Het grote Volvo EX30 topic

Pagina: 1 ... 36 ... 89 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vdb64
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-06 16:33
ajouwens schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:57:
Ik ben zelf werkzaam in de IT, en ik weet dat het oplossen van bugs soms lang kan duren. Wat simpel lijkt, hoeft in de software niet altijd simpel te zijn. En goed dat ze versie 1.3 in batches releasen, en het stop zetten als blijkt dat het niet allemaal goed gaat. Liever een paar gebruikers die dan problemen ervaren, ipv iedereen met problemen, maakt het oplossen en fout herstel "behapbaar".
Helemaal mee eens hoor maar zorg dan voor een goede communicatie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajouwens
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 16:45
Vdb64 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:58:
[...]

Klopt, dat gaat regelmatig mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isola
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-06 14:31
Ja de communicatie vanuit Volvo is bedroevend; lijkt wel of ze eerst toestemming aan Xi Jinping moeten vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:22
Hier nog altijd geen oplossing qua internet. We zijn inmiddels bijna een maand verder. Volvo Support Zweden komt er vooralsnog ook nog niet uit. Ik weet dat ik niet de enige ben. Iets met gedeelde smart…

Vandaag leek de keyfob niet goed te reageren, heb zo’n gevoel dat het systeem behoorlijk veel vraagt van de batterij in de keyfob. Deze is reeds vervangen en ook de software is reeds geüpdatet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton Krikke
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-03 17:58
Thysiej schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:54:
[...]

Als Tweaker zie ik dit helaas maar al te vaak gebeuren, schijnbaar had alleen Tesla het aardig voor elkaar om bij het releasen van de auto ook goede software te hebben. Auto leveranciers - en met name de traditionele - hebben schijnbaar moeite om zich aan te passen naar EV en alles wat erbij komt kijken.
De EX30 die wij thuis hebben staan heeft ook last van alle bovengenoemde punten, daarnaast heb ik met de 'sleutel' (niet het pasje) regelmatig ruzie omdat de auto dan niet van het slot af wil. Sowieso vind ik het systeem van ontgrendelen van de auto niet goed overdacht. Ik zou het stukken fijner vinden als de auto binnen een bepaalde range van de sleutel automatisch ontgrendeld of dat de sleutel daadwerkelijk een knop heeft om de auto op afstand te kunnen openen. Ik vind het gepriegel om dat via een app te moeten doen als je ook een fysieke sleutel hebt.

Verder rijdt de auto prima, we komen van een Opel Ampera-E (hoge model) en merk eigenlijk maar heel weinig (te weinig misschien) verschil in rijcomfort...Volvo is echt wel wennen ten opzichte van die Opel, waarin de software overigens ook in het begin wel wat problemen had...
In de software kan je de sleutelfunctie zo instellen dat bij nadering vd auto (zo 'n 7 meter) de auto opstart en automatisch ontgrendeld zodra je vlak bij de bestuurdersdeur bent. Bij mij werkt dat vlekkeloos. Ik stap in en het scherm is al helemaal startklaar. Er zijn mensen die te lang met de buurman staan te kletsen over hun mooie nieuwe EX30 en dan gaat tie na n tijdje weer op slot en moet je m met het handvat ontgrendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Ik vermoed dat de IITC problemen de oorzaak zijn dat de uitlevering via OTA van 1.3 is stopgezet. Het geeft veel druk op dealers als de internetverbinding niet vlekkeloos werkt binnen het totale wagenpark en de nieuwe software daardoor niet aankomt. Er zijn ook mensen (met een onbeperkt data abonnement op hun smartphone) die niet doorhebben dat hun internetverbinding het niet doet. In die gevallen komt ook de software-update niet aan. Prio voor Volvo is eerst een stabiel internet voor alle auto's en dan rollen met 1.3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isola
Weer wat, waarover ik nog niets heb gelezen in dit forum.
Als je via de vier blokjes links onderin naar ‘Applicaties’ gaat vind je daar o.a. ‘Play Store’. Als ik daarop druk komt er 1 seconde een grijs scherm en daarna gaat het op zwart. Dit terwijl de auto zowel LTE aan heeft als op mijn eigen huisnetwerk Wifi is verbonden. Dus Play store functioneert niet, dus geen andere apps te downloaden.
Wie herkent dit probleem??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 17:51
Patrick3673 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:46:
Even een vraag die ik nog nergens tegen ben gekomen en ook niet in de handleiding terug is te vinden. Als ik de knoppen aan de linkerzijde op het stuur licht aanraak zie ik dat in de bovenste helft van het scherm maar dat gebeurt niet bij de rechterkant. Is dat een defect of hoort dat zo?

Ik heb trouwens een Cloud Blue SMER en al 6 weken en 5K km zonder problemen. Vanaf dag 1 internet en op 2x na het kleurende scherm alles top!
Zojuist ook even geprobeerd en ik ervaar hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanvdB
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 30-06 18:25
Dit herken ik niet, playstore werkt gewoon. Is voor mij nieuw als verstokt Apple gebruiker. Ben eigenlijk blij verrast hoe snel het allemaal werkt. Ook dit probleem is mij dus bespaard, net als een slecht werkende keyfob, slecht werkende app en andere zaken. Als de afstand bij de ACC wordt onthouden ben ik helemaal tevreden.
Maar wellicht liggen mijn eisen niet zo hoog wegens mijn slechte ervaringen met mijn vorige auto? En vind ik dit allemaal wel meevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Isola schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:43:
Weer wat, waarover ik nog niets heb gelezen in dit forum.
Als je via de vier blokjes links onderin naar ‘Applicaties’ gaat vind je daar o.a. ‘Play Store’. Als ik daarop druk komt er 1 seconde een grijs scherm en daarna gaat het op zwart. Dit terwijl de auto zowel LTE aan heeft als op mijn eigen huisnetwerk Wifi is verbonden. Dus Play store functioneert niet, dus geen andere apps te downloaden.
Wie herkent dit probleem??
Het zit net iets anders, zie ik, druk je op het Play Store icoontje dan i.d.d. scherm op zwart. Maar onderin heb je nog staan ‘Meer apps’. Druk je daar op dan kom je in Google Play, maar met alleen een voorgeselecteerd aantal apps. Mijn favoriete muziekapp Qobuz staat er bijv. niet bij. Is het echt zo dat je hier dus niet zelf apps kan kiezen en downloaden??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
Isola schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:05:
[...]

Het zit net iets anders, zie ik, druk je op het Play Store icoontje dan i.d.d. scherm op zwart. Maar onderin heb je nog staan ‘Meer apps’. Druk je daar op dan kom je in Google Play, maar met alleen een voorgeselecteerd aantal apps. Mijn favoriete muziekapp Qobuz staat er bijv. niet bij. Is het echt zo dat je hier dus niet zelf apps kan kiezen en downloaden??
Je kunt alleen apps kiezen die beschikbaar zijn voor Android Automotive. Je muziek app wordt dus niet ondersteund. Wat ook handig zou zijn is WhatsApp die mis ik helaas ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaychunlai
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:03
Over IITC heb ik het volgende van de dealer meegekregen:
Subscription checken in de Volvo App. Vodafone account maken, waarvan email hetzelfde is als VolvoID.
Wifi uitzetten in de wagen en 24 uur bidden naar de Zweedse Volvo God. Hopen dat het werkt.
Zo niet? Dan gaat de auto terug naar de dealer voor verdere onderzoek.

Iemand dit al geprobeerd en wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Isola schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:05:
[...]

Volgens mij krijg je alleen maar apps te zien die in de auto te gebruiken zijn. Dat is al een beperkte lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
jaychunlai schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:56:
Subscription checken in de Volvo App. Vodafone account maken, waarvan email hetzelfde is als VolvoID.
Wifi uitzetten in de wagen en 24 uur bidden naar de Zweedse Volvo God. Hopen dat het werkt.

Heb je de bevestigingsmail van Vodafone al ontvangen? En heb je überhaupt al eens internet gehad in je EX30?

[ Voor 4% gewijzigd door NokiaFan op 25-04-2024 18:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMx82eqSFalqkWzAK8irSAzo5y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ik50xdt5add9WWAynQujQGOo.jpg?f=fotoalbum_large
Potverdorie ! :(

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Anton Krikke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VicSmurf
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
jaychunlai schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:56:

Ja! Wij hadden van begin af aan internet en dat was ineens weg afgelopen vrijdag (we hebben de auto prive gekocht). In de app van mijn vrouw stond steeds voltooi je internet. Dit heb ik twee dagen geleden voor haar gedaan en toen na 24 uur hadden we weer internet in de auto. Nu staat ook in de app wanneer het abonnement afloopt. Dit was voor ons de oplossing. Ik had nog wel bij haar Volvo ID haar telefoonnummer toegevoegd. We kregen eerst een sms van Vodafone met code, hierna kregen we een bevestigingsmail van Vodafone, vervolgens werd er getoond dat we contact op moesten nemen met onze plaatselijke dealer. Ik heb overigens geen contact opgenomen maar 24 uur gewacht. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACuZI6z3LJJxOq3-NC-U_GoOz14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QS7bcEl8NNnu4tiOQ1OXdwUT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door VicSmurf op 25-04-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaychunlai
NokiaFan schreef op donderdag 25 april 2024 @ 18:37:
[...]

Heb je de bevestigingsmail van Vodafone al ontvangen? En heb je überhaupt al eens internet gehad in je EX30?
Ja had vanaf begins of aan (levering) al internet. Sinds een week geen internet meer. Bevestigingsmail ook gekregen na aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
VicSmurf schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:26:
[...]

Ja! Wij hadden van begin af aan internet en dat was ineens weg afgelopen vrijdag (we hebben de auto prive gekocht). In de app van mijn vrouw stond steeds voltooi je internet. Dit heb ik twee dagen geleden voor haar gedaan en toen na 24 uur hadden we weer internet in de auto. Nu staat ook in de app wanneer het abonnement afloopt. Dit was voor ons de oplossing. Ik had nog wel bij haar Volvo ID haar telefoonnummer toegevoegd. We kregen eerst een sms van Vodafone met code, hierna kregen we een bevestigingsmail van Vodafone, vervolgens werd er getoond dat we contact op moesten nemen met onze plaatselijke dealer. Ik heb overigens geen contact opgenomen maar 24 uur gewacht. [Afbeelding]
Nice goed om te horen! Ik geef morgen wel weer update. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:48
rens-br schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:18:
[...]

Valt me opzich echt niks tegen dan.
Het is volgens mijn verwachting. We hadden eerder een Corsa met zelfde grootte accupakket en die deed hetzelfde. Voor de meeste ritten ruime voldoende, soms een keer een laadpaal pakken op lokatie en zelden een snellader. Zeker nu hij vaak naar 100% moet is het zelfs beter dan de Corsa. Die hield ik op 80%.

Ben benieuwd naar de winter en het verschil met de ER in verbruik, gezien we geen warmtepomp hebben. Maar ik denk dat het wel mee valt in verbruik ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-06 14:34

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:32:
[...]

Ben benieuwd naar de winter [...]
Ja hallo! We hebben net de winter achter de rug ga jij al weer naar terug verlangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJNBpaA3WXVZzJ55zyosNRhtDrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHLVJLvFVWguD9xsmHflbcM2.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen maar even invullen. Duurt ongeveer 15 min...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:47:
[...]

Ja hallo! We hebben net de winter achter de rug ga jij al weer naar terug verlangen. ;)
Met het huidige weer zou ik nog niet helemaal willen zeggen dat de winter achter de rug is :P

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Anton Krikke
Swerfer schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]

Zojuist ingevuld en duurde bij mij wel iets langer dan een kwartier. Is m.i belangrijk dat zoveel mogelijk EX30 rijders hun verbeterpunten aanleveren bij Volvo. Daar hebben we allemaal baat bij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NokiaFan
jaychunlai schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:14:
[...]

Ja had vanaf begins of aan (levering) al internet. Sinds een week geen internet meer. Bevestigingsmail ook gekregen na aanmelden.
Oké, zover is het bij mij nog niet gekomen. Nooit een bevestiging ontvangen na inmiddels drie aanmeldingen.

Update: zojuist nogmaals een nieuwe registratie gedaan en ditmaal alle cookies en contactmogelijkheden geaccepteerd.

Kreeg nu ook een extra knop in beeld om mijn e-mailadres te bevestigen. Wat denk je?

Direct daaropvolgend ontving ik de bevestigingsmail. En jazeker, we hebben internet in de auto. 🎉

[ Voor 29% gewijzigd door NokiaFan op 26-04-2024 06:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
[Afbeelding]

Ik hoop dat ik hiervoor wordt uitgenodigd. Gisteren opnieuw contact gelegd met de klantenservice van Volvo en aangegeven dat ik me aanbevolen houd voor een nader gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-06 13:41
Vdb64 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:58:
[...]

Dealers worden geinformeerd over updates. Bij mijn C40 werd de update aangekondigd in de app, met release note. Zal voor EX30 ook wel komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaychunlai
NokiaFan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 06:03:
[...]

Oké, zover is het bij mij nog niet gekomen. Nooit een bevestiging ontvangen na inmiddels drie aanmeldingen.

Update: zojuist nogmaals een nieuwe registratie gedaan en ditmaal alle cookies en contactmogelijkheden geaccepteerd.

Kreeg nu ook een extra knop in beeld om mijn e-mailadres te bevestigen. Wat denk je?

Direct daaropvolgend ontving ik de bevestigingsmail. En jazeker, we hebben internet in de auto. 🎉
Wow! Goed om te horen! Bij mij zegt de app dat het nog steeds niet voltooid is. Heb nog niet de auto gecheckt. Overigens is het nog niet 24 uur geweest.. dus fingers crossed😬

Update: 19 uur verder. Nog steeds geen 5G/LTE

[ Voor 3% gewijzigd door jaychunlai op 26-04-2024 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:49
Ophidian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:14:
[...]
Met het huidige weer zou ik nog niet helemaal willen zeggen dat de winter achter de rug is :P
Winter? Volgens mij zitten we sinds oktober in het regenseizoen… 8)7

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
iHansz schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:18:
[...]

Winter? Volgens mij zitten we sinds oktober in het regenseizoen… 8)7
Wij waren deze week in Vaals. Daar hadden we gevoelstemperatuur van 0 graden en sneeuw ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaychunlai
Update voor IITC:
Zojuist in de app zie ik een 'eind datum'. Het gekke hieraan is, dat ik 2 keer heb aangemeld met 2 keer dezelfde email. Overigens gebruik dezelfde email adres als je VolvoID :)

1ste poging kreeg ik een activatie mail en een post-contract summary registration. Dat was het dan ook wel.
Inhoud van post contract summary registration:
Thank you for registering with Vodafone.
To complete your account setup and establish an in-car connection you need to login into your account using your car’s Wi-Fi hotspot.
Following this, you’ll be able to use the service either during the free trial period (if eligible), or purchase a data bundle specific to your need.

2de poging tot registeren (nog steeds dezelfde mail gebruikt) deed het portaal moeilijk met het versturen van een activatie mail, uiteindelijk dus Volvo EX30 app gesloten en opnieuw geopend. Geklikt op 'setup not complete' in de 'subscriptions'. Aangemeld met dezelfde email die ik 2x hebt gebruikt. Mail kunnen versturen en verifieren. Mail gekregen daarna met de inhoud:

Just to let you know your Internet in the Car plan has started.

Dit was de fix voor mij, heb net ook even gekeken en ik heb weer 5G / LTE. Nu nog houden zo.
Let wel op dat ik dus 2 keer heb moeten registeren bij internetinthecar.vodafone.com... blijkbaar vindt dat ding het niet erg als er al een account bestaat met exact dezelfde email. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door jaychunlai op 26-04-2024 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NokiaFan
jaychunlai schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:53:
Update voor IITC:
Zojuist in de app zie ik een 'eind datum'. Het gekke hieraan is, dat ik 2 keer heb aangemeld met 2 keer dezelfde email. Overigens gebruik dezelfde email adres als je VolvoID :)

1ste poging kreeg ik een activatie mail en een post-contract summary registration. Dat was het dan ook wel.
Inhoud van post contract summary registration:
Thank you for registering with Vodafone.
To complete your account setup and establish an in-car connection you need to login into your account using your car’s Wi-Fi hotspot.
Following this, you’ll be able to use the service either during the free trial period (if eligible), or purchase a data bundle specific to your need.

2de poging tot registeren (nog steeds dezelfde mail gebruikt) deed het portaal moeilijk met het versturen van een activatie mail, uiteindelijk dus Volvo EX30 app gesloten en opnieuw geopend. Geklikt op 'setup not complete' in de 'subscriptions'. Aangemeld met dezelfde email die ik 2x hebt gebruikt. Mail kunnen versturen en verifieren. Mail gekregen daarna met de inhoud:

Just to let you know your Internet in the Car plan has started.

Dit was de fix voor mij, heb net ook even gekeken en ik heb weer 5G / LTE. Nu nog houden zo.
Let wel op dat ik dus 2 keer heb moeten registeren bij internetinthecar.vodafone.com... blijkbaar vindt dat ding het niet erg als er al een account bestaat met exact dezelfde email. 8)7
Fijn dat het bij jou ook is gelukt. Ik had precies hetzelfde. Zit me nog wel te bedenken of er misschien in de tussentijd iets is veranderd in de Vodafone IITC omgeving, omdat ik het al een keer of drie eerder had geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
NokiaFan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 11:07:
[...]

Fijn dat het bij jou ook is gelukt. Ik had precies hetzelfde. Zit me nog wel te bedenken of er misschien in de tussentijd iets is veranderd in de Vodafone IITC omgeving, omdat ik het al een keer of drie eerder had geprobeerd.
Zou technisch gezien wel een beetje 'stupid' zijn. Aangezien account registratie wordt opgeslagen had ik verwacht dat het systeem zou zeggen 'Heyy, leuk maar eh ik ken jou al' 8)7
Ben in ieder geval blij dat dit opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Laatst online: 05:52
Ik heb inmiddels 1.3. Wat is nu verstandig, max op 32A of geen max (bij openbare laadpaal)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 06:51
max 32A of geen max is exact hetzelfde.

De limiet is alleen voor AC laden en gebruik je als je twijfelt aan de veiligheid van de installatie buiten de auto.

Voor DC laden valt er niets in te stellen

[ Voor 68% gewijzigd door guido66 op 26-04-2024 12:41 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
jaychunlai schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 10:53:
Update voor IITC:
Overigens gebruik dezelfde email adres als je VolvoID :)
Dit maakt niet uit. Internet in the car zit op mijn email, hoofdaccount op mijn vrouw der email. Zij ziet het abonnement, ik als bijgebruiker niet. Vodafone Account beheren geeft bij haar wel een foutmelding in de ex30 app.

Vraag mij soms wel eens af of het juiste abonnement aan mijn auto gekoppeld is. Einddatum klopt niet nl. nog eens over klagen bij de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grelis
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-06 22:49
Zapato schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 12:29:
Ik heb inmiddels 1.3. Wat is nu verstandig, max op 32A of geen max (bij openbare laadpaal)?
Voor het laden maakt het niet uit (tenzij je de externe laadinfra niet vertrouwd zoals Guido66 al aangaf).

Zelf geef ik de voorkeur aan een ingestelde max 32A aangezien je dan het actuale aantal ampere kan zien op het scherm. Zit zelf nog op 1.2.1 dus moet dit sowieso elke keer instellen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

[Afbeelding]

Zo, ik heb de psychologische test ingevuld 🤣

Duurde even voordat ik de verbeterpunten kon invullen en dit heb ik daar ingevuld en ben vast nog wel iets vergeten:

Driver alert is vreselijk. Opzet is goed alleen veel te gevoelig. Als ik aan het meezingen ben, denkt hij dat ik gaap en gaat hij piepen en mijn muziek tijdelijk zachter zetten. Als ik moet niezen gaat hij piepen. Komt er een melding op het infotainmentsysteem en ik ga die bekijken dan gaat hij vaak al piepen.

One pedal drive Daar kan Volvo een hoop leren van de Nissan Leaf. OPD remt maar matig. Werkt niet in de achteruit. Werkt niet bij niet dragen gordel (klein stukje auto verzetten). Kan niet zeer langzaam rijden, dan schokt de auto. Laatste stukje afremmen eindigde met een schok als de normale rem wordt ingeschakeld.

Adaptive Cruise Control Kan Volvo leren van de Nissan Leaf. Gaat regelmatig afremmen bij voorbijrijden vrachtwagen. In bochten helemaal gevoelig voor overig verkeer op andere rijbaan in bocht. Kan met moeite 1 km/h omhoog of omlaag, waarom 5 km/h stappen?

Lane assist zeurt zeer vaak dat ik mijn handen aan het stuur moet houden ondanks dat ik het stuur vast houd.

Snelheidslimieten waardeloos. Geeft veel te vaak verkeerde snelheden aan. Leest borden van afritten of parallelwegen. Weet ook geen raad met tijdsblokken.

Instellingen worden niet bewaard. Ik rij altijd met verlichting aan en deze moet ik elke keer weer inschakelen. ACC standaard op kort, moet ik elke keer weer opnieuw instellen. Laadstroom beperking gaat altijd terug naar 6A. Schijnt opgelost te worden met software-update 1.3. Moet elke keer weer radio zelf aanzetten. Het laatste volume wordt dan ook niet onthouden.

Veel windgeruis bij 100 km/h. Mag van een Volvo beter verwachten juist bij een elektrische auto.

Nog geen mogelijkheid om de SoC (state of charge) uit te lezen in een Smart home systeem. Optimaal laden bij een dynamisch energiecontract is daarom niet mogelijk.

Knoppen op het stuur zijn waardeloos. Ik hoop dat er een (kosteloze) mogelijkheid komt om de knoppen van model Y25 te plaatsen.

Het infotainmentsysteem crashed soms. De radio (DAB) crashed soms (Geen geluid meer tot switch naar FM en weer terug naar DAB).

Al met al zet ik de meeste veiligheids- en assist opties uit omdat ze alleen maar irriteren.

Ik ben overigens verder wel tevreden met de EX30...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
Afkloppen, maar het enige dat bij mij niet werkt is ACC bij fietsdrager, maar dat wist ik bij aanschaf al. En km herkennen zou van mij van Google Maps mogen i.p.v. optisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slijmspoor
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-06 13:00
Vraagje: Als je de stoel verzet maar niet opslaat, gaat hij dan volgende rit automatisch terug naar de opgeslagen positie of moet je daarvoor iets aanklikken? Ik denk bijvoorbeeld wanneer de monteur even een testrit moet gaan doen, dat je dan de stoel terug op jou eigen ideale positie zet. iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Rijlogboek wordt niet meer bijgehouden.
Na reset van alles op advies dealer om internet te krijgen (is gelukt) wordt in de app het rijlogboek niet meer bijgehouden. Heb de app opnieuw geïnstalleerd, de auto staat aangevinkt onder ‘verbonden auto’s’, maar er wordt geen rijlogboek meer bijgehouden. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Grappig, de tik van de ruitenwisser klopt met de kant. Dus knipper naar links komt geluid van linksvoor en bij naar rechts van rechtsvoor.

Mijn instelknop had zojuist een dubbele functie. Zette zowel snelheidswaarschuwing aan of uit en wisselde van rustige naar normaal beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Isola schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:26:
Rijlogboek wordt niet meer bijgehouden.
Na reset van alles op advies dealer om internet te krijgen (is gelukt) wordt in de app het rijlogboek niet meer bijgehouden. Heb de app opnieuw geïnstalleerd, de auto staat aangevinkt onder ‘verbonden auto’s’, maar er wordt geen rijlogboek meer bijgehouden. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Ik heb dit gehad, volgende dag stond alles er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konila
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01 22:00
Grelis schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:27:
[...]

Voor het laden maakt het niet uit (tenzij je de externe laadinfra niet vertrouwd zoals Guido66 al aangaf).

Zelf geef ik de voorkeur aan een ingestelde max 32A aangezien je dan het actuale aantal ampere kan zien op het scherm. Zit zelf nog op 1.2.1 dus moet dit sowieso elke keer instellen
Ik heb 1.3 op de auto, en bij mij vergeet de auto alsnog continu deze setting. Moet er goed opletten. Dus niet bij iedereen de garantie dat het bij1.3 goed gaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Swerfer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:55:
[...]

One pedal drive Daar kan Volvo een hoop leren van de Nissan Leaf. OPD remt maar matig. Werkt niet in de achteruit. Werkt niet bij niet dragen gordel (klein stukje auto verzetten). Kan niet zeer langzaam rijden, dan schokt de auto. Laatste stukje afremmen eindigde met een schok als de normale rem wordt ingeschakeld.

Adaptive Cruise Control Kan Volvo leren van de Nissan Leaf. Gaat regelmatig afremmen bij voorbijrijden vrachtwagen. In bochten helemaal gevoelig voor overig verkeer op andere rijbaan in bocht. Kan met moeite 1 km/h omhoog of omlaag, waarom 5 km/h stappen?

Snelheidslimieten waardeloos. Geeft veel te vaak verkeerde snelheden aan. Leest borden van afritten of parallelwegen. Weet ook geen raad met tijdsblokken.
Grappige is dat dit bij de xc40 juist perfect werkt. Daarom bijzonder dat het bij de ex30 zo moeizaam is.

Interessante verbruikscijfers vandaag. Vanochtend ritje bij zeven graden van 25km met 23,5kWh/100km. Zojuist retourtje Lelystad, 86km, 16,6kWh/100km bij 14 graden. Best groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ophidian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:33:
[...]

Interessante verbruikscijfers vandaag. Vanochtend ritje bij zeven graden van 25km met 23,5kWh/100km. Zojuist retourtje Lelystad, 86km, 16,6kWh/100km bij 14 graden. Best groot verschil.
Kortere afstand en een koud interieur. Dat kost veel verwarmingsaccucapaciteit. Retour Lelystad, auto in de zon gestaan en gereden. Geen verwarming nodig en uiteraard is de hogere accutemperatuur ook positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Swerfer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:37:
[...]
Kortere afstand en een koud interieur. Dat kost veel verwarmingsaccucapaciteit. Retour Lelystad, auto in de zon gestaan en gereden. Geen verwarming nodig en uiteraard is de hogere accutemperatuur ook positief.
Ja dat snap ik. Maar toch ben ik benieuwd wat een ER met warmtepomp doet op vergelijkbaar traject. Als ik verbruik van 17kWh/100 aanhou, dan is er 1,625kWh in 30 minuten verbruikt voor verwarming, dat is 3,25kW vermogen als hij dat halve uur 100% aanstaat.

Als de warmtepomp dit bolwerkt, dan zou deze een derde van de energie voor verwarming verbruiken op dit korte stukje. Maar wat wordt het verschil op langere stukken, want het element zal niet continu aanstaan op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
Swerfer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:55:
[...]
Zo, ik heb de psychologische test ingevuld 🤣

Duurde even voordat ik de verbeterpunten kon invullen en dit heb ik daar ingevuld en ben vast nog wel iets vergeten:

Driver alert is vreselijk. Opzet is goed alleen veel te gevoelig. Als ik aan het meezingen ben, denkt hij dat ik gaap en gaat hij piepen en mijn muziek tijdelijk zachter zetten. Als ik moet niezen gaat hij piepen. Komt er een melding op het infotainmentsysteem en ik ga die bekijken dan gaat hij vaak al piepen.

Lane assist zeurt zeer vaak dat ik mijn handen aan het stuur moet houden ondanks dat ik het stuur vast houd.

Instellingen worden niet bewaard. Ik rij altijd met verlichting aan en deze moet ik elke keer weer inschakelen. ACC standaard op kort, moet ik elke keer weer opnieuw instellen. Laadstroom beperking gaat altijd terug naar 6A. Schijnt opgelost te worden met software-update 1.3. Moet elke keer weer radio zelf aanzetten. Het laatste volume wordt dan ook niet onthouden.

Veel windgeruis bij 100 km/h. Mag van een Volvo beter verwachten juist bij een elektrische auto.

Nog geen mogelijkheid om de SoC (state of charge) uit te lezen in een Smart home systeem. Optimaal laden bij een dynamisch energiecontract is daarom niet mogelijk.

Knoppen op het stuur zijn waardeloos. Ik hoop dat er een (kosteloze) mogelijkheid komt om de knoppen van model Y25 te plaatsen.

Het infotainmentsysteem crashed soms. De radio (DAB) crashed soms (Geen geluid meer tot switch naar FM en weer terug naar DAB).

Al met al zet ik de meeste veiligheids- en assist opties uit omdat ze alleen maar irriteren.

Ik ben overigens verder wel tevreden met de EX30...
Netjes omschreven. Ik kan me herkennen in alle punten. Zou er zelf nog aan toevoegen:

- Stuurverwarming standaard naar stand 3 en stoelverwarming mist bij deze functie
- Geen pushnotificatie indien laadsessie is afgerond
- Schema voorverwarmen is te beperkt
- Reflectie H&K logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Zie nu net dat ik in de app versie 1.3 geen temperatuurweergave meer heb. In de app van mijn vrouw (1,2) zie ik deze nog wel. Zijn er meer EX30 rijders die dat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konila
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01 22:00
Anton Krikke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:08:
Zie nu net dat ik in de app versie 1.3 geen temperatuurweergave meer heb. In de app van mijn vrouw (1,2) zie ik deze nog wel. Zijn er meer EX30 rijders die dat hebben?
Can confirm. Grappig, was mezelf nog niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Konila schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 20:20:
[...]

Can confirm. Grappig, was mezelf nog niet opgevallen.
Die temp weergave is toch niet up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Temperatuurweergave?? In mijn app 1.2.1 nergens te vinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Isola schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:35:
[...]

Temperatuurweergave?? In mijn app 1.2.1 nergens te vinden…
Zou op hoofdpagina moeten staan naast de parkeerlocatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Anton Krikke schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:17:
[...]

Zou op hoofdpagina moeten staan naast de parkeerlocatie
Geen temperatuur te zien…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvtgZj5ygcuby8N39GJXoA4tlHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SUww7TGjwThyeUEGVbyvPBQ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeloe-67
  • Laatst online: 04-12-2024
Hallo

Hoe krijg ik Vodafone verbonden met de EX30

Heb een Vodafone account aangemaakt.
Geverifieerd via mail e.d.

Als ik inlog bij Vodafone krijg ik steeds de melding, er is geen auto verbonden.
Ga in de auto zitten en maak verbinding via hotshot.

Wat moet ik nog meer doen.
Heeft iemand tips.
Waarschijnlijk moet ik nog iets op het scherm van de auto doen.
Van alles al geprobeerd, het is mij ff niet meer duidelijk hoe ik Vodafone gekoppeld aan de auto krijg.

Groet
loeloe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
Loeloe-67 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 22:47:
Hallo

Hoe krijg ik Vodafone verbonden met de EX30

Heb een Vodafone account aangemaakt.
Geverifieerd via mail e.d.

Als ik inlog bij Vodafone krijg ik steeds de melding, er is geen auto verbonden.
Ga in de auto zitten en maak verbinding via hotshot.

Wat moet ik nog meer doen.
Heeft iemand tips.
Waarschijnlijk moet ik nog iets op het scherm van de auto doen.
Van alles al geprobeerd, het is mij ff niet meer duidelijk hoe ik Vodafone gekoppeld aan de auto krijg.

Groet
loeloe
Heb je de berichten van gisteren teruggelezen? :)

Het is mij en een andere Tweaker uiteindelijk gelukt door een tweede registratie te doen en dezelfde gegevens in te vullen. Gebruik ook hetzelfde e-mailadres als het Volvo ID.

In mijn geval heb ik cookies en contactmogelijkheden geaccepteerd.

Dan dien je je e-mailadres te valideren, zou de bevestigingsmail moeten worden verstuurd en wordt je IITC-abonnement geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
App versie 1.3 lijkt meer een downgrade. :) Ze hebben zonder te communiceren vooral zaken verwijderd dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
NokiaFan schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 06:41:
[...]

App versie 1.3 lijkt meer een downgrade. :) Ze hebben zonder te communiceren vooral zaken verwijderd dus.
De temperatuur van gisteren had ook weinig nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Dan denk ik toch dat de versie van je app 1.3 is. Heb je IOS of android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
Anton Krikke schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:09:
[...]

Dan denk ik toch dat de versie van je app 1.3 is. Heb je IOS of android?
iOS, en in de app zelf staat vermeld dat het versie 1.2.1 is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEEJEEY
  • Laatst online: 23:28
Isola schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:34:
[...]

iOS, en in de app zelf staat vermeld dat het versie 1.2.1 is…
Staat de 1.2.1 vermeld bij de software van de auto of de app? De app versie vind je bij de profiel instellingen of anders in de App Store. Volgens mij bestond er van de app versie ook geen 1.2.1 maar alleen 1.2. 1.2.1 klinkt als de software van de auto die ook in de app idd terug te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Del Boske
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-04 23:02

Del Boske

Ready, willing and able

Hier ook eindelijk IITC werkend!
Het afronden van de registratie bleek de oorzaak te zijn.

EX30 SMER cloud blue sinds 9-2-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Ik kwam er vanmorgen achter dat er ‘gaten’ onder de voorlampen zitten waardoor je de banden kunt zien. Ik neem aan dat dat zo hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kris Vermeire
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik vind dit een prima forum. Je komt heel wat te weten uit de eerste hand van de nieuwe gebruikers van de EX30. In België zie je hem zelden rondrijden, ik heb de indruk dat iedereen hier toch nog wat afwacht.
Misschien betert het als hij ook in Gent wordt geassembleerd.
Ik ga hem toch nog z'n kinderziektes even laten uitzweten voor ik m'n 17 jaar oude V50 vervang. Normaal ging ik half mei bestellen, maar ga het nog even aanzien.
Wel twee vraagjes : in de Core uitvoering heb je geen automatisch openende deuren omdat je enkel een kaart of de App hebt om te ontgrendelen? Klopt dat?
En ook in de Core : klappen de buitenspiegels automatisch naar binnen bij afsluiten van de wagen of moet je dat manueel doen. Dat is me niet geheel duidelijk.
Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
DEEJEEY schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 09:45:
[...]

Staat de 1.2.1 vermeld bij de software van de auto of de app? De app versie vind je bij de profiel instellingen of anders in de App Store. Volgens mij bestond er van de app versie ook geen 1.2.1 maar alleen 1.2. 1.2.1 klinkt als de software van de auto die ook in de app idd terug te vinden is.
Staat onder 'Software voor de auto'. Onder de profieltab en dan pagina 'App-instelingen' helemaal onderaan staat 'Versie 1.3'. Op de Volvo-pagina https://www.volvocars.com...30/software-release-notes gaat het over de update 1.3 met o.a. een 'autowasmodus': "Je kunt de autowasmodus nu in het menu Settings activeren. Ga naar Controls, Car modes en Car wash mode enz.". In mijn app, die dus ook versie 1.3 is, is daar nix van te vinden. Wat is verschil tussen software voor de auto 1.2.1 en de app 1.3??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
Kris Vermeire schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:17:
Wel twee vraagjes : in de Core uitvoering heb je geen automatisch openende deuren omdat je enkel een kaart of de App hebt om te ontgrendelen? Klopt dat?
En ook in de Core : klappen de buitenspiegels automatisch naar binnen bij afsluiten van de wagen of moet je dat manueel doen. Dat is me niet geheel duidelijk.
Dank voor de reacties.
Je krijgt bij de Core inderdaad 2 key cards waarmee je, alleen via de linkervoordeur, de auto kunt ontgrendelen. In de toekomst kun je je telefoon via nfc als extra key card gebruiken. Hiervoor is een toekomstige software update van de auto nodig. Daarnaast heb je ook de EX30 app waarmee je op afstand de auto kunt ontgrendelen. Om te rijden moet je je een geldige key card (in de toekomst dus ook je telefoon) in de houder plaatsen.

Wat de Core niet heeft is de transponder en in de toekomst de UWB ondersteuning van een telefoon om je auto zodra je in de buurt komt of de greep vast pakt te ontgrendelen en als je in de auto zit te starten. De transponder is overigens een zwart kastje zonder knoppen. Het is dus geen afstandsbediening daarvoor heb je de app nodig.

Het openen en starten is dus wat lastiger maar gaat prima. Aangezien mijn vorige auto (een Toyota CHR) voor de deur gejat is doordat men de transponder in huis kon uitlezen ben ik er zelf wel blij mee dat die functie er niet op zit.

Bij het vergrendelen van de auto klappen de spiegels automatisch naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Isola schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:21:
[...]

Staat onder 'Software voor de auto'. Onder de profieltab en dan pagina 'App-instelingen' helemaal onderaan staat 'Versie 1.3'. Op de Volvo-pagina https://www.volvocars.com...30/software-release-notes gaat het over de update 1.3 met o.a. een 'autowasmodus': "Je kunt de autowasmodus nu in het menu Settings activeren. Ga naar Controls, Car modes en Car wash mode enz.". In mijn app, die dus ook versie 1.3 is, is daar nix van te vinden. Wat is verschil tussen software voor de auto 1.2.1 en de app 1.3??
Het is niet handig van Volvo om de app-versie en de autoversie (vrijwel) gelijk te houden, dat geeft alleen maar verwarring. De app-versie en de autoversie staan los van elkaar. Als je auto 1.3 heeft, dan kan je in de auto de autowasfunctie inschakelen. Niet via de app dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Sepio schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:34:
[...]
Aangezien mijn vorige auto (een Toyota CHR) voor de deur gejat is doordat men de transponder in huis kon uitlezen ben ik er zelf wel blij mee dat die functie er niet op zit.
Tegenwoordig is elke keer de transpondercode die verzonden wordt uniek middels versleuteling. Dus onderscheppen van de code heeft geen zin omdat die code voor eenmalig gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Sepio schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:34:
[...]
Het openen en starten is dus wat lastiger maar gaat prima. Aangezien mijn vorige auto (een Toyota CHR) voor de deur gejat is doordat men de transponder in huis kon uitlezen ben ik er zelf wel blij mee dat die functie er niet op zit.
Daarom zaten de sleutels van onze Lynk&Co altijd in een eigen hoesje dat uitlezen blokkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Swerfer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:38:
[...]
Tegenwoordig is elke keer de transpondercode die verzonden wordt uniek middels versleuteling. Dus onderscheppen van de code heeft geen zin omdat die code voor eenmalig gebruik is.
Het kan goed dat je gelijk hebt en de techniek inmiddels een stuk verbeterd is. Maar ze plaatsten een persoon met een ontvanger bij je voordeur die het signaal van de sleutel in huis opvangt. Dit signaal wordt dan doorgestuurd naar een 2e persoon die bij de auto met een zender staat. De auto denkt dan dat de sleutel in de buurt van de auto is. En men kan er zo mee instappen en de auto starten en er dan mee wegrijden. Tijdens het rijden is er blijkbaar geen sleutel meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isola
Swerfer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:35:
[...]
Het is niet handig van Volvo om de app-versie en de autoversie (vrijwel) gelijk te houden, dat geeft alleen maar verwarring. De app-versie en de autoversie staan los van elkaar. Als je auto 1.3 heeft, dan kan je in de auto de autowasfunctie inschakelen. Niet via de app dus...
Bedankt Swerfer! Ik begreep er al niets van…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
ajouwens schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:43:
[...]

Daarom zaten de sleutels van onze Lynk&Co altijd in een eigen hoesje dat uitlezen blokkeerde.
Die van mij zat in een metalen koffiebonen blik. Maar dat bleek niet genoeg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Sepio schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:48:
[...]

Die van mij zat in een metalen koffiebonen blik. Maar dat bleek niet genoeg te zijn.
Met de sleutel in het hoesje ging er geen autodeur open, zelfs niet als je er naast stond. Dat leek mij een afdoende beveiliging. Metalen blik zou ook voldoende moeten zijn heb ik altijd gedacht. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Sepio schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:47:
[...]

Het kan goed dat je gelijk hebt en de techniek inmiddels een stuk verbeterd is. Maar ze plaatsten een persoon met een ontvanger bij je voordeur die het signaal van de sleutel in huis opvangt. Dit signaal wordt dan doorgestuurd naar een 2e persoon die bij de auto met een zender staat. De auto denkt dan dat de sleutel in de buurt van de auto is. En men kan er zo mee instappen en de auto starten en er dan mee wegrijden. Tijdens het rijden is er blijkbaar geen sleutel meer nodig.
Zover ik had begrepen communiceren de sleutel en auto met elkaar en daar vind dan de encryptyslag plaats. Een vreemde sleutel heeft niet de encryptiesleutel en zal daarom nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Het is geen vreemde sleutel, ze "verlengen" het bereik van je originele sleutel door bij je deur en bij je auto te gaan staan.

[ Voor 3% gewijzigd door ajouwens op 27-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

ajouwens schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:07:
Het is geen vreemde sleutel, ze "verlengen" het bereik van je originele sleutel door bij je deur en bij je auto te gaan staan.
Maar die 2e sleutel gaat communiceren met de auto, 2-richtingverkeer. Die zal de auto niet accepteren omdat hij niet is aangemeld in de auto.

https://www.consumentenbo...ia%20%27relay%20attack%27

Ultrabreedband (UWB) is de oplossing
Met digitale radiotechnologie kunnen fabrikanten hun sleutelloze modellen veiliger maken. Deze technologie maakt gebruik van computerchips met ultrabreedbandtechnologie (UWB) in het sluitsysteem, waarmee de afstand tussen de sleutel en de auto nauwkeurig kan worden bepaald uit de looptijd van de radiosignalen. Bij gebruik van een radio-uitbreiding, zoals het geval is bij deze vorm van autodiefstal, reageert de auto niet meer.

ChatGPT:

Keyless entry is een systeem waarmee je een auto of gebouw kunt ontgrendelen zonder een traditionele sleutel te gebruiken. In plaats daarvan maakt het systeem gebruik van een draadloze sleutel, vaak een smart key of een key fob, die je bij je draagt.

Het werkt als volgt:

1. **Signaalherkenning**: De sleutel zendt een laagvermogen radiosignaal uit, dat door de auto of het gebouw wordt herkend wanneer het dichtbij genoeg is.
2. **Authenticatie**: Het systeem controleert of het signaal dat het ontvangt van de juiste sleutel komt. Dit gebeurt door middel van unieke codes die in de sleutel en het slot zijn geprogrammeerd.
3. **Ontgrendeling**: Als de code correct is, wordt het slot automatisch ontgrendeld. Dit kan de autodeuren zijn, de achterklep, of zelfs het starten van de motor zonder een sleutel in het contact te steken.
4. **Optionele functies**: Moderne systemen kunnen extra functies bevatten zoals het automatisch openen van deuren wanneer je nadert, of het starten van de motor op afstand met een knop op de sleutel.

Bij gebouwen werkt keyless entry op een soortgelijke manier, vaak met gebruik van een pasje of mobiele telefoon die dichtbij een lezer gehouden moet worden om de deur te ontgrendelen.

[ Voor 84% gewijzigd door Swerfer op 27-04-2024 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajouwens
Zeker een hele verbetering, maar zit dat systeem nu ook in onze Volvo EX30s 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ajouwens schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:07:
Volvo sleutels zenden sinds enige tijd na een paar minuten geen signaal meer uit als ze stil liggen. Pas als ze bewegen, is er weer signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ophidian schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:41:
[...]

Volvo sleutels zenden sinds enige tijd na een paar minuten geen signaal meer uit als ze stil liggen. Pas als ze bewegen, is er weer signaal.
Dat is een extra beveiliging, maar die is niet feilloos. Je bent immers een paar minuten wel aan het zenden. Daarom is UWB toegepast omdat dat niet gerelais-eerd kan worden, of in ieder geval niet bruikbaar gerelais-eerd kan worden. Die bewegingssensor is meer een vorm van energiebesparing...

[ Voor 5% gewijzigd door Swerfer op 27-04-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:36:
[...] wisselde van rustige naar normaal beeld.
Ik heb dat rustige beeld nog nooit gezien. Kan die instelling ook niet vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Ophidian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 17:09:
[...]

Ja dat snap ik. Maar toch ben ik benieuwd wat een ER met warmtepomp doet op vergelijkbaar traject.
Mss moeten we een Tweakers EX30 dag organiseren. En dan met z'n allen achter elkaar hetzelfde traject rijden. Los van het feit dat dat er natuurlijk imposant uitziet, kunnen we dan kijken wat de verschillen zijn tussen de verschillende uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iHansz
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:49
mausy5043 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:33:
[...]

Mss moeten we een Tweakers EX30 dag organiseren. En dan met z'n allen achter elkaar hetzelfde traject rijden. Los van het feit dat dat er natuurlijk imposant uitziet, kunnen we dan kijken wat de verschillen zijn tussen de verschillende uitvoeringen.
Wacht ff tot ik de mijne heb! ;)

Volvo EX30 | SMER | Ultra | Moss Yellow | Mist | MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

ajouwens schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:51:
[...]

Met de sleutel in het hoesje ging er geen autodeur open, zelfs niet als je er naast stond. Dat leek mij een afdoende beveiliging. Metalen blik zou ook voldoende moeten zijn heb ik altijd gedacht. :?
Als de sleutel contact maakt met het metaal heeft het blik verder geen zin. De sleutel moet elektrisch geisoleerd liggen, dus een doekje in het blik en daar de sleutel op.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheFruitNerd
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-06 16:23

TheFruitNerd

iets met fruit

Ook ik heb recent mijn EX30 in gebruik mogen nemen 😍

Ja er zijn nog wat bugs, maar de TMP is echt een kanon. Wat een leuke auto! Wel gelijk letters en neus aangepast (zwart).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQU7yS1aJlMdmCNxyiAKdeCaFow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5X98AYKis1hdcND14V26xXO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjxKe3BIkOD4irbHfxSfvDGHBjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZqA5ModKjLbFHiksimIx0bO.jpg?f=fotoalbum_large

- B.L.A.A.T. -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:25
TheFruitNerd schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:13:
..... Wel gelijk letters en neus aangepast (zwart).
Je hebt wel wat te veel letters aangepast...of je hebt hetzelfde kenteken als vele anderen. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
mausy5043 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:30:
[...]

Ik heb dat rustige beeld nog nooit gezien. Kan die instelling ook niet vinden.
Instelling is hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og1EEiAedRTvsfV7IsQh3p4MXpM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tDyNvuhZTyX20f3gTR19l2of.jpg?f=user_large

Normale weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IC_k4Bo8epNU8wZoqdJlkUmsg8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AX07pOE1Jj8YV4RUCOJxblFq.jpg?f=user_large

Rustige weergave:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkCOMb8i-lTRgK2h4zUsjG_n93s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMMIBq22mvAN7LmsnywwhcXd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

Oh, dat kan dus alleen via de custom knop. Da's jammer want die gebruik ik voor de OPD. Dan zal ik dus nooit rustig kunnen rijden :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
Swerfer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:02:
[...]
Dat is een extra beveiliging, maar die is niet feilloos. Je bent immers een paar minuten wel aan het zenden. Daarom is UWB toegepast omdat dat niet gerelais-eerd kan worden, of in ieder geval niet bruikbaar gerelais-eerd kan worden. Die bewegingssensor is meer een vorm van energiebesparing...
Als de dief zo agressief is dat hij de auto binnen een paar minuten van thuiskomen komt halen, dan ga ik hem niet in de weg liggen ;) in de nacht ligt de sleutel stil en kunnen ze dus niet het signaal versterken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ophidian
Show je EX30 in de sneeuw? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2dnURpMM0wvt_qGTWyTS_pvgCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NWiOGmfbpnyCXPYt8adEyXvm.jpg?f=user_large

Maar eens even aandacht gegeven. Combi van foam met Nanolex Sisplash en een wheel sealant maakt schoonmaken vrij makkelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qugpHyEYN8AHhFKntR6jNPGpnB4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2k5DBhhYKUmPE41EJbJLfSF5.jpg?f=user_large

Opvallend is wel dat de EX30 veel meer remstof heeft dan de XC40, ondanks de OPD en de dichte wielen en bij gelijk gebruik . Remmen lijken dus wel meer gebruikt te worden.

Fijn duo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcWV9AYvaAK9rXEucuyYmV2g-5I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3RwEJcQMxhfy3xO1K4TTLUK.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door Ophidian op 27-04-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton Krikke
Ophidian schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:25:
[...]

Instelling is hier:
[Afbeelding]

Normale weergave:
[Afbeelding]

Rustige weergave:
[Afbeelding]
Bij toeval ontdekte ik de echte calmview. Een aantal seconden op de homeknop op het scherm blijven drukken. Dit is echter niet de calmview zoals je die in het menu vind en die je onder de programmeerbare knop kan zetten. In de presentaties zag ik altijd de calmview zoals die via de homeknop gerealiseerd kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ophidian schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:29:
[...]

Als de dief zo agressief is dat hij de auto binnen een paar minuten van thuiskomen komt halen, dan ga ik hem niet in de weg liggen ;) in de nacht ligt de sleutel stil en kunnen ze dus niet het signaal versterken.
Ik heb het idee dat meer remstof aan het begin (nieuwe remblokken) normaal is. Bij mijn Volvo heb ik dezelfde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeloe-67
@NokiaFan

Had mij ook twee keer geregistreerd met hetzelfde mailadres.
Krijg wel een mail om het mailadres te verifiëren.
Moet zoals aangegeven nog een code ingeven om te bevestigen. Dit gaat allemaal goed.
Hierna is het stil, geen bevestigingen meer van Vodafone.
Als ik daarna inlog zie ik onderstaande.
Tot op heden nog steeds geen internet terwijl ik altijd een LTE verbinding had tot ongeveer 20 april. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I334vm9Q3TOaAuk-06_LbR-tcDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ny2SsEyLY86MlZJVLIjHwMBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
Loeloe-67 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:19:
@NokiaFan

Had mij ook twee keer geregistreerd met hetzelfde mailadres.
Krijg wel een mail om het mailadres te verifiëren.
Moet zoals aangegeven nog een code ingeven om te bevestigen. Dit gaat allemaal goed.
Hierna is het stil, geen bevestigingen meer van Vodafone.
Als ik daarna inlog zie ik onderstaande.
Tot op heden nog steeds geen internet terwijl ik altijd een LTE verbinding had tot ongeveer 20 april. [Afbeelding]
Kun je het nogmaals proberen vanuit de EX30 app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeloe-67
@NokiaFan

Sinds de 1.3 App versie zie ik niks meer van Vodafone.
De 1.21 stond er steeds een melding bij het belletje rechts boven.

Anders auto en App maar helemaal resetten als laatste redmiddel

[ Voor 19% gewijzigd door Loeloe-67 op 27-04-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaychunlai
App versie was al 1.3 bij mij. Ondanks dat t belletje er niet is, kan je via 'subscriptions' er altijd nog bij. En als het goed is staat daar in het geel dat de setup nog niet voltooid is. Volgens mij heeft Nokia en ik allebei via mobiel het gefixt.

@Loeloe-67

[ Voor 12% gewijzigd door jaychunlai op 27-04-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
Loeloe-67 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:37:
@NokiaFan

Sinds de 1.3 App versie zie ik niks meer van Vodafone.
De 1.21 stond er steeds een melding bij het belletje rechts boven.

Anders auto en App maar helemaal resetten als laatste redmiddel
Dus jij kan niet op deze pagina uitkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yHbIpMcr6ICBLviCTQdi65nkhc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SczZi2UlfPOyBvzlthzkoF02.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Zapato
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9A0AiuAVI8PPCIGJXmnumbifNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9N5wOqgXuuVBxmnhJFZ0YvFj.jpg?f=fotoalbum_large
Prachtige auto toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loeloe-67
@NokiaFan
@jaychunlai

Dankjewel voor jullie reactie.
Ik kom met de 1.3 app niet op de pagina zoals NokiaFan aangeeft.
Ik kom op onderstaande afbeeldingen uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM-J1nQMtjDxeDCfsuMtDealVcQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25IlHfiwy2KzS7PQKZStfQP6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6I_e-q4g277XwztkWo-ak5QpVA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjj8XRnvuoCLHcYFBMyBSftv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Swerfer op 28-04-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NokiaFan
Loeloe-67 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:55:
@NokiaFan
@jaychunlai

Dankjewel voor jullie reactie.
Ik kom met de 1.3 app niet op de pagina zoals NokiaFan aangeeft.
Ik kom op onderstaande afbeeldingen uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kende deze usecase nog niet, hoewel ik zowel issues heb gehad met het koppelen van de auto in de app als met de internetverbinding.

Je zou jezelf een keer kunnen afmelden in de EX30 app. De app opnieuw opstarten en opnieuw inloggen.

En als dit nog niet werkt, dan kan de dealer je helpen met ontkoppelen van de auto (in VIDA), waardoor je helemaal vanaf scratch kan beginnen.
Pagina: 1 ... 36 ... 89 Laatste