het gaspedaal, en niet iedereen kan / wil (!) op die manier rijden. Verder rij ik veel met ACC, daar regelt de auto zelf hoe eea gedaan wordt :P

Het is met OPD hetzelfde als met al die andere discussie punten over autorijden: zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Doe lekker wat je fijn vindt (en veilig is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Sinds begin mei kijk ik regelmatig naar het mobiel dataverbruik van de EX30 app. In april zag ik al een hoog verbruik maar vanwege de ontbrekende internetverbinding in de EX30 dacht ik het daarmee te verklaren.
Nu heb ik sinds 19 april internet in de EX30 maar zie ik sinds 1 mei al meer dan 1 Gb aan mobiel datagebruik door de EX30 app. Heeft iemand meer informatie over wat de EX30 app onderweg nog aan het doen is waarmee die hoeveelheid data te verklaren is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
Hans1956 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:12:
Sinds begin mei kijk ik regelmatig naar het mobiel dataverbruik van de EX30 app. In april zag ik al een hoog verbruik maar vanwege de ontbrekende internetverbinding in de EX30 dacht ik het daarmee te verklaren.
Nu heb ik sinds 19 april internet in de EX30 maar zie ik sinds 1 mei al meer dan 1 Gb aan mobiel datagebruik door de EX30 app. Heeft iemand meer informatie over wat de EX30 app onderweg nog aan het doen is waarmee die hoeveelheid data te verklaren is?
In de handleiding heb ik gelezen dat Volvo videobeelden ter analyse doorstuurt naar hun eigen servers op het moment dat je een bijna-botsing hebt. Ik weet niet wat jouw rijstijl is, maar hopelijk is dat niet de reden voor het hoge dataverbruik.

Edit: Niet de handleiding, maar de 'Privacyverklaring Auto' in artikel 2.2.1 (https://www.volvocars.com/nl/legal/privacy/privacy-car).

[ Voor 7% gewijzigd door JSD00 op 06-05-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Ik heb mijn Volvo nu een maand (met internet), en mijn data verbruik van de Volvo EX30 App is 61,2 MB (iPhone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
JSD00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:22:
[...]

In de handleiding heb ik gelezen dat Volvo videobeelden ter analyse doorstuurt naar hun eigen servers op het moment dat je een bijna-botsing hebt. Ik weet niet wat jouw rijstijl is, maar hopelijk is dat niet de reden voor het hoge dataverbruik.
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1956

Hans1956

Pixel 8 Pro

Volgens mij valt het wel mee met de bijna botsingen. Ik heb wel regelmatig dat bij inhalen van een vrachtwagen in een bocht van de snelweg (met de cruise control aan) de EX30 begint te piepen en even in te houden. Alsof de auto denkt dat je rechtdoor gaat en niet met de bocht mee.
Als Volvo die info dan maar gebruikt om de systemen te verbeteren kan ik er wel mee leven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuikk3YTL3D7NKBl9NjbgSYvty8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ThSaonII9J6lgz6J5yQCzmTG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat de consequenties zijn van datagebruik in de achtergrond uitschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSD00
Hans1956 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:49:
Volgens mij valt het wel mee met de bijna botsingen. Ik heb wel regelmatig dat bij inhalen van een vrachtwagen in een bocht van de snelweg (met de cruise control aan) de EX30 begint te piepen en even in te houden. Alsof de auto denkt dat je rechtdoor gaat en niet met de bocht mee.
Als Volvo die info dan maar gebruikt om de systemen te verbeteren kan ik er wel mee leven. ;)
Net nog even verder gelezen. Als je 'Vehicle Analytics & Improvements' aan hebt staan zou dat ook nog wel wat data-verkeer kunnen opleveren. Als ik artikel 2.4.3 goed lees zouden beelden van naar buiten gerichte camera's 'doorlopend worden opgenomen van veiligheidsfuncties, van systemen voor autonoom rijden en van geavanceerde rijhulpsystemen'.

Alleen het lijkt me niet dat die informatie via de app wordt verstuurd, had ik even gemist in je eerste berichtje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonBuskens
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-09 19:01
Swerfer schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:01:
[Afbeelding]

Ik weet niet wat de consequenties zijn van datagebruik in de achtergrond uitschakelen...
Ik heb het datagebruik op de achtergrond uit gezet, nadat ik tussen 1 en 4 Mei 1.22Gb verbruikt had. Dat vond ik wel erg veel. Ik merk geen verschil in het gebruik van de app...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwmCta0K_X2DUyQviEbjWkwUvBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nJeX2gdVu5R8iXn4OXDVqwW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door RonBuskens op 06-05-2024 13:25 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 97 Laatste